Näytä tavallinen näkymä : Maastopyörä Enduroon!
Sivut :
1
2
3
[
4]
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Onko se muuten niin, että tangossa oleva nousu herkistää keulimista?
Näyttääkö vaa, vai onko tossa kohtuu lyhyt kannatin, se ainakin edistää keulimistaipumusta..
Kyynärpäitä enempi vaan koukkuun ja painat tankoa alas... :eek: ei aina auta isossa teknisessä ylämäessa mutta auttaa johonkin asti ja keulan pudotus namiskasta auttaa kyllä mukavasti. -Ja lyhyt kannatin maksaa sitten takaisin alamäessä ...
nm. 55mm kannatin.
Kyllähän korkeampi ohjaustanko keventää keulaa ja haittaa kiipeämistä.
Joo lyhyt Havoc se on, en ole tosin mitannut. Mittoina näyttää olevan tarjolla 35mm, 50mm ja 65mm, joten joku niistä. http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=63714
Tuntuu, että hampaat hakkaa jo nyt tankoon, niin ei pysty painaa enempää persettä nostamatta :)
Pitempi stemmi voisi tosiaan kompensoida raiseritangon vaikutuksen, mutta toisaalta taas mukava ja rento ajoasento kärsisi :/
Iglumies
20.05.2012, 10.02
Pitempi stemmi voisi tosiaan kompensoida raiseritangon vaikutuksen, mutta toisaalta taas mukava ja rento ajoasento kärsisi :/
Niin, onko tuolla tarkoituskaan yrittää päästä ylämäkiä helpolla ylös, omasta mielestäni letkeä meno juurakoissa ja alamäissä on SE juttu.
Niin, onko tuolla tarkoituskaan yrittää päästä ylämäkiä helpolla ylös, omasta mielestäni letkeä meno juurakoissa ja alamäissä on SE juttu.
Totta, voiko tuota nyt paremmin tiivistää. Ylämäet ovat vain se välttämätön paha.. pitänee keskittyä jatkossa olennaiseen, alamäkiin ;)
Nyt se on about valmis.. messilään en vielä päässy koittaan tosikarkeloihin, mutta Laajavuoressa sitten..
Tolpasta kiitokset HC Andersen !
http://i183.photobucket.com/albums/x225/Kemizti/Intense/intense_hissi.jpg
HC Andersen
29.05.2012, 23.43
^ Kiva että mun ylimääräinen tolppa löysi uuden kodin Tampereelta.
Nyt se on about valmis.. messilään en vielä päässy koittaan tosikarkeloihin, mutta Laajavuoressa sitten..
Tolpasta kiitokset HC Andersen !
Kerrohan Kemizti sitten vaikka hissitolppalangassa kokemuksia miten kilttishokin tolppa pelaa raskaan sarjan kuskilla. Mä oon noita nyt speksannut liiankin kanssa. Ja mainittakoon vielä, että tehokkaan näkönen kokonaisuus!
Kerrohan Kemizti sitten vaikka hissitolppalangassa kokemuksia miten kilttishokin tolppa pelaa raskaan sarjan kuskilla. Mä oon noita nyt speksannut liiankin kanssa. Ja mainittakoon vielä, että tehokkaan näkönen kokonaisuus!
no siä on läppää pyydettynä..
ja voe helevettiläene, että on hauska ajaa.. mitä kovempaa painaa meneen, sen hauskemmaks muuttuu!!
ja voe helevettiläene, että on hauska ajaa.. mitä kovempaa painaa meneen, sen hauskemmaks muuttuu!!
Kuulostais äkkiseltään endurofillarilta! :)
no siä on läppää pyydettynä..
Kuulostais äkkiseltään endurofillarilta! :)
Juurikin näin. Nyt kun alkaa omalla enskapyörälläkin saamaan vähän lenkkikilsoja alle niin hitaassa kivikkomöyrimisessä tuommoinen pitkäjoustoinen ei itseasiassa ole omimmillaan. Sopivaksi säädetyllä jousituksella keinuu ja niiaa sen verran, että meno käy helposti vähän tökkiväksi. Lyhytjoustoinen 29er on paljon helpompi ajaa (ei välttämättä hauskempi) tuollaisessa hitaassa kivikkojumpassa.
Sen sijaan kun polku lähtee viettämään alas tai jaksaa muuten vaan pitää vauhtia yllä niin alkaa se pitkä jousto tekemään tehtävänsä. Voi veljet, että on hauskaa rymistää jotain kivikkoista laskua alas, missä lyhytjoustoisemmalla tippuu paikat hampaista ja puolet osista. Antaa vaan jouston tehdä tehtävänsä ja keskittyy itse suurempiin linjoihin :)
Yleinen harhaluulo onkin, että teknisessä maastossa tarvitsee pitkää joustoa. Asiahan ei suinkaan ole näin vaan teknisessä maastossa tarvitsee toimivaa geometriaa ja/tai isompia pyöriä. Joustosta alkaa olla iloa vasta vauhdin lisääntyessä.
http://farm8.staticflickr.com/7082/7160071187_88fb3d3b15_b.jpg
Tällä vois osallistua loppukesän Pivot Cupeihin. Sitä ennen haetaan tuntumaa Åresta. : )
Iglumies
06.06.2012, 19.47
Eipä ole ruma tuokaan Nomadi, tässä toinen Jukkiksen vanha valkoinen runko, jolla pääsee polkuja pitkin
http://lappish.kuvat.fi/kuvat/0-Society.JPG/_smaller.jpg?hash=15555
antonblack
16.06.2012, 18.58
morjesta,
tiedustellut onko porukalla jo kokemuksia radonin slide ed8:sta tai 9:stä.
Listalla hankinnassa oli myös am7 tai 9, mutta päädyin tuohon ed malliin. Kasi mallia olisi vielä stockissa 18 tuumaisena jos heti tilaisin.
Kysymys onkin että kannattaako tuo 9 ostaa 300€ lisähintaan jos niitä vielä tulee?
Kiitokset jo etukäteen.
-a-
Itsellä nyt vuoden verran ollut toi slide am 7 ja ei oo mitään pahaa sanottavaa, tosi hyvä pyörä, suosittelen!
H. Moilanen
16.06.2012, 19.39
morjesta,
tiedustellut onko porukalla jo kokemuksia radonin slide ed8:sta tai 9:stä.
Listalla hankinnassa oli myös am7 tai 9, mutta päädyin tuohon ed malliin. Kasi mallia olisi vielä stockissa 18 tuumaisena jos heti tilaisin.
Kysymys onkin että kannattaako tuo 9 ostaa 300€ lisähintaan jos niitä vielä tulee?
Päättelinkö sekavasta viestistäsi oikein, että kysyt tässä kannattaako ED9:stä maksaa ED8:a enemmän? Vastaus on kyllä. Kasin keulan ominaisuuksiin kuuluu sellainen ilkeä ominaisuus, että paluuvaimennuksen säätö muuttaa myös sisäänvaimennusta. Ysin keulassa on erikseen sisäänvaimennuksen säätö, josta voi säätää sisäänvaimennuksen erikseen. Itsellä oli edellisessä pyörässä Kettu ilman C-kirjainta mallimerkinnässä ja siinä joutui paluuvaimennuksen jättämään liian nopealle ettei sisäävaimennus mene liian jäykälle. Ei hyvä.
Meikäläisellä alkaa olemaan tuollaisen Enduro menopelin tilaus nyt ihan loppu metreillä, finaaliin on päätynyt nyt sitten Radon slide ED 8.0 (http://www.bike-discount.de/shop/k1868/a58345/slide-ed-8-0.html) ja 9.0 (http://www.bike-discount.de/shop/a58349/.html?), joista vahvempana ehdokkaana on jälkimmäinen Fit RLC -kirjainyhdistelmien johdosta.
Suurimpana kummastuksen aiheena on tuo runkokoko asia, radonin koot vaikuttavat ehkä hieman pieniltä ilmoitettuun runkokokoon nähden ja tuntuu siltä, että tipun 179/83cm mitoillani aika hyvin tuohon 18" (TT=582mm) ja 20" (TT=602mm) runkojen väliin. Nykyisessä 29" XC-tykissä mulla on ~590 vaakaputki, joka tuntuu toimivan 10cm stemmin kanssa perus polkurymistelyssä oikein mukavasti (ajoasento mielestäni suht pitkä & matala). Mutta kuinka paljon lyhyempi enduro-mankelin ohjaamon tulisi olla, jotta jyrkemmissä alamäissä painon saisi mukavan taakse?
*Minkähän mittaisen stemmin noissa tulee mukana?
*Onhohan noissa Slideissä nyt sitten perinteinen 1-1/8-keulaputki vai tuo jytkympi 1-1/2-versio?
Eastonin sivujen (http://www.eastoncycling.com/en-us/mountain/products/stems/gravity/havoc-656)mukaan Havoc-stemmejä löytyy seuraavissa mitoissa:
1-1/8" = 35mm, 50mm, 65mm; 1-1/2" = 50mm, 65mm
Meniskähön noi nyt esim. niin, että 16"-runko = 35mm-stemmi, 18"-runko = 50mm-stemmi ja 20"-runko = 65mm-stemmi?
Toinen kummastusta aiheuttava asia on tuon 9.0 version takapakan hammastus. Issuu-palvelusta löytyvä radonin-esite (http://issuu.com/4cmedia/docs/specs_mtbs_online) sekä aikaisemmin postaami (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?41103-Maastopy%F6r%E4-Enduroon%21&p=1775756#post1775756)Bike-Discountin-sivuilta kopioitu tieto väittää takanpakan malliksi Shimano CS-M771 10-speed 11-36, kun Bike-Discountin ja Radomin omat sivut kertovat malliksi Shimano XT CS-M771, 9-speed 11-32. Onko tuosta siis tippunut jossain vaiheessa 1-ratas pois pelistä? 11-36-pakka voisi tulla myöhemmin tarpeeseen, jos päädyn päivittämään 1x9/10-systeemiin, kahden eturattaan kanssa 11-32 pakkakin kyllä varmaankin riittää ihan mukavasti.
päivitystä: taitaakin olla niin, että Radonin mukana tulevat Saint M810 -kilkkeet ovat 9-speed versioita, kuun uudemmat M820-kamat on sitten 10-speed.
Spekseissä kampien malliksi muuten väitetään Race Face Atlas FR vaikka kuvissa fillareisa on kiinni Race Face Turbinet :seko:
Ajattelin tuon fillarin lisäksi pistää tilaukseen tubeless-venttiilit (http://www.bike-discount.de/shop/k623/a48909/universal-35mm-tubeless-presta-valve-pair.html?mfid=537) sekä simpan PD-M785-polkimet (http://www.bike-discount.de/shop/k417/a48745/xt-pedals-pd-m785.html). SPD-kengät, skede-tossut/flättipolkimet, tubeless-litkut/teipit, suojat yms. multa jo löytyykin.
Tuleeko raadille mieleen jotain muuta jota kannattaisi laittaa samaan tilaukseen? Millainen vaihtajankorvake tuon rungon ja Saintin-vaihtajan välille sopii?
Olisin todella kiitollinen, jos joku jaksaisi hieman selventää mulle näitä asioita. Mulla rupee internetin rajat tuleen kohta vastaa, kun tässä on nyt pari päivää vierähtäny speksaillessa ;)
Lähtökohtaisesti luottaisin tuon kaupan spekseihin tuon 9-pakan suhteen. Mutta luulenpa, että Fillariosa auttaa sinua mielellään ko. projektissa ja siihen liittyvissä kysymyksissä. Lukaisepa Radonia koskeva etusivun teksti täältä (http://www.fillariosa.fi/). Se vaihtajankorvake ei ole mitenkään riippuvainen siihen ruuvattavasta vaihtajasta vaan on runkokohtainen. Löytynee apu tuohonkin em. paikassa.
Hei hulivilit!
Mulla on tässä tämmönen dilemma, että kiinnostuin eräästä runkkosta ja siinä on aika lyhkäsen tuntunen efektiivinen vaakaputki. Olen tottunut, että pitäis olla semmonen 59-60cm ja sitten 50-60mm stemmi. No, ehkä koko efektiivinen vaakaputki on aivan väärä tapa mitoittaa näitä? Reach ja Stack (tai ainakin Reach, en vielä saanut aikaiseksi mitata stäkkiä) olisivat siis suhtkoht samat kuin nykyisessä, jossa efektiivinen vaakaputki on 25mm (jep!) pidempi. Ja reach kai se tärkein mitta on?
Olisko tuo Reach ja Stack se oikia tapa tämäntyyppisen fillarin mitoitukseen nyt sitten arvoisan raadin mielestä? Että hitot efektiivisestä vaakaputkesta? En jaksanut pahemmin analisoida tai millimetripapereille piirrellä. Luin kyllä tuon (http://www.sicklines.com/2008/12/18/reach-and-stack-a-good-idea/) artikkelin näin vuosien jälkeen uudestaan. Ymmärsin ehkä osan.
Niin en tiedä onko se enduroa, jota itse ajan. Ehkä enempi pururataa, mutta nykyinen tsygä on Alpine 160 ja semmosillahan ajetaan enduroakin. Semmonen tai samantyyppinen on just hyvä.
perttime
01.07.2012, 18.26
Reach ja Stack on sikäli fiksuja mittoja, että kertovat paljonko keskiöstä on matkaa emäputkeen vaaka- ja pystysuunnassa (aika oleellista ihan yleisesti ja varsinkin, kun ajetaan seisaaltaan). Satulaputken kulmasta sitten saa osviittaa siihen, mihin suuntaan keskiöstä nähden pystyy sijoittamaan satulan (aika oleellista, jos pitäisi pystyä ajamaan istuen).
Efektiivisen vaakaputken vaikutus ajoasentoon riippuu huomattavasti satulaputken kulmasta. Reachistä se osa on eliminoitu.
Reach ja Stack on sikäli fiksuja mittoja, että kertovat paljonko keskiöstä on matkaa emäputkeen vaaka- ja pystysuunnassa (aika oleellista ihan yleisesti ja varsinkin, kun ajetaan seisaaltaan). Satulaputken kulmasta sitten saa osviittaa siihen, mihin suuntaan keskiöstä nähden pystyy sijoittamaan satulan (aika oleellista, jos pitäisi pystyä ajamaan istuen).Jep. Satulaputki on asteen pystympi kuin nykyisessä, mutta ei kuulosta vielä liialta. Sinänsä ikävä, jos tarttis set-back (tjsp.) -tolpan kun joku GD olis se ainua oikia minulle (muuten en uskalla mitään). Toisaalta nykyisessä on helposti 1-2 senttiä siirrettävissä kiskoissa taaksepäin ennenkuin tullaan rajoille.
Efektiivisen vaakaputken vaikutus ajoasentoon riippuu huomattavasti satulaputken kulmasta. Reachistä se osa on eliminoitu.Ja toki myös sitä lähemmä stonga tulee mitä enempi speiseriä stemmin alla. Mulla yleensä näyttää pari senttiä olevan, joten loiva ohjauskulma lyhentää ohjaamoa entistä enemmän. Tosiaan alamäkipyöriin nuo reach ja stack lienevät ne mitat, joilla valitaan ja mitä enempi satulassa ollaan sitä enemmän täytyy katsoa muutakin. Perhana, houkuttais vaan kokeilla miten äijän käy, jos unohtaa muut ja karkeasti valitsee karvan yli 400mm reachin perusteella... (haluaako joku ostaa 18" blue pig runkosetin, jotta pääsen mokaamaan?)
Ei kellään aiheeseen mitään lisättävää tai kommentoitavaa? Eli Nukeproof Mega tai sitte joku pikkasen keveempi on tässä kiinnostellut. 66-67 sais olla keulan kulma ja voin tyytyä ilmaiskariin (ainakin aluksi, ehkä). Alpine kulkee ajamalla ihan ok ylämäkeen, mutten meinaa jaksaa nostaa sitä. Että vähän kiinnostais kokeilla keveempää, mut keulakulmasta en voi paljoa tinkiä, koska pelkään vimmatusti kaikkea mikä eteen tulee. Kun tuo efektiivinen vaakaputki on Alpinessa (18") 600mm, niin mitenkähän oudolta tuntuu joku 575-585mm tsyggeli. Reachit ovat samoja. Yks, jota mietin on Covert. Muita vinkkejä? Mielellään sais olla tontun tai alle iskarin kera. Jos joku ccdb tai vastaava, niin saa maksaa sitte yli tontun, alle puoltoista kuitenkin (yea-rait),
Onko se Alpinen runko muka oikeasti noin painava? Joskus punniskelin käsipelillä fillareita ja Fiveen vertasin eikä se ero niin järin suuri ollut. Vai onko niin että Fivekin on läski :) Tarttis vaakaan laittaa tuo joskus.
Human Traffic
03.07.2012, 10.03
Miten ois juminy Liteville 301? Itteäni kovasti kiinnostaisi Liteville. Yritin jo huudella toisessa ketjussa, mutta kokeillaan täälläkin. Jos joku tietää mistä 301 runkoa saisi ostettua niin kiitos. L-koko, bikecomponents myy pientä ja isoa.
Itse olen tässä (suuressa viisaudessani) tullut Spessun keventelyn jälkeen siihen tulokseen, että endurossa ei tarvi olla erityisen kevyt fillari. Mun oma painaa kisakunnossa karvan alle 13 kiloa. Onhan se kiva kun kisoissa putkelta runttaa tasamaata tai pientä ylämäkeä tai manööveeraa hitaassa kohdassa, mutta sitten taas kovavauhtisessa kohdassa ja erityisesti nopeissa kivikoissa lisäpainosta voi olla hyötyäkin. Tämä ahaa-elämys tuli, kun keväämmällä ajelin viikonlopun verran kaverin Giant Glorylla, joka painaa kai jotain 18-19 kiloa. Voi pojat kun sillä oli kiva ja letkeä posotella alamäkeen (toki joustomatkaakin on 20/40mm enemmän). Tuntui menevän kuin kiskoilla ja rauhallisesti, kun taas tuollainen kevyt enskapyörä on huomattavasti herkempi ajettava. Mahtaako muilla olla painosta samanmoisia havaintoja?
PS. En siis tarkoita, että 18+ kiloinen täpäri olisi enskaan optimaalinen, mutta että joku 14-15 kiloinen varmaan toimii aivan hyvin siinä missä 12 kiloinenkin.
Miten ois juminy Liteville 301? Itteäni kovasti kiinnostaisi Liteville. Yritin jo huudella toisessa ketjussa, mutta kokeillaan täälläkin. Jos joku tietää mistä 301 runkoa saisi ostettua niin kiitos. L-koko, bikecomponents myy pientä ja isoa.
http://www.pyorahuolto.com/show.php?type=rungot&id=95
^
Tuolla ois pari: http://www.hibike.com/shop/product/pf1048d5457e344e3f8694bcdd81be293/s/Liteville-301-Mk9-140mm-frame-size-L-works-finish-DT-Swiss-SSD-212L-incl.html
mehukatti
03.07.2012, 10.48
Itse olen tässä (suuressa viisaudessani) tullut Spessun keventelyn jälkeen siihen tulokseen, että endurossa ei tarvi olla erityisen kevyt fillari. Mun oma painaa kisakunnossa karvan alle 13 kiloa. Onhan se kiva kun kisoissa putkelta runttaa tasamaata tai pientä ylämäkeä tai manööveeraa hitaassa kohdassa, mutta sitten taas kovavauhtisessa kohdassa ja erityisesti nopeissa kivikoissa lisäpainosta voi olla hyötyäkin. Tämä ahaa-elämys tuli, kun keväämmällä ajelin viikonlopun verran kaverin Giant Glorylla, joka painaa kai jotain 18-19 kiloa. Voi pojat kun sillä oli kiva ja letkeä posotella alamäkeen (toki joustomatkaakin on 20/40mm enemmän). Tuntui menevän kuin kiskoilla ja rauhallisesti, kun taas tuollainen kevyt enskapyörä on huomattavasti herkempi ajettava. Mahtaako muilla olla painosta samanmoisia havaintoja?
PS. En siis tarkoita, että 18+ kiloinen täpäri olisi enskaan optimaalinen, mutta että joku 14-15 kiloinen varmaan toimii aivan hyvin siinä missä 12 kiloinenkin.
Gloryssä luultavasti isoimman eron tekee suurempi määrä herkemmin toimivaa alamäkioptimoitua joustoa, loivemmat kulmat, dual ply renkaat, jne.
Tosin aika lailla samaa mieltä tuosta vikasta toteamuksesta, vaikka 14 kiloa on mielestäni jo suht kevyt pyörä ainakin, jos puhutaan 16cm joustavista. Esim. oma Nomad Carbon on XTR-kammilla, Fox 36 Floatilla, Reverbillä, Pro2+EX500 -kiekoilla ja X0-palikoilla 14.0kg. (Mikäli Feedback Sportsin vaaka siis näyttää oikein, tosin muistaakseni se näytti x kg käsipainon massan oikein.) Oikeastaan en keksi tuosta muuta järkevää kevennettävää kuin tubeless-kiekot, mahdollisesti vielä hiilikuidusta. 12kg pyörä taitaa olla pääsääntöisesti jo astetta kevyempi trailipyörä (140-150mm)?
(Hissi)enduro-kisoissa pyörän painon kanssa ei mielestäni oo niin tarkkaa, koska pätkät on rajoitetun mittaisia ja ylämäkiä ei muutamia poikkeuksia lukuunottamatta ole. (Vaikkakin sekuntipelissä pienetkin erot merkkaa...) Lähinnä kevyempi pyörä on kiva sitten ihan normi ajossa kotona, kun polkee pidempikestoisia suorituksia puhtaasti lihasvoimin. Oikeastaan oon ite miettinyt, jos jonkun kisan joskus kokeilis V10 Carbonilla, kunhan ensin laittais takapään 8" moodiin, eteen Toteemin tai 180 Foxin ja renkaiksi Maxxiksen EXO:t. Tuolla setupilla paino olis 15.6kg paikkeilla. Ainoa huono puoli olis ehkä se, että satula olis ylös nostettuna hieman takana, johtuen rungon geometriasta.
Tosin hieman ristiriitaisesti oon samaan aikaan miettinyt sitä, että tarvii(n)ko Suomessa alamäkipyörää ollenkaan kun mäet on niin pieniä. Esim. Calpiksessa pystyn ajamaan kaikki samat paikat tolla Nomad Carbonilla ja vielä ihan miellyttävän tuntuisesti, enkä huomaa edes vauhdissa suurta eroa. -1 Anglesetti tosin tekee siinä touhussa ison eron. Lähinnä alamäkipyörä on kiva isoilla vuorilla kuten esim. Åressa, jonne itseasiassa oon lähdössä tänään. :)
Juu siis Spessun Pitch mulla, alunperin 140/140, nykyelämässä 160/140. Eli astetta kevyempi siis. Hyvin tuokin kisoissa kulkee, mutta kyllä silti seuraavaksi taidan laittaa tosiaan pykälää järeämmän fillarin. Tuosta alamäkipyörän tarpeellisuudesta käytiin henkeviä keskusteluja syksyn Nasse-jatkoilla, jossa muistaakseni mäkimies oli myös sitä mieltä, että tuollainen "kevyempi" mäkipyörä (mm. Entourage) toimii esim. Laajavuoressa melkeinpä parhaiten.
Ja Gloryssa tosiaan on tietty joustot alamäkeen myös soppelimmat, kuin tuossa Pitsissä. Ja joustosta vielä se, että tuo 140 milliä takana tuntuu kovimmissa kisakivikoissa riittämättömältä. Tai kyllähän sillä ajaa, mutta nopeammin menisi yli hieman pidemmällä kiikulla.
Ajahan varovasti Ooressa, mehukatti :)
Human Traffic
03.07.2012, 11.08
Kiitti Liteville linkeistä. Bikecomponents myi dt swissin iskarin kanssa 1500€. Se on melkein se kipuraja. Ehkä muakin alkaa kiinnostamaan Nukeproof. Sais 900€ sen rungon. Valmiiksi löytyy jo Nukeproofin tuotteita, stemmi, polkimet, syndit, gripit x 2. Jotain pitäisi nyt saada..
Korjaan 850€
Miten ois juminy Liteville 301? Itteäni kovasti kiinnostaisi Liteville. Yritin jo huudella toisessa ketjussa, mutta kokeillaan täälläkin. Jos joku tietää mistä 301 runkoa saisi ostettua niin kiitos. L-koko, bikecomponents myy pientä ja isoa.Jostain syystä se vaan ei kiinnostanut. Ei huono vaihtoehto varmastikaan.
Onko se Alpinen runko muka oikeasti noin painava? Joskus punniskelin käsipelillä fillareita ja Fiveen vertasin eikä se ero niin järin suuri ollut. Vai onko niin että Fivekin on läski :) Tarttis vaakaan laittaa tuo joskus.Mulla on CCDB ja teräsvieteri. Olisko se niiden kera jotain 4,5 vai 4,7 kiloa? Punnitsin kyllä, mutten enää muista mitä se painoi. Ehkä se löytyy viestihistoriastani, mutten taida jaksaa etsiä. Joku 16kg taitaa painaa koko tsygä, 18". Vieteri-Lyrik ja GD toloppana. Muuten peruskamaa, ei mitään keventelyosaa missään kohdassa. SLX-kammet ja -jarrut, xt-vaihdeosaa, Flow ja Switch EVO kiekoissa. Etuvaihtaja on ja ketjuohjuria ei ole minun pitsinnypläämisessä tarvinnut. Etuvaihtajaa ei oikeastaan tarttis. 32:32 on jo tarpeeksi lyhyt ja 32:34 ratkaisisi asian lopullisesti. Megaan pitäis vissiin laittaa 36:36, joten pakalle tullee vähän painoa tai sitte hintaa. Tai sitte ei, kuulemma joku järkevänpainonen ja hintanen 36-pakka olis.
Pitäsköhän lopettaa speksailu ihan hyvällä tähän ja ajella tyytyväisenä Alpinella? Toisaalta haluis kokeilla vähän snadimpaa runkoa (en tiedä miksi, muuten vain) ja Megan sais ihan sietoisaan hintaan. Vois vaikka vaihtaa Alpinen runkkon tilalle sen ja sitte myydä pois sen runkkon, joka kiinnostaa vähempi. Vähän tota Nukeprooffia ihmetelly, että näiköhän se meediumi olis soppeli ~179-180 senttiselle 18" Alppinen kuskille vaiko piäni. Kokeilemallahan se selviäis!
sakuvaan
03.07.2012, 12.42
Alpinen runko ei kyllä mikään överipainava ole, ihan omilla valinnoilla siitä on tullut noin pläski. :)
Ja Mega ei ole kevyt. Tietty se ilmaiskari on, mutta kivempihan se on vieterillä... En toisaalta oikein keksi miten tota Alpinea keventäis. No ti-jousi taakse ehkä. Ja se etuvaihtaja pois, mutta ohjuri, joka jotain kestää maksaa monta ja painaa varmaan kans. Paree vissiin pitää se vaihtaja. Vaikka jumittais sen 32:lle ja heittäis vivun ja vaijerin pois... Ilmakeulaa tuskin tulee, vaikka sillä sais puol kiloa.
Kaipa se olis Covert tms., jos haluais 14kg tsygän. Megasta ei saane.
Nostaminen kai on se, jossa toi paino eniten tuntuu. Mun pyörä on kohtuu painava, mutta esim. Nyt kun laitoin hadley / ex500 rinnalle deemaxit ei tuo paino tunnu vaikuttavan paljoakaan verrattuna kumivalintaan.
Mä jään jo nyt juminylle niin paljon, että jos vaihdat kevyempään mä laitan salaa lyijyä satulatolppaas.
sakuvaan
03.07.2012, 13.00
Ja Mega ei ole kevyt. Tietty se ilmaiskari on, mutta kivempihan se on vieterillä... En toisaalta oikein keksi miten tota Alpinea keventäis. No ti-jousi taakse ehkä. Ja se etuvaihtaja pois, mutta ohjuri, joka jotain kestää maksaa monta ja painaa varmaan kans. Paree vissiin pitää se vaihtaja. Vaikka jumittais sen 32:lle ja heittäis vivun ja vaijerin pois... Ilmakeulaa tuskin tulee, vaikka sillä sais puol kiloa.
Kaipa se olis Covert tms., jos haluais 14kg tsygän. Megasta ei saane.
Vaikeeks menee jos jousivietereistä ei halua tinkiä..
Jos 1x linjalle menee niin MRP'ltä löytyy niitä 80 egen ohjureita joissa on taco joissa on teräksinen taustalevy, tosin se on painava, alumiinen on jo yli huntin muistaakseni.
Ite en aiemmin ilmakeuloista tykännyt mutta nuo uudet 2012 mallit on ollut aika passeleita (WB, Fox)
Eihän toi paino nyt ole kuin tekosyy speksata jotain uutta. Te ette nyt pelaa mukana! Kyllä toi olis kilon tai vähän enempikin kai keveempi M-kokonen nukemega pieruiskarilla vs. Alpine kunnollisella. Mut kai se pitää jatkaa Alpinella. Olisko kellään idässä (Hki) jotain tommosta Megan tai edes Covertin tyyppistä M-kokosta heittää vähänpätkää kokeiluun vastineeksi siitä, että saa ajaa Alpinella saman verran? Tietty omat säädöt ja palikat vaikuttaa paljon ja eihän siitä tolkkua saa toisen fillarista. Eihän mun fillarissakaan ole tolkkua.
Mä voin lainaa deemaxeja, ajelet niillä vähän aikaa ja vaihdat takas niin saat tuntumaa kevennyksen vaikutukseen.
Eihän ne paina just mitään. Itse asiassa varmaan 100g enemmän kuin noi Superskeidan kasaamat Flow-läpyskät? Ne on varmaan karvan alle kaks koo-gee ellei yli kun laitoin kunnolisen teräksisen vapaarattaan runkkon sen haljenneen tilalle. Tilasin jo uudetkin switchevo-skeidat ku halavalla muka niitä saa. Katotaan kauan kestää tällä kertaa alurunkko. Tulee niihin 823:iin ja asiaan. Femmakin vois kelvata ja sehän se hieno fillari onkin, mut on niin saakelin kallis. Tonnilla ilmaketun kanssa uutena taida saaha mistään... eikä oikeen kahta Orangea voi olla. Eikä se päivittäminen nyt taida onnistua kun ei se taida kannattaa suuntaan eikä toiseen.
Luulis että on ainakin yhtä paljon femma-kuskeja joita kiinnostaisi vaihtaa Alpineen jossa on CCDB kuin toisinkin päin...
sakuvaan
03.07.2012, 16.51
Eihän toi paino nyt ole kuin tekosyy speksata jotain uutta. Te ette nyt pelaa mukana! Kyllä toi olis kilon tai vähän enempikin kai keveempi M-kokonen nukemega pieruiskarilla vs. Alpine kunnollisella. Mut kai se pitää jatkaa Alpinella. Olisko kellään idässä (Hki) jotain tommosta Megan tai edes Covertin tyyppistä M-kokosta heittää vähänpätkää kokeiluun vastineeksi siitä, että saa ajaa Alpinella saman verran? Tietty omat säädöt ja palikat vaikuttaa paljon ja eihän siitä tolkkua saa toisen fillarista. Eihän mun fillarissakaan ole tolkkua.
Okay. I'll play along..
C.O.C.K and B.A.L.L.S
https://vimeo.com/45041994
Mut tosiaan, jos femma himottais niin kysele joltain femmakuskilta jos tekee päittäisvaihdon, näppärää??
Kyllä uus pitää ostaa eka ja ajella semmonen puol kesää ennenku tietää kumman myy pois! Mut taidan antaa olla. Tai sitte kaapasen ton nuken, jos siltä tuntuu. Alpinessa on niin jyrkkä ohjauskulma, että miten siitä enää jyrkempään uskaltaa vaihtaa?
Nostaminen kai on se, jossa toi paino eniten tuntuu. Mun pyörä on kohtuu painava, mutta esim. Nyt kun laitoin hadley / ex500 rinnalle deemaxit ei tuo paino tunnu vaikuttavan paljoakaan verrattuna kumivalintaan.
Mä jään jo nyt juminylle niin paljon, että jos vaihdat kevyempään mä laitan salaa lyijyä satulatolppaas.Kyl se muutaman tunnin lenkillä alkaa vähän tuntua toi paino. Lähinnä fiiliksessä, mutta fiilishän on ainoa millä on väliä. Ja se ei siitä parane, jos jotain äkseejyrkkää kurjuutinta alkaa laittaa vaikka olis miten kevyt. Mittareita ei ole ja kisaaminen ei kiinnosta muutenkaan. Mika, lyijy on ok, mut kunhan lähet ajamaan taas joskus ennen ens kesää?
Aikaisemmin mainittiin tuo Liteville 301 mutta eikös 601 ole vähän lähempänä noita muita mainittuja vekottimia? Hyvyydestä ei aavistustakaan mutta jotenkin viimeistellyn oloinen tuo kuusnollaykkönen on.
sakuvaan
03.07.2012, 18.06
301 voi kasata 140mm tai 160mm, italiassa dolomiiteillä kun kävin niin kaikki litevillet oli 301siä siellä.
perttime
03.07.2012, 18.15
Ei tainnut olla tässä ketjussa mainittu NS Bikesin Sodaa? Vaikuttaisi olevan käypä laite myös enimmäkseen maanpinnalla tapahtuvaan ajoon eikä maksa ihan mahdottomia. Liekö sitten painava kisakireeksi rungoksi? hi5 näyttää myyvän suomessa, mutta muualla on esille alhaisempia hintapyyntöjä.
http://www.ns-bikes.com/2012/frames-and-forks/soda.html
301 voi kasata 140mm tai 160mm, italiassa dolomiiteillä kun kävin niin kaikki litevillet oli 301siä siellä.
Jos pilkkua nuhhitaan niin 301:n voi kasata myös 120mm:si, MK9:ssä on valkattavana kaikki kolme ja tuoreemmassa
noi mainitsemas. Rockerilinkut käyvät kuulemma ristiin.
301stä on L:n tuotannosta ~80% (yks saksalainen liteville-diileri väitti noin, en tiedä pitääkö paikkansa),
601:n saatavuus on ollu senverta hakusessa et paljoa niitä ei vielä näy. 901:siä alppiloisilla kyllä näkee.
C.O.C.K and B.A.L.L.S
Miä näin tosta jo märkää unta viime yönä, tais mennä ens kauden budjetti uusiks :eek:
http://www.transitionbikes.com/images/CarbonCovertV1_2.jpg
-> juminy: miulla on M-kokoinen Covertti. En tosin asu idässä, mut eihän se oo ku ajomatkan päässä.
Itse olen tässä (suuressa viisaudessani) tullut Spessun keventelyn jälkeen siihen tulokseen, että endurossa ei tarvi olla erityisen kevyt fillari. Mun oma painaa kisakunnossa karvan alle 13 kiloa. Onhan se kiva kun kisoissa putkelta runttaa tasamaata tai pientä ylämäkeä tai manööveeraa hitaassa kohdassa, mutta sitten taas kovavauhtisessa kohdassa ja erityisesti nopeissa kivikoissa lisäpainosta voi olla hyötyäkin. Tämä ahaa-elämys tuli, kun keväämmällä ajelin viikonlopun verran kaverin Giant Glorylla, joka painaa kai jotain 18-19 kiloa. Voi pojat kun sillä oli kiva ja letkeä posotella alamäkeen (toki joustomatkaakin on 20/40mm enemmän). Tuntui menevän kuin kiskoilla ja rauhallisesti, kun taas tuollainen kevyt enskapyörä on huomattavasti herkempi ajettava. Mahtaako muilla olla painosta samanmoisia havaintoja?...
Gloryssä luultavasti isoimman eron tekee suurempi määrä herkemmin toimivaa alamäkioptimoitua joustoa, loivemmat kulmat, dual ply renkaat, jne.
...
(Hissi)enduro-kisoissa pyörän painon kanssa ei mielestäni oo niin tarkkaa, koska pätkät on rajoitetun mittaisia ja ylämäkiä ei muutamia poikkeuksia lukuunottamatta ole. (Vaikkakin sekuntipelissä pienetkin erot merkkaa...) Lähinnä kevyempi pyörä on kiva sitten ihan normi ajossa kotona, kun polkee pidempikestoisia suorituksia puhtaasti lihasvoimin.
Lievästi OT, mutta täytyy pistää väliin kun keskustelu kerran liikkuu eri pyörätyyppien käyttökelpoisuuuden ja keulakulmien liepeillä...
Mehukatin toteamukseen voisi vastata, että olisikohan niin, että itseni kaltaiset teknisesti heikommat kuskit hyötyvät enemmän dh-jyeän tuomasta levollisuudesta ja varmuudeta. Nimittäin tuollainen AK-87:n kuvailema fiilis jäi kun viikonloppuna ajeli Messilässä vuokrafillarilla, joka oli Mondraker Summum -dh-jyrä. Itse asiassa olin jopa hämmästynyt siitä eron suuruudesta alamäkituntumassa, joka on dh-fillarin (63 astetta, 200+ mm joustoa ja 120 mm/ 69 astetta "trailifillarin välillä". Ehkäpä kaikki se alamäkitusta ei olekaan täysin kiinni vain kuskista...?
Tavoitteena siis vain kehittää omaa ajamista, mutta tuli siinä yhteydessä myös testattua noita enskapätkiä, jotka siis minunkin taidoilla pystyy dh-jyrällä selvittämään kunnialla. Omalla Giant Trancella ja 69 asteen keulakulmalla sitä voi epäillä. Jos siis itse pitäisi osallistua hissienskakilpailuun, niin omalla kohdalla valinta olisi varmaankin dh-fillari. Tätä en kuitenkaancaio tehdä, mutta Messilässä auki olevat radat ovat hyvää harjoitusta Mutta mitään lenkkikäyttöä sillä ei tietenkään olisi. En itse asiassa välittäisi yhtään nykyistä raskaammasta lenkkivehkeestä, mutta olisi kiva, jos alamäet pääsisi edes liki sillä luottamuksella kuin dh-jyrällä. Ongelma on nyt se, ettei minulla ole mitään kokemusta fillareista, joiden keulakulma liikkuu tämän enska-aiheen liepeillä.
Voiko dh-fillarilla lopultakaan hankkia bikeparkissa sellaista ajotataitoa ja luottamusta, joka olisi suoraan sovelllettavissa enskafillarilla? Ja olisiko hissienskaluokan fillari turha hankinta, jos sillä ei tulisi ajettua normaaleja metsälenkkejä, vaan kärsin mieluummin Trancen asettamista rajoitteista? Vai pitäisikö hankkia Trancen rinnalle jokin dh-fillari tai sitä lähenevä vekotin? Bikeparkkien vuokrafillareissa on omalta osaltani se ongelma, että isoja kokoja löytyy aika vähän, eli vuokrafillarikin olisi hyvä varata jo etukäteen...
Kyllähän noiden enska-pyörienkin kulmat loivenee, kohta alle 67 astetta on arkipäivää...
^ Nythän jo joissain n. 6 tuumaa joustavissa trailifillareissa keulakulma alkaa olemaan toi 67 astetta. Nyt kun on tullut jo suht reilusti ajettua yhdellä loivakeulaisella, Yeti sb-66:lla, pitää oikein ihmetellä sitä myyttiä että keulan loivuus vaikeuttaa ylämäkien kiipeämistä. Puunkiertojumpasta puhumattakaan.
En ole ihan varma, löysinkö olennaisinta kysymystä Mika A:n postauksesta... mutta koitetaan! :) Ainakin siis on hyvin mahdollista rakentaa enskafillari, jolla sujuu myös helpommat porukkalenkit tms. On myös mahdollista rakentaa fillari, jolla voi edellisten lisäksi kaahailla bike parkeissa. Mulla on sellainen. Eri asia on tietysti se, millaisia ominaisuuksia / ajofiilistä kukin kaipaa kun ajetaan erilaista ajoa. Esim. jollekin mäkimiehelle mun Pitchin ominaisuudet alamäessä ei varmaankaan riitä.
Mulla siis on alkuperäistä 20mm pidempi keula ja offset reducer iskarin toisessa päässä. Keulakulma on about 65,5. Voin myös lämpimästi suositella loivempaa keulakulmaa, kivaa on :)
Voiko dh-fillarilla lopultakaan hankkia bikeparkissa sellaista ajotataitoa ja luottamusta, joka olisi suoraan sovelllettavissa enskafillarilla? Ja olisiko hissienskaluokan fillari turha hankinta, jos sillä ei tulisi ajettua normaaleja metsälenkkejä, vaan kärsin mieluummin Trancen asettamista rajoitteista? Vai pitäisikö hankkia Trancen rinnalle jokin dh-fillari tai sitä lähenevä vekotin? Bikeparkkien vuokrafillareissa on omalta osaltani se ongelma, että isoja kokoja löytyy aika vähän, eli vuokrafillarikin olisi hyvä varata jo etukäteen...
DH-fillarilla parkeissa ajamalla saa varmasti lisää vauhtia myös enskaan. Nytkin monilla enskan kärkikuskeilla on nimenomaan DH-tausta. Sieltä se ajotekniikka, rohkeus ja vauhti tulee. Enskassa sitten vaan ajetaan vähän helpompaa deehoota pienemmällä riskillä ja rypistyksellä voimia tasaisemmin jakaen.
Yksi pyörä monipuoliseen käyttöön on aina kompromissi. Kahdellakin joutuu vielä tekemään vähän kompromisseja, mutta aika pitkälle jo pärjää.
Itse valitisisin näiden kombojen väliltä ajomieltymysten mukaan (itsellä ensimmäinen kombo). Enskapyörällä tarkoitan tässä max 67 HTA ja min 160-180mm joustavaa pyörää.
-xc-pyörä + enskapyörä
-trailipyörä + DH-pyörä
Trailipyörä ja enskapyörä on jo sen verran lähellä toisiaan, että joutuisi useammin miettimään, että kummalla lähtee ;)
Jos yhdellä pitäisi pärjätä niin sitten pitkäjoustoinen trailipyörä (140-160mm) on monipuolisin ja setuppia vaihtamalla saa jo aika soivan pelin niin Tahkolle kuin parkkeihinkin.
zeizein viimeiseen kappaleeseen täsmää ainakin melko hyvin esim. Ibis mojo hd, 160mm molemmista päistä joustavana.. samaisella laitteella on ajettu tahko reilusti alle 4h ja paukutettu esim calpiksen roadgäppi yms. pientä.. Toki tällainen kevyt+kestävä setuppi vaatii vähän dollareita jonoon, mutta jos se ei ole kysyjällä ongelma, niin ainakin 1 vaihtoehto lisää..
...Ja olisiko hissienskaluokan fillari turha hankinta, jos sillä ei tulisi ajettua normaaleja metsälenkkejä, vaan kärsin mieluummin Trancen asettamista rajoitteista? Vai pitäisikö hankkia Trancen rinnalle jokin dh-fillari tai sitä lähenevä vekotin? Bikeparkkien vuokrafillareissa on omalta osaltani se ongelma, että isoja kokoja löytyy aika vähän, eli vuokrafillarikin olisi hyvä varata jo etukäteen...
Riippuu vähän mitä nuo normaalit lenkit on. Jos ne on enimmäkseen sellaista (todella) hidasta kivien ja kantojen kiertoa menee tuollaisen enskapyörän (jolla sujuu bike parkit) parhaat ominaisuudet vähän harakoille. Jos taas lenkeille mahtuu sopivasti myös vauhdikkaampaa raffia pätkää sekä alamäkiä niin silloin kevyehköksi viritetty enskapyörä toimii oivasti lenkeilläkin.
Trancea voi myös viilata enskan suuntaan. Eli loivennat keulakulmaa sopivissa rajoissa vaikka tuonne 68 asteen hujakoille (pidempi keula, angleset, offset redu), leveempää stongaa, lyhyempää stemmiä yms. Ei siitä mitään bike park hirmua saa mutta vähän rauhoitettua menoa alamäissä ja teknisessä maastossa. Kuitenkin ns. lenkkikäytössä varmasti tehokkaampi peli kuin tuollainen täysverinen hissienskapyörä.
En ole ihan varma, löysinkö olennaisinta kysymystä Mika A:n postauksesta... mutta koitetaan! :)
Ei se mitään. Kysymysparvikin oli harvinaisen sekava, kun ennen nukkumaamenoa luomi alkoi jo parvaa, ja ensimmäinen yrityas häipyi bittitaivaasseen. Ei pitäisi sekoittaa samaan nippuun yleistettäviä ja omakohtaisia kysymyksiä. Tarkoitushan oli oli lähinnä udella, mahtaisiko löytyä sellaista keulakulmaa, jonka jälkeen pyörän alamäkikäyttäytymien muuttuu dh-pyörämäisen rauhalliseksi, niin että alamäkialotteilijakin tuntee itsenä isännäksi pyrän päällä ja voi rentotuneesti ohjastaa huolehtien ns. suurista linjoista. Oma rajottunut komeus on että tämä raja on jossakin 63 asteen 69 asteen välimaastossa. Jos tästä syntysi jonkinnäköinen konsensus (joka lienee tulkittavissa jonnekin 65 ja 66 asteen välille) ja katsoa, millaiseen fillariin se johtaa.
Riippuu vähän mitä nuo normaalit lenkit on. Jos ne on enimmäkseen sellaista (todella) hidasta kivien ja kantojen kiertoa menee tuollaisen enskapyörän (jolla sujuu bike parkit) parhaat ominaisuudet vähän harakoille. Jos taas lenkeille mahtuu sopivasti myös vauhdikkaampaa raffia pätkää sekä alamäkiä niin silloin kevyehköksi viritetty enskapyörä toimii oivasti lenkeilläkin.
No ne ovat osaltani olleet keskimäärin aika helppoa kangasmaata, mutta kyllä ana väliin joku teknsisempi pätkä osuu, jolla sitten on joutunut tunkkamaan. Trance on tunut periaatteessa ihan hyvältä kompromissilta, joka turhan nahkea kankailla ja liian levoton teknisissä alamäissä, OTB:t hartialt lukossa ovat tulleet tutuiksi.
Ei ole ollut oikein halua jäädä noita hankalampia paikkoja hinkaamaan, kun ei ole tietoa, johtuvatako onglmat fillarista, miehen fysiikasta/ ominaisuuksista vai ajotekniikasta. Ilmeisesti osittain kaikista kolmesta.Vaikeimmin korjattava linee tuo keskimmäinen tekijä, korkeinstaan sangen keskinkertaisen kunnon lisäksi henkilökotaisena ongelmana ovat varmaankin Europpan hitaimmat lihassolut, tyypillisen suomalaismaaston vaatimat rpieät ja räjähtävät jumppaliikkeet ja kiihdytykset eivät tahdo onnistua millään. Siinä suhteessa tuo hissienska näyttää omalta osaltani mielenkiintoisemmalta lajilta, kun siinä näyttää pystyvän kehittymään aika pitkälle taitojen harjoittamisella.:p
Mulla siis on alkuperäistä 20mm pidempi keula ja offset reducer iskarin toisessa päässä. Keulakulma on about 65,5. Voin myös lämpimästi suositella loivempaa keulakulmaa, kivaa on :)
Nythän jo joissain n. 6 tuumaa joustavissa trailifillareissa keulakulma alkaa olemaan toi 67 astetta. Nyt kun on tullut jo suht reilusti ajettua yhdellä loivakeulaisella, Yeti sb-66:lla, pitää oikein ihmetellä sitä myyttiä että keulan loivuus vaikeuttaa ylämäkien kiipeämistä. Puunkiertojumpasta puhumattakaan.
Kyllähän noiden enska-pyörienkin kulmat loivenee, kohta alle 67 astetta on arkipäivää...
Itse valitisisin näiden kombojen väliltä ajomieltymysten mukaan (itsellä ensimmäinen kombo). Enskapyörällä tarkoitan tässä max 67 HTA ja min 160-180mm joustavaa pyörää.
-xc-pyörä + enskapyörä
-trailipyörä + DH-pyörä
Alkaa näyttää siltä, että omaan lenkkikäyttöön nykyenskapyörät taitavat olla turhan raskaita, muta tuo kehityssuunta näyttää mielnkiintoiselta. Josko parin vuoden päästä olisi tuollaista kuusi tuumaa joustavaa tarjolla siinä 65-66 asteen keulakulmalla; olisiko tuollaisessa fillarissa mitään järkeä? Jään siis tältä osin odottamaan tekniikan kehittymistä malttamattomana.
Trancea voi myös viilata enskan suuntaan. Eli loivennat keulakulmaa sopivissa rajoissa vaikka tuonne 68 asteen hujakoille (pidempi keula, angleset, offset redu), leveempää stongaa, lyhyempää stemmiä yms. Ei siitä mitään bike park hirmua saa mutta vähän rauhoitettua menoa alamäissä ja teknisessä maastossa. Kuitenkin ns. lenkkikäytössä varmasti tehokkaampi peli kuin tuollainen täysverinen hissienskapyörä.
Onhan tuota tullut harkittua ja Trancen joustuksenviilausketjua lueskeltua. Täytyy taas syksymmällä harkita, kun näkee mihin hintaan esim. Revelationin eri versioita saa. Liian keinutuolia tuosta ei passsaa tehdä, kun polut eivät ala ihan takapihalta.
Alkaa näyttää siltä, että omaan lenkkikäyttöön nykyenskapyörät taitavat olla turhan raskaita, muta tuo kehityssuunta näyttää mielnkiintoiselta. Josko parin vuoden päästä olisi tuollaista kuusi tuumaa joustavaa tarjolla siinä 65-66 asteen keulakulmalla; olisiko tuollaisessa fillarissa mitään järkeä? Jään siis tältä osin odottamaan tekniikan kehittymistä malttamattomana.
Kyllä niitä on. Esimerkiksi nyt Orangen Alpine ja Spessun Enduro.
Nyt ollaan ytimessä. Ehkä. Jos mä mitään ymmärrän. Mut loivaa kulmaa, ei niin painavaa. Ja joku Alpinekin kiipeää just sen mitä kuski haluaa. Ei ehkä ihan puuhun, mut ei se pyörän vika oo sekään. Ehkä toi Mega on just mitä mä tarviin. Kokospeksauksessa ei taida kukaan osata auttaa? Mut ämmähän se on eikö joo?
http://www.nukeproof.com/support/150-frame-sizing
Tuon taulukon ja vaakaputken pituuden perusteella itse ottaisin L-kokoisen. Oon 180cm pitkä.
Juminyn alpinelle mittasin muistaakseni joskus 66.5 astetta? Mun Uzzi taitaa nykysin olla aika tarkkaan 66, eikä kiipeäminen pyörästä ole kiinni vaan kuskista.
Juminyn alpinelle mittasin muistaakseni joskus 66.5 astetta? Mun Uzzi taitaa nykysin olla aika tarkkaan 66, eikä kiipeäminen pyörästä ole kiinni vaan kuskista.
Jep, eikä ole kyllä laskeminenkaan. Minkäs tallin isot pojat ne nyt oli, kun jotain 120 millisiä kuitutäpäreitä paiskoivat alas pitkin Pohjois-Amerikkalaisia north shore pätkiä... ja hyvin näytti onnistuvan.
http://www.nukeproof.com/support/150-frame-sizing
Tuon taulukon ja vaakaputken pituuden perusteella itse ottaisin L-kokoisen. Oon 180cm pitkä.Mut riitsillä ottasit varmaan ämmän? Nimim. epätietoinen. Olisko hyvä kokeilla välillä unohtaa se vaakaputki. Siitähän tää säätäminen alkokin itse asiassa tällä kertaa. Kai.
Verska-Vesa
04.07.2012, 14.53
Itse olen sitä mieltä, että rungon geometria on kyllä tärkeä juttu alamäessä ( keulakulman lisäksi muun muassa keskiön korkeus), mutta lähestulkoon millä tahansa xc-vempulalla pystyy laskemaan jyrkkiä ja vaikeitakin mäkiä, kunhan pyörässä on lyhyt stemmi ja penkki riittävän alhaalla. Leveähkö tanko auttaa myös huomattavasti.
sakuvaan
04.07.2012, 15.00
Jep, eikä ole kyllä laskeminenkaan. Minkäs tallin isot pojat ne nyt oli, kun jotain 120 millisiä kuitutäpäreitä paiskoivat alas pitkin Pohjois-Amerikkalaisia north shore pätkiä... ja hyvin näytti onnistuvan.
RMB, mutta hyvähän se on paiskoa kun ei oo penniikään kiinni, kirjaimellisesti :)
Mut riitsillä ottasit varmaan ämmän? Nimim. epätietoinen. Olisko hyvä kokeilla välillä unohtaa se vaakaputki. Siitähän tää säätäminen alkokin itse asiassa tällä kertaa. Kai.
Öh, no en. Mun tulee kyllä suurin osa ajasta istuttua satulassa, koska jalkojen varassa putkelta tunkkaus on pirun raskasta kun on huono kunto. Että kyllä mä katson TTE mittaa pikemmin kuin riitsiä.
Verska-Vesa
04.07.2012, 15.19
Ainiin, tuli vielä mieleen, että jos DH-pyörällä ajaminen tuntuu helpolta, se tarkoittaa vaan sitä, ettei ajeta vielä lähelläkään pyörän rajoja. Mikä tahansa pyörä on hankala ajaa täysiä, toisilla pyörillä vaan vauhti on silloin paljon kovempi kuin toisilla.
Tähän liittyen, mielestäni ihan millä tahansa pyörällä täysiä ajaminen on hyvin opettavaista, riippumatta siitä kuinka kovaa oikeasti ajetaan. Eli jos DH-pyörällä kurvailet rauhakseen mäkeä alas, ei se välttämättä opeta ajamaan enskapyörää yhtä kovaa vauhtia samaa mäkeä, koska tällöin enskapyörällä ollaan jo lähempänä pyörän rajoja ja se on suhteessa vaikeampaa. Jos taas molempia ajaa oman ajotaitonsa rajoilla, molemmat ovat suunnilleen yhtä opettavaisia, DH-pyörä vaan kulkee hiukan kovempaa (olettaen tietty että rata on ihan kunnon DH-rata).
Ainiin, tuli vielä mieleen, että jos DH-pyörällä ajaminen tuntuu helpolta, se tarkoittaa vaan sitä, ettei ajeta vielä lähelläkään pyörän rajoja. Mikä tahansa pyörä on hankala ajaa täysiä, toisilla pyörillä vaan vauhti on silloin paljon kovempi kuin toisilla.
Tähän liittyen, mielestäni ihan millä tahansa pyörällä täysiä ajaminen on hyvin opettavaista, riippumatta siitä kuinka kovaa oikeasti ajetaan. Eli jos DH-pyörällä kurvailet rauhakseen mäkeä alas, ei se välttämättä opeta ajamaan enskapyörää yhtä kovaa vauhtia samaa mäkeä, koska tällöin enskapyörällä ollaan jo lähempänä pyörän rajoja ja se on suhteessa vaikeampaa. Jos taas molempia ajaa oman ajotaitonsa rajoilla, molemmat ovat suunnilleen yhtä opettavaisia, DH-pyörä vaan kulkee hiukan kovempaa (olettaen tietty että rata on ihan kunnon DH-rata).
Hyvä pointti mikä monesti unohtuu. Karrikoiden voikin sanoa, että joustomatkaa lisäämällä ja keulakulmaa loiventamalla lopulta vain kivun määrä lisääntyy ;)
Verska-Vesa
04.07.2012, 15.42
Jep, silloin kun ne rajat löytyy :D
Öh, no en. Mun tulee kyllä suurin osa ajasta istuttua satulassa, koska jalkojen varassa putkelta tunkkaus on pirun raskasta kun on huono kunto. Että kyllä mä katson TTE mittaa pikemmin kuin riitsiä.Ajattelin asiaa niin, että riitsille ei voi paljon mitään. No joo, stemmi ja stonga. Mut jos sanotaan 20mm eroa vaakaputkessa (nykystä lyhempi), niin satulaa 15mm taaksepäin ja ehkä 5-10mm stemmiin. Jos siis se 20mm eroa haittaa liikaa. Riitsi olis lähelle sama. L-koossa taas sitte jonku 25mm pidempi. Että tämmösiä ajattelin. Täytyy vissiin jättää kokeilematta tai kokeilla, eipä tätä taida muuten saada selville.
Ainiin, tuli vielä mieleen, että jos DH-pyörällä ajaminen tuntuu helpolta, se tarkoittaa vaan sitä, ettei ajeta vielä lähelläkään pyörän rajoja. Mikä tahansa pyörä on hankala ajaa täysiä, toisilla pyörillä vaan vauhti on silloin paljon kovempi kuin toisilla. Näin epäilemättä on.
No nyt sinä puhut ilmeisestikin kuskista, joka jo tulee sujuvasti alas enskapyörällä alamäkienskreittiä. Itse en ole tällainen, vaan heräämine alamäkitaitojen hiomiseen tai käytänössä opetteluun alusta alkaen on aika tuore. Omassa tapauksessani taas puhutaan kuskista jolloin on olut köyhä lapsuus, puiset lelut ja kärsitty Pontius Pilatuksen ...eikun 90-aikana tuollaisten taloudellista rajoituksista tuollaisten kivojen lelujen hankkimiseen, joten parhaat uusien taitojen opettelemisen vuodet ovat kaukana takana päin. Ei se kuitenkaan kuulemma ole täysin mahdotonta myöhemminkään, ja tätä väitettä tässä koetellaan.
Alamäkiteniikkaa ei siis ole mitenkään selkärangassa (vaikka siihen olen viime aikoina yrittänyt paneutua), vaan jokaista liikettä pitää vielä miettiä erikseen, ja selkeitä virheitäkin tulee tehtyä. Kaikki manööverit vaativat aikansa, ja tarvitaan pelivaraa. Suht. vaatimattomallakin vauhdilla ollaan pois mukavuusalueesta ja helposti ja mhuomaamatta myös paniikkialueella, jolloin yllättäviin haasteisiin regoidaan yleensä ihan väärällä tavalla. Siinä mielessä tuo dh-pyörä tuntuu olevan parhaimmillaan, että tuo helppous antaa pelivaraa. Kun pikkuesteistä ei tarvitse välittää, voi keskittyä jonkin teeman hioimiseen. Joten mielestäni pyörä antaa kyllä palautatetta, vaikkei mitenkään rajoilla mennäkään. Dh-pyörällä rauhallisessa vauhdisssa voi vain todeta että hups tuo ei tällä kertaa kai mennyt ihan niinkuin piti, pitää seuravaalla kertaa kokeilla sama paikka jollakin toisella tapaa ja jatkaa edelleen melko rennosti matkaa, xc-pyörällä/ kevyellä am-pyörällä kerätään otb:n jälkeen rojuja maankamaralta ja jatketaan taas hartialukossa jarrukahvojen puristamista.
Tuntuu, että ensimmäisellä tavalla oppiminen olisi nopeampaa ainakin siihen saakka, kunnes perustekniikkapaketti alkaa olla kasassa. Sen jälkeen voi varmaankin kokeilla ajaa täysiä tai vaihteohtosiesti kokeilla samaa reittiä kevyemmällä kalustolla. :seko: Siinä vaiheessa varmaankin puhutaan asioista, joista Verska-Vesa kirjoitti. Itse en ole siinä vaiheessa vielä, vaan vaaditaan vielä aika paljon toistoja. Ja noissa hissikeksuksissa niitä tuntuu kertyvän helpoimmin. Vuoden tai kahden päästä tilaane voi olla omaltakin osaltani toinen.
Tämä vissin:
https://vimeo.com/40560345
Wade-kortin ja vastaavien käyttö pyöränvalintakeskusteluissa pitäis kyllä kieltää lailla. :D
Tämä vissin:
https://vimeo.com/40560345
Wade-kortin ja vastaavien käyttö pyöränvalintakeskusteluissa pitäis kyllä kieltää lailla. :D
Joo ja joo :D
Ihan järkevästi Mika A pohtii kyllä sitä, että helpommalla pyörällä voi keskittyä olennaiseen eli perusjuttujen opetteluun. Kyllähän ne on opittava ja jos tuollaiseen systeemiin on mahdollisuus, niin mikä ettei. Kun oppii peruskuvion ajotekniikasta niin samalla oppii myös tunnustelemaan ja lukemaan fillarin käyttäytymistä ja säätöjä ja muutoin fillarin olemusta. Sittenhän sitä voi muunnella tai vaihtaa kokonaan toiseen tuntemuksiensa perusteella. Näin mä asian näkisin.
H. Moilanen
04.07.2012, 19.35
Omalla Giant Trancella ja 69 asteen keulakulmalla ...
Trance X muuttuu paljon mukavammaksi peliksi 140 mm keulalla. Suurin keulan tökkiminen poistuu, eikä kiipeämiskyvyssä tule vielä turpaan.
Olen ajatellut niin, että keulan pidentäminen on vähän tekohengitystä, koska kuitenkin se joustomatka olis kiva käyttää ja sitten kun on "tilanne päällä" on se kulma aika sama (ja lopulta sitte ihan sama) kuin lyhyemmälläkin. Eli anglesetti ja korotuspala (tälle oli varmaan joku nimikin) olisivat mielestäni mielekkäämpiä tapoja. Mutta minkäs näistä tiedän.
Oliko tohon...
...riitsipohdintaan......kenelläkään lisää ammuksia, että saadaan se lopullisesti alas. Vai onko joku kelaillut samoja?
kolistelija
04.07.2012, 20.49
Mulla on Rosessa 130mm Foxi jota on pidennetty reilu 20mm ja ilmatilaa on kasvatettu. Se tekee sen että voi ajaa suhteessa isommilla paineilla. Hitaan ajon ominaisuudet toki vähän kärsii, mutta mielestäni muutos oli kokonaisuutena selvästi parempaan päin. Keula tuntuu myös paljon ennalta arvattavammalta tuollaisena, Hallainvuoren kivikkomäkien ajamiseen tuli ihan uutta varmuutta.
Verska-Vesa
04.07.2012, 23.34
Oliko tohon......kenelläkään lisää ammuksia, että saadaan se lopullisesti alas. Vai onko joku kelaillut samoja?
Itse kyllä ajattelen myös, että reachin mukaan se pyörä valkataan eikä minkään vaakaputken, satulan paikkaa kun saa säädettyä, keskiön ei.
Oliko tohon......kenelläkään lisää ammuksia, että saadaan se lopullisesti alas. Vai onko joku kelaillut samoja?
En väitä mitään mistään tietäväni, mutta hiljaisen yövuoron kuluksi tutkiskelin Transitionin ja Turnerin sivuja joista stack ja reach mitat löytyy. Jos otetaan vertailukohdiksi vaikka medium kokoiset Covert (402,8mm) ja 5spot (396,2mm), jotka eivät käyttötarkoitukseltaan olekkaa täysin vastaavia, niin onhan tuo Mega selkeästi isompi putkelta ajettaessa. Erot efektiivisessä vaakaputkessa selittyy Megan jyrkällä satulaputken kulmalla (75deg vrt 73deg), mutta ideana tossa taitaa olla se että saadaan tarpeeksi painoa eturenkaalle satulasta kiivettäessä kompensoimaan löysää keulakulmaa. Sullahan tais olla 18" Blue Pig tallissa jos oikein muistan? Possussa reach on 140mm keulalla 408mm ja 160mm keulalla 396mm.
Kiitos kommenteista! Täytyy tossa illalla vielä mittailla vatupassin ja luotilangan avulla Alpinen riitsi muutenkin kuin mittanauhalla vaan silmämääräisesti. Ehkä se onkin vähän pidempi kuin 405mm tai sitte ei. Mittasin geometriakuvasta ja sain noin 440...445mm, mutta sen kuvan täytyy olla joko väärässä asennossa tai sitte se ei ole ihan mittakaavassa. Tai sitte mänj persuksilleen.
Laitanpa tähän samaan ketjuun.
Mulla on kolmisen vuotta vanha Nishiki bigfoot TR-29, runkokoko 24". Olen 188 cm pitkä ja painoa on reippahat 85kg. Halu olis ajaa Jyväskylä MTB-marathon sekä Tahko MTB tyyppisiä kisoja.
--> Löysää rahaa tilillä ei juuri pyöri. Nykyisen pyörän ongelmat : Renkaista loppuu pito ja se tuntuu rajummissa röykyissä etenkin alamäissä tosi kovalta mennä. Vai kuuluuko tuo röykytys asiaan. Pyörän iso koko ja renkaat ei juuri muuten ole haitanneet menemistä, kovin teknisiä reittejä en ajele, mutta tosiaan kun pito loppuu mutkissa sekä alamäissä ja esim. Jyväskylän reitillä jotkut alamäet tuntuu että pyörä hajoo.
Aikanaan ostin tuon bigfootin sen takia että ajelen leppoistasti kuntomeiningillä polkuja ja latupohjia mutta tuo kilpailuvietti on vähän kasvanut. Mitään kilpailutavoitetta ei ole mutta olen miettinyt olisiko joku väline parempi.
--> ONko bigfoot kokoiselleni edelleen hyvä pyörä, ostaisinko siihen toisenlaiset / toiset renkaat noiden nykyisten lisäksi?
Jaa, pistänkin *ttuillakseni kysymyksen tänne, on toi jäykkäperäluokka nykyään ja kaikkee. Minkäs näistä laittais?
NS Surge (http://www.nsbikes.com/2012/frames-and-forks/surge.html)
On-One 456 (http://www.on-one.co.uk/i/q/FROO4561/on_one_456_evo_frame)
Ragley Troof (http://www.ragleybikes.com/our-frames/troof/)
Joku muu, mikä?
Tärkeimmän valintaperusteen eli värin perusteella NS, plus että sitä saa lähikaupasta. Ragley olis halvin aika marginaalisella erolla, 456:t out of stock justiinsa nyt. Löytyskö ~16" koossa koeajoon PK-seudulla?
Troof on mun silmään aika hirvee. On-Onessa on normiseksiä, mutta ehkä NS silti ois viilein?
sakuvaan
05.07.2012, 15.42
Jaa, pistänkin *ttuillakseni kysymyksen tänne, on toi jäykkäperäluokka nykyään ja kaikkee. Minkäs näistä laittais?
Joku muu, mikä?
Tärkeimmän valintaperusteen eli värin perusteella NS, plus että sitä saa lähikaupasta. Ragley olis halvin aika marginaalisella erolla, 456:t out of stock justiinsa nyt. Löytyskö ~16" koossa koeajoon PK-seudulla?
+1 Ns Surgelle. Osta se.
jäykkikselle aika passelit speksit jos pitää räädistellä :)
Noniin. Olen nyt sitte yhden maastopyörän loukussa. Inbrediä ja retro-raleighia ei lasketa maastopyöriksi, kaupunkipyörän geometriahan niissä on.
Alko tuntua hyvältä olla autoton yhden maastopyörän mies - materia ei tee onnea - joten ehkä jätän Megan kauppaan ja kattelen ihan rauhassa maailman pyörimistä. Jos vaikka ajelis Alpinella vaan. Oikeen keskittyis siihen ajeluun. Ei tunnu kukaan olevan yllyttämässäkään mihinkään ja siihen Megaan pitäis sitte speksata jotain ccdb:tä ja kukaties mitä ketjuohjuria. Menee äkkiä rahaakin.
Vois muuten kokeilla käännellä ekaa kertaa niitä ccdb:n nupeja, jos sais sen vaikka säädettyä huonommaksi. Eihän niihin säätöihin uskalla koskea kun ei virallisesti tiedä mistään mitään. Ja jos investois pari kymppiä ja kokeilis 50lbs löysempää joustakin, että sais kaiken pieleen. Että eihän mulla mitään asiaa ollut. Pahoittelut siitä. Tästä on hyvä jatkaa.
Ai niin, Grr, miten olis semmonen vanhempi Blue Pig. Myin just omani, mutta etit jostain. Eikä tota uutta rumempaa vaan se 2010 tai 2009, minkähän vuoden se olis. Skwoosh-oranssi. Eihän sen hienompaa olekaan kai? Musta siinä runkkossa oli yksityiskohdatkin kohallaan. Lopetin vaan ensin sinkuloinnin, sitten piteni joustot 80-100-120-140 ja nyt pitää olla 160+ täysjoustot ja hissitolpat, että uskaltaa ajaa niitä samoja polkuja. Tosin vähän hiljempaa.
Prestige
08.07.2012, 11.40
Joku muu, mikä?
Surgessa liian loiva satulakulma ainakin minun makuun, siitä syystä ennemmin Troof tai 456. Joku muu mikä, niin 29" jäykkäperä ennemmin kuin 26". Esim se Honzo.
Joku muu, mikä?
Miksei Ragley Bagger 288? Se kuitenkin tehty oikeasta metallista ja kröhömn :)
Aisasta asiaan.
Onko Canyon Strive vielä edes jotakuinkin parasta bängiä for the euro jos endurotyypin fillaria himoitsee ihan vaan sinne isommille metsädropeille yms? Jotain vikaa vissiin ollutko mallissa, vai onko? Korjattu?
Ei oikein tunnu olevan selvää katetta 400eur hintaerolle 7:n ja 8:n välillä. Joku vipu ja etuvaihtaja selittää ehkä muutaman kumpin, mutta muuten näyttää olevan lähinnä 1 euro per 1 gramma.
Miinuksena ehkä vähän sekametelipalikat ja tuo satulaputken kulma ja miten se muka voi olla ok ilman suuria runkorasitteita...
Eli ES 7.0 se olisi jos olisi http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=2569
Tylsän mustan saa Largena miltei heti mutta hienon jäätikkövalkoisen joskus "alkutalvesta", jos nyt noihin tilastoihin voi täysin luottaa.
Aika puhuttelevan näköinen kyllä tylsänäkin http://fotos.mtb-news.de/p/1103456
Oikeastaan Radon Slide ED 8.0 vois olla snadisti tai jopa reilusti kovempi muutaman palikan osalta ja hintaeroselitteisesti ainakin jarrujen ja kiekkojen puolesta, mutta koot jää ihmeesti lasten kokoihin eikä näin 190cm pitkänä uskalla ostaa.
Varsinkaan kun mukana tuleva reverbbi on tätä setpäkitöntä mallia.
Sääli, asiallisen näköinen geometria ja Fillariosan kautta olis ollut hieno hoidella hommat. B-D:n Hyllystäkin olisi löytynyt.
http://www.radon-bikes.de/xist4c/web/Slide-ED-160-8-0_id_18448_.htm#geo20
Kovan tuntuista diiliä tarjoaa myös Yt Industries ja etenkin tuoreella Wicked 170 mallillaan. On vasaraakin saatu mahtumaan jotakuinkin samaan hintasegmenttiin ja hyvin soivaa Sramia.
Mutta fillaria saa joskus syksyllä, jos saa ja ollaan aika harmaalla alueella noin merkin puolesta, eikä rokkari omissa silmissä ihan Foxille pärjää.
http://www.yt-industries.com/shop/index.php?page=product&info=222
Canyon näistä postimyyntifillareista nyt villistä satulaputkestaan huolimatta eniten lämmittää ja siitä rahapussikin eniten tykkäisi.
Ajatuksia?
mikkonen
15.07.2012, 00.05
Kumpaan päätyisitte alla olevista? Vaimon mielestä Kona on paljon kauniimpi, itse viime vuosituhannella Sunnin Exactista nauttineena kallistuisin jälkimmäiseen. Metsäpolut siis tähtäimässä omaksi huviksi.
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=64991 (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=64991)
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=76138
Noista pyöristä en kyllä ottaisi kumpaakaan enduropoluille. 100mm ei oikein riitä.
mikkonen
15.07.2012, 10.47
Noista pyöristä en kyllä ottaisi kumpaakaan enduropoluille. 100mm ei oikein riitä.
http://www.bike-discount.de/shop/k1866/a58301/stage-7-0.html mitenkäs tuo sitten? hieman konan ja sunnin jouston riittävyys itseäkin mietitytti. Hinta/laatu lienee raadossa kohdillaan.
120mm on siinä ja siinä jos oikeasti enduroa halutaan ajaa. Itse en enskaan lähtisi ainakaan alle 140mm pelillä. Kaikki on tietysti kiinni tekniikasta ja siitä kuinka kovaa haluaa mennä. Väitän että 120mm joustot loppuu hieman liian hätäsesti kesken.
ilkkaluukkonen
15.07.2012, 11.35
Ja vaikka jousto riittäisikin, niin runko saattaa ratketa turhan helposti pyörässä, joka on speksattu maratoni tai xc-ajoon.
Ja se keulakulma.....
69 xc
68 trail
67 am
66 way to go.....
Ketun kettu. Sain tänään kepin takavaihtajan/pinnojen väliin. Korvake meni ihan solmuun ja vaihtaja taittui pinnojen väliin. Sain vaihtajan pinnojen välistä irti vain irroittamalla kiekon ja takaisin sitä ei enää saanut. Kannoin pyörän olalla kotiin sellaiset 3 km. Kotona vaurioita tutkiessani näyttää pahasti siltä, että myös runko (vuoden 2008 Commencal meta 5.5.1) vääntyi siitä kohdasta missä korvake on kiinni, koska rungon kolo, jossa korvake on kiinni, näyttää väljältä ja korvake ei istu tiukasti. Taitaa olla uuden rungon tai kokonaisen pyörän osto edessä. Joskus parannusosana metaan sai ostaa hiilikuituisen takahaarukan mutta taitaa olla mallit vaihtuneet tässä välissä.
X0 takavaihtaja meni myös rikki mutta muut osat voisi siirtää tietty uuteen runkoon. Olin myös talvella ostanut juuri uuden keulan (revelation 150 mm) ja uudet kiekot (Flow) eli mieluusti ehkä ostais enduro-tyylisen rungon, johon 150 mm keula ja nykyiset kiekot sopii. Takana saisi olla joustoa samat 150 mm siis. Liteville kenties. Tosin budjettia ei tähän hätään olisi ja hankinta saattaa siirtyä ensi vuoteen tai syksyyn. Pitää ehkä yrittää muuttaa vaimon m-kokoinen nelossarjan meta pidemmällä stemmillä ja kentie set-back tolpalla omaan käyttöön sopivaksi loppukesäksi. huoh.
On-one myy Tituksen El Guapoa DB Airilla kohtuulliseen hintaan 799£ eli vähän reilu tonni euroissa.
http://www.on-one.co.uk/i/q/FRTITELGUV3CCDB/titus_el_guapo_frame_with_cane_creek_double_barrel _air_shock
Siinä on aika tiukka tarjous runkosetille ja viimeistään ebayhin ilmestyvät iskarittomat Guapot ovat varmaan edullisia...
Ketun kettu. Sain tänään kepin takavaihtajan/pinnojen väliin. Korvake meni ihan solmuun ja vaihtaja taittui pinnojen väliin. Sain vaihtajan pinnojen välistä irti vain irroittamalla kiekon ja takaisin sitä ei enää saanut. Kannoin pyörän olalla kotiin sellaiset 3 km. Kotona vaurioita tutkiessani näyttää pahasti siltä, että myös runko (vuoden 2008 Commencal meta 5.5.1) vääntyi siitä kohdasta missä korvake on kiinni, koska rungon kolo, jossa korvake on kiinni, näyttää väljältä ja korvake ei istu tiukasti. Taitaa olla uuden rungon tai kokonaisen pyörän osto edessä. Joskus parannusosana metaan sai ostaa hiilikuituisen takahaarukan mutta taitaa olla mallit vaihtuneet tässä välissä.
X0 takavaihtaja meni myös rikki mutta muut osat voisi siirtää tietty uuteen runkoon. Olin myös talvella ostanut juuri uuden keulan (revelation 150 mm) ja uudet kiekot (Flow) eli mieluusti ehkä ostais enduro-tyylisen rungon, johon 150 mm keula ja nykyiset kiekot sopii. Takana saisi olla joustoa samat 150 mm siis. Liteville kenties. Tosin budjettia ei tähän hätään olisi ja hankinta saattaa siirtyä ensi vuoteen tai syksyyn. Pitää ehkä yrittää muuttaa vaimon m-kokoinen nelossarjan meta pidemmällä stemmillä ja kentie set-back tolpalla omaan käyttöön sopivaksi loppukesäksi. huoh.
Mites vakuutukset?
hi5bikes näyttäs olevan takahaarukka commencaliin
Kotivakuutus löytyy ja mietin itsekin, että se saattaisi korvata. Pitää tiedustella ja pyytää korjausarvio liikkeestä. Laitain rouvan pyörästä korvakkeen ja takavaihtajan ja tältä se väli korvakkeen ja mahdollisesti taittuneen rungon välissä siis näyttää.
http://gp1.pinkbike.org/p4pb8397323/p4pb8397323.jpg
Voisi toimia jotenkin mutta taitaa pidemmänpäälle jatkuvasti löystyä tuo kohta.
On-one myy Tituksen El Guapoa DB Airilla kohtuulliseen hintaan 799£ eli vähän reilu tonni euroissa.
http://www.on-one.co.uk/i/q/FRTITELGUV3CCDB/titus_el_guapo_frame_with_cane_creek_double_barrel _air_shock
Siinä on aika tiukka tarjous runkosetille ja viimeistään ebayhin ilmestyvät iskarittomat Guapot ovat varmaan edullisia...
Tämän nykyisen uudehkon keulan 1 1/8 kaulaputki ja 31,6 hiilikuituinen satulatolppa eivät olisi yhteensopivia eli ehkä tuo ratkaisu ei kannata. Koska uusi takahaarukka saattaa siis hi5bikestä löytyä ja jos vakuutusyhtiö tällaiset vahingot korvaa, niin se lienee paras vaihtoehto, kun kustannukset jäävät omavastuun hintaan. Vakuutusehoissa sanotaan ettei harrastuvälineelle aiheutuneita vahinkoja korvata, jos ne hajoaa käytettäessä niitä tarkoitukseensa (pyörä hajoaa pyöräilemisestä) mutta käsittääkseni tällainen äkillinen ja yllättävä kepin meneminen voimansiirtoon ja sen aiheuttamat vauriot (kuten kaatumisen seurauksena hajoavat osat) saattavat ilmeisesti tulla korvattaviksi.
Hienosäätölekaa ja kovaa ajoa. (Toisaalta onhan sitä pienemmistäkin syistä runkoja päivitetty... :) )
Ja 1 1/8 keula passaa tuollaiseen tapered runkoon oikealla ohjainlaakerilla.
Vakuutusehoissa sanotaan ettei harrastuvälineelle aiheutuneita vahinkoja korvata, jos ne hajoaa käytettäessä niitä tarkoitukseensa (pyörä hajoaa pyöräilemisestä) mutta käsittääkseni tällainen äkillinen ja yllättävä kepin meneminen voimansiirtoon ja sen aiheuttamat vauriot (kuten kaatumisen seurauksena hajoavat osat) saattavat ilmeisesti tulla korvattaviksi.
Nuo vakuutusehdot kuulostaa sen verran tutuille, että taitaa olla Tapiolasta kotivakuutus hommattuna?
Sain viime kauden alussa porsittua pannutuksen seurauksena oman xc-täpärini rungon lunastuskuntoon. Ennenkuin otin yhteyttä Tapiolaan, kävin näyttämässä paikallisessa kivijalkaliikkeessä pyörää ja he antoivat sille "korjauskelvoton"-tuomion.
Tein vahinkoilmoituksen puhelimen kautta, jossa ilmoitin mitä oli tapahtunut ja mitä mieltä pyöräliike oli pyörästä. Vakuutustädit eivät yhtään äpättäneet vastaan, vaan maksoivat mukisematta korvauksen koko pyörästä muutaman päivän sisällä vahinkoilmoituksen tekemisestä.
Samalla logiikalla tuon sinunkin tapauksesi pitäisi mennä vakuutuksen piikkiin.
Ehjä korvake paikalleen ja kovaa ajoa. Jos haluaa kosmetiikkaa harrastaa, niin voihan tuon vasaroida takaisin muotoonsa.
Käyn näyttämässä pyörää pajalla ja kuituinen takasvingi tulee todennäköisesti alle. Hyviä arvauksia muuten vakuutusyhtiöstä ja suopeita tuntuvat olevan mutta kyllä niitä vakuutusmaksuja on aika paljon vuosien varrella maksettukin. Kotivakuutuksesta menee tosin omavastuu.
160mm + 27,5" = Optimaalinen enduro? Uudet Norcot herättävät omistamisenhalua: http://www.pinkbike.com/news/Norco-Range-Killer-B-First-Ride-2013.html
Myös Cube tarjoaa tällä reseptillä uutta keitosta: http://www.bikeradar.com/mtb/news/article/cube-2013-mountain-bikes-launched-at-alpe-dhuez-34831/
Tässä olisi uusi versio Enduro EVO:sta vuodelle 2013. (http://www.vitalmtb.com/photos/features/First-Look-2013-Specialized-Enduro-EVO,4205/Slideshow,0/bturman,109)
180mm joustoa ja mukana myös "Specialisoitu" Cane Creek DB -iskari.
syklopaatti
23.08.2012, 17.54
Tässä olisi uusi versio Enduro EVO:sta vuodelle 2013. (http://www.vitalmtb.com/photos/features/First-Look-2013-Specialized-Enduro-EVO,4205/Slideshow,0/bturman,109)
180mm joustoa ja mukana myös "Specialisoitu" Cane Creek DB -iskari.
Aaaahhh..Mikä namu. Mulla tuli jo housuun:D
xc-pyöräilijä
26.08.2012, 18.09
Huomasin spessussa tänään huolestuttavan asian. Alimman linkun ulkopuolella on murtumisen/lohkeamisen jälkiä. Otin pari kuvaa, tosin huonolaatuisia.
http://i1160.photobucket.com/albums/q485/enduromies1-2/2012-08-26_16-18-29_867.jpg
Ja sitten huomasin myös toisen asian. Sekä etu- ja taka jarruissa toinen mäntä ei toimi yhtä hyvin. Eli toisen puolen mäntä on paljon pidemmällä, toista ei edes näy. Pitää varmaan kohta vaihtaa palat...
Edit. Onpa muuten huono kuva, sori :(
Huomasin spessussa tänään huolestuttavan asian. Alimman linkun ulkopuolella on murtumisen/lohkeamisen jälkiä. Otin pari kuvaa, tosin huonolaatuisia.
Tuo on ihan normaalia kulumista ainakin Spessun rungoissa. Minullakin on Epicissä lohkeillut maali mm. Brain-sylinterin kiinnityspisteen ympäriltä. Mutta ei sillä ole väliä, alumiini kun ei niin välitä vaikka olisikin paikoitellen paljaana. Tuossa suhteessa anodisoitu alumiinirunko on maalattua mukavampi, vaikka kuluu se anodisointikin pois jos joutuu vaikka vaijerikuoren hinkkauksen kohteeksi.
Jarruille ensihoitona - palat irti, satulat irti, männät sisään sormin (tai työkaluin kun sormivoima ei riitä jumittuneisiin mäntiin) ja sitten kahvaa varovasti puristaen ulos. Ja taas sisään, ulos, sisään, ulos. Voi yrittää voidella jarrunesteellä tai sen puutteessa vaikka ketjuöljyllä.
xc-pyöräilijä
26.08.2012, 20.31
Tuo on ihan normaalia kulumista ainakin Spessun rungoissa. Minullakin on Epicissä lohkeillut maali mm. Brain-sylinterin kiinnityspisteen ympäriltä. Mutta ei sillä ole väliä, alumiini kun ei niin välitä vaikka olisikin paikoitellen paljaana. Tuossa suhteessa anodisoitu alumiinirunko on maalattua mukavampi, vaikka kuluu se anodisointikin pois jos joutuu vaikka vaijerikuoren hinkkauksen kohteeksi.
Kiitos, hyvä tietää.
Jarruille ensihoitona - palat irti, satulat irti, männät sisään sormin (tai työkaluin kun sormivoima ei riitä jumittuneisiin mäntiin) ja sitten kahvaa varovasti puristaen ulos. Ja taas sisään, ulos, sisään, ulos. Voi yrittää voidella jarrunesteellä tai sen puutteessa vaikka ketjuöljyllä.
Pitää kokeilla heti kun on aikaa.
Hakusessa olisi sekalaiseen trail/enduro/tahko ajeluun soveltuva 140 - 150mm joustava pyörä, eli "do it all-kapine". Loppusuoralla netti speksailussa ovat päässeet
- Pivot Mach 5.7
- Mondraker Foxy RR
- Morewood Sukuma
Onko kenelläkään mitään näkemystä tuosta Morewoodin uutuudesta? Split pivot on ilmeisen hyvä poljettava myös ylämäkeen?
Kiitos ja Anteeksi
Verska-Vesa
28.08.2012, 11.59
Itse split pivot ei vaikuta polkemiseen mitenkään, se on käytännössä runkoon integroitu kelluva jarru.
Tuossakin polkemisen aikaiseen keinumiseen vaikuttavat päänivelen paikka, rungon leverage ratio ja iskari.
Onko jarrunesteenä DOTtia? (Avidin jarruissa taitaa kaikissa olla?). Niihin on erikseen DOT-jarrunesteen kestävää vaseliinia (DOT grease). Tavallista jos laittaa tiivisteisiin niin menevät kuulemma lopullisesti. Näin asiaa minulle valaisi paikallinen pyörähuolto (ja antoi mukaan vähän ko. mönjää.) Mulla siis sama vika Elixir vitosessa, toinen mäntä liikkuu paremmin ku toinen. Tämä vinkki siis jos päädyt purkamaan koko jarrun.
Itse split pivot ei vaikuta polkemiseen mitenkään, se on käytännössä runkoon integroitu kelluva jarru.
Tuossakin polkemisen aikaiseen keinumiseen vaikuttavat päänivelen paikka, rungon leverage ratio ja iskari.
Niinhän tuo näyttää olevan. Tarkemmin kun asiaa tutkin niin tuohan on sama systeemi kun Trekin käyttämä.
Onko kokemuksia Mondraker Foxy RR:stä? Miten Cobalt 2 kiekot pysyy nipussa 90kg kaverin alla rajummassa menossa?
Hakusessa olisi sekalaiseen trail/enduro/tahko ajeluun soveltuva 140 - 150mm joustava pyörä, eli "do it all-kapine". Loppusuoralla netti speksailussa ovat päässeet
- Pivot Mach 5.7
- Mondraker Foxy RR
- Morewood Sukuma
Onko kenelläkään mitään näkemystä tuosta Morewoodin uutuudesta? Split pivot on ilmeisen hyvä poljettava myös ylämäkeen?
Kiitos ja Anteeksi
Pivot Mach 5.7 tuli hommattua.
Onko jarrunesteenä DOTtia? (Avidin jarruissa taitaa kaikissa olla?). Niihin on erikseen DOT-jarrunesteen kestävää vaseliinia (DOT grease). Tavallista jos laittaa tiivisteisiin niin menevät kuulemma lopullisesti. Näin asiaa minulle valaisi paikallinen pyörähuolto (ja antoi mukaan vähän ko. mönjää.) Mulla siis sama vika Elixir vitosessa, toinen mäntä liikkuu paremmin ku toinen. Tämä vinkki siis jos päädyt purkamaan koko jarrun.
Hmm. Olen käyttänyt mäntien kevyeen voiteluun silikoniöljyä ja tämä jarrunesteen käyttö on foorumilta kuultua, eli omakohtaista kokemusta ei ole. Mutta olenkohan ymmärtänyt jarrusatulan rakenteen ihan oikein - minkä takia se männän tiiviste siellä on? Eikös siellä toisella puolella ole käytännössä heti ensimmäisenä jarruneste joka yrittää paineen alla ulos ja työntää samalla mäntää ulos? Jos tiiviste on jarrunestettä varten niin miten se neste voisi olla haitallista tiivisteen ulkopuolisessa voitelussa?
Pivot Mach 5.7 tuli hommattua.
Saman tien voi suositella seuraavia päivityksiä:
- SLX:n kahden eturattaan vaihtaja (M665) + bash jos edessä on 2-rattaan systeemit.
- Enduroforksealsin neulalaakeripuslat iskarin takapäähän (etupää ei niin kriittinen)
- raswaa satulatolppaan reilusti
- takaiskariin 3-4kpl RockShoxin punaisia pötkylöitä täytteeksi lisäilmakammion puolelle jos iskarina on RP23 BV ja kuskilla painoa +80kg, uusimmalla CTD-mallilla ei ehkä tarvitse.
Saman tien voi suositella seuraavia päivityksiä:
- SLX:n kahden eturattaan vaihtaja (M665) + bash jos edessä on 2-rattaan systeemit.
- Enduroforksealsin neulalaakeripuslat iskarin takapäähän (etupää ei niin kriittinen)
- raswaa satulatolppaan reilusti
- takaiskariin 3-4kpl RockShoxin punaisia pötkylöitä täytteeksi lisäilmakammion puolelle jos iskarina on RP23 BV ja kuskilla painoa +80kg, uusimmalla CTD-mallilla ei ehkä tarvitse.
Pyörän on käytetty.
Eteen tulee Raceface rattaat, XT vaihtaja ja MRP ohjuri Bashilla.
Takaiskarissa redut vaihdettu parempiin. En vielä tutkinut onko neulalaakerit. Huollettu hetki sitten, joten katsotaan kuinka pelittää.
Tänään pitää mennä testailemaan. Kuvia ja raporttia kunhan pyörä edustuskunnossa.
Kotivakuutus löytyy ja mietin itsekin, että se saattaisi korvata. Pitää tiedustella ja pyytää korjausarvio liikkeestä. Laitain rouvan pyörästä korvakkeen ja takavaihtajan ja tältä se väli korvakkeen ja mahdollisesti taittuneen rungon välissä siis näyttää.
Uutta saa storesta ---> http://www.commencal-store.co.uk/PBSCProduct.asp?ItmID=9849698
Pyörän on käytetty.
Eteen tulee Raceface rattaat, XT vaihtaja ja MRP ohjuri Bashilla.
Tuo SLX maksaa 24,90e vaikkapa B-D:ssä. Toimii kahdella rattaalla alkuperäistä 2011 XT:tä paremmin...
Tuo SLX maksaa 24,90e vaikkapa B-D:ssä. Toimii kahdella rattaalla alkuperäistä 2011 XT:tä paremmin...
Osat on omassa hyllyssä, joten näillä mennään.
välikysymys: kuinka moni ajaa täysin ilmajousitetulla enduro laitteella? Tai jos vain toinen pää, niin kumpi on ilmatoiminen?
xc-pyöräilijä
31.08.2012, 19.11
Yksi ilmoittautuu! Minä ajan täysin ilmajousitetulla enska pyörällä. Olen kyllä miettinyt kierrejousellista, mutta kun olen "vielä" kevyt sekä"nuori" on se jäänyt hankkimatta.
Human Traffic
06.09.2012, 23.27
Pitäisi saada 456 Summer Seasonin ja Nicolai Noniuksen seuraksi jokin järeämpi endurotykki. Koko pyörällä saisi olla hintaa max 2500€. Haluaa listalla loiva ohjauskulma alamäkiin, bikeparkki naapurissa, mutta pyörällä pitäisi pystyä kiipeämään myös mäkien päälle ja tekemään metsälenkkejä. Pärjään kyllä vanhoillakin pyörillä, mutta uusi kuumottaisi varsinkin jos hyviä diilejä tulee vastaan. Tuskin vielä huomenna olen tilaamassa, mutta syksyn aikana luultavimmin. Mitäs olette esim näistä mieltä?
Mondraker Dune http://www.hi5bikes.fi/~kZH5x0000001/?Y999=PIF&Y104=M12-DUNE-
Nukeproof Mega Komp http://www.bike-mailorder.de/BIKE-TEILE/Komplettbike/Nukeproof-Mega-Comp-All-Mountain-Enduro-Bike-2012-silber.html?sid=npa2dqlnb3p7b6hik6pu5h7ff4
Canyon Strive ES 7 http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=2569
Radon Slide ED 8 http://www.bike-discount.de/shop/k1868/a58345/slide-ed-8-0.html
Mitäs olette esim näistä mieltä?
Nukeproof Mega Komp http://www.bike-mailorder.de/BIKE-TEILE/Komplettbike/Nukeproof-Mega-Comp-All-Mountain-Enduro-Bike-2012-silber.html?sid=npa2dqlnb3p7b6hik6pu5h7ff4
Toi on ainakin CRC:ssä sataviiskymppiä halvempi (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=75658).
Sit jos tahtoo tukea kotimaista, ni Hi5:ssä tais olla jotain tarjouksia paikan päällä?
Human Traffic
06.09.2012, 23.46
CRC:n jäljellä olevat koot eivät sovi minulle. Nukeproofista pitäisi olla L koko. Se unohtui edellisestä viestistä.
On-One El Guapon sinulle riittävästä järeydestä en tiedä, mutta samoissa lienee meganuken kera. Eikä maksa hirveitä sekään. Mut älä sitä osta, ota se nuke tai joku muu.
Human Traffic
07.09.2012, 00.09
On käynnyt mielessä El Guapo juu. Mites Guapolla alamäet menee, jos vertaat alpineen?
En oikein osaa ajaa alamäkeen, mutta tuntuis, että ehkä Guapolla paremmin, koska matalampi keskiö. Täytyis kyllä toisaalta kokeilla Alpinea taas vaihteeksi, 9/10 viimeisimmistä lenkeistä olen ajanut EG:lla. Olen jotenkin tykännyt siitä. Vähän kovemmalle kuskille varmaan Alpine on parempi puistoajeluun - luulisin ainakin sen ottavan erittäin kovaakin pieksäntää vastaan ainakin Guonaa paremmin. En toisaalta tiedä.
Human Traffic
07.09.2012, 00.36
Tituksen sais -10% koodilla alle 2400€, ei varmaan huono vaihtis tuokaan. En tiedä, ei se kuitenkaan aiheuta minussa sellaista pakko ostaa värähtelyä, kun ehkä taasen Mondraker tai Canyon.. Tietty jos näitä pääsis ajamaan niin asioihin tulisi uutta ulottuvuutta.
syklopaatti
07.09.2012, 11.58
Konalta tulossa mielenkiintoisen oloinen endurotykki.
http://www.pinkbike.com/news/Kona-Process-150-Millimeter-Travel-Playbike-2012.html (http://www.pinkbike.com/news/Kona-Process-150-Millimeter-Travel-Playbike-2012.html)
Antti Kuitto
07.09.2012, 13.30
Dunea voin suositella vajaan vuoden kokemuksen perusteella oikein lämpimästi. Pisimmällään olen ajanut 140km hiekkatie+asfalttilenkkiä, kivunnut 2200metrin korkeuteen ja paukutellut toisaalta sieltä takaisin merenpinnan tasolle dh-reittejä. Dune on siis taipunut oikein mainiosti kaikenlaiseen lenkkeilyyn ja mitään moittimista ei ole juurikaan ollut. Oma fillari on Dune R, jota olen hieman tuunaillut omaan makuun sopivaksi. Hi5bikesissä pääsee ainakin tyyppäämään Mondrakereita paikanpäällä... :)
http://www.pinkbike.com/news/Kona-Process-150-Millimeter-Travel-Playbike-2012.html
Konan sivuilla näköjään tarkemmat specsit:
http://www.konaworld.com/bike.cfm?content=process#1
http://www.konaworld.com/bike.cfm?content=process_dl
Vaikuttaa kyllä mielenkiintoiselta. Tai tyrmätkää joku nyt suoraa, jos sellaiseen on aihetta? :)
http://www.pinkbike.com/news/Kona-Process-150-Millimeter-Travel-Playbike-2012.html (http://www.pinkbike.com/news/Kona-Process-150-Millimeter-Travel-Playbike-2012.html)
Fiilispohjalta tuntuu vahvasti et Process menee hankintalistalle mut näkee sit kunhan joskus pääsee moista kokeilemaan.. Ainut mikä tuossa mietityttää ettei siinä taida olla ISCG tabeja ja vielä press fit-keskiö joten ketjuohjurin saa unohtaa??
Vaikuttaa kyllä mielenkiintoiselta. Tai tyrmätkää joku nyt suoraa, jos sellaiseen on aihetta? :)
Kun kerran oikein pyydetään, niin tässä se mainitun merkin endurotykki: http://www.konaworld.com/bike.cfm?content=abra_cadabra#1
Process varmasti kiva playbike, mut ei ehkä se valinta jos enduroa (kisatyylistä) meinas ajaa.
Abraan oli kyl kieltämättä tullu parannuksia mm. keulakulmaa loivennettu, keskiötä laskettu ja parempi clearance takapäähään yms yms... Toisaaltaan Processiin sais halutessa laitettua kierrejousta takapäähän..
Hmm... kiva optinen illuusio noissa Processin kuvissa, kun keula- ja satulaputken kulmat eivät näyttäisi juurikaan poikkeavan toisistaan (vrt. Abracadabran kuvat - molemmissa näiden kulmien erotus on melkein sama). Ei kai Kona nyt sentään väärää kuvaa ole voinut laittaa Processeista? :seko:
Human Traffic
07.09.2012, 14.17
Kiitos Antti Dune kommenteista. Täytyy käydä yläfemmassa johko siellä suunnalla seuraavaksi pyörin.
Hmm... kiva optinen illuusio noissa Processin kuvissa, kun keula- ja satulaputken kulmat eivät näyttäisi juurikaan poikkeavan toisistaan (vrt. Abracadabran kuvat - molemmissa näiden kulmien erotus on melkein sama). Ei kai Kona nyt sentään väärää kuvaa ole voinut laittaa Processeista? :seko:
Mm, totta.. tosin tässä kuvassa taas kulmat näyttää aikalailla samoilta, kun konan sivuilla:
http://gp1.pinkbike.org/p4pb8624052/p4pb8624052.jpg
Pisimmällään olen ajanut 140km hiekkatie+asfalttilenkkiä, kivunnut 2200metrin korkeuteen ja paukutellut toisaalta sieltä takaisin merenpinnan tasolle dh-reittejä. Dune on siis taipunut oikein mainiosti kaikenlaiseen lenkkeilyyn ja mitään moittimista ei ole juurikaan ollut. .... Hi5bikesissä pääsee ainakin tyyppäämään Mondrakereita paikanpäällä... :)
Itse tuli kesällä koeajaettu Foxy R ja kaikkein vaikuttavinta siinä oli kiipeämiskyky etenkin teknisemmissä ylämäissä, mutta tuntui kulkevan jopa asvalttisiirtymiä luokkaa kepeämmin kuin oma lyhytjoustoisempi Trance X2(eikä Giantin maetro-perääkään kai yleisesti ottaen pidetä huonona kiipijänä). Eli tuon Zero-perän ansiosta Dunekin lienee sitten yllättävän kepeäkulkuinen siirtymätaipaleilla?:seko:
Matala keskiö on kiva kun tullaan isoa lujaa (tai ei ehkä niinkään lujaa) alaspäin, mutta ainakin mun commencalissa kolisee peruspoluilla vähän liiankin kanssa polkimet ja kammet kiviin ja juuriin.
mehukatti
07.09.2012, 22.01
Laita 165mm kammet.
Mä olen miettinyt 170mm kampia, mutta pelottaa ajatus... Kierrejousilla, korkeamman stack heightin omaavalla ohjainlaakerilla ja ohuemmilla polkimilla sai kyllä tilannetta parannettua huomattavasti.
ilkkaluukkonen
08.09.2012, 11.05
Itse tuli kesällä koeajaettu Foxy R ja kaikkein vaikuttavinta siinä oli kiipeämiskyky etenkin teknisemmissä ylämäissä, mutta tuntui kulkevan jopa asvalttisiirtymiä luokkaa kepeämmin kuin oma lyhytjoustoisempi Trance X2(eikä Giantin maetro-perääkään kai yleisesti ottaen pidetä huonona kiipijänä). Eli tuon Zero-perän ansiosta Dunekin lienee sitten yllättävän kepeäkulkuinen siirtymätaipaleilla?:seko:
Tätä minä olen kanssa Foxyssä ihmetellyt, kipee kuin vuorigaselli. Jostain syystä en kyllä pitänyt tuntumasta hirveästi muuten, ehkä se 160mm keula parantaa siinä merkittävästi mäkiominaisuuksia... Dune on tullut ajettua monenlaista reissua, mutta ei se yhtä hyvin tosiaan kiipeä kuin Foxy. Muutenkin suosittelen Dunessa käyttämään pientä stäkkiä ja low-rise tankoa, meno tuntui huomattavasti paremmalta näiden modausten jälkeen. Eniten Dunessa ahdistaa se, ettei lisäsäiliöllistä iskaria ole mahdollista istuttaa uusiin runkoihin.
Tuo El Guapo on kyllä todella halpa paketti... Joskin Lyrik R on vähän rajoittunut keula säätöjensä puolesta.
Human Traffic
08.09.2012, 11.33
Mistäköhän löytäisin XL nukemegan rungon statsit? Muut runkokoot löytyy, muttei tätä.
Riittääkö nämä?
Our mate Neil is 6'6" so we decided to build him an XL Mega so he can keep up with us on the trails. We're thinking of putting it into production so all the giants out there can enjoy the aggressive geometry of the Mega and still get their full seat height. What do you guys think. We've included geometry etc
Reach 460mm
Top Tube effective 627.6mm
Seat tube 508.0 (20”)
Seat tube angle 74.5deg
Front center 731.2mm
Wheel base 1214.3mm
Head tube 125mm
Human Traffic
08.09.2012, 15.33
Yep riittää, kiitos. Liian iso se on, nuke tippuu listalta, ei oo enään L kokoa jäljellä.
Human Traffic
10.09.2012, 12.58
Mitäs mieltä kumpi parempi vai onko erot lähinnä pään sisällä? Tai mitä merkittäviä eroja löytyy? Ja ajo sitä otsikon mukaista.
http://www.bike-discount.de/shop/k1868/a58345/slide-ed-8-0.html
http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=2570
Tai mahdollisesti canyonista tuo halvempi versio http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=2569
Torilta löytyisi myös slide elkan iskarilla http://fillaritori.com/viewtopic.php?f=8&t=10784
Mä ottaisin komponenttien perusteella Sliden. Mun mielestä parempi voimansiirto, kiekot, jarrut, stemmi...
Human Traffic
10.09.2012, 13.38
Itseasiassa tuo halvempi canyon on sold out, joten sen voipi unohtaa.
Olikos tuossa Slide ED 8.0:ssa ISCG-tabit? Jos nekin löytyy, niin en keksi kyllä mitään hyvää syytä jättää ostamatta. :)
Human Traffic
10.09.2012, 14.42
No rumahan toi on kyllä, mutta kai sillekkin voi aina jotain tehdä..
sakuvaan
10.09.2012, 15.11
Raw - oranssi slide ED oli ihan asiallisen näkönen, yhden tuollaisen näin livenä etelä tirolissa kesällä.
Onko kenelläkään tietoa mistä irtoaisi kohtuu hintaan Dune RR L-koossa (tai pelkkä runko)..? Hi5Bikesiltä on ilmeisesti tämän vuotiset loppu ja uusien tulon ajankohdasta ei ollut vielä tieto..
Yhden iskemättömän XL rungon tietäisin, jos vaan ei ole liian iso? Veikkaisin vielä että on poskettoman halpa.
Kyllä se XL on jo liian iso meikäläiselle - vaikka olisikin poskettoman halpa..:)
Se olis uuden pyörän hankinta ajankohtaista. Loppusuoralle on selvinnyt kolme vaihtoehtoa. Onko raadilla näihin kommentteja tai mustia hevosia peliin? Se, millaista pyörää haetaa selviää aika hyvin noista vaihtoehdoista, eikä esim. budjetti veny tuosta enää ylöspäin.
1) Nukeproof Mega AM Pro http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=75657
2) YT Wicked 160 LTD http://www.yt-industries.com/shop/index.php?page=product&info=214
3) Canyon Strive ESX 9.0 SL http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=2572
Megan ja Striven saisi kohtuullisella toimitusajalla, kun YT:tä pitäis odotella ~kuukaudenpäivät. YT:ssä kiehtoo Bos:n jousitus (sekä muutenkin laadukkaat osat), mutta toisaalta taas arveluttaa mm. jousituksen huolto (mm. pystyykö tekemään itse) sekä merkin muuten vähäinen tunnettavuus.
Megaa voin suositella. Muutama ajokerta takana ja hyvähän se on. Kasasin runkoon ite, koska tuo pakettivaihtoehto ei houkutellut (lähinnä koska mm. keula ja kiekot oli jo valmiina). Ainoa miinus on tuo RT3 iskari. Vakiona aika p*ska, mutta uskoisin että saa siitäkin ihan soivan pelin tuunaamalla.
syklopaatti
11.09.2012, 21.04
Tämmöseen törmäsin. Siellä testataan useita enduropyöriä ja pisteytetään lopuksi ominaisuuksien mukaan.
Eikä oo testikuski eka kertaa pyörän selässä.
http://forums.mtbr.com/enduro-super-d-racing/enduro-bike-tests-810746.html (http://forums.mtbr.com/enduro-super-d-racing/enduro-bike-tests-810746.html)
...Megan ja Striven saisi kohtuullisella toimitusajalla, kun YT:tä pitäis odotella ~kuukaudenpäivät. YT:ssä kiehtoo Bos:n jousitus (sekä muutenkin laadukkaat osat), mutta toisaalta taas arveluttaa mm. jousituksen huolto (mm. pystyykö tekemään itse) sekä merkin muuten vähäinen tunnettavuus.
BOSin keulat ja iskarit on älskin hyvejä niin pitkään kun ne kestää. Ja tuo kestäminen tuntuu olevan tuurista kiinni. Jos et omista / hanki
varaiskaria / -keulaa tai piittaa ajotauoista niin vältä noita; mcMarkus Fillariosassa on huoltanu todistettavasti sekä Devilleä että Vip`r:ää,
mut jos tarttee jotain orkkis-BOS-osasta niin Toulousessa niitä on käytettävä ja se ottaa aikaa.
Mitäs mielipiteitä raati antaisi seuraavasta operaatiosta:
Tällä hetkellä ainoa maasturi talossa on vanhempi SC Heckler 140mm keulalla ja lyhyemmällä 120mm takajoustolla.
Saisiko tosta edes kohtuullisen "nyky"enskapelin jos tekisin 650b konversion esimerkiksi Flow EX kehille ja head angle setillä muuttaisi keulakulman 69>68.
Jotenkin järkeilin että tolla setupilla säilyisi vielä arkimaastokelpoisuus, eikä tarvitsisi speksailla uutta jyyhkää. Toisin sanoen saisiko isommilla kiekoilla kompensoitua nykymittapuulla jyrkähköä keulakulmaa?
Human Traffic
11.09.2012, 22.27
No rumahan toi on kyllä, mutta kai sillekkin voi aina jotain tehdä..
Nyt sen livenä nähneenä niin kumoan aiemman väittämäni. Ihan makeen näköinen vehje, ei mitään valittamista.
Mikmak, asiahan ei minulle kuulu, mutta laittasin tuon kiertoon ja ostaisin alesta tai käytettynä ihan oikean nykyenskapelin. Ellei sitten tuo nykyinen runko tai se 650b aiheuta jotain intohimoja.
Juminy, juuri tällaista järjen ääntä kaipasin. Talvitreenit saa anyways mennä vielä tolla ja katsotaan enskakuumeen aste keväällä uudestaan.
Juminy, juuri tällaista järjen ääntä kaipasin. Talvitreenit saa anyways mennä vielä tolla ja katsotaan enskakuumeen aste keväällä uudestaan.
Varmaankin hyvä päätös, nimittäin ei nuo suunnitellut päivityksetkään vielä kovin autuaaksi hissienskassa tee :)
Human Traffic
14.09.2012, 19.03
Päädyin sitten Radon Slide ED 8:siin kun sellainen oli myynnissä tuossa muutaman kilometrin päässä. Muuten orkkiskunnossa paitsi foxin iskarin tilalle vaihdettu elka, Markus on tämän työn tehnyt. Muutaman päivän googletuksen tulos sekä pikainen koeajo aiheuttivat sen, että mielestäni tuossa ei ole mitään vikaa. AJokokemuksista olen viisaampi kun tuolla metsään pääsen, nyt pitää vielä hetki vain katsoa sitä.. ja ehkä yks bisse
mehukatti
14.09.2012, 19.41
Offset-puslat takaiskariin ois halpa ja helppo tapa muokata sitä vanhaa pyörää enempi enskapelin henkiseksi. Ohjainkulma loivenee ja keskiö tippuu alemmas. Fillariosasta löytyy em. nippelit.
Tätä mietin myös yhtenä vaihtoehtona. Jos vaihtaisi kierrejousi-iskarin pidemmällä iskulla 50mm=>57mm, jolloin jousto olisi takana myös se Hecklerin "normaali" 140mm. Siihen offset-puslat ja headangle setti niin kulmat olis 67 ja 71 luokkaa, jossa varmaan jo eron tuntisi nykyiseen. Nykysetupilla ainakin Rollon enskapätkät on aika ryskäämistä, joskin kuskin kohtuuttoman huonot ajotaidot vaikuttanee myös. Pitää tässä vielä rauhassa pähkäillä.
67 ja 71 kulmilla ajaa jo kohtuullisesti enskaa. Ainakin hyvin sen verran, että makuun pääsee :) Riippuu kyllä muistakin spekseistä tietysti. Tuo iskunpituuden kasvattaminen on hyvä idea ja 140mm joustavalla perällä on jo aivan hyvä ajaa enskaa. Offset reduista sen verran, että siis 6mm pulteilla saat maks. 1,5 asteen muutoksen kulmiin ja 8mm pulteilla yhteensä asteen verran. 10mm pulteille ei taida saada minkäänlaista muutosta aikaiseksi. Jos sun Heckler on 2007 mallia tai uudempi niin siihen menee 22,0mm redut molempiin päihin ja 8mm pulteilla. Omat reduni tilasin Burgtecilta (http://www.burgtec.co.uk/products/offset-shock-hardware/burgtec-titanium-offset-shock-hardware/).
alteregoni
15.09.2012, 15.34
Päädyin sitten Radon Slide ED 8:siin kun sellainen oli myynnissä tuossa muutaman kilometrin päässä. Muuten orkkiskunnossa paitsi foxin iskarin tilalle vaihdettu elka, Markus on tämän työn tehnyt. Muutaman päivän googletuksen tulos sekä pikainen koeajo aiheuttivat sen, että mielestäni tuossa ei ole mitään vikaa. AJokokemuksista olen viisaampi kun tuolla metsään pääsen, nyt pitää vielä hetki vain katsoa sitä.. ja ehkä yks bisse
Hyvän valinnan teit, kyllä tolla saa hymyn korviin, vai miten se meni? ;) Mietin kanssa tota siinä mielessä että olisin ottanut osat, ja myynyt rungon poes. Mutta ei siinä oikein loppujenlopuks olis järkeä ollut.
xc-pyöräilijä
16.09.2012, 10.14
Aletaas nyt jossitella, tässä voi nyt muutakaan kun speksailla ja levätä. Eli JOS sitä vaihhtaisi menopeliä ensi kesään mennessä ( ei tosin varmaa että saisinko edes enduroa ajaa) niin mikä se olisi. Nyt ollut spessun enduro (halpamalli) maaliskuusta käytössä ja vähän päässyt tähän hommaan kiinni. On tullut ajettua peruslenkit sillä, pitempiä päiväretkiä, tekniikkapompottelua, ja muutamassa enskakisassa, tosin huonolla menestyksellä ( kukaan ole seppä syntyessään). Muutamia juttuja tullut huomattua.
Se oli ehkä isoin virhe ajatella että 160mm joustavalla/ 14.2kg painavalla olisi mukava ajella peruslenkkejä. Jos samoja reittejä on ajettu jäykkäperä 29llä niin ei tietenkään tuolla pääse yhtään nopeempaan. Alamäet ja juurakko/kivikko helvetit tietysti ja ne on mukava ajaakkin sekä välillä jotain pieniä pomppuja. Kisoissa tuo sitten sai luontevamman ympäristön mutta sielläkin ajo oli jotenkin hidasta ja raskasta, osa johtuu kuskista, tekniikasta :D Eli arvion ostaessa tarpeeni väärin, olin ehkä tietämätön.
Sitten vähän osista. Pyörässä on lyrik r ilmakeula joka on pelittänyt ihan ok. Päädyin ilmaiskareihin koska niihin vaihtaa paineet helposti, kun varmaan painoa joskus tulee. Takana fox float ilmaiskari. En varmaan osannut tai isaa vieläkään säätää noita, mutta totean että lyrik ei ole herkin keula mitä löytyy. Isot iskut ottaa hyvin. Avidin jarruista en itse pidä, tuntuma on huono. Muut osat olivat peruspuuroa, kiekoista voisin hieman avautua. Kieroutta ei ole tullut, yksi pinna katkesi aika alussa, vein huoltoon ja loputkin kiristettiin. Kevyet ne tuskin on, en ole punninnut.
Jos vielä tuohon spessun runkoon. Veikkaan että ei ole paras perä ratkaisu poljetavuuden kannalta, ehkä ei herkkyydenkään. Pyörä tuntuu jotenkin hitaalta ja liian raskaalta että voisi nopeasti poluilla edetä ja ohjata/hallita miten haluaa. Monet sanoo että painolla ei näissä hommissa ole kauhiasti väliä, mutta veikkaan että kuski huomaa onko 11kg vai 15kg.
Yllä olevalla pohdiskelulla en halua siis mitenkään haukkua kyseistä merkkiä/ mallia/ omistajia, varmasti hyvä pyörä mutta ei minulle
Siis siihen speksailuun. 140-150mm, alle 12kg, alle 3000 tai korkeintaan vähän yli. Hyvää ei saa halvalla mutta ei voi mitään. Itse osaan malleja netistä katsoa mutta käyttäjä kokemuksia tuohon luokkaan kuuluvista konkeleista saa antaa.
Mites hyväkuntoinen käytetty? Tuolla fillaritori.com:ssa monta hienoa yksilöä tarjolla, varsinkin jos ajat M-kokoisella.
Voisit saada paljon enemmän vähemmällä..
Täällä on saikku päällä, että pohditaanpa vaan sun "ongelmia" ihan ajan kanssa :) Lähdetään nyt vaikka siitä kysymyksestä liikkeelle, että voiko alle 12 kiloinen täpäri olla riittävän kestävä hissienduroon? No voihan se. MUTTA, järkevää 12 kiloista enskapyörää ei rakenneta 3000 eurolla. Voidaanko näin ollen tavoitteeksi ottaa alle 13 kg täpäri? Sekin on vielä mun mielestä aivan näppärä vietäväksi tasaisemmillakin poluilla.
Mun edellinen (tämän kesän) kisapyörä oli Spessun Pitch, jonka rakensin käytännössä osa osalta uusiksi sitä mukaa kun kokemusta tuli ja tiesin mitä halusin muuttaa. Painoksi jäi n. 12,7kg ja joustot oli 140 takana 160 edessä. Hinnan laskemisen lopetin jossain 3ke kohdalla, lopulta kokonaisuuteen meni varmaan joku 4-4,3ke. Se oli ihan mukava ja tykkäsin siitä, mutta mikään hyvä poljettava senkään perä ei ollut. Ko pyörällä ajettiin myös porukkalenkit kivikkojuurakkohelvetissä ja ihan suhteellisen näppärästi se niihinkin taipui. Paino ainakaan ei ollut ongelma, pitkähkö akseliväli ehkä hieman hidasti tiukoissa puunkierroissa.
xc-pyöräilijä
16.09.2012, 12.43
Juu, speksaillaan rauhassa, itsellä joku 8 vko melkein pelkkää aikaa. Alle 13kg käy, mietinkin kevyemmän saantia/kestävyyttä. Katselin lapierren 2013 malleja, joku zesty 314 tapainen olisi aika ihanteellinen. Vaatii laittoa esim ketjunohjurin ja ehkä hissitolpan. Ehdotuksia vaan.
http://www.lapierre-bikes.co.uk/sites/default/files/imagecache/velo-fiche/bike/3424.jpg
Hyvä kuntoinen käytetty käy, koko pitää olla L tai XL riippuen mitoista. Niissä tosin taitaa järestään olla vaihtoa kaipaavia osia, kuten rattaat ja ketjut tai isoja huoltoja.
Edit. Rakentelua hieman kammoksun kun se helposti riistäytyy käsistä ja pakettipyöriä saa paaaljon halvemmalla.
Juu, tuo Zesty voisi olla aivan passeli. Tässä muutama suurinpiirtein vastaavilla spekseillä muilta valmistajilta:
Trek Remedy 8 (http://www.trekbikes.com/fi/fi/bikes/mountain/technical_trail/remedy/remedy_8/#/fi/fi/model/fit_sizing?url=fi/fi/bikes/mountain/technical_trail/remedy/remedy_8)
Kona Abra Cadabra (http://www.konaworld.com/bike.cfm?content=abra_cadabra#1)
Mondraker Foxy R (http://www.mondraker.com/12/eng/bikes/FOXY-R/223-2)
Orange Five Pro (http://www.orangebikes.co.uk/bikes/five_pro/) (Huom. myös Five AM)
Jotain tällaista saa kolmella tonnilla, jos haluaa alle 13 kiloisen täpärin, joka taipuu tarvittaessa hyvin myös hissienskaan. Sitten on tietysti vielä nuo saksalaisten vaihtoehdot, joissa varmasti on hinta/laatu aika hyvä myös.
xc-pyöräilijä
16.09.2012, 15.05
Jep. Hyviä vaihtoehtoja ja osat suurinpiirtein samoja jokaisessa, runko ratkaisee. Noihin saksalaisiin suhtaudun varauksella, varsinkiin runkoihin/ajettavuuteen. Osiltaan huippu luokkaa. Tutkitaan lisää :D
Tuota 2013 Abraa tuskin kovin piakkoin saa kolmella tonnilla kun ovh kuitenki 4999€..
xc-pyöräilijä
16.09.2012, 16.04
Ehkä vähän käytettynä joskus myöhemmin saisi. En pidä konan ulkonäöstä mutta ajotuntuma on paljon tärkeämpi kuin ulkonäkö. Myös oranget näyttää omaan silmään hirveiltä, eroan vissiin valtavirrasta ;D Nyt hei käyttökokemuksia niistä 140mm-150mm joustavista peleistä, ettei tämä täyty omista ihmeellisistä pohdinnoista.
Tuota 2013 Abraa tuskin kovin piakkoin saa kolmella tonnilla kun ovh kuitenki 4999€..
Juu, totta. Lähinnä funtsailin tän vuotista, laiskasti vaan linkkasin suoraan Konasterin sivuilta tuon. Näköjään se on tuo Cadabra versio, joka olisi lähempänä 3 tonnin hintaluokkaa. Mutta eipä väliksi, jollei se xc-pyöräilijän mieleen ole enivei :)
Sportaxilta (http://www.sportax.fi/cgi-bin/nettipro40?sid=C35B19F505F04F6214095119C411F201&avaaSivu=listasivu_pyora.html&fPGID=101) löytyy nettisivujen mukaan Santa Cruzia (alessa). Blur, Butcher ja Nomad näyttäis olevan lähellä 3ke. Strutsien periä ei paljon kuule haukuttavan ainakaan.
Bike Mailorderista (http://www.bike-mailorder.de/BIKE-TEILE/Komplettbike/Commencal-Meta-AM-2-All-Mountain-Enduro-Bike-2012.html) vastaavasti esim. Commencalin Meta AM 2 samoihin hintoihin. Samassa puljussa myös Nukeproofin Mega Pro (http://www.bike-mailorder.de/BIKE-TEILE/Komplettbike/Nukeproof-Mega-AM-Pro-All-Mountain-Enduro-Bike-2012-schwarz.html) kohtuullista korvausta vastaan. Mega tosin on aika jytky rungoltaan, siitä ei kovin helpolla rakenneta alle 13 kilon kihnutinta. Mun oma L-kokoinen painaa n. 13,9kg ja aika paljon liiroja pitäis latoa tiskiin vielä lisää, jos siitä kilon haluaisi riisua.
xc-pyöräilijä
16.09.2012, 21.19
Voisiko yksi syy spessun hitauteen olla ajoasento. Menin tänään käymään varastossa ja istuskelin siinä pyörää katsellessa. Sitten huomasin sen! Satulatolppa on ihan JÄRKYTTÄVÄN TÖRKEÄN korkealla. Toki olen sen ennenkin tiennyt että se on korkealla mutta niin. Tanko jää varmaan toistakymmentä senttiä alemmas. Kyse siis siirtymä/kevyt polku asennosta, tietenkin se laskee tiukemmassa paikassa. Miten ihmeessä 190+ ukot ovat tämän asian hoitaneet? Vai ovatko jalkani ylipitkät... ?:D Ehkä runko on kokoa liian pieni kun asento on niin tangon päällä mutta tuskin tuo tanko xlssä paljon korkeammalla on?
Etsitään korkeita pyöriä "isolle" miehelle :D
Testailin kesällä pariin otteesee enduron evo mallia ja itel jäi päällimmäisen fiilis et on kivan nopee kiihdytellä vaikka olikin painavampi vieterijoustonen.. eikä tuntunu kauheesti perä keinuvan ja lyhyt chainstay varmaan auttaa asiaa..
Ehkä vähän käytettynä joskus myöhemmin saisi 140mm-150mm joustavista peleistä
Osta miun Covertti :eek:
Tai sit Manfredbikesilta vähän vähemmän ajettu (http://manfredbikes.net/default.asp?m=7&s=4).
Voisiko yksi syy spessun hitauteen olla ajoasento. Menin tänään käymään varastossa ja istuskelin siinä pyörää katsellessa. Sitten huomasin sen! Satulatolppa on ihan JÄRKYTTÄVÄN TÖRKEÄN korkealla. Toki olen sen ennenkin tiennyt että se on korkealla mutta niin. Tanko jää varmaan toistakymmentä senttiä alemmas. Kyse siis siirtymä/kevyt polku asennosta, tietenkin se laskee tiukemmassa paikassa. Miten ihmeessä 190+ ukot ovat tämän asian hoitaneet? Vai ovatko jalkani ylipitkät... ?:D Ehkä runko on kokoa liian pieni kun asento on niin tangon päällä mutta tuskin tuo tanko xlssä paljon korkeammalla on?
Etsitään korkeita pyöriä "isolle" miehelle :D
Jos on pitkä (olen itse 192 cm) niin kyllä se satula aika korkealle tulee jos haetaan optimaalisen tehokasta polkuasentoa helpolle baanalle. Sitten sitä varten on olemassa hissitolpat, että saa laskettua satulaa kun alkaa pahat osuudet poluilla... :D
Tollane Kanjoni, himpun yli 3k€ ja ihan hivenen yli 13kg (http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=2572)
ja vähän rengasta vaihtamalla ja muuta pientä edullista "thyyninkiä" (vaikkapa Talas > Van malliin) niin alle 13kg menee..
Pivot Mach 5.7 (http://www.bikeradar.com/gear/category/bikes/mountain/product/review-pivot-mach-57-11-44768) ei ole vielä ehdotettu xc-pyöräilijälle. Menee todennäköisesti kyllä vähän yli 3k€, mutta parempaa poljettavuutta on vaikea löytää. Painokin pysyy vielä kohtuullisen helposti alle 13kg. Kysäise Pyörähuollosta koeajoa ja tarjousta.
Devinci Dixon RC (2011) (http://www.freeborn.co.uk/devinci-2011-dixon-rc) Freebornista.
Katselin lapierren 2013 malleja, joku zesty 314 tapainen olisi aika ihanteellinen. Vaatii laittoa esim ketjunohjurin ja ehkä hissitolpan. Ehdotuksia vaan.
Tuosta Lapierren Zestystä olisi vielä 214 malli (http://www.skiperfo.com/lapierre-zesty-214-2013,fr,4,3414.cfm) saatavilla ~2200 euroon. Siinäkin Foxit edessä ja takana. Ilmoitettu paino on 13,3kg.
Siihen jos heittäisi vaikka Havenit kiekoiksi, lyhyemmän stemmin, ylimääräiset eturattaat mäkeen ja vaikkapa Straitlinen Silent Guide ohjuriksi, niin kuvittelisin sen menevän helposti alle 13 kilon ja voisi jopa jäädä rahaa speksailla vielä rengastusta yms.
2011-12 malleja voisi varmaan saada vielä halvemmalla, mutta niissä menettää ainakin taka-akselin, mikä on huonompi vaihtoehto ja askel lähemmäs maantiepyöräilyä. :)
syklopaatti
17.09.2012, 11.43
Testailin kesällä pariin otteesee enduron evo mallia ja itel jäi päällimmäisen fiilis et on kivan nopee kiihdytellä vaikka olikin painavampi vieterijoustonen.. eikä tuntunu kauheesti perä keinuvan ja lyhyt chainstay varmaan auttaa asiaa..
Sama fiilis mullakin ,että enduro ihan hyvä poljettava.
Jotenkin tuntuu ,ettei vika ole nyt pelkästään pyörässä. En tosin tiedä sit ilmajoustoisista.
Kannnattasko kokeilla ajoasennon muuttamiseks nousevaa stemmiä ja korkeeta riser tankoo jos satula tosiaan hirveesti korkeemmalla kun tanko.
Myös ohjainlaakerilla sais ohjaamoo nostettua.
Kävin tuossa kurkkimassa niin itsellä satula ja tanko on suht samoissa koroissa ja ajoasento tuntuu tasapainoiselta.
Ilman sagia tupit jopa pari senttiä korkeammalla kuin satula.
^ Tuohon syklopaatin postaukseen liittyen tuli mieleen, että jos ja kun uutta pyörää xc-pyöräilijä olet hankkimassa, niin kiinnitä geometriassa huomiota 1) korkeaan emäputkeen, 2) matalampaan keskiöön eli siis 3) suurempaan stack heightiin, "stäkkiin". Se on siis pystymitta keskiöstä emäputken yläpäähän. Mitä suurempi tämä väli on, sitä pystymmäksi ajoasento rungon puolesta muodostuu.
mehukatti
17.09.2012, 12.11
Se oli ehkä isoin virhe ajatella että 160mm joustavalla/ 14.2kg painavalla olisi mukava ajella peruslenkkejä. Jos samoja reittejä on ajettu jäykkäperä 29llä niin ei tietenkään tuolla pääse yhtään nopeempaan. Alamäet ja juurakko/kivikko helvetit tietysti ja ne on mukava ajaakkin sekä välillä jotain pieniä pomppuja. Kisoissa tuo sitten sai luontevamman ympäristön mutta sielläkin ajo oli jotenkin hidasta ja raskasta, osa johtuu kuskista, tekniikasta :D Eli arvion ostaessa tarpeeni väärin, olin ehkä tietämätön.
Ei ton sun pyörän pitäis kyllä hissienskassa olla rajoittava tekijä, ehkä voi olla enemmän kiinni potkusta jaloissa ja ajotekniikasta? Toisaalta varmaan osalle kuskeista voi sopia paremmin kevyemmän pään 140-150mm enskapelit, mutta ne vaatii ehkä hiukan aktiivisempaa ajotyyliä. Joskus voi olla myös niin päin, että vasta kun taito ja vauhti kasvaa, niin alkaa kaipaa järeämpää peliä. Ainakin itellä on vuosien varrella käynyt näin.
Sitten vähän osista. Pyörässä on lyrik r ilmakeula joka on pelittänyt ihan ok. Päädyin ilmaiskareihin koska niihin vaihtaa paineet helposti, kun varmaan painoa joskus tulee. Takana fox float ilmaiskari. En varmaan osannut tai isaa vieläkään säätää noita, mutta totean että lyrik ei ole herkin keula mitä löytyy. Isot iskut ottaa hyvin.
Joskus noissa keuloissa on aika paljon kitkaa paketista ulos otettaessa. Esim. oman alamäkipyörän Boxxer oli aivan hirveä aluksi, mutta kun tiputti alajalat pois ja vaihtoi voiteluöljyt sekä laittoi vähän rasvaa stefojen väliin (mitä kaikki ei tosin suosittele), niin muuttui kertalaakista tosi herkäksi. Näissä halpamallin keuloissa, joissa ei oo niin paljoo ulkoisia säätöjä, voi simmitys tuoda myös ison parannuksen. Esim. itellä on Foxin 36:sta R-halpismalli ja siitä sai simmityksellä enemmän alamäkikeulan tyylisen. Oletuksena tuntui, että se oli vähän liikaa optimoitu puhtaaseen polkemiskäyttöön, eli liikaa hidasta vaimennusta jne.
Kannattaa myös kokeilla jättää pyörä ylösalaisin yön ajaksi ja seuraavana päivänä kattoo toimiiko keula herkemmin, kun öljyt on voidellu tiivisteet.
Jos vielä tuohon spessun runkoon. Veikkaan että ei ole paras perä ratkaisu poljetavuuden kannalta, ehkä ei herkkyydenkään. Pyörä tuntuu jotenkin hitaalta ja liian raskaalta että voisi nopeasti poluilla edetä ja ohjata/hallita miten haluaa. Monet sanoo että painolla ei näissä hommissa ole kauhiasti väliä, mutta veikkaan että kuski huomaa onko 11kg vai 15kg.
Ainakin omissa spessuissa on FSR-perä ollut hiukan notkuva poljettaessa silloin, kun pro pedal ei ole päällä. Toisaalta perä on toiminut herkästi ja sen toiminnan tuntee hyvin.
Yllä olevalla pohdiskelulla en halua siis mitenkään haukkua kyseistä merkkiä/ mallia/ omistajia, varmasti hyvä pyörä mutta ei minulle
Siis siihen speksailuun. 140-150mm, alle 12kg, alle 3000 tai korkeintaan vähän yli. Hyvää ei saa halvalla mutta ei voi mitään. Itse osaan malleja netistä katsoa mutta käyttäjä kokemuksia tuohon luokkaan kuuluvista konkeleista saa antaa.
Sinuna testaisin Pivotin Mach 5.7:aa Fox 34:lla varustettuna. Jotenkin tuli noista sun jutuista sellainen kuva, että se vois olla se mitä haet. Kevyempi, erittäin hyvä poljettavuus, jne. Ton hintaluokan ja painon yhdistelmä ei vaan välttämättä natsaa, eli jommastakummasta joutunee hieman tinkimään.
Mitäh, liikaa hidasta vaimennusta? Mä ainakin olen tykännyt ajaa Lyrik RC2DH:ta täydellä sisäänpäinliikkeen hitaalla vaimennuksella. Pysyy alamäessä ja vauhdissa fillarin "ryhti" parempana, kun keula ei luistele alaspäin aina kun painetta tulee esim. bermeissä. Toki jo lähtökohtaisesti Foxin ja RS:n vaimennukset on aika eri asia, mitä nyt kavereiden Kolmekutosia olen pompotellut.
Näitä Last Bikesin (http://www.last-bikes.com/) vaihtoehtoja kuolasin ennen kuin päädyin Megaan. Taitavat olla xc-pyöräilijälle turhan jytkyjä, mutta muutoin tähän topikkiin sopivia. Hinnatkin on tullut alas keväästä joitakin satasia.
http://www.last-bikes.com/wp-content/uploads/2012/01/Herb_160-928x536.jpg
Last Bikes Herb 160
...Sitten huomasin sen! Satulatolppa on ihan JÄRKYTTÄVÄN TÖRKEÄN korkealla. Toki olen sen ennenkin tiennyt että se on korkealla mutta niin. Tanko jää varmaan toistakymmentä senttiä alemmas. ...Ehkä runko on kokoa liian pieni kun asento on niin tangon päällä mutta tuskin tuo tanko xlssä paljon korkeammalla on?
Sitähän sulle on yritetty selittää aiemminkin, että Spessun L-koko nyt vaan 190+ -kokoiselle pieni. Oliko sulla joku järkyttävä stemmikin siinä?*
Voi olla, että sun pyörä ei tunnu sulle hyvältä koska se on sulle väärän kokoinen :o
* edit: eiku stekkasin Pyöräkuvatopicin, se olikin jonkun toisen endurofillari jossa oli puolen metrin stemmi +20º nousulla...
xc-pyöräilijä
17.09.2012, 13.18
Mitäs sitä nyt vastaisi kun niin paljon neuvottu. En pysty tsekkaamaan nyt kaikkea mutta vastaan edes jotain. Voi olla ja varmaan onkin liian pieni mutta edelleen epäilen sitä että asento paljon nousisi. Sitten, en todellakaan väitä olevani teknisesti tai fyysisest loistavassa kunnossa mutta kuten olen sanonut pyörä on ehkä? Liian raskas omaan käyttöö. Enduro ei ole ylilyönti enduroon, todellakaan mutta kun minun pitäisi samalla pyörällä hoitaa kaikki maasto ajelu niin enpä tiedä. Pyörän vaihto saattaisi avata silmiä, jos edelleen tuntuu samalta niin kuskissa on vikaa, varmaan onkin. Tuosta ajotyylistä sen verran että en todellakaan ole hurjapää joka kiskoo joka paikasta jiin paljon kun jaksaa, ajan ehkä liikaa järjellä. Tosin vasta eka "kausi" enskassa , ehkä se kehittyy. Tangon vaihoin 4cm raiseriin joten sillä ei voi nostaa.
syklopaatti
17.09.2012, 13.47
Sitähän sulle on yritetty selittää aiemminkin, että Spessun L-koko nyt vaan 190+ -kokoiselle pieni.
Siis onko xc-pyöräiliä sulla L-koko.? Mulla on L-koko ja oon 182cm. Mä oon kokoajan luullu ,että sulla on XL.
No nyt en enää ihmettele että tuntuu oudolta.
xc-pyöräilijä
17.09.2012, 14.15
Jep, siis tallissa on L koko ja se tuli ostettua koska ei ollut xlää ja ajointo oli kova :D eli pyörän vaihto edessä.
Jep, siis tallissa on L koko ja se tuli ostettua koska ei ollut xlää ja ajointo oli kova :D eli pyörän vaihto edessä.
Toivottavasti tästä tuli opittua jotain ja seuraava pyörä on oikeankokoinen, vaikka väärää kokoa saisi kuinka hyvällä tarjouksella ;) Kyllä itsekin ottaisin jonkun 140-150mm joustavan trailipyörän, jos yhdellä pitäisi pärjätä. Sillä kuitenkin on mukavampi ajella lenkkiä kuin täysverisellä enskavehkeellä, mutta ei hirveästi kuitenkaan rajoita menoa hissienskassakaan.
sakuvaan
17.09.2012, 15.13
Orange Five, tuolla on todistetusti suomienskassakin ajettu lujaa.
Tuo R-mallinen Lyrik on muuten aivan toisenlainen vaimennukseltaan (erot ei rajoitu pelkkiin säätöjen puutteisiin) kuin Mission Control -vaimennuksella varustetut. Ei kannata tuomita kaikkia Lyrik:kejä tuon pohjalta, kun MiCo-vaimennuksella varustettu on aivan toinen vaimennuksiltaan. Tosin pystyyhän R-mallisenkin päivittämään MiCo palikoilla, tosin hintaa voi jonkin verran tulla. Huollollakin voi olla merkittävää vaikutusta, kuten jo todettiin (ei aina tehtaalta tullessaan ole ollut kaikki kohdallaan omien kokemusten pohjalta). Foxin R-malliset keulat on tosiaan ihan asiallisia varsinkin uudelleen simmitettyinä omaan käyttöön sopiviksi eikä niissä ole niin radikaaleja eroja kalliimpiin Foxin vaimentimiin verrattuina kuin mitä edellä mainituilla Rockshoxin vaimentimilla...
xc-pyöräilijä
17.09.2012, 15.44
Paljos fivella on hintaa kun on kasattu järki osista? 140mm vai 160mm keula? Mites paino? Pitää laittaa fillariosaa viestii jahka kerkee.
http://www.mtbcentre.fi/ Tuolta löytyy Oranget. Kysy suoraan MTB Centrestä omiin mieltymyksiisi modattua versiota.
kolistelija
17.09.2012, 15.47
Vähän asiaa aiheen vierestä:
Minä en oikein ymmärrä näiden vajaasäätöisten haarukoiden markkinarakoa. Säädöttömien hinta on yleensä aika korkea paremmin säädettävien veljiin verrattuna. Se hintaero hupenee äkkiä kun ne yrittää säätää/säädättää itselleen sopivaksi.
Vai käykö siinä niin että ei vaan kiinnosta ja sitten ihmetellään kuin muut ajavat hankalat paikat niin helposti oikein säädetyillä jousituksilla?
EDIT:
Kuka myy Pivottia suomessa?
Jep, siis ... pyörän vaihto edessä.
Kun sää olet noin iso niin kannattaisiko harkita jotain 29eria?
EDIT:
Kuka myy Pivottia suomessa?
pyörähuolto.com
xc-pyöräilijä
17.09.2012, 15.57
Kun sää olet noin iso niin kannattaisiko harkita jotain 29eria?
Kerrohan enskaan sopiva 29er joka on kohtuu painoinen. Kyllä 150mm joustava 29 kelpaa mutta ei ole vissiin keksitty vielä vai?
mehukatti
17.09.2012, 15.59
Ns. normaalihintaisissa pyörissä tulee usein mukana halpismallin keula ja kaikki säädöt sisältävät keulat tulee vaan huippumalleissa. Itse ostin joskus R-mallisen 36:n vähän käytettynä about kolmella sadalla, joka on aika paljon vähemmän kuin ~1100e uudesta FIT-keulasta. Ja tosiaan sen sai ihan kohtuuhinnalla simmitettyä uusiksi ja vaihdatettua SKF:n low friction -stefat. Uudet Foxit on ihan älyttömissä hinnoissa erikseen ostettuina.
Niin ja jos Orange Fiveä suositellaan, niin silloin vois nostaa yhdeksi vaihtoehdoksi myös Spessun Stumpjumper FSR Evon? Toisaalta Orange lienee helpompi tilata juuri sellaisena kokonaisuutena mitä itse haluaa...
Kerrohan enskaan sopiva 29er joka on kohtuu painoinen.
Onhan noita jo jokunen. Ei tosin ihan kolmella tonnilla vielä irtoa. Esim. tuosta (http://www.santacruzbicycles.com/tallboylt_carbon/), mmm.
Pientä jatkoa asialle aiheen vierestä:
Vähän asiaa aiheen vierestä: Minä en oikein ymmärrä näiden vajaasäätöisten haarukoiden markkinarakoa. Säädöttömien hinta on yleensä aika korkea paremmin säädettävien veljiin verrattuna. Se hintaero hupenee äkkiä kun ne yrittää säätää/säädättää itselleen sopivaksi. Vai käykö siinä niin että ei vaan kiinnosta ja sitten ihmetellään kuin muut ajavat hankalat paikat niin helposti oikein säädetyillä jousituksilla?
Ulkoisilla säädöillä ei juuri koskaan saa haarukkaa/iskaria läheskään yhtä hyvin kohdalleen säädettyä kuin uudelleen simmittämällä. Joten jos suorituskykyä kaipaa, niin se on kuitenkin simmitettävä itselle ja omaan käyttöön sopivaksi. Paluuvaimennuksen säätö on aivan ehdottoman tarpeellinen ja riittää useimmiten todella hyvin kunhan iskari/keula on itselle oikein simmitetty. Toki hienosäätöä varten on ihan hyvä olla myös olemassa ulkoista puristuspuolen säätöäkin.
Se mitä en ymmärrä on tuollainen vaimentimien "downgradeaminen" halvemmissa malleissa, joissa todella tingitään toiminnasta ja suorituskyvystä säätöjen puutteen ohella. Tätähän varsinkin Rockshox harrastaa ja Foxin halvemman pään vaimentimet taas on hieman yleistettynä suorituskyvyltään jo todella hyviä (ja suurin ero on säädettävyydessä itse toiminnan ollessa kuitenkin hyvä). Rockshoxilla halvemman pään vaimentimet on täysin simmittömiä ja aivan toisin kuin esim. Foxilla, jolla kaikki on simmitettyjä (niin puristus- kuin paluuvaimennus). Lisäksi vain Rockshoxin aivan kalleimman pään vaimentimet on myös paluuvaimennuksen osalta simmitettyjä (Dual Flow Rebound).
Kerrohan enskaan sopiva 29er joka on kohtuu painoinen. Kyllä 150mm joustava 29 kelpaa mutta ei ole vissiin keksitty vielä vai?
Kyllähän noita 140 mm notkuvia 29ereita alkaa olla jo aika paljon, mutta jos sellaisen haluaa alle 13 kiloisena niin tuskin riittää 3 k€. Alle 14 kiloisen varmasti saa... Tallboy LT (alu), Tracer 29, Bandit 29, jne.
29:ssä vaikea kuvitella, että tarvis enempää kuin 140 mm joustoa kun 100 mm joustava 29 täpärikin etenee sen verran sulavasti kivikossa ja juurakossa.
tai jos vaikka 27,5" kokoisena intense carbine 275 tai tracer 275, budjetti varmasti paukkuu yli, mutta mutta..
xc-pyöräilijä
17.09.2012, 16.51
Jep jep.. Ei tässä taida olla muuta vaihtoehtoa kuin valita kasa pyöriä ja alkaa koeajamaan noita kun jalka on kunnossa niin saa erot esiin. Taitaa tosin olla aika rajalliset koeajomahdollisuudet mutta ehkä nyt ei kannata ostaa sikaa säkissä. Haluaisin todella että 140mm-150mm tuntuisi riitävältä, kun pitempi joustoisella on aina raskaampi. Jos olisi sitä tiettyä asiaa riittävästi niin varmasti ostaisin kaksi tai jopa useamman maastokonkelin, mutta ei ole.
Onhan noita jo jokunen. Ei tosin ihan kolmella tonnilla vielä irtoa. Esim. tuosta (http://www.santacruzbicycles.com/tallboylt_carbon/), mmm.
Oi ja voi, jos vaan olis rahaa niin hankkisin tuollaisen heti! :p
sakuvaan
17.09.2012, 17.29
Paljos fivella on hintaa kun on kasattu järki osista? 140mm vai 160mm keula? Mites paino? Pitää laittaa fillariosaa viestii jahka kerkee.
Kysy tosiaan fillariosasta tarjous ja kerro mikä on käyttötarkoitus, en osaa arpoa hintoja suoraan mutta arvelisin että 3 donitsiin saa jo vähän hifistelyosia kiinni ja Oranget saa sopivalla värillä jos niin haluaa, mikähän on tietty kaikkein tärkeintä. :D
xc-pyöräilijä
17.09.2012, 17.53
Tein hieman listaa n. 150mm peleistä, hintoja en katsonut enkä osia speksaillut mutta melkein jokaisesta löytyy "sopiva malli.
Canyon nerve al &cf
Cannondale jekyll
Commencal meta
Cube ams 150
Focus thunder
Ghost amr plus
Giant reign
Kona cadabra
Lapierre zesty
Mondraker foxy
nukeproof meta
orange five
Pivot mach 5.7
Radon 150 sarja
Specialized stumjumper / evo
Transition bandit
Lista on lyhyt ja päästä heitetty joten lisätään listaan vielä pyöriä. Nyt alan speksailemaan osa osalta pyöriä ja tiukan valinta prosessin jälkeen valitsen jatkoon menijät/ koeajettavat. Tämä on rakettitiedettä! :D
Alle 13kg tavoite on kova, katsotaan mitä tulee. Yli 14 ei saa kyllä olla.
^Yritäs nyt ensin rajata koon puolesta sopivat vaihtoehdot, sitten seuraavaksi budjetti ja sitten vasta painoa miettimään. Se paino itsessään ei nyt niin hirvesti tuossa luokassa vaikuta, ennemmin se on kiinni siitä linkku/iskarihässäkästä miltä se polkeminen tuntuu.
Muutenkin vähän avoimempi lista saisi olla olla varsinkin jos ollaan otsikon mukaista käyttöä miettimässä, jollain Mondrakerin Dunellakin näkyy sujuvan pitkät lenkit ihan sujuvasti ja hurjimmilla ollut vielä järeämpiä Mondrakereita päiväreissuilla.
Lisäksi Liteville, MojoHD, Santa Cruz ja vaikka mitä muuta puuttuu kans. Vakiovinkki Tituksen El Guaposta ei taida olla XL-kokoa joten sen voinee jättää pois.
Tuntsan Palo
17.09.2012, 18.22
Tyytyväisenä Pivot Mach 5.7 -kuskinatietenkin suosittelen sitä. Varmasti Pyörähuollossa pääsee koeajamaan kunnolla.
Mutta jos budetti on määrätty tuohon 3000€:n ja painoraja 13 kiloa, niin vinkkaan tekemään kuten kaveri teki viime talvena.
Saksan kaupat ( ainakin Fun Corner) myyvät perinteisesti ylivuotisia Trekejä talvella pilkkahintaan. Eivät tietenkään toimita Suomeen. Kaveri osti 2011 Remedy 9.8:n reilulla 2500€:llä ja tilasi toimituksen määräpäiväksi Dusseldifilaiseen hotelliin. Lennot Air Berlinillä parialla sadalla, samalla reissulla Dortmundissa Bundesliigamatsi ja fillari matkatavarana kotisuomeen. Entisenä 2010 Remedy 8:n omistajana en voi sitäkään haukkua. Seksiähän siinä ei tietenkään ole.
Rengaskoon kasvattaminen on varmaan potentiaalinen vaihtoehto isolle miehelle. Monestakin suunnasta lienee tulossa 27,5" täpäreitä ja Cubelta löytyy 140mm joustavaa 29" Stereota.
http://www.bike-discount.de/shop/a80507/cube-stereo-super-hpc-140-race-29-blackline.html
Ymmärtääkseni tuo iso rengaskoko antaa kyllä jyrkkää keulakulmaa aika paljon anteeksi.
xc-pyöräilijä
17.09.2012, 18.53
Voisiko joku hieman avittaa noissa rungon koko asioissa ja tuossa linkku systeemissä. Missä pyörissä on siis korkeampi ajoasento ja hyvä perä? Itse ihan pihalla kun yrittää tuota "stäckiä" kaivaa geometria taulukoista :D 29 voisi olla hyvä vaihtoehto, bandit 29 näyttää jopa hyvälle. Hinnasta ei varmaan kannata edes aloitttaa...
Sivujen mukaan vain 2700e! :OO potentiaalinen kisaaja :D
Vähän jännältä kuulostaa että raskas enduropyörä nyt niiin huono on pitkillä lenkeillä. Enemmän mielestäni kiinni jousituksen toteutuksesta ja rengastuksesta. Mulla on kuitenkin aika rapakunto ja silti ajoin viime vuonna ihan sujuvasti ~8h 4k:ssa. Ja alla oli +16kg Intensen Uzzi 180/160 keinuvana. Ja kierrejousella totta kai.
Ja nykyisellään viihdyn huomattavasti paremmin Tankilla kun toisella maasturillani Spessun S-works Stumpilla. Ja se kuitenkin painaa alle 12 kg. 120 mm FSR-joustoa vaan ei tunnu niin kivalta ajaa :) Ja varsinkin kun tuntuu että Stumppi notkuu enemmän ja kiipeää huonommin kuin Intense :D
edit.
Hyvä polkemistehokkuus löytyy mm. seuraavista jousitusratkaisuista: Giantin Maestro, Santa Cruz (ja Intense) VPP, Ibis ja Pivotin DW. Kaikki nämä on erittäin hyviä polkea ja herkkiä perän toiminnalta. Mondraker taitaa olla kanssa joku VPP johdannainen tai kopio siitä.
Mitä olen sivusta katsonut, niin ainakin Mondrakerin Dunessa ja Orangessa Alpinessa on Isoissa rungoissa saanut tankoa järkevälle korkeudelle. Hyvällä iskarilla myös single-pivot on hyvä polkea. Tai ainakin Orangen Five on.
xc-pyöräilijä
17.09.2012, 19.01
120 mm FSR-joustoa vaan ei tunnu niin kivalta ajaa :) Ja varsinkin kun tuntuu että Stumppi notkuu enemmän ja kiipeää huonommin kuin Intense :D
Oliko sanoissani sittenkin jotain perää :D
Hyvä polkemistehokkuus löytyy mm. seuraavista jousitusratkaisuista: Giantin Maestro, Santa Cruz (ja Intense) VPP, Ibis ja Pivotin DW. Kaikki nämä on erittäin hyviä polkea ja herkkiä perän toiminnalta. Mondraker taitaa olla kanssa joku VPP johdannainen tai kopio siitä.
Mitä olen sivusta katsonut, niin ainakin Mondrakerin Dunessa ja Orangessa Alpinessa on Isoissa rungoissa saanut tankoa järkevälle korkeudelle.
Kiitos, tämmöinen tieto on tärkeää valinnoissa.
Sivujen mukaan vain 2700e! :OO potentiaalinen kisaaja :D
Mistä Bandit tähän hintaan? Suomen maahantuoja (Manfredbikes (http://manfredbikes.net/)) huutaa tuosta 3,7ke ja hinnat ovat varsin kilpailukykyiset muuhun eurooppaan verrattuna. 2013 kaudelle on tulossa kolme eri kokoonpanoa, mutta epäilen ettei halvinkaan lähde tuohon hintaan.
Täytyy kyllä todeta että Pivotin 5.7 on ainakin meikäläisen mitoilla suht matala etupäästä 150/140mm keuloilla (520mm a-c). L-kokoinen runko, kuski 184cm ja etupäässä on spacereita, 14ast 60mm stemmi ja riseri 40mm korotuksella jolloin tanko on sentin tai pari penkin alapuolella jossa sen haluankin olevan.
Keulaa en juuri korottaisi koska etupää on ylämäissä jo aika kevyt.
xc-pyöräilijä
17.09.2012, 19.58
Mistä Bandit tähän hintaan? Suomen maahantuoja (Manfredbikes (http://manfredbikes.net/)) huutaa tuosta 3,7ke ja hinnat ovat varsin kilpailukykyiset muuhun eurooppaan verrattuna. 2013 kaudelle on tulossa kolme eri kokoonpanoa, mutta epäilen ettei halvinkaan lähde tuohon hintaan.
Aijjaa, ei se sitten pidä paikkaansa. Sivuilla oli $3600$= n. 2700 tosin taitaa nykyää vaihtua vaan valuutta. Höh, petyin :D
Rengaskoon kasvattaminen on varmaan potentiaalinen vaihtoehto isolle miehelle. Monestakin suunnasta lienee tulossa 27,5" täpäreitä ja Cubelta löytyy 140mm joustavaa 29" Stereota.
http://www.bike-discount.de/shop/a80507/cube-stereo-super-hpc-140-race-29-blackline.html
Ymmärtääkseni tuo iso rengaskoko antaa kyllä jyrkkää keulakulmaa aika paljon anteeksi.
Tätä meinasin kans ensin ehdottaa eli tuon saisi Fun Cornerista vielä pari sataa halvemmalla ja jatkon kannalta sinänsä hyvä aihio, että ainakin runko on tautisen kevyt ja kaiketi jäykkäkin.
(http://www.twentynineinches.com (http://twentynineinches.com/):ssa oli jo tuon arvostelukin)
Kuitenkin hommahan kaatuu pitkällä miehellä siihen, että tuon Cuben top tube on aiva käsittämättömän lyhyt jopa 23"- kokoisessa mallissa. :(
AinaVanteilla
17.09.2012, 22.03
Orankista on ihan oma spekulaatio palsta.. http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?46067-Orangen-varustaminen-enskaskaboihin
Jos meinaa femmaan lähteä niin näin jälkiviisaana toteaisin, että kannattaa ottaa se foxin 34 siihen (niitä ei kyllä vielä 2011 kesällä ollut ainakaan tavalliselle kuolevaiselle). Kevennysressiä en ole oikein koskaan ymmärtänyt, ehkä vain sitten ajan liian vähän tai liian hiljaa..
29 voisi olla hyvä vaihtoehto, bandit 29 näyttää jopa hyvälle. Hinnasta ei varmaan kannata edes aloitttaa...
Selvennykseksi 2013 29 banditin joustoa lyhennetään 120milliin ja Covert 29 (http://www.sicklines.com/2012/09/09/2013-transition-covert-29-covert-cf-blt-pbj-double-tr450-tr250/) on uusi molemmista päistä 140mm joustava malli vuodelle 2013.
xc-pyöräilijä
18.09.2012, 09.07
Selvennykseksi 2013 29 banditin joustoa lyhennetään 120milliin ja Covert 29 (http://www.sicklines.com/2012/09/09/2013-transition-covert-29-covert-cf-blt-pbj-double-tr450-tr250/) on uusi molemmista päistä 140mm joustava malli vuodelle 2013.
Hitto, vanha bandit 29er on paljon paremman näköinen kuin covert 29. Minun tuuria että just vaihtu lyhempijoustoseksi. Onko muita 29 "enska" täpäreitä? Etsin kuukkelista ei oikein löytynyt.
^ Banshee Prime? (http://bansheebikes.com/prime)
Täälläkin on hakusessa 140-160mm täpäri 2-3t€:n hintaluokassa, joko käytettynä tai uutena. Olen 186cm (inseam 86-87cm), mutta painoa on kertynyt vähän reilusti (luokkaa 105kg), olisiko järkevintä hommata 36mm keulalla oleva vähän tukevampi pyörä vai pärjääkö noilla 32mm keulallisilla pyörillä ihan ok normaaliajossa? En usko harrastavani mitään metrin droppeja tai muuta vastaavaa. Makaavaa ajoasentoa en haluaisi, mieluummin ajan vähän pystymmässä.
Ja oliko niin, ettei esim. spessun stumpjumperin runkoon tahdo käydä normaalit osat vaan siihen pitää olla spessun modifioimat? Olisi hauska kasata pyörä juuri mieleisillä osilla, vaikka kalliimmaksi se tulee kuin valmiin ostaminen.
Vaihtoehdoiksi olen tähän mennessä saanut:
Giant Trance x?
Kona Cadabra
Specialized Stumpjumper evo fsr comp -> Enduro evo?
Lapierre Spicy 316
Titus El Guapo
Trek Remedy
Mondraker Dune (rr)
Santa Cruz Blur LT
Ehkä jopa Canyon Nerve am tai Strive Es menisi.
Listassa on vähän eri tyyppisiä pyöriä, mutta jos jostakin noista tulee hyvä tarjous vastaan ja saan vastauksen tuohon 32mm vs 36mm keulakysymykseen, niin melkein mikä tahansa kelpaa.
olisiko järkevintä hommata 36mm keulalla oleva vähän tukevampi pyörä vai pärjääkö noilla 32mm keulallisilla pyörillä ihan ok normaaliajossa?
32mm keulalla pärjää hienosti mutta en silti suosittelisi sellaista, varsinkin jos painoa on enempi. 34mm tai 36mm -putkiset keulat ovat kuitenkin tätä päivää otsikon mukaiseen ajeluun.
Onko muita 29 "enska" täpäreitä?
Tällanen on tulossa itelleni joskus marraskuussa: http://www.specialized.com/no/en/bikes/mountain/sjfsr/stumpjumperfsrexpertevo29
(Joo ja en halua kaapata threadia...mutta kyllä tuolla voisi joskus kokeilla enskaa.Ja se ehkä siihen jopa taipuisi? Itse ostin tämän just sitä varten, että tykkään teknisistä poluista mutta viime vuosina ajot olleet 100% ei-hissi-avusteista. Ja uskon, että teknisissä ylämäissä tämä on kova peli :) Tämä arvostelu oli yks joka sai mut kääntymään 29er täpäriin monen vuoden pähkäilyn jälkeen, olkoonkin, että kuski on Spessun tallissa kait jotenkin: http://www.leelikesbikes.com/week-one-stumpjumper-fsr-29-carbon-s-evo.html)
xc-pyöräilijä
18.09.2012, 12.32
Taitaa tu spessu meni putjetin yli. Haluaisin myös kokeilla jotain muuta kun fsr perää. Pitää vähän katsoa missä hinnat liikkuisi jos ostaisi jonkin 29 rungon ja kasaisi ite. Jos vaikka jostain saisi tuota bandittiä.
Taitaa tu spessu meni putjetin yli. Haluaisin myös kokeilla jotain muuta kun fsr perää. Pitää vähän katsoa missä hinnat liikkuisi jos ostaisi jonkin 29 rungon ja kasaisi ite. Jos vaikka jostain saisi tuota bandittiä.
Ok. Niin joo tuossahan mainitsit budjettirajoitteen toki jo. Mutta onhan tuosta halvempiakin versioita...itelle tämä oli eka näinkin "hipo" pyörä ikinä (vähän hirvittää, oliko mitään järkeä...mutta ei kait näissä kannata laskea liian tarkkaan :))
DzeiDzei
18.09.2012, 12.40
Jaa mitenköhän tämä toimis Endurossa? altitude.bikes.com
Siinä olis joustoa 150mm ja 34mm keula. Nii ja sitten nuo uudet 650b renkaat.
Hinnat näytäis olevat alk. 2900€ ja hipomalli jo sitten melkein 8k€ http://www.bikeaction.de/index.php/produkte.html?page=shop.product_details&product_id=761&flypage=rocky-mountain-details.tpl&pop=0
Antti Kuitto
18.09.2012, 12.44
Kannattaa muuten vähän myös tutkailla mikä on jalkojen pituuden suhde yläkroppaan. Tälläkin on merkitystä jos suhde on normaalista poikkeava, esim. pitkäjalkaiselle tosi pitkä fillari on kehno ja samoin lyhytjalkaiselle lyhyt fillari vaatii pidempää stemmiä jne. Ja kuten marcokin tuossa aiemmin mainitsi, niin tuota tavoitepainoa ei varmaan kannata turhan tarkkaan tuijottaa tuolla budjetilla, fiksumpaa on löytää se juuri sinulle sopivan kokoinen runko. Kaikilla tunnetummilla merkeillä jousituksetkin ovat pääpiirteissään myös ihan toimivia, eli turha speksailu ja ***kanjauhanta niiden hiuksenhienoista eroista kannattaa myös jättää vähemmälle huomiolle. Singlepivotilla on ajettu iät ajat kovaa dh:ssa ja kovaa mennään erilaisilla linkkusysteemeilläkin.
Kun runko on löydetty ja se mahtuu osien kanssa tavoitebudjettiin, niin sitten koitat vaan saada pyörivät massat mahdollisimman kevyiksi, siellä sillä painonsäästöllä on suurin merkitys, erityisesti jos ajat normilenkkiä samalla fillarilla. Ja tavoitepainoakin kannattaa vähän suhteuttaa kuskin kokoon/painoon, pieni pyörä on aina kevyempi ja kevyt kuski ei tarvitse yhtä järeitä osia muutenkaan yleisesti ottaen. Ja yhtälailla isommalla kuskilla on myös enemmän watteja joilla sitä fillaria viedään eteenpäin.
Ja näitä "todistetusti ajettu kovaa" kommennetteja ei kannata turhan tarkkaan tuijotella, tekijämiehet ajaa kovaa oli fillari mikä vain ja 100km+ lenkkejäkin voi ajaa 20kg dh-pyörälläkin jos kuski on ennenkin satulassa viihtynyt keskivertoa kaduntallaajaa enempi... :)
xc-pyöräilijä
18.09.2012, 13.01
Oukhei. Lattiasta haarusiin mitan voin tänään tarkistaa. Isopyöräinen isolle on varmasti hyvä neuvo, mutta käyttötarkoitus ja budjetti rajaa paljon . Uskon sen että tekijämiehet ajaa kovaa vaikka mummokelalla, mutta kun täällä päässä sitä ei ole edes ripausta niin eroja pitää yrittää tasoittaa pyörällä. Noita missä on korkea ajoasento ja näyttää muuten hyvälle, ovat sopivia.
sakuvaan
18.09.2012, 14.12
L ja XL b29't loppu ~2kk sitten, mediumeita saa vielä uutena mutta taitaa olla liian pieni?
mehukatti
18.09.2012, 14.33
Jääköhän toi 29" am/enskapyörissä vain ohimenneen väliajan jutuksi, kun tuntuu et isompi hype on nyt 650b/27.5":ssa? Jotenkin vaikea uskoa, että valmistajilta löytyy halua tukea yhden kategorian (am/enska) pyörissä kaikkia kolmea kokoa, eli 26":a, 27.5":a ja 29":ä. Yks varmasti tippuu pois, mutta ite en oo vakuuttunut, että se on 26". Pikemminkin mitä oon Pinkbikeä ja muita am/enskasuuntautuneita medioita lukenut, niin suurin vastustus kuskien joukossa on 29":lle, mutta 27.5":lle ollaan jo hiukan avoimempia.
Kannattaa muuten vähän myös tutkailla mikä on jalkojen pituuden suhde yläkroppaan. Tälläkin on merkitystä jos suhde on normaalista poikkeava, esim. pitkäjalkaiselle tosi pitkä fillari on kehno ja samoin lyhytjalkaiselle lyhyt fillari vaatii pidempää stemmiä jne.
Onkohan tuokaan noin yksinkertaista? Vaikka tuo Giant Trance X2 ei varsinaisesti ole enskafillari, niin pitkäjalkaisena se tuli valittua tuolla mainitulla periaatteella. Mutta toisaalta pitkäjalkainen tarvitsee myös paljon tilaa liikkua, silloin, kun noustaan putkelle ja muutenkin. Sen vuoksi ajattelin itse kokeilla seuraavaksi pitkää runkoa ja siihen aika lyhyttä stemmiä. Tranceenkin tuli vaihdettua 70-millinen, joka toisaalta paransi ohjaustuntumaa, mutta toisaalta korosti lyhyen rungon ongelmia. Harakka tervatulla katolla -ongelma.
No, ainakin L-kokoinen runko oli varmaan muutenkin väärä valinta 190-senttiselle pitkäjalalle.
Ja se rungon pituus/lyhyyskin varmaan littyy muihin runkogeometrian kysymyksiin kuten keulakulmaan, emäputken korkeuteen jne sen verran monimutkaisella tavalla, ettei oma kokemus ja käsityskyky enää riitä. Ettei minulla nyt sitten loppujen lopuksi mitään sanottavaa ole. :)
Antti Kuitto
18.09.2012, 15.48
Joo siis ihan yksinkertaisuudessaan tarkoitin vaan sitä että persjalkaiselle korkealla oleva vaakaputki on ikävä kun pyörän päällä ei pysty niin hyvin jumppaamaan ja toisaalta pitkäselkäiselle lyhyt pyörä vaatii pidempää stemmiä, joka ei taas enskahenkiseen fillariin ole yleensä kovinkaan hyvä ratkaisu. Itse olen siis mittasuhteiltani pitkäselkäinen ja siksi pitkät ja matalat rungot ovat olleet aina itselle parhaita...
sakuvaan
18.09.2012, 16.29
Jääköhän toi 29" am/enskapyörissä vain ohimenneen väliajan jutuksi, kun tuntuu et isompi hype on nyt 650b/27.5":ssa? Jotenkin vaikea uskoa, että valmistajilta löytyy halua tukea yhden kategorian (am/enska) pyörissä kaikkia kolmea kokoa, eli 26":a, 27.5":a ja 29":ä. Yks varmasti tippuu pois, mutta ite en oo vakuuttunut, että se on 26". Pikemminkin mitä oon Pinkbikeä ja muita am/enskasuuntautuneita medioita lukenut, niin suurin vastustus kuskien joukossa on 29":lle, mutta 27.5":lle ollaan jo hiukan avoimempia.
PB on nyt tippunut 29" kelkasta aikaa sitten, amerikan markkinat on niin isot jo että se ei mikään 'fad' ilmiö ole, 130-140mm joustolla on tosin suht-uusi juttu tälle kaudelle (Stumpyt, 29 covert, orangelta 140mm, Tallboy LT whatnot), 650btä nyt työnnetään joka tuutista kun ne jotka tippu pois 29" kelkasta ei ainakaan halua pudota 650b kyydistä... :)
xc-pyöräilijä
18.09.2012, 17.35
Tää juttu tuntuu leviävän käsiin kun näitä malleja on kaikenlaisia ja kolmessa rengaskoossa. Vähän jos yritän parsia tätä omaa juttuani kasaan niistä kaikista neuvoista mitä on annettu.
-Iso runko jossa joka on riittävän korkea
-29er olisi hyvä, 27,5 suotava, ja 26 normaali isommalle kaverille
-Hyvä linkkutsydeeemi, asiian kuitenkaan liika paineutumatta
-Järjellinen paino, vaikka sitä ei kannata paljon seurata
-Budjetti on aina liian pieni, yritykset sen korotukseen ei onnistuneet
Elippä elippä, en ole sen enempää järissäni näistä vaihtoehdoista kun alottaessani mutta on hyvä katsoa kaikki vaihtoehdot. Mittasin sen maasta haarusiin välin ( vieläkään muista nimeä :( ) joka oli jossain +-90cm tienoilla. Saattaa heittää vähän koska toista jalkaa saanut kunnolla maahan kun siinä on se kipsi mutta mitta kertonee riittävästi. Ammattilaiset antakoot lausuntonsa, onko jalkani liian pitkät ? :D
xc-pyöräilijä
18.09.2012, 18.14
Mites mondraker foxyt? Kehuttu linkkytsydeemi, kiipeämiskyky.. Taipuuko enduroon? Keulakulma on vähän turhan jyrkkä, 68 ainakin jossain mallissa, tiedä sitten 2013.
Mites mondraker foxyt? ... Taipuuko enduroon? Keulakulma on vähän turhan jyrkkä, 68 ainakin jossain mallissa, tiedä sitten 2013.
Vuoden 2013 katalogi (http://www.primussports.com/IMG/pdf/13Mondraker_catalogue_EN-FR-DE_LowDef.pdf), geometriat löytyvät lopusta.
Keulakulmat mielestäni samoja, rungot sentin pari pidempiä kuin 2012.
Ai niin... epsanajantaitoisille mielenkiintoinen vertailu (http://www.ridersmag.es/?p=1932) Mondaraker Foxy vs. Dune vs. Zenith sikäläisillä enduropururadoilla...
AinaVanteilla
18.09.2012, 18.36
32mm keulalla pärjää hienosti mutta en silti suosittelisi sellaista, varsinkin jos painoa on enempi. 34mm tai 36mm -putkiset keulat ovat kuitenkin tätä päivää otsikon mukaiseen ajeluun.
Oisin ujosti samaa mieltä (itsellä on 32:nen ja mietin että mites sais 34:sen kierrätettyä tilalle). Oman pienen testailun jälkeen meno on paljon paksummalla keulalla, varsinkin jos lähtee alppipolkuja ajelee. Noh ajomiehiähän ei tämmöset detaljit hetkauta :)
xc-pyöräilijä
18.09.2012, 19.25
Täytyy sanoa että mondraker foxy r/rr näyttävät hyvälle, osienkin puolesta ( rr ). Niin että onko tuo jo liian "keppoinen" enskaan? Itseänikinn 32mm keula vähän mietityttää.. Voisiko foxyn ajajat vähän valaista? Entäs runko koot "isolle"?
Toisaalta dune ei paljon painossa häviä, mutta pelkään että tulee taas liian raskas. Pitää koeajaa..
Ite olen 190cm ja inseam 91/92cm ja ottaisin ainakin tuon XL-koon Foxyn..
xc-pyöräilijä
18.09.2012, 19.46
jep, suunnilleen ollaan saman pituisia. Olen ehkä vähän pidempi, inseam sama. Xl, isompaa ei ainakaan voi valita. Käyttäjäkokemuksia.
Ite olen 190cm ja inseam 91/92cm ja ottaisin ainakin tuon XL-koon Foxyn..
Ja minulla 190 cm / 94,5 cm.
mulla 2012 foxy R, pyörää lenkitetty Hallainvuorella, Kivikossa ja espoon keskuspuistossa sikin sokin. tiedä sitten, onko se sit vanhaa enduroa vai polkuajoa nykyään :) pyörä kiipee hyvin ja muutenkin kiva/hauska ajettava noissa maastoissa. vauhtia kun kasvattaa niin toivoisi loivempaa keulaa, joten laitoin angle setin ja loivensin kulmia reilun asteen verran. pikku lenkki takana vasta, tuntu ihan eri pyörältä ja silti kiipesi hyvin. veikkaisin, että Dune RR voisi olla kova vaihtoehto.
Lieska K
18.09.2012, 21.55
Ostin enskapyöräksi Kona Satorin, 2013 mallia. Oon nyt ajellut viikonlopun sillä ja on todella hyvä pyörä! 29 renkaat tuntuu menevän sekä ylä- että alamäkeä mukavammin kuin 26 renkaat. Täytyy mennä ensviikonloppuna Laajavuoreen testaamaan miten kunnon alamäkirymistely tuolla luonnistuu...
Onkohan tuokaan noin yksinkertaista? Vaikka tuo Giant Trance X2 ei varsinaisesti ole enskafillari, niin pitkäjalkaisena se tuli valittua tuolla mainitulla periaatteella. Mutta toisaalta pitkäjalkainen tarvitsee myös paljon tilaa liikkua, silloin, kun noustaan putkelle ja muutenkin. Sen vuoksi ajattelin itse kokeilla seuraavaksi pitkää runkoa ja siihen aika lyhyttä stemmiä. Tranceenkin tuli vaihdettua 70-millinen, joka toisaalta paransi ohjaustuntumaa, mutta toisaalta korosti lyhyen rungon ongelmia. Harakka tervatulla katolla -ongelma.
No, ainakin L-kokoinen runko oli varmaan muutenkin väärä valinta 190-senttiselle pitkäjalalle.
mulla on viimeiset 5 pyörää ollut L kokoa ja pituutta 189,5 enkä isompaa olisi näistä halunnut, mutta esim. santa cruzin kohdalla näytti paperilla että XL ois oikea vaihtoehto.
Ja se rungon pituus/lyhyyskin varmaan littyy muihin runkogeometrian kysymyksiin kuten keulakulmaan, emäputken korkeuteen jne sen verran monimutkaisella tavalla, ettei oma kokemus ja käsityskyky enää riitä. Ettei minulla nyt sitten loppujen lopuksi mitään sanottavaa ole. :)
Edellinen pyörä oli saman valmistajan jyrkempikulmainen malli jossa paperilla samanpituinen vaakaputki, ja tämä uus loivempi tuntuu kyllä lyhyemmältä.
Täytyy kyllä todeta että Pivotin 5.7 on ainakin meikäläisen mitoilla suht matala etupäästä 150/140mm keuloilla (520mm a-c). L-kokoinen runko, kuski 184cm ja etupäässä on spacereita, 14ast 60mm stemmi ja riseri 40mm korotuksella jolloin tanko on sentin tai pari penkin alapuolella jossa sen haluankin olevan.
Keulaa en juuri korottaisi koska etupää on ylämäissä jo aika kevyt.
Ei ihme jos tuntuu kevyeltä jos on 40mm spacereita, riser stemmi ja riser tanko.... Mut jos laittaisit pidemmän keulan ja poistaisit saman verran spacereita olis stonga samalla korkeudella ja keula yhtä kevyt.
Mä lisäsin mun keulan korkeutta 20mm ja poistin saman verran spacereita eikä sitä kiivetessä huomaa, alamäessä sen sijaan on eroa.
Täytyy sanoa että mondraker foxy r/rr näyttävät hyvälle, osienkin puolesta ( rr ). Niin että onko tuo jo liian "keppoinen" enskaan? Itseänikinn 32mm keula vähän mietityttää.. Voisiko foxyn ajajat vähän valaista?
Tollaseen menoon se taipuu: http://www.youtube.com/watch?v=gF5K9V2w6W8
Muuten erittäin hyviä noi Fabienin opetusvideot, kannattaa katella kaikki.
Anglesettiä ja tarvittaessa pykälää isompaa keulaa niin riittää.
http://www.vitalmtb.com/photos/features/Fabien-Barels-Mondraker-Foxy-R,2874/Slideshow,0/sspomer,2
Noin yleisesti niin monet ajaa kotimaan enskoissa överijäreellä kalustolla. Omakin oli raskaan puoleinen kotimaankisoihin, mutta olikin speksattu Alppikisoja varten. Menihän se täällä pulkkamäissäkin. Viimevuoden SM kakkonen ajoi Orange Fivella, fox 32 keulalla. Parissa Alppiendurossa meni yks Orange Five 34 keulalla melko haipakkaa. Jos riittää Alpeille nin aivan varmasti riittää tännekkin. Uusimmista haarukoista laittaisin itse ensisijaiseksi vaihtoehdoksi 160mm ja 34mm liukuputkilla olevat mallit.
Ei ihme jos tuntuu kevyeltä jos on 40mm spacereita, riser stemmi ja riser tanko.... Mut jos laittaisit pidemmän keulan ja poistaisit saman verran spacereita olis stonga samalla korkeudella ja keula yhtä kevyt.
Juu ei (tuota lukuvirhettä huomioimattakin).
Tuossa on suht loiva satulaputken kulma, lyhyt takapää ja minulla pitkät jalat - keulan pidentäminen "alapuolelta" kaataa painopistettä vielä enemmän taakse jyrkissä satulasta ajettavissa pätkissä.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.