Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Maastopyörä Enduroon!

Sivut : 1 [2] 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19

kolistelija
15.11.2011, 11.25
Kyllä enduroa voi ajaa 130mm joustollakin. Väitän että taito on huomattavasti suuremmassa osassa kunhan joustoa on edes säädyllinen määrä. Terve itsesuojeluvaiston puute ja itselle sopiva fillari ovat kaksi avainasiaa. ;)

Ajoin 130mm joustavalla pyörällä Hallainvuoren harrastesarjassa ja suurimmat ongelmat olivat aivan väärä rengasvalinta ja taidon puute. Silloin minulla oli vasta kaksi viikkoa maastokokemusta ja aikani oli harrastesarjan keskivaiheilla. Väittäisin että pysyisin tämän hetken taidoilla lähellä harrastesarjan kärkeä.

Mainitaan nyt samassa että en pysy lähelläkään erään ajokaverini perässä kun ajetaan pahoja alamäkipaikkoja, hän on DH-miehiä mutta ajaa lenkit jäykkäperällä.

Salomo
15.11.2011, 11.41
No mutta sähän ajoit Hallainvuorella ihan kohtuuttoman hyvin suhteessa ajokokemukseen maastofillarilla (itse ajoin Tracerilla numeron vai kaksi sun edellä).

Tokihan sitä voi ajaa enskaa varmaan millä hyvänsä ja loppupeleissä ajotaito ratkaisee fillaria enemmän. Sopivalla laitteella on toki helpompaa. Kuvittelisin että tuo Foxy toimii ihan mainiosti, vaikka tosiaan keskimäärin taitaa nykytrendi olla jouston suhteen sentti pari lisää ja vähän loivempi keulakulma. Foxyssa ilmeisesti 68 astetta.

zeizei
15.11.2011, 14.10
140-160mm on varmaan se optimi nykyenskaan, mutta ei toki mikään edellytys. Pari viime kautta ajelin itse 120mm joustavalla ja 69 keulakulmalla, sijoitus yleisessä sarjassa puolen välin huitteille. Vauhtia rajoitti jossain määrin ja joissain paikoissa joustomatka, mutta suurimmaksi osaksi kuitenkin rohkeus, kunto ja tekniikka. Ensi kaudeksi mennään sitten tuosta joustomatkahaitarista vähän jo yli jolloin jousto varmaan vähän "lisää" tekniikkaa ja rohkeutta, mutta vaatii sitten taas enemmän jalkoja :)

AK-87
15.11.2011, 19.09
Kyllähän se tietty suurimmaksi osaksi kuskista on kiinni, mitä sekuntikello näyttää maalissa. Mutta nyt kun kerran kalustosta on kyse, niin kyllä tuo 140 milliä periaatteessa mun mielestä tuntui riittävältä. Vaihdoin kuitenkin keulaksi 160 millisen, koska halusin rennomman/alamäkipainotteisemman geometrian. Vauhtia ei varmasti mun tapauksessa tullu yhtään lisää speksauksen vuoksi, mutta luultavasti joitakin sekunteja tippuu parantuneen fiiliksen johdosta. :)

Rikke
16.11.2011, 10.28
Käytettynä edullisesti? Kokeilisin itse ainakin tuohon hintaan :)

700€ kieppeillä oli hinta

fillarinoob
16.11.2011, 20.35
Hei, olen ostamassa heti ensivuoden alussa maastopyörää ja olen päätynyt tuohon radoniin. Nyt vain on ongelma että en tiedä riittääkö radon slide am 9.0 vai onko otettava radon slide ed 8.0

Radon slide am 9.0 2012: perusspeksejä.
Haarukka: Fox talas 32 fit rlc
takajousitus: Fox rp23 boost valve
Jarrut: Formula the one
Taka ja etuvaihtaja: sram x.0
kammet: sram x.9
Vanteet: mavic crossmax st
Rock shox reverb pikasäädettävä satulatolppa
Paino: 12.5

Radon slide ed 8.0: speksit
Haarukka: fox talas 36 160 r
Takajousitus: fox rp23 boost valve
Jarrut: formula the one
Etu ja takavaihtajat: sram x.9
Kammet: race face atlas fr
Vanteet: easton havoc
Rock shox reverb
Paino noin: 13.4

Pyörä tulee vauhdikkaille maastolenkeille ja polkukaahailuun. + enduro kisoihin. Eli pyörällä tulee riittämään vauhtia sekä ryskettä. Tiedän että nämä ovat aika eriluokan pyöriä mutta kumpi minun kannattaa valita? Hinta on siis sama.

sakuvaan
16.11.2011, 20.40
Muistaakseni AM mallissa ei ole ISCG tabeja, EDiin saa paljon paremmin kiinni eri ohjureita.

AK-87
16.11.2011, 20.51
@fillarinoob: Mistä oot nuo speksit kaivanu? Ei äkkiseltään ihan täsmää Radonin sivuilla ilmoitettuihin. Linkit?

kolistelija
16.11.2011, 21.04
Taitaa olla 2012 mallit. En muista mistä löysin pdf:n jossa speksit on.

fillarinoob
16.11.2011, 21.10
Jep nuo ovat 2012 mallien speksit. Tässä linkkiä; http://issuu.com/4cmedia/docs/specs_mtbs_online?mode=window&backgroundColor=%23222222

mutta kumman ottaisin?

drop
16.11.2011, 22.17
Mä ottaisin alemman, jos sitä kysyt? Ei tuohon nyt kukaan voi puolestasi vastata... Isompi keula 20mm akselilla on paljon jäykempi, Havocit varmaan kiekkoinakin jäykemmät ja kestävät enemmän ryskytystä.

On eri asia tarvitsetko sitä jäykkyyttä jä jämäkkyyttä sitten, noilla tiedoilla ei voi sanoa. Kummallakin varmaan onnistuu hyvin enduroratojen ajo.

Redfive
16.11.2011, 22.40
Slide ed 8:n ottaisin minäkin. Kulmista en tiedä mutta Ed lienee loivempi ja mukavempi ajaa kovaa mm. sen ylimääräisen sentinkin vuoksi ja dropin mainitseman jäykkyyden yms..Aah ja nuo jarrut ovat sitten mainiot!

fillarinoob
16.11.2011, 22.53
Aah ja nuo jarrut ovat sitten mainiot! Varmasti :D

Juu, taidan valita tuon edin.

Rikke
17.11.2011, 20.31
140-160mm on varmaan se optimi nykyenskaan, mutta ei toki mikään edellytys. Pari viime kautta ajelin itse 120mm joustavalla ja 69 keulakulmalla, sijoitus yleisessä sarjassa puolen välin huitteille. Vauhtia rajoitti jossain määrin ja joissain paikoissa joustomatka, mutta suurimmaksi osaksi kuitenkin rohkeus, kunto ja tekniikka. Ensi kaudeksi mennään sitten tuosta joustomatkahaitarista vähän jo yli jolloin jousto varmaan vähän "lisää" tekniikkaa ja rohkeutta, mutta vaatii sitten taas enemmän jalkoja :)

pari alottelijan kyssäriä syntyi:)

Mites tuo ohjauskulma vaikuttaa tuohon pyörän käyttäytymiseen,kipeääkö paremmin ns esteet ja ei tökkää niin helposti?
Mites saako tuota mahdollista ohjain kulmaa fixattua joillain sovite osilla myöhemmin kun joku epäili tuota liian jyrkkää ohjauskulmaa.

drop
17.11.2011, 20.44
Loivempi ohjauskulma rauhoittaa ohjausta, tökkää vähemmän herkästi ja on mukavampi alamäkeen. Teoriassa keula myös vaeltaa herkemmin kiivetessä, mutta näissä pyörissä tuo ei ole ongelma. Viime vuosina trendi on siirtynyt loivempaan suuntaan, kiipeämistä taas on autettu satulakulman jyrkennyksellä.

AK-87
17.11.2011, 21.10
Ja saa muutettua kulmia anglesetillä ja offset reducereilla. Angleset tulee ohjainlaakerin kaveriksi ja offset redut taas laitetaan takaiskarin kiinnityksiin.

mehukatti
17.11.2011, 21.21
Pyörä tulee vauhdikkaille maastolenkeille ja polkukaahailuun. + enduro kisoihin. Eli pyörällä tulee riittämään vauhtia sekä ryskettä. Tiedän että nämä ovat aika eriluokan pyöriä mutta kumpi minun kannattaa valita? Hinta on siis sama.

Meinaatko ajaa ensi vuodeksi kaavailtua suomienska-cuppia vai pääsarjaa, eli ns. hissienskaa? Jos suomienskaa, niin ota toi lyhytjoustoisempi, jos taas hissienskaa, niin ota 16cm joustava.

Rahka
17.11.2011, 23.59
Offiksi menee mutta näyttää tulevan paljon lisää kuskeja enskaan ensikaudelle :) se on kyllä kovin kiva :)

syklopaatti
18.11.2011, 06.50
Tuolta saa.
http://www.ofanaim.net/prodspec.html (http://www.ofanaim.net/prodspec.html)
Laitoin sitten mailia tonne sekä workskomponentsille.http://www.workscomponents.co.uk/ (http://www.workscomponents.co.uk/)
Worksilla integroituun 1 1/8 kaulaputkeen angleset vasta kehitteillä joskin ymmärtääkseni tulossa joskus talvella.

Päädyin sit tilaamaan tuolta israelista kupit 1.5 asteen muutoksella stumpjumpper comp:iin.(kuulema isoin kulma minkä saa johtuen pitkästä kaulaputkesta).
Innolla ootan minkälaiseks stumpy muuttuu. Geometriahan tulee muutosten jälkeen olemaan liki sama kun evossa. (headangle 67 astetta).
Oon modannut pyörää muutenkin rajumpaan ajoon/alamäkeen sopivammakas pitemmällä tangolla (750mm), isommilla jarrulevyillä, hissitolpalla, Jämerämmillä kiekoilla. (stan flow/hope II) sekä ketjunohjurilla ,että bashilla.

Täältä on tulossa myös uusi kuski joihinkin enduroskaboihin. Varmaan jyväskylä ,vuokatti ja ehkä joku kolmas. Kattoo miten innostuu.:)
Luulis ,että noilla muutoksilla endurossa ei jää pyörästä kiinni.

Kupit makso 124 ekua posteineen ja niihin sai vuoden takuun. Tällähetkellä ainoa tietämäni paikka maailmassa josta saa noita täysintegroituun 1 1/8 putkeen.
Muutenkin asiallisen tuntuinen kauppa kaikenkaikkiaan. Saar niminen kaveri vastaili auliisti sähköposteihin ja kun lähetin pyöräni speksit niin osas sanoo suoraan minklälaiset kupit tarviin. Ei tarvinnu arpoo. Maksun hoisin luottokortilla via paypal.
Valmistusaika kupeille 2 viikkoo kun custom osat eli koneistetaan just mun pyörään sopiviks. Hyvältä näyttää ,mut saas nähä sitten kun tuote saapuu.

zeizei
18.11.2011, 09.43
Täytyy nyt vielä yksi loivemman keulakulman haittapuoli mainita, kun välillä tuntuu keskusteluissa, että siitä seuraa pelkkää hyvää. Kaikki ym. edut toki pitävät paikkansa ja loivempi keulakulma helpottaa ja vakauttaa menoa alamäissä, mutta haittapuolena on kyllä tietyn ketteryyden menetys ahtaissa paikoissa eli kääntösäde kasvaa ja pyörä ikäänkuin kippaa helpommin puolelta toiselle pystyasennosta. Eli mielestäni monikäyttöisessä lenkkipyörässä ei kannata vetää överiksi tuon keulan loivennuksen kanssa. Loivemman keulakulman edut tulevat sitä paremmin esiin, mitä enemmän on vauhtia. Sekalaisessa, teknisessä puunkierrossa alle 10km/h keskivauhdilla 26" -pyörässä 67-68 astetta alkaa olla jo ihan riittävän loiva, 29erissa riittää jyrkempikin. Hissienskassa sitten se alle 67 astetta on ihan paikallaan.

sakuvaan
18.11.2011, 12.22
Tähän vaikuttaa sitten kanssa haarukan offset ja näiden yhteissummana on rake joka määrittelee miten helposti tuota 'kippaamista' tapahtuu.

xc-pyöräilijä
18.11.2011, 20.40
siis onko tuo ns. hissienska mitä ajettiin esim messilässä : http://www.youtube.com/watch?v=q2vKqvoZh18?

Kyllä tuota mitä on tuossa videolla niin sinne meinasin lähteä. Ekaksi kokemusta ja sitten vauhtia :D

kuokka
18.11.2011, 21.21
siis onko tuo ns. hissienska mitä ajettiin esim messilässä : http://www.youtube.com/watch?v=q2vKqvoZh18?

Kyllä tuota mitä on tuossa videolla niin sinne meinasin lähteä. Ekaksi kokemusta ja sitten vauhtia :D
Tuo on juuri sitä. :)

Lisää Messilästä (http://vimeo.com/24529684)

Ja (http://vimeo.com/25352801)
muistakin (http://vimeo.com/26868611)
kisoista. (http://vimeo.com/27824954)

Rikke
29.11.2011, 16.03
Dune R kerkesi menemään mitä kattelin tälläinen osui silmään.
http://www.mtbr.com/cat/bikes/allmtn-full-suspension/gt/force-2-0/prd_417786_1547crx.aspx

Olisi halvalla nyt käytettynä.Onko porukalla kokemusta GT:stä miten soveltuu enskaan?
Tosin mieli tekisi orangen fivee,joten ehkä pitää ruveta säästökuurille :D

Seimi
29.11.2011, 16.49
Dune R kerkesi menemään mitä kattelin tälläinen osui silmään.
http://www.mtbr.com/cat/bikes/allmtn-full-suspension/gt/force-2-0/prd_417786_1547crx.aspx

Olisi halvalla nyt käytettynä.Onko porukalla kokemusta GT:stä miten soveltuu enskaan?
Tosin mieli tekisi orangen fivee,joten ehkä pitää ruveta säästökuurille :D

Mä meinasin ens kesänä rämistellä Forcella enskaa.
Pyörä valmistu vasta viimesten kisojen jälkeen, joten kilpaa en ehtinyt tolla ajaa.
Ei taida GT:tä paljon noissa kisoissa näkyä. No ens kesänä ainakin yksi.

Itelle ainakin ollut positiivinen yllätys kuinka hyvältä Force on tuntunut. Eli en usko, että sijoitukset (jos on huonoja) ainakan pyörästä kiinni.
Vielä on tulossa semmonen päivitys, että tulee XFusionin iskari Fillariosasta.

1muri
30.11.2011, 17.48
"Tuli pyörän uusimisen aika ja samalla kysyttävää... eli itselläni on ollut Votec V.SX nyt pari kesää käytössä ja tuli koon vuoksi vaihto eteen.
Itsellä kumminkin tuo ajo on lähinnä Espoon Keskuspuistossa ajoa, mutta idealla että vaikka kannetaan ylös ja pommitetaan alas. Vanhasta Votecista (160/160) haluaisin lähinnä nostaa joustomatkaa ja/tai saada hiukan DH-mäisemmän geometrian, koska pyörällä ajetaan kumminkin hypyt, bikeparkit, alpit ja muut. Vaihtoehtoina olen pitänyt Votecin V.SR:ää, Canyonin Torque 8.0 Alpinistia, Orangen Patriottia ja Alpinea, Spessun Enduroa,Santa Cruzin Nomadia ja kyllä Trekin Slashkin kiinnostaa."

Joo-o, nyt on mietitty hetki vastauksien pohjalta ja jäänyt itselle parhaiksi vaihtoehdoiksi Oranget (Patriot, Alpine160) sekä Canyon (Torque). Kyllähän houkuttelisi Cruzit ja Intenset, mutta normi Cruzin kanssa samaan hintaan saa kumminkin esim. tuon Canyonin melko hipo osilla...

Kysynpä vielä teidän kiusaksi, että menenkö aivan hukkaan jos ostan single pivotin?(Tiedän makuasia, lähinnä kokemuksia jos jollain tuo Orange seinältä löytyy) On nimittäin Orange aika houkutteleva... ( onneksi on vielä aikaa miettiä)

Rahka
30.11.2011, 20.10
Eiköhän noita mielipiteitä ole yhtä paljon noista pivoteista kun on pivottejakin. Singlessä ei ainakaan oo pään vaivaa laakereiden määrästä. Veikkaan että mun kommentti teilataan kyllä seuraavaks täällä mutta pivotti kun pivotti toimii hyvin kun siihen yhdistetään ajoonsopiva ja sinulle säädetty iskunvaimennin ( olkoon sitten kierre tai ilma). Mutta nämä on vaan minun kokemattoman ihmisen mielipiteitä. (siis eka täpäri tullossa ja se on valittu pääosin tunteella ja muutamaa eri ratkaisulla toteutettua pyörää koeajamalla)

drop
03.12.2011, 01.05
Kun se on suunniteltu hyvin ja siihen yhdistetään sopiva iskari.

Patrik
03.12.2011, 11.59
Kun se on suunniteltu hyvin ja siihen yhdistetään sopiva iskari.
Mikä on vähintään yhtä tärkeää moninivelpyörissä. Mutulla sanoisin että huonosti suunniteltuja nelilinkkuja näkee enemmän kun huonoja singlepivotteja. Enempilinkkuiset ja erikoiset ratkasut on ehkä enemmän loppuun asti mietittyjä, mutta niissä toiminta poikkeaa yleensä jonkin verran valtavirrasta -> toiset tykkää, toiset ei.

jus
06.12.2011, 15.32
Olen tässä netissä speksaillu vähän pidempi joustoista täpäriä metsä rymistelyihin. Nykyisestä (ex 6) löytyy 120mm molemmista päistä..

Mitäs olette mieltä tuosta Orange Fivestä? Onko nuo Hope techin x2 jarrut hyvät? Entä onko osasarja muuten "oikea" pyörän hinta luokassa? Ilmeisesti 20" riittää, kun olen 193cm pitkä? (pitkä selkä, inseam n. 85cm)
Mites nuo vanteet kestää kun mua ei enää neuvolassa punnita..?

Vai kannattaisiko ottaa suoraan 160mm jyystöä omaava peli? Pyörällä pitäs jaksaa polkea maantielläki suhtkoht nätisti.

Budjetti olis jotain max 3 rahaa.

Musashi
06.12.2011, 15.45
Mitäs olette mieltä tuosta Orange Fivestä? Onko nuo Hope techin x2 jarrut hyvät? Entä onko osasarja muuten "oikea" pyörän hinta luokassa? Ilmeisesti 20" riittää, kun olen 193cm pitkä? (pitkä selkä, inseam n. 85cm)

Vai kannattaisiko ottaa suoraan 160mm jyystöä omaava peli? Pyörällä pitäs jaksaa polkea maantielläki suhtkoht nätisti.

Budjetti olis jotain max 3 rahaa.

Five on klassikko jokapaikanhöylä, vähän niinkuin esim. Fender Telecaster ja kovasti suosittu näkyy olevan enskapiireissä. Tosin trendi taitaa olla pitempijoustoisiin päin siellä... Hopen jarrut pelittää oikein mainiosti ja muutkin osat tietty. Koosta en osaa enempää sanoa. Itsellä painoa n. 95 kg atm ja ei ongelmia kiekkojen kanssa vaikka kuina kivikkoon tuon veisi, ehkä ongelma tulee siinä kohtaa kun noille vanteille koittaa vääntää oikeasti leveää ja isolla ilmatilalla varustettua kumia alle. Ei näitä vehkeitä ole tarkoitettu maantielle, puhumattakaan pitempijoustoisista.

Iko
06.12.2011, 16.51

Mulla ollut Pro kaksi kautta eikä juurikaan valittamista. RF:n Evolven kammet oli huonoin lenkki... letkut, eivätkä kestäneet kovin kauaa. Voihan toki olla huonoa tuuriakin, mutta seuraaja-SLX:t hakkaa RF:t mennen tullen. Hopen jarrut on tunnokkaat ja teho riittää hyvin normiajoon, joskus vauhdikkaammissa laskuissa kaipaan hiukan tuhdimpaa purentaa. Lisäksi helppo ilmata, jos tarvetta on.

Mulla mitat 185/87 ja pyörän koko erittäin sopiva 18". Testasin myös 20" enkä olisi sillä halunnut kokeilla jalkautumista tositarkoituksella :eek: Liian korkean standoverin lisäksi oli myös reilusti liian pitkä. Sun inseamilla suosittelisin kokoa 18", mutta pituudella kenties 20"... koeta päästä testaamaan molemmat!
Vanteet on saanut rankaisua paljon ja mulla paino ajokamoissa ja päivärepulla satasen pinnassa, hyvin ovat kestäneet. Leveydestä Musashin kanssa samaa mieltä, mutta 2.25-2.3 renkaasta riippuen kyllä toimii vielä hyvin.
Maantiellä ajetaan tosiaan ihan muilla peleillä ;)

mehukatti
06.12.2011, 23.23
Eiköhän noita mielipiteitä ole yhtä paljon noista pivoteista kun on pivottejakin. Singlessä ei ainakaan oo pään vaivaa laakereiden määrästä.

No ei kai tolla laakereiden määrällä muuta väliä oo kuin, että isomman laakerimäärän vaihtaminen vie hiukan enemmän aikaa. Eli ei kai single pivotissa laakerit kestä pidempään kuin muissakaan jousitusratkaisuissa? Santa Cruzissa on kyllä kätevät alalinkkuun integroidut rasvanipat. Alalinkun laakerithan on eniten alttiina paskalle, mutta rungon mukana tulevalla rasvapyssyllä voi tunkee uutta rasvaa sinne halutessaan vaikka ennen jokaista lenkkiä. :)

Tmh
07.12.2011, 13.34
Ja aina ei ole niin, että single pivot = vähän laakereita. Monessa nykyaikaisessa single pivotissa välitetään liike iskarille linkuston kautta. Esimerkiksi Santa Cruz Butcher/Nickel. Vaikka kyseessä onkin single pivot on rakenteessa silti 8kpl laakereita. Mutta onneksi niissä on ikuinen takuu. :)

Myös Commencal käyttää single pivoteissa linkustoa ohjaamassa iskaria ja laakereita taitaa olla sama 8kpl.

AK-87
08.12.2011, 20.15
Ei auta, nyt on kysyttävä raadilta:

Heittäkäähän ehdotuksia enskarungosta/fillarista. Toivottavia speksejä ovat:

-takapään jousto min. 150mm, mielellään 160mm.
-keulakulma rauhallinen, noin 66 astetta.
-horisontaalinen vaakaputki 585-600mm
-ISCG tabit keskiössä

Tarkoitus on rakennella/ostaa kestävämmän pään endurolaite, jolla olisi kiva ajella myös satunnaisesti deehoota. Jo "löytyneitä" ehdokkaita ovat mm. Nukeproof Mega, Mondraker Dune, Banshee Rune, Spessu Enduro EVO, Commencal Meta SX. Toiveena olisi myös, että fillarin sais suht järkevillä osilla alle 14 kilon. Myös esim Intense Uzzi on mielenkiintoinen vaihtoehto, mutta se alkaa olla jo painon puolesta aikalailla kipurajoilla. Ehkä. Mikä lääkkeeksi??

Niin ja tosiaan keulakulman ei tarvitse olla välttämättä 65-66 astetta alunperin, kunhan se on tuunattavissa noihin lukemiin järkevästi. Ts. akseliväli ei saisi kasvaa älyttömäksi.

Iglumies
08.12.2011, 20.19
Nomadi (http://www.santacruzmtb.com/nomad/#description.php) tietysti.

PaH
08.12.2011, 20.35
No ei kai tolla laakereiden määrällä muuta väliä oo kuin, että isomman laakerimäärän vaihtaminen vie hiukan enemmän aikaa. Eli ei kai single pivotissa laakerit kestä pidempään kuin muissakaan jousitusratkaisuissa? ..

Harvoin kai niitä kaikkia kerralla tarttee vaihtaa :o

Väite et single-pivotin leekerit kestää paremmin on yleisesti otettuna bullshittiä, oli perä sit aito yhden nivelpisteen single-
pivot tai rokkerilinkulla avustettu viritys. Jos nivelten konstruktio ja laakeroinnin toteutus on tehty oikein (/ hyvin), niin laakeria
kuormittavaa vääntöä tulee yhdelle laakerille sitä enempi mitä vähemmän niitä on. Noin yleisesti. Vastaavasti useampi nivelpiste
jakaa momentin monelle leekerille, jotka kukin kantavan pienemmän osan kuormasta ja teoriassa ne joutuvat kestämään vähemmän.

Laakereiden ennenaikainen kuolema ei riipu niiden määrästä, vaan siitä miten ne on tehty. SC ja rasvanipat lienee yks parhaista
toteutuksista tässä suhteessa.

Jahvetti
08.12.2011, 20.40
Nomadi (http://www.santacruzmtb.com/nomad/#description.php) tietysti.

Eikös tuosta puutu ISCG tabit?

Jos ilman noita käy niin tämä olisi minun ehdotus:
http://www.hi5bikes.fi//product_details.php?p=3899

Iglumies
08.12.2011, 20.49
Eikös tuosta puutu ISCG tabit?
"And on the other hand there’s an ISCG05 chainguide mount built into the frame"

mehukatti
08.12.2011, 20.54
Enduro Evo painaa 15.25kg L-kokoisena ja siinä ei mielestäni oo hirveesti kevennysvaraa kun on esim. hiilarikammet ja kevyet kiekot jo valmiiksi. Hissitolpan pois ottamalla se menis ehkä hiukan alle 15kg. Muutenkin sillä voi olla aika raskas polkee normilenkkii, mutta ehkä ei pitäis tuomita ennen kokeilua. Calpiksessa on muuten näkynyt suht isosti ajavia kuskeja ihan normi-Endurolla, mutta varmasti ulkomaiden alamäissä Evo ois kivempi. Veikkaisin kyl et Meta SX:kin on aika samoissa painoissa kuin Evo, muistaakseni noi uudet runkomallit oli aika painavia. Trek Slash ei oo listattu, mutta varmaankin tietoisesti? Siinähän tais olla jo valmiina 66-asteen ohjainkulma. Uzzista taas on just tulossa uusittu (http://forums.mtbr.com/intense/2012-uzzi-737351.html) (linkki) versio, mutta en tiedä meneekö sekin enemmän freeride/mini-DH kategoriaan (kuten Orange Patriot, Transition TR250, Morewood Kalula, jne.), eli pyörään joka ei oo välttämättä kovin miellyttävä poljettava. Toisaalta sopivilla osavalinnoilla ja iskarilla siitä varmaan saa myös ihan kohtuullisen poljettavan? Ite oon tykänny omasta Carbon Nomadista 66-asteen ohjainkulmalla (Angleset), mutta paino on jonkin verran yli 14kg. Pitäisi ehkä laittaa X.0 DH hiilarikammet Saintin kampisetin tilalle, niin saattais mennä just alle 14kg. Sekä alu- että hiilari-Nomadissa on ISCG05-tabit. Ainiin ja Pivot Firebird puuttui listalta? Todella loistava poljettava ja keulaa voi pistää aina 180mm asti. Ja Pyorahuolto.com diilaa rungon lisäksi runkosettiä 170mm Fox 36:lla (pidennettävissä 180mm) tai sitten ihan kokonaistakin pyörää kilpailukykyiseen hintaan. Pivotin osalta runkosetti lienee suositeltava, sillä Foxin keulan saa siinä selvästi halvemmalla kuin ite ostamalla.

Jahvetti
08.12.2011, 21.03
"And on the other hand there’s an ISCG05 chainguide mount built into the frame"

Sorry, olin jo näppäillyt Blurin speksit esille:o

Tämä tuli vielä mieleen ja taitaisi täyttää kaikki nuo vaateet(anglesetillä).
http://manfredbikes.net/default.asp?m=2&bid=17

Patrik
08.12.2011, 21.52
Mun vaihtoehdot olis tällä hetkellä Mondraker Zenith, Pivot Firebird ja Turner RFX.

Ja se rungon painohan ei juurikaan poljettavuuteen vaikuta. Ajoasennon ja jouston määrän puolesta kaikki 150+ -joustoiset pyörät on enemmän tai vähemmän tuskasia normaaleilla metsäpoluilla.

drop
08.12.2011, 21.58
Uzzi on ihan ok poljettava hyvällä iskarilla, mutta aikamoinen speksaaminen jos meinaa saada kierrejousilla alle 15kg (mulla oli parhaimmillaan 14.5 ilma-lyrikillä ja thomssonin tolpalla). Uuteen malliin tulee .5 astetta loivempi ohjauskulma, vähän matalampi keskiö (en haluis omaani matalampaa) ja jäykempi takakolmio.

En mä kuitenkaan välttämättä ostais Intenseä kun ei ole enään maahantuojaa. Heillä laadunvalvonta tuntuu olevan heikommasta päästä joten riski takuu rumbaan on keskimääräistä isompi.

Juuso
08.12.2011, 23.58
Enduro Evon ero normi malliin on pidempi keula ja kierrejousi-iskari. Perusmalliin saa suht helposti viritettyä minkä tahansa ilma- tai kierrejousivaimentimen (ainakin fillariosa.fi avustuksella). Evossa on erilainen toi iskariin kiinnittyvä linkku ja siihen on vaikeampi kiinnittää muuta kuin Foxin kierrejousikeppiä.

Torspo
09.12.2011, 00.21
-ISCG tabit keskiössä
Toiveena olisi myös, että fillarin sais suht järkevillä osilla alle 14 kilon.

Last Herb AM (http://www.last-bikes.com/category/products) m -koossa (165mm versio (http://www.bike-mailorder.de/shop/MTB/Frames/Fullsuspension-Frame/Last-Bikes-Herb-AM-frame-Monarch-33-HV-165mm::26951.html)) menis speksiin, painon kanssa voi mennä taiteiluksi.
AM 3590g ja FR 3790g ilman iskaria

:D

PaH
09.12.2011, 09.16
Mun vaihtoehdot olis tällä hetkellä Mondraker Zenith, Pivot Firebird ja Turner RFX.....

Meinaaksä Turnerilla uutta RFX:ää? Voi joutua hiukan odottamaan ennenkun on ajossa.
Toteaa nimim. ei_vielä_tuotannossa olleen rungon ostanut...

Lucky13
09.12.2011, 10.02
Meinaaksä Turnerilla uutta RFX:ää? Voi joutua hiukan odottamaan ennenkun on ajossa.

RFX on pitkään jatkuneen veivauksen jälkeen virallisesti kuopattu.

How about the DW-Link RFX (http://www.turnerbikes.com/011/rfx.html)we’ve been hearing about for so long? Is that bike officially stillborn?
Yeah, it is. After multiple iterations and tens of thousands of dollars, the bike rode like a champ, but it was aborted. By the time we got the prices quoted a year ago it became a big financial No F’ing Way. So we spent a great deal of time getting it to the point where it was reasonable. We were pursuing it even after this year’s trade show, through this fall. We went back and got the price more reasonable…but at the end of the day, it’s an expensive bike for thrashers. We’re talking a $2,500 to $2,700 frame price, for a bike someone’s going to throw in the back of a shuttle truck and thrash on? That’s just not going to happen, they’re going to buy a Kona. We are a niche company and a niche market for sure, but we still have manufacturing hurdles.
But this is the truth: the latest-generation 5.Spot, with a 67.7 degree headtube angle and a BB that sits just under 13.5 [unweighted] is superior to any of the RFXs ever built. Most of the guys who wanted an RFX can ride a 5.Spot with a 36 or a Lyric and they won’t be missing anything. I get emails all the time from people who have “over-forked,” saying they had no idea [the 5.Spot] was so capable. We’ve fully condoned it.

Linkki
(http://bicycling.com/blogs/thestraightdirt/2011/12/02/one-minute-with-turner-bicycles-founder-david-turner/)

AK-87
09.12.2011, 12.00
Tuossapa se ongelma juuri piileekin, että kuvittelen voivani rakentaa pyörän, joka olisi riittävän släkki ja järeä deehookäyttöön, mutta kuljettaisi kivasti myös tasamaaryskytyksessä. Ja siis perän juustoksi riittänee 6", mutta keulaan pitää saada vähintään 160, mieluummin 170mm. Herb ois kiinnostava, mutta sen kulmat kusahtaa kyllä 160 milliseen keulaan. Kulmat pitäis olla luokkaa SA 72-73, HA 65-66.

Jousivehkeet taitaa tosiaan jäädä turhan raskaiksi, vaikka olis mielenkiintoista ajaa sellaisellakin. Trekki jäi pois listasta, kuten myös Pivot "Pontiac" Firebird. Järkisyitä ei ole. Yetin SB-66 on ihan jees ja Nomadikin voisi toimia, jatkamme tutkimuksia :)

AK-87
09.12.2011, 12.05
Enduro Evon ero normi malliin on pidempi keula ja kierrejousi-iskari. Perusmalliin saa suht helposti viritettyä minkä tahansa ilma- tai kierrejousivaimentimen (ainakin fillariosa.fi avustuksella). Evossa on erilainen toi iskariin kiinnittyvä linkku ja siihen on vaikeampi kiinnittää muuta kuin Foxin kierrejousikeppiä.

Tuossa on pointtia. Spessu on kyllä kans pikkasen hätäratkaisu, "jos ei muuta löydy". Pitch on läpispeksattuna ihan jees, mutta seksiähän siinä on tasan nolla (0).

Hri
09.12.2011, 12.13
Kaikille meille kuolevaisille, keille esim. hiilikuitu Nomad ylittää budjetin hieman liian rankasti, suosittelisin katsastamaan YT-Industries:ltä piakkoin ilmestyvän Wickedin (http://www.yt-industries.com/en/bikes-2012/wicked-160/) tai BOS:illa varustetun LTD-version (http://www.yt-industries.com/en/bikes-2012/wicked-160sl/) pyörästä. Luulisi tuolla pääsevän ainakin lajiin kiinni.

AK-87
09.12.2011, 12.50
Kaikille meille kuolevaisille, keille esim. hiilikuitu Nomad ylittää budjetin hieman liian rankasti, suosittelisin katsastamaan YT-Industries:ltä piakkoin ilmestyvän Wickedin (http://www.yt-industries.com/en/bikes-2012/wicked-160/) tai BOS:illa varustetun LTD-version (http://www.yt-industries.com/en/bikes-2012/wicked-160sl/) pyörästä. Luulisi tuolla pääsevän ainakin lajiin kiinni.

Tuo olikin uusi paja mulle, YT-Industries. Tietääkö noista filoista joku enemmänkin? Äkkiseltään tuo Noton (http://www.yt-industries.com/shop/index.php?page=product&info=154) vaikuttaisi geon puolesta ja muutenkin potentiaaliselta. Toki palikkaa vaihtuis paljon. Ja on kyllä epäilyttävän halpa!

(http://www.yt-industries.com/shop/index.php?page=product&info=154)

Hri
09.12.2011, 13.07
Taisi olla uusimmassa Dirt-lehdessä (http://dirt.mpora.com/news/yt-industries-noton.html) testissä tuo Noton. Ainakin osat keräsivät kehuja, mutta en lukenut juttua kunnolla, joten en muista mitkä oli mielipiteet rungon suhteen.

Torspo
09.12.2011, 13.55
Herb ois kiinnostava, mutta sen kulmat kusahtaa kyllä 160 milliseen keulaan. Kulmat pitäis olla luokkaa SA 72-73, HA 65-66.

Katos vaan, jotenkin ajattelin että siihen lyödään vaan pitempi iskari, mutta siinähän onkin adapteri että silmäväli pysyy samana. Aika loivaksi se sitten voipi mennä.

Suosittelen sitten tuota YT:tä, niillä tais olla joku sellainen ajatus, että ne haluaisi mahdollisimman monen (erityisesti nuoren- "Young Talent") pääsevän käsiksi dh ja dirt ajamiseen ja tästä syystä myyvät mahdollisimman halvalla noita pyöriään.

PaH
09.12.2011, 14.04

Tuota Wickediä katselin joskus itsekin, silloin kun se oli vielä protoasteella. Toi LTD voipi olla aika killeri, 160mm TRC-Deville ja Vip`r kustantaa itsessään jo 1,5k€ ... hankala tuosta on ilmajouston osalta enää paremmaksi pistää. Tested.

AK-87
09.12.2011, 15.24
Wickedistä näkyis olevan tulossa 170 millinen versio keväällä ja Noton muuttuu 180 milliseksi. Tuo 160mm Wickedkin voisi käydä, ehkäpä. Riippuu julkaisemattomasta geosta.

Patrik
09.12.2011, 15.35

RFX on pitkään jatkuneen veivauksen jälkeen virallisesti kuopattu.
Linkki
(http://bicycling.com/blogs/thestraightdirt/2011/12/02/one-minute-with-turner-bicycles-founder-david-turner/)
Kiitti tiedosta. Ittelle ei oo uutta pyörää tulossa ens kesäks, joten spekulaatioasteella mennään vielä. Samalla muistin miks Turner merkkinä on ärsyttäny aikasemmin; nuo selitykset on ihan naurettavia... Samaa tasoa kun sillon kun horst vaihtui fauxiin, ja sen jälkeen äkkiä dw:hen.

YT:n muutamassa rungossa näyttää olevan antisquat aika heikko, ja jos se on samaa tasoa Wickedissä ja Notonissa niin notkuu jonkin verran ilman reipasta hitaan liikkeen vaimennusta.

1muri
09.12.2011, 17.41
On nuo YT:n pyörät saanut erittäin hyviä esim. Freeriden testissä...

Varsinkin hintalaatusuhdetta kehutaan, oli näköjään kehuttu myös Notonin perää.

Itse olen seurannut noita testeissä jo pidempään ja tasaista Ysiä on arvosanaksi nakuttanut

wiggum
09.12.2011, 17.50
Taisi olla uusimmassa Dirt-lehdessä (http://dirt.mpora.com/news/yt-industries-noton.html) testissä tuo Noton. Ainakin osat keräsivät kehuja, mutta en lukenut juttua kunnolla, joten en muista mitkä oli mielipiteet rungon suhteen.

Kaivoinpa lehden esiin, october 2011 #116. Halpaa hintaa hehkutettiin ja alamäkiominaisuuksia. HA 64,5; BB 14,4" ja paino 34,5 lb. Eipä siitä jutusta paljon muuta saanut irti...

syklopaatti
09.12.2011, 18.20
Entäs Cannondale jekyll??
Vaan 150mm takana ,mutta tässä videossa tyypillä 180mm fox keulilla ,eli ilmeisesti syö aika järeitä keuloja.
Siinähän taitaa pystyä muuttamaan takajouston määrää lennosta eli varmaan aika hyvä kiipeemään noin järeeks pyöräks.
http://www.pinkbike.com/news/Ben-Cruz-Video-2011.html (http://www.pinkbike.com/news/Ben-Cruz-Video-2011.html)

AinaVanteilla
09.12.2011, 18.33
Olen tässä netissä speksaillu vähän pidempi joustoista täpäriä metsä rymistelyihin. Nykyisestä (ex 6) löytyy 120mm molemmista päistä..

Femma pro:lla ajeltu keväästä asti.. Orikinaaliin muutoksina oli taakse isompi jarrulevy ja takana se Canadalainen kierrejousi mitä ilman ei taida sieltä fillariosasta päästä ulos. Tahko tuli rundattua, mutta enskakisoja en ole pistellyt. Enskareittejä on tullut ajeltua rauhallisemmin omalla ajalla. Gardalla kun oltiin niin kyllä kaverin Alpine oli siellä enemmän kotonaan (paitsi ylämäessä). Asiat mitä itse valittelen tässä vaiheessa on ohjainlaakerin ruostuminen (cane creekki), sekä RF:n evolve kampien pulttien jatkuva löystyminen. Niin ja Gamutti vääntyi plus se ohjurin rulla on lytyssä (ei pyöri). Koko on 16" (otin kauppiaan suosituksen mukaan) ja pituutta kuskilla 172 cm ja painoa ajokamoilla varmaan about 85 kg, kiekkoina on ne Mavicin tubelekset ja renkaina alla FatAlbertit 2.25 (vaihdan isompiin kuhan on ajettu sileeksi).

Orankiin vaihdoin vanhahkosta 120 mm joustavasta StumpJumpperista, mulle siinä oli ainakin ihan tarpeeksi positiivista kulttuurishokkia. Kuluneen ajokauden jälkeen alkaa 160mm jousto hieman kiinnostaa, mutta se taitaa olla hieman överit mun ajoille. Mennään nyt tällä..

mehukatti
09.12.2011, 20.01
Asiat mitä itse valittelen tässä vaiheessa on ohjainlaakerin ruostuminen (cane creekki), sekä RF:n evolve kampien pulttien jatkuva löystyminen. Niin ja Gamutti vääntyi plus se ohjurin rulla on lytyssä (ei pyöri).

Jos siinä Cane Creekissä on konelaakerit, niin niitä saa edullisesti ainakin Foxcompista ja kenties Fillariosastakin. Yleensähän se on alalaakeri, joka menee jumiin kun sinne on päässyt tarpeeksi vettä ja mutaa. Jos haluu säästää rahaa, niin kannattaa ehkä pakkaa kyseinen laakeri täyteen rasvaa ennen asennusta. Kampien pultteihin kannattais varmaan kokeilla sinistä Loctiteä. Gamutin alarulliakin saa erikseen esim. tästä (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=63923) (linkki).

efut
09.12.2011, 20.37
Entäs Cannondale jekyll??
Vaan 150mm takana ,mutta tässä videossa tyypillä 180mm fox keulilla ,eli ilmeisesti syö aika järeitä keuloja.
Siinähän taitaa pystyä muuttamaan takajouston määrää lennosta eli varmaan aika hyvä kiipeemään noin järeeks pyöräks.

Jos Jekyllin 150 milliä ei riitä niin eikös sitten kannata ottaa saman tien Cannondalen Claymore.

syklopaatti
09.12.2011, 21.26
Jos Jekyllin 150 milliä ei riitä niin eikös sitten kannata ottaa saman tien Cannondalen Claymore.
Minä lähinnä tuota jekyliä AK-87:lle ehdottelin.
Claymore taitaa mennä kirkkaasti yli 14 kilon eikä sillä liioin oo kiva ajella normaalia lenkki/polku ajoa.
Ainakin mulla on semmonen käsitys ,että tuo claymore on jo selkeesti freeride vehje.

Unohdin vaan lainata AK:n viestiä postauksessani.
Oishan se soiva peli alamäkeen ja hieno kun mikä.
Talvella pääsee tuota testaamaan epsanjassa ja jekyliä myös.:D
http://cdn.cannondale.com/catalog/product/cache/287/small_image/725x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/c/_/c_12_2va1_bbq_8.png

Ei auta, nyt on kysyttävä raadilta:

Heittäkäähän ehdotuksia enskarungosta/fillarista. Toivottavia speksejä ovat:

-ISCG tabit keskiössä

Tarkoitus on rakennella/ostaa kestävämmän pään endurolaite, jolla olisi kiva ajella myös satunnaisesti deehoota. Jo "löytyneitä" ehdokkaita ovat mm. Nukeproof Mega, Mondraker Dune, Banshee Rune, Spessu Enduro EVO, Commencal Meta SX. Toiveena olisi myös, että fillarin sais suht järkevillä osilla alle 14 kilon. Myös esim Intense Uzzi on mielenkiintoinen vaihtoehto, mutta se alkaa olla jo painon puolesta aikalailla kipurajoilla. Ehkä. Mikä lääkkeeksi??

Niin ja tosiaan keulakulman ei tarvitse olla välttämättä 65-66 astetta alunperin, kunhan se on tuunattavissa noihin lukemiin järkevästi. Ts. akseliväli ei saisi kasvaa älyttömäksi.

SanttuT
09.12.2011, 22.31
Onko kellään palstalaisista kokemusta Rosen Uncle Jimbo 8:sta?
Enska/polkuajoon olisi pyörä hakusessa ja täälläkin miljoonaa eri vaihtoehtoa suositeltu mutta tuo Rose kiinnostaisi itseä huippu osien puolesta(budjetti max 3000€).. Edellinen fillari oli Trek fuel ex7 pikkasen paranneltuna eikä siinäkään kyllä ollu osissa mitään häikkää vaikka suht hinnat alkaen malli oli mutta ainahan se pitää saada pikkasen parempaa osaa tilalle vai pitäytyisikö vaan "normaali" merkeissä vähän huonommilla osilla ja päivittelis tarpeen tullen?

Tuntsan Palo
09.12.2011, 22.51
Tuli vuokra-Jekyllillä tahkottua kesällä viikko Gardalla. Verrokkina oma entinen Remedy 8 2010.

Alamäkeen ei hirveää eroa, Jekyll kääntyi aavistuksen verran helpommin pelkällä ajatuksella, mutta Remedyllä uskalsi vetää suoremmila linjoilla, rungon jäykkyys molemiissa samaa luokkaa, mutta Jekyllilä kiipeäminen ei ollut enää herkkua. Vaikka iskaria kuinka sääti, niin tasaisella kipuamisella Jekylissä on selvä notkuminen jota ei saa pois kompression säädölläkään. Teknisessä nousussa kummanki geometria ja perä toimi pirun hyvin, mutta Jekylin liikakilot veivät suurimman ilon. Kannon- ja juurakonkierrossa tuo Jekylin takajouston säätö kyykytti Remedyn korkean keskiön.

Jos merkin seksikkyydellä ei ole väliä ja fillarin pitää toimia jotenkin myös lenkkipyöränä,niin ylivuotisia 2011 Remedyjä saa Saksasta melkein vain kauniisti pyytämällä. Tai no joo reilulla parilla tonnilla.

Tylsähän tuo kyllä on, seuraavaksi itselle taas joku seksikkäämpi merkki.

drop
09.12.2011, 23.06
Mä taas voisin seksikkään merkin jälkeen ottaa jonkun tavis-pyörän, vaikka helppohan tuo on sanoa kun en oikeasti ole mitään ostamassa. :)

AinaVanteilla
09.12.2011, 23.16
Kiitoksia paljon vinkeistä, kaikki nämä (ilmeisen mitättömät) haasteet Oranki Femman kanssa on ns. uusia minullle.. Mene ja tiedä johtuvatko ajotyylin muutoksesta ja selkeästi kasvaneesta ajomäärästä vai ovatko nämä nyt ton Femman akilleen kantapää.

Jos siinä Cane Creekissä on konelaakerit, niin niitä saa edullisesti ainakin Foxcompista ja kenties Fillariosastakin. Yleensähän se on alalaakeri, joka menee jumiin kun sinne on päässyt tarpeeksi vettä ja mutaa.Jos haluu säästää rahaa, niin kannattaa ehkä pakkaa kyseinen laakeri täyteen rasvaa ennen asennusta.

En suoraan sanoen tiedä, "huollossa" rassasivat sitä kuntoon. Eipä ole aikaisemmin tämmönen ongelma tullut vastaan ja ehkä vähän harmittelen että se ilmenee 3keurin pyörässä. Tollanen laakeri sinne siis sopii: http://www.canecreek.com/component-headsets?browse=Fitment&name=ZS44&product=AngleSet%20ZS44%20|%20ZS56#AngleSet%20ZS44 %20|%20ZS56

Kampien pultteihin kannattais varmaan kokeilla sinistä Loctiteä.

Juu näin on, tämäkin on ollut mulle uutta suhteessa edellisiin pyöriin joissa on ollut Shimanon settiä eri x:n yhdistelmissä. Joku muukin taisi antaa noista kammista vähän huonompaa palautetta.

Gamutin alarulliakin saa erikseen esim. tästä (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=63923) (linkki).

Yeah.. samaa olin katellut. Jostain syystä tuli vain ns. ryöstöfiilis tosta korvausrullasta, eihän se nyt paljoa ole, mutta toivois tommosten kestävän paremmin. Ei ole aikaisemmin ollut joten en osaa sanoa onko mulla ollut vain paska tuuri vain onko tämä tyypillistä.

sakuvaan
09.12.2011, 23.19
Rallinaaman kammista mulla homehtu laakerit kanssa tosi nopeesti ja kammet kans löysty kokoajan, sitten laitoin liimalla kiinni ja loppu se löystyminen.

Musashi
09.12.2011, 23.20
Mulla on Femmassa toimineet Racefacen kammet ihan ongelmitta tämän kesän (sain vapun tienoilla fillarin). Sama ohjainlaakerin kanssa.

abc
10.12.2011, 01.28
Tuossapa se ongelma juuri piileekin, että kuvittelen voivani rakentaa pyörän, joka olisi riittävän släkki ja järeä deehookäyttöön, mutta kuljettaisi kivasti myös tasamaaryskytyksessä. Ja siis perän juustoksi riittänee 6", mutta keulaan pitää saada vähintään 160, mieluummin 170mm. Herb ois kiinnostava, mutta sen kulmat kusahtaa kyllä 160 milliseen keulaan. Kulmat pitäis olla luokkaa SA 72-73, HA 65-66.

Tuo kuulostaa ihan Cannondalen uusilta Fox Dyad -virityksiltä, eli Jekylliltä tai enemmänkin Claymorelta, jos haluaa oikeasti ajaa myös DH:ta. Itselläni on nyt parin-kolmen kuukauden verran kokemusta Jekyllistä. Takana on joustoa vain 150 mm, mutta kun edessä on 160 mm Fox 36, niin keulakulma loivenee aika paljon, 66 asteen paikkeille ns. flow-moodissa. Ja jännästi geometria muuttuu ylämäkiystävälliseksi, kun jyrkissä nousuissa vääntää vivun elevate-moodiin. Keskiöteknologioista en paljonkaan tiedä, mutta BB30 on noissa kyllä se vakioratkaisu.

Oma hiilari-Jekyll hieman alle 14 kg polkimien kanssa, raskaahkolla DT:n E2200 kiekkosetillä ja 2,4 Fat Alberteilla. Tuota pyörivien massojen osastoa keventämällä saisi 13 kilon paikkeille.

Jaa, kun viestiketjua lukee pidemmälle niin en ole ensimmäinen, joka nostaa pöydälle kissan nimeltä Jekyll/Claymore... :)

Yllättäviä nuo kommentit Jekyllin notkumisesta. Olisiko ollut säädöt kuitenkin pielessä, ei se mielestäni ainakaan elevate-moodissa notku.

bonzorno
10.12.2011, 02.11
Mun pitää nyt avautua tähän. eli mulla on kokemusta vuoden ajalta Pivot firebirdistä 160 ja 180mm keuloilla!
Firebird on aika hieno vehje nousemaan ylämäkeä kummallakin keulalla!
vs. sunn kern lt tai commencal meta6.
Ja noihin verrattuna ainut runko mikä kesti yli vuoden.
Mutta Firebird on ainakin mun mielestä liian ronski nykyenskaan(ainakin 180mm keulalla), eli siitä päästää siihen et mulla on tällä hetkellä Pivot 5.7 160mm keulalla!
Lähtisin siitä et Firebird pelkkään alamäkiajoon ja 5.7 160mm keulalla kisailuun ja lenkkiajoon koska luulen tietäväni et moni täällä on mua kevyempi ja ajaa suht kevyesti!
Pivot on kuitenkin se varmin vaihtoehto. jättäsin esim. nuo cannondalet ostamatta.
Painot oli L kokosessa Firebirdissä n.15.5kg hissitolpalla ja 5.7 n.13.2kg ilman hissitolppaa!
5.7 keulakulma 160mm keulalla on vähintäänkin riittävä!

mehukatti
10.12.2011, 02.21
Tän vuoden enskasarjan voittaja tais muistaakseni sanoo, että meinaa ajaa ens vuonna Claymorella..

bonzorno
10.12.2011, 02.29
Sama mies tais ajaa 2011 monta kisaa ns. kakospyörällä kun ne ei kestänyt?
Voin olla väärässäkin.
mulle on tärkeempää se et samalla pyörällä pystyy ajaan kisat ja lenkitkin, ilman ongelmia!

mehukatti
10.12.2011, 02.41
Joo se tais paskoo Moton takahaarukoita (tms.) vähän enemmänkin aikojen saatossa. Mutta ehkäpä Claymore on kestävämpi. No, en itekään kyl sellasta laittais.

wiggum
10.12.2011, 10.00
Joo se tais paskoo Moton takahaarukoita (tms.) vähän enemmänkin aikojen saatossa. Mutta ehkäpä Claymore on kestävämpi. No, en itekään kyl sellasta laittais.

Nythän se nähdään miten kestää! :D Se pullshock vähän epäilyttää. Motoja Janne rikkoi muistaakseni lähemmäs kymmenen ja Eetukin melkein saman verran, kun viimeksi asiasta tiedustelin... Onneks niissä on se takuu, muuten jäis ainakin ostamatta.

abc
10.12.2011, 11.21
En varmaan itsekään olisi kovin helposti ostanut noin erikoisella takajoustolla varustettua runkoa, ellei se olisi tullut takuuna Moton tilalle. Eli Moto ei mullakaan kestänyt, vaikka en olekaan kilvanajaja. Ameriikasta intter-netin välityksellä kulkeutuvien huhujen mukaan ei Jekyllkään ole täysin unbreakable, kaikesta Ballistec Carbon -hehkutuksesta huolimatta. Mutta katsotaan...
Joka tapauksessa tämä Dyad on itselläni eka säätöoptio jota oikeasti tulee käytettyä (talas ja pro pedal jäivät lähes täysin koristeeksi edellisessä pyörässä) ja josta on selvää hyötyä: moni jyrkkä tekninen nousu onnistuu niin että itseltä loppuu usko mutta pyörältä ei, eivätkä alamäkiominaisuudetkaan häviä Motolle (paitsi jos unohtaa kääntää säätövipua ennen kuin lasku alkaa).

efut
10.12.2011, 14.33
Motoja Janne rikkoi muistaakseni lähemmäs kymmenen ja Eetukin melkein saman verran, kun viimeksi asiasta tiedustelin... Onneks niissä on se takuu, muuten jäis ainakin ostamatta.

Noilla pojilla nyt ei kestä mikään ainakin Eetun tapauksessa kuski mukaan lukien. Poikien ajotyyliäkin voi kuvailla säälimättömäksi. Monen muun alla sama kalusto pelaa hienosti vuodesta toiseen. Toisaalta jos nämä miehen sanoo että kalusto kestää heidän ajoa niin sitten se varmaan on lähes pomminkestävää.

Ari
10.12.2011, 16.01
3 kesää takana Blur LT:llä, ja keulakulman saa tuossakin säädettyä sinne 66 asteeseen (160mm Fox + angleset). Tosi näppärä enska -tyylisessä ajossa, ja painon saa pidettyä 13kg -paikkeilla Reverbillä ja 2,4 kumeilla. 5,7 on kova haastaja tuolle, mutta keulakulma taitaa olla siinä hivenen jyrkempi, mutta takajoustohan siinä toimii todella hienosti. Hatunnosto santa cruzin omille laakerityökaluille, ja kaikkien nivelien osien hyvälle saatavuudelle, jos meinaa ajaa samalla pyörällä kauan.

drop
10.12.2011, 16.36
Sama mies tais ajaa 2011 monta kisaa ns. kakospyörällä kun ne ei kestänyt?
Voin olla väärässäkin.
mulle on tärkeempää se et samalla pyörällä pystyy ajaan kisat ja lenkitkin, ilman ongelmia!

Eli pyörällä ei loppujen lopuksi ollut niin suurta merkitystä? Näinhän se tuntuu DH puolellakin olevan, että samat tyypit dominoivat millä vain pyörällä...

twentyniner
10.12.2011, 16.49
Näyttäisi olevan parikin kappaletta Alpine 160 : siä fillaritorilla kaupan, siinä vasta kelpo peli enskaan :)

Patrik
10.12.2011, 18.43
Eli pyörällä ei loppujen lopuksi ollut niin suurta merkitystä? Näinhän se tuntuu DH puolellakin olevan, että samat tyypit dominoivat millä vain pyörällä...
Parhaat ajaa podiumille sillä mitä sponssi tarjoaa, me muut haetaan epätoivosesti tasotusta kalustolla.

EsaJ
12.12.2011, 13.55
Sen verta lusikkaa soppaan, että eikös tommoset 160mm joustot ala olla tarpeen, vasta tuolla ulkomaisissa kisoissa, kuten tässä http://www.youtube.com/watch?v=0gPp4oLxcTM&feature=related ???

sakuvaan
12.12.2011, 14.15
Sen verta lusikkaa soppaan, että eikös tommoset 160mm joustot ala olla tarpeen, vasta tuolla ulkomaisissa kisoissa, kuten tässä http://www.youtube.com/watch?v=0gPp4oLxcTM&feature=related ???

Kumpi tuli ensin muna vai kana tilanne?

Jos haluaa hyvät loivat kulmat ja pystyn stulatolpan kulman niin pelit alkaa olla järjestään 160mm joustolla.

Ainoa mitä tulee ekana mieleen on Five pitkällä keulalla ja Bansheen Spitfire joissa on takana vähemmän kuin 160mm joustoa.

mehukatti
12.12.2011, 14.20
Eikös Suomen enskakisat oo aika samanlaista settiä kuin ulkomaillakin, mutta eekoot jää lyhyemmiksi kun täältä ei löydy vuoria. Joten ihan samat pyörät täälläkin toimii ja 160mm on aika yleinen valinta. Mutta loppupeleissä jokainen laittaa itelleen sellaisen pelin, jolla mielestään on nopein noilla pätkillä. Jos esim. 140mm mielestäsi tukee parhaiten omia vahvuuksiasi ja ajotyyliäsi, niin laita sellainen.

EsaJ
12.12.2011, 14.25
Kiitos, no further questions ;)

Torspo
12.12.2011, 14.29

Tämä nyt on tämmöstä nimillä kikkailua, mutta esim tuolta (http://www.mtb-news.de/forum/showthread.php?t=540099) voi tutkia saksalaisten käsityksiä "super-enduro" -pyöristä. Eli pyörä tyyliin Liteville 901 ja 180-200mm joustoa. Siihen en nyt ota kantaa että mikä mihinkin ajoon sopii parhaiten.
:)

zeizei
12.12.2011, 14.55
Suomen pannukakkuprofiilissa vaan harmittaa, että nuo pitkäjoustoiset enskavehkeet menee vähän "hukkaan" lenkkikäytössä. Lähinnähän tämä on persaukisten ongelma, kun ei pysty useampaa pyörää pitämään ;) , mutta olishan sen mukavaa, kun voisi takapihalta lähteä kipuamaan vuorta ylös ja sitten tunnin päästä tykittää sen alas ja toistaa tarpeen mukaan :) Vuoristoon nuo AM/Enduro -vehkeet sopii kuitenkin parhaiten. Siellä mennään yleensä joko ylös tai alas, jolloin nuo kiipeämistä auttavat ratkaisut palvelevat paremmin. Kinnataan ensin mummorattaalla tietä pitkin ylös ja sitten aletaan ajamaan. Suomen vuorettomassa, mutta epätasaisessa maastossa toimii kyllä mukavammin vähän kevyempi laitos, joka on näppärä käsitellä pienissä kinkamissa. Ei voi odottaa, että ajaminen alkaa vasta alamäessä tai nautinnosta katoaa aika paljon. Tällä tarkoitan tuollaista 120-150mm ja max 13kg trailitäpäriä.

No saa nyt nähdä olenko tätä mieltä vielä keväällä, kun on enskakäyttöön speksatulla vehkeelläkin kilsoja alla. Jääkö se lähinnä hauskanpito- ja kisapyöräksi ja lenkit ajetaan 29erilla. Jää nähtäväksi.

EsaJ
12.12.2011, 15.08
Suomen pannukakkuprofiilissa vaan harmittaa, että nuo pitkäjoustoiset enskavehkeet menee vähän "hukkaan" lenkkikäytössä. Lähinnähän tämä on persaukisten ongelma, kun ei pysty useampaa pyörää pitämään ;) , mutta olishan sen mukavaa, kun voisi takapihalta lähteä kipuamaan vuorta ylös ja sitten tunnin päästä tykittää sen alas ja toistaa tarpeen mukaan :) Vuoristoon nuo AM/Enduro -vehkeet sopii kuitenkin parhaiten. Siellä mennään yleensä joko ylös tai alas, jolloin nuo kiipeämistä auttavat ratkaisut palvelevat paremmin. Kinnataan ensin mummorattaalla tietä pitkin ylös ja sitten aletaan ajamaan. Suomen vuorettomassa, mutta epätasaisessa maastossa toimii kyllä mukavammin vähän kevyempi laitos, joka on näppärä käsitellä pienissä kinkamissa. Ei voi odottaa, että ajaminen alkaa vasta alamäessä tai nautinnosta katoaa aika paljon. Tällä tarkoitan tuollaista 120-150mm ja max 13kg trailitäpäriä.

No saa nyt nähdä olenko tätä mieltä vielä keväällä, kun on enskakäyttöön speksatulla vehkeelläkin kilsoja alla. Jääkö se lähinnä hauskanpito- ja kisapyöräksi ja lenkit ajetaan 29erilla. Jää nähtäväksi.

+1 ihan samaa mieltä..... Paitti toi 29er ;)

Esa

AK-87
12.12.2011, 15.46
Tahkotaan nyt vielä vähän lisää... :)

Mulla on siis alunperin satanelkytä millinen runko, Pitch 2010. Perinteiseen enskaan, ts. tekniseen tasamaa-ajoon tuntui sopivan kulmien ja joustomatkan puolesta oikein hyvin. Alkuperäiset kulmat oli jokseenkin 67 ja 73. Alamäkipuoli alkoi kuitenkin kiinnostamaan enemmän ja enemmän, kuten myös hissienskaa varten virittely. Keulaksi tuuppasin 160mm Lyrikin ja vielä ois tulossa offset redut takaiskariin. Myös stemmi lyheni ja stonga leveni. Tehdyt muutokset toivat pyörään juuri haettuja ominaisuuksia loiventuneiden kulmien ja jämäkämmän keulan vuoksi. Tulevat redut loiventaa keulaa vielä pikkaisen ja samalla keskiö tipahtaa vähän. Ei malttais odotella ensi kesän kisoja :)

Porukkalenkeillähän (normienskaa) tuo ei ole enää ihan yhtä näppärä ja tarkka, mutta ei se oo mua haitannut. Meneepä kivikoiden yli huolettoman lennokkaasti. Tiukoissa paikoissa tietty vähän ahistaa enemmän kuin alkuperäisillä spekseillä.

EsaJ
12.12.2011, 16.06
Siis oonko ymmärtänyt oikein, että on 2 erityyppistä enskaa, näitä hissienskoja, ja ns. "tasamaaenskoja"? Videoita, mitä oon katellu, oon näjemmä törmännyt näihin tasamaa, kuten Turku yms.... Huomasin Laajavuoren tuossa äsken, ja onhan siellä jo vähän yritystä, mutta silti polkemistakin...

zeizei
12.12.2011, 16.13
Porukkalenkeillähän (normienskaa) tuo ei ole enää ihan yhtä näppärä ja tarkka, mutta ei se oo mua haitannut.

Meilläpäin ei porukkalenkeillä pysy kyydissä, jos pyörät on 26", niissä on nappuloita ja takana on joustoa. Joko Izmo karkaa horisonttiin tai huutaa selän takana isoa eturatasta :D

Noh vakavasti otettuna izmo karkaa horisonttiin pyörästä riippumatta, mutta tykkään itsekin ajella välillä vähän pidempään ja tasaisempaa maastoa, jolloin enskavehje on auttamatta väärä väline. Eikä siinä mitään. Olen hyväksynyt, että pyöriä on eri tarkoituksiin enkä yritä valehdella itselleni, että yhdellä kyllä pärjää (tai toki pärjää, muttei ole hauskaa. Tai no on hauskaa, muttei niin hauskaa kuin jollain muulla välineellä...) :)

AK-87
12.12.2011, 16.27
Meilläpäin ei porukkalenkeillä pysy kyydissä, jos pyörät on 26", niissä on nappuloita ja takana on joustoa.

Taitaa olla keskinopeudet vähän eri luokkaa :)

Musashi
12.12.2011, 17.06
Vähän nyt tuntuu että liioitellaan tuota tasamaan ja ylämäen tuskaa enskapyörällä ajettaessa. Ihan mukavan leppoisaa se on kun ei ota paineita vauhdin pitämisestä. Itse olen koittanut ajella nyt myös XC-pyörällä työmatkojani tässä ja jotenkin tuo Femma vaan tuntuu paljon kivemmalta siihenkin käyttöön vaikka vauhtia ei ihan niin helppo ole ylläpitää. Ja varsinkin lumella/sohjossa se vakaus miellytti kovasti. XC-fillari tuntuu surkealta ja hengenvaaralliselta rimpulalta pahassa kelissä ja maastossa.

Itsok
12.12.2011, 17.41
Samaa mieltä edellisen kirjoittajan mielestä. Turha mussutusta enskapyörän soveltumattomuudesta lenkkipyöräksi. Vaikka tallista löytyy alle 12 kg stumpjumper fsr, niin silti varmaan yli 80% lenkeistä tulee ajettua tuolla yli 16 kilosella 180 mm joustavalla jyrällä. Hyvin nousee ylämäet, toki vauhdit on melko rauhallisia.

drop
12.12.2011, 17.58
Mä ajan Uzzilla työmatkatkin, takana 7" asento, edessä vain 170mm joustoa. Meno on enemmän renkaista kuin joustosta riippuvaista, tahmeilla kumeilla ei rulllaa.

Antti Kuitto
12.12.2011, 18.00
Ei tosiaan pidä tuijottaa noihin joustomatkojen milleihin turhan tiukasti. Eka 5" joustava enskapyörä oli itsellä vuoden -98 SM-sarjassa ja sen jälkeen on tallista tuon tapainen pyörä löytynyt aikalailla aina. Siinä määrin mukavia pelejähän nuo 5-6" joustopyörät ovat normaalissa ajelussa, porukkalenkeillä jne. että aika poikkeuksetta XC-kisapyörät ovat jääneet talliin odottelemaan niitä kisoja. Ylämäissä meno ei tietenkään ole yhtä räväkkää ja hiki meinaa nousta otsalle herkemmin, mutta toisaalta tasavauhtisessa polkuajelussa pidemmät joustot&pieni lisäpaino eivät kyllä ahdista ollenkaan ja plussana alamäissä on hauskempaa. Kannattaa tosiaan kokeilla ja opetella fiksuin ajotyyli pitkäjoustoiselle fillarille, ennenkuin tyrmää ajatusta tuon tyyppisestä pyörästä aivan suoralta kädeltä.

zeizei
12.12.2011, 18.14
Vähän nyt tuntuu että liioitellaan tuota tasamaan ja ylämäen tuskaa enskapyörällä ajettaessa. Ihan mukavan leppoisaa se on kun ei ota paineita vauhdin pitämisestä. Itse olen koittanut ajella nyt myös XC-pyörällä työmatkojani tässä ja jotenkin tuo Femma vaan tuntuu paljon kivemmalta siihenkin käyttöön vaikka vauhtia ei ihan niin helppo ole ylläpitää. Ja varsinkin lumella/sohjossa se vakaus miellytti kovasti. XC-fillari tuntuu surkealta ja hengenvaaralliselta rimpulalta pahassa kelissä ja maastossa.

Femmahan (vaikkakin raskaimmasta päästä) meneekin tuohon trailikategoriaan, joka juurikin sopii mielestäni parhaiten Suomimaastoon lenkkivehkeeksi. Kisakelposeksi laitetun 6"-7" enskapyörän paino on kuitenkin lähempänä 15kg. 26" XC-vehkeelle en itsekään juuri mitään käyttöä keksisi. Ongelmana en myöskään noilla raskailla pyörillä pidä nousemista. Se kyllä onnistuu, kun ei kiirehdi. Enemmän pitkästä joustosta ja painosta kärsii käsiteltävyys hitaassa vauhdissa.

Samaa mieltä edellisen kirjoittajan mielestä. Turha mussutusta enskapyörän soveltumattomuudesta lenkkipyöräksi. Vaikka tallista löytyy alle 12 kg stumpjumper fsr, niin silti varmaan yli 80% lenkeistä tulee ajettua tuolla yli 16 kilosella 180 mm joustavalla jyrällä. Hyvin nousee ylämäet, toki vauhdit on melko rauhallisia.

Sun reidet onkin tuplasti paksummat kuin mulla ;) Mutta ei enskavehjekään ole toki soveltumaton lenkkivehkeeksi ja makuasioita nää tietty on, mutta uskon edelleen, että jos yksi pitää valita niin paras ja monipuolisin lenkkivehje on tuommoin kuvaamani trailipyörä. Sitä on kevyt käsitellä ahtaissa paikoissa, teknisissä nousuissa ja kallioportaissa, se kiipeää kohtuu hyvin eikä sillä juurikaan tartte himmailla alamäissäkään, kun kevyempi suojavarustuskin rajoittaa vauhtia. Voin syödä sanani sitten, kun saan sen enskavehkeen ja jätän lenkkipyörän pölyttymään, mutten usko näin käyvän. Uskon, että lyhyet eli alle 2h lenkit tulee ajeltua enskavehkeellä nautiskellen ja pitkät eli yli 3h lenkit lenkkipyörällä nautiskellen.

Kukin ajakoon haluamallaan välineellä ja haluamallaan tyylillä, mutta ei niitä pyörämalleja syyttä valmisteta useampaan käyttötarkoitukseen.

Tiivistettynä vielä väärinkäsitysten ja lynkkaamisen välttämiseksi :)
-enska on mun suosikkijuttu ja se paras ja kallein pyörä tulee olemaan siihen tarkoitettu ~170mm joustava pyörä
-enska/AM -pyörät on parhaimmillaan vuoristossa, käykää vaikka koittamassa
-enskapyörillä voi ajaa myös ylämäkeen ja tasamaalla kuolematta ja se voi olla jopa hauskaa
-ym. tarkoitukseen on kuitenkin parempiakin välineitä
-Suomimaastoon lenkkivehkeeksi sopii mielestäni parhaiten ~5" joustava ja 11-13kg painava 26"-trailipyörä tai ehkä joku 29-täpäri.

AK-87
12.12.2011, 18.17
Siis oonko ymmärtänyt oikein, että on 2 erityyppistä enskaa, näitä hissienskoja, ja ns. "tasamaaenskoja"? Videoita, mitä oon katellu, oon näjemmä törmännyt näihin tasamaa, kuten Turku yms.... Huomasin Laajavuoren tuossa äsken, ja onhan siellä jo vähän yritystä, mutta silti polkemistakin...

Zuumailes vaikka sivulta 10 tästä säikeestä kuokan linkkaamia hissienskavideoita. Tuota "vähän yritystä, mutta silti polkemista" -juttua en ihan ymmärtänyt?

Henkka.k
13.12.2011, 01.37
Noista YT pyöristä ku oli puhetta niin kannattaa eka tarkistaa paljonko runko painaa ennen kuin ostaa että ei tule yllätyksenä kun ne on aika raskaita. Luin että YT Noton runko 3900g ilmaiskarilla. Joten pelkkä runko on varmaan noin 3500g. Nykyään on alumiinisia DH runkoja mitkä painaa vähemmän ja varmaan aika paljon alumiinisia enska runkoja mitkä on puol kiloo vähemmän.

Musashi
13.12.2011, 10.00
Femmahan (vaikkakin raskaimmasta päästä) meneekin tuohon trailikategoriaan, joka juurikin sopii mielestäni parhaiten Suomimaastoon lenkkivehkeeksi.

Ah joo. Totta puhut. Enskakisoissa noita Femmoja vaan tuntuu olevan melkoisen paljon skabailemassa, mutta trailipyörähän se toki on.

drop
13.12.2011, 10.32
Eiköhän se suomen enska kuitenkin ole trali-ajoa, ainakin Helsingin Enduro kisat ovat aina olleet niillä samoilla poluilla mitä muutenkin ajelen...

En tiedä miten hyvin suomessa toi liian tiukka kategorisointi toimii, jopa eteläsuomen DH rinteet ovat aikamoisia nyppylöitä. Toki DH-mäistä löytyy sitten oikeasti jyrkkää rinnettä, mutta videoiden perusteella enska-kisoja ei niissä ajeta vaan hissi-enskan pointtina on enemmänkin vähän suurempi korkeusero lähdön ja maalin välillä, polut kuitenkin aika samanlaista "trailia".

mehukatti
13.12.2011, 11.24
Ite oon ajanut lenkkejä ihan tyytyväisenä NomadC:llä, ei oo tuntunut liian raskaalta enkä oo jäänyt porukkalenkeilläkään jälkeen. Mutta riippuu varmaan sitten siitä, että millaisissa porukoissa ajelee. Jos muilla on succicset, niin silloin enskapyörä on luultavasti liian painava sille lenkille.

AK-87
13.12.2011, 11.48
Hissienskassa ei toistaiseksi ole ajettu kovin jyrkkiä kohtia, mutta kamera kyllä hämää. Videoista on vaikea nähdä minkäänlaisia korkeuseroja.

zeizei
13.12.2011, 12.41
Kyllä noissa hissienskakisoissa on ollut jo aika vauhdikkaitakin pätkiä, jollaisia harvoin tulee vastaan lenkeillä. Vaikka mäet on pieniä niin kyllä ne vauhdilta ja haastavuudeltaan on parhaimmillaan ihan vertailukelpoisia ainakin Etelä-Espanjan vuoristopätkille, mistä on muutamalta reissulta kokemusta. Ja on siellä muutama ihan jyrkähkökin paikka ollut ja jopa hyppyjä :)

Mutta riippuu varmaan sitten siitä, että millaisissa porukoissa ajelee. Jos muilla on succicset, niin silloin enskapyörä on luultavasti liian painava sille lenkille.

OT:

Asiahan on juurikin näin. Ajokultturista se on aika pitkälti kiinni, mikä on se sopivin väline. Tätä on mietitty useammankin tahon kanssa, miten erilainen maastopyöräkulttuuri Tampereella on esim. PK-seutuun, Jyväskylään tai Vaasaan verrattuna. Näkyy myös erittäin hyvin enskakisojen osallistujalistoista. Parhaassakin tapauksessa on Tampereelta ollut alle viisi osallistujaa, normaalisti 1-2. Naapuri Kangasalakin ollut paremmin edustettuna. Marakisoissa on taas seurakavereita sankoin joukoin. No tilanne paranee kuitenkin enskan osalta täälläkin koko ajan ja toivotaan, että saadaan ensi kaudeksi taas muutama uusi kuski mukaan kisoihinkin asti. Tuntuu kuitenkin olevan helpompi löytää innostuneita DH-henkisistä kuin lenkkiporukoista.

AK-87
13.12.2011, 13.26
Kyllä noissa hissienskakisoissa on ollut jo aika vauhdikkaitakin pätkiä ... Ja on siellä muutama ihan jyrkähkökin paikka ollut ja jopa hyppyjä :)
OT:
Tuntuu kuitenkin olevan helpompi löytää innostuneita DH-henkisistä kuin lenkkiporukoista.

No juu, muutamat n. viiden metrin mittaiset jyrkät kohdat (mikä on kyllä musta lajille aika sopivaa ja ominaista) :) Hypyt tuo kyllä mukavaa lisämaustetta, kunhan ne pysyy sellaisina, ettei arempia pomppijoita pelotella pois lähtölistoilta.

Niin tuntuu, että mäkimiehet lähtee äkseekuskeja helpommin hissienskailemaan. Ja tulipa tuosta mieleen, että Jyskylän DH-kuskeista osa oli sitä mieltä, että Laajavuoren DH/FR baanoille on parempi väline 180 millinen ja kevyehkö FR-laite, kuin täysiverinen 200mm tuplakruunutykki. Tästähän voidaan johtaa se, että kyllä hissienskaan pitäisi riittää 160 milliä per pää, vaikka 180 millisiäkin kolistimia kisoissa näkyy. Kun joustovarat kasvaa, niin responsiivisuus ja näppäryys alkaa kadota.

Henkka.k
13.12.2011, 13.35
Asiahan on juurikin näin. Ajokultturista se on aika pitkälti kiinni, mikä on se sopivin väline. Tätä on mietitty useammankin tahon kanssa, miten erilainen maastopyöräkulttuuri Tampereella on esim. PK-seutuun, Jyväskylään tai Vaasaan verrattuna. Näkyy myös erittäin hyvin enskakisojen osallistujalistoista. Parhaassakin tapauksessa on Tampereelta ollut alle viisi osallistujaa, normaalisti 1-2. Naapuri Kangasalakin ollut paremmin edustettuna. Marakisoissa on taas seurakavereita sankoin joukoin. No tilanne paranee kuitenkin enskan osalta täälläkin koko ajan ja toivotaan, että saadaan ensi kaudeksi taas muutama uusi kuski mukaan kisoihinkin asti. Tuntuu kuitenkin olevan helpompi löytää innostuneita DH-henkisistä kuin lenkkiporukoista.

Tampereella kannattas aloittaa enska yhteis lenkit samaan tyyliin kuin siellä pyörii xc lenkit. Kyllä siellä enska kuskeja on. Mtbcentre on kai jotain yhteislenkkejä viritelly...

Musashi
13.12.2011, 13.51
Tampereella kannattas aloittaa enska yhteis lenkit samaan tyyliin kuin siellä pyörii xc lenkit. Kyllä siellä enska kuskeja on. Mtbcentre on kai jotain yhteislenkkejä viritelly...

No tämä oliskin mainiota. Yhteislenkit vaan pitäisi saada tiedoteltua isommalle porukalle. Vai onko tarkoituskin vain ajella hyvien tuttujen kanssa kenties? Mulla myös tarkoituksena ensi kesänä lähteä enskakisoihin kaatuilemaan. Ainakin kokeilemaan. Jotenkin vaan olevinaan iso kynnys lähteä näin "kylmiltään" mukaan kun ei lajista juuri mitään tiedä tai en ketään harrastajia tunne.

AK-87
13.12.2011, 13.59
No tämä oliskin mainiota. Yhteislenkit vaan pitäisi saada tiedoteltua isommalle porukalle. Vai onko tarkoituskin vain ajella hyvien tuttujen kanssa kenties? Mulla myös tarkoituksena ensi kesänä lähteä enskakisoihin kaatuilemaan. Ainakin kokeilemaan. Jotenkin vaan olevinaan iso kynnys lähteä näin "kylmiltään" mukaan kun ei lajista juuri mitään tiedä tai en ketään harrastajia tunne.

Oisko hyvä idea perustaa säie aiheesta "Ensimmäistä kertaa enskakisoihin!" tjsp? Musashi? :)

syklopaatti
13.12.2011, 14.16
Oisko hyvä idea perustaa säie aiheesta "Ensimmäistä kertaa enskakisoihin!" tjsp? Musashi? :)
Olisi hyvä.
Nimim. Ensikaudella ekaa kertaa enskaan.

zeizei
13.12.2011, 14.45

No tämä oliskin mainiota. Yhteislenkit vaan pitäisi saada tiedoteltua isommalle porukalle. Vai onko tarkoituskin vain ajella hyvien tuttujen kanssa kenties?

Osittain kyse onkin ollut juuri tiedotuksen ja organisoinnin puutteesta, jolloin ne vähäiset ajajat ei välttämättä ole oikein löytäneet toisiaan, mutta tätä tilannetta yritetään kyllä parantaa, jolloin saadaan uusille naamoillekin vähän lajia tutuksi.

Mutta se tästä OT:sta mun puolesta. Menee jo niin kauas aiheesta, että jatketaan ennemmin sitä pyöräspeksausta tässä ketjussa :) Kuume nousee, kun oman uuden välineen ETA on enää alle 2kk.

vuohi
13.12.2011, 16.07
Olisi hyvä.
Nimim. Ensikaudella ekaa kertaa enskaan.
Ja täällä toinen samanlainen. Jotain enduro-toimintaa olisi kyllä kiva saada/järkätä tampereelle, itse olen nyt sen muutaman viikon mitä itsellä enduro pyörä on ollut varmaan joka toinen päivä käynyt jonkun lenkin yksin heittämässä. Olis vaihteen vuoks kiva ajaa jollain porukalla mutta ei oikeen noi kymmenien kilometrien näännytys ajot inspiroi mitä täällä näyttää kaikki kimppa lenkit olevan. Tietenkin turha se on huudella että järkätkää kun voihan sitä itsekkin ihan yhtä hyvin järkätä jos tuntuu että olisi kiinnostunutta porukkaa.

Itsok
13.12.2011, 16.50
Offtopicia vielä hieman lisää treelta. Reilu vuosi sitten keskusteltiin seurassa, kun ehdotin wirallisia enduro-viikkolenkkejä. Silloin kuulemma ei ollut tällaisille tarvetta, tämän vuoden syyskokouksessa en enää edes viitsinyt ehdottaa, kun en ollut silloin halukas alkaa näitä järjestämään ja vetämään säännöllisesti.
Ajatusta kuitenkin oli viime kesänä että olisin edes huudellut endurotyyppisistä lenkeistä yhteislenkkeihin, mutta ei sitten tullut montaa kertaa kuitenkaan mainittua. Koko sulanmaan ajan näitä lenkkejä muutaman kaverin kanssa on ajettu muutamia kertoja viikossa kaupissa.

Tulevalle ajokaudelle voisi tietty yrittää saada aikaiseksi viikottaisen endurotyyppisen yhteislenkin. Täytyykin laittaa harkintaan ja miettiä sopivaa viikonpäivää ja aloitusaikaa...
Ehkäpä tännekin saadaan vielä enskakulttuuria kehittymään parin vuoden aikana. Tyhjästä se ei synny, jonkun on jostain aloitettava. Aina ei vaan pitäisi sanoa, että jonkun vaan pitäisi katoa peiliin (mm. minunkin) ja laitettava asiat pyörimään.

twentyniner
13.12.2011, 21.51
Enskalenkeillä ei synny tarpeeksi kilometrejä Kilometrikisaan :)

Padi
14.12.2011, 00.26
Itsekin olisin kiinnostunut enskaseurasta PK-seudulla, ja enköhän minäkin ala käydä parissa kisassa ensi vuonna nyt kun tulee vielä tänä vuonna uutta kalustoa alle (näillä näkymin 2012 spessu Enduro Comp, voitte tosin vielä vaikuttaa valintaani pistämällä ehdotuksia suurinpiirtein samanlaisista paketeista.)

groovyholmes
14.12.2011, 03.00
Kun kerran manse ot on täällä niin tähän haluan kommentoida, että ensimmäisen oman full susserin mielenkiinto on myös kääntynyt tätä enduroa kohtaan, joten henk. koht. olisin todella iloinen jos noita vedettyjä viikkolenkkejä tänne saataisiin!
Siis ensi ajokaudelle ku o filo valmis:-)

zeizei
14.12.2011, 09.19
Vielä yksi kommentti Tampere OT:ta. Seuratkaa aiheesta kiinnostuneet Yhteislenkit Tampereella -ketjua niin huudellaan siellä, jos jotain enskahenkistä on tarjolla. Talvella varmaan rajoittuu alamäkiharjoitteluun mm. Mustavuoressa ja hauskanpitoon Leinola Bike Parkissa ja Pehkusuolla, mutta koitetaan keväällä aktivoitua sitten enemmänkin.

AK-87
14.12.2011, 10.59
Itsekin olisin kiinnostunut enskaseurasta PK-seudulla, ja enköhän minäkin ala käydä parissa kisassa ensi vuonna nyt kun tulee vielä tänä vuonna uutta kalustoa alle (näillä näkymin 2012 spessu Enduro Comp, voitte tosin vielä vaikuttaa valintaani pistämällä ehdotuksia suurinpiirtein samanlaisista paketeista.)

Mähän olen hyvä neuvoja, kun en itekään tiiä mikä olisi hyvä fillari seuraavaksi... mutta neuvon nyt kuitenkin :D Enduro Comp on hyvä perusvalinta, joten muita "perusvaihtoehtoja" olisi mun listalla ainakin Mondraker Dune R ja Orange Five. Mun mielestä noista kolmesta Spessussa on kuitenkin kisaisimmat palikat ja geometriakin mun makuun eniten. Omassa Spessussa ei ole ollut laadun puolesta mitään itkemistä, kuski nyt sais olla pikkasen taitavampi ja kovakuntoisempi...

drop
14.12.2011, 11.56
Spessujen kohdalla katselisin myös tarjouksia 2011 malleista, niitä kun voi löytyä 50% alennuksella eikä ero liene suuri.

Torspo
14.12.2011, 14.54
Tätä ketjua kun lukee, niin tulee mieleen että onko muita tekijöitä kuin spessu ja orange...

Tein nopeesti tutkimuksen ja huomasin että muitakin olis, esim:

Trek
Mondraker

Jätin ilmeisimmät pois ja ne jotka unohdin :seko:

sakuvaan
14.12.2011, 15.43
Voihan sitä kopypastaa vaikka kaikki merkit threadiin mutta siksi noista tietyistä merkeistä puhutaan paljon koska niillä on

1) Myyjät/edustus suomessa
2) Ajokokemuksia löytyy

Torspo
14.12.2011, 15.53
Voihan sitä kopypastaa vaikka kaikki merkit threadiin mutta siksi noista tietyistä merkeistä puhutaan paljon koska niillä on

1) Myyjät/edustus suomessa
2) Ajokokemuksia löytyy

Sehän on selvä että nuo ovat ne suurimmat syyt, halusin vain muistuttaa että on muitakin vaihtoehtoja olemassa.

Patrik
14.12.2011, 16.37
Vielä yksi kommentti Tampere OT:ta. Seuratkaa aiheesta kiinnostuneet Yhteislenkit Tampereella -ketjua niin huudellaan siellä, jos jotain enskahenkistä on tarjolla. Talvella varmaan rajoittuu alamäkiharjoitteluun mm. Mustavuoressa ja hauskanpitoon Leinola Bike Parkissa ja Pehkusuolla, mutta koitetaan keväällä aktivoitua sitten enemmänkin.
Perustakaa vaan rohkeesti oma "Endurohenkiset lenkit Tampereen seudulla"-ketju!

drop
14.12.2011, 17.31
Sehän on selvä että nuo ovat ne suurimmat syyt, halusin vain muistuttaa että on muitakin vaihtoehtoja olemassa.

Ei tuntematon merkki muutu vaihtoehdoksi vain sillä että se on listassa ilman minkäänlaista analyysiä. :)

Padi
14.12.2011, 19.20
Spessujen kohdalla katselisin myös tarjouksia 2011 malleista, niitä kun voi löytyä 50% alennuksella eikä ero liene suuri.
Noita ei tahdo enää löytyä L tai XL kokoisina, harmi sinänsä kun eroa on vain jarruissa ja kumeissa :/ No ainakin siskot eivät narise väristä :D Mutta katotaan vielä, minulle olisi tärkeä just tuo suomalainen edustus noitten takuu hommien kanssa, myös se että pääsee koeajamaan ennen ostopäätöstä on tärkeätä. Dune R:kin olisi varmaan oiva vaihtoehto mutta onko se todella niitten ekstra 300€:n arvoinen verrattuna Spessuun? 2011 malleja kun ei enää tuostakaan mallista tule vastaan.
//Anteeksi jos on vaikeasti ymmärrettävää tekstiä, puhelimella ei ainakaan minulla muuta synny :p

AK-87
14.12.2011, 19.39
Mä en maksaisi Dunesta 300e enempää kuin Endurosta. Dunessahan on Foxin nokka, siksipä ne siitä voisi enemmän haluta korvausta. Toisaalta Spessussa on sitten pykälää parempi vaihteisto ja paremmat jarrut. Ehkä jonkun mielestä Fox on Rokkaria 300e parempi.

Musashi
14.12.2011, 19.45
Tuolta Dune RR melko halvalla:

http://www.mtbcentre.fi/news.php?news=325

Padi
14.12.2011, 20.05
Tuolta Dune RR melko halvalla:

http://www.mtbcentre.fi/news.php?news=325
Katoin just samaa, en tiedä tosin milloin ehtisin Tampereella ja silloin kun ehdin niin ovat varmaan jo loppuneet, harmi sinänsä kun tuolla olisi niitä molempia minulle sopivia kokoja (XL ja L), no katsotaan jos ehditään.

drop
14.12.2011, 20.08
Mä en maksaisi Dunesta 300e enempää kuin Endurosta. Dunessahan on Foxin nokka, siksipä ne siitä voisi enemmän haluta korvausta. Toisaalta Spessussa on sitten pykälää parempi vaihteisto ja paremmat jarrut. Ehkä jonkun mielestä Fox on Rokkaria 300e parempi.

Siis lyrik vai? Eikös endurossa ole joku custom Lyrik paskoilla sisuksilla?

AK-87
14.12.2011, 20.20
Siis lyrik vai? Eikös endurossa ole joku custom Lyrik paskoilla sisuksilla?

Ainakaan Spessun sivuilla ei mainita customoinnista mitään keulan kohdalla. Mene ja tiedä.

MTBCentren tarjous Dune RR:stä on kyllä kohdillaan! :)

Juskola
14.12.2011, 21.50
Noita ei tahdo enää löytyä L tai XL kokoisina, harmi sinänsä kun eroa on vain jarruissa ja kumeissa

Mountain Bike Shopissa näyttää olevan 2011 Enduro Comp L-koko hintaan E 2,250. http://www.mountainbikeshop.fi/tarjoukset.html

Edit: Näyttää olevan myös Pyörähuolto.comissa L:nä.

drop
14.12.2011, 21.57
Ainakaan Spessun sivuilla ei mainita customoinnista mitään keulan kohdalla. Mene ja tiedä.

MTBCentren tarjous Dune RR:stä on kyllä kohdillaan! :)

Mun ymmärtääkseni niissä on ollut jotain Lyrik IS ja R malleja jotka ovat vaimennokseltaan huonompia kuin Mission Control / DH. Säätömahdollisuuksiakaan ei juurikaan ole.

Padi
14.12.2011, 23.00
Noniin, lauantaina menen Tampereelle jos niitä silloin vielä on, sormet ristissä.. Ainakin Pyörähuollossa oli nuo L runkoiset 2011 Endurot loppu, jos en syystä tai toisesta osta Mondrakeria niin käyn kysymässä tuolta MTB Shopista niitä viime vuoden malleja.

wiggum
14.12.2011, 23.20
Perustakaa vaan rohkeesti oma "Endurohenkiset lenkit Tampereen seudulla"-ketju!

Vielä jatkan OT:ta. Täältä (http://www.mtb-enduro.net/keskustelut/) löytyy foorumi, jonne suosittelen kaikkia enskasta kiinnostuneita kirjautumaan. Olisi hienoa, jos saataisiin tuokin kanava laajempaan käyttöön! Yhteislenkit osio siellä on jo valmiina :)

Ja aiheesta. Spessuissa tuntuu olevan melkein joka osa jotenkin kustomoitu, joten kannattaa sitä myöskin tarkkailla. Esim juurikin nuo rokkarin keulat ovat melko karvalakkimalleja monesti.

zeizei
15.12.2011, 10.25
Vielä jatkan OT:ta. Täältä (http://www.mtb-enduro.net/keskustelut/) löytyy foorumi, jonne suosittelen kaikkia enskasta kiinnostuneita kirjautumaan. Olisi hienoa, jos saataisiin tuokin kanava laajempaan käyttöön! Yhteislenkit osio siellä on jo valmiina :)

Tuo foorumi on tiedossa ja välillä tulee vilkaistuakin, mutta kun kaikki aika menee jo tällä foorumilla roikkumiseen :D Noin yleisesti olen kyllä sillä kannalla, että parempi, jos asia löytyy yhdestä paikasta ja siinä mielessä tämä suurin foorumi on siihen paras. Eiköhän tänne mahdu kaikki pyöräilyn alalajit ihan hyvin. Toki tuo EBA:n foorumi on ihan paikallaan ebaan liittyvien asioiden hoitoon kuten kisajärjestelyt, ratatalkoot jne, mutta kyllä tällä foorumilla on suurempi yleisö tavoitettavissa, joten esim. kalustoasiat ja yhteislenkkijutut pitäisin täällä.

1muri
16.12.2011, 14.30
Onkos Lapierren Spicystä kokemuksia... Alamäkipuoltaa ei ainakaan ole kauheasti kehuttu?

Saisi nimittäin aika hyvään hintaan ylivuotisia tällä hetkellä

zeizei
16.12.2011, 15.26
Kokemuksia ei ole, mutta brittilehdistö on ainakin aika rakastunut:
http://www.bikeradar.com/gear/category/bikes/mountain/product/review-lapierre-spicy-316-11-41142/
http://www.bikeradar.com/gear/category/bikes/mountain/product/review-lapierre-spicy-516-12-45261

Hri
16.12.2011, 16.23
Onkos Lapierren Spicystä kokemuksia... Alamäkipuoltaa ei ainakaan ole kauheasti kehuttu?

Mitäköhän arvosteluja olet mahtanut lukea? Ainakin kaikki mitä itse on tullut läpi katsottua, niin lehdistä kuin netistäkin, puoltavat juuri tuota alaspäinviettävää ajoa.

1muri
16.12.2011, 16.45
Freeride lehden arvosteluja aika pitkälti... Tour 6/6, Trail 6/6, Park 3/6 oli arvosanoja...

Toisaalta testissä pari vuotta vanha malli, on saaattanut ominaisuudet parantua...

syklopaatti
16.12.2011, 23.38
Mulla taitaa valikoitua enska peliks Spessun enduro evo.
http://www.specialized.com/fi/en/bc/SBCProduct.jsp?spid=62191&scid=1100&scname=Mountain (http://www.specialized.com/fi/en/bc/SBCProduct.jsp?spid=62191&scid=1100&scname=Mountain)

Arvoin compin ja tuon evon välillä ja koska mulla on jo stumpjumpper lenkkipyöränä niin evolla lienee parempi ajaa hissiavusteista alamäkikaahailua.

Ainoo mikä vähän arveluttaa on nuo x-fusionin iskarit. Onko täällä kellään kokemuksia moisista.?
Ihan positiivisia arvostelujahan ne on saaneet netissä ,mutta kuitenkin melko tuntematon (ainakin mulle) merkki arveluttaa.

Fillariosa näytti myyvän x-fusionin ilma keuloja ja iskareita joten ilmeisesti siellä sais ,ehkä huollettua nuo.

Onko mielipiteitä miksi tuo evo on huono/hyvä?? Onko jo överi enskaan?
Osat nyt ei mitään huippulaatua, sram x5 jne.. mutta niitähän voi aina päivittää.

AK-87
17.12.2011, 00.20
@syklopaatti: Hyvää Evossa on geometria, joka on kohtuu asianmukainen ja vähintäänkin kehityskelpoinen. Mun Pitch Compissa oli jokseenkin samanlaiset osat alunperin kuin tuossa Evossa ja kaikki on vaihtunu. Että sitä mieltä olen niistä.

Pitsissä on X-Fusion 02 ilmaiskari, josta en oikein osaa valittaa, kun muista iskareista ei ole parkkipaikkapompotteluja enempää tuntumaa. Fillariosaa huoltaa X-Fusionit.

Tmh
17.12.2011, 09.48
Freeride lehden arvosteluja aika pitkälti... Tour 6/6, Trail 6/6, Park 3/6 oli arvosanoja...

Toisaalta testissä pari vuotta vanha malli, on saaattanut ominaisuudet parantua...

Progressiivisuuden puute on alamäki touhuissa vaivannut noita vanhempia vuosiakertoja kuulemma. Uusimpaan malliin on lisätty yksi linkku lisää korjaamaan tätä. En tiedä sitten onko Lapierre tehnyt samalla "Spessut" eli alkanut käyttämään omaa iskarikiinnitysviritystä kuluttajien harmiksi.

syklopaatti
17.12.2011, 13.18
@syklopaatti: Hyvää Evossa on geometria, joka on kohtuu asianmukainen ja vähintäänkin kehityskelpoinen. Mun Pitch Compissa oli jokseenkin samanlaiset osat alunperin kuin tuossa Evossa ja kaikki on vaihtunu. Että sitä mieltä olen niistä.

Pitsissä on X-Fusion 02 ilmaiskari, josta en oikein osaa valittaa, kun muista iskareista ei ole parkkipaikkapompotteluja enempää tuntumaa. Fillariosaa huoltaa X-Fusionit.
Jep. Osat ei minua huoleta kun mulla on varastossa xt kymppisatsin vaihtajat ja slx:n triggerit eli ne minä voin vaihtaa vaikka heti .

Menee taas vaikeeks tämä.
Arveluttaa tuossahttp://www.specialized.com/fi/en/bc/SBCProduct.jsp?spid=62191&scid=1100&scname=Mountain (http://www.specialized.com/fi/en/bc/SBCProduct.jsp?spid=62191&scid=1100&scname=Mountain) evon keulassa oleva x-fusionin jousi. Onko se sopivan jäykkä mulle jne... Painoo mulla on ajokamoissa n.90-92kg
Takaiskarissa näyttäs jousi olevan l-koossa 550. Ei mitään käryä onko sopiva minunpainoiselle.?

Pitäsköhän sittenkin säästää ja ostaa kerralla tämä.?
http://www.specialized.com/fi/en/bc/SBCProduct.jsp?spid=62193&scid=1100&scname=Mountain (http://www.specialized.com/fi/en/bc/SBCProduct.jsp?spid=62193&scid=1100&scname=Mountain)

Se on vaan melkein kaks tonnia kalliimpi. Onkohan järkee maksaa niinpaljon foxin joustosta ,hiilikuitukammista ja paremmista jarruista.?

Ettei oo liian helppoo niin taustalla kummittelee vielä enduro comp.
http://www.specialized.com/fi/en/bc/SBCProduct.jsp?spid=62189&scid=1100&scname=Mountain (http://www.specialized.com/fi/en/bc/SBCProduct.jsp?spid=62189&scid=1100&scname=Mountain)

Mietin vaan ,että mulla jokatapauksessa jää talliin stumjumpper niin onko tuo ilmajousituksella oleva enduro liian samanlainen kun normilenkit tulee varmaan stumpyllä poljettua.

Hakusessa siis pyörä jolla ajetaan pääsääntöisesti fullface päässä ,alaspäin ,mutta sillä pitäs pystyä polkemaan melko kivuttomasti mäen (puijo,neulamäki) päälle.:seko: Myös enduro kisoihin sillä ois tarkoitus osallistua.
Spessua ajattelin siks kun paikallinen kauppias myy niitä ja haluais pyörän siltä ostaa. Jokatapauksessa suomesta pyörän pitäs ainakin olla.

Mitä mieltä arvon raati on näistä minun mietteistä ja onko mielessä jotain vielä sopivampaa pyörää minun tarpeisiin.
Auttakee...

mehukatti
17.12.2011, 13.47
Ainahan noi jousten jäykkyydet joutuu kattomaan kohilleen. Tosin esim. Spessulla taitaa olla pienemmissä koossa hiukan kevyemmät jouset ja isommissa taas hiukan jäykemmät. Mutta saattaa hyvinkin olla, että joudut tolla omalla painollasi vaihtamaan keulaan ja/tai iskariin jäykemmän jousen. Mutta ei pitäis olla mikään ongelma joko paikallisen kauppiaan, Fillariosan tai vaikka Interwebin kautta? Aika hurja kyllä toi Evon ja Expert Evon hintaero.. Itse ehkä kuitenkin laittaisin paremman, niin ei tarvis sitten lähteä päivityskierteeseen tai jossitella jälkeenpäin. Mutta tiukalla budjetilla varmasti tuo Evokin olisi riittävä.

Leku
17.12.2011, 14.16
Ei kyllä uskalla semmoista schpeschialischedia edes harkita, kun niistä kuuluu takuu lähtevän, kun asentaa itse etukiekon paikoilleen...

Shamus
17.12.2011, 14.23
Turun Foxcompissa on ainakin tuo comp ja evo hyllyssä...

Jooseppi
17.12.2011, 14.24
[QUOTE=syklopaatti;1752284]Jep. Osat ei minua huoleta kun mulla on varastossa xt kymppisatsin vaihtajat ja slx:n triggerit eli ne minä voin vaihtaa vaikka heti .

Menee taas vaikeeks tämä.
Arveluttaa tuossahttp://www.specialized.com/fi/en/bc/SBCProduct.jsp?spid=62191&scid=1100&scname=Mountain evon keulassa oleva x-fusionin jousi. Onko se sopivan jäykkä mulle jne... Painoo mulla on ajokamoissa n.90-92kg
Takaiskarissa näyttäs jousi olevan l-koossa 550. Ei mitään käryä onko sopiva minunpainoiselle.?
QUOTE]

Fillariosa rupeaa diilaamaan noita xfusioneita, siellähän tuon voisi shimmata sinulle ja sinun ajotavoille sopivaksi? Hinta ei paha ole, satasen suurin piirtein. Mitä olen kuullut, niin hyvin pojat homman hoitaa. Itsekkin ajelen kuopion alueella, ja minulle on tulossa shimmattu xfusion.

syklopaatti
17.12.2011, 16.06
Tattista vastauksista.
Onneks kevääseen on aikaa niin saa rauhassa pähkäillä.
Yks vaihtoehto on runkosetti kun voimansiirto ja kiekot löytys jo omasta takaa.
Saa nyt nähdä mitenkä se mieli vielä muuttuu.

AK-87
17.12.2011, 16.10
Tattista vastauksista.
Onneks kevääseen on aikaa niin saa rauhassa pähkäillä.
Yks vaihtoehto on runkosetti kun voimansiirto ja kiekot löytys jo omasta takaa.
Saa nyt nähdä mitenkä se mieli vielä muuttuu.

Tunnen "tuskasi", onneks mulla on fillarin vaihtoon vielä vuosi aikaa. Tosin en varmaan aiemmin edes päätyisi ratkaisuun. En tiedä onko "Sitä Oikeaa" olemassa vai pitääkö vain valita paras mahdollinen ja opetella elämään sen kanssa, mahdollisesti suorittaa pieniä parannuksia heti alkutaipaleella...

Lare
17.12.2011, 16.28
Mulla on ollut Lapierren Spicy316 -11 Juhannuksesta asti ajossa. Mun exä oli Spessun Sx trail -05 ja ainakin sen Spicy kepittää alaspäin ajettaessa. Tosin niin kyllä muutenkin. Takaiskari tosiaan kaipaa vähän säätöä, mutta asian luulis korjaantuvan/paranevan esim. Fillariosan tuunauksella. Mä en ole omaani säädättänut kun taidan hommata tilalle jonkun vieterimallin.

Skiperfollahan (http://www.skiperfo.com/lapierre-spicy-316-2011-mavic-crossmax-st,fr,4,0-43308.cfm) noi -11 mallit on tosiaan puol ilmasia.

fillarinoob
17.12.2011, 17.02
Minäkin olen ostamassa/tilaamassa pikapuolin uutta pyörää ja se on tuommoinen 160 joustava enskaan soveltuva keinutuoli. Olen tässä jo melko pitkään nettiä selaillut ja katsellut parhaita vaihtoehtoja tuossa 2000-3000e hintaluokassa. Tiedän nyt suunnilleen mitä tuossa haarukassa voi pyörältään odottaa, mutta nyt on tärkeämpää saada se kunnon runko alle, osiahan voi aina ja helpommin päivittää :). tarkoitus siis ensikaudeksi (kesä) saada ja päästä ensimmäisiin enska kisoihin.
Tässä muutama vaihtoehto mitä tarkemmin olen tiiraillut.

Canyon strive es 8.0

keula: Fox Factory 36 Talas RLC FIT 120 - 160mm
takajousi: Fox rp2
Jarrut: Avid elixir 7
Vaihteisto: shimano xt
Hissitolppa: reverb

hinta: 2.700e

Cube fritzz sl

Keula: Fox Factory 36 Talas RLC FIT 120 - 160mm
Takajousi: Fox Factory Float RP23 BV 200x57mm length
Jarrut: formula the one
Vaihteisto: shimano xt ja slx
Hissitolppa: reverb

Radon slide ED 9.0
Keula: Fox factory 36 talas rlc fit
Takajousitus: FOx float rp23 boos valve
Jarrut: Shimano saint
Vaihteisto: shimano saint
hissitolppa: reverb

Siinä niitä oli ja nuo taitavat olla parhaat vaihtoehdot minun rahatilanteeseen. Se vähän mietityttää että radononissa on huippu osat, mutta mites tuo runko? Kun sen runkon nyt pitäisi miuluusti olla se joka pysyy ja jos tarvitsee joskus vaihtaa niin osia. Eipä sitä parasta ikinä löydy, toisessa on aina jotain erilaista ja parempaa, ja kun vielä rahapussi kanittaa vastaan niin ei voi olla parasta. Joku pitäisi valita...

syklopaatti
18.12.2011, 00.28
Heitetään vielä musta hevonen kehiin. Canyon Torgue. Uskomatonta osaa kiinni tuohon hintaan ja painaakin vaan 14,5kg
http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=2575 (http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=2575)

Kysymys kuuluukin. Onko tuo enää millään lailla normimaastossa poljettava.

janihoo
18.12.2011, 08.06
Eikös tuota Syklopaatin ongelmaa kannattaisi lähteä lievittämään sillä pyörähuollon S-Works Endurolla.

Itse olen ajatellut tuota Banshee Runea. Moinen kapistus löytyisi Puolanmaalta http://26bikes.com/parts/frames/rune suht sopivaan hintaan. Tiedustelin sähköpostitse mikä voisi olla offseason viimeinen hinta.
Arveluttaa tuon Rune rungon kohdalla onko 150mm Talas ulkopuolisilla laakereilla liian lyhyt. Onko näkemystä k.o. asiasta?

Katsellaan mitä vastailevat.

Ja onko itseasiassa kenelläkään kokemuksia kyseisestä puljusta?

jarit
18.12.2011, 10.15
Jotenkin vierastan kurapyörää jossa takaiskari on tuollaisessa paikassa kuin Cube Frizzissä...epäilen että kun se saa rapaa riittävästi niin tiivareita kuluu ja vuodot ovat mahdollisia ??
Alppien kuivan kesän rinteillä tuo tuskin on ongelma, mutta meikäläisessä syysmetsän rapakossa tilanne ei välttämättä ole sama?
Lisäksi hissitolpan löytäminen voi olla vaikeaa Cuben 34.9mm mitalle, jos sellaisen joskus haluaa. Kenties jotain väliholkkeja on olemassa ?

kolistelija
18.12.2011, 10.21
Tuota Torque olen kanssa katsellut sillä silmällä. Luulen että se sopisi ajoihini paremmin kuin nykyinen n.150mm keulasta ja 130mm perästä joustava kikotin. Ajotapa taitaa olla "enemmän vauhtia ja uskallusta kuin taitoa". :D
Tuota 7.0 mallia olen katsellut. Siinä on Hammerschmidt ja hurjan kokoiset renkaat ja silti paino on 15,10kg, eli paino ei varmaankaan ole kovinkaan järjetön kevyemmillä renkailla ja kiekoilla. Noille läskeille olisi sitten käyttöä hissiajelussa.

EDIT:
Katsoin että nuo Drift 2.1 kiekot 33mm (660g) vanteella painavat 2530g joten kai nuo 29mm (570g) vanteellakin ovat luokkaa +2300g. Eli 14kg voisi varmaan onnistua ihan järkevälläkin rengastuksella.

jan52
18.12.2011, 10.58
Jotenkin vierastan kurapyörää jossa takaiskari on tuollaisessa paikassa kuin Cube Frizzissä...epäilen että kun se saa rapaa riittävästi niin tiivareita kuluu ja vuodot ovat mahdollisia ??

Lisäksi hissitolpan löytäminen voi olla vaikeaa Cuben 34.9mm mitalle, jos sellaisen joskus haluaa. Kenties jotain väliholkkeja on olemassa ?

Eiköhän noista löydy ratkaisu ongelmiin:
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=45278
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=43709

AinaVanteilla
18.12.2011, 12.08
keula: Fox Factory 36 Talas RLC FIT 120 - 160mm

Mites nuo Talakset pelittelee nykään? Vanhassa vehkeessä oli Talas ja päädyin uudessa "ei Talas" versioon, jostain olin kerännyt ymmärrystä, että Talakset eivät ole ihan yhtä herkkiä. Muutenkin taisi keula olla kuitenkin aina pisimmällä joustomatkalla. Canjonissa ei tainnut olla vaihtoehtoa tolle keulalle ?

fillarinoob
18.12.2011, 12.28
Olen huomannnut että nykyään melkein kaikissa 160mm joustavissa missä se on foxi( useissa varsinkin yli 2000e) on talas malli. Miksi ei voi laittaa sitä float mallia tai jotain muuta. No nehän on suunntattu keskieurooppaan ja alpeille missä auttaa se lasku...

syklopaatti
18.12.2011, 13.11
Tuota Torque olen kanssa katsellut sillä silmällä. Luulen että se sopisi ajoihini paremmin kuin nykyinen n.150mm keulasta ja 130mm perästä joustava kikotin. Ajotapa taitaa olla "enemmän vauhtia ja uskallusta kuin taitoa". :D
Tuota 7.0 mallia olen katsellut. Siinä on Hammerschmidt ja hurjan kokoiset renkaat ja silti paino on 15,10kg, eli paino ei varmaankaan ole kovinkaan järjetön kevyemmillä renkailla ja kiekoilla. Noille läskeille olisi sitten käyttöä hissiajelussa.

EDIT:
Katsoin että nuo Drift 2.1 kiekot 33mm (660g) vanteella painavat 2530g joten kai nuo 29mm (570g) vanteellakin ovat luokkaa +2300g. Eli 14kg voisi varmaan onnistua ihan järkevälläkin rengastuksella.
Juu. 7.0:ssa ois float keula eikä talas ja se ois hyvä.
Paha vaan että se on 170mm kun muissa malleissa kaula sama kun perän jousto 180mm. Tuossa jyrässä tosin saattas tarvitakkin sitä talasta ,että pääsis mäkee ylös.
Voi olla hervoton notkumaan tuo perä.
8.0:ssa ois kiekkoina hipohipo mavic crossmax sx ja ne kiinnostas.

Kyllä tässä alkaa vaihtoehdot pikkuhiljaa rajaantua pitempijoustoisten puolelle. Enduro evossa ei oo kun 160mm takana ,mutta se tasottaa että siinä on vieteri molemmissa päissä. Ilmavehkeistä ainakin keulilla sais olla enemmän kun 160mm.

Minkähän laisenkeulan Orange alpine imasee.? Jos taakse laittas elka stagen niin se vois olla ihan jees peli myös.

Kärkivaihtoehdot tähänmennessä:
-Enduro evo
-Canyon torgue
Pivot firebird (ehkä liian kallis)
-Mondraker zenith

Rahka
18.12.2011, 13.20
Eikös noita ole mahdollisuus tilata eri keuloilla, itse ainakin omaa pyörääni tilatessa oli mahdollisuus vaikuttaa siihen että millä keulalla sen ottaa. Oma valintani päätyi float R:n ja sitten siihen simmitys ja tuunaus fillariosassa. Itse päädyin tosiaan siihen alpineen ja odottelen pyörää kun pikkulapsi joulua :D

Rahka
18.12.2011, 13.25
Alpinen keulasuositus on 160 valmistajan mukaan, jossakin kuvissa nähnyt 180mm keulalla varustettuna. Seuraavana vaihtoehtona ois tuo patriot joka imasis keulan siitä 180 mm aina 200mm triplecrowniin asti.

kolistelija
18.12.2011, 13.26
Eikös noita ole mahdollisuus tilata eri keuloilla, itse ainakin omaa pyörääni tilatessa oli mahdollisuus vaikuttaa siihen että millä keulalla sen ottaa. Oma valintani päätyi float R:n ja sitten siihen simmitys ja tuunaus fillariosassa. Itse päädyin tosiaan siihen alpineen ja odottelen pyörää kun pikkulapsi joulua :D
Canyonien osiin ei voi vaikuttaa. Ehkä takapakan ja stemmin saisi vaihdettua..

Tuosta Torquen 170mm keulasta tuli mieleen että voihan sen tutkituttaa fillariosan Markuksella jos sen sentin vaikka saisi irti, tai vaihtoehtoisesti miettiä perään eri ratkaisua.

Itse kyllä tykkään siitä että perä on lyhyemmällä ja jäykemmällä joustolla. Se saattaa johtua nuoruuden lumi-/rullalautailuharrastuksista joissa korkealtakin tasaiselle hyppäämiseen on tottunut. Onneksi on koko talvi aikaa speksata. :)

AK-87
18.12.2011, 13.54
Itse olen ajatellut tuota Banshee Runea. Moinen kapistus löytyisi Puolanmaalta http://26bikes.com/parts/frames/rune suht sopivaan hintaan. Tiedustelin sähköpostitse mikä voisi olla offseason viimeinen hinta.
Arveluttaa tuon Rune rungon kohdalla onko 150mm Talas ulkopuolisilla laakereilla liian lyhyt. Onko näkemystä k.o. asiasta?

Mä olen myös kattellu Runea ja mun kieroutunut mielipide on se, että kyllä 150mm keula jättää nokkakulman turhan hätäiseksi. Ite laittaisin 170mm nokan. Hinnat on kyllä kohtuu edukkaat, luulis että tuossa on rahalle hyvin vastinetta :)

drop
18.12.2011, 15.52
Eikä vain nokkakulmaa. Kandee huomioida että monissa tämän hetken muotipyörissä on myös matalat keskiöt. Jos ajelis vaikka Uudessa Seelannissa tuo olisi bonusta, mutta ainakin pääkaunkiseudun enduropoluilla on välillä kiva polkeakin.

Toki tuo on myös tekniikkalaji.

janihoo
18.12.2011, 23.42
Täytyy tunnustaa oma tietämättömyyteni siitä koska keskiö on matala ja koska korkea. Bikeradar kertoo asian olevan niin, että 13" molemmin puolin ollaan matalalla ja 14" kantturoissa voidaan puhua korkeasta
http://www.bikeradar.com/feature/article/qa-bb-height-11948/ .

Bansheen taulukoiden mukaan Runen kulmat 150mm Talaksella (a-c 520,9) ja Crank Brothersin Sage fr laakerilla (n. 10mm.) tulisi olemaan noin HA 68 ja SA 72. Keskiön korkeus k.o. kokoonpanolla 13,7 tuumaa, noin 347mm. Kulmat sekä BB korkeus kuulostaa omaan silmään olevan ihan ok ajoon jossa poljetaan mäen päälle ja fillari tulisi kuitenkin suurimman osan ajasta olemaan lenkkikäytössä. Toisaalta pitää muistaa oma jo kerran tunnustettu tietämättömyys.

Syy miksi Rune kovasti kiinnostaa on nykyisen keulan 1.5 tuuman kaulaputki. Muutoin jos olisi 1,1/8 keppi kyseessä, niin tod. näk. havittelisin Spitfirea.

Ajeleminen on monesti hyvinkin röykkyistä täällä Kuopion suunnalla, mutta ongelmana on myös nuo suht rapsakat nousut, joihin fillarin tulisi myös olla soveltuva.

Miltäs nuo lukemat raadin mielestä kuulostaa?

AK-87
18.12.2011, 23.56
@janihoo: 347mm on melko keskivertokorkeus 6" AM-pyörään, kaipa. Nokalle 68 on aavistuksen jyrkkä; röykkyisemmät tasamaapolutkin menee mukavammin, kun loiva keula ottaa kivet ja juuret vastaan leppoisasti. 72 asteen satulakulma on musta ok, sais ehkä olla asteen jyrkempikin. Yhteenvetona ihan suhteellisen toimivat mitat trailiajoon, mutta alamäessä mua kyllä hirvittäis tuo keulakulma.

Ootko harkinnut Nukeproofin Megaa?

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=75355

janihoo
19.12.2011, 00.16
Joo Nukeproof kävi harkinnassa myös. Ei vain tunnu aiheuttavan samanlaisia tuntemuksia kuin Banshee, nyt siis mennään ihan tunnetasolla. Jotenkin on sellainen alitajuinen kuva siitä että nivusosastolla tuntuu ihan erilaiselta ajaa Bansheella kuin Nukeproofilla.

Jooseppi
19.12.2011, 10.57
Se on mukavata että muutkin täällä kuopion suunnalla uusia pyöriä etsii. Melkoisen haasteen näemmä tuo maasto antaa pyörälle (ja ennen kaikkea ukolle). Saapahan ihmetellä porukassa.

ar
19.12.2011, 13.29
Alppien kuivan kesän rinteillä tuo tuskin on ongelma, mutta meikäläisessä syysmetsän rapakossa tilanne ei välttämättä ole sama?

Ei tarvitse hommata edes tuota linkitettyä neljänkympin lokaria, kun ostaa tarpeeksi leveän halpismuovilokarin, josta leikkaa sopivan palan, poraa pikku reiät ja ruuvaa kiinni valmiisiin rungon reikiin. Pultit ovat pullotelineiden kiinnityksessäkin käytettävää kamaa. Lokarin pätkä tulee siis takarenkaan ja iskarin väliin.

juminy
19.12.2011, 21.17
Minkähän laisenkeulan Orange alpine imasee.? Jos taakse laittas elka stagen niin se vois olla ihan jees peli myös.Mullon 170mm Lyrik vieterillä ja ohjainlaakerina Hope (ilmoitan stäkin takia, en kyllä muista paljon siinä on, mutta varmaan 10mm enemmän kuin zeeroustäkissä - tai sitten ei). Varmaan toimis vielä 180mm ja en tiedä onko A-C sama eri merkeissä ja malleissa. En vaihtais ehdoin tahdoin lyhempään keulaan kuin tuo nykyinen Lyrik, vaikka varmaan myös 160mm pärjää ihan hyvin.

Eikä vain nokkakulmaa. Kandee huomioida että monissa tämän hetken muotipyörissä on myös matalat keskiöt.Satutko muuten tietämään onko Alpinessa korkea vai matala? "+6" eli vissiin 6 milliä navan alle. Tai säkit mukaan ja sittenhän se on vähän enempi. No joka tapauksessa tuntuis olevan aika sopiva mulle.

syklopaatti
19.12.2011, 21.26
Danks juminy.
Pistetään alpine korvantaakse.

PaH
19.12.2011, 21.41
Satutko muuten tietämään onko Alpinessa korkea vai matala? "+6" eli vissiin 6 milliä navan alle. Tai säkit mukaan ja sittenhän se on vähän enempi.

Jos toi bb-korkeus ilmoitetaan plussa-milleinä niin se tavallisesti tarkoittaa et keskiön keskikohta on tuon verran napojen linjan
yläpuolella. En usko et oranki on poikkeus. Noissa ~160mm perästään joustavissa tuo on aika normi lukema, matalampia löytyy mut
niin löytyy korkeempiakin. Muutama milli tuossa sinne/tänne ei kesää tee; ajossa havaittavaan keskiönkorkeuteen kun vaikuttaa
se kaulan (sägillinen) mitta ja se millaisen takaiskarin sattuu runkoon istuttamaan - heissäkin on isoja eroja siinä mihin se käytännön
sägi sattuu asettumaan.

drop
19.12.2011, 22.05
Jep, ja jouston määräkin vaikuttaa. En nyt muista paljonko tässä Uzzissa on keskiön korkeus, mutta dropouttien keskiasennossa 170mm keulalla ja zero-stack keskiöllä oli aika mahdotonta kampien kolinaa kivikossa tai sivuttain viittävillä kallioilla.

Vaihdoin keulan ilmapatruunan kierrejouseen ja tilanne parani huomattavasti. Sitten huomasin että iskarin jousen pitäisi olla vähän pehmeämpi jonka jälkeen taas paheni hieman... Nyt vaihdoin ohjainlaakeriin jossa korkeampi stack height ja tilasin 11mm paksut polkimet, veikkaan että korjaa ongelmat, katotaan milloin joutaa testailemaan.

Itsok
19.12.2011, 22.16
165 millin kammet autto mulla kummasti kampien kolinaan Uzzilla :) setuppi on siis: 160 mm keula, 10 mm stack height; dropoutit loivimmillaan ja sagia iskarissa ainakin kesällä oli reilusti (olen vähän laihtunut edellisestä mittauksesta, joten nyt en tiedä)
Eniten toki taisi olla vaikutusta, sillä kun oppi ajamaan pitkäjoustosella ja rytmittämään polkemista paremmin.

juminy
19.12.2011, 22.22
Juu, mullon 10mm suositusta pidempi keula, mutta vastineeksi softijousi ja ajomassa joku 90kg jos riittääkään. En kyllä tiedä mitä noi vaatteet painaa. Sopiva se korkeus on, ajattelin lähinnä, että miten se mahtais vertautua, mutta lienee tasapaksua sarjaa siis.

PaH, kerros ccdb:n omistaneena sopiiko siihen jokku helposti ja edukkaasti soursattavat teräsvieterit. Pitäis kokeilla nelisatasta, mutta kun on niin hyvä tekosyy tässä kun ei yhtään jaksa ettiä. Toi orkkiskin raapinu iskarin runkoa sopivasti, vähän kuraa väliin, niin alakaa aina kihnuttaa. Eipä se ole kyllä sen enempää häirinnyt, muttei yhtään tiukempaa viiti heittää.

En ole kyllä vieläkään koskenut niihin pelottaviin säätöihinkään, hehheh. Näinköhän tulee koskaan koskettuakaan. Lyrikissäkin on niitä nupeja ja ovat saaneet olla aika rauhassa...

syklopaatti
19.12.2011, 22.27
Danks juminy.
Pistetään alpine korvantaakse.
Ja lentää toisesta korvasta ulos. Luin Orangen sivuilta ,että takuut raukee jos 180mm keulan laittaa.
Luultavasti sama koskee 170 millistä.
http://www.orangebikes.co.uk/support/faqs/ (http://www.orangebikes.co.uk/support/faqs/)

juminy
19.12.2011, 22.34
Joo, hirvee jyrä eikä silti tuon vertaa luottoa valmistajalla. 160mm on tosiaan maksimi takuun kannalta ellei ole 2012 muuttunut. Tuskin on. On niitä lisäksi varmasti keveempiäkin suurinpiirtein vastaavia.

twentyniner
20.12.2011, 00.30
Ja lentää toisesta korvasta ulos. Luin Orangen sivuilta ,että takuut raukee jos 180mm keulan laittaa.
Luultavasti sama koskee 170 millistä.
http://www.orangebikes.co.uk/support/faqs/ (http://www.orangebikes.co.uk/support/faqs/)

Tuleeko ne kotiin mittaamaan keulan pituuden :) itse ainakin Lyrikin mahdollisesti aukastessa talven aikana otan myös tuon 10mm lisää siitä irti.

PaH
20.12.2011, 09.11
...
PaH, kerros ccdb:n omistaneena sopiiko siihen jokku helposti ja edukkaasti soursattavat teräsvieterit. Pitäis kokeilla nelisatasta, mutta kun on niin hyvä tekosyy tässä kun ei yhtään jaksa ettiä. Toi orkkiskin raapinu iskarin runkoa sopivasti, vähän kuraa väliin, niin alakaa aina kihnuttaa. Eipä se ole kyllä sen enempää häirinnyt, muttei yhtään tiukempaa viiti heittää...

Sulla lie jo se malli jossa kullitetun sylinterin päällä on valmiina sellainen plastiikki suoja? Jos ei oo, niin hommaa +40mm sisähalkaisijalla
olevaa kuristesukkaa ja laita sellainen siihen kierreosan päälle. Tein tuo itsekin aikanaan, kun totesin kivenkappaleen kiilautuneen väliin
ja hanganneen kierrettä sileeks.

Noita käypiä teräsvietereitä löytys kokeiluun multakin (350/400/450), mut ne on mitaltaan tohon lasten malliin eli 200mm:een joten
pidempiaikaiseks ratkaisuks noista ei oo - vieterin pituudessa on ~sentin ero. Mut jos testata haluat niin laita yv.
Toikkalasta löytyy Manitoun vietereitä, ne passaa. Tönärillä ku kattoo sisämitan, niin 36,1 - 36,3mm:t raapii ja vasta +36,5mm on huoleton.

syklopaatti
21.12.2011, 01.24
Tuleeko ne kotiin mittaamaan keulan pituuden :) itse ainakin Lyrikin mahdollisesti aukastessa talven aikana otan myös tuon 10mm lisää siitä irti.
Notta totta...Aivan...mutta myykö esim. fillariosa alpinee 170mm keulalla??? Jos myy ja takuut hoituu niin todella varteenotettava pyörä.
Saako mm. lyrikistä tahi foxista mitenkä helposti sen lisä 10mm.?

Rahka
21.12.2011, 01.46
No mitäs jos tiedustelisit vaikka sieltä fillariosasta? sekä myynnin että venytyksen suhteen. :D

PaH
21.12.2011, 09.24
Notta totta...Aivan...mutta myykö esim. fillariosa alpinee 170mm keulalla??? Jos myy ja takuut hoituu niin
todella varteenotettava pyörä. Saako mm. lyrikistä tahi foxista mitenkä helposti sen lisä 10mm.?

Öö. siis tartteksä oikeesti sitä 10mm lisäystä keulan joustomatkan pituudessa vai loivempaa keulakulmaa vai mitä?
Se kun ei suoraan tuo mitattu liukuputken käytössäoleva pituus tarkoita paljonko siinä ajossa on sitä joustoa.

syklopaatti
21.12.2011, 09.29
Öö. siis tartteksä oikeesti sitä 10mm lisäystä keulan joustomatkan pituudessa vai loivempaa keulakulmaa vai mitä?
Se kun ei suoraan tuo mitattu liukuputken käytössäoleva pituus tarkoita paljonko siinä ajossa on sitä joustoa.
Minä en tiedä mitä tarviin.??? Sepä siinä onkin.

drop
21.12.2011, 11.01
Ei tuota 10mm eroa juurikaan huomaa ajossa ellei oikeasti samalla hae jotain muuta (järeämpää keulaa, korkeampaa keskiötä, loivempaa ohjainkulmaa jne). Sägin jälkeen ero jää todella pieneksi (7mm), ja ajossa voi olla vielä vähemmän kun painoa ohjaustangolla. Monessa keulassa jää tuplasti tuo määrä joustoa käyttämättä kun muuttuvat loppua kohden progressiivisiksi, ja toisaalta yhtä ison tai isomman eron saa ottamalla ohjainlaakerin jossa korkeampi stack height (jos oikeasti haluaa nostaa keulaa).

AK-87
21.12.2011, 11.12
Eilisellä kuralenkillä tuli ahaa-elämys, kun mulla oli alla lainattu satulatolppa, jossa on setbäkkiä parisen senttiä. Tämähän mm. loiventaa satulakulmaa. Sepäs tuntuikin hankalalta, siis ajaminen loiventuneella kulmalla, ja myös kauempana stongasta roikkuminen oli pelottavaa. Helpottaa (toivottavasti) seuraavan rungon valintaa, kun satulakulmatoive rajaa muutamia muuten varteenotettavia vaihtoehtoja käypien ulkopuolelle. Ja Nukeproofin Mega näyttää taas houkuttelevammalta.

drop
21.12.2011, 11.38
Se myös muuttaa takaiskarin toimintaa paljon kun paino siirtyy enemmän sen päälle, kompensoitko mitenkään? Takaiskari on mulla ollut syy pysyä suorassa tolpassa muutaman testin jälkeen.

AK-87
21.12.2011, 11.53
En kompensoinut. Mutta siis tuntui siltä, kuin olisi asennon puolesta ollut jonkin polkuauton tms. puikoissa, ei niinkään maastopyörän :D

PaH
21.12.2011, 12.07
Jokainen runko ja jokainen kuski on aina spekiaalikeissi ja tuon ohjaamon, ajoasennon ja optimaalisen paikan fillarin päällä
joutuu jokainen rakentamaan mieleisekseen. Mut jos mulla tuon mieleisyyden aikaansaamiseksi tarttee just xx mm pitkän
stemmin, just parahultaisella kulmalla olevan tangon ja vielä takakenon tolpan, niin mikäpä siinä. Jos iskari ei taivu tuohon
(sägi kasvaa, keskiö putoo eikä seuraavaks jäykempi vieteri muuten kelpaa ja low-speed kompressio syö pintaherkkyyden tms)
niin sit iskari vaihdetaan tai viritetään sellaiseks et taipuu.

drop
21.12.2011, 14.15
En kompensoinut. Mutta siis tuntui siltä, kuin olisi asennon puolesta ollut jonkin polkuauton tms. puikoissa, ei niinkään maastopyörän :D

Jep, mutta tuo voi johtua siitä että sägi kasvaa jonka vuoksi olet takakenossa. Se aiheuttaa satulalta polkiessa myös keulan jäykistymisen kun sillä on vähemmän painoa.

Molemmat noi saa kompensoitua, siis ei keulakulman pitäisi muuttua miksikään kun iskarit säätää kohdalleen.

Sen sijaan vaimennusta saattaisi tarvita enemmän takaiskarille kun siihen kohdistuvat voimat kasvavat.

syklopaatti
21.12.2011, 16.33
Minä en tiedä mitä tarviin.??? Sepä siinä onkin.
Nyt ei tarvii enää pähkäillä. Otin sen joka tuntui parhaalle vaihtoehdolle ilman kompromisseja. Eli tämän.....:D
http://s7d5.scene7.com/is/image/Specialized/9886?$Display$

Enduro Expert Evo http://www.specialized.com/fi/en/bc/SBCProduct.jsp?spid=62193&scid=1100&scname=Mountain (http://www.specialized.com/fi/en/bc/SBCProduct.jsp?spid=62193&scid=1100&scname=Mountain)

kolistelija
21.12.2011, 16.37
Siinähän onkin kaikki tarvittavat herkut ja vähintäänkin riittävästi joustoa. Eikä se rumakaan ole. :)

AK-87
21.12.2011, 17.44
Wouh! "Oikeaa" kuvaa vaaditaan sitten myös ;)

syklopaatti
21.12.2011, 17.57
Wouh! "Oikeaa" kuvaa vaaditaan sitten myös ;)
Tulee kunhan pyörä saapuu.:)
Toivottavasti on livenä yhtä hieno kun kuvassa ja ennenkaikkea toivottavasti täyttää odotukset ajettavuudeltaan.
Eka kierrejousipeli niin ei oikein tiedä mitä odottaa. Varmaan aika smooth tuntuma..:p

drop
21.12.2011, 18.06
Varaudu siihen että saatat joutua vaihtamaan jouset sopivammiksi. Muuten sitten odotat varmaa toimintaa ja hyvää joustoa. :)

Ei kyllä tuon kanssa voi kovin paljoa pieleen mennä...

AK-87
21.12.2011, 19.10
Tulee kunhan pyörä saapuu.:)
Toivottavasti on livenä yhtä hieno kun kuvassa ja ennenkaikkea toivottavasti täyttää odotukset ajettavuudeltaan.
Eka kierrejousipeli niin ei oikein tiedä mitä odottaa. Varmaan aika smooth tuntuma..:p

Jep, suomalaisiin hissienskoihin tuossa kiikuttimessa on kyllä täysin riittävästi kapasiteettia! Täällä ainakin loppuisi kuskilta menohalut ennen kuin ryskyttimestä :)
Vaadin myös virallista punnitusta ja tulosten julkistamista!

juminy
21.12.2011, 23.28
Sulla lie jo se malli jossa kullitetun sylinterin päällä on valmiina sellainen plastiikki suoja? Jos ei oo, niin hommaa +40mm sisähalkaisijalla
olevaa kuristesukkaa ja laita sellainen siihen kierreosan päälle. Tein tuo itsekin aikanaan, kun totesin kivenkappaleen kiilautuneen väliin
ja hanganneen kierrettä sileeks.

Noita käypiä teräsvietereitä löytys kokeiluun multakin (350/400/450), mut ne on mitaltaan tohon lasten malliin eli 200mm:een joten
pidempiaikaiseks ratkaisuks noista ei oo - vieterin pituudessa on ~sentin ero. Mut jos testata haluat niin laita yv.
Toikkalasta löytyy Manitoun vietereitä, ne passaa. Tönärillä ku kattoo sisämitan, niin 36,1 - 36,3mm:t raapii ja vasta +36,5mm on huoleton.Tsorry kaikille OT. Kiitos tiedoista. Laitoin mitat ja tiedot ylös, jotta osaan ostaa jousen jostain joskus kun pääsiäinen on jouluna. Koitan olla kyselemättä uudestaan puolen vuoden päästä. Tässä mennee nyt kuukausia ennenkuin jaksaa taas ihmetellä säätöjä.

abc
22.12.2011, 10.13
Olette kyllä kovia speksaamaan, säätämään ja virittelemään. Sanon tämän kaikella kunnioituksella ja rispektillä. Itse kun sain uuden fillarin niin pumppasin kerran jonkinlaiset paineet sisään ja ekat puolen tusinaa lenkkiä ajelin niillä, joka kerta ajatellen että hiukan on liian löysä iskari, ja että voishan noita säätöjä jossain vaiheessa katsoa tarkemmin kun olisi aikaa. No, sitten eräänä kauniina päivänä viimein löytyi jostain se puoli tuntia aikaa ja yritin perehtyä iskarin ohjeisiin hiukan tarkemmin ja säädin sen niitä noudattaen.

Sivumennen sanoen oli muuten Dyadilla pikkuisen työlästä: iskari flow-moodiin, negatiivinen säiliö tyhjäksi, sitten paineet positiiviselle puolelle ja lopuksi paineet negatiiviselle puolelle (jos nyt oikein ymmärsin). Eli onko nyt niin, että aina jos totean, että positiivinen puoli vaatii pientä muutosta paineisiin, niin minun on ensin tyhjennettävä negapuolen ilmasäiliö? Ilmeisesti, jos mennään ohjeita pilkuntarkasti seuraten, mutta mitenhän käytännössä? http://www.foxracingshox.com/fox_tech_center/owners_manuals/09/custprod/content/shoxtopics/dyadrt2.html

Mainitun säätöoperaation jälkeen on sitten menty noilla paineilla n. 3 lenkkiä ja joka kerta olen ajatellut, että nyt on taas pikkuisen liian kova iskari, tarttis tehdä jotain. Mutta tähän mennessä jäänyt suunnitteluasteelle. Ehkä tuossa keväämmällä...

Kun tätä(kin) keskustelua seuraa, niin hyvän ajoasennon ja geometrian saavuttamisessa tuntuu olevan niin monta liikkuvaa osaa (rungon geometria, keulakulma, keulan pituus, satulakulma, satulan säädöt, stemmi, ohjainlaakeri, stongan pituus ja nousu...) että olen hiukan skeptinen sen suhteen, pystyykö sieltä optimaalista ratkaisua kovin helposti löytämään. Tai ehkä tässä on useamman paikallisen maksimin optimointiongelma (maksimoitavana funktio on "ajo-ominaisuuksien hyvyys" jollakin tavalla mitattuna), jolloin isona riskinä on juuttuminen johonkin paikalliseen maksimiin. Eli esimerkiksi optimoidaan stemmin pituus viimeisen päälle, mutta ei huomata, että siirtämällä satulaa X cm vaakasuunnassa ja vaihtamalla stonga Y cm pitempään/lyhyempään olisi saavutettu vielä parempi tulos sillä pyörän alkuperäisellä stemmillä (kun lukujen X ja Y arvot olisi valittu täsmälleen oikein). Kenenkään rahat ja aika eivät riitä kaikkien mahdollisten kombinaatioiden testaamiseen. Mutta ehkä tätä voi lähestyä (ja moni vaikuttaa lähestyvän) jotenkin tieteellisesti ja miettiä kaiken ensin valmiiksi paperilla, tai ehkä jollain simulointiohjelmalla ja ties millä neuroverkoilla ja evolutiivisilla optimointialgoritmeilla....? Mutta teoreettiseen lähestymistapaan on vaikea viedä sisään sellaista muuttujaa kuin "omat mieltymykset", eli se vaatisi joka tapauksessa käytännön testausta ja aikamoisen määrän ajotunteja kullakin erilaisella kokoonpanolla.

Joo, tämänkin viestin kirjoittamisen aikana olisi ehtinyt tehdä jo muutaman säädön jousitukseen... :)

AK-87
22.12.2011, 10.48
Kaipa täpärin speksaamisestakin joku innokas ingenjööri pystyy matemaattisen kaavaan vääntämään... ;) Eipä sellainen taitaisi kuitenkaan oikein palvella tarkoitusta, kun speksaus (ja myös ajaminen) on vähintäänkin 50% kiinni henkipuolen asioista. Speksaaminen nyt on muuten vain kivaa, ikään kuin sivuharrastus. Joillakin se on äitynyt jopa pääharrastukseksi.

Rahka
22.12.2011, 11.26
Paljon jäi syklopaatin upeelle spessulle hintaa?

Tmh
22.12.2011, 11.46
...Kun tätä(kin) keskustelua seuraa, niin hyvän ajoasennon ja geometrian saavuttamisessa tuntuu olevan niin monta liikkuvaa osaa (rungon geometria, keulakulma, keulan pituus, satulakulma, satulan säädöt, stemmi, ohjainlaakeri, stongan pituus ja nousu...) että olen hiukan skeptinen sen suhteen, pystyykö sieltä optimaalista ratkaisua kovin helposti löytämään. Tai ehkä tässä on useamman paikallisen maksimin optimointiongelma (maksimoitavana funktio on "ajo-ominaisuuksien hyvyys" jollakin tavalla mitattuna), jolloin isona riskinä on juuttuminen johonkin paikalliseen maksimiin. Eli esimerkiksi optimoidaan stemmin pituus viimeisen päälle, mutta ei huomata, että siirtämällä satulaa X cm vaakasuunnassa ja vaihtamalla stonga Y cm pitempään/lyhyempään olisi saavutettu vielä parempi tulos sillä pyörän alkuperäisellä stemmillä (kun lukujen X ja Y arvot olisi valittu täsmälleen oikein). Kenenkään rahat ja aika eivät riitä kaikkien mahdollisten kombinaatioiden testaamiseen. Mutta ehkä tätä voi lähestyä (ja moni vaikuttaa lähestyvän) jotenkin tieteellisesti ja miettiä kaiken ensin valmiiksi paperilla, tai ehkä jollain simulointiohjelmalla ja ties millä neuroverkoilla ja evolutiivisilla optimointialgoritmeilla....? Mutta teoreettiseen lähestymistapaan on vaikea viedä sisään sellaista muuttujaa kuin "omat mieltymykset", eli se vaatisi joka tapauksessa käytännön testausta ja aikamoisen määrän ajotunteja kullakin erilaisella kokoonpanolla....

Kokemus on rautaa fillarin säätämisessä omaan ajoon/kroppaan/maastoon sopivaksi. Yllättävän pienetkin muutokset huomaa ja kun tietää mitä haluaa on se aika helppo toteuttaa (tai päästä ainakin oikealle hehtaarille). Jokainen nippeli kuitenkin vaikuttaa aina vähän erilailla geometriaan ja pyörän käyttäytymiseen, joten kun kokemusta kertyy niin tietää mitä lähteä viilaamaan päästäkseen haluttuun lopputulokseen. Valmiin fillarin ostaminen saattaa tulla halvemmaksi, mutta harvoin kaupasta saa ajaa sellaista suoraan ulos missä on kaikki kohillaan. Eli joko sitten alkaa vähitellen speksaamaan sopivaa palikkaa tilalle taikka sitten rakentaa kokonaan itse sellaisilla osilla millä haluaa.

Ja tuo omien säätöjen hakeminen sekä fillarin "speksaaminen" itselle on mukavaa puuhaa ja tuo tähän lajiin kivan lisän. Porukkalenkeillä on sitten mukava koittaa verrata omaa pyörää taikka säätöjä jonkun toisen omaan. Vaikka kyseessä olisi identtinen pyörä ja kuskienkin mitat natsais hyvin, huomaa kuinka erilaisilla säädöillä me ajellaan.

Sehän on suoranaista kaluston ominaisuuksien hukkaan heittämistä jos ei tätä tekisi. Tämähän pätee oikeastaan jokaiseen lajiin.

syklopaatti
22.12.2011, 15.34
Paljon jäi syklopaatin upeelle spessulle hintaa?
En viiti periaatteesta näin julkisesti hintaa huudella ,mutta niin hyvän tarjouksen sain lähikaupasta ,ettei kannattanut lähtee merta edemmäks kalaan.

JTG
22.12.2011, 22.49
Muista s-paatti sitten mennä valtuutettuuun liikkeeseen vaihtamaan kumes jos puhkeaapi. Runkotakuu raukeaa, jos itse kajoaa pyörän asennuksiin. Eikä ole vitsi.

syklopaatti
22.12.2011, 23.21
Muista s-paatti sitten mennä valtuutettuuun liikkeeseen vaihtamaan kumes jos puhkeaapi. Runkotakuu raukeaa, jos itse kajoaa pyörän asennuksiin. Eikä ole vitsi.
Jaa. Mulla on stumpjumpper ja siinä on menny takaiskari ,satula ja satulatolppa takuuseen.
Hyvin on takuu toiminut eikä oo paljoo kyselty vaikka oon vaihtanut ite pyörään yhtä sun toista. Osan oon ruuvannu irti ja vieny liikkeeseen ,että rikki on. Uutta on tullu.

Taitaa olla aika kauppiaskohtasia nuo jutut.
Jospa tässä minun rungossa nyt ei ois valmistusvirhettä. Kolarointiahan takuut ei korvaa ja ajamalla minä en tuota rikki saa.
Jos niin isosti opin ajamaan niin jippii. Aika vaihtaa demoon.;)

syklopaatti
29.12.2011, 13.56
nonniin... Ensiajo Evolla takana.

Wauuuu...mikä pyörä.:D
Harmittavasti oli lunta tullut viime yönä just senverran ettei poluilla oikein päässyt täysillä päästelemään.
Mitä pätkiä löysin missä pystyi ajamaan niin uskomattoman vähän tuo niinsanotusti notkuu polkiessa.
Minä luulin jousivehettä paljon notkummaks. Sillähän pysty kiipeemään jopa putkelta ihan hyvin ja alamäkeenhän tuo on täysi peto.

Aika sanattomaksi vetää tuo kierrejousituksen tuntuma. Sitä ei niinkun huomaa sitä joustoa ajaessa ollenkaan ja silti sitä on loputtomasti.
Se niinkun poimii kaikki patit silleen...Äääh..vaikee selittää. ,mutta jos joku miettii jousivehjettä niin täältä vahva kyllä.:D

Jousetkin osoittautui sopiviksi tälläselle 90kg ajovarustuksessa kuskille.

Nyt onkin tiukka paikka miettiä ,että mitä hittoa minä teen sillä stumpjumpperilla.:seko:

Minä oon höpissy tässä ketjussa liikaakin joten jätetään areena seuraavalle enduropyörän-speksaajalle.
Jos joku miettii uuden ostoa niin suosittelen käymään kokeilemassa Enduro expert evoa.

AaJiiKoo
29.12.2011, 17.44
Juurikin näin. Porukka turhaan miettii, että pitkäjoustoisella pyörällä polkeminen olisi vain yhtä notkumista. Enemmän polkemisen tehokkuuteen vaikuttaa jousituksen rakenne, iskari ja ajo-asento. Itselläni kävi viime kesänä aivan samoin kuin syklopaatille, kun laitoin tuon Zenithin alle. Kesän jälkeen mietin vain, että mihinköhän tarvin edes tallissa olevaa vanhempaa 140mm joustavaa pyörää, kun Zenith 170mm joustavana ei ole yhtään sen huonompi poljettava, mutta alamäissä huomattavasti parempi ja nopeampi ajaa. No, kesän jälkeen purinkin tuon vanhan pelin, myin osat ja ripustin rungon tallin seinälle...

Sen verran hyvät kokemukset jäi viime kesältä 170mm joustosta, että olisi itse asiassa tarkoitus ensi kesänä kokeilla vielä hivenen pitempää joustoa yleiskäytössä. Siis siinä tapauksessa, että joku poistaa tuon Zenithin rungon minulta.

Padi
29.12.2011, 22.37
Huomenna tai ylihuomenna pitäisi tulla se 2012 Enduro Comp, mietityttää vaan se koko, onko XL sittenkin liian iso vai olisiko pitänyt ottaa L:än isommalla stemmillä. No, lupasivat pistää lyhyemmän stemmin valmiiksi kiinni, sormet ristissä ettei tullut liian isoa. :)

jus
10.01.2012, 22.33
Pähkäilin aikani pitempi joustosen ostoa ja tämmönen tuli eteen niin piti ostaa pois. Eli 2011 dune rr.
ISP:t nakkasin alle. Ei hirveästi pyörästä vielä osaa sanoa ku kaikki polut ja reitit on lumen alla.

Mietin että riittääköhän takaiskarissa säädöt kun yli 100kg on sen päällä..? Tiellä ajelussakin kumirinkula siirtyy niin että alapuolelle jää iskarinvartta vain 2-3cm..
Voihan se olla että metsässä ajelee hivenen eri asennossa kuin tiellä, pitänee siis vain odotella kesää.

(anteeksi erittäin huono kuva)
http://juse.1g.fi/kuvat/luonto%20ja%20koirat/2012-01-10+19.41.44.jpg/_smaller.jpg

drop
10.01.2012, 23.26
Sägi katsotaan yleensä paikallaan seisten tai tasaisesti takaperin pyöritellen. Jos sägi on kohdallaan ja iskari lyö liikaa läpi voi yrittää lisätä paineita, mutta silloin oikea ongelma on liian heikko sisäänpäin vaimennus (Markus Fillariosassa voisi auttaa).

Suvanto
10.01.2012, 23.27
Mietin että riittääköhän takaiskarissa säädöt kun yli 100kg on sen päällä..? Tiellä ajelussakin kumirinkula siirtyy niin että alapuolelle jää iskarinvartta vain 2-3cm..

Jos en nyt käsittänyt tätä postausta jotenkin ihan väärin, niin et ole ilmeisesti säätänyt sagia kuntoon iskarista/iskareista?

jus
10.01.2012, 23.53
Sagia olen yrittänyt saada kohilleen laittamalla lisää ilmaa iskarii, mutta kuinkahan paljon sinne arvaa ilmaa iskeä?
muistaakseni sielä on nyt yli 200psi ja sagi 20-30%.

Suvanto
11.01.2012, 00.34
Sagia olen yrittänyt saada kohilleen laittamalla lisää ilmaa iskarii, mutta kuinkahan paljon sinne arvaa ilmaa iskeä?
RP23:ssa ainakin on suositeltu maksimi 300 PSI:tä. En ole varma, onko tossa RP23:ta käytössä, mutta Foxin sivuilta löytyvät tiedot muistakin malleista.

MPI
11.01.2012, 00.39

Onko tuossa RP23 HV/XV tai vastaava iskarina. Näyttäisi ainakin speksien mukaan olevan. Mulla elopainoa about 96 kg ja ilman virityksiä isolla ilmasäiliöllä iskarista sai salonkikelpoisen yli 200 paineilla, jolloin siitä hävisi kaikki herkkyys. Tämä kaiketi on ongelma sellaisilla herroilla, joita ei punnita neuvolassa. Ilmatilaa pienemmäksi niin pitäisi toimia. Fillariosan Markus voi varmasti muokata tuota. Minä muokkasin Foksin kiekoillla itse.

http://mikko.pictures.fi/kuvat/MTB/Photo+RP23.jpg/_big.jpg?hash=47764

drop
11.01.2012, 00.44
20-30% on liian iso skaala, kyllä pitäisi tarkemmaksi päästä... Ja tietysti varmistaa myös valmistajan suositus.

Ja tosiaan, kyllä mä saatan asfalttilenkikläkin käyttää kohtuullisen suuren osan joustostani, foxin ilmaiskareilla jopa suuren osan.

Rikke
11.01.2012, 11.40
Nyt rupee kyllä tuo täpäri kuume nousemaan sen verran pohdinnan jälkee olis 3 pyörääi loppu suoralla,Orange Alpine 160 sekä Orange Five Pro sekä
2008 Commencal Meta 666 Team. joka oli käytettynä torilla.

mietityttää ny lähinnä että riittääkö tuo fiven 140mm jousto vai ottaisko suoraan jokapaikanhöylän Alpine 160 isommalla 160mm joustolla.
Commencal metassakaan tuskin mitään vikaa on.Onko porukalla enskassa miten käytössä Fiveä vai onko just lähinnä tuota Alpine 160?
Ainoo mikä Orangeissa vähän kirpasee on tuo hinta.

Ja näytti torilla olevan Alpinekin myynnissä, http://www.fillaritori.com/viewtopic.php?f=8&t=5107
Mitä mieltä porukka on tuosta Lyrik R keulasta?Itsellä ei pahemmin kokemusta noista keuloista ole eli jos nyt sijoittaa uuteen Orange alpineen niin joutuuhan siittä maksamaan melkein sen 1000€ enemmän Foxin keulalla.

Lähinnä mietityttää tuon käytetyn keula ja vastapainona tatulla näytti olevan MTB centterissä hyvät tarjoukset vireillä fivestä.

drop
11.01.2012, 12.31
Noissa vanhemmissa 666 rungoissa on todenäköisesti aika jyrkät kulmat verrattuna nykypäivän tarjontaan, Alpinessa lienee loivemmat.

Aika pitkään ihmiset ovat ajelleet 140mm joustavilla pyörillä, ja vieläkin ajavat. Itseasiassa suomessa ei nyt hirveästi ole paikkoja jossa moisella ei saisi ajettua. Isompaan pyörään vaihtaessa lähinnä vaikeat paikat helpottuu, ja ehkä avautuu vähän uusia mahdollisuuksia...

Oranget ovat vähän kalliimpia kuin Commencalit, ja vastaavasti säilyttävät myös arvonsa paremmin, molemmat kuitenkin ovat hyviä pyöriä.

zeizei
11.01.2012, 12.34
Onko porukalla enskassa miten käytössä Fiveä vai onko just lähinnä tuota Alpine 160?

Jos tuloksia ja aikoja kattoo niin Five oli ainakin viime kaudella parempi enskassa :) Herrat Salin ja Ojala ajoivat vitosella ja keikkuivat molemmat tasaisesti siellä listojen kärkipäässä. Alpinea ei kärkisijoilla näkynyt ja muutenkin saattoi olla vähemmän edustettuna, kuin Five. Yo. herrat tosin keikkuisivat siellä kärkisijoilla pyörästä riippumatta, joten ihan varmoja johtopäätöksiä tästä ei voine tehdä ;) Mikä lie kalusto sitten ensi kaudella, herrat voinevat itse kommentoida ellei ole suuria salaisuuksia :)

Rahka
11.01.2012, 14.15
Jos Fiveä halaajaa niin nyt ois oiva tilaisuus saada rahoilleen vastinetta kunnolla http://www.mtbcentre.fi/news.php?news=328 siinä on pro:n hintaan vähän vielä parempaa palikkaa tarjolla... tosin rajoitettu erä.

twentyniner
11.01.2012, 18.31
Ja näytti torilla olevan Alpinekin myynnissä, http://www.fillaritori.com/viewtopic.php?f=8&t=5107
Mitä mieltä porukka on tuosta Lyrik R keulasta?Itsellä ei pahemmin kokemusta noista keuloista ole eli jos nyt sijoittaa uuteen Orange alpineen niin joutuuhan siittä maksamaan melkein sen 1000€ enemmän Foxin keulalla.

Voisin lienee tähän vastata :) Jos oikeasti haluaa Alpinesta "kaiken" irti kannattaa hankkia eteen ja taakse kierrejousellista joustoa, maksaa hiukan ja tuo painoa hiukan lisää. Lyrik R toimii ihan kivasti, ottaa patit pois, tietenkin rahalla saa parempaa, samoin on tuon RP23: sen kanssa toimii, mutta rahalla saa parempaa. Tulehan Hyvinkäälle kokeilemaan ja anna palaa, niin kovaa, kuin suvikumeilla uskallat :) kyllähän tuohon hintaan on sitten tarpeen mukaan varaa speksata parempaa joustopalikkaa, jos siltä tuntuu.

KariKalastaja
12.01.2012, 09.27
Mikä lie kalusto sitten ensi kaudella, herrat voinevat itse kommentoida ellei ole suuria salaisuuksia :)

Ajoin tosiaan Fivellä viime kauden kisat, kuten edellisenkin. Runko on ollu pienessä kestotestissä, kun sillä on ajettu nyt enska kisoja 2,5 kautta ja kaikki muutkin ajot kotimaassa kyseisenä ajanjaksona. Ensi kaudelle tulee todennäköisesti viivalle samanlainen singlepivotti, mutta jouston määrä on vielä hieman auki! ;)

Voisin lienee tähän vastata :) Jos oikeasti haluaa Alpinesta "kaiken" irti kannattaa hankkia eteen ja taakse kierrejousellista joustoa, maksaa hiukan ja tuo painoa hiukan lisää.

Mä ajoin mun Fiveä aluksi ilmaiskarilla ja -keulalla, sitten vaihdoin van 36 keulalleElkan patruunalla ja Elkan iskarin taakse. Painoa tuli lisää, mutta ainakin omaan makuun pyörä muuttui paljon mukavammaksi. Olen ajanut ilmajousitetulla Alpinella ja teräsvieteri Alpinella Åressa, kierrejouset on mielestäni hyvä valinta jos ei painon lisäys haittaa. Five kierrejousi-iskarilla ja 160mm keulalla ei eroa kovinkaan paljoan Alpinesta, geometriat ovat melkeen samat. Fiev on vähän paremmin poljettava ja jotenkin näppärämpi kierrellä kiviä ja kantoja kun taas Alpine on kivikossa ja juurakossa tukevampi ja vakaampi kulkija.

AK-87
12.01.2012, 10.31
Aika pitkään ihmiset ovat ajelleet 140mm joustavilla pyörillä, ja vieläkin ajavat. Itseasiassa suomessa ei nyt hirveästi ole paikkoja jossa moisella ei saisi ajettua. Isompaan pyörään vaihtaessa lähinnä vaikeat paikat helpottuu, ja ehkä avautuu vähän uusia mahdollisuuksia...

Hissienskaan tuo 140mm riittää mun mielestä hyvin. Se on sitten lähinnä omista mielihaluista ja tottumuksista kiinni, jos tuntuu että 160(+) millinen täpäri on parempi. 140 millinen on kuitenkin ollut ihan hauska väline jopa kotimaisessa park-ajossa, että eiköhän sillä enskailekin ihan mukavasti :) Ja tuosta vaikeiden paikkojen helppoudesta pidemmällä joustolla lisäisin, että toiset paikat helpottuu, mutta toiset samalla saattavat vaikeutua: näppäryys ahtaammissa jumppakinkamissa jonkin verran kärsii, kun kalusto on "ylimitoitettua".

Ite laitoin syksyllä nokalle 160mm Lyrikin, ilmalla, ja perä joustaa tosiaan sen 140 milliä. Mun makuun oikein sopiva setuppi, jos ajatellaan nimenomaan hissienskaa. :)

Patrik
12.01.2012, 11.07
Hyvä että välillä tulee suosituksia lyhempijoustosistakin. Tuntuu välillä karkaavan vähän liian raskaaseen suuntaan suositukset. Pätkät pyritään edelleen tekemään siten että ne soveltuu parhaiten 130-170 -milliselle pyörälle. Tulevalle kaudelle pyritään tekemään pidempiä kisoja kun edellisinä kausina, joko pidemmillä pätkillä tai erikoiskokeiden määrillä. Kärkipää ajaa lujaa pyörällä kun pyörällä, ja siellä riittää voimaa runnoa freeride/dh-pyörilläkin, ääriesimerkkinä Janne jonka watit mitataan dynossa. Mutta sanoisin että kevyehkö 130-160 -millinen am-pyörä on järkevin valinta normikuskille. Sillä jaksaa mukavasti ajaa lenkkipolkujakin. Kuskin fysiikka ja ajotyyli ratkasee. Kissamainen, ajolinjansa valkkaava kuski on nopeampi lyhytjoustosella, kun taas sarvikuonokuski menee lujempaa mörssärillä.

Ketjun suosiosta päätellen ensi kaudelle on tulossa hyvin uutta porukkaa viivalle, mikä on loistava juttu!

ilkkaluukkonen
12.01.2012, 12.33
Pähkäilin aikani pitempi joustosen ostoa ja tämmönen tuli eteen niin piti ostaa pois. Eli 2011 dune rr.
ISP:t nakkasin alle. Ei hirveästi pyörästä vielä osaa sanoa ku kaikki polut ja reitit on lumen alla.

Voihan se olla että metsässä ajelee hivenen eri asennossa kuin tiellä, pitänee siis vain odotella kesää.

(anteeksi erittäin huono kuva)

Meikällä on kanssa Dune ja omapaino samaa luokkaa teikäläisen kanssa. Tosin iskarina on vain Float R, joten minulla on vähemmän säätövaraa. Muistaakseni paineita on 220-230 ja sitten paluuvaimennusnupilla säätelee sopivasti herkkyyttä. Olen kyllä ajatellut muuttaa noita Foxin "tune"-asetuksia seuraavassa huollossa. Tuo paluuvaimennuksen lisäys kun poistaa tehokkaasti herkkyyttä.

J-M
12.01.2012, 13.04

Mondrakerin suosituksena on, että Zero suspensionin kanssa sagiä on aika paljon. Taulukon mukaan sun Dunelle jopa 35%! Mulla on tosin noin 25% luokkaa, ja se on osoittautunut aika hyväksi.

juminy
12.01.2012, 14.03
Femma ja siihen ccdb/elka/joku vastaava taakse ja eteen 150mm/160mm vieteriä. Kyllä varmaan lähtee. Ja varmaan on parempiakin vaihtoehtoja, mutta femma on vaan aika siisti. Itellä on Alpine ja olen kyllä tyytyväinen enkä vaihtamassa mihinkään. Vaikka onhan se hirveä jyrä meikäläisen ei-niin-hurjaan ajoon. Femma vois olla parempi, jos se runko on merkittävästi keveämpi.

mehukatti
12.01.2012, 14.25
Kai sitä löytyy parempia ilmaiskareitakin, ettei aina tarvi laittaa vieteriä:

http://www.bikerumor.com/wp-content/uploads/2011/09/2012-Cane-Creek-Double-Barrel-Air-rear-shock07.jpg

Sitäpaitsi osaan rungoista ilmeisesti sopii paremmin ilmaiskari.

Rikke
12.01.2012, 15.06
Ajoin tosiaan Fivellä viime kauden kisat, kuten edellisenkin. Runko on ollu pienessä kestotestissä, kun sillä on ajettu nyt enska kisoja 2,5 kautta ja kaikki muutkin ajot kotimaassa kyseisenä ajanjaksona. Ensi kaudelle tulee todennäköisesti viivalle samanlainen singlepivotti, mutta jouston määrä on vielä hieman auki! ;)

Mä ajoin mun Fiveä aluksi ilmaiskarilla ja -keulalla, sitten vaihdoin van 36 keulalleElkan patruunalla ja Elkan iskarin taakse. Painoa tuli lisää, mutta ainakin omaan makuun pyörä muuttui paljon mukavammaksi. Olen ajanut ilmajousitetulla Alpinella ja teräsvieteri Alpinella Åressa, kierrejouset on mielestäni hyvä valinta jos ei painon lisäys haittaa. Five kierrejousi-iskarilla ja 160mm keulalla ei eroa kovinkaan paljoan Alpinesta, geometriat ovat melkeen samat. Fiev on vähän paremmin poljettava ja jotenkin näppärämpi kierrellä kiviä ja kantoja kun taas Alpine on kivikossa ja juurakossa tukevampi ja vakaampi kulkija.

Kiitos loistavista asiantuntevista kommenteista,juuri noiden Fiven ja Alpinen eroja vähän kaipasinkin ja ajokokemuksia.
Kyllä jäljelle jäävät Five ja Alpine,eli näiden kahden kesken täytynee päättää.
Pitää koittaa keretä koeajolle,mtb centterissä oli Five tarjolla koeajoa varten ja twentyniner lupaili että Alpinea saa mennä koittamaan ja testailemaan :)

twentyniner
12.01.2012, 15.08
Mehukatin postaama ilmaiskari on ilmeisen hyvä juuri Alpineen, näin olen jostain lukenut ? Henkilökohtaisesti, mikäli tuo oma Alpinen jää talliin, jätän RP23 :sen varalle ja hankin vieteriä perään :)

twentyniner
12.01.2012, 15.09
Kyllä vaan, tervetuloa.

PaH
12.01.2012, 15.41
Mehukatin postaama ilmaiskari on ilmeisen hyvä juuri Alpineen, näin olen jostain lukenut ? ...

Double Barrell on siitä erikoinen viritys, on sit kyseessä trad vieteriversio tai toi tuleva DB Air, et siinä kaikkien säätöjen (molemmat
compressiot ja molemmat reboundit) säätöalueet on niin laajat et sen pelkillä hanikoiden oikeilla asennoilla toimimaan hyvin lähes
kaikissa perävirityksissä. Mut ei ihan kaikissa. En silti usko että tuo Alpineenkaan yhtään sen kummempi oo kun joku toinen ko. fillarille
viritetty hyvä ilmaiskari. Mut sen uskon et toi tai hyvin viritetty muu ilmaiskari voipi toimia Alpinessa paremmin kun vieterivehkeet.

Mut asiaan. Vieteri-iskarit on erilaisia kun ilma-iskarit tuntumaltaan ja ominaisuuksiltaan kun kyse on tehdas-setupista ja pakasta vedetystä
tuotteesta. Mut sit kun noita lähdetään virittämään noi tuntumaerot ja toiminnalliset ominaisuudet voivat mennä mitenpäin vaan - ammatti-
mies voi tuunata ilmaiskarin toimimaan vieterivehkeen tavoin ja päinvastoin. Rajansa tuollakin on, mut ne rajat on kauempana kun uskoiskaan.

twentyniner
12.01.2012, 16.15
Pahiksella kylläpi taitaa olla aika hyvä tuntuma joustosta, joten unohdetaan vieterit :) katsotaan mitä kevät ja kesä tuo tullesaaan, nyt hiihdetään :)

PaH
12.01.2012, 16.28
^ höh - ei tuota noin pitäny tulkita. Sekä ilma- että vieteripunpun saa Alpinessa varmasti pelaamaan niin hyvin kun on tarve.
Mut jos haluaa sekä aktiivisen että nopealiikkeisen perän myös jouston loppupäässä eikä halua kaupanpäälle polkiessa notkuvaa
härveliä, voipi sitä vieterisvärkkiä joutua virityttämään Alpineen enemmänkin, ilmaiskarilla pääsee aineskin kevyempi kuski helpommalla
samaan. Tässä threadissä tosin tuo tarve ei korostune, kun siitä on enempi iloa vaan niille kun ajaa itse myös sinne mäjen päälle :)

Rikke
12.01.2012, 16.43
Viellä heräs kysymyksiä lisää,millasia pyöriä nuo ovat kiipeämään Five ja Alpine?
Jostain jäänyt sellanen mielikuva että Five olisi ihan kohtuulinen kipeämään,mites tuon Alpinen kanssa?

KariKalastaja
12.01.2012, 17.35
five 140mm keulalla lienee hyvä (luokassaan) kiipeilyominaisuuksiltaan, 160mm keulalla ja 66 asteen ohjauskulmalla ei kannata tietenkään liikoja odottaa. alpinen ja Five AM:n geometriat on niin lähellä toisiaan, että erot tulevat oikeastaan paino-ja komponenttien eroista.

drop
12.01.2012, 17.36
Juminy tuntuu ainaskin kiipeävän Alpinella (ccdb iskarilla) mitä vain. Voi tietysti olla että jossain sen sukupuussa on vuorikauris...

juminy
12.01.2012, 18.48
Vain kun ei ole pitkä tai jyrkkä kipuaminen. Lyhyttä ja loivaa tuo kyllä nousee, mutten ole toisaalta huomannut mitään pyörästä johtuvaa vikaa. Femmaa 15/16cm keulalla ja millä tahansa suht kunnollisella takaiskarilla olis kiva kokeilla. Harmi, että on niin kallis ostaa erikseen runkkona. Vois muuten harkita... sinisian vaihtamista... Alpine löyty noin vuos sitten 1400 eypoon ccdb:n kera. Käytettynäkin vaihtuu näköjään lähinnä Alpinea, ehkä femmalaiset ovat tyytyväisempiä :)

Tohon passion rediin, kun sen tarroistaan päästäis - jos ne lähtee, sopis aika kivasti valakoset aurinkorinkelit... ei helvata...

Padi
12.01.2012, 19.14
Nyt tähän väliin tällainen nyyppäkysymys, eli jos noihin enskakisoihin osallistuu niin pitääkö olla jossain seurassa mukana vai voiko lähteä mukaan ilman mitään jäsenyyttä? Entä kuinka ajoissa pitää ilmoittautua kisoihin?

TimoF
12.01.2012, 21.29
Nyt tähän väliin tällainen nyyppäkysymys, eli jos noihin enskakisoihin osallistuu niin pitääkö olla jossain seurassa mukana vai voiko lähteä mukaan ilman mitään jäsenyyttä? Entä kuinka ajoissa pitää ilmoittautua kisoihin?

Kauheeta offtopikkia! :eek:

http://www.mtb-enduro.net/saannot/

nimim. "Covertilla mennään kolmaskin kausi"

Redfive
12.01.2012, 21.32
Padille. Ei tarvitse olla virallista fillariseuraa. Keksit vaikka oman.. Itsekin ajelin kuuluisalla Jellonat seuralla, jonka todellista merkitystä harva lienee tietää..;) Kisakutsuihin tulee ilmoajat. Paikan päällä onnistuu myös. Maksaa muutaman lantin enemmän.

Vertti83
12.01.2012, 22.26
ja vielä vähän jos täydentää, niin kilpailukutsu, taikka "ennakko ilmoittautuminen", aukeaa yleensä pari viikkoa ennen kisaa ja loppuu paria päivää ennen kisaa. Kinkereihin voi (jälki)ilmoittautua myös paikanpäällä, mutta se maksaa muutaman latin enemmän, kuten redfive tuossa totesikin. Seuraan ei tarvitse kuulua.

nimim. Covertilla mennään myös :)

Padi
12.01.2012, 22.49
Kauheeta offtopikkia! :eek:
Juu tiedetään, en tosin kehdannut tehdä omaa topiccia enkä oikein sopivaa löytänyt. Kiitos avusta, huojensi tietää ettei tarvii alkaa säätään niitten kerhojen kanssa, ainakaan vielä. :)
No kun kerran suistin aiheen raiteilta niin nostetaan takaisin, eli XL Enduro 60mm:n stemmillä osoittautuikin juuri sopivaksi, ainakin kooltaan. Viikko takana ja kyllä kaikki muukin näyttäisi pelittävän.

Patrik
13.01.2012, 15.18
Tässä (http://www.mtb-enduro.net/2012/01/13/kalustodataa-viime-kaudelta/#more-1348) vähän tilastoa viime kaudella käytetystä kalustosta.

Jooseppi
13.01.2012, 15.19
Crutsi kuskit ei paljoa juhli :(

AK-87
13.01.2012, 15.26
Tässä (http://www.mtb-enduro.net/2012/01/13/kalustodataa-viime-kaudelta/#more-1348) vähän tilastoa viime kaudella käytetystä kalustosta.

Mielenkiintoinen tilasto! :) Näyttäis sen enempiä laskematta, että keskimäärin top-10:n fillarit joustaa 150 milliä.

nimim. tusina-spessulla mennään toistaiseksi :D

E. No olihan sen keskimääräisen jouston joku jo artikkelin ylälaitaan laskenutkin...

PaH
13.01.2012, 15.31
^^^ mielenkiintoinen listaus, ei niinkään siks mitä fillareita tuolla on vaan mitä siellä ei ole.
Montakohan endurokisaa muualla euroopassa ajellaan niin, ettei yhtään Litevilleä, Rotwildiä tai
Lapierrea ole viivalla :cool:

Hri
13.01.2012, 16.16
Ennustan että ainakin Mondraker ja Rocky Mountain kasvattaa osallistumismäärää tulevalla kaudella. Spessuja taitaa olla jokaisella porukkalenkilläkin jo sen verran, että ykkössija ei paljoa yllätä.

Aiheseen liittyen, 150/140 joustolla meni muutama kisa viime kaudella. Vaikka ajat eivät antaneet juurikaan juhliin aihetta, ei missään välissä jäänyt kaluston osalta kaivelemaan. Kuntopuoleen voisi panostaa sitten senkin edestä.

Edit: Olisipa mukava jos tulevasta kaudesta tihkuisi edes jotain tietoa tai suunnitelmia. Eihän tätä odotusta ja jatkuvaa speksausta meinaa kestää millään.

AK-87
14.01.2012, 15.41
@Hri: Veikkaan, että veikkauksesi Mondrakerin ja Rocky Mountainin suosion kasvusta pitää paikkansa :) Ja tulevasta kaudesta pikkulinnut on visertäny sillälailla, että jokusen verran asioita on vielä lyömättä lukkoon. Tästä johtuen kovin kattavien tietojen julkaiseminen enduro-kautta koskien ei ole vielä mahdollista. Eli täristään yhdessä vielä! :)

mehukatti
14.01.2012, 16.21
Olisipa mukava jos tulevasta kaudesta tihkuisi edes jotain tietoa tai suunnitelmia. Eihän tätä odotusta ja jatkuvaa speksausta meinaa kestää millään.

Tuolla www.mtb-enduro.net:ssä on jo jotain tietoja julkaistu:

-alustavasti kuus kisaa
-alustavat päivämäärät 27.5, 17.6, 15.7, 21.7, 12.8, 8.9.
-SM-pääsarjan rinnalle perinteinen suomienskacuppi
-lisäksi EBA:n edustaja kommentoi: "pyritään tekemään pidempiä kisoja kun edellisinä kausina, joko pidemmillä pätkillä tai erikoiskokeiden määrillä."
-ja reitit ilmeisesti tulee pysyy vaikeustasoltaan samantyyppisinä mitä tänä vuonna (ajettavissa renkaat maassa)

Toi kisojen pituuden kasvattaminen kyl pelottaa, joutuuks tässä alkaa reenaa kuntoa? ;) Kalustopuoli itellä speksattu aika lailla kuntoon jo tässä vaiheessa.

wiggum
14.01.2012, 16.30
^^jep ja tuosta "suomienska" -sarjasta alkutiedote Fillari-lehden etusivulla (http://www.fillari-lehti.fi/Etusivu/tabid/40/ctl/ViewItem/mid/539/ItemId/476/Default.aspx).
Ja tuota kisojen pidentämistä ei tarvitse kavahtaa, tarkoitus on edelleen pitää osallistumiskynnys matalana kuntopuolen suhteen.

Hri
14.01.2012, 16.51
Tuolla www.mtb-enduro.net (http://www.mtb-enduro.net):ssä on jo jotain tietoja julkaistu

Joo, nuo uutiset on toki tavattu läpi jo moneen kertaan heti julkaisun jälkeen. :)

mehukatti
14.01.2012, 17.08
Ja tuo SM-sarjan ja suomienska-cupin välinen yhteinen kisa tulee kuulemma olee sellanen, jossa mennään mäen päälle lihasvoimalla.

AinaVanteilla
14.01.2012, 20.50
Viellä heräs kysymyksiä lisää,millasia pyöriä nuo ovat kiipeämään Five ja Alpine?

Todistetusti Femmalla on kiivetty kaikki paikat mitkä pääsi edellisellä kevyemmällä ja lyhyempijoustoisella (puistot ja tahkot). Pari vuorimäkeäkin tuli kihnutettua, silloin tuli kevyttä saksalaisen vapaaherran alpencross hiilikuitu täysjoustoa ikävä (ei kovinkaan yllättävää :-)). Kyllähän porukka painaa äksee tyyppisillä reiteillä ohi, mutta ihmekös tuo ihan eri peli ja vehkeet.