PDA

Näytä tavallinen näkymä : Maastopyörä Enduroon!

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 [16] 17 18 19

Boot
23.01.2016, 11.18
Jep, ei tasan varmasti kulje enää nätisti eteenpäin. Kiemurtaviksi ja hyppelehtiviksi muuttuu nämä vanhanaikaiset pelit, epämääräisellä ja suorastaan 'ttumaisella käytöksellä yrittävät rytyyttää ajajan selästään. Epäilemättä.

Näin kävi kakskutosille. Älä aliarvioi uutuuksien vaikutusta.

Iglumies
23.01.2016, 11.46
Joo, näin käy 26"lla, kun koittaa 29 n edellä pysyä.

http://images.tapatalk-cdn.com/16/01/23/32f796d3b3d2647385096a33b991444e.jpg

mehukatti
24.01.2016, 12.11
Santa Cruzilta tulossa 2. helmikuuta uus pyörä, ilmeisesti 29" enskapyörä.

http://fcdn.mtbr.com/attachments/santa-cruz/1044507d1453426724-2017-tallboy-lt-screen-shot-2016-01-21-8.15.00-pm.jpg

Vito78
24.01.2016, 14.08
Santa Cruzilta tulossa 2. helmikuuta uus pyörä, ilmeisesti 29" enskapyörä.

http://fcdn.mtbr.com/attachments/santa-cruz/1044507d1453426724-2017-tallboy-lt-screen-shot-2016-01-21-8.15.00-pm.jpg
Tätä on odotettu!!

Lähetetty minun H60-L04 laitteesta Tapatalkilla

pturunen
24.01.2016, 14.52
Todellakin! Edelleenkin kiinnostavin valmistaja Transitionin lisäksi. Toistaiseksi valikoimasta ei ole löytynyt omaan makuun korvaajaa Spessun Endurolle (joka ois 29", 155mm ja <68 HA).

miku80
24.01.2016, 16.03
Ite annan tuossa pyörässä aika paljon arvoa myös lyhyelle chainstaylle mikä tuo näppäryyttä mitä varsinkin tuon 29 rengaskoon kanssa kaipaa..

pturunen
24.01.2016, 19.34
^joo, tuo itse asiassa unohtui Enduron hyvelistalta. Hämmentävän onnistunut pyörä kaiken kaikkiaan...

miku80
24.01.2016, 19.52
Kyllä itelle ainakin istuu kuin hanska käteen noihin omiin ajoihin joka on pääsääntöisesti perus trailipaukutusta ja myös bikeparkkia.. Jos pääpaino olis parkin puolella niin valinta olis 27.5" enduro..

Vito78
24.01.2016, 21.48
Onko tästä siis tarkempia speksejä jo olemassa?

pturunen
03.02.2016, 20.51
Uutta Cruzia:

http://www.bikeradar.com/mtb/news/article/santa-cruz-hightower-46288/

135mm rear ei oikein tyydytä. Muuten on aika "pähee"...

Bronson 66 HA:lla kuulostaa hyvältä.

stumpe
03.02.2016, 21.35
http://www.pinkbike.com/news/evil-bikes-the-wreckoning-first-look-core-bike-2016.html

Tää on pähee. Vaan Evilin luotettavuus ja aspa ei kuulemma nauti järin hyvää suosiota..

Vito78
03.02.2016, 21.43
http://www.pinkbike.com/news/evil-bikes-the-wreckoning-first-look-core-bike-2016.html

Tää on pähee. Vaan Evilin luotettavuus ja aspa ei kuulemma nauti järin hyvää suosiota..
On kyllä mielestäni helkutin hieno pyörä!!

pturunen
03.02.2016, 21.58
Hmpf, ilmeisesti Hightowerin euroversio on nerfattu SLX-jarruilla Guide RSC:n sijaan. Periaatteessa 29/27+ samassa rungossa on hyvä ominaisuus, mutta ihmettelen vähän kahden haarukan logiikkaa. Saman tien 150 mm Pike keulaan niin pärjää yhdelläkin. Tallboy LT:tä monet ajoivat 150 mm:sellla.

Jani Mahonen
04.02.2016, 08.40
Noh, eiköhän korkean tornin saa customoitua vaikka XT-jarruilla.

Mitä tuumaatte geometriasta?

Lähetetty Tapatalkista, pahoittelen kirotusvirheitä.

elasto
04.02.2016, 11.36
Uutta Cruzia:

http://www.bikeradar.com/mtb/news/article/santa-cruz-hightower-46288/

135mm rear ei oikein tyydytä. Muuten on aika "pähee"...

No ei kai tuon ole tarkoituskaan olla mikään enduro-pyörä? Tätä oli jo speksattu aikaisemmin tuolla yhdessä TRAIL-pyörätopikissa...

pturunen
04.02.2016, 13.22
^alunperin huhut nimenomaan pointtasivat 29" enduropyörää. Kehitystarinaa kun lukee, niin oppii myös 150 mm olleen monessa prototyypissä. Päätyivät kuitenkin siihen 135:een sen kuuluisan leikkisyyden takia. Oma kokemus 135 -> 155mm takajoustoon siirtymisestä (ja nokka toki samalla 140 -> 160mm) oli, että myös trailipoljeskelu muuttui hauskemmaksi.

No, joka tapauksessa varmasti yksi kiinnostavimmista 29" traileista tällä hetkellä. Kaunis kuin mikä omaan silmään. Onneksi kustantaa niin yli oman budjetin, ettei tarvitse alkaa suunnitella peliliikkeitä.

VilleK
07.02.2016, 22.12
Enduro-mtb:ssä oli juttua edullisemman pään enska/trail-pyöristä. Ei niin kattavaa arvioita verrattuna pinkbiken testeihin, mutta mielenkiintoista luettavaa siitä huolimatta. Yleensä kun näkee testejä vain jostain yli 4000 euron malleista.

http://enduro-mtb.com/en/group-test-ten-trail-enduro-bikes-2016-under-e2599/

ratikka
08.02.2016, 10.17
Löytyykö hyviä vaihtoehtoja 27,5" enskapyöräksi hintahaarukalla 3500-4000 euroa? Varmasti löytyy, joten ehdotuksia tarvitaan. Yksi vaihtoehdoista on YT industriesin Capra, jota olen nyt tuijotellut.

Spessun enduro 26" mulla oli aiemmin ja tykkäsin siitä. Ei vaan taida 27,5" Enduro mahtua tuohon hintahaarukkaan? Vaikea löytää hintoja yleensäkin uusista malleista.

roadking
08.02.2016, 10.31
Tosta ainakin löytyy Spessujen hintoja. http://mountainbikeshop.fi/?page_id=26

Focuksella aika siisti pyörä tohon hintahaarukkaan. http://shop.larunpyora.com/tuote/2016-sam-carbon-pro/

miku80
08.02.2016, 10.32
Löytyykö hyviä vaihtoehtoja 27,5" enskapyöräksi hintahaarukalla 3500-4000 euroa? Spessun enduro 26" mulla oli aiemmin ja tykkäsin siitä. Ei vaan taida 27,5" Enduro mahtua tuohon hintahaarukkaan? Vaikea löytää hintoja yleensäkin uusista malleista.

Kyllä sellanen tuohonkin hintahaarukkaan löytyy (http://www.raispo.fi/polkupyorat/specialized/mtb/enduro-comp-650b-2016)..

Tuossa ylempänä linkatussa Focuksessa taitaa olla hinta-/laatusuhde kyllä kohdillaan..

ratikka
11.02.2016, 18.27
Hyvältähän nuokin näyttää. Onko kukaan päässyt kokeilemaan evilin the wreckoningia?

Bensakeuhko
11.02.2016, 21.26
Hyvältähän nuokin näyttää. Onko kukaan päässyt kokeilemaan evilin the wreckoningia?
Sitä ei taida hirveänä viellä saada mistään. Mielenkiintoinen kampe kieltämättä.

Yamppa
12.02.2016, 00.14
Löytyykö hyviä vaihtoehtoja 27,5" enskapyöräksi hintahaarukalla 3500-4000 euroa? Varmasti löytyy, joten ehdotuksia tarvitaan.

Kona Process 153? Perusmallin saa ainakin tuolla rahalla. DL jää varmaan vähän yli. Itselläni tuo perusmalli ja on ollut mieleinen, joskaan valtavaa kokemuspohjaa en omaa.

Lare
12.02.2016, 10.39
Hi5bikesillä 153dl alessa:http://www.hi5bikes.fi/~GrF1x0000001/?Y999=PIF&Y104=KO-B15153DPR

Polun tukko
09.03.2016, 21.25
Jou. Mistäs löytyy alumiinisen dunen linkkujen nm arvot? Pyörän manuaalissa ei ollut linkkujen kireyksiä.

AK-87
17.03.2016, 10.16
Tjaahans, palataanpa pyöräilyasioihin taas hiljalleen omaltakin osalta. Talvi on mennyt vähän muissa merkeissä tällä kertaa, kun ei pyörääkään ole ollut. Elikkäs:

Jäykkäperää tässä on tullut enskaan speksailtua ja taidanpa tehdä nyt niinkin "radikaalin" ratkaisun, että rungoksi olisi tulossa Mondraker Vantage 27,5+. Radikaalia tuossa siis tämmöiselle änkyrälle on tuo "plus"-osio. Maxxikselta saa kuitenkin pian jo ihan asiallisen oloista nakkia 27,5"x2,8" koossa (Rekon+ ja Ikon+), mikä osaltaan edesauttaa valintaa. Tähän asti rengasvalikoima on ollut vähän pliisu enskamielessä. Ajattelin laittaa Eastonin Arcit kehiksi 35mm leveinä, jolloin halutessaan voi käyttää myös 2,4"-2,5" renkaita ihan hyvin.

Sitten niihin yleisökysymyksiin:
1) Futaako Shimpan takavaihtaja hyvin SRAM:n pakalla? Tarkalleen ottaen XT M8000 11spd ja X1 pakka.
2) Riittääkö 180mm laikat pysäyttämään tuollaisia pyöriviä massoja vai pitäisikö eteen speksata 200 millinen levy?
3) Vakiona keulakulma 140mm keulalla on 68 astetta. Suunnittelin sellaista, että laittaisin 150mm Piken ja Worksilta -1 asteen anglesetin. Lopputulemana keskiö ei juurikaan (merkittävästi) laske, keula loivenee vajaan 1,5 astetta. Mahtaisiko olla hyvä näin? Makuasioita toki...
4) Onko joku tuollaisilla Arc-kehillä ajellut? Kokemuksia erityisesti tubeleksina?

Bässi
17.03.2016, 12.41
1. ainakin toisteppäin se toimii ok
2. yleisesti luulis riittävän, Levillä ehkä ei?
3. emmää tiiä
4. emmää tiiä

Sitä vaan että Wtb:ltä 3" Bridgeri eteen ja trail boss 3 taakse on se mitä ite meinasin kokeilla. bikeshopista saa halvemmalla Wtb:t kuin esim saksasta.
myös minion tullee 2.8" koossa jossain vaiheessa

edit..
kakkoseen sen verran että ei +pyörissä niin paljoa tarvii joustoa kun se rengas joustaa jonkun verran. ilmeisesti kuitenki meinasit vain nostaa keskiötä ja loiventaa keulaa sillai.

AK-87
17.03.2016, 22.16
Minion olisi kyllä kiva. Ainakin normilevyisenä mun suosikki etusena.

Juu varmaan 140mm riittäisi, mutta tarkoitus on just kompensoida loivemman keulan tuomaa bb droppia.

santei
28.03.2016, 09.09
Tulevana kesänä olis tarkoitus ekaa kertaa käydä vähä bike parkinkin puolella kokeilemas. Varmasti en kovin isosti uskalla saati osaa ajaa, mutta ihan mielenkiinnosta kysyn et kuinka isosti enskalla uskaltaa parkissa ajaa? Näin niinkin pyörän kestävyyden ja ominaisuuksien kannalta.

Flättidropit nyt varmaan kannattaa sivuuttaa, mutta entäs nää ison ja hurjan näköiset dropit alastulolla? Entäs hyppyrit?

Itellä pyöränä Five 150mm pikellä ja monarchilla. Lukkopolkimet, tiiä sitten onko parkkihommissa rajoittava tekijä? Tietää sitten jo valmiiksi jos uskallusta kertyy, että mitä ylipäätään tuolla viittii kokeilla ajaa.

miku80
28.03.2016, 10.32
Flättidropit nyt varmaan kannattaa sivuuttaa, mutta entäs nää ison ja hurjan näköiset dropit alastulolla? Entäs hyppyrit?

Ei kait se pyörästä kiinni ole vaan lähinnä omista ajotaidoista.. Tuo pyörä antaa tiettyyn pisteeseen asti "anteeksi" ja loppu on kiinni omista taidoista, mutta siinähän sitä oppii kun käy siellä parkissa ajamassa..

santei
28.03.2016, 11.06
Ei kait se pyörästä kiinni ole vaan lähinnä omista ajotaidoista.. Tuo pyörä antaa tiettyyn pisteeseen asti "anteeksi" ja loppu on kiinni omista taidoista, mutta siinähän sitä oppii kun käy siellä parkissa ajamassa..

Joo tottakai taito ratkaisee paljon. Lähinnä ajattelin pyörän kestävyyden kantilta. Esimerkiksi et jos tietyt hyppyrit/dropit/tms vaativat järeämmän rungon ja/tai enemmän joustoa (=dh/fr-pyörän).

Etten vahingossakaan yritä mitään sellaista joka 99% todennäköisyydellä päättyy pyörän totaaliseen hajoamiseen. :D

Kemizti
28.03.2016, 11.17
Eiköhän Five kestä sen mitä normijätkä uskaltaa..

santei
28.03.2016, 12.21
Eiköhän Five kestä sen mitä normijätkä uskaltaa..

Ok, tällä mennään. 😃

mehukatti
28.03.2016, 12.23
Tulevana kesänä olis tarkoitus ekaa kertaa käydä vähä bike parkinkin puolella kokeilemas. Varmasti en kovin isosti uskalla saati osaa ajaa, mutta ihan mielenkiinnosta kysyn et kuinka isosti enskalla uskaltaa parkissa ajaa? Näin niinkin pyörän kestävyyden ja ominaisuuksien kannalta.

Itellä pyöränä Five 150mm pikellä ja monarchilla. Lukkopolkimet, tiiä sitten onko parkkihommissa rajoittava tekijä? Tietää sitten jo valmiiksi jos uskallusta kertyy, että mitä ylipäätään tuolla viittii kokeilla ajaa.

Kyllä toi pyörä kestää kaiken mitä kotimaisissa bike parkeissa tulee eteen. Monissa parkeissa ei edes ole mitään isoja hyppyreitä ja droppeja, esimerkkinä vaikka Kokonniemi.

Pikemminkin pitäis kysyä, että miksi joku ajaa Suomessa DH-pyörällä kun täällä ei ole sellasta rytkettä ja isoa stunttia tarjolla mitä ulkomailla isossa mäessä. Calpiksessa on kyllä muutamia isoja hyppyreitä, mutta ne on poikkeus. Jostain syystä Suomessa ei rakenneta mitään isompaa settiä, jossa ois DH-pyörille oikeasti käyttöä.

Nana
29.03.2016, 01.15
Heh, minun silmiini täälläkin on ihan riittävän isoja
esimerkiksi tuossa, mm. 1.59 kohdalla https://www.youtube.com/watch?v=4fw-7ukT14Q
Minua ei tosin huolettaisi tuollaista ajaessa ollenkaan kestääkö pyöräni sen :D

Gibsy
29.03.2016, 19.42
esimerkiksi tuossa, mm. 1.59 kohdalla https://www.youtube.com/watch?v=4fw-7ukT14Q
Slopessa ajetaan isommistakin spoteista pelkästään etujuustosella. Tuo laituri on purettu jo vuosiavuosia sitten.

Nana
31.03.2016, 00.08
^
Juu, varmasti joku hyppii, mutta kyllä tollaset tuntunee selässä pidemmän päälle, ainakin enemmän, jos ei takana yhtään joustoa.

Jukis
31.03.2016, 14.58
4) Onko joku tuollaisilla Arc-kehillä ajellut? Kokemuksia erityisesti tubeleksina?

Paikallinen kauppias joka on ilmeisesti suhteellisen kova DH kuski ajeli viime kesänä Arceilla juuri tuon 30mm sisäleveydellä tubeless jopa alle 1 barin paineilla, Tosin ei mikään iso mies. Hyväksi se niitä kehui mutta toki kauppias on kauppias. Eipä noista ole huonoja kokemuksia viel saanut lukea. Itselle meinasin sellaiset laittaa mutta päädyin jostain syystä vielä leveämpiin i35 kehiin(jotka on ehkä hieman liikaa kuitenkin normaaleille minioneille)

pkka
11.04.2016, 22.38
Nyt on uuden pyörän hankinta edennyt jo pahimman yli, eli vaimo on saatu vakuutettua siitä että tarvin uuden pyörän. Vielä kun nykyinen löytää uuden kodin.

Olen katsellut Kona Process 153 ja Specialized Enduroa

Kumpi noista soveltuis paremmin mulle, kun pyörällä täytyisi hoitaa bike parkit, ehkä muutamat enska kisat ja polut. Eli jokapaikan höylä. Enduroja näkee ihan polku rälläyksessäkin aika usein, mutta Processia en muista nähneeni koskaan, voiko tästä päätellä jotain?

Sent from my iPhone using Tapatalk

miku80
11.04.2016, 22.49
On tullut noita turun polkuja paiskottua ristiin rastiin endurolla ja kummallakin rengaskoolla.. Ihan hyvin nuo kaikki onnettoman pienet nyppylät nousee vaikkei varsinkaan alurunkoista voi vuorikauriiksi tituleerata, mutta kuitunen virkaveli sitten menee hieman rivakammin ylöskin päin..

Yamppa
11.04.2016, 23.18
Itse olen ajellut viimekesän kaikki ajoni, pääosin polkua ym. 153 Processilla aivan tyytyväisenä. Ei se mikään vuorikauris toki ole, mutta keveämpi se on liikkeissään mitä mun vanha halpis jäykkäperä Trekki. Mukava näin karvan yli satakiloiselle kuskille vähän järeämpi pyörä. Aivan hyvä vaihtoehto. Enduro oli ostaessa toinen vaihtoehto mutta hinta ja senhetkinen saatavuus ratkaisi.

pturunen
12.04.2016, 00.27
Täällä mennään 29" endurolla polut, ylämäet ja alamäet. Ei valittamista missään näistä. Enska tuntuu kiipeävän siinä missä Stumpjumper, kun vähän viilasi tekniikkaa. Ei tuota voi kuin suositella.

mehukatti
12.04.2016, 00.34

Takavuosina freeride-aikaan oli noita isompia laitureita, mutta ei enää.

pturunen
12.04.2016, 00.36
Enduron takalinkkua voi näköjään tuunailla tällaisella:

http://www.bikerumor.com/2016/02/02/unleash-specialized-enduro-bike-yoke-upgrade-shock/

Mitä mieltä raati on tällaisesta ratkaisusta?

JackOja
12.04.2016, 08.54
...Mitä mieltä raati on tällaisesta ratkaisusta?

Mitä mieltä? Kyllä kiitos, valinnanvapaus kiinnostaa aina. Stumppiinkin ehkä tulossa.

...Stefan Sack promises new models are in development and on the way. We’ve heard unofficially that the Stumpjumpers and Cambers are next in line....

miku80
12.04.2016, 09.08
Onhan tuohon enduron runkoon saatavilla fox float, rs monarch plus, cane creek kumpikin db malli, öhlins kierrejousella ja ilmaversio.. Kumma jos noista ei mieleistä löydä kun vielä ottaa huomioon kuinka säädettäviä noi cane creekit ja öhlinsit on..

JackOja
12.04.2016, 09.42
^niimutku.... ei noita oman kiinnityksen iskareita löydy koskaan mistään löytölaareista :o

Saa vinkata jostain alelaarista smoothin iskarin -14 Stumpperiin. Tai sit vaan vien nykyisen Kallliosolan pyöräpesulaan tuunattavaksi.

pkka
12.04.2016, 17.31
Proseccia kävin parkkipaikalla polkasemassa, ihan hyvältä tuntui vaikkei tossa nyt mitään kuvaa pyörästä saa.. Antavat kuulemma vaikka viikonlopun yli testiin, täytyy käydä hakemassa pidemmälle koeajolle tässä joku viikonloppu.

alteregoni
12.04.2016, 19.06
^niimutku.... ei noita oman kiinnityksen iskareita löydy koskaan mistään löytölaareista :o

Saa vinkata jostain alelaarista smoothin iskarin -14 Stumpperiin. Tai sit vaan vien nykyisen Kallliosolan pyöräpesulaan tuunattavaksi.

Oliko se bike yoke tai jotain, joka teki muutos sarjaa standardi iskari kiinnitykseen. Sillä vois ratkasta tuon. Hintaa en tosin tiedä.

Parru
12.04.2016, 21.07
Täältä ääni processille, itsellä juurikin 153-malli. Ennen oli 29"-täpäri ja mietin miten tuolla konalla xc-henkiset useamman tunnin kurjistelut sujuvat. Noh, eihän se mikään maailman kevein ole, mutta mäkisessäkin maastossa olen kyllä letkan mukana hyvin pysynyt ilman ongelmia. Ja kun alamäki alkaa niin ompahan vallan lysti kapistus, kaltaiseni alottelijan käsissä jopa hyppääminen tuntuu tosi hyvältä. Nykyään tulee tosiaan jokseenkin kaikki maastoajot tuolla ajettua, josei satunnuaista läskeilyä lasketa. Pohdinta juuri käynnissä lähtisikö tahkon 120 km matkalle konalla..

pkka
12.04.2016, 22.49
Täältä ääni processille, itsellä juurikin 153-malli. Ennen oli 29"-täpäri ja mietin miten tuolla konalla xc-henkiset useamman tunnin kurjistelut sujuvat. Noh, eihän se mikään maailman kevein ole, mutta mäkisessäkin maastossa olen kyllä letkan mukana hyvin pysynyt ilman ongelmia. Ja kun alamäki alkaa niin ompahan vallan lysti kapistus, kaltaiseni alottelijan käsissä jopa hyppääminen tuntuu tosi hyvältä. Nykyään tulee tosiaan jokseenkin kaikki maastoajot tuolla ajettua, josei satunnuaista läskeilyä lasketa. Pohdinta juuri käynnissä lähtisikö tahkon 120 km matkalle konalla..

Kuulostaa hyvältä. 120 joustava 29" täpäri mullakin on tällä hetkellä. Täytyy vielä hakea pidemmälle koeajolle processi kun se mahdollisuus on.

miku80
12.04.2016, 23.20
Pohdinta juuri käynnissä lähtisikö tahkon 120 km matkalle konalla..

Voihan sitä kumppareillakin juoksulenkille lähteä, mut mukavampi se lenkkareilla on :)

Nana
12.04.2016, 23.22
Osaako joku heittää mitään suuntaa antavaa arviota kuinka paljon esim noista Konan hirrmuisen painavista täpäreistä keskimäärin lähtis painoa jos alkuperästen tilalle vaihtais Crestin kiekot (27.5 tietty), sekä tuon Pro XCRn hiilarifiilaritangon?

Parru
12.04.2016, 23.41
Niin..mukavampihan se ois varmaan jollain s-worksin 10keur kuitu-xc-hifi-höyhenellä tahkon lenkille lähteä vaan niillä ajetaan mitä on. Ylämäissä häviää kevyille vaan alamäessä ovat lippukeppejä..ja ei, ei mennyt tunteisiin. Ja kyllä, ymmärrän huumoria. Lyhytjoustoinen 29" vaihtui enskaan ajatuksella että olisi hauskempaa ajaa jokseenkin jokapaikassa ja pääsisi parkkeihinkin ja ajatus toteutui tavoitteen osalta. Joka kerta ollut ajaessa lystiä ja sitä lähettiin ostoksella hakemaan.

Mait
12.04.2016, 23.44
Osaako joku heittää mitään suuntaa antavaa arviota kuinka paljon esim noista Konan hirrmuisen painavista täpäreistä keskimäärin lähtis painoa jos alkuperästen tilalle vaihtais Crestin kiekot (27.5 tietty), sekä tuon Pro XCRn hiilarifiilaritangon?
Kait sen 0.5kg pitäisi tippua helposti pelkästään nuo vaihtamalla, kun Crestit taitaa olla jotain 1,5kg tienoilla?

Nana
12.04.2016, 23.45
^^
En minä sillä sanonut. Olen jossain vaiheessa itse hommaamassa täpäriä ja hyvin kevyenä kuskina mietin näitä painojuttuja ihan käytännön kannalta, että jaksas paremmin ajella siellä tasaisella ja ylämäissäkin.
Nykyinen X Caliber9 painaa kiekkovaihtojen ja tankovaihdoksen jälkeen jotain 11.7kg, joten ei sekään mikään höyhen ollut, eikä ole vieläkään :D mutta tämmönen 47kg mimmi kyllä huomaa eron.
Nyt, kun vielä muistais mitä tuo nykyinen pyörä painoi ennen kiekko-, ym vaihtoja. Kyllä se varmaan yli 13 oli jos oikein muistan.

Mtb kiekot topikista varmaan löytyisi hakemalla tarkempaa infoa, mutta toi kiekkovaihdos laski kyllä selkeästi painoa, kyllä tankokin jotain, muttei niin merkittävää. On se pidemmällä stemmillä, painavammilla kiekoilla ja tangolla ja sisureilla voinut painaa 13 tai ylikin.

Parru
12.04.2016, 23.52
Joo siis tuohon miku80:n kumpparivertaukseen vaan suolsin ajatuksia. Ei keventelyssä mitään vikaa ole, itekkin kuitutankoa olen miettinyt. Ainahan kevyt on mkukavaa, kunhan vaan on kestävää. Ja sitten isona kun on löysää rahaa niin joku kuituinen enska tyyliin pivot tai yeti tai santa cruzi, ne on kanssa hienoja vehkeitä. Amerikassa osataan.

Nana
13.04.2016, 00.03
^
Niinpä, kun ei ois rahasta puutetta niin oishan noita. Enemmän valinnanvaraa olisi myös jos ois pidempi, mutta siitä on turha haaveilla. Onneksi on sentään jotain pyöriä tämmöisille pätkillekin.

VitaliT
13.04.2016, 07.25
^
Niinpä, kun ei ois rahasta puutetta niin oishan noita. Enemmän valinnanvaraa olisi myös jos ois pidempi, mutta siitä on turha haaveilla. Onneksi on sentään jotain pyöriä tämmöisille pätkillekin.

Vaikka tommoinen.
http://www.wheelbase.co.uk/intense-carbine-29-expert-black.html (http://www.wheelbase.co.uk/intense-carbine-29-expert-black.html)
Tietysti ei o mikä pivot tai yeti tai santa cruz.

elasto
13.04.2016, 11.03
Niin..mukavampihan se ois varmaan jollain s-worksin 10keur kuitu-xc-hifi-höyhenellä tahkon lenkille lähteä vaan niillä ajetaan mitä on. Ylämäissä häviää kevyille vaan alamäessä ovat lippukeppejä..ja ei, ei mennyt tunteisiin. Ja kyllä, ymmärrän huumoria. Lyhytjoustoinen 29" vaihtui enskaan ajatuksella että olisi hauskempaa ajaa jokseenkin jokapaikassa ja pääsisi parkkeihinkin ja ajatus toteutui tavoitteen osalta. Joka kerta ollut ajaessa lystiä ja sitä lähettiin ostoksella hakemaan.

Mä ajoin viime vuonna Tahkon 60km enduro-pyörällä ja ihan hyvin se meni jos tarkotuksena on vaan pitää hauskaa eikä ole kiire mihinkään. Mun pyörä tosin on kuiturunkoinen ja vähän kevyempi kuin Process, mutta ei sillä suurta merkitystä kokonaisuuden kannalta ole.

Polun tukko
13.04.2016, 11.19
Mä oon ajanu kaks edellistä 60km tahkoa 160mm enskoilla(process ja covert). Ei ongelmia. Menee eteenpäin kun polkee.

Nana
13.04.2016, 12.06
Vaikka tommoinen.
http://www.wheelbase.co.uk/intense-carbine-29-expert-black.html (http://www.wheelbase.co.uk/intense-carbine-29-expert-black.html)
Tietysti ei o mikä pivot tai yeti tai santa cruz.

Geotaulukko ei osunut silmään, mutta jos pyörä on 29" ja siinä on 140mm joustohaarukka veikkaan, että sen standover jää liian korkealle. 27.5 näin lyhyelle

VitaliT
13.04.2016, 13.13
Geotaulukko ei osunut silmään, mutta jos pyörä on 29" ja siinä on 140mm joustohaarukka veikkaan, että sen standover jää liian korkealle. 27.5 näin lyhyelle

Geo tauluko löytyy tältä. http://www.intensecycles.com/bikes/carbine-29c

sama runko kun viime vuona. Tänä vuona ovat eriväriset ja erilainen shmano kokonpano. S koossa pitäisi sopia 152-165cm pituiselle kuskeille.

Ja kyllä se on 29” 160mm keulalla:)

mehukatti
13.04.2016, 13.16
Jos lähtee ajamaan enskapyörällä jotain maratyyppistä tapahtumaa niin väittäisin, että rullaavilla renkailla saa isoimman hyödyn. Semisliksi takana on oikeastaan hyvä takana kaikenlaisessa ajossa (Rock Razor, Minion SS, jne.) näillä leveysasteilla, jossa ei ole vuoria ja jyrkkiä laskuja. Eikä maksa paljoa. Toinen mikä tuo hyötyä tommosessa tapahtumassa on penkin nostaminen pari senttiä ylös. Monella kun on on penkin yläasento maastoajossa jonkun verran sen alle, mikä olisi optimi polkemiskorkeus.

Nanalle sanoisin, että jos haluat kevyen enskapyörän, niin osta sellainen heti kättelyssä. Yleensä on erittäin huono idea ajan, vaivan, rahanmenon ja lopputuloksen kannalta ostaa ankkuri ja sit lähtee keventelee sitä palikoita yksitellen vaihtamalla. Puhumattakaan jos ostat enskapyörän ja pistät siihen jotain XC-osia kiinni, niin tuloksena on aikamoinen sekasikiö ja pyörän alkuperäinen käyttötarkoitus on vesittynyt.

marco1
13.04.2016, 13.53
Kiinnostaakin oikeastaan se että onko nuo uusimmat enskat sitten semmoisia että niitä pitää koko ajan ajaa attack asennossa ja pitkää maastoajosettiä varten kannattaa mieluummin hommata kevyesti bodannut xc-pyörä?

Koeajot uusista on tekemättä ja oma ratsu on jo oldskooliksi jäänyt treilipyörä joka toimii parhaiten kun on vauhtia ja vähän gorillaa ajotyylissä. En vaan saa itsestäni irti noita kuin harvakseltaan.

Nana
13.04.2016, 14.10
^^
Juu, kyllä siinä järki on, mutta karut tosiasiat tulevat tämänpituisella vastaan, kun aletaan pyörää hakemaan keveyden perusteella, kun niistä löydetyistä ei yhdenkään päällä ylettäisi seisomaan, paitsi sen Pivotin ja ehkä sen Julianan.
Esim tuon Intensen s-koon standover 819mm, oma inseam 700mm, siitä voi heitellä arvauksia sopiiko se.
Valikoima on erittäin rajattu tämänpituiselle. Aion kyllä käydä edelleen kokeilemassa pyöriä, jotka voisivat sopia jos soh on mitattu ylempää, mutta ei tuo valikoima tule kovasti laajenemaan. Ja toinen asia on tietysti se, että käytän oikein mielelläni kevye(hköt) ostamani osat, kuten kiekot tulevassakin pyörässä, kun se kerran on mahdollista. Kun minä voin ajella näitä maastoja 100mm joustavalla xc jäykkäperällä, talutellen toki siellä täällä, en näe mitään syytä miksi ajoni kärsisi siitä, että samat kiekot olisivat täpärin alla. En minä pituuteni ja käsien pituudenkaan puolesta voi ajella yhtä leveillä tangoilla kuin 185 miehet, minulle tuo nykyinenkin on jo varsin riittävä.

Noin yleisohjeena tuo sanomasi on varsin pätevä niille, suurimmalle osalle, jotka valitsevat sen pyörän, mikä miellyttää, mutta aina, kun mennään johonkin ääripäähän, todella lyhyt, painava tai superpitkä, silloin sovelletaan ja tuunataan, jotta saadaan semmoinen pyörä mikä juuri itselle sopii, jos kerran niitä ei valmiina juurikaan ole.
Yhtälailla kuin merkittävän korkea painokin asettaa pyörälle ja renkaille erityisvaatimuksia niin kyllä sen tekee myös kuskin lyhyys ja keskimääräistä alhaisempi paino.

stumpe
13.04.2016, 14.21
Kannattaa muistaa että pidempään runkoon voi myös tottua. :) Tietty korkeus on asia erikseen.

Itse ajan maastoajoni 160mm enskalla. Kyllä sillä pärjää suomimaastoissa, ei tietenkään nopein peli, mutta ei juurikaan notku, alamäessä on älyttömän kivaa paukuttaa kivikoihin ja juurakoihin vauhdilla! Jokainen pyörä on kompromissi jonkin suhteen IMO.

Nana
13.04.2016, 14.43
^
Jos olisit nähnyt minut muutamien pyörien päällä tietäisit miten reilusti isoja ne olivat. :D Eihän hyvin pieni liikapituus välttämättä ole ongelma, stemmin joutunee anyway vaihtamaan yms, mutta monet ovat vaan kertakaikkisen ylimitoitettuja minulle. Eikä pyörän kauhean paljon turhan pitkä tarvitse olla, kun jo keulan nostelu mm vaikeutuu jo selvästi minkä kyllä huomaa metsässä viimeistään.

ja käyttötarkoitus vaikuttaa paljon. Mulla oli cyclossa ihan nivusiin pyörän päällä seistessä ulottuva yläputki, mutta ei haitannut, kun ajoin enimmäkseen teitä pitkin. Eikä siellä haitannut pitkä ajoasentokaan, ainoastaan se, ettei niin hyvin yltänyt jarrukahvoille sormet, mutta maastoajossa minä ainakin nostelen keulaa ihan tajuttoman paljon, se on saatava näppärästi ylös ja asennon on oltava riittävän pysty ja riittävän lyhyt, jotta käsittely helppoa.

pturunen
13.04.2016, 14.49
Sportaxissa on joitain XS-kokoisia Julianan pyöriä käytettynä. Oisko niistä mihinkään?

Nana
13.04.2016, 14.53
No oishan noita jo kokeiltu jos ei liike olisi jossain Tampereella.
Millos pojat tuo niitä tänne Helsinkiin menninkäisten, keijukaisten ja muiden pieneliöiden kokeiltavaksi? Terveisin Pikku-Myy

pturunen
13.04.2016, 14.56
Jaksat raapustaa tuhat viestiä pyörän speksaamisesta, muttet jaksa matkustaa testaamaan potentiaalista pyörää Tampereelle? Ihan en pysty hahmottamaan taustalla olevaa logiikkaa...

Lare
13.04.2016, 15.05
Sportaxin kauppias käy välillä pk-seudulla. Lupasi mullekin ottaa pyörän mukaan ihmeteltäväksi.

Nana
13.04.2016, 15.12
^^
Jokainen ravaa sen verran mitä katsoo aiheelliseksi. Kun ei ole lainkaan varmaa onko pyörässä, kuten niiiiiiiiin monissa muissa, joita yllätys, yllätys ravattu katsomassa eri paikoissa, liian korkea stand over, liian pitkä sejase tms niin en katso aiheelliseksi matkustaa Tampereelle, laittaa koiraa hoitoon siirtää menojani, että pääsen katsomaan. Sinulla ei ole edes mitään tietoa missä kaikkialla olen jo käynyt, joten ei pitäisi olla myöskään aihetta tuohon tapaan kommentoida.

Itsok
13.04.2016, 15.19
Ei tää Tampere nyt kovin kaukana oo käydä testaamassa fillaria. Varsinkaan jos suomesta löytyy yks ja ainut sopiva pyörä mikä nyt on edes ylipäätään mahdollinen.
Mäkin kävin aikanaan koeajamssa varta vasten yhden foorumilaisen Intensen Uzzia Helsingissä kun en ollut ihan varma päätöksestä. Samalla kertaa tuli ilmi sitten onko L-koko liika iso vai ei.
Otat fillarin mukaan ja käyt vaikka samalla kertaa keskiviikkolenkillä Lamminpäässä.

Tai tottahan tietty on että miks kaikki pitää olla aina Helsingissä. Jaksais sinne nyt lähtee asiakseen :D

Nana
13.04.2016, 15.23
^
Joo, siis jos se olisi jotenkin selvää, että se olisi sopiva tilanne olis toinen, mutta kun en voi tietää sitä geotaulukoiden pohjalta. Ei tiedä mistä kohtaa mitattu soh jne.
Tarpeeksi montaa pyörää kun ravaa katsomassa Helsingissä, Vantaalla ja Espoossa, mihin siihenkin saa jo autottomana, etenkin Vantaalla, aikaa kulumaan, ei huvita ihan jokapaikkaan suinpäin singota. Jos niitä jonnekin tuodaan joskus koeajettavaksi niin hyvin todennäköisesti juuri tänne Helsinkiin. Menisin kyllä viivana sinne.

pturunen
13.04.2016, 15.25
^^ siihen nähden, että tukit lähes joka toisen ketjun pähkäämisellä, niin on aihetta kommentoida (kirjoittamista ei voi estää). I rest my case. Sweet ignore...

Nana
13.04.2016, 16.04
^
Ahaha, anna mun kaikki kestää. Otan osaa. Montako kuukautta piti odottaa, että pääset sanomaan tuon, kun en ole aikoihin ehtinyt edes vilkaisemaan näitä?
No, onneksi odotus palkittiin viimein. Päivän kohokohta, kun pääsee sanomaan, että sinä speksaat taas.

Parru
13.04.2016, 19.37
Taattua fillarifoorumia taas kerran, surkuhupaisaa kertakaikkiaan kun ketjut alkaa jossain kohtaa muistuttaa enemmän suoli24:n vastaavia. Hyvä että näihin jaksaa asialliseen ja neuvovaan sävyyn vastailla asiaukot kuten elasto ja mehukatti, orc biker jne. Sekin varmaan loppuisi ja vähintäänkin julkinen ristiinnaulinta jos uskaltaisin täällä tunnustaa ajavani myös moottoripyörillä. Meinasi jo lipsahtaa johonkin altan postitie-lankaan, jossa kaikki motoristit on alkoholisoituneita luonnosta välittämättömiä terroristeja. Hupaisaa kun joskus nätisti moottorienduroa ajaessa eräskin succis pui nyrkkiä kohdatessa, ja myöhemmin samana päivänä kun itsellä ajopeli vaihtunut alla moottorittomaan niin morjestellaan niin iloisesti. Vaan tottahan ne tilastom*lkut pitää olla joka harrasteessa, eipä sillä. Kovin tuntuu vaan lokeroivaa olla meno tällä foorumilla. Ja joo, ei tarvi lukea eikä kirjottaa jos ahdistaa kovin, tiedetään. Hajanaisia huomioita vain. Kevyemmät kiekot kelpaisi itsellekin konaan, hinta ja kestävyys arveluttaa vaan. Ja joo, kyllä tahkolla on tullut nähtyä niin hullunkurisia virityksiä yksipyöräisistä lähtien että eiköhän tuollakin maaliin selviä hymy huulessa!

velib
13.04.2016, 20.50
Jos siitä Sportaxin Julianasta haluaa tarkempia mittoja, suosittelen soittamaan tai laittamaan sähköpostia Sportaxiin, eiköhän sieltä auteta.

Jhelen
13.04.2016, 23.10
Pieni varovainen kysymys Turkulaisille. Sattuuko ketään omistamaan Commencalin AM V3/4 ja vielä mieluiten koossa L? Alkaa olemaan harkinta aika ohi ja siirtyä pian kaupoille, mutta koko vielä arveluttaa. Oman pituuteni puolesta (185cm) menis L varsin mainiosti, mutta pitkäraajasena (inseam 92cm) alkaa mietityttämään olisko sittenkin XL parempi.

Jos jollain vaan sattuis olemaan kyseinen kulkupeli alla, niin mielelläni kokeilisin hieman istahtaa satulalle.

Tosin jos arvon foorumilaisista löytyy hahmo, jonka mitat on suurinpiirtein samaa kaliiberia vois heittää mua vinkillä.

Polun tukko
20.04.2016, 16.49
Topicin vaihto

Samuli-1
20.04.2016, 20.28
Oman pituuteni puolesta (185cm) menis L varsin mainiosti, mutta pitkäraajasena (inseam 92cm) alkaa mietityttämään olisko sittenkin XL parempi.

Mua on tää ihmettäny useemmassa koon valintaan liittyvässä keskustelussa. Kuinka paljo jalkojen pituus vaikuttaa rungon pituuden valintaan? Eikö tän tyyppisessä pyörässä enemmänki selän ja käsien (käsien pituus toki ehkä korreloi jossain määrin jalkojen pituutta, ns. pitkäraajaisuus?) pituudet vaikuta sopivan runkokoon valintaan?Pitkäjalkanen nostaa tolppansa ylemmäs, jolloin satula siirtyy taaemmas ja pidentää ajoasentoa, mut tämä toki vain istuessa ja satulaa onneks voi aina siirtää kiskoilla eteen päin. Ehkä pitkäjalkainen joutuu siirtämään tankoa suhteessa korkeemmalle, jolloin käytännön reach pienenee, mut aika vähän kuitenkin? Ns. attack positionissakin, kun jalat lähtee polkimilta takaviistoon, on pitkäjalkaisella lantio taaempana ja jos selkä on suhteessa lyhyempi, ni silloinki lyhyempi reach ois ko. henkilölle sopiva.

Kokeilemallahan se selviää parhaiten, mut näitä mietin. Ontuuko mun logiikka?

TimoF
20.04.2016, 21.39
Ontuuko mun logiikka?

Toivottavasti siun käsi paranee pian, pääset ajamaan eikä tarvi käyttää aikaansa moisen pohtimiseen :rolleyes:

mehukatti
21.04.2016, 11.38
Mun mielestä 185cm on on monilla rungoilla L:n ja XL:n välissä, eikä siinä ole mitään oikeeta ratkaisua vaan kyse on lähinnä makuasioista. Tosin joissain rungoissa kuten Konan Process 153:ssa XL-koko on sitten oikeesti pitkä ohjaamoltaan. :) Periaatteessa pitkillä jaloilla ja lyhyellä torsolla vois ehkä ajatella, että L olisi parempi?

pkka
23.04.2016, 10.58
Process 153 -16 vai Process 153 DL -15?
Hinta suunnilleen sama, deluxessa vissiin parempaa palikkaa kiinni? Runko pysynyt samana?

Yamppa
23.04.2016, 15.09
Itse ottaisin ehdottomasti dl:n jos hinta sama

pkka
23.04.2016, 18.56
Itse ottaisin ehdottomasti dl:n jos hinta sama

DL jäi käteen. Eka lenkki tehty, tykkäsin.

Yamppa
23.04.2016, 22.10
Itse himoitsin tuota dl:ää mutta oli niin kova hinta että otin silloin tavallisen. On ollut mieleinen sekin. Nousi tällevuodelle hinnat aika rajusti perusmallillakin.

Antti Kuitto
02.05.2016, 11.07
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13124719_10206308205488239_5734171923675526174_n.j pg?oh=f912b0455bd8fe02286463c43fe1757d&oe=57ABEDB5

Crosspostaus tuolta pyöräsi kuva -topikista, kun kuulunee enempi tänne....

Päivitin siis lenkkipyörää vähän tuoreemmaksi; hiilarifoxy XR Pikellä, SRAM X01, Shimanon M8000 jarrut, Easton Haven 35mm stemmi+kuitutanko, Reverb, Pron Falcon kuitupenkki ja hiilarikiekkoja odotellessa Racefacen turbinet kiekkoina. Painoa 12.3kg polkimilla.

Helkatin makee pyörä ajaa kolmen lenkin perusteella ja eilisellä lenkillä Veikkolaisen Karin perässä alamäkiä tykitellessä tuntui olevan kyllä ihan elementissään. Pienistä ennakkoluuloista huolimatta en ole kokenut tuota millään lailla kankeaksi myöskään hitaammassakin puunkierrossa, eli omaan käteen kyllä vaikuttaa olevan ihan timanttinen yleispyörä. Jos on koeajoon mahdollisuus, niin kannattaa käydä kyllä testaamassa. :)

Nana
29.05.2016, 00.22
Jos siitä Sportaxin Julianasta haluaa tarkempia mittoja, suosittelen soittamaan tai laittamaan sähköpostia Sportaxiin, eiköhän sieltä auteta.

Ai hitsi, tämä pääsi unhoittumaan. Pitääkin olla yhteyksissä sinne jos joskus sattuisivat täälläpäin pyörineen jopa käväisemään. Muutenkin pitää käydä vähän tsiigailemassa täpäreitä. Ei noista mitoista ota selvää, kun omassa miniTrekissäkin on 70mm stand over jos sen mittaa puolestavälistä yläputkea, vähän satulan edessä se taas on vain 62-63 taivutetun putken vuoksi.

stumpe
29.05.2016, 00.46
xs tai s-kokoinen Konan process 134 vois olla Nanalle passeli on meinaan liikkumavaraa vaakaputken päällä. :)

http://www.pinkbike.com/news/kona-process-134-review-2016.html

Tuossa vielä arvio..

Nana
29.05.2016, 08.13
^
No tuo on ollut harkinta-hatussa jo tovin. Pitänee mennä sitäkin tonnikeijua katsomaan. Lähtishän siitäkin väkisinkin joku gramma, kun tuo kilometrin pituinen tanko olis pakko ensitöiksi vaihtaa semmoiseen, mihin raajat riittäis ja mullahan ei ole kuin hiilaritanko enää jos tuon X-Calin myyn. ja ne kiekot tietty ja plussavaihtaja ja Deityn satulatolppa satuloineen.

Voi Jeesus, mikä mielikuva tuli yön valvoneena tuosta: Nana istumassa tyhjän kodin lattialla sylissään hiilaritanko, plussavaihtaja ja satulatolppa satuloineen, nojaten Crestin kiekkosettiin ilman fillaria. :eek:
Kai tää voidaan sit järjestää jotenkin silleen, et multa haetaan Cali vasta, kun uus fillari on jo täällä ja ajovalmiina etten tarttis terapiaistuntoja välissä?

Greycap
30.05.2016, 12.13
Voi Jeesus, mikä mielikuva tuli yön valvoneena tuosta: Nana istumassa tyhjän kodin lattialla sylissään hiilaritanko, plussavaihtaja ja satulatolppa satuloineen, nojaten Crestin kiekkosettiin ilman fillaria. :eek:
Kai tää voidaan sit järjestää jotenkin silleen, et multa haetaan Cali vasta, kun uus fillari on jo täällä ja ajovalmiina etten tarttis terapiaistuntoja välissä?

Saatan nyt missata jotain mutta mitäs jos sen vaikka laittaa myyntiin vasta sitten kun uuden puolesta on kaikki kunnossa? :seko:

Ja ehkä olen liikaa Fingerporia tässä matkan varrella lukenut mutta ekana tuli mieleen tuosta "tyhjän kodin lattialla" että ei kai se pyörän ostaja sentään huonekaluja vie mennessään...

Nana
30.05.2016, 12.38
^
Juu, juu, kysehän oli siis mielikuvasta, vieläpä toista vuorokautta valvoneena. Ei minulla unissakaan ole kaikki ihan loogista.
Edelliseen lisättäköön, että käteen jäisi toki myös Chesterin stemmi ja polkimet ja Odi AGt hiilaritangon päissä.
Hitsi, kun ton Konan varastosaldot näyttää taas tyhjää. Ei pääse kokeilemaan.

Ja kyllä, kun tuo Cali tuosta lähtee niin kyllä siihen jää iso tyhjä tila täytettäväksi, melkoiset saappaat astua seuraavalla, on siihen jotenkin niin kiintynyt, kun se on ainoana pyöränä ollut mukana vähän kaikkialla.

Jani Mahonen
30.05.2016, 17.59
^ no minä kyllä itsekseni repesin alkuperäiselle mielikuvalle :D

Odottakaa
30.05.2016, 21.22
^
No tuo on ollut harkinta-hatussa jo tovin. Pitänee mennä sitäkin tonnikeijua katsomaan. Lähtishän siitäkin väkisinkin joku gramma, kun tuo kilometrin pituinen tanko olis pakko ensitöiksi vaihtaa semmoiseen, mihin raajat riittäis ja mullahan ei ole kuin hiilaritanko enää jos tuon X-Calin myyn. ja ne kiekot tietty ja plussavaihtaja ja Deityn satulatolppa satuloineen.

Mä en ymmärrä tuota sun tonnikeiju pelkoa ;) Tuon konan ilmoitettu paino M-koossa 13.2kg
Katy Winton on 1m 59cm pitkä ja ajaa Trek Slash 9.9 hiilikuitupyörällä ja se painaa 13.3kg :)
https://youtu.be/Pvh2khiBkvg?t=3m53s

Nana
30.05.2016, 23.07
^Niin ja hänhän ei tietenkään aja hissienskaa alamäkeen? :rolleyes: Taitaa neidolta löytyä kevyempää kulkinetta sinne, missä kiipeillään kukkulalta kukkulalle, jos semmoista harrastaa. Kyllä se vaan tämänkokoisilla vaikuttaa siihen, miten sillä pyörällä jaksaa ajella jos se on painava. Isommilla hepuilla ei niinkään jos ei kisaa, ellei nyt jollain 30kg kulkineella ajele.
Mutta siis ei noi oikein mikään (lukuunottamatta ehkä Pivottia) katselemistani ole kevyitä, joten sitä keventelyä harrastellaan sitten todennäköisesti niillä kiekoilla, tangoilla sun muilla, mitä käteen jää Trekistä.

Meil on täällä keskuspuistossa sitäpaitsi ihan järkyn huonosti toimiva hissikuljetuspalvelu. Joka ylämäessä haen katseellani hissipistettä, valmiina hyppäämään kyytiin, mutta ne on jemmattu niin taitavasti, että joudun ihan itse polkemaan ylös asti. Ja seuraavan nyppylän kohdalla taas sama juttu. Tosi bad service. Se on palautteen paikka.

HC Andersen
30.05.2016, 23.53
Keskuspuistossa on niitä kuuluisia tähtiportteja (luulet olevasi jossain kohta huomaat olevasi jossain aivan muualla) jotka kuljettaa pahaa avistamatonta kulkijaa minne sattuu, on taito löytää ne jotka johtaa ylämäen päälle...

Nana
31.05.2016, 00.39
^ Niin on, niitä on jokapaikassa. Olen ihan tasaisesti eksyksissä aina, luullen vain hetkittäin paikantaneeni sijaintini, mutta tajuten taas hetken päästä olevani ihan muualla.

Greycap
31.05.2016, 00.54
Onhan se totta että kyllä sen itsekin huomaa ylämäkeen vääntäessä onko alla 10,5 kg vai 13,5 kg pyörä vaikkei kokonaismassan kohdalla puhuta kuin alle 5% erosta mutta kuitenkin. Tosin tuossa omassa verrokkiparissa nyt on erona melkein kaikki muukin kuin pelkkä paino... no joka tapauksessa, en silti välttämättä tekisi päätöstä painon perusteella ellei kaikki muu ole vertailukelpoista tai painoero tosi iso. Jollain kilolla ei ole mitään väliä (olen niin heinäkeppi itsekin että uskallan tuon sanoa) varsinkaan jos se painavampi pyörä on jostain muusta syystä parempi käsitellä. Sitten jos mennään tuonne kolmen kilon luokkaan niin on jo kysyttävä että mitä toisessa on tehty väärin jos lisäpainolla ei saavuteta jotain selvästi havaittavaa etua kuten puolta pidempiä joustoja tai muuta mukavaa.

Oma juttunsa on sitten tietysti hinta. Nyrkkisääntöhän taisi olla että euro per gramma on vielä ihan jees, onko sitten järkevää maksaa tonni enemmän siitä että pyörä on kilon kevyempi jää jokaisen itsensä päätettäväksi.

pturunen
04.06.2016, 23.46
Pivotin Switchblade tulee olemaan kova luu enskassa. Jopas osaa olla kuumottava pyörä. Odotan Spessun vastausta 29"/27.5+ kumit syövän pyörän suhteen, nyt kun Cruzi ja Pivot molemmat ovat julkaisseet 150/135mm joustavat iteraationsa. Pivotti syö vielä 160mm keulan ja on uudella 157 boostilla, johon mahtuu 3,25" gumes taaksekin.

Samuli-1
05.06.2016, 00.35
Odotan Spessun vastausta 29"/27.5+ kumit syövän pyörän suhteen, nyt kun Cruzi ja Pivot molemmat ovat julkaisseet 150/135mm joustavat...

Eikös tuo Stumpjumper 6Fattie söis myös 29-kiekkoja? Vai odotteletko tänä vuonna julkaistavan Enduron tulevan myös plussaversiona?

Loook
05.06.2016, 10.28
Eikös tuo Stumpjumper 6Fattie söis myös 29-kiekkoja? Vai odotteletko tänä vuonna julkaistavan Enduron tulevan myös plussaversiona?

Kyllä syö. Keväällä kokeilin pikaisesti 6fattiessä Bontragerin boost-navallisia 29er kiekkoja, joissa oli 2,1" sirkkelin terät renkaina ja kyllä sinne muistaakseni jäi hyvin tilaa vähän leveämmällekin renkaalle.

pturunen
05.06.2016, 18.33
Kaiken järjen mukaan Enduroon tulisi plussa-versio, kun kerran jengi niitä koko ajan muuttaa jo nyt plussiksi.

AJR
05.06.2016, 23.58
Polttelee polttelee...

Viimeset 4v oon huristellut Spessun Enduro Compilla (2010) eikä omissa ajoissa oikeen siitäkään oo löytyny mitään pahaa sanottavaa, mutta 6v vanha malli... Eli pitäisköhän käydä kaupoilla. All-in-one menopeli ois tähtäimessä millä ajelen kaikki ajot: peräkärryn veto, työmatkat, hki:in keskuspuiston polut, pidemmät metsäajelut ja vielä kaupan päälle tulee jokusen kerran kesässä käytyä bikeparkeissa. Spessua ennen oli käytössä Radon 100m joustolla eli kauheesti ei ole kokemuksia erilaisista fillareista. Spessun sain aikoinani reippaaseen aleen eli siinä ei tarttenu hintaa harmitella. Nyt uudet Spessut maksaa maltaita eli joutuu etsimään vaihtoehtoja. Vähän on myös hakusessa kannattaako tähyillä kohteita mihin menee 27.5+ ja 29 vai pelkkä 29 vai pelkkä 27.5 vai pelkkä 27.5+. :)

Se siitä alustuksesta. Kiikarissa on tällä hetkellä YT:n Capra ja kenties myös Jeffsy. Capra on varmaan passeli eikä hirveästi(?) eroa nykyisestä Endurosta ihan kauheesti, kai. Jeffsyssä mua mietityttää se, että kuinka paljon ketterämpi se ois kuin Capra ja nykyinen Enduro. Jeffsyn mainosklipissä pyörä ainakin kulkee ihan nätisti. :) Omat taidothan näitten pelien kanssa tulee joka tapauksessa ekana vastaan... Capran saan varmaankin testiajoon lähitulevaisuudessa. Tietääkö ketään onko jollakulla pk-seudulla Jeffsyä lainata pariks tunniks? Pituutta mulla on 180cm eli Jeffsyn L on se oikea koko.

Tiiä sitten jaksanko odotella uusinta Spessun Enduroa ja kannattaako, kun senkin hinta on lähempänä 4k kuin 3k...

- Antti

eki15
06.06.2016, 01.02
Onhan se totta että kyllä sen itsekin huomaa ylämäkeen vääntäessä onko alla 10,5 kg vai 13,5 kg pyörä vaikkei kokonaismassan kohdalla puhuta kuin alle 5% erosta mutta kuitenkin. Tosin tuossa omassa verrokkiparissa nyt on erona melkein kaikki muukin kuin pelkkä paino... no joka tapauksessa, en silti välttämättä tekisi päätöstä painon perusteella ellei kaikki muu ole vertailukelpoista tai painoero tosi iso. Jollain kilolla ei ole mitään väliä (olen niin heinäkeppi itsekin että uskallan tuon sanoa) varsinkaan jos se painavampi pyörä on jostain muusta syystä parempi käsitellä. Sitten jos mennään tuonne kolmen kilon luokkaan niin on jo kysyttävä että mitä toisessa on tehty väärin jos lisäpainolla ei saavuteta jotain selvästi havaittavaa etua kuten puolta pidempiä joustoja tai muuta mukavaa.

Oma juttunsa on sitten tietysti hinta. Nyrkkisääntöhän taisi olla että euro per gramma on vielä ihan jees, onko sitten järkevää maksaa tonni enemmän siitä että pyörä on kilon kevyempi jää jokaisen itsensä päätettäväksi.

Tulee aika kalliiksi pyörä jos 1€ per 1g esim 13kg pyörä olis 13 000g niin 13k€ en tiedä ymmärsinkö väärin

pturunen
06.06.2016, 01.05
Ymmärsit. Tuo euron gramma kevennyksen hinta tulee vastaan kun pyörän hinta on selvästi keskitasoa korkeampi ja osat jo valmiiksi kevyempiä.

Tässä tarkoitetaan sitä, kun lähdetään keventämään lisää jo valmiiksi kevyestä pyörästä. Tällöin kevyemmät osat ovat kuitua/titaania ja hinta aiempaa kevyemmälle osalle on kova. Esim. 12 kg enskapyörästä kevennys 11 kg alkaa kustantamaan tonnin, joka tulee vaikka aluvanteista kuituvanteisiin siirtymällä.

miumau
06.06.2016, 23.36
Sain pari viikkoa sitten helmikuussa tilaamani Pole Evolink 150:sen. Se on ihan käsittämättömän hyvä. Alaspäin sillä uskaltaa ajaa lujempaa kuin DH-pyörällä (Intense 951), joka minulla oli aiemmin ja ylöspäin se kiipeä paremmin kuin yksikään trailipyörä, jolla olen ajanut. Toki xc-pyörät kiipeävät vauhdikkaammin, mutta teknisen ylämäen tuolla kyllä pääsee paremmin. Etupään pito on suorastaan tyrmäävän hyvä eikä peräpään pidossakaan ole valittamista. Pyörä on pitkä ja loiva, mutta ajossa sitä ei huomaa ollenkaan enkä ole ainakaan vielä jäänyt konkeliin yhteenkään mutkaan pyörän pituuden takia:).
Kävin myös koittamassa sillä hissipyöräilyä ja eipä tullut dh-pyörää ikävä. Renkaat on tällä hetkellä NN 2.8 joten kivet ja juuret eivät paljoa häiritse. Keulana on DVO Diamond ja tuo NN 2.8 sopii siihen hyvin, sopisi ehkä jopa 3.0 versiokin. Taakse menisi varmasti ainakin 3.25 ehkä jopa suurempikin. Niin eikä ole mitään boosteja kummassakaan päässä vaan ihan tavan 100/15 ja 142/12 mitoitukset.
Ostin sen ihan trailipyöräksi enkä sillä mihinkään kisaan ajatellut mennä, mutta jos joku harkitsee uutta enduropyörää niin kannatta jokin noista Poleista käydä koeajamassa.

nikomattiantero
07.06.2016, 22.02
Moro.

Uuden enskapyörän osto olisi edessä. Aikaisempana pyörinä on ollut Specialized Stumpjumpper comp lenkkipyöränä ja Trek session 88 bikeparkkeihin. Loukkaantumisen takia hankkiuduin molemmista eroon ja nyt tulisikin kaikki ajot suorittaa samalla pyörällä. Ajo tulee olemaan pääsääntöisesti alamäkipainotteista enskaa sekä bikeparkkia. Aina ei kuitenkaan pääse bikeparkkeihin ajelemaan jolloin tulee poljettua myös ihan metsäpoluilla.
Budjetti on noin 3700€ ja miellessä onkin ollut joko Specialized Enduro comp, Commencal Meta AM V4 Race, tai Orange Alpine 160 pro. Kysymys kuuluukin mitä kyseisistä pyöristä suosittelisitte minuille vai olisiko joku muu vielä parempi vaihtoehto?

Jani Mahonen
07.06.2016, 22.44
Orange on noista klassikko, ei voi mennä vikaan. Enduro heti kakkosena ja Meta pitää perää.

Lähetetty Tapatalkista, pahoittelen kirotusvirheitä.

Polun tukko
08.06.2016, 08.22
Sanokaas nyt.Konan process 153 pyörään olen yläpuolista ohjuria hankkimassa.Keskiön ympärillä on iscg05 kiinnitys,mutta chainstayssa on myös,mitä ilmeisemmin etuvaihtajalle kiinnitys paikka.
Meneekö tuohon chainstayhin e-type? E-type olisi hyvä kun ei tarvitse kampia irroittaa jos ohjurin haluaakin pois.

kauris
08.06.2016, 08.51
Orange on noista klassikko, ei voi mennä vikaan. Enduro heti kakkosena ja Meta pitää perää.

Orangessa mietityttää vain se, että sitä on kehuttu jo tyyliin 10 vuotta. Onko se pysynyt ajan hermolla kehityksessä vai oliko se valmiiksi uusimpiin pyöriinkin verrattuna täydellinen? Itselläni on jo about 8 vuotta vanha meta alkuperäisellä takaiskarillakin vielä ja epäilen, että tän hetken pyörät on samassa hintaluokassa aikasta lailla parempia. Mutta ei auta mennä kokeilemaan, koska nyt ei ole oikein varaa päivittää.

eki_boomer
08.06.2016, 10.18
Moro.

Uuden enskapyörän osto olisi edessä. Aikaisempana pyörinä on ollut Specialized Stumpjumpper comp lenkkipyöränä ja Trek session 88 bikeparkkeihin. Loukkaantumisen takia hankkiuduin molemmista eroon ja nyt tulisikin kaikki ajot suorittaa samalla pyörällä. Ajo tulee olemaan pääsääntöisesti alamäkipainotteista enskaa sekä bikeparkkia. Aina ei kuitenkaan pääse bikeparkkeihin ajelemaan jolloin tulee poljettua myös ihan metsäpoluilla.
Budjetti on noin 3700€ ja miellessä onkin ollut joko Specialized Enduro comp, Commencal Meta AM V4 Race, tai Orange Alpine 160 pro. Kysymys kuuluukin mitä kyseisistä pyöristä suosittelisitte minuille vai olisiko joku muu vielä parempi vaihtoehto?

Miten olisi Devinci Spartan?

http://www.ridemore.fi/devinci-spartan-

AJR
08.06.2016, 10.36
Onkohan Endurosta tulossa ens vuonna uudempi painos missä joustoa on vähän koroteltu ja varmaan + koon renkaat mahtuu paremmin? Mountainbikeshopissa on vissiin jotain 2015 Enduro-malleja alessa mikäli "vanhat" kelpaa.

pturunen
08.06.2016, 10.37
^oliko hakusessa 29" vai 27.5"? Jos 29" niin äänestän Spessua. Tai miten olisi 27.5+? Siinä saattaisi olla eniten yleispyörää tarjolla ja viimeisimmissä enskakisoissa 27.5+:lla on sijoituttu hyvin. Uskon sen olevan tulevaisuutta ja uutta mankelia hankittaessa kannattaa tuumia tuokin puoli loppuun.

Samuli-1
08.06.2016, 11.22
Onkohan Endurosta tulossa ens vuonna uudempi painos missä joustoa on vähän koroteltu ja varmaan + koon renkaat mahtuu paremmin? Mountainbikeshopissa on vissiin jotain 2015 Enduro-malleja alessa mikäli "vanhat" kelpaa.

Tässä kesän aikana sitä uutta Enskaa oltais vissii odottelemassa. Spekseistä ei oo tainnu tihkua juuri mitään, paitsi että jousitusratkaisu ois ehkä menossa ihan uusiksi.

Nykyiseenkin 29:n mahtuu 2.8" -rengas, mut ei 3.0".

nikomattiantero
08.06.2016, 12.34
Kiitoksia vastauksista! Olen kallistumassa joko Devincin spartaan tai Specializedin Enduro comppiin, koska ne tuntuisivat vastaamaan parhaiten omaan tarpeeseen ja niitä löytyy helposti M kokoisena koeajoon. 27,5" on hakusessa, koska mielestäni 29" tekee pyörästä hieman kankean kovemmissa vauhdeissa bikeparkeissa (jos kovemman vauhdin joskus sattuu saavuttamaan). Voi olla toki etten vain osaa kuskata kaksysiä.

pturunen
08.06.2016, 13.57
^Spessun Endurosta on moni sanonut, että toimii paremmin 29"-versiona. Tuo on saanut eniten kiitosta nimenomaan sen kyvystä saada nopeus päälle ja pitää se. Plussagumeksien laittamisen hinta on, että BB laskee pari senttiä ja alkuun kammet paukkuvat kiville.

eki_boomer
08.06.2016, 15.49
27,5+ vois olla "nykyaikaisempi"

http://www.ridemore.fi/devinci-hendrix

Janmppa
08.06.2016, 16.08
27,5+ vois olla "nykyaikaisempi"

http://www.ridemore.fi/devinci-hendrix

Miksi tuossa on XC haarukka? Eikä hissitolppaa.

eki_boomer
08.06.2016, 16.17
Miksi tuossa on XC haarukka? Eikä hissitolppaa.

Hyvä huomio, lienee enemmän Trail käyttöön suunnattu.

pturunen
08.06.2016, 16.34
Hissitolpan puutteen voin tuossa irvistäen ymmärtää, jos tarkoituksena on budjettipyörä. 120 mm Reba on aika käsittämätön ratkaisu, kun kilpailijat tarjoavat 150 mm FOx36/150 mm Pike -keulan.

Kalle H
08.06.2016, 21.58
Hissitolpan puutteen voin tuossa irvistäen ymmärtää, jos tarkoituksena on budjettipyörä. 120 mm Reba on aika käsittämätön ratkaisu, kun kilpailijat tarjoavat 150 mm FOx36/150 mm Pike -keulan.
Olen noita 27+ pyöriäkin jonkun aikaa katsellut. Kuka tarjoaa tuota fox36/pike keulaa tuossa alle 3500€ hintaluokassa? Monesti noissa on just noita kevyempiä traili keuloja.

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk

pturunen
08.06.2016, 22.22
Sorry, en tarkoittanut erityisesti tuossa hintaluokassa, vaan hiljattain 27.5+ yleishöyliä julkaiseita valmistajia (Spessu, Pivot, Cruzi jne). Oletettavasti noistakin tulee alumiiniset versiot järkevämpään hintaan piakkoin saataville.

Samuli-1
09.06.2016, 23.18
^Spessun Endurosta on moni sanonut, että toimii paremmin 29"-versiona. Tuo on saanut eniten kiitosta nimenomaan sen kyvystä saada nopeus päälle ja pitää se. Plussagumeksien laittamisen hinta on, että BB laskee pari senttiä ja alkuun kammet paukkuvat kiville.

Joo, 29 toimii, varsinki ku on vauhtia. Itellä ollu 650b:n iskarikiinnike melkein koko ajan, mikä siis laskee keskiötä aika reilusti ja loiventaa keulakulmaa. Kammet on 170 mm ja aika leveet flättipolkimet. Ihan huoletta saa kyllä ajella, kun ees vähä kattelee, missä kohtaa polkee ja missä ei.

jumittaja
12.06.2016, 16.37
Oisko kellään kokemusta kyseisistä pyöristä tai suosituksia antaa? Tarkotuksena siis ois noin parin tonnin hinnoissa pyörivä eskapyörä, jolla vois dh-hommia myös harvakseltaan käydä koittelemassa... jos sellasta pyörää nyt on olemassa tohon hintaan.

http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-swoop-170-8.0-465490

https://www.canyon.com/fi/gravity/torque-ex/torque-ex-gapstar.html

https://www.canyon.com/fi/mtb/spectral/spectral-al-5-0.html

alteregoni
12.06.2016, 19.19
No ensi alkuun Spectral noista aivan eri tyyppinen, enemmän traili ajoon tehty. Torquen ja Swoopin ottaisin vain alamäki käyttöön poislukien satunnaiset mäen ylös polkemiset. Saattaisi olla aika raskaita yleiskäyttöön. Näistä Swoop:ssa modernimpi geo. Tuossa best of both worlds (http://vitusbikes.com/products/sommet-vr-2016/) ehdotus. Osuisi tuohon kategorioiden väliin.

Janmppa
12.06.2016, 20.26
Halvin Yt capra myös yksi vaihtoehto: https://www.yt-industries.com/en/detail/index/sArticle/541/sCategory/92
L-koko myyty jo loppuun, joten suosittu malli on.

Liikuva shikaani
13.06.2016, 00.00
Mulla on tämä http://www.radon-bikes.de/en/bikes-2016/mountainbike/all-mountain/slide-275/slide-150-80-hd/ Ja olen tykännyt, en sitten tiedä miten DH kelpoinen on mutta muuten tuntuu hinta/laatusuhteeltaan pätevältä jokapaikan höylältä ja on aavistuksen kevyempi kuin monet vaastaavat.

jumittaja
13.06.2016, 12.34
Hölmöjä kysymyksiä, mutta miksi toi vitus on kevyempi polkea kun esim. toi radon swoop?
Capra oli mielenkiintosen olonen tuttavuus myös. Näyttäis olevan toi S-koko tulossa vasta joskus syssymmällä. Oli suositeltu tuolla S-kokoa 160 - 174cm polkijoille ja itellä mittaa se huimat 173 cm.

sakkeJKL
13.06.2016, 14.46
Hölmöjä kysymyksiä, mutta miksi toi vitus on kevyempi polkea kun esim. toi radon swoop?
Capra oli mielenkiintosen olonen tuttavuus myös. Näyttäis olevan toi S-koko tulossa vasta joskus syssymmällä. Oli suositeltu tuolla S-kokoa 160 - 174cm polkijoille ja itellä mittaa se huimat 173 cm.

vitus tarkoitettu enskaan joskin menee varmasti ihan hyvin suomi dh:ssa, swoop on suoraan dh peli ja eroina mm. eri välitykset, painavemmat/kestävemmät komponentit ja enempi joustoa.

kannattaa olla rehellinen itselleen millaiseen ajoon pyörä tulee, jos on tarkoitus polkea niin ehdottomasti suosittelisin enduroa jolla varmasti pärjää myös bike parkissa. jos taas pelkkään hissipyöräilyyn/työntäen ylös hymyssä suin alas settiin niin silloin käy ihan dh peli.

katselisin vähän käytettyä jälkimmäisessä tapauksessa..

jumittaja
13.06.2016, 20.48
Tuolla Radonin sivuilla kyllä lukee, että ois kyseessä enduro pyörä, tai "superenduro". Painoakin näyttäisi olevan vaan puol kiloa enemmän kun vituksessa ja eikös nuo osatkin ole aika perus palikoita? Nuo välitykset näyttäis kyllä olevan tosiaan erilaiset. Kiitos jo tässä vaiheessa kaikille vinkeistä ja opastuksesta!

alteregoni
13.06.2016, 21.32
Myös geometriat vaikuttaa polkemiseen, kuten joustomatkat. Ja myös jousituksen toiminnan suunnittelussa otetaan huomioon millaiseen käytöön fillaria kohdennetaan. Ei kannata tuijotella pelkkiä pyörien painoja. Tuo Swoop on mun mielestä kyllä freeride pyörä, mutta se ei vaan ole kovin trendikäs markkinointi nimi tällä hetkellä, kun taikasana "enduro" taas on kuuminta shittiä ikinä.

pturunen
14.06.2016, 09.54
Älä nyt, eilen Lehikoinen valisti Mavic Ride Dayssa enduropyörän olevan do-it-all -pyörä.

alteregoni
14.06.2016, 11.14
No ensi alkuun Spectral noista aivan eri tyyppinen, enemmän traili ajoon tehty. Torquen ja Swoopin ottaisin vain alamäki käyttöön poislukien satunnaiset mäen ylös polkemiset. Saattaisi olla aika raskaita yleiskäyttöön. Näistä Swoop:ssa modernimpi geo. Tuossa best of both worlds (http://vitusbikes.com/products/sommet-vr-2016/) ehdotus. Osuisi tuohon kategorioiden väliin.

Niin minäkin....

Hazzu
14.06.2016, 11.21

Itselle ei sattunut silmiin mitään miksi toi swoop170 olisi jotenkin heikko polkemisessa. Ihan nyky-enduro geo ja osat. Kai ne on Radonilla ajatellu et tehdään Sliden rinnalle vähän enemmän alamäestä tykkäävä peli joka ei vielä ihan täysverinen deehoo ole. Se kumpi on parempi polkea: vitus vai swoop selviäisi vain testaamalla. Toinen juttu on myös se, tarviiko Suomessa oikein missään joustoa 170 kun 135 joustavallakin ajellaan kympin sakkiin dh-kisoissa.

Samuli-1
14.06.2016, 22.29
Toinen juttu on myös se, tarviiko Suomessa oikein missään joustoa 170 kun 135 joustavallakin ajellaan kympin sakkiin dh-kisoissa.
Tarvii jos kokee tarvitsevansa. Antaahan se jousto ainakin itseluottamusta moneen juttuun, eikä tarvi pyöränkään puolesta surra niin paljoa. Ja sit toi Kokonniemen rata (tai kympin sakki nykyisillä osanottajamäärillä) ei varmaan oo hyvä esimerkki siitä, minkälaista joustoa jossain muualla vois tarvita tai haluta.

Hazzu
14.06.2016, 22.51
Tarvii jos kokee tarvitsevansa. Antaahan se jousto ainakin itseluottamusta moneen juttuun, eikä tarvi pyöränkään puolesta surra niin paljoa. Ja sit toi Kokonniemen rata (tai kympin sakki nykyisillä osanottajamäärillä) ei varmaan oo hyvä esimerkki siitä, minkälaista joustoa jossain muualla vois tarvita tai haluta.

Tuo on totta... tarvii jos kokee tarvitsevansa. Juurikin tämän takia itsellä on liikaakin joustoa kun joskus koin tarvitsevani. Mun mielestä tuo dh vähäjoustoisella oli varsin hyvä esimerkki siitä ettei tarvi pelätä etteikö vähemmälläkin pärjäisi. Ei siellä kuitenkaan hiljaa ajettu vaikka rata ei toisessakaan osakilpailussa kovin paha tainnut olla. Eka taidettiin voittaa enduro-pyörällä. Pointtihan oli että vähemmälläkin pärjää Suomessa... ellei tosiaan tunne tarvitsevansa. Toisaalta myös ei se 160 tai 170 milliä joustoa tee pyörästä huonoa poljettavaa tai jotenkin huonompaa pienessä mäessä joten ei niistä ylimääräisistä senteistä välttis haittaa ole.

NikHa
20.06.2016, 00.13
Taitokompensaatiotahan (joustoa) pitää olla sen verran kun omistajan taidot vaatii. Ite olen niin paska ajamaan alamäkeen että on pitäny laittaa ihan liian isojoustoinen ja järeärenkainen pyörä peruslenkkeilyyn. Nousuissa ja tasasella reenaan reisiä ja alamäessä saa töhökin pitää hauskaa kun pyörä korjaa virheet.

alteregoni
20.06.2016, 11.27
Komppaan NikHaa. Se on kiva vaan jyrätä kaiken yli, kun ei osaa hyppiä tms. ja etsiä optimaalista ajolinjaa. Itse selitän että: "mulla agressiivinen ajotyyli" :cool:. Kaikki joustot tulee imuroitua mitä pyörässä on käytössä.

elasto
20.06.2016, 12.13
Taitokompensaatiotahan (joustoa) pitää olla sen verran kun omistajan taidot vaatii. Ite olen niin paska ajamaan alamäkeen että on pitäny laittaa ihan liian isojoustoinen ja järeärenkainen pyörä peruslenkkeilyyn. Nousuissa ja tasasella reenaan reisiä ja alamäessä saa töhökin pitää hauskaa kun pyörä korjaa virheet.

Komppaan NikHaa. Se on kiva vaan jyrätä kaiken yli, kun ei osaa hyppiä tms. ja etsiä optimaalista ajolinjaa. Itse selitän että: "mulla agressiivinen ajotyyli" :cool:. Kaikki joustot tulee imuroitua mitä pyörässä on käytössä.

Haha, näähän kuulostaa harvinaisen tutulta! :D

T. Strive CF traili-ajossa

pturunen
20.06.2016, 12.14
^sama. Muutos 140>160mm muutti oman ajamisen täysin (tosin Revelation>Pike vaikutti asiaan myös). Isoin muutos on siinä, että henkinen kantti kasvoi keulan myötä. Piken kanssa pystyy haastamaan itseään enemmän ja oppii ajamalla aikaisempaa vaikempia paikkoja. On tuo iso josto pelastanut myös usealta otb:lta, joka sekin lisää varmuutta ajamiseen. Revelationissa oli lukitus, mutta en koe Piken notkumista poljettaessa niin häiritsevänä etteikö sen hankkiminen kannattaisi.

zipo
20.06.2016, 16.34
Ööö piti oikein testata nykyaikaista täysjoustoa.En tiedä endurosta mitään kuhan rullailen takapihan metsikössä.
Spedu nappas 2 kertaa tonttiin,matala bb vaati hieman totuttelua mutta ihan jees laite.
Tämä:Trek Fuel EX 9.8 27.5+
http://ep1.pinkbike.org/p5pb13624758/p5pb13624758.jpg

t3mppu
22.06.2016, 14.37
^sama. Muutos 140>160mm muutti oman ajamisen täysin (tosin Revelation>Pike vaikutti asiaan myös). Isoin muutos on siinä, että henkinen kantti kasvoi keulan myötä. Piken kanssa pystyy haastamaan itseään enemmän ja oppii ajamalla aikaisempaa vaikempia paikkoja. On tuo iso josto pelastanut myös usealta otb:lta, joka sekin lisää varmuutta ajamiseen. Revelationissa oli lukitus, mutta en koe Piken notkumista poljettaessa niin häiritsevänä etteikö sen hankkiminen kannattaisi.
Eikös Pikessä saa (hitaan)vaimennuksen säädöillä korvattua tuota lukitusta?

Mä oon kans vähän samoilla linjoilla, että ison jouston anteeksiantavuus tuo henkistä tukea ajaa kovempaa ja pahempiin paikkoihin.

Itse ajelen aika pitkälti 50/60 jaolla 26" 170/160mm enskalla ja 120mm xc 29er jäykkäperällä.

Enskalla löytyy hienosti niitä "ai tästäkin pystyi ajamaan" ja sitten sillä varmuudella myöhemmin samasta paikasta jäykkäperällä.

(xc) Jäykkäperällä oppii sitten taas katsomaan riittävästi eteensä ja edes vähän niitä ajolinjoja, kun ei vaan voi pommittaa kaikkeen täysiä päin.

Sitten siirretään nämä huomiot taas enskalla ajoon ja sillä voikin päästellä vielä kovempaa.

Näin syntyy näppärä noidankehä omien ajotaitojen kehittämiseen :)

pturunen
22.06.2016, 17.58
Taitaa olla niin, että Pike RC:sta puuttuu tuo hidas vaimennus. Pitää tutkia tarkemmin, mutta niin muistelen.

Tuume
22.06.2016, 18.20
Kyllä Pike RC:ssä on reilu 10-portainen sisäänvaimennuksen säätö, joka suljettuna jo lähes vastaa lukitusta. Melko epäkäytännöllistä kuitenkin sotkea vaivalla etsityt oikeat LSC säädöt yhden ylämäen takia, minkä takia RCT3 mallissa onkin lisäksi pikavalintaiset pedal ja lockout säädöt.

pturunen
22.06.2016, 18.28
^en itsekään kovinkaan mielellään koske tuohon säätöön.

Nana
22.06.2016, 19.25
Spessun Rhyme koemaistettu s-koossa. Hyvältähän tuo maistui.
Piakkoin saman testaus Xs:nä.
Nyt olis tosi kova sana päästä koeponnistamaan Kona Process 134(tai 134DL) perään ja esim Giant Trance 2LTD, joka hyvällä tuurilla saattaisi onnistuakin löytymään.
Onhan tommonen 150mm joustava täpäri taas "hieman" eri tuntuinen, kuin oma Caliiperi. Sen verran taas täpäreissä taukoa ollut, että oli vaikeuksia lyhyellä koeretkellä malttaa polkea normaalisti eteenpäin. Teki mieli vain pumpata takapäätä jokavälissä, pomppia paikallaan ja muuten hölmöillä takajouston kanssa.
Joku viitseliäs voisi vaikka vähän vertailla näitä keskenään geon, osien yms. suhteen, vaikka merkittävä paino tulleekin koeajolle ja yleiselle fiilikselle pyörästä sitä pyöritellessä, katsellessa ja ajellessa.

Mannavelli
23.06.2016, 10.21
Toi RC Pike on aivan yhtä helppo vetäistä jäykäksi kuin CTD. Sen kun vääntää myötäpäivään täydet yhdellä pienellä liikkeellä. Ja takaisin saman homma. Mulla on siinä varmaankin nelisen naksua vaimennusta aina ja sen saa siihen asentoon yhtä helposti väännettyä takaisin. Joskin harvemmin tuohon on mitään tarvetta koskea.

elasto
23.06.2016, 11.40
Eikös Pikessä saa (hitaan)vaimennuksen säädöillä korvattua tuota lukitusta?

Mä oon kans vähän samoilla linjoilla, että ison jouston anteeksiantavuus tuo henkistä tukea ajaa kovempaa ja pahempiin paikkoihin.

Itse ajelen aika pitkälti 50/60 jaolla 26" 170/160mm enskalla ja 120mm xc 29er jäykkäperällä.

Enskalla löytyy hienosti niitä "ai tästäkin pystyi ajamaan" ja sitten sillä varmuudella myöhemmin samasta paikasta jäykkäperällä.

(xc) Jäykkäperällä oppii sitten taas katsomaan riittävästi eteensä ja edes vähän niitä ajolinjoja, kun ei vaan voi pommittaa kaikkeen täysiä päin.

Sitten siirretään nämä huomiot taas enskalla ajoon ja sillä voikin päästellä vielä kovempaa.

Näin syntyy näppärä noidankehä omien ajotaitojen kehittämiseen :)

Mulla on myös enduro-pyörän kaverina xc-jäykkäperä ja täysin samat ajatukset tuosta ajotaitojen kehittämisestä!

Polun tukko
23.06.2016, 12.53
Kona tuli myytyä. Strive 9.0cf racea odottellaan saapuvaksi.

Hazzu
28.06.2016, 13.46
Siitä Swoopista: https://dirtmountainbike.com/bike-reviews/trail-enduro-bikes/radon-swoop-170-top-dog.html

tekkanine
30.06.2016, 09.17
Kaksi pyörää joista olen kiinnostunut. Canyon strive AL 6.0 Race ja Orange alpine 160. Kumpi nuista kannattais valita? Vai ei kumpaakaan? Orangen crush löytyy jo tallista joten orange on tuttu merkki. Toisaalta tuo canyon on ehkä vähän sporttisemman näköinen.

Pyörien linkit:
https://www.orangebikes.co.uk/bikes/alpine-160-pro

https://www.canyon.com/fi/mtb/strive/2016/strive-al-6-0-race.html

JackOja
30.06.2016, 10.16
Polygon Colossus. Vaikea sanoa onko tuo hieno vai ei. Mut ei varmaan tulis joka puskan takaa vastaan :)

https://polygoneeimages.s3.amazonaws.com/images/18178/col_n9_xtr_prime_orange.jpg

pturunen
30.06.2016, 10.24
^onko tuo taas joku saksalainen viritys?

JackOja
30.06.2016, 10.35
Ilmeisesti: http://www.polygonbikes.com/ww

alteregoni
30.06.2016, 12.00
Ei vaan Malesiasta muistaakseni, tai jostain muualta päin Aasiaa

Edit: Näköjään Indonesiasta: http://www.bicyclingnewsasia.com/en/features/38-general/503-industry-insider-polygon-bicycles

Joo en kanssa tiedä onko nuo hienoja vai ei....Move and go (http://www.movego.fi/tuotteet.html) myy Suomessa

Tuovat mieleen kyllä Marinin vanhat mallit: http://www.sicklines.com/gallery/showphoto.php/photo/5091/title/2008-marin-wolf-ridge/cat/675

alteregoni
30.06.2016, 12.23
Kaksi pyörää joista olen kiinnostunut. Canyon strive AL 6.0 Race ja Orange alpine 160. Kumpi nuista kannattais valita? Vai ei kumpaakaan? Orangen crush löytyy jo tallista joten orange on tuttu merkki. Toisaalta tuo canyon on ehkä vähän sporttisemman näköinen.

Pyörien linkit:
https://www.orangebikes.co.uk/bikes/alpine-160-pro

https://www.canyon.com/fi/mtb/strive/2016/strive-al-6-0-race.html

Ilman minkäänlaista kokemusta kummastakaan, valitsisin Orangen. Ihan vaan tunteen ja "sielun" perusteella. Lisäksi arvostaisin Länsi-maissa tehtyä työtä. Laatukin parempaa? Yksinkertaisena miehenä ajattelen myös, että Orangessa vähemmän huollettavaa. Mutta saattaa Canyon olla "nopeampi" pyörä. Ja aika eri hintahaitareissa nuo pyörii....

Janmppa
30.06.2016, 15.41
https://www.youtube.com/watch?v=fCfoAbxnyMA

Tuossa jotain videota noista kahdesta.

Jooseppi
01.07.2016, 10.16
Jos meinaa pyörää pitempään pitää, niin single pivot on äärimmäisen edullinen ja helppo ylläpidettävä. Jos se nyt jotakin jollekkin merkitsee.

Tuntsan Palo
15.07.2016, 23.14
Osaisiko joku ehdottaa täysin SRAM- vapaata enskapyörää?

Nykyisessä kun säännöllisesti vikaantuva Pike ja X1- osat joita ei yli kymmenen vuoden maastopyöräkokemuksellakaan saa ikinä täysin virheetömään säätöön. Jos saa lähelle niin ensimmäinen hiekanjyvä saa aikaan raapivan äänen ja hetikohta pakan , ketjun ja rattaan vaihdon. Guiden jarrut vaativat palojen vIhdon jälkeen tietenkin ilmauksen, ellei tykkää ajaa laahaavilla jarruilla. Tolppana oli luonnollisesti alunperin Reverb- niminen vitsi. Paketin kruunasi omahyväinen fakki- idiootti maahantuoja.

SRAM in alkuperäiset kiekot meinasivat unohtua. Roam 50 oli ylivoimaisesti epätoivoisin keikko mihin tubeless- touhuissa on tullut törmättyä.

alteregoni
15.07.2016, 23.23
Tässä saksalaista kivaa Ole hyvä. (http://www.cube.eu/en/products/fullsuspension/stereo/cube-stereo-160-hpa-race-275-blacknflashrednblue-2016/)

Tuntsan Palo
15.07.2016, 23.29
Tässä saksalaista kivaa Ole hyvä. (http://www.cube.eu/en/products/fullsuspension/stereo/cube-stereo-160-hpa-race-275-blacknflashrednblue-2016/)

Kiitos. Persjalkaisena en vaan uskalla harkitakaan pitkäjalkaisille arjalaisille suunniteltua Cubea.

alteregoni
15.07.2016, 23.34
Jeh. Oot kyllä pahassa kuopassa tuon asian kanssa. Ei kovin montaa fillaria tule nyt mieleen, missä tuo sinun demonisi :p Sram ei majaile....

Polun tukko
16.07.2016, 09.56
En kyllä ole samaa mieltä tippaakaan tuntsan palon kanssa. Tosin eihän tässä tarvitsekkaan samoja mielipiteitä olla [emoji4]

Ettei vaan olisi kyseessä kuuluisa user error?

KnuutV
16.07.2016, 19.59
Jos meinaa pyörää pitempään pitää, niin single pivot on äärimmäisen edullinen ja helppo ylläpidettävä. Jos se nyt jotakin jollekkin merkitsee.

Tartteeko single pivotissa iskaria, keulaa ja hissitolppaa huoltaa harvemmin? Niistä kai suurimmat kulut kuitenkin tulee... Ne laakerit nyt kuitenkaan nyt niin paljon maksa...

Jani Mahonen
16.07.2016, 21.25
Tartteeko single pivotissa iskaria, keulaa ja hissitolppaa huoltaa harvemmin? Niistä kai suurimmat kulut kuitenkin tulee... Ne laakerit nyt kuitenkaan nyt niin paljon maksa...

No ostapa vaikka kunnollista eli SKF:ää niin maksaa. Spessun enskaan laskin joskus, niin luokkaa 250-300 euroa. Lisäksi sinkkupivotissa on yleensä niin iso laakeri, että kestää siksikin enemmän.

-----

Mitä SRAMiin tulee niin luotettavampaa osasarjaa en tiedä kuin X01. Vertailupohjana nämä aiemmilta vuosilta: deore, xt, xtr, x.7, x.9, x.0. Nykyinen XT/Deore on velttoa ja flegmaattista sheissea. (No joo, Oikeasti jokaisella valmistajalla/sarjalla on hyvät ja huonot puolensa, pitää vaan etsiä joku koka itselle sopii. )
Jarruissa Deore/XT ovat parasta mitä voisin saada pyörääni juuri nyt, sram on todellakin kaukana perässä sillä puolella.

mehukatti
16.07.2016, 22.32
No ostapa vaikka kunnollista eli SKF:ää niin maksaa. Spessun enskaan laskin joskus, niin luokkaa 250-300 euroa. Lisäksi sinkkupivotissa on yleensä niin iso laakeri, että kestää siksikin enemmän.

Ei kyllä oo mitään järkeä ostaa Etrasta tai muusta laakerikaupasta niitä yksittäispakattuja ryöstöhinnoiteltuja 20€/kpl SKF:n laakereita . Spessuihin pitäis saada Spessun diileriltä valmis laakerisetti ja hinta jää paljon pienemmäksi (tyyliin 80€). Tai sit suoraan Endurolta, monet pyörät tulee Enduron laakereilla. Single pivotin kanssa ei tietysti niin väliä, kun laakereita on se pari kappaletta tms.

mehukatti
16.07.2016, 22.34
Jos meinaa pyörää pitempään pitää, niin single pivot on äärimmäisen edullinen ja helppo ylläpidettävä.

Toi on mun mielestä vähän legendaa. Jos vaikka kerran kolmeen vuoteen vaihtaa laakerit niin ihan sama maksaako laakerit 80€ vs 30€ ja meneekö työhön puolen tunnin sijaan kaks tuntia.

Jami2003
16.07.2016, 22.39
Ja jos nyt yhtään huoltaa niin ei tartte vaihtaa koskaan.

Jooseppi
18.07.2016, 16.29
Ei kyllä oo mitään järkeä ostaa Etrasta tai muusta laakerikaupasta niitä yksittäispakattuja ryöstöhinnoiteltuja 20€/kpl SKF:n laakereita . Spessuihin pitäis saada Spessun diileriltä valmis laakerisetti ja hinta jää paljon pienemmäksi (tyyliin 80€). Tai sit suoraan Endurolta, monet pyörät tulee Enduron laakereilla. Single pivotin kanssa ei tietysti niin väliä, kun laakereita on se pari kappaletta tms.

Periaatteessa noita SKF:n laakereita saa parhaiten juurikin oikeista laakerikaupoista. Itse maksoin 10€ kipale. Enduron laakereista kaupan ukko tokaisi että kiinassa omalla nimellä teetettyjä ja ehkä niissä on jonkinmoinen laatuero SKF:ään. Jännästi made in kiina ja japanilaisten laakereiden hintaero on nykyään ehkä euron joten kate on maastopyöräkamoissa kohdallaan. Se on hyvä juttu että osa pyörämerkeistä tarjoaa hyvällä hinnalla laakerisettejä, edelliseen pyörään ne olisi maksanut ihan maltaita.

Toi on mun mielestä vähän legendaa. Jos vaikka kerran kolmeen vuoteen vaihtaa laakerit niin ihan sama maksaako laakerit 80€ vs 30€ ja meneekö työhön puolen tunnin sijaan kaks tuntia.

Ehkäpä se oikeempi suhde on 20e vs 90e. Saa sillä melkein keulan huollon työnosuuden maksettua. Onko sillä omistamisen kannalta väliä, riippuu ihmisestä. Sillä on jo oikeasti väliä, että kuinka vittumaisia ne laakerit on vaihtaa. Kaikkiin se ei välttämättä mene ihan niinkuin strömssöössä. Ok, tuntuu että porukka aika tiuhaan pyöriään vaihtaa niin ei tämä asia ole niin justiinsa, mutta itse tiesin jo etukäteen että tätä pyörää pidän pitempään joten sillä oli merkitystä. Jos laakeri antautuu ja rupee ääntelemään niin se on helppo ja nopea fixata. Seuraava runkoni tuloo varmasti olemaan taas jonkinlainen monilinkkuhärpäke, mutta edelleen haluaisin pitää kiinni helposta huollettavuudesta.

Edit: Siitä en sitten tiedä kuinka hyvin nykyään laakerit kestää. Tod. näk. aikaisempaa paljon paremmin koska ihmiset vähemmän niistä valittaa ???

Edit2: Lisätään samaan syssyyn että appelsiini teki uudet versiot fivestä ja alpinesta:
http://www.pinkbike.com/news/2017-orange-five-and-alpine-160-first-look.html

Edit3: Lisäänpä vielä sen, että typerryttävän kalliita pyöriä nuo Oranget nykyään. Fiven runko niiden nettisivuilla 2300e :eek:

KnuutV
18.07.2016, 20.51
Mutta kuluuko monilinkkuisen pyörän laakerit samaa tahtia, vai riittääkö että vaihtaa vaan ne paskineet lakrut? ;)

Ihan mielenkiinnostakin ois kiva kuulla kokemuksia? Nykyisessä halppistäpärissä (Hammerhead Thumper) keskiön nivelessä olevat laakerit kuluu ja on vaihdettu kerran reilun vuoden kuluessa. Muut nivelet kunnossa....

-----

Mitä SRAMiin tulee niin luotettavampaa osasarjaa en tiedä kuin X01. Vertailupohjana nämä aiemmilta vuosilta: deore, xt, xtr, x.7, x.9, x.0. Nykyinen XT/Deore on velttoa ja flegmaattista sheissea. (No joo, Oikeasti jokaisella valmistajalla/sarjalla on hyvät ja huonot puolensa, pitää vaan etsiä joku koka itselle sopii. )
Jarruissa Deore/XT ovat parasta mitä voisin saada pyörääni juuri nyt, sram on todellakin kaukana perässä sillä puolella.

Jani Mahonen
18.07.2016, 22.20
Mutta kuluuko monilinkkuisen pyörän laakerit samaa tahtia, vai riittääkö että vaihtaa vaan ne paskineet lakrut? ;)

Ihan mielenkiinnostakin ois kiva kuulla kokemuksia? Nykyisessä halppistäpärissä (Hammerhead Thumper) keskiön nivelessä olevat laakerit kuluu ja on vaihdettu kerran reilun vuoden kuluessa. Muut nivelet kunnossa....
Viitisen vuotta mulla menee, sit vaihdan kaikki kerralla. Ei ne kaikki jumissa/rikki ole, mutta sen verran elämää nähneet että syytä on uusia kun kerran kaikki on valmiiksi levällään.

SvaR
19.07.2016, 23.21
Halvin kokonainen five ei taida oikeesti paljoa olla yli tuon 2300€ eli turha katsella hintoja suoraan orangen sivuilta.

alteregoni
20.07.2016, 11.25
Tähän laakeri debattiin vielä, että kestävyyteen vaikuttaa myös alkuperäisten laakerien laadukkuus, ja myös linkuston laadukkuus ja toiminta/suunnittelu. Ainakin Radoneissa vaikuttaa olevan parannettavaa koko paketissa. (Oma koht. kokemus). Esim. Radon Slide ED 160 2012: Rocker arm kaksi-osainen; Aikamoisia sivuttais voimia välittyy laakeristoon rungon eläessä/linkuston liikkeistä. Koska tuki tulee iskarin yläpään- ja seat stayn kiinnityskohdista.

Edit. Joo aika hullut hinnat siellä Orangen sivuilla vaikuttaa olevan, kun vertaa millasia tarjouksia sain Mtb Centrestä... Five pro irtoo alle kolmen tonnin Suomesta.

marco1
20.07.2016, 15.27
Ja "hra Kärsserin" kaveri saa laakerit vaihtokuntoon todella nopeasti.

ponu83
26.07.2016, 21.47
Vakava täpärikuume vaivana ja olen nyt muutaman viikon selaillut eri vaihtoehtoja alennusmyynneistä. Tällä hetkellä ajot hoidetaan Dudella, johon olen ollut erittäin tyytyväinen. Tämän vuoksi olin jo melko vahvasti jommankumman Spectralin kannalla varsinkin, kun nahkahousut tiputtivat vielä hintaakin.

https://www.canyon.com/fi/mtb/spectral/2016/spectral-al-7-0-ex.html

https://www.canyon.com/fi/mtb/spectral/2016/spectral-al-8-0.html

Taannoin kuitenkin eksyin evanscyclesin sivuille ja siellä tuli vastaan pari kiinnostavaa Spessua;

https://www.evanscycles.com/en-fi/specialized-stumpjumper-fsr-comp-carbon-650b-2016-mountain-bike-EV248203

https://www.evanscycles.com/en-fi/specialized-stumpjumper-fsr-elite-650b-2016-mountain-bike-EV248206

Oi foorumin suuret tietäjät mitä teen? Tunne vetää jostain syystä vahvasti Spessujen suuntaan, kun taas järki vahvasti Canyoniin. Miten muuten noiden Spessujen koot menee? Tällä hetkellä Dude on kokoa S ja se tuntuu istuvan todella hyvin 170cm persjalkaiselle.

Jotain muita hyviä vaihtoehtoja suurinpiirtein tuossa hintaluokassa?

Liikuva shikaani
26.07.2016, 23.11
Mulla on tämä juurikin Duden kaverina http://www.radon-bikes.de/en/bikes-2016/mountainbike/all-mountain/slide-275/slide-150-80-hd/ tyytyväinen olen ollut ja hyvässä alennuksessa tuokin näkyy olevan.

ponu83
27.07.2016, 00.01
Mulla on tämä juurikin Duden kaverina http://www.radon-bikes.de/en/bikes-2016/mountainbike/all-mountain/slide-275/slide-150-80-hd/ tyytyväinen olen ollut ja hyvässä alennuksessa tuokin näkyy olevan.

Tosiaan, Radon on yksi varteenotettava vaihtoehto. Minkä kokoinen Dude / Radon sulla on?

Liikuva shikaani
27.07.2016, 10.10
Tosiaan, Radon on yksi varteenotettava vaihtoehto. Minkä kokoinen Dude / Radon sulla on?
Mulla on kanssa S kokoinen Dude, rajatapaus 174cm pituudella ja 81cm inseamilla. Radon on 18" ja hyvältä tuntuu vaikka selkeästi isommalta(korkeammalta) kuin Dude.
Mun makuun tuossa 8.0HD:ssa oli kaikki palikat kohallaan järkevään hintaan kuten 1X11 ja hissitolppa, jarrutkin tuntuu tehokkailta vaikka aluksi kahvat vähän oudoksutti. On myös iscg03 kiinnitys vaikkei specseissä mainitakkaan.

Hinta/laatusuhteeltaan ekaksi täpäriksi niinkuin se mulle oli varsin suositeltava peli!

olliii
27.07.2016, 15.22
Saapiko ne myydä nykyään ulkomaille spessuja briteistä? Ainakin pari vuotta sit yhen brittipuljun spessuissa luki että ei onnistu, koska ilmeisesti sopimukset.

JackOja
27.07.2016, 19.50
Alepyöriä saa.

Janmppa
27.07.2016, 22.02
http://www.stenger-bike.de/bin/nav/shop.html?sid=V5j3Hn8AAAEAADMLRRUAAAAA,lang=en,men u=0,menu=6 myy suomeen. Sieltä yhden spessun tilannut. Saksan hinnoista vielä lähtee pois tarjousta pyytämällä.

santei
22.08.2016, 17.41
Harvinaisen kovat ajohalut. Tahkolle en päässyt ja kotona sataa vettä, joten ei huvita lähteä liukastelemaan. Pitäis rengastusta uusia, että olis edes vähän pitoja märällä kalliolla ja juurakolla. Nyt on alla Geaxin Gomat ja on märällä tosi onnettomat.

Mielenkiinnolla kyllä odotan näiden 2017 mallien arvosteluja. Erityisesti Trek Remedy/Slash, Commencalin vielä pimennossa oleva mallisto, uusi Five ja Spessun enska kiinnostaa kovasti. Kotimaisesta Polesta lukisi mielellään arvosteluja myöskin, mutta valitettavan vähä on vielä julkaistu.

Mikäs on 2017 vuoden "the" rengaskoko? Trekki teki ainakin Slashista nyt pelkästään 29-version, ja jonkun verran noita 29:jä on alkanut EWS:kin kisasta riippuen näkymään. Suomienskassa noita nyt on näkynyt pidemmän aikaa, ainakin jonkin verran. Itellä on 27,5 tällä hetkellä, mutta 29 kiinnostaa myös. En vain ole päässyt sellaista kunnolla koeajamaan, joten ei oikein kokemusta ole. Tiedä sitten huomaisinko edes suurta eroa, kun muutenkin kokemusta vain yhdestä ainoasta pyörästä.

Mikä muuten loppuviimein määrittää polkemistehokkuuden? Oon karkeasti ajatellut, että kun hakusessa on lenkkiajoonkin kelpaava (=poljettava) enduro, niin perä saisi joustaa maksimissaan 150mm ja keula 160mm. Jos luokitusta nyt haluaa miettiä niin moderni trailpyörä/enduro light/allmountain eikä "minidh-pyörä". Mutta onko asia loppuviimein noin yksinkertainen? Voiko enemmänkin joustava olla poljettava/lenkkiajoon kelpaava jos geometria yms. asiat on tehty oikein?

santei
24.08.2016, 18.03
http://www.bikerumor.com/2016/08/23/commencals-enduro-evolves-new-meta-v4-2/

Metakin näyttää siirtyvän 160mm perään.

"Commencal thinks that an enduro bike is just a DH bike that knows how to climb, so that is kind of where the Meta seems to be headed."

Samuli-1
26.08.2016, 01.01
Onks jotain tiettyä, mitä Five ei sulle tarjoa? Siitä varmaan kannattais lähtee liikenteeseen... Sit ensi hätään uusia renkaita, ni uskaltaa ajella!

AK-87
26.08.2016, 08.33
Jos täpäreistä puhutaan, niin kyllä mun mielestä "tehokkuus" tulee geometriasta ja linkkutoteutuksesta. Näiden jälkeen eniten vaikuttanee jousitus (tai sen säädöt) ja rengastus. Mulla oli aiemmin 26" täpäri, joka vaihtui 27,5 tuumaiseen. En tiedä kummalla olin nopeampi, mutta kyllä 27,5 tuntui rullaavan mukavammin polulla.

santei
30.08.2016, 00.24
Aavistuksen enemmän joustoa, varsinkin taakse, vois olla aiva jees kovempiin rymistelyihin. Eli käytännössä enskaan ja bikeparkkiin. Tuo on kuitenkin sen verta pieni osa ajoistani, joten perus polkuajelussa pitäis olla ainaki nyt yhtä tehokas ja hauska kuin nykyinen Five.

Fillariosan iskaritunetus toki varmaan jo auttaisi jotain. Ja kenties uuden Fiven tai vastaavan päivitetty geo.

Pitää ny miettiä ja kattoa. Pääsispä ajamaan edes nykysellä! :D

juusoj
30.08.2016, 21.10
Ensimmäistä trail/enduro henkistä pyörää hommaamassa. Tällä hetkellä pyörisi samalla rahalla yksi spessun enduro, mondrakerin crafty ja giantin reigni... Mihin noista kannattaa työntää rahat? -_-

Spessu ja crafty olis 29 ja giantti 27,5. Kaksi ensimmäistä käytettyjä. Tarkoitus olis opetella ajamaan vähän teknisesti vaikeampaa maastoa ja kevyttä alamäkienduroakin myöhemmin. Mikään marathoni kuski en ole mutta hyvä poljettavuus etua. Jos vähän panostaisin lisää olisi yksi stumpyn 27,5 plussa kiikarissa myös..

NikHa
30.08.2016, 21.15
^Kun en nyt jaksa nähä vaivaa mikä tuo budjetti on niin Pole evolink 140. Ostasin jos voisin mitenkään perustella toisen enskapyörän hankinnan edes itelle, saati hallitukselle.

juusoj
30.08.2016, 21.18
No 2-2,5k€ et ei taida tuohon mennä xD

Liikuva shikaani
30.08.2016, 21.58
Väittäisin että tässä on aika hinta/laatusuhde kohillaan http://www.radon-bikes.de/en/bikes-2016/mountainbike/all-mountain/slide-275/slide-150-80-hd/

Riittävän hyvä kaikinpuolin aloittelijalle/ekaksi enskaksi ja ei varmasti paljon häviä jos haluaa myydä suht tuoreena. Mulla oli tuollainen mutta hissimäkeen en kerennyt, poluilla ja pikku kivikko/juurakko laskuissa mitä metsästä löytyy toimi kyllä hyvin, aloittelijan näkövinkkelistä.

Mulle tuli tuon tilalle Stumpin 6fatty eikä oo kaduttanut, on vielä astetta helpompi käsitellä ja jousitukseltaan parempi kuin Radon. Ainoa miinus matalasta keskiöstä mutta sen kanssa oppii elämään.

SammyB
31.08.2016, 06.53
Yt Jeffsy?

juusoj
31.08.2016, 10.28
Vaikuttaa lupaavalta sekin. Nyt aika vahvasti vaan kahden vaiheilla et onko seuraava pyörä 29" enduro vaiko 27,5+ stumpy/fuel ex/vastaava.

miku80
31.08.2016, 14.03
Ite vaihdoin 29 Endurosta plussa stumpyyn ja kyllähän tuo hauskempi laitos on. Enduro toimi hyvin mitä isommin sitä käskytti kun taas stumppi herää eloon hieman pienemmälläkin menolla, mutta tuntuu hyvin riittävän silti isompaankin/kovempaan menoon.

juusoj
31.08.2016, 18.43
Kertokaapa onko foxin 34 plussalla ja tolla rockkarin revekation rl:llä isoa eroa? Kattellu tän kauden ja tuleban kauden stumpyn eroja ja toi taitaa olla merkittävin. -16 versiossa foxia myös takana ja vastaavasti -17 rockkaria. Ja deoren levyt vaihtunu sram guide ärriin..

alteregoni
31.08.2016, 20.10
No Revelationissa on 32 milliset yläputket ainakin. Voisi olla "letkumpi" kovemmassa kyydissä.

Lucky13
01.09.2016, 13.43
Hintavinkki "boutique" runkoa etsivälle. Knollyn entinen uk maahantuoja Shorelines myy m kokoista Warden runkoa -50%. Linkki (https://www.shore-lines.co.uk/index.php?route=product/product&manufacturer_id=11&product_id=280).

NikHa
03.09.2016, 13.12
Ainaski 140mm joustavana revelation oli välillä vähän turhan vetelä, verrokkina dvo dimangi. Foxista ei mitään kokemusta. Parhaiten huomaa eron juurakko/kivikkolaskuissa.

Lähetetty minun SM-A310F laitteesta Tapatalkilla

alteregoni
03.09.2016, 21.21
Aika ihme, että Sram pitää Revelationia vielä mallistossa, nyt kun Yari on mallistossa. Okei, paino penaltia tulee Revelationiin nähden, mutta tuskin kukaan Revelationia xc kisoissa käyttää. Mielestäni paino ero merkityksetön kun sitä katsoo mihin käyttö tarkoitukseen keula on tarkoitettu.

juusoj
04.09.2016, 11.00
Eli tietääpä tosiaan mitä sitten ensimmäisenä päivittää kun taidot ja vauhti lisääntyy. Niin vähän itsellä vielä kokemusta, ettei kovin syvällisiä analyysejä osaa keulasta antaa. Muuta kuin, että tällä hetkellä tuntuu hyvältä :'D

santei
04.09.2016, 21.32
Löytyykö kellään kokemuksia Whyten pyöristä? Livenä en oo koskaan nähnyt, mutta tietokoneen ruudulta kuvien, speksien ja arvostelujen perusteella aiva varteenotettavia vehkeitä.

NikHa
10.09.2016, 16.04
Ettei nyt jäis epäselväksi niin hyvä keula se revelationkin on.

Lähetetty minun SM-A310F laitteesta Tapatalkilla

alteregoni
10.09.2016, 18.15
No ihan varmasti, onhan sitä arvostelijat guru Jumalatkin kehuneet. Eikä se tietysti kaikille ole ongelma tuo "löysyys". Haasteensa ja ongelmansa tuo jytkympikin keula pienen pyöräilijä pojan elämään. Itsetunto kärsii kun ei pystykään ajamaan niin kovaan, että Yarista loppuu ominaisuudet....erkele ;)

alteregoni
10.09.2016, 18.24
Pakko painaa uutta viestiä, kun ei Androidilla voe edittiä laittaa... Jännää tää touhu. Joskus ajatteli ettei homma olisi niin paljon pyörästä ja se ominaisuuksista kiinni. Nyt kun on nykypäivän "standardien" mukainen pyörä, niin Oho KYLLÄ isompi on parempi, ja ketterämpi. Vanhalla tuli ulosajo kohdassa, millä uudella ja pidemmällä pystyy vielä kääntymään. On tilaa jumpata ohjaamossa, eikä ole niinkään ns lukittu yhteen kohtaan pyörässä. Ja ei taitoni eivät ole kehittyneet niin merkittävästi, pyörä vaan on paljon parempi. Herää kyllä mielenkiinto, että millasia noi Polet ja Mondrakerit ym. oikein on....

Major Tom
21.09.2016, 01.16
No niin, enduro/trail ajoon olisi pyörä haussa. Minkälaisia kokemuksia teillä on alla olevista pyöristä tai onko suositella muita? Tarkoitus olisi löytää pyörä, jolla on kiva nousta ja laskea juurakkoa ja kivikkoa, sekä droppeja. Budjetti suunnilleen näkyy alla.
2017 TREK FUEL EX 8 SRAM GX 27.5+ - 3149€
Pivot Mach6 Alu SRAM GX 27.5 - 3700€
2016 SPECIALIZED ENDURO ELITE 29 SRAM X1 3800€
KONA Process 153 SRAM GX 2999€
Canyon Strive Al 7.0 Race SRAM X01 - 3156€
YT CAPRA CF COMP SRAM X1 - 3299€

miku80
21.09.2016, 08.51
Ite ajelin parisen vuotta spessun 29 endurolla parkki, enduro, trail-rymistelyt. Pääpaino oli kuitenkin siellä traililla joka on itsellä melko "agressiivista" ajoa. Pyörä on helppo ajaa ja sillä voi ajaa likimain kaikkea päin. Mitä kovemmin ja isommin endurolla ajaa niin sen hauskempi pyörä se on ja sen paremmin se toimii.

Kolikon kääntöpuoli on, että nyt on tullut hetki ajettua stumpjumperilla ja huomannut kuinka se rupeaa toimimaan paljon pienemmälläkin ajolla eikä sitä tarvii viedä ns. limiitillä jotta siitä saisi saman hauskuuden ja toimivuuden mitä endurosta. Ajotyyli ja maastot on pysynyt samana eikä ole kertaakaan tullut fiilistä etteikö tuo stumpy riittäisi ja olenkin miettinyt, että porukka turhaan satsaa liian järeisiin menopeleihin.

santei
21.09.2016, 09.26
No niin, enduro/trail ajoon olisi pyörä haussa. Minkälaisia kokemuksia teillä on alla olevista pyöristä tai onko suositella muita? Tarkoitus olisi löytää pyörä, jolla on kiva nousta ja laskea juurakkoa ja kivikkoa, sekä droppeja. Budjetti suunnilleen näkyy alla.
2017 TREK FUEL EX 8 SRAM GX 27.5+ - 3149€
Pivot Mach6 Alu SRAM GX 27.5 - 3700€
2016 SPECIALIZED ENDURO ELITE 29 SRAM X1 3800€
KONA Process 153 SRAM GX 2999€
Canyon Strive Al 7.0 Race SRAM X01 - 3156€
YT CAPRA CF COMP SRAM X1 - 3299€

Fuel Exän tilalle kyllä laittaisin ennemmin Trekiltä uuden Remedyn joka on Fuelia vähän järeämpi, mutta ei kuitenkaan liikaa. Jos Fuelin plussakumit on se juttu, niin mee ihmeessä tsekkaamaan Polen Evolink 130.

Muuten aiva hyviä vaihtoehtoja. Uusi Orange Five kannattaa tsekata myös. Whyteltä löytyy myös T-130 trailiohjus ja alamäkipainotteisempi G-160. Onhan näitä muitakin, mutta siinä nyt jotain lisävaihtoehtoja.

Kalle H
21.09.2016, 10.38
Fuel Exän tilalle kyllä laittaisin ennemmin Trekiltä uuden Remedyn joka on Fuelia vähän järeämpi, mutta ei kuitenkaan liikaa. Jos Fuelin plussakumit on se juttu, niin mee ihmeessä tsekkaamaan Polen Evolink 130.

Muuten aiva hyviä vaihtoehtoja. Uusi Orange Five kannattaa tsekata myös. Whyteltä löytyy myös T-130 trailiohjus ja alamäkipainotteisempi G-160. Onhan näitä muitakin, mutta siinä nyt jotain lisävaihtoehtoja.
Mulla on itsellä ajossa toi Fuel EX 8 +, enkä kyllä keksi, että miksi tarvitsisin (omiin ajoihini) järeämpää pyörää. Mulla tulee tosin hissipäiviä vaan 0-2kpl per vuosi, joten painotus on selkeesti enemmän tuossa "agressiivisessa" traili ajossa. Kannattaa siis olla itselle rehellinen ja miettiä, että onko painotus enemmän traili puolella vai enduron ajossa.

Tää on ollu mulle just sellanen peli jolla on kiva ajaa myös tasaisella ja ylämäessä. Stravapätkien mukaan tämä menee alamäissäkin vähintää yhtä kovaa kuin edellinen 160mm joustava 26" enduro-täpäri. Pyörä toimii parhaiten kun sitä oikein kunnolla taittaa mutkiin, mutta koska ohjeuskulma ei ole överi loiva toimii se erittäin hyvin myös hitaammassa kannonkierrossa. Mono Linkin avulla pyörän saa sitten vielä hieman loivemmaksi ja matalemmaksi hissipäiviä varten.

Kirjoittelin tästä laajemmin fiiliskiä tonne 27+ ketjuun, siellä on myös hyvää stumppi keskustelua, joten kannattaa käydä nekin lukemassa.

Major Tom
21.09.2016, 11.45
No tarkoitus olisi ajella lähinnä teknisellä maastolla juurakossa ja kivikossa, eli enemmän myös agressiivista trail ajoa myöskin, mutta hissipäivätkin kiinnostavat. Mies on semmoinen 181 cm persjalkainen. Onko tietoa miten noiden ehdotettujen mallien runkokoot sopivat?

Lisäksi osasarjoista. Ei ole kokemuksia noista SRAMin osasarjoista muualla kuin maantiefillarissa. Omassa jäykkäperäisessä on Shimanon SLX. Minkälaisia kokemuksia teillä on SRAMista maastopyörissä ja mitä on merkittävimmät erot malleissa? Käsittääkseni SRAM:lla ei ole isoja grammaeroja, ja se nyt ei ole niin gramman päälle muutenkaan. Maantiefillariajon perusteella olen tykännyt SRAMista.

Kalle H
21.09.2016, 12.28
Jos aikaisempaa traili/enduro täpäriä ei ole, niin kannattaa kyllä pyrkiä koeajamaan mahdollisimman monta tuollaista vastaavaa pyörää, jotta pääsee edes hieman kartalle noiden geometrioista ja "tuntumasta".
Mä olen itse n. 178-179 (sisäjalka jotain 80-81cm) ja Trekin fuel EX 8 on kokoa 19,5", tämä tuntuu juuri sopivalta, yhtään pienempää en ainakaan ottais.

Mulla on Trekissä GX joka kyllä toimii kuin ajatus, toisaalta ajokaverilla on XT ja ihan samaatapaan se hoitaa hommansa, sanoisin että ihan makuasia toi on. En edes oo kattonu, että mitä toi GX painaa, tossa mukana se kuitenkin kulkee mukavasti kun täpärillä pumppailee mettässä.

Major Tom
21.09.2016, 13.52
Joo tarkoitus on päästä kokeilemaan mahdollisimman monia. Se riski noissa bulkkipyörissä on, että ne vaan voi tilata netistä ilman testausta. Lisäksi itse ehkä haluaisin tukea kivijalkakauppaa ja suomalaista yrittämistä.

Niistä osasarjoista vielä. Se GX on ilmeisesti uusi osasarja ja on saanut hyviä arvosteluja. Ihmetyttää vaan se, että samalla valmistajalla aikalailla samalla hintaluokalla on useita osasarjoja. Vai onko niissä vain erona esim usean tai yhden eturattaan tuki tms? Takapakan rattaat..

Kalle H
21.09.2016, 15.07
Ihmetyttää vaan se, että samalla valmistajalla aikalailla samalla hintaluokalla on useita osasarjoja. Vai onko niissä vain erona esim usean tai yhden eturattaan tuki tms? Takapakan rattaat..
Jos noiden osasarjojen hintoja vertailee vaikka B-C (https://www.bike-components.de/en/Complete-Groupsets/MTB/?filter_manufacturer_id=62&order=price_asc&limit=24):n sivuilta niin kyllä noi aika linjassa menee, eikä päällekkäisyyksiä mielestäni ole.

Alla nopeesti katsotut hinnat 1x11 systeemeille (Eagle on 1x12).

NX ~250€
GX ~350€
X1 ~650€
X01 ~850€
XX1 ~950€
Eagle ~1200€

Itse stressasin ehkä kaikista vähiten osasarjan mallista/versiosta ja katsoisin noi muut asiat (koko, jousitus (pituus ja toteutus), geometria) kuntoon aluksi.

Major Tom
21.09.2016, 15.29
Ok, kiitoksia selvennyksestä, ehkä vain sekaannuin hinnoissa kun vilkaisin Chain Reactionin alelaareja:
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/groupsets?f=2258,4294967107

Joo ilman muuta geometria on tärkeä sekä jousitus, ja niistä ymmärränkin enemmän kuin mtb osasarjoista. Sen vuoksi kyselenkin. Satulatolpista, ilmeisesti 9point8 kestää pakkasta. Onko jotain tolppaa mitä pitäisi karttaa kokonaan? Rock shock reverb taisi olla useimmassa listaamassani pyörässä. Pivotin kokoonpanossa oli foxin hissitolppa. Onko pakkaskokemusta tai muuta näistä?

alteregoni
21.09.2016, 16.28
Onhan noita Sramin sarjoja testailtu maailmalla, ja monesti todettu, että GX ja jopa NX sarja toimii lähes identtisesti yhtä hyvin kuin kalliimmat setit. Itsellä GX, enkä koe, että saavuttais kalliimmalla sarjalla jotain etua.
Mutta mutta, olen lähes pakotettu lyömään Commencal kortin pöytään, sen verta kiihkeä on oman kanssa kuherkuukausi päällänsä. Tuosta trailimpaa (http://www.commencal-store.co.uk/meta-trail-v42-essential-black-2017-c2x19921109) ja tuosta enskattavampaa (http://www.commencal-store.co.uk/meta-am-race-brushed-edition-2016-c2x18820530) ja tästä vielä bodattua enskaa (http://www.commencal-store.co.uk/meta-am-v42-race-black-2017-c2x19923168) . Ja saa myös Suomesta samaan, ellei jopa halvempaan rahaan Mtb Centrestä. Jaa niin saahan sieltä jo mainittuja Orangeja myös.

juho_u
21.09.2016, 18.03
En menisi sanomaan, että GX toimii yhtähyvin kuin esim X01. Molemmat on ajossa, GX:llä ajettu noin vuosi ja X01 2,5-vuotta. Noissa on ihan selkeä ero vaihtamisessa, minkä vuoksi GX tulee päivittymään X01 tän syksyn aikana.

alteregoni
21.09.2016, 19.54
Ei mulla henk.koht ole kokemuksia mutta esim tähän testiin (http://www.pinkbike.com/news/sram-gx-drivetrain-review-2015.html) perustin lausuntoni.

AK-87
22.09.2016, 11.58
Sramit ei taida edelleenkään vaihtaa yhdellä liipaisulla useampaa pykälää pienemmälle? Shimpat vaihtaa. Molemmat valmistajat osaa kyllä tehdä vaihtajia ja triggereitä, mutta tuntuma on aika erilainen. Shimanot on sellaisia hienostuneempia/pehmeämpiä, Sramit potkii pykälät sisään tiukemmin. Makuasioita...

zeppo
22.09.2016, 12.38
Sramit ei taida edelleenkään vaihtaa yhdellä liipaisulla useampaa pykälää pienemmälle? Shimpat vaihtaa. Molemmat valmistajat osaa kyllä tehdä vaihtajia ja triggereitä, mutta tuntuma on aika erilainen. Shimanot on sellaisia hienostuneempia/pehmeämpiä, Sramit potkii pykälät sisään tiukemmin. Makuasioita...

Mulla Farley 9:ssä Sramin X1 ja siinä menee muistaakseni jopa kolme pykälää (ainakin kaksi) yhdellä painalluksella pohjaan asti. Itse kun olen ajanut parin kaverin XT vaihteisilla niin minusta X1 on selvästi nopeampi vaihtamaan. Makuasioita kuten sanoit mutta omalla suulla pidän tuosta Sramista enemmän.

Vertti83
22.09.2016, 17.33
Mahtoiko AK tarkoittaa että yhdellä painalluksella SRAM ei vaihda useampaa pykälää pienemmälle rattaalle(eli siis suuremmalle vaihteelle)?

Isommalle rattaalle kyllä siirtyy kummallakin ainakin sen kolme pykälää yhdellä painalluksella. Simanot osaa sitten vaihtaa myös toiseen suuntaan(eli pienemmälle rattaalle) kaksi pykälää yhdellä painalluksella...

Pitts
22.09.2016, 18.15
Tarpeeksi kalliit Shimanot....

Kalle H
22.09.2016, 18.42
Pitinyt oikein testata tuota omaa GX-vaihteistoa (vissiin "2017" malli). Kevyemmälle vaihteelle tuo vaihtaa piiiitkällä painalluksella 5 ratasta kerralla, eli kahdella pitkällä painalluksella pääsee 10->42. Raskaammella tuo sitten vaihtaa aina pykälä kerrallaan.

zeppo
22.09.2016, 18.50
Juu, menin vipuun. X1 toimii myös justiinsa samalla tavalla kuten Kalle tuossa kuvaili GX:n toimintaa. 5 pykälää menee kevyemmälle pitkällä painalluksella, yksi kerrallaan raskaammalle.

Rescue73
22.09.2016, 21.38
Jos noiden osasarjojen hintoja vertailee vaikka B-C (https://www.bike-components.de/en/Complete-Groupsets/MTB/?filter_manufacturer_id=62&order=price_asc&limit=24):n sivuilta niin kyllä noi aika linjassa menee, eikä päällekkäisyyksiä mielestäni ole.

Alla nopeesti katsotut hinnat 1x11 systeemeille (Eagle on 1x12).

NX ~250€
GX ~350€
X1 ~650€
X01 ~850€
XX1 ~950€
Eagle ~1200€

Itse stressasin ehkä kaikista vähiten osasarjan mallista/versiosta ja katsoisin noi muut asiat (koko, jousitus (pituus ja toteutus), geometria) kuntoon aluksi.

Reilun vuoden käytössä X1 ja X01. Ihmetystä herättänyt kuinka halvempi, hiukan vanhempi ja enempi ajettu X01 toimii paremmin :p

Marsusram
22.09.2016, 21.51

Vetosuhde SRAMissa on pitempi, joten napsuu napakammin. Grippareilla menee molempiin suuntiin useita vaihteita kerralla. Makuasioita...

1samuel1
15.10.2016, 14.32
Noniin nyt olisi tarve saada itselle all mountain/enduroajoon sopiva maastopyörä. Budjetista johtuen pyörä tulee olemaan käytetty/käytetyistä osista kasattu. Samasta syystä myös jäykkäperäinen. Mitäs pitää ottaa huomioon pyörää valitessa? Runkoko lienee syytä olla matalampi kuin xc-ajossa? 19" 186cm pitkälle? Keulan joustomäärä? 100mm varmaan liian vähän? Onkojäykkäperäisessä endurossa yleensä mikä rengaskoko? (29"-26" ja miksi)? Kestävätkö tavalliset xc-kiekot? Kestääkö 9mm akselit? Tarkoitus olisi saada pyörään 1x10 tai 1x11 voimansiirto.

tiaalto
16.10.2016, 22.50
Lähtisin liikkeelle joustosta ja keulakulmasta. Eli 29" kiekoilla min 120mm joustoa ja max. 68 asteen keulakulmalla oleva runko. Pienemmillä kiekoilla enemmän joustoa ja loivempaa kulmaa. Edullisia All mountain jäykkäperärunkoja löytyy ainakin On-Onelta, Dartmoorilta ja Commencalilta, käytettyjäkin näkyy suht usein Fillaritorilla. Kannattaa ottaa sellainen runko mihin saa Tapered-putkella olevan keulan, niitä näkyy saavan helpommin ja halvemmalla kuin suoraputkisia.

Kemizti
16.10.2016, 22.56
Itseäni lainaten tuolta kuvatopikista, tällä jos enskesänä kiertelis enskahommia sen mitä ehtii muilta kiireiltä:

Kävin hakemassa vähän kuraa pintaan Calpiksesta, että ois katu-uskottavampi kaikkien muutospäivitysten jälkeen.. Poikkeaa siis vakio evolink130:sestä seuraavasti:
-Spank oozy trail 345 kiekot, schwalbe 2,8" kumein, tubelessina
-RaceFace Atlas ø35 stemmi ja Next 760mm stonga + superstar 150mm leveet tupit
-Guide RS jarrut
-Sram X1 Carbon kammet, boost versiona ja 77dezignz iscg-crashplate
-Keulassa igludezign® stealth/flash decalit
-SDG Fly-Ti penkki ja XTR Trail polkimet

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/t31.0-8/fr/cp0/e15/q65/14707786_10154653799268748_4600242127564142062_o.j pg?efg=eyJpIjoidCJ9

pulkkailija
19.10.2016, 13.25
Mikäs on yleinen mielipide kysymykseen: Kulkeeko 29" enskajäykkäperä(esim. last fastforward tai ragley bigwig) metsässä yhtä lujaa (tai lujempaa) kuin 26" enskatäpäri?
Oletetaan, että molempia ajaa kuski, jolla on riittävästi taitoja luotsata ajokkiaan.

Kemizti
19.10.2016, 15.07
[täysin mutua]
Uskoisin että tiettyyn pisteeseen asti isompi kehä vie voiton ilman takajoustoakin..
[/täysin mutua]

Tinke
19.10.2016, 16.15
Onkos kellään kokemuksia Konan Process 111:stä? http://www.konaworld.com/process_111.cfm
Kävin tuota koeajamassa ja tuli heti semmonen fiilis, että istuu kun nenä päähän, mutta ihan tuollaisella 5min testillä ja ei uskalla ostaa. Olen viimeksi maastopyörää ajanut 26" jäykkäperällä vuosi sitten ja sittemmin vaan maantietä eli kaikki varmasti tuntuu oudolta alkuun. Lisäksi vähän mietityttää tuo paino, 14.3kg näytti vaaka ja pyörä tulisi kuitenkin todennäköisesti vähemmän rajuun menoon pk-seudun poluille ja ehkä Tahkolle yms. Aiemmin kiikarissa oli Canyon Nerve, mutta koeajolle kun ei ole päässyt vielä niin vaikea verrata. 27.5" kokeilin myös Mondrakerin Dunea, mutta se ei tuntunut yhtään omalta.

Canyonilta saisi tuohon samaan hintaan kuitenkin melkein uuden Neuronin 9.9 SL, joka on melkein 2kg kevyempi.

mehukatti
19.10.2016, 17.17
Mikäs on yleinen mielipide kysymykseen: Kulkeeko 29" enskajäykkäperä(esim. last fastforward tai ragley bigwig) metsässä yhtä lujaa (tai lujempaa) kuin 26" enskatäpäri?
Oletetaan, että molempia ajaa kuski, jolla on riittävästi taitoja luotsata ajokkiaan.

Eipä tohon nyt mitään absoluuttista vastausta taida olla. Mutta jos rahat ei riitä moderniin 27.5"/29" enskatäpäriin, niin mieluummin mä laittaisin modernin 29" enskajäykkiksen kuten Fastforwardin, kuin wanhan 26" enskatäpärin, jossa tulee pienempien kiekkojen lisäksi vanhentunut geometria (lyhyt ohjaamo, jyrkempi ohjainkulma, jne.).

Canyonilta saisi tuohon samaan hintaan kuitenkin melkein uuden Neuronin 9.9 SL, joka on melkein 2kg kevyempi.

Mutta Process 111 soveltuu myös rajumpaan ajoon kun taas Neuron on enempi kaiken kansan kevyt trailipyörä.

Tinke
19.10.2016, 17.34
Mutta Process 111 soveltuu myös rajumpaan ajoon kun taas Neuron on enempi kaiken kansan kevyt trailipyörä.
Viittaatko tällä siis geometrioihin? Komponenttien puolestahan nuo on Neuronin kevyempiä osia (esim. kiekot varmaan tekee jonkin verran) lukuunottamatta hyvin samankaltaiset. Elopainoa kun on reilut 70kg niin jotenkin kallistuisin itse tuonne kevyempään suuntaan.

pulkkailija
19.10.2016, 21.48
Mites sitten tuo reach tuossa fastforwardissa? L-koossa se on 450 ja XL:ssä 475, mutta kuinka paljon se pitenee sägitettynä? Jos on testannut ja todennut hyväksi 480 reach täpärin (35mm stemmillä), niin voiko silloin ottaa huoletta XL-koon (35mm stemmillä) vai vaikuttaako tämä jäykkäperän tapauksessa jo liian kankealta (eli liian pitkältä)? 500mm satulaputki ei ole varmaankaan ongelma.
Ennen olen ajellut pyörällä, jossa reach 400 ja 45mm stemmi, kuski n. 180cm.

Polun tukko
20.10.2016, 11.22
Viittaatko tällä siis geometrioihin? Komponenttien puolestahan nuo on Neuronin kevyempiä osia (esim. kiekot varmaan tekee jonkin verran) lukuunottamatta hyvin samankaltaiset. Elopainoa kun on reilut 70kg niin jotenkin kallistuisin itse tuonne kevyempään suuntaan.

Kannattaa kattoa arvostelut konasta. Kehuttu laajalti. Ja varmasti kestävempi kuin neuron.

santei
24.10.2016, 00.21
Onko tää uus iskaristandardi mitenkään odottamisen arvoinen homma? Käytännön hyödyt ilmeisen vähäiset, mutta mietityttää kuitenkin ostaa uus pyörä "vanhalla" standardilla. Kuitenkin aika harva -17 mallin runko vielä tuota rokkarin deluxe-iskaria tai vastaavaa hyödyntää.

Fat Boy
24.10.2016, 08.30
Jään mielenkiinnolla odottamaan, selviääkö minulle, mitä tarkoitetaan uudella iskaristandardilla ja miten se poikkeaa vanhasta..

nih..

santei
24.10.2016, 08.46
Jään mielenkiinnolla odottamaan, selviääkö minulle, mitä tarkoitetaan uudella iskaristandardilla ja miten se poikkeaa vanhasta..

nih..

Haha. :D

http://m.vitalmtb.com/features/New-M...s-It-Mean,1341

Linkin asiaa tarkoitin. Tosiaan lähinnä valmistajien mittojen kikkailua yms, tuskinpa itse ainakaan huomaisin sokkotestissä suurta eroa Monarchin ja Deluxen välillä. Trek ja Commencal tuota Deluxea ainakin jo käyttää.

Edelleen korostan, että en kuvittele, että tää olis joku isomman rengaskoon (26 vs. 29/27.5) kaltainen odotettava asia. Tuskin mitään eroa itse huomaisin. Lähinnä mietityttää ostaa uus pyörä "vanhalla" standardilla. Toisaalta voi mennä useampi vuosikin ennenkuin kaikki valmistajat tuota käyttää, ehkä? Jos nyt edes tuo yleiseksi normiksi muodostuu.

Fat Boy
24.10.2016, 09.23
Haha. :D

http://m.vitalmtb.com/features/New-M...s-It-Mean,1341

Linkin asiaa tarkoitin. Tosiaan lähinnä valmistajien mittojen kikkailua yms, tuskinpa itse ainakaan huomaisin sokkotestissä suurta eroa Monarchin ja Deluxen välillä. Trek ja Commencal tuota Deluxea ainakin jo käyttää.

Edelleen korostan, että en kuvittele, että tää olis joku isomman rengaskoon (26 vs. 29/27.5) kaltainen odotettava asia. Tuskin mitään eroa itse huomaisin. Lähinnä mietityttää ostaa uus pyörä "vanhalla" standardilla. Toisaalta voi mennä useampi vuosikin ennenkuin kaikki valmistajat tuota käyttää, ehkä? Jos nyt edes tuo yleiseksi normiksi muodostuu.
Joo, Mr. Google osasi mullekin avata vähän asiaa. Ei varmaan mahdottomia kannata odottaa.

Kaikki vähänkään merkittävät valmistajat kuitenkin lupaavat jatkossakin tehdä iskareita vanhoilla mitoilla niin kauan kuin menekkiä on. Pikku haisevaakin jutuissa oli, esim. Erään edustajan väittämä, että 200/57 iskari on nyt pituus/iskusuhteeltaan tapissa, enempää ei mahdu. Ei kuulosta uskottavalta, kun oon huoltanu 215/90 iskuisia lisäsäiliöttömiä ja 215/100 lisäsäiliöllisiä kepakoita. Samoin herkkyyden lisäys pistää pikkuisen epäilemään, että pitää yrittää keksiä perusteluita ostaa näitä uusia.

Veikkaisin, että nyt pyöränsö ostavalle ei ole väliä, kummalla ottaa, mutta muutama vuosi eteenpäin tilanne voi olla toinen.

nih..

santei
24.10.2016, 11.13
Joo, Mr. Google osasi mullekin avata vähän asiaa. Ei varmaan mahdottomia kannata odottaa.

Kaikki vähänkään merkittävät valmistajat kuitenkin lupaavat jatkossakin tehdä iskareita vanhoilla mitoilla niin kauan kuin menekkiä on. Pikku haisevaakin jutuissa oli, esim. Erään edustajan väittämä, että 200/57 iskari on nyt pituus/iskusuhteeltaan tapissa, enempää ei mahdu. Ei kuulosta uskottavalta, kun oon huoltanu 215/90 iskuisia lisäsäiliöttömiä ja 215/100 lisäsäiliöllisiä kepakoita. Samoin herkkyyden lisäys pistää pikkuisen epäilemään, että pitää yrittää keksiä perusteluita ostaa näitä uusia.

Veikkaisin, että nyt pyöränsö ostavalle ei ole väliä, kummalla ottaa, mutta muutama vuosi eteenpäin tilanne voi olla toinen.

nih..

Joo mitään huikean parempaa suorituskykyä en odottanutkaan. Lähinnä mietiin, että onkohan vanhalla standardilla varustettu pyörä parin vuoden päästä samassa asemassa kuin tällä hetkellä 26-tuumaset fillarit? Eli jälleenmyynti arvo aika alhaalla. Uusien pyörien hinnat hirvittää sen verran, että pakko aatella vähä jälleenmyyntiarvonkin kannalta.

Nuo mitat ja muu tech talkki ei juurikaan mulle auennut joten siihen en osaa kommentoida mitään.

Fat Boy
24.10.2016, 21.52
Kyllä.. Mullakin on tapana pitää fillaria aika kauan, jos se mieleiseltä tuntuu. Joten sikäli olisi hyvä, ettei yhden osan vuoksi pyörä vanhene käsiin..

Onnekseni ostin läskin ja seuraavana vaihtolistalla taitaa olla motorsporttia, joten täpäriä vaihtaessa homman suunta lienee selvillä.

nih..

JuusoA
28.10.2016, 13.16
Mitenköhän kona process 134, tarkotuksena ois ajaa enskaa ja lenkkiä. Varustelu vaikuttaa hyvältä ja eräässä kaupassa olis hyvä tarjouskin. Onko tullut vastaan ketään joka olisi tällä ajanut/ onko omaa kokemusta?

yksinteoin
01.11.2016, 19.19
Itse pohdin Process 134:n ja Transitionin Scoutin välillä pitkään hankkiessani täysjoustoa. Päädyin suht pinnallisista syistä jälkimmäiseen, joten varsinaisesti omaa kokemusta ei ole, mutta geometriathan noissa on miltei identtiset (Scoutissa asteen loivempi keula ja matalampi keskiö). Yleisesti ehkä voi siis suositella, erittäin hauskoista peleistä kyse. Sopii (etelä-)suomalaiseen maisemaan pirun hyvin, en ole vielä enempää joustoa kaivannut.

Toki jos enska on korkealla listalla, niin 153 saattaisi olla tarkoituksenmukaisempi.

stumpe
01.11.2016, 20.31
Transition tekee hienoja pyöriä, geometriat kohdillaan. Aika kovan hintaisia nykyään, esim. kuitunen patrolin runko 3500e, kalliimpi kun esim. yetin sb45 runko. En vaan miellä transuja ns. Boutique-pyöriksi, hinnat ainakin sitä..

yksinteoin
01.11.2016, 21.26
Kieltämättä hinnat kovia, mutta toisaalta esim. Sladin jäsenenä saa Manfredbikesilta ostaessa -10%. Sen jälkeen noi kuituisetkin about samoissa hinnoissa tai piirun huokeampia kuin esim Yetit yms. Oma '16-vuosimallin alu-Scout oli lopulta palasina hankittuna ihan kohtuullisen (ts. ainakin siedettävän) hintainen, vaikka toki kaikenlaisissa saksapyörissä olis saanu enemmän rahoilleen vastinetta ja keveämmän pyörän. Ei kuitenkaan samaa fiilistä.

JuusoA
02.11.2016, 14.22
Ajatuksena olis ajella enskakisoja sekä lenkkiä ja rymytä bikeparkeissa, DH ja dropit on kyllä jäänyt iteltä sinne 2006 vuoteen. 134:ssä erään firman hyvä hinta houkutteli ja myös pitkä runko, mutta toisaalta jousto on vähän arvelluttanut. Uskoisin kuitenkin että 134mm ois aika sopivan ei sopiva tälläseen yleisajeluun. Toisena vaihtoehtona on ollut commencalin meta AM joka taas on pykälää pitkäjoustosempi ja loivemmalla keulakulmalla varustettu.

alteregoni
02.11.2016, 15.04
Niin jouston määrän tarvetta ei oikeastaan tiedä kuin kokeilemalla. Vaikea se on antaa toiselle ehdotonta suositusta. Itse tykkään pidemmästä ja toiselle riittää vähempikin. Itsellä Meta AM, ja paras se on mulle...ainakin kun en muusta tiedä.... Meta AM:sta saa säädettyä kyllä laitteen jolla täytyy ajaa järjettömän kovaa, jotta siitä saa parhaan irti, mutta myös tämmösen tavallisen kuolevaisen vauhtiinkin sen saa hyvin istuvaksi jousituksen säädöillä. Kannattaa tsekata myös Commencalin trail mallisto (http://www.commencal-store.co.uk/trail-xc-susp-c102x3044306) .

JuusoA
03.11.2016, 12.32
Tuo metan 120/120 joustava versio tuntuu ehkä vähän lyhkäseltä, ajattelin että se konan 134/140mm on jo siinä alarajalla. Tällä hetkellä siis itselläni on ajossa santa cruz bullit 180mm /160mm joustolla ja tarkotus olis päivittää paremmin myös ylämäessä ja tasamaalla viihtyvään malliin. Jo tulee mieleen muita noin 2000e hintaluokan fillareita niin kertokaa ihmeessä omia kokemuksia. Cuben stereo 140 on ollut myös mulla nyt syynissä ja jos siitä on kerrottavaa, niin kuuntelen mielelläni. Niin ja pituutta mulla on 181cm eli kokosuosituksia voi myös antaa.

alteregoni
03.11.2016, 21.30
Uudessa 4.2 (http://www.commencal-store.co.uk/meta-trail-v42-origin-yellow-2017-c2x19920842) versiossa on 140 edessä ja 130 takana.

Fat Boy
03.11.2016, 21.34
Mondrakerin mallit kannattanee katsella ja käydä ajamassa jos mahdollista. Ainakin itse tykkäsin.

nih..