EfatGiantGarminElectrobike
Sivu 6 / 85 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 4 5 6 7 8 16 56 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 151 - 180 / 2521

Aihe: Painonhallinta, tuo ikuinen ystävämme

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Toinen on tuo hiilari-mätön alentaminen.
    Kun tulee syötyä paikoissa, joissa ei itse saa otettua vaan tulee valmis annos, niin kumpi on parempi, peruna vai riisi? Olen suosinu riisiä, kun mielikuva on että siinä olis vähemmän hiilareita.. Mutta onko mielikuva oikea?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti villef Katso viesti
    Kun tulee syötyä paikoissa, joissa ei itse saa otettua vaan tulee valmis annos, niin kumpi on parempi, peruna vai riisi? Olen suosinu riisiä, kun mielikuva on että siinä olis vähemmän hiilareita.. Mutta onko mielikuva oikea?
    yksi keskikokoinen peruna = 10 g hiilaria...riisi, keitetty 1 dl 15 hiilaria
    kaikki kai johtuu siitä, että pidän niin kovin paljon...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti villef Katso viesti
    Ei. Perunassa ~15% ja riisissä ~30% hiilaria. Ainakin finelin mukaan.
    http://www.fineli.fi/food.php?foodid=205&lang=fi
    http://www.fineli.fi/food.php?foodid=1379&lang=fi

...kumpaa sitten tulee syötyä absoluuttisesti enemmän on toinen asia.
    In triathlon, the suffering is so central and the other rewards so peripheral that one could only do it for the suffering.

*Ketjut ovat sotkemista varten*

Helppotajuinen artikkeli ikääntymiseen liittyvästä lihomisesta (...po. lihomisen mahdollisuudesta, jos mitään ei tehdä...) ja ruokailusta löytyy Pirkka-lehden numerosta #4/2006, s. 71

...näemmä pääosin ihan samaa energiansaannin vähentämisen "ilosanomaa" kuin olen itsekin ed. breiveissäni "julistanut"

J.k. Ed. artikkelissa ravitsemuksen asiantuntija antaa kirjoituksessaan "synninpäästön" päivittäiselle olutpullolle tai viinilasille, mutta itse aktiiviliikkujana ollessani suosin huomattavasti harvempaa käyttötiheyttä... 1-2 krt/kk ehkä korkeintaan... eikä koskaan yli kahta annosta/lasia. Vaihtelun vuoksi voisi juoda kotikaljaa ruokailun yhteydessä (tai pilsneriä) silloin tällöin. Maidon sijasta voi juoda myös tuoremehuja tai vissyvettä tms., mutta muuten pitää välttää energiapitoisia juomia (...sen näennäisen kevyen "zero" kolajuoman tms. ainainen hörppiminen kertoo, btw, vain pitkälle kehittyneestä kofeiini-addiktiosta...)
    Pekka Sirkiä muokkasi tätä : 04.11.2010 at 17.18 Syy: J.k:n lisäsin
    * PYÖRÄILYÄ HYVÄSSÄ SEURASSA 46 VUOTTA
    * Elämyksiä |
    Kavereita | Kuntoa | Osaamista

Olutta, Viskiä, Konjakkia ja Viiniä. Olen mieluummin lihava kuin täysraitis.
    Kieltäymysten tie ei ole tehnyt ketään onnelliseksi. Muusta voi kieltäytyä, mutta ei kohtuudesta.
    Ikääntyminen ei lihota vaan laiskistuminen ja liikunnan väheneminen.
    Jos et aja et voi ottaa!

On se vaan jännä että AINA kun täällä avataan painohallintaketju, niin melko pian vaihdetaan ruokaohjeita ja reseptejä Tulipa muuten mieleen, mitä keksittiin ensin, resepti vai vaaka?
    http://www.pellossalo.fi/

Manninej Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Johan Moraal Katso viesti
    Tulipa muuten mieleen, mitä keksittiin ensin, resepti vai vaaka?
    Ensin oli kuitenkin nälkä.

mutanaama Guest
    @JM
    Näitä ehdottomia totuuksia tuntuu vaan riittäväm

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Manninej Katso viesti
    Ensin oli kuitenkin nälkä.
    Aina on nälkä eli oikein meni. Otahan porkkana
    http://www.pellossalo.fi/

Prinsessa Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jula Katso viesti
    Mitä olette muuten mieltä stressin vaikutuksesta painoon?

Tutkimuksia mitä olen lukenut, niin
    1) stressihormoonit aiheuttavat kehossa rasvakudoksen kertymistä ja haittaavat rasvan käyttöä energiaksi.
    2) stressin aiheuttama epätasapaino aivoissa aiheuttaa nopeiden hiilihydraattien ja rasvan himon, koska ne tilapäisesti tasapainottava ("normalisoivat") aivojen aineenvaihduntaa (mutta eivät tietenkään poista itse syytä, joten kierre on valmis).

Omasta kokemuksestani, jos väsyneenä pitää tehdä jotain, niin helposti yrittää ylimääräisestä syömisestä saada energiaa, mikä ei tietenkään ole pitemmän päälle hyvä strategia, koska oikeasti tarvii lepoa.

Oma strategiani on stressin välttely ja painokin pysyy hyvällä mallilla sillä tavalla
    En tod. tunnusta olevani tunnesyöppö ENpä.
    Eiköhän meistä jokainen ole kokeillut tuota stressiperäistä ns. tunnesyömistä jossain muodossa...ruokahan tunnetusti antaa ns. lohdutuksen tunnetta.
    On muuten haastavaa tunnustaa olevansa tuollainen tunnesyöppö. Ja siitä poisoppiminen ei ole helppoa. Sorrun siihen vieläkin, vaikka parempaan päin mennään.
    Toinen paha närppimistä aiheuttava tekijä on tupakoinnin lopettaminen. Käsille kun on keksittävä tekemistä ja mikä siihen on hyvä? No irtokarkki, salmiakki ym. helpot herkut. Ehkä tämäkin helpottaa jossain vaiheessa.

Sit asiasta kukkaruukkuun...Joku kaipasi vinkkejä protskuvälipaloihin...

Mä ite suosin maustamatonta jogurttia, josta saa tehtyä smoothieta, syötyä myslin ja hunajan kaverina, marjojen/hedelmien kanssa jne jne. Lisäksi jo mainittu klassikko rahka eri variointeineen. Raejuusto rokkaa myös aina! Aika tylsäks jäi, mutta kun noita kolmea miksaa eri versioina, niin niillä pärjää jo aika pitkään.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Prinsessa Katso viesti
    Lisäksi jo mainittu klassikko rahka eri variointeineen. Raejuusto rokkaa myös aina!
    Juu, noita on kokeiltu, rahkaa ehkä eniten. Mutta kun siihen tahtoo kyllästyä, vaikka Lidl:n rasvaton rahka hyvää onkin.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.

Cool

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hannupulkkinen Katso viesti
    Olutta, Viskiä, Konjakkia ja Viiniä. Olen mieluummin lihava kuin täysraitis.
    Kieltäymysten tie ei ole tehnyt ketään onnelliseksi. Muusta voi kieltäytyä, mutta ei kohtuudesta.
    Ikääntyminen ei lihota vaan laiskistuminen ja liikunnan väheneminen.
    Itse käytän painonhallintaan keskiolutta. Mittarin mukaan kuluu rapia 20.000 kcal. (vastaa n. 166 pulloa tai tölkkiä gebardia) kuussa tähän fillari- talvella suksihullutukseen. Ilman keppanaa laihtuis nälkäkurjeksi. En tosin koko liikuntaan käytettyä määrää korvaa ohrapirtelöllä, mutta osan. Toveri pulkkisen olen jo aiemmin tänään havainnut sielunveljekseni. Tai oikeestaan jo aikoja sitten. "Jos et aja, et voi ottaa".
    onks pakko, jos ei haluu

Prinsessa Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Juu, noita on kokeiltu, rahkaa ehkä eniten. Mutta kun siihen tahtoo kyllästyä, vaikka Lidl:n rasvaton rahka hyvää onkin.
    Mites sitte se maustamaton jogu?! Sen kanssa leikkiminen ei käy tylsäksi, kun variaatioita on miljuuna

Mähän en syö elääkseni, vaan elän syödäkseni. Sama filosofia pätee viinin nauttimiseen. Eikö se henkinen hyvinvointi juuri vaikuttanut siihen ihmisen ruokailuun?!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Prinsessa Katso viesti
    Mites sitte se maustamaton jogu?! Sen kanssa leikkiminen ei käy tylsäksi, kun variaatioita on miljuuna
    Joskus olen purkin ostanut, mutta minun varioinnit oli niin pahan makuisia, että se kokeilu loppui siihen.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.

joku vois ihmetellä mun nyt syömää ruoka annosta eikä siinä ollut yhtään porkkanaa.. neljä paistettua kananmunaa ruisleivän päällä, juustoo ja voita paljon, puoli litraa maitoo ja puoli litraa jukurttia.... jälkiruuaksi suklaakaurakeksi paketti saas nähdä mitä aamulla sanoo puntari...?
    mutta kun on oppinut syömään illalla raskaasti niin on aika vaikee lopettaa semmonen tapa....

Ei oo paino ruoasta tai sen laadusta kiinni vaan lähinnä aineenvaihdunnasta ja pääasiassa elämäntavoista. Läski saa itsensä lihotettua vaikka yrittää laihduttaa ja syödä kevyesti.
    Toisaaltaan jos viettää joka viikko 20h+pyörän päällä niin eikai sen väliä vaikka välillä parit kaurakeksipaketit vetäseekin
    Vanha mutta lihava.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mehukatti Katso viesti
    Eiks pyöräilijöillä yleensä oo ongelmana, että miten siihen langanlaihaan vartaloon sais vähän lihaa? Ja mites ne kisat kulkis ilman massiivista hiilaritankkausta?
    Elä muuta virka, toisaalla tällä foorumilla kirjoitettu sivukaupalla kuinka ne hiilaritankit täytetään..

Lainaus Alkujaan tämän lähetti izmo Katso viesti
    joku vois ihmetellä mun nyt syömää ruoka annosta eikä siinä ollut yhtään porkkanaa.. neljä paistettua kananmunaa ruisleivän päällä, juustoo ja voita paljon, puoli litraa maitoo ja puoli litraa jukurttia.... jälkiruuaksi suklaakaurakeksi paketti saas nähdä mitä aamulla sanoo puntari...?
    mutta kun on oppinut syömään illalla raskaasti niin on aika vaikee lopettaa semmonen tapa....
    Tuohan alkaa jo muistuttaa ihmisen ruokalistaa. Lisäisin vielä sokerilla ja kuohukermalla terästetyt kahvit. Pari semmosta isoa mottia niin johan alkaa takareki pysyä tiellä, kuten tapas vanhat savottajätkät sanoa. Joku taisi kirjottaa et kun täyttää 50v, pitäs alakaa syyvä kasvisruokaa, muuten alkaa maha kasvaa! Ee stana, mä alan kasvaa horsmaa jos teen tuon ohjeen mukaan

Käykää syömässä välillä, niin jaksatte kinata.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti znood Katso viesti
    Ei oo paino ruoasta tai sen laadusta kiinni vaan lähinnä aineenvaihdunnasta ja pääasiassa elämäntavoista. Läski saa itsensä lihotettua vaikka yrittää laihduttaa ja syödä kevyesti.
    Mutta se vaan on niin helppo syyttää kaikkia muita: hidasta aineenvaihduntaa, huonoja geenejä, työpaikkaravintolan lounaslinjaston järjestystä ja lautaskokoa, lähikaupan einesvalikoimaa, yms. No, pakkoko siellä työpaikkaruokalassa on käydä syömässä?

Kyllä se hitaalla aineenvaihdunnalla siunattu läskikin laihtuu, kun syö vähemmän mitä kuluttaa. Tietoa on nykypäivän vapaasti saatavilla yllin kyllin. Homma on kiinni motivaatiosta ja onnistuminen vaatii vain pikkuisen itsekuria.
    In triathlon, the suffering is so central and the other rewards so peripheral that one could only do it for the suffering.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti järppä Katso viesti
    Mutta se vaan on niin helppo syyttää kaikkia muita...
    Nimenomaan.

Tosiasia kuitenkin on,että ihmisten aineenvaihdunnassa ei mitään järisyttävän suuria eroja edes ole, jos puhutaan perusterveistä yksilöistä.

Toiset on vaan mestareita passivoimaan itsensä, jotkut tekee siitä lähes taidetta. Omalla käyttäytymisellä minimoidaan kaikki liike. Kotona röhnötetään sohvalla staattisessa asennossa, sieltä käsin ohjaillaan perhettä: "keitäs vaimo kahvit ja tee joku voileipä" "ojennapa poika tuo lehti mulle" jne...

Toinen ihmistyyppi on se joka puuhastelee jatkuvasti jotain pientä, eivätkä paljoa lepää laakereillaan. Aina on joku pikku projekti meneillään. Vaikka homma ei olisi mitään fyysistä, juuri tuollainen pieni puuhastelu nostaa sitä vurokautista aineenvaihduntaa rajusti. Siinä missä se staattinen hylje siellä sohvalla lähentelee lepoaineenvaihduntaa, tuollaisella aktiivisella ihmisellä se aineenvaihdunnan taso on jatkuvasti ainakin 2-3MET.

Eihän itse liikunta paljoakaan vaikuta painonhallintaan. Jos peruslaiska ihminen liikkuu 1-2h vaikka 8MET -tasolla, ei se 24 tunnille jaettuna tee paljon paskaakaan. Mutta kun sillä aktiivisella puuhastelijalla taso on koko valveillaoloajan vaikka MET3, 24h on kulutus huimasti suurempi.

Toinen, eikä yhtään vähäpätöisempi seikka on se, että kun aina on jotain mielekästä puuhaa, ei ruokaa ehdi edes ajatella. Toisin kuin siellä sohvan pohjallakin kaipaa jotain virikettä, niin se on sitten se syöminen.

---Tää homma ei ole rakettitiedettä.
    What's in it for me?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti järppä Katso viesti
    Mutta se vaan on niin helppo syyttää kaikkia muita: hidasta aineenvaihduntaa, huonoja geenejä, työpaikkaravintolan lounaslinjaston järjestystä ja lautaskokoa, lähikaupan einesvalikoimaa, yms. No, pakkoko siellä työpaikkaruokalassa on käydä syömässä?

Kyllä se hitaalla aineenvaihdunnalla siunattu läskikin laihtuu, kun syö vähemmän mitä kuluttaa. Tietoa on nykypäivän vapaasti saatavilla yllin kyllin. Homma on kiinni motivaatiosta ja onnistuminen vaatii vain pikkuisen itsekuria.
    Hitaalla aineenvaihdulla ei oo todennäkösesti mitään tekemistä lihomisen kanssa
    Näyttöpäättellä työskentely ja kotona sohva töitten jälkeen niin yhtälö on valmis...
    Ei voi syyttää aineenvaihduntaa jos töissä istuu 8h tekemättä mitään ja ruokatauolle ajetaan 100m matka autolla...

joskus täytyis kokeilla työpäivän aikana "kävelymittaria" niin vois tulla hulppee summa työpäivän aikana mittariin kun tässä
    työssä ei ehdi lepään laakereillaan....

mutanaama Guest
    Nyt alkaa tulla tervettä järkeä keskusteluun, vanha totuus hiilihydraatittomasta on, että ensin lähti 10kg ja sitten muija kakaroineen....

Jaa. Minä kun luulin että nälkä lähtee syömällä ja vaimo juomalla
    What's in it for me?

Juu, ei taida fysiikanlait antautua tässäkään kohtaa.
    Jos energiaa tulee enempi ku menee => läskiä. Noin niikun kiteytettynä.
    Suo, kalja ja läski.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti izmo Katso viesti
    Hitaalla aineenvaihdulla ei oo todennäkösesti mitään tekemistä lihomisen kanssa
    Näyttöpäättellä työskentely ja kotona sohva töitten jälkeen niin yhtälö on valmis...
    Ei voi syyttää aineenvaihduntaa jos töissä istuu 8h tekemättä mitään ja ruokatauolle ajetaan 100m matka autolla...

joskus täytyis kokeilla työpäivän aikana "kävelymittaria" niin vois tulla hulppee summa työpäivän aikana mittariin kun tässä
    työssä ei ehdi lepään laakereillaan....
    Nyt on jo pakko kysyä, kun joka viidennessä viestissä on puhe raskaasta työstä: Mikä se työ oikein on? Ei sillä että sinäänsä niin kiinnostaisi mutta kun siitä tosiaan on aika tiuhaan mainintoja...

Tilasin taannoin Matt Fitzgeraldin kirjan Racing Weight - How to Get Lean for Peak Performance. Luin siitä hyvän arvostelun, ja kun se oli suhtkoht edullinen bookdepository.co.uk:ssa...

Kenties luettuani sen kirjoitan tänne jonkun arvion kirjasta.
    Sampo Koistinen

Meillä oli viime keväänä työpaikalla "suurin pudottaja" kisa. Sain itse pudotettua 101kg -> 88.5kg. Ensi kevään tavoite on nykyisestä 92kg -> 80kg "normaalipainoon", joka tosin voi olla melkoinen haamuraja. Pituutta on 180cm.

Viime kevään resepti:

- enemmän liikuntaa
    - vähemmän kahvia, enemmän vihreää teetä
    - pienet annokset, mahan pitää kurnia lähes joka päivä
    - paljon salaattia, 1-2 nippua päivässä.
    - työpäivän aikana 0.5 -1l vettä, samoin illalla.
    - lounaalla lähinnä lihaa + salaattia ja kasviksia. Riisi, peruna ja pasta pois.
    - iltapäivällä salaattia ja tonnikalaa/raejuustoa
    - alkoholia vain pari annosta viikonloppuisin

Ruokapäiväkirjasta...

...saattaisi monelle olla apua, siis jos kirjoittaisi ylös kaikki syömisensä esim. viikon ajalta Sitten pitäisi verrata omia syömisiään jonkun normaalipainoisen kaverin - joka liikkuu suunnilleen yhtä vähän/paljon - pöperöihin. Näin näkisi (lue. oivaltaisi), että mistä sitä liikaa energiaa tulee päivän aikana "koneistoon".

Otetaan ihan konkreettinen esimerkki ruokapäiväkirjasta(ni):

*** (Joustavan) kasvissyöjän perjantai ***

Aamiainen: Yksi banaani, kolme suklaakeksiä (70 %), eilistä teetä puoli lasia edellisten kyytipojaksi.
    Lounas: Kasvislasagne, salaattia (jossa ilmeisesti jotain kasvisöljyä tms.), lasi vettä, pari leipäviipaletta (ilman päällysteitä).
    Iltapäivän välipala: Omena, kokojyväleipää (päälle tahinia), maapähkinöitä, kolme pientä tomaattia.
    Illalla: Ruisleipää (tahinin, kurkun ja paprikan kera), päärynä, iso pihvitomaatti, porkkanoita, maapähkinöitä, puolikas keitetty kananmuna, lasi soijajuomaa.
    Herkkuhetki tv-uutisten ja teen kera: kreikkalaista jugurttia & vaahterasiirappia, pari ohutta voileipäkeksiä (Carr's)
    Myöhäisillassa vielä: omena, vaaleaa leipää (jonka päälle cheddar-juustoviipale = 17 %:n rasvapommi ), ja lasi tuoremehua.
    Lisäksi: saksanpähkinöitä, taateleita ja miniporkkanoita "naposteluna" illan aikana pieniä määriä.

Hmm... en osaa sanoa, että onko edellinen ruokavalio jotenkin "äärimmäistä" kasvissyöjän asketismia ja/tai "nälällä kiduttamista" ...mutta paino näillä ja vastaavilla eväillä (= rehuilla) on pysynyt hallinnassa viime vuodet* - -

*Perjantaihin sisältyi myös puolentoista tunnin verran liikuntaa: pyöräilyä, vatsa- ym. lihasjumppa, leuanvetoja, portaiden nousua. -- Jep, toki energian kulutustakin pitää olla
    * PYÖRÄILYÄ HYVÄSSÄ SEURASSA 46 VUOTTA
    * Elämyksiä |
    Kavereita | Kuntoa | Osaamista

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •