Tosin ainakin ekan polven eTapissa oli aivan sietämätön viive. Ehkä siihen tottuu, mutta oudolta se tuntui koeajolla.
Printable View
Tosin ainakin ekan polven eTapissa oli aivan sietämätön viive. Ehkä siihen tottuu, mutta oudolta se tuntui koeajolla.
Ihan varmaan joku haluaa kuljetella jotain vara-akkua mukanaan :)
Etap:n akkukesto on siksi heikko, että sitä tulee käytännössä latailtua tarvettaan enemmän, koska muistikuvaa "koska sen latasin", ei ole. Ainakaan Di2:sia ei ole tarvinnut ladata kuin pari kertaa vuodessa huolimatta Keski-Suomen tieprofiilien vaatimista vaihtorumbasta. Hyvää etapissa on että lennoille saa akut matkatavaroihin.
12 speed ei tosin käy meidän ruokakuntaan senkään vuoksi, koska siihen ei saa Wippermanin Connex pikaketjulenkkiä. Vuotuiset 30tkm eri pyörillä (10kpl) aiheuttaa sen etten halua yhtään ylimääräistä säätöä/latausrumbaa/vaihtajien patterin vaihtoa lisää.
Ole huoletta. Hyvä valinta se on eTAP:ikin!
Tänne laskeutuu kanssa toinen fillari jo keskiviikkona
Olen ajanut itse tuolla Open Upilla nyt 1745km ja olen ladannut akut 3 kertaa. En akunkeston takia hylkäisi näitä langattomia systeemejä. Verrattuna Shimanon systeemeihin, niin tässä on hyvää myös se, että jos vaikka takavaihtajalta loppuu akku, niin jättää edestä isolle tai jalasta riippuen pienelle limpulle ja vaihtaa akut päikseen, niin taas toimii. Itselläni alkoi kerran lenkillä punainen valo palamaan etuvaihtajassa, mutta kesti silti koko 4 tunnin lenkin. Sramin omalla mobiiliapilla voi tarkastaa akkujen varauksen.
Ihan hyvä peli se on, vaikka onkin ruma tanko. Kovaa ajoa vaan, kun pyörä saapuu.
Kyllä nykyinen eTap AXS on jo vaihtoehto Di2:lle. Simppeli asentaa (ja purkaa), akunkesto parantunut ja vaihtonopeus myöskin kohentunut. Että, ei pyörä tuon takia kauppaan jäisi, jos pyörässä muuten kaikki kohdillaan.
^ Sitä en tiedä onko akut ollut kertaakaan lähellä tyhjää. Kerran olen nähnyt etuvaihtajan punaisen valon. Mielestäni on vain helpompi laittaa akut lataukseen, kun tuuntuu että on ajettu vaikka 500km lataamatta, kuin alkaa ihmettelemään mobiiliapista paljonko varausta on jäljellä. Ja tosiaan 40e saa akkuja ostettuja, joten voit ottaa niitä pyöräretkillesi vaikka 50 mukaan. 40e akusta on tuskin ratkaiseva rahasumma, jos on varaa ostaa yli 5000 euron pyörä.
Selvittelin AXS-asiaa kun rakensin maasturia, ja siinä olisin mahdollisesti saanut vara-akun mahtumaan satulapussiin ja kai se olisi voinut köllötellä jatkuvasti siellä (muovipussissa). Toki ylimääräinen operaatio sen kuljettelu olisi, mutta en oikein näkisi että ilmankaan olisin voinut painella tuolla jossain hevonkuusessa. Lopulta hautasin koko jutun ja laitoin mekaaniset, menee turhan tekniseksi/elektroniseksi. Riittää yhden pyörän sähköt. Sitä en tullutkaan 1x:ää koskevissa pohdinnoissa ajatelleeksi, että etu- ja takavaihtajassa on sama akku... Tuohan oikeastaan ratkaisee koko homman, eikä sitä vara-akkua tarvita.Lainaus:
Ihan varmaan joku haluaa kuljetella jotain vara-akkua mukanaan :)
Tähän nähden en harrasta enkä koskaan ole harrastanutkaan pyöräilyä :D Korkeintaan pyöriä. Paskahousuja äidin oomme kaikki, paitsi näköjään jotkut.Lainaus:
Vuotuiset 30tkm eri pyörillä (10kpl)
^ Vara-akku ja tilantarve on huikea. Jos jollekin akun hinta tai sen mukana kuljettaminen muodostuu ongelmaksi, niin suosittelen unohtamaan axs-systeemin kokonaan ja kääntämään katseet vaikka mekaanisiin osasarjoihin. Akku painaakin 25 grammaa, joten ei voi olla weightweeniesbikebackinggravelmonsteraxspyörää valitettavasti.
https://i.ibb.co/HPwBm2F/IMG-20200829-101024.jpg
En eTapia hylkäisi/pelkäisi akunkeston vuoksi. Kahdellä eTap-pyörällä on tullut ajeltua tuhansia kilsoja, ja olisiko kerran varoitusvalo antanut indikaation, että kestoa on jäljellä ”enää” 15h tjsp.
Firmware kannattaa katsoa ajantasalle välillä, koska se esim. saattaa vaikuttaa kahvojen nappiparistojen kestoon. Normikesto taitaa olla 1-2 vuotta. Vaihtaa vaikka joka kauden alussa uusiin, jos haluaa pelata varman päälle.
Uusi eTap on ymmärtääkseni myös vanhaa nopeampi, mutta ei väitetty hitaus häirinnyt vanhassa systeemissäkään.
Maastopyörään laitan aika varmasti AXS kunhan nykyiset X01 ja varalla oleva GX eagle vaihtaja on ajettu rikki. Vielä kun AXS hinta tippuisi hieman ennen sitä.. Omituista tuossa on se että XX1 AXS upgrade kit (siis vaihtaja+nappi+akku+laturi) maksaa saksassa halvimmillaan noin 780e, ja samat osat sisältävä "pykälää huonompi" X01 AXS upgrade kit maksaa 790e. Trickle down mennyt tuossa vähän hassusti sinänsä... Liekö syynä se että vaihtjissa ei oikeasti ole mitään eroa, ainoastaan kasetissa ja kammissa joita noissa seteissä ei ole mukana?
Mulla kesti etap n. 1100km ja 47h. Sitten muuttui "merkkivalo" vihreästä punaiseksi. Tuon jälkeen ajoin vielä 120km, vajaa 4.5h lisää ja valo oli muuttunut
nopeaan punaiseen vilkkumiseen. Alkoi vilkkumaan nopeaa tuon viimeisen 40km matkan aikana. Tässäkinhän pätee se että kuka, miten ja millaisia teitä/reittejä ajaa.
Mun tiet on asfaltti, hiekka, sora ja nuot kaikki on pääosin tasaisia reittejä. Toki joitain mäkiä on joka lenkillä, mutta ei niissä nyt hirveästi vaihteita tarvi plärätä...
Minkä mittasille kuskeille pyörät on tulossa? Sanoit, että molemmille tulee L-kokoinen.
Itse olen 175cm/82cm ja tilasin S-kokoisen. Noissa oli jotenkin vähän erikoinen tuo mitoitus, niin saa nähdä menikö nappiin. Kaikki mun Canyonin maastopyörät on M-kokosia.
Aika jännä tuo hinnoittelupolitiikka. Käsittääkseni ero XX1 ja X01 takavaihtajissa on XX1:n hiilarihäkki. Onko noissa XG-1295 ja XG-1299 muuta eroa kuin värit? Kammissa sitten onkin vähän enempi vissiin eroa, kun XX1 tehty enempi xc-käyttöön ja X01 kestää rajumpaakin menoa.
Oikean koon olet valinnut. Stack+ ja reach+ merlkinnät johtuvat tuosta hämärästä tangosta. Onneksi canyon on laitttanut nämä samat plus mitat muihinkin pyöriin, vaikka niissä on myös normaalit stack ja reach mitat. Vertaa esim infliten mittoja, niin näät totuuden. S koko molemmissa aika sama.
Täältä tuntuu löytyvän hyvää keskustelua Gravel -pyöriin liittyen, joten ajattelin kysäistä hieman lisänäkemyksiä. Ajatus olisi siis päästä jatkamaan ajokautta keväästä ja syksystä pidemmälle ja laventaa reittejä asvaltin lisäksi hieman heikommallekin alustalle. Mitään kovaa singletrail -tykitystä ei olisi tarkoitus tehdä, sitä varten löytyy erillinen maastopyörä.
Omaa käyttöä ajatellen 2x sähkövaihteet ja kohtuullisen maantiepyörämäinen ajoasento tuntuvat plussalta. Hinta/laatusuhteeltaan tuo Canyonin Grail CF SLX di2 -versiona tuntuu sangen kiinnostavalta. Sähkövaihteet 2x versiona, ilmeisesti kohtuu nopea asfaltilla, hyvät kuitukiekot- erikoinen ohjaamo toki hieman mietityttää.
Olen nyt pähkäillyt tuon koon kanssa. Omat mitat ovat pituus 179 ja inseam 84,5. Kädet suhteessa vähän normaalia pidemmät. Canyonin laskuri suosittaa M:ää. Spessun Tarmacissa koko 56 on juuri sopiva minulle. Toisaalta muutama muu pyörä jota olen kokeillut (esim. Cannondale SuperX) tuntui 54 koossa pidemmällä stemmillä juuri hyvältä.
Koska Canyonia ei ole niin helppoa päästä testaamaan ja sen ohjaamon mittojen muuttaminen ei ole käytännössä mahdollista omin toimin niin ajattelin kysäistä olisiko täällä näkemyksiä tuohon mitoitukseen? Toki jos on vinkkejä muihin vaihtoehtoihin niin kuuntelen niitä mielellään.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Vaihtoonhan tuo L-koon graili varmaan puolisolta menee. Jos jalka on noin pitkä, niin selkä on vastaavasti lyhyt. Ja kun nämä grailit on tarkoitettu ajettavaksi lyhyellä stemmillä, niin sieltäkään puolelta ei oikein säätövaroja enää tule. En tiedä mitä canyonin aspa on sählännyt, mutta ainakin nettisivujen mukaan satulan korkeus olisi riittänyt M-koossakin.
713 - 813 on ohje ja 90cm jalalla korkeudeksi tulee 800mm.
Onko kuituisen Grailin omistajat onnistuneet virittelemään jotain lamppua siihen, kun se tanko on niin omituisen muotoinen?
Itse toteuttanut lampun kiinnityksen näin
https://www.dropbox.com/s/8r3dfphwyf...45829.jpg?dl=0
Samaa tyyliä käyttäisin Grailissakin.
Teline https://www.jrc-components.com/colle...r-mount-garmin
Tuo siihen kiinni https://www.jrc-components.com/colle...-mount-adaptor
Ja lamppuun tyyliin tämä https://www.merlincycles.com/lezyne-...er-131486.html
Aika näyttää. Toisaalta hänellä on aika pitkät kädet, ja vakiostemmi/tanko 90mm:n vaihto 75mm:seen voi olla just passeli. Muutoinkin vakiotanko voi olla hiukan leveä.
Tarkista vain omat housusi. Muut osasivat lukea että kyseessä oli ruokakunnan kilometrit.
Tämä on selvästi aktiivinen ketju ja ihmisillä on varmasti mielipiteitä ja kokemuksiakin toivottavasti jaettavaksi. Yhdyn siis joukkoon kyselemään, mitä vaihtoehtoja kannattaisi ruveta gravelikasasta karsimaan pois.
Tarkoitus olisi jättää jäljelle ainakin toistaiseksi vain paksupyörä ja graveli. Gravelin käyttökohteet olisivat erityisesti työmatkat ympäri vuoden, bikepacking-hommat ja satunnaiset maantie- ja soratielenkit.
Olen pyöritellyt vaihtoehtoja, pohtinut kriteerejä ja päätynyt pitkällisen harkinnan jälkeen seuraaviin asioihin:
- Kunnolliset lokasuojat pitäisi saada kiinni
- Alumiinirunko - hiilikuituhaarukka. Kuitenkin paljon tulisi ns. arkiajoa. Hiilikuiturungon en uskoisi olevan tarpeeksi huoleton.
- Mahdollisimman paljon kiinnikkeitä erilaisille varustehäkeille. Erityisesti ajattelisin haarukassa olevien "anything-cage"-kiinnikkeiden olevan hyödylliset. Minkäköhän takia monissa malleissa (esim TREK) näyttäisi olevan vain yksi pultti?
- Toimintavarmuus ja helppohoitoisuus - varmaan kallistun johonkin, mistä löytyy shimanon GRX 600/800 -sarjan osia. Tarviiko etuvaihtajaa?
- Nestelevarit. Tulee välillä ajeltua töihin kaupungin läpi ja esimerkiksi maantiepyörän vannejarrut tuntuvat usein tarpeettomalta riskitekijältä.
- Periaatteessa haluaisin ainakin aloittaa 700c rengastuksella. Konassa on 650b, meneekö metsään kun kuitenkin työmatkatkin taittuu pitkälti asfaltilla?
Budjetti jossain 2000 euron tietämissä. Poissulkemalla olen päätynyt pyörittelemään seuraavia vaihtoehtoja. Onko joku näistä selvästi parempi/huonompi/erilainen kuin muut?
Cannondale topstone 1
Specialized diverge
TREK checkpoint ALR 4
Canyon Grail 7
Kona NRB DL
Tällä hetkellä Cannondale ja Spessu ovat aika korkealla listassa. Konakin kiinnostaisi mutta 650B? Tietynlaista sporttisuutta toivoisi tietysti myös, ja kona ainakin vaikuttaa rennohkolta ajogeometrian puolesta.
Cannondalea olen testannut mutta tosi vaikea arvioida, miten vertautuisi muihin. 184cm pituutta ja n.84cm jalan sisämitalla tuo tuntui kyllä ihan hyvältä ajaa, mutta ehkä jopa pykälän isolta L-koossa?
Kiirettähän tällä ei ole, ei näitä vissiin oikein mistään tällä hetkellä saakaan. Olisi kiva kuitenkin olla sormi liipasimella, kunhan "se oikea" tulee jonnekin inhimillisen matkan päähän myyntiin.
Itselläni on aikalailla sama tilanne, läskipyörä jäisi ehkä vielä varastoon ja maantiepyörän tilalle Gravel ja vielä aika tarkkaan samankaltaista hintaluokkaa olen ajatellut. Noiden mainitsemiesi lisäksi olisi vielä kiinnostava tuo Rosen https://www.rosebikes.fi/py%C3%B6r%C...el/backroad-al , jossa ainakin kuvien mukaan olisi noita kiinnityspaikkoja tarpeeksi. Onko joku syy, että miksi tämän olet jättänyt listoilta pois? Tuossa GRX RX600 on aikalailla nuo luettelemasi ominaisuudet. Kuitupuolella noissa näyttää sitten olevan vielä enemmän vaihtoehtoja, mutta hinta ei toki pysy enää budjetissa, mutta milloinkas se näissä pysyy :rolleyes:
Saatavuutta ei noillakaan liiemmälti näytä olevan...
Lisäksi vielä olen roikotellut listoilla https://www.canyon.com/fi-fi/gravel-...-1by/2707.html , mutta tuosta uupuu noita tarpeellisia kiinnikkeitä ja sitten pitäisi laittaa telineet klemmareilla kiinni, tai vaihtaa haarukkaa...
Voi kyllä olla, että saatavuuden ollessa tätä luokkaa kerkiää jo keräillä tarpeeksi rahaa kuituiseen versioon, jonka oletan kyllä kestävän mun käytössä ihan hyvin ja aika hyvät takuuthan noissa rungoissa on. Sitten onkin lähdettävä taas keräämään uusi kasa pähkäiltäväksi...
Ja sitten toisaalta jos ei halua välttämättä maksaa korporaation jakelukanavasta ja brändimarkkinoinnista, samoihin hintoihin saa titaanirungon, josta en ole itse vielä keksinyt mitään piileviä huonoja puolia: https://www.planetx.co.uk/c/q/bikes/...-bikes/tempest
Trekki vois ehkä kyllä olla, koska Sophie de Boer :)
Eipä näköjään vielä muuttunut bb90 => t47 Checkpointissa. Vielä joudut ajelemaan vanhemmalla versiolla :)
Onko tämä trekin bb90 siis oikeasti sellainen, jossa konelaakeri asennetaan suoraan hiilikuitu runkoon?
On se prkle...
https://i.imgur.com/8aImPew.jpg
Onko tuo Spessun FutureShock toimiva? Vai markkinointikikka?