Näytä tavallinen näkymä : Gravel Grinding ja Gravel Racing
No ei varsinaisesti, mutta on aihe, josta voi kyllä keskustella, jos ei haluta sitä, että pyöräilystä tulee pelkästää keski-ikäisten äijien vähintäänkin puolielitistinen harrastus.
Make klunkers great again.. :)
Mutta joo. Ihan mielenkiintoinen aihe tuo on. Miten junnujen pyöriä voisi rajoittaa? Painolla? Karsii jäykkäperät pois.
Paino ja jäykkäperä? Karsii käytetyt iskän vanhat täysjoustot.
Entä valvonta? Jokainen pyörä pitäisi punnita. Entä jos junnu heittää lisäpainon pois?
Ohiampuja
09.04.2024, 08.53
Erittäin hyvää pohdiskelua Stenulta.
JohannesP
09.04.2024, 08.57
Tämä onkin itseasiassa mielenkiintoinen aihe, koska ihan yleisellä tasolla mun mielestä pyöräilystä on kehkeytynyt niin high-tech-kamarunkkaukseen perustuva harrastus, että monenkinnäköiset kalustorajoitetut sarjat vois olla ihan tervetulleita. Ne tekisi pyöräilystä a) saavuttevampaa ja b) vaikka monen on sitä vaikea ehkä uskoa, niin myös hauskempaa, kun keskityttäisiin enemmän olennaiseen ja vähemmän siihen, mitä markkinointikoneistot milloinkin pakkosyöttää. Siinä mielessä se, että olisi edes niitä sinkulasarjoja, olisi itseasiassa edistystä.
Vaikka stenu kirjoitti selkeästi yleisellä tasolla niin hieman hassua, että keskustelu lähti liikkeelle FNLD tapahtuman SS-kategoriasta. FNLD on juuri vastakohta tällaiselle tapahtumalle. Tapahtuma perustuu juurikin markkinokoneistojen tämän hetken pakkosyöttöön trendien harjalla.
200-250 euron osallistumismaksut gravel-tapahtumiin/kisoihin ei ainakaan tee yhtään vähempää keski-ikäistä lajia. Toki onneksi niitä edullisempia tapahtumia on vielä tarjolla, mutta olisihan nämä kovatasoisetkin tapahtumat sellaisia mihin potentiaaliset vanhempaa päätä olevat nuorisokuskit pitäisi saada hieman matalemmalla kynnyksellä mukaan.
Tämä onkin itseasiassa mielenkiintoinen aihe, koska ihan yleisellä tasolla mun mielestä pyöräilystä on kehkeytynyt niin high-tech-kamarunkkaukseen ja ”kalustodouppaukseen” perustuva harrastus, että monenkinnäköiset kalustorajoitetut sarjat vois olla ihan tervetulleita. Ne tekisi pyöräilystä a) saavuttevampaa ja b) vaikka monen on sitä vaikea ehkä uskoa, niin myös hauskempaa, kun keskityttäisiin enemmän olennaiseen ja vähemmän siihen, mitä markkinointikoneistot milloinkin pakkosyöttää. Siinä mielessä se, että olisi edes niitä sinkulasarjoja, olisi itseasiassa edistystä.
Ihan vaan esimerkkinä: aatelkaapa, jos olisi vaikka täysjäykille maastopyörille tarkoitettu virallinen kilpasarja, ja vaikka vielä niin, että olisi kielletty kaikkien hiilikuituosien käyttö. Aloituskustannukset olisi ihan toista luokkaa kuin nykyään, ei tarvittaisi rakennettuja ratoja, jotta radoista saadaan kalustolle riittävän teknisiä jne jne. Tai jos olisi minkä vaan pyöräilyn ”jokkissarjoja”, jossa pyörille on määritetty hintakatto. Nykyisellään kalusto tekee ajamisesta koko ajan helpompaa ja helpompaa ja sitä myötä radoista pitää tehdä koko ajan vaan vaikeampia ja vaikeampia, minkä seurauksena taas kalustosta pitää tehdä parempaa ja parempaa. Loputon kierre ja joka kierros nostaa kalustokustannuksia. Samaan aikaan ihmetellään, että mistä saataisiin lisää harrastajia ja ennenkaikkea junnuja, kun niille ei ole tarjolla edes niitä valtion verotuella subventoituja työsuhdetäpäreitä, jotka on pitäneet huolen siitä, että pyöräkauppa on ylipäätänsä vielä käynyt.
Ootko tullut koskaan pohtineeksi, että millaiset kustannukset siitä nykyään syntyisi, jos esimerkiksi teidän junnu innostuisi pyöräilystä niin, että haluaisi alkaa kisaamaan tosissaan? Meidän junnujen eka sm-mitali ajettiin alumiinirunkoisella, vannejarrullisella ja hinnat alkaen alumiinikiekollisella Bianchilla eikä sen kanssa edes joutunut ihan hirveästi antamaan kalustotasoitusta. Sitä ennen oli ajettu koko perheen voimin mtb-maroja ties millä kalustolla jo monta vuotta. Siinä vaiheessa elämää, kun oma työura oli vielä tavallaan rakenteilla, asuntolaina päällä ja lapsia elätettävänä, ei meidän talous ainakaan olisi kestänyt kahden lapsen edes puhtaasti harrastusmielistä kilpapyöräilyä saatikka sitten oikeasti tulostavoitteellista kisaamista nykykalustolla.
Gravelilla olisi voinut olla potentiaalia kehittyä toisenlaiseen suuntaan, mutta nopeasti sekin kaupallistettiin ja valjastettiin pyöräfirmojen viime vuosien parhaaksi rahantekokoneeksi, joten liittyy myös aiheeseen.
Hyvä kirjoitus ja pitkälti jaan nuo ajatukset.
Mitä tulee noihin eri sarjoihin tai niiden määrään kisoissa, niin yleisin selitys niiden puuttumiseen tai vähäisyyteen on ollut resurssien puute. Koskee varsinkin pienempiä seuroja. Resussit tiukilla kun talkoovoimin tekevät ja palkintojakin pitäisi hommata enemmän jne. Tämmöisen vastauksen olen saanut, kun olen tiedustellut sarjojen vähäisyyttä. Joskus vain M, N ja junnut (nekin harvoin portain). Toki jos on kovin pieni kisa osallistujamäärällä(kin) mitattuna ja jos sarjoja olisi yhtä runsaasti kuin esim. Tahkolla, niin podiumille pääsisi melkein jokainen osallistuja :)
Pitäisi saada harrastajia kilpailuihin lisää ja siinä onkin pohdittavaa, että miten. Tuntuu, että vähänkään tavoitteellisesti harrastavien määrä on ollut jo jonkin aikaa laskussa ja ns. sunnuntaiajelijoita ei kiinnosta kisat, vaikka kynnyksen laskisi kuinka alas tai poistaisi kokonaan. Suomessa ehkä gravel-tapahtumat/kisat tulee pikkuisen kasvattamaan suosiota tulevina vuosina, sillä olen ollut huomaavinani (ainakin täälläpäin) kovien MTB-kisaajien laittaneen kisakireitä graveleita. Se juorunee tulevasta käyttötarkoituksesta.
Ohiampuja
09.04.2024, 10.09
Niin, vastakkain ovat siis kisojen järjestäjien resurssit ja kisoihin osallistuvien perheiden ja junnujen resurssit.
Miten siitä kompromissin tekisi, missä molemmat voittaisi?
Täysin mahdotonta oikeasti laittaa mitään kalustorajoituksia mitä tulisi seurata. Ajaa vaan ja nautiskelee.
Vaikka stenu kirjoitti selkeästi yleisellä tasolla niin hieman hassua, että keskustelu lähti liikkeelle FNLD tapahtuman SS-kategoriasta. FNLD on juuri vastakohta tällaiselle tapahtumalle. Tapahtuma perustuu juurikin markkinokoneistojen tämän hetken pakkosyöttöön trendien harjalla.
200-250 euron osallistumismaksut gravel-tapahtumiin/kisoihin ei ainakaan tee yhtään vähempää keski-ikäistä lajia. Toki onneksi niitä edullisempia tapahtumia on vielä tarjolla, mutta olisihan nämä kovatasoisetkin tapahtumat sellaisia mihin potentiaaliset vanhempaa päätä olevat nuorisokuskit pitäisi saada hieman matalemmalla kynnyksellä mukaan.
Osittain samaa mieltä tästä, mutta kääntöpuolena on se, että nykytyöelämä jo pelkästään on niin kuormittavaa, että seura-aktiivit hupenevat sitä mukaa, kun ne jäljellä olevat ikääntyvät. Siksi Suomessa ei luultavasti olisi edes kovin montaa graveltapahtumaa ilman kaupallisia tapahtumanjärjestäjiä. Kaupallistenkin tapahtumien takana uskoisin kuitenkin pääsääntöisesti olevan ihan aito innostus asiaan eikä pelkästään rahan tienaamisen. Ainakin NGS:n osalta tiedän näin olevan varmasti. Pelkän busineksen tekemiseen luulis olevan helpompia ja tuottavampia keinoja. Ens kesänä taitaa olla siinä mielessä uusi tilanne edessä, että erilaisia tapahtumia alkaa olla niin paljon, että niiden keskinäinen kilpailu tulee kiristymään ja pikkuhiljaa alkanee jonkinmoinen pudotuspeli. Kilpailu toivottavasti lisää myös hintakilpailua ja ehkä toi FNLD:n -10% ale Suomi-kuskeille on jo ensimmäinen oire siitä.
FNLD:iin junnut taitaa kyllä päästä puoleen hintaan, joten siinä mielessä ovat oikealla asialla. Mutta onhan se totta, että jos pitäisi maksaa vaikka nelihenkinen perhe sinne, niin aika moneen kertaan joutisi miettimään, että mitä muuta sillä rahalla voisi tehdä.
Täysin mahdotonta oikeasti laittaa mitään kalustorajoituksia mitä tulisi seurata. Ajaa vaan ja nautiskelee.
Ei kilpapyöräily ole kalustorajoituksista vapaata nytkään. Tankojen leveys ja aika-ajokypärät on tuoreimmat esimerkit.
Juu, mutta kaikkea tulee valvoa. Esimerkiksi tuohon tankojen leveyteen, tai oikeammin kahvojen kulmaan, on nyt saatavilla ucilta 3d mallit tulkkien tulostamista varten. Kuinka moni seura on jo tulostanut tulkit kisoihin?
Eipä kai sellaisia kansallisella tasolla toimivia, kalustokustannuksia alentavia ja helposti valvottavia sääntöjä olisi kovin vaikea keksiä. Jos ne nyt SM-kisoja lukuunottamatta edes valvontaa kaipaisi. Mikäli joku kokisi tarpeelliseksi huijata, niin huijarin omatunto siitä kärsisi eniten. Ammattipyöräily on sitten erikseen ja UCI-tasolla kisatessa yleensä on jo pyöräsponssit ynnä muut, jolloin kalustokustannuksilla ei enää ole niin paljoa merkitystä.
Misopan mainitsema kisojen järjestäjien resurssipula on todellinen ongelma eikä edes niin helposti ratkaistavissa ainakaan ilman, että osallistumismaksut kasvaa.
Jos ollaan sitä mieltä, että junnuja ei kaivata lisää ja kisoissa on tarpeeksi porukkaa viivalla, niin sittenhän ei tartte miettiä, että voisiko asioita tehdä toisinkin.
Gravel-tapahtumiin on kai toistaiseksi riittänyt porukkaa, mutta saa nähdä millainen yhtälö syntyy nykyisestä taloustilanteesta ja gg-tapahtumien kasvaneesta lukumäärästä.
Ja yhden "ongelman" muodostaa tämä Suomen kesän lyhyys. Muutamaan viikonloppuun tulee tunkua, kun kaikki yrittävät saada tapahtumansa pidettyä. Periaatteessa paljon tapahtumia, mutta ei missään ryysistä. No, osa tapahtumista on karsiutunut pois, toki uusia yrittäjiä ilmaantuu tilalle. Mutta ainakin täällä pohjoisessa on menossa joku suvantovaihe MTB tapahtumissa. Osallistujamäärät aika vapaassa pudotuksessa tällä hetkellä. Rokuankin suhteen näyttää siltä, että ajetaanko tuota perinteistä kisaa tämä vuonna enää ollenkaan...?
tchegge_
09.04.2024, 17.26
Autoilun Jokamiesluokassahan tuota kustannuspuolta pidetään kurissa sillä että jokainen auto on myynnissä kisan jälkeen. Jättää vaikka polkimet ja satulat pois listalta ja maksimihinnaksi 1500eur.
Sent from my CPH2399 using Tapatalk
Steve Baggy
12.04.2024, 10.20
Rokuankin suhteen näyttää siltä, että ajetaanko tuota perinteistä kisaa tämä vuonna enää ollenkaan...?
Ei ajeta. Veikkaan, että osallistujakato ja kylpylähotelli ei enää lähtenyt hommaan mukaan. Iissä ajetaan joku pikkukisa pururadalla tuon sijaan.
MTB-tapahtumat ainakin kärsii osallistujakadosta tällä hetkellä jotain Tahkoa lukuunottamatta. Katsokaa vaikka SyöteMTB:tä, jossa on alle puolet paikoista täynnä. Jatkuvat osallistumismaksujen korotukset ja ratojen hankaloituminen näkyy. Itsensä äärirajoille rääkkääminen ei ole enää muodissa. Siinä mielessä vaatimus, että pitäisi olla paljon sarjoja ja lisää rajoituksia on aika absurdi, koska se lisäisi entisestään painetta nostaa osallistumismaksuja. Voi tietenkin sanoa, ei sitä valvontaa tarvita, mutta mitä merkitystä niillä rajoituksilla sitten on. Ei mitään. En kyllä muutenkaan ymmärrä mikä kiihko on päästä podiumille sarjassa jossa on muutama osallistuja tai niin että se viimeinenkin sarjassaan pääsee. Lisäksi niitä talkoolaisiakaan ei liikaa enää ole. Sitten vielä se, että pyöräbusineksella menee yleisesti huonosti niin liikkeet miettii tarkkaan, että mihin voidaan lähteä yhteistyökumppaniksi tukemaan tapahtuman järjestämistä. Voi olla, että isot massat alkaa jäämään pariin hassuun kesässä ja loput on sitten niitä kyläkisoja, mikä toki on osaltaan ratkaisu ongelmaan, koska niiden järjestäminen on yksinkertaisempaa ja edullisempaa kuten myös osallistuminen.
Kaiken päälle, kun on majoituskulut ja matkustuskulut niin ei ole ihme, että varsinkin pohjoisen MTB-tapahtumat kärsii osallistujapulasta. NUTS MTB:kin on lyönyt hanskat tiskiin muiden kuin Ylläs-Levin osalta.
Omakaan nimi ei enää ole SyöteMTB:n listalla. 80 euroa on vaan liikaa, kun enää ei pääse edes saunomaan ja uimaan kisan jälkeen.
Eipä nuo gravellitapahtumatkaan pohjoisessa oikein tuulta ottaneet alleen. Eipä tainnut NGS:n tapahtumissa olla kuin kourallinen osallistujia ja enää niitä ei ole.
Steve Baggy
12.04.2024, 12.01
https://events.naturpolis.fi/esittelytilaisuus/FI
Ensi viikolla julkistetaan Kuusamon gravelpyöräilyreitistö ja sen konsepti. Nää on siis ihan digitaalisia reittejä eli käytännössä gps-jälkiä.
https://www.kaleva.fi/rukalle-ja-kuusamoon-julkistetaan-kevaan-ja-kesan/6245518
900km kuulostaa melko runsaalta valikoimalta, vaikka kyllähän noilla nurkin soratietä piisaa.
Katos vaan, mielenkiintoista nähdä mitä tulee... reittikuvauksia ja POI-listoja?
Gräveliä piisaa kyllä, itse olen ajellut vasta muutaman satasen sielläpäin ja kattaa vasta pienen osan.
Steve Baggy
12.04.2024, 13.06
Reittikuvaukset ja GPX-jäljet.
..Siinä mielessä vaatimus, että pitäisi olla paljon sarjoja ja lisää rajoituksia on aika absurdi, koska se lisäisi entisestään painetta nostaa osallistumismaksuja. Voi tietenkin sanoa, ei sitä valvontaa tarvita, mutta mitä merkitystä niillä rajoituksilla sitten on. Ei mitään. En kyllä muutenkaan ymmärrä mikä kiihko on päästä podiumille sarjassa jossa on muutama osallistuja tai niin että se viimeinenkin sarjassaan pääsee..
Jos viittaat mun ajatustenvirtaan, niin podiumille pääsystähän ei varsinaisesti ollut kyse vaan siitä, että esim. junnuille ja uusille tulokkaille muutenkin olisi tarjolla joku tapa osallistua kisoihin niin, että heidän ei tarvitsisi kokea antavansa julmetusti kalustotasoitusta, vaikka alla ei olisikaan tuhansien eurojen fillaria. Vaikkapa Tahkon 60 km tonnin jäykkäperällä on ihan eri laji kuin viiden tonnin täpärillä, mutta siitä huolimatta ne kilpailee samassa sarjassa. Ei ihme, että osallistumiskynnys on kasvanut.
Aika monenissa tapahtumissa erilaisia sarjoja voidaan ajattaa samoissa lähdöissä eikä niistä juurikaan synny lisäduunia järjestäjille. Esimerkkinä nyt vaikka se FNLD:n (tai minkä tahansa gg-tapahtuman) sinkulasarja, josta keskustelu tähän karkasi, niin eipä se vaadi kuin pari lisäriviä ilmoittautumislomakkeeseen ja tuloslistaan. Ei tarttis olla edes palkinorahoja.. :D
En kyllä osaa sanoa, että olisiko esim. vaikka jäykkäperäsarjoista pelastamaan XC-/marakisojen lamaa, mutta jos ei kukaan kokeile, niin ei se selviäkään.
Steve Baggy
12.04.2024, 13.54
Vaikkapa Tahkon 60 km tonnin jäykkäperällä on ihan eri laji kuin viiden tonnin täpärillä, mutta siitä huolimatta ne kilpailee samassa sarjassa. Ei ihme, että osallistumiskynnys on kasvanut.
Nytkö se muutos on sitten vasta tapahtunut? En oo Tahkoa koskaan ajanut, mutta Syötteen 60km kolme kertaa täpärillä, kerran läskillä ja kaksi kertaa jäykkäperällä. On se eri laji joo, mutta noihan se on ollut suunnilleen aina, että kalliit täpärit, halvat jäykkäperät ja kaikki siltä väliltä on samassa sarjassa. Etsisin kyllä niitä syitä osallistujakatoon jostain muualta.
Itse näkisin perinteisen marapapattamisen suosion laskuun mm. hissiavusteisen pyöräilyn suosion nousun, korona-aika muutti monen suhtautumista liikuntaan ja kieli vyön alla repimisen sijaan haetaan nykyään muunlaisia elämyksiä, tapahtuminen peruminen korona-aika sai monen hoksaamaan ettei se kisaaminen ole enää oma juttu jne.
Ohiampuja
12.04.2024, 22.23
Vieläköhän pidetään piiritasolla niitä matalan kynnyksen kisoja? Ainakin Jyps Keski-Suomessa pyöritti tuollaista ja käsittääkseni täällä Pirkanmaalla pyörii vastaavan tyyppinen seutu-cuppi.
Steve Baggy
12.04.2024, 22.26
Täällä OTC kyllä hommailee noiden kans. Moni tapahtuma nimenomaan junioreille suunnattu.
Steve Baggy
25.04.2024, 08.52
https://www.ruka.fi/fi/pyoraily/gravel
Kuusamon reittejä alkaa hiljalleen valua. Paljon on vielä käyttämätöntä potentiaalia tuolla keskustan itäpuolella isojen järvien ympäristössä. Tosin ymmärrettävää, että sinne ei ole alussa haluttu näitä viedä, koska palvelut on siellä vähissä.
Sorahiisin matkat on julkistettu https://www.sorahiisi.fi/ eli 70, 150 ja 320 kilometriä. Pisimmällä matkalla ei ole ilmeisesti ajanottoa, mutta mukana olisi huoltoauto ja hinta on 249 euroa (ennakkoon 229 euroa).
Nyt on Kuusamon reiteistä gpx jäljet ja tarkemmat kuvaukset ilmestyneet.
https://www.ruka.fi/fi/pyoraily/gravel
Kiinnostava käänne liittyen Unboundiin: https://www.cyclingnews.com/news/gravel-world-champion-mohoric-to-make-unbound-debut-with-teammates-govekar-wisniowski/
Mohoricin kisa kaatui flätteihin ja Swensonin kaatumiseen. Morton vei valtikan.
^Fläteistä puheen ollen, lainaus Brennan Wertzin instasta:
You hear the @unboundgravel (https://www.instagram.com/unboundgravel/) horror stories, but naively think that can’t possibly happen to me. Well yesterday it did… 14 plugs, 9 CO2s, multiple wheel swaps, and ample time spent on the side of the road.
Mortonille makea voitto, on ollut niin lähellä jo aiemmin.
Dylan Johnsonin kisaraporttia odotellessa.
Mortonin keskari 35,5 km/h, aika jäätävä. Hän oli jo aiemmin kärjessä, mutta ajoi harhaan ja joutui ottamaan kärjen uudestaan kiinni. Instagramissa kertoili että on viime aikoina ajanut vain kun se on ollut hauskaa ja lopettanut heti kun ei ole. Sillä epäili että jalka ei riittäisi tuossa kyydissä, kun treeniä on alla vähemmän kuin muilla. Oli kyllä kova veto.
tchegge_
03.06.2024, 10.13
Bottasikin pääsi pitkästä aikaa palkintopallille. Aikamiessarjassa tosin.
Sent from my Takapalk
Oli hienoa mortonin voitto. Teki hyvää koko gravell scenelle, ettei eurokuskit vaan kävele unboundissa pitkään kisanneiden yli.
Bottaksen fillari syynissä
https://youtu.be/-Bbur8_UcIQ
navajokoira
03.06.2024, 11.58
Eikö tämä ollut vasta toka Unbound hänelle? Aika samat speksit kuin Piotr Havik, paitsi eri mantereelta kotoisin. Tai Chad Haga ja Tobias Kongstad, joilla on ajettuna muita gravel-kisoja muttei juuri Unboundia.
Toki hän on tehnyt kaikenlaista muuta siistiä, ja on mielenkiintoinen persoonallisuus. Mut jotenkin toivoisi että Lachlan Morton olisi yhdistävä tekijä, joka näyttää että ei gravel-skenellä ole yksinoikeutta rentoon meininkiin :)
Toi top 10 kyllä aikamoinen: Dylan Johnson, Payson McElveen ja kaiketi myös Simen Nordal Svendsen ainoat jotka ei ole nykyisiä/entisiä ammattimaantiekuskeja.
Eikö tämä ollut vasta toka Unbound hänelle? Aika samat speksit kuin Piotr Havik, paitsi eri mantereelta kotoisin. Tai Chad Haga ja Tobias Kongstad, joilla on ajettuna muita gravel-kisoja muttei juuri Unboundia.
Toki hän on tehnyt kaikenlaista muuta siistiä, ja on mielenkiintoinen persoonallisuus. Mut jotenkin toivoisi että Lachlan Morton olisi yhdistävä tekijä, joka näyttää että ei gravel-skenellä ole yksinoikeutta rentoon meininkiin :)
Toi top 10 kyllä aikamoinen: Dylan Johnson, Payson McElveen ja kaiketi myös Simen Nordal Svendsen ainoat jotka ei ole nykyisiä/entisiä ammattimaantiekuskeja.
Tämä oli hänen 4. kisa. Aiemmat sijoitukset 3 & 4 ja yksi DNF.
Sent from my iPhone using Tapatalk
navajokoira
03.06.2024, 14.04
Aivan, en tullut tarkistaneeksi kuin procyclingstatsista, mutta siellä ei vissiin ollut näitä UCI:n ulkopuolisia gravelkisoja vielä silloin. Tuolta 2022 kisasta ei kyllä löydy virallisista tuloksistakaan, vaikka toki helppo edelleen löytää uutisartikkeleita aiheesta.
Eikö tämä ollut vasta toka Unbound hänelle? Aika samat speksit kuin Piotr Havik, paitsi eri mantereelta kotoisin. Tai Chad Haga ja Tobias Kongstad, joilla on ajettuna muita gravel-kisoja muttei juuri Unboundia.
Toki hän on tehnyt kaikenlaista muuta siistiä, ja on mielenkiintoinen persoonallisuus. Mut jotenkin toivoisi että Lachlan Morton olisi yhdistävä tekijä, joka näyttää että ei gravel-skenellä ole yksinoikeutta rentoon meininkiin :)
Toi top 10 kyllä aikamoinen: Dylan Johnson, Payson McElveen ja kaiketi myös Simen Nordal Svendsen ainoat jotka ei ole nykyisiä/entisiä ammattimaantiekuskeja.
Tällä hetkellä tuntuu, että tuolla huipputasolla Morton on gravelin henki, kun homma menee muilta koko ajan totisemmaksi :)
Toinen jolle täytyy nostaa hattua, on Payson McElveen, hänellä on viimeisen parin vuoden aikana ollut aika paljon vastoinkäymisiä, joten on hienoa nähdä nyt onnistuminen.
On mielenkiintoista nähdä mihin Unbound kehittyy jatkossa. En tiedä onko järjestäjän (tai katsojien) toiveena, että kisaan tulee mukaan maantiepuolen taktikointi ja tiimit. Aiemminhan voittaja on ollut se, kenellä riittää pisimmälle jalka, sisu, ajotaidot ja tuuri.
Ai että. Nyt näytöt fullscreeniin ja nauttimaan kuvista.
https://escapecollective.com/unbound-2024-gallery-records-fall-at-the-worlds-biggest-gravel-race/
Ohiampuja
04.06.2024, 08.38
Ruka ja Kuusamo tehneet selkeän esityksen omista reiteistään.
https://www.ruka.fi/fi/pyoraily/gravel
Ruka ja Kuusamo tehneet selkeän esityksen omista reiteistään.
https://www.ruka.fi/fi/pyoraily/gravel
Niinpä tuo Steve jo mainosti muutamaa viestiä ylempänä :rolleyes:
https://www.ruka.fi/fi/pyoraily/gravel
Kuusamon reittejä alkaa hiljalleen valua. Paljon on vielä käyttämätöntä potentiaalia tuolla keskustan itäpuolella isojen järvien ympäristössä. Tosin ymmärrettävää, että sinne ei ole alussa haluttu näitä viedä, koska palvelut on siellä vähissä.
Vähän on speksien tarkkuudesssa toivomisen varaa.
https://pic.useful.fi/DQzfq_L6v.jpg
Salpalinja ja Iivaaraan kierto on 92 km reitti Kuusamon Karhuntassulta Iivaaran huipulle ja takaisin.
Ei mene Iivaaran huipulle. Tietenkään.
Ohiampuja
04.06.2024, 09.43
Niinpä tuo Steve jo mainosti muutamaa viestiä ylempänä :rolleyes:
No jep. Vaikka kuinka tarkasti yrittää lukea, niin näitä sattuu. Tätä se on kun on tarkkaavaisuushäiriö :)
https://youtu.be/PUdTT0yopvE
navajokoira
05.06.2024, 09.49
Hienoa kuvamatskua. Koen amerikkalaisen human interest -kerrontatavan edelleen rasittavaksi, ja ihmettelen pitääkö gravelin henkeen kuulua eurot ei osaa gravelia -lässytys. Vastakkainasettelu on toki ajan henki, mutta kai niitä henkiä voisi olla erilaisia. Dylan Johnsonin raporttia odotellessa…
viljosiilo
05.06.2024, 18.34
Itse olin varta vasten noita highlightsejä odotellen koko viikonlopun tulospiilossa ja somepimennossa ja oli mielestäni sen arvoista. Oli mielestäni kivempi katsoa kisa noin kuin sirpaleisena ig-storynä.
Olisihan tuota itse kisamateriaalia saanut olla enemmän, mutta varsinkin naisten maalisuorakuva oli aivan älyttömän hieno.
Tällä kaudella on mun mielestä taas ollut taka-alalla nuo vähän pakotetun tuntuiset draamastorylinet verrattuna aiempiin kausiin. Niiden rakentamista taitaa vaikeuttaa se, että ilmeisesti Keegan ja Sofia ei halua ilmaiseksi olla Life Timen mainoskasvoina, minkä lisäksi taisivat olla pettyneitä siihen, ettei naisille tullut no draft-sääntöä.
Dylan Johnsonin Unbound -kisaraportti
https://www.youtube.com/watch?v=8nicj2-UrM8
Oli aika, jolloin satoi räntää. Sora oli loskan peitossa. Mieli oli maassa. Haaveilin kesästä ja jostakin mukavasta gravelpyöräilytapahtumasta. Pari kuukautta myöhemmin löysin itseni Tour de Tuusulanjärven ihanuudesta. Onneksi! Toivottavasti fiilis välittyy, mukavia soria kaikille!
https://youtu.be/v0mCSm8Z1UE
FNLD GRV ja HPPST PPL in the WRLD… (https://www.youtube.com/watch?v=Ib2NytGIr08) :)
2027 Gravel EM-kisat Lahdessa!
https://www.instagram.com/p/DAyJ5gHuLR7/?igsh=emEwZWZwNDQ3cmFl
navajokoira
06.10.2024, 17.27
Todella kova!
navajokoira
27.11.2024, 01.22
Suomen johtavassa gravel-mediassa on noteerattu (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?47833-Gravel-Grinding-ja-Gravel-Racing&p=1975792#post1975792) nyt myös gravel running (https://www.salomon.com/en-fi/what-is-gravel-running). Olen itse ihan täpinöissäni, ja voin sanoa että loppuviikko kuluu selvittäessä onko Suomessa soveltuvia paikkoja gravel-juoksuun, sekä tietenkin miettiessä millaisilla varusteilla gravel-juoksua voi harrastaa. Salomonin gravel-kengät (https://www.salomon.com/en-fi/shop-emea/product/drx-defy-grvl-li6257.html#color=103630) laitoin toki jo tilaukseen. Niitä odotellessa ajattelin leikata (tai ehkä sittenkin hioa?) joistain polkujuoksukengistä nappuloita pois ja lähteä ennakkoluulottomasti kokeilemaaan.
Oletan että enimmät puinnit tästä tulee lopulta tapahtumaan juoksufoorumin kaltaisissa paikoissa, mutta en tiedä ollaanko siellä ihan valmiita tähän mullistukseen. Eihän mekään oltu.
Ei jeesus :) Kaikkea ei oikeasti kannattaisi kääntää suomeksi :)
Tää on napattu niin suoraan hipsteripartagravellin mainoksesta.
Sanat kuten nopea, kova, pitkä ja jyrkkä eivät aivan tavoita gravel-juoksun syvintä olemusta, minkä vuoksi se vetää monia juoksijoita puoleensa. Juokseminen herättää usein myös kilpailuhenkeä, mutta gravel-juoksussa sillä ei ole paljoa painoarvoa. Ajattelutapa siirtyy kilpailusta löytämiseen, tutkimiseen, seikkailuun ja hauskanpitoon.
Jeps, aamukahvit meinas lentää ipadille tota lukiessa, mutta ajatus sinänsähän on mitä nerokkain ja jos olisin tapahtumajärjestäjä, niin näkisin aika isoakin potentiaalia yhdistää gravelmaratoneja gravelpyöräilytapahtumiin.
NGS:llä oli se yksi gravelduathlon tulossa ensi kaudella. En tiedä kyllä, että mikä se toinen laji on, mutta olettaisin olevan juoksun, kun Henttalaakin juoksukärpänen näyttää puraisseen, ehkäpä just Gironassa :)
Koukkupolvet tai miksi ikurijuoksijoita sitten kutsutaankin toki toteaa (kuten minäkin), että ”ei siihen mitään grvl-tossuja tarvita, me ollaan juostu sorateitä ikiajoista lähtien slikseillä..” :) :)
Syötteellä on muuten ensi kesänä MTB-viikonlopun yhteydessä myös gravel-tapahtumaa tarjolla. En tiiä tapahtuman tarkempaa luonnetta, mutta mukavia sorateitä ja vähän seikkailuakin siellä varmasti on tarjolla.
Hei UCI, mä tiedän täältä Pohjois-Euroopasta yhden jos toisenkin maan, joissa on hitosti hienoja sorateitä ja tilaa järjestää mitä vaan…
https://velo.outsideonline.com/gravel/gravel-racing/gravel-worlds-in-limbo-uci-pivots-from-planned-race-in-nice/
tchegge_
13.03.2025, 21.43
Lahti esimerkiksi tunnetaan Päijät-Hämeen Nizzana, niin oikeastaan mikään ei muuttuisi.
Sent from my Takapalk
^Missä tällainen nimi on tullut vastaan? Eikös se Suomen Chicago ole, ainakin jossain vaiheessa Suomen piripääkaupunki. Lahti siis, ei Nizza.
Sori offtopic, mutta huvikseni googletin. Suomen Nizzoja on mainittu kaksi kappaletta; Hanko ja Lauttasaari
Suomen Bretagne, Nizza ja Riviera! 12 loistavaa syytä käydä Hangossa (https://www.iltalehti.fi/matkajutut/a/1f36b38d-8c1f-4dc5-b9c2-4d98c6d4d362)
Kuin Nizza kesäisin – rantakahviloita löytyy ja proseccoa kuluu (https://www.kauppalehti.fi/uutiset/helsingin-himoituimmat-asunnot-eivat-loydykaan-keskustasta-kuin-nizza-kesaisin-rantakahviloita-loytyy-ja-proseccoa-kuluu/bd34b614-b2f4-4814-acd7-899e35000ed7)
Ensinmainitussa voisi kisaillakin, jälkimmäisessä ei mahdu.
tchegge_
14.03.2025, 17.21
Vähän saatoin liioitella samankaltaisuutta, Nizzassa ei ole edes hyppyrimäkiä.
Sent from my Takapalk
Lahti esimerkiksi tunnetaan Päijät-Hämeen Nizzana, niin oikeastaan mikään ei muuttuisi.
Sent from my Takapalk
Erikoinen juttu, en tiennyt eikä vaimokaan tiennyt, vaikka on alkuasukas.
Suomen johtavassa gravel-mediassa on noteerattu (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?47833-Gravel-Grinding-ja-Gravel-Racing&p=1975792#post1975792) nyt myös gravel running (https://www.salomon.com/en-fi/what-is-gravel-running). Olen itse ihan täpinöissäni, ja voin sanoa että loppuviikko kuluu selvittäessä onko Suomessa soveltuvia paikkoja gravel-juoksuun, sekä tietenkin miettiessä millaisilla varusteilla gravel-juoksua voi harrastaa. Salomonin gravel-kengät (https://www.salomon.com/en-fi/shop-emea/product/drx-defy-grvl-li6257.html#color=103630) laitoin toki jo tilaukseen. Niitä odotellessa ajattelin leikata (tai ehkä sittenkin hioa?) joistain polkujuoksukengistä nappuloita pois ja lähteä ennakkoluulottomasti kokeilemaaan.
Oletan että enimmät puinnit tästä tulee lopulta tapahtumaan juoksufoorumin kaltaisissa paikoissa, mutta en tiedä ollaanko siellä ihan valmiita tähän mullistukseen. Eihän mekään oltu.
:):D
Ei sellaista mitä markkinamies ei käyttäisi hyväkseen...
Unbound will have a live stream
Life Time, promoters of the Grand Prix series of off-road races, announced that it will offer full live streaming coverage of its premier event, Unbound Gravel 200, for the first time.
The race, held May 31, will be shown on the Life Time Grand Prix’s YouTube channel. Organizers anticipate the show will run for nearly seven hours, with a pre-race show followed by live coverage of the men’s and women’s events, start to finish. Longtime cycling announcer Bill Elliston will anchor the commentary, assisted by pro Payson McElveen (who is out with injury) and former road and gravel pro Meredith Miller. Nat Ross and Lauren Hall will provide live updates from on course.
OPEN:in Gerard ja Andy juttelevat mielenkiintoisessa artikkelissa gravelin historiasta ja tulevaisuudesta ja hieman heidän uusista rungoista.
https://bikerumor.com/interview-opens-gerard-vroomen-andy-kessler-on-the-eu-made-u-p-per-conce-pt-and-the-future-of-gravel-bike-design/
Cameron Jones Unboundin voittoon uudella reittiennätyksellä. Komiasti alle 9 tunnin. Keskari 37,58km/h! Aivan mahotonta kyytiä! Eikä ollut yli 2" kumia alla.
Cameron Jones Unboundin voittoon uudella reittiennätyksellä. Komiasti alle 9 tunnin. Keskari 37,58km/h! Aivan mahotonta kyytiä! Eikä ollut yli 2" kumia alla.
Uutta Schwalben rengasta alla? 50 vai 45?
Uutta Schwalben rengasta alla? 50 vai 45?
Sanoisin, että 50mm Schwalbe G-One RS Pro tämän kuvan (https://www.cyclingweekly.com/gravel/cameron-jones-wins-unbound-gravel) perusteella ainakin edessä. Takana RX Pro? Kyseessä siis tuo edellä ajava kuski.
Reitti oli vissiin nopea kun 33 kuskia alitti viime vuoden ennätysajan. Tai sitten on taas kehitys kehittynyt kalustossa, treenissä ja syömisessä.
No niin nyt ei sitten millää Thunder Burteilla tee enää mitään vaan uusi vaahtoamisen aihe gravel-renkaista foorumille.
Privileged
01.06.2025, 10.01
https://www.instagram.com/reel/DKNHF4NPfWk/?igsh=MXg3emtjdmVwODFlcw== tuon mukaan ainakin suunnitteli käyttävänsä 45 mm edessä ja takana.
https://www.instagram.com/reel/DKScL7ayw89/?igsh=Mmo3emx5MGwzOHVr naisten voittaja sentään vielä käytti edessä 2.1" Thunder Burttia :D
No niin nyt ei sitten millää Thunder Burteilla tee enää mitään vaan uusi vaahtoamisen aihe gravel-renkaista foorumille.
Osa syy voi olla myös tuossa scotin rungossa, joka muuten näyttää tosi komealta voiton jälkeen.
Ja 160mm kammet. Ite kerennyt vielä kunnolla 165mm trendiinkään mukaan (muuta kuin täpärin osalta)... :D
Ja naisetkin hätyyttelee jo 10 tunnin alitusta. Katsoinkin tuota Migonin sooloa, jotta vahvan näköistä tekemistä.
tchegge_
01.06.2025, 14.59
Nyt kun näki helposti ja halvalla niin tuli seurattua kisaa loppupäästä.
Näytti kameramönkijästä lähtevä pöly nousevan kätevästi suoraan kuskien naamalle.
Sent from my Takapalk
Tämä...tietenkään millään maantie, crossari tai maastopyörällä näitä ei voi ajaa vaan pitää olla monster-crossi suoralla tangolla ja tavaratelineillä. Tavaratelineet ihan vaan sen takia, että nämä ovat ns. Eeppisiä ajoja. Ehkä läskipyöräporukan runkolaukut sopisivat myös kuvaan ja helmet cam or it didn't happen.
Itse itseäni lainaten kun siellä Unbound XL matkalla ajettiin palkintopallille tarakallisella pelillä.
Siirsin gg-pyöräketjusta tänne hiljaisempaan gravelketjuun:
Siellä oli sitä tiimityötä vimpan päälle. Kertoo kyllä millaisena pelleilynä prot gravellia pitävät. Ei jaksa uskoa että tuollaista sattuisi edes naisten puolella maantiellä.
Eikös ne kaikki ajaneet vaan itselleen, mikä kai vähän niinkuin olisi gravelkisoissa tarkotuskin? Hollannin joukkue oli niin jäätävän kokoinen ja kova, että jos ne olis ajaneet jollain tiimitaktiikalla vaikka Vosille, niin olisi tullut umpitylsä kisa. Nythän viimeiset 50 km oli gg-kisaksi ihan jännät ja aivan tosissaan ne mun mielestä ajoi. Shirin olis kyllä voinut voittaa, niin olisi ollut kiva nuorelle kuskille. Saa sitten nähdä, että miten miesten kisa ajetaan.
Antonia oli 60. reilu kymmenen minuuttia kärjen perässä. Paras Jenkki oli 13. ja joku mulle ihan tuntematon nimi. Pitääköhän Jenkit näitä UCI MM:iä edelleen pelleilynä vai onko vaan niin, että ei kustannussyistä kiinnosta. Puck Pietersenkin piti ajaa, mutta ei näkynyt. Koitin kaivella ikäluokkien tuloslistoja, mutta ei löydy mistään.
No jos noin sovittu niin ok. Epäilen kyllä ettei ollut.
Wiebes laittoi vielä lopussa tiimikaverinsa vetämään irti olleen hollantilaisen kiinni. Ainoa vaan, että tämä tiimikaveri oli slovakialainen :)
https://www.instagram.com/reel/DPq38u4igSB/?
Englanninkielinen selostaja oli sitä mieltä myös, mutta eihän sitä tiedä, että ajoivatko todellisuudessa isommille tähdille, kuten vaikka Vosille ja Wiebesille. Mutta tosiaan Wiebesin voitto olisi ollut ansaitumpi, jos olisi itse vetänyt sen eron kiinni. Siksi Shirinin voitto olis ollut kivempi.
Viimeksi miesten kisassahan myös tiimikaveruus merkkasi enemmän kansallisuus, katsotaan mitä tänään tapahtuu :) Mielenkiintoisimpia kisoja noista tulisi, jos tosiaan siellä ajettaisiin vaan itselleen ja kaikki ”sukulaisuussuhteet” unohdettaisiin. Siinä mielessä ymmärrän, jos Jenkkikuskeja ei niin kiinnosta.
Joku jenkki aiemmin viikolla kommentoi, että nämä UCI:n kisat ovat kuin sorapyöräteillä ajettavat criteriumit. Ameriiiikassa ajetaan noita ultria, jossa henkisen kestävyyden rooli nousee melkeinpä yhtä suureen rooliin kuin fyysinen kestävyys. Ja toisena syynä juuri kustannukset. Ja voi toki olla, että heidän "moottorit" on tuunattu enemmän vääntökäyrää ajatellen kuin huipputehoa. Jos tällainen huono auto analogia sallitaan :)
Ei kuulosta siltä että olisi sovittu vapaasta ajamisesta ennen kisaa.
UCI Gravel World Championships: "My chance to win the World Title has been taken away from me. I just don't understand why it has to be closed down now. It's clear: if someone is leading the race and is certain to become world champion, and they're from the same country, you let them go. I understand everyone wants to go for the title, but Persico still finishes third. Otherwise, we'd be one, two, three. So yeah, I'm just really disappointed.
Ultimately, I think I was strong enough to stay ahead of them and become world champion here. I don't want to say too much about it; I don't want to say anything wrong. But I think this was my chance at the world title, and it was taken away from me. I understand that there are a lot of Dutch players here and that everyone ultimately wants to go for the title. I have nothing more to say about it.” said Shirin van Anrooij (Netherlands)
Belgit taas ajoivat miehissä yllättävänkin hyvin yhteen, vaikka toki väliporukoissa ajettiin omiakin kiinni.
Pidcokilta ja Mohorichilta vietiin kyllä kaikki eväät ajaa voitosta. Ei kamalan reilu tilanne. 20vs1
Ei kuulosta siltä että olisi sovittu vapaasta ajamisesta ennen kisaa.
Nii tai siis tuo oli kiinniajetun näkemys asiasta. Todennäköisesti ei oltu sovittu yhtään mitään. Selostaja sanoi sitäkin, että kun suurin osa tai ehkä jopa kaikki on kisaamassa siellä omatoimisesti ja itse osallistumisensa kustantaen, niin ei välttämättä ajatus siitä, että ajettaisiin yhteen maajoukkueena toimi.
Mun mielestähän graveliin ei maantiepyörämäinen joukkuetaktikointi kuuluisi lainkaan. Jos hollannin naiset olis toimineet samoin kuin belgialaiset miesten kisassa, olisi se alun irtiotto kestänyt maaliin asti naisissakin ja kisasta olisi tullut yhtä totaalisen tylsä kuin miesten kisasta.
Äkkiä olettaisi että naisetkin pystyvät puhumaan keskenään. Eli sovitaan vapaa toiminta startissa. Eihän tuollaisessa touhussa ole muuten mitään järkeä. Osa ajaa, tai kuvittelee ajavansa omalle maalle, osa itselleen ja osa tiimille.
Mutta tuollaista se naisten kisaaminen oikeesti usein näyttää olevan. Koetetaan tehdä tulosta itselle aina kun on mahdollista.
Mutta oikeassa olet. Miesten kisa oli kyllä tosi tylsä. Jotain muutoksia saisi UCI tehdä.
Oli tylsä kisa kaikenkaikkiaan. Ihan ajanhukkaa tuon katsominen.
Mä en ymmärrä kyllä, että miksi pitäisi muka ajaa ”maajoukkueena”, kun mitään maajoukkueita ei ole. Vai oliko Suomen maajoukkue 3 ajajaa ja jollain Hollannilla 30… Jokainen ajaa itselleen. Niin se menee muissakin yksilölajeissa. Vai vedetäänkö hiihdossa maajoukkueena junassa? Maratonilla?
Maantiepyöräilystä on aikojen saatossa jostain syystä muotoutunut joukkuelaji, jossa kuitenkin yksilöt palkitaan - ei joukkueet. Kun sitä ajattelee tolta kantilta, niin koko konsepti tuntuu vähän hassulta. Gravel saisi mieluusti säilyä yksilölajina.
Pidcockilla oli eilen GCN:n mukaan alla Pinarellon Dogma 35-millisillä Vittoria Terreno Pro:lla… ei siis edes Rellon uutta Greviliä. Mut ehkä siksi se ei pärjännyt, kun oli alimittaiset renkaat…
Maantiepyöräilyssä joukkueena ajamisen ymmärtää, kun junassa ajaminen tuo niin suuren edun. Gravelissa eri asia, kuten Lottakin eilen totesi - ja minkä jokainen maantie- ja gravel-pyörällä ajanut tietää - gravelissa saa polkea koko ajan, ilmaisia metrejä ei juuri ole. Keskinopeudet myös pienemmät.
Jep, joukkueena ajamisen ymmärtää toki, mutta sellainen ajatusmaailma, missä koko joukkue tekee töitä vahvimman puolesta ja sitten se vahvin palkitaan ei minusta ole kovinkaan jalo eikä hyvän urheiluhengen mukainen. Aidossa joukkuelajissa vahvimmat tekisi kaikkensa, jotta joukke pärjäisi mahdollisimman hyvin. Ihan vaan siis näin fundamentalistisena pohdintana :)
Media ja some kyllä yhteen ääneen ihmettelee hollantilaisten naisten joukkue”taktiikkaa”, eli kai se yleinen mielipide on enemmän sen sorttinen, että graveliakin pitäisi ajaa kuin maantiekisoja. Ja onhan se niin syvälle noitten pro-tyyppien kulttuuriin juurtunut, että mitä enemmän maantieammattilaisia gravelkisoihin tulee, sitä enemmän gravelin luonne tulee pakosti muuttumaan.
Pidcockilla oli eilen GCN:n mukaan alla Pinarellon Dogma 35-millisillä Vittoria Terreno Pro:lla… ei siis edes Rellon uutta Greviliä. Mut ehkä siksi se ei pärjännyt, kun oli alimittaiset renkaat…
Jaa siitä huolimatta siinä loppupuolen takaa-ajoyrityksessä peesissä tullut belgialainen jäi aina, kun oli yhtään teknisempää alustaa tai mutkaisempaa.
Jep, joukkueena ajamisen ymmärtää toki, mutta sellainen ajatusmaailma, missä koko joukkue tekee töitä vahvimman puolesta ja sitten se vahvin palkitaan ei minusta ole kovinkaan jalo eikä hyvän urheiluhengen mukainen. Aidossa joukkuelajissa vahvimmat tekisi kaikkensa, jotta joukke pärjäisi mahdollisimman hyvin. Ihan vaan siis näin fundamentalistisena pohdintana :)
Media ja some kyllä yhteen ääneen ihmettelee hollantilaisten naisten joukkue”taktiikkaa”, eli kai se yleinen mielipide on enemmän sen sorttinen, että graveliakin pitäisi ajaa kuin maantiekisoja. Ja onhan se niin syvälle noitten pro-tyyppien kulttuuriin juurtunut, että mitä enemmän maantieammattilaisia gravelkisoihin tulee, sitä enemmän gravelin luonne tulee pakosti muuttumaan.
Niin ne maapaidat. Jos on tarkoitus ajaa kaikkia-kaikkia vastaan, ei pitäisi ajaa maapaidoissa. Tai ainakin tehdä kaikille joukkueen jäsenille selväksi mitä tehdään.
^miksei saa ajaa maapaidassa? Onhan hiihdossakin, ja muissa lajeissa maajoukkueasusteet, vaikka kisataan itselle.
Niinkuin stenu tuossa kirjoitti, niin onhan tämä maantiepyöräilyn joukkuekilpailumalli aika erikoinen ja uniikki, missä joukkue ajaa yhdelle. Se on kyllä omalla tavallaan hieno, mutta en tiedä onko sitä järkevää lähteä laajentamaan perinteisiä maantiekisoja laajemmalle.
Pidcockilla oli melko raaka viikonloppu. Yli 400km kisaa. Nousuakin taisi tulla enemmän kuin riittävästi.
Ajoi siis lambordian ja uci gravellin peräkkäisinä päivimä.
Wiebesin mukaan oli sovittu että kaikki ajavat itselleen. Ilmeisesti tieto ei ihan kulkenut kaikille.
UCI Gravel World Championships: "This world title is fantastic. Riding in this jersey will give me extra motivation. It went well. I was able to follow Marianne Vos on those climbs and knew that the last climb at Berg en Terblijt was difficult. I had to pace myself well and not overexert myself.
I have to thank Julia Kopecky. It's amazing how she rode here and how strong she was. At one point, she asked if I could win the sprint, and I said yes, and then she went all out. Ultimately, it's our own team, SD Worx-Protime, that's putting a lot of effort into providing us with the equipment for this championship. That's also what the national coach said, that ultimately, it's every man for himself here. You're not going to give away a world title like that, of course.
I hope I can give something back to Shirin van Anrooij someday at a world or European road championship.” said Lorena Wiebes (Netherlands)
kmruuska
13.10.2025, 13.37
Jaa siitä huolimatta siinä loppupuolen takaa-ajoyrityksessä peesissä tullut belgialainen jäi aina, kun oli yhtään teknisempää alustaa tai mutkaisempaa.
En osaa rengastukseen ottaa kantaa mutta Pidkockin maastokokemus ja -osaaminen on kuitenkin ehkä omaa luokkaansa jopa tuossakin joukossa joten sekin voi vaikuttaa.
Kisakalustosta.
https://www.bikeradar.com/features/pro-bike/2025-uci-gravel-world-championships-pro-bike-gallery
Ja siis Pidcockilla oli Dogma GR, mikä on siis gravel-pyörä. En tuota muistanutkaan.
TurboKoo
16.10.2025, 14.26
Itse ainakin vaihdoin hiukan kapeampaan eli alla oli 45mm G-ONE RS. Olisi voinut ajaa myös 40mm renkaalla.
Tuolla akselilla gravelpyörissä on usein 2x edessä ja suht kapea karkea rengas [emoji2962]
Mä oon miettiny, tota, että miksi gravelissa on niin voimakkaasti 1x osasarjat tarjolla?
Mitä etua se tuo?
Painonsäästöä ei juurikaan. Etuvaihtaja ja pienempi eturatas jää pois sekä isompi eturatas vähän pienenee, mutta toisessa päässä rattaat kasvaa ja rataspakan paino lisääntyy. Eli paino lähinnä siirtyy keskiön seudulta takanavalle.
Vaihtajan häkin pituus kasvaa, eli on alttiimpi kolhuille.
Ja samalla vaihteiden välit venyy, eli joutuu ajamaan useammin epäoptimaalisella vaihteella.
Iso rengastila, lyhyt chainstay ja etuvaihtaja on aina vähän hankala yhtälö. Omassa 435mm perä, 50mm renkaat ja renkaan ja etuvaihtajan väliin mahtuu juuri ja juuri lokasuoja. Ainoa syy miksi vaihtaisin 1x on juuri tuo rengastila, 1x vaihteet on omasta mielestä aina jollain tavalla kompromissi.
Lisäksi Shimanon GRX-osasarja on käytännössä MTB-sarja, eli takavaihtajassa on kitkajarru, joka estää ketjun hyppimistä. Samalla yksi eturatas voidaan toteuttaa narrow-widena, joka edelleen varmistaa sitä, ettei ketju pääse putoamaan röykytyksessä.
joo. Omassani käy niin, että 42mm renkaalla jos yrittää mahduttaa lokaria, niin pitää veistää pikku siivu pois vaihtajan vivun kohdalta. Sitten mahtuu ilman ei.
Isompaa rengasta ei mahtuisi muutenkaan.
Ja äkkiä tuossa tarkastin, että shimanon GRX osasarjoilla on painavampi olla 1x12 vaikka 42/11-42 vs 2x12 46-30/11-36 välityksillä. 2x on kevyempikin.
Mitä tulee tuohon ketjun tippumiseen, niin vaihtaja toimii ohjurina.
Mä oon miettiny, tota, että miksi gravelissa on niin voimakkaasti 1x osasarjat tarjolla?
Mitä etua se tuo?
Painonsäästöä ei juurikaan. Etuvaihtaja ja pienempi eturatas jää pois sekä isompi eturatas vähän pienenee, mutta toisessa päässä rattaat kasvaa ja rataspakan paino lisääntyy. Eli paino lähinnä siirtyy keskiön seudulta takanavalle.
Vaihtajan häkin pituus kasvaa, eli on alttiimpi kolhuille.
Ja samalla vaihteiden välit venyy, eli joutuu ajamaan useammin epäoptimaalisella vaihteella.
Mun mielestä 1x:n etu on vaihtamisen yksinkertaisuus. Tämän vaikutusta ei voi ymmärtää speksejä lukemalla vaan se täytyy kokea.
1x:n suurin heikkous on ollut iso hypyt vaihteiden välillä. Campan Ekar ratkaisi ongelman jo vuosia sitten. Nyt myös SRAMin XPLR 13s tarjoaa vastaavan ratkaisun.
Onneksi jokainen voi ajaa millä haluaa, paitsi sponsorikuskit.
Jos ajaa "puhtaasti" gravelia niin 1x voimansiirrolla on etunsa mutta itse päädyin 2x voimansiirtoon koska käyttö on 80-90% "all road".
Mä olisin myös halunnut Rellon 2x voimansiirrolla, mutta niitä ei ollut oikealla hinnalla tarjolla.
kmruuska
17.10.2025, 15.39
Jos ajaa "puhtaasti" gravelia niin 1x voimansiirrolla on etunsa mutta itse päädyin 2x voimansiirtoon koska käyttö on 80-90% "all road".
Samasta syystä myös otin Straeliin 2X. Pääasiallinen käyttö mulla on kuitenkin pyöräteitä ja mukulakivikatuja eikä mitään veretseisauttavia mutanousuja.
Onko tietoa tai huhuja missä tarkalleen vuoden 2027 Lahden EM-kisat järjestetään? (A) Lahti, (B) Pajulahti, (C) muu, mikä?
Veikkauksena voisi heittää, että Lahden EM-kisat järjestetään Lahdessa.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.