Näytä tavallinen näkymä : Avautumista vaikeasta elämästä hiihtoladulla.
Kuminauha
01.04.2022, 16.59
Tää on aika reikäjuustoa koko valvonta...mikä estää vain kävelemästä/pyöräilemästä tilanteesta pois kun joku tulee sanomaan että hei kävelet ladulla ja tarviin sun tiedot että voin laskuttaa. Taklaako ne maahan vai käyttääkö lamautinta?
Tää on aika reikäjuustoa koko valvonta...mikä estää vain kävelemästä/pyöräilemästä tilanteesta pois kun joku tulee sanomaan että hei kävelet ladulla ja tarviin sun tiedot että voin laskuttaa. Taklaako ne maahan vai käyttääkö lamautinta?
Niinq 1.4.? Q-Latu?
Ohiampuja
01.04.2022, 17.45
Ei vaan kaikki sprayataan pääsiäisen keltaisella maalilla ja hiihtäjät saa hakea sitä maalia ilmaiseksi kaupungintalolta.
Vähän jää vajaaksi, jotain terävämpää olisi pitänyt laittaa. Joku fyysinen rangaistus tai sitten joku älykäs valvontateknologia. Esim linnunpönttöihin piilotettu kävelijän silmäntunnistusautomaatti. :)
Mun mielestä pervitiinillä ja suomi-kp:lla terästetty latupartio hoitaisi homman tyylikkäästi ja niin, että rangaistuksesta valittaminen pidetään minimissä.
Ohiampuja
01.04.2022, 18.07
No ei mitään väkivaltaa. Joku sellainen mustanaamio tyylinen ladullakävelijän leima otsaan.
Mutta ylipäätään olisin vetänyt jutun jotenkin kunnolla överiksi. Minusta se jää nyt hiukan vajaaksi. Valvontaan olisi voinut käyttää vaikka koulutettuja variksia joilla on kamerat selässä. Ja perustella kirkkainsilmin kuinka se on halvempaa kuin dronen käyttö. :)
Kuminauha
01.04.2022, 20.55
Niinq 1.4.? Q-Latu?
Nyt meni multa ohi...voitko avata?
Mukavahan se on ku sieltä rapasilta poluilta tuuaan ladulle hiekkaa
Nyt meni multa ohi...voitko avata?
No eikö tuo ollut aprillipäivän juttu…?
Kuminauha
02.04.2022, 08.36
Avain, tottakai, ihme juttu että kun katteli nettiä ja naureskeli joillekkin aprillipiloille ja ei sitten tässä ollut itellä muumit laaksossa. I'll get mi coat....
Tuohan oli juuri hyvä, kun ei oltu vedetty överiksi.
Vaikeeta on, vaikeeta.
Hiihtäjä ällistyi näystä Paloheinän ladulla – tästä aprilli*päivän hiekoitus*operaatiossa oli kyse
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008730528.html
Firlefanz
05.04.2022, 20.38
Mahtoikohan olla kenellekään muulle kuin jutussa esiintyvälle henkilölle (ja kenties iltalehtien lukijoille jotka eivät itse hiihdä)?
Golfkentällä kulkeva latu lienee https://ulkoliikunta.fi/fi/unit/53919-Palohein%C3%A4n%20vetokoiralatu mutta onhan Paloheinässä parempikuntoisia latuja niin tavallisella kansalle kuin urheilullisemmillekin hiihtäjille.
Aika jännä, että kun golfkenttä antaa alueen hiihtäjille vapaaehtoisesti harrastemaastoksi, niin ruvetaan sitten valittamaan, kun se rupeaa kunnostamaan kenttää omia harrastajia varten. Taitaa olla tuo laturaivo syvällä selkärangassa.
Firlefanz
05.04.2022, 21.03
Ehkä niinkin että iltalehtien toimittajilla ja niiden lukijoilla on kyltymätön nälkä tällaisille jutuille - ja ainahan se yksi idiootti löytyy tai osataan hakea edustamaan muka suurtakin joukkoa hiihtäjiä tai jopa hiihtäjiä yleensä.
PS Olisin voinut kuvitella - vaan en kuitenkaan kuvitellut - että fillaristit (joilla kaikilla, riippumatta siitä millaisella fillarilla, missä ja miten he ajavat, on kokemusta siitä miten jonkun sankarin edesottamuksista tai mielipiteistä tehdään perusteettomia ja yleensä varsin naurettavia yleistyksiä) olisivat osanneet lukea tämänkin jutun vähän toisenlaisten lasien läpi.
PPS Mulla on taas tällainen tosikkopäivä.
Joo, eiköhän tuossa ole toimittaja taas puoliväkisin vääntänyt ”kohu”otsikon ja -jutun.
siinä on vaara, että ei tule tuolle golf-kentälle mitään latua tai muuta harrastusta ensi talveksi. niin minä tekisin..
golfkenttä käsittääkseni on kesät tuossa vuokralla eikä sillä taida olla määräysvaltaa talvisiin latuihin. Kyseinen latu ei ole koiralatu, vaan Haltialan takapellolle vievän peltoladun alku. Tuo golfkentän osuus on ollut vuoroin lätäkkönä tai peilijäässä eikä sen takia huollettu pariin viikkoon. Latukonemiehet päättivät lopettaa osuuden kunnossapidon ja he laittoivat portin hiihtäjiltä kiinni - päättivät että golfin vuoro. Tuon golfkentän jäätiköosuutta ei tarvitse ja kaipaa jurri nyt kukaan alueen latuja tunteva. Vieressä metsänpuolella menee lumisempi latu, jota pääsee takapellolle, eikä tähän aikaan vuodesta mitään sellaisia ruuhkia ole että peltotilaa tarvittaisiin tuhansille hiihtäjille kuten helmikuussa. Toki toimitajan on aina mahdollsta löytää joku haastateltava ja tehdä väkisin klikkiotsikkojuttu.
Firlefanz
05.04.2022, 22.48
Tuohon ei voi vastata kuin että sinä oletkin sinä:cool: Eihän tässä ole oikeasti kenelläkään mennyt sukset ja mailat ristiin, kaikki osalliset - eli kaupunki ja golfseura - ovat olleet ja ovat yhä kaikinpuolin tyytyväisiä. Ja niin ovat hiihtäjätkin - tätä yhtä lukuunottamatta. Siis sikäli kuin hän ei ole kokonaan keksitty.
Eihän ladusta ole golfseuralle mitään haittaa, ainoastaan vissiä PR:ää niin hiihtäjien (joiden joukossa varmasti myös golfin harrastajia) kuin kaupunginkin (joka taitaa omistaa maan jolla golfseura toimii?) suuntaan.
Espoo ..
Espoossa ajettiin autolla ladulle hiihtäjien sekaanhttps://www.hs.fi/urheilu/art-2000009277775.html
^Eikö facebookkiinkaan tullu videota? :D
Rovaniemellä kyllä tuli heti ku tenava rälläs mönkkärillä.
Autokaupunki Espoo ei petä :D
https://pic.useful.fi/mKCaHE03o.jpg
F. Kotlerburg
03.04.2023, 09.38
Kaupunkiko tuon tuonne ajoi?
Autokaupunki Espoo ei petä :D
https://pic.useful.fi/mKCaHE03o.jpgTuristit näköjää kunnostautuu sielläki. Minkähän maan rekkari
Rovaniemellä oli ainaki ykspaikka missä google maps neuvoo ajamaan ladulle. Liekkö satelliitista kartotettu ja laitettu hiekkatieksi.
Entiiä neuvooko vielä
F. Kotlerburg
03.04.2023, 09.43
Turistit näköjää kunnostautuu sielläki. Minkähän maan rekkari
Suomalainen siirtokilpi.
Noniin tämmönen häirikkö.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pyha-luoston-hiihtoladuilla-jarjetonta-ilkivaltaa-paasiaislomien-alla-hairikko-kaatoi-ladut-tayteen-tuhkaa-kymmenien-metrien-matkalta/8671226#gs.u2pwca
usko juntunen
06.04.2023, 21.29
^
Joo just meinasin postata saman tuonne toiseen samaa aihetta käsittelevään ketjuun. Näitä mielensä pahoittajia löytyy myös Savosta. Esim Kuopion Puijolla on joku latujen sarjahiekoittaja.
Täällä on jo hiekkaa ilman hiekoittajiakin. En postaa kuvaa ettei Usko saa slaakia.
Kaupunkiko tuon tuonne ajoi?
Läppähän se tietysti mutta autokaupungissa on autoilun lieveilmiöitä. Teinit traktorimönkijöillä ulkoilureiteillä ym
"Hänen mukaansa yleinen latu kulkee yksityisen tienomistajan ajotien poikki, mutta kuitenkin kunnan mailla."
Eli kaverilla on tieoikeus kunnan omistamien maiden poikki ja kokee sen oikeuttavan ladun vastustamiseen?
"Hänen mukaansa yleinen latu kulkee yksityisen tienomistajan ajotien poikki, mutta kuitenkin kunnan mailla."
Eli kaverilla on tieoikeus kunnan omistamien maiden poikki ja kokee sen oikeuttavan ladun vastustamiseen?
On täysin mahdollista, että hänellä on valittamiseen oikeus. Kiinteistöasioissa termi on nimeltään Rasite. Eli minun tontin poikki kulkee naapurin viemäri. Se on merkitty kiinteistörekisteriin minun kiinteistön rasitteeksi ja en minä saa tontintomistajana tehdä sille viemärille mitä huvittaa. On naapurin oikeus, että heillä vessa toimii vaikkakin käyttää siinä hommassa pikkuisen minun tonttiani. Tierasite on varmaan se tyypillisin tapaus, eli kulku kiinteistölle on määritetty kulkemaan toisen kiinteistön kautta. Jos se on normaali tierasite, niin kulku ja tie voi hyvinkin olla tämän kiinteistönomistajan "oma" ja kunta haittaa nyt sitä kulkua tekemällä sen poikki ladun. Eli on ihan mahdollista, että laillinen oikeus valittamiseen tuosta haitasta on olemassa - tapa vain tuntuu vähän huonolta. Eli eiköhän tässä ole kyse ihan normaaleista tulehtuneista henkilösuhteista, kuten niin usein maailmassa on.
ps. Pisimmälle tänä talvena päässyt "latuautoilija" oli jumissa suunnileen tuossa: https://goo.gl/maps/Dqdo3FykJVjurESP9
Minusta ihan hyvvin perus etuvetofarmarilla, eli taisi olla tullut Viirilästä laduille ja pääsi tuohon saakka ennen kuin jäi jumiin. Parisen kilometriä paikoin aika hankalaakin latupohjaa eteenpäin.
Eikös kunta voi poistaa tienkäyttöoikeuden tältä jos haluaa?
Kerta on kunnan mailla
Viemäri ei oikein sovi verrokiksi tähän tilanteeseen.
Tieoikeus ei poista maanomistajan oikeutta käyttää rasitteen alaista osaa tilasta ja päättää kiinteistönsä käytöstä. Toisen käyttämälle tielle ei kuitenkaan saa aiheuttaa vahinkoa.
Minulla menee maiden poikki tie naapurin pellolle. Olisihan hupaa, jos en saisi ylittää tätä tietä kulkiessani omilla maillani tai metsäkone ei hakkuiden yhteydessä saisi sitä ylittää. Itse käytän tietä, kun tuonne menen ja hakkuissa puut varastoidaan tien varteen, josta ne rekalla haetaan.
Eikös kunta voi poistaa tienkäyttöoikeuden tältä jos haluaa?
Kerta on kunnan mailla
Ei voi.
Ei voi.Juuh. Ellei tee uutta tielinjaa tilalle.
Ei varmaankaan voi, eli rasite ei ole pelkästään maanomistajien välinen asia vaan siihen tarvitaan viranomainen (=Maanmittauslaitos) erotuomariksi ja jos edelleen ollaan erimielisiä niin olisiko sitten joku Maaoikeus tms. Eli maanomistajan maata voidaan viranomaisen päätöksellä kaapata toisen maanomistajan käyttöön esimerkiksi kiinteistölle kulkua varten (=tierasite, josta tässä lienee kyse). Totta kai jos riitaa on, maan omistava kunta voi esittää toiveita, mutta joku muu viranomainen kuin se maata omistava kunta sen sitten päättää.
Totta kai voidaan yhdessä sopia uudesta reitistä, mutta sitten tullaan kysymykseen kuka sen uuden tien tekokustannukset maksaa jne. Eli kyllähän tässä ihmisten hyväntahtoisuus ja järkevyys on se halvin tie ja hieman haiskahtaa, että tässä ei oikein hyväntahtoisuutta enää ole ilmassa.
Olen siinäkin mielessä ankea yksilö, että minusta olisi asiallista lyhyesti kertoa linkatun jutun pääkohdat tai siteerata juttua sen verran että selviää mistä puhutaan. En rupea hyppimään sivuille, joila en muutenkaan käy:rolleyes:
Tieoikeus nyt on selvä juttu, mutta mikä ihme pillastutti otsikossa mainitun häirikön? Eihän tien poikki kulkevan ladun pitäisi tienkäyttöä mitenkään haitata? Oliko hänelle yksinkertaisesti liikaa, että hän joutuu väistämisvelvollisena varomaan, hidastamaan ja jopa pysähtymään tietä ylittävien hiihtäjien vuoksi?
Vai oliko hänellä todella jokin niin sanottu oikea peruste, jolla hän olisi voinut lähteä viemään asiaa eteenpäin turvautumatta tämmöiseen oman käden oikeuteen?
F. Kotlerburg
07.04.2023, 12.19
Ihan normaaleja mielenterveysongelmia mitä nykyään tuntuu olevan.
Olen siinäkin mielessä ankea yksilö, että minusta olisi asiallista lyhyesti kertoa linkatun jutun pääkohdat tai siteerata juttua sen verran että selviää mistä puhutaan. En rupea hyppimään sivuille, joila en muutenkaan käy:rolleyes:
Vai oliko hänellä todella jokin niin sanottu oikea peruste, jolla hän olisi voinut lähteä viemään asiaa eteenpäin turvautumatta tämmöiseen oman käden oikeuteen?
Noniin tämmönen häirikkö.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pyha-luoston-hiihtoladuilla-jarjetonta-ilkivaltaa-paasiaislomien-alla-hairikko-kaatoi-ladut-tayteen-tuhkaa-kymmenien-metrien-matkalta/8671226#gs.u2pwca
Linkki oli edellisellä sivulla, mutta ei tuollaisista "uutisista" kovin paljoa kostu, että siitä saisi ihan todellisen kuvan tapahtumista ja siihen johtaneista syistä. Tärkeintähän uutisen tekijän kannalta on se, että me olemme sitä klikanneet ja siitä sitten foorumille tuohtuneet.
Ihmiset tekevät kaikenlaista hupsua ja joskus typerääkin ilman minkäänlaisia diagnosoitavia mielenterveysongelmiakin. Tässäkin tapauksessa lienee riittänyt että härikkö on ollut niin sanottu periaatteen mies, kokenut olevansa oikeassa ja ollut sitä mieltä että oikeus ja kohtuus vaativat että asiaan puututaan ja jos viranomaiset eivät sitä tee, hänen on se itse tehtävä.
el zykkeli
07.04.2023, 13.41
Kyllä mua vitutti kantaa fillaria 50m kun alkutalvesta(ja toki edellisinä talvinakin)katkaistiin ladulla kelvi täällä itähelsingissä(alikulku itäväylän ali mustavuoreen), mitään kiertotietähän ei ole. Lisäksi paikka tuli helvetin luikkaaksi jääradaksi plussakeleillä. Ei vaan voi ymmärtää miten hiihto menee kaiken, mm. työmatkaliikenne edelle. Liekö tullut palautetta kun lopputalvesta pätkä aurattiin.
Ei vaan voi ymmärtää miten hiihto menee kaiken, mm. työmatkaliikenne edelle. Liekö tullut palautetta kun lopputalvesta pätkä aurattiin.
Ihan samaan tapaan meistä hiihtäjistä tuntuu, että muutaman talvipyöräilijän/kävelijän tarve menee meidän hiihtäjien edelle ja hiekkaa kylvetään paikkoihin, jossa latu pilataan sillä. Eli tuo on ihan näkökulmakysymys ja jokaisella on se oma kokemuksensa. Järkeväähän olisi se, että olisi olemassa kone, jolla kumpikin onnistuisi, eli noilla pätkillä talvella kumpikin toiminto puolitettaisiin, eli toinen puolisko tehtäisiin kävely/pyöräilykuntoon ja toinen puolisko laduksi. Jos matkat ovat maltillisia se toimisi hyvin, mutta ongelma on, että auraus/hiekoitus hoidetaan koko väylän putsaavalla pyöräkuormaajalla ja latu tehdään koko väylän täyttävällä rinnetampparilla ja se on aina joko/tai ei koskaan sekä/että.
Ihan sama murhe tulee pihojen aurausvallien kanssa - jos vaadittaisiin kone, jossa olisi jonkinlainen säätyvä siipi liittymiä ei tukittaisi sohjovallilla, mutta joko sellaisia koneita ei ole tai sitä siipeä ei viitsitä käyttää, kun on niin kiire niin sitten kaikki omakotitaloissa asuvat vanhukset ovat lirissä, kun eivät jaksa sitä aurausvallia luoda pois. Tehokkuuden nimissä asioita tehdään nykyään niin kuin tehdään ja siinä sitten sellainen marginaalitoiminto, kuten talvipyöräily tai hiihto jää aina jalkoihin. Paikasta sitten riippuu kumpi jää jalkoihin. Ei ole olemassa mitään yleistä kaupungin sääntöä, että talvella pyöräilijät lytätään hiihdon tieltä vaan ihan yhtälailla on paikkoja, jossa hiekoituskonemies tuhoaa ladut kävelyn mahdollistamiseksi. Pystyn kotinurkilta sanomaan monia paikkoja kumpaankin suuntaan.
Eihään siinä koko alikulkua ole varattu yksinomaan hiihtäjille. Jos talvet olisivat niin kuin ne muka olivat ennen, siitä ei olisi Itäväylän vartta ajavalle fillaristille muuta haittaa kuin katsoa Mustavuoren puolella ettei lähde ylittämään latua juuri silloin kun jommasta kummasta suunnasta laskee alas hiihtäjä.
Elävässä elämässä ja kuluneen kaltaisina talvina paikka on tietenkin viheliäinen. joko upottavan pehmeää lunta, pahimmillaan märkää sohjoa, jäätynyttä sohjoa tai liukasta jäätä lammikon pohjalla.
Selvyyden vuoksi pitää kai kertoa että alikulkuun on ajettu lunta koko sen leveydeltä - tai niin että vain niillä sivulla olevilla korotetuilla osilla ei ole lunta - ja sitten on isolla latukoneella ajettu kaksisuuntainen latu. (Muuallahan aurataan ja hiekoitetaan normaalikalustolla ja sivuun jätetään lunta sen verran että siihen saa pertsaladun, joka sitten voi saada osansa hiekoituksesta...)
Tätä paikkaahan on kummasteltu ja siitä on avauduttu suunnilleen jokaisena talvena sinä aikana kun olen foorumia seurannut. Syy siihen miksi hiihtäjiä ei ole laitettu kulkemaan alikulusta suksiaan kantaen lienee siinä että alamäet ovat sellaisia että ne voivat hyvällä kelillä viedä tavishiihtäjääkin melkoisella vauhdilla eikä välttämättä ole kovin helppoa eikä turvallista yrittää hidastaa ja pysähtyä ajoissa.
Vaihtoehto olisi tietysti jättää mäet ajamatta laduiksi, mutta tässä ehkä näkyy se että hiihtämistä yhä pidetään tärkeänä liikuntamuotona ja se että tuo Mustavuoren ja Mellunmäen (tai kokonaisuudessaan Talosaaren-Mustavuoren-Mellunmäen-Länsimäen-Hakunian) latuyhteys on ollut olemassa aina eikä sitä ilman jotain korkeammalta taholta tulevaa painetta lakkauteta.
PS Ajoin siitä useampia kertoja viikossa silloin kun olin innokas talvipyöräilijä, mutten muista ikinä kantaneeni pyörää metriäkään. Taluttamaan toki joskus jouduin tunnelissa enkä viitsinyt mennä ladun poikki ajamalla silloin kun olisin jättänyt syvän uran.
el zykkeli
07.04.2023, 15.02
Tätä paikkaahan on kummasteltu ja siitä on avauduttu suunnilleen jokaisena talvena sinä aikana kun olen foorumia seurannut. Syy siihen miksi hiihtäjiä ei ole laitettu kulkemaan alikulusta suksiaan kantaen lienee siinä että alamäet ovat sellaisia että ne voivat hyvällä kelillä viedä tavishiihtäjääkin melkoisella vauhdilla eikä välttämättä ole kovin helppoa eikä turvallista yrittää hidastaa ja pysähtyä
Olisko syytä kuitenkin jättää ladut tekemättä ettei hiihtäjät laske täysiä muiden päälle kun eivät osaa pysähtyä. Aika hasardia jos osalta tienkäyttäjistä ei vaadita että sovittavat nopeutensa siten että saavat vauhdin seis jos esim joku lapsi ilmestyy alikulusta eteen. Lisäksi itäväylältä aurat heittää alas kaikenlaista suola ja hiekkapaskaa niin ei siinä suksiaan kannata pilata muutenkaan.
Olen siinäkin mielessä ankea yksilö, että minusta olisi asiallista lyhyesti kertoa linkatun jutun pääkohdat tai siteerata juttua sen verran että selviää mistä puhutaan. En rupea hyppimään sivuille, joila en muutenkaan käy:rolleyes:
Tieoikeus nyt on selvä juttu, mutta mikä ihme pillastutti otsikossa mainitun häirikön? Eihän tien poikki kulkevan ladun pitäisi tienkäyttöä mitenkään haitata? Oliko hänelle yksinkertaisesti liikaa, että hän joutuu väistämisvelvollisena varomaan, hidastamaan ja jopa pysähtymään tietä ylittävien hiihtäjien vuoksi?
Vai oliko hänellä todella jokin niin sanottu oikea peruste, jolla hän olisi voinut lähteä viemään asiaa eteenpäin turvautumatta tämmöiseen oman käden oikeuteen?
Olen lai vielä ankeampi, kun en halua keskustelua artikkelin referaatista. Alustin kuitenkin tieoikeusjuttua näin: "Hänen mukaansa yleinen latu kulkee yksityisen tienomistajan ajotien poikki, mutta kuitenkin kunnan mailla."
Ei tämä ole ollenkaan selvä juttu. Mikä on yksityinen tienomistaja, jonka tie kulkee kunnan maiden poikki?
Mikä on yksityinen tienomistaja, jonka tie kulkee kunnan maiden poikki?
Se on se kiinteistönomistaja, jonka tie rasittaa kunnan kiinteistöä. Eli kyllä se jonka maalle mennään sen rasitetien kauttaa vastaa siitä rasitetiestä. Eihän sen jonka maalla se kulkee siitä tarvitse vastata mitenkään, jos sitä tietä ei edes tarvitse. Esimerkkinä vaikkapa kirvesvarsitontti, jos kulku sinne taakse on toteutettu rasitteen kautta eikä se ole oikeasti sen takakiinteistön maata. Eihän se etukiinteistö sitä tietä tarvitse ja sitäkautta ei varmaan vastaakkaan sen kuluista mitenkään, joten se takakiinteistön omistaja on tien "omistaja".
Se sitten onko se "tienomistaja" tuossa tapauksessa oikea termi on minulle epäselvää. Se voi olla myös tien "haltija" tms. mutta ehkä MTV3:n uutisen sanamuotoihin kiinteistöjen omistussuhteista ei kannata suhtautua ihan ehdottoman kirjaimellisesti.
Olisiko vuokratontilla oleva omakotitalo, jotain vähän vastaavaa, eli talon omistaa joku, mutta maapohjan talon alla omistaa joku toinen. Eli vertautuisiko toisen maalle tehty tie vähän niinkuin toisen maalle tehtyyn rakennukseen - kummassakin on kyse jonkinlaisesta rakenteesta toisen maalla? Rakennuksessa se hallinta määräytyy vuokralla - tiessä se määräytyy rasitteella. Tämä johtuu minusta lähinnä siitä, että kun se kiinteistö sinne kunnan maalle on aikanaan muodostettu, niin jokaiselle kiinteistölle pitää järjestää joku tapa päästä sinne. Jossain tilanteessa se varmaan riittää, että toisen maan läpi sinne kävelee, mutta jos siellä on joku esimerkiksi asuinrakennus, niin sitten sinne on järjestettävä tie esimerkiksi vaikkapa pelastustoimintaa varten ja se hoidetaan tuollaisella rasitteella.
Eli se joka kiinteistön sinne toisen maan taakse on alunperin halunnut muodostaa on joutunut ratkomaan kiinteistölle kulkemisen kyseisen kiinteistön muodostamisen yhteydessä. Voihan olla, että kunta on sen tontin sieltä takaa tälle henkilölle aikanaan myynyt/lohkonut omista maistaan.
Eli minusta ihan selvä asia, johon todennäköisesti liittyy se miten jokin kiinteistö rasittaa toista kiinteistöä. Tätä ilmiötä kutsutaan maanmittausksessa Rasitteeksi.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Rasite
Minun kiinteistöllä rasite on se naapurin viemäri. Käytännössä se rasittaa minua siten, että en voi kaivaa pihaani auki kuten huvittaaa vaan minun pitää huolehtia, että naapurin viemäröinti meidän tontin alueella olevalta osalta toimii. Nyt kun luen wikipediaa on selvää, että tämä ei liity henkilöihin mitenkään vaan on kiinteistöjen ominaisuus suhteessa toisiinsa. Sikäli MTV:n uutinen on pielessä.
F. Kotlerburg
07.04.2023, 20.10
Kyseessä lienee yksityistie, jonka jota perustettaessa on määräytynyt tieoikeus tuolle kiinteistölle ja sitten myös rasite kunnan kiinteistölle ja jonka ylläpidosta vastaamaan on määrätty tuon toisen kiinteistön omistaja. Siinä mielessä tienomistaja on vähän virheellinen ilmaisu. Esimerkiksi meidän mökkimaiden läpi menee tie naapurimökeille. Eivät he sitä tietä omista, sen kunnossapidosta vastaa tieosuuskunta, jossa me ja ne muut mökkiläiset ollaan osakkaita.
https://www.maanmittauslaitos.fi/kiinteistot/hae-maanmittaustoimitusta/tie-ja-kayttooikeudet/yksityistietoimitus
(https://www.maanmittauslaitos.fi/kiinteistot/hae-maanmittaustoimitusta/tie-ja-kayttooikeudet/yksityistietoimitus)
Sinänsä en vertaisi tie- tai muutakaan rasitetta vuokratonttiin, koska se rasite perustetaan aina viranomaispäätöksellä.
Sinänsä tuo vaikuttaisi vähillä Pyhän kokemuksilla sellaiselta paikalta, että vaikea ymmärtää mitä se latu siinä sinänsä haittaa. Latukone pehmittää tietä?
^Tai vetasee lunta tielle ku menee siitä?
Taitaa vaan ukolla aika pitkäksi käydä mökillä ryypätessä
Koska uutisessa on epämääräinen termi, asia ei toimittajalle ole tuttu. Itsekin veikkaan sen olevan rasite, jolloin homma on selvä. Mutta arvailua tämä silti on.
Syy ilkivaltaankin on arvailua. Oma veikkaus on kuvitteellinen oikeus estää kulku. Haittaa ei ole, eikä laillista oikeutta estää kulkua, joten oman käden oikeus jää ainoaksi vaihtoehdoksi. Ei tätä tavallinen ihminen voi käsittää, kun häiriintynyt ihminen on vastassa.
perinteisemmin kaikkea vastaavaa kutsutaan kateudeksi tai kiusanteoksi, koska se nyt on vain mahdollista...se on kantava voima suomessa
Jos katsoo muihin maihin, niin tämä ei ole vielä mitään. Private property, do not trespassing, toki silloin on kyseessä oma piha ;)
Olisko syytä kuitenkin jättää ladut tekemättä ettei hiihtäjät laske täysiä muiden päälle kun eivät osaa pysähtyä. Aika hasardia jos osalta tienkäyttäjistä ei vaadita että sovittavat nopeutensa siten että saavat vauhdin seis jos esim joku lapsi ilmestyy alikulusta eteen. Lisäksi itäväylältä aurat heittää alas kaikenlaista suola ja hiekkapaskaa niin ei siinä suksiaan kannata pilata muutenkaan.
Vaihtoehto olisi tietysti jättää mäet ajamatta laduiksi :rolleyes:
Esitin myös yllä nostamasi vaihtoehdon (sen lisäksi, että esitin käsitykseni siitä miksi nykyiseen ratkaisuun on päädytty ja miksei sitä ole lähdetty muuttamaan).
Jos nyt lähtisimme spekuloimaan että hiihtäjät laitettaisiin kävelemään mäet alas, luulen että avautuvia hiihtäjiä olisi huomattavasti enemmän kuin nyt avautuvia fillaristeja ja jalankulkijoita. Mutta (1) eihän minulla ole tästä tietoa (ja saattaa hyvinkin olla ettei hiihtäjien ja kelvinkäyttäjien määrää ole koskaan laskettu) ja (2) tällaisia asioita ei aina voi ratkaista huutoäänestyksellä tai sen mukaan mikä on enemmistön edun mukaista.
Mutta kuitenkin: taidat nyt maalata mielipiteiseesi sopivia kuvia! Ei kyse ollut siitä että hiihtäjät laskevat täysiä muiden päälle koska eivät kykene pysähtymään vaan siitä että jotkut heistä todennäköisesti kaatuisivat ja loukkaantuisiva pysähtyessään, jos alikulku (ja ltietysti myös kelvi alikulun molemmin puolin) olisi aurattu ja hiekoitettu.
Minkäänlaista hasardia ei olemassaoleva ratkaisu aiheuta. Vastakkaisiin suuntiin hiihtävät eivät törmää toisiinsa eikä latu tule yllätyksenä fillaristeile eikä jalankulkijoille eikä väistämisvelvollisuudesta ole epäselvyyttä ainakaan enempää kuin miljoonassa muussakaan kevyen liikenteen tilanteessa.
Lapset ovat liikenteessä oma lukunsa ja on kieltämättä kaunista kyetä näkemään mielessään heitä uhkaavia vaaratilanteita, mutta ihan riippumatta siitä mitä mahdollisesti tykkään ratkaisusta, en pidä kuvaamaasi skenaariota sellaisena, jonka pitäisi määrätä miten hiihtäjien ja kelvinkäyttäjien tarpeet sovitetaan.
Olen hiihtänyt tuota kautta ehkä keskimäärin kerran talvessa, mutta mieleeni ei ole jäänyt että aura-autojen alasheittämää moskaa olisi tarvinnut varoa. Yleensähän tuommoisissa paikoissa on umpinaiset kaiteet. (Muutenhan latu likaantuu siitä että sitä ylittävät jalankulkijat ja fillaristit tuovat sitä suola- ja hiekkapaskaa, mutta lähiladut ovat mitä ovat eikä niillä voi kuvitella voivansa hiihtää kuin Paloheinän tai Hakunilan tykkilumella ykkösparillaan.)
Mun mielestä kyseisessä kohdassa voisi aivan hyvin olla ”latu päättyy” merkki tai kilpi, jos sellaista ylipäätään on. Jos hiihtäjillä on vaikeuksia sovittaa nopeutensa oikein, kuten tilanne Mellunmäestä tullessa voi olla, kannattaisi laduntekijänkin miettiä hetki. Kyseisessä paikassa kuitenkin kulkee kelvi.
Mahtaakohan ko. kelvin ”perustamisasiakirjassa” lukea, että alikulku on talvisin latu, eikä näin ollen kevyen liikenteen tai jalankulkijoiden käytössä? Tällä viittaan siihen, kun ulkoilureittien latuja perustellaan sillä, että näin asia on määritelty väylästä päätettäessä.
Liikennemerkki ja lisäkilpi eivät poista tapaturmariskiä eivätkä kai viime kädessä laduntekijän vastuutakaan.
Jos hiihtäisit enemmän, ymmärtäisit ettei kyse ole nopeuden sovittamisesta. Jos suksilla jarruttaminen ja pysähtyminen lyhyellä matkalla on vaikeaa ja voi aiheuttaa epävarmuudesta johtuvia kaatumisen, nopeus on se minkä sukset vievät ja ne voivat missä tahansa alamäessä viedä niin että tasapaino-ongelmia syntyy.
Mustavuoren suunnasta tullessa tilanne ei tällaisen hiihtäjän kannalta ole yhtään sen parempi tasaisesta pätkästä huolimatta, koska alamäki antaa kovemman vauhdin.
Minulla on sellainen käsitys, että alikulku on luokkaa "se on ollut siinä aina" eli se on peräisin ajalta ennen Itäväylän suuntaisen kelvin rakentamista.
Mutta miksi yrität nyt väkisin tunkea tähän väistettä tai käsitystä ettei alikulku olisi kevyen liikenteen käytössä? Niinhän ei ole, siinä kulkevat latu ja kelvi vierekkäin. Asiaa ei muuta miksikään se että alikulku on lumetettu.
(Hiukan hymyilyttää että silloin kun pertsaladun vieressä on skeittipeti, se halutaan nähdä muillekin kuin hiihtäjille tarkoitettuna alueena, mutta kun ladun viereen on varta vasten jätetty muita varten latukoneen kovaksi tamppaama alue, se halutaankin nähdä hiihtäjille varattuna alueena:cool:)
PS Muuten olen sitä mieltä ettei tätäkään ikuisuusongelmaa säädöskiemuroiden ja niiden tulkintojen avulla ratkaista. Ristiriitoja on, niiltä ei voida välttyä. Tehtyjä ratkaisuja voidaan muuttaa tai niihin voidaan pitäytyä, mutta ei tulisi mieleenkään hakea perusteluja kumpaankaan suuntaan esimerkiksi kaupunginvaltuuston pöytäkirjoista.
https://pic.useful.fi/bRN4JEh-o.jpg
usko juntunen
08.04.2023, 21.52
Meillä Savon perukoilla väärinhiihtäjät ammutaan ja sen jälkeen tuhkat ripotellaan ladulle ihan vain varoitukseksi.
https://lh3.googleusercontent.com/pw/AMWts8BmLhk0fXQrd2A_IBlCHW7CLyrbkrhxxbKBziUMHbSawX C9r3jwpGawG4xY252JuF9Lt3A0b4fl71MHUY8VpEXTBxtCFC8S zZegKZEw6ly1yMCTQFIz_GSRwnkGOszqIMJUjjQLnXk8PzHbtR W-KsW4Gw=w1328-h747-s-no?authuser=0https://lh3.googleusercontent.com/pw/AMWts8A3KiiK6lKEMVogpHdNJKurztmXXhA6NxSE5j_tbOeW7E EpXz7-7cSrezCVbUqhYtbVn2H-9olBr9kE2fVhIRXuNv9wpfnLPlQnwJ8sDlIKBPW2afYmUMKMXA bBNud2X0wz5JtEUsyOZmbC8K3C0VZeMg=w1328-h747-s-no?authuser=0
Santtu75
10.04.2023, 15.32
Lapissa nyt eri kohteissa viimeisen parin kuukauden aika ajellessa, olen huomannut yteiskäyttöreittien määrän lisääntyneen huomattavasti, eli käytännössä niin, että olemassaoleville latupohjille on sallittu maastopyöräily (reitin pitäjien ohjeistuksessa yleensä maininta että tulisi käyttää leveärenkaista "fat pyörää", urien synnyn välttämiseksi).
Ladut ajetaan molempiin laitoihin ja keskelle jää sitten alue luisteluhiihtoon sekä pyöräilyyn.
Oheinen kuva esimerkki Pyhätunturin kiertävältä reitiltä:
https://img.aijaa.com/m/00044/15142693.jpg (https://aijaa.com/ThK22B)
sianluca
14.04.2023, 19.40
Turistit ajoivat Saariselän laduilla fättäreillä tammikuussa.......
Espoon keskuspuiston ympäristössä tuhottu latua mönkijällä noin 20 km
Takamisakari
18.12.2023, 13.24
Espoon keskuspuiston ympäristössä tuhottu latua mönkijällä noin 20 km
Petikossa mm. Serenan latua ja Vestran yhteyslatua on muhjattu mönkkärillä.. Ongelma poistuu tilapäisesti lumien myötä mutta jotenkin nuo pitäisi saada kuriin..
Nuoriso vankilaan. Muu ei auta.
Jonkun kerran bongannut mönkkärien ja mopojen kokoontumisajot siellä jälkimmäisellä laavulla Petikosta päin tullessa.
Onkoha vedetty semmosella koppimönkijällä. Mikä on nuorison suosiossa.
Rollossaki tais viime talvina joku terrorisoida semmosella.
Pääty ihan someen kuvien kera
^sellaista veikkaan. Tuli kerran esimerkiksi ulkoiluhiekkatiellä vastaan täynnä teinejä ajaen vauhdilla kapeaan alikulkuun
https://motocafe.fi/wp-content/uploads/2022/02/2022-Ranger-570-600x600.jpg
Edit: Päässyt uutisiin asti
edit 2
Hiihtoladut Espoossa törkeän tuhoamis*vimman kohteena: ”En ole ikinä nähnyt niin rikottua latua”
https://www.hs.fi/urheilu/art-2000010065607.html
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/7e86b842-2a9b-4df7-9c26-caea2dd45e68
Minä kun olin lapsi 60 luvulla niin ei ajettu mönkäreillä laduilla.
Jokainen hiihti omat latunsa, osa vieläkin.
Minä kun olin lapsi 60 luvulla niin ei ajettu mönkäreillä laduilla.
Jokainen hiihti omat latunsa, osa vieläkin.
Ei kyllä ollut mönkkäreitäkään. Mopoja joo, mutta ei se pappatunturi kummoisessa maastossa kulkenut.
Ladut kyllä tehtiin hiihtäen.
Santtu75
18.12.2023, 18.53
Ei kyllä ollut mönkkäreitäkään. Mopoja joo, mutta ei se pappatunturi kummoisessa maastossa kulkenut.
Kyllä ainakin omassa lapsuudessani 1980-luvun alussa "isoilla pojilla" (olisikohan sitten jotain 6-8v. itseäni vanhempia, eli 1960-luvun loppupuolella syntyneitä) oli Tunturi Trial:a sekä Helkama Raisu maastomopoja millä maastossa ahkerasti ajoivat. (Raisu taisi tulla myyntiin -78 ja Trial -80).
sianluca
19.12.2023, 19.36
https://images.cdn.yle.fi/image/upload/c_crop,h_432,w_768,x_0,y_126/ar_1.7777777777777777,c_fill,g_faces,h_675,w_1200/dpr_1.125/q_auto:eco/f_auto/fl_lossy/v1702922696/39-1217415658088c25bd3f
Nyt ne tuloo jo ulkomailta tänne
https://is.mediadelivery.fi/img/658/d3fe34870731aa7cfba9ccd3b5cdf7f8.jpg.webp
https://www.is.fi/autot/art-2000010155541.html
https://www.is.fi/autot/art-2000010155541.html
^Jos tarkoitus oli turmella hiihtolatuja, niin luulisi että olisi ollut helpompikin keino, kuin tuo Audin hinaus latuja pitkin traktorilla?
jame1967
31.01.2024, 11.23
Kuski oli varmaan nähnyt quatro mainoksen missä kivutaan lumista mäkeä ylös .
Eemeli82
31.01.2024, 17.49
^Kaipolan hyppyrimäkeä ajelivat ylös mainosmielessä vuonna 1985 Audi 100:lla ja uudelleen A6:lla 2005. Tämähän on vaan todiste siitä, että huonoja vaikutteita saa nykynuoriso televisiosta... :D
Mä oon nelivetomiehenä aina lohduttanut vajaavetomiehiä sillä, että loppupeleissä sillä nelikolla pääsee vaan pidemmälle jumiin ja tämä tukee teoriaani. :D
^Kaipolan hyppyrimäkeä ajelivat ylös mainosmielessä vuonna 1985 Audi 100:lla ja uudelleen A6:lla 2005. Tämähän on vaan todiste siitä, että huonoja vaikutteita saa nykynuoriso televisiosta... :D
Mä oon nelivetomiehenä aina lohduttanut vajaavetomiehiä sillä, että loppupeleissä sillä nelikolla pääsee vaan pidemmälle jumiin ja tämä tukee teoriaani. :D
Ei Audi 100 Quattro mennyt mäelle Audi Sportin ja mainostoimiston opeilla! Suomessa sentään yhden yön työllä tehtiin Audi, jota ei ollut sarja-
tuotannossa olemassakaan.
Seuraavana aamuna 14 otantaa VHS-kasetille helikopterista! Audi Sport-johtaja tosi hyvillään!!
Ohiampuja
01.02.2024, 14.32
Ei Audi 100 Quattro mennyt mäelle Audi Sportin ja mainostoimiston opeilla! Suomessa sentään yhden yön työllä tehtiin Audi, jota ei ollut sarja-
tuotannossa olemassakaan.
Seuraavana aamuna 14 otantaa VHS-kasetille helikopterista! Audi Sport-johtaja tosi hyvillään!!
Olitko mukana hommassa, kysyy vanha Jämsäläinen? :)
Itse en ollut, mutta yksi kaverini oli ottamassa still-kuvia silloin 80-luvulla.
Olitko mukana hommassa, kysyy vanha Jämsäläinen? :)
Itse en ollut, mutta yksi kaverini oli ottamassa still-kuvia silloin 80-luvulla.
Kyllä, kyllä,kun itse sen tein yöllä! Adac Trassenwacht-kuljetusauto odotti Helsingissä ja kuulemma kallis helikopteri Kaipolassa!!
Tunnustustakin tuli Ingolstadissa Audi-Sportilta!
Sen 2005 jutun jälkeen joskus käytiin kaipolassa kiipeilemässä siihen torniin, niin nehän ei ollu ajanu edes lunta pitkin, vaan valkoseks maalattua vaneria ja vielä hirveillä piikkirenkailla.
Levyt näytti siltä ku olis vedelty ruuveja irti sorkkaraudalla.
Lapissa nyt eri kohteissa viimeisen parin kuukauden aika ajellessa, olen huomannut yteiskäyttöreittien määrän lisääntyneen huomattavasti, eli käytännössä niin, että olemassaoleville latupohjille on sallittu maastopyöräily (reitin pitäjien ohjeistuksessa yleensä maininta että tulisi käyttää leveärenkaista "fat pyörää", urien synnyn välttämiseksi).
Ladut ajetaan molempiin laitoihin ja keskelle jää sitten alue luisteluhiihtoon sekä pyöräilyyn.
Oheinen kuva esimerkki Pyhätunturin kiertävältä reitiltä:
https://img.aijaa.com/m/00044/15142693.jpg (https://aijaa.com/ThK22B)Tämä käytäntö saisi olla koko suomessa... Eikä vain hiihtokeskuksissa.
Lähetetty minun Pixel 7a laitteesta Tapatalkilla
Ohiampuja
07.03.2024, 11.20
Tämä käytäntö saisi olla koko suomessa... Eikä vain hiihtokeskuksissa.
Kuinkahan tuo toimisi? kuinka leveä baanan pitää olla ja kuinka paljon sekakäyttäjiä saa olla että homma pysyy turvallisena.
Kun seuraa mitä meno saattaa kelveillä olla, niin sitä häröilyä en ladulle haluaisi. Tietysti vastuulliset ja varovaiset käyttäjät käyttäjät mahtuu hyvin, mutta kavereiden kanssa höpöttelyyn keskittyvät sitten ei. :)
Toimisihan tuo, jos käyttäjiä olisi säädyllinen määrä. Eteläisemmän Suomen isojen kaupunkien liepeillä, jostain Helsingin keskuspuistosta nyt edes puhumattakaa, ei tule ikinä toimimaan.
Santtu75
07.03.2024, 13.06
Kuinkahan tuo toimisi? kuinka leveä baanan pitää olla ja kuinka paljon sekakäyttäjiä saa olla että homma pysyy turvallisena.
Kun seuraa mitä meno saattaa kelveillä olla, niin sitä häröilyä en ladulle haluaisi. Tietysti vastuulliset ja varovaiset käyttäjät käyttäjät mahtuu hyvin, mutta kavereiden kanssa höpöttelyyn keskittyvät sitten ei. :)
Niin, itse siis törmännyt noihin "yhdistettyihin hiihto ja pyöräilyreitteihin" muutamassakin lapin kohteessa ja itselläni (ja tuskin hiihtäjilläkään) ei ole ollut mitään ongelmaa noissa, mutta yhdistävänä tekijänä on ollut että käyttäjä määrät ovat olleet suhteellisen pieniä, vain muutamia ohitettavia/vastaantulijoita silloin tällöin.
Mutta sitten jos mietitään että mikä tuossa nousisi ongelmaksi hieman isommilla(kaan) käyttäjämäärillä. Tuonne kun pitää mahtua muutenkin sekä perinteinen että luisteluhiihto että nopeampia että hitaampia hiihtäjiä. Ja noissa lapin kohteissa kun reitillä saattaa liikkua vielä myös retkihiihtäjiä ahkion kanssa yms.
Eli miten se pyörä (joka siis vie kapeamman tilan ladulla kuin luisteluhiihtäjä) muuttaa siellä tilannetta itsessään jos/kun kyse kahdesta yhdenvertaisesta toimijasta reitillä, eikä ajatusmallista että pyöräilijät tulevat hiihtoladulle, samalla idealla kuin isoin joukko noista samoilla seuduilla olevista maastoreiteistä jotka yhteiskäytössä pyräilijöiden / kävelijöiden / lumikenkäilijöiden / retkisuksilla liikkuvien kesken ja hyvin toimivat kun yksikään ryhmä ei katso että kyse on "heidän reitistään".
sianluca
07.03.2024, 18.29
Lapin hiihtokeskuksilla on vähän eri motiivit toiminnassa kuin etelän ladunkunnostajilla. Oloksella hiihtäessäni oli selvää, että hotellissa asuvat maksavat kiinalaiset ja ranskalaiset kävelivät laduilla. Kyliltä tulevat paikalliset hiihtoniilot( kuten allekirjoittanut) saivat sopeutua siihen. Toisaalta Helsinki myös sepelöi latuja ylikulkevia kävelyreittejä vähentääkseen mahdollisia kävelijöiden kaatumisista aiheutuvia korvausvaatimuksia.
Santtu75
07.03.2024, 19.20
Lapin hiihtokeskuksilla on vähän eri motiivit toiminnassa kuin etelän ladunkunnostajilla. Oloksella hiihtäessäni oli selvää, että hotellissa asuvat maksavat kiinalaiset ja ranskalaiset kävelivät laduilla. Kyliltä tulevat paikalliset hiihtoniilot( kuten allekirjoittanut) saivat sopeutua siihen. Toisaalta Helsinki myös sepelöi latuja ylikulkevia kävelyreittejä vähentääkseen mahdollisia kävelijöiden kaatumisista aiheutuvia korvausvaatimuksia.
Kai motiivit luulisi olevan suhteellisen samat paikasta riippumatta.
Eli liikunta / harrastusreittien teko yhdellä väylällä useammalle harrastajaryhmälle, ei kai tuossa tavoiteessa kauheasti ole väärää?
Tietysti jos joku reitti (latu yms.) on jo ennestään täynnä liikkujia ja sinne tulee lisäksi vielä yksi käyttäjäryhmä ja liikkujien määrä kasvaa yli "kapasiteetin" niin se on tietysti oma asia, mutta yhä sitä mieltä että en näe isoja ongelmia sillä että hiihtäjät ja pyöräilijät käyttävät samaa reittiä talviaikaan. Polkupyörän tilantarve pienempi kuin luisteluhiihtäjän ja liikkujien nopeuserotkaan eivät ole kauhean suuret joten ongelma tulee mistä periaatteellisella tasolla?
Ohiampuja
07.03.2024, 20.17
Lomakohteissa ihmiset liikkuvat rennommalla asenteella. Sen havaitsee jo ihan ihmisten hymyilystä ja tervehdyksistä. :)
Sillä on iso vaikutus siihen kuinka muihin liikkujiin reagoidaan.
Santtu75
07.03.2024, 20.54
Pallastunturin itäpuolella sijaitsevan Raattaman latureitit, reilu 60km. ( https://www.raattamanreitit.fi/hiihtoreitit/ ) on toinen itselleni tulleista ajokohteista joissa latureitit ovat yhteiskäytössä hiihtäjien, pyöräilijöiden ja itseasiassa putkukelkkailijoiden kesken. Ja tuolla Raattamassa vielä sekin poikkeuksellisuus että tuo koskee kaikkia heidän ylläpitämiään reittejä:
https://img.aijaa.com/m/00806/15135623.jpg (https://aijaa.com/8od4pS)
https://www.raattamanreitit.fi/hiihtoreitit/
Eikös toi pyhän reitti oo vedetty sillee että siel laidoissa on leveämpi baana pyörille.
Ainaki oli muutama vuosi sitte
Santtu75
07.03.2024, 21.29
Eikös toi pyhän reitti oo vedetty sillee että siel laidoissa on leveämpi baana pyörille.
Ainaki oli muutama vuosi sitte
Tuo oma kuvani joka täällä jo ollutkin, niin on viime Huhtikuulta Pyhän yhdistelmä reitiltä ja siellä se on kyllä toteutettu niin että perinteisen hiihdon ladut laidoissa ja luistelu/pyöräily keskellä.
https://img.aijaa.com/m/00044/15142693.jpg (https://aijaa.com/ThK22B)
Tuossa vielä ote tuolta Pyhän talvipyöräilyreittien selosteesta tuolta Pyhän erämaareitiltä joka se ainoa "yhteiskäyttöreitti" hiihtäjien ja pyöräilijöiden välillä (ja tuokaan ei ihan koko matkaa jos oikein muistan).
PYHÄN ERÄMAAREITTI• Reittimerkintä: siniset talvipyöräilysymbolit• Avoinna viikosta 8 lähtien. Reitti kulkeehiihtoladun keskiosassa, liikkuminensallittu vain hiihtäen ja talvipyöräillen.• Ympyräreitin kokonaispituus yli 30 km,varustaudu hyvin. Reitin kulkusuunta onmyötäpäivään.H
Rukalla on myös erittäin leveäksi tehty yhteisreitti (Vuosselinlatu 12km) hiihtäjille, pyörille ja kävelijöille.
Yhteinen nimittäjä toimiville yhteiskäyttöreitelle tuntuisi olevan se, että lunta ja pakkasta on niin paljon että latuja voidaan kunnostaa vaikka päivittäin eikä latujen ulkopuolelta kulkeudu kuraa ja sepeliä koska sielläkin on vain lunta. Urat tms häviävät kun aamulla baanat taas ajetaan. Etelässä ladut voidaan ajaa vain joskus lumen vähyyden ja sääolojen takia, plussakelillä ei kannata ohutta märkää lumipatja tiivistää lumikissalla jäätiköksi. Ladut pysyvät yllättävään hyvin hiihtokunnossa kun niillä kuljetaan vain suksilla. Suksijat kun välttävät viimeiseen asti lumelta pois menemistä, joten suksissa ei kulkeudu sepeliä ladulle vaikka olisi jo pälvipaikkoja tai sepeliä ladun vieressä. Suksettomat kulkijat eivät pälvipaikkoja ja sepeleitä väistele vaan tuntuvat menevän surutta läpi ja levittävän hiekat pitkin latua. Ohut lumikerros myös kestää suksien kulutusta aika hyvin, mutta murskautuu kenkien alla ja alta hiekka kaivautuu pintaan ja lumen sekaan ja kiusaa siellä lopun kauden ajan. Mitään tuollaisia ongelmia ei ole kun pohjoisessa lunta on riittävän paljon kaikkialla. Etelässä yhteiskäyttöbaanat luultavasi toimisi jotenkin, jos ne keinolumetettaisiin paksulla patjalla ja varauduttaisiin välillä lanaamaan hiekkaisia pintakerroksia pois ja huollettaisiin päivittäin.
Gambinamiäs
08.03.2024, 15.03
Hyvä yhteenveto
sianluca
08.03.2024, 19.36
Pohjoisessa ei juuri käytetä hiekkaa tai sepeliä. Lumi on yleensä kuivaa pakkaslunta. Tämän takia kylillä voi ajella myös potkurilla ilman äkkipysäyksen pelkoa. Harvoin on jääkelejä, joskus keväällä.
Onkohan täällä raattamassa kuinka yleistä tuo kelkalla ladulla ajaminen? kohtuu vittumaista luistella ku jäässä ladut ja vielä kelkka vetäny raiteet sinne. Tuli vastaanki yks ja vähä hiljensi ja nosti kättä.
Infogis:ssä on kyl joku huomautus puunajosta 29.3
sianluca
12.03.2024, 08.07
Ainakin Muonion puolella kelkoilla ajeltiin yleisesti laduilla. Selitys oli yleensä se, että "kyllä siinä keskellä latujen välissä on tilaa"...
Onkohan täällä raattamassa kuinka yleistä tuo kelkalla ladulla ajaminen? kohtuu vittumaista luistella ku jäässä ladut ja vielä kelkka vetäny raiteet sinne. Tuli vastaanki yks ja vähä hiljensi ja nosti kättä.
Infogis:ssä on kyl joku huomautus puunajosta 29.3
Raattaman reitit Facessa mainittiin puunajosta Hannukuruun. Se huoltoreitti menee ladulla vain Hannukurun nousun, joka ei käytännössä ole latu vaan ura
Kelkkailijoita kyllä näkyy ladulla. Oman havainnon mukaan niillä ajetaan Varkaanjärven eteläpuolella olevalle kodalle.
Nojoo kävin eilen kiertään ton sarvijärven kierroksen. Sitä oli kyl kelkalla ajettu reilusti koko lenkki. Pyhäkurun suuntaan kelkan jäljet näytti jatkuvan. Latuahan sinne nyt ei mene.
En ainakaan luistelemaan mene tonne ennenku latukone käyny. Oli tos mäkeeki sen verran että meleko hurjalta tuntu aurata jäisillä baanoilla
Ylellä sattumalta juuri juttua aiheesta:
https://yle.fi/a/74-20078641
Lähetetty minun SM-S916B laitteesta Tapatalkilla
Huonoa mainetta kyllä mutta tuskimpa täältä yhtään mökkiä jää vuokraamatta sen takia :)
Oli rajavartioston auto ja kuomullinen kärry tos vuotispirtillä parkissa. Taisivat mennä kattelee laitonta kelkkailua.
Se hannunkuruun menevä pätkä tosiaan oli yhteiskäytössä kelkkojen kans. On reitti merkitki laidassa.
Harmi ku nuita yhdyslatuja tunturiin ei kunnosteta ainuttakaa. Jää ne parhaat pätkät näkemättä
Santtu75
13.03.2024, 16.17
Oli rajavartioston auto ja kuomullinen kärry tos vuotispirtillä parkissa. Taisivat mennä kattelee laitonta kelkkailua.
Se hannunkuruun menevä pätkä tosiaan oli yhteiskäytössä kelkkojen kans. On reitti merkitki laidassa.
Harmi ku nuita yhdyslatuja tunturiin ei kunnosteta ainuttakaa. Jää ne parhaat pätkät näkemättä
Siellä alueilla taitaa olla lumivyöryvaaraa vielä käsittääkseni olemassa, joten joitain reittejä kai jätetään kunnostamatta etteivät houkuttele näille vaara-alueille ihmisiä?
Juu se palkaskurun reitti on lumivyöryvaaran takia sulettu. Ja sitte metsähallitus ajaa puita tuon nammalankurun kautta niin eivät kunnosta sen takia
Mikähä se o että tässä hiihdon ykkös mestassa ei latuja hoideta päivittäin. Eli vuokatissa.
Nuo säilölumibaanat sais kyl ajaa vähä tehokkaammin.
Iha jäätikkönä ja roskasena ollu useamman päivän. Ei sinne uskalla mennä hiihtelee
Jospa niillä ei ole vehkeitä sen jään murskaamiseen, kun ei ole ihan normaali keli siellä suunnalla.
Luulis olevan. Ei taida olla vaa sesonki nii ei oo nii kiirettä.
Kuopiossa on nyt hyvät pyöräily ladut.
Ladut pitäisi muuttaa pyöräilijöille, on nuo talvet jo mennyttä kalua ja hiihtäjätkin vetää kuin sammakot. Hyihitto.
^Kirosimpa ykspäivä ku joku oli ajanu läskipyörällä ladulla. Ja oli kovettunu se ura siihen. Hankala oli luistella!
Levi ja kansainväliset latukävelijät. Ihan uskomatonta kuinka paljon niitä oli. Törmäyksen vaara on ihan todellinen.
sianluca
02.02.2025, 12.58
Tämä on Lapin keskuksissa ongelma. Mutta hotelliasukkaat ovat maksavia, ja sitä kautta etukävelyoikeutettuja.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.