PDA

Näytä tavallinen näkymä : Maastopyörä Enduroon!

Sivut : 1 2 3 4 5 [6] 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19

Verska-Vesa
04.01.2013, 19.51
Eikös se ole vähän tylsää, jos vaan voittaa ;)
Eipäs unohdeta kuinka Lampenin Antti palautti tylysti takaisin maan pinnalle viimeisessä kisassa :)

Avekkis
06.01.2013, 11.20
Hei taas, speksailu jatkuu.

Mites Slayer (http://www.bikes.com/main+en+01_102+Slayer_70.html?BIKE=1192&CATID=1&SCATID=60&Y=2013) 70, keksittekö syitä miksei kannata? Tottakai tota runkoa on kehuttu maailman ääriin arvosteluissakin :D

Itseani viehättää rock shoxin lyric DH ilman pituussäätöä mutta high/lowspeedillä, 75satulakulma + reverb, ja tottakai Rocky Mountain (löytyy jo ihana Element).
Taakse saa sitten jotain muutakin joskus.. Onko tuossa 2013 reverbissä muuten kaapeli sivussa eikä takana hissiankkurin alla? olin katselevinani kuvista.

Pohdin tuossa vähän mitä eroja haluan tulevalta nykyseen Canyoniin verrattuna. Nykynen 68.5keulakulma on aika ankea alamäissä, ja tuntuu että ohjaamo on liian lyhyt. Geometriataulukot ovat jo kadonneet, mutta hetken trigonometriajumpan ja 2012 malliin vertaamisen jälkeen olen aika varma, että vanhassa reach on jossain 390 paikkeilla.
Lyhyys tuntuu nimenomaan silloin, kun satula on laskettu pois häiritsemästä, normi ajoasento 590 top tubella ja 55mm stemmillä on ihan jees.
Rocky Mountainissa reach ilmeisesti noin 420-425, top tube on 595 (large eli 19'') ja satulakulma 75astetta, kai se suurinpiirtein tuli oikein laskettua.
Ajelin viime keväänä päivän Cube Fritzzillä Gardalla, se tuntui aika sopivalta, taitaa olla hitusen lyhyempi ohjaamo kun L koon Slayerissa.

Vanhassa myöskin 9mmQR eessä ja takana, mutta sehän korjautuu millä tahansa nykyfillarilla (paitsi mondrakerin karvalakkiversioilla)
170/165 joustot on jees, pärjäilee varmasti bike parkeissa, ainakin kivempaa luultavasti kun Canyonilla.

Avekkis
06.01.2013, 11.25
Niin joo vielä tuli mieleen:
Ehdoton miinus on reverb stealthin puute, mutta jos sitte vaihtaa vaikka Leviin.
Tuossahan on sama linkku kun nykysessä RSL Elementissä. Ainakin Elementissä olen ollut todella tyytyväinen tuohon ratkasuun, putkelta pientä notketta, mutta tolla ajelee aika kivasti alamäet kun ottaa huomioon 70,5kulman ja 100mm joustoa.

olliii
06.01.2013, 15.54
tuolla näkyy olevan slayer 50 testi -> http://www.redbull.com/en/bike/video-series/1331575807015/mtb-enduro-bike-reviews

niin, eihän noi hirveesti perustele juttujaan nuissa :).

Avekkis
06.01.2013, 16.18
Tossa on mulla se ongelma että Rocky mountainin testivideon alla on aina vaan Ghost Caguan arvostelu : (

Falconi
06.01.2013, 16.42
Siinä hieman alempana slayer testi, tässä vähän helpotusta: http://www.redbull.com/en/bike/episodes/1331576594038/mtb-enduro-bike-review-rocky-mountain-slayer-50

Avekkis
06.01.2013, 18.41
The next MTB to feature in our review series with mtb-freeride.tv is the Rocky Mountain Slayer 50

Ghost Cagua Lector Details:
•Carbon main frame, aluminium rear triangle
•Suspension: Anti Squat platform with Rock Shox Monarch Plus RC3 160mm
•Fork: Fox 36er Talas FIT RC2 170mm travel Kashima Custom

Avekkis
06.01.2013, 18.42
Tuossa on se ongelma, viteo näkyy kyllä mutta tekstiosa kertoo Saksalaisesta tuotteesta
http://www.redbull.com/en/bike/stories/1331576578727/enduro-test-rocky-mountain-slayer

Falconi
06.01.2013, 19.35
Kappas, en huomannutkaan kun kuvatkin oli slayeristä. :S

wiggum
06.01.2013, 21.34
Hei taas, speksailu jatkuu.

Mites Slayer (http://www.bikes.com/main+en+01_102+Slayer_70.html?BIKE=1192&CATID=1&SCATID=60&Y=2013) 70, keksittekö syitä miksei kannata? Tottakai tota runkoa on kehuttu maailman ääriin arvosteluissakin :D

Itseani viehättää rock shoxin lyric DH ilman pituussäätöä mutta high/lowspeedillä, 75satulakulma + reverb, ja tottakai Rocky Mountain (löytyy jo ihana Element).
Taakse saa sitten jotain muutakin joskus.. Onko tuossa 2013 reverbissä muuten kaapeli sivussa eikä takana hissiankkurin alla? olin katselevinani kuvista.

Pohdin tuossa vähän mitä eroja haluan tulevalta nykyseen Canyoniin verrattuna. Nykynen 68.5keulakulma on aika ankea alamäissä, ja tuntuu että ohjaamo on liian lyhyt. Geometriataulukot ovat jo kadonneet, mutta hetken trigonometriajumpan ja 2012 malliin vertaamisen jälkeen olen aika varma, että vanhassa reach on jossain 390 paikkeilla.
Lyhyys tuntuu nimenomaan silloin, kun satula on laskettu pois häiritsemästä, normi ajoasento 590 top tubella ja 55mm stemmillä on ihan jees.
Rocky Mountainissa reach ilmeisesti noin 420-425, top tube on 595 (large eli 19'') ja satulakulma 75astetta, kai se suurinpiirtein tuli oikein laskettua.
Ajelin viime keväänä päivän Cube Fritzzillä Gardalla, se tuntui aika sopivalta, taitaa olla hitusen lyhyempi ohjaamo kun L koon Slayerissa.

Vanhassa myöskin 9mmQR eessä ja takana, mutta sehän korjautuu millä tahansa nykyfillarilla (paitsi mondrakerin karvalakkiversioilla)
170/165 joustot on jees, pärjäilee varmasti bike parkeissa, ainakin kivempaa luultavasti kun Canyonilla.

Mulla on vuoden ollut nyt ajossa tuommoinen 2011 Slayer 70. Kyllähän sillä pääsee hienosti ainakin alamäkeen, mutta lenkkikäyttöön löytyy varmasti parempiakin. Silti voinen sitä suositella endurokäyttöön, jos sen suuntainen meno miellyttää. Poljettavuudeltaan tuo ei ole paras mahdollinen, mutta muuten jousitus toimi vallan hienosti jopa vakiona ja geometriakin on ok. Rungon punnitsin 3350 g vakioiskarilla.

Saa tulla koestamaan, L-kokoinen 55 mm:n stemmillä(2013 mallissa sisäiset vaijerinviennit, muutoin sama).

Viime kesänä Slayereitä taisi pyöriä säännöllisesti noin 3 kpl kisapaikoilla, joten muillakin on kokemuksia.

Avekkis
06.01.2013, 22.56
Jees, nimenomaan enskafillaria haussa, pitkät lenkit menee muilla vehkeillä. Pistän YVtä koeajosta, kiinnostaa tottakai! :)

syklopaatti
07.01.2013, 12.46
Saksassa Mavic kehät maksaa noin 100-110€, esim Stans Flow Ex samoissa hinnoissa. Mavic pinnoja saa 30€:lla 12kpl, tai yksitellen 4-5€. Oon 4 vuotta ajanu Mavic Deemax ja Crossmax kiekoilla ja pari pinnaa sekä yhden Deemax takakehän oon uusinu. Tosi tyytyväinen. Pari kertaa on renkaasta ilmat purpannu ja silloinkin kyseessä on ollu Maxxiksen yli löysä rengas. Oon huomannnu että Maxxiksella on laatu ongelmia renkaissa ja jotku on jo heti uutena niin löysiä että mahdoton ajaa tubeleksena.
Ootteko tietoisia ,että ihan suomesta saa mavicin tubeless kehää todella edukkaasti.
http://www.hi5bikes.fi/~yf7xx0000001/?Y999=PIF&Y104=MA-XM819 (http://www.hi5bikes.fi/~yf7xx0000001/?Y999=PIF&Y104=MA-XM819)

Itse tilasin kehän tuolta ja paikallinen kauppias kasas mulle käytetyn navan ympärille kiekon joka on kyllä kestänyt mitä tahansa pommitusta ja ajovirheitä.:)
Enpä ole noin edulliseen hintaan vastaavaa kehää mistään löytänyt.

sakuvaan
07.01.2013, 14.12
Ootteko tietoisia ,että ihan suomesta saa mavicin tubeless kehää todella edukkaasti.
http://www.hi5bikes.fi/~yf7xx0000001/?Y999=PIF&Y104=MA-XM819 (http://www.hi5bikes.fi/~yf7xx0000001/?Y999=PIF&Y104=MA-XM819)

Itse tilasin kehän tuolta ja paikallinen kauppias kasas mulle käytetyn navan ympärille kiekon joka on kyllä kestänyt mitä tahansa pommitusta ja ajovirheitä.:)
Enpä ole noin edulliseen hintaan vastaavaa kehää mistään löytänyt.

Deemax ja Crossmax on vähän eri hintaluokan kehiä kuin XM819

drop
07.01.2013, 15.04
Ei ne kehät nyt niin paljoa kalliimmat ole jos erikseen löytää, kasaaminen on vain hankalaa.

Sääli, että Mavic vaikuttaa haluavan antaa tuon markkinasegmentin muille.

wiggum
07.01.2013, 20.54
Enpä olisi huolissani Mavicin valmiskiekkojen kehien kestosta. Vuodesta 2009 on paukuteltu noilla Crossmax ässäxillä, eikä tee heikkoakaan vielä. Pinnoja uusin taakse vetopuolelle syksyllä, kun ketju ja kivet olivat niitä syöneet. Sinänsä melkoista hätävarjelun liioittelua, jos päätyy johonkin "perinteisemmän" malliseen kiekkoon varaosa saatavuuden takia. Kuinka moni oikeasti rikkoo niitä kehiä niin usein?

syklopaatti
07.01.2013, 22.30
Deemax ja Crossmax on vähän eri hintaluokan kehiä kuin XM819
Veikkaan ,että deemax on EX823 kehä eri tarroilla joka sekään järin kallis tuolla ole.
http://www.hi5bikes.fi/~Sshxx0000001/?Y999=PIF&Y104=MA-EX823 (http://www.hi5bikes.fi/~Sshxx0000001/?Y999=PIF&Y104=MA-EX823)
Korjatkaa joku jos meni mönkään.

AK-87
09.01.2013, 12.28
Mites Avekkiksen ja Verska-Vesan fillariprokkikset etenee, vai eteneekö?

drop
09.01.2013, 13.31
Veikkaan ,että deemax on EX823 kehä eri tarroilla joka sekään järin kallis tuolla ole.
http://www.hi5bikes.fi/~Sshxx0000001/?Y999=PIF&Y104=MA-EX823 (http://www.hi5bikes.fi/~Sshxx0000001/?Y999=PIF&Y104=MA-EX823)
Korjatkaa joku jos meni mönkään.

Ei ole, vaan aika paljon kevyempi versio. Deemax ultimate taas on 21mm sisämitalla.

Verska-Vesa
09.01.2013, 15.36
Ehkä olen vähän kallistumassa Fiven suuntaan.
Onko kellään kokemusta Fivestä + CCDB Airista? Saako perän pogoamista hillittyä LSC:tä säätämällä niin että xc-lenkilläkin on kivaa (mutta niin ettei se silti mene ihan tönköksi)?
Painoa ja hintaahan tuosta tulisi Foxin Floattiin verrattuna, mutta noi CTD-hommelit ei oikein innosta.

Verska-Vesa
09.01.2013, 15.38
Onko kellään kokemusta Fivestä + CCDB Airista? Saako perän pogoamista hillittyä LSC:tä säätämällä niin että xc-lenkilläkin on kivaa (mutta niin ettei se silti mene ihan tönköksi)?
Painoa ja hintaahan tuosta tulisi Foxin Floattiin verrattuna, mutta noi CTD-hommelit ei oikein innosta.

sakuvaan
09.01.2013, 15.52

Ainakin Elkassa onnistui, miksei CCDBssäkin, toisaalta, fillariosa varmaan voi kanssa viritellä CCBDA'ta tarpeen mukaan jos on jotain toiveita..

Vertti83
09.01.2013, 17.25
Tässä kun tuntuu olevan itse kullakin pyöräkuumetta päällänsä, niin laitetaampa vähän lisää vettä myllyyn.

Bongasin jokinaikaa sitten MTBR foorumilla jonkun tekemän Excel listan AM pyörien geometria mitoista, ja pyöräytin oman vastaavan, johon on koottuna hieman enemmän relevantteja mittoja ja attribuutteja. Listasta näkee aika hyvin minkälaisia eroja eri pyörien välillä on, mutta se sitten että mitenkä ne vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin ja omiin mieltymyksiin on toki katsojan silmissä, mutta tuosta on ainakin helppo vertailla....

Mitoissa saattaa olla pikkuvirheitä, mutta suurinpiirtein pitäisi olla ainakin sinneppäin, jos näkyy räikeitä virheitä niin saapi ilmoitella niin korjaillaan sitä mukaa...
(voin lähettää myös Excel fileenä spostilla, jos sellaisessa muodossa tuota kaipaa)

https://lh6.googleusercontent.com/-_D8gmG8lgeA/UO2KVi9cyII/AAAAAAAABs4/9_StSOjQvKI/s1117/AM_GeoChart01.png

Avekkis
09.01.2013, 17.59

Odottelen tarjouspyynnölle vastausta Tampereen Pelotonshopista, kaks s-postia eri henkilöille ja puhelu, ei vastausta.. Liekkö kiirettä suksien kanssa..
Transition Covert, Norco rangekillerb, Banshee rune650 listoilla myös.
Covert Carbon 2 inan päälle 5000, Norcoa vois kai sportaxista kysyä mutta kuka diilaa Bansheeta?
Mega AM Prota ei saa ajoissa (tarvin fillarin hyppysiini huhtikuun ekalla viikolla) ,Nomad tippui kyydistä hinnan takia..

Vielä on aikaa : )

Mahtava taulukko Vertti83! Oma kalpeaa tuon rinnalla, tosin mulla on hinnat ja osat myös :D ei vain noin montaa mallia..

Avekkis
09.01.2013, 18.08
Tuossa listassa äkkivilkasulla näyttäs olevan 2012 ja 2013 geometriaa sekasin, esim Covert ja Covert Carbonissa on sama geometria nettisivun mukaan.

Avekkis
09.01.2013, 18.09
Vielä kolmas putkeen, Slayerin koeajo sovittu parin viikon päähän. :)

Tää speksailu on kyllä paskalla netillä niin kovaa hommaa että saisivat palkkaa maksaa.

sakuvaan
09.01.2013, 18.10
mutta kuka diilaa Bansheeta?

Sweden, Finland
Behindbars
info@behindbars.se
www.behindbars.se (http://www.behindbars.se/)

Vertti83
09.01.2013, 18.29
Tuossa listassa äkkivilkasulla näyttäs olevan 2012 ja 2013 geometriaa sekasin, esim Covert ja Covert Carbonissa on sama geometria nettisivun mukaan.

Covert Carbon on samalla geometrialla kuin 2013 alumiini Covert, taasen näissä vanhemmissa Covert v2(2009-2012) on eri geometria... Jälkimmäinen listalla lähinnä siksi kun sellainen löytyy tällähetkellä omasta tallista :)

Avekkis
09.01.2013, 19.08
The webhosting subscription for this domain: behindbars.se
This domain has expired and is pending renewal or deletion.

behindbars.com pikku onkelma

sakuvaan
09.01.2013, 19.12
The webhosting subscription for this domain: behindbars.se
This domain has expired and is pending renewal or deletion.

behindbars.com pikku onkelma

http://bansheebikes.com/contact-us

tai kysy lärvikirjassa/twitterissä kenellä on runkoja, vastaavat yleensä nopeasti

Avekkis
09.01.2013, 19.36
Oukei pitää kokeilla, kiitos! :)

Verska-Vesa
09.01.2013, 23.09
Ainakin Elkassa onnistui, miksei CCDBssäkin, toisaalta, fillariosa varmaan voi kanssa viritellä CCBDA'ta tarpeen mukaan jos on jotain toiveita..
CCDB:n ideahan on just se ettei sitä tarvi sisäisesti viritellä. Jos laittaisi riittävästi LSC:tä ja riittävän vähän HSC:tä, niin sillä saisi varmaan vähän semmoisen propedal-fiiliksen jos semmoista alkaa haluamaan?

sakuvaan
09.01.2013, 23.12
CCDB:n ideahan on just se ettei sitä tarvi sisäisesti viritellä. Jos laittaisi riittävästi LSC:tä ja riittävän vähän HSC:tä, niin sillä saisi varmaan vähän semmoisen propedal-fiiliksen jos semmoista alkaa haluamaan?

No eii vältsysti, pitäis olla oikeenlainen simmipakka tai se vipu että tuollaisen saisi... en sano mitään varmaksi kun en koskaan ole nähnyt ko, värkin sisuksia, toisin kuin foksin ja rokkarin sisämyksiä on tullut katseltua joskus..

Ja ohan aina ilmakannun koko sellainen mikä pitää olla oikea, CCBllä taisi olla omasta takaa speisserikittejä.

Verska-Vesa
09.01.2013, 23.44
Joo, no ilmakannua täytyy tietty viritellä omien mieltymysten mukaan, mutta koska CCDB:n vaimennus ei perustu pääasiassa simmipakkaan, ei siihen simmipakkaan tarvi kajota. Niissä high speed-vaimennuksen istukkaventtiileissä pitäisi ilmeisesti riittää säätövara melkein mihin tahansa runkoon.

syklopaatti
10.01.2013, 02.05
Ei ole, vaan aika paljon kevyempi versio. Deemax ultimate taas on 21mm sisämitalla.
Jaa. Linkkiä kiitos. Aika kevyt saa olla jos ust kehä on. Valaiskaa minua.
Kiinnostaa. Kai niitä kehiä saa erikseenkin ostettua?

sakuvaan
10.01.2013, 07.49

Juu saksassa on, 129 - 110 euroo laaki.

syklopaatti
10.01.2013, 08.48
Juu saksassa on, 129 - 110 euroo laaki.
Okkei. Luulin siin aivan väärin. Noh...Kysymällä oppii.

AaJiiKoo
10.01.2013, 08.59

Varmasti saa hillittyä Fivessä, koska saa Patriotissakin. CCDBA:ssa tuntuisi vaimennus siirtyvän huomattavan (tai huomaamattoman...) saumattomasti hitaalta puolelta nopealle, joten sen voi säätää aika jämäkäksi ilman, että herkkyys kärsii terävissä pateissa. Itselläni on aika reilusti LSC:tä ja LSR:ää, mutta HSC kokonaan auki enskatyyppisessä ajossa. Näin se toimii niin kuin hyvä platform-vaimennus eikä tarvi ajaessa väännellä mitään vipuja eestaas. Itse ajan Patriotilla kaikki ajot mukaan lukien paikalliset xc-kisat ja ei jousituksen pogoaminen ole kertaakaan ahistanut.

zeizei
10.01.2013, 09.07
Itse ajan Patriotilla kaikki ajot mukaan lukien paikalliset xc-kisat...

llmankos se pyörä kulkeekin ihan kohtuullisesti :)

sakke
10.01.2013, 10.57

Mulla uus Alpine Float CTD Trail Tune BV iskarilla, vaikuttaa oikeen soivalta toikin iskari. Sitä karvalakki Float CTD:tä, mikä Fivessä vakiona tarjolla ei kannata ottaa, eri sisuskalut kuin Trail Tune BV Kashima mallissa ja siten ihan eri iskari. CTD Trail Tune on Float takaiskareiden osalta oikeestaan lähinnä uudella tavalla markkinoitu ProPedal...

Pogoilua en ole kokenut ongelmaksi pyörissä joissa yksi nivel ja sekin korkealla (esim. Oranget).

En tosin yhtään epäile etteikö CCDB olis hyvä tahi parempi, Float halvempi ja kevyempi.

Mr Hyde
10.01.2013, 15.11
Uusimmassa saksankielisessä Mountain Bike-lehdessä on enduropyörien vertailutesti. Mukana ovat mm. Scott Genius LT, Trek Slash, Specialized Enduro, Rocky Mountain Slayer, Norco Range. Testin ylivoimainen ykkönen oli Specialized Enduro Expert Carbon.

iikka
10.01.2013, 16.20

Vanha deemaxi oli kai sama kun EX823.

Itseäni häiritsee suunnattomasti se, että Mavicilta puuttuu nykyaikaisen käsityksen mukainen enska/AM vanne.
Olen jopa jossain määrin pahoittanut mieleni asiasta.

Tuo puuttuva vanne saisi olla painoltaan XM819:n luokkaa ja leveydeltään EX823:n luokkaa. Mielellään UST.

drop
10.01.2013, 20.06

http://www.sicklines.com/2009/05/19/spotlight-2009-mavic-deemax/

2009 kehä muuttui kevyemmäksi ja samalla kiekkosetin paino tippu ~300g (ei pelkästään kehien vuoksi, mutta pääasiassa). Sama koneistus on sen jälkeen tullu kaikkiin muihinkin valmiskiekkoihin, mutta irtokehät ovat vielä niitä ~10v samoina pysyneitä malleja (vähän liioittelen).

Ja kuten tuossa mainittu, Mavicilta todellakin puuttuu varteenotettavat modernit kehät. Esim. EX821 vannetta on kaivattu jo vuosia, ja kun ovat nyt tuota koneistusta tehneet jo 4v niin luulis että sen voisi tuoda pikkuhiljaa myös irtokehiin. Veikkaan kuitenkin, että heillä on niin hyvät marginaalit noissa valmis-kiekoissa ja navoilla huono maine, että pelkäävät kaikkien ostavan pelkkiä kehiä jolloin voitot laskisivat (en mä muuta selitystä keksi).

Useimmissa valmiskiekoissa Mavicilla on 24-28 pinnaa joten niiden vanteiden käyttäminen 32 pinnaisen navan kanssa olisi haastavaa. Takarenkaan Deemaxissa on kuitenkin 32-pinnaa ja olen nähnyt kuvia siitä kun joku kokosi semmosen kiekkosetin Chris Kingin navoilla. Yritin kaivaa jotain tietoja, mutta henkilö kommentoi (ehkä mtbr'n foorumilla) että kokoaminen oli niin tuskaista ja hankalaa ettei ole jaksanut suremmin siitä kirjoittaa.

http://www.ridemonkey.com/forums/f19/mavic-deemax-rim-non-deemax-hubs-240654/

Saksassa oli vielä viime vuonna paljon noita myynnissä, nyt en heti löytänyt.

zort
11.01.2013, 08.53
Uusimmassa saksankielisessä Mountain Bike-lehdessä on enduropyörien vertailutesti. Mukana ovat mm. Scott Genius LT, Trek Slash, Specialized Enduro, Rocky Mountain Slayer, Norco Range. Testin ylivoimainen ykkönen oli Specialized Enduro Expert Carbon.

Hohhoijaa...

onkohan noissa Saksan lehdissä koskaan muita voittajia ollutkaan kuin saksapyörät ja spessu?

Avekkis
11.01.2013, 10.41
Nonniin, homma edistyy taas tai ei.
Kilpailulistalla on nyt Rocky Mountain Slayer ja Knolly Chilcotin (kiitos Syklopaatti kun mainitsit, on muuten makee pyörä)

Slayerin koeajo on sovittu, Chilcotiniä pitäs Kuopioon... Molemmat fillarit inan vaikeita hommata mutta ainahan se nyt onnistuu.
Mielipiteitä? Nuohan on molemmat vähän helkkarin hyviä pyöriä varmasti...
En ole muuten saanut hintaa vielä kummallekkaan muuten kun runkona, saas nähä.

AK-87
11.01.2013, 11.00
Eiköhän nuo tosiaan ihan päteviä ole. Slayer taitaa silti olla aika paljon helpompi hankkia kuin Chilcotin, jota käsittääkseni pitää tilata ihan Ameriikasta asti.

zort
11.01.2013, 11.10
Eiks täällä foorumilla ollut joku briteistä Knollyn tilannut?

sakuvaan
11.01.2013, 11.20
Eiks täällä foorumilla ollut joku briteistä Knollyn tilannut?

Se joku taisi olla PaH jolla knolly on.

syklopaatti
11.01.2013, 12.08
Täällä kuopiossa yks kaveri tilas Knolly chilcotinin briteistä hyvällä alella. Tai se tilas vaan rungon.
Kovasti kehuu pyörää ja pirun hienohan se on.

syklopaatti
11.01.2013, 12.20
Hohhoijaa...

onkohan noissa Saksan lehdissä koskaan muita voittajia ollutkaan kuin saksapyörät ja spessu?
Oon aina kuullut ,että saksalaislehdissä voittaa saksalainen ,mutta ,että spessu...:D Ne on varmaan lahjoneet sen raadin.:)
On muuten mielenkiintoista nähdä miten demo kulkee enskaudella kun Gwin meni spessulle.

zort
11.01.2013, 12.34
Oon aina kuullut ,että saksalaislehdissä voittaa saksalainen ,mutta ,että spessu...:D Ne on varmaan lahjoneet sen raadin.:)
On muuten mielenkiintoista nähdä miten demo kulkee enskaudella kun Gwin meni spessulle.
Eihän niissä muita koskaan saksalaisten lisäksi oo. Tai no, trekki, cännäri ja gigantti. Lehdestä toiseen, vuodesta toiseen. Pikkasen lokeroitunutta meininkiä. No ihan sama, sen kun vaan.

Avekkis
11.01.2013, 13.00
Briteistä juu tulee kilkotin jos tulee, tai sitten Norjasta. Pitää vaan selvitellä tässä että täytyykö maksaa tulli+alv jos Norjasta tulee. Pistin tullille jo viestiä...
Peloton shopissa Tampereella ei normituonnissa ole Slayeria, mutta saa kyllä kuulemma jotenkin hoidettua. Onko tietoa muista Rocky Mountain diilereistä?

syklopaatti
11.01.2013, 13.29
Briteistä juu tulee kilkotin jos tulee, tai sitten Norjasta. Pitää vaan selvitellä tässä että täytyykö maksaa tulli+alv jos Norjasta tulee. Pistin tullille jo viestiä...
Peloton shopissa Tampereella ei normituonnissa ole Slayeria, mutta saa kyllä kuulemma jotenkin hoidettua. Onko tietoa muista Rocky Mountain diilereistä?
CRC:llä on slayereitä ollu ainakin joskus myynnissä. Hyvällä alella vielä.

Jukhaha
11.01.2013, 15.27
En ole muuten saanut hintaa vielä kummallekkaan muuten kun runkona, saas nähä.

Knolllylehän löytyy build kit UK diilerin sivuilta hintaan 2600£. Tiedä sitten onko järkihinta niille osille vai ei: http://www.knollybikes.co.uk/chilcotin.html.

Avekkis
11.01.2013, 17.17
No joo, laskeskelin tosiaan että ei tunnu kovin edullisilta osilta.. Jospa ite kasais lyric rc2dh soloair/xtjarrut/X0kammet+takavaihtaja+ohjuri/kslev/muutasälää kuten satula,vaijerit,jarrulevyt,headset niin jäis alle 2000euroa kun netistä keräilee osat. Mulla on jo hopeprot/flowt ja nukeproofin warhead stemmi ja tanko..
Tohon voisi sitten jotku raskaammat kiekot hommata ja takaiskarin vaihtaa ehkä.
Runko Float rp23 1599puntaa eli 1942 euroa. ei paha setti.
Pitää nyt katella :D

Lucky13
11.01.2013, 18.10
Knolllylehän löytyy build kit UK diilerin sivuilta hintaan 2600£. Tiedä sitten onko järkihinta niille osille vai ei: http://www.knollybikes.co.uk/chilcotin.html.

Tolla setin hinnalla saisi kokonaisen YT Industriesin Wicked Pron (klik (http://www.yt-industries.com/de/preview/wicked-pro/)).

PaH
11.01.2013, 19.43

Toi buildkit on hinnoiteltu aikas tiukasti - ero runkoon+RP23:een on ööö... 800£, joka tuosta rekkulamäärästä on ihan kelpo hinta.
Keula ei oo huono ja SixC- kammet on irtonaisena u*tun tyyriitä. Kiekot on vähintään hyvät, jos Hopen vapaaratas ei tuota näppylöitä.
Muutakaan ihan sysipaskaa tuossa ei ole, paitsi et SixC:tä en ottais kammiks kun oon jo kolmet moiset rikkonu.

RP23 pelaa 4x4-perän kans, mut vaatii vähintäänkin ilmakammioon kuristusta. DB Air on kummiskin parempi ja ottaisin itse suoraan sen.

Mullon ollu Chilly (meedio-koko) lokakuusta -11 saakka -oli eka tommonen tällä mantereella -ja oon ulkoiluttanu sitä >500 ajotuntia aika
monessa kokoonpanossa ympärivuotisessa käytössä sekä kotimaassa että isommilla mäjillä. Jos ken halajaa jotain kysellä niin yv:llä
saa lisätietoa. Härveli asuu pohjoisessa h-gissä ja jos paikalle pääsee niin on se livenäkin kummasteltavissa / ajettavissa.

Muuten en tuohon rungon / buildkitin hintaan suhteessa muihin (Wicked / Insera / tms) kantaa ota, paitsi totean omana kantanani et jos nyt olis tarve 26"
approx tuon verran joustavalle rungolle eikä €/£/$ olis se juttu niin en epäilis hetkeekään ottaa toi Chilcotin uudestaan.

Muoks: no olishan se ollu halapa tuo setti jos buildkitin hinnassa olis ollu se runkoloinen matkassa... I´ll take my coat..

Avekkis
11.01.2013, 19.52
Knolly UKn mukaan:
So pricing for the build kit is an extra £2599.00 inc UK VAT
Full spec is here: http://www.knollybikes.co.uk/chilcotin.html

Eli siis jos oikein ymmärsin tuo 2599 puntaa tulee rungon lisäksi.

Aika vauhdilla aloin jo selaamaan nettikaupoista osia :D

Jukhaha
11.01.2013, 21.26
Kyllä kyllä, itsekin ennen rungon tilausta olin tuota build kittiä hamuamassa.. kun vaikutti hyvältä diililtä, mutta käsittää tosiaan pelkät osat tuo hinta.

PS. oman Chilin pitäisi olla matkalla kohti pohjolaa näillä näppäimillä. :)

Avekkis
15.01.2013, 13.53
Noniin, taas nöyhtäpylly kyselee:

Knolly chilcotin tais voittaa tarjouskilpailun, nyt alko sitten jumalaton osien kanssa säätäminen. Koitan hommata tuon suoraan CCDBcoililla, mutta keula, keula...
Alunperin meinasin Lyrik RC2 DHta, mutta sitten menin lukemaan jostain että on olemassa Bosia, Xfusionia, Marzocchia...

Bosin devilleä kehutaan joka paikassa, samoin Marzocchin jousikeuloja. Xfusionin vengeage kai on myös pätevä?
Onko tietoa miten hankalat nuo on huoltaa? Huoltelen itse mielelläni..
Hinta ei ehkä ratkaise nyt, ei sitä satasta paria enää kohta muista.

Muuten osalistaan on melkolailla sinetöity Saint vaihtaja, SixC 1x10 (saan halvalla), the ONET (myös halvalla)

Nykyset hope/flowt jää kiekoiksi. Niihin on jo renkaiksi fat albert 2.4, tekisi mieli kokeilla jotain uutta mutta pitäiskö noi nyt ajaa loppuun ensin..
Raskaammiksi kiekoiksi ajattelin CRCltä hope/mavic ex729, joihin litkutan muddymary/hans dampf (nekin on jo)

Mikähän se keula sitten olisi...

olliii
15.01.2013, 14.53
marsun 55 rc3 evo ti. tosin ei niitä taida löytyä tällä hetkellä enää mistään. enkä mä tiiä kui helppo tuo on huoltaakaan, mut pirun hyvältä se kyl tuntuu ajossa :)

AK-87
15.01.2013, 15.08
Lyrikit on ainakin aika helppohoitoisia. Tai en mä osaa, mutta kaverit kyllä :) Varaosiakin on saatavilla kivasti.

Mulla on Saint vaihtaja+liipasin ja ne on kyllä hyvät, mutta väittävät että Zee olisi melkolailla yhtä hyvä, mutta halvempi. Ei kai Onetkaan huonot ole, mutta XT:tä en toistaiseksi vaihtaisi mihinkään.

tune
15.01.2013, 15.30
Itse en sijoittaisi Marzocchiin, kun edes noissa "huippuvaimentimissa" ei ole simmitettyä paluuvaimennusta. Uusissa RC3 EVO V2 malleissa pitäisi olla valmistajan tietojen mukaan, mutta mm. MTBR:n foorumeilla on ollut keskustelua asiasta ja niissäkään sitä ei ole. Aikamoista vedätystä valmistajan puolelta. Omat aikaisemmat (jonkun vuoden takaa) kokemuksetkaan ko. valmistajasta ei ole kovin hyviä toimivuuden, suorituskyvyn (RC3, TST2), luotettavuuden ja takuun kannalta.
http://forums.mtbr.com/shocks-suspension/plunger-vs-shim-stack-833354.html

Bosista ei itsellä ole tietoa, mutta X-fusionin Vengeance tai Rockshox Lyrik RC2 DH itselle simmitettynä pitäisi olla ainakin asiallinen valinta. Molemmat toki myös itse huollettavissa, eikä sieltä hankalimmasta päästä huoltaa (Lyrikin ollessa kuitenkin helpompi huoltaa). Rockshox antaa myös aika perusteelliset huolto-ohjeet toisin kuin moni muu.

Se CCDB:n vakio simmipakka ei muuten aivan välttämättä sellaisenaan toimi yhteen kaikkien runkojen kanssa aivan suoraan (vaikka niitä säätöjä kuinka säätelisi). Maailmalla on ollut jonkin verran juttua, että iskari lyö nopeat iskut läpi kun simmipakka ei avaudu kunnolla. Tietty riippuu mm. rungon vipusuhteesta paljonkin ilmeneekö ko. ongelmaa. Vaikka niillä venttiileillä pystyykin vaimennusta säätämään, niin se simmipakka on silti merkittävä osa vaimennusta. Esim. Nicolai tarjoaa CCDB:tä custom tunella omiin runkoihin sopivaksi ja ihan syystä. Yhtään erikoisempaa vaimennusta (mitä esim. monivaiheisilla simmipakoilla saavutetaan) ei myöskään noilla ulkoisilla säädöillä saada aikaan (jos sellainen syystä tai toisesta on toivottavaa). Uudelleen simmitys toki korjaa tässäkin tapauksessa asian tarvittessa...

Avekkis
15.01.2013, 15.46
Kiitoksia vastauksista. Rock Shoxin revelationin olen huoltanut kerran, aivan loistavat ohjeet sivuilla. Niin ja ennen sitä muutin remote lockoutin ihan kruunusta kierrettäväksi, joka myöskin tosi simppeli homma.
Uskoisin, että se iskari nyt jokseenkin toimii alkuun, kun kuitenkin Knollyltä tarjoavat sitä runkoon valmiina. Simmitykseen sitten tarpeen mukaan..

Nimenomaan tuo huollon helppous houkuttelee lyrikissä.

syklopaatti
15.01.2013, 16.08
Rokkarin Lyrik RC2 DH ilmakeulaa pääsin pomputtamaan tossa viime viikonloppuna kun kaveri sellasen oli pyöräänsä laittanut.
Aikas herhältä ja hyvältä tuntu keula.

Kyllä minä ottasin silti tohon Foxin180 vanin jousella tahi ilmalla ja Kashimapinnoiteella tottakai.
Tai sitten Marsun Ti 55:sen tai ehkä BOS.....Kyllä on Avekkisilla nyt herkullinen tilanne päästä valitsemaan keulaa tommoseen runkoon ilman budjettirajoitteita.
Katteeks käy.:p

Avekkis
15.01.2013, 16.25
Lyrikkiä en oo ajanu kun dual position airina, tykkäsin kyllä siitäkin. Boseista tai marsuista ei ole mitään tietoakaan..

Avekkis
15.01.2013, 16.37
Jaajuu, taitaa tulla Fox Van 180 testattua kohtapuoliin Gran Canarialla Claymoren kyydissä :)
Pääseepähän vihdoin salipyörän selästä ulkoilmaan.

xc-pyöräilijä
15.01.2013, 16.39
Mites tämmöinen? http://www.fillariosa.fi/epages/fillariosa.mobile/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/20120930-11092-151329-1/Products/22-SSFVGHLR-170-301/SubProducts/22-SSFVGHLR-170-301-0001

tune
15.01.2013, 17.17
Niin pitikin mainita, että 2013 X-fusionille ei kuuleman mukaan tule tuota Gold Slick Ano -pinnoitetta liukuputkiin (toisinkuin X-fusion mainostaa). Ei sillä että tuo välttämättä olisi mikään täysin mullistava pinnoite, mutta hyvä tiedostaa, ettei tule pettymyksiä hankkimisen jälkeen. Silti kannattaa harkita tosissaan myös Vengeancea. Rockshoxillahan ei myöskään ole mitään kovin erikoista pinnoitetta liukuputkissa (ainoastaan anodisointi, kuten monilla muillakin).
Lähde: http://forums.mtbr.com/shocks-suspension/2013-forks-mazocchi-rock-shox-x-fusion-825901-2.html

Jep, noita simmityksiä ei kannata tehdä heti. Vaan ajella jonkin aikaa ja sitten kun on selvillä mikä alkuperäisessä vaimennuksessa ei ole niinkuin haluaisi, niin voi hoitaa simmitykset kuntoon (muuten ei välttämättä osu simmitykset kohdalleen jos ei edes tiedä mikä on pielessä).

PaH
15.01.2013, 21.04
...Se CCDB:n vakio simmipakka ei muuten aivan välttämättä sellaisenaan toimi yhteen kaikkien runkojen kanssa aivan suoraan (vaikka niitä säätöjä kuinka säätelisi). Maailmalla on ollut jonkin verran juttua, että iskari lyö nopeat iskut läpi kun simmipakka ei avaudu kunnolla. Tietty riippuu mm. rungon vipusuhteesta paljonkin ilmeneekö ko. ongelmaa. Vaikka niillä venttiileillä pystyykin vaimennusta säätämään, niin se simmipakka on silti merkittävä osa vaimennusta. Esim. Nicolai tarjoaa CCDB:tä custom tunella omiin runkoihin sopivaksi ja ihan syystä. Yhtään erikoisempaa vaimennusta (mitä esim. monivaiheisilla simmipakoilla saavutetaan) ei myöskään noilla ulkoisilla säädöillä saada aikaan (jos sellainen syystä tai toisesta on toivottavaa). Uudelleen simmitys toki korjaa tässäkin tapauksessa asian tarvittessa...

Faktaa vai niksun markkinointimateriaalista luettua tuo custom tune DoubleBarreliin? Mullon se käsitys et sekä CaneCreek että Nicolain dealerit
ovat kertoneet et kyseessä on vain ko. rungoille passatut hanikoiden asennot, ei sisuksien minkäänlainen muuttaminen ? Tosta oli aikas paljon
keskustelua silloin kun juttu oli uusi; parisen vuotta sit, sekä germaanien että mtbr:n foorumeilla eikä kukaan toista todistanut.

Sinällään CCDB coilin simmipakkojen muuttaminen voipi olla joskus tarpeen. Mullon ollu kaks noita vieterivehkeitä ja niiden simmejä on
muokattu kumpaakin kahteen kertaan. Kahdesti dg:in (mr Stendec) ja kahdesti mcMarkuksen toimesta - joka kerta on saavutettu se
mitä on haluttu. Niksussa DB:n ongelma ei juurikaan ollu läpilyönti; päinvastoin yyberdegressiivistä perää tartti kompensoita valiota
nopeemmalla iskarilla. DB Airin simmitys ei oo tullu vielä vastaan, sen säätöalueet kun on vähintään tuplat coiliin verrattuna. Eikä taida hetkeen
tullakaan, iskarin paikan vallannut Woodie on siirtänyt noi DB:t varavaraiskareiks.

tune
15.01.2013, 21.28
Faktaa vai niksun markkinointimateriaalista luettua tuo custom tune DoubleBarreliin? Mullon se käsitys et sekä CaneCreek että Nicolain dealerit
ovat kertoneet et kyseessä on vain ko. rungoille passatut hanikoiden asennot, ei sisuksien minkäänlainen muuttaminen ? Tosta oli aikas paljon
keskustelua silloin kun juttu oli uusi; parisen vuotta sit, sekä germaanien että mtbr:n foorumeilla eikä kukaan toista todistanut.

Sinällään CCDB coilin simmipakkojen muuttaminen voipi olla joskus tarpeen. Mullon ollu kaks noita vieterivehkeitä ja niiden simmejä on
muokattu kumpaakin kahteen kertaan. Kahdesti dg:in (mr Stendec) ja kahdesti mcMarkuksen toimesta - joka kerta on saavutettu se
mitä on haluttu. Niksussa DB:n ongelma ei juurikaan ollu läpilyönti; päinvastoin yyberdegressiivistä perää tartti kompensoita valiota
nopeemmalla iskarilla. DB Airin simmitys ei oo tullu vielä vastaan, sen säätöalueet kun on vähintään tuplat coiliin verrattuna. Eikä taida hetkeen
tullakaan, iskarin paikan vallannut Woodie on siirtänyt noi DB:t varavaraiskareiks.

Kyllä tuo on Niksun markkinointimateriaalista on peräisin. Kummallista jos vaan säätöjen asennot ilmoittavat custom tunena ja kun ovat kuulemma tunen viilanneet kohdilleen Cane Creekin kanssa. Mutta ei mulla sen tarkempaa tietoa ole tuosta asiasta ja kummallisempaakin kuulee välillä.

Joillain on kuuleman mukaan vakiopakka ollut turhan jäykkä, jonka seurauksena virtaus on jäänyt pieneksi ja iskari hakkaa läpi joustamatta nopeissa iskuissa. Mutta rungon vipusuhteellahan on tuohon merkittävä vaikutus ja saattaa olla jotain harvinaisempia tapauksia kyseessä. Esim. runko jossa on reilusti matalampi vipusuhde kuin keskimäärin.

Edit: Pakko muuten vielä mainita, että Niksun dokumentissa lukee "Custom Shimming" voisi ainakin äkkiseltään luulla ettei tuo jätä juurikaan epäilyjä tulkinnan suhteen (ellei tuolla sitten viitata muihin iskareihin). Tuon otsikon alla kyllä kerrotaan myös samassa tekstissä, että eri tune saavutetaan simmejä muokkaamalla ja että he ovat Cane Creekin kanssa kehittäneet CCDB:n "specific tunen" omiin runkoihinsa. Mutta ei tuo taida muuten selvitä kuin availemalla ja vertailemalla iskareita todellisuudessa. Lähde (sivu 19): http://www.nicolai.net/files/nicolai-2011-web.pdf

Henkka.k
16.01.2013, 00.35
Aina kun aletaan puhua Marsun keuloista niin löytyy joku joka alkaa valittaa, että on ollu luotettavuus ongelmia, firma kohta konkassa, ei ole varaosia jne..

Marsulla oli pahoja laatuongelmia muutama vuosi sitten kyllä. Mutta nykyiset vehkeet on ihan eri laatuisia joten tuo kortti on jo aika kulunu ja minusta sillä on ihan turha pelotella ihmisiä ku siitä on kuiteski jo monta vuotta.

Ja sit toi firma menee kohta konkkaa homma. Marsuhan meinas mennä konkkaa jo 2008 mutta sitten se myytiin. Marsun uusi omistaja jatkoi toimintaa normaalisti. Ei Tenneco sanonut, että niitä vanhoja malleja ei enää takuukorjailla. Vaikka se nurin menis niin en olis yhtään huolissaan keulan omistajana. Kyllä niitä vielä senkin jälkeen joku tekee/huoltaa. Ja toisekseen ainakin nykyiset Marsun jousikepit on tosi luotettavia. Itse olen omistanu 3 eri mallia: 888 RC2X, 888 ATA, 888 RC3 keulat. Mun keulat on ollu niin hyviä että vain yhden kerran olisin tarvinnu yhden tiivisteen ilmakammioon. Tämä ilmakammion tiivistevika ATA malleissa oli varmaan pää syyllinen minkä takia Marsulla meni maine. Sitä tiivistettä ei paikallisella pyöräkauppiaalla ollu, sanottiin vaan että ei voi mitään. Sit kävin hakemassa sen tiivisteen viereisestä tiivistekaupasta 20 sentin hintaan ja pistin paikoilleen.

Jos lukee arvosteluja 55 rc3 keulasta viimesen parin vuoden ajalta niin melkoista hehkutusta. Nyt ne vielä paranteli reboundia 2013 malleissa. En tiiä tuliko simmejä vai mitä ne muutti, mutta tuskin se huonompaan suuntaan meni! Just möin Fox 36 VAN Kashiman pois ja 55 RC3 on potentiaalinen korvaaja.

tune
16.01.2013, 00.50
No voi toki olla että luotettavuus on parantunut, mutta jo pelkästään simmittämätön rebound on itselle sellainen ongelma etten tuollaista ainakaan ykköspyörään keulaksi laita. Kuten tuossa aikaisemmin totesin, niin RC3 EVO V2 malleihin piti tulla simmitetty rebound ja sitähän Marzocchi myös mainostaa, mutta näköjään ei ole kuitenkaan sellaista löytynyt keulan sisältä. 55 RC3 on itselläkin ollut, mutta ei suorituskyvyltään riittänyt itselle. Nopeissa iskuissa hakkasi läpi joustamatta kunnolla (tuota vanhempaa mallia ei voinut edes simmittää) ja simmittämätöntä reboundia ei oikein saanut säädettyä mieleiseksi (liian nopea alkujoustosta ja liian hidas loppujoustosta, säätämällä reboundia saa toki jomman kumman suurinpiirtein kohdalleen, mutta ei molempia).

Henkka.k
16.01.2013, 10.37
Oisko sulle ollu liian löysä se vakio jousi jos kerta läpi hakkas?

Rahka
16.01.2013, 11.53
Tosta takavaihtajasta vielä...
Lyhyt häkkistä Zee:tähän myydään kahta eri mallia : 23-28 ratio ja 32-36. Just eilen satuin lukeen ton ZEE revikan täältä:

http://factoryjackson.com/2012/12/30/review-shimano-zee-rear-mech/#.UPZDZo55ugk

Tässä suora lainaus em. revikasta.

"I must also point out that the new Saint mech has a built in mode converter which will enable it to run with a 36T cassette but it is heavier and twice the price"

Avekkis
16.01.2013, 12.39
Taitaa tulla saint kuitenkin

tune
16.01.2013, 12.47
Oisko sulle ollu liian löysä se vakio jousi jos kerta läpi hakkas?

Ei ollut löysä ja läpi hakkaamisella tarkoitin, että iskut tulee läpi (eikä keula jousta kuten pitää nopeissa iskuissa). Painoa itsellä on aavistuksen vajaa 80 kg. Oikea painuma kertoo kyllä riittävästi jousen sopivuudesta, mutta vaimennuksen ongelmia ei jousella voi korjailla ja päinvastoin.

Oletkos muuten yrittänyt etsiä muitakin osia Marzocchin keuloihin, kun yleisiä tiivisteitä kyllä löytyy (kuten useisiin muihinkin keuloihin). Itse kun aikoinaan kyselin osia/huoltoa eräästä pk-seudun legendaarisimmista liikkeistä, niin vastaus oli ulkomuistista kutakuinkin näin: "Valitettavasti ei pysty auttamaan. Tiivisteiden lisäksi varaosia ei juuri löydy hyllystä ja italialaisten kanssa pelleily ei kiinnosta. Kun sieltä tilaa sopivan osan, niin postissa voi tulla aivan mitä sattuu.". Voihan tuohon toki olla tullut muutostakin viimeisen muutaman vuoden aikana.

Rahka
16.01.2013, 12.52
Joo, itselläni on ollut tuo 9v saint, medium häkillä kyllä mutta aika kivasti se on tossa alpinessa kestänyt tuota kuritusta :) sitten kun se sanoo sopimuksen irti niin vaihtuu varmaan tuohon Zeehen. Mutta makeeta pyörää oot kasaamassa :) jos oikein käsitin niin oot kouvolasta? Ite oon kotkasta, vois tuossa sulien saapuessa koittaa eksyä sinne pyörällä käymään jos vaikka jotain enskalenkin tynkää tjsp. Pitää vaan ensi saada tuo oma polvi kuntoon, tuo ulompi kierukka meni :/ . Tänään totesi tohtori että leikataan...

mehukatti
16.01.2013, 14.07
Saakos Zeessä tiputettua vaihdetta (jäykemmälle) useemman rattaan yhellä painalluksella kuten uudessa Saintissa? Tähän kun on tottunut, niin vanhat vaihtajat/vivut tuntuu ihan kivikautisilta, kun pitää kelata yks ratas kerrallaan alaspäin. Väittäisin, että enska- ja dh-kisan lähdössä niillä menettää 0.x sekuntia.

drop
16.01.2013, 14.13
Aina kun aletaan puhua Marsun keuloista niin löytyy joku joka alkaa valittaa, että on ollu luotettavuus ongelmia, firma kohta konkassa, ei ole varaosia jne..

Marsulla oli pahoja laatuongelmia muutama vuosi sitten kyllä. Mutta nykyiset vehkeet on ihan eri laatuisia joten tuo kortti on jo aika kulunu ja minusta sillä on ihan turha pelotella ihmisiä ku siitä on kuiteski jo monta vuotta.

Ja sit toi firma menee kohta konkkaa homma. Marsuhan meinas mennä konkkaa jo 2008 mutta sitten se myytiin. Marsun uusi omistaja jatkoi toimintaa normaalisti. Ei Tenneco sanonut, että niitä vanhoja malleja ei enää takuukorjailla. Vaikka se nurin menis niin en olis yhtään huolissaan keulan omistajana. Kyllä niitä vielä senkin jälkeen joku tekee/huoltaa. Ja toisekseen ainakin nykyiset Marsun jousikepit on tosi luotettavia. Itse olen omistanu 3 eri mallia: 888 RC2X, 888 ATA, 888 RC3 keulat. Mun keulat on ollu niin hyviä että vain yhden kerran olisin tarvinnu yhden tiivisteen ilmakammioon. Tämä ilmakammion tiivistevika ATA malleissa oli varmaan pää syyllinen minkä takia Marsulla meni maine. Sitä tiivistettä ei paikallisella pyöräkauppiaalla ollu, sanottiin vaan että ei voi mitään. Sit kävin hakemassa sen tiivisteen viereisestä tiivistekaupasta 20 sentin hintaan ja pistin paikoilleen.

Jos lukee arvosteluja 55 rc3 keulasta viimesen parin vuoden ajalta niin melkoista hehkutusta. Nyt ne vielä paranteli reboundia 2013 malleissa. En tiiä tuliko simmejä vai mitä ne muutti, mutta tuskin se huonompaan suuntaan meni! Just möin Fox 36 VAN Kashiman pois ja 55 RC3 on potentiaalinen korvaaja.

Luotettavuuden kanssa ei ollut ongelmia, mutta varaosia en meinannut saada mistään. Marzocchi ohjasi kaikki kyselyt maahantuojalle joka vastasi aina että homma toimii niin huonosti etteivät tilaa mitään. Nykyisellään fillariosalta kai saa varaosia, kuvittelisin kuitenkin että voi loppua nopeasti jos heidän saatavuus heikkenee.

Mun ymmärtääkseni marzocchi siirtää taas valmistuksen muualle säästääkseen kustannuksia joka oli viimeksikin vuosien epäluotettavuuden takana, sama voi toistua eivätkä ihmiset tule olemaan yhtä ymmärtäväisiä. Mallivalikoimaa on karsittu ja kaikki ylemmät insinöörit irtisanoutuivat... Ei toi nyt kovin vakaalla pohjalla tuntuisi olevan.

AK-87
16.01.2013, 14.19
Saakos Zeessä tiputettua vaihdetta (jäykemmälle) useemman rattaan yhellä painalluksella kuten uudessa Saintissa? Tähän kun on tottunut, niin vanhat vaihtajat/vivut tuntuu ihan kivikautisilta, kun pitää kelata yks ratas kerrallaan alaspäin. Väittäisin, että enska- ja dh-kisan lähdössä niillä menettää 0.x sekuntia.

Niin ja Sainttihan heittää tarvittaessa 3 pykälää kerralla suuntaansa. Oon pitänyt sitä kyllä kätevänä systeeminä. Ja tuntumakin on hyvä ja napakka, ei siis yhtään perinteisen shimanomainen (=epämääräisen löysä).

Avekkis
16.01.2013, 14.46
Rahka, ilman muuta :P Katellaan keväämmällä...
Nimenomaan kehutun toiminnan ja kestävyyden takia tulee saint. Jos ostaa 2500 euron rungon niin 20 euroa lisää takavaihtajaan ei ole kauhean paha.

Kun ei ole mitään kokemusta noista marsun keuloista niin näillä puheilla jo taidan jättää sen ulos laskuista, on niitä muitakin....

HanttaHoo
16.01.2013, 16.31
Itse en lyttäis Marzocchia heti näiden keskusteluiden perusteella. Itse ajoin viime kesän 44Rc3 ti keulalla ja täytyy sanoa että päivääkään ei ole tarvinnut katua että kyseisen keulan vähän "riskilläkin" hankin. Verrokkina Foxin 32 Float RL ja Rock Shoxin sektor RL solo-air ja Marzocchi hakkaa molemmat mennen tullen kun alkaa vauhti ja röykky suurenemaan. Tältä pohjalta voisin todellakin kuvitella että "isoveli" 55 toimisi enska tyylisessä ajossa hyvin. Tuossa jonkun sortin pisteytystä keuloista, jokaisen itsensä pääteltävissä kannattaako nämä miten vakavasti ottaa. http://www.bikeradar.com/mtb/gear/article/best-mountain-bike-suspension-forks-33423/

Verska-Vesa
16.01.2013, 20.12
Hassua että ihmiset tykkää noista monta vaihdetta kerralla vaihtavista vivuista, itse haluaisin että kevyemmälle vaihteellekin vaihtuisi vain yksi vaihde kerrallaan, usein tulee rytkyttävissä paikoissa vaihdettua vahingossa liian monta pykälää kerrallaan.

Avekkis
16.01.2013, 21.33
Itellä tulee käytettyä kyllä. Loppukesästä huomasin että maratonpyörän XTt vaihtaa myös pienemmälle rattaalle kaks naksua kerrallaan.
Kivaa kun oppii uutta :D parin kuukauden ajon jälkeen..

Henkka.k
16.01.2013, 23.35
Onko kellään mitään käryä onko Bos:lta tulossa päivitettyä 2013 mallistoa? Edes uusia tarroja vai onko 2012 tasan sama kuin 2013?

Verska-Vesa
17.01.2013, 10.03
Onko kellään mitään käryä onko Bos:lta tulossa päivitettyä 2013 mallistoa? Edes uusia tarroja vai onko 2012 tasan sama kuin 2013?
Kyllä hävettäis ajaa ikivanhoilla 2012-tarroilla :D

Avekkis
17.01.2013, 13.00
Juu, myöskään 2012 Lyrik ei missään tapauksessa kelpaa vaikka saisi halvalla käytettynä :D

2013 mallit on kyllä oikeesti hienoja miun mielestä

Jukhaha
17.01.2013, 13.08
Juu, myöskään 2012 Lyrik ei missään tapauksessa kelpaa vaikka saisi halvalla käytettynä :D

Linkkejä näihin?

edit: vai pettikö sarkasmitutka? :)

mehukatti
17.01.2013, 13.32
Tuolta saa moniin keuloihin uusia tarroja, jos homma on siitä kiinni -> http://www.slikgraphics.com
Sit vielä keulan huolto ja tuunaus Fillariosassa, niin ei tarvi vaihtaa uuteen. Eikä uudet keulat suoraan paketista kuitenkaan oo niin hyviä kuin vanhat tuunatut.

Avekkis
17.01.2013, 13.34
jaa-a, meneekö mainonnaksi jos linkkaa toisen tuotetta :D katotaan

http://www.fillaritori.com/index.php?/topic/12817-myyd%C3%A4%C3%A4n-rock-shox-lyrik-rc2dh-tapered-12/

teinköhän just ison virheen kun linkkasin, pitäskö ite ostaa kuitenkin. :P

Henkka.k
17.01.2013, 13.39
Kyllä hävettäis ajaa ikivanhoilla 2012-tarroilla :D

No miks maksaisit nyt 2012 mallista täyden hinnan jos 2013 mallit tulis parin viikon päästä ja sen sais samaan hintaan? BOS:n 2012 keuloista ei saa nytkään kuin max ~10% alennuksen. Vaikka vaan tarrat vaihtus niin viimestään siinä vaiheessa ku alat itse sitä sitä parin vuoden päästä myymään eteenpäin niin kukaan ei halua ostaa vanhaa mallia. Sit on jälleenmyyntihinnassa eroa melko paljon. Vois vähän harmittaa.

Avekkis
17.01.2013, 13.47
Voishan ton ostaa pois kuleksimasta, eihän tossa 2013 mallissa kai ole mitään uutta tullut? Sama keulahan tuo on? 170mm single air DHpatruunalla..

Tossa myynnissä olevassa on 195mm putkeä jäljellä. Chilcotinin emäputki 118mm ja siihen vielä 20mm laakereita (cane creek40)
eli 195-118-20=57mm
Eli siis luultavasti saa vain yhden spacerin maksimissaan stemmin alle? En nyt muista kuin korkea nukeproofin warhead stemmi on, jotain 5-7mm kai?

Verska-Vesa
17.01.2013, 14.43
No miks maksaisit nyt 2012 mallista täyden hinnan jos 2013 mallit tulis parin viikon päästä ja sen sais samaan hintaan? BOS:n 2012 keuloista ei saa nytkään kuin max ~10% alennuksen. Vaikka vaan tarrat vaihtus niin viimestään siinä vaiheessa ku alat itse sitä sitä parin vuoden päästä myymään eteenpäin niin kukaan ei halua ostaa vanhaa mallia. Sit on jälleenmyyntihinnassa eroa melko paljon. Vois vähän harmittaa.
Jos ~1000€ keulasta saa edes 10% pois tyytymällä vanhoihin tarroihin (olettaen että ne on muuten identtiset), niin en kyllä kahta kertaa miettisi laitanko satasen kiinni johonkin tarroihin. Vaikka sen sitten saisi takaisin pois myydessä (jota en kyllä usko), niin silti en haluaisi sitoa rahaa kiinni niihin.

Jos siinä 2013-mallissa on jotain oikeata parannusta, niin sitten ymmärrän halun ostaa uusin ja hienoin.

drop
17.01.2013, 14.47
Voishan ton ostaa pois kuleksimasta, eihän tossa 2013 mallissa kai ole mitään uutta tullut? Sama keulahan tuo on? 170mm single air DHpatruunalla..

Tossa myynnissä olevassa on 195mm putkeä jäljellä. Chilcotinin emäputki 118mm ja siihen vielä 20mm laakereita (cane creek40)
eli 195-118-20=57mm
Eli siis luultavasti saa vain yhden spacerin maksimissaan stemmin alle? En nyt muista kuin korkea nukeproofin warhead stemmi on, jotain 5-7mm kai?

Siis 50-70mm? Thomssoni on kai 40mm, kuvittelisin että useimmat on jossain 40-50mm välillä.

Avekkis
17.01.2013, 14.56
No jaa, kattelin sivukuvaa, pikkasen korkeempi kuin tuo 31,8mm reikä tangolle, eli varmaan 40mm tuokin. eipä ole ongelma sitten ja vaikka olis 50mm

Jukhaha
17.01.2013, 15.14
jaa-a, meneekö mainonnaksi jos linkkaa toisen tuotetta :D katotaan

http://www.fillaritori.com/index.php?/topic/12817-myyd%C3%A4%C3%A4n-rock-shox-lyrik-rc2dh-tapered-12/

teinköhän just ison virheen kun linkkasin, pitäskö ite ostaa kuitenkin. :P
Tjoo, älä huoli, itselle tulossa XL runko, joten leikattu putki auttamatta lyhyt.

MPI
19.01.2013, 10.17
Itsellä viimekausi alkoi BOSin Devillellä, joka rupesi klappaamaan puslista 10 ajokerran jälkeen. Pitkällisen kirjeenvaihdon johdosta keula lähti takaisin tehtaalle, josta palattuaan klappi palasi 2 ajokerran jälkeen. Seuraavaksi Deville kyykkäsi Aurinkorannikon kuumuudessa. Oli pojilta unohtuneet alajalkojen öljyt kokonaan pois. Tuo Deville on ihan nätti laatikossa. Sen sijaan Marsun 55 RC3:n on toiminut ilman mitään puljaamista. Varaosia ei kyllä netistä ole vielä löytynyt. Näinhän se on, että Italia on osa Pohjois-Afrikkaa ja ranskalaiset eivät ole onnistuneet tekemään yhtään luotettavaa mekaanista laitetta sitten Concorden :-)

AK-87
19.01.2013, 10.34
^ :D

Kyllä musta jälleen vaikuttaisi siltä, ettei noita Rokspokseja ja Voxeja ihan pelkästään "nimien" vuoksi niin paljoa hehkuteta. X-Fusion taitaa olla noiden lisäksi varteenotettavin vaihtoehto.

Avekkis
19.01.2013, 11.17
Jeah, tässä kattelen nyt tosiaan Lyrik170 DHta käytettynä ja tai jos eräs päätyy myymään niin sitten pyörästä löytyykin 160 VAN RC2.

Eiköhän pärjäile kummalla vain :)
Muuten alkaa osalista olla kasassa, kunhan saan rungon koon testattua niin tilaus lähtee..

AK-87
19.01.2013, 11.33
Meinaatko ajaa kesällä kilpaa tuolla Kilkuttimella? Jos, niin varaisin mahdollisuuden parkkipaikkapompotukseen! :)

MPI
19.01.2013, 12.00
Ennen BOSin Devilleä mulla oli tuo RS Lyrikin SoloAir DH. Jälkeenpäin vaihto tuohon Devilleen tuntuu tyhmältä. En oikein näe järkevänä maksaa 400 €:a enemmän Bosista verrattuna esim. Lyrikkiin Foxista ei ole muuta kokemusta kuin setä PaHin ystävällisesti lainaamasta 36 Vanista, jota Fillariosassa oli hämmennetty. Ainakin tuo Foxi tuntui erittäin hyvältä. Ai niin, kaikki mun keulat ovat olleet 170mm:n versioita. Herkin noista kaikista on selkeästä 55 RC3:n.

Avekkis
19.01.2013, 13.13
Saattaa jopa olla puhe samasta Vanista... :D

Joo kilkuttimella enskakisaa hyvinkin varmasti. Katotaan nyt mihin kaikkialle sitä kerkiää, on aikamoisia suunnitelmia (kaikki pyöräilyyn liittyvää tottakai) kesälle.
Messilästä alkaa jos hyvin käy.

Edit. niin ja testata saa tottakai vaikka ihan polullakin :) katotaa nyt ensin se pyörä kasaan kuitenkin :D

AK-87
19.01.2013, 13.43
Hieno homma! Vastapainoksi saa testata nyt syksyllä rakennettua 2012 Megaa. Tosin mm. ohjaamon kanssa ollaan vielä hieman vaiheessa ja iskariin haetaan vielä viimeisiä hienosäätöjä myös, mutta onneksi on kevättä vielä jäljellä :)

Odottelemme kuvia Kilkuttimesta innokkaina!

drop
19.01.2013, 15.26
Mä oon miettiny ihan uteliaisuudesta testata tommosta Vengeancea, siitä jäis sitten ylimääräiseksi dh-vaimentimella varustettu Lyrik (oikeasti haluisin vaan mustan keulan kun toi Lyrik on valkoinen). :D

Michael L.
20.01.2013, 17.28
Uutta vaan peliin, kulkee polutki sitten kovempaa.. :D

blu3
21.01.2013, 20.35
Hellurei!

Arvelin laitella pikku stooria tänne omasta pyöräprojektista, jos joku muukin inspiroituisi tämäntyyppisestä rakentelusta.
Alla mainittu pyörä ollut minulla uudesta asti, vuodesta 2005 tähän päivään.
Koska kyseessä on ensimmäinen harrastepyöräni ja vanhemmat avustivat tällöin minua sen hankinnassa, en ole raatsinut siitä koskaan luopua...
...enkä muuten luovu.
Pyörähän on Timeless Seven Boxed.
Pyörä oli aktiivisena 3 vuotta, kunnes sain kovalla työllä hankkimillani rahoilla hankittua asiallisemman DH-kulkimen ja sitä kierrettä jatkunut tähän päivään asti.
Tämän jälkeen pyörällä ajeltiin satunnaisesti pari vuotta ja viimeiset kaksi vuotta maannut tallissa käyttämättömänä, kunnes....
...viime kesänä järjesteltiin täällä Kuopion seudulla sellaisia puolivakavia "kyläenskakisoja".
Väänsin siellä DH-pyörällä mukana kunnes syksyllä tajusin, että mullahan olis yksi aihio mistä rakentaa fiksumpi peli hommaan.

Talvi tuli, osia tilailtiin ja haalittiin kavereilta.
Tästä lähdettiin:
http://gp1.pinkbike.org/p3pb9116862/p3pb9116862.jpg

Painoa tällä komeudella tasan 20 kiloa.
Kiekot, renkaat, keula, kammet, satula+tolppa, stemmi, tanko ja vanha kierrejousellinen iskari saivat huutia.
Runko elämää nähneenä oli tietysti oli täynnä naarmuja ja lommoja, mutta nehän tuovat vain katu-uskottavuutta vai mitä?
Runko kaikkinensa oli vallan mainiossa kunnossa muuten, ei klappaa, kitise eikä ole murtunut mistään.

Osia mitä tähän sitten ripoteltiin oli:
- Rokkarin Revelation XX Dual Air 15mm akselilla, kevyt ku mikä, kaverilta ostin houkuttelevaan hintaan ja enpä ehkä olis lähteny koko projektiin ilman tätä.
- Manitoun Radium R ilmaiskari, tämä on 10mm lyhempi kuin mitä tuo kierrejousellinen oli, ajatuksena pitää keulakulma loivana.
- Superstarin AM-kiekkosetti, kanssa yksi niistä halvoista palikoista, mitkä kannusti tähän projektiin.
- Mäkipyörän ex-tanko 76cm Nukeproof ja stemminä 50mm RaceFace Respond
- Joku random satulatolppa kaverilta ja Selle Italian satula.
- Shimano Zee kammet, olivat kanssa edukkaat, päivttyi samalla ulkopuoleiset laakerit ja painavatkin alle kilon keskiön kanssa!
- Lukkispolkimet mallia M530 tai flätit, aika näyttää kummilla sitten mennään.

Projekti kaikkinensa meni suht kivuttomasti ja oli vallan viihdyttävä.
Jarrut jossain vaiheessa olisi tarkoitus päivitellä joihinkin toisiin, mutta se on sitten sen ajan murhe.
Tähän sitä sitten päädyttiin:
http://gp1.pinkbike.org/p3pb9116866/p3pb9116866.jpg

Ja entäpä paino?
No 15,4 kiloa punnitsin, ei vieläkään keijukainen, mutta poljettavissa pisemmätkin maastorymyämiset.

Koitan nyt tällä postauksella kannustaa, jos jollakin on niitä vanhoja fraidipyöriä nurkissa pyörimässä ja reilusti alle puolet uuden fillarin hinnasta rahaa.
Rakentakaa niistä, Stinkyistä, Bulliteista, Big Hiteistä ja sensellaisista, rohkeasti enska/AM-pyöriä jos sellaista mielitte, kuten minä.

T: Niko

mehukatti
21.01.2013, 20.40
Santa Cruzilta tuli uus pyörä, Blur TR, eli halvempi alumiiniversio Blur TRc:stä. Kenties hyvä peli niille, jotka haluu enskaan lyhytjoustoisemman pyörän:

http://www.santacruzbikes.com/blurtr/
http://vimeo.com/57828299

Vuti
21.01.2013, 20.40
^^Ei kovin poljettavilta näytä nuo kulmat, mutta olenkin mukavuudenhaluinen...

Verska-Vesa
24.01.2013, 09.23
Tuo Five CCDBA:lla tuli nyt tilattua, nyt pelottaa että "liian hyvä" takapää aiheuttaa sen ettei keulille tuleva RS Sektor enää tyydytä lainkaan :D
Sektor on vähän käsille lyövä terävissä iskuissa kun hitaan vaimennuksen säätää tarpeeksi jämäkäksi, simmien vaihtokaan ei auta kun ei siellä mitään simmejä ole, ainoastaan se reikäinen muovipötkylä joka ilmeisesti yrittää olla jonkin sortin high speed blowoff valve.

AK-87
24.01.2013, 10.01
Pidät vaan jonkun Suntourin siinä keulana. Taidat muuten tyhjentää myös lötköperäsarjan pokaalipöydät. Vähän tasoitusta meille muille :D

syklopaatti
24.01.2013, 10.22
Hellurei!

Arvelin laitella pikku stooria tänne omasta pyöräprojektista, jos joku muukin inspiroituisi tämäntyyppisestä rakentelusta.
Alla mainittu pyörä ollut minulla uudesta asti, vuodesta 2005 tähän päivään.
Koska kyseessä on ensimmäinen harrastepyöräni ja vanhemmat avustivat tällöin minua sen hankinnassa, en ole raatsinut siitä koskaan luopua...
...enkä muuten luovu.
Pyörähän on Timeless Seven Boxed.
Pyörä oli aktiivisena 3 vuotta, kunnes sain kovalla työllä hankkimillani rahoilla hankittua asiallisemman DH-kulkimen ja sitä kierrettä jatkunut tähän päivään asti.
Tämän jälkeen pyörällä ajeltiin satunnaisesti pari vuotta ja viimeiset kaksi vuotta maannut tallissa käyttämättömänä, kunnes....
...viime kesänä järjesteltiin täällä Kuopion seudulla sellaisia puolivakavia "kyläenskakisoja".
Väänsin siellä DH-pyörällä mukana kunnes syksyllä tajusin, että mullahan olis yksi aihio mistä rakentaa fiksumpi peli hommaan.

Talvi tuli, osia tilailtiin ja haalittiin kavereilta.
Tästä lähdettiin:
http://gp1.pinkbike.org/p3pb9116862/p3pb9116862.jpg

Painoa tällä komeudella tasan 20 kiloa.
Kiekot, renkaat, keula, kammet, satula+tolppa, stemmi, tanko ja vanha kierrejousellinen iskari saivat huutia.
Runko elämää nähneenä oli tietysti oli täynnä naarmuja ja lommoja, mutta nehän tuovat vain katu-uskottavuutta vai mitä?
Runko kaikkinensa oli vallan mainiossa kunnossa muuten, ei klappaa, kitise eikä ole murtunut mistään.

Osia mitä tähän sitten ripoteltiin oli:
- Rokkarin Revelation XX Dual Air 15mm akselilla, kevyt ku mikä, kaverilta ostin houkuttelevaan hintaan ja enpä ehkä olis lähteny koko projektiin ilman tätä.
- Manitoun Radium R ilmaiskari, tämä on 10mm lyhempi kuin mitä tuo kierrejousellinen oli, ajatuksena pitää keulakulma loivana.
- Superstarin AM-kiekkosetti, kanssa yksi niistä halvoista palikoista, mitkä kannusti tähän projektiin.
- Mäkipyörän ex-tanko 76cm Nukeproof ja stemminä 50mm RaceFace Respond
- Joku random satulatolppa kaverilta ja Selle Italian satula.
- Shimano Zee kammet, olivat kanssa edukkaat, päivttyi samalla ulkopuoleiset laakerit ja painavatkin alle kilon keskiön kanssa!
- Lukkispolkimet mallia M530 tai flätit, aika näyttää kummilla sitten mennään.

Projekti kaikkinensa meni suht kivuttomasti ja oli vallan viihdyttävä.
Jarrut jossain vaiheessa olisi tarkoitus päivitellä joihinkin toisiin, mutta se on sitten sen ajan murhe.
Tähän sitä sitten päädyttiin:
http://gp1.pinkbike.org/p3pb9116866/p3pb9116866.jpg

Ja entäpä paino?
No 15,4 kiloa punnitsin, ei vieläkään keijukainen, mutta poljettavissa pisemmätkin maastorymyämiset.

Koitan nyt tällä postauksella kannustaa, jos jollakin on niitä vanhoja fraidipyöriä nurkissa pyörimässä ja reilusti alle puolet uuden fillarin hinnasta rahaa.
Rakentakaa niistä, Stinkyistä, Bulliteista, Big Hiteistä ja sensellaisista, rohkeasti enska/AM-pyöriä jos sellaista mielitte, kuten minä.

T: Niko
Hola hola! Siisti vekotin. Tuollahan ajaa vaikka minne ja mistä. Loistavaa uusiokäyttöä vanhalle rungolle.
Enskesänä sit päästään lepposille enskapyörälenkeille . Tuohan on ihan vertailukelpoinen paino enskapyörään.

Lähet vielä kisoja kiertämään niin saa kanssakilpailijat muutaman kerran hieraista silmiään ,että mikä vekotin se tuosta ohi sujahti.;)

blu3
24.01.2013, 19.02
Hola hola! Siisti vekotin. Tuollahan ajaa vaikka minne ja mistä. Loistavaa uusiokäyttöä vanhalle rungolle.
Enskesänä sit päästään lepposille enskapyörälenkeille . Tuohan on ihan vertailukelpoinen paino enskapyörään.

Lähet vielä kisoja kiertämään niin saa kanssakilpailijat muutaman kerran hieraista silmiään ,että mikä vekotin se tuosta ohi sujahti.;)

Kiitoksia!

Ehottomasti lähen enskalenkeille ens kesänä! Spotteja mitä jäi jäykkiksellä ajamatta ja ovat dh-mankelin ulottumattomissa on jo pitkä liuta mielessä...

Ja kyllä, jotain kisahommia olis ens kesänä tarkotus kierrellä.

@Vuti
Osuit oikeaan.
Arvelin kyllä projektiin lähtiessä varsinkin tuota satulakulmaa ja kuten totesitkin koeajolla, ei se ole poljettavin mahdollinen, mutta etenee kumminkin.
Takahaarukan linkussa on kuitenkin kuusi valinnaista kiinnitysreikää iskarille, dh-mankeleihin tottuneena kuljettana ruuvailin tietty sen loivimman, joka näkyy kuvassa :D.
Ja ajatuksissa olisi vaihtaa myös tuo layback-satulatolppa suoraan malliin, niin satula siirtyy sen reilu puoltoista senttiä eteenpäin.

Verska-Vesa
24.01.2013, 20.13
Ja ajatuksissa olisi vaihtaa myös tuo layback-satulatolppa suoraan malliin, niin satula siirtyy sen reilu puoltoista senttiä eteenpäin.
Jos penkki on ihan liian takana, käännä vain tolppa väärinpäin niin homma on ratkaistu. Ei se tietenkään kaunista ole.

Verska-Vesa
03.03.2013, 22.35
Tämmöinen siitä nyt tuli:
http://i184.photobucket.com/albums/x35/Verskis/def421410ed6354fbd4805d31adcd676_zps92dbbe2d.jpg

AK-87
04.03.2013, 12.24
Ai että, asiallisen näköinen Orankihan se on! Plussaa muodikkaista eriparikiekoista ja herkkuiskarista :)

Kemizti
07.03.2013, 15.54
Tommosilla muutoksilla ens(ka)kauteen; leveempi ohjaamo, remote-tolppa 5" dropilla, rengas- ja vaihteistospeksausta yms. sellasta pientä vielä tulossa..

http://i183.photobucket.com/albums/x225/Kemizti/62173_10151495774893748_1455257638_n.jpg

miku80
07.03.2013, 16.00
Eikös tuo tolppa kannattais kääntää jotta mekanismi tulis etupuolelle, olettaen et meinaat hissienskaa ajella nii voi sen hissin ankkurin survasta sinne jakkaran alle..

Kemizti
07.03.2013, 16.04
Eikös tuo tolppa kannattais kääntää jotta mekanismi tulis etupuolelle, olettaen et meinaat hissienskaa ajella nii voi sen hissin ankkurin survasta sinne jakkaran alle..

ite tykkään kapulasta äässissä, toisinsanoen; istun kapulan päällä satulassa, ei ainakaa pääse lipsahtaan tolpan takaa pois..

PonkalaJarno
07.03.2013, 16.24
Mulla ois tuossa partsilla enduroon passeli ylimääräinen runko, sardan täys jousto, takana kierre jousi ja säädettävissä kuten mopoissa ja kulmaa vielä 2 eri kulmaan, edessä on suntour levy jarrulla ja vanteina vueltat , vaihteena shimanon deoret ja v-jarrut. Ite vaihoin siihen aikanaan dh-stongan ja tuli tuolla ajeltua myös jätemäki alas ja oulunkylän pikku kosken mäkeä kans, nuo vanteet ei ainakaan ole tehty kovaan rymyämiseen tai sit elopainoo liikaa. Koko hökötyksen paino reilu 12 kg. Kuvia ei löytynyt googlettamalla, tämähän on ostettu aikanaan hobby hallista, mut iskareiden vaihdolla osaava kuski kerkiää varmaan, pyörä löytyy järvenpäästä :cool: etu kumin käyn viikonloppuna hakemassa tallilta

Kemizti
07.03.2013, 16.32
seriously??

AnttiL
07.03.2013, 16.57
Päivän paras!!!
Sent from my Lumia 710 using Board Express

Sandels
07.03.2013, 17.20
http://t.qkme.me/357ggf.jpg

syklopaatti
08.03.2013, 23.48
En viitsinyt avata omaa ketjua niin laitetaan nyt tänne.

Niitä enskapyöriä kantsii tulla testaamaan kuopioon 23.3 Antikkalan talvi DH-kisaan.
Vaikka nimi on DH-kisa niin rata on semmoinen ja lumi tasoittaa röykkyjä ,että enskapyörällä todella hyvä rata ajaa.

Itse ajellut tuolla spessun endurolla ja täysin pätevä pyörä tuolle radalle. Hissillä pääsee ylös ja rata on todella hauska ja myös sellainen ,ettei tarvii olla Steve Peat kruisaillakseen siinä ja harraste sarjassa ei vedetä niin tosissaan.(ehkä);).

Jos kiinnostaa tulla pitämään hauskaa niin kuopioon la 23.3 matkanne käypi.

Sen verra kuitenkin opastusta ,että jos joku innostuu enskapelillä tulemaan niin vähintään nastat on melkein oltava. Ruuvit ,ehkä paremmat vielä. Sen verran jäinen tuppaa rata keväällä olemaan.

Tuossa linkki kisakutsuun ja muutama video menosta.
http://p1.foorumi.info/savomtb/viewtopic.php?p=3157#3157 (http://p1.foorumi.info/savomtb/viewtopic.php?p=3157#3157)

Tässä ajetaan konan akrabadakralla rata.
http://vimeo.com/56860000 (http://vimeo.com/56860000)

syklopaatti
13.03.2013, 17.42
Tämähän hiljaseks mennyt. Tilasin omaan spessuun xx1 kammet 32 ja 28 rattailla. (kuvassa taaempana). tarkoitus olis siirtyä yhteen eturattaaseen ja paikalleset lenkit ajaa 28 rattaalla ja sit enskakisoihin vaihtaa 32.

http://gp1.pinkbike.org/p4pb9308692/p4pb9308692.jpg

Oikeastaan mitä kysyisin foofumilaisilta on ,että kun mulla on tossa keulana nyt karvalakki fox van 170 r o/b ja vähän kiinostas vaihtaa kevyempään keulaan.
Tähtäimessä olis rokkarin lyrik solo air 170mm RC2DH jolla pyörä myös kevenis sen puol kiloo.
http://www.bike-discount.de/shop/k1026/a88403/lyrik-rc2dh-solo-air-170-tapered-maxle-lite-20-black.html (http://www.bike-discount.de/shop/k1026/a88403/lyrik-rc2dh-solo-air-170-tapered-maxle-lite-20-black.html)

Ainoa huolenaihe on ,että menettäisinkö minä alamäkiominaisuuksia tuo vaihdon myötä kun tuo fox on kuitenkin jousi keula vai onko tuo lyrik niin paljon parempi ,että hyötyä tulis ylä sekä alamäessä ja tasaisella. ?
Säätöjähän tuossa lyrikissa on ihan eri tavalla kuin foxissa.

alteregoni
19.03.2013, 20.17
Heitin tikkaa että kumpaanko topicciin ihmettelyni nakkaan Radon vain tähän. No tänne osu. Eli asiaan. Raato näyttää julkasseen ED 160 (http://www.radon-bikes.de/xist4c/web/Slide-150-E-Series-2013_id_23689_.htm) seuraajat. Ihan asiallisen oloisia taas...mutta minkäköhän ajatus E1 mallissa on toi kolmen rattaan kammet? Tällä lyhyellä kokemuksella tän tyyppisistä pyöristä en näkis mitään käyttöä tolle isoimmalle rattaalle. Kun trendi on pikemminkin mennä vaan yhdellä niinkuin E2 mallissa. Keula kulmakin aika jyrkkä moneen muuhun verrattuna ja ED:ssäkin oli 66. No tosin Slide 150:sen runkohan toi on. Vähä jotenkin tuntuu menneen taaksepäin verrattuna edeltäjä malliin...

Tmh
19.03.2013, 22.23
Spämmätään nyt tähänkin ketjuun pari kuvaa tältä päivältä. Eli tällainen on rakentunut nyt viime aikoina Enskailuun sekä kaikenlaiseen hauskanpitoon tuolla mettien/mäkien puolella. Kulmia/keskiön korkeutta tässä voi näppärästi säädellä dropouttien kiinnityskohtaa muuttamalla. Saatavana myös 27.5 dropoutit jos tuota "uutta" rengaskokoa mielii joskus kokeilla. Eli ei pitäisi heti kyllästyä kun voi kokeilla kaikenlaisia eri setuppeja. :)

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=9853&d=1363722159

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=9852&d=1363722137

Jani Mahonen
20.03.2013, 07.46
Oikeastaan mitä kysyisin foofumilaisilta on ,että kun mulla on tossa keulana nyt karvalakki fox van 170 r o/b ja vähän kiinostas vaihtaa kevyempään keulaan.
Tähtäimessä olis rokkarin lyrik solo air 170mm RC2DH jolla pyörä myös kevenis sen puol kiloo.
Yleensä vaihtamalla paranee, näinhän se menee. Mutta puolen kilon painonsäästön vuoksi en sitä tekisi, nuo teräsjousikeulat on vaan niiin smootheja ilmakeuloihin verrattuna. Eli: jos toimii tosi hyvin omassa ajossa, älä vaihda. Mutta jos kaipaat esim. lisää säätöjä niin sitten kannattaa.

jan52
20.03.2013, 12.50
Raato näyttää julkasseen ED 160 (http://www.radon-bikes.de/xist4c/web/Slide-150-E-Series-2013_id_23689_.htm) seuraajat. Ihan asiallisen oloisia taas...mutta minkäköhän ajatus E1 mallissa on toi kolmen rattaan kammet? Tällä lyhyellä kokemuksella tän tyyppisistä pyöristä en näkis mitään käyttöä tolle isoimmalle rattaalle. Kun trendi on pikemminkin mennä vaan yhdellä niinkuin E2 mallissa.

Triplakampien ideana on luultavasti tossa se, että isoin ratas heitetään mäkeen ja tilalle laitetaan bashi omien mieltymysten mukaan

AK-87
20.03.2013, 14.11
Näyttäisi ihan potentiaaliselta laitokselta tämä Polygon Orrin proto:

http://gp1.pinkbike.org/p4pb9340188/p4pb9340188.jpg

Orrin Details

• Intended use: all-mountain/enduro
• Travel: 160mm
• Carbon fiber front and rear triangles
• Designed for 650B wheels
• Internal cable routing
• Post mount rear brake
• ISCG-05 chain guide tabs
• 66° head angle
• 428mm/16.8'' chain stay
• Target weight: 5.3lb/2.4kg
• Availability: TBA
• MSRP: TBA

Kemizti
20.03.2013, 15.12
Njoo ja noita pitäisi kuulemani mukaan saada ihan kotisuomesta, kangasalta.. kuten myös piakkoin toivottavasti Intenseä..

http://www.movego.fi/tuotteet.html <<-- tuolta

Tonait
20.03.2013, 17.01
Mitähä nuiden Polygonien hinnat on? Näkyykö missään? Hienoja ainakin ovat!

Kemizti
20.03.2013, 17.25
pistä rohkeasti Jari-Matille Move&Go:lle tarjouspyyntö, eiköhän se auliisti kerro!!

Musashi
20.03.2013, 17.47
Njoo ja noita pitäisi kuulemani mukaan saada ihan kotisuomesta, kangasalta.. kuten myös piakkoin toivottavasti Intenseä..

http://www.movego.fi/tuotteet.html <<-- tuolta

Kas, ihan puun takaa tuli tämä. Onko noilla ihan oikea kivijalkakauppakin voi onko vain olemassa vain lupaus verkkokaupasta?

Kemizti
20.03.2013, 17.57
hyvä kysmys, puhelimella ja eemelillä olen lähinnä asioinut + käyny pariin kertaan linkosuolla "kaffeella" jari-matin kanssa, kun tossa työmatkan varrella on tehty pisnistä..

Hri
22.03.2013, 18.58
Lyhyt bike check Fabien Barelin Strivestä. (http://www.i-mtb.com/fabien-barel-bike-check/)

AK-87
23.03.2013, 11.09
Pinkbikessä videota Evil Uprisingista (http://www.pinkbike.com/news/An-Evil-Uprising-video-2013.html). Vähän laittaa haluttamaan...

mehukatti
23.03.2013, 16.16
Evililtä ei varmaan kannata ostaa mitään, ennenku ovat saaneet pari vuotta ulos runkoja, jotka ei hajoo ja jotka on suoria (tosin hiilarissa ei luulis tätä jälkimmäistä ongelmaa olevan). Ainakin tarinat Revoltista on ollu surullista luettavaa ja takuurunkojenkin kanssa oli aika hiljaista?

AK-87
23.03.2013, 19.50
Evililtä ei varmaan kannata ostaa mitään, ennenku ovat saaneet pari vuotta ulos runkoja, jotka ei hajoo ja jotka on suoria (tosin hiilarissa ei luulis tätä jälkimmäistä ongelmaa olevan). Ainakin tarinat Revoltista on ollu surullista luettavaa ja takuurunkojenkin kanssa oli aika hiljaista?

Niin niillähän on pikkaisen ollut kuulemma ongelmaa tuon tasaisen laadun suhteen... ainakin aiemmin. Täytyy toivoa, että se on menneisyyttä. Jotenkin tuo Evil brändinä vaan säväyttää meikäläistä ja nuo rungot on perkeleen siistin näköisiä.

mehukatti
23.03.2013, 21.52
Santa Cruzilta tulee ilmeisesti uus enskapyörä nimeltään Bronson. Aprillipäivänä julkistus. 150mm joustoa, 650b, jne.

HanttaHoo
23.03.2013, 22.18
Lyhyt bike check Fabien Barelin Strivestä. (http://www.i-mtb.com/fabien-barel-bike-check/)

Eipä taida Barelilta löytyä luottoa XX1:n toimivuuteen ilman ohjuria.
Eikös sen pitäny olla pomminvarma systeemi?

pööräilijä
23.03.2013, 22.58
Eipä taida Barelilta löytyä luottoa XX1:n toimivuuteen ilman ohjuria.
Eikös sen pitäny olla pomminvarma systeemi?

Tuolta bongasin tollasen lauseen. On se ainakin jäykkäperässä ollut pomminvarma. :)

Drive train is XX1 standard, with an RG1 chain guide only on top to reduce friction, that works well. I’m testing the product and trying to bring an evolution to it for the racing season.

Tonait
24.03.2013, 11.55
Onko kannattava ostos tuohon hintaan? Uskoisin, koska raadoissa hintalaatusuhde kohtaa yleensä todella hyvin.
http://www.bike-discount.de/shop/k1868/a86770/slide-150-e1.html
Onko esimerkiksi tuo keula hyvä vai meniskö vaihtoon?

Human Traffic
24.03.2013, 16.36
Emmä ainakaan löydä tosta mitään vikaa. Ajaisin.

Ei nää swoopitkaan huonolta näytä. http://www.bike-discount.de/shop/k1864/a78681/swoop-175-8-0.html

AK-87
24.03.2013, 17.58
Mun mielestä Slidessa on hätäisen oloinen geometria ainakin kisaenduroon. Lähemmäs 3000e budjetilla riittää kyllä hyvää tarjontaa, etenkin jos jaksaa penkoa alennuslaareja.

Patrik
31.03.2013, 10.45
"Osta Banshee, ei tule joka kulman takaa samanlaista vastaan."
Trek olis ollut näillä kulmilla eksoottisempi...
https://lh6.googleusercontent.com/-QKoH_tdJwoQ/UVfocIjuDLI/AAAAAAAABsM/rf-PXQWXO3U/s800/35.JPG

Human Traffic
31.03.2013, 11.34
Näyttää siltä kun jonon ensimmäisessä bansheessa olisi todella loiva ohjauskulma.

Tmh
31.03.2013, 12.22
Kuvakulma/asettelu varmaan hämää jonkin verran mutta juu onhan se 65 astetta ja tuossa säädössä kolmikon loivin puolen asteen erolla seuraavaan.

Tuolla 170mm keulalla säätöjä löytyy näin:

Keula 64.5 / 65 / 65.5
Satula 73 / 73.5 / 74
Keskiön korkeus -6mm / 0mm / +6mm
Chainstay: 429mm / 426mm / 422mm

sakuvaan
31.03.2013, 17.43
"Osta Banshee, ei tule joka kulman takaa samanlaista vastaan."
Trek olis ollut näillä kulmilla eksoottisempi...

Tevaanmatkittemua.

nimim. suomen eka KS Link runko.

ilkkaluukkonen
31.03.2013, 18.37
Patrikilla on todella rouhee kaverikuva 8)
Ette oo selkeesti sopinu välitunnilla, että kuka saa ostaa mitäkin, kun on samaa väriäkin eksynyt joukkoon!

mehukatti
31.03.2013, 19.22
Santa Cruzilta tulee ilmeisesti uus enskapyörä nimeltään Bronson. Aprillipäivänä julkistus. 150mm joustoa, 650b, jne.

http://i23.photobucket.com/albums/b398/syadasti/bg_carbon_zps0f23bd23.jpg

Muodoiltaan ei mitään hirveen uutta, mutta hyviä yksityiskohtia (direct mounttia, reverb stealth ilmeisesti, jne.). Hauska nähdä speksit huomenna ja toisaalta myös se, että ajaako Minnaar ja Peat enskaa tällä, vaiko kenties Nomadilla.

Patrik
31.03.2013, 19.57
Käytätkö tota iskurepliikkinä?

keulija
31.03.2013, 19.58
Tevaanmatkittemua.

Ylistäkää Herraa keskustelupalstoista, että tämäkin seikka saatiin tuotua esiin.
Kuulin muuten varmasta lähteestä, että eka on aina paras, kaunein ja nopein.
Varsinkin foorumeilla.

Nimim. Suomen eka keulija (pmw on toka)

keulija
31.03.2013, 20.02

Multa ainakin saa tolla.

j0nttu
31.03.2013, 20.04
Muodoiltaan ei mitään hirveen uutta, mutta hyviä yksityiskohtia (direct mounttia, reverb stealth ilmeisesti, jne.). Hauska nähdä speksit huomenna ja toisaalta myös se, että ajaako Minnaar ja Peat enskaa tällä, vaiko kenties Nomadilla.

Mitä lie aprillipiloja kun näitä 27.5" pukkaa kuin sieniä sateella: Pinkbikessa huhuiltiin että tässä olisi Konan 150mm 650b
http://sphotos-g.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/547532_10151583490190948_266394484_n.jpg

sakuvaan
31.03.2013, 20.07

Hyvä idis, pitää testaa.

sakuvaan
31.03.2013, 20.08
Ylistäkää Herraa keskustelupalstoista, että tämäkin seikka saatiin tuotua esiin.
Kuulin muuten varmasta lähteestä, että eka on aina paras, kaunein ja nopein.
Varsinkin foorumeilla.

Nimim. Suomen eka keulija (pmw on toka)

Kyllä, siksi kaikki muut voikin vetää ranteet auki ja hypätä rotkon reunalta alas, koska, koska.

Prestige
31.03.2013, 20.19
Mitä lie aprillipiloja kun näitä 27.5" pukkaa kuin sieniä sateella: Pinkbikessa huhuiltiin että tässä olisi Konan 150mm 650b

Kuva ainakain näyttäsi melko samanlaisesta laitteesta otetulta kuin mikä tässä videolla (http://www.vitalmtb.com/videos/features/Matthew-Slaven-Slaying,20161/corytepper-com,831) viipottaa.

reargear
31.03.2013, 22.00
Mitä mieltä olette radonin slide-sarjasta enduroon? Esim (http://www.bike-discount.de/shop/k173/a78669/slide-150-10-0.html).

AK-87
31.03.2013, 23.29

Ei kuulu tähän lankaan, enduro on kisaformaatti.

xc-pyöräilijä
31.03.2013, 23.31
Mitä mieltä olette radonin slide-sarjasta enduroon? Esim (http://www.bike-discount.de/shop/k173/a78669/slide-150-10-0.html).

Alas se tulee niinkuin kaikki muutkin..

olliii
01.04.2013, 00.06
Selkeesti liian kevyt :). Mutjoo kyllä tolla varmasti ajaa ihan hyvin endurokisoja. Ite ehkä ottasin tommosen Swoopin jos noitte välillä pitäs arpoo.

ilkkaluukkonen
01.04.2013, 10.52
Keulakulma on kyllä yllättävän jyrkkä tossa slidessä :o Oonkohan mä ainoo, jonka mielestä toi Swoop tuntuu aika järeeltä Suomen enskakuvioihin?

xc-pyöräilijä
01.04.2013, 11.09
Keulakulma on kyllä yllättävän jyrkkä tossa slidessä :o Oonkohan mä ainoo, jonka mielestä toi Swoop tuntuu aika järeeltä Suomen enskakuvioihin?

Enpä usko, itsekkään en tuota enskamäkeen ottaisi, pienen hetken miettisin jopa bike park käyttöön. Toki joillekkin sopii järeempi pyörä. Omasta mielestä suomi enskassa se nopein laite itsellä on 160mm-170mm joustava peli, ehkä vpp, ja melko kevyellä kokoonpanollla eli alta 14kg. Kevyet kiekot tuovat kiihtyvyyttä.

mehukatti
01.04.2013, 11.35
Makuasia, jotkut tykkää ajella 150mm enskapyörillä ja jotkut sitten pykälän järeämmillä 160-170mm vehkeillä. Paljon varmaan vaikuttaa, että haluuko painottaa kisojen ulkopuolella normiajoa metässä vaiko kenties bikepark jne. alamäkiajoa. Jälkimmäiseen toi Radon ei ehkä yhtä hyvä ole.

miku80
01.04.2013, 11.38
Video pätkää Bronson:sta...

http://vimeo.com/63027254#at=0

teehak
01.04.2013, 11.42
Tuossa specsejä :)

http://www.santacruzbicycles.com/bronson-carbon/

http://www.santacruzbicycles.com/bronson/ (http://www.santacruzbicycles.com/bronson/)

miku80
01.04.2013, 14.30
Hauska nähdä että ajaako Minnaar ja Peat enskaa tällä, vaiko kenties Nomadilla.

Peat mainitsi ainakin fb:ssä että koko Syndicaten tiimi ajaa Bronsoneilla enduron maailman cupii, eli myös Bryceland ja Gracia..

Kemizti
01.04.2013, 19.34
Enpä usko, itsekkään en tuota enskamäkeen ottaisi, pienen hetken miettisin jopa bike park käyttöön. Toki joillekkin sopii järeempi pyörä. Omasta mielestä suomi enskassa se nopein laite itsellä on 160mm-170mm joustava peli, ehkä vpp, ja melko kevyellä kokoonpanollla eli alta 14kg. Kevyet kiekot tuovat kiihtyvyyttä.

Itsellä 170/200mm joustava, VPP, kevyillä kiekoilla, koko läjä painaa himpun alta 15kg, josta runko (vanha Intense Uzzi VPX) syö pitkän siivun kiloja.. Toimii myös lenkkikäytössä mainiosti tarvittaessa nimenomaan keveiden pyörivien massojen ansiosta..

Henkka.k
02.04.2013, 13.19
Itsellä 170/200mm joustava, VPP, kevyillä kiekoilla, koko läjä painaa himpun alta 15kg, josta runko (vanha Intense Uzzi VPX) syö pitkän siivun kiloja.. Toimii myös lenkkikäytössä mainiosti tarvittaessa nimenomaan keveiden pyörivien massojen ansiosta..

Vähän kyllä epäilyttää tuo Uzzin lenkkikäyttö. Itsellä on huippuosilla DH pyörä jonka sais enduro renkailla 15kg paikkeille, mutta tuskin viitsisin sillä silti parkkipaikkaa kauemmas lähtä.

Verska-Vesa
02.04.2013, 13.33
Vähän kyllä epäilyttää tuo Uzzin lenkkikäyttö. Itsellä on huippuosilla DH pyörä jonka sais enduro renkailla 15kg paikkeille, mutta tuskin viitsisin sillä silti parkkipaikkaa kauemmas lähtä.
Nimimerkki Space Cowboy vetää xc-lenkkiä Mondraker Summumilla (aiemmin Iron Horse Sundaylla) semmoista vauhtia että perässä ei pysy millään vehkeellä. Meidät muut on vaan aivopesty ajattelemaan että painavalla tai joustavalla pyörällä ei pysty ajamaan lenkkiä.

xc-pyöräilijä
02.04.2013, 13.39
Nimimerkki Space Cowboy vetää xc-lenkkiä Mondraker Summumilla (aiemmin Iron Horse Sundaylla) semmoista vauhtia että perässä ei pysy millään vehkeellä. Meidät muut on vaan aivopesty ajattelemaan että painavalla tai joustavalla pyörällä ei pysty ajamaan lenkkiä.

Kunnon pitää olla rautainen, myö huonokuntoset yritetään epätoivoisesti päästä helpommalla :)

ilkkaluukkonen
02.04.2013, 13.53
Emmä tiedä onko tässä välttämättä aina kysymys siitä, että mitä jollain pyörällä pystyy joku kova jätkä tekemään. Ehkä enemminkin ajattelen niin, että jos pyörän käyttötarkoitus on selvillä, niin ostaa sitten siihen kyseisen tarkoitukseen parhaiten sopivan mankelin. Ja tokihan se pyörä sitten venyy yleensä niihin muihinkin tarkoituksiin tarvittaessa. Luulisi, että se homma olisi hauskintakin tällä tavalla :>

Kemizti
02.04.2013, 14.09
oliskohan tuolla nyt jotain hiukka auki 30kilsan lenkkejä tullu heitettyä, ei tee pahaakaan ;) se taitaa olla miehestä kiinni eikä pyörästä..

Ja lisättäkööt vielä, että tuolla pyörällä lenkkeily on sellaista naatiskelua, vauhdin hurmaa koetaan lähinnä alamäissä ;)

Itsok
02.04.2013, 14.11
Allekirjoitan kyllä ton Uzzin lenkkikelpoisuuden.
Tosin mulla on uudemman mallinen Uzzi VP. Perä notkuu 180 ja keula 160. Kiekot taitaa olla mulla jotain +1800g ja enskarenkaat alla. Muutenkin mun tankki taitaa painaa n. 16 normi enskarenkailla ja 17 tosi painavilla renkailla. Käytännössä kaikki lenkit tulee sillä kuitenkin ajettua. Kovaa en tietty aja, mutta enpä tolla stumpilla juurikaan kovempaa mene ku siirtymillä. Siinä toki kilo vähemmän pyöriviä massoja alla. Jokatapauksessa perstuntuma on et stumppi notkuu enemmän jakkarasta ajaen. Brain-iskarin jos huoltaisi takaisin käyttöön, niin ehkä sit notkuminen vähenisi.
Kyllä noi VPP ja DW linkut on todella hyviä ajaa ihan normilenkkiä pitkäjoustoisenakin. Ja ihan normijampoilla ilman terämiehen kuntoa.

edit. Uzzin geometria soveltuu siis hyvin polkulenkkeilyynkin, vaikka on pitkäjoustoinen. Useimmat aidot DH-pyörät ei niinkään.

Iglumies
02.04.2013, 14.16
Tähän voisin Kemiztiä ja Itsokkia kompatakseni kertoa, että 15kiloinen Nomadikin on pysynyt poluilla mukana.

Kemizti
02.04.2013, 14.21
Tähän voisin Kemiztiä ja Itsokkia kompatakseni kertoa, että 15kiloinen Nomadikin on pysynyt poluilla mukana.
ja usein jopa edellä :D

mehukatti
02.04.2013, 14.30
Onhan sitä kisoissakin näkynyt top5:ssa pyöriä 140mm joustavasta (Orange Five) aina 200mm alamäkipyörään asti (Pivot Phoenix DH). Kuskistahan se loppupeleissä on kiinni.

Verska-Vesa
02.04.2013, 14.33
Emmä tiedä onko tässä välttämättä aina kysymys siitä, että mitä jollain pyörällä pystyy joku kova jätkä tekemään. Ehkä enemminkin ajattelen niin, että jos pyörän käyttötarkoitus on selvillä, niin ostaa sitten siihen kyseisen tarkoitukseen parhaiten sopivan mankelin. Ja tokihan se pyörä sitten venyy yleensä niihin muihinkin tarkoituksiin tarvittaessa. Luulisi, että se homma olisi hauskintakin tällä tavalla :>
Tottakai kannattaa valkata parhaiten omaa tarkoitusta vastaava fillari, pointti olikin lähinnä se, että kaikki pyörät on kuitenkin aika monikäyttöisiä, jos pääkoppaa ei ole pilattu pyöräfirmojen markkinointimateriaalilla.

zeizei
02.04.2013, 18.58
http://i23.photobucket.com/albums/b398/syadasti/bg_carbon_zps0f23bd23.jpg

Lainataan nyt kuvineen, kun onhan tämä nyt aika kuumottava laitos. Värityskin jo niin ruma, että on jo hieno. Ja tuo syndicaten räppäilyvideo tällä vehkeellä myös aika vauhdikasta menoa joskin tuo kööri tulisi vaikka Helkama Oivalla aika näyttävästi.

Tonait
02.04.2013, 19.33
Mitä mieltä ootte Intense Carbine 275?
http://intensecycles.com/carbine-275/

Olen nyt vähän Jari-Matin (Move&Go) keskustellut millaista pyörää tässä ostais ja tuon pyörän kun näin niin eipä paljo muuta tehnyt enään mieli :) Oli sen verran hiano peli (tuo vihreä varsinkin)!
Hintaa sillä nyt on reilusti yli alkuperäisen budjetin joten täytyisi säästää hiukan lisää taas, mutta onneksi aikaa on. Setti mitä hän ehdotti olisi mm. SLX- osilla ja hintaa olisi jonkin verran alle 4000e.

Kemizti
02.04.2013, 19.43
Mitä mieltä ootte Intense Carbine 275?
http://intensecycles.com/carbine-275/

Olen nyt vähän Jari-Matin (Move&Go) keskustellut millaista pyörää tässä ostais ja tuon pyörän kun näin niin eipä paljo muuta tehnyt enään mieli :) Oli sen verran hiano peli (tuo vihreä varsinkin)!
Hintaa sillä nyt on reilusti yli alkuperäisen budjetin joten täytyisi säästää hiukan lisää taas, mutta onneksi aikaa on. Setti mitä hän ehdotti olisi mm. SLX- osilla ja hintaa olisi jonkin verran alle 4000e.

Järjetöntä kuolaamista on aiheuttanut itsellekin sama laitos samasta paikasta..

En sit tiesä kumpi olis järkevämpi xt osat ja kiekot+foxit vähä alle 4,5k€ vai slx+sun ringle+rokspoksit alle sen 4k€

Tonait
02.04.2013, 21.07
Järjetöntä kuolaamista on aiheuttanut itsellekin sama laitos samasta paikasta..

En sit tiesä kumpi olis järkevämpi xt osat ja kiekot+foxit vähä alle 4,5k€ vai slx+sun ringle+rokspoksit alle sen 4k€

Niinp. Mitkä rokspoksit tuohon muuten mahtaisi sitten kuulua? Onko tietoa? Itseäni kyllä nuo foxit kiehtoisi. SLX- riittää varmasti omaan ajoon pitkään, mutta mutta..
Saa nyt nähdä raskisko tuota ostaa, alkuperäinen budjettini oli 2000e (oma ketjukin löytyy) joka tosin alkoi nousta 3000e ja olisi ensimmäinen täpäri kyseessä kuitenkin...mut on tuo vaan niin hieno :p

Kemizti
02.04.2013, 21.13
ei ole kyl mitään tietoa iskarien tarkemmista spekseistä, mutta tuskin kummaltakaan valmistajalta ainakaan keulan osalta kovin montaa vaihtoehtoa löytyy ko.rengaskoolle.. toi osasarja-asia ei askarruta laisinkaan niinpaljoa kuin tuo kiekko-asia jos tuollaisen päätyy tilaamaan.. slx/xt ei juur ole eroa loppupeleissä, mutta noissa kiekoissa voi joko voittaa tai hävitä koko pelin, e.o.s.

ilkkaluukkonen
03.04.2013, 07.50
Tottakai kannattaa valkata parhaiten omaa tarkoitusta vastaava fillari, pointti olikin lähinnä se, että kaikki pyörät on kuitenkin aika monikäyttöisiä, jos pääkoppaa ei ole pilattu pyöräfirmojen markkinointimateriaalilla.

Tätä en tietenkään ole missään vaiheessa kieltänytkään :) Oli pakko tuo oma jyräkin käydä punnitsemassa, 15.92kg heilahti puntariin, etten minäkään nyt millään keijulla ajele lenkkejä ;) Pitää melkein ruveta speksaamaan kevennysjuttuja... Kun on Cubeltakin jo tullut alle 10kg vehje samaan joustoluokkaan (ja vielä isommilla kiekoilla).

Henkka.k
03.04.2013, 10.15
Oisko kuvamateriaalia siitä xc-lenkki Summumista? Mun dh pyörällä ei kyllä pystys lenkkiä ajamaan välitysten, satulan sijainnin ja geometrian takia.

Verska-Vesa
03.04.2013, 13.15
Tossa jonkinnäköinen kuvä siitä DH-touhuissa, mutta XC-konfiguraatioon se taitaa muuttua vain penkkiä nostamalla.
https://lh6.googleusercontent.com/-jnGirEYUvRY/UUdzDVB_0eI/AAAAAAAABHI/Z3q2mWOTEwQ/s527/P1000246.JPG

miku80
03.04.2013, 21.46
Toinen video Matt Slavenista ajelemassa tuolla 650B täpäri Konalla..

http://youtu.be/RavVg52NKE4

8 1/2
03.04.2013, 23.02
Bronson-kuolausta.. :p

reargear
10.05.2013, 23.22
Mitä olen asiaa tutkinut niin valtaosa enduropyöristä on 26". Onko jokin erityinen syy siihen ettei 29" pyöriä tehdä vielä hirvittävästi? Onko kyse jostain ajo-ominaisuuksista vai vain siitä, että 29" ovat vielä niin uusi juttu?

Juskola
11.05.2013, 09.45
Tossa jonkinnäköinen kuvä siitä DH-touhuissa, mutta XC-konfiguraatioon se taitaa muuttua vain penkkiä nostamalla.

Itse totesin että en ehdi ulkoiluttamaan Spessun Demoa riittävästi bike-parkeissa, joten nostin sen perää (käänsin säätöpalan ja lisäsin hieman esijännitystä vs. DH) vaihdoin hissitolpan (Reverb) ja kevyemmät renkaat (varastossa olleet WTB Weirwolfit). Hidasta sisäänmenoa laitoin myös lisää. Nyt sillä ajelee mukavasti alamäkipaikkoja, droppeja ja kivikoita, joihin Epicillä en menisi, mutta välitykset ovat lenkkeilyyn pääosin turhan pitkät, ja ylämäissä paino on takana. Ei se vieläkään mikään enskakone ole, mutta noilla renkailla paino jäänee noin 15 kiloon ja pyörä on semi-poljettava. Eteen jos vaihtaisi pienemmän rattaan ja alustaa säätäisi vielä hieman mm keulaa jyrkentämällä, niin pyörä voisi olla jopa melko hyvä tasaiselle ja alamäkivoittoiselle polulle.

jan52
11.05.2013, 10.30
Onko jokin erityinen syy siihen ettei 29" pyöriä tehdä vielä hirvittävästi? Onko kyse jostain ajo-ominaisuuksista vai vain siitä, että 29" ovat vielä niin uusi juttu?

Syitä on varmasti monia, kuten ennakkoluulot ja pidemmän joustomatkan mahduttamisen haasteellisuus isompien kiekkojen ympärille. Mutta kyllähän noita pidempijoustoisiakin 29 fillareita alkaa jo olemaan, kuten Spessun (http://www.specialized.com/us/en/bikes/mountain/endurofsr/enduro-expert-carbon-29) Enduro 29 (http://www.specialized.com/us/en/bikes/mountain/endurofsr/enduro-comp-29), Transition Covert 29 (http://manfredbikes.net/default.asp?bid=27), Banshee Prime (http://bansheebikes.com/prime), Cube (http://www.cube.eu/en/full/allmountain/stereo-super-hpc-140-sl/) Stereo (http://www.fun-corner.de/index.php/en/Cube-Stereo-Super-HPC-140-SL-29-carbon-n-green-2013/c-WG000883/a-A011501), Santa Cruz (http://www.santacruzbicycles.com/tallboylt_carbon/) Tallboy Lt (http://www.santacruzbicycles.com/tallboylt/) ja Kona Satori (http://www.konaworld.com/bike.cfm?content=satori) joitain mainitakseni. Kaikki ei ehkä tarpeeksi järeitää puhtaaseen bike park ajeluun, mutta yleispyöränä pitäisi toimia loistavasti. Sitten on vielä 650b fillarit.

reargear
12.05.2013, 16.09
Mitä mieltä olette tuosta cubesta? Mikä sen käyttöhaitari on?

olliii
12.05.2013, 17.51
varmasti ajaa asiansa. toimivat palikat näyttäs olevan kanssa. vissiin tuo cuben uus linkkusysteemi jopa toimivampi ku se entinen. itellä tuossa yks raato makaa jossa linkustossa jotain vikaa. kuitenki jos budjettina on jotain 4k ni saattas kyllä joku muu ku peruscube olla ittellä tähtäimessä :). tommosella budjetilla taitas saamaan jo palapelinki, sit ois ainaki kaikki semmosta mistä itte tykkää.

jan52
12.05.2013, 18.10
Mitä mieltä olette tuosta cubesta? Mikä sen käyttöhaitari on?

Nico Lau (http://www.pinkbike.com/news/Specialized-SRAM-Enduro-Series-1-Treuchtlingen.html) on ainakin 650b versiolla pärjännyt ihan hyvin enskassa. Isommissa hypyissä saattaa 29 version 140mm jousto ehkä loppua vähän kesken, mutta röykkyisempää maastoa toi 29 rengas kyllä tasoittaa mukavasti 140 joustomatkallakin. Spessun Enduro on tietääksi ainut 29 fillari josta löytyy Cubea enemmän joustoa. Keveyden ja hyvän polkemistehokkuuden ansiosta toi Cube sopii erinomaisesti myös normi lenkkikäyttöön.

reargear
12.05.2013, 18.13
Joo ja mulla nyt tämän kauden jäykkäperä 29 raato. Sillä nyt perusjuttujen harjottelua ja rajottuneempaa menoa, mutta kuumottaa jo ens kautta ajatellen ;)

sakuvaan
12.05.2013, 21.57
Nico Lau (http://www.pinkbike.com/news/Specialized-SRAM-Enduro-Series-1-Treuchtlingen.html) on ainakin 650b versiolla pärjännyt ihan hyvin enskassa. Isommissa hypyissä saattaa 29 version 140mm jousto ehkä loppua vähän kesken, mutta röykkyisempää maastoa toi 29 rengas kyllä tasoittaa mukavasti 140 joustomatkallakin. Spessun Enduro on tietääksi ainut 29 fillari josta löytyy Cubea enemmän joustoa. Keveyden ja hyvän polkemistehokkuuden ansiosta toi Cube sopii erinomaisesti myös normi lenkkikäyttöön.

Banshee Primessä se 130mm reservi riittää kans yllättävän hyvin kun laittaa taakse DH iskarin.

Runkohan ei ole mikään grammailurunko ja sen huomaa alamäessä.

mehukatti
16.05.2013, 14.31
Lapierreltäkin pukkaa 27.5 enskapyörää:

http://dirt.mpora.com/news/nico-and-lapierre-roll-out-a-27-5-spicy-for-the-enduro-world-series.html

polkukettu
22.05.2013, 16.42
Tiedän, että tämä kysymys menee topikin ulkopuolelle, mutta postaan sen silti tänne. Täältä kuitenkin löytyy ne, jotka osaa vastata.

Minulla muutamalla viimeisellä lenkillä ollut ongelmia pyörän ketjujen kanssa, kun takajousto tekee isommin töitä. Eli isoimmissa töyssyissä, missä takajoustolle tulee painetta, hyppää ketjutkin hetkellisesti pois takarattaalta. Ketjut kuitenkin palaavat paikalleen kun pyörä taas on suora. Mistä tällainen voi johtua? Pitäisikö ketjuja pitentää? Sinällään en mielellään lähtisi ketjuja pitemtämään, koska ne on katkaistu ohjeiden mukaiseen pituuteen ja toimivat muuten moiteetta.

miku80
22.05.2013, 17.15
hyppää ketjutkin hetkellisesti pois takarattaalta.

en ole ihan varma mitä tuo tarkoittaa mutta jos vaihde ei pysy silmässä ryskytyksessä niin syyttäisin liian löysää ketjua ja mikäli ketju on oikean mittainen niin alkaisin harkitsemaan ketjuohjuria mikä auttaa ketjun kireyteen..

sakuvaan
22.05.2013, 17.43
Tiedän, että tämä kysymys menee topikin ulkopuolelle, mutta postaan sen silti tänne. Täältä kuitenkin löytyy ne, jotka osaa vastata.

Minulla muutamalla viimeisellä lenkillä ollut ongelmia pyörän ketjujen kanssa, kun takajousto tekee isommin töitä. Eli isoimmissa töyssyissä, missä takajoustolle tulee painetta, hyppää ketjutkin hetkellisesti pois takarattaalta. Ketjut kuitenkin palaavat paikalleen kun pyörä taas on suora. Mistä tällainen voi johtua? Pitäisikö ketjuja pitentää? Sinällään en mielellään lähtisi ketjuja pitemtämään, koska ne on katkaistu ohjeiden mukaiseen pituuteen ja toimivat muuten moiteetta.

Niinsanottua 'Ghost Shiftingiä' tapahtuu kun vaihtaja ei jaksa pysyä ryhdissä isommassa rytkeessä, silloin vaihteet yleensä tippuvat raskaammille välityksille ja takavaihtaja kelaa ketun paikalleen kun alkaa taas polkea, jäykemmällä jousella oleva takavaihtaja (shimano shadow+ ja SRAM Type 2) auttaa asiaa, samoin ketjuohjurit jotka kiristää löysiä pois ketjusta kun alusta painuu kasaan ja oikean mittainen ketju pitää olla kanssa, liian pitkä ketju pahentaa asiaa.

Iglumies
22.05.2013, 18.06
Vaihdevaijerin kuori voi myös olla liian lyhyt ja tekee jouston ansiosta ylimääräisen "vaihdon".

polkukettu
22.05.2013, 22.17
Ok, kiitos paljon avusta. Tuo ghost shifting kuulostaa juuri oikealta diagnoosilta. Mulla tosiaan on käytössä ketjuohjuri, 1x9 vaihteisto mutta takavaihtaja on "vanhanaikainen". Eli kauppaan ja pajalle...

kyprok
27.05.2013, 19.44
Ehkä hölmö kysymys, mutta miten hissienska poikkeaa normi alamäki / hissikeskusajamisesta? Onko reitit samat mutta jätetään isoimmat dropit ja hypyt ajamatta vai onko siellä erikseen enska ja dh reitit?

Mua kiinnostais kovasti mennä eteläsuomen hissikeskuksiin ajamaan (olen kyllä menemässä) , mutta riittääkö 170/180 mm joustava peli rymitelyyn ilman että jää liian paljon ilosta kokematta?

Isoimmat gapit ja dropit jättäisin joka tapauksessa väliin, ei vain enää tahto taivu sellaiseen. Mutta niin kauan kuin renkaat edes suunnilleen pysyvät maan pinnan lähettyvillä yritän kyllä ajaa alas.

AK-87
27.05.2013, 20.44
Ehkä hölmö kysymys, mutta miten hissienska poikkeaa normi alamäki / hissikeskusajamisesta? Onko reitit samat mutta jätetään isoimmat dropit ja hypyt ajamatta vai onko siellä erikseen enska ja dh reitit?

No juu käytännössä se poikkeaa juuri noin kun kuvailit. Ja poljettavia/loivempia osuuksia on enemmän. Joissakin bike parkeissa on erikseen enskareittejä, eli niissä joissa on ajettu SM-enskaa. 170/180mm joustot riittää ihan mihin vain Suomessa ja miksei muuallakin :)

Verska-Vesa
27.05.2013, 21.18
Juu, ei se ajaminen noista joustoista jää kiinni vaikka menisi mille DH-radalle.

kyprok
28.05.2013, 08.58
No tuo on hyvä kuulla. Pitää lähteä lähiviikonloppuina kokeilemaan millaista se hissienska on :)

JMJP
28.05.2013, 09.11
Ei muuta kun alamäkeen. Sillä on aivan turha vaivata päätään onko ajosi enduroa, "hissienskaa", FR:a vai DH:ta. Tärkeintä on että itsellä on hauskaa. Onpa noissa keskuksissa näkynyt jäykkäperäiselläkin ajavia, ja ihan yhtä hauskaa on tyypeillä näyttänyt olevan kuin muillakin. Itellä 160mm kummassakin päässä, toistaiseksi kuskista on loppunut kapasiteetti ja uskallus...

zeizei
29.05.2013, 12.54
No tuo on hyvä kuulla. Pitää lähteä lähiviikonloppuina kokeilemaan millaista se hissienska on :)

Vaikka tämä ei nyt kovin suuresti vaivaakaan niin voitaisiinko jo pikkuhiljaa luopua hissienska-termin käytöstä. Se on ihan vaan enduroa, Suomessa ja maailmalla. Välillä käytetään hissiä ja välillä mennään lihasvoimin. Hissi ei ole mikään yhteinen tai kuvaava nimittäjä tälle lajille. Jos nyt jotenkin haluaa tuota tarkemmin määritellä tai erottaa perinteisestä Suomi-enskasta niin nykyenduro on jo kuvaavampi termi.

Miki-
08.06.2013, 20.15
Noniin, ketäs muuta kiinnostaa ja kuumottaa uusi Specializedin Enduro 29? Taitaa olla tällähetkellä pitkäjoustoisin 29er? Maastopyöräilyharrastusta ajattelin herätellä uudestaan henkiin ja ajelu on kaikenlaista juurakkohelvetistä nopeaan singletrackiin.

Etelä-Suomen liikkeissä tuntuu muutama kappale olevan Comp SE mallia, 3299€. Onko tullut nettiliikkeissä vastaan halvempia hintoja?

Kemizti
08.06.2013, 20.42
eipä taida spessu kulkea vieläkään rajojen yli kuin virallisia kanavia pitkin.. ampukaa jos olen väärässä..

Janmppa
08.06.2013, 21.01
http://www.stenger-bike.de/bin/nav/artikel.html?sid=UYuthn8AAAEAAGR@fXsAAAAT,menu=6,d o=select:1153x1,show=2008074 Tuosta vois vielä lähteä hinnasta jotain pois.

sakuvaan
08.06.2013, 21.16
http://www.stenger-bike.de/bin/nav/artikel.html?sid=UYuthn8AAAEAAGR@fXsAAAAT,menu=6,d o=select:1153x1,show=2008074 Tuosta vois vielä lähteä hinnasta jotain pois.

Muuten hyvä mut vääränkokoset renkaat.

ilkkaluukkonen
09.06.2013, 10.18
Orange julkas sitten uuden Fiven. Tosi houkutteleva paketti, kun noi vähän isommat kiekotkin pyörii jo vakiona 8) Muutama viikko sitten taisin sanoo, et tommonen ois hieno. Onneks ei ole rahaa!
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/1339_10151418017571167_303410329_n.jpg

weezer
23.06.2013, 14.24
Nöösinä olen selaillut tätä topikkia enkä viisaammaksi muuttunut, koska vaihtoehtoja on kymmeniä.

Sanokaas mitä lähtisin ostamaan, hintaluokka 2500-3000€? Kannattaako kasata itse?

Eli aikomuksissa on ajella enskatyylistä maastoa, mutta myös all-mountain tyylistä, eli hieman allround-tyylinen fillari hakusessa. Joustoa saisi olla 160 mm.

mehukatti
23.06.2013, 17.29
Mun mielestä tossa hintaluokassa kannattaisi katella valmispyörää, jos ei oo hyvää näkemystä osista kasaamiselle. Helposti saatavia vaihtoehtoja olis varmaan Spessun Enduro, Trek Slash, Kona Process ja Orange Alpine. En myöskään sulkis vähän ajettuja käytettyjä pois, koska ne voi olla lähes uuden veroisia. Esim. tässä (http://www.fillaritori.com/index.php?/topic/18734-kona-process-dl-2013-koko-19/) yks vaihtoehto, jos runkokoko natsaa.

AK-87
23.06.2013, 18.00
Pyörähuollossa näyttäisi olevan 2011 vuosimallin L-kokoinen Spessun Enduro aika kilpailukykyiseen hintaan, linkki (http://www.pyorahuolto.com/show.php?type=maasto&id=543).

weezer
23.06.2013, 18.06
Siinä olisi kyllä kaksi varteenotettavaa vaihtoehtoa.

Mites Radon Swoop 8.0? 170mm keula, meneekö nousut jo hankaliksi?

Tai Canyonin Strive?

mehukatti
23.06.2013, 18.28
Jos meinaat ajella säännöllisesti bike parkeissa, niin sitten toi mainitsemasi Radon voisi olla hyvä. Mutta jos tarkoitus on enimmäkseen ajella lihasvoimalla, vaikkakin alamäkipainotteisesti, niin sanoisin, että 160mm pyörä olisi varmempi valinta. Paras tietenkin olisi kokeilla eri vaihtoehtoja ja tehdä päätös sen jälkeen, mutta se harvemmin onnistuu Suomessa (pois lukien pyorahuolto.com). Nykyistä Canyon Striveä en ostaisi, koska siitä on varmaan tulossa Fabian Barelin tuunaama versio viimeistään ensi vuodelle?

Michael L.
27.06.2013, 12.13
Focukselta hyvän näköstä Enska konkelia. 650b on se juttu selkeesti ens kaudella..
http://enduro-mtb.com/wp-content/uploads/2013/05/Enduro-World-Series-Punta-Ala-2013-Fabian-Scholz-Enduro-Mag-Focus-650B-prototype-1070085.jpg (http://enduro-mtb.com/wp-content/uploads/2013/05/Enduro-World-Series-Punta-Ala-2013-Fabian-Scholz-Enduro-Mag-Focus-650B-prototype-1070085.jpg)

ilkkaluukkonen
27.06.2013, 15.29
Focukselta hyvän näköstä Enska konkelia. 650b on se juttu selkeesti ens kaudella..
http://enduro-mtb.com/wp-content/uploads/2013/05/Enduro-World-Series-Punta-Ala-2013-Fabian-Scholz-Enduro-Mag-Focus-650B-prototype-1070085.jpg (http://enduro-mtb.com/wp-content/uploads/2013/05/Enduro-World-Series-Punta-Ala-2013-Fabian-Scholz-Enduro-Mag-Focus-650B-prototype-1070085.jpg)

Melko saman näköinen kun Liteville 601, eli pirun hieno! Monet merkit on julkassut kyllä tonne 650b kategoriaan vehkeitä, kai se sitten myy tällä hetkellä kovaa? Pinkbikessä tais lukee, että GT:n 650b julkaistujen pyörien lisäksi olisi kehitteillä 26" enskapyörä. Tosin kuulostaa ihmeelliseltä, kun Dirtissä (http://dirt.mpora.com/news/dirttv-dan-athertons-gt-prototype-race-bike-exclusive.html) on kuitenkin esittelyssä 650b protopyörä... Ilmeisesti kuitenkin jonkin verran tulee uusia pyöriä perinteisen rengaskoon kategoriaankin. Saas nähdä lähteekö Spessu mukaan 650b hommiin.

Niin ja PS. tän vuoden muotia on kyllä ollut noi toistaan hienommat viikset! :D

Tonait
27.06.2013, 15.40

Tälläiset uutiset miellyttää..kohtahan tässä on jo valinnanvaraa 650b puolella :)
Huoletta voi jättää pyörän hankinnan seuraavalle vuodelle.

Michael L.
27.06.2013, 19.11
Jep kyllä 650b enska pyörissä aika lailla valinnanvaraa ens kaudella. Hyvä niin! :) Pyörän vaihto täälläkin edessä..
Oisko tässä uudet kiekot ens kaudeks hmm.. http://www.mavic.com/en/product/wheels/mountain-bike/wheels/Crossmax-Enduro#355219

Verska-Vesa
28.06.2013, 10.33
Ihmettelen vähän kyllä tuota varauksetonta 650b-intoilua, kuinka moni on edes kokeillut moisia kiekkoja ikinä?

sakuvaan
28.06.2013, 10.35
Jep kyllä 650b enska pyörissä aika lailla valinnanvaraa ens kaudella. Hyvä niin! :) Pyörän vaihto täälläkin edessä..
Oisko tässä uudet kiekot ens kaudeks hmm.. http://www.mavic.com/en/product/wheels/mountain-bike/wheels/Crossmax-Enduro#355219

Liian kallis, liian kapeet vanteet.

AK-87
28.06.2013, 11.49
Liian kallis, liian kapeet vanteet.

Mitä noi maksaa? Valveutunut arvaus on että pirusti. Ja varmaan käytännössä noi on samat kun Crossmax ST/SX, mutta eri värillä, nimellä ja ennen kaikkea hintalapulla...

Michael L.
28.06.2013, 12.31
Ihmettelen vähän kyllä tuota varauksetonta 650b-intoilua, kuinka moni on edes kokeillut moisia kiekkoja ikinä?

kyllä mua ainakin rehellisesti hieman ainakin henkisesti ahdistaa siirtyminen 26:sta 650b:n. :D Mutta ens kauden enskapyörä tulee tosiaan olemaan 650b. Palataan sitten 26" jos ei natsaa! 650B:llä ajanut about 3000km xc konkelilla ja siitä ainakin hyvät kokemukset. Rullaa huomattavasti paremmin kuin 26 ja käsiteltävyydessä ei mitään ihan jäätävää eroa 26". Ens kaudella sitten näkee miten enskapuolella! 29r en tule koskemaan, ikinä! :D

sakuvaan
28.06.2013, 12.46
Mitä noi maksaa? Valveutunut arvaus on että pirusti. Ja varmaan käytännössä noi on samat kun Crossmax ST/SX, mutta eri värillä, nimellä ja ennen kaikkea hintalapulla...

RRP 1000$ kumit mukaanlukien ja pelkät kumit maksaa 80 taalaa per pääty.

xc-pyöräilijä
28.06.2013, 12.52
http://www.bike-components.de/products/info/p36149_Crossmax-Enduro-Disc-6-Loch-650B-Laufradsatz-Reifen-System-Modell-2014-.html?xtcr=15&xtmcl=

syklopaatti
28.06.2013, 17.45
Sama täällä. Tästä jos lähtis vääntämään ihan perinteistä 26:ta enskaudelle.

http://specialized.scene7.com/is/image/Specialized/11667?$Grid$

zort
28.06.2013, 23.01
Jotenkin tuntuu siltä että kohta alkaa olla käytettyjen 26-pitkäjoustotäpäreiden suhteen ostajan markkinat. Aika hölmöä kun ajattelee että kokoero kakskutosen ja 650b:n välillä on muutama hassu prosentti. Noista muutamasta prosentista intoillaan varauksetta mutta kuinka suuri parannus se oikeesti on? Haiskahtaa aika voimakkaasti joutavanpäiväiseltä hienosäätöperseilyltä.

Tonait
29.06.2013, 00.15
Jotenkin tuntuu siltä että kohta alkaa olla käytettyjen 26-pitkäjoustotäpäreiden suhteen ostajan markkinat. Aika hölmöä kun ajattelee että kokoero kakskutosen ja 650b:n välillä on muutama hassu prosentti. Noista muutamasta prosentista intoillaan varauksetta mutta kuinka suuri parannus se oikeesti on? Haiskahtaa aika voimakkaasti joutavanpäiväiseltä hienosäätöperseilyltä.

Rullaa huomattavasti paremmin kuin 26 ja käsiteltävyydessä ei mitään ihan jäätävää eroa 26".

Tuossapa se aikapitkälti olis.

zort
29.06.2013, 00.47
Uskon että rullaa paremmin. Mutta erittäin isolla varauksella että huomattavasti paremmin.

vipu
30.06.2013, 13.17
Mielestäni valinnanvara pyöräkokoon on tervetullut, kunhan pysyy vaan ruodussa lukumäärän kanssa. Itsellä kuitenkin pituutta on se 191cm ja 26 näyttää ja tuntuu lasten pyörältä alla enkä oikein ole vakuuttunut 29:n ketteryydestä enduro käyttöön. Itselle 27,5 tuntuu juuri passelilta vaihtoehdolta ketteryyden ja rullaavuden kannalta. Kunhan saataisiin enemmän malleja 2014 kaudelle.

ErnoNykanen
30.06.2013, 13.31
http://instagram.com/p/bJlbAImZZn/ <- Vasemman puoleisessa kuvassa näkyy hyvin, miten pieneltä toi 26" voi joskus näyttää :D

sakuvaan
30.06.2013, 14.23

Industry driven.

Tomsson
30.06.2013, 14.47
Ei tarvi muistaa kun se, että bisnismiehet haluaa rahaa yhä enemmän ja enemmän. Kaikki selittyy kun sen hokaa :)

650b itelläkin kiikarissa, koska XL kokoisissa rungoissa 26" näyttää kieltämättä mopoauton renkaalta. 26" kelpaa kyllä rynttäkoneeseen, mutta siirtymäpyörässä 650b voisi puolustaa paikkaansa.

ErnoNykanen
30.06.2013, 15.20
650b itelläkin kiikarissa, koska XL kokoisissa rungoissa 26" näyttää kieltämättä mopoauton renkaalta. 26" kelpaa kyllä rynttäkoneeseen, mutta siirtymäpyörässä 650b voisi puolustaa paikkaansa.
Kannat siirtymillä 26" selässä ja vaihdat sen alle alamäkeen ja heität 27,5":n selkään? :eek:

Tomsson
30.06.2013, 15.27
Kannat siirtymillä 26" selässä ja vaihdat sen alle alamäkeen ja heität 27,5":n selkään? :eek:

Ei vaan maastopyörällä ei ajeta asvalttia vaan siirtymää. Joskus voi koko lenkki olla siirtymää.

ErnoNykanen
30.06.2013, 15.31
Ei vaan maastopyörällä ei ajeta asvalttia vaan siirtymää. Joskus voi koko lenkki olla siirtymää.
Aah, kaikkea uutta sitä oppii :) Enskatermit selkeästi vähän hakusessa :P

zort
30.06.2013, 19.07
Ei tarvi muistaa kun se, että bisnismiehet haluaa rahaa yhä enemmän ja enemmän. Kaikki selittyy kun sen hokaa :)
No tältähän se vahvasti haiskahtaa. Eipä silti, en väitä etteikö 650b olisi hyvä idea, uskon että kaikista kolmesta rengaskoosta tehdään loistavia fillareita. Ja juuri siksi tää kolme standardia tuntuukin yliampuvalta. 2 sentin ero renkaan halkaisijassa on perin vähän. No, nouseehan siinä navat sentin verran keskiöön nähden ylemmäs. Kai sekin sitten ajotuntumaan eroa tuo siinä missä snadisti suurempi kiekkokin.
Jos tässä itselle tulee syksyllä pyörän vaihto niin isompaa kiekkoa pukkaa mutta taitaa mennä kaksysiin. Mun ajot alkaakin olemaan jo aikalailla pappaluokkaa. Oon huomannu että sitä enää ei niin kaipaa jännitystä lenkillä. Enempi sellasta mukavaa pyörittelyä.

Hannu S
01.07.2013, 10.05
Rullaa huomattavasti paremmin kuin 26 ja käsiteltävyydessä ei mitään ihan jäätävää eroa 26".

Äkkiseltään voisi kuvitella että rullaavuus ja käsiteltävyys muuttuvat samassa suhteessa, mutta ehkä siinä 26->27.5 välissä on sitten joku epäjatkuvuuspiste vai miksi niitä kutsutaan jossa tälläinen hyppäys tapahtuu :)

Verska-Vesa
01.07.2013, 18.55
Taidan odotella kunnes saan 26,75" DH-pyörän ja 28,25" XC-pyörän. Noissa yhdistyy välikoon ja ääripäiden parhaat puolet ehdottomasti parhaassa suhteessa.

Michael L.
01.07.2013, 18.57
Juu onhan siinä vähän totta kai, mutta ei mitään niin isoa(toivottavasti) minkä takia sitä ei vois hankkia ja testata. Palataan keväällä tarkemmin! :)
Vaihtuu kyllä testaamisen jälkeen takas 26" jos ei tunnu omalta...

zort
01.07.2013, 20.26
Taidan odotella kunnes saan 26,75" DH-pyörän ja 28,25" XC-pyörän. Noissa yhdistyy välikoon ja ääripäiden parhaat puolet ehdottomasti parhaassa suhteessa.
Näitä minäkin oottelen:D Tai ainakin jälkimmäistä. Nyt vaan pommittamaan valmistajia meileillä! "Customer demand" se on mikä on kuulemma 650b-villityksenkin takana.

Tonait
01.07.2013, 21.54
Joidenkin mielestä näyttää olevan huono asia että on valinnanvaraa..ja tosiaan kun nyt on vain kolme eri rengaskokoa periaatteessa.
Sanoihan Shimanoltakin tämä joku kaveri että luulee 26" katoavan tulevaisuudessa 27,5" tieltä. En nyt tiedä katoaisiko sentään mutta kyllä 27,5" voi nousta suositummaksi.

zort
01.07.2013, 23.53
No, tässä kun on parikymmentä vuotta puljaillu näiden maastofillareiden kanssa ja rakennellu ja upgreidannu oon huomannu että maastopyörässä on muutenkin niin paljon muuttujia jotka vaikuttaa ominaisuuksiin ilman että vielä tarjotaan rengaskokoja parin sentin välein. Voihan niitä olla sentinkin välein mutta ei niistä silti löydy yhtään toista täydellisempää, on vaan enempi vaihtoehtoja. Tietyllä tavalla maastopyöräily on alkanut menettää viehätystään.

Verska-Vesa
02.07.2013, 09.58
Joidenkin mielestä näyttää olevan huono asia että on valinnanvaraa..ja tosiaan kun nyt on vain kolme eri rengaskokoa periaatteessa.

Valinnanvara ei ole huono juttu (paitsi että se nostaa hintoja kun valmistajat joutuvat tekemään ja myyjät varastoimaan erikokoisia kamoja), mutta kun pyöräfirmojen edustajat tuntuu puhuvan siihen malliin että 27,5" syrjäyttää kokonaan 26":n. Se siitä valinnanvarasta sitten. Tosin kyllähän 26"-osia varmasti pahimmassa tapauksessakin on saatavilla kuitenkin vuosikausia siinä rinnalla.

Valmistajien asenteen lisäksi ärsyttää se, että suurin osa kuluttajista ei ole ikinä kokeillut tuota kokoa, mutta silti sellainen on pakko saada kun se on uusinta ja hienointa. Vanteen säteessä on vain 12,5mm ero, joten muutos ei ole varmasti kauhean iso mihinkään suuntaan.
Pidätän oikeuden muuttaa mielipidettäni 27,5" kiekkoja kokeiltuani, ehkä se sittenkin on paras ja mullistavin keksintö sitten ketjuvedon.

AK-87
02.07.2013, 10.56
Tuli koeajettua tänä aamuna Ice Lift hissitolppa. Oikeastaan ei jäänyt mitään negatiivista sanottavaa, toimii niin kuin pitääkin. Pieni klappi tolpassa on, tarkemmin satulan kiinnitysmekanismissa. Sitä ei saa oikein mitenkään eliminoitua (ominaisuus, ei vika :) ), mutta ei sitä kyllä rymistelyssä tuntenut, vaikka sen tiesi siellä olevan. Triggerin/vaijerin kireyttä on helppo säätää eikä siihen tarvi työkaluja. Hissijousen jännitystä säädetään 6mm kuusiokololla. Muita hissitolppia en ole kokeillut, mutta tuo ainakin tuntui olevan hintansa eli noin 75e arvoinen.

Michael L.
02.07.2013, 13.31
No, tässä kun on parikymmentä vuotta puljaillu näiden maastofillareiden kanssa ja rakennellu ja upgreidannu oon huomannu että maastopyörässä on muutenkin niin paljon muuttujia jotka vaikuttaa ominaisuuksiin ilman että vielä tarjotaan rengaskokoja parin sentin välein. Voihan niitä olla sentinkin välein mutta ei niistä silti löydy yhtään toista täydellisempää, on vaan enempi vaihtoehtoja. Tietyllä tavalla maastopyöräily on alkanut menettää viehätystään.

kyynel..

Tonait
02.07.2013, 14.06
Itselleni tuo 27,5 on juuri sopiva kaikinpuolin suhteellisen vähäisen kokemuksen perusteella. 26 on myös ihan jees, mutta tykkään enemmän isommista kiekoista, mutta mm. pituuteni vuoksi 29 liian iso kun pitäisi olla varmaan se kaikista pienin runkokoko (ei edes näytä hyvältä).