Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Maastopyörä Enduroon!

Sivut : 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19

mehukatti
19.09.2012, 10.31
Noin yleisesti niin monet ajaa kotimaan enskoissa överijäreellä kalustolla. Omakin oli raskaan puoleinen kotimaankisoihin, mutta olikin speksattu Alppikisoja varten. Menihän se täällä pulkkamäissäkin. Viimevuoden SM kakkonen ajoi Orange Fivella, fox 32 keulalla. Parissa Alppiendurossa meni yks Orange Five 34 keulalla melko haipakkaa. Jos riittää Alpeille nin aivan varmasti riittää tännekkin. Uusimmista haarukoista laittaisin itse ensisijaiseksi vaihtoehdoksi 160mm ja 34mm liukuputkilla olevat mallit.

Ite vaihdoin taannoin Spessun Stumpjumper FSR Evon (150mm joustoa, Fox 32) Santa Cruz Nomad Carboniin (160mm joustoa, Fox 36) ja kyllä tää järeempi pyörä ainakin itellä tuntuu paremmalta. En tiedä johtuuko asia siitä, että on tullut aina ajettua myös alamäkipyörällä, mutta Spessun kanssa tuntui, että pyörän rajat tuli vastaan erityisesti hissimäessä. Nomadilla taas voi vetää Suomen bike parkeissa, esim. Calpiksessa kaikista paikoista, joista itse ajan alamäkipyörälläkin, ilman että homma tuntuu yhtään huteralta. Hissiendurossakin oikeestaan sama juttu, eli tuntuu et luotto pyörän ja kuskin välillä on kohallaan. Ehkä normi-mettäajossa saattaa hävitä aavistuksen verran tällä Nomadilla, mutta aika pieni se ero kuitenkin on. Täytyy sanoa, että kyllä tää 160mm joustoa edustaa ainakin tällä hetkellä itelle sweet spottia. Mutta varmasti monelle voi sopii paremmin pykälän kevyempi pyörä.

xc-pyöräilijä
19.09.2012, 10.58
Niin, voi olla että kisoissa alkaa kaipaamaan järeempää mutta kun niitä viikonloppuja on n. 6 kaudessa ja kaikkeen muuhun ajooni 160mm liikaa niin mietin tuota lyhyempijoustoista. Ns. Seurakaveri ajoi tämän kauden nuorissa ylivoimaisia voittoja 140-150mm pyörällä ja samoissa maastoissa täällä kotipuolessa ajetaan.

zeizei
19.09.2012, 10.58
Saken pointissa on kyllä perää, että tuollainen noin 150mm joustava pyörä on varmaan osaavissa käsissä nopein suurimmalla osalla suomienskan pätkistä. Järeämpi pyörä on kuitenkin jonkin verran helpompi ajaa. Se antaa enemmän anteeksi virheitä eikä vaadi niin aktiivista ajotapaa ja homma pysyy paremmin lapasessa väsyneenä. Siksi varmaan suurin osa harrastajista suosii "liian järeitä" pyöriä. Itselläni järeää pyörää (Pivot Firebird 36/180mm keulalla) pyörää puoltaa, että samalla pyörällä voi sitten käydä nautiskelemassa myös bike parkeissa, myös ulkomailla. Jos omistaisin DH-pyörän niin enska-/lenkkipyöränä olisi todennäköisesti joku 140-150mm joustava vehjes. Kun ei taistella kärkisijoista niin hauskempi pyörä on parempi :)

drop
19.09.2012, 12.01
Ajaahan useimmat noista kovista kuskeistakin kai megavalanchen harjoitukset järeämmillä pyörillä, ja vaihtaa kisoihin kevyempiin. En keksi muuta syytä kuin että järeämpi on kivempi, tai pelkäävät kevyemmän hajoavan.

Mutta ne ovat aika hyviä kuskeja, ja ajavat voittaakseen. Mä taas ajan voittaakseni itteni. Järeämmällä pyörällä olen uskaltanut ajaa monet kohdat joita en ennen kevyemmällä uskaltanut. Jos vaihdan seuraavaksi kevyempään uskaltaisin ajaa taas monet paikat silläkin, mutta jos välissä ei olisi ollut tuota itseluottamusta kasvattavaa ja vaikeita paikkoja helpottavaa pyörää en olisi vieläkään uskaltautunut.

Mutta ihmiset ovat erilaisia, ajavat eri maastossa ja eri motiiveilla. Mä ajan vain voittaakseni itseni, enkä mestaruuksia.

Ekalla tai tolalla kerralla kun olin kalpiksessa selittelin ajavani hitaasti ja varovasti koska alla oli jäykkäperäinen pyörä jossa ei ollut hirveästi joustoa (planet-x armadillo). Ei mennyt kauaa kun vierestä viiletti joku hirveätä vauhtia samalla rungolla, näytti etteivät renkaat paljoa maahan koskeneet. Osaava kuski tekee ihmeitä millä vain pelillä, ja tämmöisissä ketjuissa on hyvin vaihtelevia mielipiteitä koska ihmisiä ajaa ihan eri motiivit...

Jonkun mielestä pitää olla VPP / DW-Link / Maestro pyörä jotta voi kiivetä hyvin (mulla vpp ja tykkään), mutta paras kiipeäjä jonka tunnen ajaa orange'lla tai tituksella tai jäykkäperäisellä ja kiipeää hyvin millä vain niistä. Kannattaa ottaa kaikki kommentit varauksella ja miettiä oikeasti mitä varten pyörän haluaa, miten ajaa ja mitä haluaisi kehittää. Jos ei ole minkäänlaista hinkua oppia ajamaan vaikeista paikoista tai isommin ei välttämättä kannata ottaa järeämpää pyörää. Jos haluaa kisata kannattaa ottaa jotain sopivaa. Jos haluaa jyystää 100km lenkkejä satulassa istuen valitsee sen mukaan jne.

xc-pyöräilijä
19.09.2012, 12.16
Hyviä pointteja. Endurossa omat tavoitteeni on juurikin itseni voittaminen, ja etä tuntisi edes jollain tasolla ajavansa "kovaa". En käy bike parkeissa, en ulkomailla ajamassa joten nuo enska kisat ovat ainoat kovemman maaston ajot. Koeajossahan selviää jotain, vaikkakaan ei paljoa. Käyn siis normi polkulenkeillä jossa ei todellakaan noita enskatyyppisiä pätkiä paljon ole. Ehkä yksi 40m tässä ja 30m taas kilsan päässä. Kokeilin tällä kaudella enskaa koska xc tyyppiset jyystämiset eivät kiinnosta, siis kun kellotetaan. Kisoissa ajelin hiljaa ja rauhallisesti omaa ajoani. En halua mitään kiistelyä että mikä on sopiva, vaan tuntuu siltä että 160mm on liikaa 90% ajostani.

hiisi
19.09.2012, 12.42
Ajaahan useimmat noista kovista kuskeistakin kai megavalanchen harjoitukset järeämmillä pyörillä, ja vaihtaa kisoihin kevyempiin. En keksi muuta syytä kuin että järeämpi on kivempi, tai pelkäävät kevyemmän hajoavan.

Tämän vuoden Åre Maxiavalance harjoituksissa/kisoissa keulat koostuivat ihan Fox 32 - 40. Siellä kyllä osa porukasta veti ihan järkyttävää kyytiä, riippumatta siitä millainen keula niillä oli alla. En huomannut, että keneltäkään olisi keula levinny siinä tykityksessä. Täytyy kuitenkin sanoa, että suurin osa Åressa pyöräilijöistä veti 150-200mm joustoilla.

Kyllä se 160mm on XC- ajossa jäykähkö mikäli reitit koostuu ihan perus traileista, varsinkin ylämäet tuppaa itselläni menemään keulimisen puolelle. Itseäni se ei tietenkään häiritse, koska pääpainopiste ajamiselle on kuitenkin tuo "alamäki".

zeizei
19.09.2012, 12.50
Tämmösilläkin (https://lh3.googleusercontent.com/-jA9BJHrUxoc/UEEJHRuF5qI/AAAAAAAAGcE/VJKWIsMVVAw/s1068/2012-08-24-245.jpg) (ei taas kuvan lisääminen onnistu) mentiin Åren Maxissa aika haipakkaa. Ja hauskaa näytti olevan jopa enemmän kuin muilla yhteensä :D

hiisi
19.09.2012, 12.56
Tämmösilläkin (https://lh3.googleusercontent.com/-jA9BJHrUxoc/UEEJHRuF5qI/AAAAAAAAGcE/VJKWIsMVVAw/s1068/2012-08-24-245.jpg) (ei taas kuvan lisääminen onnistu) mentiin Åren Maxissa aika haipakkaa. Ja hauskaa näytti olevan jopa enemmän kuin muilla yhteensä :D

Muutama rohkea siellä nähtiin jäykkäperäisillä. Tanskalainen toveri totesi harjoituksen jälkeen, että "Ei enää koskaan jäykkäperäisellä" :D

Prestige
19.09.2012, 20.57
Tää juttu tuntuu leviävän käsiin kun näitä malleja on kaikenlaisia ja kolmessa rengaskoossa. Vähän jos yritän parsia tätä omaa juttuani kasaan niistä kaikista neuvoista mitä on annettu. -Iso runko jossa joka on riittävän korkea -29er olisi hyvä, 27,5 suotava, ja 26 normaali isommalle kaverille -Hyvä linkkutsydeeemi, asiian kuitenkaan liika paineutumatta -Järjellinen paino, vaikka sitä ei kannata paljon seurata -Budjetti on aina liian pieni, yritykset sen korotukseen ei onnistuneet Elippä elippä, en ole sen enempää järissäni näistä vaihtoehdoista kun alottaessani mutta on hyvä katsoa kaikki vaihtoehdot. Mittasin sen maasta haarusiin välin ( vieläkään muista nimeä :( ) joka oli jossain +-90cm tienoilla. Saattaa heittää vähän koska toista jalkaa saanut kunnolla maahan kun siinä on se kipsi mutta mitta kertonee riittävästi. Ammattilaiset antakoot lausuntonsa, onko jalkani liian pitkät ? :D Pari sivua tätä topiccia selailin, ja vaikuttaisi että tämmöinen sinun kannattaisi käydä koeajamassa http://www.konaworld.com/bike.cfm?content=satori Mitäs sinulla olikaan pituutta? Itse olen oikeasti pitkäjalkaista mallia, pituutta 185 ja jalan sisämitta on 91cm. Tyytyväisenä ajelen parilla eri pyörällä missä runkokoko on 18"

miku80
19.09.2012, 21.07
Muistaakseni 2012 Satori painoi 13.5kg ilman polkimia ja uudessa mallissa vielä hissitolppa vakiona joten taitaa puntari heilahtaa sinne 14kg tietämille polkimilla.. jos nyt alle 13kg ajokkia etsitään..

xc-pyöräilijä
19.09.2012, 21.17
Pari sivua tätä topiccia selailin, ja vaikuttaisi että tämmöinen sinun kannattaisi käydä koeajamassa http://www.konaworld.com/bike.cfm?content=satori Mitäs sinulla olikaan pituutta? Itse olen oikeasti pitkäjalkaista mallia, pituutta 185 ja jalan sisämitta on 91cm. Tyytyväisenä ajelen parilla eri pyörällä missä runkokoko on 18"

Pituutta oli se n. 192 ja inseam n. 92.

Muistaakseni 2012 Satori painoi 13.5kg ilman polkimia ja uudessa mallissa vielä hissitolppa vakiona joten taitaa puntari heilahtaa sinne 14kg tietämille polkimilla.. jos nyt alle 13kg ajokkia etsitään..

Niin, mielestäni tuo paino on pidettävä jollain tavalla kurissa vaikka sitä ei pitäs kauhiast katella.

lexa
19.09.2012, 22.11
kävin punnitsemassa ton 2012 foxy R (koko M) jonka tehdas ilmoittaa 12.8kg. puntari näytti 13.5kg. alla exo ardentit 2.25 ja saintin flatit, muuten melkein vakio, jotain osia vaihdettu, mutta nämä ei nyt paljon voi tehdä muutosta (+- 0,5kg max)

xc-pyöräilijä
19.09.2012, 22.36
kävin punnitsemassa ton 2012 foxy R (koko M) jonka tehdas ilmoittaa 12.8kg. puntari näytti 13.5kg. alla exo ardentit 2.25 ja saintin flatit, muuten melkein vakio, jotain osia vaihdettu, mutta nämä ei nyt paljon voi tehdä muutosta (+- 0,5kg max)

Eihän nuo tehtaan ilmoittamat pidä ihan tarkalleen paikkaansa, ja isoimmat koot painaa tietysti enemmän. Foxyynhan joutuisi tekemään muutoksia, ketjunohjuri,anglesetti(?), hissitolppa (riippuen mallista) mutta niin muihinkiin pyöriin. Katsotaan jos joskus pääsee koeajamaan noita, alkaa netti speksailu vaan turhauttaa ja pyöräkuume räjähtää käsiin huonolla hetkellä :D

A.B.
19.09.2012, 22.43

Saintin flätit yksinään on 490g ja sitten 100g rengas on yllättävän nopeasti kasassa... :rolleyes:

drop
20.09.2012, 00.58
Jep, tehtaalla niitä ajetaan ilman polkimia ja 26" maantieslikseillä. :)

lexa
20.09.2012, 01.32
jep, mun pointti juurikin, että äkkiä niitä grammoja sinne ilmaantuu kun pitää saada maastokelpoisempi tehdas asetuksista :)

xc-pyöräilijä
20.09.2012, 21.47
Tulipa muuten mieleen, että kun pääsee noita pyöriä testailee niin jos sitä erehtyisi ostamaan tuon foxin siis jos tuntuisi sopivalta, niin saahan tuohon vaihettua vaikka 160mm keulan? Kalleimmassa mallissahan on 160mm keula. Tuo nyt ainakin riittäisi, ei perässä tarvitse niin paljon.

By the way, on muuten pirun tylsä ootella noita "sitten joskus" koeajoja. Pyöräkuume on nyt jo semmoinen että mittari hajoais. Enpä tiiä missä kunnossa pää on kun noin. 7vko päästä saisi alkaa jotain ehkä tekemään.

lexa
21.09.2012, 00.19
mulla foxy ärrässä nyt angleset kiinni -1 asteen kupilla ja on edelleen hyvä poljettava ja menee päin mitä vaan ja alaspäin vielä menee paremmin. :) pitempi keula on tilattu 170mm, joka luultavasti lyhenee 160mm.

AK-87
21.09.2012, 11.27
Saa Foxyyn vaihdettua 160mm keulan, mikäs sen estäisi. 140/160 jousto on ihan toimiva systeemi siinä missä muutkin, kunhan iskari+linkusto ja keula pelaavat muutoin hyvin ja sopivat kuskille. Noin niinkuin periaatteessa lyhyempi jousto takana tarkoittaisi korostunutta poljettavuutta ja pidempi jousto edessä parempaa käsiteltävyyttä ja tukevuutta kovassa vauhdissa. Periaatteessa.

Kuumottelee itseä kyllä päästä kokeilemaan tuota Megaa vrt. Pitchiin kunnolla alamäkeen isoa kovaa. Mielenkiintoisinta on se, että millä tavalla tuo reilut 0,5kg lisää alumiinia rungossa vaikuttaa erityisesti kovavauhtisessa rytkykyykyssä. Ja että huomaanko eroa läpiakselissa vrt. ysimilliin.

Hannu S
21.09.2012, 11.39
Ens vuoden Mondrakerin XR eli forward geometry malleissa on muuten kaikissa edessä 20mm enemmän joustoa kuin takana. Eli 20mm pidemmät keulat verrattuna normimalleihin. Edit: Ja ainakin Foxy xr:ssä myös 12mm akseli takana.

syklopaatti
21.09.2012, 12.08
Ja että huomaanko eroa läpiakselissa vrt. ysimilliin.
Tuon eron minä huomasin selvästi kun perä muuttui 135x9-142x12.
Tukevoitti ihan selvästi perää varsinkin alamäisssä ja kovavauhtisissa käännöksissä.

Sit kun mulla oli vähän aikaa molemmat pyörät ja lähti sillä 135x9 akselisella lenkille niin piti monesti ihan pysähtyä ,että onko siellä jotain irti kun niin huteralta tuntuu.
Kaikkihan siellä oli kunnossa ,mut kun oli tottunut jämäkkyyteen niin se makaroonifiilis yllätti.

edit.Olihan toisen pyörän runko, linkusto yms. luokkaa järeämpi ja se osaltaan selittää myös tuon eron.
Sulla AK-87 ,ehkä parempi verrata akseleiden tuomaa eroa kun pyörät suht samaa järeystasoa.

Patrik
21.09.2012, 12.17
Tuon eron minä huomasin selvästi kun perä muuttui 135x9-142x12.
Tukevoitti ihan selvästi perää varsinkin alamäisssä ja kovavauhtisissa käännöksissä.

Sit kun mulla oli vähän aikaa molemmat pyörät ja lähti sillä 135x9 akselisella lenkille niin piti monesti ihan pysähtyä ,että onko siellä jotain irti kun niin huteralta tuntuu.
Kaikkihan siellä oli kunnossa ,mut kun oli tottunut jämäkkyyteen niin se makaroonifiilis yllätti.

Miten akselin jäykkyyden erottaa rungon jäykkyydestä? Vai oliko sama runko eri akseleilla, samat kiekot ja samat renkaat samoilla paineilla. Kyllä läpiakseli vamasti on jäykempi mutta että sen ajaessa pystyisi erottamaan on vaikea uskoa.

syklopaatti
21.09.2012, 12.25
Miten akselin jäykkyyden erottaa rungon jäykkyydestä? Vai oliko sama runko eri akseleilla, samat kiekot ja samat renkaat samoilla paineilla. Kyllä läpiakseli vamasti on jäykempi mutta että sen ajaessa pystyisi erottamaan on vaikea uskoa.
Niinkuin tuossa edellistä viestiä editoin niin läpiakselirunko oli tosiaan selkeesti järeämpi joten iso osa saattoi johtua siitä. Ero oli jokatapauksessa iso.

mehukatti
21.09.2012, 12.28
Toi läpiakselin tuoma tukevuus kai vähän riippuu. Tietysti läpiakselirunko kannattaa hommata, jos on uutta pyörää hankkimassa. Mutta ymmärtääkseni sillä ei välttämättä oo suurta merkitystä:

- pulttikiinnitteisillä navoilla saa tukevuutta pikalinkkudropoutteihin (Hope Pro 2 Evo:n pulttiversio lienee edullisin vaihtoehto)
- esim. VPP-pyörissä koko takahaarukka on yhtä palikkaa ja ainakin Santa Cruzin pääsuunnittelija sanoi joskus, ettei läpityöntöakseli silloin tuo juurikaan lisäjäykkyyttä (mutta toki SC:kin on siirtynyt 142:een uusissa rungoissa, onhan se kuitenkin nykypäivää)

skuikka
21.09.2012, 12.46
Meta 55:ssa 10mm läpipultilla taipuili haarukka kovaa runtatessa sen verran, että yritti vaihtaa itsekseen vaihdetta. Säädöistä se ei johtunut, samoin vaihtajan korvake oli kolhimaton. Vaihdoin 12 milliseen ja ongelma poistui täysin. Kyllä se tuntumakin tukevoitui. Metan haarukka nyt vissiin on aika lerppu, joten saattaa korostua siinä. Metaan sopii sekä 10mm, että 12mm aksila, korvakkeet on vaihdettavat.

drop
21.09.2012, 13.23
Mulla Uzzi myös tukevoitui selvästi kun vaihdoin 10mm läpiakselista 12mm akseliin, pikalinkulla ero olisi varmasti paljon isompi.

Mutta veikkaan, että ero riippuu myös pitkälti perän yleisestä jäykkyydestä. Löysä perä jossa ei ole ylhäällä erillistä tukirautaa hyötyy suuresti kun se saa vahvan pultin sitomaan laidat yhteen. Valmiiksi jäykkä perä taas ei hyödy yhtä paljoa siitä kun tulee yksi tuki lisää.

Intense lisäsi uudempiin AM/FR runkoihin tuen takahaarukan päälle eivätkä ihmiset ole niiden kohdalla juurikaan puhuneet läpiakselin tuomasta jäykkyydestä, kun taas edellisten runkojen (lähes identtiset muuten) kohdalla se oli yleinen puheenaihe.

PaH
21.09.2012, 13.34
Mulla Uzzi myös tukevoitui selvästi kun vaihdoin 10mm läpiakselista 12mm akseliin, pikalinkulla ero olisi varmasti paljon isompi...

Mahtaa se suurin ero tulla siitä 12mm akseli on useimmiten pultti, joka ankkuroituu vähintään toisesta päästään rungossa (dropoutissa)
olevaan kierteeseen. Monissa rungoissa myös se ei_vetopuoleinen pää lukitaan erillisellä kiristyksellä. Pikalinkut + 10mm läpipultit sen
sijaan vain kelluvat hahlossa ja tukevuus tulee kiristyksen kautta.

Pointti ei siis ole siinä 2mm erossa akselin läpimitassa.

drop
21.09.2012, 14.56
Voihan se olla, 10mm akseli oli dt'n rws ja 12mm saintin teräspultti.

Takahaarukkahan koostuu usein selkeästi kahdesta puolesta jotka ovat kiinni toisissaan ainakin alanivelen kohdalta. Jos muita kiinnityspisteitä ei ole, voi olla aika varma että se tuntuu kädessä löysältä... Tukevoitusta voi sitten tulla iskarikiinnityksen toteutuksesta, putkien jäykkyydestä ja tietysti siitä jos johonkin päiden väliin on saatu ylimääräinen kiinnitys. Mun pointti on lähinnä, että akselin paksuuden tuoma jäykkyys riippunee pitkälti siitä miten veltto se oli alun perin. Jäykkä hyvin tuettu perä ei hyödy yhden kiinnityspisteen jäykkyyden lisäämisestä läheskään yhtä paljoa kuin perä jossa muita tukirakenteita ei juurikaan ole.

KariKalastaja
21.09.2012, 15.40
Läpiakseli (esim maxle) lisää kyllä tukevuutta, mutten onko sillä mitään merkitystä ajosuoritukseen? Ei mun mielestä ja nyt puhutaan nimenomaan samarunko eli dropouteilla.

Grr
21.09.2012, 16.03
Notkuu se isoillakin pojilla. Kts. videon kohta 6.13:
http://dirt.mpora.com/news/dirttv-hafjell-world-cup-day-one-practice.html

mehukatti
21.09.2012, 16.14
Hah, kattelin tota ihan samaa muutama päivä sitten. Vähän letkulta näyttää takahaarukan konstruktio ja/tai kiinnitys eturunkoon. Mutta kuski ajaa silti kovempaa kuin kukaan tältä foorumilta tulee ikinä ajamaan. :) Mutta toisaalta olisko se esim. 0.x sekuntia nopeempi kisalaskulla, jos pyörä ei olis kuin märkä nuudeli? Vaikea sanoa. :)

marco1
21.09.2012, 16.22
^Eikös se Matti Lehikoinen joskus kertoillut että aikanaan Hondasta tuli nopeampi kun ne laittoi siihen runkoon tarkoituksella vähän joustoa? Videon tilanteessa ratsuhan näytti toimivan mainiosti joten jäykkyydet lienee olleet kohdallaan.

sakke
21.09.2012, 17.57
Jousto tuo pitoo, muukin jousto kuin se vietereihin suunniteltu. Jos runko ja kaikki muut palikat ois tehty absoluuttisen jäykiksi, niin tuskin olis paljoa ajo-ominaisuuksia ja pieksis vielä kuskinkin hajalle. Sama homma esim. kilpa-autoissa. Rajansa jäykkyydelläkin.

xc-pyöräilijä
24.09.2012, 14.17
Asiaa olen eri näkökulmista yrittänyt katsoa , se tosin ei ole tuonut mitään ahaa-elämyksiä. Uudelle tasolle päästään ehkä kun on mahdollista että budjetti nousee johonkin 5000, riippuu ihan tulevan kuukauden tapahtumista. Jos näin on, olen miettinyt pyörän rakentamista. Laskin että haluamallini osilla osien hinta olisi jtn. 3000+ eli runkoon jäisi alta 2000. Jos tämä ei onnistu niin ostan pakettipyörän. Tuolla budjettilla luulisi saavan jo turhankin hyvän pyörän. En tietenkään kuluttaisi tuommoista budjettia ilman syytä. Tuo rakennus kyllä kiinnostaa mutta on niin perkeleen kallista.

alteregoni
24.09.2012, 15.46
Heitän lusikkani tähä(kin) soppaan, eli xc-pyöräilijän pyörä kartoitukseen. Ajelin ennen 100 mm joustavalla xc-täysjoustolla ja vaihdoin sen 160 joustavaan enduroon. Pelkäsinkin täältä luettujen keskustelujen perusteella, että nyt on tullut tilattua panssarivaunu. Mutta en huomannut että olisin menettänyt ketteryyttä tai ajo olisi raskaampaa, päinvastoin. Ajelu tuntuu todella helpolta kun ei tarvitse roikkua joka suuntaan pienessäkin esteessä. Tosin tähän varmaan vaikuttaa, että ajelut tapahtuu juurakkoisilla ja kivikkoisilla poluilla, sekä nykyinen fillari on helvetisti laadukkaampi kuin entinen. Uskoisinkin että xc-pyörälijällä asia korjaantuisi oikeankokoisella pyörällä. Ja mun fillarihan on Radon Slide ED 8.0 . Mutta varmaan on noin pitkän kaverin vaikea löytää oikean kokoista, toisin kun mun; pienin koko melkein aina passeli.

xc-pyöräilijä
24.09.2012, 16.28
Jep, koko lienee vaikein asia. Senkin takia tuo itse kokoaminen vähän kiinnostaa, mietin 140mm pyörää johon laittaisin 160mm keulan, riittävästi spacereita, stemmi +20° ja riser tanko. Tai jos alkaisi keulimaan ja vähempikin riittäisi niin senkun vähentää. Samoin saisi juuri ne itselle tärkeät osat ekalla kerralla oikeiksi eikä tarvitsisi valmis pyörää heti muuttaa. Noh se riippuu tuosta putjetista ja oikeinlaisen rungon löytymisestä.

Vähän on alkanut itsetunto tippua kun joka toinen sanoo että " ei tässä ongelmaa ajelenpa muuten parikiloa ja muutaman sentin pidempi joustoisella kuin mitä sinä speksalet ja ei mitään ongelmaa". Ei mun kunto niiin paska voi olla että jäisin jokaiselle, jopa vanhemman ikäluokan ihmisille. Tai sitten voorumi on täynnä teräsmiehiä.

Eli jatketaan pullareisien pyöräspeksailua :D ( hus betonireidet!)

Kare_Eskola
24.09.2012, 16.37
Jos ostat huolella suunnitellun 140 mm rungon ja laitat 160 mm keulan, teet itsellesi huonosti suunnitellun 160 mm pyörän.

Jäivätkö geometrian opinnot kesken? Etkö ymmärrä miten polkupyörä toimii?

Lucky13
24.09.2012, 16.41
...mietin 140mm pyörää johon laittaisin 160mm keulan, riittävästi spacereita, stemmi +20° ja riser tanko.

Miksi ihmeessä? Jos rungon koko on valittu oikein eikä ruhon mittasuhteissa tai selän liikkuvuuden kanssa ole ongelmia en näe tuollaiselle kokoonpanolle mitään tarvetta. Normi polkuajelussa alkaa ongelmaksi tuollaisella setupilla tulla eturenkaan levoton käytös jo ylämäen ulkopuolellakin. YMMV.

xc-pyöräilijä
24.09.2012, 16.46
Jaa, opin taas uutta juuri opitun tilalle. Aikaisemmin juuri puhuttiin tuosta että pitempi keula tuo jämäkkyyttä pyörään ja en tarvitse sitä 16 senttiä takana, välttämättä.

Patrik
24.09.2012, 16.56
Tässä keskitytään vähän vääriin asioihin. Paino ja jouston määrä eivät oikeasti vaikuta mäennousukykyyn ja polkemisen keveyteen niin paljon kun voisi kuvitella. Järkevästi suunniteltu notkumaton perä tai hyvin tuunattu iskari ja itselle/omaan ajoon sopiva ajoasento vaikuttaa niin paljon enemmän. Spessun nelilinkku on oikeasti aika huono poljettava (muuten brain-iskareita ei ikinä olisi keksittykään), mutta sitä voi kompensoida lisäämällä iskariin reippaasti hitaan liikkeen vaimennusta.

zeizei
24.09.2012, 17.06
...mahdollista että budjetti nousee johonkin 5000...., Jos näin on, olen miettinyt pyörän rakentamista. Laskin että haluamallini osilla osien hinta olisi jtn. 3000+ eli runkoon jäisi alta 2000.

Tuossa menee homma väärinpäin. Jos rahaa on laittaa 5000e niin ensin valitaan se runko, mikä halutaan ja sitten katsotaan mitkä osat mahtuvat vielä budjettiin. Toki jonkinlainen järkevä suhde noissa kannattaa pitää. Osien mukaan valinta sopii hyvin entry level -pyöriin, että saadaan ylipäänsä toimiva pyörä, mutta tuon hintaluokan pyörissä sillä rungolla on jo paljon isompi merkitys kuin osasarjalla. Esim. SLX-tason osasarja hyvässä rungossa kuulostaa paljon järkevämmältä kuin hipo-osat bulkkirungossa. Osia on helpompi päivittää. Tiedän kyllä, että moni ajattelee myös toisinpäin.

drop
24.09.2012, 17.12
Jaa, opin taas uutta juuri opitun tilalle. Aikaisemmin juuri puhuttiin tuosta että pitempi keula tuo jämäkkyyttä pyörään ja en tarvitse sitä 16 senttiä takana, välttämättä.

Tuskin sitten eteenkään. Keulan putuus itsessään ei tuo jämäkkyyttä, vaan pidemmät keulat ovat jämäkämpiä. Kuitenkin pyörätkin joissa on pidempi keula ovat usein jämäkämpiä jne...

Ei nyt kannata liikaa stressata, mutta speksaamalla heti alkuun keulan joka ei runkoon sovi mennään helposti metsään, valitse mielummin kevyempi runko johon menee 150-160mm keula valmistajan ohjeen mukaan (näitä riittää) ja ota sitten se pidempi.

AK-87
24.09.2012, 17.19
Jos ostat huolella suunnitellun 140 mm rungon ja laitat 160 mm keulan, teet itsellesi huonosti suunnitellun 160 mm pyörän.

Jäivätkö geometrian opinnot kesken? Etkö ymmärrä miten polkupyörä toimii?

Jaa. Ilmeisesti sitten esim. Orangen ja Mondrakerin insinöörit eivät myöskään ymmärrä fillareista juuri mitään. :)

Kemizti
24.09.2012, 17.26
jos nyt minäkin tähän vähän jotain kommentoisin;
itellä on takaa 200mm ja edestä (vain)170mm joustava vpp-systeemi (intense) ja se on kyllä joustomatka huomioon ottaen _erittäin_ poljettava, eikä sitä asiaa ainakaan huononna se, että pyörivät (kiihdytettävät) massat on varsinkin vanteiden kohdalla pyritty minimoimaan, kestävyyden (onneksi) kärsimättä..

Eli summa-summarum: hyvä linkkusysteemi ja pyöriviä massoja pois, niin kyä sitä pitkäjoustosellakin polkee!

sakuvaan
24.09.2012, 17.35
Jep, koko lienee vaikein asia. Senkin takia tuo itse kokoaminen vähän kiinnostaa, mietin 140mm pyörää johon laittaisin 160mm keulan, riittävästi spacereita, stemmi +20° ja riser tanko. Tai jos alkaisi keulimaan ja vähempikin riittäisi niin senkun vähentää. Samoin saisi juuri ne itselle tärkeät osat ekalla kerralla oikeiksi eikä tarvitsisi valmis pyörää heti muuttaa. Noh se riippuu tuosta putjetista ja oikeinlaisen rungon löytymisestä.

Vähän on alkanut itsetunto tippua kun joka toinen sanoo että " ei tässä ongelmaa ajelenpa muuten parikiloa ja muutaman sentin pidempi joustoisella kuin mitä sinä speksalet ja ei mitään ongelmaa". Ei mun kunto niiin paska voi olla että jäisin jokaiselle, jopa vanhemman ikäluokan ihmisille. Tai sitten voorumi on täynnä teräsmiehiä.

Eli jatketaan pullareisien pyöräspeksailua :D ( hus betonireidet!)

http://orangebikes.co.uk/bikes/five_am/

Siitä, 140 takana, edessä 160 F34.

Hintakin jäänee ilman bling bling osia 3-4k välillä.

juho_u
24.09.2012, 17.36
Luulisi, että remedy olis myös ihan fiksu noilla vaatimuksilla. Mie meinasin tulla kokeilemaan hissienskaa ens vuonna -11 ex8:lla tuohon on vain vaihdettu 1550gr kiekkosatsi.

Tuolla fuelillakaan en ole rajoja löytönyt (fillarin).

xc-pyöräilijä
24.09.2012, 17.39
Kiitos sakuvaan.

Anteeksi, taidan speksailla yksin kun tämä aiheuttaa lähinnä kuumentuneita tunteita. Katsotaan millä ensikaudella ajetaan, kai se tuo pieni on vaihdettava.

Kiitos ja kumarrus kaikille auttaneille, hyviä neuvoja tuli paljon.

sakuvaan
24.09.2012, 17.47
Kiitos sakuvaan.

Anteeksi, taidan speksailla yksin kun tämä aiheuttaa lähinnä kuumentuneita tunteita. Katsotaan millä ensikaudella ajetaan, kai se tuo pieni on vaihdettava.

Kiitos ja kumarrus kaikille auttaneille, hyviä neuvoja tuli paljon.

:D palstapyöräily o kova laji.

Sinänsä oranget on kiitollisia speksata on se että suoraan tehtaalta saa kilkkeitä ja värit kohdalleen vaan valikoimalla oikeat optiot, ja jämy liike suomessa voi kanssa tuunata alustat kohdalleen haluttaessa.

Ja nuo rungot on aika kiitollisia jos ei vaihda peliä vuoden välein, Alpinessa rungon huoltokustannukset 3v ajalta oli 4 euroo laakeripariin.

mehukatti
24.09.2012, 17.52
Mietin tota ohjauksen nostamista ylös spacereilla, nousevalla stemmillä ja korkeella nousulla olevalla tangolla. Siis kaikilla niillä samaan aikaan. Ei välttämättä oo kovin hyvä juttu esim. kovavauhtisissa mutkissa, kun pitää saada painoo etupyörän päälle ettei pito lopu? Muissakin tilanteissa ajettavuus varmasti heikkenee. Muutenkin voi näyttää aika hassulta, mikä jo sinänsä kertoo, että jotain on pielessä.

Verska-Vesa
24.09.2012, 17.59
Muutenkin voi näyttää aika hassulta, mikä jo sinänsä kertoo, että jotain on pielessä.
Kyllä hassunnäköisetkin pyörät voi olla toimivia.
Nuo ulkonäköjutut on vaan opittuja juttuja. Mieti kuinka tyhmältä nykypyörät näyttäisi jollekin 90-luvun alkupuolen kuskille. Tuo kuski sanoisi varmasti, ettei tuollaisella voi ajaa, kun se on tottunut niihin nappularenkaisisiin "maantiepyöriin".

Ja miksi se on pahempi asia nostaa tankoa spacereilla yms. "tyhmän" näköisillä jutuilla, kuin isomman rungon korkeammalla emäputkella?

syklopaatti
24.09.2012, 22.19
Mietin tota ohjauksen nostamista ylös spacereilla, nousevalla stemmillä ja korkeella nousulla olevalla tangolla. Siis kaikilla niillä samaan aikaan. Ei välttämättä oo kovin hyvä juttu esim. kovavauhtisissa mutkissa, kun pitää saada painoo etupyörän päälle ettei pito lopu? Muissakin tilanteissa ajettavuus varmasti heikkenee. Muutenkin voi näyttää aika hassulta, mikä jo sinänsä kertoo, että jotain on pielessä.
Ajattelin itse kokeilla 50mm stemmiä nykyisen 60mm sijaan. Siinä minun himoitsemassani stemmissä on vaan nousua jopa25 astetta kun nykyisessä 60mm stemmissä on 8 astetta.

Hakusessa inan lyhyempi ja korkeampi ohjaamo.
Sitä olen pohtinut ,että nouseeko ajoasento liikaa ja mitenkähän mahtaa noin jyrkät stemmit toimia.

Eikai se auta kun kokeilla ja kärsiä jos menee metsään.
Tällästä itse katsellut. http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=80506 (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=80506)

marco1
24.09.2012, 22.32
Olen samaa mieltä että tuo yhdistelmä näyttää köppäseltä jopa omassa pyörässäkin mutta kuskin mittoja on vähän vaikeampi muokata... Toisaalta kun noissa on kaikissa vähän korotusta niin se on ehkä ulkonäöllisesti parempi. Toisaalta ajettavuuden ehdoilla mennään, muutama stemmi ja tanko kokeiltuna ja tuohon nykyiseen on päädytty parin vuoden kokeilujen perusteella. Samalla voi kyllä todeta että tavoitteena ei ole ollut teh ultimate enduropyörä vaan enempi trailipyörä koko päivän lenkeille.

Kesän alussa se näytti tuolta, nykyään jo vähän erilaiselta.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=8697&d=1348511373

Pivotin suunnittelija/big boss ajaa muuten itse M-kokoisella ja esim. 5.7 mediumit helkkarin nättejä verrattuna vaikka L-kokoisiin. Eroja voi käydä katsomassa vaikka tuolta (http://forums.mtbr.com/pivot-cycles/pivot-cycles/post-your-pivots-here-449322-post4859053.html#post4859053).

PaH
25.09.2012, 09.56

Viitaten tuohon marcon viestiin - toisten vaan tarttee noin tehdä.

Ihan teoriassa; jos ohjainlaakerin päällä on 20mm speicereitä, mutkainen stemmi joka nostaa 15mm ja vaikkapa 20mm normaalia korkeempi
raiseritanko, on tuloksena +55mm korotus. Jos tuosta vaikka 40mm siirtää keulaputken alle, vaihtaa keulan ac-mitaltaan 25mm pidempään
ja vaihtaa se zs-laakerin vaikka 15mm stackillä olevaan alakuppiin - jättää sinne päälle vaan 15mm korotusta. Kumpi vaikuttaa enempi
satulaputken kulmaan ja keskiön korkeuteen : )

Ari
25.09.2012, 23.35
Aiempaan 140 / 160 liittyen, onhan runkoja, jotka on alunperin suunniteltu siten et pidempi keula on huomioitu mitoituksessa. Liteville 301 MK10 on saanut tosi hyviä arvioita 140/160 set-upilla, uusi MK 11 ilmeisesti suunniteltu vielä 650b:lle joka alkaa kuulostaa jo todella hyvältä. Missä viipyy Santa Cruzin 650b Blur LT vastaus? Keulaa pidentäessä tarkastelisin (kuten aiemmin sanottu) keskiön korkeutta ja satulakulmaa uusilla mitoilla (A-C:n muutos, ei joustomatka). Joillakin merkeillä loiventuva keulakulma ilmeisesti myös aiheuttaa rungolle takuuongelmia. Noita spacer -hommia ei vissiin droppitolppien aikakaudella enää tartte miettiä :), ja tatsi tosiaan heikkenee keulalta jos siirtää oman painon liian ylös? Mut keulakulma merkkaa paljon ja 67 ja mielellään alle toimii hyvin..

drop
25.09.2012, 23.46
Spacerit ei nosta painoa pelkästään ylös, vaan taaksepäin. Sun painohan jakauttuu etu ja takarenkaan välille, ja mitä pystymmässä asennossa olet sitä enemmän painosta on takaiskarin päällä. Tämä voi vähentää pitoa eturenkaalta.

Tärkeintä tietysti että tuntuu hyvältä.

Verska-Vesa
26.09.2012, 09.57
Noita spacer -hommia ei vissiin droppitolppien aikakaudella enää tartte miettiä :)
Mitäs tämä tarkoittaa? Mitä spacer-hommia?

ilkkaluukkonen
26.09.2012, 13.04

Liittyiskö jotenkin pitkäjalkaisten korkeaan satulakorkeuteen? Ehkä. Mulla on satula polkemisasennossa todella paljon tangon yläpuolella, mutta silti olen pudottanut stäkkiä ja kyyti tuntuu huomattavasti paremmalta :) Hissitolpan kanssa pärjää sitten teknisessäkin kun sen satulan saa alta pois.

xc-pyöräilijä
26.09.2012, 13.18

Liittyiskö jotenkin pitkäjalkaisten korkeaan satulakorkeuteen? Ehkä. Mulla on satula polkemisasennossa todella paljon tangon yläpuolella, mutta silti olen pudottanut stäkkiä ja kyyti tuntuu huomattavasti paremmalta :) Hissitolpan kanssa pärjää sitten teknisessäkin kun sen satulan saa alta pois.

Niin mutta vaikka on se hissitolppa niin ei sitä viitti alempana pitää vaikka tasasella/ylämäessä. Itse juuri kun haluan alaspäin ala mäessä lasken koko 125mmja alas. Mulla on vielä semmoinen ongelma että lukkopolkimilla ajaessa käännän nilkkaa paljon, siis ylöspäin "vetäessä". Tästä johtuen satula tuppaa olemaan liian korkealla. Samoin tuosta asennosta tulee välillä niskat kipeäksi kun pää ei voi olla "normaali" asennossa. Enpä ole kovin hyvä näitä kertomaan mutta välillä sitä toivoisi olevan 10cm lyhyempi.

AK-87
26.09.2012, 13.52
Enpä ole kovin hyvä näitä kertomaan mutta välillä sitä toivoisi olevan 10cm lyhyempi.

http://www.cycleshow.co.uk/g/2012/logos/stevepeatbioimage.jpg

6'3'' = 190,5cm. Menestyksestä päätellen suhteellisen sopiva kokoonpano vain hällekin löytynyt. :) Alalaji toki vähän eri, mutta sopiva kalusto yhtälailla tärkeää.

CamoN
26.09.2012, 22.05
Missä viipyy Santa Cruzin 650b Blur LT vastaus?

Eikös Santa Cruzin vastaus enduroon ole ainakin tänä ja ensi vuonna paljon kehuja kerännyt Tallboy LT(c)?

Ari
27.09.2012, 00.04
Tallboy LTc näyttää mielenkiintoiselta, ja saanut tosiaan kovasti kehuja. Suomi-endurossa jänskättäisi ketteryys tiukemmissa kännöksissä pienillä poluilla ja hiljaisemmassa vauhdissa ja toiminta hitaan vauhdin dropeissa. Akseliväli saatu kuitenkin lyhyeksi eli voi olla ketteräkin. Spaceri -kommentilla tarkoitin juuri sitä että kun tolpan saa aina halutessaan alas, ei kaipaa korkeampaa ohjaustankoa samalla tavalla, toki se on aika korkealla kun keula on pidempi ja 1 x 2 mm spacerikin ;)

syklopaatti
27.09.2012, 00.25
Eikös Santa Cruzin vastaus enduroon ole ainakin tänä ja ensi vuonna paljon kehuja kerännyt Tallboy LT(c)?
ei

ilkkaluukkonen
27.09.2012, 07.53
Voihan se Amerikanpoikien enduroon ollakin Santa Cruzin ykköstykki tuo TallBoy LTc. Siellähän ne taitaa enemmänkin suosia 29 pyöriä. Muistaakseni Oregon Enduro Seriesin yhdessä mainosvideossa kovasti suositeltiin 29 pyöriä.

Mutta onhan se toki erilainen pyörä kuin 160/140 joustava 650b.

syklopaatti
27.09.2012, 10.39
Voihan se Amerikanpoikien enduroon ollakin Santa Cruzin ykköstykki tuo TallBoy LTc. Siellähän ne taitaa enemmänkin suosia 29 pyöriä. Muistaakseni Oregon Enduro Seriesin yhdessä mainosvideossa kovasti suositeltiin 29 pyöriä.

Mutta onhan se toki erilainen pyörä kuin 160/140 joustava 650b.
Siellä ameriikan endurossa taitaa joutua polkemaan paljon enemmän jopa ylämäkeen.
Siellä tosiaan noita kaksysejä oli paljon ja en oo moisella ajanut ja siks tuo ylempi vastaukseni oli ,ehkä hieman tyly.

Taitaa tuo enduro olla vähän eri laji euroopassa kun jenkeissä. Varsinkin suomen hissiendurot.

-W-
27.09.2012, 13.46
Monien mutkien jälkeen viikko sitten kotiutui saarivaltiosta tuollainen Dune RR. Muuten olisin ostanut varmasti yläviitosesta, mutta kun siellä oli pyörät loppu ja uudet tulossa vasta joskus kuukausien päästä, niin piti hankkia muualta..

Ensimmäisellä lenkillä sitten ihmettelin kuinka hemmetin letku takapää oli sivusuunnassa jopa juuri myymääni Tranceen, saatika aikaisempaan alamäkipyörääni verrattuna (Dune tuli "korvaamaan" nämä kummatkin). Olin toki lueskellut Dunen perän velttoudesta jo etukäteen ja siksi itse asiassa päädyin juuri tuohon RR-malliin jossa siis on läpipultti akseli takana.

No kotona asiaa ihmettelemään ja aikani pyörää tutkailtuani ja kampia väänneltyäni huomasin alalinkun rattaiden puolen etulaakerin pultin olevan ihan irti! No siitäpä sitten kiristämään kyseistä pulttia, mikä ei taas onnistu kuin irroittamalla pienemmän eturattaan pois tieltä.. Vaan eipä kiristykkään ja kuusiokolokin näyttää jo eukäteen vähän kärsineeltä.. No sitten purkamaan koko iskari ja perä pois että pääsee kääntämään samaa pulttia pois myös sisäpuolelta. Kaikki pultit oli lukittu jollakin jumalattoman kovalla kierrelukitteella ja sydäntä oikein särki avata niitä kauheiden pamahdusten saattelemana.. Lopulta kun romut oli purettu tieltä pois ja tuohon yhteen pulttiin pääsi käsiksi myös sisäpuolelta ja ulkopuolelta samaan aikaa (näissähän on kuusiokolot kummassakin päässä), niin ei kun vääntämään - tuloksena se, että kumpikin kuusiokolo korkkasi pyöreäksi vaikka avaimet oli ihan tuliteriä Weroja..!!

Nyt ei sitten auta kuin porata koko perhanan pultti pois ja yrittää löytää jostakin uusi tilalle (myyjäliikkeelle toki laitoin jo asiasta viestiä). Itse asiassa pultteja pitää uusia varmaan jo useampia, koska niiden materiaali tuntuu olevan jotain ihan räkärautaa/juustoa ja kuusiokolotkin on tehty niiden päihin niin isoilla toleransseilla, että jokaiseen pulttiin taisi jo jäädä jäljet niitä availlessa vaikka olikin kunnon avaimet.. Yläviitosesta saisi tuon yhden tuhotun pultin, mutta samalla joutuu ostamaan kaikki alalinkun pultit -> hintaa melko törkeät 60e!!!

Vaimon Giant Reigniä siinä tutkailin sitten samalla ja kyllä on pakko todeta, että aika huono on Mondrakerin osien/rakenteen laatu esim. tuohon Reigniin verrattuna.. Itselläni aikaisemmin olleessa Trancessakaan ei ollut kaikkien neljän vuoden aikana mitä sen omistin mitään tälläisiä ongelmia - senkun vain ajoi.. Uskomatonta on myös ettei tuossa tule minkään valtakunnan "lokasuojaa" vakiona (Foxyssä taitaa joku olla..?), vaan kaikki paska lentää takarenkaalta ihan suoraan iskarinvarteen ja alalinkun päälle.. Ei ole kyllä pitkäikäinen iskari tai alalinkku jos tuolle ei mitään tee..

Muuten kyllä oikein hienon oloinen peli, mutta laatu, rakenteiden toteutus ja huollettavuus ei kyllä ole kovin vakuuttavaa näin ensituntumalta...

xc-pyöräilijä
27.09.2012, 16.47
Harmi kun sattunut tämmöinen tapaus. Myös osien huonolaatuisuus on huolestuttavaa, varsinkin hinta luokkaan nähden.

Tuo kuusiokolopulttien valmiiksi turmelluita päitä tuntuu välillä muiltakin merkeiltä. Tuskin niihin kalliimpiin pyöriin kiinnitetää sen enempää huomiota kuin halvempiikaan eikä se ole ihme, miksi muka pitäisi. Tuommoinen tapaus kun huomattaisiin vaikka alamäkivehkeessä jolla on kaaduttu pahasti tästä syystä antaa aihetta miettimiseen. Toki pyörä pitäisi tsekata ennen ajoa.

Toivottavasti saat asian kuntoon, vielä mahdolllisen nopeasti.

sakuvaan
27.09.2012, 16.55
Tallboy LTc näyttää mielenkiintoiselta, ja saanut tosiaan kovasti kehuja. Suomi-endurossa jänskättäisi ketteryys tiukemmissa kännöksissä pienillä poluilla ja hiljaisemmassa vauhdissa ja toiminta hitaan vauhdin dropeissa. Akseliväli saatu kuitenkin lyhyeksi eli voi olla ketteräkin. Spaceri -kommentilla tarkoitin juuri sitä että kun tolpan saa aina halutessaan alas, ei kaipaa korkeampaa ohjaustankoa samalla tavalla, toki se on aika korkealla kun keula on pidempi ja 1 x 2 mm spacerikin ;)

Ketteryys argumentti on aika sanahelinää varsinkin jos verrokkina on loivalla kulmalla oleva 26er. Alpinesta kun siirty noihin AM/Traili kaksysäreihin niin ei siinä kyllä hävinnyt tiukkojen paikkojen ajettavuudessa, lähinnä päinvastoin.

-W-
27.09.2012, 17.11
Harmi kun sattunut tämmöinen tapaus. Myös osien huonolaatuisuus on huolestuttavaa, varsinkin hinta luokkaan nähden.

Tuo kuusiokolopulttien valmiiksi turmelluita päitä tuntuu välillä muiltakin merkeiltä. Tuskin niihin kalliimpiin pyöriin kiinnitetää sen enempää huomiota kuin halvempiikaan eikä se ole ihme, miksi muka pitäisi. Tuommoinen tapaus kun huomattaisiin vaikka alamäkivehkeessä jolla on kaaduttu pahasti tästä syystä antaa aihetta miettimiseen. Toki pyörä pitäisi tsekata ennen ajoa.

Toivottavasti saat asian kuntoon, vielä mahdolllisen nopeasti.

Äsken tuossa otin jo porakoneen kauniiseen käteen ja porasin pultista sisälmykset pois, jonka jälkeen lähti jo ihan avaimella kääntämälläkin, vaikka kanta olikin jo pyöreä. Suhteellisen pehmeää kamaa tuntui pultti olevan porata..

Eli nyt tarvitsee vain löytää "enää" uusi pultti. Tosin ylälinkun taaimmaiset pultit näyttäisi olevan samat kuin nuo alalinkun etummaiset -> eli noilla yläpulteilla voisi korvata nämä alemmat ja ylös voisi sitten laittaa ensi hätään ihan pulttikaupan tuotteen kun siellä on enemmän tilaa ja pulttia ei tarvitse kiristää "väärästä päästä" kuten alhaalla.

Toinen asia minkä huomasin olikin sitten sekin vähemmän mieluisa yllätys.. Yhden neljän tunnin lenkin jäljiltä kaikki alalinkun laakerit nimittäin jo rahisevat ja pyörivät "nykäyksittäin". Ylälinkun laakerit taas ovat ihan smoothit.. Eli ei kyllä kauhean pitkää elinikää voi noille alapään vakio laakereille ennustaa tämän perusteella! Lenkillä ei siis ollut mitään lokaria sun muuta vielä laitettuna.. Laakerit näyttäisivät olevan "laatukamaa" suoraan kaukoidästä: http://www.nbkbearings.com/ , tosin tiedä sitten onko ne muissa sen parempia..

No hirmu hätä tällä onneksi ei ole kun ei tältä kuumeilulta/flunssalta ihan lähipäivinä ajamaan kuitenkaan pääse.. Hieman vain ottaa pattiin kun on juuri maksanut itsensä kipeeksi "laatupyörästä" ja sitten löydätkin itsesi yhtä äkkiä sen kimpusta poraamassa porakoneella pultteja pois! No josko jatkossa olisi sitten helpompaa - toivotaan ainakin näin! ;)

Onko kukaan Dunen omistaja muuten päässyt sovittamaan käykö tuo Foxyn "lokasuoja" joka tulee etuvaihtajan pultin alle mitenkään tähän Duneen paikoilleen..?

drop
27.09.2012, 17.23
Siis nyt kiristit ne alalinkun laakerit jotka ovat sittemmin rahisevat? Voisivatko olla liian tiukalla? Tai sitten kun viimeksi olivat löysällä niin jotain höttöä meni väliin... Vaikea uskoa että mikään laakeri nyt viikon jälkeen olisi kuolemassa.

-W-
27.09.2012, 18.01
Siis nyt kiristit ne alalinkun laakerit jotka ovat sittemmin rahisevat? Voisivatko olla liian tiukalla? Tai sitten kun viimeksi olivat löysällä niin jotain höttöä meni väliin... Vaikea uskoa että mikään laakeri nyt viikon jälkeen olisi kuolemassa.

Ei tässä nyt vielä mitään kiristelty tai kasattu olla - huomasinpahan vain kun osia putsasin, että neljä tuntia likaisissa olosuhteissa ajetut alalinkun laakerit ei pyöri enää lainkaan niin smoothisti kuin ylälinkun laakerit. Tällä ei siis ole ajettu kuin yksi lenkki jonka jälkeen vetelää perää tutkiessa huomasin yhden löysällä olleen alalinkun pultin, jonka jälkeen linkusto purettiin kokonaisuudessaan. Eikä tuon tyypin kiinnityksellä laakereiden pultteja kiristämällä mitään rikki saa (koska se ei vaikuta mitenkään itse laakerien käyntivälyksiin).

Nuo kaksi etummaista laakeria on toki voinneet ottaa siipeensä siitä kun toinen ei ole ollut kunnolla kiinni ja linkku on päässyt silloin muljumaan ja tuon tyypin yksirivinen laakeriahan ei ole sen suuntaiseen kuormaan suunniteltu. Taaimmaisten alalinkun laakereiden tosin pitäisi olla silloinkin "as good as new".

Ja siis nuo laakerithan saattavat kestää vielä kauankin, mutta ennusmerkit ei ole vain maailman lupaavimmat kun nyt jo rohisevat.. Time will tell, mutta mutasuoja/linkun & iskarin suojaaminen on kyllä tällä konkelilla aika must juttu pidemmän päälle.

tune
27.09.2012, 18.14
En nyt tiedä tästä tapauksesta näkemättä sitä, mutta joskus olen törmännyt myös sellaiseen, että laakeripesä on työstetty turhan pieneksi ja kun laakerin painaa paikalleen laakeripesään niin laakerille tulee esijännitystä. Tällöin pyöriminen tapahtuu nykäyksittäin, mutta irrallaan laakeri kuitenkin voi pyöriä aivan herkästi ja sujuvasti. Pykälittäisyys voi myös aiheutua väärästä asennuksesta (painettu sisäkehältä laakeripesään), joka vaurioittaa laakeria. Tosin jos selkeätä rohinaa on havaittavissa, niin se yleensä viittaa kuitenkin likaisuuteen tai laakerin heikkoon työstön laatuun.

-W-
27.09.2012, 18.25
En nyt tiedä tästä tapauksesta näkemättä sitä, mutta joskus olen törmännyt myös sellaiseen, että laakeripesä on työstetty turhan pieneksi ja kun laakerin painaa paikalleen laakeripesään niin laakerille tulee esijännitystä. Tällöin pyöriminen tapahtuu nykäyksittäin, mutta irrallaan laakeri kuitenkin voi pyöriä aivan herkästi ja sujuvasti. Pykälittäisyys voi myös aiheutua väärästä asennuksesta (painettu sisäkehältä laakeripesään), joka vaurioittaa laakeria. Tosin jos selkeätä rohinaa on havaittavissa, niin se yleensä viittaa kuitenkin likaisuuteen tai laakerin heikkoon työstön laatuun.
Tämä on tuttua itselleni myös moottorilla varustetusta enskapelistä jossa on liian tiukka takanavan laakeripesän sovite (missä muuten eräs toinen kolme kirjaiminen laakerimerkki kestää paljon paremmin kuin nämä NBK:t mitä siinäkin kerran koitin), mutta tässä Dunen tapauksessa tuntuisi olevan ihan vain likaa laakereissa. Katsotaan nyt mitä nuo kestää ja vaihdetaan sitten jotakin naapurimaan tuotetta kunnon rasvoilla lisättynä tilalle kun nämä antautuvat.

Ja laakereitahan nyt saa melkein joka kaupasta, toisin kuin noita pirun pultteja..

No mutta se tästä nyt tällä erää - eiköhän tämä vielä iloksi muutu! Suupielet oli ainakin ekan lenkin aikana niin paljon kaarellaan ylöspäin, ettei taida ennen pyörähommissa ollutkaan olla, vaikka kaikkea mahdollista on kyllä kokeiltu! Hienoja laitteita nämä nyky "endurot" kun kulkee tasamaallakin ihan säädyllisesti ja alas voi tullakin sitten jo sen minkä sielu sietää ja pää kestää! ;)

Antti Kuitto
28.09.2012, 10.05
Omassa Dunessa ei ole ollut kyllä vastaavia ongelmia. Ekan 3kk ajon jälkeen yksi alalinkkujen pulteista oli kyllä löystynyt ja hetken aikaa ihmettelinkin tuota kahden kuusiokolokannan kiristystä, mutta pienen pähkäilyn jälkeen sain pultit kiristettyä. Tämän jälkeen ei ole kyllä ollut pulmia rungon kanssa. Tarkoitus oli kyllä siltikin käydä rungon nivelet nyt syksyllä tarkemmin lävitse ja tsekkailla laakerien kunto, iskari kun lähti huoltokeikalle. Ilman iskaria perää liikutellessa kaikki oli kyllä tosi smootin tuntuista, mutta linkut irrallaanhan ne laakerit vasta kunnolla saa tarkistettua. Tämän tsekkauksen jälkeen voisikin rustailla myynti-ilmon ja alkaa speksaamaan -13 mallista Dunea!

Hannu S
28.09.2012, 10.47
Jep, ei mullakaan ole mitään ongelmia ollut Dunessa laakereiden kanssa. Eikä edes löystyvien pulttien. Joku lokasuoja siihen kannattaa tosiaan virittää, mulla on ihan sisärenkaasta tehty nippusiteillä takahaarukassa kiinni...ei oo hifi mutta ajaa asiansa.

-W-
28.09.2012, 21.17
Kiva kuulla ettei tämä nyt niin susi pidemmän päälle sitten olekkaan.. ;)

Kantojen menemiseen on kyllä varmaan omassa tapauksessani syynä tuo julmetun luja ruuvilukite joka paikassa. Joskushan kai nuo pultit aijemmissa vuosikerroissa löystyivät ja ovat sitten kai tuumanneet, ettei ainakaan löysty enää.. Ei varmaan löystykkään, mutta ei lähde kyllä helpolla aukikaan vaikka olisi tarvettakin;)

Itse putsailin kaikki kiertee puhtaiksi ja kasailin perän Loctiten 243:sta käyttäen. Alkuviikosta pitäisi saada vielä tuo yksi puuttuva pulttikin postista ylälinkkuun (josta otin pultit alas), joten eiköhän sitten taas päästä jatkamaan harjoituksia! Iskariin laitoin kanssa Foxin keskimmäisen volume reducerin samalla kun se oli irrallaan - hieman kun tuntui liian helposti käyttävän tällä massalla koko joustomatkan ja alkuherkkyyskin olsi hieman parempi voinut olla. Katsotaan nyt onko tuolla mitään vaikutusta, ekaa kertaa kun tälläisten kanssa tulee nyt leikittyä.

Myös toiset vanteet tuli laitettua ja vähän stemmin pituudella ja asennolla säädeltyä ajoasentoakin. Sitä tosin en tiedä millä matematiikalla tästä pyörästä saa "todelliseksi" yläputken mitaksi mitattua L-koossa tuon 600mm..? Millään ilveellä kun en saa yli 580mm ja ainakin aikaisemmissa peleissä on kuitenkin aina löytynyt jollakin kaavalla mittanauhastakin se valmistajankin ilmoittama lukema.. Noh, väliäkö tuolla sinällään kunhan tuntuu hyvältä.

MRa
29.09.2012, 21.57

Tuolla lisää kehuja http://www.bikeradar.com/mtb/gear/category/bikes/mountain/product/review-santa-cruz-tallboy-ltc-12-frame-fork-shock-46568. Ei kun lottoa vetämään.

Prestige
08.10.2012, 23.49
Laitetaan nyt tännekkin kun kävin viikonloppuna Konan 2013 Enduropyöriä testaamassa Laajavuoressa. Tällä höpinöitä ja vähän pätkäaikojakin http://konafoxmtb.wordpress.com/2012/10/08/kauden-2013-enduropyoraa-valitsemassa/

ilkkaluukkonen
09.10.2012, 13.30
Koeajovertailuja on aina kiva lukea, vaikkei enskapyörähankintoja olekaan edessä! Ehkä jopa hieman kadehdittava asema sinulla, kun pääset noin hyvin testailemaan pyöriä etukäteen. Miltä nuo High Roller II:t tuntui kostean kelin endurokäytössä?

Prestige
09.10.2012, 17.56
Highrollerit tuntui erinomaisilta kostean kelin endurokäytössä. Kyllähän ne lipsui kun riittävästi painoi, mutta aina myöskin tarrasivat uudelleen, kivaa liukastelua oli ajelu. Samaan hengenvetoon on sanottava että hyvin ne kyllä toimi ardentitkin mitkä niissä muissa pyörissä oli, varsinkin siinä 29" koossa pitoa tuntui riittävän.

AK-87
09.10.2012, 18.08
Mihinkäs vaihtoehtoon se vaaka kallistui? :)

Prestige
09.10.2012, 18.39
Mihinkäs vaihtoehtoon se vaaka kallistui? :)

Mitäs veikkaat? Minkä olisit itse valinnut?

syklopaatti
09.10.2012, 19.00
Mukavaa luettavaa. Process kyllä mielenkiintoinen pyörä eikä tarvii ryöstää pankkia sen saadakseen.

Verska-Vesa
09.10.2012, 19.04
Mitäs veikkaat?
Process.

Minkä olisit itse valinnut?
Processin.

Tmh
09.10.2012, 19.05
Mitäs veikkaat?

d) joku muu.

AK-87
09.10.2012, 19.23

En tiedä, tuskin ainakaan kaksysiä. Abracadabra on todistetusti kulkenut aika lujaa hissienskassa, mutta toisaalta juuri hyvin samantyyppisestä fillarista pääsin eroon. Piti hankkia pykälää skrodimpi vehjes.

Hannu S
10.10.2012, 09.31
Mitäs veikkaat?

Process kisoihin JA 29" lenkkiajoon? :)

hemppa
10.10.2012, 10.02
Sen mikä tuntuu nopeimmalta, eli ilmeisesti 29"(?)

Jani Mahonen
10.10.2012, 10.16
Veikkaan että Prestige valitsee kaksysin.

sakuvaan
10.10.2012, 12.52

"Olin kuvitellut tuollaisen 29″ olevan paljon kankeampi."

:D näin se menee..

Vertti83
10.10.2012, 13.48
d) joku muu...

...olikos Konalla jotaki 27.5" malleja tulossa..? :p

Jukhaha
15.10.2012, 15.38
Laitetaan nyt tännekkin kun kävin viikonloppuna Konan 2013 Enduropyöriä testaamassa Laajavuoressa. Tällä höpinöitä ja vähän pätkäaikojakin http://konafoxmtb.wordpress.com/2012/10/08/kauden-2013-enduropyoraa-valitsemassa/

Mites, tuntui ettei Processista juuri pahaa sanaa ollut sanottavana? Voisiko tuollasta kuvitella polkevansa eteläsuomen(kin) poluilla hymyissä suin?

Prestige
16.10.2012, 09.59
Mites, tuntui ettei Processista juuri pahaa sanaa ollut sanottavana? Voisiko tuollasta kuvitella polkevansa eteläsuomen(kin) poluilla hymyissä suin?

Kyllähän siitä kovasti sellainen olo jäi että kyllä sellaisella täällä polkisi mielellään.

syklopaatti
17.10.2012, 16.39
Laitetaas tänne kyssäri kun ajattelin vaihtaa chain guidee enskapyörään.

Tällähetkellä pyörässä siis kiinni gamutin P30 dual ring joka on toiminut loistavasti ,mutta muutaman kerran pudottanut ketjun kuunnon rytkytyksessä.
Siis tälläinnen.http://www.gamutusa.com/products/P30-Dual-Ring-.html (http://www.gamutusa.com/products/P30-Dual-Ring-.html)

Nyt ajattelen vaihtaa truvativin x guideen joka on myös 2 rarraan systeemi. Vaihto osaksi ulkonäkösyistä ,mut pikkasen enemmän toimintavarmuutta ei ois pahaks. Asun mäkisellä seudulla ja tarvitsen välttämättä 2 eturatasta.

Ajattelinkin kysyä onko kellään kokemuksia tästä x-guidesta kovemmassa ryskytyksessä ja yleensäkin. Kiinitys mulla on ISCG
http://www.sram.com/truvativ/products/truvativ-x-guide (http://www.sram.com/truvativ/products/truvativ-x-guide)

(http://www.gamutusa.com/products/P30-Dual-Ring-.html)

sakuvaan
17.10.2012, 17.22
Truvativin x-guide on sama mikä MRP X2 on ja niitä mulla on ollu kahdessa pyörässä, ei ongelmia.

MRP X2sia saa fillariosasta.

syklopaatti
17.10.2012, 17.48
Truvativin x-guide on sama mikä MRP X2 on ja niitä mulla on ollu kahdessa pyörässä, ei ongelmia.

MRP X2sia saa fillariosasta.
Kiitti tiedosta. Paikallinen pyöräliike vielä selvittää sramin maahantuojalta hinnan truvativille ,mut jos se on kovin kallis niin pitää tilata tuolta fillariosasta.
Pitää suosia suomalaista.

sakke
18.10.2012, 10.24
Mä ehdottaisin että vaihdat takavaihtajan Shimanon Shadow+ tai SRAM:n type2 malliin. Voit sitten jättää ohjurin kauppaan.

miku80
18.10.2012, 10.42
Ite vaihdoin normi XT:n tilalle plussa mallin mutta silti jätin blackspiren alaohjurin paikalleen enkä siitä kyl ole ajatellut luopua.. tuntuu ihan hyvältä kombinaatiolta..

sakuvaan
18.10.2012, 11.52
MRP/SRAM tacomallinen bashi on myös parempi mitä kammissa kiinni oleva bashi on, sitä pelkkä shadow vaihtaja ei tarjoa.

Varoitus tosin: jos etuvaihtajan häkin koko on valittu pyörässä tyyliin 'no kampien bashi estää ulostippumisen enivei' saattaa olla myös etuvaihtajan päivittäminen ajankohtaista.

syklopaatti
18.10.2012, 13.16
MRP/SRAM tacomallinen bashi on myös parempi mitä kammissa kiinni oleva bashi on, sitä pelkkä shadow vaihtaja ei tarjoa.

Varoitus tosin: jos etuvaihtajan häkin koko on valittu pyörässä tyyliin 'no kampien bashi estää ulostippumisen enivei' saattaa olla myös etuvaihtajan päivittäminen ajankohtaista.Millätavalla tacobash on parempi käytössä? Itse ajattelin lähinnä ulkonäkösyistä.

Etuvaihtaja näytti olevan sramin X7 2x10. Etuvaihtaja on integroitu runkoon ,eikä ole pantamallia eli esim. vaihtajan korkeuden säätäminen voi olla ongelmallista.
En ole tutkinut tarkemmin voiko tuota vaihtajan häkin korkeutta säätää.
Vähän korkemmalla tuo vaihtaja näytti olevan juurikin bashin takia kuin mikä olisi optimaalinen korkeus pelkälle rattaalle.

AK-87
18.10.2012, 13.25
Mä ehdottaisin että vaihdat takavaihtajan Shimanon Shadow+ tai SRAM:n type2 malliin. Voit sitten jättää ohjurin kauppaan.

Onko tollanen setuppi oikeasti luotettava ryskytyksessä? Siis ketjun rattaalla pysymisen kannalta.

PaH
18.10.2012, 13.53
Onko tollanen setuppi oikeasti luotettava ryskytyksessä? Siis ketjun rattaalla pysymisen kannalta.

Hyvä kysymys. On ja ei ole. Pelkkä shadow-2 / type 2 auttaa asiaa, mutta ei tee itsessään vielä kesää. Muuttujia on muitakin.
Yhdellä eturattaalla kestää paremmin kun jos niiton useempia, ketjun pituuden kun saa optimoitua vähempien ratasyhdistelmien
ehdoilla. Myös perän jouston geometria vaikuttaa - jos taka-akselin ja keskiön välimatka ei jouston aikana muutu, ketjun kireellä pito on
helpompaa kun niissä virityksissä joissa se kutistuu / venyy.

PaH
18.10.2012, 14.02
Millätavalla tacobash on parempi käytössä? Itse ajattelin lähinnä ulkonäkösyistä.

Taco-mallisessa bäshissä on montakin etua, vallankin jos se on ISCG-kiinnikkeissä kiinni. Kovakin ventti välittyy kolmen kiinteän
ja kestävän kiinnityspisteen kautta runkoon eikä kuormita kammen spideria tai keskiötä. Taco on ketjulinjan ja rungon keskilinjan
välissä ja näinollen enempi keskellä kun ratas-rockring, eron huomaa vaikka niljaisen tukin yli liukuessa. Suojaa myös paremmin
sitä vaijerinkuori- + letkuhässäkkää mikä jostain mystisestä syystä joissain fillareissa kulkee keskiömuhvin alta.
Ja voi käyttää spiderittomia kampia.

syklopaatti
18.10.2012, 14.18
Taco-mallisessa bäshissä on montakin etua, vallankin jos se on ISCG-kiinnikkeissä kiinni. Kovakin ventti välittyy kolmen kiinteän
ja kestävän kiinnityspisteen kautta runkoon eikä kuormita kammen spideria tai keskiötä. Taco on ketjulinjan ja rungon keskilinjan
välissä ja näinollen enempi keskellä kun ratas-rockring, eron huomaa vaikka niljaisen tukin yli liukuessa. Suojaa myös paremmin
sitä vaijerinkuori- + letkuhässäkkää mikä jostain mystisestä syystä joissain fillareissa kulkee keskiömuhvin alta.
Kiitoksia. Selvensi paljon ja mulla nimenomaan epäloogisesti vedetty letkut keskiömuhvin alta. ISCG kiinnikkeisiin juurikin on tulossa.

Vertti83
18.10.2012, 15.01

En oo tacomallista bäshiä omistanut, mutta näin mutuspekuloiden on siinä pari huonompaakin juttua kuin normi "ratasbäshissä". Jos/kun tacomallisella bashilla rysäyttää miltei koko painollaan esim johonkin kiviportaan reunaan, niin siihen kohdistuva voima on melko iso ja lienee vähän kyseenalaista miten tuollainen parin millin alumiinirunko kestää iskun vääntymättä, toinen kysymysmerkki on miten hyvin ISCG kiinnikkeissä olevat pultit kestää ja miten pultit pystyy pitämään tacobashin rungon oikeassa asennossa isossa tällissä. Ratasbäshissä voima tulee paksua pleksistä bäshiä pitkin rattaan pulteille ja voima ei välity yhtä suuressa määrin runkoon, koska kuskin paino kuitenkin on niillä polkimilla/kammilla. Mututuntumalla sanoisin että 10mm pleksi(jollaista ratasbashit usein ovat) kiinnitettynä rattaan pultteihin kestää paremmin taipumatta kuin 2-3mm alumiinista tehty tuki/runko tacobashille.

Toinen skenaario sellainen että hitaassa vauhdissa ylittää kiveä ja bash ottaa kunnolla kiveen, tacomallisessa vauhti pysähtyy kuin seinään, siinä missä ratasbashin kanssa pääsee etenemään koska se pyörii. Puita ylitettäessä ero lienee pienempi, siinä tacokin pääsee "liukumaan" eikä tarraa samaan tapaan kuin kiveen...

Kyllä, yllämainitut ovat ääritapauksia ja harvemmin normaalissa elämässä eteen tulevia, mutta toimpahan tämänkin pointin esille. Käytännössä ei liene eroa onko hyvä taco- vai ratas bash, jonkinlaista suojaa rattaalle kuitenkin suosittelen.

2-rattaan ohjureista sellainen huomio, että itse hommaisin sellaisen joka estää ketjun tippumisen pikkurattaan "sisäpuolelle", se kun lienee todennäköisempää että ketju tippuu pienemmällä rattaalla kuin isolla, koska pikkurattaalla ketju on löysemmällä...

Prestige
18.10.2012, 15.05
Hyvä kysymys. On ja ei ole. Pelkkä shadow-2 / type 2 auttaa asiaa, mutta ei tee itsessään vielä kesää. Muuttujia on muitakin.
Yhdellä eturattaalla kestää paremmin kun jos niiton useempia, ketjun pituuden kun saa optimoitua vähempien ratasyhdistelmien
ehdoilla. Myös perän jouston geometria vaikuttaa - jos taka-akselin ja keskiön välimatka ei jouston aikana muutu, ketjun kireellä pito on
helpompaa kun niissä virityksissä joissa se kutistuu / venyy.

Sen mitä pari päivää hissipyöräilyssä noita eri pyöriä testasin joissa kahdessa oli shadow+ ja yhdessä type 2 ratkaisut, niin kertaakaan ei ketju tippunut eturattaalta. Veikkaisin että 2 rattaan setupissa voisi toimia fiksuiten se että vaihtaisi vielä sen isomman rattaan rampittomaksi.

PaH
18.10.2012, 15.27
En oo tacomallista bäshiä omistanut, mutta näin mutuspekuloiden on siinä pari huonompaakin juttua kuin normi "ratasbäshissä". Jos/kun tacomallisella bashilla rysäyttää miltei koko painollaan esim johonkin kiviportaan reunaan, niin siihen kohdistuva voima on melko iso ja lienee vähän kyseenalaista miten tuollainen parin millin alumiinirunko kestää iskun vääntymättä, toinen kysymysmerkki on miten hyvin ISCG kiinnikkeissä olevat pultit kestää ja miten pultit pystyy pitämään tacobashin rungon oikeassa asennossa isossa tällissä. Ratasbäshissä voima tulee paksua pleksistä bäshiä pitkin rattaan pulteille ja voima ei välity yhtä suuressa määrin runkoon, koska kuskin paino kuitenkin on niillä polkimilla/kammilla. Mututuntumalla sanoisin että 10mm pleksi(jollaista ratasbashit usein ovat) kiinnitettynä rattaan pultteihin kestää paremmin taipumatta kuin 2-3mm alumiinista tehty tuki/runko tacobashille.

Toinen skenaario sellainen että hitaassa vauhdissa ylittää kiveä ja bash ottaa kunnolla kiveen, tacomallisessa vauhti pysähtyy kuin seinään, siinä missä ratasbashin kanssa pääsee etenemään koska se pyörii. Puita ylitettäessä ero lienee pienempi, siinä tacokin pääsee "liukumaan" eikä tarraa samaan tapaan kuin kiveen...
...

Pari kommenttia tuohon jatkoksi kun olen molempia systeemejä käyttänyt. Noita takalevyllisiä taco-bashejä tehdään sekä hiilarirunkoisina,
amuliinista että teräksestä. Mulla olleet on kaikki olleet alumiinisellä rungolla. Yksikään ei ole vääntyillyt enkä myöskään ole muilta niiden
vääntyilystä kuullut, ainakaan täälläpäin. Mutuna sanoisin siis että jo alumiinivalu kestää sen mitä tarttee. Hiilarista en tiedä ja teräksen
luulisin olevan vielä huonompaa taipumaan. Pultit kestää kyllä, jos niiden tarkoitus olisi toimia heikoimpana lenkkinä niin varmaan ne olisivat
sit alupultteja, mut eipä ole. Eikä nuo käyttämäni MRP:n ja E13:n tacot minnekään ole liikkuneet, vaikka periaatteessa pultinaukot kierron
mahdollistaa.

Olen käyttäny myös montaa erilaista ratasbashiä. Ainakin kolmesta paksusta lexan-rinkulasta on sen rataspultin reikä haljennut vastaavassa
ventissä mistä taco ei oo ollu moksiskaan, tosin se on enempi kosmeettinen ongelma. Ja kaksi paria kuitukampia olen saanut spideristä p*skaks ratasbashin kanssa, mut samat kammet kesti/ kestää tacollisessa kokoonpanossa. Alu-kammet kyllä kestää ratasbäshinkin kanssa.

Otan itse silti nuo tilastotappio-hitit portaan kanttiin mieluummin tacolla (=rungolla) kun kammilla + keskiön lakruilla, mut mielipiteitä on
jokaisella omansa.

sakke
18.10.2012, 16.30
Viimeiset pari kuukautta on ketjut pysynyt päällä ilman alarissaa. Ottaa vaihtajasta kytkimen pois päältä niin ei pysy, laittaa kytkimen päälle niin pysyy.

Helppo testailla jos pyörässä jo ohjuri on, ruuvaa alarissan pois ja katsoo miten käy.

Mä karsastan bashringiä ihan sen takia, että tuo pyörivää massaa voimansiirtoon ihan hirrrrrveesti.

Verska-Vesa
18.10.2012, 17.00
Mä karsastan bashringiä ihan sen takia, että tuo pyörivää massaa voimansiirtoon ihan hirrrrrveesti.
Onko tää vitsi?

sakuvaan
18.10.2012, 17.05
Millätavalla tacobash on parempi käytössä? Itse ajattelin lähinnä ulkonäkösyistä.

Etuvaihtaja näytti olevan sramin X7 2x10. Etuvaihtaja on integroitu runkoon ,eikä ole pantamallia eli esim. vaihtajan korkeuden säätäminen voi olla ongelmallista.
En ole tutkinut tarkemmin voiko tuota vaihtajan häkin korkeutta säätää.
Vähän korkemmalla tuo vaihtaja näytti olevan juurikin bashin takia kuin mikä olisi optimaalinen korkeus pelkälle rattaalle.

Saattaapi toimiakkin, oman ongelmani korjasin nimenomaan SRAM x9 2x10 etuhäkillä, se on abuut 5mm kapeampi mitä 3 rattaan etuvaihjtajan häkki on...

Omana kokemuksena gamutista on bashin halkeilu osumissa, pari palasta sain irti, MRP'n 1X tacoa olen juntannut latauslaiturin teräskanttiin parikymmentä kertaa ja pari pientä naarmua panssarissa.

Suvanto
18.10.2012, 17.32
Syklopaatin tuumailuun sen verran, että itselläni oli aiemmassa pyörässä MRP:n 2X ja kahden rattaan setti SRAM:n X9-sarjan 3x10-etuvaihtajalla. Ketju tippui muutamia kertoja, mutta yleensä aina silloin, kun sitä ei toivonut :) Uuden pyörän myötä etuvaihtaja vaihtui X9:n 2x10:ksi, eikä ketju ole tuon jälkeen tipahtanut kertaakaan.

wiggum
18.10.2012, 18.38
Harvemmin sitä tulee niin lujaa osuttua mihinkään, että bashin tai tacon (saati rungon) kestävyyttä pitäisi miettiä. Itse sain myös hiilarikammista spiderin rikki bashringin käytön seurauksena, joten siinä yksi syy tacon käyttöön itselläni. Jos iscg-kiinnikkeitä ei ole, niin sitten tietty bash-mallinen parempi.

syklopaatti
18.10.2012, 19.16
Syklopaatin tuumailuun sen verran, että itselläni oli aiemmassa pyörässä MRP:n 2X ja kahden rattaan setti SRAM:n X9-sarjan 3x10-etuvaihtajalla. Ketju tippui muutamia kertoja, mutta yleensä aina silloin, kun sitä ei toivonut :) Uuden pyörän myötä etuvaihtaja vaihtui X9:n 2x10:ksi, eikä ketju ole tuon jälkeen tipahtanut kertaakaan.
Eli 2x10:ssä MRP on toiminut. Kyllä näillä näkymin gamut vaiktuu joko Truvativin x-guideen tai MRP X2:seen. Kiitti kaikille tiedoista.

Prestige
19.10.2012, 09.58
Vähän selailin nettiä eilen, että minkä verran on tarjolla tuommoisia taco basheja niin että siinä ei olisi ohjuri ominaisuutta lainkaan. Hyvinkin voisi kuvitella sellaisen hankkivansa. tuon uuden takavaihtaja systeemin seuraksi. Tarjonta ei kyllä vielä kovin vakuuttanut, yhden löysin http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=31508
Liekköhän tuollaisessa järkeä?

sakuvaan
19.10.2012, 11.06
Vähän selailin nettiä eilen, että minkä verran on tarjolla tuommoisia taco basheja niin että siinä ei olisi ohjuri ominaisuutta lainkaan. Hyvinkin voisi kuvitella sellaisen hankkivansa. tuon uuden takavaihtaja systeemin seuraksi. Tarjonta ei kyllä vielä kovin vakuuttanut, yhden löysin http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=31508
Liekköhän tuollaisessa järkeä?

2x10 toimii periaatteessa, MRP'n uudet ohjurit estää ketjun tippumisen keskiön päälle tuolla lirpakkeella http://www.mountainracingproducts.com/mrp/xcg/

Tuo CRCn näyttäisi olevan vanhaa mallia, mikä sitten estää kammen puolelle tippumisen on ainoastaan erittän tarkasti säädetty etuvaihtaja.

1x en kyllä luottais pelkkään shadowiin, ketju voipi hyppiä yläkautta pois.

'The set up' olis tietty XX1 ja siihen tollanen MRP'n XCG...

sakke
19.10.2012, 11.55
Onko tää vitsi?
Ei. Ihan normaalia kilpa-ajoneuvon rakentamista.

Joo kyllä 1x vielä ylähäkin vaatii (paitsi ehkä SRAM XX1), alarissan tarpeellisuus ei ole enää niin selkee. Vähemmän kitkaa voimansiirrossa kun jättää pois. 2x:ssähän on sitten etuvaihtaja häkkinä.

TimoF
19.10.2012, 11.56

Tätä taannoin harkitsin, mut kun ite pitää maksaa ei pysty :eek:

sakke
19.10.2012, 12.01
Joku sais ryhtyä tekemään vastaavia eturattaita kuin XX1 normaaleihin nelipultiikampiin. Siis niin että joka toinen piikki on leveämpi.
http://direct.coresites.mporatrons.com/dirt/wp-content/uploads/2012/07/xx1ring.jpg

hemppa
19.10.2012, 13.14
Nopeesti kun laskin niin 100g:n bashringin tuoma hitausmomentti vastaa n. 30g:n lisäpainoa renkaassa (tai 15g:n lisäpainoa etu- ja takarenkaassa). Ei nyt ihan hirrrrrveesti mun mielestä oo vaikutusta.

TimoF
19.10.2012, 13.18
mun mielestä

Ehkä se ero onkin just siinä.

Verska-Vesa
19.10.2012, 16.25
Nopeesti kun laskin niin 100g:n bashringin tuoma hitausmomentti vastaa n. 30g:n lisäpainoa renkaassa (tai 15g:n lisäpainoa etu- ja takarenkaassa). Ei nyt ihan hirrrrrveesti mun mielestä oo vaikutusta.

Muista että rengas pyörii myös nopeammin kuin kampi, jolloin bashringin vaikutus renkaaseen verrattuna pienenee edelleen.

Itse laskin että 100g bashringin pyörimisenergia 90rpm pyörimisnopeudella on luokkaa 0.028 Joulea.

Jotta 20 km/h vauhdissa pyörivän 26" renkaan pyörimisenergia olisi samaa luokkaa, renkaan pitäisi painaa hiukan reilu 2 grammaa.

Eli siis toisin sanoen sillä, että bashring pyörii kampien mukana, ei ole yhtään mitään käytännön merkitystä verrattuna siihen, että samanpainoinen mötikkä on tacona kiinni rungossa.

Prestige
19.10.2012, 16.28

Tuosta heräsi uteliaisuus, miksi pitäisi olla tuo MRP:n XCG jos on XX1 setti kokonaisuudessaan?

Joku sais ryhtyä tekemään vastaavia eturattaita kuin XX1 normaaleihin nelipultiikampiin. Siis niin että joka toinen piikki on leveämpi.
http://direct.coresites.mporatrons.com/dirt/wp-content/uploads/2012/07/xx1ring.jpg

Tuota miettinyt itsekkin, menikös se sitten niin että Sram meni ja patentoi tuon. Toimiikohan muuten tuommoinen XX1 eturatas 2x setupissa?

sakuvaan
19.10.2012, 16.36
Tuosta heräsi uteliaisuus, miksi pitäisi olla tuo MRP:n XCG jos on XX1 setti kokonaisuudessaan?

Saattais semisti vituttaa voimansiirtoa kun sitä mänttää kivikkoon? :D

PaH
19.10.2012, 16.38

XX1:een ei taida saada ratas-bäshiä ja aika kalliita on vaihtorattaat ??

Tuota miettinyt itsekkin, menikös se sitten niin että Sram meni ja patentoi tuon. Toimiikohan muuten tuommoinen XX1 eturatas 2x setupissa?

Tuskin on vakio-BCD tuossa eli muihin kampiin tuo on nou-gou ja tuskin on paikkaa pultata XX1-kampiin toista ratasta ?

muoks: minä hidas, saku nopee

Prestige
19.10.2012, 16.48
Saattais semisti vituttaa voimansiirtoa kun sitä mänttää kivikkoon? :D

Ainiinjoohups :D

Tuskin on vakio-BCD tuossa eli muihin kampiin tuo on nou-gou ja tuskin on paikkaa pultata XX1-kampiin toista ratasta ?

Nuo tosiaan on tämän hetken toteuttamisen esteitä. Lähinnä pohdin että jos joku tekisi tuolla Sramin x-sync tekniikalla (eturattaassa joka toinen piikki leveämpi) muilla BCD:llä olevia rattaita. Eli jos noihin minun nykyisiin kampiin saisin ostettua tuolla x-sync tekniikalla olevan eturattaan, niin toimisikohan se 2x setupissa. Toisinsanoen, saisiko sen ketjun siitä pois edes etuvaihtajalla. Oma veikkaus: huonosti.

sakuvaan
19.10.2012, 17.01
Siis X-Sync eturattaat 2x10 vaihteistoon? eeeei... lennä tuo ajatus, lopputulos olisi varmaan vääntyneitä vaihtajan häkkejä tai katkenneita ketjuja. Sitäpaitsi BCD jako on ihan omansa, jotta saa 28t rattaan kiinni.

jan52
19.10.2012, 17.32
Lähinnä pohdin että jos joku tekisi tuolla Sramin x-sync tekniikalla (eturattaassa joka toinen piikki leveämpi) muilla BCD:llä olevia rattaita. Eli jos noihin minun nykyisiin kampiin saisin ostettua tuolla x-sync tekniikalla olevan eturattaan, niin toimisikohan se 2x setupissa. Toisinsanoen, saisiko sen ketjun siitä pois edes etuvaihtajalla. Oma veikkaus: huonosti.

Ei toimi. X-sync nimestäkin voi jo vähän päätellä että nuo erikokoiset hampaat vaatii siis ketjun synkronoinnin rattaan kanssa. Jos ketjua aletaan siirtelemään rattaalta toiselle, niin synkronointi menee jossain vaiheessa pieleen ja kun ketjun kapea osa ei mene leveään hampaaseen, niin ketju putoaa. 2x setupissa olisi siis varmaan huomattavasti enemmän haittaa kuin hyötyä. Näin ainakin itse päättelen.

Maggo
19.10.2012, 17.38
Tuolla lisää kehuja http://www.bikeradar.com/mtb/gear/category/bikes/mountain/product/review-santa-cruz-tallboy-ltc-12-frame-fork-shock-46568. Ei kun lottoa vetämään.

Onkos tästä isosta pojasta kellään omakohtaisia kokemuksia, lähinnä kiinnostaa kuinka se toimisi täällä suomen poluilla juurakoissa, kivikoissa ja kallioilla ja soveltuuko se nousu ja polkemisvoittoiseen ajamiseen, kun tuntuu että suurin osa matkasta meNnään aina lenkeillä ylämäkeen ja sitten rullaavampiakin pätikä on paljon (esimerkkinä vaikka reitti 2000).

Sent from my iPad using Tapatalk HD

zeizei
19.10.2012, 18.33
Onkos tästä isosta pojasta kellään omakohtaisia kokemuksia, lähinnä kiinnostaa kuinka se toimisi täällä suomen poluilla juurakoissa, kivikoissa ja kallioilla ja soveltuuko se nousu ja polkemisvoittoiseen ajamiseen, kun tuntuu että suurin osa matkasta meNnään aina lenkeillä ylämäkeen ja sitten rullaavampiakin pätikä on paljon (esimerkkinä vaikka reitti 2000).

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Ei valitettavasti ole omaa kokemusta, mutta enpä kyllä näkisi mitään syytä miksei olisi erinomainen myös Suomen polkuajelussa. Hauskempi kuin keskiverto xc 29er ja painaa korkeintaan saman verran, siihen yhdistettynä vpp2 niin eiköhän tuo mene sekä painovoimaa vastaan että sen avustamana kuin aropupu.

Pusikko
20.10.2012, 22.05
Tallboy ltc :Muutaman lenkin kokemuksella erittäin tukeva ja vakaa, ihan varmasti loistava yleispyörä suomimaastoon. Tarkotus ois sille hissienskaakin näyttää ens kesänä. Verrokkina Niner Jet9 RDO.

mehukatti
21.10.2012, 14.22
Spessulta ilmeisesti tulossa 29er Enduro -> http://www.vitalmtb.com/product/feature/Spy-Shots-Specialized-Enduro-29er,144

Michael L.
21.10.2012, 23.00
Spessulta ilmeisesti tulossa 29er Enduro -> http://www.vitalmtb.com/product/feature/Spy-Shots-Specialized-Enduro-29er,144

oksettava.

syklopaatti
21.10.2012, 23.22
Varsinkin tuo s-Works oli kyllä niin oksu ,etten ottas vaikka ilmaseks saisin.:rolleyes:

juminy
21.10.2012, 23.25
Pakko ihan vähän hehkuttaa tota El Guapoa. Taas on mulla paras pyörä mitä mulla on ikinä ollu (tapahtuu noin puolentoista vuoden välein). Ei tää ole ennenkään pitkään kestänyt ja minen näistä fillareista mitään tiedä tai osaa vaatia. Silti, ihan älyttömän haaska pelj eikä maksant paljoo.

En silti suosittele muille.

drop
22.10.2012, 01.02
Pakko ihan vähän hehkuttaa tota El Guapoa. Taas on mulla paras pyörä mitä mulla on ikinä ollu (tapahtuu noin puolentoista vuoden välein). Ei tää ole ennenkään pitkään kestänyt ja minen näistä fillareista mitään tiedä tai osaa vaatia. Silti, ihan älyttömän haaska pelj eikä maksant paljoo.

En silti suosittele muille.

Mä tungen joku päivä sun satulaputken täyteen lyijyä jottet aja niin kovaa. :D

xc-pyöräilijä
10.11.2012, 00.13
Voisiko joku mondraker foxyn omistaja kertoa paljon emäputki on pitkä isoissa koissa? Tai suoraan ilmoittaa stäckin.

Michael L.
10.11.2012, 01.09
Siinä vois olla kauden -13 pyörä! On se niin kaunis... (Mega AM)
http://www.pinkbike.com/news/Eurobike-2012-Nukeproof.html

AK-87
11.11.2012, 21.20

Ihan nätti on kyllä. Aika kovia hintoja koittavat pyytää noista uusista malleista tosin. Mulla on ite kasattu enskapyörä tuohon 2012-mallin runkoloidiin ja kyllä mä rahoilleni parempaa vastinetta mielestäni sain.

xc-pyöräilijä
11.11.2012, 22.03
Eikö noiden runkosettien hinnat melkein tuplaantuneet..? Vaikka hinta alkaa olemaan jo aika reipas niin kyllä nuo omaa silmää miellyttävät enemmän.

Michael L.
11.11.2012, 22.17
Eikö noiden runkosettien hinnat melkein tuplaantuneet..? Vaikka hinta alkaa olemaan jo aika reipas niin kyllä nuo omaa silmää miellyttävät enemmän.

En osaa sanoa, aika kovalta kuulostais? Onko jotain faktoja heittää vai "luit vaan jostain?"

No oli miten oli niin todella hienoja...

tässä vielä videon tynkää laitoksesta http://www.youtube.com/watch?v=sTa95wRLs3w

miku80
11.11.2012, 22.30
Eikö noiden runkosettien hinnat melkein tuplaantuneet..?

€1,399/€1,699 frame only (Monarch Plus/CCDB) ja 2012 runko + monarch oli 1200€..

Michael L.
11.11.2012, 22.32
No ei ne nyt ihan tuplaantunut. :D Mistä toi ylläoleva tieto on peräisin.. lähde ois ihan kiva. :)

xc-pyöräilijä
11.11.2012, 22.34
€1,399/€1,699 frame only (Monarch Plus/CCDB) ja 2012 runko + monarch oli 1200€..

Eli näköjään olivat huhuja noilta enkkufoorumeilta...

AK-87
11.11.2012, 23.22
Niin no ei tuon rungon hinta vieläkään kovin paha ole, lähinnä tarkoitin noita kompliitteja. Compissa ei ole ainoatakaan osaa, joka sopii lähes 3,5Ke hintaluokkaan.

miku80
11.11.2012, 23.32
No ei ne nyt ihan tuplaantunut. :D Mistä toi ylläoleva tieto on peräisin.. lähde ois ihan kiva. :)

Siellähän ne hinnat speksien perässä on..

Aikast hyvältä tuo runkosetti hinnan puolesta vaikuttaa ja jopa kiinnostaakin, varsinkin tuolla CCDB:llä..

Michael L.
11.11.2012, 23.56
Noniin siellähän ne, my bad!

xc-pyöräilijä
13.11.2012, 11.57
No nyt alkaa ajatukset näyttämään selkeemmiltä. Jonkin aikaa tuli etsiskeltyä sopivalla geometrialla olevia 26er 150mm joustavia all mountain vehkeitä, mutta ei sieltä kovin sopivia löytynyt. Sen puoleen 29er pyörissä stackki on jo kohtuullisen suuri ja muutenkin geometria näyttää hyvälle. Päädyin sitten loppupeleissä samaan merkkiin, vaikka tuo peräratkaisu hieman arveluttaa. Eli spessuun. Nyt arpominen on enää stumpyn evo 29er ja 29er välissä sekä koossa. Normi 29erpolkulenkeillä stumpy miellyttää silmää enemmän, samoin foxin keula mutta siinä on vähemmän joustoa, ei hissitolppaa, kapeampi linkku edessä jne. Herrat saavat nyt vapaasti kommentoida hyvistä ja huonoista puolista. Jarrut tulevat vaihtumaan parempiin, avidien kanssa en enää jaksa pelleillä. Ehkä myös ketjunohjuri vaihtuu.

Entä tuo koko? Pituutta tarkistuksen jälkeen 192 ja inseam 95, tykkään ehkä vähän isosta ohjaamosta enemmän kuin pienestä. Eli xl vai xxl?

JackOja
13.11.2012, 12.29
...kapeampi linkku edessä....

Mikäh?

Entä tuo koko? Pituutta tarkistuksen jälkeen 192 ja inseam 95, tykkään ehkä vähän isosta ohjaamosta enemmän kuin pienestä. Eli xl vai xxl?

Ensin sulla oli liian pieni pyörä ja nyt harkitset liian isoa :seko:
XL on sun koko, ethän sää nyt sentään kaksmetrinen ole :eek:

xc-pyöräilijä
13.11.2012, 13.03
Mikäh?

Ensin sulla oli liian pieni pyörä ja nyt harkitset liian isoa :seko:
XL on sun koko, ethän sää nyt sentään kaksmetrinen ole :eek:

Siis tarkotin etuakselia :DD Juuri tuon halusin kuulla. Ja kai tuossa on tilaa kun vaihtaa 60mm stemmin.

Pemker
13.11.2012, 13.04
Saman valinnan kanssa minäkin pitkään arvoin. Päädyin evoon, enkä ole katunut. Mielestäni varustus (hissitolppineen, "linkkuineen", vanteineen ja keulineen) oli lisähinnan arvoista. Painohan pyörässä pysyy aika samana, mutta tuntuu jotenkin tukevammalta ajossa, varsinkin kun kuski on 100 kg ajokamppeissa. Avideista en vielä ole keksinyt kauheasti huonoa kertoa, paitsi äänekkyys kosteana (mitkä jarrut ovat silloin hiljaisia?). Olen 178 pitkä ja valitsin L koon. Spessun taulukoissa olen M ja L väliinputoaja. Aikaisempi pyöräni oli Camber comp 26" M-kokoisena ja koin sen hieman pieneksi. Camberi oli kiva, mutta evo 29 voittaa sen kaikilla osa-alueilla, myös kiipeämisessä. Ehkä evo 29 ei ole kaikkien mielestä ihan enduro-tasoa. Eiköhän sitäkin kokeilla ensi vuonna:)

xc-pyöräilijä
13.11.2012, 15.45
Mites tommosessa kannattaa olla vaihteita, kannattaako säilyttää alku peräiset 2x10 vai 1x10. Toki tuommoinen haluaa varmaan noita pieniä vaihteita mutta mutta... Tossa on 33 rieska eessä ja takana 36-11, muistelisin että 29er tarvitsee eri välit kuin 26? Taidan päätyä evo malliin, command post ja jousto ovat suurimmat houkuttelijat.

Vertti83
13.11.2012, 16.38
Käytännössähän tuo 2x10 vs. 1x10 riippuu hyvin pitkälti siitä minkälaisissa maastoissa meinaat ajella. Jos maastoissa missä yleensä ajelet, tai käyt usein muualla ajelemassa, missä on paljon (ylä)mäkiä niin silloin tuota pikkuratasta osannee arvostaa. Muutoin liputtaisin 1x10 puolesta, silläkin saa jo aika hyvän skaalan vaihteita ja varmaan aika pitkälle riittää. Lisäksi saa simppelimmän, toimintavarmemman(ohjurin kanssa) ja hieman keveämmän systeemin kun etuvaihtajan voi jättää pois.

Etenkin 1x10 systeemi saattaa 29":llä vaatia muutaman napsun pienemmän eturattaan kuin 26":ssa, koska jos vertaa 26" ja 29" samalla välityksellä niin 29" liikkuu yhdellä poljin kierroksella pidemmän matkan koska suuremman pyörän kehä on pidempi...

drop
13.11.2012, 18.11
No nyt alkaa ajatukset näyttämään selkeemmiltä. Jonkin aikaa tuli etsiskeltyä sopivalla geometrialla olevia 26er 150mm joustavia all mountain vehkeitä, mutta ei sieltä kovin sopivia löytynyt. Sen puoleen 29er pyörissä stackki on jo kohtuullisen suuri ja muutenkin geometria näyttää hyvälle. Päädyin sitten loppupeleissä samaan merkkiin, vaikka tuo peräratkaisu hieman arveluttaa. Eli spessuun. Nyt arpominen on enää stumpyn evo 29er ja 29er välissä sekä koossa. Normi 29erpolkulenkeillä stumpy miellyttää silmää enemmän, samoin foxin keula mutta siinä on vähemmän joustoa, ei hissitolppaa, kapeampi linkku edessä jne. Herrat saavat nyt vapaasti kommentoida hyvistä ja huonoista puolista. Jarrut tulevat vaihtumaan parempiin, avidien kanssa en enää jaksa pelleillä. Ehkä myös ketjunohjuri vaihtuu.

Mulla 190cm ja L. Joissakin malleissa XL menisi, XXL ei varmaan missään.

Itsok
13.11.2012, 18.59
Mä hämmennän lisää viel tähän et mulla on sama runko ku dropilla ja myöskin kokoa L. Mutta pituutta vaan 178. Ja olisin kyllä varmaan pystynyt elämään pienemmänkin rungon kanssa, mutta traileille heittäisin et tää on parempi.

Jos mahdollista käy kokeilemassa. Vaikka sit siihen joutuis käytää päivän aikaa ja matkustaa pirusti. Jos kuitenkin kiikarissa on nyt yksi ja tietty pyörä.

Sen verran viel et ne mitä oon nähny xxl-runkoja, niin ne on sit ISOJA. ja niin on ollu kuskitkin.

f64
13.11.2012, 19.54
Tämä vaikuttaisi oikealta ketjulta seuraavaa pyörähankintaa ajatellen. Nykyinen on Giantin Trance 120mm joustoilla, ja seuraavaan pitäisi saada vähän loivempia kulmia ja myös joustoa lisää.
Ketjua on tullut luettua aika pitkästi taaksepäin, ja linkkien pyöriä tutkittua. Tällä hetkellä eniten kiinnostaisi saman merkin Reign, ja tarkemmin Reign 1. Enduroa en aja vaikka tähän ketjuun jatkoinkin, mutta varmaan se on sellaista am-painotteista polkuajelua. Ylöspäin mennään siis aina polkemalla, mutta seuraavassa fillarissa on tarkoitus painottaa aavistuksen enemmän alamäkiominaisuuksia.

Onko foorumilaisilla kokemuksia Reignistä? Speksit siinä näyttäisi itselle olevan aika lailla kohdallaan, paitsi kuiturunko puuttuu. Pysyisi kuitenkin 3000€ tavoitebudjetissa.
Mittaa kuskilla 180, josta jalkaa 90. painoa ajokamoissa noin 80kg. Kokotaulukoiden mukaan oikea olisi M tai L, mutta Trance on M ja hyvin olen sillä lyhytselkäisenä pärjännyt.

syklopaatti
14.11.2012, 19.15
En oikein tiedä tuleeko tämä nyt oikeaan ketjuun. Osuupahan kohdeyleisöön.
http://www.pinkbike.com/news/Release-Enduro-Mountainbike-Magazine-0012.html (http://www.pinkbike.com/news/Release-Enduro-Mountainbike-Magazine-0012.html)

kooki
14.11.2012, 23.12
Tämä vaikuttaisi oikealta ketjulta seuraavaa pyörähankintaa ajatellen. Nykyinen on Giantin Trance 120mm joustoilla, ja seuraavaan pitäisi saada vähän loivempia kulmia ja myös joustoa lisää.
Ketjua on tullut luettua aika pitkästi taaksepäin, ja linkkien pyöriä tutkittua. Tällä hetkellä eniten kiinnostaisi saman merkin Reign, ja tarkemmin Reign 1. Enduroa en aja vaikka tähän ketjuun jatkoinkin, mutta varmaan se on sellaista am-painotteista polkuajelua. Ylöspäin mennään siis aina polkemalla, mutta seuraavassa fillarissa on tarkoitus painottaa aavistuksen enemmän alamäkiominaisuuksia.

Onko foorumilaisilla kokemuksia Reignistä? Speksit siinä näyttäisi itselle olevan aika lailla kohdallaan, paitsi kuiturunko puuttuu. Pysyisi kuitenkin 3000€ tavoitebudjetissa.
Mittaa kuskilla 180, josta jalkaa 90. painoa ajokamoissa noin 80kg. Kokotaulukoiden mukaan oikea olisi M tai L, mutta Trance on M ja hyvin olen sillä lyhytselkäisenä pärjännyt.

Vähän toki vaikea vertailla, kun oma Reign on vuosimallia 2009 mutta yritellään. Tuo vanhempi reiska joustaa 130 mm eestä-takkaa ja siinä on inan jyrkempi ohjauskulma sekä suora 1 1/8" ohjainlaakeri. Oma fillarini tuntuu ikään kuin väliinputoajalta noin alkuperäisessä kokoonpanossaan - ainakin modernimpiin värkkeihin verrattuna. Joustoa ei ole kauheasti ja painaa silti kohtuu paljon. Olen sen verta muutoksia tehnyt, että alkuperäisen DHX air 4.0:n tilalla takana joustaa Elkan stage 5 jousi-iskari, joka muutti kyllä koko rassin luonteen. Lisäksi voimansiirto on 2x9 nykyisellään ja hissitolppa löytyy. Kiekot tuli väsättyä kevyemmät ja kestävämmät myös.

Nuo muutokset kulmissa ja joustomatkoissa, tapered keula sekä ketjunohjuri ja hissitolppa vaikuttavat erittäin tervetulleilta. Taka-akselista en nyt saanut selvää onko perinteistä 135mm vai jämympää 142 mm mallia tuossa uudessakaan. Se mikä pyörässä toimii todella hyvin, on tuo Giantin maestro-linkkuratkaisu. En sano, etteikö muilla voisi olla yhtä hyviä tai jollakin jopa parempia mutta Maestro kyllä toimii. Nykymallin painoa en tiedä, oma painanee L-koossa semmoisen 15kg eli ei mikään keiju. Ilmaiskarilla sitten napakat 600g vähemmän.

Summa summarum; hiton kiva pyörä, joka on alkanut vanhentua kehityksen kehittyessä. Uusi versio varmasti soiva - harkitse kuitenkin vakavasti Reign X:kin. Puoli astetta lussumpi kulma ja lisää joustoa kuitenkaan olematta ihan kivikasaa painavampi. Itte varmaan siihen nykyisin päätyisin, jos pitäisi noista valita. Tosin ajattelin vaihteeksi kurjistella jäykkäperäisellä ensi kesänä eli runko menee seinäkoristeeksi odottamaan selän antautumista rytyytyksessä ;)

kooki
14.11.2012, 23.14
Mä hämmennän lisää viel tähän et mulla on sama runko ku dropilla ja myöskin kokoa L. Mutta pituutta vaan 178. Ja olisin kyllä varmaan pystynyt elämään pienemmänkin rungon kanssa, mutta traileille heittäisin et tää on parempi.

Jos mahdollista käy kokeilemassa. Vaikka sit siihen joutuis käytää päivän aikaa ja matkustaa pirusti. Jos kuitenkin kiikarissa on nyt yksi ja tietty pyörä.

Sen verran viel et ne mitä oon nähny xxl-runkoja, niin ne on sit ISOJA. ja niin on ollu kuskitkin.

No hämmenetään vielä. Pituutta 195 cm mutta jalat todella syvällä perseessä, inseam vain 90. Täpärin runkokoko L, tykkäsin enemmän kuin XL:sta. Ed. viestissä malli.

olliii
15.11.2012, 00.20
Vissiinkin nuissa parin vuoden takasissa reigneissä tai x:ssä on linkussa joku osanen joka murtunu useemmalta, mutta kuulemma -13 mallissa tuo osa on järeempää tekelettä. Eikä nuita tainnu olla -12 malleissakaan murtuneita. Näin ne ainakin ameriikoissa kirjoitteli foorumeillaan.

Ite tosiaan jo -13 reign x:n tilasinki tuossa ja rahatkii annoin, mutta joutu kuitenkii perumaan koska saatavilla vasta joskus helmikuussa :(. Tiedä sitten onko sama perus reigneissä.

Sandels
15.11.2012, 14.36
Vähän toki vaikea vertailla, kun oma Reign on vuosimallia 2009 mutta yritellään. Tuo vanhempi reiska joustaa 130 mm eestä-takkaa ja siinä on inan jyrkempi ohjauskulma sekä suora 1 1/8" ohjainlaakeri.

Nuo muutokset kulmissa ja joustomatkoissa, tapered keula sekä ketjunohjuri ja hissitolppa vaikuttavat erittäin tervetulleilta. Taka-akselista en nyt saanut selvää onko perinteistä 135mm vai jämympää 142 mm mallia tuossa uudessakaan.

Reignissä on ollut alusta asti 6" tuumaa joustoa, eli pautiarallaa 152mm. 2008 eteenpäin runkojen keulakulma 160 millin keulalla on noin 66.5-67 astetta, ja pyörän saa rakennettua hyvinkin reiluun kolmeentoista kiloon. Mielestäni edelleen siis täysin vertailukelpoisia lukuja uusien enduropyörien kanssa. ISGC-täbit tulevat Reigniin vasta ensi vuodeksi, Reign X:ssähän ne ovat olleet aina. Reignissä taka-akseli on ollut perinteistä 9mm tyyppiä, koska takahaarukka on Maestron rakenteen vuoksi voitu tehdä muita ratkaisuja jämäkämmin yhdestä puusta.

Jos f64:llä on nimenomaan Trance X (2009 eteenpäin), niin suosittelen harkitsemaan siihen 140 tai 150 keulaa, lyhyttä stemmiä ja leveää tankoa - pyörä muuttaa luonnettaan ja on hyvin samankaltainen Reignin kanssa. Jos haluat selkeämpää pesäeroa Trance X:ään, niin sitten Reign X on parempi vaihtoehto. Koko on M tai L, itse ehkä ottaisin sinuna L:n ja lyhyen stemmin tuolla jalan mitalla.

-W-
15.11.2012, 20.52
Reignissä on ollut alusta asti 6" tuumaa joustoa, eli pautiarallaa 152mm. 2008 eteenpäin runkojen keulakulma 160 millin keulalla on noin 66.5-67 astetta, ja pyörän saa rakennettua hyvinkin reiluun kolmeentoista kiloon. Mielestäni edelleen siis täysin vertailukelpoisia lukuja uusien enduropyörien kanssa. ISGC-täbit tulevat Reigniin vasta ensi vuodeksi, Reign X:ssähän ne ovat olleet aina. Reignissä taka-akseli on ollut perinteistä 9mm tyyppiä, koska takahaarukka on Maestron rakenteen vuoksi voitu tehdä muita ratkaisuja jämäkämmin yhdestä puusta.

Jos f64:llä on nimenomaan Trance X (2009 eteenpäin), niin suosittelen harkitsemaan siihen 140 tai 150 keulaa, lyhyttä stemmiä ja leveää tankoa - pyörä muuttaa luonnettaan ja on hyvin samankaltainen Reignin kanssa. Jos haluat selkeämpää pesäeroa Trance X:ään, niin sitten Reign X on parempi vaihtoehto. Koko on M tai L, itse ehkä ottaisin sinuna L:n ja lyhyen stemmin tuolla jalan mitalla.

Vaimolla on 2010 Reign 0 (eli vielä tuota vanhempaa mallia) ja siinä siis 9mm taka-akseli ja silläkin perä on huomattavan paljon jämäkämpi kuin esim. omassa 2012 Dune RR:ssä läpiakselilla (vaikka Dunessakin yhdestä puusta oleva takahaarukka), joten siitä ei kannata murehtia. Myöskin painoltaan vanhemmankin Reinon saa täysin kilpailukykyiseksi uudempia vastaan jos vain haluaa (itse rungot käytännössä uudessa ja vanhassa lähes saman painoisia). Muutenkin tuo vanhempikin Reign on varsin soiva peli edelleenkin - varsinkin jos keulan vaihtaa isompaan menoon 160mm:ksi.

Ennen Dunea oli itselläni myöskin juuri tuollainen 2008 Trance X (=tuli jo tuona vuonna, eikä vasta 2009) johon vaihdoin melkein uutena 140mm keulan -> huomattavasti parempi tuolla keulalla joka suhteessa kuin alkuperäisellä 120mm. Itselläni on mittaa 180cm jalan sisämitan ollessa 87cm. Pyörä oli L-kokoa ja stemmi mallia lyhyt -> toimii... Keulakulma oli silti hieman jyrkähkö omaan makuuni ja siinä mielessä Regn on parempi lähtökohta (muuten hyvin samanlaiset pelit). Mutta tosissaan 140-150mm keula, leveä tanko ja lyhyt stemmi (vakiona noissa on ollut karmean pitkät stemmit nykymittapuulla, varsinkin isoissa rungoissa) muuttavat Trance X:n ihan eri peliksi ja väittäisin tuollaisen setupin olevan erittäin nopea laite keskiverto suomalaisilla poluilla edelleenkin..

Sandels
16.11.2012, 11.45
Ennen Dunea oli itselläni myöskin juuri tuollainen 2008 Trance X (=tuli jo tuona vuonna, eikä vasta 2009) Totta, tuo oli ajatusvirhe, koska meidän tallista löytyy itseasiassa sekä 2008 että 2009 trance x:t... ;)

f64
16.11.2012, 12.31
Paljon kiitoksia kokemuksista ja ajatuksista!
Ensiksikin, kävin oikein tarkistamassa ja rungossa lukee tosiaan Trance X2. Syy alunperin fillarin päivittämiseen on juuri keula, yhdellä lenkillä se alkoi jo jumittamaan, ja liukuputket todettiin pahasti naarmuuntuneiksi jo viime talvena. Uuden keulan laittaminen voisi olla ihan käypä vaihtoehto, jos muuten pyörä kestäisi. Kaikki muu alkaa olla jo vaihdettua uuteen mutta runko on tietty orkkista. Pitää tutkia miten pahasti se on kulunut, ainakin helkkarin paha ääni kuuluu kun isolla takarenkaalla jää niin pieni väli että vähäinenkin hiekka tai sora kuviossa hiertää takarungon putkia.
Loivemmat kulmat taas on mielessä että uskaltaisi taas entistä pahemmista paikoista ajella. Loppukesän tyylipuhdas OTB nenä edellä maahan pisti vähän miettimään oikein jyrkissä teknisissä laskuissa.

Mtbr.comista googlailin jo aiemmin tavallisen Reignin ja Reign X:n eroja. Silloin ajattelin että tavallinen on varmaan parempi mulle. Joku kirjoitti ulkomailla että X on huonompi kiipeämään...? Speksien puolesta myös tavallista puoltaisi Foxin jousitus, SLX-vaihtajat, ja myös SLX jarrut verrattuna Rockkari/Sram/Avid Elixir 5. Keulojen eroista en tiedä, mutta shimanon vaihtajat on paremmin "selkärangassa". Painoero ei taida tosiaan olla kauhean merkittävä. Jouston määrästä en osaa sanoa, kun paremmasta ei tiedä. No siis sen puolesta varmasti 150mm riittää.

Reign 1 2699€, Fox 32 TALAS O/C CTD Evolution w/ 15QR Thru-Axle and OverDrive 2 Steerer, 150/120mm Travel
Reign x1 3199€, RockShox Lyrik RC Solo Air w/ 20mm Thru-Axle and OverDrive-2 Steerer, 160mm

Kokona kaavioiden puolesta varmasti passaisi myös L. Nykyisessä en ole tuntenut ohjaamoa liian pieneksi, mutta satula on kyllä kiskoilla aika takana. Se on varmaan vähän jeesannut teknisissä paikoissa vaikka keula ei mikään superloiva Trancessa olekaan. No uudessa voisin ostaa kyllä L-kokoisen.

Aika paljon kehuja löytyy netistä molemmista Reignin malleista, joskin myös siellä kirjoitetaan kookin mainitsemasta ikääntymisestä. Esim ei sisäisiä vetoja vaijereille, halvimmassa mallissa 3x10.
No tässä on hyvin aikaa miettiä hankintaa, jos runko nättää pysyvän kasassa niin voisin ostaa jonkun edullisemman 140mm keulan ja mietin sitten ehkä Reign kun lumet alkaa sulaa. Onko hyviä vinkkejä tohon sopivista keuloista joissa edessä olisi 15mm akseli? Ohjainlaakereiden kokoa en kyllä tarkkaan tiedä..

Verska-Vesa
16.11.2012, 12.55
Nykyisessä en ole tuntenut ohjaamoa liian pieneksi, mutta satula on kyllä kiskoilla aika takana. Se on varmaan vähän jeesannut teknisissä paikoissa vaikka keula ei mikään superloiva Trancessa olekaan.
Tämä pisti silmään, istutko teknisissä paikoissa?

-W-
16.11.2012, 15.23
Myös uudempaakin Reinoa on tehty 3x10 voimansiirrolla ja eipä tuossa tuliterässä Dunessakaan ole sisäisiä vaijerivetoja, vaan täyspitkillä kuorilla olevat ulkopuoliset vedot (joten sekin lienee auttamatta jo vanhentunut ;) Mutta kyllä 2x10 voimansiirto on mukava nykypäivänä - siinä kun riittää välitykset juuri kivasti kaikkeen mahdolliseen aina asvaltti alamäistä jyrkkiin nousuihin metsässä.

Reign X:ssä on 170mm takana joustoa ja järeämpi keula = sillä ajaa kaikkea mahdollista, mutta enemmän kotonaan ehkä hissienduron tyylisessä rajummassa menossa.

Tavan Reign:ssä puolestaan 152mm takana joustoa ja kevyempää tekoa oleva keula = sillä ajaa kaikkea mahdollista, mutta enemmän kotonaan polkuenduron tyylisessä menossa.

Ja kun sanoit että et varsinaista enduroa, vaan enemmänkin am-tyylistä ajelua jossa kaikki ylämäetkin ajetaan, niin itse ottaisin kyseiseen ajoon noista tavan Reignin. Sitten jos joskus isompi alamäkiryskytys kiinnostaa, niin keulan voi päivittää 160mm jolloin sen kulmakin on jo loivempi kuin Reign X:ssä.

kooki
16.11.2012, 15.36
Reignissä on ollut alusta asti 6" tuumaa joustoa, eli pautiarallaa 152mm.

My bad, käsi ylös virheen merkiksi. Tosin keula Fox float, jonka sisuksiin pitää kyllä kajota vähintäänkin öljyjen muodossa, jos aikoo sen progressiivisuudella saada koko joustomatkan käyttöön...
Voihan se toki olla, että vanhentumisen tuntu on vain kyllästymistä. Taian kokeilla pidempää keulaa, sitten kun jaksan tuon taas kasata. Ens kesä yhtä kaikki jäykkiskurjistelua tarkoituksena vetää. Sen verta tuli modattua tuota vielä, että porasin/viilasin aukot sopiviksi täyspitkille vaijereille. Tuo näyttäs nykyään olevan reilassa.

Hri
16.11.2012, 15.37
Oliko muuten niin, että tavallisessa Reign-mallissa on press-fit keskiö eikä ISCG paikkaa laisinkaan? Kuulostaa aika huonolta vaihtoehdolta ajella yhdellä tai kahdella eturattaalla ilman ohjuria mikäli näin on.

Vaikka rengaskoko ei ihan nykytrendeihin natsaa, niin luulisi tälläkin (http://www.chopmtb.com/2012/11/15/bike-porn-lapierre-spicy-916-sram-xx1-test-bike/) eteenpäin pääsevän. Jopa ilman sitä ohjuria.

miku80
16.11.2012, 15.53
Kattelin tuota Lapierre:ä eilen ja herätti kyllä vahvasti omistamisen halua..

f64
16.11.2012, 19.33
Tämä pisti silmään, istutko teknisissä paikoissa?
hmm, pitääkin miettiä.. kyllä ne taitaa seisaaltaan tulla ajettua, jossain tasaisissa jyrkissä ylämäissä saatan pyöritellä satulasta. Tuolla viittasin sellaiseen missä tosi jyrkkää kivenkylkeä ajaa alas, mutta itse asiassa kyllä siinäkin tulee satulan takana roikuttua eli seisaaltaan sekin. Hissitolppa on kyllä, mutta se on odottanut huoltoa jo yli vuoden.. Hyvin oon näköjään pärjännyt ilmankin ;)

f64
16.11.2012, 19.40
Mutta kyllä 2x10 voimansiirto on mukava nykypäivänä - siinä kun riittää välitykset juuri kivasti kaikkeen mahdolliseen aina asvaltti alamäistä jyrkkiin nousuihin metsässä.

Reign X:ssä on 170mm takana joustoa ja järeämpi keula = sillä ajaa kaikkea mahdollista, mutta enemmän kotonaan ehkä hissienduron tyylisessä rajummassa menossa.
Tavan Reign:ssä puolestaan 152mm takana joustoa ja kevyempää tekoa oleva keula = sillä ajaa kaikkea mahdollista, mutta enemmän kotonaan polkuenduron tyylisessä menossa.
Ja kun sanoit että et varsinaista enduroa, vaan enemmänkin am-tyylistä ajelua jossa kaikki ylämäetkin ajetaan, niin itse ottaisin kyseiseen ajoon noista tavan Reignin. Sitten jos joskus isompi alamäkiryskytys kiinnostaa, niin keulan voi päivittää 160mm jolloin sen kulmakin on jo loivempi kuin Reign X:ssä.
Juuri näin, itsellä ei tule oikeastaan koskaan käytettyä isointa ratasta. Reitit on sen verran optimaalisesti löydetty ettei asfaltilla paljoa ajeta.
Hyvä yhteenveto, ja tuon perusteella tavallinen Reign ois varmaan mulle sopivampi. On siinä aika paljon enemmän ominaisuuksia ihan pakasta vedettynä kuin entisessä Trancessa.

Voihan se toki olla, että vanhentumisen tuntu on vain kyllästymistä. Taian kokeilla pidempää keulaa, sitten kun jaksan tuon taas kasata. Ens kesä yhtä kaikki jäykkiskurjistelua tarkoituksena vetää. Sen verta tuli modattua tuota vielä, että porasin/viilasin aukot sopiviksi täyspitkille vaijereille.
Kyllähän se on tunnustettava, eli 4 ajetun kauden jälkeen alkaa miettiä että saattaisi jo vaihtaa pyörää. Ensiavuksi tulee kyllä tuo keulan vaihto, mutta jos budjetti sallii niin saattaa keväällä tulla pyörän osto. Itse tein saman eli laitoin täyspitkät kuoret vaijereihin. Ja onhan sitä tullut päivitettyä, kun on jo kolmannet kiekot menossa.

f64
16.11.2012, 21.05
Kattelin tuota Lapierre:ä eilen ja herätti kyllä vahvasti omistamisen halua..
Joo, samoin.. jos rahaa olisi enemmän, luultavasti ostaisin Lapierren Zesty 514 tai 714n, ja mielellään sillä uudella IE Shockilla. Ovat vaan aika arvokkaita :P

kooki
16.11.2012, 23.16
Kyllähän se on tunnustettava, eli 4 ajetun kauden jälkeen alkaa miettiä että saattaisi jo vaihtaa pyörää. Ensiavuksi tulee kyllä tuo keulan vaihto, mutta jos budjetti sallii niin saattaa keväällä tulla pyörän osto. Itse tein saman eli laitoin täyspitkät kuoret vaijereihin. Ja onhan sitä tullut päivitettyä, kun on jo kolmannet kiekot menossa.

Ah - viittasin tällä kyllästymisellä itseeni mutta hyvä, että herättää ajatuksia.

f64
17.11.2012, 17.09
Jos f64:llä on nimenomaan Trance X (2009 eteenpäin), niin suosittelen harkitsemaan siihen 140 tai 150 keulaa, lyhyttä stemmiä ja leveää tankoa - pyörä muuttaa luonnettaan ja on hyvin samankaltainen Reignin kanssa.

Mutta tosissaan 140-150mm keula, leveä tanko ja lyhyt stemmi (vakiona noissa on ollut karmean pitkät stemmit nykymittapuulla, varsinkin isoissa rungoissa) muuttavat Trance X:n ihan eri peliksi ja väittäisin tuollaisen setupin olevan erittäin nopea laite keskiverto suomalaisilla poluilla edelleenkin..

No niin, otin neuvosta vaarin ja tilasin keulan. Kysyin yhtä tarjouskeppiä hi5:stä mutta valitettavasti siinä oli 20mm akseli eikä napoihin voi vaihtaa isompaa adapteria. Merliniltä sitten RS Revelation RL 2012 Dual air, eli 150mm joustoa. Antoivat vielä 10% extra-alennusta & free shipping eli 336€. Palaan kommenttien kanssa kunhan saan muutaman lenkin ajettua.
Kiitokset avusta kaikille!

-W-
18.11.2012, 11.38
No niin, otin neuvosta vaarin ja tilasin keulan. Kysyin yhtä tarjouskeppiä hi5:stä mutta valitettavasti siinä oli 20mm akseli eikä napoihin voi vaihtaa isompaa adapteria. Merliniltä sitten RS Revelation RL 2012 Dual air, eli 150mm joustoa. Antoivat vielä 10% extra-alennusta & free shipping eli 336€. Palaan kommenttien kanssa kunhan saan muutaman lenkin ajettua.
Kiitokset avusta kaikille!

Do-dii! ;)

Sitten vain stemmin alta kaikki prikat pois (ja ehkä sitä laakerin päällä olevaa kuituista kartiotakin voi madaltaa jos haluaa), satulaa mahdollisesti jonkin verran eteenpäin (koska satulakulmahan loveni kanssa), leveämpi tanko (noissa melkoisen kapea vakiona) ja stemmin pituudella loput kohdilleen! :cool:

...niin ja se hissitolppa huoltoon! :rolleyes:

syklopaatti
18.11.2012, 18.59
Do-dii! ;)

Sitten vain stemmin alta kaikki prikat pois (ja ehkä sitä laakerin päällä olevaa kuituista kartiotakin voi madaltaa jos haluaa), satulaa mahdollisesti jonkin verran eteenpäin (koska satulakulmahan loveni kanssa), leveämpi tanko (noissa melkoisen kapea vakiona) ja stemmin pituudella loput kohdilleen! :cool:

En ymmärrä. Minä pitäisin ne prikat kyllä stemmin alla jos tässä enskapyörä asentoo haetaan (pystympi). Satula taakse vaan.
Makaava asento ei oo kovin hyvÄ enskatyyppiseen ajoon. IMO

-W-
18.11.2012, 19.53
En ymmärrä. Minä pitäisin ne prikat kyllä stemmin alla jos tässä enskapyörä asentoo haetaan (pystympi). Satula taakse vaan.
Makaava asento ei oo kovin hyvÄ enskatyyppiseen ajoon. IMO

Ainakin isoimmissa runkokoissa on noissa vanhemmissa Tranceissa törkeän korkea emäputki + kyllä se ajoasento nousee ylemmäs jo silläkin kun stemmin lyhentää järkeviin mittoihin. Ja satulan siirto inan eteenpäin nostaa ajoasentoa ennestäänkin (koska tuon keulan muutoksen jälkeen satulakulma on 71.5-72 astetta ja jos silloin vielä siirtää satulan niin taakse kuin saa, niin ei se ajoasento ainakaan kovin tehokas ole, mutta makaava kylläkin). Ja kun on hissitolppa, niin ei perusajoasennosta tarvitse tehdä jopotyylistä.

Kyllä ne vain uudet enskapyörätkin taitaa olla kaikki suhteellisen matalalla etupäällä (esim. L-koon 2012 Dunessa on 125mm korkea emäputki, L-koon 2012 Meta AM:ssa 130mm korkea emäputki, kun puolestaan 2008-2010 Trancessa & Reignissä on L-koossa 165mm korkea emäputki!) ja satula suhteellisen edessä polkemistehokkuuden nimissä (=jyrkkä satulatolpan kulma, mutta kun se tässä tapauksessa menee loivaksi keulan takia anyway, niin en enää tuota pahentaisi ja siiirtäisi satulaa taaksepäin).

Mutta kukin taaplaa tyylillään ja lopulta se mikä itsestä tuntuu hyvältä on se oikea asento -> eli rohkeasti vain kokeilemaan eri kombinaatioita! ;)

syklopaatti
18.11.2012, 20.36
Mutta kukin taaplaa tyylillään ja lopulta se mikä itsestä tuntuu hyvältä on se oikea asento -> eli rohkeasti vain kokeilemaan eri kombinaatioita! ;)
Näinhän se toki on ,että makunsa kullakin. Mulla spessussa 150mm headtube ja silti spasereita stemmin alla sekä 25 asteen 50mm stemmi ohkaamoo nostamaan.
Vielä mietin highriser tankoa siihen.

f64
18.11.2012, 21.09
Do-dii! ;)

Kävin laskemassa että stemmin alta löytyy näköjään 3 spaceria. Eli varaa on laskea. Stemmikin on itse asiassa aika pitkä. Eli todellakin seuraavaksi pyöräksi taidan kokeilla L-runkoista.
Aika lailla jo kuumottaa päästä testaamaan uutta keulaa! laitan varmaan alkuun vain 2 spaceria, vähentäähän voi sitten helposti. Hissitolppa on jo purettu, ei tarvitsisi kuin putsata ja kasata enää.. Ehkä tässä talven mittaan senkin saan aikaiseksi. :)
juu, mittasin tangon, 670mm. Ei se ole kyllä kapealta tuntunut, mutta taitaa olla tyyliin "kun ei paremmasta tiedä"..

-W-
18.11.2012, 21.11
Minullakin oli Trancen aikoihin tanko verrattaen korkealla, mutta kuitenkin "kaukana" (vaikka lyhyempi stemmi olikin). Sitten kun hommasin mäkipyörän, niin se oli todella outo ajaa aluksi kun tanko olikin matalalla ja lähempänä (tosin eipä sitä satulasta poljettukkaan;)..

Nyt sitten kun myin nuo kummatkin pois ja ostin tuon Dunen, niin taas tuntui melko oudolta aluksi kun tanko oli Trancea huomattavasti lähempänä, mutta myös matalammalla. Nyt kun sillä on muutaman kuukauden ajellut alkaa asentoon olla tottunut ja kun vanhaa Tranceani kokeilin (se kun meni tutulle), niin en enää vaihtaisi takaisin. Matalempi etupää lähempänä olevan tangon kanssa jotenkin sopii lopulta itselleni ja tekee ajoasennosta agressiivisemman, jolloin pitoa löytyy myös etupäästä, eikä jopo keuli ihan joka ylämäessä vaikka ajoasento onkin näppärän lyhyt ja kompakti taas rytyyttäessä alamäkiä tolppa alhaalla.

Matalemman etupään trendi näkyy myös kaikkien pyörävalmistajien malleissa ja varmaan hissitolpan tulo mukaan kuvioihin on osaltaa mahdollistanut tämän. Taitaa uudessa Spessun Endurossakin olla L-koossa 130mm emäputki ja todella jyrkkä 75-asteen satulaputki (=mikä myöskin tekee jo hirveän eron satulan paikkaan verrattuna vaikka tuohon 71.5-72 asteen kulmaan).

Mutta ihmiset ei tule samasta muotista ja saman mittaisillakin ihmisillä voi jalkojen ja käsien pituudet vaihdella ihan tolkuttoman monta senttiä. Siihen kun lisätään vielä henkilökohtaiset mieltymykset, niin loppujen lopuksi toisten "suositukset" ei ole kuin jokin aloituspiste sen hyvän ja itselle sopivan ajoasennon suhteen.:)

f64
18.11.2012, 21.35
Mulla on niin vähän kokemusta erilaisista pyöristä, että olen sopeutunut tuohon Tranceen ja pidän sitä "oikeana" tai sopivana. Täytyy kokeilla eri vaihtoehtoja, vaimon pyörästä voin napata lyhyen stemmin testiin. Eikä stongat paljoa maksa.
Loivempi ohjauskulma helpottaa varmasti alamäissä mutta saa nähdä onko uudella keulalla noilla osilla liian jopomainen. Siinähän sen näkee pääseekö samoja jyrkkiä mäkiä ylös kuin ennen. Normilenkillä ihan lopussa on yksi referenssimäki missä on hyvä ottaa vertailukohtaa. Omat mittasuhteet eli pitkät jalat ja kädet, lyhyt selkä, muovaa tietty omaan suuntaansa. Mitään erityisen makaavaa ajoasentoa en ole etsimässä. Se että pystyy istumalla ajamaan on tällä kunnolla aika must, muuten alkaa lenkit lyhynemään jos ajan pelkiltä "tapeilta" :)

Greycap
19.11.2012, 01.36
Vaikkei enduropyöriä itsellä olekaan niin havainnot tuosta ajoasennon säädöstä...

Löytyy Spessuja kaksin kappalein, M-kokoinen Camber jossa 20° 90mm stemmi sekä 720mm tanko käsittääkseni 1" korotuksilla ja 17,5" Rockhopper jossa 8° 75mm stemmi sekä 680mm tanko myöskin 1" korotuksilla. Viime kesänä testailin huvikseni osia ristiin ja tulokset oli hämmästyttävänkin suuria. Camber lyhyellä stemmillä muuttui kyllä matalammaksi ja herkemmäksi mutta se oli jo ihan liian lyhyt mihinkään järkevään ajoon, koko ajan tuntui siltä että kuski putoaa joko tangon yli tai satulasta taaksepäin. Voisi olla tosi hyvä jos ei tarvitsisi ajaa satulasta ollenkaan mutta kun usein tarvitsee. Rockhopper pitkällä ja korkealla stemmillä taas muuttui sellaiseksi Jopoksi ettei mitään tolkkua... tuli siitä helppo ja rauhallinen ajaa mutta ihan turha yrittääkään vauhdilla ylämäkeen kun tanko tuntuu olevan silmien korkeudella eikä siitä saa enää minkäänlaista tukea putkelta runttaamiseen.

Eniten yllätti se että tuossa kuitenkaan ei puhuta kuin kahden sentin muutoksesta pystysuunnassa ja yhdestä sentistä pituussuunnassa mutta ne sentit riittivät tekemään kummastakin pyörästä surkean tietyissä olosuhteissa. On siinä ilmeisesti ihan syynsä miksi niihin laitetaan tehtaalta mitä laitetaan koska vaihtamalla ei parantunut. Tosin nyt jos pääsisin tällä kokemuksella pyörää ostamaan voisin harkita jopa Camberia L-kokoisena ja jollain matalalla 60mm stemmillä, ohjaamon pituus ja korkeus pysyisi samana mutta saisi sen herkkyyden lisäyksen.

AK-87
19.11.2012, 09.22
Meni jo tuonne videotopikkiin, mutta ehkä täällä on "kohdeyleisö" paremmin läsnä :)

http://vimeo.com/53790274

f64
19.11.2012, 22.53
Hieno pätkä! Heti aloin suunnittelemaan lenkkiä huomiselle. Ja keskiviikolle ja sunnuntaille.

Rikke
20.11.2012, 12.59
Speksaaminen käy jo ensikautta varten kuumana joten muutama kyssäri olisi.

Itselläni pyörä orange five,miettinyt pyörään isompi joustoista keulaa ja iskaria.
Molemmissa päissä 140mm joustoa,muillla kokemuksia jouston lisäämisestä kyseiseen pyörään ja mitä etuja tuo?

Jostain britti foorumeilta lueskelin että 160mm keula vs 140mm että 140mm olisi parempi kyseiseen pyörään.muilla kokemuksia?

Joku elka 5 varmaan taakse voisi olla aika passeli.

sakuvaan
20.11.2012, 13.03
Speksaaminen käy jo ensikautta varten kuumana joten muutama kyssäri olisi.

Itselläni pyörä orange five,miettinyt pyörään isompi joustoista keulaa ja iskaria.
Molemmissa päissä 140mm joustoa,muillla kokemuksia jouston lisäämisestä kyseiseen pyörään ja mitä etuja tuo?

Jostain britti foorumeilta lueskelin että 160mm keula vs 140mm että 140mm olisi parempi kyseiseen pyörään.muilla kokemuksia?

Joku elka 5 varmaan taakse voisi olla aika passeli.

Erot näkee heti jos vertailet Five AM ja normimallia keskenään orangen sivuilla (Five AM'ssa 160mm keula), se mitä sinne haluaa laittaa on ihan ittestä varmaan kiinni mitä haet :) mutta jos ihan jousi-iskaria taakse meinaat laittaa niin 160mm nokan mä laittaisin, sitä voi lyhentää jälkikäteen jos siltä tuntuu.

Rikke
20.11.2012, 15.23
Erot näkee heti jos vertailet Five AM ja normimallia keskenään orangen sivuilla (Five AM'ssa 160mm keula), se mitä sinne haluaa laittaa on ihan ittestä varmaan kiinni mitä haet :) mutta jos ihan jousi-iskaria taakse meinaat laittaa niin 160mm nokan mä laittaisin, sitä voi lyhentää jälkikäteen jos siltä tuntuu.

http://www.fillaritori.com/viewtopic.php?f=14&t=9437
Mahtaakohan kyseinen iskari istua fiveen?Tietoa?

AK-87
20.11.2012, 17.46
Orankin sivuilla lukee Fiven spekseissä "Shock length: 190". Että ei passaa tuon linkin Elka. Iskunpituutta en tiedä, joku orankilainen varmaan tietää.

miku80
20.11.2012, 18.53
Kona Process DL (http://www.bikeradar.com/mtb/gear/category/bikes/mountain/full-suspension/product/review-kona-process-dl-46712) testissä.. Tuo on kyllä vakavasti harkinnassa tosin se perusmalli kun tuo Deluxe tuppaa olemaan hieman hintava..

syklopaatti
20.11.2012, 21.33
Kona Process DL (http://www.bikeradar.com/mtb/gear/category/bikes/mountain/full-suspension/product/review-kona-process-dl-46712) testissä.. Tuo on kyllä vakavasti harkinnassa tosin se perusmalli kun tuo Deluxe tuppaa olemaan hieman hintava..
Ois varmaan kova sana tuo perusmallikin. Speksatahan voi sit ajan mittaan.
Sitäpaitsi speksaus on kivaa.:)

miku80
20.11.2012, 22.02
Tottahan tuokin eikä perusmallissa omast mielest mitään varsinaista heikkoa lenkkiä ole.. Oli paikallisen kauppiaan kanssa juttua jos sais Processin joku viikonloppu koeajoon.. Kunhan kattoo millaseksi tuo budjettikin loppupeleissä muodostuu..

Verska-Vesa
20.11.2012, 23.53
Crank Brotherssin tolpan laskisin heikoksi lenkiksi.

miku80
21.11.2012, 00.48
No olemas jo reverb nii äkkiäkös vaihtaa jos ei kestä/toimi/tykkää.. lähinnä tuota takaiskaria miettiny ettei taida kovin kaksinen olla et jos tuo nykyinen kashima rp23 siihen sopis ku siitä oon tykänny..

drop
21.11.2012, 01.18
Iskari ei ole vain pituudesta kiinni.

miku80
21.11.2012, 01.29
Saakos muuten noista foxeista tunea muutettua?

Kemizti
21.11.2012, 07.45
saa, ainakin alan liikkeissä, joista tunnetuimpia ehkä r-tech ja fillariosa..

VilliVille
26.11.2012, 16.45
Onko kellään täällä kokemusta Bansheen pyöristä? Etenkin tuo Rune (http://bansheebikes.com/rune). Ei kyllä näköjään ole edes maahantuojaa suomeen...

au
26.11.2012, 16.52
Onko kellään täällä kokemusta Bansheen pyöristä? Etenkin tuo Rune (http://bansheebikes.com/rune). Ei kyllä näköjään ole edes maahantuojaa suomeen...
Runesta ei, mutta yleisemmin: mulla oli vuoden verran Spitfire. Se oli hyvä ja oikeestaan yks harvoista laitteista, minkä myyminen on jälkeenpäin jääny vähä kaivelemaan.
Mun versio tuli englannista (Freeborn) mutta sitä ennen kyselin Ruotsin maahantuojalta, joka oli oikein avulias ja nopea vastailemaan, mutta silloin oli toi Spitfire vähän kiven alla.

AK-87
26.11.2012, 16.53

Meinasin hommata tuon wanhemman Runen, mutta päädyin NP Megaan lähinnä hintapoliittisista syistä. Uusi Rune näyttää paperilla aikasta jeessiltä. Yleisesti ottaen Bansheet nauttivat korkeaa arvostusta piireissä ja olen kuullut huhuja, joiden mukaan pitkän linjan enskakuskit on tuollaisia jo laittaneet tilaukseenkin... :)

Prestige
26.11.2012, 18.40
No olemas jo reverb nii äkkiäkös vaihtaa jos ei kestä/toimi/tykkää.. lähinnä tuota takaiskaria miettiny ettei taida kovin kaksinen olla et jos tuo nykyinen kashima rp23 siihen sopis ku siitä oon tykänny..

Ymmärtääkseni juurikin värkätty huolella tuota runko ja iskari yhdistelmää niin että pitäisi toimia erinomaisesti keskenään. Jos tuosta iskarista ei tykkää niin sitten ennemmin vissiin RockShox Monarch Plus HV RC3 joka on tuossa DL mallissa kuin fox. Tuota Plussa mallia on ainakin kovasti internetti kehunut.

Iglumies
27.11.2012, 15.05
Onhan kaikki muutkin sitä mieltä, että mun vanha Nomad mk1 kannattaisi päivittää uudempaan.

http://reviews.mtbr.com/wp-content/uploads/2012/09/Y4Q6773.jpg

JackOja
27.11.2012, 15.08
Onhan kaikki muutkin sitä mieltä, että mun vanha Nomad mk1 kannattaisi päivittää uudempaan.

Joo päivitä!

(olisit laittanut gallupin tuonne kyselyihin nin saatais tilastotietoa :o)

kauris
27.11.2012, 16.04
Toi on kyllä hieno. Myös väritys kelpaisi minulle.

Ari
29.11.2012, 23.11
Jenkkifoorumin puolella kovasti odotellaan isompaa uudistusta Blur/Nomad -akselille, ehkä 650b? Mitoituksia voisivat vähän samalla rukata nykysuuntaan kulmien ja vaakaputkien osalta..

Prestige
30.11.2012, 23.52
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/76426_10151166137697963_1088894000_n.jpg

Siinä maastopyörää enduroon, Kona Process DL 2013

Iglumies
01.12.2012, 09.29

*nipstennispallonvärinenrunko*

Näyttää mullakin kovasti siltä, että tuleva Nomadi on tuollainen väritön ;)

syklopaatti
01.12.2012, 11.56
Siinä maastopyörää enduroon, Kona Process DL 2013
Tosi hieno peli. Arvasin ,että valitset tuon niiden muiden sijaan.
Testi jutussa loisti jo process isoin kirjaimin. Kulkee varmaan lujaa enskaudella.

miku80
03.12.2012, 12.16
Joulupukkikin ajaa Process:lla :)

https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/395043_10151202562645326_677694799_n.jpg

Tmh
03.12.2012, 17.04
Sägi vaikuttais olevan kohillaan...

miku80
03.12.2012, 17.30
kattelin kans ettei taida pukki tietää et sinne iskariin kuuluu laittaa ilmaa...

kaakku
03.12.2012, 19.02
Jospa lahjasäkissä ei ookkaan pelkkiä pehmeitä paketteja ;)

Hösö
04.12.2012, 01.20
Kysympä täältäkin vielä, vaikka kaikki onkio spexattu valamiiksi! :D

jos rahaa on vähän(lue n.1100€, ehkä 10-15% lisävaraus), niin mitä runkoa lähetään kuumotteleen! Toi tituksen el guapo on kyllä listan kärjessä tällä hetkellä! Mitäs muuta löytyy markkinoilta!?? Meikä on tipahtanu skenestä hetkeksi ulos, joten en viimisimpiä vouhotuksia tiiä!

keulilla tippuu vanaha revelationi 150mm mitassa ja sitä ei ole tarkoitus vaihtaa...muuten partsit ihan peruskuraa...

niin ja enskaa ois tarkotus rossata enskesänä!

olliii
04.12.2012, 02.26
http://www.mountainbikebitz.com/nukeproof-mountain-bike-frames-c-7599.html <-- taitas just ja just mennä budjettiin nuo uudet megat, tosin niiton saatavilla vasta helmikuussa.

xc-pyöräilijä
04.12.2012, 07.39
http://www.mountainbikebitz.com/nukeproof-mountain-bike-frames-c-7599.html <-- taitas just ja just mennä budjettiin nuo uudet megat, tosin niiton saatavilla vasta helmikuussa.

1099 puntaa ~ 1750 euroa

Verska-Vesa
04.12.2012, 11.13
1099 puntaa ~ 1750 euroa
Ota 400 euroa pois niin ollaan lähellä.

xc-pyöräilijä
04.12.2012, 11.53
Ota 400 euroa pois niin ollaan lähellä.

Jaa... Ihan kyllä valuuttamuuntimesta katoin tämän hetkisen kurssin mukaan..

Edit. No oikeessa olit. Mulla kai tapahtu näppihäiriö..

syklopaatti
28.12.2012, 18.50
Tommonen sattu silmään. Laitampa vaikka tähän ketjuun kun tais siinä olla jotain pyöräarvostelujakin.
http://www.pinkbike.com/news/Release-Enduro-Mountainbike-Magazine-002.html (http://www.pinkbike.com/news/Release-Enduro-Mountainbike-Magazine-002.html)

Avekkis
29.12.2012, 22.20
Moi.
Ajattelin ensi kesäksi päivittää Canyon nerve AMän enskafillariin, kun olen alppireissuakin suunnitellut ensi kesälle. Enskakisoja jonkun verran tulee kierrettyä varmasti jatkossakin..
Canyon striveä olen katellut jo muutaman vuoden verran, nyt taitaa lastentauditkin olla jo korjattu. Mallin kanssa olen tässä arponut, budjetti on hyvinkin joustava tarvittaessa, mutta kyllä hinta/laatu saisi silti olla kohdillaan. Iskarin pituus tossa on 200/57, eli ymmärsinkö oikein että tohon sopii mm cane creek DB tai elka?

Noista malleista.. 8 (http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=3047#tab-reiter2) vs 9 (http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=3048#tab-reiter2), hintaero 600euroa jolla saa charger expertien (kelpo kiekot ilmeisesti?) sijaan iodine 3, hiilikuitukammet, XTn tilalle X0 (onko paremmat?) ja kashimat takajouseen. Tangolla/stemmillä ei niin väliä, nykysestä siirtyy nukeproof warheadit. Kannattaako 600euron lisäpanos? .....ja sittenhän siitä ei ole enää kun 400e niin saa jo Crossmax SXt ja eteenkin sen blingbling kashiman. Mulla on olemassa hope evopro2/stanflowt, joten toimisko esim noi charger expertit kakkoskiekkoina ihan hyvin?

​Eli toisin sanoen onko tossa 8.0ssa mitään niin huonoa että olisi välttämätöntä sijoittaa lisää? Esim XT vaihtajat on mulle enduropyörään ihan tarpeeksi hyvät..

Koeajoa olen koittanut tässä kysellä.. sinänsä canyonista toiseen uskallan hypätä koeajamattakin, mutta olishan se hyvä vähän vertailla.
Cube Frizziä olen testannut vähän enemmän ja Mondraker Dune RRää todella paljon vähemmän. Kumpikin ihan ok jne, mutta jotenkin ei säväyttänyt.
Nukeproofin uusi Mega AM ja transition Covert mm kiinnostaisi kanssa..

Canyon on tietenkin noista halvin, mutta kotimaisesta liikkeestä ostetusta saisin alvit pois. Nukeproofia ei taideta suomessa myydä lainkaan.
Suositelkaa ihmeessä muitakin :)

Avekkis
29.12.2012, 22.22
Ainiin ja omaan silmään Strive on hienoin 160mm jousto mitä on olemassa xd
Covert on lähes yhtä komee

olliii
29.12.2012, 23.29
Nopeesti kuvista katottuna näyttää kyllä melko ahtaalta tuo linkkuhärdelli että voi double barrelit jäädä asentamatta.

Verska-Vesa
30.12.2012, 00.52
Eikös siinä mennä käytännössä vain huonompaan suuntaan kun perusvarmat Chargerit (no onhan niissä ihan liian vähän pinnoja) vaihtaa johonkin Crank Brotherssin näyttelypyöräkiekkoihin?
Active Bike Tampereella on myynyt Nukeprooffeja, nykytilanteesta en tiedä.

TimoF
30.12.2012, 09.38
​Eli toisin sanoen onko tossa 8.0ssa mitään niin huonoa että olisi välttämätöntä sijoittaa lisää?

Koeajoa olen koittanut tässä kysellä..

Charger Experteistä en tiiä, mut Charger Prot on ollu pirun hyvät ykköskiekkoinakin. Bikeradarin kiekkotestien (http://www.bikeradar.com/mtb/gear/article/best-mountain-bike-wheels-33865/) perusteella lisäpanostus Crossmaxeihin saatikka Crack Brotherseihin ei ainakaan toimivuuden kannalta ole välttämätöntä. X0:sta ei oo kokemusta, mut useamman vuoden oon ajanu X9:llä enkä oo kokenut minkäänlaista valaistumista, joten seuraavaan pyörään tulee XT:t.

edit: Vesa jo mainitsikin Activebiken. Uusia Covertteja ei oo vielä näkyny eikä kuulunu... :mad:

Avekkis
30.12.2012, 10.01
Näyttäisi olevan active biken sivuilla ainakin 2013 pulse pro, joten taitavat jälleenmyydä tosiaankin. Olin katsovinani nukeproofin sivuilta ettei Suomessa ole myyjää.
Hyvä näin, kiitoksia, heti tuli hyvää apua :)

Avekkis
30.12.2012, 11.02
Oho siellähän olis 2012 Mega pro 3000e, saiskohan keltasena :P
Koeajokin olis saatavilla....
pitää laittaa viestiä

syklopaatti
30.12.2012, 21.53
Moi.
Ajattelin ensi kesäksi päivittää Canyon nerve AMän enskafillariin, kun olen alppireissuakin suunnitellut ensi kesälle. Enskakisoja jonkun verran tulee kierrettyä varmasti jatkossakin..
Minä sinuna kattelisin Spessu enduro evoo ,pivotin firebirdiä, Knollyn chiljotinia, Giant reighniä ,Conan Acradadabraa, yms. semmosta pyörää mikä vie tajun ,eikä tarvii olla heti vaihtamassa. Väitän ,vaikka ne on kalliita niin ne tulee loppupeleissä halvemmaks, puhumattakaan siitä laadusta ja ajettavuudesta.

TimoF
31.12.2012, 09.27
Minä sinuna kattelisin semmosta pyörää mikä vie tajun

Onkse sit hyvä jos taju lähtee? :seko: :rolleyes:

Hyvin se näyttää Strivekin liikkuvan ku Joe Barnes on puikoissa (http://enduro-mtb.com/en/video-joe-barnes-testing-out-his-new-canyon-strive-on-the-isle-of-tenerife/).

syklopaatti
31.12.2012, 18.00
Onkse sit hyvä jos taju lähtee? :seko: :rolleyes:

Hyvin se näyttää Strivekin liikkuvan ku Joe Barnes on puikoissa (http://enduro-mtb.com/en/video-joe-barnes-testing-out-his-new-canyon-strive-on-the-isle-of-tenerife/).
Juu. Onhan se myönnettävä ,että kuskihan sitä pyörää vie ,enkä ole millää canyonin dissausmielellä kirjottelemassa.
Laitoin vaan vaihtoehtoja pöytään.

coma
31.12.2012, 18.01
http://www.redbull.com/en/bike/video-series/1331575807015/mtb-enduro-bike-reviews

http://www.bikeradar.com/mtb/gear/category/bikes/mountain/product/review-pivot-firebird-custom-12-46652

miku80
31.12.2012, 18.42
Piti ottaa koeajoon Konan process ja satori mut flunssa lykkäs suunnitelmia ja nyt on kunnon vesikelit kun flunssa rupee helpottaan.. Luultavasti noista kahdesta valikoituu maastopeli ens vuodelle vaikka olishan se cadabrakin kova vaihtoehto..

Avekkis
31.12.2012, 19.05
Pivot ja Specialized jää multa oikeestaan ulos ihan sen takia, että niitä on oikeesti aika monella. Jostain syystä sillä on mulle väliä :P
Tässähän käy lopunperin niin, että ostan minkä tahansa asiallisen fillarin, niin en tule pettymään. Speksailu jatkukoon :) Hyviä ehdotuksia ja linkkejä tullut, kiitos.

sakuvaan
31.12.2012, 20.04
Pivot ja Specialized jää multa oikeestaan ulos ihan sen takia, että niitä on oikeesti aika monella. Jostain syystä sillä on mulle väliä :P
Tässähän käy lopunperin niin, että ostan minkä tahansa asiallisen fillarin, niin en tule pettymään. Speksailu jatkukoon :) Hyviä ehdotuksia ja linkkejä tullut, kiitos.

Noin yleisesti noista crank brothers/mavic/eastonin kiekoista missä käytetään eksottisia pinnoja ja kehiä, jos sellaisen menee paskomaan yleensä korjaus on, ei halpaa.

CB'n pinnat maksaa noin 8 euroa, kappale ja kauan kestää että saa?

Pistin yhden fulcrumin takakehän vähän huonoksi, varaosakehä 144 euroa, koko kiekko ~200, eikä hajua kauan uuden saamisessa olisi kestänyt.

Nyt kaikki ajossa olevat kiekot on 32 pinnan kehiä ja napoja, hätätilassa voi vaihtaa merkkiä kun 'nn' varaosaa ei ookkaan varastossa.

Henkka.k
31.12.2012, 21.04
Noin yleisesti noista crank brothers/mavic/eastonin kiekoista missä käytetään eksottisia pinnoja ja kehiä, jos sellaisen menee paskomaan yleensä korjaus on, ei halpaa.

CB'n pinnat maksaa noin 8 euroa, kappale ja kauan kestää että saa?

Pistin yhden fulcrumin takakehän vähän huonoksi, varaosakehä 144 euroa, koko kiekko ~200, eikä hajua kauan uuden saamisessa olisi kestänyt.

Nyt kaikki ajossa olevat kiekot on 32 pinnan kehiä ja napoja, hätätilassa voi vaihtaa merkkiä kun 'nn' varaosaa ei ookkaan varastossa.

Saksassa Mavic kehät maksaa noin 100-110€, esim Stans Flow Ex samoissa hinnoissa. Mavic pinnoja saa 30€:lla 12kpl, tai yksitellen 4-5€. Oon 4 vuotta ajanu Mavic Deemax ja Crossmax kiekoilla ja pari pinnaa sekä yhden Deemax takakehän oon uusinu. Tosi tyytyväinen. Pari kertaa on renkaasta ilmat purpannu ja silloinkin kyseessä on ollu Maxxiksen yli löysä rengas. Oon huomannnu että Maxxiksella on laatu ongelmia renkaissa ja jotku on jo heti uutena niin löysiä että mahdoton ajaa tubeleksena.

sakuvaan
31.12.2012, 23.10
Saksassa Mavic kehät maksaa noin 100-110€, esim Stans Flow Ex samoissa hinnoissa. Mavic pinnoja saa 30€:lla 12kpl, tai yksitellen 4-5€. Oon 4 vuotta ajanu Mavic Deemax ja Crossmax kiekoilla ja pari pinnaa sekä yhden Deemax takakehän oon uusinu. Tosi tyytyväinen. Pari kertaa on renkaasta ilmat purpannu ja silloinkin kyseessä on ollu Maxxiksen yli löysä rengas. Oon huomannnu että Maxxiksella on laatu ongelmia renkaissa ja jotku on jo heti uutena niin löysiä että mahdoton ajaa tubeleksena.

Flow Ex suomessa (hi5) 90 euroa, pinnat noin ~2x DT Swiss compin hinta, siihen vielä se mavicin oma speciaali lukkonippa päälle olikohan euron laaki... väitän että kallista on, edelleen. :)

Henkka.k
31.12.2012, 23.27
Flow Ex suomessa (hi5) 90 euroa, pinnat noin ~2x DT Swiss compin hinta, siihen vielä se mavicin oma speciaali lukkonippa päälle olikohan euron laaki... väitän että kallista on, edelleen. :)

Ne lukkonipathan on niissä Mavicin pinnoissa valmiina! Ei niitä tartte erikseen ostaa. Ja pointti oli muutenkin että niitä pinnoja ei edes tartte ostella ja että Mavic tuotteita ei kannata vältellä ku on oikeesti hyvä laatuista kamaa.

Tuntsan Palo
01.01.2013, 00.05

Ja vasta reilu vuosi sitten ostin yksilöllisen Pivotin. Toisaalta nyt erikoisempaa ja harvinaisempaa pyörää hakevalle voisi vakavissaan suositella Trekin Remedyä. Äkkiäpä ajat ovat muuttuneet.

Hösö
01.01.2013, 11.30
Onko tuo minunkin mainitsema titus liian sippi kampe?

On-onelta sen saapi tyyliin ccdb airin hinnalla. Toki taiwanin kamaa, mut eiköhän niin ole 85-90% kaikissa tapauksissa?

Verska-Vesa
04.01.2013, 15.31
Viime syksynä alkoi tuntua siltä että vois vaihtaa lenkki-/enskapyörän taas täpäriin reilun viiden vuoden jäykistelyn jälkeen. Tai siis rungon vaihtoa vain olen ajatellut, jäykkisrunko luovuttaa komponentit (ainakin suurimmaksi osaksi).
Tällä hetkellä seuraavat rungot aiheuttaa hankkimishaluja, lähinnä paperilla toimivien speksien (noin 17" satulaputki ja silti noin 420mm reach, loivahko (66-67) keulakulma, riittävän lyhyt perä (n. 425-430 mm), sopiva joustomatka (140mm +-10mm)) ansiosta:

Nukeproof Mega TR
Orange Five
Banshee Spitfire (uusi 2013-malli)
Cotic Rocket

Onko kellään mitään syytä, miksi jotakin noista pitäisi erityisesti välttää? Tosin Nukeproofia ja Bansheeta ei vielä edes saa kaupasta, joten ei niistä voi kellään kokemusta ollakaan. Tai olenko unohtanut jonkin potentiaalisen vaihtoehdon (kriteerit tuolla ylempänä)?
Kaikki nuo on melko identtisellä geometrialla ja taitavat olla suunnilleen samanpainoisia. Kaikki on suunniteltu toimimaan 140-160 mm keulalla, vaikka takajuuston määrä rungoissa vaihtelee välillä 130-150 mm.
Kauhean vaikea valita, tosin kaikkien hintaa en vielä tiedä, se voi ehkä kallistaa vielä kuppia johonkin suuntaan.

AK-87
04.01.2013, 15.59
Mulle kelpais noista kaikki. Nyt tallissa on Mega 2012 eli mark I ja nuo uudet näyttää vähintäänkin yhtä näppäriltä. Mites olis noiden lisäksi sitten esim. SC Butcher? Sportaxissa 2012 M-koko karvan alle pari tonnia. Geossa ilmoitetaan 67,5 keulalle kulmaksi, mutta se on mittailtu 529mm A-C keulalla.

Coticciakin on tallissa, mutta työmatkapyöräversiona. Siihenkin olen tyytyväinen kyllä ja Coticin laatu hivelee täydellisyyttä mun mielestä, runko on nätisti viimeistelty.

sakuvaan
04.01.2013, 16.02
Viime syksynä alkoi tuntua siltä että vois vaihtaa lenkki-/enskapyörän taas täpäriin reilun viiden vuoden jäykistelyn jälkeen. Tai siis rungon vaihtoa vain olen ajatellut, jäykkisrunko luovuttaa komponentit (ainakin suurimmaksi osaksi).
Tällä hetkellä seuraavat rungot aiheuttaa hankkimishaluja, lähinnä paperilla toimivien speksien (noin 17" satulaputki ja silti noin 420mm reach, loivahko (66-67) keulakulma, riittävän lyhyt perä (n. 425-430 mm), sopiva joustomatka (140mm +-10mm)) ansiosta:

Nukeproof Mega TR
Orange Five
Banshee Spitfire (uusi 2013-malli)
Cotic Rocket

Onko kellään mitään syytä, miksi jotakin noista pitäisi erityisesti välttää? Tosin Nukeproofia ja Bansheeta ei vielä edes saa kaupasta, joten ei niistä voi kellään kokemusta ollakaan. Tai olenko unohtanut jonkin potentiaalisen vaihtoehdon (kriteerit tuolla ylempänä)?
Kaikki nuo on melko identtisellä geometrialla ja taitavat olla suunnilleen samanpainoisia. Kaikki on suunniteltu toimimaan 140-160 mm keulalla, vaikka takajuuston määrä rungoissa vaihtelee välillä 130-150 mm.
Kauhean vaikea valita, tosin kaikkien hintaa en vielä tiedä, se voi ehkä kallistaa vielä kuppia johonkin suuntaan.

Femmahan on voittanu n+1 kertaa, ei voi vikaan mennä tuossa?

Bansheessä on taasen flip chipit että sitä voi viritellä eri geometrioille/BB korkeudelle, ilmeisesti siihen on tulossa vielä 650b dropoutit ja runkoon voi uittaa jousi-iskareita jos haluaa ja akselikokoja voi muuttaa dropouttien kanssa sopivaksi.

Jooseppi
04.01.2013, 16.19
Mulle kelpais noista kaikki. Nyt tallissa on Mega 2012 eli mark I ja nuo uudet näyttää vähintäänkin yhtä näppäriltä. Mites olis noiden lisäksi sitten esim. SC Butcher? Sportaxissa 2012 M-koko karvan alle pari tonnia. Geossa ilmoitetaan 67,5 keulalle kulmaksi, mutta se on mittailtu 529mm A-C keulalla.

Coticciakin on tallissa, mutta työmatkapyöräversiona. Siihenkin olen tyytyväinen kyllä ja Coticin laatu hivelee täydellisyyttä mun mielestä, runko on nätisti viimeistelty.

Ootko testannut? Onkohan kuinka mahtava pyörä? :eek:

Verska-Vesa
04.01.2013, 16.28
Butcher on omaan makuun (ainakin paperilla) liian korkea/lyhyt, jos se olisi mediumin korkuinen ja largen pituinen niin se saattaisi olla tuossa listassa myös.
Tosin keula voisi silti olla loivempi, satulakulma jyrkempi ja keskiö matalampi. En tosin ole ikinä ajanut tuolla pyörällä, eli tämä ei perustu käytännön kokemukseen :D

Rahka
04.01.2013, 16.36
Banshee kyllä vaikuttaa muokattavuudeltaan aika monipuoliselta. Femman kanssa ei voi tosiaankaan mennä pieleen, itselläni olisi moinen jos ois DH-pyörä tallissa :). Alpine siis hoitaa mulla ainoan pyörän virkaa.

polkukettu
04.01.2013, 18.10
Pakon edessä saan onneksi/pitää omaa Rocky Mountainin Slayeria päivittää voimasiirron osalta.

Viime vuodet on mennyt 1 x 9 voimansiirrolla, eturattaaan ollessa 32 tai 34 piikkinen, ja samoilla spekseillä jatkan myös tulevaisuudessa. Nyt olisi menossa kammet vaihtoon.

Mikä se suuntaus on, pitäisikö laittaa jotkin freeride kammet, joissa paikka vain yhdelle rattaalle, vai ostaa edelleen kammet joissa mahdollisuus kahdelle hammasrattaalle? Mitkäs ne on tällä hetkelle kovimmat tekijät/mallit kampi-markkinoilla?

Patrik
04.01.2013, 18.11
...jäykistelyn jälkeen...

Aiotko oikeasti luopua mahdollisuudesta kantaa kotiin maailman kauneimman pokaalin tulevana kautena?!

sakuvaan
04.01.2013, 18.29
Pakon edessä saan onneksi/pitää omaa Rocky Mountainin Slayeria päivittää voimasiirron osalta.

Viime vuodet on mennyt 1 x 9 voimansiirrolla, eturattaaan ollessa 32 tai 34 piikkinen, ja samoilla spekseillä jatkan myös tulevaisuudessa. Nyt olisi menossa kammet vaihtoon.

Mikä se suuntaus on, pitäisikö laittaa jotkin freeride kammet, joissa paikka vain yhdelle rattaalle, vai ostaa edelleen kammet joissa mahdollisuus kahdelle hammasrattaalle? Mitkäs ne on tällä hetkelle kovimmat tekijät/mallit kampi-markkinoilla?

XX1 :D

http://www.sram.com/sram/mountain/family/xx1

zeizei
04.01.2013, 18.53
Aiotko oikeasti luopua mahdollisuudesta kantaa kotiin maailman kauneimman pokaalin tulevana kautena?!

Eikös se ole vähän tylsää, jos vaan voittaa ;)

AK-87
04.01.2013, 18.55
Ootko testannut? Onkohan kuinka mahtava pyörä? :eek:

En ole ajanut parkkipaikalta pidemmälle, mutta vaikuttaa sangen asialliselta. Kaveri sellaisella ajelee sekolaiset maastoporukkalenkit. Kyseisestä konkelista oli jossakin F-lehdessäkin foto noin vuosi takaperin.

Omaan Megaani oon kyllä tyytyväinen, nyt kun iskari alkaa olla asetuksissa. Offset reducerit tuohonkin piti laittaa, kuten laittaisin moneen muuhunkin 2012 ja 2013 AM-runkoon. Bansheet menisivät ehkä sellaisenaan, kun niissä on säätövara firman puolesta jo ihan jees.

Onhan se reilua, että Vesa antaa muillekin saumoja jäykkissarjan voittoon :)

AK-87
04.01.2013, 19.03

Voihan sitä laittaa vain yhden rattaan mihin kampiin tahansa. FR-kammet on helvetin painavia, että jollei sellaiselle kestävyydelle oikeasti ole tarvetta, niin mieluummin jotkin pykälää kevyemmät. Shimanon SLX on ollut parisen vuotta sellainen perus/järkivalinta hyvällä hinta/paino/kestävyyssuhteella. Jos on taskussa muutakin ku kädet niin sitten vaikkapa SRAMin X0 (hiilaria) tai RaceFacen SixC (hiilaria).

sakuvaan
04.01.2013, 19.11
Voihan sitä laittaa vain yhden rattaan mihin kampiin tahansa. FR-kammet on helvetin painavia, että jollei sellaiselle kestävyydelle oikeasti ole tarvetta, niin mieluummin jotkin pykälää kevyemmät. Shimanon SLX on ollut parisen vuotta sellainen perus/järkivalinta hyvällä hinta/paino/kestävyyssuhteella. Jos on taskussa muutakin ku kädet niin sitten vaikkapa SRAMin X0 (hiilaria) tai RaceFacen SixC (hiilaria).

X0 kampiin voi rakentaa spiderless rattaan myös näillä:

http://www.fillariosa.fi/epages/fillariosa.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/20120930-11092-151329-1/Products/MRPBLINGRING/SubProducts/MRPBLINGRING-0001

AK-87
04.01.2013, 19.16
Vähän lisää spämmiä:

Tässä on runkoloidi, joka multa jäi ostamatta. Last Bikes Herb 160.

http://www.last-bikes-shop.com/WebRoot/Store17/Shops/62262325/4F2D/439F/CE85/FE7D/6C11/C0A8/28B8/E451/Herb-160-frame-800-600.jpg

En tiedä onko hyvä, mutta geot näytti lupaavalta. Valkkasin kuitenkin Megan lopulta.

teehak
04.01.2013, 19.19
Butcher on omaan makuun (ainakin paperilla) liian korkea/lyhyt, jos se olisi mediumin korkuinen ja largen pituinen niin se saattaisi olla tuossa listassa myös.
Tosin keula voisi silti olla loivempi, satulakulma jyrkempi ja keskiö matalampi. En tosin ole ikinä ajanut tuolla pyörällä, eli tämä ei perustu käytännön kokemukseen :D

Moro.
Miulta löytyy Butcher M-kokosena ja oon ajanu sillä viime kesän kaikki maastolenkit ja Kolin Kieroksenkin 80km,aikaa meni jos oikein muistan niin 5h40min. Ite tykkään tosi paljon pyörästä, siitä saa keulaa vaihtamalla moneen ajoon sopivan. Siinä nyt paikallaan 36 rc2 foxi ja dhx 5 löytyy perään jos haluu hyppiä (lue uskaltaa). Voimansiirto on 2x9. Keula on "järeä" mutta mielestäni sopii hyvin. Jos kiinnostaa kokemukset niin vastailen mielelläni :)

Hri
04.01.2013, 19.31
Tuota Last Herbiä on aika monessa paikassa kehuttu. Viimeisin luettu arvostelu taisi olla What mountainbike -lehdessä.
Aika painava tosin näyttää olevan.

http://fstatic1.mtb-news.de/f/re/dm/redmn35k526p/original_Spicy_Test.jpg?0