PDA

Näytä tavallinen näkymä : Maastopyörä Enduroon!

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 [15] 16 17 18 19

kauris
27.09.2015, 22.27
Ei kuukauteen viestejä tähän topiciin?!?
Itse eksyin syystä tai toisesta muutamien viikkojen taukojen jälkeen Santa Cruzin sivuille ja hitto tää uusi Bronson olisi tuollaisena lilana hieno. Keulakulma 66, satula 74, 150 mm Pikella ja vaikka Sramin GX osilla ja rokkarin Float X iskarilla.
Vielä kun hinta olisi vaikka 3999 niin ostaisin. Totuus taitaa olla lähempänä 6000 euroa. Samalla rahalla (sillä alle 4000 tonnilla) saa aika paljon Canyonia. plaah. Mutta ei se ole sama.
http://www.santacruzbicycles.com/en/us/bronson

juho_u
27.09.2015, 22.42
Itse eksyin syystä tai toisesta muutamien viikkojen taukojen jälkeen Santa Cruzin sivuille ja hitto tää uusi Bronson olisi tuollaisena lilana hieno. Keulakulma 66, satula 74, 150 mm Pikella vaikka Sramin GX osilla ja rokkarin Float X iskarilla.
Vielä kun hinta olisi vaikka 3999 niin ostaisin. Totuus taitaa olla lähempänä 6000 euroa. Samalla rahalla (sillä alle 4000 tonnilla) saa aika paljon Canyonia. plaah. Mutta ei se ole sama.

Nyt fillari tilaukseen, ei se miettimällä ajoon tule. 1.5-vuotta oon kuitusella bronsonilla ajellut, vieläkään mikään pyörä ei oo aiheuttanut minkäänlaista vaihtokuumetta. Hyvä se on, erittäin hyvä. Hinta/laatusuhdetta voin kehua erinomaiseksi.

J.F
29.09.2015, 15.42
Karmean enskakuumeen kourissa kysyisin palstan enskaukoilta neuvoa. Vaikein osuus pyörän ostossa (kroonisen rahavajeen lisäksi) nostaa taas päätään eli oikea rungon koko. Kiikarissa olisi siis hankkia YT Capra Al-1. Mietityttää vaan kovin että L vai XL-kokoisena. Ukolla on mittaa 184,5 cm, inseam 92 cm, eli omaan pitkät jalat ja kädet. YT:n sivut suosittelevat mittaiselleni L-kokoista, mutta ajoin lyhyen lenkin kaverin L-kokoisella capralla, tuntuu että voisi olla hieman pidempi ohjaamo. Pidempää stemmiä ei mieli tee tuollaiseen lykätä. Ajoin myös parkissa kaverin L-kokoista kona process 153, tämä tuntui aika passelin kokoiselta. No, nyt olen silmät vereslihalla tuijottanut geotaulukoita L-kokoisen processin ja XL-kokoisen capran osalta. Reach on noissa identtinen, wheelbase caprassa pidempi, ja seattube length mietityttää. Kokemusta tuollaisista geometrioista ei ole, tällä hetkellä alla on 29" xc-täpäri.
Kysymys oisi siis että onko tuossa XL-kokoisessa caprassa joku mitta geossa joka tekisi siitä soveltumattoman/kömpelön/liian ison minun mitoilleni? Enskakisoja tekisi mieli lähteä kokeilemaan ja satunnaista parkkikäyttöäkin olisi tarkoitus harrastaa. Toki myös lenkkikäyttöä mäkisissä juurakko/kivikkopoluilla. Pelimerkit ei uuteen processiin riitä ja tuo capra houkuttaa isosti.
Tiedän että jotkut pituiseni ovat hommanneet L-kokoisia caproja, löytyykö ketään jolla olisi XL-kokoista? Kiitoksia etukäteen neuvoista.

Itse olen 183 ja inseam 90 + pitkät kädet. Ajan L kokoisella ja minulle aivan passeli. Leveä stonga antaa mukavasti avaruutta ohjaamoon. Voisi olla että L riittää sinulle mutta pikkasen makuasioitahan nämä ovat.

AK-87
30.09.2015, 13.24
Täytyypäs kysyä raadilta näkemystä aiheesta "mitkä kiekot laittaisit endurojäykkäperään".

Ollaan tultu vihdoin siihen pisteeseen, että allekirjoittanut on löytänyt kasseistaan lisää syvyyttä sen verran, että aikoo kaudella 2016 rymistellä enskaa jäykkäperällä. Nyt tarvis miettiä, mitkä 650B-kiekot olisi parhaat kyseiseen käyttötarkoitukseen. Lähinnä toistaiseksi olen pohtinut valintaa Mavicin Deemaxien ja Crossmax XL:n välillä. Havaintoja näistä tai kilpailevia vaihtoehtoja mielessä?

Ja editointia: taka-akseli tarvis olla 142x12, joten Deemaxit ei käy.

mehukatti
30.09.2015, 20.09
Miten ois Enve M60. Tai jos halvalla, niin sit DT 340 + WTB i25 KOM. Eiks Mavicit oo kapeeta paskaa paitsi Deemaxit liian painavat muualle kuin alamäkeen.

mehukatti
30.09.2015, 20.13
Itse eksyin syystä tai toisesta muutamien viikkojen taukojen jälkeen Santa Cruzin sivuille ja hitto tää uusi Bronson olisi tuollaisena lilana hieno. Keulakulma 66, satula 74, 150 mm Pikella ja vaikka Sramin GX osilla ja rokkarin Float X iskarilla.

Nythän se ois paras ostaa, kun uusi malli on just julkaistu. Saisit siis ajaa sillä täyden ajan, mitä se on kurantti. Mahdollisesti jopa kolme vuotta. Eikä tota kuutta tonnia tarvi maksaa. Ostat pelkän rungon ja siihen palikat Saksasta, jolloin hinta jää viiden tonnin paikkeille.

Verska-Vesa
01.10.2015, 13.12
Miten ois Enve M60. Tai jos halvalla, niin sit DT 340 + WTB i25 KOM. Eiks Mavicit oo kapeeta paskaa paitsi Deemaxit liian painavat muualle kuin alamäkeen.
Enskajäykkäperässä takakiekko saa sen verran kovaa runtua, että en laittaisi tuommoista keventelyvannetta kuin WTB:n KOM. Enkä myöskään Enveä, mutta se taas johtuu lähinnä sen naurettavasta hinnasta sekä siitä että rengas pitää ottaa suoristusoperaation tai pinnojen kiristelyn ajaksi pois.
Noissa Mavicin valmiskiekoissa taas on liian vähän pinnoja omaan makuun, joten oma suositukseni olisi tehdä vapaavalintaisen navan ympärille 32-pinnainen kiekko jollakin hiukan tukevammalla kehällä. Eikös DT:n EX471 ole kerännyt mainetta kevyenä ja kestävänä? Omaa kokemusta tuosta ei ole, mutta sehän kestää ajamista jopa ilman rengasta, jos Aaron Gwinillä oli viime vuonna Leogangissa vanteena sitä mitä tarrat sanoo :)

Verska-Vesa
01.10.2015, 13.13
Saisit siis ajaa sillä täyden ajan, mitä se on kurantti.
Tuleeko pyörästä epäkurantti, jos se ei ole enää latest and greatest? :D

AK-87
01.10.2015, 16.50
Envet on turhan kalliit ja taidan muutenkin olla hiilikuidulle vähän allerginen (ennen oli kaikki paremmin jne). DT Swissit ehkä, mikä ettei. Vai pitäiskö vaan olla tylsä ja laittaa Flow:t alle? Aika varmaa kamaa eikä maksa järkyttävän paljoa heittää uutta kehää tilalle, jos onnistuu pahemmin pilluttamaan. Mulla on aiemmasta kokoonpanosta hyviä kokemuksia wanhasta harmaasta Mavicin 26" Crossmax SX:stä, mutta mahtaako tuo uusi vedos 650berttana olla huomattavasti erilainen/huonompi? Jollain kokemuksia? Deemaxihan olisi varmasti jees, mutta kun ei saa 142x12mm niin eipä sitten.

Ja toinen tärkeä speksauskohde on tietty keula: Rokkaria joo, mutta Pike vai Revelation? 140 millisenä molemmat, lähinnä tuo että 32mm vs 35mm putkilla? Painoeroa noin 100 grammaa, mikä ei tunnu kovinkaan olennaiselta kun ollaan tekemässä HT-kisapyörää.

mehukatti
01.10.2015, 17.42
Tuleeko pyörästä epäkurantti, jos se ei ole enää latest and greatest? :D

Näinhän se on, jos haluu ajaa aina viimeisimmällä mallilla. Santa Cruzillahan yhden mallin ikä on keskimäärin kolme vuotta. Nomad2 tosin muistaakseni kesti nelisen vuotta ennen kuin tuli päivitys, kun taas Bronson1 2,5 vuotta.

Verska-Vesa
02.10.2015, 12.27
Ja toinen tärkeä speksauskohde on tietty keula: Rokkaria joo, mutta Pike vai Revelation? 140 millisenä molemmat, lähinnä tuo että 32mm vs 35mm putkilla? Painoeroa noin 100 grammaa, mikä ei tunnu kovinkaan olennaiselta kun ollaan tekemässä HT-kisapyörää.
Pike tietysti, Motion Control-vaimennus kelpaa vain hitaaseen ajeluun, Charger on ihan eri maata. Tukevuuskin on tietty plussaa.

Verska-Vesa
02.10.2015, 12.29
Näinhän se on, jos haluu ajaa aina viimeisimmällä mallilla.
Ei ne edelliset mallit ole silti millään muotoa epäkurantteja, ainakaan ajamiseen. Kuolauksenkerääjiksi ehkä ovatkin epäkurantteja...

TimoF
03.10.2015, 01.56
Eikös DT:n EX471 ole kerännyt mainetta kevyenä ja kestävänä? Omaa kokemusta tuosta ei ole, mutta sehän kestää ajamista jopa ilman rengasta, jos Aaron Gwinillä oli viime vuonna Leogangissa vanteena sitä mitä tarrat sanoo :)

Viime kesän TransSavoiessa oltiin iltaoluella paikallisessa, seurueessa oli kaveri joka esitteli itsensä DT:n maastovanteiden tekniseksi suunnittelijaksi. Pikkuisen oli kuulemma jännittänyt katsoa Gwinin laskua :) kovasti oli kisan yrittänyt saada sitä vannetta työhuoneensa seinälle, mut isommat pomot olivat vetäneet pitemmän korren...

Santa Cruzillahan yhden mallin ikä on keskimäärin kolme vuotta.

Mitäs niille sitten tapahtuu? Hajoaako ne luontoon? :seko:

Nana
03.10.2015, 02.39
Kellään kokemusta Juliana Furtadosta? http://www.santacruzbicycles.com/files/julianaticker1.jpg?1443556321

alteregoni
03.10.2015, 06.47
^ Eikös tuo ole sama kun Cruzin 5010, vain uudelleen brändättynä? Että kokemukset siitä on aika yhteneviä tämänkin kanssa.

Nana
03.10.2015, 13.33
^ Eikös tuo ole sama kun Cruzin 5010, vain uudelleen brändättynä? Että kokemukset siitä on aika yhteneviä tämänkin kanssa.

Okei, voi hyvin olla. Naisten mallejahan nämä vain ovat, joissa otettu huomioon pienempi ulottuvuus, paino yms. Santa Cruzeissa taitaa pienin koko olla s kaikissa.

juho_u
03.10.2015, 13.53
Okei, voi hyvin olla. Naisten mallejahan nämä vain ovat, joissa otettu huomioon pienempi ulottuvuus, paino yms. Santa Cruzeissa taitaa pienin koko olla s kaikissa.

Niissä ei oo muuta eroa, kun väri ja eri brändi. Ostaa vaan cruzin jos kiinnostaa. Helpompi myydä joskus eteenpäin.

Nana
03.10.2015, 13.57
Onhan se tämänkokoiselle merkittävä ero jos SCn koot alkavat Sstä ja Julianan XSstä tai jopa XXSstä. S koko on minulle yleensä aina liian iso, liian pitkää ajoasentoa jne, pyörää ei voi käsitellä kunnolla. Jopa naisten mallin s Giantilla oli aivan liian iso.

Tota Julianaa näyttäisi myyvän Sportax Tampereella tms. On vaan melkoinen matka käydä koeajamassa. Minusta Santa Cruzin ei olisi pitänyt brändätä naisten malleja omaksi brändikseen. En tykkää tuosta Juliana tekstistä muuten hyvännäköisessä pyörässä, miksi laittaa enska/dh tms pyörään kaunokirjoitusta tai vaikka kukkasia? hohhoijaa. Katselisin paljon mieluummin ihan normikirjoituksella kirjattua Santa Cruz-tekstiä siinä kyljessä.

Nana
03.10.2015, 14.32
Ride More Konalassa tuo Pivottia. Se olisi lähellä. Pitänee joskus käydä koeajamassa jos heillä liikkeessä xs-kokoa. http://www.pivotcycles.com/bike/mach-6-aluminum/#1

teehak
03.10.2015, 15.31
Onhan se tämänkokoiselle merkittävä ero jos SCn koot alkavat Sstä ja Julianan XSstä tai jopa XXSstä. S koko on minulle yleensä aina liian iso, liian pitkää ajoasentoa jne, pyörää ei voi käsitellä kunnolla. Jopa naisten mallin s Giantilla oli aivan liian iso.

Tota Julianaa näyttäisi myyvän Sportax Tampereella tms. On vaan melkoinen matka käydä koeajamassa. Minusta Santa Cruzin ei olisi pitänyt brändätä naisten malleja omaksi brändikseen. En tykkää tuosta Juliana tekstistä muuten hyvännäköisessä pyörässä, miksi laittaa enska/dh tms pyörään kaunokirjoitusta tai vaikka kukkasia? hohhoijaa. Katselisin paljon mieluummin ihan normikirjoituksella kirjattua Santa Cruz-tekstiä siinä kyljessä.

Sopiiko kysyä minkä mittanen olet? Julianan pienin koko on S niin kuin Santa Cruzinkin. Mulla parempi puolisko on n. 160cm ja S käy erittäin hyvin.

Havington
03.10.2015, 16.36
Mulla on 5010:stä L (vm. 2015), ja se on muihin merkkeihin verrattuna melko kompakti. Pyöränänä erittäin suositeltava. Ketterä, nousee hyvin, hyvin vakaa laskuissa. Ajossa ei uskoisi, että perässä on vaan 125mm joustoa. Toimii todella nätisti. Sportaxissa olis yks ylivuotinen 5010 kokoa S jäljellä ja pari Bronsonia, jos tarvitsee enemmän joustoa.

Iglumies
03.10.2015, 17.53
HI5Bikes diilaa kanssa crutsia ja julianaa.

Nana
03.10.2015, 18.07
Olen 160-161cm pitkä. Täytyy koklaa onko ne Julianan S:t isoja vai ei. Hyvä jos löytyy Hi5:stakin.
En juuri nyt ole ostamassa mutta haluan tulevaisuutta varten vähän käydä katselemassa ja koeajamassa kun varmaan jossain vaiheessa tulee ajankohtaseksi semmosen hankinta. Tietäis vähän mikä itselle sopii.

Mä veikkaisin, että mulle sopisi ainakin näissä maastoissa parhaiten maltillisesti joustettu, maltillisen painoinen pyörä. Vois olla vähän turhan juustoista menoa jos olisi painava, pitkäjoustoinen pyörä jota 46kg kuski polkee. Täällä kuitenkin, vaikka alamäkiä onkin joitain, niitä edeltää aina ylämäki ja nekin olisi kiva päästä ylös. Ihan mielenkiintoista kyllä olisi päästä kokeilemaan jos niitä liikkeessä koottuna löytyisi.

miku80
03.10.2015, 20.00
Tulikin viikolla käytyä yläfemmassa miitingissä ja tuotevalikoimaakin tuli silmäiltyä niin ei siellä ole cruzin "mallistoa" kuin yksi kompliitti tallboy..

Nana
03.10.2015, 23.06
^ Aijaa, no pöh. Mietinkin, että ihme etteivät ole pistäneet silmään Snta Cruziin tykästyneelle siellä käydessä. Joku kerta käydessäni oli oven edessä avolavallinen auto, jonka lava oli täynnä Santa Cruzeja, se kyllä pisti silmään. Kävi mielessä, että mulle varmaan joku noista joutais kun noin monta on.

miku80
03.10.2015, 23.13
Ne oli varmaan sportaxin testipyörät mitkä on kierrelly jäälleemyyjien luona testattavana..

Spessulta löytyy gimmojen enskailuun Rhyme (http://www.specialized.com/fi/en/bikes/womens-mountain/rhyme) mikä on myös varmasti tutustumisen arvoinen vaihtoehto..

juho_u
03.10.2015, 23.20
Onkos Nana tietoinen cruzin hintatasosta? Jos haluut kevyen kuitusen, niin hinnat 6000€++. On ne hyviäkin.

mehukatti
04.10.2015, 00.44
Eikös DT:n EX471 ole kerännyt mainetta kevyenä ja kestävänä?

En nyt sanois, että 500g nykyään mikään erityisen kevyt on. Se on oikeastaan normaalin DH-kelpoisen vanteen paino ja itseasiassa EX471 tuleekin monissa DH-pyörissä vakiona. Jos vanne kestää sen, että Gwin ajaa ilman rengasta World Cup DH-radan alas, niin voi kyl aika turvallisesti sanoo et painoa voi huoletta tiputtaa enduroa varten. Itse sanoisin, että 400g on kevyehkö vanne enskaa varten. Toki jokainen ken haluaa voi DH-palikoilla ajaa, jos haluaa et kamat varmasti kestää, mutta ei kannata silloin huijata itseään et ois kevyttä palikkaa alla. Itsekin kyllä mietin EX471:stä yhtenä vaihtoehtona omaan pyörään, mutta hiukan tuo paino tökkii. Ongelma vaan on se, että 25mm leveitä vanteita (ID) vaan löytyy vähän heikosti 400g luokassa. Lähinnä tulee mieleen WTB i25 KOM, joka muistaakseni on 430g.

Nana
04.10.2015, 13.11
^^^ Aa, joo voi olla. Oli aika houkuttelevan näköinen lava.

^^Tiedän toki, että osa SCistä on melko kalliita, mutta onneksi kokeileminen ei maksa mitään ja kun oikeantyyppistä pyörää hakee kannattaa kokeilla mahdollisimman montaa ja vasta sen jälkeen pohtia miten paljon kannattaa/on varaa laittaa pyörään. Esim tuo mainitsemani Juliana Furtado on Sportaxissa peruskokoonpanossa 3990e, toki kalliimpiakin kokoonpanoja saa jos haluaa. http://www.sportax.fi/product/829/furtado-275

teehak
04.10.2015, 13.32
^^^ Aa, joo voi olla. Oli aika houkuttelevan näköinen lava.

^^Tiedän toki, että osa SCistä on melko kalliita, mutta onneksi kokeileminen ei maksa mitään ja kun oikeantyyppistä pyörää hakee kannattaa kokeilla mahdollisimman montaa ja vasta sen jälkeen pohtia miten paljon kannattaa/on varaa laittaa pyörään. Esim tuo mainitsemani Juliana Furtado on Sportaxissa peruskokoonpanossa 3990e, toki kalliimpiakin kokoonpanoja saa jos haluaa. http://www.sportax.fi/product/829/furtado-275

Juuri noin se kannattaa tehdä. Vaikka suurin osa kalliimmista pyöristä on järestään jo hyviä, on niissä kuitenkin paljon kuskien mieltymyksestäkin johtuvia eroja ja niitä et muuten kyllä huomaa ennen kuin käyt ihan oikeesti poluilla ajamassa niillä. Sportaxista saat ainakin SC:n demon viedä kaupin metsiin.

Nana
04.10.2015, 14.02
^ Jep, varsinkin kun ei ole täpäreistä ennestään kokemusta, ainoastaan yhtä olen lyhyesti testannut ja se oli hieman liian iso. Kyllä täytyy kokeilla useita, että saa jonkinlaista pohjaa vertailla ja punnita vaihtoehtoja. Varsinkin kun olen näin pienikokoinen niin jo ulottuvuuden suhteen se mikä monille muille sopii, voi olla minulle täysin no go.
Oon tosi ilonen, että päädyin tässä nykyisessä jäykkäperässä tähän pienimpään kokoon, jo standoverhight seuraavassa koossa pakotti valitsemaan tämän, mutta valinta on osoittautunut tosi hyväksi. Pyörä on näppärä käsitellä ja kaikin puolin sopiva. Ainoa miinus, että pienirunkoisena toe overlappia tulee jos jalka liikkuu polkimella eteen kääntyessä, mutta siihenkin tottuu hyvinkin ja sitä oppii varomaan. Paljon, paljon häiritsevämpää olisi jos runko olisi liian pitkä, ajoasento liian pitkä, eikä pyörää olisi niin helppo käsitellä.

Jooh, katselin Julianojen geometrioita ja lähes kaikissa, vaikka ovatkin valmistettu pienikokoisia naiskuskeja silmälläpitäen, on standover hight vähintään 70cm, eli no go. Juliana Originissa (27.5) on pikkuisen alle, joten se voisi vielä mennäkin, mutta onpa hassua, että noin korkeita pienimpään kokoonkin laitettu.

AK-87
06.10.2015, 00.37
Pike tietysti, Motion Control-vaimennus kelpaa vain hitaaseen ajeluun, Charger on ihan eri maata. Tukevuuskin on tietty plussaa.
Jep, samat ajatukset. Tai sanotaan päätökset tässä vaiheessa. Ja taitaa tulla ne Flowt kehiksi, kun kerran ovat hyviksi todetut. Ei taivu Mavicceihin, kun jänskättää liikaa että ne antautuu ja se maksaakin sitten useita liiroja.

mehukatti
06.10.2015, 15.57
Eihän sitä rahaa tarvi olla, jos ostaa kalliin pyörän. Ottaa vaan lainaa. ;)

Parru
26.10.2015, 17.58
Noniin, joku tuumasi taannoin että ei se miettimällä tule ajoon tjsp, joten tuli se konan process 153 dl sitten hommattua. Pitänee ensikesänä opetella vielä ajamaankin sillä! Tai onhan tässä vieläkin kelejä, läskillä tulee varmaan talvi ajeltua enimmäkseen. Eihän tuo mikään kuitu-cruzi ole ja ylämäkeen saa ihan polkea, mutta ompahan hauska peli alamäkeen! Entisellä 29 xc-täpärillä vaikeat paikat ei enää tuolla ollutkaan vaikeita alamäkeen! Tautisen kivaa alamäessä ja hyppyreissä mistä nyt uskaltaa ajaa. Onko täällä muita processien omistajia?

AK-87
26.10.2015, 20.12
En itse omista Processia, mutta hyvän valinnan teit! Noilla on menty endurossa lujaa ja fiksu kokonaisuushan tuo on. Onnea uudelle fillarille!

AaJiiKoo
27.10.2015, 09.45
Ja jos kisaa meinaat Processilla ajaa tai enemmälti parkkiajoa, niin lämpimästi suosittelen -1.5 asteen loiventavaa ohjainlaakeria. Sillä saa hyvän trailigeometrian muutettua hyväksi "race"-geometriaksi...

Parru
27.10.2015, 12.12
Tattista Ak ja AaJiiKoo! Tuo rungon muotoilu kyllä iskee itselle, vaikken ymmärräkkään näistä. Paljon on tilaa elää pyörän päällä ja kikkailla. Parkkiin oli kyllä tarkoitus pyörä viedä silloin tällöin. Hmm, täytyypä tutustua aiheeseen angle setit..en kyllä osannut kaivata loivampaa keulakulmaa kun entisellä täpärillä tuli otb:t tutuksi useaan otteeseen ja tuolla ei oo ollu lähelläkään samoissa kohdissa missä aiemmin mennyt naamalleen. Eka robleeemakin nostaa päätään, vedin lipat ja tanko kiertyi pitkälle ympäri, nyt ei hissitolppa (ks lev integra) enää mene alas ensinkään, liekö vaijeri ottanut itseensä jotenkin, no pitää tutkia. Liukasta alkaa puunjuuret olla.

Polun tukko
12.11.2015, 21.00
Jos ois hommaamassa enduropyörää niin kummastako lähtä suunnittelemaan?
Canyonin strive al 6.0 race
Vai
Konan process 153?
Momemmilla suht sama hinta jos konan tilaan bikeshopista.

AK-87
12.11.2015, 23.28
Tänä vuonna on ollut Canyonilla aikamoisia laatuongelmia eli kieroja runkoja ja siihen päälle isoja haasteita takuukeissien kanssa. Ilmeisesti myös tuotannossa, ja tilaus-toimitusketjussa. Liittyy kuulemma SAP-implementaatioon nämä jälkimmäiset. Stop All Production... Ehkä ohimenevää, mut ite lähtisin Konan kelkkaan näistä vaihtoehdoista.

mehukatti
12.11.2015, 23.54
Vai
Konan process 153?

Kona on ehkä tällä hetkellä aavistuksen katu-uskottavampi.

TimoF
13.11.2015, 00.15
Mut miten pitkään Konat pysyy kuranttina? :seko:

tiaalto
13.11.2015, 10.30
Enskahommiin mulla tuskin koskaan on asiaa, mutta minkälaisia ajatuksia tällainen Focus SAM herättää raadissa jos käyttötarkoituksena on ihan vapaamuotoinen polkuajelu suhteellisen teknisessä maastossa?

http://shop.larunpyora.com/tuote/focus-sam-3-0-2015/

Tuolla halvennusprosentilla hinta/osalista-suhde tuntuu varsin vakuuttavalta, mutta liekö tuo sitten vähän "tykillä kärpästä" -tyylinen ratkaisu? 100-120mm 29 täpäriä tai blutoläskiä ajattelin mutta tuommoinen tuli mustana hevosena vastaan.

AK-87
13.11.2015, 13.17
Ainakin SAM on näyttänyt enskassa toimivan hienosti. Alennushintaansa nähden erinomaiset palikat. Pitäisi mennä ihan näppärästi myös tasamaan kivikkojuurakoissa, vaikka onhan se toki aika erilainen ajettava kuin 120mm 29er.

Käy kokeilemassa miltä maistuu!

teehak
13.11.2015, 14.27
Toi SAM on jo asiallisilla palikoilla ja livenä nähneenä minusta erittäin tyylikäskin. European Endurosarjassa Carbon SAMilla ajettiin voittoon ja hyville sijoille. Itse valitsisin tuon jos olisin nyt pyörää vailla.

tiaalto
13.11.2015, 16.17
Ainakin SAM on näyttänyt enskassa toimivan hienosti. Alennushintaansa nähden erinomaiset palikat. Pitäisi mennä ihan näppärästi myös tasamaan kivikkojuurakoissa, vaikka onhan se toki aika erilainen ajettava kuin 120mm 29er.

Käy kokeilemassa miltä maistuu!

Täytyy yrittää löytää aikaa testaukselle, tosin liekö Larussa mitään polunpätkää missä saisi realistista tuntumaa... Pystytkö yhtään avaamaan tuota eroa kaksysiin? Paria sellaista on tullut polulla lyhyesti testattua - muu maastokokemus onkin 27.5 jäykkäperästä joka tuntuu aika herkältä tökkäisemään esteisiin hitaissa paikoissa.

Boot
13.11.2015, 17.04
Kysy myyjiltä polkujen sijaintia. Neuvovat kyllä ja läheltä löytyy.

Human Traffic
13.11.2015, 18.11
Muistini mukaan liikkeen takana on metsää ja siellä kallioita. Lintutornin ympäristössä. Eli pääsee focusta rankaisemaan..

Jami2003
13.11.2015, 18.20
Vai
Konan process 153?

Laittaisin aika ison plussan sille että saa asioida bikeshopin kanssa. Omat ja tuttavien kokemukset liikkeestä ja mm takuukeissien hoitamisesta ovat todella positiivisia.

Ps tuossa juttua konasta
https://enduristi.wordpress.com/2015/11/13/ensikauden-kisapyora/

AK-87
13.11.2015, 19.40
Täytyy yrittää löytää aikaa testaukselle, tosin liekö Larussa mitään polunpätkää missä saisi realistista tuntumaa... Pystytkö yhtään avaamaan tuota eroa kaksysiin? Paria sellaista on tullut polulla lyhyesti testattua - muu maastokokemus onkin 27.5 jäykkäperästä joka tuntuu aika herkältä tökkäisemään esteisiin hitaissa paikoissa.

Ei mullakaan paljoa ole 29er kokemusta, joten kovin syvällä rintaäänellä en pysty totuuksia julistamaan. Mutta loivakulmainen 27,5 periaatteessa ylittää esteitä melkolailla samoin kuin pykälää kireämpi 29er. Ajotuntuma on kuitenkin ihan erilainen. Tuossa Samissa istutaan ikään kuin taaempana ja pystymmässä. Enskapyörät on tasamaalla vähän sellaisia metsäkoneita, möyrii vähän hitaasti mutta varmasti. Lyhempijoustoinen 29er täpäri on keskimäärin vähän kireämpi, vaikka se 29 kiekko liikahtaakin hiukka hitaammin.

Olipa epäselvää. Noh, ehkä tosta jotain sai irti. Aja molempia fillarityyppejä, se lienee paras ohje.

Polun tukko
15.11.2015, 11.00
Aiempaan kysymykseen jatkoa.Kiitos tiedosta tuon canyonin osalta.Voipi olla että jää siten laskuista pois.
Mitäs muuta olisi tarjolla konan ohella suht samassa hinnassa ja suht samoilla osilla?

syklopaatti
15.11.2015, 12.00
Yetin M-kokoinen SB6c ex demopyörä 3999 puntaa. uutena 6095
Tulee juuri täysin huollettuna ja täydellä takuulla.
2000 puntaa tossa säästää. Osat on hyvät. Esim kiekot samanlaiset jolla kisakuskit ajoivat2015 ews kisat.
http://www.silverfish-uk.com/ProductDetail/9946/18432/Ex-Demo-Yeti-SB6c-Bike-Medium-RRP-6099-

miku80
15.11.2015, 12.12
Spessun Enduro 650b comp malli osuu hinnaltaan aika lähelle konan hinnan kanssa. Endurossa asteen loivempi keula jos meinaa pääsääntösesti painovoiman avulla mennä niin jyrkemmissä kohdissa tuo etua.. Sen mitä itse olen kyseisellä pyörällä ajellu niin verrattuna omaan 29 enduroon on tuo pienempipyöräinen huomattavasti hauskempi ajettava ja näppärämpi käsitellä..

Yksi mielenkiintoinen malli on tuo uusi nukeproofin mega.. Ainakin paperilla näyttää hyvältä, mutta tiedä sitten millanen on poluilla oikeesti kun ei testaamaan moista pääse..

Polun tukko
15.11.2015, 14.16
No tuo yeti menee ihan reilusti yli budjetin eli pitää myöntää köyhyys.
Mutta mites 15 mallin dune RR? Ois hyvässä diilissä ylävitossa.
Onko noissa ollut mitään takuukeissejä?

juho_u
15.11.2015, 14.26
Oiskohan sportaxilla gen1 bronsoneja hyllyssä. Noita voisi saada sopivasti, kevyempää kuitukunkoakin myytiin muistaakseni 2200€. Kysy.

Polun tukko
15.11.2015, 14.33
Oiskohan sportaxilla gen1 bronsoneja hyllyssä. Noita voisi saada sopivasti, kevyempää kuitukunkoakin myytiin muistaakseni 2200€. Kysy.

Runkoa vai koko settiä?

Vito78
15.11.2015, 14.41
Runkoa vai koko settiä?
Ei kai koko settiä sentään.

Lähetetty minun H60-L04 laitteesta Tapatalkilla

syklopaatti
15.11.2015, 16.22
Ei kai koko settiä sentään.

Lähetetty minun H60-L04 laitteesta Tapatalkilla
Tuli mieleen et jos bronsoniin päätyy niin sen pitää olla 2016 malli.
Ne muutti just 16 malleihin geometrian helkkarin paljon paremmaks.
Pyörässä piteni TT ja reach sekä keulakulmaa tarkastettiin.
hyvä kauppa jos saat paremmalla kuidulla 16vm. rungon hyvällä iskarilla siihen 2200 eguun.

teehak
15.11.2015, 16.55
Tuli mieleen et jos bronsoniin päätyy niin sen pitää olla 2016 malli.
Ne muutti just 16 malleihin geometrian helkkarin paljon paremmaks.
Pyörässä piteni TT ja reach sekä keulakulmaa tarkastettiin.
hyvä kauppa jos saat paremmalla kuidulla 16vm. rungon hyvällä iskarilla siihen 2200 eguun.

Kannattaa sitten muistaa että tuossa 2016 Bronsonissa on boost takapää. Itse kyllä kysyisin Sportaxista 2015 mallia, saattaa löytyä hyvinkin vielä. Kokemuksesta voin sanoa että ainakin tälläselle "tavalliselle" tallaajalle se on todella hyvä. Mutta varmaan toi 2016 on vieläkin parempi.

Polun tukko
15.11.2015, 17.12
Missä hinnoissa nuo mahdolliset 15 mallin bronsonit pyörii 11spd ja pike jne osilla?

teehak
15.11.2015, 17.17
Siitä ei mulla ole tietoa mutta kantsii kilauttaa Sportaxiin Janille ja kertoa millä kokoonpanolla tarvisit. Ftorilla taitaa olla yksi alu L-kokonenkin tällä hetkellä myytävänä.

syklopaatti
15.11.2015, 17.42
http://www.bike24.com/1.php?content=8;product=83420;menu=1000,173,87;pgc %5B6337%5D=9596;pgc%5B14599%5D=14602
Oletko Polun tukko tsekkaillut bike24:jän tarjontaa.
Siellä on 2016 foxus Samia ja esim. Tämä 2015 Carbon jekyl Lefty Maxilla3600e.

Polun tukko
15.11.2015, 18.00
Tuntuu että tuo dune rr taitaa viedä mennessään.

stumpe
15.11.2015, 20.02
Tuntuu että tuo dune rr taitaa viedä mennessään.

Ohhoh, no kieltämättä aika hyvä diili. Pelkkä keulahan tossa olis erikseen ostettuna 1200e.

syklopaatti
15.11.2015, 20.05
Ohhoh, no kieltämättä aika hyvä diili. Pelkkä keulahan tossa olis erikseen ostettuna 1200e.
Just kattelin samaa. Kovat on speksit tuohon rahaan. Ei kun nappaat P-Tukko poies sen.

Polun tukko
15.11.2015, 20.14
Just kattelin samaa. Kovat on speksit tuohon rahaan. Ei kun nappaat P-Tukko poies sen.

Eiköhän tämä asia ole käsitelty.Täytyy kuitenkin kopasta vielä se sportax piruittain. Appelsiini pyörä olisi kanssa kivasti erillainen..Taitaa vaan hinnat heilua liian korkealla.

Polun tukko
16.11.2015, 12.26
RR tilattu :)

kauris
16.11.2015, 13.44
Se on kyllä hienon näköinen ja hyvän hintainen.

Polun tukko
16.11.2015, 13.59
Se on kyllä hienon näköinen ja hyvän hintainen.

Nyt se oli "hyvässä" hinnassa.Kevät talvella kun sen ostoa pähkäilin, oli hinta ei miellyttävä :D

syklopaatti
17.11.2015, 19.48
Nyt vasta hoksasin et, on Nukeproof ja Evil heittäneet sellaiset pelit vuodeksi 2016 ,että huh.

En yleensä ole 29 koon ystävä ,mutta uusi nuke 290 on kyllä sellainen ,että oksat pois. Muutenkin tuon Nuken meininki miellyttää. Ei seurata perässä vaan pistetään paremmaksi. Todella kova paketti tuo 29 mega. 150mm joustoa,H-A66° ,S-T 75.5° ja hinnat maltillisia. 29 Enduro saa kovan kilpailian.
Jotenkin evil:in uus 27,5 koon enskamonsteri jää sen varjoon ,koska nyt isopyörässä on käytännössä samat mitat ja speksit.

Paras julkaisu vuoteen on kyllä Evil Following. 120mm joustava 29 täpäri jonka keulakulma on vakiona 130mm keulalla 66.8° kulmalla.
Tämä on jo sitä luokkaa loivempi kuin valtamerkeillä ,että toivottavasti trendi yleistyisi.
http://www.bikeradar.com/mtb/news/article/evil-bikes-the-following-first-look-43336/

Sorry OT. Jänskää kattoa Miten Evil pärjää enskapyörällään ensikaudella.(Kaipa sillä joku kisaa)
On varmaan paineita menestyä kun ovat panostaneet niin paljon. Podiumpaikat nostaisi kummasti myyntiä.
Insurgent maksaa kuiteskin sen 5000e ja jos sitä ei pääse koeajamaan niin kyllä se kummasti rauhoittaa jos EWS:ssä menee hyvin.

miku80
17.11.2015, 20.32
Näyttää kyllä hyvältä "paperilla" tuo 290 mega.. Ainut että 350mm pitkä chainstay tuntuu ehkä hieman pitkähköltä kun vertaa esim siihen 29 enduron 330mm pitkään..

Kemizti
17.11.2015, 20.53
^ miks pitkä ois huono, jos geometria muutoin tukee sitä..

Mr Hyde
17.11.2015, 21.30
Näyttää kyllä hyvältä "paperilla" tuo 290 mega.. Ainut että 350mm pitkä chainstay tuntuu ehkä hieman pitkähköltä kun vertaa esim siihen 29 enduron 330mm pitkään..

Oiskohan ne kuitenkin 430 ja 450 mm..?

noniinno
17.11.2015, 22.27
Pivottia moititaan letkuksi http://www.bikeradar.com/mtb/gear/category/bikes/mountain-bikes/full-suspension/product/review-pivot-mach-429-trail-x1-16-49924/

syklopaatti
17.11.2015, 22.31
Pinkbiken testissä kuski kehuu sitä pidempää chain stayta. Tiedä sitten miten menee suomipoluilla.
http://www.pinkbike.com/news/nukeproof-mega-275-290-first-ride-2015.html

The 29" Mega is a beast. Boasting even more stability, it was also much easier going up thanks to the longer chain stay, which helped to keep my weight more centered and allowed the front wheel to effortlessly roll over obstacles. On the way down the big wheeler was an absolute monster, which I had no trouble cornering at speed or placing it where I wanted it on technical sections of the trail. In fact, I was so much more confident on the 29er that it seemed more maneuverable than the smaller wheeled option, removing any inbuilt hesitation to change line on awkward sections of the trail.

miku80
17.11.2015, 23.32
^ miks pitkä ois huono, jos geometria muutoin tukee sitä..

No sen 29" takia, enkä sano että huono, mutta kyllähän sen lyhyemmällä varustetun paremmin saa kiihtymään.. Lyhyemmällä perällä varmasti näppärämpi käsitellä, mutta missä sitten pääpaino onkin ja mitä ketäkin arvostaa eli jos pääsääntösesti mennään painovoiman avittamana ja kovaa niin varmaan on vakaampi ajettava..

Oiskohan ne kuitenkin 430 ja 450 mm..?

Kyllä, kyllä..

eNiaL
20.11.2015, 16.47
No sen 29" takia, enkä sano että huono, mutta kyllähän sen lyhyemmällä varustetun paremmin saa kiihtymään..

Miten chainstayn lyhyys lisää kiihtyvyyttä? Painoa tietysti tulee lisää kun pyörän rakennusmateriaalin määrä kasvaa mutta ero olematon. Toisaalta jousituksen käytös voi olla erilainen mutta ei kai sekään nyt suoraan chainstayn pituudesta ole riippuvainen. Tuskin ketjunvenymäkään näissä vehkeissä muuttuu jos pituutta +/- pari senttiä tai ainakaan omista reisistä en usko tuollaista poweria löytyvän että polkupyörän ketju venyisi siitä voimasta. Pikkukikkailussa varmasti kääntyvyys huononee mutta kiihtyvyysasiaa en kyllä ymmärrä.

miku80
20.11.2015, 17.42
Miten chainstayn lyhyys lisää kiihtyvyyttä?

Yksinkertaisesti lyhyemmässä haarukassa voima välittyy paremmin takarenkaalle..

kuokka
20.11.2015, 19.06
F = f - takahaarukan pituus

Bässi
20.11.2015, 22.43
Siinä tuli kyllä kaksi niin vakuuttavaa perustelua että parempi lopettaa kaikenlainen miettiminen!

Polun tukko
21.11.2015, 09.47
Siinä se Tyyne nyt on. Jarrut vaihtui heti kättelyssä XT:ksi XT:n ice-tech levyillä. Renkaiksi tänään asentuu contin trail kingit (bc,protection apex).
Varsin smuutille tuntuu alusta.

http://i1278.photobucket.com/albums/y515/Tom_Hotti/InstagramCapture_17244c0c-9559-414c-b24f-d009d2f0ab64_zps9iobkajj.jpg (http://s1278.photobucket.com/user/Tom_Hotti/media/InstagramCapture_17244c0c-9559-414c-b24f-d009d2f0ab64_zps9iobkajj.jpg.html)

elasto
21.11.2015, 13.04
Makeen näkönen Mondraker! Ihan mielenkiinnosta kysyn, että miten päädyit taas enduro-pyörään? Muistan lukeneeni viimeksi kun olen aktiivisesti foorumia seurannut, että ajoit kaikki ajot läskipyörällä?

Polun tukko
21.11.2015, 15.47
Kysy vaan. Läski oli hauska mutta syksyllä alkoi kaipaamaan jotain mitä enskassa oli. Arvoin traili pyörän ja enskan välillä mutta aiempiin kokemuksiin perustuen valinta oli helppo kohdistaa enduroon. Lisäksi kun tämä oli hyvässä alessa hi5:ssa niin ei tarvinnut kauaa miettiä.

Äsken pääsin 3km ensi lenkkiä kun reverbbi jäi alas. Sää -0. Eikös sulla elasto ollut sama oire joskus? Tallissa nousi taas ylös kun lämpesi.
Onko mitään tehtävissä vai otanko talveks pois? Viime syksynä reverbbi alkoi pakkasella sagittamaan.

mehukatti
21.11.2015, 16.53
Äsken pääsin 3km ensi lenkkiä kun reverbbi jäi alas. Sää -0. Eikös sulla elasto ollut sama oire joskus? Tallissa nousi taas ylös kun lämpesi.
Onko mitään tehtävissä vai otanko talveks pois? Viime syksynä reverbbi alkoi pakkasella sagittamaan.

Kannattaa tarkastaa paineet. Voi olla liian vähän, jos ei jaksa nousta ylös. Vaikka toki talvella se aina vähän hidastuu.

Polun tukko
21.11.2015, 16.56
Ok. Tallissa rävähtää ylös kuin telkkä pöntöstä joten veikkaan että paineet ok. Otin tosin jo sen pois. Keväällä kiinni takas ellei innostu tilaamaan 9point8:iä

PaH
21.11.2015, 17.48
Yksinkertaisesti lyhyemmässä haarukassa voima välittyy paremmin takarenkaalle..

Oletko ihan tosissasi?

miku80
21.11.2015, 18.56
^ eikö kuulosta loogiselta?

PaH
21.11.2015, 19.50
^ eikö kuulosta loogiselta?

Ei. Jos muuta väität niin perustele.
Lyhyellä perällä on omat etunsa, mut voiman välittymisen kans sillä ei oo niin mitään tekemistä.

Polun tukko
21.11.2015, 19.54
Se lyhempi peränen keulii herkemmin ni kai se ny tuntuu että voima välittyy.

miku80
21.11.2015, 20.21
Ei. Jos muuta väität niin perustele.
Lyhyellä perällä on omat etunsa, mut voiman välittymisen kans sillä ei oo niin mitään tekemistä.

No melkosen ohkaset perustelut on sullakin oman kantasi tueksi :)

PaH
21.11.2015, 21.08
No melkosen ohkaset perustelut on sullakin oman kantasi tueksi :)

Mun kanta perustuu siihen et yleinen ymmärrys on se et se on ketju joka eturattaalta voiman takarattaalle välittää
eikä siinä keskiön / takanavan välisellä mitalla oo merkitystä jos_ja_kun rataskoot on vakiot.
Se kettinki kun ei oo kuminauha joka venyis enempi kun on pitempi.

Ja sun perustelu sille et lyhyemmän chainstayn ansiosta voima välittyy tehokkaammin oli mikä?

miku80
21.11.2015, 21.25
Omat empiiriset kokemukset.. Mikäli joku haluaa ja kykenee toisin todistamaan jollain fyysiikan lailla niin antaa palaa.. On näistä takahaarukan pituuden vaikutuksesta kiihtyvyyteen netissä paljonkin aiempaa keskustelua..

marco1
21.11.2015, 22.03
Omat empiiriset kokemukset.. Mikäli joku haluaa ja kykenee toisin todistamaan jollain fyysiikan lailla niin antaa palaa.. On näistä takahaarukan pituuden vaikutuksesta kiihtyvyyteen netissä paljonkin aiempaa keskustelua..

Laitas esimerkkiä? Vaikutusta ajotuntumaan haarukan pituuden muuttuessa kyllä joo mutta ero kiihtyvyydessä kiinnostaisi kovasti.

miku80
21.11.2015, 22.25
No esimerkiksi spessun stumpy 2015 vs. 2016 kun meni geometriat uusiksi ja mm. takahaarukka lyheni sen 18mm, niin mitä näitä on tullut vertailtua ajossa niin itselle on välittynyt fiilis että paremmin saa liikkeelle tuon uudemman mallin vaikka saman painoisista pyöristä muuten on kyse..

zaca
21.11.2015, 23.03
Kannattaa tarkastaa paineet. Voi olla liian vähän, jos ei jaksa nousta ylös. Vaikka toki talvella se aina vähän hidastuu.

Minulla teki Reverb ihan samaa. Ilmauksen jälkeen oireet poistuivat, mutta lähtee silti lähtee talveksi pois alta, koska pelkään, että hajoaa pakkasilla.

marco1
21.11.2015, 23.46
No esimerkiksi spessun stumpy 2015 vs. 2016 kun meni geometriat uusiksi ja mm. takahaarukka lyheni sen 18mm, niin mitä näitä on tullut vertailtua ajossa niin itselle on välittynyt fiilis että paremmin saa liikkeelle tuon uudemman mallin vaikka saman painoisista pyöristä muuten on kyse..
Ei oo käyttistä. FSR -peräiset tavattoman herkkiä pienillekin eroille iskareiden säädöissä ja paineissa.
Eroja on mutta vaan ajotuntumassa, lyhyt kääntyy kivasti.

elasto
22.11.2015, 10.58

Joo mulla Reverb stealth teki ihan samat temput viime keväänä/lopputalvesta. En tiedä auttaako tohon ongelmaan mikään, mä ratkasin asian myös sillä etten ajele tolla talvisin. Nyt mulla on tämän vuoden ajojen jälkeen ilmestynyt siihen myös sellainen oire, että tolppa joustaa muutaman sentin kun siihen istuu. Lähteeköhän tuokin pois vain ilmaamalla vai kaipaako perusteellisempaa huoltoa?

juho_u
22.11.2015, 11.33
Sama vika oli omassa reverbissä. Ilmat ja öjyt sekaisin, vaatii vähintään riivisteiden vaihdon. Omassa tolpassa oli naarmu jossain sisällä. Uusi tuli takuuseen.

elasto
22.11.2015, 11.37
Hmm... tuo vaiva on ilmestynyt vasta ihan viimeaikoina. Voiko ne ilmat ja öljyt mennä sekaisin jos nostaa pyörää satulasta sillon kun tolppa on ala-asennossa? Jostain luin, että näin ei saisi tehdä.

Jami2003
22.11.2015, 11.55
Hmm... tuo vaiva on ilmestynyt vasta ihan viimeaikoina. Voiko ne ilmat ja öljyt mennä sekaisin jos nostaa pyörää satulasta sillon kun tolppa on ala-asennossa? Jostain luin, että näin ei saisi tehdä.
En ole tutustunut tolppien tiivisteiden tyyppeihin ja rakenteeseen mutta muuten työkseen myös tiivistyksien kanssa touhuavana voi hyvinkin olla että rakenne kestää paineita lähinnä toisesta suunnasta. Joka tässä tapauksessa on tietenkin painaminen, eli päällä istuminen.

mattim
22.11.2015, 22.51
Voi viude, nostelin just uuden dune r:n (2015) x-fusion tolppaa monta kertaa ylöspäin kun se ei ollut yläasennossa. Eli se taisi hajota ennen ensimmäistä lenkkiä...

Polun tukko
28.11.2015, 21.50
Muutama lenkki dunella nyt alla.Tänään pääsi lumettomalle polulle ajamaan kun lämpö sulatti lumet.
Geometria on veikeä.Paperilla pyörä on iso,mutta satulassa tuntuu todella hyvälle,tai ei niin isolle kuin se paperilla on.Eturengas tuntuu työtyvän kauas eteen,varmaan johtuen lyhyestä stemmistä jne,ja saa keulakulman tuntumaan todella loivalta vaikka se ei markkinoiden loivimpia olekkaan.Ylittään suorat esteet erittän eleettömästi(juuret,oravat jne).Ajoasento itselle on erittäin hyvä vaikka reachissä löytyy.Pyörässä istutaan paljolti keskiön päällä mikä tekee polkemisesta tehokasta.kaikikkiin aiempiin pyöriini verraten(remedy,covert,process 153) tällä on paljon parempi ja tehokkaampi ajaa putkelta,varmaan johtuen tuosta fg:sta ja että itse koen sen miellyttäväksi.

Tykkään!

Nana
28.11.2015, 22.19
Pivot Mach 4:sta pitää käydä testaamassa, kunhan tässä paranee. Siitä löytyi kait xs kokoistakin. Mach 6, jota koeistuskelin taisi olla s-kokoinen. Olipa melkoinen sohva. Pikkusen oli eroa tuohon jäykkäperään :D Silläkin pystyi ajamaan hyvinkin, mutta veikkaan, että mulle parempi koko on käsittelyn kannalta xs.
Oliko Spessulla näitä pienempiä pyöriä yhtään, 27.5sta, jossa alle 70cm (mitä enemmän sen parempi) stand over hight, eikä kohtuuttoman pitkää runkoa jne? Saa vinkkailla muitakin, joita ehkä voisi päästä jopa kokeilemaan täällä.

On kyllä hankala dilemma näiden pyörien kanssa, kun ei voi pitää kuin yhtä.
Kun esim. tollaisen Mach 6:n kyytiin hyppää ei tarvitse mennä edes metsään tajutakseen missä sen joustoa ym ominaisuuksia voisi parhaiten hyödyntää. Olishan se vaan perhanan hauskaa posottaa tommosella vauhdilla mäkeä alas tai näitä mörköjuurakoita. Ei sitä käy kiistäminen. Mutta sitten kun pyörä on ainoana pyöränä ja käytössä myös kelviajoissa ymv. kevyemmässä ajossa siellä ht olisi kätsympi. Ei auta, täytyy vaan testailla erilaisia ja päättää sitten kun sopivia löytyy.

miku80
28.11.2015, 22.59
Oliko Spessulla näitä pienempiä pyöriä yhtään, 27.5sta, jossa alle 70cm (mitä enemmän sen parempi) stand over hight, eikä kohtuuttoman pitkää runkoa jne?

Rumor (http://m.specialized.com/fi/en/bikes/womens-mountain/rumor)

Greycap
28.11.2015, 23.12
Rumor tosin on ainakin valmistajan oman geometriataulukon mukaan aika huomattavan pitkä, reach 400 mm siinä missä Nanan nykyisessä on 352 mm (olihan se 13,5"?) mutta se tuntuu olevan Specializedin maastureissa enemmän sääntö kuin poikkeus että runko on ikään kuin tuumakokoaan isompi. Satulaputki on kyllä ilmoitetun koon mukainen mutta loput rungon mitoista on usein vastaavia kuin muiden valmistajien yhtä ellei kahta kokoa isommissa.

Nana
28.11.2015, 23.14
^^Kiitos. mielenkiintoinen, tota pitää päästä katsomaan. Siinäkään ei ole xs:ää, mutta SOH on järkevyyden rajoissa.
Harmi, kun siinä on toi Recon Silver. painavimmat mallit tuntuu aina hassulta valinnalta naisten tai muuten pienikokoisten pyöriin, mutta on ehdottomasti kokeilemisen arvoinen. Toivottavasti Mountainbike shopissa olisi.

stumpe
28.11.2015, 23.21
Jos Nana yhdellä pyörällä aiot pärjätä, niin pivotti ei varmaan kauaa kauppojen pihalla vanhene:rolleyes:

Nana
28.11.2015, 23.27
Joo, tästä syystä olen joutunut jo tämän nykyisen kohdalla luopumaan täysin "kauppareissuista" pyörällä. Jostain kumman syystä muuten toi X Caliber kerää ihan suhteettoman paljon huomiota vrt pyörät yleensä. Kerran meinasin lukittuna jättää Ärrän eteen kun ostan kahvin, mutta oli pakko palata takaisin kun jo ovelle päästyäni sen ympärillä oli 2 vähän turhan kiinnostunutta hemmoa. En ymmärrä, kun ihan perusmaasturi kuitenkin kyseessä, erikoisemman värinen kyllä, muttei muuten "erikoinen".
Niin ja sitten tämä rappuepisodi kun naapurin sekopää yritti pölliä sen rapussa vaikka olin itse ihan vieressä. Ihan käsittämätöntä. :D Jos tällasen pyörän kanssa on tämmöstä en uskalla edes ajatella millaista olisi vaikka 4000-5000e fillarin kanssa.

Greycap, ok, täytyy käydä koittamassa ja katsoa miltä tuntuu. Kovasti ei toki saisi runko pidentyä, eikä muutkaan mitat, mutta täytyy kokeilla. Ajaessa sitä tuntee paremmin miten tämä vaikuttaa ajoasentoon yms. Olen itse toivottoman huono arvioimaan mittojen mukaan. Siksi en uskaltaisi tilata mitään kokeilematta.

juho_u
28.11.2015, 23.34
Kalliiden pyörien kanssa on helppoa. Ajat lenkin ja sen jälkeen pyörä kotiin lukkojentaakse.

Pumafi
28.11.2015, 23.39
Pyydä Mikolta reippaasti tarjous Pivot 4 Machista. Saat juuri sellaisen pyörän kuin haluat, varmasti oikein mitoitettuna ja haluamillasi osilla. Pyörän saa rakennettua hissitolpallakin todella kevyeksi.

Nana
28.11.2015, 23.43
^
Jep, näin se menee. mun päähän ei vaan mahdu, ettei tämänhintaistakaan pyörää voi edes hetkeksi jättää. Näitä tilanteita on niin paljon, ettei voi puhua yksittäistapauksesta. Oma veikkaukseni on, että noi pyörävarkaat ei vaan yleensä ole pyöräspesialisteja ja arvioivat tuon arvon ihan päin metsää. Liekö poikkeuksellinen väritys mikä ekana kiinnittää huomion ja joku kokonaisuudessa, mikä saa aikaan ihan suhteettoman suuren kiinnostuksen tuohon, mutta kyllä yhtään pyöriä tunteva osaisi arvioida keulan, painon yms perusteella, ettei se mikään useamman tontun pyörä ole.

Polun tukko
29.11.2015, 08.56
Kyllä minä Nana sinua tuommosta enduro pyörää miettisin. Ovat kuitenkin erittäin polettavia tänä päivänä ja taipuvat monenlaiseen ajoon,lenkistä kovaan alamäkeen.
Ja jos talous sallii niin pivottia vaan alle.Ei mene pahasti hankinta metsään.Paitsi lenkillä ajaessa,öh.

Jukis
29.11.2015, 11.00
Rumor tosin on ainakin valmistajan oman geometriataulukon mukaan aika huomattavan pitkä, reach 400 mm siinä missä Nanan nykyisessä on 352 mm (olihan se 13,5"?) mutta se tuntuu olevan Specializedin maastureissa enemmän sääntö kuin poikkeus että runko on ikään kuin tuumakokoaan isompi. Satulaputki on kyllä ilmoitetun koon mukainen mutta loput rungon mitoista on usein vastaavia kuin muiden valmistajien yhtä ellei kahta kokoa isommissa.

Ei rumor taida olla endurofillari muutenkaan? tässä on 369 reach 45mm stemmillä eli saa tiputettua 35 stemmillä 360 milliin http://www.specialized.com/fi/en/bikes/womens-mountain/rhyme/rhyme-fsr-comp-650b#geometry

ps. Endurofillareissa ei ole mikään mahdottoman matala standover height luonnollisesti kun on pitkä jousto.

shmot
29.11.2015, 11.45
Miten chainstayn lyhyys lisää kiihtyvyyttä? Painoa tietysti tulee lisää kun pyörän rakennusmateriaalin määrä kasvaa mutta ero olematon. Toisaalta jousituksen käytös voi olla erilainen mutta ei kai sekään nyt suoraan chainstayn pituudesta ole riippuvainen. Tuskin ketjunvenymäkään näissä vehkeissä muuttuu jos pituutta +/- pari senttiä tai ainakaan omista reisistä en usko tuollaista poweria löytyvän että polkupyörän ketju venyisi siitä voimasta. Pikkukikkailussa varmasti kääntyvyys huononee mutta kiihtyvyysasiaa en kyllä ymmärrä.
Jos akseliväli, satulan kohta ja tangon kohta säilyy samana ja keskiötä siirretään taakseppäin, niin putkelta poljettaessa kuskin painopiste siirtyy lähemmäksi kammen päätä kammen olleessa vaakatasossa. Ts. voima on suurempi. Hyöty tulee kevyellä kuskilla jonka massa ei riitä vetää ketjuja poikki ja jaksaa vetää aropupuna putkelta. Lyhyt kampi korostaa tilannetta. Flätit tai lukot tuo myös oman mausteensa kuskikohtaiseen optimaaliseen geometriaan.

Nana
29.11.2015, 13.22
^^^ Sehän näissä maastopyörissä on, että hankinta koetaan yleensä onnistuneeksi kun se menee totaalisesti metsään.

Kovasti kehuivat Rumoria eilen lukemassani arvostelussa. Testaajina oli pari vuotta ajaneista eliittitason kuskeihin ja maastoina kaikenlaista. Noitahan on monta eri versiota. Testissä testattiin paremmilla (kalliimmilla) kokoonpanoilla. Tällähän voi olla paljonkin vaikutusta siihen miten hyvin se pärjää. Voihan ihan keuloissa yms. olla paljonkin eroja.
http://www.bicycling.com/bikes-gear/previews/first-impressions-specialized-rumor-650b

ja siis ei mulla just tällä hetkellä olisi rahaa Pivottia tai muutakaan hinnakkaampaa ostaa, mutta nyt mulla onkin tarkoituksena kokeilla mahdollisimman montaa, tutustua niihin jotta osaisin sanoa minkä tulen hommaamaan.
Kun yhtä pyörää vain pitää niin jonkinmoista kompromissia suuntaan tai toiseen joutuu väkisinkin tekemään. Esim tuon Mach 6 ja muiden pidempijoustoisten kanssa se olisi poljettavuudessa tasaisemmilla alustoilla, lyhytjoustoisella taas teknisemmillä alustoilla.
Jotta eri pyörien ajettavuudesta saa paremmin käsitystä on niitä pakko vaan testata. Ajotuntumaa ei vaan yksinkertaisesti speksejä lukemalla saa. Tuo Mach 6 jo lyhyellä istumisella on niin totaalisen erilainen vehje kuin nykyinen ht:ni, että niitä on lähes mahdoton vertailla. Pitää siis testailla jotain hieman vastaavampia, kuten sitä Mach 4sta, Spessuja yms voidakseen jotain vertailua tehdä.

Jukis
29.11.2015, 15.44
Siihen menee vaan monta kuukautta ennenkuin olet sinut sen uuden pyörän kanssa. Varsinkin kun siirryt takajäykästä täysjoustoon, Pelkästään polkemisen oppimiseen menee viikkoja. Ei aina tarvitse tehdä kompromisseja koska 160mm joustava voi olla aivan yhtä poljettava kuin lyhyempijoustoinen kunhan se sopii sinulle. Rahaa tietenkin pitää laittaa enemmän että saa sellaiset komponentit joilla se toimii oikealla tavalla. Kyllä se mach 6 oikein säädettynä menee xc polullakin kovempaa kuin tuollainen tonnin trek, Mutta siitähän ei sinulle sopivaa kokoa löydy ja hintaa on ilmeisesti useita tonneja liikaa.
Mach 4 on sit taas 68.5 keulakulmalla melko turha päivitys sulle, yhtä halukas se on heittämään sinut tangon yli kuin se trek. Tuo 27.5 rengas ja yli 140mm joustoa on vaikea yhtälö sun kokoiselle naiselle kun 27.5 ja 80mm joustollakin on keula suhteessa naamaan hirveän korkealla. Se on vähän kuin 180 senttinen koittais ajaa 31" renkailla 200mm keulalla. Oisko aika katsella 26" renkaisia fillareita jos haluat järeämpää joustoa ja toimivampaa geometriaa?

Nana
29.11.2015, 16.09
Tiedän kyllä vielä itseäni lyhyemmänkin, joka ajelee Mach 6:lla ihan tyytyväisenä. Onko se silti paras vaihtoehto minulle, en tiedä, mutta ei se kyllä iso ole.
Tottakai pienirunkoisiin on vaikeampi saada yhdistettyä pitkä jousto pitäen silti kokonaisuus tasapainoisena ja tarjonta on aika pientä, moni ei tunnu edes yrittävän. Pojot Pivotille siitä, että tekevät pienempirunkoisiakin, sillä valintahan tehdään kuitenkin niiden pyörien välillä, joilla pystyy ajamaankin.

ja tuosta täpäriin tottumisesta. Pyörähän, oli se samanlainen tai erityyppinen kuin nykyinen, on valittava sen mukaan mikä kokeiltaessa tuntuu parhaalta. Ei voi valita esim huonon tuntuista pyörää toivoen, että siihen tottuisi kuukausien saatossa, kun oppii polkemaan. Varmasti polkemisen tehokkuus lisääntyy kun tekniikka paranee, mutta täytyy sen sopivalta tuntua jo hankintahetkellä.

Höh, mites Mountainbikeshopin täpärilistassa ei ole lainkaan Rumoria? Pitänee kysellä lähiliikkeestä onko siellä tai onko sinne tulossa.

Jukis
29.11.2015, 18.25
Eli siis luulet lyhyellä pyrähdyksellä saavasi paremman tiedon pyörän toiminnasta kuin mitä muut jotka ovat ajaneet sellaisella satoja tunteja voivat sinulle kertoa? Ja olet speksannut renkaita jo ainakin tuhannella eurolla, olet varmaan löytänyt jotain sopivaa? Mutta et usko että pystyisit pyörää säätämään ja löytämään oikeanlaisia osia siihen että sillä pystyy polkemaan tehokkaasti vaikka se ei suoraan kaupasta sellainen olisikaan(siis muuten hyvin suunniteltua pyörää)? Minulla esim. on enduropyörä joka on kaikkien arvostelujen ja omastakin mielestäni vakiona aivan mahdoton polkea ilman lukitusta mutta pienillä muutoksilla en enää huomaa mitään pedal bobbia.
Nykyinen pyörä on sen 6cm korkeampi keulasta kuin entinen täpäri ja se aiheuttaa jo 2 tunnin lenkillä sen että minun ylävartalo on aivan uuvuksissa koska kädet ylempänä on vähemmän voimaa kammeta pyörää sivuttain, Ei semmoisesta vielä saa mitään hajua lyhyellä testiajolla ja toisaalta siihen tottumiseen menee taas viikkoja mutta on se sen väärti että pystyy paukuttamaan isojakin kiviä päin alamäkeen kun on kunnolla joustoa tarpeeksi loivalla keulalla.

Nana
29.11.2015, 18.35
En nyt ymmärrä mitä ajat takaa. Ei kai kukaan tarkoituksella osta huonolta tuntuvaa pyörää vain siksi, että se jonkun muun (ehkä parikymmentä senttiä pidemmän ja vastaavasti painavamman) alla tuntuu paremmalta. Kyllä se pyörä on ostettava sen mukaan mikä tuntuu kokeiltaessa hyvältä ja mieluusti kuultava kommentteja ko pyörästä samankokoisilta ihmisiltä.

Jukis
29.11.2015, 18.54
Pointti oli siinä että lyhyellä koeajolla voit kyllä löytää siihen hetkeen hyvälle tuntuvan pyörän, Mutta esimerkiksi se pyörä adaptoituu huonommin sun huonoihin alamäkitaitoihin kuin sinä adaptoidut hyvän pyörän huonoon nousukykyyn. Sinulla ei ole kokemusta täpärillä polkemisesta, Jos lähdet hakemaan tähän hetkeen sopivaa pyörää se on melkoisella todennäköisyydellä liian "xc-mäinen" sitten kun olet oppinut polkemaan täpäriä ja huomaat että ei tän pyörän ominaisuudet nyt riitäkkään.

Nana
29.11.2015, 18.59
No nykyhetkessähän sitä eletään. Ei varmasti kukaan osta pyörää tulevaisuutta varten, pyörää, joka olisi hyvä vaikka 2v päästä. Moni ostaa siinä vaiheessa jo seuraavan.

CamoN
29.11.2015, 19.02
Miten täpäriä pitää polkea? Kehveli kun on tullut taas harrastettua väärin, ihan samaan tapaan olen pyöritellyt jäykkäperällä ja täpärillä. Toki se täpäri menee vähän pidemmälle viitakkoon ennen kuin on pakko ruveta keventelemään, mutta kuitenkin.

Nana
29.11.2015, 19.09
Sä et vaan osaa :D mä poljen varmasti väärin tätä jäykkäperääkin kun rasitusvammat polvissa vaikka alle 30km/h mennään alamäkiä lukuunottamatta kokoajan.

Jukis
29.11.2015, 19.16
No nykyhetkessähän sitä eletään. Ei varmasti kukaan osta pyörää tulevaisuutta varten, pyörää, joka olisi hyvä vaikka 2v päästä. Moni ostaa siinä vaiheessa jo seuraavan.
Enkait minä 2 vuodesta puhunut? muutama viikko menee siihen että ei mene enää iso osa voimasta polkiessa turhaan pyörän keinuttamiseen. Jos valitset sellaisen pyörän jota on helppo ilman tätä taitoa polkea jo nyt niin siinä on melkoisen varmasti huonommat ominaisuudet maastoon ja varsinkin alamäkiin, Varsinkin kun ei ole varaa laittaa rahaa huippuluokan osiin jotka kompensoivat näitä pedal bobbei yms. Rasitusvammat polvissa mutta et ole apua kysynyt? Siihenkin löytyy helppo apu.

CamoN
29.11.2015, 19.47
Melko huonosti toimiva linkusto täytyy olla pyörässä, jos sen polkemiseen tarvitaan erikoiskoulutus. Mutta ehkä tämä on joku enduron salaseurajuttu, succiksissa ajettavat pyörät on kulkeneet tähän asti ihan kiltisti normaalilla pyörityksellä.

Polun tukko
29.11.2015, 19.59
Jaaha.
Minäkin ilmoitaudun camon seuraan. Olen myös ajanut täpäriäni väärin.
Oi valaiskaa minua.

Jukis
29.11.2015, 20.02
Ette kenties olisi aloittaneet pyöräilyänne vuosia sitten ja ehkäpä myöskin aloittaneet täpärilläkin ajamista lyhyempijoustoisella vehkeellä jos ette ole eroa jäykkäperään huomanneet esim putkelta runtatessa? Vai ajatteko vain tasaisella?

Nana
29.11.2015, 20.03
^^^ ^^Jep, eiköhän niillä molemmilla eteenpäin pääse.
Yksi asia mikä ei ainakaan helpota valintaa ht vs fs välillä on talviajettavuus. Jos ei täpärillä voi pakkasilla ajaa niin mulla ei olisi pakkasilla mitään ajettavaa, kun ei viitsi mitään kellarisäilytettävää romupyörää ajella talven ajan.

muoks. olenpas mä hidas

Jukis
29.11.2015, 20.05
Nana; ei kannata ehkä testailla näitä pivotteja yms jos ei ole niihin varaa. 6000 euron enduro on aivan erilainen polkea kuin 2500 euron enduro. Silti maastossa ei välttämättä ole menossa juurikaan eroa kun on tottunut pyörään. 1500 euron xc täpäri on kyllä varmasti myös helpompi polkea kuin 2500 euron enduropyörä.

mikko001
29.11.2015, 20.05
Melko huonosti toimiva linkusto täytyy olla pyörässä, jos sen polkemiseen tarvitaan erikoiskoulutus. Mutta ehkä tämä on joku enduron salaseurajuttu, succiksissa ajettavat pyörät on kulkeneet tähän asti ihan kiltisti normaalilla pyörityksellä.

Tai sitten jotkut vaan sekoittaa fillaroinnin ratsastukseen missä kevennellään/pompitaan satulassa :seko:

JackOja
29.11.2015, 20.17
...Jos ei täpärillä voi pakkasilla ajaa niin mulla ei olisi pakkasilla mitään ajettavaa...

Miksei, niinku, täpärillä voi ajaa pakkasilla?

Jami2003
29.11.2015, 20.20
Onks tämä Jukkis joku provo. Ainut täpäri mitä nykyään pitää varmaan osata polkea ettei se keinu on joku bilteman kolmen sadan euron extreme.

Nana
29.11.2015, 20.20
^^ Olen antanut itseni ymmärtää, että takaiskarit ei kestäisi pakkasessa, menee puurot ja vellit sekaisin tmv. Pitääkö tämä paikkansa, pitääkö paikkansa vain tiettyjen iskarien osalta vai eikö se pidä lainkaan paikkaansa?

Polun tukko
29.11.2015, 20.21
Tasasin väliajoin tästä oikeasta pyörityksestä nousee juttu esiin. Ei nyt jaksettas enduro topicissa siitä jauhaa,ketään ei kuitenkaan ihan kauheesti kiinnosta miten enskaa pitää polkea.
Liekköhän nanalle on se enska muutenkaan paras pyörä?Ennemmin ehkä joku traili täpäri?

Jami2003
29.11.2015, 20.21
Olen antanut itseni ymmärtää, että takaiskarit ei kestäisi pakkasessa, menee puurot ja vellit sekaisin tmv. Pitääkö tämä paikkansa, pitääkö paikkansa vain tiettyjen iskarien osalta vai eikö se pidä lainkaan paikkaansa?

Hyvä nyrkkisääntö pyörän pakkaskestossa on että aina se enemmän pakkasta kestää kuin kuski. Varsinkin sun tapauksessa missä ilmeisesti säilytät sitä kuivissa sisätiloissa.

Nana
29.11.2015, 20.26
Joo, sisällä se ehdottomasti tulisi olemaan. Niin kauan kuin asustelen täälläpäin ei ole pelkoa, että asunnosta löytyisi oma lukittu ulkovarasto.

Jukis
29.11.2015, 20.31
Ei siitä polkemisesta tarvitsekkaan mitään puhua. Siihen oppii parissa viikossa ja siinä se. Kumma vaan kun en oo bilteman pyöriä nähnyt kenelläkään täällä meidän lenkeillä silti niitä kaikkia on erilainen polkea kuin jäykkäperää. Koitin vain neuvoa Nanaa valitsemaan pyörän sellaisten ominaisuuksien mukaan jotka merkitsevät enemmän siellä alamäessä mennessä koska ylämäkeen ja tasaiselle kyllä oppii ajamaan pidempijoustoista ja "löysemmällä" geometriallakin olevaa pyörää, Varsinkin kun ei ilmeisesti ole tarkoitus voittaa xc kisoja vaan nauttia vaikeassa maastossa ajamisesta.

Kun yhtä pyörää vain pitää niin jonkinmoista kompromissia suuntaan tai toiseen joutuu väkisinkin tekemään. Esim tuon Mach 6 ja muiden pidempijoustoisten kanssa se olisi poljettavuudessa tasaisemmilla alustoilla, lyhytjoustoisella taas teknisemmillä alustoilla.

Polun tukko
29.11.2015, 20.47
No kai nyt jokainen tietää että täpäriä on erillainen polkea kuin takajäykkää.Ei tarvitse olla kokemusta kauheasti sen tajutakseen.Ristus.

paaton
29.11.2015, 21.33
Minä kyllä ymmärrän jukkiksen mielipiteen ja olen samaa mieltä siitä, että tämä "menekauppaanjakokeile" ei vaan toimi, mikäli ei ole aiempaa kokemusta ostettavasta tavarasta.

Jos menet ostamaan ensimmäistä maantiepyörää, etkä ole ikinä sellaisella ajanut, niin valitset takuulla sen jossa ajoasento tuntuu parhaalta, eli pystymmältä. Jos menet ostamaan ensimmäistä järjestelmäkameraa, niin valitset pienimmän, koska se on vaan niin näppärä pitää kädessä. Sama pätee moneen muuhunkin ostokseen.

Suurimmalla osallla on kuitenkin sama määrä käsiä ja sormetkin ovat suht samoilla kohdilla. Jos jokin fillari on todettu hyväksi ammattilaisten mielestä, niin onhan se ihan varmasti hyvä myös kädettömällä, vaikka se ei heti siltä tuntuisikaan.

Nana
29.11.2015, 21.45
Itse en oikein tajua tuon tyylisen kommentoinnin ideaa. Etenkin kun joku muutaman viestin verran kirjoittanut kommentoi kärkevästi/provoavasti jne. niin tulee mieleen, että eikö tuota voinut sillä alkuperäisellä nimimerkillä sanoa. Mutta ylipäätään, oli uusi tai vanha, jos ei keskustelu onnistu ilman provoilua tai muita typeryyksiä jätän viestit yksinkertaisesti lukematta.

Jukis
29.11.2015, 21.59
En ole mitään provonnut. Sinulla on selkeästi asenne että haluat kokeilla kaiken itse, Ostithan tonnilla renkaitakin että löytäisit sopivan. Kyllä monikin olisi osannut sulle kertoa minkälaiset renkaat toimivat kun kertoisit missä niitä käytät. Onko sinulla varaa tehdä sama homma pyörien kanssa?
Renkaastakaan et tiedä yhden ajokerran perusteella onkon se nyt välttämättä hyvä vai huono. Pyörästä et saa aloittelijana irti oikeen mitään koeajolla. Ajoasennot saa kyllä muokattua ja suurin osa täysjoustopyörien geometrioista on kuitenkin siellä samoilla 73-75 asteen satulaputken tietämissä niin sieltä vaan katsoo että on tarpeeksi lyhyt satulaputki ja sopivan pituinen yläputki. Loput onkin sitten ratkaisevia juttuja onko se pyörä hyvä menemään maastossa vai onko se vaikkapa aloittelijalle helppo ajettava.

12cm on vaan liian vähän, 14cm on jo ok ja 16cm rupee jo tuntuun hyvälle.

Jani Mahonen
29.11.2015, 23.29
Joo, sisällä se ehdottomasti tulisi olemaan. Niin kauan kuin asustelen täälläpäin ei ole pelkoa, että asunnosta löytyisi oma lukittu ulkovarasto.

Oma empiirisesti haettu talvitäpäripyöräilypakkasraja on -12. Ukko ja pöörä kestää. Ja tietysti säilytys sisällä...

Lähetetty Tapatalkista, pahoittelen kirotusvirheitä.

Nana
29.11.2015, 23.52
^ Kyllähän pakkanen aina voi vaikuttaa jonkinverran molempien päiden jouston toimintaan, mutta kunhan se ei olisi niin iso vaikutus, ettei ajaa pysty. Harvemmin toki yli 15 asteen pakkasessa ajelee, ellei nyt koko talven ole yli 15 astetta.

Onpas erikoisia stand over highteja Giantilla http://www.giant-bicycles.com/fi-fi/bikes/model/trance.27.5.2.ltd/20368/79792/#geometry
xs:llä on isompi soh kuin xl:llä :rolleyes:

Villetre
29.11.2015, 23.55
Näin noviisin näkökulmasta: haarukoi hintaluokka missä liikut (älä suotta mene ajamaan kalliimpia,mihin on varaa.),testaa montaa (ei se itsellekkään oikein selvinnyt mitä haluaa..) Tee päätös ja OSTA. Sen jälkeen elä päätöksesi kanssa. Tässä pyörähommassa on se hyvä puoli että ihminen kyllä sopeutuu äkkiä ja ajo maistuu uuden pyörän selässä. Ja parin vuoden päästä suunnittelet jo uutta pyörää kuitenkin..

AK-87
29.11.2015, 23.56
Täällähän on viihdyttävää semi-OT:ta. Mulla meni yksi jäykkäperä ja kaksi täpäriä siihen, että aloin vähän tietää millaisen pyörän haluan. Enkä usko että kovin usein voi selvitä vähemmällä. Jokainen fillari oli edellistä passelimpi, kun kokemuksia oli tullut.

Ja kun oikein ajetaan, niin pyörää pumpataan, ei poljeta. Polkuosuudet on lähinnä pakollista pahaa, ennen kuin pääsee taas pumppaamaan.

Tähän asti on täpärit kestäneet talvea moitteetta, ainakin sinne -15 asteeseen saakka on testattu.

Nana
30.11.2015, 00.02
Joo, ajamallahan se hahmottuu mitä pyörältä haluaa, eikä siksi alussa voi kovin selkeää kuvaa ollakaan. Olen ollu erittäin tyytyväinen tohon X Caliin, se oli aika nappiostos siihen kohtaa. Saa nähdä mitä tulee alle seuraavaksi.

Jukis
30.11.2015, 00.04
^ Kyllähän pakkanen aina voi vaikuttaa jonkinverran molempien päiden jouston toimintaan, mutta kunhan se ei olisi niin iso vaikutus, ettei ajaa pysty. Harvemmin toki yli 15 asteen pakkasessa ajelee, ellei nyt koko talven ole yli 15 astetta.

Onpas erikoisia stand over highteja Giantilla http://www.giant-bicycles.com/fi-fi/bikes/model/trance.27.5.2.ltd/20368/79792/#geometry
xs:llä on isompi soh kuin xl:llä :rolleyes:

väärät taulukot 2015 kohdalla. http://www.giant-bicycles.com/fi-fi/bikes/model/trance.27.5.2.ltd/25353/91290/#geometry 2016 mallissa näyttäis olevan oikein. Trance vois olla sun ajoihin hyvinkin sopiva pyörä mutta itse trancella kesän ajaneena sanoisin että et jää mistään paitsi jos laitat vielä vähän lisää joustoa. Ehdottomasti hyvä vaihtoehto kyllä jos sopivaan hintaan löytyy.

Nana
30.11.2015, 16.36
Lueskelin eilen niin monen pyörän speksejä, etten enää muista oliko se Trance, joka oli melko painava, yli 13kg, mikä olisi kyllä iso miinus. Sensijaan huomasin, että mm. Kona Processilla on myös, ainakin joissain malleissa, matala soh. Niitäkin oli eri kokoonpanoilla.
Jotain tämäntapaistahttp://www.hi5bikes.fi/netta/imgm/Kona_process_134_2016.jpg

http://www.hi5bikes.fi/~zTTix0000001/?Y999=PIF&Y104=KO-B16134PR

paaton
30.11.2015, 17.00
Ainakaan process 111 ei ole mitenkään erityisen kevyt. Taitaa paino mennä yli tuon 13 kilon.

Nana
30.11.2015, 17.03
Mites toi 134 ja 134 AL DL?

paaton
30.11.2015, 17.19
Mites toi 134 ja 134 AL DL?

Taitaa olla ainakin saman painoinen. Kaverin 111stä punnitsin varusteiden kanssa ja vaaka näytti 16kiloa. Pelkkä fillarikin painaa varmaasti yli 14kg.

Nana
30.11.2015, 17.29
Voiko olla noin paljon? Jos pitää paikkansa niin ei ole mun tarpeisiin passeli.

paaton
30.11.2015, 17.39
Voiko olla noin paljon? Jos pitää paikkansa niin ei ole mun tarpeisiin passeli.

http://www.shortnbike.co.uk/bikes/1x10-conversion/

Nana
30.11.2015, 17.55
^ Toki palikat vaihtamalla saa painoa paljonkin pois, mutta jos painoa haluaa reilusti pois siten voi tulla samanhintaiseksi tai jopa halvemmaksi ostaa se kalliimpi valmiiksi kevyempi pyörä.
Paljos toi Pivot Mach4 painoikaan? Se lienee kevyin näistä

Mä toivon, että noissa pyörissä, mitä meen testailemaan on Shadow+ tai joku muu lukitus ketjussa. Mulla ei vaan pysy ketjut missään pyörässä ilman lukitusta, mikälie ketjukirous langetettu, mutta omaani päivitin +:n, kun ketjut tippui kokoajan, kaverin pyörästä tippui, joskus kesällä testaamastani täpäristä tippui, en siis oleta minkään ketjun pysyvän ilman lukitusta paikallaan.

juho_u
30.11.2015, 18.16
Pivotista en tiedä, mutta 150mm joustava 27.5" cruzi painaa kevyimmällä vakio kokoonpanolla alle 12kg. Tuossa on tietysti myös hissitolppa. Onko se nanan budjetissa, on eriasia.

Nana
30.11.2015, 18.19
Se vaan kun noi Cruzit on poissuljettuja korkean stand overin vuoksi, myös niiden naisten mallit. Tottakai hissitolppa painaa jonkinverran ja on etenkin fs:n todella toivottava. Paino pitääkin laskea vähän sen mukaan onko sitä vai ei, ja jos ei, paljonko olisi sen kera.

paaton
30.11.2015, 18.35
^ Toki palikat vaihtamalla saa painoa paljonkin pois, mutta jos painoa haluaa reilusti pois siten voi tulla samanhintaiseksi tai jopa halvemmaksi ostaa se kalliimpi valmiiksi kevyempi pyörä.

Laitoinkin linkin tuon mitatun painon vuoksi. Kona ei varmaankaan ole oikea valinta, jos on tarkoituksena saada kevyttä pyörää.

Nana
30.11.2015, 18.44
Mullehan tulee ne Crestit, joilla ajellaan kevyempiä ajoja tulevallakin pyörällä, joten ainakin niillä pitäisi painoa saada alas. Kyllä mä aion käydä kokeilemassa joitain, mitkä syystä tai toisesta arveluttaakin, kuitenkin ajaessa tuntee eri tavalla miten pyörä käyttäytyy ja miltä se tuntuu.

lis. mutta nuo Konat lienee tosiaan vähän turhan painavia minun tarpeisiini.

Nana
30.11.2015, 19.12
Giantteja aion käydä kokeilemassa, ainakin Bike Planetissa on niitä ja siellä siis myös noita Livejä, joita olen myös katsonut (keulakulma vaan 70 tms, sais olla vähän parempi), eli Vantaalla-Espoossa, saattaa olla myös Bike Companyssä joitain.

Pumafi
30.11.2015, 19.15
Pivot Mach 4 Carbonin saa rakennettua aika lähelle maagista 10 kg rajaa hissitolpalla. Rahaa kannattaa tosin varata sellaisen 7500 euroa.

Nana
30.11.2015, 19.22
Ihan niin paljon ei kyllä ilkeä laittaa. Mitähän se peruskokoonpanossa painaa?

Olen muuten Santa Cruzia testannut lyhyesti kun kaverit oli käymässä. En muista mikä malli ja liian isohan se minulle oli, mutta olihan se hieno peli. Oltiin aika koomisen näköinen seurue, kun kaveri ajeli Pivotilla, hänen kaverinsa Santa Cruzilla, molemmat tosi päräyttäviä, ja minä hikoilen perässä X Caliber 9:llä

Pumafi
30.11.2015, 19.29
11-11,5 kg. Pivotit tehdään ajajien toiveiden mukaan, joten tuon verran painaa XT/X01-palikoilla ja alukiekoilla.

Hannez78
30.11.2015, 19.32
11,5kg on jo kevyt täysjousto. Oma Mach 429 Trail painaa hissitolpat kanssa 12,5kg ajokunnossa.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Nana
30.11.2015, 19.37
On se kevyt. En minä etsi mitään 8kg vekotinta, oman painoni huomioiden vaan nuo yli 13 kiloiset on jo painavia. Ehkä sitten kun jossain vaiheessa on järkevää pitää useampaa pyörää saattaa valikoimasta löytyä myös painavampi, jolla mennään nenä alaspäin, mutta tällä hetkellä on fiksumpaa valita kevyempi.

Pumafi
30.11.2015, 19.44
Bikeradarin testissä L kokoinen Mach 4 Carbon oli XT Pro-setillä 11,1 kg. Pienempi runko ja hissitolppa, niin aika lähellä on toi 11-11,5 kg painohaarukka. Olen samaa mieltä että 11,5 kg täpäri on kevyt.

Nana
30.11.2015, 20.05
Rhymessä on turhan korkea soh, todennäköisesti myös Fuel Exissä. Trance 1.5 LTDtä ei ainakaan valmiiksi ole missään täällä myynnissä, joten hintaakaan ei näy. Ei kai se varmaan enempää ole kuin Pivottikaan.

stumpe
30.11.2015, 20.09
Fuel exään 160mm keula? Aivan, aivan. Voinx määki ostaa superflyn ja laittaa siihen 140mm keulan nii sit siitä tulee am jäykkis!!??

stumpe
30.11.2015, 20.22
Trekin fuel ex 7 27.5 (http://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/py%C3%B6r%C3%A4t/maasto/trail/fuel-ex/fuel-ex-7-27-5/p/1163600-2016) tai sen naisten malli Lush olis myös varmasti hyvä vaihtoehto, 68 asteen keulakulma 120mm revelationilla, Voi myöhemmin muuttaa pidemmäksi sen keulan muutaman kympin maksavalla muutoksella, jopa 150milliseksi.

Aika lailla pilaa pyörän geometrian tuokin muutos.

Sun jutut muutenkin sitä tasoa että Nanan kantsii suodattaa aika paljon.

Nana
30.11.2015, 20.23
No kun ei mun jalat tästä pitene, 70cm tai sen yli olevat soh:t ovat kaikki osoittautuneet liian korkeiksi, jo pelkkä pyörän päällä seisominen jalat maassa on vaikeaa. En ota niin korkealla sohilla siksi pyörää.

Jukis
30.11.2015, 20.32
jep muuttaa sitä geoa 140mm keula, samaksi kuin trancen geo jossa on myöskin takana 120 ja edessä 140mm joustoa. emäputki on lyhyempi fuel exäs niin ei se keula tule sen korkeammaksi. Oikeassa olet että se pilaa sen pyörän jos tarkoitus onkin pitää sama vauhti ylämäkeen mennessä. Aika paljon eri pituisilla keuloilla ihmiset kuitenkin ajaa esim banshee spitfirejä. Nanahan halusi hieman loivempaa keulakulmaa ja 2cm pidempi keula laskee keulakulmaa noin asteen.

juho_u
30.11.2015, 20.32
No kun ei mun jalat tästä pitene, 70cm tai sen yli olevat soh:t ovat kaikki osoittautuneet liian korkeiksi, jo pelkkä pyörän päällä seisominen jalat maassa on vaikeaa. En ota niin korkealla sohilla siksi pyörää.

Ootkos sitten oikeessa paikassa kirjoittelemassa? Sinulle taitaa olla ainut vaihtoehto max120mm joustava peli. Ei enskapyörä. Trekiltä lush, tai muilta merkeiltä vastaava. Pidempijoustoisesta tulee väkisin korkeampi.

Nana
30.11.2015, 20.43
Todennäköisesti monissa pitkäjoustoisimmissa onkin korkeampi, muttei välttämättä kaikissa. Esim Mach 6:ssa ei mielestäni ollut liian korkea. Todennäköisempää lienee, että sopiva pyörä löytyy hieman lyhempijoustoisten joukosta. Mutta jos lyhyt ihminen hakee maastopyörää ko ajoon niin "maastopyörä enduroon" on varmaan silti ihan oikea threadi. En ole muuta vastaavaa topikkia aktiivisena tainnut nähdäkään. Onko se sitten vähemmän enduroa jos ajettavassa pyörässä on vähemmän joustoa, en tiedä, mutta pyörä kuskin mukaan.
ja kun joutuu em. syistä arpomaan sekä enduro, että xc oriented- pyörien välillä niin tuntuisi hassulta tehdä se kahdessa eri topikissa. Tässä kuitenkin helpompi lukijoidenkin nähdä minkä pyörien välillä arvon ja siten ehkä auttaa pohdinnassa, niinkuin tässä on porukka tehnyt.

Jukis
30.11.2015, 21.20
Jep minusta kyselet aivan oikeasta paikkaa ja en tuollaisia fuel exääkään sulle ehdottaisi jos olisi vaihtoehtoja. Monellakaan valmistajalla ei löydy kuin yksi malli josta löytyy xs koko. Trance taitaa olla ainut hinnaltaan kohtuullinen jossa on tuo soh ja koko muuten tarpeeksi pieni sinulle.

http://www.commencal-store.co.uk/meta-am-v4-origin-plus-650b-black-2015-c2x15147431 tuostahan sais shimmautettua lyhyemmäks joustoo vaikka 150mm niin menis jo alle 700mm soh ja olisi oikea enduropyörä ;) S koon sanotaan sopivan 153-168cm kuskille. geo (http://www.commencal.net/web_bicycles/2015/geometry/geometry_meta_am_v4.pdf)

ja trail mallissa (http://www.commencal-store.co.uk/meta-trail-essential-650b-black-2015-c2x14495025) onkin ihan reilun matala SOH (http://www.commencal.net/web_bicycles/2015/geometry/geometry_meta_trail_v4.pdf). Loiva keulakulma tässäkin. Tän vuoden mallissa (http://www.commencal-store.co.uk/meta-trail-red-2016-c2x16198338) erittäin hyvät osatkin. Tuolla commencalin sivuilla on muuten reaaliaikainen chat josta voi kysyä ammattilaiselta siitä koon sopivuudesta yms. Noille pyörillehän löytyy myös suomalainen maahantuoja (http://www.mtbcentre.fi/news.php?news=402)

Nana
30.11.2015, 21.36
Joo, ainiin, toki pienten naisten xs pyöräilyä threadi olisi olemassa, sitä en edes muistanut, mutta tätä todennäköisemmin lukee useampi asiasta jotain tietävä, kun itsekään en aina sitä lue, vaikka kohderyhmään kuulun.
Täytyy käydä näissä Giantin liikkeissä kokeilemassa noita, tai tiedustella onko kokoja. Pivotti kiinnostaisi kovasti, mutta en osaa sanoa mitään ennenkuin olen useampia kokeillut.
Toi hinta-asia on toki yksi tekijä, mutta kyllä minä hinnakkaammankin olisin valmis ottamaan jos se olisi tähän kohtaan ylivoimainen. Sitä onko edullisempi riittävän hyvä ei taas tiedä kokeilematta niitä.

kalleA
30.11.2015, 22.38
http://www.commencal-store.co.uk/meta-am-v4-origin-plus-650b-black-2015-c2x15147431 tuostahan sais shimmautettua lyhyemmäks joustoo vaikka 150mm niin menis jo alle 700mm soh ja olisi oikea enduropyörä ;) S koon sanotaan sopivan 153-168cm kuskille. geo (http://www.commencal.net/web_bicycles/2015/geometry/geometry_meta_am_v4.pdf)

Tuohan on jo valmiiksi 150-millin joustolla joten tuskin siitä paljoa madaltuu, vaikka keulan lyhentäisikin. Mutta mites V3 malli:
http://www.commencal-store.co.uk/meta-am-v3-essential-2016-c2x18328429
On jo kummiskin selvästi matalempi ja tuossa oikein mainiot speksitkin.

Jukis
30.11.2015, 23.02
Trancestahan on nykyään myös SX versio, 160mm/140mm dual position pikellä. Voi vaihtaa vivusta alamäkeen sopivammaksi. erittäin hyvät speksit 2800euron pyörään trance sx (http://www.giant-bicycles.com/en-us/bikes/model/trance.sx.27.5/18764/76212/) linkkiä testiin (http://forums.mtbr.com/giant/giant-trance-sx-2015-vs-reign-2015-a-933778.html).
^^ tuo jousituksen lyhennys olikin lähinnä vitsi. Vaikka kyllähän sitä ihmiset tekee vaikka palstatietämyksen mukaan pyörä menee pilalle jos koskee joustomatkaan tai jousituksessa lukee jotain muuta kuin roxpox tai fox..

Nana
30.11.2015, 23.43
Noita Commencaleja ei taida myydä täällä kukaan, joten niitä ei pääse kokeilemaan. Itse taas en uskaltaisi pelkkien speksien perusteella ostaa.
Giantteja onneksi ainakin osaa pitäisi päästä kokeilemaan. Ja tietysti se Pivot Mach4. Vaikka laadukas pyörä onkin, siinä on lyhyt joustomatka enkä osaa kokeilematta ja vertailematta sanoa onko se liian lyhyt.

Polun tukko
01.12.2015, 00.26
Hyvä topicci menny pilalle. Nana ois voinu oman ketjun sopivalla otsikolla avata kun lyön pääni pantiksi ettei enduro pyörä ole paras valinta käyttöösi.
Nyt on suollettu sivu tolkulla diipadaapaa.
Jos sä asut etelässä missä liikket on niin mene niihin. Totuus ei tästä topicista löydy.

Nana
01.12.2015, 01.12
Noh, noh, ei nyt varmaan omaa topikkia kannata avata. Ei varmasti yhdessäkään threadissa kaikki pyörät miellytä jokaista tai muutenkaan joka sivu ole 100% aiheesta. Tämä kuitenkin liittyy aiheeseen, vaikka meidän vertically challenged-kuskien pyörät ei kaikkien harkintalistalla olisikaan.
Mutta jos se yhtään lohduttaa niin yritän muistaa mahdolliset tulevat kommentoinnit kokeilluista pyöristä laittaa xs pyöräilytopikkiin oli ne enskoja tai xc:itä

syklopaatti
01.12.2015, 06.42
Mitä täällä enskavehje ketjussa oikein tapahtuu ?.....:eek:

JackOja
01.12.2015, 09.14
Noh, noh, ei nyt varmaan omaa topikkia kannata avata....

Mun mielestä kannattaa. Niinhän täällä yleensä tehdään tälläisissä tapauksissa. Vaikka "Nanan enduro/trail/freeride -fillarispekuja"

Jukis
01.12.2015, 09.58
Tällainen tuli hankittua "kun halavalla sai" eipä kerennyt paljoa miettimään kun puoleen hintaan möivät näitä 2015 malleja ja vain yksi oli jäljellä.
Orggis kammet saivat lähteä entisen pyörän matkaan kolmipulttirattaineen, Jotkut hieman nätimmät vois ehkä hommata tilalle kuitenkin. Riser tanko ei käy tähän pyörään oikeen myöskään ja kauppias lupasi lähettää 35mm stemmin tuon kauhean pitkän 45 millisen tilalle. Iskarista tykkään kyllä ja keula on aivan mahtavan herkkä nyt kun lisäsin alajalkoihin öljyä, Uutuudeltaan siellä oli 3 tippaa kun pitäisi olla 25ml.

http://i.imgur.com/2a68eD0.jpg

Nana
01.12.2015, 16.38
Chill out guys. Here's some bike porn for you

http://www.tetongravity.com/forums/attachment.php?attachmentid=156905&d=1406071737

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0261/6517/files/blog_sworks-enduro-2015.jpg?12707

Feel better already or do you need some more?

Nana
01.12.2015, 17.07
Well, I'll give you some more anyway

http://nsmb.com/wp-content/uploads/2014/04/SCB14_20651.jpg

usko juntunen
01.12.2015, 17.16
Mitä täällä enskavehje ketjussa oikein tapahtuu ?.....:eek:
Niinpä. Ei tavan tallaaja ilman sanakirjaa pysy kärryillä. Paraneeko uskottavuus, kun kirjottaa lontoon murteella..:rolleyes:

Nana
01.12.2015, 17.21
No mikäs siinä lontoon murteessa on vialla? On se kumma jos ei enskapyörätkään kelpaa enskaketjuun. mielenkiintoista.

tuohon uskottavuuteen. Olen ostamassa pyörää. Ei minun tarvitse olla uskottava ostaakseni pyörän. Olen ostanut 2 pyörää tänävuonna. Varmasti porukka uskoo ilman vakuuttelujakin, että ostan jossain vaiheessa kolmannen.
Korjaus, olen ostanut 3 pyörää tänävuonna.

ja tuohon sanakirjan tarpeeseen. Eikös pornon idea ole, että kuvatekstit ovat toissijaisia, eikä sinun tarvitse edes osata lukea nauttiaksesi siitä?

noniinno
01.12.2015, 17.49
Eikös pyöräpornoketju ole toisaalla? Tämä ketju on muuttunut vähän raskaaksi seurata.

usko juntunen
01.12.2015, 18.00
...Eikös pornon idea ole, että kuvatekstit ovat toissijaisia, eikä sinun tarvitse edes osata lukea nauttiaksesi siitä?
No nyt puhut kyllä asiaa:D:D

Otan vain takkini...ja popparia

kauris
01.12.2015, 19.07
Nana, toki saat hankkia enduro-pyörän ja kysellä siitä kommentteja ja neuvoja täällä. Ihan lyhytjoustoisista tai jyrkemmän keulakulman täpäreistä täällä ei toki ole puhuttu eikä varmaan kannatakaan. Xc- tyyppisille tai jos ajatellaan, että ennen enduroa on vielä välissä enduroa poljettavampi trailipyörä, on omat ketjussa ja sen tyyppisistä kannattaisi minunkin mielestä puhua niissä ketjuissa.

Se miksi muutamat epäilee ettei pitkäjoustoinen enduropyörä (esim nyt 140-160 joustava) ole sinulle se välttämättä oikea johtuu varmaankin mm. siitä, että haluat ajaa myös kelveillä ja esim tämän julkaisemasi videon perusteella ajosi ei taida ihan vähän aikaan edellyttää hirveän järeätä jyskettä ja isoja hyppyjä kestävää pyörää. Jos kuskin painokin vielä oli enemmän 50 kg kuin vaikka 80 kilon tienoilla.
Ja vielä kerran: toki saat ostaa enduropyöränkin. On sillä varmaan mukavampi portaita alas lasketella kuin takajäykällä tai xc täpärillä.

Edit. En nyt löytänytkään sitä videotasi mitä tarkoitin ja jonka olin itse nähnyt. Se oli se, jossa hypit sen parikytsenttiä korkean kallion päältä ja jonka yhteydessä kerroit pelänneesi, että joku koira tai ohikulkija saattaa napata kameran. Olisko ollut jossain Olympiastadionin lähellä kuvattu.

Edit2 löyty.
https://youtu.be/c9064Fn6npU

Jukis
01.12.2015, 19.58
Onko se pakko niin kärjistää? Trail tai enska pyörällä varmaan olis kivempi ajella kuitenkin metsäpolkuja mistä löytyy myös videoita esim (https://www.youtube.com/watch?v=dALz8oOPS58) ja ehkä haluaa ajaa vaativampiakin?

Nana
01.12.2015, 21.20
Kauris, mainitsemasi video, kuten sen laittaessani sanoinkin, oli kamerakulmatestailua oikeastaan ainoassa järkevässä kuvauspaikassa ko paikassa, ei ajoa. Kamerakulmaa voi testailla vaikka kotisohvalla, ei se ajoista mitään kerro. Keskuspuistossahan minun lähiajomaastot on, maasto on semmosta, mitä siellä nyt maastot on.

Jami2003
01.12.2015, 21.23
Onko se pakko niin kärjistää? Trail tai enska pyörällä varmaan olis kivempi ajella kuitenkin metsäpolkuja mistä löytyy myös videoita esim (https://www.youtube.com/watch?v=dALz8oOPS58) ja ehkä haluaa ajaa vaativampiakin?

Kivempi ajaa kuin millä? Ymmärretäänköhän me nyt enskapyörät ihan samalla tavoin tässä ryhmässä. Kovin oli vielä helppoa polkua videossa enkä usko että tuohon maastoon enskapyörä tuo mitään lisäarvoa verratuna esim kevyeen 120 mm xc täpäriin. Kai me nyt kaikki ollaan kuitenkin samaa mieltä että se enskapyörä ei kevyimmilläänkään ole yhtä kevyt kulkuinen helpolla tasaisella polulla (kuten esim videossa) kuin kevyt xc täpäri on.

Jukis
01.12.2015, 21.35
Kivempi ajaa kuin jäykkäperällä. Lähinnä se video näyttää et Nana käy muuallakin kuin rappusissa ja 15cm nyppylöissä ajamassa.. Kyl mä sen ymmärsin niin että hän haluaisi ajaa vaikeammassakin maastossa. Eikö tää nyt ole aika hölmöä spekuloida tätä asiaa kun hän haluaa vinkkejä enskafillareista niin olis voinut jättää noi mach nelosetkin vinkkailematta jos ei niistä sovi puhua täällä. Jos haluu kevyen enskan niin sit pitää olla vähintään 3500e laittaa kuiturunkoiseen ja käyttää jotain aivan muuta kuin enskakiekkoja ja enskarenkaita.

Polun tukko
01.12.2015, 21.36
Nyt ihan oikeesti. Ei jumalavita tätä suoltamista. Ootko nana tullu viisaammaks tässä topicissa?

Nana
01.12.2015, 21.43
Netti pätkii, en onneksi kovin tarkkaan näe mitä täällä tapahtuu.
En ole Poluntukko viisastunut ainakaan tämän valitusrumban jälkeen yhtään täällä. Sitä ennen tuli kyllä ihan hyviä ideoita.
Jami2003lle tiedoksi, ettät tuo kameratestailu tapahtui Sibeliuspuistossa, ei millään poluntapaisellakaan. Ihan tyypillistä, että kun testasin kamerakulmaa siellä oletetaan minun ajavan lenkkini siellä. Jos testaan kamerakulmaa joku kerta manskulla minulle varmasti suositellaan maantiepyörää. loistavaa

Salomo
01.12.2015, 21.52
Ottamatta kantaa pitäsikö Nanan ostaa jotain muuta kuin enska, jos Mach 6 standover oli ok niin Spessun Rhyme, Orange Five tai Polen tuotokset voisi toimia. Pitkähköt reachit joo, mutta niinhän enskassa "pitääkin" olla nykyään. Polen standoverista ei tietoa mutta runko on malliltaan sellainen että luulis toimivan. Noita kai ainakin teoriassa saattais päästä kokeilemaankin kun kaikilla on jälleenmyyjä suomessa (ja Pole tietty suomalainen). (Voi olla että näistä joku oli jo mainittu. En jaksanut koko keskustelua käydä yksityiskohtaisesti läpi)

tää hemmetin ipad ei nyt anna kopioida linkkejä mutta www.specialized.com, www.orangebikes.co.uk, www.pole.fi niin eiköhän noi löydy.

sahoni
01.12.2015, 22.03
Kaikenlaista keskustelua täällä onkin ollut pari sivua. No mikäs siinä. Itse olen innoissani kun sain juuri kuorittua kuljetuslaatikostaan ja niputettua tämän harmattaren. Vielä kun ehtis käydä lähipäivinä testailemassa. :) Focus Sam 3.0 siis kyseessä.https://photos-2.dropbox.com/t/2/AAA0tRVE3Bpuw0QHsGbLqokD94VUl7n-9d7o2vGY9tOXpA/12/119672854/jpeg/32x32/3/1449010800/0/2/2015-12-01%2020.04.36.jpg/EOuzpVwYvyYgBygH/3gNjMWvK5K3yorZ1OL7xxCBu0w-4Iyee_vNvbEncfW8?size_mode=5&size=32x32

Nana
01.12.2015, 22.11
^^Joo, kiitos, täytyy tutustua. Spessun Rumorin yritän ainakin saada testaukseen. Laittelen joko xs-pyöräily tai johonkin omatekoiseen topikkiin sitten mahd. kommentteja testatuista.

Tosin liekö sekään auta jos, kuten täällä, monet neuvojat kertovat pyöränostajalle missä tämä ajonsa ajaa sen perusteella, missä tämä on joskus kameralla kuvannut ja vinkit tulee sitten näiden loistavien päätelmien pohjalta. Tämä on kyllä kärjistelyä parhaimmillaan, jos sen tarkoitus on tehdä foorumista helppolukuinen, toimivuudesta voi olla montaa mieltä.

Salomo
01.12.2015, 22.26
Kaippa siinäkin on hyvä ajatus taustalla että koitetaan avittaa pyörätyypin kanssa niin ikään. Kuitenkin vaikuttaa siltä että enskaa tässä nyt ollaan speksaamassa.
Mun mielestä enskafillarilla voi aivan hyvin ajaa keskupuistolenkkejä, ainakin paremmin kuin xc pyörällä enskaa. Noi pääkaupunkiseudun keskuspuistot on just sellaisia että siellä voi pitää hauskaa enskalla, siinä missä maastofiksilläkin.

sahoni
01.12.2015, 22.45
Se pitää muistuttaa, kun tuosta stand over -korkeudesta paljon tässä Nanan fillarituumailujen osalta on ollut juttua, että kohta josta se mitataan ja vaakaputken kulma tekevät asian miettimisen paperilla hankalaksi.

eki15
01.12.2015, 23.51
jami2003 väitätkö tosiaan että 120mm joustava pyörä on xc. Ei tosiaan ole 120mm sijoittuu sinne am/trail pyöriin. xc on noin 100mm joustava 110mm maksimissaan

tero76
01.12.2015, 23.59
Paskapuhetta. Riippuu paljon muustakin kuin jouston määrästä. Maraakin ajavat kuulemma noilla 120mm ihan sujuvasti

Jami2003
02.12.2015, 08.14
Eiköhän esim kulmilla ole paljon suurempi vaikutus siihen pyörän käyttäytymiseen ja sitä myöten käyttötarkoitukseen kuin jouston pituudella.

Mutta joo, olisin voinut kyllä sanoa vaikka traili pyörällä. XC:stä itelläkin tulee ensimmäisenä mieleen kisakireä hardtail.

ps. Nanalle sen verran että kommentoin vain Jukkiksen videolla olevaa polkua ja siihen sopivaa kampetta. En edes tiennyt että kyseessä on sinun kuvaama video ;) Jos videossa on normi polkua ja todetaan että tähänkin sopii enduro paremmin niin tottakai herää kysymys paremmin kuin mikä :) Sama kuka sen on kuvannut ja missä tarkoituksessa.

Jukis
02.12.2015, 09.56
Jep ihan randomilla tietenkin hain tuollaisen polkupätkän et oiskohan täällä kivempi ajaa enskafillarilla................................... .. Harvemmin kukaan muutaman kuukauden ajanut kuvailee enskapätkiltä videoo kun pyörässään ei ole edes hissitolppaa, Sellaisia pätkiä kun joutuu aloittelijat työntämään alas. En tiedä miten vaikeaksi maasto pahimmillaan menee siellä pk-seudun metsissä mutta ilmeisesti ei ihan aloittelijalle sovi kuitenkaan ne pahimmat mitä olen muiden juttuja seurannut #fillarifoorumilla..
Kyllä siellä kuulemma on kuitenkin ihan kiva ajaa enskafillarilla, Tai täysjäykällä fixillä tai millä vaan mutta pitää ottaa huomioon että kyseessä on vähän ajanut henkilö joka haluaa pyörän johon voi luottaa pahemmassakin paikassa, Sellaisella pyörällä ajoon tulee vauhdikkuutta ja eritoten mielekkyyttä kun ylimääräinen nysvääminen jää pois. Kehittyneemmät kuskit voivat vetää samat paikat niillä täysjäykillään "läpällä" niin tulee haastetta, Tässä ei nyt mielestäni sitä haeta.

Kuinkahan monikaan täällä edes ajaa enskafillareilla kun kuvitellaan että ne on aivan saatanan raskaita polkea? Tuollainen tonnin jäykkäperäfillari painaa 13kg. Siihen kun vertaa minunkin nykyistä enskaa joka on "sairaan painava" 14kg on kuitenkin vain yhden(1) kilon ero. Polkemisessa on toki eroa, Mutta aivan samalla tavalla saa runtattua putkeltakin lyhyet mutta jyrkät ylämäet ylös. 12kg trailipyörällä oli toki kivempaa nousta polkuja, Mutta alamäkeen kun kääntyi niin ei se takarenkaan päällä roikkuminen niin helvetin hauskaa ollutkaan. Renkaista suurin ero ajamisen raskauteen kuitenkin tulee. Ei ole pakko ajaa 1300g dh renkailla jos ei ole parkkiin menossa.

paaton
02.12.2015, 10.50
Tonnin jäykkäperä painaa kohtuu helposti sen lähelle 10kg. Ero siihen 14kg enskaan on iso. Helpoiten tuon huomaa läähättävästä ja ylämäet taluttavasta kaverista.

noniinno
02.12.2015, 11.00
Tonnin jäykkäperä 10kg? En usko. Kun ei ajeta kelloa vastaan, voi se 14kg hyvällä takajoustolla varustettu ensiopyörä olla parempi ylämäessä kuin 10kg peräjäykkä. Ainakin maastossa.

Jami2003
02.12.2015, 12.34
Jaa kaikki vaihtoehdot on joko jäykkäperä tai enskapyörä. Oma kommenttini ehkä liittyi siihen että jostain kevyestä trailipyörästä saattaa (huom paino sanalla saattaa) olla enemmän iloa kuin enskapyörästä sekalaisessa polkupyörittelyssä. Toki myönnetään että mun ajatuskulku menee suunnilleen enska -> hissienska -> alamäki, tekninen maasto ja luja vauhti -> aletaan ihan oikeasti tarvitsemaan pyörästä sellaisia ominaisuuksia että se pysyy polulla ja yleensä ehjänä. Tämä varsinkin kun keskinkertaisella enskapyörän hinnalla saa huipputason trailipyörän (ei nyt enää käytetä sitä xc:tä harhaanjohtamassa).

Mutta joo jokainen saa ostaa mitä haluaa ja käyttää ostostaan missä haluaa. Eipä kuulu tämä oikeastaan enää tämän ketjun aiheeseen. Itse aiheeseen niin Polen pyörissähän on matalat stand overit. Niistä luulisi sopivan kalun löytyvän ja jos ei löydy niin pojat kyllä varmaan räätälöi. Meikäläinen kun seuraavan kerran speksaa raskaamman sarjan pyörää niin harkitsen noita Poleja vakavasti. Viime kerralla jäi pois kun ei ollut vielä 29er mallistossa ja se on mulle must. Ja ainahan se on kiva vetää harrastuksissa kotiin päin :)

Jukis
02.12.2015, 12.53
Kyllä mullekkin paras vaihtoehto olisi ollut korjata trail pyöräni geometria laittamalla 140mm keula(vaikka se on aivan väärinpyöräilyä(vaikka valmistaja itse muutti seuraavan vuoden mallissa myös sen pidemmän keulan)) jolla keulakulma olisi ollut alamäki-ajettavampi. Mutta sattui löytyyn halvalla uusi enskafillari ja entinen meni nopeasti kaupaksi niin ei kyllä kaduta.
Minusta XC pyörät eivät edes sovi suomalaisiin maastoihin muuta kuin kovimmille kisamiehille. XC pyöristä kun puhutaan niin ne on sellaisia joissa pitää miettiä tarkkaan rungon pituus, emäputken korkeus, stemmin pituuden suhde yms että saadaan eturenkaalle optimaalinen pito nopeuden säilyttämiseksi nopeissa kulmissa. Tällaisella pyörällä kun aloittelija ajaa niin se on aivan liian herkkä viemään ajajan tangon yli, välittämättä siitä onko joustoa 80, 100 vai 120mm ja onko sitä pelkästään edessä vai takana. Trail pyörä yhtä pitkällä joustolla on aivan erilainen ajettava. Suomessa vaan on aloittavilla harrastajilla liian vähän rahaa käytössä pyörän hankintaan niin suurin osa pyöristä on näitä halpoja XC..

Greycap
02.12.2015, 13.07
Kyllä se tonnin jäykkäperä todellakin sen 12-13 kg painaa, nimimerkillä kaksi sellaista omistettu. Nyt on alla vähän vajaa 11 kg 29er mutta parvekkeella parempia päiviä odottaa vanha luotettava 13,5 kg 120 mm täysjousto joka "antiikkisista" 26" kiekoistaan huolimatta menee vähänkään röykkyisemmän pätkän niin paljon jäykkäperää nopeammin, mukavammin ja helpommin että se vertailu ei ole enää edes hauskaa. Tasaisellahan juttu on toki toinen.

Itsekin aikanaan olin jo enduroon rahoja säästämässä mutta ajettuani omien mokien seurauksina muutamasta paikasta melkoisesti kovempaa kuin mitä taidot olisi normaalitilanteessa sallineet totesin että se 120 mm on sekin jo sen verran paljon ettei minun ajoillani ole mitään järkeä laittaa enempää koska siitä ei saavuteta enää vastaavaa hyötyä. Tokihan enemmän on enemmän mutta käytännön edut jää vähäisiksi jos kaikkea ei tule käytettyä.

AK-87
02.12.2015, 18.58
jami2003 väitätkö tosiaan että 120mm joustava pyörä on xc. Ei tosiaan ole 120mm sijoittuu sinne am/trail pyöriin. xc on noin 100mm joustava 110mm maksimissaan

Kyllä, juuri tuo 10 milliä joustomatkaa on se missä XC- ja trailipyörän ero tehdään.

noniinno
02.12.2015, 19.46
Minusta XC pyörät eivät edes sovi suomalaisiin maastoihin muuta kuin kovimmille kisamiehille. XC pyöristä kun puhutaan niin ne on sellaisia joissa pitää miettiä tarkkaan rungon pituus, emäputken korkeus, stemmin pituuden suhde yms että saadaan eturenkaalle optimaalinen pito nopeuden säilyttämiseksi nopeissa kulmissa. Tällaisella pyörällä kun aloittelija ajaa niin se on aivan liian herkkä viemään ajajan tangon yli, välittämättä siitä onko joustoa 80, 100 vai 120mm ja onko sitä pelkästään edessä vai takana. Trail pyörä yhtä pitkällä joustolla on aivan erilainen ajettava. Suomessa vaan on aloittavilla harrastajilla liian vähän rahaa käytössä pyörän hankintaan niin suurin osa pyöristä on näitä halpoja XC..

No sinulla on toki oikeus mielipiteeseesi.

Mutta eikös enduro ole sitä, missä ajetaan kovaa alaspäin ja -ei niin kovaa- ylöspäin. Pitäisikö keskustella siihen sopivista pyöristä.

Jukis
02.12.2015, 20.10
Ehdottomasti. Minä ja joku muukin postattiin tässä omista enduropyörähankinnoistamme kuvat eilen eikä kukaan ole kommentoinut sanallakaan :rolleyes:

noniinno
02.12.2015, 20.34
Huomasin. En vaan saanut selvää, mikä pyörä se oli. Sitten alkoikin "chill out guys" -saaste ja asia meni pois mielestä.

Jukis
02.12.2015, 20.37
http://www.merida-bikes.com/en_int/bikes/full-suspension/enduro/2015/one-sixty-7-700-2088.html < mun ja se toinen oli focus sam 3.0 factory

tero76
02.12.2015, 21.01
Pitääkö kehua? Hieno on focus. Eikös noita saa kuituisenakin nykyään, sellainenkin menisi.

Jukis
02.12.2015, 21.02
Ei tarvi. Focus on kyllä tosi hieno ja vauhdikkaan näköinen. Ei uskois sieluttomaksi saksalaiseksi.

TimoF
03.12.2015, 13.53
Kivempi ajaa kuin jäykkäperällä.

Jäykkäperällä vasta onkin kivaa!

http://2.bp.blogspot.com/-YdgfkTLmPBc/Vl79mBmWKVI/AAAAAAAACe8/XQ-qbEgfIcs/s400/PC010021.JPG

AK-87
03.12.2015, 14.03
Juuri näin! Nimim. Vantagella kauteen 2016.

TimoF
03.12.2015, 14.10
Vantagella kauteen 2016.

Aston Martin? :eek:

AK-87
03.12.2015, 15.08
Aston Martin? :eek:

Juuh... :D

noniinno
03.12.2015, 18.45
Juuri näin! Nimim. Vantagella kauteen 2016.

Nyt aletaan puhumaan asiaa! On kyllä sikamaisen toimiva peli. 👍 Vielä kun olis plussa.

stumpe
03.12.2015, 18.49
Nyt aletaan puhumaan asiaa! On kyllä sikamaisen toimiva peli.  Vielä kun olis plussa.

http://www.mondraker.com/16/eng/bikes/vantage-rr+/552

AK-87
03.12.2015, 21.31
Joo siis saa Vantagea plussana kahtakin eri versiota, mutta itse rakennan kaposemmille renkaille. Kai mä olen vähän vanhanaikainen.

noniinno
03.12.2015, 23.47
No on kyllä pystyvä pyörä moneen ajoon ilman plussaakin. Omani istui niin xc-radalle kuin Sappeen enskapätkillekin oikein mukavasti.

VilleK
09.01.2016, 15.33
Nostetaanpa ketjua ylöspäin kertomalla pari sanaa omasta pyörähankinnasta, joka saattaa olla potentiaalinen kohde myös muille uutta enduropyörää speksaaville. Pyöräsi kuva –ketjuun tuli jo postattua kuva, mutta laitetaan tänne hieman analyyttisempi postaus aiheeseen liittyen.

Tausta:

Olen ajanut maastolla reilut 15 vuotta. Omaan semi-ok:n ajotekniikan ja perheenisän rapistuvan polkukunnon. Ajan samalla pyörällä kaikki maastoajat, eli perus polkulenkit, satunnaiset bike park –päivät, Tahko mtb:n ja joitain endurokisoja. Kaikki edelliset pyöräni (Bullit, Slayer, Anthem, Meta, Prophet jne jne.) ovat olleet 26 tuuman kiekoilla ja nyt oli korkea aika siirtyä nykyaikaisemman laitteen puikkoihin sekä rengaskoon että geometrian suhteen.

Olin liikkeellä varsin maltillisella budjetilla, joka tietenkin rajasi vaihtoehtoja. Polen uusi Evo Link 150 olisi ehkä ollut se kaikkein mielenkiintoisin vaihtoehto. Olin aikaisemmin pääsyyt ajamaan yhden lenkin merkin vanhemman konseptin täysjoustolla ja siitä jäin hyvät vibat. Sain Polesta hyvin tarjouksen ja muutenkin kivaa palvelua, mutta valitettavasti se hinnat alkaen -vaihtoehtokin oli tällä kertaa hieman yli budjettini.

Tarkastelin paljon myös käytettyjen markkinoita. Fillaritorilta bongasin siistin Bansheen Spitfire -rungon. Myös Spitfire ja Rune ovat pitkään olleet kuolauslistalla ja niistä olen kuullut/lukenut pelkästään hyvää. En sitten kuitenkaan jaksanut alkaa kasaamaan uuttaa pyörää runkosetin ympärille ja todennäköisesti myös tässä tapauksessa budjetti olisi mennyt hieman pitkäksi.

Kolmas vaihtoehtoni Focuksellle oli Commencalin Meta V4, jonka halpismalli oli completena aika samoissa hinnoissa kuin SAM. Jousituksen toteutus on Metassa melko samanlainen kuin SAM:ssa. Metassa toki mukana hieman andorralaistan kosmeettista twistiä, kun SAM puolestaan oli hyvin suoralinjainen ja ”perinteinen” linkutettu single-pivot ratkaisu. M-kokoja vertaillessa SAM oli lähes joka paikasta muutaman millin Metaa isompi. SAM:ssa oli mielestäni myös pykälää parempi osasarja.

Päädyin siis loppuen lopuksi jopa hieman yllättäen Focukseen. Yllättäen sen vuoksi että olen pitänyt merkin aikaisempaa tuotantoa ajatuksella ”ok, mutta ei mitään minulle”. Tämän SAM:n myötä Focus on mielestäni ottanut askeleen oikeaan suuntaan ja lyhytjoustoisempi Spine vaikutti myös ihan pätevältä hintaluokassaan. Kierossa mielessäni Focus on myös sopivan ug-pyörä tänne kotimetsiin kaikkien Dunejen, Strivejen ja Mach6:n keskelle. Niin ikään pään sisällä tuntui myös hyvältä kantaa rahansa suomalaiselle yrittäjälle. Pyöräni tuli siis Larusta. Sain sieltä kivaa palvelua ja eduksi lasken myös sen että mahdolliset takuujutut on helppo hoitaa kotimaassa verrattuna johonkin direct sales -merkin hitaaseen aspaan. Larusta löytyi myös demopyöriä mikä on aika kiva juttu.

Itse asiaan:

Olen ajanut SAM:lla nyt vasta pari lenkkiä joten pitkäkestoisempaa kokemusta luvassa joskus myöhemmin. Fiilis on kuitenkin hyvä. Pyörä tuntuu erittäin tukevalta, menee ajamäkeen miljoonaa ja kiipeää ylämäkeenkin paljon paremmin kuin edelliset lyhytjoustoisemmat pyöräni. Painoa oli vakio-osilla 13.9 kg mutta polulla tuntuu siihen nähden kuin höyheneltä. Geometria tuntui heti kättelyssä hyvältä ja etenkin pidentynyt reach natsaa hienosti. Keulakulma on aika perus 66 astetta. Hiilarimalli eroaa tästä alu:sta myös mittojen osalta. Siinä on ainakin 65 ohjauskulma, lyhyempi chainstay ja vieläkin matalampi etupää. Minusta tuntuu etten kyllä edes haluasi tähän lyhyempää perää. Muita huomioita:
- GX-voimansiirto toimii ja kiva että se löytyy jo tästä halvimmastakin mallista. 30 hampaisen rattaan tilanne olen vaihtamassa pykälää isomman ja jonkinlainen taco on myös hankintalistalla.
- Keula ja iskari toimivat hyvin heti pakasta vedettynä. Jännä yksityiskohta että tässä on Foxin keula, vaikka yleensä halvimmissa malleissa on edessäkin RS:n tuote.
- Stemmi vaihtui heti kättelyssä 60mm >> 50 mm. Myös orkkis-tanko on vähän hassuilla taivutuksilla, eikä siinä ole yhtään nousua.
- SAM:ssa on tosi matala ohjaamo, josta kyllä itse tykkään. Keulan kaulaputki oli pätkäisty aika lyhyeksi, joten jos haluaa korkeutta ohjaamoon niin stemmi & tankokauppaam mars mars.
- Pyörässä on Conseptin leimoilla oleva hissitolppa, mikä kyllä tuntui tosi epäilyttävältä. Se toimii kuitenkin tosi hienosti ja oli positiivinen yllätys. Vipu näyttää samalta kuin KS:n tolpissa, mutta tiedä nyt sitten kenen tekele tuo on. Ajelen sillä niin kauan kuin se pelaa.
- Jarrut oli jotkut Shimanon M396 tms, mutta kun omasta takaa löytyi Zeet niin laitoin ne heti alle.
- Kiekot on ns. perusbulkkia mutta tuntuivat tukevilta ja navoissa on konelaakerit. Ällöt värikoodatut tarra lähti helposti irti. Leveempää & keveempää kiekkosatsia ehkä joskus myöhemmin jos lompakossa on pitoa.
- Pyörän mukana tullut lokasuoja oli kiva yllätys. (ja ladulle propsit hyvästä duunista maastopyöräilyn eteen)
- Contin Mountain Kingit oli aika liukkaat. Kesälenkkeilyyn varmaan ihan ok, mutta toki tässä rengaskauppaan joutuu muutenkin kun yhdellä pyörällä tekee kaikki ajot.

Todistusaineistoksi pari kuvaa:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/73296908/DSC_1793-001.JPG

https://dl.dropboxusercontent.com/u/73296908/Desktop.jpg

miku80
09.01.2016, 16.05
Pyörässä on Conseptin leimoilla oleva hissitolppa, mikä kyllä tuntui tosi epäilyttävältä. Se toimii kuitenkin tosi hienosti ja oli positiivinen yllätys.

Jossain edullisemmissa spessuissa (fuse, fatboy trail...) on tuo samainen tolppa ja kulkee nimellä TranzX YSP03 spekseissä.. Olen parisen kuukautta ajellut fusella ja hyvin on tolppa toiminut jopa yli -20°C pakkasilla..

Kalle H
13.01.2016, 12.11
Joo mulla Reverb stealth teki ihan samat temput viime keväänä/lopputalvesta. En tiedä auttaako tohon ongelmaan mikään, mä ratkasin asian myös sillä etten ajele tolla talvisin. Nyt mulla on tämän vuoden ajojen jälkeen ilmestynyt siihen myös sellainen oire, että tolppa joustaa muutaman sentin kun siihen istuu. Lähteeköhän tuokin pois vain ilmaamalla vai kaipaako perusteellisempaa huoltoa?
Mulla teki vanhan mallin reverbbi (vissiin ekaa versiota) tuota ihan samaa, kun se oli ollut pidempään käyttämättömänä jä kävin heittään lenkkiä pikku pakkasella. Ongelma johtuu ilmeisesti siitä, että tolpan öljyjen sekaan pääsee karkaamaan ilmaa, jonkun tiivisteen (IFP?) ohi. Voi olla, että ton tolpan sisäisen öljypatsaan ja ilmakammion välissä oleva tiiviste jotenkin kutistuu pakkasella tai kuivuu käyttämättömänä, jonka seurauksena se kova 250psi paine sitten painaa ilmaan öjyjen sekaan.

Kaukosäätimen ilmaus tuohon ei auta, kun vika on öljypatsaassa, jonka "päällä" tuossa reverbissä istutaan, kun toppaa on säädettynä ala-asennosta ylöspäin. Vikatilanteessa tuon öljypatsaan seassa on ilmaa, joka sitten joustaa/sagittaa, kun istuu satulassa.

Vanhan mallin korjaamiseen löytyy seuraava pikaohje MTBR:n sivuilta (http://forums.mtbr.com/all-mountain/rock-shox-reverb-ifp-bleed-procedure-785890.html#post11294157), itse sain korjattua tuon 15minuutissa, josta 12minuuttia etsin lukkorengasta lattialta. Tuo lukkorengas lensi komeassa kaaressa, kun fiksauksen tekee tuollain "huijaamalla" yläkautta. Normaalisti tuo tolpan sisäinen öljypatruuna on ilmeisesti paineeton, mutta kun öljyn sekaan karkaa ilmaa on siellä myös painetta. Kannattaa olla siis todella varovainen, jos tolppaa purkaa yläkautta. Lukkorengas pomppaa todella oloisesti pois paikaltaan, vaikka painepatruunan on päästänyt tyhjäksi MTBR:rän ohjeen muukaan. Kannattaa siis tehdä tuo lukkorenkaan poisto vaikka siten, että pitää lukkorengaspihtejä toimenpiteen ajan vaikka tukevassa 2L minigrip pusissa, johon sitten saa napattua nuo sinkoavat lukkorenkaat yms. KÄYTÄ MYÖS SUOJALASEJA!

En mä tätä olis itse osannu korjata, mutta Verska-Vesa anto hyvät tipsit Kaupin metsässä, jonka avulla osasin syöttää oikeat hakusanat Googleen lenkkikaljan nauttimisen yhteydessä.

Voi olla, että uusi steath reverbbi ei mee ihan samalla ohjeella, mutta toimintaperjaatehan siinä on kuitenkin varmaan ihan sama. Nyt tolppa toimii taas mainiosti -10C pakkasilla, eikä tolppaa tarvinnut lähettää mihinkään kalliiseen huoltoon.

Kalle H
13.01.2016, 13.12
Tässä tuli lumisilla talvikeleillä 26" Enduro-fillarilla ajellessa mieleen, että onko kukaan harkinnut tollasen 27,5+ vehkeen hommaamista Enduro touhuihin? Esim.Cuben STEREO 150 HPA RACE 27.5+ (http://www.cube.eu/en/products/fullsuspension/stereo/cube-stereo-150-hpa-race-275-greynflashred-2016/) vaikuttais nopeasti vilkaistuna ihan pätevältä (keula 67 astetta - satula 75 astetta). Luulis, että tollaset leveät renkaat sopis talvihommien lisäksi hyvin myös mäkitouhuihin. Toisina vanteinahan tollasen kanssa vois olla kevyemmät normaali levyiset 27,5 keikot trailiajoon. Ongelmanahan tuossahan on tietysti se, että perus 27,5 vanteilla/renkailla keskiö tippuu jo niin alas, että trailiajo voi olla jo hieman vaikeampaa. Toisaalta tollasella 3,0" renkaalla voi monessa tilanteessa pärjätä vähän pienemmälläkin kuviolla, joten ruullaavudessa ei välttämättä ota ihan kauheesti pataan 2,3"-2,5" renkaille.

Oon itse kyllä edelleen tyytyväinen omaan 2012 malliseen perinteiseen 160mm joustavaan Radonin ED:hen, mutta ihan mielenkiintoista nähdä, että tuleeko nämä plussakoot tuomaan jotain uutta ja hyvää näihin enduro hommiin.

http://www.cube.eu/typo3temp/_processed_/csm_759300_light_a0aa6b17ec.jpg

Jukahia
13.01.2016, 13.36
https://www.bike-components.de/de/Surly/Dirt-Wizard-Faltreifen-120tpi-p38145/

Minä laitoin kaverille melko samaan radoniin surlyn dirt wizart 2,75" 120tpi kumit ja sillä sai 68mm leveät/ muhkeemmat renkulat. Tubleksena rullaa ja pitää kyllä ihan hyvin.

Salomo
13.01.2016, 13.43
Eikös se toinen kiekkosetti tollaseen 27.5+:aan olisi tyypillisesti 29"? Keskiö ainakin pysyisi about samalla korkeudella. Luulis tuollaisen enskahommissakin toimivan, tosin renkaiden kestävyys voi olla kysymysmerkki. Järeitä agressiivisella kuviolla olevia kumeja ei juuri (vielä) ole. Ongelma vissiin vähän se että moisesta tulee kokolailla raskas.

Kemizti
13.01.2016, 13.50
Ei tainnu ainakaa Kauppias™ paljoo painoa valitella kun enskasarjan finaalissa 27,5+:lla podiumille suhas..

Salomo
13.01.2016, 13.54
Joo.. mutta osaajat osaa ja suhaajat suhaa. Normiukot erikseen :-)
Toi paino suhteessa renkaan kestävyyteen yleensä kuitenkin arvosteluissa tuntuu olevan se about ainoa negatiivinen puoli.

Kalle H
14.01.2016, 00.53
https://www.bike-components.de/de/Surly/Dirt-Wizard-Faltreifen-120tpi-p38145/

Minä laitoin kaverille melko samaan radoniin surlyn dirt wizart 2,75" 120tpi kumit ja sillä sai 68mm leveät/ muhkeemmat renkulat. Tubleksena rullaa ja pitää kyllä ihan hyvin.
Muistatko tarkemmin että mikä radonin malli tässä oli kyseessä? Tohon omaan meinaan menee taakse maksimissaan n. 60mm leveä nakkia eli n. 2,35-2,4". Eteen Foxin haarukkaan meneekin sitten "mitä vaan" esim. tällainen DIY-nastoitettu 64mm leveä Dirty Mary, eli ns. "Kinky Mary" :p
https://vcq0kg-bn1306.files.1drv.com/y3mdf230jgwiwG-odgR4mNFHwiSmQrecZuczshlg0d404u7vBOzjC4ZUmrozNKRgj f6tRP9DUrM4qjj0O95uYrqBIGzIfu4X5701OgefZR0QNmUBYNB bmSgNlk2-_aJFoZ06CalJXqZjk72ceHA1chzUyIajCGqKl-DmZx5U9SEL8c/IMG_7766%20%28Medium%29.JPG?psid=1

Eikös se toinen kiekkosetti tollaseen 27.5+:aan olisi tyypillisesti 29"? Keskiö ainakin pysyisi about samalla korkeudella. Luulis tuollaisen enskahommissakin toimivan, tosin renkaiden kestävyys voi olla kysymysmerkki. Järeitä agressiivisella kuviolla olevia kumeja ei juuri (vielä) ole. Ongelma vissiin vähän se että moisesta tulee kokolailla raskas.
Näihän se tosiaan taitaa olla, tosin alla olevan artikkelin mukaan 27,5+ koon 3,0" rengas vastaa halkaisijaltaan 29erin 2,2" rengasta, joten voi olla, että esimerkiksi tuohon aikaisemmin linkittämään Cubeen ei taas sitten mahdu kovin korkeata/isoa 29er rengasta, koska seatstayn bridge on ainakin kuvan mukaan melko lähellä tuota 3,0" renkaan nappulaa. Ei se taas oikein kuulosta hyvältä, että 29er kiekkojen kanssa joutuisi tyytymään tuohon n. 2,2" renkaaseen. Mutta mitä mä näitä edes tuskailen, en mä tollasta oo ostamassa.

Taitaa kuitenkin homma yleisesti kaatua vielä tässä vaiheessa siihen, että kovin rajuja renkaita ei tosiaan ole saatavilla. Olis tosin kiva päästä testailemaan, että miten tuollainen vähän soiloisempi rengas toimii loivakulmaisen täpärin alla 3.0" koossa. Lisäksi mua tympii nuo boost-navat, jotka supistavat vannevalikoimaa entisestään. Kyllä nyt luulisi, että ainakin ton perän olis saanut tehtyä ihan perus 148 navalla ja miks ei toi 3.0" rengas mahtuis eteenkin 100mm navan "päälle"?

http://www.bicycling.com/bikes-gear/mountain-bike-tires/plus-size-tire-primer
"Because they’re so big, plus-size tires are larger diameter (a 27.5x3-inch wide tire is close to the diameter of a 29x2.2) so they roll over obstacles more easily than a smaller diameter wheel, and they have a larger contact patch, which should improve traction."

miku80
14.01.2016, 08.54
Miten olis Stumpjumper 6Fattie (http://www.specialized.com/fi/en/bikes/mountain/stumpjumper-fsr/stumpjumper-fsr-comp-6fattie).. Sinne mahtuu 29 kiekoillakin kunnon gummit pyörimään.. Toistaiseksi ei ole hirveen mittavaa valikoimaa boost navallisia valliskiekkoja, mutta itse kasaamalla valikoima laajenee huomattavasti..

Hazzu
14.01.2016, 10.29
Tai mites spessun 29" Enduro? Runkoon menee 27.5+ renkailla just ja just ainakin 3.0 spessun kumit. 2.8 kumeilla on varmasti kohtalaisesti tilaakin. Tässäpäs vähän testailua: http://dirtmountainbike.com/bike-reviews/specialized-enduro-29-six-ways-three-wheels-sizes.html#YqoQDfVQGoUxfPQa.97

Jukahia
14.01.2016, 13.20
[QUOTE=Kalle H;2482613]Muistatko tarkemmin että mikä radonin malli tässä oli kyseessä? Tohon omaan meinaan menee taakse maksimissaan n. 60mm leveä nakkia eli n. 2,35-2,4". Eteen Foxin haarukkaan meneekin sitten "mitä vaan" esim. tällainen DIY-nastoitettu 64mm leveä Dirty Mary, eli ns. "Kinky Mary" :p

Se on Slide 150 E1, 13/14... Täys musta, Siinä on Fox36 edessä ja foxin boostia takana. Vanteet DTswiss jotkin endurot kun on jtn 30mm leveät... Ja takahaarukkaan jää tosiaan ihan tilaa tuolla, korkeutta voisi kumissa olla enempikin.

miku80
14.01.2016, 16.42
Tai mites spessun 29" Enduro? Runkoon menee 27.5+ renkailla just ja just ainakin 3.0 spessun kumit. 2.8 kumeilla on varmasti kohtalaisesti tilaakin. Tässäpäs vähän testailua: http://dirtmountainbike.com/bike-reviews/specialized-enduro-29-six-ways-three-wheels-sizes.html#YqoQDfVQGoUxfPQa.97

Painottaisin tuota "just ja just".. Kokeilin 3" ground controllia miten mahtuu ja mahtuhan se, mutta ylimääräistä tilaa sinne ei kyllä jäänyt.. Mutakelillä varmasti rupee hankaamaan haarukkaan ja kiekkokin saa kyllä olla luotisuora mikäli tuolla 3 tuumasella meinaa ajella..

eagle
14.01.2016, 22.07
miku80 varmaan voi varmistaa, onko nuo fuse compin navat boostit?

Hazzu
14.01.2016, 22.21
Painottaisin tuota "just ja just".. Kokeilin 3" ground controllia miten mahtuu ja mahtuhan se, mutta ylimääräistä tilaa sinne ei kyllä jäänyt.. Mutakelillä varmasti rupee hankaamaan haarukkaan ja kiekkokin saa kyllä olla luotisuora mikäli tuolla 3 tuumasella meinaa ajella..

Juu... vain pari milliä per puoli jää pelivaraa.

Pertsa78
16.01.2016, 00.57
Voin vastata miku80 puolesta, on ne!

pturunen
22.01.2016, 19.42
On tuo aika kuumottavan oloinen viritys, melkein pakko jossain välissä kokeilla... Voisikohan tuota mahtumista ollenkaan säädellä vanteen sisälevedellä (eli leveämpi/kapeampi sisämitta vanteessa muotoilee kumeksia vähän erilaisesti)?

http://www.leelikesbikes.com/wp-content/uploads/2015/09/091515endurofattie.jpg

miku80
22.01.2016, 21.28
Voisikohan tuota mahtumista ollenkaan säädellä vanteen sisälevedellä (eli leveämpi/kapeampi sisämitta vanteessa muotoilee kumeksia vähän erilaisesti)?

Tuolla kuvan 29mm vanteella jää pari milliä per puoli tilaa ja kapeemmalle vanteelle en tuota rengasta laittaisi ja leveemmällä vanteella renkaan leveys taasen kasvaa.

Hazzu
22.01.2016, 21.48
Tuolla kuvan 29mm vanteella jää pari milliä per puoli tilaa ja kapeemmalle vanteelle en tuota rengasta laittaisi ja leveemmällä vanteella renkaan leveys taasen kasvaa.

2.8 Leveet alle niin ei niin helposti raavi runkoa/haarukkaa. Tai sitten vähän viilailee nappuloista pari milliä pois.

miku80
22.01.2016, 22.09
No noista cround controllin olemattomista reunanappuloistakaan en menis kaventamaa.. 2.8 nobby nic esim taakse niin vois jäädä reilummin tilaa..

mehukatti
22.01.2016, 22.15
http://www.leelikesbikes.com/wp-content/uploads/2015/09/091515endurofattie.jpg

Näyttää kyllä törkeän lyhyeltä ja jyrkkäkulmaiselta, kun on katellut eka Pole Evolink 140:sta. Onkohan tolla spessulla enää mitään arvoa kohta kun geometrian evoluutio on nytkähtänyt eteenpäin?

miku80
22.01.2016, 22.48
^ eli mikäli joku tekee pidemmän ja loivemman niin spessun arvo tipahtaa.. Täytyy varmaan nakata oma johonkin muovinkeräyspisteeseen jos kerran on arvoton, eihän tuolla kehtaa enään ajaakkaan ;)

CamoN
22.01.2016, 22.52
Onkohan tolla spessulla enää mitään arvoa kohta kun geometrian evoluutio on nytkähtänyt eteenpäin?

Jep, ei tasan varmasti kulje enää nätisti eteenpäin. Kiemurtaviksi ja hyppelehtiviksi muuttuu nämä vanhanaikaiset pelit, epämääräisellä ja suorastaan 'ttumaisella käytöksellä yrittävät rytyyttää ajajan selästään. Epäilemättä.

pturunen
22.01.2016, 23.37
Jossain se loivuuden rajakin menee. 67.5 @ 29" on ihan riittävä. Ei ole ollut tarvetta loivemmalle HA:lle niissä mäissä, joissa kantti kestää mennä.

miku80
23.01.2016, 00.03
Olen tuota omaa enduroa ajellut n. 66° keulakulmallakin mikä oli ihan jees bikeparkiin, mutta itellä kun tuolla tulee enemmän kaahailtua poluilla niin siihen sopii tuo jyrkempi paremmin.. Makuasioita toki nämäkin..

pturunen
23.01.2016, 00.06
^jollain muutospalallako sen tuulasit 66:ksi? Millainen pitää Spessun kanssa olla) Joskus annoin itseni ymmärtää, ettei iso-S oikein siedä noita kulmantuunauspaloja.

miku80
23.01.2016, 00.12
29 enskaan kun vaihtaa 27.5 enduron "shock extensionin" joka on 5mm lyhempi niin loivenee asteella ja lisää saa loivennusta kun pistää offset puslat iskarin yläpäähän.. Voila! slack and low.. Myös keskiö tipahtaa melko reilusti noilla eväillä..