Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Maastopyörä Enduroon!

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 [8] 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19

coma
05.12.2013, 17.34
http://www.youtube.com/watch?v=t0YStPBblVU
testi ---> http://www.bikeradar.com/mtb/gear/category/frames/mountain-frame/product/review-intense-uzzi-vp-13-47422/

Jooseppi
06.12.2013, 00.55
Samanlaisia huhuja kuullut mutta sittenhän sen näkee. En välttämättä pitäis mahottomana että 26" Nomad jäis vielä rinnalle jos jtn uutta tulee. Se kun on vaan niin pirun hyvä edelleenkin.

Ja minulla on sellainen käsitys että 26" on paras vaihtoehto edelleen gravity ajossa. Bronsson/heckler pystyy händläämään kevyen (ja jenkkien käsissä aika errr raskaankin) freeriden ja siitä helpommat ajelut, joissa 650b on vahvin rengaskoko. Itse luulen että nomad ja v10 (ja samanmoiset pyörät muilta valmistajilta) pysyy 26 tuumaisina. Liian kalliita päivittää eikä hyötyä taida tulla, päinvastoin. Luin tuon saman jutun jo aikaisemmin ja mulle jäi sellainen käsitys että 650b nomad ei ole kirkossa kuulutettu.

Bässi
06.12.2013, 12.14
Ja minulla on sellainen käsitys että 26" on paras vaihtoehto edelleen gravity ajossa. Bronsson/heckler pystyy händläämään kevyen (ja jenkkien käsissä aika errr raskaankin) freeriden ja siitä helpommat ajelut, joissa 650b on vahvin rengaskoko. Itse luulen että nomad ja v10 (ja samanmoiset pyörät muilta valmistajilta) pysyy 26 tuumaisina. Liian kalliita päivittää eikä hyötyä taida tulla, päinvastoin. Luin tuon saman jutun jo aikaisemmin ja mulle jäi sellainen käsitys että 650b nomad ei ole kirkossa kuulutettu.

Kyllähän sitä tuollai vetää vaikka xc pyörällä kun vaan laskeutuu alastuloon kevyesti, eli osaa ajaa smoothisti. Siitä bronssonin kestävyydestä en tiä mitään, mutta eihän se edes näytä polkupyörältä. Siispä ainoa oikea vastaus on http://www.pinkbike.com/news/Nicolai-Ion-16-review-2013.html/

piti liittää vielä tuo videolinkki ylempää, mutta se jää tekemättä

kauris
06.12.2013, 17.59
Lähinnä alamäkeenhän tuota kyllä suositeltiin linkittämässäsi testissä. Ei minulle ainakaan siis kiitos. Ja vähän tulee olo, että eikö dh pyörä jo olisi oikea valinta tuon sijaan ja hieman poljettavampi sitten kaveriksi.

Onneksi minulla budjettitilanne on sellainen, että uuden pyörän hankinta tulee kyseeseen vasta ens syksynä ja siihen mennessä on selvinnyt tämän mahdollisen Nomadin seuraajan tilanne ja muutoinkin entisestään selkeytynyt 27.5 kuviot.

Lucky13
07.12.2013, 11.27
Samanlaisia huhuja kuullut mutta sittenhän sen näkee. En välttämättä pitäis mahottomana että 26" Nomad jäis vielä rinnalle jos jtn uutta tulee. Se kun on vaan niin pirun hyvä edelleenkin.

Turner kuoppasi juuri 5spotin koska Burnerin julkistamisen jälkeen kysyntä 26" rungoille oli pysähtynyt seinään. MTBR:n Turner boardilla omistaja itse kertoilee pyörämarkkinoiden tilanteesta.

AK-87
07.12.2013, 11.48
Turner kuoppasi juuri 5spotin koska Burnerin julkistamisen jälkeen kysyntä 26" rungoille oli pysähtynyt seinään. MTBR:n Turner boardilla omistaja itse kertoilee pyörämarkkinoiden tilanteesta.

Vai sanoiko omistaja vain itse kakskutosten kysynnän pysähtyneen kuin seinään? Näissäkin pieni lähdekritiikki voi olla paikallaan...

Lucky13
07.12.2013, 12.08
Vai sanoiko omistaja vain itse kakskutosten kysynnän pysähtyneen kuin seinään? Näissäkin pieni lähdekritiikki voi olla paikallaan...

Right now, bigger wheels are selling, 26 are not. Is this clear enough? Riders are wanting bigger wheels, it is not a industry wide conspiracy...

...The 5 Spot sales almost stopped when the Burner was introduced. I still have stock that was welded before that. IF there were any other small to midsize (Santa Cruz) companies as transparent as Turner Bikes, you would hear the same story. Bronson killed the Nomad etc.

Täältä (http://forums.mtbr.com/turner/website-updated-no-5-spot-list-bikes-886182.html) lisää.

AK-87
07.12.2013, 13.30
Edelleen, siinä vaan Dave kertoilee firmansa jutuista/myynnistä kuten parhaaksi näkee. Jos markkinoille ladotaan tarjolle vain 27,5 tuumaisia, niin kyllähän niitä sitten ostetaan. En ole anti-27,5, mutta kandee muistaa ettei useimmat firmat ole ensisijaisesti kiinnostuneita asiakkaidensa hyvinvoinnista, vaan omastaan.

Prestige
07.12.2013, 14.17
Edelleen, siinä vaan Dave kertoilee firmansa jutuista/myynnistä kuten parhaaksi näkee. Jos markkinoille ladotaan tarjolle vain 27,5 tuumaisia, niin kyllähän niitä sitten ostetaan. En ole anti-27,5, mutta kandee muistaa ettei useimmat firmat ole ensisijaisesti kiinnostuneita asiakkaidensa hyvinvoinnista, vaan omastaan.

Ihmettelyavautuminen: Olen jo hetken ihmetellyt että mistähän tuo näkemys tulee että tuo 27.5 on firmojen puskema? Osaisiko joku valaista tätä näkökulmaa enempää?
Yllä olevaan viitaten tottakai firmat on ensisijaisesti kiinnostuneita omasta hyvinvoinnista, mutta se ei lienee asiakkaisen hyvinvointia poissulkevaa? Ehkä jopa niin että useimmat firman varmaankin näkevät että heidän hyvinvointinsa perustuu asiakkaiden hyvinvoinnille?

Tuossa yllä minusta näyttäisi siltä että yrittäjä haluaa olla avoin, ja vain kertoo että kun julkaisi Burnerin, niin 5spotin myynti loppui kuin seinään, jos on pieni firma, niin silloin kannattaa varmaan tehdä aika nopeita päätöksiä sen suhteen mitä runkoja valmistaa, ei ehkä kestä pitää pariasataa runkoa varastossa pyörimässä. Mielestäni tuo on aika uskottavan kuuloista tekstiä ehkä juuri siksi että oikein keksi syytä miksi hänen kannattaisi tuollaista keksiä? Mikä bisnelogiikka toimisi sille kannustimena että hän asiasta valehtelisi?

Taitaa tässäkin keskustelussa aika paljon toiveet suuntautua 27.5 pyöriin? Vähemmän on kuulunut mielipidettä että ei Bronson kiinnosta kun se on 27.5, ehdottomasti haluan Nomadin koska se on se parempi 26". Olisipa mielenkiintoinen pieni kysely, jos olet speksaamassa uutta enskapyörää? Niin ajattelet että siinä olisi A) 27.5 rengaskoko, B) 26" rengaskoko, C) 29" rengaskoko tai D) Rengaskoolla ei ole väliä, geometria ja jouston määrä ratkaisee.

Lisäys: En koe olevani missään pro 27.5 leirissä, jos sellaista nyt on olemassakaan. Omistan 27.5 pyörän ja ei sillä maastossa ole renkaan toimivuuden kannalta mielestäni juurikaan merkitystä verrattuna 26" fillariin. Missä koen että 27.5 renkaista on hyöytä on geometria. Keskiön saa tuolla rengaskoolla akseleiden alapuolelle ja se tekee pyörästä vakaamman tuntuisen. Tuo tuskin näin talvella paljon vauhtiin auttaa kun tuohon rengaskokoon ei nastarenkaita saa mistään.

AK-87
07.12.2013, 14.40
Ihmettelyavautuminen: Olen jo hetken ihmetellyt että mistähän tuo näkemys tulee että tuo 27.5 on firmojen puskema? Osaisiko joku valaista tätä näkökulmaa enempää? Yllä olevaan viitaten tottakai firmat on ensisijaisesti kiinnostuneita omasta hyvinvoinnista, mutta se ei lienee asiakkaisen hyvinvointia poissulkevaa? Ehkä jopa niin että useimmat firman varmaankin näkevät että heidän hyvinvointinsa perustuu asiakkaiden hyvinvoinnille?

Voin yrittää valaista :) Tämä näkemys perustuu siihen, että myynti vetää paremmin, kun on jotain uutta ja parempaa tavaraa myytäväksi. Jos kaikki 26" kuskit siirtyvät 27,5" fillareihin, niin onhan se melkoinen riemuvoitto fillaripajoille (siis päivittävät kaluston saadakseen uuden rengaskoon käyttöön). Tämä taas edellyttää sitä, että 27,5" "osoitetaan" olevan parempi kuin 26". Tässä se näkemys ehkä pähkinänkuoressa ja pelkistettynä.

Ja juu, tottakai asiakkaiden tyytyväisyys ja hyvinvointi vertautuu käytännössä aika suoraan firmojen hyvinvointiin ja menestykseen. Asiakaslähtöisyys on alalla kuin alalla kovassa huudossa, eikä suotta. Mutta kun kyse on kuitenkin liiketoiminnasta, niin mielikuvien luonti tehokkaalla markkinoinnilla tekee ihmeitä asiakkaiden "tarpeille", joiden tyydyttämisen he sitten olettavat kasvattavan hyvinvointiaan.

Edelleen, itse en ole sataa metriä pidemmästi kokeillut 27,5"-fillaria, enkä myöskään väitä tietäväni onko se parempi/huonompi kuin 26". Kai tässä lähinnä on kyse skeptisyydestä markkinamiesten metkuja kohtaan.

TaitettaVille
07.12.2013, 15.54
Ihmettelyavautuminen: Olen jo hetken ihmetellyt että mistähän tuo näkemys tulee että tuo 27.5 on firmojen puskema? Osaisiko joku valaista tätä näkökulmaa enempää?

Giantin kaveri toteaa, että valmistajia voidaan ainakin osittain syyttää 29":n "puskemisesta" markkinoille. Tämä on muuten yksi parhaista Fillarif. langoista. Ansiantuntevia ja hyvin argumentoituja postauksia ilman sarvia ja hampaita. Ja minä en tiedä endurosta mitään tai edes aja ko. tyylisiä tapahtumia.

http://youtu.be/pHDEzZ6u2ps

juminy
07.12.2013, 16.25
Näyttäis olevan melko yksimielistä, että 26" on menneen kesän kumia. No, sitä kumia niihin saanee vielä pitkään, joten ei aiheuta toimenpiteitä vielä. Mielenkiintoista nähdä miten nopeasti muutos tuolla ulkona tapahtuu, jos tapahtuu.

JiiPee
07.12.2013, 17.36
Näyttäis olevan melko yksimielistä, että 26" on menneen kesän kumia. No, sitä kumia niihin saanee vielä pitkään, joten ei aiheuta toimenpiteitä vielä. Mielenkiintoista nähdä miten nopeasti muutos tuolla ulkona tapahtuu, jos tapahtuu.
Kai se on ruettava haalii kaikki käytetyt resut tonne talliin, uusiin oo vara. Niin se vaan kehitys kehittyy ja meikäläinen kalkkeutuu:rolleyes:
Skeptisesti perseaukisena funtsailee hän, onko tuolla reilulla tuumalla ratkaisevaa etua etenemiseen, nykyteknologialla kai saa jäykkää ja kestävää tuohonkin kokoon?

juminy
07.12.2013, 17.46
Ei sillä semmosta etua, että kummankaan meistä olis tarve mitään päivittää tän takia. Enkä ole minäkään ostanu uusia kumeja maastopyöriin... no en muista millon. Sillon kun Alpinen rakentelin 2011 keväällä, niin ostin kolme vähän käytettyä kumia ja sitte vuos siitä pari vähän kokeiltua lisää. Hittojaks niitä joka vuosi ostelemaan kun ei ne ehi kulua pahki näin vähillä ajoilla. Mut joo, kiva nähä meneekö näin, että 26":ia runkkoja ei kohta pahemmin olekaan enää kaupassa.

telliv
07.12.2013, 18.01
Mut joo, kiva nähä meneekö näin, että 26":ia runkkoja ei kohta pahemmin olekaan enää kaupassa.

Sittenpähän kun häviää niin joskus vuosien päästä se "keksitään" uudelleen :).

Bässi
07.12.2013, 18.12
Väittäsin että melkein kaikissa 26" pitkäjoustoisissa keskiö on pyörän akseleiden alapuolella kun ottaa huomioon dynaamisen sägin, ettei tuokaan mitään mullistavaa ole ajo vakauden kannalta.

nimimerkillä, sain halvalla kalliit 26" kiekot ja tyytyväinen

mehukatti
07.12.2013, 18.15
Eiköhän se oo jo aika selvä juttu, että 27.5" ja 29" tulee olee vaihtoehdot uusissa paremman pään pyörissä. 29" hieman yleistäen enempi succispyörissä ja 27.5" enska/AM-pyörissä, vaikka poikkeuksia löytyy kumpaankin suuntaan. Ainoastaan DH:ssa ei oo 26" vs 27.5" kuvio ihan selkeytynyt, vaan siinä kestää varmaan pidempään. Toisaalta 26" pyöriä on myyty niin paljon, että ei ne minnekään katoa ja osiakin pitäis saada kaupasta pitkään. Tosin ehkä joistain hifimmistä palikoista voi alkaa pikkuhiljaa 26"-tuki kadota, esimerkkinä vaikka keulat tai hiilarikiekot. Toisaalta 27.5" keulaan käy 26" kiekot, mutta axle-to-crown mitta on hiukan pidempi ja offsetissäkin voi olla eroa. Ite en kyllä usko, että ero 26" ja 27.5" välillä on kovin suuri, vaan kyse on lähinnä evoluutiosta. Tarkan markan tyypit pysyy toistaseks 26":ssa ja poistaa hyvään hintaan hifejä 26" pyöriä ja palikoita...

juminy
07.12.2013, 18.43
Sittenpähän kun häviää niin joskus vuosien päästä se "keksitään" uudelleen :).En tiedä, mutta on tainnu 24" hävitä DH:sta kans. Takapyöränäkö ne ovat olleet... Kyllähän toi pitkään onkin elänyt 26". Taidan alkaa speksaamaan... muahah! (toivottavasti en vielä pariin vuoteen)

Jooseppi
07.12.2013, 18.51
Eiköhän se oo jo aika selvä juttu, että 27.5" ja 29" tulee olee vaihtoehdot uusissa paremman pään pyörissä. 29" hieman yleistäen enempi succispyörissä ja 27.5" enska/AM-pyörissä, vaikka poikkeuksia löytyy kumpaankin suuntaan. Ainoastaan DH:ssa ei oo 26" vs 27.5" kuvio ihan selkeytynyt, vaan siinä kestää varmaan pidempään. Toisaalta 26" pyöriä on myyty niin paljon, että ei ne minnekään katoa ja osiakin pitäis saada kaupasta pitkään. Tosin ehkä joistain hifimmistä palikoista voi alkaa pikkuhiljaa 26"-tuki kadota, esimerkkinä vaikka keulat tai hiilarikiekot. Toisaalta 27.5" keulaan käy 26" kiekot, mutta axle-to-crown mitta on hiukan pidempi ja offsetissäkin voi olla eroa. Ite en kyllä usko, että ero 26" ja 27.5" välillä on kovin suuri, vaan kyse on lähinnä evoluutiosta. Tarkan markan tyypit pysyy toistaseks 26":ssa ja poistaa hyvään hintaan hifejä 26" pyöriä ja palikoita...

26 tuumainen huippupyörä on huippupyörä. Sen lisäksi freeride/dh palikat on niin kalliita, että tuskin sielläpuolella otetaan tuumakoon muutosta kovinkaan innostuneesti vastaan, koska silloin pitäisi kaikki palikat uusia. Käsittääkseni pätevät freeride ja dh-pyörät ei maksa 3.5 kiloeuroa, vaan paljon enemmän. Ja varsinkin, kun taitaa 26" olla niissä hommissa se paras rengaskoko.

Mutta kyllä se taitaa niin olla, että vähänkään poljettavissa pyörissä 26 tuumaisille käy kylmät. Minulla on fillarilehden numero, jossa crescentin 29" ja 650B maastureita vertailtiin keskenään. Muistelin että tweeneri vei sen vertailun ihan numeroidenkin (kiihtyvyys, rullaavuus ja huippunopeus) pohjalta, mutta samalla kertaa siinä oli vähän samaa luonnetta mitä 26":ssa on. Vaikuttaa siinä mielessä hyvälle, että 29eriä en halua. On himpun verran tylsä ajaa, mutta sitä hyvää rullaavuutta tulee ikävä. Siinä mielessä ainakin minulla on kovat odotukset välikoon rengasta kohtaan.

Itse päädyin 650B rengaskokoon vahingossa, kaikki mielenkiintoiset rungot kun oli 27.5". Tilasin ilman koeajoa, joten en sitten tiedä yhtään mistään mitä puhun kun en ole kertaakaan vielä päässyt ajamaan. Ainakin Hecklerin kohdalla Santa Cruz ei kovin paljoa rengaskoosta halunnu puhua, lähinnä he painottivat tiedotteissaan muita merkittäviä uudistuksia. Taisi siinä kuitenkin käydä niin, että markkinat (eli kuluttajat) painostivat firmoja tekemään välikoon pyöriä, ja myynti vilkastui sitäkautta.

Samuli-1
09.12.2013, 02.05
Mun on ollu alusta alkaen vähä vaikee ymmärtää koko 650b:n konseptia. Käytän nimitystä 650b enkä 27.5", koska kuvaavampi nimi ois 27". Ei sillä, etteikö kehitys ois ihan ok ja hyväksyn, että 650b vyöryy läpi, mutta vaikee ymmärtää sitä mullistavaa hyötyä, minkä 25 milliä vanteen halkaisijassa (vrt. 63 mm 26 ja 29 välillä) tekee. Ihan siltäkin pohjalta, että kesän enskakisat ajoin 140/130 joustavalla 29:llä ja nyt uus pyörä on 180 joustava 26. Kiekkokoolla ON merkitystä, mutta molemmat kulkevat loistavasti, tosin aika eri tavalla samoissa paikoissa.

Mulle oli aika selkee valinta kauppiaan takia hommata Spessu, joten 650b ei käyny mielessäkään. Jollain toisella pyörämerkillä oisin varmaan ostanuki 650b:n, vaikken siihen rengaskokoon varsinaisesti "uskokaan". Vähän rullaavampi, vähän painavampi, vähän heikompi kuin 26. Uskon, että geometria ja jousto vaikuttaa huomattavasti enemmän. Ellei se nyt mystisesti mene niin, että kuun ja tähtien asento osuu just siinä välikoon kiekossa kohdalleen ja siinä yhdistyy vain hyvät puolet 26:sta ja 29:stä.

Toivotaan nyt, et omaan pyörään löytyy renkaita ja vanteita vielä muutaman vuoden, katellaan sitte uudestaan.

brilleaux
09.12.2013, 08.21
Mielenkiintoista nähdä, mitä markkinakoneisto keksii jos/kun uudet rengaskoot+läskipyörät on saatu runnottua läpi. Täysjoustoläskisähkömoottoripyörä?

Itse en näe mitään syytä luopua 26" konkelista.

Mutta jollain on bisnestä tehtävä, ymmärrän toki sen.

mehukatti
09.12.2013, 09.40
Pari juttua mitä tulee mieleen on, että sähköpyörät tulee varmaan yleistymään. Jos niihin aletaan tehdä osaksi runkoa sovitettuja akkuja (kuten nyt esim. Specialized Turbossa), niin on mahdollista, että akuista tulee aika lailla valmistaja/runkokohtaisia. Ja yks mikä on ollu pitkään tulossa on vaihdelaatikot. Jos niiden ulkomuotoa ei saada kunnolla standardoitua, niin sitten tarvii uuden rungon aina kun tulee uuden muotoinen mötikkä keskiön seutuville. Nicolaihan on esitelly niitä joka vuos Eurobikessa, mutta eiks se vaihdelaatikko oo aika usein ollu erilainen kuin edellisenä vuotena?

brilleaux
09.12.2013, 09.51
Viime kesänä pikaisesti koeajoin tämän:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/104819247/964308_10201199064603797_2110810262_o.jpg

Oli melkoisen yllättävä tuo moottorin antama lisäpotku; hyvä ettei ensipolkaisulla karannut lapasesta :D

Tmh
09.12.2013, 13.42
Tiiä sitten onko ollut jo täällä (johonkin ketjuun itsekin näitä lykännyt jo). Nämä kuitenkin kannattaa lukaista läpi tuosta 650b vs. muut vertailusta mistä nyt tuntuu olevan paljon vääntöä:

http://bansheebikes.blogspot.fi/2013/10/wheel-size-facts-part-1-dimensions.html

http://bansheebikes.blogspot.fi/2013/10/wheel-size-facts-part-2-rollover-factors.html

http://bansheebikes.blogspot.fi/2013/11/wheel-size-facts-part-3-contact-patch.html

AK-87
09.12.2013, 14.01
Ei auennut mulle kuvat kyseisten linkkien takana, mutta tekstikin riitti kyllä avaamaan hyvin tätä 26/27,5/29-vertailua. Hyvää juttua!

Tmh
09.12.2013, 14.11
Ei auennut mulle kuvat kyseisten linkkien takana, mutta tekstikin riitti kyllä avaamaan hyvin tätä 26/27,5/29-vertailua. Hyvää juttua!

Emäntäs kuitenkin laittanut sulle jotain kuvien estoja selaimeen päälle. Mutta kannattaa kuitenkin yrittää saada nekin jotenkin näkyville. ;)

syklopaatti
09.12.2013, 14.55
Minä pysyn kakskutosissa ,mutta lisäsin joustoa pyörääni ulkomaanfoorumeilta opitulla kikalla.
spessun enduro evossa mulla on foxin dhx rc2 iskari boosvalvella jonka iskun pituus on 64mm. Spessu on rajoittanut iskua laittamalla sinne 9.5 mm spacerin.

http://ep1.pinkbike.org/p4pb10402707/p4pb10402707.jpg

Eli jousituksen suhde on 3:1 niin joustoa tolla saadaan rajoitettua 160 milliin ,ettei se osus runkoon.
Minä otin vanhan spcerin pois ja laitoin tilalle 5mm paksun vastaavan niin joustoa pitäisi nyt olla noin 175mm:D

http://ep1.pinkbike.org/p4pb10402706/p4pb10402706.jpg

Toki testasin jousi irti ,ettei osu runkoon. Kun runttasin täysillä boostvalven paineet nollilla ja ilman jousta niin pikkuisen hipaisi runkoa. lisäsin sinne sitten vielä yhden o-renkaan pohjaaniskukumin alle varmuuden vuoksi. En usko ,että se jousen kanssa boosvalvessa ilmat sisässä käy koskaan niin syvällä.
Toivottavasti. En ole vielä päässyt testaamaan ,mutta sithän se nähdään.

Mielenkiinnolla odotan miten tuo muuttaa pyörän luonnetta varsinkin alamäessä.
Tosta vois saada hyvän hauskanpito/bikepark pyörän (mitä se toki on jo) kun vielä loiventaisi ohjauskulman sinne 64-65 asteeseen. Nyt se on karvan alle 66 astetta.

8 1/2
09.12.2013, 23.10
Tiiä sitten onko ollut jo täällä (johonkin ketjuun itsekin näitä lykännyt jo). Nämä kuitenkin kannattaa lukaista läpi tuosta 650b vs. muut vertailusta mistä nyt tuntuu olevan paljon vääntöä:

http://bansheebikes.blogspot.fi/2013/10/wheel-size-facts-part-1-dimensions.html

http://bansheebikes.blogspot.fi/2013/10/wheel-size-facts-part-2-rollover-factors.html

http://bansheebikes.blogspot.fi/2013/11/wheel-size-facts-part-3-contact-patch.html

Tossa oli hyvää asiaa! Jotenkin kovasti tuntuu että mun fillari tulee olemaan ensi vuonnakin 26"..

mehukatti
10.12.2013, 12.06
The 5 Spot sales almost stopped when the Burner was introduced. I still have stock that was welded before that. IF there were any other small to midsize (Santa Cruz) companies as transparent as Turner Bikes, you would hear the same story. Bronson killed the Nomad etc.

Varmaan juurikin noin on käynyt myös Santa Cruzilla, että Bronson on syönyt suuren osan Nomadin myynnistä. Tätä kuvaa aika hyvin myös se, että tuolla MTBR:ssä monen mielestä tuolla Nomadista ei edes tarvitsisi tehdä 27.5-versiota, "koska Bronson". Tämä on kuitenkin hieman ristiriitaista, koska kuluttajat äänestää lompakollaan 27.5-pyörien puolesta. Eli miksi Nomadin pitäisi säilyä 26:na, jos niitä ei enää osteta? Luulen, että Santa Cruz on herännyt tähän ja tulokset nähdään 1.4. Sen jälkeen niillä ei taida olla muuta 26-pyörää kuin Chameleon?

au
10.12.2013, 12.42
Mäkin vähän speksasin, alunperin hankin siis tuollaisen 2013 Scott Geniuksen vähän jokapaikanhöyläksi ja sillä ajettiinkin viikon sisään mm. TahkoMTB ja sitten Åren enduro. Nyt kun on ihan lenkkipyöräkin tallissa niin Geniuksesta sai "pienillä muutoksilla" ihan hyvän oloisen hauskanpitolaitteen:

http://hollola.1g.fi/kuvat/0_sekalaista/kalusto/genius_enduro.jpg?img=smaller

Uusi keula (160mm Pike), ohjainlaakeri (-2 astetta) ja CaneCreek Doublebarrel Air CS.

makp
10.12.2013, 16.02
Minä pysyn kakskutosissa ,mutta lisäsin joustoa pyörääni ulkomaanfoorumeilta opitulla kikalla.
spessun enduro evossa mulla on foxin dhx rc2 iskari boosvalvella jonka iskun pituus on 64mm. Spessu on rajoittanut iskua laittamalla sinne 9.5 mm spacerin.

Eli jousituksen suhde on 3:1 niin joustoa tolla saadaan rajoitettua 160 milliin ,ettei se osus runkoon.
Minä otin vanhan spcerin pois ja laitoin tilalle 5mm paksun vastaavan niin joustoa pitäisi nyt olla noin 175mm:D

Toki testasin jousi irti ,ettei osu runkoon. Kun runttasin täysillä boostvalven paineet nollilla ja ilman jousta niin pikkuisen hipaisi runkoa. lisäsin sinne sitten vielä yhden o-renkaan pohjaaniskukumin alle varmuuden vuoksi. En usko ,että se jousen kanssa boosvalvessa ilmat sisässä käy koskaan niin syvällä.
Toivottavasti. En ole vielä päässyt testaamaan ,mutta sithän se nähdään.

Mielenkiinnolla odotan miten tuo muuttaa pyörän luonnetta varsinkin alamäessä.
Tosta vois saada hyvän hauskanpito/bikepark pyörän (mitä se toki on jo) kun vielä loiventaisi ohjauskulman sinne 64-65 asteeseen. Nyt se on karvan alle 66 astetta.

Kiinnostava viritys ja varmaan kiva että saa sen 15mm lisää joustoa, mutta jos runko antautuu, joka ei ole mahdotonta, niin spessu ei varmaan tykkää että niiden suunnittelemaa joustomatkaa on pidennetty = Mites takuuhommat?.
Toinen juttu on se, että linkut on tehty sihen 160milliin, ja että 160mm kohdalla tulee pohjaus, en tiedä miten ne reagoi ku niiden asento on kokonaan eri, kun pohjaaminen tapahtuukin vasta 175millin kohdalla. En tiedä onko tolla linkku jutulla mitään väliä, mutta voisi kuvitella että linkkujen ja muutenkin koko takakolmion toiminta muuttuu kun pohjaminen tapahtuukin myöhemmin kun on suunniteltu. Varsinkin spessun linkku systeemissä missä on vielä yksi linkku siellä takana, ja takakolmio ei ole yhtenäinen.

Älä myöskään luota tohon ''en usko että se käy koskaan niin syvällä''. Spessu pohjaa muutenkin suht helposti, niin en usko että että 160->175mm vaikuttaa siihen että pohjaako vaiko eikö, koska sama iskari ja samanjäykkynen jousi edelleen alla.

Anyway miellenkiinnolla odotan myös miten toimii, kerrohan sitten! =)

syklopaatti
10.12.2013, 16.49
Kiinnostava viritys ja varmaan kiva että saa sen 15mm lisää joustoa, mutta jos runko antautuu, joka ei ole mahdotonta, niin spessu ei varmaan tykkää että niiden suunnittelemaa joustomatkaa on pidennetty = Mites takuuhommat?.
Toinen juttu on se, että linkut on tehty sihen 160milliin, ja että 160mm kohdalla tulee pohjaus, en tiedä miten ne reagoi ku niiden asento on kokonaan eri, kun pohjaaminen tapahtuukin vasta 175millin kohdalla. En tiedä onko tolla linkku jutulla mitään väliä, mutta voisi kuvitella että linkkujen ja muutenkin koko takakolmion toiminta muuttuu kun pohjaminen tapahtuukin myöhemmin kun on suunniteltu. Varsinkin spessun linkku systeemissä missä on vielä yksi linkku siellä takana, ja takakolmio ei ole yhtenäinen.

Älä myöskään luota tohon ''en usko että se käy koskaan niin syvällä''. Spessu pohjaa muutenkin suht helposti, niin en usko että että 160->175mm vaikuttaa siihen että pohjaako vaiko eikö, koska sama iskari ja samanjäykkynen jousi edelleen alla.

Takuuhommat voi varmaan unohtaa jos tuolla virityksellä runko rusahtaa. Tuota linkkuhommaa ei ole tullut kyllä edes mietittyä.
Pitää kattoo miten se toimii. Jos se ei oo selkeesti parempi ns. hissipyöräilyssä niin sit pitää laittaa vanha spacer takaisin.

Nyt kun on selkee Trail/lenkkipyörä tallissa niin tuon lenkkikelpoisuudella ei niin ole väliä kunhan alaspäin tultaessa tasoittaa patit ja kivikot.
Pitää tuota varmaan myös tuplakruunukeulalla testata.

Juuso
10.12.2013, 17.56

Takuuhommat voi varmaan unohtaa jos tuolla virityksellä runko rusahtaa. Tuota linkkuhommaa ei ole tullut kyllä edes mietittyä.
Pitää kattoo miten se toimii. Jos se ei oo selkeesti parempi ns. hissipyöräilyssä niin sit pitää laittaa vanha spacer takaisin.

Nyt kun on selkee Trail/lenkkipyörä tallissa niin tuon lenkkikelpoisuudella ei niin ole väliä kunhan alaspäin tultaessa tasoittaa patit ja kivikot.

Ajelin vastaavalla pyörällä vuoden päivät "viritetyllä" iskarilla. Mulla oli muistaakseni noin 6mm prikka käytössä. Paljon vähemmän kuin tuo niin takahaarukka tosiaan lyö rungon satulaputkeen pohjatessa. Kannattaa jättää siihen vähän pelivaraa, yleensä kun iskari pohjaa kunnolla niin runkokin vähän elää suuntaan jos toiseen. Mitään ongelmia ei mulla ilmennyt.

syklopaatti
10.12.2013, 18.18
Ajelin vastaavalla pyörällä vuoden päivät "viritetyllä" iskarilla. Mulla oli muistaakseni noin 6mm prikka käytössä. Paljon vähemmän kuin tuo niin takahaarukka tosiaan lyö rungon satulaputkeen pohjatessa. Kannattaa jättää siihen vähän pelivaraa, yleensä kun iskari pohjaa kunnolla niin runkokin vähän elää suuntaan jos toiseen. Mitään ongelmia ei mulla ilmennyt.
Hyvä tietää ,ettei ongelmia ilmennyt. Huomasiko sen lisääntyneen jouston selvästi ja käyttäytyikö takapää muuten samanoloisesti kuin ei "viritetyllä" jousella?

sakuvaan
10.12.2013, 19.07
On sitä saatu runko elämään ihan vakiojoustollakin niin paljon että satulaputkeen tulee vauhtiraidat. :)

makp
10.12.2013, 21.28

Uskon että vipusuhteet muuttuu jonkun verran linkustossa. Jos taas haluut vaan hissipyöräilyyn pyörän, ja on jo lenkkipyörä, niin sitten vaan enska myyntiin hissipyöräilyyn tehdyt vehkeet alle, niin ei tarvi alkaa joustoja speksaamaan ja saadaan takuukin mukaan. Enskahan on kuitenkin vaan ns: välimalli että ei se oikeen oo lenkkipyörä eikä oikeen kyllä alamäkipyöräkään, ja kuten sanoit lenkkikelpoisuudella ei väliä, niin miksei samantien DH pyörää alle, sillä sitten uskaltaa päästellä ja tosiaan alaspäin tultaessa tasottaa patit ja kivikot :p

Äläkä nyt ainakaan mitään 200millin tuplakruunua ala siihen speksaamaan, siinä menee geometria pilalle, ja toisekseen sulla on äkkiä sitten runko kahdessa osassa ku jostai dropista losautat sillä menemään. Ei se enska ole tehty kestämään semmosta keulaa.

Kuten sanoin, jos lenkkipyörä on jo, niin DH pyörää alle vaan, sillä se ilo irtoaa! :cool:

HanttaHoo
10.12.2013, 22.12
http://ep1.pinkbike.org/p5pb10201876/p5pb10201876.jpg

Mike Montgomery paukutteli tämän vuoden rampagessa Evolla jossa Dorado keulilla.
Kyllä tuo minusta ihan ajettavalta näyttää.

Jooseppi
10.12.2013, 23.45

Mielenkiintoisen virityksen väsäsit :) Kerro sitten kuinka äijän käy. Eikös sulla ollu hiilaripyöräkuume päällä? Saattaa tämä prokkis edesauttaa uuden pyörän hankintaa :D

makp
10.12.2013, 23.46
http://ep1.pinkbike.org/p5pb10201876/p5pb10201876.jpg

Mike Montgomery paukutteli tämän vuoden rampagessa Evolla jossa Dorado keulilla.
Kyllä tuo minusta ihan ajettavalta näyttää.

Joo,mutta hän lyhensi keulan 200-->180mm + toi 2013 enska evo on valmiiks 180mm takajoustolla. Nyt puhutaan -12 mallista jossa on valmiina 160 jousto takana, ja kuitenki pikkase eri geometria.

syklopaatti
10.12.2013, 23.57
Uskon että vipusuhteet muuttuu jonkun verran linkustossa. Jos taas haluut vaan hissipyöräilyyn pyörän, ja on jo lenkkipyörä, niin sitten vaan enska myyntiin hissipyöräilyyn tehdyt vehkeet alle, niin ei tarvi alkaa joustoja speksaamaan ja saadaan takuukin mukaan. Enskahan on kuitenkin vaan ns: välimalli että ei se oikeen oo lenkkipyörä eikä oikeen kyllä alamäkipyöräkään, ja kuten sanoit lenkkikelpoisuudella ei väliä, niin miksei samantien DH pyörää alle, sillä sitten uskaltaa päästellä ja tosiaan alaspäin tultaessa tasottaa patit ja kivikot :p

Äläkä nyt ainakaan mitään 200millin tuplakruunua ala siihen speksaamaan, siinä menee geometria pilalle, ja toisekseen sulla on äkkiä sitten runko kahdessa osassa ku jostai dropista losautat sillä menemään. Ei se enska ole tehty kestämään semmosta keulaa.

Kuten sanoin, jos lenkkipyörä on jo, niin DH pyörää alle vaan, sillä se ilo irtoaa! :cool:
No se enduron myynti ja dh pyörä tilalle mulla oli ensin ajatuksena ja kerkeshän se pyörä olla pari päivää myynnissäkin ja oli jo pari ostajaakin ,mutta sitten rupesin miettimään ,että jos sitä kuitenkin pari enskakisaa haluaa ajaa ja kyllä tuolla antikkalassa ja puijolla pärjää ihan hyvin. Jyväskylässä kun käytiin niin alkoi olla niin rouheeta settiä ,että kaipas sitä DH-pyörää.

Lopullinen niitti pyörän pitämiselle oli sitten kun kaveri hommas samantyylisen jyrän ja mietittiin ,etä olis siistiä ottaa fullfacet ja vähän suojia mukaan ja kaydä ajelemassa ympäri kuopioo paikkoja josta ei oo uskaltanut lenkillä avopotalla ja pelkillä polvareilla ajaa. Vois myös ajaa tietyt paikat kovaa kun ois vähän suojiakin.
DH-pyörällä ei oikein moinen oo mielekästä.

Lenkkikelpoisuudella tarkoitin lähinnä porukkalenkkejä ja tahko MBT:n tapaista ajoa. Siihen mulla on nyt Yetin tralipyörä.
Kyllä tuolla lenkkiä polkee ihan iloisesti,mutta minun kunnolla ylämäet on tuolla aika tuskaa.
Vajaa 14kg tuo painaa kevyemmillä kiekoilla vaikka jousi on keulassa ja perässa ja kyllä täällä yks kova kuski ajaa sillä perus evolla kaikki ajonsa.

Mulla kusi se yhdellä pyörällä kaikki taktiikka kun ei vaan patti riitä. Tietenkin kun siihen ois hommannut ilma lyrikin ja vaikka monarch plussan niin
se olis jo aika kevyt noin järeeks pyöräks ,mut kun tykkään yli kaiken ajaa talvella hissi-alamäkee niin nuo jousipelit on vaan niin huolettomia ja toimivia pakkasella.

Kyllä se on niin ,että 3 pyörää on minimi. Maantiepyörä ,lenkkipyörä ja sit DH tai muuten järeä peli.
Sit on myös pointti ,että multa vois jäädä sen DH-pyörän potenttiaali käyttämättä kun vähän hirvittää mitä vauhtia niillä pystyy ajamaa ja mistä.
Tuossahan tuo on vielä 160 millisenä DH-kiekoilla ja renkaillla . Pitää laittaa sit uus kuva antikkalan talvi DH-radalla katkennesta rungosta.:eek:
http://ep1.pinkbike.org/p3pb10408091/p3pb10408091.jpg
Voipi vielä kyllä lähtee myyntiinkin jos sen joku vielä huolii.:( Kattoo nyt miltä tuo tuntuu. Ei oikein tiedä mitä tuon kanssa pitäs tehdä.?
Ajaa varmaan. Onneks mulla on se Yeti.

makp
11.12.2013, 00.16
Kyllä se on niin ,että 3 pyörää on minimi. Maantiepyörä ,lenkkipyörä ja sit DH tai muuten järeä peli.
Sit on myös pointti ,että multa vois jäädä sen DH-pyörän potenttiaali käyttämättä kun vähän hirvittää mitä vauhtia niillä pystyy ajamaa ja mistä.

Voipi vielä kyllä lähtee myyntiinkin jos sen joku vielä huolii.:( Kattoo nyt miltä tuo tuntuu. Ei oikein tiedä mitä tuon kanssa pitäs tehdä.?

Tota en oo koskaa ymmärtäny et miks DH pyörän ostamisen tekosyynä pidetää just että sillä pääsee nii kovaa ja voi vetää mistä vaa, ''mä vedän vaa tällä Am pyörälläni mielummi''.
Jos on tommone lenkkipyörä jo, nii rohkeesti vaa DHooota alle. =D Ei sillä pidä vetää nii kovaa ja jokapaikasta, mutta siitä tulee luottamusta ku tietää että se kestää aivan varmasti. No joojoo kyllähä raskaat am/enduro pyörät kestää paljon, mutta ei kaikkee.
Käykää ees kokeilemassa jos mietityttää, huomaatte mite kivaa se oikeesti onkaan =D

Hyvä pyörähä enduro o kuitenki. Vaikee paikka. =D

syklopaatti
11.12.2013, 01.11
Tossa oli hyvää asiaa! Jotenkin kovasti tuntuu että mun fillari tulee olemaan ensi vuonnakin 26"..
Tämä on hyvää tekstiä. Kannattaa lukea niin saa vähän pesrpektiiviä tähän rengaskoko hössötykseen.http://bansheebikes.blogspot.fi/2013...imensions.html (http://bansheebikes.blogspot.fi/2013/10/wheel-size-facts-part-1-dimensions.html)

http://bansheebikes.blogspot.fi/2013...r-factors.html (http://bansheebikes.blogspot.fi/2013/10/wheel-size-facts-part-2-rollover-factors.html)

http://bansheebikes.blogspot.fi/2013...act-patch.html (http://bansheebikes.blogspot.fi/2013/11/wheel-size-facts-part-3-contact-patch.html)

Mielenkiintoisen virityksen väsäsit :) Kerro sitten kuinka äijän käy. Eikös sulla ollu hiilaripyöräkuume päällä? Saattaa tämä prokkis edesauttaa uuden pyörän hankintaa :D
No jaa. Onhan mulla asr-5:dessä takapää hiilikuitua. Oikeastaan tämähän se polttelis ,mutta kun pelkkä runko maksaa melkein 3 tonttua niin ei oo massia.
http://www.bikeradar.com/mtb/gear/category/bikes/mountain-bikes/full-suspension/product/review-yeti-sb66-carbon-frame-12-46751/

Tämä kyllä saattas ratkaista sen kaikki yhdellä pyörällä dilemman. Mulla ei tosin oo Gravesin jalkoja eikä taitoja.

kauris
11.12.2013, 09.46
Tämä on hyvää tekstiä. Kannattaa lukea niin saa vähän pesrpektiiviä tähän rengaskoko hössötykseen.http://bansheebikes.blogspot.fi/2013...imensions.html (http://bansheebikes.blogspot.fi/2013/10/wheel-size-facts-part-1-dimensions.html)

http://bansheebikes.blogspot.fi/2013...r-factors.html (http://bansheebikes.blogspot.fi/2013/10/wheel-size-facts-part-2-rollover-factors.html)

http://bansheebikes.blogspot.fi/2013...act-patch.html (http://bansheebikes.blogspot.fi/2013/11/wheel-size-facts-part-3-contact-patch.html)
.

Täähän oli jo tällä samaisella sivulla kertaalleen...

brilleaux
11.12.2013, 10.09

Mulle riittää yksi. Ajan sillä kaikki ajot, toki mun "DH" on askartelua. Ja mun "maantie" on kelvilenkkejä.
Poljettavuus pyörässä on aina hyvä, kun hankkii DW-linkkuisen pyörän. ;)

Yhdellä pyörällä olen mainiosti hoitanut kaikentyyppiset ajot. Ei valittamista.

Iglumies
11.12.2013, 10.14
No ... Ei oikein tiedä mitä tuon kanssa pitäs tehdä.?
Vaihdat ihan ensiksi noi keulan teipit oikeinpäin:)

mehukatti
11.12.2013, 10.59
Mun mielestä DH-pyörä on ihan turha Suomessa, koska eihän täällä oo oikeita mäkiä. Ite myin V10C:n pois kun tajusin, että se on turha Sappee-Calpis-Messilä-akselilla. Ite käyn aika paljon Calpiksessa ja sehän on tasasta hiekkapohjaa ja laskut muutenkin jotain 30 sekunnin luokkaa. Jos asuis oikeiden vuorten äärellä, sanotaan nyt vaikka Åre, Whistler tai Alpit, niin sit ois eri asia. Ja vaikuttaahan tohon tietty rahallinen puolikin, yks pyörä on puolet halvempi kuin kaks pyörää. Ja siihen päälle vielä puolet halvemmat ylläpitokustannukset. Itse totesin, että ajan -1.5 anglesetilla ja RC4:lla varustetulla NomadC:llä näissä paikallisisissa pikkumäissä samoista paikoista ja yhtä kovaa kuin V10C:llä.

J.S
11.12.2013, 11.25
Mun mielestä DH-pyörä on ihan turha Suomessa, koska eihän täällä oo oikeita mäkiä. Ite myin V10C:n pois kun tajusin, että se on turha Sappee-Calpis-Messilä-akselilla. Ite käyn aika paljon Calpiksessa ja sehän on tasasta hiekkapohjaa ja laskut muutenkin jotain 30 sekunnin luokkaa. Jos asuis oikeiden vuorten äärellä, sanotaan nyt vaikka Åre, Whistler tai Alpit, niin sit ois eri asia. Ja vaikuttaahan tohon tietty rahallinen puolikin, yks pyörä on puolet halvempi kuin kaks pyörää. Ja siihen päälle vielä puolet halvemmat ylläpitokustannukset. Itse totesin, että ajan -1.5 anglesetilla ja RC4:lla varustetulla NomadC:llä näissä paikallisisissa pikkumäissä samoista paikoista ja yhtä kovaa kuin V10C:llä.

Yes täysin samaa mieltä. Meni itsellä myös mäkipyörä myyntiin.. todella hyvin pärjää 160mm joustavalla calpiksessa, jopa mielestäni paremmin.

Jooseppi
11.12.2013, 12.07

Onkos noilla endurolla ja nomadilla kuinka paljon käytännössä eroa? Kerran olen nomadilla koeajanut, ja oli puolinöyryyttävä kokemus. Siinä on liian paljon pyörää meikäläiselle, Ei riitä ukossa kyvyt ulosmittaamaan kaikkea ulos tuosta pyörästä. Siltikkin oli yllättävän hyvä polkea. Hieno pyörä!

Tuosta pyöräkoko jutskasta:

Edellisellä sivulla oli video, jossa Giantin ukko kertoi heidän tekemistään testeistä jossa selviteltiin mikä rengaskoko on paras. Ja hänen mielestään 26" on död ja on vain ajan kysymys milloin 29erit häviää myös. 27.5 sopii heidän mielestään kaikkiin maastopyöräilyihin, lajista ja alakategoriasta riippumatta. Hän myönti, että 29erit oli markkinavoimien painostuksen tulos, vaikkei ne jokaiselle markkina-alueelle edes sopineet. Ja tämä siis Giantin kaverin suusta, jolla ei ole tällä hetkellä juurikaan 650B pyöriä... Tukee hyvin tuota fillarilehden vertailua, jossa mittaustulosten perusteella 650b on pätevämpi menemään kuin 29er. Siihen lisäksi vielä enskaryhmän kiitokset ketteryydestä ja 26 tuumaisen tapaisesta käsiteltävyydestä.

Ei edelleenkään tee 26" pyöristä tarpeettomia, mutta luulenpa että ne pyörät jolla poljetaan edes vähäisen, tulee menemään 650B -mallisiksi.

Leku
11.12.2013, 12.15
Kuva poies

Mikä takaiskari siinä on? Öhlinssimäinen keltainen väri jousessa , mutta ei kai ne sitä tavaramerkinny ole.

miku80
11.12.2013, 12.22
^ kyllä siinä on Öhlins TTX22M (http://www.specialized.com/fi/en/bikes/mountain/enduro/enduro-expert-evo) takana.. Samainen iskari löytyy myös 2014 Demo 8 II (http://www.specialized.com/fi/en/bikes/mountain/demo/demo-8-ii):sta..

sakuvaan
11.12.2013, 12.51
Öhlins siellä möllöttää.

Tmh
11.12.2013, 15.19
Tuosta pyöräkoko jutskasta:

Edellisellä sivulla oli video, jossa Giantin ukko kertoi heidän tekemistään testeistä jossa selviteltiin mikä rengaskoko on paras. Ja hänen mielestään 26" on död ja on vain ajan kysymys milloin 29erit häviää myös. 27.5 sopii heidän mielestään kaikkiin maastopyöräilyihin, lajista ja alakategoriasta riippumatta. Hän myönti, että 29erit oli markkinavoimien painostuksen tulos, vaikkei ne jokaiselle markkina-alueelle edes sopineet. Ja tämä siis Giantin kaverin suusta, jolla ei ole tällä hetkellä juurikaan 650B pyöriä... Tukee hyvin tuota fillarilehden vertailua, jossa mittaustulosten perusteella 650b on pätevämpi menemään kuin 29er. Siihen lisäksi vielä enskaryhmän kiitokset ketteryydestä ja 26 tuumaisen tapaisesta käsiteltävyydestä.

Ei edelleenkään tee 26" pyöristä tarpeettomia, mutta luulenpa että ne pyörät jolla poljetaan edes vähäisen, tulee menemään 650B -mallisiksi.

Eikös tuo Gigantin höpinä ole todettu monessakin paikassa olevan lähinnä sitä itteänsä eli kunnon markkinointia. Ymmärtäähän sen toki kyseisellä merkillä halun siirtyä 650b:hen koska pyörittävät suht montaa mallia tuotannossa ja samasta mallista saattaa olla vielä eri kokoakin vaihtoehtona tarjolla.

Mutta jos lukaisee esim. nuo Bansheen suunnittelijan blogit läpi ja vertaa 26" sekä 650b kokoja numeroiden perusteella, niin huomaa kuinka pienistä luvuista todellisuudessa puhutaan. 650b ei tee mitään sellaista mitä 26" ei ole jo vuosia tehnyt. Puhutaan marginaalisista eroista mutta kuitenkin fillarin tekniikan puolella tämän saavuttaminen vaatii huomattavia panostuksia (runko, kiekot, keula, renkaat...eli jackpotti valmistajille myydä uutta rompetta). Hieman eri asia kuin esim. joku 26" mallin parannus anglesetillä tai leveemmällä stongalla...

Se että jollain merkillä saattaa uusi 650b olla huomattavasti parempi kuin edellinen 26" saattaa johtua myös siitä, että ovat nyt vasta muuttaneet geometriat vastaamaan nykypäivää. Esimerkkinä nyt vaikka Santa Cruz mitä täälläkin paljon hehkutetaan joka on jo pitkään laahannut perässä näissä asioissa. Tuolta kantilta tämä 650b on ollut ehkä hyvä "potkaisu" joidenkin merkkien persauksiin päivittää mallistonsa eikä jauhaa samaa vuodesta toiseen. Mutta todennäköisesti hyviin (riittäviin) parannuksiin olisi päästy myös 26":n kanssa päivittämällä niitä.

Itse tykkään esim. Litevillen tai Bansheen suhtautumisesta asiaan. Antaa asiakkaan valita sekä puhutaan kuskien mieltymyksistä, kuskin pituudesta sekä ajotyylistä eikä pelkästään 27.5", 27.5" 27,5"...

mehukatti
11.12.2013, 15.55
Antaa asiakkaan valita sekä puhutaan kuskien mieltymyksistä, kuskin pituudesta sekä ajotyylistä eikä pelkästään 27.5", 27.5" 27,5"...

Kyllähän asiakas voi valita joka tapauksessa. Sillä omalla pyörällä voi ajaa niin pitkälle tulevaisuuteen, kuin se kestää. Kukaan ei pakota ostamaan uutta pyörää. Sitten kun pyörän vaihtaminen on ajankohtaista niin varmasti 26-tuumaisen saa, jos valmistajat niitä valmistaa. Ja eiköhän ne valmista, jos löytyy tarpeeksi kysyntää. Mutta nyt näyttää vahvasti siltä, että kysyntää ei kohta enää ole, eli mahdollisesti tulevaisuudessa 26-tuumaisia ei enää saa kuin Biltemasta.

brilleaux
11.12.2013, 16.01
On tässä 26" kuskille hyviäkin puolia; kohta saa kiekkoja ym. kaiketi hyvään hintaan. ;)

Henk. kohtaisesti en näe ainuttakaan syytä vaihtaa rengaskokoa.

Ainoastaan lähelle 29" ulkohalkaisijaa, läskin muodossa. Sekin toiseksi pyöräksi, jos tilanne joskus sen sallii.

AK-87
11.12.2013, 17.39
Ja eiköhän ne valmista, jos löytyy tarpeeksi kysyntää. Mutta nyt näyttää vahvasti siltä, että kysyntää ei kohta enää ole...

Mihin tämä tieto perustuu?

syklopaatti
11.12.2013, 19.14
Öhlins siellä möllöttää.

Öhlins taitaa olla ns. orginal Cane Creek DB. Olen ymmärtänyt ,että Cane Creek on tehnyt jonkun diilin Öhlinssin kanssa ,että saa käyttää niitten kehittämää tekniikkaa iskareissaan. Ois kiva päästä testaamaa tommosta 180mm joustavaa Evoa Öhlinssin joustolla.

Vertti83
11.12.2013, 19.23
Tuohon 26" kysyntä hommaan sellainen aspekti, että jos pyörävalmistajat hypettävät pelkästään 27.5" mallejaan ja markkinointi keskittyy niitten ympärille, kun samalla 26" malleista ei puhuta mitään, niin eikö se silloin ole aika luonnollista että kansa ei silloin "kysy" niitä 26" malleja, vaikka sellaisia olisi mallistossa ja tarjolla?

Eli oikeastaan valmistajat pystyy kyllä aika pitkälle itsekkin päättämään "mitä markkinat osaa kysyä". Vai onko viimeaikoina joku törmännyt johonkin suuremman luokan 26" hypetykseen Enduro/AM pyörien kategoriassa..?

mehukatti
11.12.2013, 19.53

No esim. tässä topicissa pari sivua sitten mainittiin, että Turnerilla oli 5-Spotin myynti tippunut nolliin sen jälkeen kun esittelivät Burnerin (27.5). Ei tietty mikään laaja otos, mutta antaa ehkä jotain osviittaa. Ja aiheeseen liittyen: Taannoin oli tännekin linkitetty kaavio pyörävalmistajien myynnistä ja siinä oli 29" lyönyt läpi tosi selkeesti. Nythän tuntuu, että jos joku on ostamassa ns. succispyörää niin puhutaan melkeinpä automaattisesti 29":stä. Siispä itselle on ainakin tullut vahvasti se fiilis, että muutaman vuoden päästä on tarjolla enää 27.5" ja 29", vaikka voin tietysti olla väärässäkin. Mutta korostetaan nyt sitä, että itsellä ei ole hirveesti preferenssejä suuntaan tai toiseen, kunhan pyörässä lukee Santa Cruz. ;)

Mr Hyde
11.12.2013, 20.31

Kannattaa siirtyä virtuaalimaailmasta oikeaan maailmaan ja esimerkiksi kysyä pyöräkauppiailta. Tällä hetkellä kukaan ei kysy 26" maastureiden perään. Uskoakseni vuonna 2015 saa etsiä suurennuslasilla valmistajia, joilla on enää 26" mallistossaan. 650B korvannee 26", mutta enin osa myytävistä maastureista tulee kuitenkin olemaan kaksysejä niin kuin nytkin.

MarkoKoo
11.12.2013, 21.24
Kuulin eräässä liikkeessä että 26" on koko johon kukaan ei koske pitkällä tikullakaan, 29" ei myy ja kaikki haluaa 27,5". Että semmosta :)

AK-87
11.12.2013, 23.10
Kannattaa siirtyä virtuaalimaailmasta oikeaan maailmaan ja esimerkiksi kysyä pyöräkauppiailta.

Niin niin, kauppiaathan ne tunnetusti luotettavimpia tietopankkeja on, alasta riippumatta :) Ja siis kuten sanottua, mulle sopisi varmaan ihan yhtälailla 27,5" kuin 26" enskailuun, mutta aika naiivisti tuntuvat jotkut vaan suhtautuvan tähän paremmuus/huonous/menestys/katoaminen -juttuun. Myyntimiehet on kyllä tehneet erinomaista työtä tässä asiassa, eli

http://static.ylilauta.org/files/8u/orig/1366914919521880.png/ei-voi-muuta-sanoo-ku-hattuu-nostaa.png

:)

syklopaatti
12.12.2013, 00.18
Juu. Pakko syöttää karjalle mitä tahansa uutuuta ,että saadaan massit pois ja pyörät kiertoon. Hyvin tuntuu maistuvan.
Jared Graves summaa aika hyvin tämän kokokysymyksen Enduron haastattelussa.

Enduro: What’s your current thinking on wheel size? Have you been working much with 650b and have you found any significant benefits for your style of riding? I’ve been trying some 650b prototype stuff, I really like it, but it’s not a game changer like people say! I do think it’s probably a bit faster for the majority of trails (but definitely not all) but it’s not going to completely transform your riding! The wheel size debate is blown so far out of proportion it’s not funny. A good rider will be able to ride any wheel size fast. At the end of the day it comes down to what you enjoy, and that’s all it should be about. Some people like how a 29er smoothes a trail out and gives a more forgiving ride,

other people love how they can throw a 26 around, and love how it makes you really work the trail to maintain your speed.
I think 26 inch wheels make better/more skilled riders, and are more fun!

All have their positive and negative points; it should be all about personal preference and how you like to ride, and nothing more. People arguing about what’s better is pointless, everyone likes different things.

Graves

juminy
12.12.2013, 00.45
"People arguing about what’s better is pointless, everyone likes different things."
GravesSiinäpä se.

Lucky13
12.12.2013, 07.37
Eli oikeastaan valmistajat pystyy kyllä aika pitkälle itsekkin päättämään "mitä markkinat osaa kysyä". Vai onko viimeaikoina joku törmännyt johonkin suuremman luokan 26" hypetykseen Enduro/AM pyörien kategoriassa..?

Aika hiljaista on ollut uusien 26" julkaisujen kanssa. Langassa aiemmin mainitut Evil Uprising ja Öhlins Enduro tulee ainoina mieleen. Tuo Evil tuntuu keskustelujen perusteella myyyvän rapakon takana hämmästyttävän hyvin vaikka sitä ei oikeastaan mainosteta, nettisivut on vuodelta 2008 ja rengastila on rajattu. Ilmeisesti oikeat nimet brändin takana saa hypeä aikaiseksi, mutta silti tuntuvat kovasti odottavan tuostakin 650b versiota.

Jos taustoilla on 650b/27,5" kuskeja voisitte raportoida miten paljon tuo 25mm lisää halkaisijassa oikeasti vaikuttaa.

TURSAS
12.12.2013, 09.11
other people love how they can throw a 26 around, and love how it makes you really work the trail to maintain your speed.
I think 26 inch wheels make better/more skilled riders, and are more fun!

Tästä tuli vahvasti mieleen sinkulatäysjäykkisporukoiden jutut heh heh.

JackOja
12.12.2013, 09.22
^ tuotahan voi aina muokata tilanteen mukaan:

I think [valitse tähän haluamasi ominaisuus] make better/more skilled riders, and are more fun!

esim:

I think flat pedals make better/more skilled riders, and are more fun!

I think warm winter boots make better/more skilled riders, and are more fun!

I think mud fenders make better/more skilled riders, and are more fun!

I think Finnpower bike makes better/more skilled riders, and are more fun!

Hannu S
12.12.2013, 09.38
Toki voi, osa vaan pitää enemmän paikkansa kuin muut :) Ei voi muuta kuin olla AK-47 kanssa samaa mieltä, hyvää työtä ovat myyntimiehet tehneet 650b:n kanssa. Enkä sano missään nimessä että olisi huono, mutta ero 26" on niin onnettoman pieni että ei siitä nyt mitään vallankumousta pyörätekniikassa saa väännettyä vaikka miten haluaisi. Laittaa 26" isomman ilmatilan renkaan niin vaikutus on sama. Odottelen edelleen sitä 25" kokoa tai miksi sitä keksivätkään kutsua, siihen voisin jopa lähteä mukaan.

Tmh
12.12.2013, 11.20
Öhlins taitaa olla ns. orginal Cane Creek DB. Olen ymmärtänyt ,että Cane Creek on tehnyt jonkun diilin Öhlinssin kanssa ,että saa käyttää niitten kehittämää tekniikkaa iskareissaan. Ois kiva päästä testaamaa tommosta 180mm joustavaa Evoa Öhlinssin joustolla.

DB taisi syntyä yhteistyössä Öhlinssin kanssa.

Öhlins on kiva merkki. On turha mennä kinumaan ilmaisia palikoita. Antaa tuotteiden puhua puolestaan:

"Already then Kenth Öhlin had made the decision that still holds today. Those riders that wanted help had to pay for parts and service. Sponsoring with free parts has never occurred. On this point Öhlins differs from other competitors.

For sure it has happened that riders have got things free from other companies and left us. But they have for the most returned to us after a month or two, says Kenth."

Tmh
12.12.2013, 11.42
Jos taustoilla on 650b/27,5" kuskeja voisitte raportoida miten paljon tuo 25mm lisää halkaisijassa oikeasti vaikuttaa.

Ja nimenomaan sellaisia joilla muutos on ollut vain tuo rengaskoko.

Hauska lukea näitä hypetyksiä jossa on vaihdettu fillaria 27.5":een ja samalla muuttunut jokainen asia geometriasta jousitukseen ja sitten hehkutetaan kun mäet nousee ja kivien yli mennään kuin ajatus kun on tämä uusi RENGASKOKO.

teehak
12.12.2013, 13.07
Ja nimenomaan sellaisia joilla muutos on ollut vain tuo rengaskoko.

Hauska lukea näitä hypetyksiä jossa on vaihdettu fillaria 27.5":een ja samalla muuttunut jokainen asia geometriasta jousitukseen ja sitten hehkutetaan kun mäet nousee ja kivien yli mennään kuin ajatus kun on tämä uusi RENGASKOKO.

Voisin olla sellanen henkilö joka uskaltaa jtn kertoa. Kerrotaanpas ensin tausta, elikkäs ajoin viimekesän Santacruzin Nickelillä 650b:ksi modattuna noin 170h. Sitä ennen Nickel oli 26". Mitään muuta en muuttanut kuin kiekot ja toki hommasin 27,5 keulan siihen. Nyttemmin runko on pistettu lihoiksi mutta posiitiviset kokemukset jäi. 26" verrattuna pyörä oli mututuntumalla nopeampi ja juurakkokivikko poluilla hieman paremmin esteitä ylittävä. Mitään haittaa en tuon kokeilujakson aikana havainnut. Ketterryys mielestäni ei juurikaan muuttunut 26" nähden, tähän tietenkin vaikuttaa pyörän geometria jos ruvetaan vertailemaan eri merkkejä keskenään. Mainittakoon että mikään protason kuski en ole mutta ajovuosia on kuitenkin takana toistakymmentä. Kyselkää mitä mieleenne tulee, yritän vastailla jos vaan osaan.

Kanuunadale
12.12.2013, 15.00
Mäkin vähän speksasin, alunperin hankin siis tuollaisen 2013 Scott Geniuksen vähän jokapaikanhöyläksi ja sillä ajettiinkin viikon sisään mm. TahkoMTB ja sitten Åren enduro. Nyt kun on ihan lenkkipyöräkin tallissa niin Geniuksesta sai "pienillä muutoksilla" ihan hyvän oloisen hauskanpitolaitteen:

http://hollola.1g.fi/kuvat/0_sekalaista/kalusto/genius_enduro.jpg?img=smaller

Uusi keula (160mm Pike), ohjainlaakeri (-2 astetta) ja CaneCreek Doublebarrel Air CS.

Hieno Scotti! Kerroppas fiiliksiäsi keulasta ja takaiskarista. Mulle tuli justiinsa Cube Stereoon 160 mm Pike. Ei ole tosin vielä paikalla. Canecreekin takaiskari kiinnostaisi myös. Toinen vaihtoehto voisi olla se Rockarin Monarch Plus RC3:n. Onkos siitä jollain kokemuksia?

ToLi
12.12.2013, 17.28
Voisin olla sellanen henkilö joka uskaltaa jtn kertoa. Kerrotaanpas ensin tausta, elikkäs ajoin viimekesän Santacruzin Nickelillä 650b:ksi modattuna noin 170h. Sitä ennen Nickel oli 26". Mitään muuta en muuttanut kuin kiekot ja toki hommasin 27,5 keulan siihen. Nyttemmin runko on pistettu lihoiksi mutta posiitiviset kokemukset jäi. 26" verrattuna pyörä oli mututuntumalla nopeampi ja juurakkokivikko poluilla hieman paremmin esteitä ylittävä. Mitään haittaa en tuon kokeilujakson aikana havainnut. Ketterryys mielestäni ei juurikaan muuttunut 26" nähden, tähän tietenkin vaikuttaa pyörän geometria jos ruvetaan vertailemaan eri merkkejä keskenään. Mainittakoon että mikään protason kuski en ole mutta ajovuosia on kuitenkin takana toistakymmentä. Kyselkää mitä mieleenne tulee, yritän vastailla jos vaan osaan.

Pistänpä minäkin lusikkani soppaan, vaikken millään tavalla mikään asiantuntija olekkaan. Oma pyörä on 26" ja olen hyvin skeptisesti suhtautunut tuohon pyöräkoon pieneen muutokseen ja pitänyt sitä tyhjänpäiväisenä mölynä. Kävimme sitten kaverin kanssa ajelemassa, jolla on samalta pajalta tullut 650b fillari. Toki geometrioissa on pieniä eroja, toinen kun on 26" ja toinen 650b fillari. Mutta kuitenkin, saman valmistajan hyvin samanoloiseen ajoon tarkoitetut fillarit ns. samasta tuoteperheestä ja saman ikäluokan pyöriä. Eli ymmärtääkseni aika hyvin vertailtavat pyörät kuitenkin eroista huolimatta.

Tässä muuten välikommenttina, kun tuosta geometriasta kun oli puhetta olisin sitä mieltä, että jos kokeillaan samaa pyörää vain vaihtamalla pyöräkokoa, saadaan mielestäni "vääriä" tuloksia. Pyöräkoon mukana kun on luontevaa tuo geometrian (pieni) muutos. Eli ymmärtääkseni ideaalitilanteessa tuo geometria suunnitellaan juuri sille pyöräkoolle, jolla pyörää on tarkoitus käyttää. Jos vaihdetaan vain kiekkoja, ei setup ole optimaalinen toiselle pyöräkoolle ja perstuntuma vääristyy. Toki, kuten sanottua, pieniä ovat erot.

Ajettiin sitten vuorotellen samaa polkua pyörää vaihdellen. Tasainen juurakkopolku, jossa oli vähän kiveä ja painanteita & kumpuja yms. Oikein mukava ns. enskatyylinen polunpätkä, joka ei tosin ollut alamäkeen. Tuon kokeilun perusteella jouduin pyörtämään mielipiteeni ja totesin, että seuraava pyöräni tulee olemaan 650b. Toki, ei ero nyt ollut kun yöllä ja päivällä, mutta ero ole selvästi havaittavissa. 650b kulki jouhevammin ja oli ns. helpompi ja nopeampi ajaa. Ero ei ollut sellainen, että möisin suoraan nykyisen pyöräni pois tai 650b nostaisi sijoitustani ensi kesän enskakisoissa montaakaan pykälää, mutta ehkä vaihdan fillaria vuotta suunniteltua aiemmin ;) Ja edelleen puheet siitä, että se ja se ajaa sillä ja sillä fillarilla on mielestäni vähän kyseenalaisia. Kyllähän nyt ammattimiehet ajaa noita meikäläisen polkuja vaikka tandemilla kovempaa kuin itse enskapyörällä.

Yhteenvetona siis omaan perstuntumaan perustuen, 26":lla ajaa samalla lailla kun 650b:lläkin, tosin 650b:llä vähän nopeammin ja helpommin. Ero ei ole järkyttävä, mutta osaltani todennäköisesti poissulkee 26":n mahdollisuuden seuraavana pyöränä. Kun en ole ammattilainen (enkä edes ns. tekijämies), täytyy vehkeistä ottaa kaikki irti maksimaalisen riemun saavuttamiseksi - tämä pätee myös pyörään.

Samuli-1
12.12.2013, 20.11
DB taisi syntyä yhteistyössä Öhlinssin kanssa.

Mulla on Enduro Evo Expert 2014 ja ei toi Öhlinssi ainakaa ulkoisesti muistuta mitenkää CCDB:tä.. Eka kierrejousi, ja myös pitkäjoustoisin pyörä, millä oon ajanu, mut helvetin hyvältä se joka tapauksessa tuntuu vaik jousi pitäis vähä jäykempään vaihtaakin, jahka Spessu niitä saa toimitettua..

Jooseppi
12.12.2013, 20.58
Mites 650b kuskit vertaatte rullaavuutta ja nopeutta 29ereihin? Ja oliko kiihtyvyys ja ketteryys 26" tasolla? Kiipeskö se?

Totta kai pyörät on kokonaisuuksia. Ainakin Hecklerille taisi tehdä hyvää tuo kokonaisvaltainen muutos, vanha sotaratsu laukkaa edelleen vahvasti.

au
12.12.2013, 21.12
Hieno Scotti! Kerroppas fiiliksiäsi keulasta ja takaiskarista. Mulle tuli justiinsa Cube Stereoon 160 mm Pike. Ei ole tosin vielä paikalla. Canecreekin takaiskari kiinnostaisi myös. Toinen vaihtoehto voisi olla se Rockarin Monarch Plus RC3:n. Onkos siitä jollain kokemuksia?
Keula on ollu tosi hyvä, ihan selkeästi parhaan tuntuinen millä on viime vuosina tullu ajeltua. (Verrokkina 2011 Fox float fit 150 ja 2013 evolution talas ctd). Hyvät säädöt, joilla selkeä vaikutus ja toimii hitaassa ajossa ja sitten rajummassa ryskeessä tosi hienosti pysyy järjestyksessä.
Takaiskarilla ei vielä ajokilsoja, mutta pihassa pumppaillessa tosi hyvä ja sehän riittää? :)

Tmh
12.12.2013, 22.47
Tässä muuten välikommenttina, kun tuosta geometriasta kun oli puhetta olisin sitä mieltä, että jos kokeillaan samaa pyörää vain vaihtamalla pyöräkokoa, saadaan mielestäni "vääriä" tuloksia. Pyöräkoon mukana kun on luontevaa tuo geometrian (pieni) muutos. Eli ymmärtääkseni ideaalitilanteessa tuo geometria suunnitellaan juuri sille pyöräkoolle, jolla pyörää on tarkoitus käyttää. Jos vaihdetaan vain kiekkoja, ei setup ole optimaalinen toiselle pyöräkoolle ja perstuntuma vääristyy. Toki, kuten sanottua, pieniä ovat erot.

Eikun sillä saa esiin juuri sen mitä se uusi rengaskoko tuo mukanaan. Hyvät ja huonot puolet. Se on totta, että pyörä on lopulta kokonaisuus. Siellä on niin monia asioita geometriassa mitä viilaamalla saadaan pyörän ajettavuutta/luonnetta muutettua ja niitä muuttamalla saadaan erilaisia pyöriä aikaiseksi erilaisille ihmisille. Näistä pitää sitten vain kaivaa se mikä istuu omaan ajoon parhaiten.

Niin, pieniä ovat ne erot mutta suuria ovat kustannukset tässä "pienessä" päivityksessä.

Laita 26" fillariin alle vaikka 2.4" Contin Rubber Queenit niin siinä on jo 650b kokoiset renkaat alla...

Tmh
12.12.2013, 22.48
Mulla on Enduro Evo Expert 2014 ja ei toi Öhlinssi ainakaa ulkoisesti muistuta mitenkää CCDB:tä..

Ei kait sen pitäisikään.

Kemizti
12.12.2013, 22.54
Laita 26" fillariin alle vaikka 2.4" Contin Rubber Queenit niin siinä on jo 650b kokoiset renkaat alla...
no näin, tätä katseltiin keväällä kalpiksen warmupissa, kun mulla 26/2,6" Ardentit ja verrokissa 27,5/2,25" kumit, ei siinä korkeuserossa senteistä puhuttu, milleistä ennemminkin..

ja mites, kun aina puhutaan pyörivän massan pienentämisen tärkeydestä, niin saman merkin/mallin vannekehä, kumi, jne. luulis ainakin maalasijärjellä olevan aina painavampi, mitä suuremmasta kyse.. todellisuudessa varmaan vaan puhutaan niin pienistä grammaeroista, ettei sitä ainakaan hissienskahommissa huomaa kumpaankaan suuntaan..

syklopaatti
12.12.2013, 23.07
Mulla on Enduro Evo Expert 2014 ja ei toi Öhlinssi ainakaa ulkoisesti muistuta mitenkää CCDB:tä.. Eka kierrejousi, ja myös pitkäjoustoisin pyörä, millä oon ajanu, mut helvetin hyvältä se joka tapauksessa tuntuu vaik jousi pitäis vähä jäykempään vaihtaakin, jahka Spessu niitä saa toimitettua..Sulla on niinkuin vähän parempi upgreidattu versio double barrelista joka on vielä tuunattu tohon spessuun. Aijaijai....:)

"The TTX isn't Öhlins’ first foray into mountain bike suspension. They were responsible for the Cane Creek Double Barrel, which is widely recognised as the shock that all others are measured against today. At the time, the Double Barrel was the best shock that Öhlins could make, and we are sure that if they felt it wasn't up to scratch, it would have never seen the light of day with the Öhlins name associated to it. The Double Barrel, however, was designed seven years ago, and Öhlins has learned a lot more about suspension since..."

Tässä vähän juttua tosta TTX iskarista ja sen yhteydestä CRDB:liin
http://www.pinkbike.com/news/First-Look-hlins-TTX-Rear-Shock-2013.html

Tmh
12.12.2013, 23.12
ja mites, kun aina puhutaan pyörivän massan pienentämisen tärkeydestä, niin saman merkin/mallin vannekehä, kumi, jne. luulis ainakin maalasijärjellä olevan aina painavampi, mitä suuremmasta kyse.. todellisuudessa varmaan vaan puhutaan niin pienistä grammaeroista, ettei sitä ainakaan hissienskahommissa huomaa kumpaankaan suuntaan..

High Roller II ja Flow EX setti:
http://1.bp.blogspot.com/-WC5_0lgga6g/UlBCGiBAufI/AAAAAAAADCY/RA1Ul_Q8znc/s1600/5.png

Eli ei mitään järkyttäviä eroja.

Kemizti
12.12.2013, 23.21
High Roller II ja Flow EX setti:
http://1.bp.blogspot.com/-WC5_0lgga6g/UlBCGiBAufI/AAAAAAAADCY/RA1Ul_Q8znc/s1600/5.png

Eli ei mitään järkyttäviä eroja.

nimenomaan..

Prestige
14.12.2013, 16.14
Tää on nyt ihan offtopic, mutta taitaa tämä topsu nyt olla The endurotopicci täällä nyt. Kirjoittelin lajin kehityksestä blogiin -> http://enduristi.wordpress.com/

mehukatti
20.12.2013, 10.57
No jos Jekyllistä on tulossa mahdollisesti uus 27.5-malli, niin en kyllä tässä vaiheessa ostaisi enää vanhaa 26-versiota. Olikohan uusimmassa eilen postiluukusta kolahtaneessa Dirt 100 -lehdessä sivulauseessa mainittu, että Jerome Clements olisi jo siirtynyt 27.5:een. Eiköhän siinä jonkin verran oo eroa vanhaan...

Spessustakin on tullut luettua huhua, että kehittäisivät 27.5 pyöriä? Itse mutuilisin, että 2015-mallivuodelle niillä on vaan 27.5 ja 29 vaihtoehtoina enskapyörissä. Mutta jos haluaa isot kiekot niin luetun mukaan Spessun 29" Enduro olis yks parhaista vaihtoehdoista ja senhän saa vaikka heti kaupasta. Tosin ei Tallboy LTc:kään varmaan huono vaihtoehto olisi sille.

Cruzilta kannattais kattoa myös Bronsonia ja mahdollisesti huhtikuun alussa julkaistavaa Nomadin korvaajaa, jos tykkää pykälän järeemmästä pyörästä.

Jos et itse osaa kasata tai tehdä isompia huoltoja, niin voisi olla ihan fiksua luoda asiakassuhde jonkun paikallisen liikkeen kanssa... Sportax ei varmaan ole huono vaihtoehto siinä mielessä ja kuten sanottu niin Cannondale ja Santa Cruz on kummatkin ihan toimivia vaihtoehtoja.

Redfive
20.12.2013, 11.13
Terve,

Mitäs mieltä tosta Cannondale Jekyll rungosta/pyörästä? Näyttää vähän hepposelta rungolta enduro/kevyeen freeride ajoon omasta mielestä..

Itsellä carbon Jekyll ja voinen suositella ainakin jäykkyytensä puolesta. Runko on jäykkä esim. versus vanha moto, joka sivusuunnassa antoi ainakin periksi. Runko on kevyt ja takaiskari, kunhan sen saa säätöihin niin yksi parhaimpia takaiskareita millä olen ajanut.Vakiona olevalla ohjauskulmalla ajaa pitkätkin lenkit ja tahkot. Eli yleiskonkelina mainio. Lisäksi takaiskarin 110/150 moodi on kätevä. Pientä ongelmaa on ollut takaiskarissa mutta takuusta tuli aikanaan uusi, niin sen jälkeen on toiminut. Suomen kisoissa 1-2 jekylia näkynyt itseni lisäksi. 26 versiolla menee komeesti vielä ja nastarenkaitakin löytyy valmistajilta..Mutta jos uutta versiota tulossa niin kannattaa varautua olemaan nopea. Tuntuu Cannareissa olevan pitkät toimitusajat ja Clementsin menestys ruokkinee vielä menekkiä.

Jooseppi
20.12.2013, 11.25
Tätä juuri mietin itsekkin tämän 26" vs. 27.5" osalta. Specializedilta varmaan tulossa silloin jo 27.5", mutta 29" en tule ostamaan

Pitäskö siirtää 2015 vuodelle vai ostaa keväällä jokin?

Sportaxin kanssa on asiakas-suhde sekä jonkinlainen tämän signaturen kanssa. Mulla on ollut joltain 2009 vuodelta sportaxista ostettu Cannondale Rush Hi-Mod 2 joka on myyty kuiteskin pois

Santa Cruzin kanssa on pieni ongelma, koska en pidä sen rungon muotoilusta (makuasia siis) ja se on tähän asti joka kerta Santa Cruz pyörän oston kaatanut. Se joutuuko tässä vielä nielemään tämän ja ostamaan Santa Cruzin niin en tiedä, mutta pahalta näyttää.

Santa Cruzissa Nomad olis vaihtoehtona, mutta pitää kattoo päivittyykö se johonkin vai tuleeko jokin korvaava tilalle

Joten tuossapa noi runko/pyörä vaihtoehdot sit taitaapi omalta osalta olla

Kyllä ne maastopyöräliikkeet sulle pyörän kasaa rungosta kuin rungosta. Nyt talviaikaan kannattaa olla liikenteessä, sillä nyt niillä olisi aikaa hoitaa tuollaiset projektit. Onko sulla kaikki osat jo? Jos jotain uupuu, kannattaa niistä kysellä tarjouksia samaan syssyyn. Kivijalkaliikkeet on nykyään yllättävän kilpailukykyisiä hinnaltaan, kunhan tarjouksia kyselee. Ei se yksittäisten komponenttien hinnat, vaan kokonaisprojektin hintalappu :)

syklopaatti
20.12.2013, 14.27
Terve,

En tiedä kiinnostaako ketään mutta Cannondalelta on tulossa Helmikuussa 2014 joku 27.5" pyörä. Epäillään että Jekyll tai jokin täysin uusi malli. Tämä tieto on Cannondalen edustajalta joka on tällä viikolla käynyt Tampereen Sportaxissa (kun kyselin Cannondale runkoa).

Onko teidän mielestä noista Specialized Enduron rungoista (Expert Evo ja S-Works) mihinkään. Ainakin valmiit pyörät olisi jo suhteellisen hyvillä osilla ja ainahan niiden osia voi vaihdatuttaa jotain itselleen sopivampaa jos jokin osa ei miellytä

Mitäs mieltä tosta Cannondale Jekyll rungosta/pyörästä? Näyttää vähän hepposelta rungolta enduro/kevyeen freeride ajoon omasta mielestä.

Aika paljon täällä on suositeltu tuota Yeti SB66 runkoa, mutta pitää muistaa se että itse en osaa kasata näitä tai rakentaa, vaan se jää sitten jonkin liikkeen tehtäväksi. Sportax tuskin lähtee sitä tekemään muun kuin oman merkkinsä rungosta esim. Santa Cruz ja Cannondale ja sama koskeen varmastikkin Signaturen osalta jolta saa tämän Specializedin.
Huippurunkojahan noi spessun endurot on ,mutta se uus 180mm joustava evo on kyllä jo semmoinen jyrä ,että mieluummin se s-works tahi muu kuiturunko jos meinaa lenkkiä ythtään polkea. Siinä evossa on DH-kiekot yms. Sillähän tosiaan ajettiin Red bull Rampagessakin tänä vuonna joten ainakin hiki tulee jos muutakin ajoa sillä ajelee.S-Works enduro on kuitenkin pyörä jolla vedellään jo aikamoista freeridea ennenkuin rungon rajat tulevat vastaan. Plus se on pirun kevyt.

Kyllähän ne kasaa sulle sen SB-66:sen mielellään ,kun vielä ostat joitain komponentteja esim. putkiosia liikkeestä. Talvella ,kuten jooseppi totesi on huollossa hiljaista niin ilollahan ne sen kasaa.

SB-66c:ta kun lukee arvosteluja netistä niin aikalaillahan ne sitä ylistää. Vieläkun muistaa ,että Graves oli sillä DH-MM kisoissa kolmas, ja miten helkkarin kevyt se runko on niin ei voi paljon mennä metsään. Osiin jos pikkusenkaan satsaa niin sillähän voi vetää XC-kisat lauantaina ja DH-skabat sunnuntaina.;)
Onhan se iso etu ,että rengastusta muuttamalla voi rymistellä Enduroa/Freeridea tai toisaalta osallistua esim. Tahko MBT:n kaltaiseen tapahtumaan ja porukkalenkeille ajonautinnon ja suorituksen juurikaan kärsimättä.

Kallishan se runko on ,mutta pitää muistaa ,että siinä tulee iskarina Factory sarjan Fox Float CTD Kashima ,eikä mitää evolution sarjan karvalakkimallia.

Edit:Vothan sinä tilata koko pyörän vaikkapa silverfishin kautta jos Yetillä ei oo suomessa maahantuojaa. Ei tuo XO1 kitti nyt miltään huonolta näytä.
http://www.yeticycles.com/#/bikes/sb66c

brilleaux
20.12.2013, 14.37
Onhan se iso etu ,että rengastusta muuttamalla voi rymistellä Enduroa/Freeridea tai toisaalta osallistua esim. Tahko MBT:n kaltaiseen tapahtumaan ja porukkalenkeille ajonautinnon ja suorituksen juurikaan kärsimättä.

Kaikki on suhteellista ja asennekysymyksiä; itse olen ajanut ja tulen ajamaan Tahkon+Messilän Finlandian Mojolla. Ajan sillä myös enskat ja pienoismuotoiset DH:t. Eikä mun ole tarvinnut rengastusta muutella. On mullakin tosin kahdet kiekot nyt, ehkä ensi kesänä pidän kuivan ja märän kelin renkaat jopa omilla kiekoillaan. :P
Tähän asti on menty samoilla nakeilla joka paikassa.
Suorituksen kärsimisestä en tiedä, sillä ei ole mulle väliä. :)

Ajonautinto ei todellakaan ole kärsinyt koskaan. Päinvastoin ! :D
Hauskaa on aina ollut, kaikissa ajoissa.

kauris
20.12.2013, 19.22
Samalla kun teet rengassäätöjä voit laittaa ne tekstitkin kohdalleen vanteeseen nähden ;)

mehukatti
20.12.2013, 21.02
Joten tuossapa noi runko/pyörä vaihtoehdot sit taitaapi omalta osalta olla

Pivot Mach 6?

brilleaux
21.12.2013, 10.06
Samalla kun teet rengassäätöjä voit laittaa ne tekstitkin kohdalleen vanteeseen nähden ;)

http://media.tumblr.com/bfa4dd35efa55b97701317d4117b45af/tumblr_inline_mn4xd9Rk4A1qz4rgp.gif

syklopaatti
21.12.2013, 14.48
Kyllähän tämä Yeti SB66 "C" tässä vähän kiinnostaa, koska kaikki nyt kehuu sitä. Mistähän tuollasen rungon sit sais?

Edelleen olen epäilevällä kannalla siinä, että kasaako esim. Sportax tohon runkoon pyörää jos sen sinne toimitan. Osat tulis todennäköisesti tilattua/hommattua sitten Sportaxin kautta. Tämä pitää siis kysyä sieltä ennenkuin mitään tilailee.

Jos Esim. Sportax kieltäytyy kasaamasta Yeti SB66 runkoon pyörää niin kaatuuko homma sit siihen jos ei sitä ite osaa tehdä?
Mikäs tosta Yeti SB66 rungosta tekee sit niin ylivoimasen, että kaikki sitä on kehumassa?

Tohon Specialized Enduro (Expert Evo ja S-Works) pyörään olisin ainakin noi Rovalin kiekot vaihtamassa Mavicin Crossmax Enduro tai Crossmax SX vanteisiin (sekä muutamia muitakin oman mieltymykseni mukaan mitä on suositeltu). Joku varmaan taas keksii monta hyvää syytä miksi ei kannata :)

Pitää katsoa mikä on se Cannondalen pyörä/runko Helmikuussa. Myös Santa Cruz Nomadin päivitys/korvaaja pitää katsoa sekä nämä Specialized Enduro Evo Expert ja S-Works runko tai valmiit paketit muutamin muutoksin ja tähän lisään vielä kaikkien suosittelemaa Yeti SB66 Carbon rungon ...
Rungon saa täältä.http://www.silverfish-uk.com/ProductDetail/9946/10040/SB66-Carbon-Frame

Googleta Yeti sb-66c rewiews niin tiedät miksi se esim. valittiin 1013 parhaaksi pyöräksi.

Minä en kyllä vaihtas S-Worksin hiilikuitu rovaleita mihinkään mavicin kiekkoihin.

Edit: Ne S-Worksin rovalit on nämä. Niissä on myös Lifetime warranty. Näiden hinnalla saa 2-3 mavicin settiä.
http://actionwheels.com/product/roval-traverse-sl-wheelset-180911-1.htm

8 1/2
21.12.2013, 15.26
Rungon saa täältä.http://www.silverfish-uk.com/ProductDetail/9946/10040/SB66-Carbon-Frame

Googleta Yeti sb-66c rewiews niin tiedät miksi se esim. valittiin 1013 parhaaksi pyöräksi.

Minä en kyllä vaihtas S-Worksin hiilikuitu rovaleita mihinkään mavicin kiekkoihin.

Saksasta löytyy vielä muutaman satasen halvemmalla. Rider store muistaakseni putiikin nimi, muitakin löytyi kun googlettelin. Kovasti olen miettinyt milloin Yeti korvaa SB66:n 27,5" versiolla, Graves kertoi jossain jutussa kokeilleensa 27,5" protoja mutta ilmeisesti alkukaudesta ei vielä ainakaan pukkaa uutta pyörää markkinoille. Voisi ajatella että mahdollisesti loppuvuodesta 2014..?

edit: Toisaalta vaikka sieltä tulisi mitä kiekkokokoa tuon nykyisen tilalle niin ei se tuota nykymallia huonoksi tee. Tuoreessa Dirtin top 100 numerossa sitä (SB66 C) kehuttiin yhdeksi parhaista do it all/enduro-tyyppisistä pyöristä.

pööräilijä
21.12.2013, 16.11
Edelleen olen epäilevällä kannalla siinä, että kasaako esim. Sportax tohon runkoon pyörää jos sen sinne toimitan. Osat tulis todennäköisesti tilattua/hommattua sitten Sportaxin kautta. Tämä pitää siis kysyä sieltä ennenkuin mitään tilailee.

Kyllä Sportax tutulle kasas saksasta tilatun scottin ympärille aika hienon pyörän. Osien ja kasaamispalvelun myynti on hyvä bisnes.

syklopaatti
21.12.2013, 16.12
Saksasta löytyy vielä muutaman satasen halvemmalla. Rider store muistaakseni putiikin nimi, muitakin löytyi kun googlettelin. Kovasti olen miettinyt milloin Yeti korvaa SB66:n 27,5" versiolla, Graves kertoi jossain jutussa kokeilleensa 27,5" protoja mutta ilmeisesti alkukaudesta ei vielä ainakaan pukkaa uutta pyörää markkinoille. Voisi ajatella että mahdollisesti loppuvuodesta 2014..?

edit: Toisaalta vaikka sieltä tulisi mitä kiekkokokoa tuon nykyisen tilalle niin ei se tuota nykymallia huonoksi tee. Tuoreessa Dirtin top 100 numerossa sitä (SB66 C) kehuttiin yhdeksi parhaista do it all/enduro-tyyppisistä pyöristä.
Ei välttämättä korvaakkaan. Niillähän on jo SB75 josta odotellaan carbon versiota ensivuonna.
Veikkaan ,että Graves tutustumisvuotensa jälkeen vie Endurosarjan tolla sb-66;lla näytöstyyliin ja sit on kiva lukee markkinamiesten selityksiä 27,5 koon ylivoimaisuudesta enduro ja all-mountain ajossa.
Tietenkin kuskilla on suurempi merkitys kun pyörällä. Graves on kuitenkin voittanut BMX:ssä DH:ssa ja dominoi vuosikausia 4X sarjaa.

zort
21.12.2013, 16.13
SB66 on kyllä eri monipuolinen vekotin. Toi Switch-jousitus ei varmaan oo vähäisin syy SB66:n ylistyksiin. Poljettavuus ihan oikeasti jäykkäperämäistä, silti jousitus maagisen aktiivinen kaiken aikaa. Se on perin vekkuli tunne kun ajaa vaikka sellaista kivikkoista ylämäkeä, miten takapyörä myötäilee maastoa ja samalla ikäänkuin vetää miestä ylöspäin.
Aluversiolla tuli reilu vuosi ajettua. Piti myydä pois kun ei musta ollut ajamaan sellaisia vauhteja mihin se ois yllyttäny. Ei varsinkaan alamäkiin. Semmonen alkaa pitemmän päälle rassaamaa.

8 1/2
21.12.2013, 16.32
Totta, lisäksi noiden carbon-runkojen muottien teko on käsittääkseni edelleen kallista ja täten ei ole kovin todennäköistä että esim runkoa muunnellaan joka vuosi tai että malli olis myynnissä vaikkapa 1-2 kautta ja sitten korvataan täysin toisella mallilla.

wiggum
21.12.2013, 17.16
Tässä kun nyt kovasti hehkutettu Yetiä, niin haluaisin puolueettomana kriitikkona nostaa esille pari seikkaa. Runkohan ei ole mikään "superkevyt" verrattuna nykyisiin muihin 150 mm joustaviin hiilarirunkoihin. Ilmeisesti m-kokoinen painaa n. 2,75 kg iskarilla.
http://fcdn.mtbr.com/attachments/yeti/710594d1342408523-sb66-carbon-build-thread-66c-frame2.jpg
Kestävyydestä ei ole mulla tietoa, mutta en myöskään ylistäisi sitä pelkästään sen perusteella, että Graves ajoi sillä dh:n mm:ssa. Amatöörien käyttö erikseen. Olisi kiva kuulla käyttäjäkokemuksia esim. parin vuoden ajalta, jos joltain löytyy? Itseäni eniten mietityttää tuon laakeroinnin kesto pidemmällä aikavälillä.

Lähinnä nyt vaan tässä sitä, että jos speksaa todella kallista pyörää, niin kannattaa asiaa tarpeeksi kriittisesti katsoa ja kuulostella tälläkin foorumilla. Tuntuu yleisesti, että porukka täällä aina suosittelee samanlaista pyörää kuin itsellä on tai mitä itse haluaisi. Nettikokemuksia kummempaa ei siis aina ole. Koeajoa suosittelen aina, jos vaan mahdollista! Yksi hyvä keino saada koeajoja ja käyttäjäkokemuksia on tulla oikeasti sinne endurokisoihin. Siellä on aika paljon hienoa ja harvinaisempaakin kalustoa viivalla, joista yleensä on tyypit saanut kun on kauniisti kysynyt. Muistaakseni Ounasvaaran kisassa tuollainen sb66-c jollain oli.

syklopaatti
21.12.2013, 18.17
Hieno. Tuleekos tosta wiggumin enska ase ens kaudelle?
Minä myönnän suoraan olevani puolueellinen. Siitä asti kun lähdin testilenkille asr5;lla ja mietin ,että voi hel... tämähän on noituutta (vm.2010 runko ja ylivoim, paras pyörä millä oon ajanut) olen ollut heimossa.
Pitää tosiaan nyt kyllä myydä toi spessun p5ska pois ,että saa tollasen.

teehak
21.12.2013, 18.44
Hieno. Tuleekos tosta wiggumin enska ase ens kaudelle?
Minä myönnän suoraan olevani puolueellinen. Siitä asti kun lähdin testilenkille asr5;lla ja mietin ,että voi hel... tämähän on noituutta (vm.2010 runko ja ylivoim, paras pyörä millä oon ajanut) olen ollut heimossa.
Pitää tosiaan nyt kyllä myydä toi spessun p5ska pois ,että saa tollasen.

Eikös nääkin asiat mene melko samalla lailla kun autot/moottoripyörät yms. kun johonkin merkkiin on mieltynyt ja todennut sen oikeasti hyväksi ja kestäväksi niin sitähän sitä useasti muille hehkuttaa. Eikä siinä siinä sinänsä mitn pahaa ole mutta täytyy aina muistaa että kannattaa olla avoin myös uusille merkeille/projekteillekkin. Uskoisin että aika moni tosi harrastaja loppujen lopuksi tekee merkkivalinnan itselle hyväksi havainneelta valmistajalta. Mutta enennkuin siihen asti pääsee täytyy kokeilla monenlaisia laitteita, jos nyt ei sitten satu kerralla oikeaan. Itse on tullut kokeiltua ja ajeltua montaa merkkiä. Minulle ainakin sopivan geometrian ja jousitusratkaisun jälkeen tärkeä on juuri tuo jälkimarkkinointi ja takuu sekä varaosien saanti sekä neuvonta jos tarvitsee jtn tiedustella. Pakko myöntää että olen itsekkin merkkiuskollinen :cool:.

8 1/2
21.12.2013, 19.26
No eihän täältä ny mitään kovin puolueetonta tietoa voi olettaa löytävänsä. Foorumilla käydyissä keskusteluissa aika pitkälti ns. perävalotakuu tai vastuu siirtyy kuulijalle/lukijalle tyyppinen meininki. Tietenkin kannattaa suhtautua kriittisesti ja miettiä sitä omaa käyttötarkoitusta ja jos mahdollista tietty myös koeajaa niin tietää mistä kyse. Itsellä merkkiuskollisuutta lähinnä Santa Cruzin osalta ja Yetiä oon päässyt tyypittämään, täytyisi varmaan heittää pitempi lenkki niin tietäisi vielä tarkemmin minkä luonteisesta pelistä tarkalleen on kyse. Itseä kiinnostaa lähinnä SC Bronson/Yeti SB66/Pivot Mach 6. Muitakin erittäin hyviä fillareita on olemassa, tottakai.

zeizei
27.12.2013, 11.39
Onko jokin syy miksi mehukatin ehdottama Pivot Mach 6 ei ole tuolla listalla? Tältä palstalta ja enskakisoista löytyy myös paljon tyytyväisiä Pivot-asiakkaita. Niin pyörien kuin maahantuojan/myyjan osalta. Pyörähuoltohan noita myy. Mach 6 ainakin ainakin omalla listallani kiinnostavimpia uusia hiilikuituenskavehkeitä. Yeti sb66c varmasti myös huippupyörä, mutta itse tuon hintaluokan pyörälle odotan kunnon koeajomahdollisuutta. Ja wiggumin (ja joidenkin internet-arvioiden) tavoin minäkin epäilen vähän tuon linkuston kestävyyttä/huoltotarvetta. Ammattilaisten menestys jollain pyörämerkillä ei ole tosiaan harrastajalle ihan järkevin referenssi, kun vauhdit on sen verran eriluokkaa, mekaanikot huoltaa vehkeet ja tuon tason kuskit ajaa pyörällä kuin pyörällä kovaa. Eli omakohtainen koeajo ja vertailu on aina paras tapa valinnan tekemiseksi.

Leku
27.12.2013, 13.32
...napoina tarvitaessa mm. ChrisKing, vaihteisto SRAM XX1...

"Ei toimi kokonaisuutena - alkua kohti huononi", sanoi Alivaltiosihteeri muinaisella -90 -luvulla. Ei ne Kingillä osaa tehdä semmoista takanapaa, mikä söisi XX1-pakan.

mehukatti
27.12.2013, 15.47
Mitäs mieltä olette noista vanneseteistä? Paljonko annatte arvoa yleensä niille ja paljon panostatte niihin?
Onko vanteiden materiaalilla kuinka paljon merkitystä.

No ihan ensimmäisenä kannattaa unohtaa painavat DH-kiekot. Esimerkiksi Deemax Ultimate -setti painaa 1965g kun taas Crossmax Enduro -setti 1660g. Se on jo todella iso ero pyörivissä massoissa. Varsinkin jos ostat mainitsemasi Spessun hiilari-Enduron, niin Deemax Ultimatet siinä on vähän sama kuin laittais urheiluautoon traktorin pyörät. Taannoinhan monet rakensivat DH-pyörän painoisia enskapyöriä ihan puhtaaseen metsäajeluunkin, mutta monet niistä on vaihtaneet läskipyöriin ja ihmettelevät nyt foorumilla kuinka kevyesti ne liikkuvat ja miten jousitusta ei kuulemma tarvi mihinkään. Hiilikuitukiekot kannattaa valita, jos on paljon ylimääräistä massia ja haluu vielä kevyemmät sekä samalla jäykemmät kiekot. Itse koeajoin taannoin Enve AM -kiekkosetin ja täytyy sanoa, että ero Enven hyväksi oli kyllä todella selvästi havaittava erityisesti ylämäissä (lyhyissäkin) ja kiihdytyksissä. Kustannustehokkainta ja fiksuinta ehkä kuitenkin on rakentaa kevyet enduro-kelpoiset alukiekot (esim. DT 240 + Supercomp + alunippelit + Arch EX/Flow EX) tai sitten ostaa esim. nuo Crossmax Endurot.

syklopaatti
28.12.2013, 00.29
No ihan ensimmäisenä kannattaa unohtaa painavat DH-kiekot. Esimerkiksi Deemax Ultimate -setti painaa 1965g kun taas Crossmax Enduro -setti 1660g. Se on jo todella iso ero pyörivissä massoissa. Varsinkin jos ostat mainitsemasi Spessun hiilari-Enduron, niin Deemax Ultimatet siinä on vähän sama kuin laittais urheiluautoon traktorin pyörät. Taannoinhan monet rakensivat DH-pyörän painoisia enskapyöriä ihan puhtaaseen metsäajeluunkin, mutta monet niistä on vaihtaneet läskipyöriin ja ihmettelevät nyt foorumilla kuinka kevyesti ne liikkuvat ja miten jousitusta ei kuulemma tarvi mihinkään. Hiilikuitukiekot kannattaa valita, jos on paljon ylimääräistä massia ja haluu vielä kevyemmät sekä samalla jäykemmät kiekot. Itse koeajoin taannoin Enve AM -kiekkosetin ja täytyy sanoa, että ero Enven hyväksi oli kyllä todella selvästi havaittava erityisesti ylämäissä (lyhyissäkin) ja kiihdytyksissä. Kustannustehokkainta ja fiksuinta ehkä kuitenkin on rakentaa kevyet enduro-kelpoiset alukiekot (esim. DT 240 + Supercomp + alunippelit + Arch EX/Flow EX) tai sitten ostaa esim. nuo Crossmax Endurot.Täysin samaa mieltä kun mehukatti. Kiekot on minusta rungon ja jousituksen jälkeen tärkein ,komponentti mihin kannattaan satsata huolella.
eron nimittäin huomaa selvästi. Spessun S-worksin mukana tulevat rovalit on sellaset ,ettei paljon parempia löydy alle 1500 ekun
Mehukatin ehdottamien lisäksi tulee miekeen Spankin Oozyt http://spank-ind.com/index.php?a=info&do=pro&id=960&tid=2 jotka on omassa käytössä osoittautunut uskomattoman jäykiksi ja hyviksi. Kasautin noi hopen napoje ympärille.

WTB:llä on mielenkiintoiset uudet Frequency TCS i23 vanteet http://www.wtb-bike.eu/en/frequency-i23-26--c17-p145.htm jotka vaikuttaa pirun hyviltä esim DT;n 240:ten kanssa.
Sithän olis nämä jotka varmaan omalla listalla olis korkeella. Dt 1501 spline one 26. http://www.dtswiss.com/Wheels/MTB-Wheels-/EX-1501-Spline-sup-%C2%AE-sup-ONE-26
. DT on aika pomminvarma valinta.

Nii ja mustana hevosena nämä ihanaiset: http://bythehive.com/e-thirteen/trs-enduro/trsr-wheels/ Eli kantsii satsata kiekkoihin ja valinnanvataa löytyy.

Jooseppi
28.12.2013, 01.19
Taannoinhan monet rakensivat DH-pyörän painoisia enskapyöriä ihan puhtaaseen metsäajeluunkin, mutta monet niistä on vaihtaneet läskipyöriin ja ihmettelevät nyt foorumilla kuinka kevyesti ne liikkuvat ja miten jousitusta ei kuulemma tarvi mihinkään.

Muhahaha! Vuoden 2013 quote :D

Onko deehookiekot noin kevyet? Itselle tulee wtb:n i23 kehät, x9 navat ja jotkut kevyet pinnat ja siltikkin paino asettunee noin 1.9 kiloon. Kokona 27.5". Eh?? Minkäs verran tollanen hyvä enskapulkka painaa ylipäätään nykyään?

brilleaux
28.12.2013, 10.11
Taitaa olla ihan MM-tason kuskeja täällä. Senverran tarkasti paneudutaan grammoihin ja muuhun harrastajan kannalta epäolennaiseen. :D

kauris
28.12.2013, 13.16
Mutta kaikki ei haluu ajaa sun tavoin yhdellä pyörällä, yksillä renkailla, yksillä varusteilla, yhdellä asenteella kaikissa maastoissa ja maanteillä. Mutta jos se on sinulle toimivin ratkaisu ja pyöräily on mukavaa niin se on toki loistojuttu. Annetaan kuitenkin niiden ketkä haluu miettiä osia ja jopa ajaa erilaisilla pyörillä erilaisissa maastoissa myös oma oikeutensa tähän, joohan.

brilleaux
28.12.2013, 13.52
Tottakai. Ja annetaan myös minunlaisille yksiasenteisille oikeus esittää mielipiteensä. Ilman että herkkänahkaiset vetää palkoja sieraimiin? ;)

Edit: Jos olisi rahat+tilat, tottahan itsekkin ajaisin eri pyörillä eri maastoissa. Tai, no...läski olisi vähintään. Silti en viitsisi vaivautua laskemaan grammoja. Sama tehdä sitten dieetti aina ennen lenkkejä. Ja punnitus. ;)

Liikkeelle laitettavaa massaa se on kuskikin? :D

hemppa
28.12.2013, 15.54
En usko että kukaan täällä on MM-tason kuski
Et taida tietää kuka on nimimerkki "mehukatti"..

Prestige
28.12.2013, 23.56
Minkäs verran tollanen hyvä enskapulkka painaa ylipäätään nykyään?

Sanoisin että normipainoinen hyvä enskapulkka painaa kisakuntoisena yleensä noin 13kg. Jos asiaan vihkiytyy niin noin 11kg tietämillekkin pääsee, tässä ketjussa siitä hyvä esimerkki (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?49843-Cube-Stereo-super-hpc-27-5-160mm-gt-11000g). Veikkaan että tuommoinen noin 11kg fillari on mahdollista saavuttaa noin 5-6k€ budjetilla. Iso osa enskakisoissa kävijöistä ei niin grammoja laske ja pyörät on siellä 14-15kg tietämillä.

onegear
29.12.2013, 11.43
Kohtuu kevyttä ja leveetä http://www.amclassic.com/en/products/mtb-wheels/wide-lightning-29-tubeless

zeizei
29.12.2013, 13.09
Et taida tietää kuka on nimimerkki "mehukatti"..

Minäpä tiedän ja kaikki kunnia mehukatin vauhtia kohtaan mutta Suomesta ei toistaiseksi ole ihan mm-kärkisijoja hätyytelty. Siinä mielessä hyvä kommentti kuitenkin että tässäkin ketjussa pyörii useampikin Suomen top5-kuski, ketkä siis jo menevät ihan omaa vauhtiaan meihin sijoilla ynnämuut ajaviin verrattuna. Kärkipään kuskin ja harrastelijan vaatimukset pyörälle voivat myös erota jonkin verran, joten jokaiseen kommenttiin ja suositukseen kannattaa suhtautua terveen lähdekriitiikin kera ja pyrkiä aina siihen omaan koeajoon ja vertailuun millä löytyy se paras pyörä omaan käyttötarkoitukseen ja vauhtiin. Esim. Jared Gravesin yeti on kaverin omien kommenttien perusteella säädetty sellaiseksi kivireeksi että todennäköisesti sillä ajaminen olisi harrastelijalle yhtä tuskaa. Sama pätee pyörän geometriaan. Pyörä mikä toimii todella hyvin kovalla kuskilla kovassa vauhdissa on yleensä melko kankea ja epämukava ajettava hitaassa kivikkojuurakkojumpassa eli harrastelijan lenkkikäytössä.

Verska-Vesa
29.12.2013, 13.25
Suomesta ei toistaiseksi ole ihan mm-kärkisijoja hätyytelty.
Ei ehkä endurossa, mutta DH:ssa kyllä, ensin Katja Repo vuosituhannen taitteessa ja sen jälkeen Lehikoinen ennen loukkaantumiskierrettään.

zeizei
29.12.2013, 13.28
Ei ehkä endurossa, mutta DH:ssa kyllä, ensin Katja Repo vuosituhannen taitteessa ja sen jälkeen Lehikoinen ennen loukkaantumiskierrettään.

Nämä toki oli tiedossa. Enduroa tarkoitin.

Patrik
29.12.2013, 13.42

Ja kumpikaan heistä ei väittele foorumilla siitä pystyykö yli kahden kilon kiekoilla ajamaan enduroa.

mehukatti
29.12.2013, 14.33
Ja kumpikaan heistä ei väittele foorumilla siitä pystyykö yli kahden kilon kiekoilla ajamaan enduroa.

Vauhtijaoston DH-foorumille tulee ehkä pari postausta kuukaudessa (pl. myyntiosio), joten siellä ei kukaan väittele tai keskustele mistään. ;) Täällä sentään on jotain keskustelua endurosta ja itse ainakin mieluummin väittelen vaikka enduro-kiekkojen painosta kuin "Pyöräilyn uutisoinnista Suomessa", "Kuvarasteista" tai "Retro maantie kuvista" (katsaus muihin topicceihin tällä foorumilla).

Prestige
29.12.2013, 14.57
Ehkä laajasti liittyy maastopyörän hommamiseen Enduroa varten, mutta tähän topicciin edelleen. Mitäs mieltä väki on noista kasvavista vanteen leveyksistä. Onko leveämmästä kehästä selvästi hyötyä? Ei sillä että olisin kyseistä settiä hankkimassa, mutta ihmettelen miksi Mavicin uudessa endurosetissä on takakehän sisäleveys oldschool 21mm? Eikö ranskikset osaa tehdä leveää ja kevyttä, usko että leveydestä on hyötyä, vai tietävät paremmin?

teehak
29.12.2013, 15.24
Tämä on teksti on kopioitu pinkbiken julkaisusta, siinä on jtn selitystä Clemenzin kertomana tuolle vanteen leveydelle:

Crossmax Enduro wheels are 100% developed to maximize the enduro experience, with different rims widths front and rear to accommodate different tire width and tread pattern. The front wheel has a 21mm rim to house the 2.4 width tire and give greater stability. Stability also comes from the stiffness created by 24 Zicral spokes and Inter Spoke Milling. The comfort factor is provided by crossed spokes for vertical compliance. The rear wheel has a rim width of just 19mm. Whilst this may seem rather narrow, Jerome Clementz, who was integral in the development process, was assured that up to a 2.5 width tire would fit, and therefore a 19mm rim was plenty wide enough. It was also re-asserted that this is a racing product and therefore the increased weight that would come with increased width, along with a decreased efficiency from a wider width tire, would compromise the performance of the WTS.

Täältä siis: http://www.pinkbike.com/news/First-Look-Mavic-Enduro-Specific-WTS.html

Niin ja olen ajanut kyseisillä kiekoilla.

Patrik
29.12.2013, 15.27
Vauhtijaoston DH-foorumille tulee ehkä pari postausta kuukaudessa (pl. myyntiosio), joten siellä ei kukaan väittele tai keskustele mistään. ;) Täällä sentään on jotain keskustelua endurosta ja itse ainakin mieluummin väittelen vaikka enduro-kiekkojen painosta kuin "Pyöräilyn uutisoinnista Suomessa", "Kuvarasteista" tai "Retro maantie kuvista" (katsaus muihin topicceihin tällä foorumilla).
Kunhan auon päätäni syyssäässä :D Mikä rengaskoko soveltuu parhaiten aidalla käymiseen?

Näkyyköhän tämmöistä (http://repack.breezerbikes.com/bikes/) viivalla ensi kesänä? Vaikuttaa suht mielenkiintoiselta kunhan ohjauskulmaa vähän loiventaa.

Nuo yllä mainitut American classicit jättäisin hyllylle, joidenkin arvioiden mukaan aika pehmeää materiaalia, ja navat ovat AC:llä perinteisesti olleet enemmän kevyitä kun kestäviä&suojattuja

Henkka.k
29.12.2013, 15.35
Ehkä laajasti liittyy maastopyörän hommamiseen Enduroa varten, mutta tähän topicciin edelleen. Mitäs mieltä väki on noista kasvavista vanteen leveyksistä. Onko leveämmästä kehästä selvästi hyötyä? Ei sillä että olisin kyseistä settiä hankkimassa, mutta ihmettelen miksi Mavicin uudessa endurosetissä on takakehän sisäleveys oldschool 21mm? Eikö ranskikset osaa tehdä leveää ja kevyttä, usko että leveydestä on hyötyä, vai tietävät paremmin?

Se on 19mm takana.

Crossmax Enduro Front Wheel/Charge tire: 21mm rim and 2.4 aggressive tire
Crossmax Enduro Rear Wheel/Roam XL tire:19mm rim and 2.3 faster rolling tire

Takana käytetään kisassa kapeampaa rengasta että pääsee kovempaa polkemisosuuksilla. Varmaan Clementz tietää nää hommat...

brilleaux
29.12.2013, 16.21
Näkyyköhän tämmöistä (http://repack.breezerbikes.com/bikes/) viivalla ensi kesänä? Vaikuttaa suht mielenkiintoiselta kunhan ohjauskulmaa vähän loiventaa.

Breezer! :)
Kamulla oli Breezerin jäykkis vuosia vuosia sitten; hieno runko, ja kevyt. Toki ratkesi keskiöstä kevyehkössä maastoajossa...

En nyt muista Jyväskylässä vaikuttaneen fillariliikkeen nimeä, mikä noita myi. Koeajoin silloisen omistajan täpäri-Breezerin: oli melkoinen kokemus silloin nuorelle pojulle ensimmäinen täpäri ajo. :D
Taisi olla alle 10kg pyörä sekin.

mehukatti
29.12.2013, 17.03
Itellä oli leveiden renkaiden (esim. 2.4 Ardent) ja DT Swiss EX500:n kanssa sitä ongelmaa, että renkaat taittu alta mutkissa ellei pitäny yläkanttiin paineita. Sitten kun vaihdoin Flow EX:iin, niin ongelma katos totaalisesti. Joten itse ainakin suosin näitä pykälän leveämpiä vanteita, joihin voi laskea myös esim. WTB i25:n. Crossmark Endurossa tosiaan täytyis pitää kapeempaa nakkia takana, tyyliin 2.25 Crossmark. Omalla ajotyylillä se vaan taitais puhkeilla 1.9-2.0 barin paineilla, vaikka osaavamman kuskin alla nopeampi oliskin.

Tmh
29.12.2013, 17.08
...Mitäs mieltä väki on noista kasvavista vanteen leveyksistä. Onko leveämmästä kehästä selvästi hyötyä?

Mä lähtisin veikkaamaan sitä, että (useimmat) nykyiset renkaat on pitkälti suunniteltu näille normaaleille vanteen leveyksille, joten tiettyyn pisteeseen asti kannattaa kasvattaa leveyttä. Sen jälkeen vaikka leveämpi vanne kasvattaisi tukevuutta alkaa renkaan muoto muuten mennä sellaiseksi ettei kovinkaan optimaalisesti välttämättä enää toimi esim. kuvion toimivuuden suhteen.

Muutenkin tuollaiset "ylileveät" mutta kevyet alumiinikehät ei vain voi kestää. Nehän on kuin kaljatölkistä väsättyjä. Esim. Syntace kehottaa välttämään joitain renkaita kun kuvio ei suojaa tarpeeksi vanteen bead hookkia. (Maxxis Minion, Spessun Butcher nyt ainakin oli mainittuna)
http://www.syntace.com/imgserver/syntace/images/5000/5900/5971/picture5971_Syntace.jpg

Muistelen silloin joskus ennen wanhaan tuollaisella Mavicin 717 XC kehällä ryskäs vielä ihan hyvin pätkän loppuun vaikka rengas oli puolivälissä puhjennut. Ja ilman sen suurempia vaurioita. Nykyiset leveät mutta kevyet (alu) vanteet menee ihan solmuun tuollaisesta...

Prestige
29.12.2013, 17.12
Se on 19mm takana.

Niimpäs olikin, entistäkin suuremmalla syyllä ihmettelen.

Tmh
29.12.2013, 17.16
Itellä oli leveiden renkaiden (esim. 2.4 Ardent) ja DT Swiss EX500:n kanssa sitä ongelmaa, että renkaat taittu alta mutkissa ellei pitäny yläkanttiin paineita.

Tuo ominaisuus riippuu paljon myös käytetyistä renkaista.

Esim. tuo Mavicin uusi "enskasetti" on UST renkailla ja taitaa nuo renkaat olla kohtuu jöötit kokoisikseen. Mikäli speksit pitää paikansa niin lupaavat niille 900g-1kg painoa riippuen renkaasta! Eli varmaan voi ajellakin hieman kapeemmilla kehillä tuollaisilla renkailla ilman pelkoa että taittuisivat alle...

Prestige
29.12.2013, 17.16
Muistelen silloin joskus ennen wanhaan tuollaisella Mavicin 717 XC kehällä ryskäs vielä ihan hyvin pätkän loppuun vaikka rengas oli puolivälissä puhjennut. Ja ilman sen suurempia vaurioita. Nykyiset leveät mutta kevyet (alu) vanteet menee ihan solmuun tuollaisesta...

Tuota komppaan itellä 29"ssä olevien Pacenti TL28:en suhteen. Todella kevyet, mutta ihan järkyttäviä vekkejä tulee kehään vaikka ite ei ole edes huomannu että on osunut mihinkään.

AK-87
29.12.2013, 21.43

...sanoo kaveri, jolla villeimpien tornihuhujen mukaan oli taannoin speksattuna foorumin kevein 160mm täpäri. ;)

Ei oikein iske, mutta mä puolestani odottelen edelleen Suomen ensimmäistä Herbiä (http://www.last-bikes.com/products/complete-bikes/herb-160-sl-2014-2.html) viivalle (tai edes Foorumille). Ei tarvi loiventaa nokkaa...

Patrik
29.12.2013, 22.24
...sanoo kaveri, jolla villeimpien tornihuhujen mukaan oli taannoin speksattuna foorumin kevein 160mm täpäri. ;)
Lähtökohta osien valinnassa on yleensä kestävyys, sitten valitaan lompakon mukaan mahdollisimman kevyttä. Ajokokemukseen se keveys ei juuri vaikuta. Nykyinen neljätoistakiloinen on kaikkialla paitsi olkapäällä nopeampi, tehokkaampi, kevyempi, hauskempi jne. kun tuolloinen 12 ja rapiat -kiloinen, varsinkin niissä paljon pelätyissä ylämäissä. Eikä Remedy kuitenkaan ole moneen muuhun runkoon verrattuna huono poljettava.
Vai mitä sanoo sun kokemus, tuntuiko kevyempi ja lyhyempijoustoinen Pitch kevyemmältä kun Mega?

AK-87
29.12.2013, 23.09
Kyllähän sä tuossa asiaa puhut, 170/150mm Mega on 160/140mm Pitchiä noin kilon painavampana useimmissa tilanteissa nopeamman tuntuinen.

Ja keveyden vaikutuksesta ajokokemukseen, etenkin näin kiekkopohdinnan lomassa, voisi karkeasti sanoa, että pyörivät massat vaikuttavat ajotuntumaan kyllä äärimmäisen paljon. Ilmiö korostuu eniten paljon tiukkoja kiihdytyksiä sisältävässä kivikkojumpassa. Pitchistä kun vaihdoin alkuperäiset ankkurikiekot Crossmax SX:iin ja renkaat hieman järkevämpiin, niin ero oli kuin yöllä ja päivällä. Toki muutosta tuli noin yhteensä noin kilo, mikä on aika paljon eri kuin 100-200 grammaa... Siitä innostuneena vaihdoin jarrulevytkin 160 millisiin, mutta sen muutoksen järkevyydestä en sano sen enempää...

marko.k
29.12.2013, 23.34
Entä jos kuski on heinäsirkan painoinen niin onko painavampi pyörä parempi?
Vetovoima tarttuu paremmin painavampaan massaan ja alamäkeen pääsee lujempaan :D

kuokka
29.12.2013, 23.54
Kyllähän sä tuossa asiaa puhut, 170/150mm Mega on 160/140mm Pitchiä noin kilon painavampana useimmissa tilanteissa nopeamman tuntuinen.

Ja keveyden vaikutuksesta ajokokemukseen, etenkin näin kiekkopohdinnan lomassa, voisi karkeasti sanoa, että pyörivät massat vaikuttavat ajotuntumaan kyllä äärimmäisen paljon. Ilmiö korostuu eniten paljon tiukkoja kiihdytyksiä sisältävässä kivikkojumpassa. Pitchistä kun vaihdoin alkuperäiset ankkurikiekot Crossmax SX:iin ja renkaat hieman järkevämpiin, niin ero oli kuin yöllä ja päivällä. Toki muutosta tuli noin yhteensä noin kilo, mikä on aika paljon eri kuin 100-200 grammaa... Siitä innostuneena vaihdoin jarrulevytkin 160 millisiin, mutta sen muutoksen järkevyydestä en sano sen enempää...

Esim. http://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_performance kertoo meille, että esim. gramma kiekoista pois on sama 1,5-2 grammaa pois
rungosta, riippuen kiekon rakenteesta. Siinä voi sitten kokeilla laittaa kaverille vaikka juomapullon pyörään kiinni ja varmaan hän osaa
heti kertoa onko se täysi vai tyhjä ajamalla mäen ylös tai kiihdyttelemällä nakkikioskin edessä.

Pyöriin ja osiin liittyy niin paljon hifistelyä ja odotukset muutosten suhteen ovat aina korkealla. Tokihan siinä uutuuden ja tuhlattujen
eurojen huumassa kaikki uusi tuntuu aina niin paljon paremmalta. Ihminen on vain sellaisenaan varsin huono mittaväline ja mikäpä
olisi parempi paikka tulla julistamaan sanaa kuin internetin keskustelupalsta. Kehottaisin kaikkia mahdollisimman objektiiviseen tutkiskeluun
näissä asioissa. Ajanotto on varsin puolueeton väline mahdollisten muutosten hyödyllisyyden mittarina. Suurin osa muutoksia kulun
nopeuttamiseen kuitenkin kaiketi tähtää.

Ontuvana vertauksena ihmisen hienosta arviointikyvystä voidaan laittaa vaikka muutaman päivän takainen uutinen polvileikkauksista:
http://www.hs.fi/kotimaa/Joka+vuosi+tehd%C3%A4%C3%A4n+jopa+10000+turhaa+pol vileikkausta/a1387939268101
Hauskaa tässä on se että lumeleikatut olivat itseasiassa tyytyväisempiä kuin oikeasti leikatut; 93% vs. 96%.

-Nimimerkki Jätin venttiilinhatut pois ja voitin!

Edit. Niin ja tämä ihan yleisesti, ei pelkästään lainattuun viestiin liittyen.

AK-87
30.12.2013, 01.15
Niin, siis koitin sanoa, että se kilon muutos pyörivissä massoissa on huomattava. Vastaavasti esim. 2000 grammasta 1700 grammaan keventyvä kiekkosetti ei välttämättä ole kovin merkittävä kevennys, vaikka se paperilla (foorumilla) kivalta näyttääkin.

Henkimaailma on speksauksessa vahvasti läsnä, mistä nuo venahatut yhtenä esimerkkinä. Jos nyt vaikka mietitään stongan leventämistä 730mm -> 750 milliin ja sillä saavutettua "lisävakautta" ohjaamoon, niin veikkaanpa että henkinen lisäpotku on aika paljon kovempi kuin fyysinen. Mutta kaikki lasketaan! :)

Nimimerkillä "Oikeasti operoitu polvi - ei tyytyväinen".

Bässi
30.12.2013, 01.48
Harrastelijan näkökulmasta sanoisin, että crossmax sarja on oikein hyvä. paino on keveähkö, vanhemmat kohtuu edullisia, kestävä, eikä itellä ole kuin kerran burbannut ja silloin oli todellakin liian matala paine.
Renkaan profiili asia on mulle hiukan epäselvä. mitä järkeä on hommata "kantikas" profiili leveillä kehillä? Pyöreä toimii just hyvin sillon kun pitoa eniten tarvii, mutkissa.
Mitä röykkysemmäks ajo menee, varmasti enemmän ratkasee hyvä iskunvaimennus, kuin kilon tai kahen ero missä tahansa massassa. Varmaankin myös SM enskassa kun ylämäkeä ei juuri ole. Taidotkin on kai plussaa, niitäkään ei foorumilta saa.
Tähän väliin hyvät palauttavat yöunet ja taas rullaa kepeesti, moron.

sakuvaan
30.12.2013, 15.51
Pyöreä toimii just hyvin sillon kun pitoa eniten tarvii, mutkissa.

Kunnes rengas alkaa taittumaan alta pois jos on liian leveä gumes liian kaposella kehällä. Ja kyllä omasta mielestä kantikkaalla renkaalla saa paremman pidon kun reunanappula puree paremmin.

Hannu S
30.12.2013, 17.48
Taidan olla vähän myöhässä, mutta tuolla aikaisemmin oli puhetta SB66C:stä. Siitä ei ole kokemusta, mutta normaalilla SB66 ajelin viime kesän ja voin suositella.

+ Hyvä jousitus. Ei mukavin mutta napakka, ei sukeltele ja tehokas pumpata ja polkea. Saa myös ilmaan helposti.
+ Hyvä geometria. Tämä on tietysti mielipidekysymys, itse en muuttaisi oikeastaan mitään. Pitkä vaakaputki, matala runko ja keskiön korkeus ja suht lyhyt takahaarukka. Ohjauskulmaa voisi ajatella vähän loivemmaksi johonkin käyttöön, mutta hyvä näinkin.
+ Tukeva runko. Alu-versio on aika painava, mutta parempi niin kuin löysä runko. C vähentää painoa ja ehkä jopa parantaa tukevuutta, tiedä sitten.

- Jousitus ei ole mikään kaikkein mukavin.
- Paino
- Kenen mielestä yellow lime on hyvä väri pyörään?

Hauska pyörä ajaa, parhaimmillaan silloin kun jaksaa ajaa aktiivisesti. Huonoimmillaan silloin kun ei jaksa :) Tällä jos jyrää kaiken yli silmät kiinni menettää paljon ominaisuuksia, ehkä voisi ajatella että ei ihan aloittelijoille ekaksi pyöräksi paras mahdollinen. Mitään ongelmia ei kauden aikana ollut laakereiden, linkkujen jne kanssa.

setuppi:
Fox float rlc 150mm 15mm akselilla
1x10, 36 eturattaalla
35mm stemmi
Superstar/crest -kiekot

Tmh
30.12.2013, 17.56
Merlin kaupittelee tuollaisia runkoja ihan ok hintaan (jos koko natsaa):

http://www.merlincycles.com/mondraker-dune-rr-frame-2013-65121.html

TANUKI
30.12.2013, 18.17
Siellä oli myös Mondraker Dune RR pyörä ja siihen oli vaihdettu runko sekä peräpää. Se Runko oli mennyt viidestä kohtaa poikki, mutta tuuraaja myyjä ei osannut sen tarkemmin sanoa, että missä tilanteessä tälläinen oli päässyt käymään.

Yleensähän fillarit kaipaa kovaa ajoa, mutta ei ihan liian kovaa :D ;)

Itsok
30.12.2013, 18.27
Kaveri ajoi ihan normi endurotyyppisessä ajossa kaksi tai kolme noita Dunen runkoja. Lyhimmillään taisi kestää kaksi kuukautta kun meni runko vaihtoon. Alpine on nyt jo kestänyt mukavasti kaksi kautta sillä ajossa. Tosin ihan kaiken muun se on rungon ympäriltä saanut rikki. Ei kuitenkaan kaatuilemalla tai muuten erityisesti väärin kalustoa käyttämällä...

Verska-Vesa
30.12.2013, 22.53
Kaveri ajoi ihan normi endurotyyppisessä ajossa kaksi tai kolme noita Dunen runkoja. Lyhimmillään taisi kestää kaksi kuukautta kun meni runko vaihtoon. Alpine on nyt jo kestänyt mukavasti kaksi kautta sillä ajossa. Tosin ihan kaiken muun se on rungon ympäriltä saanut rikki. Ei kuitenkaan kaatuilemalla tai muuten erityisesti väärin kalustoa käyttämällä...

Mieskin on kyllä iso.

Hannu S
02.01.2014, 17.46
Aika kevytrakenteisia noi Mondrakerit kyllä on. Mulla kesti 2012 mallin Dune ihan hyvin yhden kesän, mutta yleensä kestää kaikki muukin. Nimimerkillä kolme kautta enskaa samoilla Cresteillä. Eiköhän ne normaalissa käytössä ihan ok pysy kasassa, mutta jos on isompi kuski ja tykkää ajaa huolettomasti niin ehkä jotain muuta kannattaa katsella, ne kun eivät ole mitään kaikkein tukevimpia runkoja muutenkaan. Kevyitähän ne sitten taas on, kaikkea ei voi saada :)

Prestige
03.01.2014, 14.31
Nimimerkillä kolme kautta enskaa samoilla Cresteillä.

Tuo jos olis tiedetty niin olisit saanut kyllä jo tuosta jonkun palkinnon. En kyllä pysty käsittämään miten on mahdollista, varsinkin sillä vauhdilla mitä ajelet.

AK-87
03.01.2014, 17.32
Specialized runkojen kanssa käyn sitä vääntöö 26" osalta ja pohdin et tuleeko 27.5", koska 29" en osta ja jos ei tule 27.5" niin mitä sitten? ottaako riski 26" kanssa vai joku toinen merkki (olen siis tykästynyt noihin Specialized Enduro runkoihin/pyörään niin kovasti ettei mitään tolkkua) ...

Mikä on tämä riski josta puhut?

Patrik
03.01.2014, 18.02
Siis että sen valmistus loppuisi kokonaan vai että Spessu lopettaisi? Kyllä niitä kiekkoja ja renkaita ihan varmasti löytyy tuon tulevan pyöräsi eliniän ajaksi.
Mutta sen spessun voi jättää kauppaan muistakin syistä, esim että spessujen jousitusratkaisu ei ole kovin poljentaystävällinen.

Patrik
03.01.2014, 18.18
Älä nyt masennu, Spessustakin saa ihan polkutehokkaan, se vaan vaatii iskarilta enemmän ominaisuuksia ja/tai osaavan tuunaajan. Eikä Spessu keskimääräistä enskapyörää huonompi poljettava ole, pointtini oli vaan että parempiakin löytyy, mutta se poljettavuus (anti-squat) on vain yksi rungon ominaisuuksista.

Edit. Eli tässä Enduron anti-squat numeroina:
http://1.bp.blogspot.com/-7J_GjCrOTr4/UDpuoBjk43I/AAAAAAAAIPE/KcCQF1_Sdlc/s400/Enduro%2B2013.gif

100-prosenttinen anti-squat on ideaali, silloin polkeminen ei teoriassa vaikuta jousituksen toimintaan. Käytännössä poljentatekniikka vaikuttaa kuitenkin enemmän. Hyvän anti-squatin varjopuoli on yleensä pedal-kickback, eli jousituksen toiminta tuntuu polkimissa. Kaikki nämä ominaisuudet huomaa ajaessa, muttei ole vielä yhdenkään kamelin selkää katkaissut.

juho_u
03.01.2014, 18.58
Mites trekin full floater sijoittuu tuossa taulukossa?
Fuel ex on tuntunut ainakin mukavalta.

Ps. Säästäminen ja ylitöiden tekeminen aloitettu, 9.8 27.5 remedy ens kesäksi?

Patrik
03.01.2014, 19.16
Ei ole sisäpiirin tietoa, täällä (http://linkagedesign.blogspot.fi/) kaikkien luettavissa, eikä tuollakaan lue mikä on paras ja mikä huonoin pyörä. Yleensä se oma pyörä tuntuu parhaalta kun se on itselle säädetty ja siihen on tottunut.
Spessusta saattaa tulla sulle maailman paras pyörä kuten erittäin monelle muullekin. Jos se olisi huono se ei olisi yksi maailman myydyimmistä pyöristä. Mä en itse ole tykästynyt spessuihin, mutta ei täällä ole tarkoituskaan kaikkien olla samaa mieltä.

Sen voin luvata että valitset sitten Spessun, Mondrakerin tai minkä tahansa muun pyörän niin pirun hauskoja hetkiä sen päällä tulee olemaan, varsinkin jos lähdet kokeilemaan enskakisoja.
Voidaan ens kesän kisoissa sitten pompotella toistemme pyöriä ja todeta että oma on aina paras :)

Jooseppi
03.01.2014, 19.44

Olikos se niin, että noihin trekkeihin vaatii vähän spesiaalimpaa iskaria? Tai sitten ymmärsin väärin yhden omistajan horinan viime syksynä. Sanoi kuluttaneensa 600€ pyörän iskariin, kun kuulemma ei ihan peruskama käy kiinni. Olenko aivan kujalla asian kanssa? Kuulosti vain tuo summa suht suolaiselta, kun ei siinä mittää cane creekkiä kiinni ollunna.

Freeridebike:
Käy koeajolla ja osta se mikä tuntuu hyvältä ja mihin rahat riittää. Aina on erilaisia ja jopa parempia pyöriä, mutta kun päätöksen tekee niin elämä helpottaa ja sitten vaan kovaa ajoa.

Kemizti
03.01.2014, 19.54
... Sanoi kuluttaneensa 600e iskariin, kun kuulemma ei ihan peruskama käy kiinni. Olenko aivan kujalla asian kanssa? Kuulosti vain tuo summa suht suolaiselta, kun ei siinä mittää canecreekkiä...
josko siinä on vaan joku drcv ctd trek-spesiaali foxi ja vaikka kuskin maun mukaan shimmitettynä kotimaisesta kivijalasta, niin 600 on aika perus..

ja jousituksen toimivuudesta itelläni on vain yksi kolmikirjaiminen mielipide, VPP ;)

Jooseppi
03.01.2014, 20.12
josko siinä on vaan joku drcv ctd trek-spesiaali foxi ja vaikka kuskin maun mukaan shimmitettynä kotimaisesta kivijalasta, niin 600 on aika perus..

ja jousituksen toimivuudesta itelläni on vain yksi kolmikirjaiminen mielipide, VPP ;)

Ei jeesus mitä hintoja. Ja joo, olihan nuo VPPPPPP pyörät pirun hyviä polkea!

Patrik
03.01.2014, 20.13

http://1.bp.blogspot.com/-wL6rSHBFSpE/UougAdN9tTI/AAAAAAAARaw/Q35OEL20ld8/s1600/Excel+Remedy.gif

Ei suoraan verrattavissa Spessun taulukkoon koska Remedy laskettu pienemmälle eturattaalle.

Olisko siinä Freeridelle? Tai Devinci Dixon jos joustomatka riittää? Mulla on Banshee Rune jonka jousitusratkaisu ja geometria on mulle erittäin hyvät. Joku muu sanoisi että painaa kuin norsu, liikaa pedal kickbackiä ja liikaa brake squattia (eli jarrutus painaa jousitusta kasaan), mutta mulle paras tällä hetkellä.

Tiivistän vielä mun vinkkini Freeridelle: älä anna rungon painon, rengaskoon tai muiden mielipiteiden vaikuttaa liikaa. Hauskaahan se uuden harrastusvälineen hankinta on, ja vielä hauskempaa sitten kun se on hankittu. Aika harva noita mun linkkaamia numeroita jaksaa katsella ja tyytyväisempinä ja ennen kaikkea nopeampaa kun minä painavat tuolla poluilla menemään.

juho_u
03.01.2014, 20.19
Vielä kun kerrot, että mitä nuo numerot tarkoittaa. Tekeekö numeroiden valossa sillä mitään.
Ne käyrätkään ei kerro minulle mitään.

Ps. VPP uskovaisia taitaa olla foorumilla aika reilusti...

k0rppi
03.01.2014, 20.47

r-tech suspensionihan tekee myös noita shimmauksia, mutta en usko, että 600e on niiden hinta sille hommalle

AK-87
03.01.2014, 20.50
Tiivistän vielä mun vinkkini Freeridelle: älä anna rungon painon, rengaskoon tai muiden mielipiteiden vaikuttaa liikaa. Hauskaahan se uuden harrastusvälineen hankinta on, ja vielä hauskempaa sitten kun se on hankittu. Aika harva noita mun linkkaamia numeroita jaksaa katsella ja tyytyväisempinä ja ennen kaikkea nopeampaa kun minä painavat tuolla poluilla menemään.

No ei kovin moni sua kovempaa tykittele poluilla... ;) Mutta samaa mieltä tuosta vinkistä ollaan täälläkin. Tärkeintä on hankkia sellainen menopeli, joka juuri itseä kuumottaa eniten. Korvienväli on erittäin suuressa roolissa tässä lajissa, ja jos "uskoo" kalustoonsa niin silloin niitä itsensä ylittämisiä ja vauhdin hurmaa on luvassa eniten. Siinä yhtälössä mikään objektiivisesti mitattava ei paljoa paina.

Rohkeasti vaan hankkimaan fillaria ja viivalle kokeilemaan, takaan että hauskaa on!

Kemizti
03.01.2014, 21.11
r-tech suspensionihan tekee myös noita shimmauksia, mutta en usko, että 600e on niiden hinta sille hommalle

tiedän r-techin palvelut ja niiden hinnat hyvin, usko pois ;)

tosta iskari: http://www.rtechsuspension.fi/product_info.php?cPath=399_137&products_id=9206
ja siihen simmittelyä vähän päälle, niin eiköhän kuushunttia lue viivan alla.. Ja ei, ei ollut edes kallein foxi tuolla listassa, sen hintakin on jo yli 600e, sitä tarkoitin kivijalka-hinnoittelulla, torilla ja nahkahousumaastahan noita saa "ilmaseks", mutta..

mehukatti
03.01.2014, 21.13
Jos Spessun Enduro miellyttää eniten, niin sitten sellanen tilaukseen. Ei sitä mun mielestä tarvi sen enempää miettiä. Ja sehän uudistui vuodelle 2013, eli polkemistehokkuutta parannettiin vanhaan malliin verrattuna.

Samuli-1
03.01.2014, 21.20
Kaikki pyörät tuntuu saavan joltain tyrmäävän tuomion, et ei kannata antaa innon lakata..

Jos on budjettia miettiä s-works -tasoista pyörää, ei vaimennuksen simmittäminenkään varmaan mikää kynnyskysymys oo..

Sit jos ajattelee suomienskaa tai freeride-tyyppistä ajoa, kuin paljo harrastelijan kannattaa edes antaa arvoo polkemistehokkuudelle? Toisaalta harrastelijalla suurin osa ajosta kyllä on yleensä muualla ku hissimäessä...

Edit. Sen verran viel, et tänään sain vihdoin oikeen takajousen Enduro Evo Expertiini. En tiiä, kuin paljo jäykempi jousi vaikuttaa polkemiseen, mut onhan sen kanssa vähä tylsä perus polkuajoa ajaa ja monesti menny taluttamiseks ku on jääny hyviä alamäkiä hinkkaamaan.. Mut ne alamäet onki sit yhtä hymyä. Mitä jyrkempää, sen enemmän hymyä.

Sent from my iPhone using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)

mehukatti
03.01.2014, 21.26
Sit jos ajattelee suomienskaa tai freeride-tyyppistä ajoa, kuin paljo harrastelijan kannattaa edes antaa arvoo polkemistehokkuudelle? Toisaalta harrastelijalla suurin osa ajosta kyllä on yleensä muualla ku hissimäessä...

No voihan hyvästä poljettavuudesta tulla muutamia kymmenyksiä tai fyysisillä ek:illa jopa sekunteja eroa, jos vertaa johonkin painavaan sohvaan? Tämä tosin perustuu ihan mutuiluun. :) Mutta tosiaan ehkä suurempi pointti on toi ajamisen mielekkyys normimetässä.

k0rppi
03.01.2014, 21.37
tänään kävin remedy8 2013 mallilla ajamassa urani toisen +60km lenkin ja tällä kertaa oli iskarit lukossa ekalla kerralla climb modessa. syke oli 1bpm sisään sama ja vauhtia oli 0.5kmh enemmän, kun ensimmäisellä lenkillä. reitit ei ollu, mutta nousumetrejä oli +100m enemmän. aikaväli näillä lenkeillä oli 2kk.

ja jos jotakuta kiinnostaa kattoo vielä käppyröitä lisää niin tässä ne tulee:

eka lenkki: http://connect.garmin.com/activity/417045363
toka lenkki: http://connect.garmin.com/activity/423833621

Hannu S
03.01.2014, 22.25
Tuo jos olis tiedetty niin olisit saanut kyllä jo tuosta jonkun palkinnon. En kyllä pysty käsittämään miten on mahdollista, varsinkin sillä vauhdilla mitä ajelet.

Köh, no vähän pitää loiventaa. Taisin muutaman kisan ajaa toisellakin kiekkosetillä ja viime kesänä ei hirveesti kisoja tullut. Mutta on noi kokoajan jossain käytössä olleet kuitenkin. Syksyllä hajosi driveri mutta vanteet vieläkin ihan ajokunnossa.

Alkuperäiseen aiheeseen vielä: ei kannata masentua vaikka joka pyörästä löytyy jotain huonoa jonkun mielestä. Lähtökohtaisesti kaikki tunnettujen merkkien pyörät on kuitenkin jo nykypäivänä hyviä tai tosi hyviä. Ostit minkä vaan tässä pyöritellyistä niin paljon ei voi mennä pieleen. Erot on usein foorumeilla ja lehtien testeissä isompia kuin käytännössä :)

Henkka.k
03.01.2014, 22.45
Aika ristiriitaista on noi jutut spessun endurosta. Monen mielestä Spessu on maailman paras ja kuumottaa eniten. Sit kuitenkin samalla todetaan että iskari on niin perseestä, että pitää vaihtaa iskaria tai ainakin teettää tunaus. Hassua että Spessu on tehny tuota pyörää jo useita vuosia, viimeksi 2013 uus malli ja vieläkin on säädöt niin syvältä että jokainen toppahousu osaa kertoa säätöjen olevan pielessä. Sitten Rtechin jannut pystyy pistää näppituntumalta paremmat säädöt kuin mitä Spessu on vuosien varrella saanu kehitettyä. Tai ootteko kuullu että joku ois esim. Push tuningin jälkeen sanonu, että menipä säädöt huonompaan suuntaan? Kun on iskariin saanu jonku tuning tarran kylkeen, käyttäny ihan liikaa rahaa tuningiin ja päälle kuunnellu Rtechin lässytykset niin on jo pakko uskoa että parempi se iskari nyt on.

Oon itse ajanu S-works endurolla iltapäivän hissienksaa ja ihan hyviin säätöihin sen sai alamäkeen, muusta en tiiä. Meinasin ostaa vuos sitten. Kanstii kuiteski ehkä miettiä haluaako just nyt sijoittaa törkeitä summia uuten 26" enskapyörää. Voipi olla aika huono sijoituksena, pari vuoden päästä haluat kuiteski vaihtaa runkoa ja 26":sta et varmaan helpolla eroon pääse. Ja kyllä Spessun pitää se 26" versio 27.5":ksi muuttaa lähitulevaisuudessa ihan varmasti, ne ei vaan kerro sitä ku sit häviäs ne viimeisetkin 26" mallin ostajat.

k0rppi
03.01.2014, 22.59
Sit kuitenkin samalla todetaan että iskari on niin perseestä, että pitää vaihtaa iskaria tai ainakin teettää tunaus. Hassua että Spessu on tehny tuota pyörää jo useita vuosia, viimeksi 2013 uus malli ja vieläkin on säädöt niin syvältä että jokainen toppahousu osaa kertoa säätöjen olevan pielessä. Sitten Rtechin jannut pystyy pistää näppituntumalta paremmat säädöt kuin mitä Spessu on vuosien varrella saanu kehitettyä.

kyllähän ne spessullakin tekee ne iskarit xx kilosen kuskin mukaan ja siihen kun hyppää joku tarpeeks monta kiloo keposempi tai painavempi kuski päälle, niin eihän ne iskarit ole enää sitä sille painolle suunnitellut. sitä en mene sanomaan, että jokanen toppahousu sen tuntis, mutta jos on jonkunlaista kokemusta iskareiden säädöistä, niin osaa sanoo, ettei tämä kohta toimi ja sillä infolla sitä saa muutettua. meneekö se kerrasta kohdalleen tai ei rtechillä tai missään muuallakaan on eri juttu.

Patrik
03.01.2014, 23.28
Aika ristiriitaista on noi jutut spessun endurosta. Monen mielestä Spessu on maailman paras ja kuumottaa eniten. Sit kuitenkin samalla todetaan että iskari on niin perseestä, että pitää vaihtaa iskaria tai ainakin teettää tunaus. Hassua että Spessu on tehny tuota pyörää jo useita vuosia, viimeksi 2013 uus malli ja vieläkin on säädöt niin syvältä että jokainen toppahousu osaa kertoa säätöjen olevan pielessä. Sitten Rtechin jannut pystyy pistää näppituntumalta paremmat säädöt kuin mitä Spessu on vuosien varrella saanu kehitettyä. Tai ootteko kuullu että joku ois esim. Push tuningin jälkeen sanonu, että menipä säädöt huonompaan suuntaan? Kun on iskariin saanu jonku tuning tarran kylkeen, käyttäny ihan liikaa rahaa tuningiin ja päälle kuunnellu Rtechin lässytykset niin on jo pakko uskoa että parempi se iskari nyt on.

VPP uskovaisia taitaa olla foorumilla aika reilusti...
VPP:n tilalle voi vaihtaa jonkin toisen jousitusratkaisun tai valmistajan. Ei absoluuttisia faktoja vaan erilaisia mieltymyksiä, tarpeita ja asenteita.
Puhe oli jousitusratkaisuista, ei iskareista. Nykyinen DBair on pakasta vedettynä niin hyvä etten osaa sanoa miten sitä parantaisi, mutta kaikki foxit ja rokkarit ovat parantuneet huomattavasti tuunauksella. Kuskeja ja ajotyylejä on erilaisia, siksi iskarit ja niiden tuunauksetkin ovat. Tehtaalta tullessaan useimmat iskarit ovat kompromisseja. Mutta ei siitäkään kannata päänsärkyä ottaa. Jos tuntuu hyvältä niin se on hyvä. Kaikenlainen kalustomurehtiminen on ajonautinnosta ja kehityksestä pois.

Verska-Vesa
04.01.2014, 00.19
Freeridebiken pitäisi nyt käsittää, ettei täydellistä pyörää ole olemassakaan, aina ne on kompromisseja.
Kukaan ei voi sulle kertoa, mikä on juuri sinun käyttöösi/makuusi optimaalisin kompromissi, joten nyt vaan joku yleispätevä pyörä alle ja ajamaan. Foorumikommentit on sitäpaitsi aika liioittelevia välillä, Spessulla pystyy myös polkemaan, Mondraker ei välttämättä hajoa ihan ensimmäisellä käyttökerralla, ja jopa vakiokuntoisilla iskareillakin pystyy ajamaan.
Aloittelijan ei ehkä kannata vaivata päätään liikaa tuommoisella hifistelyllä.

Patrik
04.01.2014, 10.18
Sori, ei ollut tarkoitus.

Kaikki nämä ominaisuudet huomaa ajaessa, muttei ole vielä yhdenkään kamelin selkää katkaissut.
Nyt on... Ja joku hölmö sanoi joskus Fillari-lehdessä että Enduro on rento laji...

Kohta joku tulee haukkumaan Xeroxisi, koska mielipiteitä on erilaisia ja ne kärjistyvät netissä, toivottavasti ne ei saa sua vaihtamaan alaa. Verska tarkoitti varmaan mua tuolla hifistelyllä, hänen silmissään täysjoustot yleensäkin on tarpeetonta hifistelyä :). Kuten sanoin, noita linkkaamiani numeroita ei monikaan jaksa katsella eikä ne kerro puoltakaan totuutta. Pieni henkilökohtainen Spessuallergiani vaikutti hieman tuohon alkuperäiseen viestiini...

Minäpä jätän tämän tähän niin en häiritse sun tai jonkun muun mahdollista harrastuksenaloitusta.
Tule ensi kesänä kisoihin (siellä voisi toivon mukaan jopa olla demopyörinä Trekin Remedyä tai Slashiä) niin tarjoan kaljan ja saat haukkua sekä pyöräni että tulostimeni :)

Patrik
04.01.2014, 10.35
http://kumiankka.sarjakuvablogit.com/files/2010/03/aasinsilta.jpg

Tässä (http://www.mtb-enduro.net/2012/01/13/kalustodataa-viime-kaudelta/) parin vuoden takaista kalustodataa. Voisin vaikka tehdä samanlaisen viime kaudesta niin pääsee vähän vertailemaan. Tuolta voi halutessaan vaikka tulkita että Spessun Enduro olisi paras pyörä.

Tmh
04.01.2014, 11.07
Mielestäni se on todella hienoa, että jokainen antaa oman mielipiteensä mistä tykää ja mistä ei, mitkä osat ovat siis jokaisen mielestä hyviä ja mitkä taas ei ...

Nyt ei oikein ymmärrä...

Verska-Vesa
04.01.2014, 11.36
Verska tarkoitti varmaan mua tuolla hifistelyllä, hänen silmissään täysjoustot yleensäkin on tarpeetonta hifistelyä :).
Äläs nyt, nykyään molemmat maastopyöräni on täysjoustoja :)
Kyllähän minussakin on kalustokriittisen hifistelijän vikaa, mutta pyörämaku on pikku hiljaa kehittynyt tässä vuosien varrella niin että nykyään suunnilleen tietää mitä haluaa. Pointti oli se, että kun ostaa sitä ensimmäistä "kunnon" pyörää, niin harvemmin tietää esimerkiksi tykkääkö pitkästä vai lyhyestä ohjaamosta ja perän pituudesta, saati sitten ymmärtää jotain antisquatista tai pedal kickbackista ja kuinka niiden hyvyys on keskinäisessa ristiriidassa ja miten tämä kaikki vaikuttaa perstuntumaan ajaessa yms.

Freeridebikelle antaisin vielä semmoisen neuvon, että löysäät hiukan pipoa, et lue enää mielipiteitä faktoina ja yrität ymmärtää ettei ole olemassa pyörää jota kaikki varauksettomasti ylistää internetissä. Tämäkin oli tosin vaan oma mielipiteeni, joku muu voi sanoa että neuvoni oli aivan paska.

Verska-Vesa
04.01.2014, 11.44
Tuolta voi halutessaan vaikka tulkita että Spessun Enduro olisi paras pyörä.
Myöskin kun katsoo millä sarjan voittaja ajoi tällä kaudella, voisi tehdä samanlaisen tulkinnan.

Nuorempana ajoin kartingia, ja mielestäni oli hauskaa kuinka edellisvuoden cupin voittokalusto oli seuraavana vuonna vähintään joka toisen alla. Se jos mikä oli olevinaan välineurheilua, vaikka harvemmin sitä autonvaihdolla kenenkään vauhti kovasti muuttui...

Jooseppi
04.01.2014, 12.23
Äläs nyt, nykyään molemmat maastopyöräni on täysjoustoja :)
Kyllähän minussakin on kalustokriittisen hifistelijän vikaa, mutta pyörämaku on pikku hiljaa kehittynyt tässä vuosien varrella niin että nykyään suunnilleen tietää mitä haluaa. Pointti oli se, että kun ostaa sitä ensimmäistä "kunnon" pyörää, niin harvemmin tietää esimerkiksi tykkääkö pitkästä vai lyhyestä ohjaamosta ja perän pituudesta, saati sitten ymmärtää jotain antisquatista tai pedal kickbackista ja kuinka niiden hyvyys on keskinäisessa ristiriidassa ja miten tämä kaikki vaikuttaa perstuntumaan ajaessa yms.

Freeridebikelle antaisin vielä semmoisen neuvon, että löysäät hiukan pipoa, et lue enää mielipiteitä faktoina ja yrität ymmärtää ettei ole olemassa pyörää jota kaikki varauksettomasti ylistää internetissä. Tämäkin oli tosin vaan oma mielipiteeni, joku muu voi sanoa että neuvoni oli aivan paska.

Niinhän se taitaa olla, ettei ole olemassakaan yhtä parasta pyörää, on vain itselle sopivin. Ja kai se vaatii paljon ajoa jotta tietää mistä tykkää. Itse olen nyt 4 kesää ajanut suht paljonkin, ja nyt vasta kehtaa ensimmäistä kertaa laittaa isompaa summaa pyörään kiinni. Kuten sanoit, niin helpottaa pyörän valintaa kun oikeasti tietää mitä tarttee...

Ja sit ostin hecklerin :eek: Yksinkertaiselle ihmisille yksinkertaisia asioita, muhahaha.

Edit: Ja nyt vaan freeride laitat pyörän tilaukseen ja ajat vaan hymy naamassa ensi kesän. Ei ole sen hankalampaa tämä homma. Maastopyöräiliöitä mukavampaa porukkaa on hankala löytää, joten ei täällä kukaan ketään puukota.

Verska-Vesa
04.01.2014, 12.30
Ja sit ostin hecklerin :eek: Yksinkertaiselle ihmisille yksinkertaisia asioita, muhahaha.
Niinpä, itsellänikin on lähes samanlainen eli Orange Five.

Sarpale
04.01.2014, 12.37

Jep, tuolla pyörällä on ollut hyvä lähteä sivistämään itseään syvemmin maastopyöräilyyn.
Sopiva hinta, sopivan simppeli ja aiheuttaa positiivia ajokuumotuksia.
Ei sitä voi tietää kuvia katselemalla, mikä on Se Oma Suosikki.
Minä ainakin hankin hienoimman ja suht pomminvarman laitoksen, jonka uskon hyvällä hoidolla ja pidolla kestävän pitkään.
Olen ajanut Spessun Endurollakin (joskin kokoa liian isolla), joka tuntui aika megahyvältä myös, mutta se ei vaan ulkonäöltään niin säväyttänyt yhtä paljon kuin Vitska :)

Jooseppi
04.01.2014, 13.18

Jep jep. Minäkin melkein tilasin Fiven, mutta viimemetreillä kääntyi tilanne custom build Hecklerin eduksi. Nuo Oranget on Suomessa pirun hyvin hinnoiteltu ja on ihan sikasiistejä pyöriä. Arvostan!

Patrik
04.01.2014, 13.24
Noniin, luonnollinen nettikeskusteluympyrä on sulkeutunut. Kovaa väitelty, joku on pahoittanut mielensä ja lopuksi todettu ettei kukaan ole oikeassa tai väärässä eikä kukaan viisastunut yhtään :D Pisteenä iin päälle: Hitler ajoi Spessulla.

Tässä (http://www.mtb-enduro.net/2014/01/04/kauden-2013-kalustodataa/#more-2852) kalustodataa viime kaudelta.

elasto
04.01.2014, 14.05
Täällähän käy ihan tunteet kuumina. :D Osta vaan FreerideBike se Spessu, se on hyvä. ;)

Itsok
04.01.2014, 14.31
Meinasin tulla sekottamaan pakkaa ja sanomaan että osta Intense. Mut en enää uskalla.
Kaikista jousitusratkaisuista löytyy omat hyvät ja huonot puolensa. Kuitenkin käytännössä kaikilla enduropeleillä voi ajaa polkuralliakin. Osa vaan menee siellä karvan nopeammin tai muuten mukavammin. Jos reippaasti rahaa käytettävissä ja aikoo päätyä kuitenkin johonkin valtavirta merkkiin, niin suosittelen että hankki fillarin tunteella ja värin perusteella. Sillein tulee nopein, paras ja mieleisin peli itselleen. Näin mäkin olen käytännössä kaikki fillarini hankkinut ja aina olen löytänyt talliini hemmetin hyviä pyöriä :)
Vielä jos malttaa sen verran käydä istumassa ja pompottelemassa fillaria, että ei ole täysin epäsopiva ohjaamo, niin vielä parempi.

kauris
04.01.2014, 15.08
FreeRideBiken höpötykset ja kiukuttelut nyt ovat kuulostaneet vain vähän lapsellisilta. Tulostimien hintakehut ja kaikki :) Noin muutoin hyvää asiaa ja Patrik on ihailtavan hyvin jaksanut freeriden kiukutteluihin asiallisesti vastailla!

Kemizti
04.01.2014, 16.05
Meinasin tulla sekottamaan pakkaa ja sanomaan että osta Intense...

mähän melkein sanoin, mutta typistin vastauksen VPP:ksi, ku ei ne SantaCruzitkaan huonoja ole.. ;)

kauris
04.01.2014, 16.13
Mutta näilä mulle suunnatuilla viesteilla ei oo enää väliä, koska oon luopunut pyäränhankinnasta jo

Joo sen kerroit jo kolmesti. En voi ymmärtää miten muiden kertomiset eri mallien huonoista ja hyvistä puolista (jota pyydettiin) saa lukijan siihen pisteeseen, että luopuu kokonaan jonkun pyörän hankkimisesta. Jututkin kun ovat olleet hyvin asiallisia. No ei se ole meiltä muilta onneksi pois. Toisaalta moni on yrittänyt sinua tässä hankinnassa kannustaakin ja kertoa mikä tässä nyt on tärkeintä (toki mielipideasia) ja mikä ei. Siis se hyvä fiilis ja luotto omaan kalustoon.

Sen sijaan sellaisesta ymmärtäis ennemmin harmistuvan, että olis jo ostanut kivan fillarin josta tulis onnellisena kertomaan ja sitten muut haukkuis pyörän susihuonoksi ja ostajan idiootiksi. Sellaistakin voi joutua valitettavasti ottamaan vastaan, kun keskustelupalstasta on kyse ja omalla nimellä ei tarvitse edes esiintyä.

mutanaama
04.01.2014, 16.33
Onko toi frb ongelmatempurin alter ego?

Ämpyilijä
04.01.2014, 18.15
No saatana, täähän on ihan parasta viihdettä mitä tähän lauantaipäivään on mahdollista löytää.
Jatkakaa ihmeessä, täytyy käydä hakemassa kaupasta lisää kaliaa.

Toisaalta eiköhän tuota trollia ole ruokittu jo tarpeeksi.

MTBVespa
04.01.2014, 18.24
^ Juu ei saa viel lopettaa. Kohta varmaa selviää et FRB:n isä on just kuollu, joka myös oli ainut kaveri ja paras kuuntelija. Ja kaikki vaan foorumilla kiusaa.

Samuli-1
04.01.2014, 18.34
Harmi jos FreerideBiken into lopahti :(

Ja tosiaan ihme, ettei Pivotin Mach 6 kuulunu hänen listaansa.

Kaverilla oli uuden karhea Makkikutonen tänään Calpiksessa ajossa. Ominaisuuksista en sen tarkemmin mene spekuloimaan, mut onpahan järjettömän seksikkään näkönen pyörä.

Patrik
04.01.2014, 18.41
Annetaan siis asia olla ja kaikki tyytyväisiä
Mä en ole tyytyväinen ennenkun olen tarjonnut sen kaljan jossain ens kesän kisassa.
Koska sanallani vaikuttaa olevan melkoista painoarvoa ja parempia vaihtoehtoja kaivattiin niin tässä (http://www.norco.com/bikes/mountain/all-mountain-enduro/range-carbon/) olisi. Tuosta ei kukaan koko internetissä voi sanoa mitään pahaa ja takaan että menee kovempaa kuin yksikään spessu :)
Tuollaisen varmaan ostaisin jos olisi ajankohtaista, tosin varmaan tämän (http://www.norco.com/bikes/mountain/all-mountain-enduro/range-alloy/) version joka sopii tälläisen normi mustavalkotulostajan budjettiin paremmin.

Prestige
04.01.2014, 18.57
Koska sanallani vaikuttaa olevan melkoista painoarvoa ja parempia vaihtoehtoja kaivattiin niin tässä (http://www.norco.com/bikes/mountain/all-mountain-enduro/range-carbon/) olisi. Tuosta ei kukaan koko internetissä voi sanoa mitään pahaa ja takaan että menee kovempaa kuin yksikään spessu :)

Varmaan ihan toimiva paketti suurelle osalle harrastajia noinkin, osavalintoja olisi ehkä voinut tehdä vähän toisinkin. Noilla Flow Ex kehillä ei oikein pysy renkaat paikoillaan. Mulla pomppasi 4 kertaa viime kesänä rengas pois vanteelta, kevyempiä toimivia kehiä taitaa olla tarjolla. Nuo XO Trail jarrut oli myös viimekesänä, ne on hyvät, mutta kyllä nyt tuntuu että noissa Shimanon jarruissa on parempi tuntuma. Eli siitä pyörä, kovaa ajoa, sitten kiekot ja jarrut vaihtoon.

pelichio
04.01.2014, 19.24
Osaakos joku sanoa onko nykyisessä Banshee Runessa vielä puslat rungon KS-link systeemissä?
Ainakin aiemmin siellä on ilmeisesti ollut ainakin pääasiassa ellei pelkästään puslia, mutta tässä (http://bansheebikes.com/rune-tech/ks-link-explode-3) räjäytyskuvassa siellä näyttäisi kovasti olevan laakereita.

Niin ja respektiä kaikille pitkäpinnasille ja ymmärtäväisille foorumilaisille!

TimoF
04.01.2014, 19.28
Kaikki nämä ominaisuudet huomaa ajaessa, muttei ole vielä yhdenkään kamelin selkää katkaissut.

Nyt on...

Ja vieläpä ajamatta! :eek:

tänään Calpiksessa

Mitähä onks Calpis vielä ajettavissa? :eek:

Kemizti
04.01.2014, 19.42
Katselin tossa juuri Intensen Carbine 275 runkoa. Siihen saa myös Cane Creekin "tuplatynnyrin" mut varmaan pitäs sit tilailla USA:n päästä moinen vekotin :)

ihan jopa kotimainen maahantuonti tossa kangasalla, move&go, www.movego.fi

kolistelija
04.01.2014, 19.43
Oon kyllä käsittäny asian niin että varsinkin endurossa se nopein yleensä voittaa, ellei sitten tulee tiskiä jälkikäteen tai jotain...

Pivotit on makeita, mut niin on jotkut muutkin. Ostaisin sellasen.

Samuli-1
04.01.2014, 19.48
Mitähä onks Calpis vielä ajettavissa? :eek:

Ainaki tänään oli ja myös huomenna ja maanantaina kun on loppiainen. Vain Superin hissi auki takarinteen reitit vähä kyseenalaisessa kunnossa kun on tietä remontoitu ja puuta kaatunu.. Eli sinne vain enskakäkättimiä ulkoiluttamaan.

Henkka.k
04.01.2014, 20.00
Varmaan ihan toimiva paketti suurelle osalle harrastajia noinkin, osavalintoja olisi ehkä voinut tehdä vähän toisinkin. Noilla Flow Ex kehillä ei oikein pysy renkaat paikoillaan. Mulla pomppasi 4 kertaa viime kesänä rengas pois vanteelta, kevyempiä toimivia kehiä taitaa olla tarjolla. Nuo XO Trail jarrut oli myös viimekesänä, ne on hyvät, mutta kyllä nyt tuntuu että noissa Shimanon jarruissa on parempi tuntuma. Eli siitä pyörä, kovaa ajoa, sitten kiekot ja jarrut vaihtoon.

Oliko maxxiksen rengas? Minusta maxxiksella on ollu laatu ongelmia, jotku renkaat on niin löysiä että pitäs viedä takas kauppaan. En oo yli vuoteen enää ostanu maxxista ku ei uskalla ajaa jos sattuu semmonen löysä yksilö. Mulla ei oo ikinä minkään muun merkin rengas lähteny vanteelta ajaessa, viimeset 5 vuotta crossmax kiekot alla.

Tmh
04.01.2014, 20.03
Osaakos joku sanoa onko nykyisessä Banshee Runessa vielä puslat rungon KS-link systeemissä?
Ainakin aiemmin siellä on ilmeisesti ollut ainakin pääasiassa ellei pelkästään puslia, mutta tässä (http://bansheebikes.com/rune-tech/ks-link-explode-3) räjäytyskuvassa siellä näyttäisi kovasti olevan laakereita.

Laakerit on näissä uusissa KS-link fillareissa.

Mr Hyde
04.01.2014, 20.09
Mä en ole tyytyväinen ennenkun olen tarjonnut sen kaljan jossain ens kesän kisassa.
Tuollaisen varmaan ostaisin jos olisi ajankohtaista, tosin varmaan tämän (http://www.norco.com/bikes/mountain/all-mountain-enduro/range-alloy/) version joka sopii tälläisen normi mustavalkotulostajan budjettiin paremmin.

Hmm... ihan sama jousitusratkaisu kuin Endurossa, jota haukuit tuossa pari sivua taaksepäin pataluhaksi. Kyllä meikäläisen Enduro 29 on osoittautunut todella hyväksi lenkkipyöräksi. Polkeminenkin on oikein tehokasta, ei itse asiassa häviä entiselle Epicilleni kovinkaan paljon.

Patrik
04.01.2014, 20.45
Piti oikein käydä lukemassa mitä kauheuksia olen kirjoitellut.
Ei siellä mitään pataluhasta lue, eli voit ihan hyvillä mielin jatkaa lenkkien nauttimisesta Endurollasi ja myydä niitä hyvällä omatunnolla :)
Kaverini Slayerissä on huonompi anti-squat kun spessuissa mutta silti se ei notku milliäkään ja on juuri sopivan herkkä. Hyvin simmitetty iskari tekee ihmeitä.
Tuo alkuperäinen viestini ja siitä seurannut paskamyrsky on antanut anti-squatille aivan liian suuren roolin.

Sekä Spessussa että Norcossa on nelilinkku, mutta tiedät varmaan että himpunkin verran jotain niveltä siirtämällä toiminta muuttuu ihan täysin.
Tässä Rangen numerot verrattuna Enduroon:
http://4.bp.blogspot.com/-NJb6vGc-sfE/UE3Qo1CVcPI/AAAAAAAAIls/CBYQNlYG2cg/s400/Excell%2BRange.gif http://1.bp.blogspot.com/-7J_GjCrOTr4/UDpuoBjk43I/AAAAAAAAIPE/KcCQF1_Sdlc/s400/Enduro%2B2013.gif

marko.k
04.01.2014, 20.54
Sanotaanko että jos loton pääpotti tulee tänään mulle niin lähtee samointein hommaukseen tuo hiilikuitu norco vaikka märkänä unena olen salaa katsellut covert carbonia. Tai sitten molemmat :D

Kemizti
04.01.2014, 21.48
Miksi siihen pitää loton pääpotti saada? eikö riitä että tekee joitakin kuukausia 3-6kk hommia ja sit ostaa kyseisen tuotteen tai jotain vastaavaa :)
ehkä näin jos tulot on jotain muuta ku (meillä perus)duunareilla ja on vaikka sinkku tai ainakin lapseton, sillon saattaa jäädä rahaa säästöönkin.. ;)

juho_u
04.01.2014, 21.56
Äläs nyt, sen takia tänäänkin käväsin töissä, että jää se +3000€ näppiin, niin pääsee pyöräkaupoille viimeistään alkukesästä.

marko.k
04.01.2014, 23.14
Helppo hommahan se on vaikka kolmessa kuukaudessa säästää 3-4 tonnia 8-16 työssä parin muksun kanssa.

Niin ja ihan perusduunarina.

Prestige
04.01.2014, 23.28
Oliko maxxiksen rengas? Minusta maxxiksella on ollu laatu ongelmia, jotku renkaat on niin löysiä että pitäs viedä takas kauppaan. En oo yli vuoteen enää ostanu maxxista ku ei uskalla ajaa jos sattuu semmonen löysä yksilö. Mulla ei oo ikinä minkään muun merkin rengas lähteny vanteelta ajaessa, viimeset 5 vuotta crossmax kiekot alla.

Oli Maxxiksen renkaita kaikki. Oman kokemuksen mukaan ei oo renkaan laatuvaihtelusta kiinni, tiukkoja renkaita paikalleen laittaessa, mutta ei vaan pysy. Usealla eri renkaalla tämä on käynyt.

kauris
04.01.2014, 23.32
Jotta edes vähän asiaan taas, niin ainakin pääkaupunkiseudun kirjastojen helmet sivustojen kautta pääsee zinion e-lehtipalvelun kautta lukemaan ilmaiseksi mm. Mountain biking UK lehteä ja sen uusimmassa tammikuun numerossa Nukeproofin mega AM 275 pro pyörästä tykkäsivät 4,5 tähden arvoisesti. Keulakulma 66, Joustoa 160 edessä ja takana, pikea ja monarchia, paino 14.3 kg ja hinta noin 3100 puntaa.
Valmistajan sivut: http://www.nukeproof.com/products/complete-bikes/mega-am-275

AK-87
05.01.2014, 00.01
Mun Mega eroaa kyllä aika paljon tuosta uudesta, mutta omastani oon pitänyt paljon. Runko tuntuu hyvin tukevalta, linkku on suhteellisen simppeli ja hinta/laatu on kohdallaan.

mehukatti
05.01.2014, 01.09
Helppo hommahan se on vaikka kolmessa kuukaudessa säästää 3-4 tonnia 8-16 työssä parin muksun kanssa.

Laittaa ne muksut pesemään autojen tuulilaseja jonnekin risteykseen. Ovat samalla pois pahan teosta! Itsehän voi juoda sillä aikaa kaljaa...

LJL
05.01.2014, 02.05

OT. Näin voi varmasti olla muualla Suomessa, mutta pk-seudulla 8-16 työssä oleva, vaikka olisi vasta yksi lapsi mutta on vaimo kodinhoidontuella, ja a) maksaa yli 1te/kk vuokraa 2) säästää omaa asuntoa varten ja 3) elää elämää esim. auto ja kodinkoneet hajoilee, niin voin todeta ettei pyörää varten säästäminenihan helppoa ole. Se onnistuu mutta vaatii vähän hyvää tuuriakin. Aina voi tulla joku ihme rahareikä. Eikä voi pahanpäivän säästöjä laittaa pyörään niinkuin yksineläessä saattoi joskus tehdä. :) Äh yöllistä höpinää mutta en jaksa poistaa

brilleaux
05.01.2014, 09.11

:D

Ja ei ole mistään muusta pois?
Vaikkapa perheeltä...

Nimim. 1700e/kk käteen...

Prestige
05.01.2014, 09.49
Onkos jollain valtuudet muutta topicin nimeksi -> Mistä rahat enduro maastopyörään?

Kemizti
05.01.2014, 10.01
Puhutaas välillä joo asiaa; keulakulma, mulla on tossa nykyisessä enskakikottimessa keulakulma 66ast, ei se varmaan tuolla enskarännissä haittais vaikka se olis loivempikin? Puhutaanko aina muuten tuosta vapaanaseisovasta keulakulmasta, kun joskus mittailtiin noita ja kuski päällä mullakin on kk luokkaa 62-61ast, kun takajousituksen sägi on luokkaa 35%, toki esim jarrutustilanteessahan asia muuttunee toiseen suuntaan (ainakin jos keula sukeltaa paljon, oma ei)..

nii ja se varsinainen pointti, offsetpuslaa vai ei.. elkääkä ehdottako anglesettiä, niitä ei taida läpi1,5" kaulaputkelle olla..

brilleaux
05.01.2014, 10.15
Puhutaanko aina muuten tuosta vapaanaseisovasta keulakulmasta, kun joskus mittailtiin noita ja kuski päällä mullakin on kk luokkaa 62-61ast, kun takajousituksen sägi on luokkaa 35%, toki esim jarrutustilanteessahan asia muuttunee toiseen suuntaan (ainakin jos keula sukeltaa paljon, oma ei)..

Hyvä pointti; itsellä takana sägi 30-35% ja edessä 20-25%, keulakulma luokkaa 67 astetta. Kuski päällä toihan on tosiaan ihan eri...

teehak
05.01.2014, 11.29
Sen enempää tietämättä lähtisin ite siitä että puhutaan juuri tuosta vapaana seisovasta ohjauskulmasta, eikös sen mukaan määräydy tuo sägeillä oleva kulmakin?

juminy
05.01.2014, 11.42
Ragley ilmoitteli noita ainakin joskus sägin kanssa, mut jäykkäperälle se onkin vielä yksiselitteistä, jos kertoo a-c:n ja sägin.

Samuli-1
05.01.2014, 11.57
Käytännössähän se kulma elää kuitenkin koko ajan ajoasennon mukaan, ellei siin ohjaamossa kökötä paikallaan koko ajon ajan... Selkeempi ilmottaa ilman sägiä.

Kemizti
05.01.2014, 12.21
Noh, se mittaus/ilmoitustapa ei nyt ollu se pointti, vaan että kulmaa loivemmaks vai ei.. Pyörä puhtaasti "mäkikäytössä" eli parkkia ja enskaa.. Tuo allekirjoituksen järeämpi laitos siis..

Verska-Vesa
05.01.2014, 13.06
Riippuu kuinka kovaa ja kuinka jyrkkiä paikkoja ajat. Kovassa vauhdissa ja jyrkällä loivempi on parempi, hitaassa menossa ja loivemmissa mäissä huonompi, IMO.
Mitä loivempi kulma, tuntuu että sitä enemmän pyörää ohjataan lantiolla/muulla kropalla ja vähemmän käsillä.

Kemizti
05.01.2014, 13.17
Niin että tällasen rauhallisen miehen lepposassa ajelussa liian loiva keulakulma tekee fillarista kankeen kääntää, tulkitsinko oikein?

Verska-Vesa
05.01.2014, 14.04
Näinhän sen vois tulkita, mutta mikä sitten on liian loiva, sitä en osaa sanoa.

Iglumies
05.01.2014, 14.17
Rauhallisen miehen leppoisalla ajelulla liian jyrkkä keulakulma taasen aiheuttaa tahattomia pysähdyksiä ja tangon yli poistumisia.

Kemizti
05.01.2014, 14.39
Tiedossa on tuo(kin), lenkkipyörässä on keulasta riippuen joko 67 tai 68 about.. lepposamminhan se tuolla pidemmällä keulalla muutenkin kulkee, vai onko se psykologiaa.. Vrt siis 160mm fox36 rc2fit ja 140mm rockshox argyle rct.. Vaimennukset yms about samoissa, pituudessa vain tuo parikytmilliä.. Ja kai totakin joku vois enskapyöräksi luokitella, ainakin tuolla järeämmällä setupilla..

Prestige
05.01.2014, 17.08
Onkos jollain kokemusta noista Intense pyöristä tai rungoista. Esim. Intense Carbine 27.5" hiilikuidusta tms. kokemus/laatu sinänsä kiinnostaisi.

Jostain taisin lukea arvostelua että Intense Tracer olis saanut neljä tähtee mutta ei kait näihin arvoihin noin sinisilmäsesti voi kai luottaa ...

Jos en nyt ihan väärin muista niin tais olla tehdastilauksena valittavana cane creekin double barrel takaiskariksi + 100 USD lisähintaan

EDIT: Lisätään vielä tuo DeVinci mikä olen kanssa katsellut

Mielenkiintoista nähdä tuleeko tänne kokemuksia, aika uusi pyörä on kyseessä. Onkohan niitä vielä suomeen myyty? Yksi harrastaja on kyllä viime kesänä kiertänyt endurokisoja vanhemman mallisella intese carbinella joka oli modattu 27.5 keikoille, minusta vähän tuntuu että hän ei tätä foorumia seuraa. Hyvin tyytyväisen oloinen oli pyöräänsä ja sanoi että hyvin toimii. Tosi kevyt se ainakin on. Double barrel varmaan tuon lisähinta päivityksen arvoinen.

Edit: Niin tulee mieleen että tämän foorumin lisäksi asiaa voisi kysäistä täältä -> www.movego.fi (http://www.movego.fi) Noi varmaan kertoo että onko niitä suomeen vielä myyty, ja jos on oikein palveleva kauppias niin saattaa jopa kysyä sellaisen ostaneelta että saako kertoa yhteystiedot eteenpäin jos joku haluaa kysyä kokemuksia, tällaistakin on tapahtunut.

JaKon
05.01.2014, 17.20
Hyviä pyöriä Intenset on, ainakin omasta mielestäni. Aikaisemmin oli Tracer ajossa, nyt on Uzzi. Jonkun verran alurungoissa ollut valmistusvikoja, kieroja runkoja yms. Kuiturungot varmaan laadultaan parempia, kun niitä ei käsityönä jenkeissä tehdä :) Uzzi on suomen enskakisoihin vähän turhan järeä laite, mutta jos tykkää ajella bike-parkeissa enemmänkin niin ihan hyvä yleispyörä kovempaan ajoon (Tarvittaessa sillä ajaa kyllä 70km marakuskien peesissä). Jos ajo taas on enemmän lenkkipainoitteista, niin varmaan Tracer-Carbine akselilta löytyy sopiva vaihtoehto. Kiekkojen kokoon en osaa antaa neuvoa, ainakaan 27.5" ei voi mennä pahasti pieleen.

PaH
05.01.2014, 17.27
Ajelin männä kesänä yhden viikon grand massifin alueella porukassa jossa oli neljä brittiä (kaikilla >20v UK trailcenter/ alppila-pohjat) ja niistä mr brian ajeli tommosella 27,5 carbinella. Kertoi et hällä on himassa vastaava 26 sekä 29 kans. Sano et ei oikeesti huomaa eroa 26"een. Iskarina tosa oli voksin CTD, josta ei oikein tykänny; iskun keskimmäisellä kolmanneksella ei oikein oo vastusta => uipi liika syvällä. Ajoin tuolla pari runia, mut vaikka jarruttimet olis ollu oikeinkin päin niin en päässy sinuiks ton kans. Toi matkassa ollut runko oli hällä jo toinen; eka oli ollu perästään väärä jo tullessa ja uudempi oli vaihdettu heti takuuna.

En tiedä mitä jatkossa tapahtunu, mut mullon vakaa uskomus et mr brianin keskikoko-carbine on saattanu vaihtua strutsin tallboy LT carboniin, sen verran mr paulin fillarin testit veti virnettä mr brianin naamaan. Ajoin mäkin sillä LT C:llä ja jos noista kahdesta pitäis toinen ottaa niin ei puhettakaan kumpi oli lystimpi...

Luu
05.01.2014, 17.47
Puhutaas välillä joo asiaa; keulakulma, mulla on tossa nykyisessä enskakikottimessa keulakulma 66ast, ei se varmaan tuolla enskarännissä haittais vaikka se olis loivempikin? Puhutaanko aina muuten tuosta vapaanaseisovasta keulakulmasta, kun joskus mittailtiin noita ja kuski päällä mullakin on kk luokkaa 62-61ast, kun takajousituksen sägi on luokkaa 35%, toki esim jarrutustilanteessahan asia muuttunee toiseen suuntaan (ainakin jos keula sukeltaa paljon, oma ei)..

nii ja se varsinainen pointti, offsetpuslaa vai ei.. elkääkä ehdottako anglesettiä, niitä ei taida läpi1,5" kaulaputkelle olla..

Offsetpusla alemmassa reiässä vaikutti yllättävän paljon, laski keskiöö n.5mm ja loivensi kulmaa lähes asteen, ei paljon mutta huomattavasti. Turner 5spot hl 150mm keula. Jossain vanhassa jäykkäperässä pitkä keula loivensi liikaa ja kylkiluut kärsi

Sent from my GT-P3100 using Tapatalk 4

Torspo
05.01.2014, 17.53
Hmm... ihan sama jousitusratkaisu kuin Endurossa, jota haukuit tuossa pari sivua taaksepäin pataluhaksi. Kyllä meikäläisen Enduro 29 on osoittautunut todella hyväksi lenkkipyöräksi. Polkeminenkin on oikein tehokasta, ei itse asiassa häviä entiselle Epicilleni kovinkaan paljon.

Jaksaisitko vielä hieman avata, kuinka päädyit valitsemaan 29 Enduron pyöräksesi? ;) Oliko pyörää valittaessa kuinka paljon muita merkkejä ja malleja listoillasi?

Kiinnostaa, koska testeissä ei ole tuota paljoa ylistetty. Esim. Bike Magazin 7/13 enskatestissä Sworks-versio jäi toiseksi viimeiseksi ollen silti testin kallein. Testissä oli mukana myös yli puolet halvempia pyöriä. Yleensä kuitenkin Specializedin pyörät ovat noissa saksalaisissa testeissä olleet usein kolmen parhaan joukossa.

Prestige
05.01.2014, 18.09
Jaksaisitko vielä hieman avata, kuinka päädyit valitsemaan 29 Enduron pyöräksesi? ;) Oliko pyörää valittaessa kuinka paljon muita merkkejä ja malleja listoillasi?

Kiinnostaa, koska testeissä ei ole tuota paljoa ylistetty. Esim. Bike Magazin 7/13 enskatestissä Sworks-versio jäi toiseksi viimeiseksi ollen silti testin kallein. Testissä oli mukana myös yli puolet halvempia pyöriä. Yleensä kuitenkin Specializedin pyörät ovat noissa saksalaisissa testeissä olleet usein kolmen parhaan joukossa.

Omaa näkemystä sen enempää esittämättä niin nuo näkyy tykänneen -> http://www.vitalmtb.com/videos/features/2013-Bike-of-the-Year-Vital-MTB-Shreddy-Awards,24356/sspomer,2

Torspo
05.01.2014, 18.27
Omaa näkemystä sen enempää esittämättä niin nuo näkyy tykänneen -> http://www.vitalmtb.com/videos/features/2013-Bike-of-the-Year-Vital-MTB-Shreddy-Awards,24356/sspomer,2

Eikä tuo Vitalin arviointi varmasti ole ainoa jossa menestystä on tullut, piti lähinnä piikitellä Mr. Hydelle hänen viimeaikoina lisääntyneestä "samuilostelustaan". :D

Mielestäni parasta olisi, jos kaikki firmojen edustajat jättäytyisivät tämäntyylisen "mikä on paras" -keskustelun ulkopuolelle ja vastailisivat vain tuotteitaan koskeviin, faktapohjaisesti vastattavissa oleviin kysymyksiin. Ainakin näin foorumi jne. ympäristössä. Omissa markkinointimedioissaan saavat kuitenkin revitellä minkä kehtaavat.

Kemizti
05.01.2014, 18.30
Vielä noista Intensestä senverran, notta jos pirkanmaalla haluaa koeponnistaa tollasia 26" malleja, niin yhteyttä vaan.. Oon aikapaljon tässä kotosalla, kun hoitovapaalla olen.. ;)

Itsok
05.01.2014, 18.34
Mun Inseraa pääsee kyllä tarvittaessa kanssa pompottelemaan mansessa. Uzzi uudempaa mallia ku Kemiztillä.

AK-87
06.01.2014, 14.24
Rengaskokokeskusteluun (ja muuhunkin speksaukseen) liittyen:

Tässä polvivaivoista toipuvana palauttelin itseäni todellisuuteen ja kävin pitkästä aikaa ajamassa paikallisia kivikkojuurakkohelvettejä jonkin verran. Tuli siinä mieleen, että lonkalta noin 99% etu- tai takarenkaan pidon menetystilanteista johtuu muusta kuin siitä, paljonko kontaktipintaa renkaalla on potentiaalisesti saavutettavissa. Ja siinäkin rengaspaine näyttelee isompaa roolia kuin kiekon/renkaan halkaisija, varsinkin kun ei olla missään testilabrassa. Samaa ajatusta jatkaen sitten muihin osiin ja fillarigeometriaan, niin vastaavasti ajosuoritusten onnistuminen haastavassa maastossa on 99% kiinni kuskin (fyysisestä ja henkisestä) suorituskyvystä ja se viimeinen prossa sitten huippuunsa viritetystä kulkupelistä. Jos nyt vaikka miettii, että 1) kuinka monella eri tavalla painonsa voi ajotilanteessa jakaa, 2) kuinka eri liikkeiden ajoitukset vaikuttavat esim. esteen ylityksessä, 3) miten aistit ja reaktiokyky vaikuttavat ja 4) paljonko fyysinen voima + kestävyys vaikuttavat, 5) miten onnistuu säätämään kaikki käytettävät voimavektorit tilanteeseen sopivasti... niin se on melkolailla yks ja sama, minkälainen maastopyörä siinä on alla. Noin niin kuin karkeasti ottaen.

Jatkakaa!

Prestige
06.01.2014, 15.11
Rengaskokokeskusteluun (ja muuhunkin speksaukseen) liittyen:

Tässä polvivaivoista toipuvana palauttelin itseäni todellisuuteen ja kävin pitkästä aikaa ajamassa paikallisia kivikkojuurakkohelvettejä jonkin verran. Tuli siinä mieleen, että lonkalta noin 99% etu- tai takarenkaan pidon menetystilanteista johtuu muusta kuin siitä, paljonko kontaktipintaa renkaalla on potentiaalisesti saavutettavissa. Ja siinäkin rengaspaine näyttelee isompaa roolia kuin kiekon/renkaan halkaisija, varsinkin kun ei olla missään testilabrassa. Samaa ajatusta jatkaen sitten muihin osiin ja fillarigeometriaan, niin vastaavasti ajosuoritusten onnistuminen haastavassa maastossa on 99% kiinni kuskin (fyysisestä ja henkisestä) suorituskyvystä ja se viimeinen prossa sitten huippuunsa viritetystä kulkupelistä. Jos nyt vaikka miettii, että 1) kuinka monella eri tavalla painonsa voi ajotilanteessa jakaa, 2) kuinka eri liikkeiden ajoitukset vaikuttavat esim. esteen ylityksessä, 3) miten aistit ja reaktiokyky vaikuttavat ja 4) paljonko fyysinen voima + kestävyys vaikuttavat, 5) miten onnistuu säätämään kaikki käytettävät voimavektorit tilanteeseen sopivasti... niin se on melkolailla yks ja sama, minkälainen maastopyörä siinä on alla. Noin niin kuin karkeasti ottaen.
Jatkakaa!

Ollen tuosta yllä lukevasta näkökulmasta täysin samaa mieltä, tekee mieli lisätä vielä yksi arkinen näkökulma. Ainakin itsellä, ja olettaisin että monella muullakkin on nuo maastossa tapahtuvat liikkeet kohtuullisen selkeästi hermostoon urautuneet. Eli suunnilleen samalla tavalla ja samankaltaisella ajoituksella tulee reagoitua erilaisin tilanteisiin polulla. Jos jotain asiaa on jo muutamia tuhansia kertoja tehnyt saman kaavan mukaan, sen muuttaminen toisenlaiseksi vaatii taas aika monta tuhatta toistoa ennen kuin asia automatisoituu. Jos asia on näin kuin ylle kirjoitin, niin paljon nopeampi tapa kokea muutosta tai "kehitystä" on muuttaa kalustoa. Laskea rengapainetta, loiventaa ohjauskulmaa tai vaihtaa isompi/pienempi renkaiseen fillariin. Ei tarvitse muuttaa omaa tekemistä kun se on vaikeampaa, vaan hommata kalustoa joka paikkaa omia puutteita tai korostaa omia vahvuuksia. Olen ajatellut että tuohon muutosvaikutukseen tämä lajiin kuuluva speksaus perustuu.
Tämä siis niitä aikoja odotellessa että verkkokaupasta voi ostaa "manuaalitaidon" tai "backflipin" ja sitten se matrix tyyliin ladataan omaan päähän. Aatelkaas jos vaikka Gravesin ajotaidosta vois tehdä kopioita, saiskohan sen toimimaan minun pituisella kaverilla? Paljonkohan siitä huudettais Ebayssä? Monellekkohan se kannattais myydä ennen kuin arvo laskee merkittävästi? Kummasta maksaisitte enemmän Gravesin vai Clementsin ajotaidosta?

Urheilukeittiöpsykologiaa kalustovalintaan: Tässä muutaman vuoden ajan kun olen Endurokuskien kalustovalintoja seuraannut, niin hieman tekisi mieli tehdä tulkintaa että ihmiset valitsevat itselleen pyöriä jotka korostavat omia vahvuuksia, muttei välttämättä ole nopeimpia vaihtoehtoja kyseisille kuskeille. Useamman kerran olen ihmetellyt kun pääasiassa kovalla voimantuotolla pärjääviä henkilöitä on tuonut viivalle pyöriä jotka on kevyitä ja polkutehokkaita, mutta ei juurikaan itsevarmuutta lisääviä kovavauhtisissa teknisissä paikoissa. Tuntuu että tällainen tyyppi pärjäisi kisassa paremmin valitsemalla pyörän joka enemmän lisää itsevarmuutta teknisissä paikoissa. Kun taas henkilöt jotka muutenkin menee kovaa teknisissä paikoissa tuo viivalle mörssäreitä joilla kivikot tuntuu kestopäällysteeltä, kun he ehkä juuri tarvitsisivat pyörän joka lähtee vähemmälläkin polkemisellä mutkasta liikkeelle. Hienointa on että itse huomaa menevänsä samaan suuntaan. Olisikohan niin että omien vahvuuksia korostava pyörä saa hyvää fiilistä ja flown tunnetta pätkälle, joka taas saa kuskin venymään parempiin suorituksiin, ja näin ollen kellokin tykkää? Vai kannattaisiko kisasijoituksista kiinnostuneen enskakuskin valita pyörä joka parhaiten paikkaa kuskin heikkouksia parempien tulosten saavuttamiseksi?
Tärkeää muistaa että yllä oleva pohdinta koskee vain niitä joilla on kilpailuviettiä ja halua pärjätä muita vastaan, valtaosa enskaajista on mukana pääasiassa hauskanpidon vuoksi, ja silloinhan valinta on päivänselvä.

Kemizti
06.01.2014, 15.30
Hienoja analyyseja tuossa yllä molemmilta.. Kuulostaa tutulta ja järkevältä ajatusmallilta..

AK-87
06.01.2014, 15.31
Juu, kyllä toki kalustolla voi paikata niitä omia heikkouksia. Ei kuitenkaan tarvi ottaa stressiä siitä, jos ei säästöpossu mahdollista niitä uusimpia hiilikuitupalikoita tai muuta yyberpäivitystä. Tuohon psykologisointiin sanoisin, että paljonhan tuo kaluston parantelu vaikuttaa myös korvienväliin - useimmilla paljon enemmän kuin fyysiseen ajosuoritukseen. Itsellä varmasti suurimmat henkiset päivitykset on kohdistuneet juuri keulakulmaan ja rengasvalintoihin, vaikka noilla fyysisiäkin etuja on saavutettu. Eikä se "henkinen päivittäminen" tietenkään ole yhtään vähemmän tärkeää, etenkään näin harrastelijatasolla. Kun vaan muistaa pitää mittasuhteet ja perspektiivit kohdillaan, niin jokainen löytänee itselleen soveltuvan kaluston.

Tällaisella ikälopulla 2012 mallisella Megatronilla kävin tänään tuuttaamassa:

https://lh4.googleusercontent.com/-MWI0EqmOFhA/Usqe8MoZfLI/AAAAAAAAAIU/s-Tt3T6qeFk/s640/IMG_0568.JPG

Pyörä oli kuskia parempi :)

Patrik
06.01.2014, 16.37
Tässä muutaman vuoden ajan kun olen Endurokuskien kalustovalintoja seuraannut, niin hieman tekisi mieli tehdä tulkintaa että ihmiset valitsevat itselleen pyöriä jotka korostavat omia vahvuuksia, muttei välttämättä ole nopeimpia vaihtoehtoja kyseisille kuskeille. Useamman kerran olen ihmetellyt kun pääasiassa kovalla voimantuotolla pärjääviä henkilöitä on tuonut viivalle pyöriä jotka on kevyitä ja polkutehokkaita, mutta ei juurikaan itsevarmuutta lisääviä kovavauhtisissa teknisissä paikoissa. Tuntuu että tällainen tyyppi pärjäisi kisassa paremmin valitsemalla pyörän joka enemmän lisää itsevarmuutta teknisissä paikoissa. Kun taas henkilöt jotka muutenkin menee kovaa teknisissä paikoissa tuo viivalle mörssäreitä joilla kivikot tuntuu kestopäällysteeltä, kun he ehkä juuri tarvitsisivat pyörän joka lähtee vähemmälläkin polkemisellä mutkasta liikkeelle.
Tässä tuli niin hyvä pointti että piti erottaa se tuosta muusta pohdinnasta.
Muistan vielä mitä ajattelin kun ämpyilin Spitfiren ja Runen välillä. Silloin ajattelin että uskallus ja ajotaito hidastavat mua kisoissa selvästi enemmän kuin kunto joten päädyin järeämpään ja loivempaan.

mehukatti
06.01.2014, 18.38
Ihan hyviä pohdintoja Prestigellä ja pistää miettimään myös omaa kalustoa. Ois hauska kellotella samoja pätkiä tolla omalla järeähköllä Nomadilla ja sitten vaikka Bronsonilla. Toisaalta jo pelkällä eri renkaiden kokeilulla vois saada mielenkiintoisia tuloksia aikaan. Nyt kun on aina alla edessä 2.5 Minion ja takana 2.4 Ardent, niin laittaiskin eteen 2.4 Ardentin ja taakse 2.25 Crossmarkin. Tai vaihtoehtoisesti eteen Magic Mary ja taakse Rock Razor. Parannus rullaavuudessa vois olla merkittävä, mutta ei oo vaan jaksanu testailla... Toisaalta ehkä tää kalustospeksaus kannattais kuitenkin pitää pienemmässä roolissa, koska suurin tekijä on kuitenkin kuski itse. Ostaa vaikka McCormarkin ajotekniikkaa ja kuntopuolta käsittelevät kirjat sekä harjoittelee niiden mukaisesti eikä myöskään istu talvea sohvalla. Väittäisin, että tälloin tulosparannus on vähintään 10x kuin mitä kalustoa speksaamalla. :) Toisaalta kalustoahan tämä topicci käsittelee, joten ei kai siinä mitään.

Torspo
06.01.2014, 18.55
Toimisikohan kisakuskille semmoinen että olisi kaksi pyörää. Kilpapyörä olis viimeisenpäälle tutkittu ja viritetty nopeimmaksi omaan ajoon, tällä pyörällä ajettaisiin vähemmän koska kuitenkin epämukava pidemmän päälle. Toinen pyörä olisi mukavaksi säädetty että jaksaisi harjoitella paljon. Henkistä etua saisi sitten aina astuessaan kisaratsunsa päälle. Enpä tiedä, jos joku on tällaista kokeillut voinee raportoida.

JukkaP
06.01.2014, 20.29
Mikäs siinä, jos on vain mahdollista panostaa fillareihin.

Torspo
06.01.2014, 21.05
Mikäs siinä, jos on vain mahdollista panostaa fillareihin.
Sehän se, itse ajelen vain huvin vuoksi niin ei kosketa, mutta kaikkea voi spekuloida. Toinen pointti on sitten taas se että kuinka nopeasti kukakin pystyy mukautumaan pyöränvaihdoksiin.
Tuli vielä mieleen että jos jaksaa panostaa, voi kisapyörän tehdä kevyistä hipo-osista, ei tarvi ajatella kestävyyttä kilpailua pidemmälle.

Tämä pohdinta taitaa mennä endurokisaamisen perusajatuksen ohi niinkuin Barel portista.

Edit. Linkki (http://instagram.com/p/c2rx6OzPts/#)

marko.k
06.01.2014, 21.57
Tuossa aikaisemmin oli puhetta kuskin taidoista ja vaikutuksesta. Tuskin kellään top30 kuskilla oli ohjelmaa calpiksessa siinä pienellä katajalla joka oli tiukasti oikealle kääntyvässä mutkassa ulkokurvissa. Itsellä ja monella muulla (katajasta päätelle + videomateriaali) oli ihan täys sirkus show pystyssä. Tottahan pyörällä vaikutusta on mutta mutta... mäelle reenaamaan :)

mehukatti
07.01.2014, 10.59
http://www.bikemag.com/blog/the-web-monkey-speaks-a-strange-love-affair/

zeizei
07.01.2014, 18.54
http://www.bikemag.com/blog/the-web-monkey-speaks-a-strange-love-affair/

Hyvä kirjoitus, mutta täytyy olla samaa mieltä parin kommentoijan kanssa siitä että 26->27.5 muutos on niin pieni verrattuna jousitukseen ja levyjarruihin että näkisin sen syynä vähäiseen vastustukseen. Sitä ihmettelen kirjoittajan tavoin että miten nopeasti 26 tuntuu kuolevan. Fillaritoria katsellessakin ihmetyttää suuresti kun lähes pilkkahintaan myynnissä olevat 26-vehkeet eivät mene kaupaksi. Isoksi osaksi varmaan taustalla että ei enää haluta sijoittaa "vanhaan" tekniikkaan vaikka eroa ei ajaessa huomaisikaan.

Kemizti
07.01.2014, 19.39
Ja sitten on meitä jotka ilomielin haalii laatuosaa haltuun edukkaasti tuota "kuolevaa vanhaa kokoa" koska hyvin sillä nää ajot ajaa, missä ei kilpailla kymmenyksistä, kokonaisista sekunneista, eikä edes kymmenistä sekunneista kärkeen verrattuna enskaradalla.. ;)

brilleaux
07.01.2014, 21.16
^^

Juuri näin. Ei voi valittaa. :D

Kohta on kaiketi jo varaa ostaa toinen fillari, kun "kuoleva koko" hinnoitellaan puoli-ilmaiseksi. :)

CamoN
07.01.2014, 22.04
Minä huudan nyt tähän väliin kun olen jo hetken aikaa pantannut, vaikken näistä endurohommista liiemmin ymmärrä.

Se pyörä on nopein, joka omasta mielestä näyttää ja tuntuu nopeimmalta. Parhaassa tapauksessa kokonainen pyörä on toiminnallista taidetta. Mitä vahvempi kiintymyssuhde siihen syntyy, sitä nautittavampaa sen kuljettaminen on ja sitä kovempaa kulkee.

FreerideBiken pyrkimys pyörän kasaamiseen valikoiduista komponenteista alkutekijöistä saakka on kunnioitettava ja tulos on varmasti erinomainen. Oma samalla periaatteella koottu XC-pyörä valmistui äskettäin, tosin menetelmällisenä erona on että komponentit on valikoituneet yksitellen ajokokemuksen perusteella pitkällä aikavälillä ja kokonaisen paketin viimeisteli uusi runko, jonka tiesin olevan itselleni sopiva.

Se on hieno tunne kun alla on viimeisen päälle ajajan tarpeisiin trimmattu kone. Oma pyöräni tuskin on absoluuttisesti maailman paras XC-maastopyörä (koska sellaista ei taida olla olemassa?), mutta se on minulle paras mahdollinen kokoonpano. Ainakin toistaiseksi.

Torspo
07.01.2014, 22.19
Minä huudan nyt tähän väliin kun olen jo hetken aikaa pantannut, vaikken näistä endurohommista liiemmin ymmärrä.

Se pyörä on nopein, joka omasta mielestä näyttää ja tuntuu nopeimmalta.

Luulisin että se pyörä joka on nopein, on nopein, vaikka olisi ruma ja hitaan tuntuinen. Kokeilemalla selvinnee mikä kellekkin on nopein. :cool:

Samuli-1
07.01.2014, 22.49
Sportaxin myyjä sano et viimeset 10 runkoa kaikki olleet 27.5" kokoa ....tämä taitaa kertoo kaiken oleellisen :)

EDIT: Luulen kyllä että oma pyörä tulee myöskin olemaan tätä 27.5" kokoa. Santa Cruz ei ole paha valinta vaikka ei oma suosikki tämän ulkoisen runko designin takia mut pakko kait sit jostain joustaa ja pitää harkita myös Cannondalea mutta mitä tehdä tämän suositun Specialized kanssa jota ite olen suosinut (+ ite tykkään ulkoisesta Designista). Mielenkiinnolla odotan Specialized 27.5" kokoa jos sitä yleensä edes koskaan tulee ja sit nämä muut mm. Intense

EDIT: Siinä sitä on vääntämistä

Jos Spessulta tulis 2015-mallistoon 650B, ni aikasintaa semmonen ois saatavilla tyylii elokuussa. Mä ostin tänä syksynä 26:n, enkä kyl hetkeekää hukannu sille ajatukselle, et siinä ois osien saatavuuden suhteen joku riski.. Jos Spessusta tykkäät ja budjettia riittää, mikä muu ku kiekkokoko siinä S-Works Endurossa ei miellytä?

Ei sillä, toki kiekkokokokin on validi pointti..

CamoN
07.01.2014, 22.52
Luulisin että se pyörä joka on nopein, on nopein, vaikka olisi ruma ja hitaan tuntuinen. Kokeilemalla selvinnee mikä kellekkin on nopein. :cool:

Olen eri mieltä. Tai ainakin pitäisi määritellä "nopeimman" käsite. Kauanko yhtä enduropätkää keskimäärin ajetaan? Viisi minuuttia? Yhdellä pätkällä nopein pyörä on varmastikin se, jota tarkoitit. Minä miellän nopeimmaksi pyöräksi sen joka on kahden vuoden yhteenlaskettujen ajojen perusteella nopein. Sitähän ei voi mitata mitenkään luotettavasti, vaan se on se pyörä joka sopii omaan hanskaan parhaiten. Se ei välttämättä ole parhaimmillaan kaikissa olosuhteissa tai kaikilla alustoilla, mutta sitä on aina yhtä mukava ajaa.

Torspo
07.01.2014, 23.10
Olen eri mieltä. Tai ainakin pitäisi määritellä "nopeimman" käsite. Kauanko yhtä enduropätkää keskimäärin ajetaan? Viisi minuuttia? Yhdellä pätkällä nopein pyörä on varmastikin se, jota tarkoitit. Minä miellän nopeimmaksi pyöräksi sen joka on kahden vuoden yhteenlaskettujen ajojen perusteella nopein. Sitähän ei voi mitata mitenkään luotettavasti, vaan se on se pyörä joka sopii omaan hanskaan parhaiten. Se ei välttämättä ole parhaimmillaan kaikissa olosuhteissa tai kaikilla alustoilla, mutta sitä on aina yhtä mukava ajaa.

Juu, juuri siinä ollaan samassa veneessä, että tarkoitin yleispätevästi nopeinta pyörää kuskille pitkällä aikaväillä mitattuna, kuten tuossa ehdotat. Se pyörä voi olla hauska ajaa tai epämiellyttävä ja vittumainen, mutta kisoissa nopea.

Siinä olen siis eri mieltä että tätä teoreettista nopeaa pyörää olisi lähtökohtaisesti mukava ajaa.

sakuvaan
07.01.2014, 23.16

Se pyörä on nopein, joka omasta mielestä näyttää ja tuntuu nopeimmalta. Parhaassa tapauksessa kokonainen pyörä on toiminnallista taidetta. Mitä vahvempi kiintymyssuhde siihen syntyy, sitä nautittavampaa sen kuljettaminen on ja sitä kovempaa kulkee.

FreerideBiken pyrkimys pyörän kasaamiseen valikoiduista komponenteista alkutekijöistä saakka on kunnioitettava ja tulos on varmasti erinomainen. Oma samalla periaatteella koottu XC-pyörä valmistui äskettäin, tosin menetelmällisenä erona on että komponentit on valikoituneet yksitellen ajokokemuksen perusteella pitkällä aikavälillä ja kokonaisen paketin viimeisteli uusi runko, jonka tiesin olevan itselleni sopiva.

Se on hieno tunne kun alla on viimeisen päälle ajajan tarpeisiin trimmattu kone. Oma pyöräni tuskin on absoluuttisesti maailman paras XC-maastopyörä (koska sellaista ei taida olla olemassa?), mutta se on minulle paras mahdollinen kokoonpano. Ainakin toistaiseksi.

Kello kertoo mikä on nopein, ei persfiilis, eikä kuinka hieno tilataiteellinen teos se on.

CamoN
07.01.2014, 23.39
Kello kertoo mikä on nopein, ei persfiilis, eikä kuinka hieno tilataiteellinen teos se on.

Enpä olisi niin varma. Vai oliko tarkoitus pitää tallissa erikseen sitä kisapyörää treenipyörän lisäksi?

Nopealta tuntuvalla ja hyvältä näyttävällä pyörällä kerääntyy varmasti enemmän treenikilometrejä kuin rumalla kivireellä. Minun näkökulmastani ajajan osuus tuloksesta on kaikissa pyöräilylajeissa ainakin 90%, ellei enemmän. Jos ajajalla ei ole hyvä fiilis ajaessaan, on ihan sama onko alla absoluuttisesti maailman nopein pyörä vai jotain muuta.

Ammattilaiset on toki erikseen. Jollekin voi tuottaa suurta mielihyvää pelkästään se, että voi harrastaa ja kilpailla ammatikseen, väline on toissijainen. Harrastajalle se on aina enemmän tai vähemmän keskeinen fiiliksen lähde. Tavoitellaanko sitten pohja-aikaa vai itsensä ylittämistä vai rentoutumista, ei ole niin väliksi. Sieltä se kuitenkin kumpuaa. Se tunne, kun ollaan "yhtä puuta" pyörän kanssa.

keulija
08.01.2014, 00.06
Nyt alkaa olemaan sellaista juttua, että tässä ihan jännittää kenen pyörä on ihanin ja kuka vie rakkaan pyöränsä ensimmäisenä vihille. 4D esittää: Vaimoni on pyörä.

Olisi muuten kivaa, jos mun pyörä olisi tehty samassa kuussa kuin missä olen itse syntynyt. Olis niinku samaa horoskooppimerkkiä, sielunkumppani, yksi miljoonasta. Vaan ei, tyhjä suhteemme on, se on vain pyörä.

Jooseppi
08.01.2014, 01.02
On nuo budjetit karannut ihan v*tusti lapasesta. Itse valikoin aika järkevän buildin ja panostan vain niihin osiin mitkä merkkaa eniten, eikä mikään ole tietty huonoa muttei myöskään bling blingiä. Ja siltikkin ollaan kaukana halvasta :0

Jooseppi
08.01.2014, 01.53
Juu, ei ollu tarkoitettukaan freeride sulle, vaan ihan yleisesti äimän käkenä ihmettelin. 8k€ saa kyllä kasattua sellasen värkin jossa ei tartte kyllä oikeastaan mistään tinkiä. Itselläkin sama proggis ja ihmettelen vaan sitä, että kuinka helposti taipui sijoittamaan pyörään useamman tonnin :D

brilleaux
08.01.2014, 08.36
Se tunne, kun ollaan "yhtä puuta" pyörän kanssa.

Vaikka itse ajan vain ja ainoastaan harraste(nautinto)pohjalta, on vaikea kuvitella miksi tämä ei olisi tärkeää varsinkin kisakuskille? Ja vaikeaa tuohon on kaiketi päästä, jos käytössä on treeni- ja kisapyörät erikseen? Luulisin ainakin.

Itselle jo harrasteajossa on tärkeää ja olennaista että tunnen pyöräni "oikut", teidän kuinka se käyttäytyy eri tilanteissa, mitä seuraa mistäkin tekemästäni päätöksestä.

mehukatti
08.01.2014, 11.43
Mun mielestä about viidellä tonnilla saa jo aika lähellä huippua olevan pyörän. Otetaan nyt esimerkkinä vaikka Cuben paras Stereo-malli tai vaikka Spessun Enduro Expert Carbon, joista kumpikin on viiden tonnin pinnassa. Orangen tai Konan huippumallin (Process 153 DL) saa jo 4.5k€:llä. Mutta sitten kun aletaan hifistelemään ja ehkä halutaan "boutique"-merkin pyörä sekä kiinnitetään huomiota jokaiseen yksittäiseen palikkaan, niin hinta voi tosiaan nousta tuonne kaheksan tonnin paikkeille. Järjellä ajateltuna ei tietysti hirveän fiksua maksaa noin paljoa pyörästä, eikä se myöskään ole mikään sijoitus. Muutaman vuoden päästä siitä ei saa edes kolmea tonnia takaisin. Mutta jos on varaa, niin voihan se olla kiva ajaa pyörällä, jossa ei ole tingitty mistään. :)

http://www.bike-discount.de/shop/k1799/a110122/stereo-160-super-hpc-slt-27-5-zeroblack.html
http://www.stenger-bike.de/bin/nav/artikel.html?sid=Us0PKn8AAAEAAH1HP2sAAAAT,lang=de, menu=6,do=select:1182x1,show=2008292