PDA

Näytä tavallinen näkymä : Maastopyörä Enduroon!

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 [17] 18 19

Mosku
25.11.2016, 00.32
22

Lähetetty minun D5803 laitteesta Tapatalkilla

Irocci
26.11.2016, 12.28
Olen täpäriä ostamassa niin noista Cube Stereo 140 mitoituksista kymysys.
Mikähän mitta nyt on se oikea minkä mukaan katsoa, kun koko 18" ja sen putki on vaan 400mm eli 15.7". Nykyinen 29er jäykkäperäni on 460mm eli 18.1" ja tuntuu aavistuksen isolta. https://www.cube.eu/en/2017/fullsuspension/stereo/cube-stereo-140-hpa-race-275-blacknflashyellow-2017/

Omat mitat 172/79 niin mikähän on Cubella se oikea koko ja 27.5 renkailla.

Jami2003
26.11.2016, 18.28
Mulla Stereo 120 29er, 20" ja pituutta mulla on 178, joskin pitkä raajainen olen. Cubet on minusta aika lyhyitä pyöriä ja itellä ainakin pyörä on pykälää isompi kooltaan kuin normaalisti (esim trekki) ja silti ei yhtään isompi todellisuudessa.

JuusoA
29.11.2016, 12.03
Mondrakerin mallit kannattanee katsella ja käydä ajamassa jos mahdollista. Ainakin itse tykkäsin.

nih..

Päädyin kasaamaan runkosetistä On one codeine 27.5:n ja pari lenkkiä on nyt ajettu, tuntuu kyllä oikeen hyvältä peliltä ja onhan se täysverinen enduro. Kooksi valitsin mediumin sivuston suositusten mukaan (olen 181cm).

Tuntsan Palo
05.01.2017, 23.25
Onko kenelläkään kokemusta Canfielidin Riotista? Geometriat houkuttelisivat ja ihan kelpo arvosteluja näyttää saaneen.
Ensi viikolla duunireissu Atlantin toiselle puolelle ja olisi mahdollisuus hankkia viimevuoden runko iskareineen ihan kohtuulliseen hintaan kohdekaupungista.

Rautapelto
08.01.2017, 07.08
Onko kenelläkään kokemusta Canfielidin Riotista? Geometriat houkuttelisivat ja ihan kelpo arvosteluja näyttää saaneen.

Reilun vuoden ollut käytössä. He...etin hyvä pyörä alaspäin mennessä, verrokkina Firebird (26'' ja 27,5'') Alkuun oli ongelmia iskarin kanssa ja kun vaihdoin kierrrejousi-iskariin pyörä alkoi toimia tosi hyvin. Ei missään tapauksessa kevyt pyörä mutta eipä tuo ajossa haittaa. Kiipeää mäet jos jaloissa puhtia. Helppo painonsiirroissa. Takakolmio ehkä inan letku vertikaalisesti.

tekkanine
09.01.2017, 13.24
Onkohan commencalin uusi meta 4.2 hyvä? Budjetti huitelee tuossa max 2200€ kieppeillä ja mahdun M ja L kokoon että kumpi koko ois parempi? http://www.commencal-store.co.uk/meta-am-v42-origin-yellow-2017-c2x19922653

stumpe
09.01.2017, 18.46
Onkohan commencalin uusi meta 4.2 hyvä? Budjetti huitelee tuossa max 2200€ kieppeillä ja mahdun M ja L kokoon että kumpi koko ois parempi? http://www.commencal-store.co.uk/meta-am-v42-origin-yellow-2017-c2x19922653

Lue pinkbiken arvio, osat oli hipoa testatussa mallissa mutta runko toki sama.

http://www.pinkbike.com/news/commencal-meta-am-v4-2-race-eagle-650b-review-2016.html

Kehtaan melkein väittää että pituutesi ja kroppasi mittasuhteet vaikuttaa kumpi koko parempi. :rolleyes:

alteregoni
09.01.2017, 21.40
Mulla on Meta V4 koossa M. Mun pituus 168cm ja sisäjalka n.80 cm. Itsekin olen kokojen S ja M välissä, ja M koko on aikalailla täydellinen mulle, jos tästä apua tekkaninelle. Tällä kokemuksella suositan isompaa kokoa, tietämättä mittasuhteitasi. Eihän noissa V4:n ja V4.2:n mitoissa ole kuin pari milliä eroa.

Ps. Jos budjetti venyy muutamalla satasella saisit "pakollisen" hissitolpankin mukaan, ja vähän parempaa osalistaa: Violetti (http://www.commencal-store.co.uk/meta-am-v4-purple-2016-c2x16197648) tai musta (http://www.commencal-store.co.uk/meta-am-ride-brushed-edition-black-2016-c2x18820535) . Tuossa Purple editionissa on kyllä aika kova setti tuohon rahaan. Ja uskoisin, että et menetä kauheasti vaikka otatkin "vanhan mallin".

PolkuLate
09.01.2017, 22.01
Jottei enduron valinta helpottuisi, niin tuosta linkistä löytyy 23:n eri valmistajan mallia :D

http://www.mtb-mag.com/en/mtb-mag-awards-2016-yt-capra-cf-wins-the-enduro-category/

tekkanine
11.01.2017, 22.53
Mulla on Meta V4 koossa M. Mun pituus 168cm ja sisäjalka n.80 cm. Itsekin olen kokojen S ja M välissä, ja M koko on aikalailla täydellinen mulle, jos tästä apua tekkaninelle. Tällä kokemuksella suositan isompaa kokoa, tietämättä mittasuhteitasi. Eihän noissa V4:n ja V4.2:n mitoissa ole kuin pari milliä eroa. Tilasitko suoraan Commencalilta? Tuleeko pyörä kotiovelle asti? vai matkahuoltoon?

cxrosvo
12.01.2017, 07.42
Tilasitko suoraan Commencalilta? Tuleeko pyörä kotiovelle asti? vai matkahuoltoon?
Commarilta tulee kuriirilla perille asti, itselläni sunnuntaina tilaus ja viikon päästä maanantaina toimitus, torstaina oli jo tosin "yritetty". Töihin piti muuttaa toimitusosoite kun ei muuten tuntunut fedexiltä onnistuvan :)

Työosoitteesen tietysti kannattaisi muutenkin kuriirikamat tilailla.

Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla

tekkanine
12.01.2017, 20.02
Minkähän tässä nyt ostais? Meta Am 4.2 on varmasti kova peli mutta pitäs päästä lenkkiäkin ajamaan. Onkohan se liian alamäkipainotteinen? Oiskohan se sittenkin tuo meta TR 4.2
http://www.commencal-store.co.uk/meta-trail-v42-origin-yellow-2017-c2x19920844

santei
13.01.2017, 20.36
Mtb-centren kautta taitaa olla fiksuin Commencalia ostaa.

ret
06.02.2017, 22.29
Nyt ois enduro ajoon 27.5 täysjoustoa hakusessa. Ois muutama pyörä löytyny omaan budjettiin sopivaksi. Elikkäs ois mahdollisesti tarjolla Cannondalen jekyll 4 (käytettynä vm15), Kona precept 150 ja Giant reign 2 vuosimallia 2016 molemmat. Kaikki L kokona. Pituutta löytyy se 180cm ja jalan mitta 85cm. Mitä kokeneempi kaarti suosittelis? Jotain näistä vai onko joku muu malli/merkki mitä kannattais harkita alle? kipuraja pyörälle ois aikalailla 2300e. Tulisiko harkita pykälän pienempää runkokokoa?

velib
06.02.2017, 22.59
YT Capra https://www.yt-industries.com/en/detail/index/sArticle/1263/sCategory/92

Postien kanssa kipuaa lähelle sitä 2300€, mutta taitaa olla paremmat osat kuin noissa muissa tai juuri missään tuon hintaluokan pyörässä. Yt:n outletista näyttäisi löytyvän vanhempaa mallia vielä vähän halvemmalla, mutta vain koossa M.

En ole itse tuolla ajanut, mutta ostin syksyllä saman valmistajan trail-pyörän Jeffsyn, ja se on ainakin ollut hyvä.

EDIT: lisätään tähän nyt vielä Commencal, näyttää olevan melko kilpailukykyisen hintaisia: http://www.commencal-store.com/PBSCCatalog.asp?ActionID=67174912&PBCATID=3044285

yksinteoin
09.02.2017, 23.57
Nyt ois enduro ajoon 27.5 täysjoustoa hakusessa. Ois muutama pyörä löytyny omaan budjettiin sopivaksi. Jotain näistä vai onko joku muu malli/merkki mitä kannattais harkita alle? kipuraja pyörälle ois aikalailla 2300e. Tulisiko harkita pykälän pienempää runkokokoa?
Fillaritorilla on viime vuoden L-koon Process 153 jonka hinnassa ilmoituksen mukaan neuvotteluvaraa, siitä vois lähteä suurin piirtein noihin hintoihin ja takuulla hyvä pyörä.

(Ei ole kyse omasta ilmoituksesta, kunhan tuli vastaan aiemmin saittia selaillessa)

pulkkailija
23.03.2017, 09.45
Hei nyt kaipaisin kokenutta mielipidettä: Olen tässä puoli vuotta mietiskellyt ensi kauden pyörää ja olen päätynyt näihin vaihtoehtoihin
1. Nukeproof mega 290 pro (alennukessa mahtuu budjettiin)
2. Last fastforward xt 1x11 29"
Tässä nyt peruskysymys on se, että kannattaako täpäri, jos se on isohko pyörä 50% ajoista. Itsellä on kokemuksia vain 26" alu jäykkiksestä ja 26" täpäristä. Ajaukseni on ajaa enskakisoja. Olen kerran testannut 29" täpäriä ja se tuntui mielestäni kauhean rauhalliselta, joten mietin, että 29" jäykkäperä voisi olla kompromissi siihen. Miten paljon nuo 29" kiekot auttaa jäykkäperässä (verrattuna 26"), kun ajaa juurakkoja yms.? Ja tuo Lastin loiva geometriahan varmaan auttaa myös. Nukeprooffihan on lähtöviivalle valmis kisakone suoraan ja varmana hyvä, mutta jos tuo 29" jäykkäperä olisi lähellä 26" täpäriä esteenylityskyvyssään niin se olisi houkutteleva. Mielipiteitä/ajokokemuksia?

rocksted
23.03.2017, 10.51
Muut ajot sikseen, mutta enduroon täpäri nyt on lähtökohtaisesti parempi. Jos haluaa väkisin jäykistellä niin sitten ajaa sellaisella. Molemmat vaihtoehdot on 26" verrattuna varmasti parempia tai ainakin erilaisia.

Mulla on takana yksi lenkki Mega 290 Racella ja ihan kivalta tuntuu.

juho_u
23.03.2017, 11.53
En koe, että pitkästä joustosta olisi mitään haittaa. 150mm joustavalla (bronson) oon ajellut 100km maastolenkit ja laskenut mäkeä (viime kesänä 2-kertaa). XC-fillarikin riittäisi omiin polkuajeluihin, mutta sen koe menettäväni mitään, vaikka joustoa on enemmänkin, mukavampaa matkanteko ainakin on. Polkemistehokkuus on yllättävän hyvä, vähemmän tuo notkuu alla, kuin vanha 120mm joustava.

velib
23.03.2017, 13.08
En ole enduroa ajanut, mutta kyllähän kivikossa jo 100mm joustavalla täpärillä pääsee kovempaa kuin jäykkäperällä. Samalta fillarilta ei voi vaatia xc- ja enduropyörän ominaisuuksia, mutta nykyisillä enduropyörillä polkee lenkkiä ja varmasti monilla trail-pyörillä voi ajaa enduroa.

29" rullaa yli melkein mistä vaan, mutta peräjouston puute rajoittaa vauhtia pahoissa paikoissa. Vastaava ilmiö tulee jäykkäkeulaisella läskipyörällä, sillä pääsee kyllä mistä vaan, mutta jos haluaa ajaa kovaa, alkaa helposti kaipailla joustoa eteen. Itselläni on 140mm joustava 29" täpäri ja 130mm edestä joustava 29" jäykkäperä, ja hauskempaa tuolla täpärillä on ajaa, paitsi ehkä oikein helpoilla neulaspoluilla (joita tässä lähellä ei ole).

pulkkailija
23.03.2017, 17.28
Muut ajot sikseen, mutta enduroon täpäri nyt on lähtökohtaisesti parempi. Jos haluaa väkisin jäykistellä niin sitten ajaa sellaisella. Molemmat vaihtoehdot on 26" verrattuna varmasti parempia tai ainakin erilaisia.

Mulla on takana yksi lenkki Mega 290 Racella ja ihan kivalta tuntuu.
Minkäs kokoisella ajat ja minkä mittainen itse olet? Onko ohjaamo matalan tuntuinen, kun stack on alle 600mm? Onko mikään osa menossa vaihtoon vai onko hyvä setti?

rocksted
24.03.2017, 11.12
Minkäs kokoisella ajat ja minkä mittainen itse olet? Onko ohjaamo matalan tuntuinen, kun stack on alle 600mm? Onko mikään osa menossa vaihtoon vai onko hyvä setti?
XL ja 189cm. En ole vielä ajanut tarpeeksi jotta voisi kovin syväluotaavia kommentteja antaa. Tangon vaihdoin heti kättelyssä Renthalin 780mm:n itseasiassa vielä orkkista matalempaan. Kiekot ja renkaat voi mennä vaihtoon, ja litkutus, sieltä olisi helppoa grammanviilausta tiedossa. Pyörä painaa ku synti, n. 15,8kg flättipolkimilla.
Toi Pro-malli on jo varmaan selkeästi kevyempi.

Polun tukko
15.04.2017, 14.05
Mites nämä?
Canyonin strive al 6.0 race
Tai
Yt jeffsy 27 cf one?

Käyttö enskaa hissillä ja ilman. Enemmän ilman hissiä. Myös paljon sekalaista lenkkiä tulee ajettua.

Yt:n saisi muutaman satkun halvemmalla mutta se ei ome merkittävä ero. Kumpaan kallistua?

Sent from my iPhone using Tapatalk

kauris
08.07.2017, 23.05
Nyt on Santa Cruzilla uusia ja uudistettuja malleja tai uusien värien lisäksi uutta osasarjaa kuten enemmän foxia rokkarin tilalla ja mm. uutta gx eagle osasarjaa. Enduroa ajatellen erityisesti uusi Hightower LT on kiinnostava. 150 joustoa, 29 kiekot, fox 36 etuiskarina ja takaiskari vaihtunut myös alkupeäisen Hightowerin hieman huonosti siihen sopivana pidetystä iskarista foxin iskariin.
https://www.santacruzbicycles.com/en-US/bikes

Xizor
09.07.2017, 12.50
Vähän quick & dirty ratkaisu tuo HT LT kun etukolmio suoraan HT:n alkuperäinen, niin ei saatu keulaan 160 joustoa ja satukakulma loiveni entisestään. Varsinkin jollain XL- kokoisella rungolla tuossa saa istua ihan takapakan päällä...

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

teehak
09.07.2017, 13.01
Vähän quick & dirty ratkaisu tuo HT LT kun etukolmio suoraan HT:n alkuperäinen, niin ei saatu keulaan 160 joustoa ja satukakulma loiveni entisestään. Varsinkin jollain XL- kokoisella rungolla tuossa saa istua ihan takapakan päällä...

Uskallan olla erimieltä kun ajatellaan että ketkä noilla on "hovikuskeista " viime syksystä lähtien testiä sekä EWS:ää ajanut. Ei nyt niin pikaisesti oo markkinoille tuotu vaan ihan oikeiden kuskien kautta. Garay, Scott, Grasia, Brysland, Minnaard, Peaty....Toki löytyyhän Nomad.

kauris
09.07.2017, 16.30
Minä olen miettinyt ostavani Hightowerin ilman Lt:tä, nyt kun sen osat muutoin ovat parantuneet. Haluasin kuitenkin 150 mm keulan eli S+ version voisin todennäköisimmin ostaa ja sitten siihen lisäksi myös 29 kiekot toisilla levyillä. Toista gx eagle pakkaa ei ehkä raaski, vaan sitä sitten vaihtaisi samalla, kun vaihtaa kiekkoja. Guide R jarrut olisivat kyllä saaneet laittaa joksikin muuksi.

Xizor
09.07.2017, 23.10
Uskallan olla erimieltä kun ajatellaan että ketkä noilla on "hovikuskeista " viime syksystä lähtien testiä sekä EWS:ää ajanut. Ei nyt niin pikaisesti oo markkinoille tuotu vaan ihan oikeiden kuskien kautta. Garay, Scott, Grasia, Brysland, Minnaard, Peaty....Toki löytyyhän Nomad.
Voihan se ehkä sitten olla, että keulaan ajateltu 150mm riittävän ja kaikki ylämäet mennään hissillä, niin ei tuo satulakulmakaan haittaa. 😀

Herättää vaan aina epäluuloja, kun otetaan etukolmio vanhasta mallista, tuunataan vähän takakolmiota ja lanseerataan uutena pyöränä...samaahan on tehnyt Ibis ja Spessukin viimeaikoina.

santei
11.07.2017, 00.11
Onkos muita varteenotettavia vaihtoehtoja monikäyttöiseksi 29er enskaksi kuin Pole Evolink 140 ja Whyte S-150, jos vaatimuksena on reilusti moderni geo? Omat esimerkit kertoo luultavasti aikalailla minkälaista haetaan. Kierteellinen keskiö myös aika must.

Jooseppi
11.07.2017, 10.53
Voihan se ehkä sitten olla, että keulaan ajateltu 150mm riittävän ja kaikki ylämäet mennään hissillä, niin ei tuo satulakulmakaan haittaa. 😀

Herättää vaan aina epäluuloja, kun otetaan etukolmio vanhasta mallista, tuunataan vähän takakolmiota ja lanseerataan uutena pyöränä...samaahan on tehnyt Ibis ja Spessukin viimeaikoina.

Olen kyllä vähän samaa mieltä että HT LT haiskahtaa cruziksi yllättävän kiireellä kyhätyltä kompromissilta. Takana voi olla Pon Holdingin tahto saada pitkäjoustoinen 29er markkinoille mahdollisimman nopsaan. Tällä hetkellä pitkäjoustoisten 29ereiden hype on niin vahva, että oikeastaan kaikki menee. Mutta katsotaan nyt vuoden päästä, että mitä tästä pyörästä ajatellaan jälkikäteen. Alamäkitouhuissa 150mm keula on kyllä rajoite, samoin kuin do it all -pyörissä tuollainen satulakulma on huono juttu. HT LT:n ensiraporteissa ei mitään puhuttu kiipeämisestä, mutta ainakin muiden pyörien kohdalla on arvostelijat yleensä antanut rankasti miinusta loivasta satulakulmasta. Että katsotaan nyt.

Uusi Nomad taas.... Huh huh että on kuumottava pyörä. Siitä huomaa että siihen on laitettu aikaa ja rahaa kiinni. Kaikki geometriat on kohdallaan, radikaalisti uusittu vpp on aikaisempaa versiota parempi ja pyörä on jopa parempi polkea kuin aikaisempi versio lisääntyneestä joustosta huolimatta. Käyttäjien kokemukset viittaa siihen että polkemistehokkuus on parantunut merkittävästi ja monet vertaa kiipeämiskyvyssä uutta Nomadia Bronson v2:seen. Se jää nähtäväksi, mutta todella hyvälle pyörälle vaikuttaa käyttäjien kokemuksen perusteella. Joka tapauksessa minulla on vähän sellainen fiilis että uusi Nomad sekä kiipeää HT LT:tä paremmin että menee alamäet paremmin. Nämä siis on luettuna netistä, itse on kyllä pakko päästä koeajolle.

Muitakin loistavia pitkäjoustoisia 650b malleja on tällä hetkellä markkinoilla: Pivot Firebird, Orange Alpine ja Radon Swoop 170 nyt ainakin. Hyviä aikoja :)

Vertti83
11.07.2017, 16.22
...Alamäkitouhuissa 150mm keula on kyllä rajoite...

Ihan vain mielenkiinnosta kysyn, että millä perusteella 150mm keula olisi selvä rajoite, sellaisessa alamäkitouhussa mitä tälläisellä pyörällä muutenkaan on tarkoitus ajaa? Pitäisikö sen olla 160mm, vai 170mm ettei rajoittaisi..?
Perustatko väitteen omakohtaiseen kokemukseen vai internet mielipiteisiin..? ;)

Viimeviikon Åressa 140mm joustavalla 29" trailipyörällä(Jeffsy 29) ajelleena olin huomaavinani että se ajaminen ei varsinaisesti kyllä pyörän ominaisuuksista("vähäisestä" jouston määrästä) jäänyt kiinni. Muutenkaan ajokokemus ei aivan merkittävästi eronnut suht samanlaisesta 27.5" 160mm joustavasta pyörästä(Norco Range). En usko että 20mm lisää joustoa(keulaan) toisi mitään kovin mullistavaa autuutta ajamiseen, tai ellei nyt sitten hae ultimaattista endurokisamasiinaa jolla ajattelee tykitellä Breckebäcksledenille top10 aikoja tms... :rolleyes:
Se toki saataa haitata jos keula on muuten "heiveröisempi" kuin mitä olisi saatavana pidempänä(esim revelation vs. Fox 36), mutta ei sinällään liity varsinaisesti joustomatkaan...

Metsänpeikko
11.07.2017, 17.22
Ihan mielenkiintoista nähdä, että mikä on canyonin vastaus tähän pitkäjousteisten kaksysien tarjontaan, vai onko mikään. Odotin sitä jo vähän tälle kaudelle, mutta ehkä sitten tulevaisuudessa.

Jooseppi
12.07.2017, 02.15
Ihan vain mielenkiinnosta kysyn, että millä perusteella 150mm keula olisi selvä rajoite, sellaisessa alamäkitouhussa mitä tälläisellä pyörällä muutenkaan on tarkoitus ajaa? Pitäisikö sen olla 160mm, vai 170mm ettei rajoittaisi..?
Perustatko väitteen omakohtaiseen kokemukseen vai internet mielipiteisiin..? ;)

Viimeviikon Åressa 140mm joustavalla 29" trailipyörällä(Jeffsy 29) ajelleena olin huomaavinani että se ajaminen ei varsinaisesti kyllä pyörän ominaisuuksista("vähäisestä" jouston määrästä) jäänyt kiinni. Muutenkaan ajokokemus ei aivan merkittävästi eronnut suht samanlaisesta 27.5" 160mm joustavasta pyörästä(Norco Range). En usko että 20mm lisää joustoa(keulaan) toisi mitään kovin mullistavaa autuutta ajamiseen, tai ellei nyt sitten hae ultimaattista endurokisamasiinaa jolla ajattelee tykitellä Breckebäcksledenille top10 aikoja tms... :rolleyes:
Se toki saataa haitata jos keula on muuten "heiveröisempi" kuin mitä olisi saatavana pidempänä(esim revelation vs. Fox 36), mutta ei sinällään liity varsinaisesti joustomatkaan...

Kyllä se ihan oma perskohtainen kokemus on, pidensin talvella keulan 150mm->160mm ja on se parempi alamäkeen ajaessa. Varsinkin silloin kun jousitukselta vaaditaan normaalia enempi. Sekin on totta että jokaisen mäen voi ajaa alas vaikka täysjäykällä jarrutellen, mutta on sinun väittämäsi siltikkin aika rohkea... En ota kantaa jeffsy vs Norco, vaan puhutaan yleisesti jousitusmatkan kannalta. Väittäisin että 20 milliä enemmän joustava pyörä yleensä antaa enempi luottamusta kokeilla omia rajojaan tilanteissa jotka aiheuttavat pientä paniikkia kuskissa. Saa olla eri mieltä.

Totta kai kuskeissa on eroja, hyvät pärjäävät vähemmälläkin. Itse olen siinä vaiheessa että haen omaan ajamiseeni tällä hetkellä kovempia vauhteja, isompia hyppyjä ja parempaa suoritumista louhikoissa vaikken sinänsä kisakuski olekkaan. Siksi mieluummin överit kuin vajarit. Sitten joskus jos on ajotaitoa tarttunut, niin varmaan voi taas palata lyhyempi joustoiseen jne jne blaa blaa.

Edit: Jotain satiaisia hyppäsi tekstiin joten piti vähän siivota.

Hippo04
12.07.2017, 12.26
Enskapyörien joustoa on viime vuosina kilpavarusteltu 10mm vuodessa. Missä tulee raja vastaan, 200mm?

pturunen
14.07.2017, 16.33
Voihan se ehkä sitten olla, että keulaan ajateltu 150mm riittävän ja kaikki ylämäet mennään hissillä, niin ei tuo satulakulmakaan haittaa. 

Taas näitä ajamatta paska geon perusteella -kommentteja, jotka voi jättää omaan arvoonsa.

niilo
14.07.2017, 18.10
Onkos muita varteenotettavia vaihtoehtoja monikäyttöiseksi 29er enskaksi kuin Pole Evolink 140 ja Whyte S-150, jos vaatimuksena on reilusti moderni geo? Omat esimerkit kertoo luultavasti aikalailla minkälaista haetaan. Kierteellinen keskiö myös aika must.

Transitionilta on tulossa syksyllä uusi Sentinel, joka vaikuttaa aika mielenkiintoiselta http://transitionbikes.com/#4620. Itse olen ajanut pari vuotta tyytyväisenä Smugglerilla.

Xizor
14.07.2017, 18.25
Taas näitä ajamatta paska geon perusteella -kommentteja, jotka voi jättää omaan arvoonsa.
Ei tarvi ajaa, kun näkee heti, että jos todellinen satuputken kulma on noin loiva, niin isommissa runko-koossa pitkäjalkaisella satula menee tosi taakse.

Koitappa hakea vaikka Googlella XL- kokoisia Higtowereita, niin ongelma visualisoituu.

Muutenhan tuossa on varmasti ihan hyvä geo.

pturunen
14.07.2017, 23.06
Kun lukee mtbr:n Hightower-ketjua, niin eipä tuon XL:nkään kiipeämistä ole yhdessäkään postauksessa moitittu. LT:stä ei ole kertynyt vielä juttua tarpeeksi johtopäätösten vetämiseen. Toisaalta moni on "longshockannut" tuota perusmallia ja hyvin se viritys on ainakin kiivennyt.

Uusi Nomad on ihan omassa luokassaan, mutta ainakin omaan poljeskeluun turhan massiivinen.

golfer
14.07.2017, 23.19
Santei, Nukeproof Mega 290. Hieno pyörä!

Polun tukko
15.07.2017, 00.01
Nyt on paha.

Vaihtoehtoina spessun enduro elite carbon ja trekin slash 9.8.
Molemmat tietysti 29".

Kumpaanko pistää rahansa?

kauris
14.09.2017, 09.40
Tää olis aika siisti:
https://ep1.pinkbike.org/p5pb15157405/p5pb15157405.jpg

pturunen
14.09.2017, 22.30
^mikähän tuossa mahtaa olla reach, näyttää meinaa aika lyhykäiseltä.

alteregoni
14.09.2017, 22.44
^^ Olis kyllä
^Aika en ny skola näyttäs olevan (http://www.commencal-store.co.uk/meta-am-v42-new-zealand-650b-brushed-2018-c2x22591353)

Hazzu
15.09.2017, 09.12
Nyt on paha.

Vaihtoehtoina spessun enduro elite carbon ja trekin slash 9.8.
Molemmat tietysti 29".

Molempia ajaneena voin sanoa ettei mene pieleen kumpaan vain päädytkään; varsinkin nyt kun Spessussakin saa keskiötä laskettua. Lukemani perusteella Spessu olis hieman parempi ylöspäin mennessä ja Trek alaspäin. En päässyt testaan Trekkiä kunnon mäessä joten suattaapi olla niin tai suattaapi olla ettei olekkaan. Samalta tuntuivat Helsingin keskuspuiston poluill. Itse päädyin Spessun Eliteen koska se vaikutti komponenttien osalta hitusen fiksummalta hintaan nähden. En ole katunut.

e150330
15.09.2017, 09.17
Kyllä se ihan oma perskohtainen kokemus on, pidensin talvella keulan 150mm->160mm ja on se parempi alamäkeen ajaessa. Varsinkin silloin kun jousitukselta vaaditaan normaalia enempi. Sekin on totta että jokaisen mäen voi ajaa alas vaikka täysjäykällä jarrutellen, mutta on sinun väittämäsi siltikkin aika rohkea... En ota kantaa jeffsy vs Norco, vaan puhutaan yleisesti jousitusmatkan kannalta. Väittäisin että 20 milliä enemmän joustava pyörä yleensä antaa enempi luottamusta kokeilla omia rajojaan tilanteissa jotka aiheuttavat pientä paniikkia kuskissa. Saa olla eri mieltä.

Totta kai kuskeissa on eroja, hyvät pärjäävät vähemmälläkin. Itse olen siinä vaiheessa että haen omaan ajamiseeni tällä hetkellä kovempia vauhteja, isompia hyppyjä ja parempaa suoritumista louhikoissa vaikken sinänsä kisakuski olekkaan. Siksi mieluummin överit kuin vajarit. Sitten joskus jos on ajotaitoa tarttunut, niin varmaan voi taas palata lyhyempi joustoiseen jne jne blaa blaa.

Edit: Jotain satiaisia hyppäsi tekstiin joten piti vähän siivota.

Samoilla linjoilla. Poika ajaa Norco Range A7.1:llä, edessä 170mm joustoa ja takana 160mm. Ennen alla oli Canyon Spectral, takana 140mm, edessä 150mm ja molemmat päät pohjasivat turhankin herkästi, kuulemma ei voinut määräänsä enempää paineita lisätä (minä näistä mitään ymmärrä). Yksi takahaarukkakin hajosi ilmeisesti pohjausten seurauksena. Nyt tilanne toinen, ei kuulemma pohjaa millään ja voi päästellä täysillä joka paikasta.

Tosin, jätkä ajaa kuin mielipuoli ja hyppii kuin arojänis. Onhan enskakisoissakin hardtail-sarja, eli henkilökohtaisia asioita nämäkin vahvasti ovat.

Polun tukko
17.09.2017, 16.01
Molempia ajaneena voin sanoa ettei mene pieleen kumpaan vain päädytkään; varsinkin nyt kun Spessussakin saa keskiötä laskettua. Lukemani perusteella Spessu olis hieman parempi ylöspäin mennessä ja Trek alaspäin. En päässyt testaan Trekkiä kunnon mäessä joten suattaapi olla niin tai suattaapi olla ettei olekkaan. Samalta tuntuivat Helsingin keskuspuiston poluill. Itse päädyin Spessun Eliteen koska se vaikutti komponenttien osalta hitusen fiksummalta hintaan nähden. En ole katunut.Jokos tähän on se päivityspalikka saatavilla?

Hazzu
17.09.2017, 21.30
Jokos tähän on se päivityspalikka saatavilla?

Kaupungilla kiertää huhu että lähikuukausina niitä saa tämänkin vuoden malliin.

kauris
10.11.2017, 11.33
Tuore vertailu pitkäjoustoisista 29-täpäreistä

https://www.pinkbike.com/news/ridden-and-rated-7-long-travel-29ers.html

pturunen
12.11.2017, 12.11
Enduromag testasi ja listasi nopeimmat (hehe) enduropyörät alamäkeen (puuttui muutamia oleellisia pyöriä). Joka tapauksessa Hightower LT voitti sen(kin) testin.

kauris
12.11.2017, 15.01
https://www.vitalmtb.com/product/guide/Bikes,3/Santa-Cruz/Hightower-LT-CC-XX1-29-Reserve,18996#product-reviews/2923

Vital oli pitkässä, myöskin aivan hiljattain julkaistussa arviossaan antanut LT:lle peräti 5/5 tähteä kiipeämiskyvystä mutta yllättäen vain 3,5 alamäkiominaisuuksista.

pturunen
12.11.2017, 22.03
Veikkaan, että 150/150mm jyystöä on verrattuna nykyisiin 170/160mm joka tapauksessa vähemmän anteeksi antava. Nuo vertailut ovat jotenkin hassuja, kun joustot vaihtelevat parikin senttiä mallien kesken. Eroja syntyy pakostakin. Tuo all-arounder HT LT:n kohdalla sanonee kaiken. Ottaisin mielelläni sen 1.5 cm lisää joustoa perään, mutta en plussayhteensopivuuden kustannuksella.

Mikko-Petteri
04.01.2018, 15.03
Onko porukalla jakaa kokemuksia Commencalin Meta v4.2? Koko lähinnä mietityttää kun pituutta on itsellä 180cm ja sisäjalka on noin 83cm niin että kumpi koko M vai L? :D

golfer
06.01.2018, 19.44
Ei ole, mutta sanoisin että ei mene pieleen jos enskapyörässä menet isompaan ollessa kahden koon välissä. Itse päädyin myös L-kokoon Nukeproof Mega 290 pyörän kohdalla. Stemmiä lyhensin 15 mm ja tankoon 10 mm lisää nousua, niin saavutin parhaan ajoasennon. Nyt mutkat menee luonnollisemmin. Pitkä akseliväli tuo vakautta, jota tuskin M koko olisi tarjonnut samoissa määrin.

alteregoni
06.01.2018, 20.47
Onko porukalla jakaa kokemuksia Commencalin Meta v4.2? Koko lähinnä mietityttää kun pituutta on itsellä 180cm ja sisäjalka on noin 83cm niin että kumpi koko M vai L? :D

No L ehkä jopa ehdottomasti. Itselläni on V4 M koossa ja pituutta 168. Tosin mulla aika pitkät takajalat inseam n. 79-80cm. Ja ajaahan se Barellikin L koolla vaikka on mun pituinen...tosin sillä on modattu satulaputkea lyhemmäksi.

mista
01.10.2018, 13.46
Ite painanu nyt vuoden Norco Range C9.2:lla. 99% ajosta tulee traileillä, joten hemmetin hyvin poljettava fillari on enduropyöräksi. Samaan syssyyn on tullut käytyä Sappee Bike parkissa ja on kuin kotonaan sielläkin. Kestää kovaakin rääkkäystä. Omaan käyttööni tää pyörä on ihan kymppi. Traileillä voi vetää sata lasissa eikä tarvitse pelätä pyörän hajoamista toisin kuin perus XC pyörällä. Kavereilla puhkee kumit vähän väliä ja vanteet on kovilla metsässä, mutta ite en ole saanut ainuttakaan rengasta rikki vaikkei ole edes litkutettu. Vanteet on suorat. Ei niinkään Norcon ansiota toki tuo, mutta enskan kestävän pyörän ansiota XC treileillä. Toki tuon pyörän geometria on mahtava myös ihan singletrack ajoonkin ja reilu 1000km on tullut ajettua ihan vain metsäpolkuja tuolla. Painavampi kuin perus xc fillarit, mutta kestääkin sitten. Sappeella toimii myös kuin unelma vaikka keulakulma ei dh fillarin tasoa olekaan. Pysyn kuitenkin hyvin kavereiden mukana, joilla on dh fillarit alla. Se minkä jään ei ole fillarista vaan omista ajotaidoista kiinni.

https://bikerumor.com/2017/02/22/norco-range-carbon-updates-ante-enduro-mountain-bike-platform/

https://www.vitalmtb.com/features/First-Look-First-Ride-2017-Norco-Carbon-Range,1583

kauris
11.10.2018, 20.20
Mun valinta 3000 euron hintaluokasta olisi enduroon ja rankempaan polkuajeluun Commmencalin meta kaksysinä. Eli tämä:
https://www.commencal-store.co.uk/meta-am-29-essential-2019-c2x26307604
Eagle voimansiirto, , E13 kiekot 30 leveänä, Joustossa Lyrik ja Superdeluxe, renkaat valmiiksi kelpaavat magic mary + uusi Hanssi, joustoa 170 mm.

Jos en olis ostanut jo keväällä Canyon Spectralia (2500 euroa) ja olisin nyt pyörää ostamassa max kolmella tonnilla, niin valintani luultavasti tuo. Eivät toki ole ihan saman genren pyörätkään, vaan Meta on vielä enemmän varmaan alamäkipainotteiseen ja isompaan ajoon ja joustokin on pari senttiä pidempi.

3800 hinnalla olisi sitten tämä seuraava malli Metasta, jonka väri on mielestäni hieno. Toisin kuin enduro maailmancup-kuskien samanvärinen ajoasu. Toisaalta 4000 pintaan alkaisi saamaan ehkä jo tingattuna Cruzin Hightower LT:n, jossa taas kevyempi huippukuiturunko.

https://www.commencal-store.co.uk/Files/98790/Img/10/19METAAMTMRP_2000.jpg

kauris
20.03.2019, 14.50
Nyt se on tullut. Santa Cruz Hightower LT:n seuraaja Megatower. Nimi on kyllä vähän vitsi.
Ihan varauksetonta kehumista ei tullut. Satulaputki olisi saanut olla jyrkempi ja ajossa pyörää sanottiin hieman kovaksi ja työlääksi.
https://www.pinkbike.com/news/first-ride-santa-cruz-megatower.html
https://www.vitalmtb.com/product/guide/Bikes,3/Santa-Cruz/Megatower-CC-X01-29-Reserve,25442#product-reviews/3491
https://www.santacruzbicycles.com/en-GB/megatower

TMo
20.03.2019, 16.39
Nyt se on tullut. Santa Cruz Hightower LT:n seuraaja Megatower. Nimi on kyllä vähän vitsi.
Ihan varauksetonta kehumista ei tullut. Satulaputki olisi saanut olla jyrkempi ja ajossa pyörää sanottiin hieman kovaksi ja työlääksi.
https://www.vitalmtb.com/product/guide/Bikes,3/Santa-Cruz/Megatower-CC-X01-29-Reserve,25442#product-reviews/3491
En kyllä sanoisi Megatoweria Hightowerin seuraajaksi eikä niin kyllä tituleeraa Santa Cruz itsekään enkä kyllä noin bongannut minkään revikoidenkaan sanoneen.
Megatower on 29" Enduro seuraten Nomadin jalanjälkiä 29" rengaskoossa. Suora kilpailija esimerkiksi Pivot Firebird 29":lle.

Hightower ja Hightower LT on trail pyöriä - edes HT LT ei ole Enduropyörä 150/150mm joustollaan eikä sitä kyllä ole sellaisena markkinoitukaan.

Nopeasti noi Megatowerit on saatavilla - ainakin saksan kaupoissa on tilattavissa ja 10days lukee toimitusaika.

Seuraavaksi pyöräksi olin vähän kaivannut tätä Santa Cruzilta Nomadin seuraajaksi.

Ajatuksissa oli ollut Firebird 29" mutta nyt Santa Cruzilla on vastaava. Sitten kun vertaa kokoonpanoa HT LT:hen niin mun mielestä Megatowerissa saa "enemmän" samalla rahalla. R-kittiä en edes harkitsisi HT LT:stä mutta Megasta se on jo optio (ei oikeastaan tarvitsisi kuin päivittää keulaan RC2 Charger patruuna niin se on Lyrik, HT LT:hen jopa S-kittiin pitäisi päivittää GRIP2 patruuna keulaan ja ostaa kunnon takaiskari).

kauris
20.03.2019, 19.14
No ei ehkä seuraaja mutta tää megagigahypertower on kyllä varsin yleisesti pidettynä nyt se mitä Hightower LT:llä jo haettiin ja jota vielä edelleen modattiin käyttäjien toimesta vaihtamalla takaiskaria ja pidentämällä keulaa. Heti LT:n tultua spekuloitiin jo sitä, että LT on vain välimalli kun sen sai nopeammin kehitettyä kokonaan uuden vähän pidempijoustoisen 29 sijaan. Odotettiin siis tätä kevättä ja sitä, että tää pidempijoustoinen 29 enduro tulee. Erityisesti mtbr keskustelufoorumilla mutta mun mielestä myös toimittajien toimesta.

edit. no eikös se nyt lue suoraan heti tuon linkittämäni vitalmtb:n otsikkotekstissä:
With a name like the Megatower, you've no doubt already guessed this bike's intentions. It's the no holds barred replacement for the Hightower LT.

Ja hieman myöhemmin jatkuu:
From some perspectives, the Santa Cruz Hightower LT was a compromise, and the race-driven brand knew they could do better. The Megatower is their answer.

Ja pinkbiken arviossa heti alussa sanotaan näin:
Santa Cruz's latest addition to their lineup is a serious machine, with 29" wheels and 160mm of travel. It takes the place of the Hightower LT, a bike that was more of a stopgap, a temporary solution created to appease riders and racers who wanted more travel from the original Hightower.

Luitkohan sä niitä ollenkaan ;)

edit3: Avasin seuraavan arvostelun, mtbr.com tällä kertaa:
First came the Hightower. Next was the Hightower LT. Now the progression continues with release of the much rumored and now confirmed Santa Cruz Megatower

kauris
20.03.2019, 22.21

En kyllä sanoisi Megatoweria Hightowerin seuraajaksi eikä niin kyllä tituleeraa Santa Cruz itsekään enkä kyllä noin bongannut minkään revikoidenkaan sanoneen.
Megatower on 29" Enduro seuraten Nomadin jalanjälkiä 29" rengaskoossa. Suora kilpailija esimerkiksi Pivot Firebird 29":lle.

Hightower ja Hightower LT on trail pyöriä - edes HT LT ei ole Enduropyörä 150/150mm joustollaan eikä sitä kyllä ole sellaisena markkinoitukaan.

Seuraavaksi pyöräksi olin vähän kaivannut tätä Santa Cruzilta Nomadin seuraajaksi.

Sori, ihan pakko vielä jatkaa :)
Näin lukee Santa Cruzin itsensä sivuilla Megatowerista:

Tracing its roots to the Hightower, and now featuring the lower link-driven VPP suspension derived from the V10, the Megatower is the most capable, confidence-inspiring 29er trail bike in our line-up.
https://www.santacruzbicycles.com/en-US/megatower

TMo
20.03.2019, 22.29
Kyllä minä noi kaikki luin ja lisäksi muutaman ulkomaan foorumin keskustelut tuosta pyörästä. Ja myös muutaman yuotube arvostelun olen katsonut.

Silti pysyn sanoissani, Megatower on täysiverinen Enduro (siitä huolimatta että poimit sieltä yhden lauseen missä mainitaan sana trail :) ) jota HT LT ei ole eikä ole ollut ja MT ei korvaa HT LT:tä vaan itseasiassa kesäksi odotellaan päivitystä HT (LT):hen. Spekulointia toki eikä mitään virallista.

Saa nähdä tuleeko ja jos tulee onko se alalinkkuiskarilla vai perinteisellä ylälinkkuiskarilla. Ja tuleeko sieltä vain HT ja HT LT poistuu mallistosta ja se palaa 140mm joustavaksi?

kauris
21.03.2019, 10.21
Mun veikkaus on, että HT LT poistuu ja HT jää. Mutta piteneekö HT:n joustomatka vähän, pysyykö flip chip ja mahdollisuus käyttää 27.5 plussia ja tuleeko kenties tämä sama iskarikiinnitysmuutos kuin on jo isoon osaan muitakin tullut niin aika näyttää.

Ja joo, olen samaa mieltä siis ihan täysin, että Megatower on ja on tarkoitettu täysiveriseksi enduroksi. Mutta samaan käyttöön sillä välimallilla eli HT LT:lläkin pyrittiin ja siihen tarkoitukseen myös käytettiin. Kun tätä 29-enduroa ei vielä mallistossa ollut.
Ja siinä mielessä, kuten noissa kirjoituksissakin sanottiin, Megatower on se odotettu jatkumo/korvaava/parannus/seuraaja nimenomaan HT LT:lle.

TMo
21.03.2019, 11.04
Veikkaisin myös että HT tulee muuttumaan hieman pidemmäksi joustoltaan. Mutta tuleeko siihen tuo alalinkun iskarikiinnitys. Bronsoniin tuli joten voisi ajatella että tulee HT:henkin. Minusta se on hieman outoa kun SC itse kertoo erot näin:
Upper vs Lower-Link mounted shock

Eagle-eyed riders may have noticed that we have two styles of the VPP® design now. The lower-link mounted shock configuration gives a very progressive-linear rate with excellent small bump, mid-stroke support and great bottom out resistance. Ideal for bikes that are designed for challenging terrain. The upper-link mounted shock style that we use on other trail bikes gives more pedal platform, ideal for bikes that require maximum support and good bottom-out resistance to make them snappy handling, pedal-efficient flyers.

Having control over a versatile design like this allows us to tune the suspension to the characteristics we most want for each application.

Eli miksi trail pyöriin tuotaisiin tuo koska siinä kategoriassa pedalling efficiency olisi kuitenkin vielä avainasemassa. Mutta, Bronsoniin se tuotiin.

pturunen
21.03.2019, 18.09
Vähän offtopiikkia, mutta melko varmasti SC:n lineup @ 29" tulee olemaan takajoustoiltaan 160/140/120/100, jolloin HTLT jää pois. Turha saivarrella siitä onko MT HTLT:n korvaaja vai ei. Vastaus lienee on ja ei. MT on heidän enduropyörä ja HT tulee olemaan pidempijoustoinen trail ja TB lyhyempijoustoinen. Blur sitten XC-markkinoille.

Miksi MT ei ole HTLT korvaaja löytyy kyllä spekseistä: tuo on täysiverinen enskamasina (MEGA: make enduro great again, kuten ulkomaan foorumilla leikkisästi todettiin), kun taas HTLT oli purkkaviritys alusta asti (vaikkakin hyvä sellainen). Tavallaan ei ole korvaaja kun on ihan eri kaliberia, mutta ottaa sen paikan lineupissa eli on "29 Nomad".

Pakkohan tuo on koepolkaista, kun kerran poljettavuutta ja kiipeämiskykyä kovasti kehutaan. Jospa tuolla uskaltaisi taas laskea mäkeä...

pturunen
21.03.2019, 18.12
Eli miksi trail pyöriin tuotaisiin tuo koska siinä kategoriassa pedalling efficiency olisi kuitenkin vielä avainasemassa. Mutta, Bronsoniin se tuotiin.

Oma veikkaus on, että tuo linkku vaan on "polkemistehokkaampi" pidemmillä joustomatkoilla, kuten nuo rapsatkin antavat ymmärtää. Toisaalta melkoista hifistelyä. Nykyinenkin HT on todella hyvä menemään ylämäkeen L-koossa, missä satulaputki on järkevän mittainen. Jos siihen saa itsensä mahdutettua, niin parempaa runkoa saapi hakea.

TMo
23.03.2019, 00.11
Oma veikkaus on, että tuo linkku vaan on "polkemistehokkaampi" pidemmillä joustomatkoilla, kuten nuo rapsatkin antavat ymmärtää. Toisaalta melkoista hifistelyä. Nykyinenkin HT on todella hyvä menemään ylämäkeen L-koossa, missä satulaputki on järkevän mittainen. Jos siihen saa itsensä mahdutettua, niin parempaa runkoa saapi hakea.
Täytyy tietämättömän kysyä mikä siinä L-koon LT HT:ssa se juttu on että siihen pitäisi ittensä mahduttaa eli mikä XL -koosta sitten huonon tekee?

Jukka
23.03.2019, 08.52
Ei varmaan pyörästä mikään huonompaa tee, mutta pidemmillä kuskeilla voi olla hankalampaa, koska HT:n ja HTLT:n loivahko todellinen satulaputken kulma vie satulan aika taakse, jos satulatolppaa joutuu jalkojensa pituuden takia jättämään monta kymmentä senttiä näkyville (efektiivinen kulma jyrkempi, mutta erot korostuvat noiden kulmien välillä, kun satulan nostaa taivaisiin). Itsellä m-koon normi Hightower ja siinä kyllä satulan saan ihan hyvään asemaan nousujakin ajatellen, ja toimii myös pidemmillä tasaisilla polkupätkillä.

Megatower on varmasti hyvä pyörä siinä, mihin se on tehty: enduron maailmancupin radoille isoon menoon. Haittaako noissa touhuissa nyt tuo n. 15 kg:n painokaan, ainakin rungon ja osien luulis kestävän.

Kiituri
23.03.2019, 10.18
Painon vaikutuksesta sen verran että
jos pyörä 15kg ja kuski 85kg (varusteineen), eli yhteensä 100kg. yksi kilo lisää tai pois on yksi prosentti vauhtia. Kärjen kahinoissa kisassa varmaan vaikuttaa ainakin psyykkisesti.
meillä kaikilla muilla vaikuttaa se miten voimavarat saa käyttöön ja tuntuuko hyvältä ajaa. Ainoa missä kevennys on selvästi eduksi on pyörivät massat ja tämäkään ei kaikilla vaikuta mitään. Voi vaikuttaa jopa menoa heikentävästi jos maasto on kovin kivistä ja juurakkoista kun pyörivä massa ei pidä yllä liikettä ja renkaat töksähtelee joka murikkaan.

Ite kun olen vain ns. sunnuntaipyöräilijä niin kaikkein suurimman buustin etenemiseen teki uusin pyörä missä satulatolppa on hyvin pysty. Ei tarvitse ylämäissäkään punnertaa jaloila etuviistoon. Pyörä taitaa olla jopa painavampi kuin edellinen mutta silti heti jaksoi pidempiä lenkkejä ja kovemmalla keskinopeudella.

Jukka
23.03.2019, 10.24
Painon vaikutuksesta sen verran että
jos pyörä 15kg ja kuski 85kg (varusteineen), eli yhteensä 100kg. yksi kilo lisää tai pois on yksi prosentti vauhtia. Kärjen kahinoissa kisassa varmaan vaikuttaa ainakin psyykkisesti.
meillä kaikilla muilla vaikuttaa se miten voimavarat saa käyttöön ja tuntuuko hyvältä ajaa. Ainoa missä kevennys on selvästi eduksi on pyörivät massat ja tämäkään ei kaikilla vaikuta mitään. Voi vaikuttaa jopa menoa heikentävästi jos maasto on kovin kivistä ja juurakkoista kun pyörivä massa ei pidä yllä liikettä ja renkaat töksähtelee joka murikkaan.

Ite kun olen vain ns. sunnuntaipyöräilijä niin kaikkein suurimman buustin etenemiseen teki uusin pyörä missä satulatolppa on hyvin pysty. Ei tarvitse ylämäissäkään punnertaa jaloila etuviistoon. Pyörä taitaa olla jopa painavampi kuin edellinen mutta silti heti jaksoi pidempiä lenkkejä ja kovemmalla keskinopeudella.

Tarkoitin painon merkitystä noilla maailmancupin-tasoisilla enduroradoilla, joissa taidetaan mennä pääasiassa kovaa kohtalaisen jyrkkääkin alamäkeä (olenkohan yhtään jäljillä, omia kokemuksia noilta radoilta ei kyllä ole?).

Omastakin mielestä itselle ja omaan makuun istuva geometria on se yksi tärkeimmistä asioista pyörässä, kun pyörä tuntuu istuvan itselle, tulee sillä ehkä tykiteltyä hieman kovempaakin vähän, kuin vahingossa...

Sambolo
23.03.2019, 12.12
Radat varmasti alamäkipainoitteista mutta siirtymäthän voivat olla aikalailla mitä vaan?

pturunen
23.03.2019, 23.54
Veikkaisin myös että HT tulee muuttumaan hieman pidemmäksi joustoltaan. Mutta tuleeko siihen tuo alalinkun iskarikiinnitys.

Tämän haastattelun perusteella HT 2.0 on alalinkun kiinnitykseltään sama kuin Megatower. Muutenkin kiinnostavaa juttua siitä, mitä eroa käytännössä on esim. 29" ja 27.5" pyörien geometrioissa.

https://nsmb.com/articles/interview-santa-cruz-engineering-mgr-nick-anderson-talks-megatower/

TMo
26.03.2019, 08.31
Tämän haastattelun perusteella HT 2.0 on alalinkun kiinnitykseltään sama kuin Megatower. Muutenkin kiinnostavaa juttua siitä, mitä eroa käytännössä on esim. 29" ja 27.5" pyörien geometrioissa.

https://nsmb.com/articles/interview-santa-cruz-engineering-mgr-nick-anderson-talks-megatower/
tämä oli hyvä artikkeli! Kiitos!

kauris
13.05.2019, 22.50
Nukeproof Mega 290 raw
https://www.pinkbike.com/news/video-nukeproof-releases-raw-worx-edition-of-mega-290.html
https://ep1.pinkbike.org/p5pb17204176/p5pb17204176.jpg

kauris
29.06.2019, 10.38
Lisää joustoa ja vielä siistimpi raw-versio Hillillä tänä viikonloppuna
https://m.pinkbike.com/news/bike-check-sam-hills-bare-aluminum-nukeproof-mega.html

https://ep1.pinkbike.org/p3pb17397367/p3pb17397367.jpg

3001
04.07.2019, 13.39
Kun tuo endurokausi loppuu, niin onko mahdollisesti monella tulossa L koon pyörää myyntiin? Budjettina mulla siinä 2000e paikkeilla, ja mahdollista välissä antaa grand canyon al6.9 2015.

Tuolla hinnalla kun ei kovin kummoista uutta saa :(

sboke
04.07.2019, 14.14
Kun tuo endurokausi loppuu, niin onko mahdollisesti monella tulossa L koon pyörää myyntiin? Budjettina mulla siinä 2000e paikkeilla, ja mahdollista välissä antaa grand canyon al6.9 2015.

Tuolla hinnalla kun ei kovin kummoista uutta saa :(
Commencal meta am 27 2200e https://www.commencal-store.com/meta-am-v42-origin-c2x27240032
Bird aeris 145 pikellä ja deluxella 2200e https://www.bird.bike/product/aeris-145-shimano-11/#configuration
Norco range yarilla ja deluxella 2000e https://www.evanscycles.com/norco-range-a2-650b-2019-mountain-bike-EV337704
Rose uncle jimbo yari + monarch 2060e https://www.rosebikes.ie/rose-uncle-jimbo-1-2672805
GT force revelation chargerilla ja deluxe 2080e https://www.tredz.co.uk/.GT-Force-Comp-27-5-Mountain-Bike-2019-Enduro-Full-Suspension-MTB_128382.htm

YT outletia kannattaa kytätä, nyt on s koon capra al comp 2249e. Käytetty tosin mutta taitaa tulla takuun kanssa

Jpkainulainen
01.12.2019, 17.02
Mitäs foorumin raati on mieltä cuben 150 stereosta enskatouhuihin?

Esimerkiksi tästä:
https://www.cube.eu/lt/2020/bikes/mountainbike/fullsuspension/stereo/cube-stereo-150-c62-sl-29-actionteam-2020/

Reachia 457mm koossa 20" eli geometria ei ole ultra low&slack. Ohjauskulma 66 astetta. Osalistahan tuossa on kohdillaan ainakin tärkeimpien osalta eli jousitus, jarrut ja vanteet on kisakunnossa.

Onko kokemuksia tai mietteitä ko. kapistuksesta?

Jami2003
01.12.2019, 17.05
Varmaan tolla suomi enskaa ihan ajelee vaikka eihän stereot kyllä mitään enska pyöriä ole. Kyllä niissä mennään vahvasti trailin puolella.

Sambolo
01.12.2019, 21.49
Asenteesta se kai enemmän kiinni millä voi ajaa mitäkin, mutta itte panostaisin enemmän geoon kuin siihen miten hyvät komponentit saa. En usko että moderneja geometrioita turhaan kehuttu. Osia voi sitten päivitellä. Toisaalta jos saa hyvät komponentit halvalla, nekin voi siirtää toiseen runkoon jos sen kokee tarpeelliseksi jossain vaiheessa. Miettisin myös ehkä kestävyyttä endurokäyttöön.

Jpkainulainen
02.12.2019, 08.36
Asenteesta se kai enemmän kiinni millä voi ajaa mitäkin, mutta itte panostaisin enemmän geoon kuin siihen miten hyvät komponentit saa. En usko että moderneja geometrioita turhaan kehuttu. Osia voi sitten päivitellä. Toisaalta jos saa hyvät komponentit halvalla, nekin voi siirtää toiseen runkoon jos sen kokee tarpeelliseksi jossain vaiheessa. Miettisin myös ehkä kestävyyttä endurokäyttöön. Samoja ajatuksia osalistan ja rungon suhteesta tässä pyörittelen. Vaikeita pohdintoja.

Tuolla rungolla ajetaan EWS:ää ihan hyvällä menestyksellä joten geon puolesta taipunee. Toki näin semi aloittelijalle voi olla vaikeampi kuin longlowslack jyrä, jolle riittää että osoittaa keulasuunnan ja tuuppaa menemään. Rungon kestävyyskin riittänee kaikissa tuon luokan pyörissä ja vakuutus korvaa jos oikein rymytessä hajoaa. Ajoltaanhan tuota runkoa on kehuttu, mutta kuten huomautitte on se geoltaan jo lähes poikkeava nykytrendin endurojen joukossa.

Koeajamaahan se täytyy lähteä... Vaikea vaan sanoa millaiset ajo-ominaisuuksien painotukset täytyisi sitten löytää että ne todella olisi edulliset, kun ei ole noista suomienskakisojen reiteistä kokemusta kuin youtuben kautta.

Jpkainulainen
02.12.2019, 08.42
Lisätään nyt vielä että mulla oli tuossa kesällä muutamia kuukausia ajossa foxy, jossa reachi oli L-koossa 490mm. Oli siinäkin omat puolensa, mutta ei vakuuttanut ainakaan mua että tuo ääripää on se oikea. Cube menee kyllä sitten jo ihan toiseen päätyyn 457mm reachilla.

kauris
02.12.2019, 09.08
No ei nyt sentään päätyyn. Korkeintaan siniviivalle.

Paksupolkija
02.12.2019, 12.57
Jos reach on lyhyt niin tunnelma on "tanko reisissä kiinni" kun putkelta tuuttaa ja korostuu ylämäissä. Pitkäkätisenä vielä pahempi kun käy ahtaaksi. Satulasta rennosti polkien taas toptuben lyhyys tuo selkää pystyyn ja on varmaan siirtymäajoon mukava. Lisäksi jos satula on lähempänä keskiötä kuin taka-akselia, niin kiipeily helpompaa satulasta. Näin ajattelisin, mutta varmaan kehon mitat voi sanella muuta.

Paksupolkija
02.12.2019, 13.01
Edellä mainittu siis lyhyellä stemmillä. Pitkällä stemmillä ei varmaan niin paha. Mutta siinä on sitten omat huonoutensa. Kyllä modernit geometriat on nykypäivää sanos nykänen.

Keevo
08.12.2019, 17.39
Terve,

150-160mm joustavaa enduroa tekisi mieli. Taitaa olla niin, että 2kiloa ei ainakaan uutena osta sellaista?

Toki uudenkarhea käytetty menisi myös, mutta M-koossa(170cm kuski) on yleensä tosi huonosti tarjolla käytettyä.

Onko muuten olemassa 27.5"+ täpäriä, kun tämä vissiin tässä threasissa mainittu trekki, joka karkaa hinnaltaan liian ylös.

Sambolo
08.12.2019, 18.48
Onhan niitä plussatäpäreitä, tosin harvemmin kai endurona. Trail pyöristä löytyy ja moneen 29” sopii plussakumit myös. Uutena 2ke pintaa voi saada alesta jonku enskan, tai ilman aleakin jonkun alkaen mallin, esim Canyonin Torque al 5 on muistaakseni noin 2ke uutena tosin joustoa jo 180mm. Reilu ~2.5ke budjetti tuo jo vähän valinnan varaa.

Kärrä
16.01.2020, 10.49
https://img.aijaa.com/m/00487/14786869.jpg

(https://aijaa.com/MQv3cF)Propain Tyee

(https://www.propain-bikes.com/bikes/#enduro)Pinkbike (https://www.pinkbike.com/news/first-ride-propains-tyee-2020.html)

Singletrackworld (https://singletrackworld.com/2020/01/2020-propain-tyee-first-ride-review/)

Enduro-MTB (https://enduro-mtb.com/en/new-propain-tyee-29-2020-review/)

Sambolo
16.01.2020, 12.18
Iskari ainakin vähän otollisemmalla paikalla.

mtv
16.01.2020, 19.34
Kerrankin järkevän hintainen ja customoitavissa, eikä muutokset ole pahan hintaisia nekään. Hyvän näköinen pyörä.

rndm
27.01.2020, 22.16
Ajaako täällä kukaan Konan process 153:lla tai onko ajanut? Tässä täpärihankintaa tulossa ihan lähiaikoina ja näitä tämän kategorian fillareita tullut katseltua lähes kaikki läpi ja olen jostain syystä Konan jättänyt huomiotta vaikka tallista löytyy tälläkin hetkellä Big Honzo.

Norcon sightia olen tässä vakavasti miettinyt pitkän aikaa, mutta epäilyksiä vähän ollut että onko se jo liian juna paikallisille poluille, vaikka bike parkissakin tarkoitus välillä käydä. Tuo 153 ei ole niin modernilla geolla vähän lyhyemmällä wheelbasella sekä chainstaylla ja jyrkemmällä 66 asteen keulakulmalla (65,6 oli kuulemma tarkka kulma jonkun testin mukaan), mutta samalla sitä on kehuttu ketteräksi ja leikkisäksi vaikka onkin aika iso pyörä, joka kuulostaa omaan korvaan houkuttelevalta. Hintaakin kun katsoo niin esim. halvin malli Sightin budjettimallin kanssa pyörii samoissa hinnoissa ja hyvin pitkälti samoja osia mm. molemmissa 160mm Yari, deluxe selectiä sekä Sramin SX/NX tavaraa.

Joten kiinnostaisi ajeleeko täällä joku 153:lla ja mitä mietteitä pyörä herättänyt. Big Honzon puolesta ei ole itsellä mitään pahaa sanottavaa Konasta ja -1,5 asteen ohjainlaakerin ja 160mm keulan vaihdon jälkeen sillä on tykittänyt kaikki vastaan tulevat reitit oikein mukavasti, täpärikuume on kuitenkin iskenyt sen verran pahasti että vaihtoon menee.

Huge004
28.01.2020, 10.20
Kokosin testimielessä yhden tyee al 29 ja yllätyin positiivisesti loppusummasta 2800€

Vaihdoin keulan lyrikkiin, takaiskarin deluxe coiliin ja jarruiksi valitsin code r:ät.
Jotain muuta pientä varmaan myös vaihtelin.

Ja kun mietitään että pyörän saa oikeasti customoitua tarroja ja logoja myöden niin mielestä todella hyvän hintainen.

Miinusta tulee kyllä tuosta toimitusajasta 75 työpäivää.

Ei ole koskaan oikein nuo propainit kolahtanut itselle mutta tuossa voisi olla kyllä seuraava täpäri jos olisin yt jeffsystä vaihtamassa johonkin.

Juu tiedän että jeffsy on trail pyörä ja tyee on enduroon mutta kuitenkin.

kauris
01.05.2020, 12.40
Propain Tyyeen lisäksi nyt olis speksit tiedossa privateer 161 pyörästä. Siinä olisi 3399 hinnalla erittäin modernilla geometrialla ja hyvillä järkevillä osilla oleva peli rankkaankin enduroon. Toki jos haluaa ja voi maksaa 5000-8000 euroa, niin saa Spessun uuden enduron, Cruzin Megatowerin jne mutta tuolla n. 3000 budjetilla tuo olis kyllä todella kova. Ei jäisi pyörästä kiinni suoritukset. Saa myös runkosettinä Super deluxe ultimaten kanssa 1699 eurolla.

https://www.pinkbike.com/news/privateer-launch-their-161-enduro-bike.html

Sambolo
01.05.2020, 14.09
Pari noita taitaa suomessa jo ollakin. On kyllä erittäin hyvän hintanen paketti tuo kompliitti. Vähän itsekin harkitsin tuota, mutta ei ollu oikeen mitään revikkaa tai varmaa tietoa koska sais niin en uskaltanut.

Pole evolink kyllä toiminu omassa enskatyyppisessä ajossa kun unelma. Tuntuu että pyörä ei rajoita enää menemistä ja tullu ylitettyä ja yllätettyä itsensä jo monesti viikon sisällä :) Pyörä on myös jotenkin paljon ergonomisempi mulle, oon ajanu viikon sisäl joka päivä useemman tunnin paitsi yhtenä päivänä, eikä mikään paikka kolota tai jumissa ja lenkillä tuntuu et vois jatkaa loputtomiin vaikka väsynyt onkin :D Ehkä vähän alkuhuumallakin tekemistä, mut piru et on hauskaa ajella!

järtsy
01.05.2020, 21.56
Tuttu kasas just itselleen Privan ja on kehunut kovasti! Tyee paljolti samanlainen geoltaan mutta takapään linkusto vissiin ihan omaa suunnittelua, paljon on kehuja sekin saanut ja on järkevä hinnoittelu.

NikHa
03.05.2020, 18.05
Vähän ihmetyttää tuon Tyeen iskarikäyrien logiikka. Anti-sguat nousee nollasta 120mm tienoille asti eli iskari toimii vapaimmillaan aivan joustomatkan alussa missä polkuliike tapahtuu?

https://www.bikeradar.com/reviews/bikes/mountain-bikes/full-suspension-mountain-bikes/propain-tyee-cf-29-2020-first-ride-review/

Privateerin vastaavat näyttää omaan silmään paljon järkevämmiltä.

https://m.pinkbike.com/news/privateer-launch-their-161-enduro-bike.html

Molemmat aiheuttaa huomattavaa kuumeen nousua.

Lähetetty minun Nokia 7.1 laitteesta Tapatalkilla

kauris
03.05.2020, 19.52
Pitkät ovat toimitusajat molemmissa. Jos privan olis tilannut joitain viikkoja sitten olis sen saanut täksi kesäksi mutta nyt tilaukset menee syksyyn. Tyeessa tais olla 10 vko.

Sambolo
03.05.2020, 22.18
En ihmettele vaikka kysyntä nousis yli tarjonnan. Myöhemmin varmaa sit saa nauttia kovemmasta hinnasta :D

kjb
04.05.2020, 14.25
"Enskapyörä", tai sellainen sopivan järeä yleispyörä plussajäykkiksen kaveriksi 27.5-rengastuksella on hakusessa 2.5-3ke hintaluokassa itselläkin ja Tyee on kyllä listan kärjessä juuri nyt. Harmillisen pitkä toimitusaika vain, joskin saksaforumia kun lukee niin on siellä pari viikkoa etuajassakin pyöriä toimitettu.

Muut vaihtoehdot listalla Trek Remedy 8 sekä Canyon Torque AL 6 . Remedyn toimitusaika hieman kohtuullisempi mutta viikkoja silti (en ole kaikkia jälleenmyyjiä soittanut läpi että voi olla jossain hyllyssäkin). Torqueta olisi rotkon sivujen mukaan hyllyssä mutta ihan samalla tavalla se ei kuitenkaan kiinnosta kuin muut.

Ehkä vähän sekalainen seurakunta vaihtoehdoissa mutta näihin on nyt päädytty. Mitään näistä ei ole koeajettu tietenkään :D

Laittaa miettimään että odottaako suosiolla loppuvuoteen pyörän oston kanssa vaiko eikö...mieli tekis tietty nyt heti. Ensimmäisen maailman ongelmia.

kauris
14.06.2020, 21.40
Eilen julkaistu testi alle 3500 euron enduropyöristä: https://enduro-mtb.com/en/best-budget-trail-bike-review/

kauris
18.06.2020, 22.49
Ai että, tuo mega 290 alkoi kyllä houkuttelemaan. Capra nopeempi alamäkiajossa tai ibis ripmo tiukoissa kurveissa mutta nukeproof monipuolinen ja helppo ajaa kaikissa tilanteissa. Tänään parkissa vauhdikkaassa kivikkorynkytyksessä 27.5 kiekkoinen ja 160/140 joustava Canyon spectral tuntuu siltä, että 29 kiekkoinen 170/160 enduropyörä olis varmaan enemmän elementissään.

The Nukeproof Mega 290 Expert feels easier to ride fast than any other bike in this group test. It’s a beast downhill and happy to trade punches with the downhill specialists like the Privateer and YT Capra, connecting gaps and braaping turns with the best of them. However, it is also fun enough to chuck about the local jump spot or deliver smiles on a fast natural trail blast. It’s a big bike, no doubt, but never feels clumsy or unwieldy. While it cannot match the Propain or Ibis Ripmo AF through very tight turns, it will crush them as soon as the track gets gnarly. The most impressive feat of the Nukeproof is that it does it all so easily, complementing your riding whatever your level.

Noh, sanoin sitten vaimolle, että ensi kesäksi saatan kyllä ostaa enemmän parkkiinkin sopivan pyörän ja yllätyksekseni hän vastasi vain jotain tyyliin aijaa tai okei. Yleensä tällainen etukäteisilmoittelu ei kannata. Nyt meni kuitenkin hyvin ja kun hintaakaan ei edes kysytty, mietin pitäiskö tuon n. 3000 sijaan mitä olen itse yrittänyt pitää haarukkana vähän nostaa. Ei mitään edes 4500 saati kalliimpia pyöriä mutta josko esim nukeproof mega 290 expertin sijaan kuituinen ja slx osilla nx sijaan oleva elite 3860 eurolla. http://nukeproof.com/products/mega-290c-elite-2020/
Toisaalta mulle jousituksen osalta kävis lyrik select ja super deluxe select+ mikä expertissä on verrattuna eliten fox36 keulaan grip vaimennuksella. Takana dpx2 on ilmeisen erinomainen ja Slx olis elitessa myös plussaa mutta kiekot taas siinäkin vain dt swissin 1900 sarjaa.

No en minä sitä pyörää voi nyt heti ostaa, kun ensi kesästä puhuin. Pitää siis vähintään syksyyn odottaa jotta voi ikään kuin ensi kesäksi tilata. Ja silloin saattaa tulla jo 2021 mallit pienine osapäivityksineen. Pelkona samalla yleinen hinnankorotus kun testivoittojakin tulee ja pyörät kysyttyjä.

JohnnyBuzz
19.06.2020, 00.37
Itseä kuumottelee parhaillaan jonkin verran Transitionin Patrol. Ei sekään oo halvimmasta päästä, mutta kokonaisuus vaikuttaa erittäin lupaavalta. Tolla menis kyllä nätisti enska- ja park-hommat. Tunnin koeajo hyvillä poluilla ei ainakaan laskenut kuumetta. Yllätys oli kuinka hyvin pyörä kiipesi satulassa istuen, vaikka oli jousitus auki. Alamäkeen oli hyvin nautinnollista ja smoothia menoa. 27,5” renkaat mietitytti ennakkoon, kun kokemusta vain 29” renkaista, mutta eipä siinä kummoista eroa ollut ainakaan huonompaan suuntaan. Tällainen siis kyseessä: https://www.transitionbikes.com/Bikes_Patrol.cfm

Jussiko
19.06.2020, 09.48
Hyvää analyysia myös geometrioista tuossa Enduro-mtb:n testissä. Long, low and slack- aikakaudella nykytrendeillä lyhyt Trekin Slash sai varsin positiivisen arvostelun ja reach ”sweetpotiksi” kommentoitiin noin 470mm.

” We found the bikes with chainstays of around 445 mm combined with a roomy but not extreme reach of around 470 mm (for a size L bike) are the most intuitive handling bikes for most 180–185cm tall riders. Therefore, it’s no surprise that the winning bikes, the Nukeproof Mega and Propain Tyee CF, have longer chainstays at 450 mm and 445 mm and a more moderate reach (470 and 471 mm).”

Jokiniemi 1
21.06.2020, 09.23
Kellään tämmöisestä tietoa? Ei taida kovin yleinen pyörä olla. Menis parkkiin ja satunnaisesti polulle https://flowmountainbike.com/tests/review-the-2020-gt-force-29-expert-lts-enduro-bike/

Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla

Sambolo
21.06.2020, 15.41
Suht painavan ja hintavan olonen. Brage Vestavik taitaa ajella tuollaisella paljon.

Jokiniemi 1
21.06.2020, 22.47
Suht painavan ja hintavan olonen. Brage Vestavik taitaa ajella tuollaisella paljon.Olis torilla tommonen myynnissä. painavahan tuo on.

Sambolo
23.06.2020, 12.10
Uus commencal meta vaikuttaa hyvältä, lähenee senkin geo polea pikkuhiljaa. https://m.pinkbike.com/news/commencal-unveils-2021-meta-am-29.html

kauris
23.06.2020, 12.52
Joo muutoksia tuli loivemman keulan, jyrkemmän satulakulman ja pidemmän reachin muodossa. Sitä tunnuttiin eniten ihmeteltävän kommenteissa, että chainstay jätettiin vain 433 milliseksi eli huomattavan lyhkäseksi. Polessahan se on esim Staminan malleissa 450 ja 455 ja tuossa enduro-mtb:n vertailussa myös todettiin, että noin 450 mm perät tuntuivat järjestäen paremmilta kuin lyhyemmät.

yksinteoin
23.06.2020, 14.10
Itsellekin chainstayt tuntuvat vähän oudon lyhkäiseltä erityisesti suurempien kokojen suhteen, mutta kyllähän tuossa on paljon makuasioista kyse, eli millaisesta tuntumasta tykkää. Voisin veikata, että Commencalin suunnittelijoilla on joku tietynlainen ajatus siitä, miltä lafkan pyörien kuuluu tuntua ja painotus vaikuttaa olevan erilainen kuin vaikkapa Kokkosella.

Ongelmia varmaan saattaa tulla siinä vaiheessa, kun markkinat puskevat tietynlaista geometriaa (tuijottavat vain reachia ja keulakulmaa) ja sen mukaan täytyy myös elää. Ehkä siitä perspektiivistä näin pyörää kokeilematta esim. L-koon 490mm reach ja 434mm chainstayt tuntuvat kyllä vähän hämmentävältä kombolta. Nykyään pyörille tulee kuitenkin niin reilusti lisää pituutta koon kasvaessa, että suhteessa kasvaville chainstaylle olisi jo tarvetta. Tai sitten edes flipchipille. Esim omassa L-koon Tallboyssa (reach 470mm) chainstayt ovat long-asennossa 440mm, joka tuntuu olevan aika hyvässä balanssissa - tuntuu huomattavasti mukavammalta ja ketterämmältä, kuin esim. testaamani Polet (Evolink 140 ja Stamina 180).

Toisaalta Commencalin tallista löytyy kyllä aikamoista EWS-velhoa, eli eiköhän noihin numeroihin ole jostain järkisyystä päädytty. Esim jos vertaa Konan Processiin, chainstayt ovat jopa pitkät. Jos tulisi tarpeen ostaa pitkäjoustoisempi pyörä Tallboyn kylkeen, olis toi SLX:llä speksattu malli kyllä todella korkealla meikäläisen listoja. Ehkä tosin sitten siinä M-koossa.

Laars
23.06.2020, 14.39
Tiedän, että se ei ole Commencalin juttu, eikä pyörän painon katsominen ole muutenkaan trendikästä, mutta että 16kg hifillä setupilla?
Siihen kun riipasee DD-kylkiset renkaat/insertit, juomapullon, pumpun ja työkalun, niin lähestytään jo 17 kiloa. Aikamoista.

Sambolo
23.06.2020, 17.20
^Joo sellasta ne modernin geon pitkäjoustoset alupyörät tuppaa painamaan.

palikka
23.06.2020, 17.44
Tiedän, että se ei ole Commencalin juttu, eikä pyörän painon katsominen ole muutenkaan trendikästä, mutta että 16kg hifillä setupilla?
Siihen kun riipasee DD-kylkiset renkaat/insertit, juomapullon, pumpun ja työkalun, niin lähestytään jo 17 kiloa. Aikamoista.

Noista nyt niin tiiä mutta mää laittaisin polkimet. :)

Hinnat alkaen malli 15.1kg. Hieno runko on kuitenkin!

Jokiniemi 1
03.07.2020, 23.56
Kaverilla olisi myynnissä cube 170tm enska. Kokoa on 20" ja itellä pituutta se 177. Vertailin geometriaa ja esim M koon pole on isompi kun tuo cube. Vertailin myös kokoa nykyä pyörääni yt jeffsyyyn. Reach yt 425 ja cube 466. Olisko tässä pyörää parkkiin ja polulle? Tästä pyörästä kyse.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200704/f3217148ccd0b4f15e72cf372e88c0e2.jpg

Sambolo
04.07.2020, 11.16
Uusimmassa fillarilehessä oli cube enskasta juttua.

Jpkainulainen
04.07.2020, 20.04
Kaverilla olisi myynnissä cube 170tm enska. Kokoa on 20" ja itellä pituutta se 177. Vertailin geometriaa ja esim M koon pole on isompi kun tuo cube. Vertailin myös kokoa nykyä pyörääni yt jeffsyyyn. Reach yt 425 ja cube 466. Olisko tässä pyörää parkkiin ja polulle? Tästä pyörästä kyse.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200704/f3217148ccd0b4f15e72cf372e88c0e2.jpg
Varmaan ihan hyvän kokoinen muuten, mutta 470 seattube voi olla vähän korkea. Kokeilemalla selviää.

Jokiniemi 1
04.07.2020, 20.38
Varmaan ihan hyvän kokoinen muuten, mutta 470 seattube voi olla vähän korkea. Kokeilemalla selviää.Niinhän tuo näkyy olevan aika raju. Itellä tosiaan pituutta 177

Han$a
09.07.2020, 19.47
Täälläkin alkanut endurovehkeet kiinnostelemaan pitkän xco -pyöräilyn päälle. Vähän rennompaa ajoasentoa haussa ja nyt kun isolle syötteellekin saatiin hissipyöräilyyn ratoja, niin mielenkiinto nousi heti. Nyt katellu netistä mm. cubea- juuri tuota samaa mikä ylähäällä, orbea sekä ns bikes define. Merkkinä tuo ns bikes on kyllä tuntematon.
Välttämättä ei tarvis olla kyllä hiilarirunkosia vehkeitä, mutta kaikki koot menny perhana alumiittisena.

Jos on jotain tarkentavia vinkkejä heitellä esim.joustojen pituuksista jne tai mitä nyt muuta sattuu tulemaan mieleen seuraavista vaihtoehdoista mitä ,niin sana vapaa.
Orbealla ainakin ehkä hintalaatusuhde osilla hyvästä päästä. Keulakulma cubella jyrkin noista...

https://www.bikester.fi/853396.html

https://www.bikester.fi/orbea-rallon-m10-blackpurple-1043147.html?eqrecqid=9bbab231-c1fa-11ea-beaa-901b0ee1835f

https://www.bikester.fi/cube-stereo-150-c68-slt-carbonred-1065839.html

(https://www.bikester.fi/cube-stereo-150-c68-slt-carbonred-1065839.html)

Sambolo
09.07.2020, 20.06
Tuolla hintahaarukalla ainakin valinnan varaa melkee mistä vaa pyörästä, miten päädyit noihin? Nyt on tullut paljon mielenkiintoisia uutuksiakin. Ite miettisin jouston ym suhteen varmaa sitä mihi se ajo sillä tulisi eniten painottumaan. Tosin ajan itsekin 158/170mm joustolla kaikkea mahollista mettälenkistä bikeparkkiin.

Han$a
09.07.2020, 20.15
Alumiiniset rungot loppu omasta koko luokasta ja näitä sitten löytyis hiilarisena. Vielä aika vähällä etsinnällä , mutta mitä nyt nopeasti katseli , niin melkolailla joka paikasta loppu l-koon enskat alumiinisena. Ajot painottuis nimenomaan aika sekalaiseen ajoon, jos tuon xc pyörän löis myyntiin , korvais nuo polkuajot tällä uudella. Ja toki välillä kävis bikeparkeissa. Ei tuolla 110 mm joustolla oikeen napostele lähtiä kivikkoon ja isomppaan möykkelikköön. ja tuntuu että omat kisa-ajot taitaa jäähä kokonaan pois. Eli tässä alkaa jo olla perustelut kohillaan itsellekin kun tätä kirjottelee :) Ei tarvi vaimolle taas perustella kummemmin, sehän on varma että joku päivä mykkäkoulua taas luvassa jos laittaa ...

sboke
09.07.2020, 20.32
https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-swoop-9.0-988381 swooppia ainakin hyllyssä, hyvän olonen pyörä hinnaltaankin jos vesipussin kanssa ajelee
https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-swoop-al-10.0-913003 hienompi malli
https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-stereo-150-c-68-tm-29-grey-n-orange-898461 cubea
https://www.commencal-store.com/meta-am-29-signature-c2x29149882 commencal meta am
https://www.yt-industries.com/en/detail/index/sArticle/2346/sCategory/92 capra
https://www.yt-industries.com/en/detail/index/sArticle/2344/sCategory/92 kalliimpi capra
https://www.yt-industries.com/en/detail/index/sArticle/2509/sCategory/92 coil capra & fox 38

e: jaa bike discountilla kuukauden toimitusaika ja shred capra vasta ens kuussa. mutta commencalia ja muita caproja taitaa saada heti

kauris
09.07.2020, 21.43
Kannattaa huomioida, että Commencalin Meta Am:sta on jo julkaistu uusi malli jota ei tosin saa vielä. https://www.commencal-store.com/Mobile/new-meta-am-29-c102x3872093
Ei vanha Meta huono ole mutta kannattaa tiedostaa, että uusi on just tullut.

kauris
09.07.2020, 21.52
Minä en taas just tällä hetkellä tiedä mikä olis se n. 3000, max vajaa 4000 euron pyörä jonka ostaisin n. 160 joustoluokasta endurotyyliseen ja bikepark-ajoon. Nukeproof Mega 290 oli hetken ajatuksissa ykkösenä mutta parin päivän takainen pinkbiken arvostelu taas vähän laimensi intoa. Mielenkiinnolla odotan kyllä uuden Commencalin arvosteluja. Propain Tyee yksi kanssa mutta en ole varma onko sekään oikea. Mega ja oletettavasti Meta am olis enemmän bikepark kivikkopyöriä. Propain enemmän leikkisän traili-pyörän suuntaan ja sellainen mulla jo on vaikkakin lyhyempijoustoinen ja 27.5 kiekoilla. Mutta kokeilluthan näitä mitään en ole enkä pääsekään. Privateer taas menee jo liian jyräksi.

Jokiniemi 1
09.07.2020, 21.54
Huomena menossa kattomaan spessun evoa. Suhkot nätillä geolla ainakin parkki hommiin.

järtsy
09.07.2020, 22.09
Minä en taas just tällä hetkellä tiedä mikä olis se n. 3000, max vajaa 4000 euron pyörä jonka ostaisin n. 160 joustoluokasta endurotyyliseen ja bikepark-ajoon. Nukeproof Mega 290 oli hetken ajatuksissa ykkösenä mutta parin päivän takainen pinkbiken arvostelu taas vähän laimensi intoa. Mielenkiinnolla odotan kyllä uuden Commencalin arvosteluja. Propain Tyee yksi kanssa mutta en ole varma onko sekään oikea. Mega ja oletettavasti Meta am olis enemmän bikepark kivikkopyöriä. Propain enemmän leikkisän traili-pyörän suuntaan ja sellainen mulla jo on vaikkakin lyhyempijoustoinen ja 27.5 kiekoilla. Mutta kokeilluthan näitä mitään en ole enkä pääsekään. Privateer taas menee jo liian jyräksi.

Eikös Mega ole yleisesti pärjännyt hyvin arvosteluissa? Kaverilla myös sellainen ja tyytyväinen on pyörään ollu.

Toisaalta tuskin huonoja mitkään tuon hintaluokan pyörät ole, makuasioita ja tottumuskysymyksiä. Komponenttien suhteen on kyllä enempi hajontaa mitä tuolla rahalla saa.

Han$a
09.07.2020, 22.29
Commencali ois kyllä varmasti laadukas vaihtoehto. Eikä hintakaan liian kiroissa ole .
Spessuki käyny mielessä myös .spessutki vaan hinnan kiroisa.radoneista menny runkoja ainaki xc puolella.
Onhan tuota valinnanvaraa ainakin mitä vertailla.

F. Kotlerburg
09.07.2020, 22.34
Osta Pole niin ei harmita.

Jokiniemi 1
09.07.2020, 22.36
Tai privateer. Olisin tilannut mutta toimitus pitkälle syksyyn

sboke
09.07.2020, 22.38
Commencali ois kyllä varmasti laadukas vaihtoehto. Eikä hintakaan liian kiroissa ole .
Spessuki käyny mielessä myös .spessutki vaan hinnan kiroisa.radoneista menny runkoja ainaki xc puolella.
Onhan tuota valinnanvaraa ainakin mitä vertailla.
olen minäkin nähnyt kun runkoja menee esim trekistä ja konasta. vähiin käy pyörät jos ostaa semmosen jota ei ole hajonnut :D

Jokiniemi 1
09.07.2020, 22.41
Onko Enska hommissa oikeasti lyrik parempi kuin fox 36? Vai onko sekin vain mistä tykkää?

Sambolo
09.07.2020, 22.44
^voin kans suositella polea :) . Kato myös transition ja bird pyörät. Ei ole omaa silmää nukeproofin arvostelua osunu, ainakaa videona. Norcon sightia saa myös aluna erittäin hyvällä kokoonpanolla.

Eiköhä noi keulajutut ole henk koht mieltymyksiä. Nythän tuli uudet enskakeulatkin, fox36 on enää trail keula, fox 38 ja rokkarin zeb 38 on nyt se juttu :D zebbiä löytyy uudesta commencal metasta.

Han$a
09.07.2020, 22.45
Joo totta niitä paukkuu rikki ,olipa merkki mikä tahansa. Kokemusta on trekistäkin.
Mitä mieltä porukka on canyonin strivestä?

drop
09.07.2020, 23.09
Onko Enska hommissa oikeasti lyrik parempi kuin fox 36? Vai onko sekin vain mistä tykkää?

Varmaan suomessa ei ole montaa jotka osaisivat oikeasti sanoa kumpi sopii itselleen paremmin. Mulla on ollut edestakasin molempia, ja välillä myös DT’n ja Maguran keuloja... Usein kun vaihdetaan, on kyseessä uudempi malli.

Ota halvempi jos rahat on tiukalla, kevyempi jos on tärkeetä, tai vaan paremman värinen.

Jokiniemi 1
09.07.2020, 23.10
Varmaan suomessa ei ole montaa jotka osaisivat oikeasti sanoa kumpi sopii itselleen paremmin. Mulla on ollut edestakasin molempia, ja välillä myös DT’n ja Maguran keuloja... Usein kun vaihdetaan, on kyseessä uudempi malli.

Ota halvempi jos rahat on tiukalla, kevyempi jos on tärkeetä, tai vaan paremman värinen.Joo evossa tulee 36 foxi. Kaverilla on lyrikki ainakin hyllyssä jos tekee mieli kokeilla

JohnnyBuzz
09.07.2020, 23.11
Tässä itsellä kuumottelee tuliskohan se tilattu Transition Patrol huomenna niin kuin arvioitu toimitusaika on. 😊 Toiveissa päästä ens viikolla Påminneen testaamaan.

järtsy
10.07.2020, 08.26
Joo totta niitä paukkuu rikki ,olipa merkki mikä tahansa. Kokemusta on trekistäkin.
Mitä mieltä porukka on canyonin strivestä?

Tällä hetkellä minulla on Strive CF 6.0 johon olen vaihtanut coilin taakse ja keula pidennetty 170mm niinkuin CFR malleissakin on vakiona. Todella monipuolinen pyörä, ei todellakaan mikään enskajyrä.
Mutta koska olen krooninen pyöränvaihtaja niin Propainin Tyee on jo tulossa:)

mehukatti
10.07.2020, 23.58

Nuo on kummatkin jo passé. Nyt pitää olla Fox 38 tai Rock Shox Zeb.

Jokiniemi 1
11.07.2020, 00.58
Uusipyörä päivä. Eiköhän tällä enduro taitu https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200710/0e80ed1f5a371ca61c47a5ff23665a04.jpg

drop
11.07.2020, 01.35
Hieno, tolla kelpaa ajella!

Jokiniemi 1
11.07.2020, 01.37
Hieno, tolla kelpaa ajella!Kiitos! Ohjaamo vaihtui jo raceface atlakseen. Pitää tuota alustaa ihmetellä kun pääsee sappeeseen ajamaan. Kierre jousi tuo jotain uutta tähän hommaan. Myös keulan pidennys kävi mielessä mutta testaillaan ensin.

Han$a
11.07.2020, 14.53
Tuommonen orbean ralloni ois nyt kiinnostuskiikareiden kärkipäässä mallia m10 . Erittäin vertailukelponen ainakin osien puolesta ja carboni runkonen vielä. eikä hinta pahasti huimaa päätä. Rungolla elinikänen takuukin vielä. Kävin kokeileen vastaavaa trailipyörää, eli occamia. Sama geometria rungossa, pieni ihmetys ehkä tuon rungon koon kannalta, hitusen eteen tulee ohjaamo, mutta kait se traili/endurovehkeissä ohjaamo kuuluukin olla hieman lähempänä kuin xc-vehkeissä millä ajanut nyt viimiset 10 vuotta. toki stemmin vaihdolla helppo tehdä pieniä muutoksia.
Onko kellään käyttäjäkokemusta kyseisestä merkistä?

Portti
11.07.2020, 19.08
Uusimmassa Saksan Bike-lehdessä (08/2020) oli muutamia uutuuspyöriä yksittäistesteissä ja niistä osa oli ainakin lähellä endurokategoriaa. Tässä lyhyt yhteenveto testien tuloksista.

Testatut pyörät:

- Orbea Occam M-LTD:
* Hinta: 7.599 eur
* Paino ilman polkimia: 12,92 kg
* Rungon paino ilman iskaria: 2.512 g
* Joustomatka (e/t): 148/145 mm
* Loppuarvostelu: Erittäin hyvä (202 p (max. 250 p))

- Pivot Switchblade Pro XT/XTR:
* Hinta: 7.649 eur
* Paino ilman polkimia: 14,1 kg
* Rungon paino ilman iskaria: 2.912 g
* Joustomatka (e/t): 161/142 mm
* Loppuarvostelu: Erittäin hyvä (204,25 p)

- Last Tarvo:
* Hinta: 8.649 eur
* Paino ilman polkimia: 12,74 kg
* Rungon paino ilman iskaria: 2.153 g
* Joustomatka (e/t): 171/158 mm
* Loppuarvostelu: Loistava (210,75 p)

- Rose Root Miller 3:
* Hinta: 3.399 eur
* Paino ilman polkimia: 14,17 kg
* Rungon paino ilman iskaria: 3.271 g
* Joustomatka (e/t): 150/152 mm
* Loppuarvostelu: Erittäin hyvä (181 p)

Aika kova tuo Last Tarvon rungon paino 2.153 g ilman iskaria noin pitkäjoustoiselle pyörälle. Runko tehty Saksassa.

Samassa lehdessä oli myös uusi Santa Cruz 5010 testissä. Laitetaan senkin tiedot tähän vaikka ei enduropyörä olekaan.

- Santa Cruz 5010 (tarkempaa mallia ei mainittu):
* Hinta: 8.399 eur
* Paino ilman polkimia: 13,38 kg
* Rungon paino ilman iskaria: 2.681 g
* Joustomatka (e/t): 142/129 mm
* Loppuarvostelu: Erittäin hyvä (192,5 p)

kauris
11.07.2020, 20.42
Tuommonen orbean ralloni ois nyt kiinnostuskiikareiden kärkipäässä mallia m10 . Erittäin vertailukelponen ainakin osien puolesta ja carboni runkonen vielä. eikä hinta pahasti huimaa päätä. Rungolla elinikänen takuukin vielä. Kävin kokeileen vastaavaa trailipyörää, eli occamia. Sama geometria rungossa, pieni ihmetys ehkä tuon rungon koon kannalta, hitusen eteen tulee ohjaamo, mutta kait se traili/endurovehkeissä ohjaamo kuuluukin olla hieman lähempänä kuin xc-vehkeissä millä ajanut nyt viimiset 10 vuotta. toki stemmin vaihdolla helppo tehdä pieniä muutoksia.
Onko kellään käyttäjäkokemusta kyseisestä merkistä?

https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?58913-Orbea-maastopy%F6r%E4t/page7

Jpkainulainen
15.07.2020, 16.32
Propain Tyee:stä oli puhetta edellissivulla niin väliaikatietona, jos joku suunnittelee sellaisen hankintaa: Tehdas vahvisti juuri tilatun CF 29 mallin kokoonpanoajaksi 30.10. Siihen sitten kuljetusaika päälle niin marraskuun alkupuolella sopinee odottaa pyörää kotiin.

Mitä ulkomaalaisilta foorumeilta olen lukenut, on pyörät tulleet usein hieman luvattua aikaisemmin. Saa nähdä miten tässä tapauksessa.

Tetsa
15.07.2020, 21.22
Pitkät on toimitusajat tällä hetkellä. Mun alu versiolle tais olla 9.10 arvioitu aika.

järtsy
15.07.2020, 22.15
mulla 17.7 eli ei ainakaan mulle oo tulossa etuajassa(tietenkään..)

Oiva K
15.07.2020, 22.44
2021 vuoden commencal meta tr 29 essential. Siinä vasta on vastinetta rahoille, kohtuu hinta (3400€), ja ehdottomasti parhaita geometrioita tuolla rahalla.

Jpkainulainen
15.07.2020, 23.07
2021 vuoden commencal meta tr 29 essential. Siinä vasta on vastinetta rahoille, kohtuu hinta (3400€), ja ehdottomasti parhaita geometrioita tuolla rahalla.
Hyvältä paketilta vaikuttaa tosiaan.

Näyttää siltä että moni valmistaja työntää omia enskamallejaan yhä rankempaan suuntaan. Keulakulmat hätyyttelee kohta 63 astetta ja keulalle laitetaan 38mm putkea. Takajousitus alkaa useissa malleissa olemaan 170mm ja kohta varmaan vastineeksi istutetaan keulalle 180mm. Pyörän painona esimerkiksi 16kg ilman polkimia on ihan ok.

Tuoko tämä kehityssuunta enää kauaa lisää vauhtia niille EWS radoille vai alkaako radat muokkautua nopeammiksi ja raffimmiksi vastaamaan yhä kyvykkäämpiä mini-DH pyöriä?

Jokiniemi 1
15.07.2020, 23.09

Näyttää siltä että moni valmistaja työntää omia enskamallejaan yhä rankempaan suuntaan. Keulakulmat hätyyttelee kohta 63 astetta ja keulalle laitetaan 38mm putkea. Takajousitus alkaa useissa malleissa olemaan 170mm ja kohta varmaan vastineeksi istutetaan keulalle 180mm. Pyörän painona esimerkiksi 16kg ilman polkimia on ihan ok.

Tuoko tämä kehityssuunta enää kauaa lisää vauhtia niille EWS radoille vai alkaako radat muokkautua nopeammiksi ja raffimmiksi vastaamaan yhä kyvykkäämpiä mini-DH pyöriä?Oon ite tyytyväinen tuohon spessun evoon. 150 keulassa ja kierrekeppi takana. Varsinkin jos haluaa ajaa enskaa ja perus polkulenkkiä yhdellä pyörällä.

kauris
16.07.2020, 10.27
Ews kiertueen radoissa on kyllä jo nyt aika kovan näköistä menoa. Eli 180-170 ja loivat kulmat ihan paikallaan. Sam Hill ajaa enskansa Nukeprooffin pyörällä, jossa 180 keula. Polen tiimi ajaa isommalla Staminalla jne.

Sambolo
16.07.2020, 11.27
Maailmalla nuo xc radatkin näyttää raffimmalta mitä suomienska :D Onhan nuo raffimman pään enskat nykyään vähän kuin sinkkukruunusia dh pyöriä. Kehittyyköhän dh pyörät enää rajummaks kun kaikki miedommat kategoriat noussu pykälän ylemmäs. Veikkaan, että enskapyöriin ei enää hetkeen mitään radikaaleja muutoksia kulmien ja jouston suhteen tule, varmaa pitää uus kiekkokoko keksiä tai optimaaliseksi rengaskooksi todetaan 2.7” leveä tms :D Ite toivon et tulevat innovaatiot mm helpottaa huoltoa ja vähentää pyörän rassausta.

NikHa
16.07.2020, 21.47
Uus rojektirunko meni tilaukseen. Takakepiksi tulee Jade X, joustoa takana 160-175 taitokompensaatioyksikköä, kiekot 29 imperiaalin kokoiset. Nyt pitäs keksiä vielä keula jostain. Eteen runko kelpuuttaa 150-170 taitokompensaatioyksikköä maks 40mm putkilla ja tuplakruunulla eli mikä vaan menee. Lyrik ois varma mutta tylsä valinta. onyx sc:n värit sopis iskariin, mutta käyttökokemuksia ei löydy kuin sponsoroiduilta kuskeilta. Entäs sittenkin mezzeri? Tai saman tein dorado tai boxxer.
Foxit, formulat, ohlinsit ja canecreekit on poissuljettuja kustannussyistä.

Juu on töissä ollu vähän liikaa aikaa speksata..[emoji38]

Han$a
17.07.2020, 13.11
Perhana ku ei saa päätöstä tehtyä ,orbea ralloni ja nyt on kona process 153 CR/DL 29, myös mielenpällä. Luin konasta pitkän arvostelun ja jos jotain ymmärsin englannin käännöksestä ,niin on oikea pyörä kovempaakin ajoon.
Jos joku osaa heittää konasta jotain oleellista ja tärkeää ,niin avatkaa sanainen arkkunne .

Jpkainulainen
17.07.2020, 13.34
Perhana ku ei saa päätöstä tehtyä ,orbea ralloni ja nyt on kona process 153 CR/DL 29, myös mielenpällä. Luin konasta pitkän arvostelun ja jos jotain ymmärsin englannin käännöksestä ,niin on oikea pyörä kovempaakin ajoon.
Jos joku osaa heittää konasta jotain oleellista ja tärkeää ,niin avatkaa sanainen arkkunne .Konan (vai molemmat?) Saa tilattua bikeshopista kotiin koeajettavaksi.

Ajatus joka herää niin nykyinen 153 taidettiin esitellä 2018. Saattaa olla uudistumassa lähiaikoina?

NikHa
17.07.2020, 17.10
Konan cs on omaan makuun liian lyhyt (samoin orbean mutta vähemmän) ja satulakulma aika loiva jos on pitemmät jalat (oikea kulma, ei virtuaalinen). Toki jos omat kropan mitat passaa noihin niin varmasti kelpo pelejä molemmat.

Han$a
17.07.2020, 20.50
Bikeshopilta sain myös todella hyvät erot näistä kahdesta että kallistuin orbeaan. Tuohon hintaan mitä rallon M10 myydään saa aika makialla kokoonpanolla ,ni ei kait tuota enää voinut pitempää miettiä.
Saa nähä kui nopeaa saa pöörän.

drop
18.07.2020, 15.16

Tuoko tämä kehityssuunta enää kauaa lisää vauhtia niille EWS radoille vai alkaako radat muokkautua nopeammiksi ja raffimmiksi vastaamaan yhä kyvykkäämpiä mini-DH pyöriä?

Maailma lienee täynnä paikkoja joissa polut eivät tarvitse noin paljoa joustoa. Jos Enduro käsitteenä lipuu pois ihmisten käytännön tarpeista, on miljoona markkinointi-henkilöä jo hieromassa käsiään, valmiina keksimään jotain uutta ”enduro-lite” luokkaa jota kaikki tarvitsee.

NikHa
18.07.2020, 19.14
Nuo "liian pitkät" joustomatkat on ihan mielenkiintonen topikki. Vorsprungilla on ihan hyvä video netissä siitä. Itte tilasin täysin tietoisesti ihan "liian ison" pyörän koska olen niin toivoton kuski alamäissä ja lisäpaino ylämäessähän pitää vain mahan pienempänä ku kaloreita kuluu.

drop
18.07.2020, 23.12
Mun edellinen pyörä oli 180mm joustolla, nykyisessä vähemmän. Harvoin käytännössä normaaleissa metiköissä tarvitsee edes 160mm joustoa, jos ei käy keskuksissa pärjäis varmaan 130mm’lläkin.

Kaikella voi toki ajaa, ja se voi olla tosi kivaakin. On kuitenkin eri asia ajaa alas alppeja tai keskuspuistossa.

NikHa
19.07.2020, 09.16
Jep. Nykyinen 150mm on suurimpaan osaan ajoja aivan liikaa ja ylläksen ja levin radoillakin sillä pärjää ihan ok näilläkin taidoilla.

Jpkainulainen
19.07.2020, 13.23
...sillä pärjää ihan ok näilläkin taidoilla.

Tämä "virheenkorjausyksikköjen" määrän eli joustomatkan tarve on monitahoinen asia. Vaikka suurempi joustomatka ja alamäkiorientoituneempi pyörä antaa virheitä anteeksi, itse olen kokenut että tarvitsen enemmän joustoa ja raskaampaa pyörää sitä mukaan kun taidot kehittyy, koska kehityksestä seuraa mäessä kovempi vauhti.

NikHa
19.07.2020, 14.46
Näinhän se menee. Toisaalta osa ihan oikeasti kovista enskakuskeista maailmalla ei halua yli 150millistä perää koska ilmeisesti liika jousto syö vauhtia alamäissäkin. Hyvä esimekki on pätkä missä Claudio yrittää pysyä Nino Shurterin perässä alamäessä dh pyörällä ja Nino ajaa Sparkilla penkki ylhäällä. Ammattilaiset on ammattilaisia.

Märdis
21.07.2020, 17.23
Heippa.

Tulevan(toivottavasti) pyörän kanssa liikutaan traili- enskapyörän välimaastossa, runkona tarkoitus ostaa. Kiikarissa on tällä hetkellä Commencalin uusi meta tr 29", Banshee Prime v3 29" ja pienin varauksin Santacruzin hightower alumiinisena. Viimeisen kanssa aikataulu venyisi pitkälle ensi vuoden puolelle.

Onko kukaan tilannut tuota metaa ennakkoon? Tai onko kokemuksia bansheen verkkokaupasta? Vai ajaako joku jo tuolla uudistetulla primellä?

Nykyinen trekin fuel ex 8 on palvellut hyvin muutaman vuoden, perus lenkkeilystä, parkkiin ja enska kisailuun. Tarkoitus siis mennä loivempaan ja aavistuksen pidempi joustoiseen suuntaan.

Toki olen avoin ehdotuksille ja muitakin vastaavia 29" runkoja voi ilmiantaa, hintaluokassa 2000 euroa rungolle ja iskarille.

Lähetetty minun ANE-LX1 laitteesta Tapatalkilla

NikHa
21.07.2020, 18.36
En nyt jaksa muistaa taikka tarkistaa trekin joustoja, mutta Polen evolink rungot on ollu juuri noissa hinnoissa.

Edit: on muuten komea tuo bansheen titankin.

Märdis
21.07.2020, 18.47
En nyt jaksa muistaa taikka tarkistaa trekin joustoja, mutta Polen evolink rungot on ollu juuri noissa hinnoissa.

Edit: on muuten komea tuo bansheen titankin.

Lähetetty minun Nokia 7.1 laitteesta TapatalkillaTrekissä on perässä 130mm ja keulilla 140mm.
Poleakin voi harkita, niitä vaan on joka nurkalla. [emoji3]

Jokiniemi 1
21.07.2020, 18.47
Privateer?

järtsy
25.07.2020, 12.18
Propain Tyee:stä oli puhetta edellissivulla niin väliaikatietona, jos joku suunnittelee sellaisen hankintaa: Tehdas vahvisti juuri tilatun CF 29 mallin kokoonpanoajaksi 30.10. Siihen sitten kuljetusaika päälle niin marraskuun alkupuolella sopinee odottaa pyörää kotiin.

Mitä ulkomaalaisilta foorumeilta olen lukenut, on pyörät tulleet usein hieman luvattua aikaisemmin. Saa nähdä miten tässä tapauksessa.

Minulle tulossa alu Tyee, tuossa jo harmittelin että ei ainakaan etuajassa tule kun se arviotu aika meni jo(17.7 pe) eikä ilmoitusta tullut mutta heti maanantaina tuli! Eli mallikkaasti ovat pysyneet ilmoitetuissa ajoissa toisin kuin monet muut merkit..

Tähän saakka kyllä propsit Propainille toiminnasta, toivottavasti pyörä ei tuota pettymystä. Se on ilmeisesti jo maassa mutta siirtynyt DHL:ltä Postin huomaan, kädet ristiin että eivät haudo sitä liian pitkään, olis lomaa vielä ensi viikko jäljellä.

Hitto kun ylipäätään siirty postille, tuo DHL terminaali olis ihan omilla nurkilla..

taski
27.07.2020, 00.35
https://huntteri.fi/fi/tuote/polkupyorat/rockmachine/ROCKM20000200094%2A/rockm-blizzard-50-27-21-xl-vihreahopeamusta

Onko näistä kellään mitään kokemuksia? Sain melko edullisesti keväällä ja tuntuu asiansa ajavan, mutta muutamia lapsuksia on matkan varrella tullut esiin. Merkki itselle ainakin suhteellisen tuntematon mutta painoin "osta" -nappia kun speksilista oli mielestäni ihan OK siihen nähden mitä lopulta jouduin pyörästä maksamaan. OVH hinta vaikuttaa vähän kalliilta. Valmistajasta ei kyllä ole tosiaan oikein mitään kokemuksia. Yhden rungon kerkesin jo poikkasemaan mutta oli selkeä valmistusvika ja takuu toimi ihan OK.

järtsy
31.07.2020, 14.47
Tyee on nyt tullut ja ensilenkki ajettu. Ei tullut pettymystä ensilenkin perusteella, jopa positiivisesti yllättynyt muutamasta asiasta. Jarrut sekä tolppa oli korvattu paremmilla mitä tilatessa, ilmeisesti ko komponentit loppu ja laittaneet parempaa tilalle jotta saavat pyörän toimitettua.

Ajo-ominaisuuksita ei hirveän tiukkaa analyysia pysty vielä antamaan mutta se mitä arvosteluissa hiukan moitittiin niin oli perän herkkyys, tätä vähän pelkäsin mutta valitsin coilin taakse ja hyvinkin herkältä tuntuu, ei yhtään pintakovalta.
Pyörä myös nousee odotetusti mäkiä hyvin.
Seuraavaksi täytyy lähteä parkkiominaisuuksia testaamaan hissimäkeen.

Jpkainulainen
31.07.2020, 14.54
Tyee on nyt tullut ja ensilenkki ajettu. Ei tullut pettymystä ensilenkin perusteella, jopa positiivisesti yllättynyt muutamasta asiasta. Jarrut sekä tolppa oli korvattu paremmilla mitä tilatessa, ilmeisesti ko komponentit loppu ja laittaneet parempaa tilalle jotta saavat pyörän toimitettua.

Ajo-ominaisuuksita ei hirveän tiukkaa analyysia pysty vielä antamaan mutta se mitä arvosteluissa hiukan moitittiin niin oli perän herkkyys, tätä vähän pelkäsin mutta valitsin coilin taakse ja hyvinkin herkältä tuntuu, ei yhtään pintakovalta.
Pyörä myös nousee odotetusti mäkiä hyvin.
Seuraavaksi täytyy lähteä parkkiominaisuuksia testaamaan hissimäkeen.
Mukava kuulla ja onnittelut uudesta pyörästä. Kerrohan lisää kokemuksia jahka kertyy.

Roto
31.07.2020, 14.57
Heippa.

Tulevan(toivottavasti) pyörän kanssa liikutaan traili- enskapyörän välimaastossa, runkona tarkoitus ostaa.

....,..

Toki olen avoin ehdotuksille ja muitakin vastaavia 29" runkoja voi ilmiantaa, hintaluokassa 2000 euroa rungolle ja iskarille.

Miten osuis Ibis Ripmo AF?

Märdis
31.07.2020, 15.01
Kiitokset ehdotuksista, Saksan maalta löytyi 2019 transition sentineli runkosetti budjettiin sopivalla summalla, jotenka en voinut vastustaa carbonin kutsua.

https://www.trailtoys-shop.de/fahrradteile/rahmen-fullsuspension/27963/transition-bikes-trail-bike-rahmen-sentinel-carbon?number=TB0265

Vielä on runkoja jäljellä.

HarMi
31.07.2020, 16.37
Kaufen hosenit oli jalassa ja tilasin Banshee Runen rungon Saksasta. Ensi viikolla pitäisi olla oranssi enska tallissa 😎.
https://www.bansheebikes.net/product-page/banshee-rune-v3-frame

Sambolo
31.07.2020, 18.17
Tuo väritön ois ollu ihq!

Jpkainulainen
02.08.2020, 14.16
Tältä aamupäivällä noviisin ensikokemukset uudesta spessun Endurosta. Comp malli.

Polkemistehokkuus jännitti, kun ensimmäinen näin pitkäjoustoinen pyörä. Totesin että nousee jyrkät nousut (testipaikka Kivikon täyttömäen purtsinousut ja viereinen kallio) jopa paremmin kuin edellinen Jekyll29 tai Foxy29.

Tasaisemmilla pätkillä taas tulee takkiin. Pumppaaminen ja putkelta jumppaaminen vaatii paljon enemmän työtä.

Alamäkeen sitten sellainen ahaa-elämys, että voiko tämä tältäkin tuntua. Kulkee aivan eri tavalla kuin edelliset. Perä tasoittaa kaiken kokoiset epätasaisuudet kuin ajatus mutta tarjoaa kuitenkin hyvin tukea.

Summa summarum tämä pyörä on tehty menemään ylös ja alas, kuten nimikin tietysti osoittaa.

Ensimmäistä kertaa tuli ostettua pyörä täysin runko edellä. Komponenteista tietysti NX-sarja painaa kuin synti ja takanavan POE on surkea. Tuntuu kuitenkin hyvältä ratkaisulta. Komponentit saa sitten päivitettyä myöhemmin.

kauris
02.08.2020, 15.17
Vähän samat ajatukset, eli taidan tosiaan ostaa Nukeproofin 3000 eurolla eli vain nx-osilla ja muuten toimivilla kiekoilla mutta vähän hitaalla kiinniotolla. Kotoa löytyy valmiiksi gx vaihteensiirtäjä ja vaihtaja ja muita päivityksiä voi tehdä jos tarvetta ja halua. Runko on kuitenkin hyvä ja jousitus riittävä ja toimivaksi testattu. Lyrik on tosin vain select kun select+ paremallalla vaimentimella olis tietty vielä kivempi. Super deluxe select+ takana pitäisi olla erinomainen.

Jani Mahonen
03.08.2020, 09.55
Lyrik on tosin vain select kun select+ paremallalla vaimentimella olis tietty vielä kivempi.
Eikös tuokin ole suht vaivatonta päivittää vaikka keväällä, sinne ehtii tarvittaessa kerätä budjettia ja sit ei tartte huoltaa vanhaa (vaimenninta).

kauris
03.08.2020, 10.33
Ihan totta. Ei toki kovin halpaa mutta mahdollista. Mä en itse myöskään tota nx-sarjaa niin pelkää. Pojan takajäykässä on sx ja toimi ihan ok. Tosin nyt siinä on minulta yli jääneet nuo gx vaihtaja ja vaihteensiirtäjä. Itsellä tällä hetkellä uusi slx takavaihtaja, pakka ja xt-vipu. Pakasta meni yksi hammas katki ja vaihtajakin jo kerran vaihtoon. Luultavasti osui johonkin ja vähän vääntyi mikä aiheutti myös kunnon virhevaihdon joka katkaisi sen hampaankin. Nyt uudesta slx-vaihtajasta kytkin jumitti vaikka ajoa vain kuukausi. Avaus, putsaus, voitelu ja säätö korjasi toki asian mutta kuitenkin.

Ja kun mun tän kesän ajot on noin 15 kertaa parkkia ja ehkä alle 10 kertaa lähimetsiä (ja viimeinen kuukausi pelkkää parkkia) niin se on aika sama millä vaihteistolla ne pari polkaisua sinne parkin alamäkeen hissiltä polkaisee vauhtia :)
Mulle siis toimiva runko ja jousitus tärkeintä. Ja jarrut ja renkaat.
Ja tunnin pari lähilenkit tuossa Espoon keskuspuistossa voin ajaa vähän turhan jykevälläkin pyörällä kun ei sillä vauhdilla ole niin väliä. Tai sitten sillä pojan am jäykkiksellä jos erilaista hakee.

järtsy
03.08.2020, 23.22
Mukava kuulla ja onnittelut uudesta pyörästä. Kerrohan lisää kokemuksia jahka kertyy.

Nyt on Tyee päässy pari kertaa hissimäkeen ja useamman kertaa poluille. Tuntuu että on just sitä mitä halusinkin, vakaampi kuin edellinen pyörä Strive CF mutta ei kömpelö pikku neppailussa niinkuin Evolinkki minun käsissä tuntui.
Coili sopii tähän pyörään kuin nenä päähän, vaikea tietenkään verrata ilmapamppuun kun ei sellainen pyörässä ole ollut mutta tuntuu ettei coili vie edes polkutehokkuutta.

rndm
04.08.2020, 15.38
Uutta Konaa ilmestynyt sivuille.

https://www.konaworld.com/process_x_dl.cfm

Geo muuttunut myös normi 153:ssa, keula loiventunut ainakin 66 -> 64,5, STA jyrkentynyt asteella ja chainstayta pidennetty hieman. Hieman himottelisi oman 134 rungon vaihto tuohon uuteen 153.

Sambolo
04.08.2020, 16.20
Mä en löytäny kun vanhan geon 153 tuolta sivulta. Process X vaikutti geon ja buildien osalta hyvältä.

rndm
04.08.2020, 16.24
Näyttäis olevan osassa malleista vielä vanhan geon taulukko. 29 ja 27.5 base malleissa on ainakin uudet mitat.

edit: siis muut mallit vielä vanhoja 2020 malleja paitsi nuo AL mallit.

Petri Tuomenpuro
04.08.2020, 20.02
Uutta pukkaa Bird:lläkin
https://singletrackworld.com/2020/07/541mm-reach-bird-introduces-its-first-carbon-bike-the-aether-9c/

OJ
06.08.2020, 05.45
Mulla vaihtui keulakuume fillarikuumeeksi kun pienehkollä lisäinvestoinnilla saa koko fillarin. Olen kytännyt Suomessa vähän harvinaisempaa Fuji Auric 27.5 1.3 (https://www.fujibikes.com/usa/bikes/mountain/all-mountain/auric/auric-27-5-1-3) tai saman merkin Auric LT 27.5 1.3 (https://www.fujibikes.com/usa/bikes/mountain/all-mountain/auric-lt/auric-lt-27-5-1-3) mallia. Ensimmäinen lyhyemmällä joustolla ja toinen enskamittaisella joustolla, eli pitäisi arpoa kumpi olisi sopivampi. Lyhytjousto olisi varmasti parempi lähes aina vakiopoluilla, mutta pitkä jousto olisi varmasti parempi kun pääsee hissipyoräilemään. Merkki on valittu sen mukaan mistä saan oikein mehukkaan "bro-diilin".

Sambolo
06.08.2020, 13.53
Itteä ei nappais lyhytjoustoinen 27.5”. On myös paljon heiveröisempi keula jos meinaa vähänkää kovempaa ajella.

rndm
06.08.2020, 14.33
Kokemuksesta voin sanoa että jos rymistely ja hissipyöräily kiinnostaa, niin kannattaa ottaa pidempijoustoinen. Itsellä tällä hetkellä 134/150mm ja vaikka modernin geon puolesta sillä pärjää parkissakin, tulee ainakin itselle semmoinen fiilis että enemmän joustoa saisi olla kun reitit menee rajummiksi. Rungon vaihto varmaan edessä jossain vaiheessa. Polkuajon osalta en usko että 20mm lisää joustoa kovinkaan paljoa hidastaisi menoa. Nykyään osataan kyllä suunnitella linkustot sen verran hyvin että saadaan pyöristä hyvin poljettavia isoilla joustoillakin. Toki kannattaa ottaa selvää pyöräkohtaisesti näistä.

Suikkanenm
06.08.2020, 22.27
Itsellä on pyörinyt mielessä Commencal clash 2021 rungon hankkiminen. Tuohon kävisi lähes suoraan jo Canyon Spectraliin upgreidatut kalliit osat kuten keula ja coil iskari. Keulaan pitäisi vaan laittaa 180mm jousi jonka jälkeen kovaa ajoa. Budjettiratkaisulla ensi kesään.

OJ
07.08.2020, 03.47
^^ & ^^^

Joo ton pidemmän jouston puoleen olen kallistumassa kun XC pyörät löytyy jo. 2021 malleista pitää kuitenkin tilata, eli pieniä muutoksia saattaa tulla.

raichuwood
14.08.2020, 22.05
Nyt on Tyee päässy pari kertaa hissimäkeen ja useamman kertaa poluille. Tuntuu että on just sitä mitä halusinkin, vakaampi kuin edellinen pyörä Strive CF mutta ei kömpelö pikku neppailussa niinkuin Evolinkki minun käsissä tuntui.
Coili sopii tähän pyörään kuin nenä päähän, vaikea tietenkään verrata ilmapamppuun kun ei sellainen pyörässä ole ollut mutta tuntuu ettei coili vie edes polkutehokkuutta.

Miltä alumiini Propain on tuntunut hiilikuitu Striven jälkeen? Tässä on itsellä poltellut Propain Tyee CF 29 tilausnapin painaminen jo pitkään. Osat alkaa olemaan ostoskorissa jo jiirissä, mutta vielä mietityttää ottaisiko alumiinini- vai hiilikuiturungolla?

järtsy
15.08.2020, 00.14
Miltä alumiini Propain on tuntunut hiilikuitu Striven jälkeen? Tässä on itsellä poltellut Propain Tyee CF 29 tilausnapin painaminen jo pitkään. Osat alkaa olemaan ostoskorissa jo jiirissä, mutta vielä mietityttää ottaisiko alumiinini- vai hiilikuiturungolla?

En mä rungon ominaisuuksissa mitään eroa huomaa onko alu vai kuitu. Tyee tuntuu kyllä just nappi pyörältä mulle, hieman vakaampi kuin Strive ja perä tuntuu toimivan paremmin. Strive taas osittain keveytensä(reilu puoli kiloa) johdosta ja perinteisemmän geon puolesta vähän helpompi pikku neppailussa.

Ei oo kyllä hetkeäkään kaduttanut että valitsin alurungon, onhan se kuitunen tosi nätti mutta jotenkin sitä varoo ja säälii enemmän.

raichuwood
15.08.2020, 23.04
samanlaisia ajatuksia itselläkin on ollut hiilikuidun suhteen. Minulla nykyinen on Spectralin 6.0 alumiini, joten ei se alumiini Tyee olisi kummoinen muutos painon suhteen. No tässä kerkee vielä pyörittelemään hankintaan useampaan otteeseen, kun joka tapauksessa fillari menee seuraavalle ajokaudelle. Pinkbike forumilla osattiin kertoa, että nyt tilattu fillari olisi tuotannossa just joulun alla 18.12.

rndm
16.08.2020, 17.11
Onkos täällä Tyeen omistajia jotka testannut sekä coilia että ilmajousta? Olis kiva kuulla kokemuksia eroista kun runko itsessään jo ilmeisesti aika progressiivinen.

kauris
16.08.2020, 19.32
Coili kehuttiin ylivoimaisesti paremmaksi enduro mtb:n testissä.
https://enduro-mtb.com/en/propain-tyee-cf-2020-review/

HarMi
21.08.2020, 00.14
Banshee Rune v3 on nyt ollut parin viikon ajan ajossa poluilla ja bikeparkeissa. Pidempi runko, loivempi keula ja pystympi satulaputki toimii näemmä jopa kakskutosellakin. Menee alamäkeen paremmin kuin mikään mun aikaisemmista pyöristä. Ylämäissä olen useamman kerran yllättynyt, että mentiin polkemalla yli, vaikka olin jo etukäteen valmistaunut tunkkaamaan. Siirtymillä en oikeastaan huomaa polkemisen tekemää joustoa. Varsinkin käynnit Tornarissa ja Karakallion enskakeskuksessa vakuuttivat, että tämä on mulle next level laite. Ajan vaan kovempaa kivikkojuurakoissa, uskallan ajaa raffimpia linjoja rolleissa, hyppään pidemmälle ja tasapainoisemmin, ylitän helpommin kinkamia sekä Runea on helppo käsitellä hitaan vauhdin tasapainoilu-neppailussa. On todella vahva tunne, että ostin hyvän yleiskoneen pelkän ulkonäön perusteella. Siirryn nyt yhden pyörän taktiikkaan.

kauris
21.08.2020, 13.26
Karakallion endurokeskus :)
Vähän kuin Kauniaisten alppihiihtokeskus :)

Pitääkin mennä Karakallioon pitkästä aikaa. Vajaa 10 siirtymää kyllä mutta ehkä se tekee ihan hyvää.

stumpe
02.09.2020, 19.19
Marin alpine trail 2021 on kyllä mielenkiintoinen paketti. 7-malli dollareissa 2500$ ja suomalainen jämy ilmoitti hinnaksi 3300€.

Mikäköhän hinnan nostaa täällä noin korkeaksi. Vai onko jämyllä valuuttamuunnokset hieman hakusessa.

Mika_koo
02.09.2020, 19.24
Esim. Tulli?

Lähetetty minun SM-F700F laitteesta Tapatalkilla

brainsurgery
02.09.2020, 19.37
Jenkit ilmoittaa hinnat ilman alvin paikallista versiota.

_mkoo_
02.09.2020, 23.25
Onko kellään tietoa Commecal enduroista, tai Focuksen Sam malleista.
Pikkasen kiehtois ajatus Enduropyörästä.

kauris
03.09.2020, 17.14
Commencaleja on monella. Uusin metan enduro muuttuneella geometrialla kuitenkin vasta tulossa myyntiin joten siitä taas et kokemuksia voi kuulla. Yleisesti ottaen suositeltava merkki kaikin puolin.

Nyt muuten julkaistiin juuri uusi Marin. Vähän enduron ja traili-pyörän (ainakin nimessä sana trail) välimaastosta. Mielestäni aika enduro kun joustomatka on 160/150 ja esim keulakulma 63.5. Renkainakin valmiiksi kalliimmassa, joka sekin suht edullinen, exo + ja dd renkaat. Marinit eivät itseäni ole sytyttäneet mutta ei tämä huonon oloinen tosiaankaan ole.
https://www.pinkbike.com/news/2021-marin-alpine-trail-across-the-pond-beaver-2020.html

Mutta kyllä minä silti esim ennemmin Propain Tyeen esim ottaisin. Samantasoista osaa (Lyrik Ultimate, Super deluxe coil, xt/slx) samalla rahalla jos alumiinisen valitsee siitäkin.

Ja viikonlopun ews-kisassahan oli tiimikuskeilla myös uutta Nukeproof Megaa ajossa. Nyt siihen oli saatu pullotelinekin mahdutettua. Ilmeisesti mullet-kiekoilla mistä en itse ole niin hirveän ihastuksissani. Ja saa nähdä mitä hinnoille tapahtuu kun muutoinkin valmistajilla on hinnat olleet noususuunnassa 2021 malleihin siirryttäessä. Hyvän näköinen se kyllä oli kuvissa.
https://www.pinkbike.com/news/spotted-new-nukeproofs-new-all-carbon-enduro-bike-ews-zermatt-2020.html

JohnnyBuzz
03.09.2020, 20.04
Trekiltä uutta Slashiä. 10 mm lisää joustoa molempiin päihin ja headtube angle päivittynyt 64 asteeseen. Myös satulaputken kulmaa päivitetty, jyrkempään suuntaan. Alumiininen GX-voimansiirrolla varustettu Slash 8 on kohtuu järkevän hintainen siihen nähden, mitä siinä saa. Väritykseltäänkin hieno. Hiilariversiot toki sitten astetta kalliimpia. Videon pyörä onkin jo 8k €. Ihanan halpaa. https://youtu.be/Kdz19b257mY

Jokiniemi 1
04.09.2020, 20.49
Rupeisko enduro taittumaan. Spessun evoon 170 jyystöä eteen. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200904/519b23d3636e0ccb14f81b0994b44db7.jpg

Hannu_L
05.09.2020, 16.21
Menee vaikeaksi, tarkoitus olisi hommata oikeastaan pelkästään bike park ajeluun enskapyörä. Hintaluokaksi olin ajatellut 3700e pintaan.

Ensin ajatuksissa oli Commencal Meta AM29 essential 2021

Nyt kun tuo Trekin Slash päivittyy, niin 8 sopisi aika hyvin siihen mitä hakee.

Realiteetit muistaen ikää on jo jonkun matkaa yli 40 ja ajo pääasiassa etelä-Suomessa. Varmasti omaan käyttöön riittäviä kummatkin, Trekin saisi lähikaupasta (tilattua), toisaalta Commencal on aika upean näköinen vehje. Kumpaakaan ei tietenkään pääse kokeilemaan, jos meinaa ensi kesänä ajella...

rndm
06.09.2020, 03.19
Jos oikeasti pelkästään bike park -käyttöön tulee niin en edes katsoisi mitään alle 180mm vehkeitä. Itse ottaisin suoraan dh-pyörän jos olisi niin hyvä tilanne että voisi vain parkkiajoon pyhitetyn pyörän ostaa.

rndm
20.09.2020, 19.04
Marin alpine trail 2021 on kyllä mielenkiintoinen paketti. 7-malli dollareissa 2500$ ja suomalainen jämy ilmoitti hinnaksi 3300€.

Mikäköhän hinnan nostaa täällä noin korkeaksi. Vai onko jämyllä valuuttamuunnokset hieman hakusessa.

Nyt on ainakin nuo Marinin suomisivuilla ja OVH 2899e näyttää tuohon seiskaan. Kieltämättä hyvännäköinen pyörä ja oli mennyt itseltä tämä aikaisemmin ihan ohi. Varsinkin tuo kalliimpi malli näyttää hinta-speksi suhteeltaan pirun kovalta, alkaa olla jo melkein Propainin tasoa joka on yllättävää kun kuitenkin isompi pulju kyseessä. Geo ihan täydellinen omaan silmään lyhyeköllä chainstaylla, isoimpiin kokoihin voisin kuvitella että tuo 430mm voi tuntua jo liian lyhyeltä mutta M kokoiseen juuri passeli omaan makuun. Harmi kun ei saa runkona pelkästään.

OJ
25.09.2020, 20.19
Mulla vaihtui keulakuume fillarikuumeeksi kun pienehkollä lisäinvestoinnilla saa koko fillarin. Olen kytännyt Suomessa vähän harvinaisempaa Fuji Auric 27.5 1.3 (https://www.fujibikes.com/usa/bikes/mountain/all-mountain/auric/auric-27-5-1-3) tai saman merkin Auric LT 27.5 1.3 (https://www.fujibikes.com/usa/bikes/mountain/all-mountain/auric-lt/auric-lt-27-5-1-3) mallia. Ensimmäinen lyhyemmällä joustolla ja toinen enskamittaisella joustolla, eli pitäisi arpoa kumpi olisi sopivampi. Lyhytjousto olisi varmasti parempi lähes aina vakiopoluilla, mutta pitkä jousto olisi varmasti parempi kun pääsee hissipyoräilemään. Merkki on valittu sen mukaan mistä saan oikein mehukkaan "bro-diilin".
Itse itselleni vastaten. Fujilta tuli 2021 mallit julkisuuteen, ja sieltä loytyy 29" 160/150 joustava enska/all-mountain peli. Vetelen just ostohousuja jalkaani https://www.fujibikes.com/usa/bikes/mountain/all-mountain/rakan-lt

marco1
25.09.2020, 22.32
^ Grim Donut!

kauris
25.09.2020, 23.20
Joo oli se ainakin uusinta Commencal metaa useamman sekunnin nopeampi :)

JohnnyBuzz
26.09.2020, 00.49
Itse itselleni vastaten. Fujilta tuli 2021 mallit julkisuuteen, ja sieltä loytyy 29" 160/150 joustava enska/all-mountain peli. Vetelen just ostohousuja jalkaani https://www.fujibikes.com/usa/bikes/mountain/all-mountain/rakan-lt

Geoltaan aika kopio Transitionin Sentinelistä. Linkustokin hyvin pitkälti samanlainen, joskin Sentinelissä on ilmaiskari. En tosin tiedä, kuinka uniikki tuo Transitionin setup on. https://www.transitionbikes.com/Bikes_Sentinel.cfm?CFID=3449938&CFTOKEN=6f5c5e6236b9e683-7307EE86-C539-AF95-90CAA56BA1699570

kaakku
26.09.2020, 09.54
Katoppas missä kohtaa Fujin chainstaytä on nivel. Ei sittenkään ihan samanlainenkuin Transition. Ei kyllä hajuakaan mikä vaikutus tuolla on.

JohnnyBuzz
26.09.2020, 12.56
Katoppas missä kohtaa Fujin chainstaytä on nivel. Ei sittenkään ihan samanlainenkuin Transition. Ei kyllä hajuakaan mikä vaikutus tuolla on.

Katos, toi jäi huomaamatta, kun puhelimella kyseinen kohta ei erotu hirveän hyvin. Aika jännä ratkaisu kyllä.

Jokiniemi 1
28.09.2020, 21.53
Privateer omistajat. Miten tuo pyörä toimii perus polkuajossa? Jos ajelee sillontällöin polkua. Nyt on Stumpjumper evo 29" hyvä pyörä tuokin mutta tuo privateer kiinnostais paljon.

Jussiko
02.10.2020, 22.24
Enduro Mag:in uusimmassa julkaisussa taas ihan hyviä testejä aiheeseen liittyen, kannattaa lukaista:
https://enduro-mtb.com/en/out-now-045/

OJ
03.10.2020, 17.50
Katos, toi jäi huomaamatta, kun puhelimella kyseinen kohta ei erotu hirveän hyvin. Aika jännä ratkaisu kyllä.
Menee ensi vuoden puolelle, mutta laitan raporttia tulemaan. Toi nivelen paikka on ilmeisesti alunperin Breezerin keksinto ja tuli Fujin malleihin kun molemmast on saman emoyhtion (Advanced Sports International) brändejä. Ei ole osunut silmään paljon pahaa sanaa tosta linkkusysteemistä muuten kuin jossain Pinkbiken kommenteissa. Fujien testeissä väittävät, että enduropyorätkin kiipeävät ihan OK (enduropyoräksi), mutta saa nähdä miten hyvin toimivat.

Analyytikko
07.10.2020, 11.32
Enduro Mag:in uusimmassa julkaisussa taas ihan hyviä testejä aiheeseen liittyen, kannattaa lukaista:
https://enduro-mtb.com/en/out-now-045/

Tässä enduromagin testissä / jutussa oli mielenkiintoisia nostoja , "EWS professionals ride surprisingly short bikes"...."shorter bikes recorded better times... with better body positioning, more fun & agiity, tjsp. " . Eikö tämän nyt pitänyt olla ihan toisinpäin:D

zort
07.10.2020, 11.58
^Juna kääntyy ja uusi suuntaus alkaa [emoji4]
Pyörä keksitään uudelleen...

JohnnyBuzz
07.10.2020, 11.59
Tässä enduromagin testissä / jutussa oli mielenkiintoisia nostoja , "EWS professionals ride surprisingly short bikes"...."shorter bikes recorded better times... with better body positioning, more fun & agiity, tjsp. " . Eikö tämän nyt pitänyt olla ihan toisinpäin:D

Täytyypä lukaista. Just tällä viikolla osui some feediin Transitionin postaus, jossa Jenkeissä joku enduro-skaba oli voitettu heidän Spur-mallilla. Toi malli on 120 mm etu- ja -takajoustolla varustettu ”all country” -hiilikuitupyörä. Ei mitään havaintoa, mikä skaba ja millä tasolla, kun oli heidän IG storyssa, joka nyt jo hävinnyt. Kiinnitti vain huomion, että kohtuu köykäisellä pyörällä oli voitto irronnut.

Sambolo
07.10.2020, 12.18
Pink biken foorumilla oli hyvää spekulointia noista pro kuskien pyörän koosta.

JohnnyBuzz
07.10.2020, 12.56
Pink biken foorumilla oli hyvää spekulointia noista pro kuskien pyörän koosta.

Sit on hyvä muistaa, että mikä on pro-kuskille hyvä, ei oo väldee meille silloin tällöin parkia ja enduroa ajeleville paras vaihtis. :D Viittiks laittaa linkkiä tohon keskusteluun? Täs on viel melkein kuukausi aikaa puhua itsensä ympäri, miksen ainakin vakavasti harkitsisi Propain Spindriftin alu-version tilaamista, kun tulee saataville.

järtsy
07.10.2020, 20.11
^Älä turhaan taistele vastaan:D

Sambolo
07.10.2020, 20.57
Tässä linkki. https://www.pinkbike.com/forum/listcomments/?threadid=224438&pagenum=1

”Riders are also conservative, avoiding substantial change if their current setup feels good. At the same time, they generally look for any advantage. Each rider has a different balance of conservatism desire to take risks for possible gain. This will be reflected in their choices.”

Plus ammattilaisilla on sponsorit, sen mukaa ne pyörätkin tulee. Kaikilla merkeillä ei voi valita pidempää tai progressiivisempaa vaihtoehtoa.

Sambolo
08.10.2020, 07.47
Niin ja tuon mukaan kuskit, jotka valinneet lyhyemmän pyörän niin pyörissä myös lyhyempi CS, ja tuon mukaan pitkä pyörä vaatii parikseen pidemmän CS toimiakseen mutkissa hyvin.

"A long front-center (which is influenced by the head tube angle as well as reach) can decrease cornering performance if not accompanied by a lengthened rear end. You'll note some riders who are downsizing significantly are on bikes with short chainstays (Firebird, SB150)."

Laitetaan viel tuo taulukko suoraan tänne:
https://ep1.pinkbike.org/p4pb19481328/p4pb19481328.jpg

Tuosta kun kattoo noita pyörämalleja niin ainoa pyörämalli mikä tuossa on ns progressiivisemmalla geolla on muutenkin tuo privateer.

OJ
11.10.2020, 19.17
Näin varhaiskeski-ikäisenä setämiehenä on varmaan parempi antaa prohvien ajaa miten ja millä prohvat ajavat. Omaa kovaa on kuitenkin ihan hauskaa vaikkei siltä sivullisesta aina näytä.

Jokiniemi 1
11.10.2020, 19.19
Näin varhaiskeski-ikäisenä setämiehenä on varmaan parempi antaa prohvien ajaa miten ja millä prohvat ajavat. Omaa kovaa on kuitenkin ihan hauskaa vaikkei siltä sivullisesta aina näytä.Juuri näin. Privateer 161 melkein ostoskorissa. Nykynen stumpevo 29 varmasti ajaa asiansa suomi endurossa. Tuskin meno muuttuisi merkittävästi privateerilla

JohnnyBuzz
12.10.2020, 00.33
Juuri näin. Privateer 161 melkein ostoskorissa. Nykynen stumpevo 29 varmasti ajaa asiansa suomi endurossa. Tuskin meno muuttuisi merkittävästi privateerilla

Tuttu tunne. Omalla Transitionin Patrolilla ei varmasti tuu suorituskyky vastaan Suomen maastoissa, vaan oma osaaminen ja uskallus tulee niin paljon aiemmin rajoitteena. Silti sitä speksaa uutta mahdollista pyörää. Toisaalta rajallinen aika tässä on lajiin vuosia jäljellä, niin miksei sitä antaisi mennä, jos mieli tekee? :D

kauris
15.10.2020, 14.53
Eilen julkistettiin uusittu Nukeproof Mega. Nyt siihen sopii myös juomapullo. Muutoin olen vähän pettynyt.
https://nukeproof.com/collections/enduro
Odotin innolla tätä julkistusta ja olin aika varma, että Mega on seuraava pyöräni. Eniten mietityttää se, että 2020 mallissa L olisi ollut minulle (185 cm, ehkä vähän lyhyt jalkainen siihen nähden) juuri oikea mutta 2021 malleissa on tullut uusi XXL koko ja sitä myötä myös L ja XL mitoitus muuttunut. L-kokoa suositellaan 175-185 senttisille ja XL kokoa 183-193 senttisille. Olen siis väliinputoaja mutta XL olisi varmaankin silti se oikeampi ellei satulaputki olisi siinä 470 mm pitkä. Se on n. 10 mm liikaa pyörän mukana sinänsä hienosti tulevan 170 mm dropperin kanssa. Edellistä mallia kehuttiin myös kovasti siitä, että pitkän 450 mm chain stayn myötä pyörä oli erittäin hyvä ja tasapainoinen ajaa. Nyt takapäätä on lyhennetty kuitenkin 440 milliin. Varsinkin isoimmissa kuten XL rungossa olisi perän suonut olevan edelleen sen 450 mm. Tai miksi useampi valmistaja ei edelleenkään tarjoa ns. flip chippiä, jolla perän pituutta voisi itse helposti säätää esim 435-450 välillä. Ja lisäyksenä vielä väritys. Minua kiinnostavin kalliimpi alu-malli on tarjolla vain mustana. Itse haluaisin jotain värikkäämpää kuten sen kisakuskien keltaisen (myydään vain kuitu-runkosettinä) tai sinä yhtenä kalliin kuitumallin kanssa tarjolla olevana avokadon vihreänä.

Taitaa jäädä siis Mega hankkimatta. 2020 malli olisi ollut mieluisampi mutta ne ovat pitkään olleet kaikki loppu. Jään edelleen odottamaan Pinkbiken Field testiä ja sen antia. Mm sitä miten Propain Spindrift pärjää muiden joukossa ja sitä tulisiki Nukeproofin vastaavalla pitkällä joustomatkalla oleva Giga mukaan myös vertailuun.

edit: Niin ja toi mutka tuolla keskiön lähellä. Sanovat, että muotoilu on siksi, että pullo mahtuu mutta näyttää enemmän siltä, että on valmiiksi mietitty e-pyörän moottoria / ja akkua varten muotoilu kuntoon
https://ep1.pinkbike.org/p5pb19555458/p5pb19555458.jpg

rndm
15.10.2020, 16.05
https://m.pinkbike.com/news/first-look-2021-norco-shore-freerides-alive.html

Uutta Norcoo. Ihan puhdas freeridevehje tosin ja saa myös tuplakruunullisena mutta eiköhän tääkin tähän ketjuun sovi.

Sambolo
15.10.2020, 16.33
Norco makian näkönen vehe. Varsinki tuo värikäs:cool:

Kauris, miten lyhyet jalat sulla sit jos se satulaputki on liikaa? Ite ~182cm ja satulaputki muistaakseni 485, dropperi 160 ja sitäkin on varaa muutamat sentit nostaa. Tosin mahdollisimman matala satulaputki olis kyllä plussaa ja ainoo miinus omassa pyörässä tuo pitkähkö satulaputki.
Jotenki tuosta uudesta megasta tulee Santa Cruzin pyörät mieleen.

Laars
15.10.2020, 17.00
En ole koskaan omaa inseamia mitannut, mutta pituutta on 186cm ja Seat tubea 445mm. Heittämällä menisi esim. Oneupin 210mm dropperi, jos sellaisen haluaisin.
Jos nyt oikein turhamaiseksi aletaan, niin mieluusti ottaisin pikkasen pidemmän seat tuben, nyt kun tolppaa näkyy 180mm droppeirilla niin pirusti, tulee kovin XC-look :)

kauris
15.10.2020, 20.32
Pidän satulaa 74,5 cm korkealla mitattaessa keskiön keskeltä satulatolpan suuntaisesti satulan yläpintaan. Muistaakseni Spectralini L kokoisen seat tube on 480 mm ja 150 mm dropperia joudun pitäämään siinä muutaman mm vaille pohjassa, jotta yläasennossaan tolppa nostaa satulan siihen reiluun 74 senttiin keskiöstä mitattuna. Eli 470 mm putkella 170 mm tolppa jäisi vähän liian ylös. Tämä riippuu toki myös dropperin tarkemmasta rakenteesta ja satulan korkeudesta kiskoista sen yläpintaan.

Sambolo
15.10.2020, 20.46
Kun on jyrkempi satulaputki, huomaa että satulaa pitää korkeemmalla, näin ainakin itellä oli ja vissiin aika monella muullakin.

Jpkainulainen
15.10.2020, 22.37
Huomatkaa niissä laskuissa myös ne dropperien stackit. Noissa on ihan merkittäviä eroja. Esimerkkinä vaikka perus Transfer ja Oneup v2. Transferissa stackit 20mm suurempi eli saman korkuinen tolppa on ylä-asennossa pari senttiä kauempana keskiöstä.

Oiva K
16.10.2020, 11.40
Mitä ootte mieltä tosta uudesta 2021 nukeproof megasta, onko siinä liikaa joustoo suomi enskaan, vai ihan sopivasti. Hankala itse tietää kun ei ole päässyt ton jousitus matkan pyöriä kokeilemaan. Ainakin pitäis olla geo kunnossa siinä vehkeessä yms.

Jpkainulainen
16.10.2020, 12.52
Mitä ootte mieltä tosta uudesta 2021 nukeproof megasta, onko siinä liikaa joustoo suomi enskaan, vai ihan sopivasti. Hankala itse tietää kun ei ole päässyt ton jousitus matkan pyöriä kokeilemaan. Ainakin pitäis olla geo kunnossa siinä vehkeessä yms.Ei siinä liikaa joustoa ole suomienskaan. Itse ajelin tämän kauden fundurot spessun uudella endurolla. Toki varmaan vähän vähemmälläkin pärjäisi, että se on sitten pohdittava millaisen kompromissin haluaa tehdä jos pyörällä tulee ajettua muutakin kuin enskakisaa tai parkkia.

Jpkainulainen
16.10.2020, 12.55
Se pitää tietysti lisätä, että saman joustomatkan pyörissäkin on eroja. Geometria ja linkuston kinematiikka ml. iskari säätöineen vaikuttaa paljon siihen miten eloisalta se pitkäjoustoinen pyörä tuntuu.

Jokiniemi 1
16.10.2020, 14.21
Tuli sitten 161 privateer laitettua tilaukseen koossa p3.

NikHa
19.10.2020, 22.38
edit: Niin ja toi mutka tuolla keskiön lähellä. Sanovat, että muotoilu on siksi, että pullo mahtuu mutta näyttää enemmän siltä, että on valmiiksi mietitty e-pyörän moottoria / ja akkua varten muotoilu kuntoon
https://ep1.pinkbike.org/p5pb19555458/p5pb19555458.jpg

Oli moottoria varten tai ei, mutta omaan silmään maasturissa harva asia näyttää yhtä pahalta kuin nuo mutkittelevat downtuubit.

stumpe
20.10.2020, 00.52
Omistaako täällä kukaan Raaw Madonnaa? Paljon kauniimpi kuin Privateer.:rolleyes:

kauris
20.10.2020, 15.25
Ei mutta erittäin kiinnostava pyörä. Pinkbikessa sitä usein verrataan muihin ja poikkeuksetta kehutaan paremmaksi. En ole kuitenkaan tutkinut miten ja millä hinnalla sellaisen saisi Suomeen.

Huoleton
20.10.2020, 22.43
https://www.bike-components.de/en/RAAW-Mountain-Bikes/Madonna-V2-Industry-s-Choice-p78732/
XL näyttää löytyvän hyllystä. Privateer melkein puolet halvempi

rndm
20.10.2020, 23.51
Runkosettinä Madonna alkaen 2524e iskarin kanssa valmistajan sivuilta ja vastaavasti 161 iskarin kanssa 1739e. Toki Madonnaa ei saa ennen maaliskuuta sitä kautta. Samalta tehtaaltahan nuo rungot tulee mutta Privateerillä vähemmän hifistelty ilmeisesti viimeistelyn kanssa.

Jii8
21.10.2020, 11.07
Ei mutta erittäin kiinnostava pyörä.

Odotan sitä päivää kun nähdään mitä kauris on lopulta löytänyt :). Eipä siinä, taisi itsellänikin nykyisen ratsun speksaamisessa mennä varmaan 3kk kun ei vaan osannut päättää...

rndm
21.10.2020, 14.57
Vaikeinta tossa fillarin hommaamisessa tuntuu olevan saatavuus. Tällä hetkelläkään ei oikein kukaan tiedä milloin saapuu uusia malleja ja jenkkilän merkkien täyden malliston saaminen euroopasta vähän kysymysmerkki esim. pelkkien runkosettien osalta.

Privateer 141 näyttäisi kiinnostavalta laitokselta ja sitä saisi suht nopeastikkin, mutta ehkä 10mm molempiin päihin lisää joustoa niin menisi täydellisenä yleispyöränä poluille ja parkkiin. Vähän myös harmittaa että chainstay jätettiin saman pituiseksi kuin 161:ssä vaikka tuon tarkoitus on kuitenkin olla leikkisämpi all-rounderi. Norcon Sightista on sivuilla tänä vuonna myös alumiinisena runkosetti mutta vähän epäilyttää että euroopasta ei sitä tule saamaan. Marinin alpine trail myös kiinnostelis, sen saatavuudesta ei mitään infoa missään ja pelkkänä runkona ei myydä edes.

Ei oo helppoo.

miumau
21.10.2020, 15.47
Bikesteri ainakin myy kokonaisia Norcoja, rungoista en ole varma. Tilasin sieltä syyskuun alussa sähköisen version tuosta Sightistä. Vähän yli viikossa tuli perillä jättimäisessä pahvilaatikossa ja ihan kiva sillä ajaa. Sähkötönkin versio on varmaan ihan hauska peli ajella, jos se on yhtään samanlainen kuin tuo VLT-serkkunsa…

rndm
21.10.2020, 17.04
Joo niin myy ja ihan suomestakin saa bikeshopin kautta kaikkia norcoja mitä euroopan tukkurille tulee. Norcolla vaan ei nuo kaikki vaihtoehdot rantaudu tänne saakka ja juuri noiden pelkkien runkojen kohdalla se taitaa tulla ilmi. Myöskin se speksien valitseminen pyöriin toimii vain pohjois-amerikassa.

Jpkainulainen
21.10.2020, 18.21
Norcosta puheenollen nyt on Sightin 2020 hiilarimalleja Bike24:ssa n. -25%

miumau
21.10.2020, 19.01
Oisko bikeshopin kautta saanut tuollaisen sähköversionkin Norcosta ostettua? Tilatessani tuon oma pyörän yritin kyllä katsella kotimaisia kauppoja, jotka Norcoa kauppaavat mutta yhdelläkään niistä ei näyttänyt yhtään pyörää myynnissä ei sähkö eikä ilma sähköä olevia. Bikeshopista tilaa kyllä ihan mielellään sen verran hyviä kokemuksia on aikaisemmista tilauksista.

Sambolo
21.10.2020, 20.25
Tais olla tuo sight niin suosittu, varsinkin aluna, että poistivat pelkän rungon myynnin viime vuoden osalta. Tais kysyntä yllättää. Siinä kyllä kiinostava geo, mut jousitus ei vaa oo isolle kuskille sopiva..

rndm
21.10.2020, 21.25
Viime vuonna poistivat joo mutta tänä vuonna on tullut takaisin.

https://www.norco.com/bikes/2021/mountain/all-mountain/sight/sight-a-frame/
(https://www.norco.com/bikes/2021/mountain/all-mountain/sight/sight-a-frame/)

Oisko bikeshopin kautta saanut tuollaisen sähköversionkin Norcosta ostettua? Tilatessani tuon oma pyörän yritin kyllä katsella kotimaisia kauppoja, jotka Norcoa kauppaavat mutta yhdelläkään niistä ei näyttänyt yhtään pyörää myynnissä ei sähkö eikä ilma sähköä olevia. Bikeshopista tilaa kyllä ihan mielellään sen verran hyviä kokemuksia on aikaisemmista tilauksista.

Bikeshopilla ei hirveästi ole omassa varastossa ja sivuillaan Norcoja, mutta ovat jälleenmyyjä ja kaikkea saa heidän kautta mitä vaan eurooppaan tulee tarjolle. Voi tosin hyvin olla mahdollista että noi on jo tukkurin varastosta kaikki loppuneet tän vuoden osalta ja bikesterillä on sen verran isot omat varastot että sieltä löytyy ainoastaan enää (myös bike24 oli jotain 2020 Norcoja vielä jäljellä). Ainakin Sightin osalta loppui pyörät heti tän vuoden alussa.

JohnnyBuzz
22.10.2020, 16.50
Koittakaas puhua mulle järkeä, miksei kannattaisi vakavasti harkita Propainin ens kuussa tilattavaksi tulevaa uudistunutta alumiinista Spindriftia? Vielä olis hieman aikaa vaikuttaa päätöksentekoon, kun on huomannut löytävänsä valmistajan saitille tasaisin väiiajoin. Tai jos ollaan oikein rehellisiä, niin selaimessa on omalla tabillä auki hiilikuituversioon kasattu pyörä, jossa omaan speksiin sopivat osat. :D Sitä tulee sitten usein vilkuiltua. Oma ajo tuolle pyörälle olisi pääasiassa parkia Etelä-Suomessa ja mahdollisesti silloin tällöin vähän pohjoisemmassakin. Myös johonkin Funduro Cupin kisaan voisi kiinnostaa osallistua ensi kaudella ihan mielenkiinnosta. Trail-pyörä löytyy, joten polkulenkeille tuolla ei tulisi mentyä kuin poikkeustapauksissa. Tai löytyy siis parkia vartenkin yhden kauden ajettu pyörä, mut ainahan sitä voi sen myydä pois. Ihan hirveetä tää jatkuva pyöräkuume. :D

harald
22.10.2020, 17.02
Ai että minä aina naurahdan tuolle DNA:n vaaleanpunaiselle pörröiselle hahmolle joka "joo joo joo, tää me otetaan".