Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Canyon maantiepyörä

Sivut : 1 2 [3] 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17

Mika K
29.06.2011, 13.53
Itse kävin tuossa koeajamassa 62cm Canyonin CF SLX:ää ja tuo tuntui melko hyvältä, vaikkakin 120mm stemmillä ihan hitusen turhan pitkältä. Ja omat mitat 189cm ja inseam 89-90cm, nykyisessä perinteisessä maantiepelissä on 59cm ETT ja 11cm stemmi.

Nyt omien pähkäilyjen jälkeen olen päätymässä siihen 60cm kokoon, jos se Canyon on. ETT on hieman lyhyt omiin nykyisiin fillareihin verraten, mutta myös muita nykyisen "kompaktigeon" mukaisia runkoja koeajaessa olen ollut kokoa pienempään tyytyväinen kuin ennen. Tuntuu aika hassulta näillä mitoilla katsella alle 60cm runkoja eli joillakin merkeillä jopa sitä 58:ia, mutta minkäs teet ;)

Keskiäkäinen lohjalainen
29.06.2011, 16.38
Sepä se tässä onkin kysymys, että miksi näin? Jos sisämitta on minulla mittausten keskiarvolla sen 2 cm pitempi (1 - 3cm), niin eikö sen pitäisi runkokoossakin näkyä?

Nääh... pitkäkoipinen vaan nostaa satulan korkeammalle :). Satulan korkeussuunnassa on aika paljon säätövaraa, mutta vaakasuunnassa niukemmin. Jos "ohjaamon" pituutta ei saa kohdilleen, seuraa fillarin vaihto.

Niin ja kun näytetään puhuvan kaikista eri fiteistä, niin onko se ajoasentosi sitten se competitive, Eddy vai ranskalainen?

Meikälle on sopinut "Competitive fit", vaikka en todellakaan ole mikään kilpailullinen tyyppi.

Niin ja muuten olen sitä mieltä, että 60-senttinen on sulle liian iso runko. 58 lienee sopivin. 56-senttinenkin voisi käydä ainakin stemmiä pidentämällä, mutta siinä rungossa voi loppua satulatolpasta nostovara.

SP78
29.06.2011, 17.11
Saankos kysyä mittoja? Eli mitenkäs pitkä matka sinulla nyt sitten tulee navan keskeltä putken myötäisesti satulan päälle? Entä tästä pisteestä sarvien vaakaputken keskelle?...

Ja viimeisempänä se, kuinka paljon on väliä haarovälistä tankoon, kun seisot pyörän päällä? Nämä olisivat tällaisia asioita, jotka kiinnostaisivat.

Ööö... :seko:

Jos keskiötä tarkoitit niin, keskiön keskeltä satulan päälle n. 78,5 cm ja satulan kärjestä tangon keskelle 57 cm...

Ja haaroväliin jää noin 3 sormea (etu, keski ja nimetön)...

McHaka
29.06.2011, 17.44
Toki keskiöstä. Aina sanat sokaisin näiltä osin. Kiitoksia noista! Nyt on jotain referenssiä, kun voi tuohon kaupunkipyörään vähän vertailla. Se on kyllä vähän liian pieni rungoltaan, kun satula on vedetty taakse ja melko ylös, mutta onpahan sillä saatu vähän tuntumaa kippurampaan ajoasentoon.

Jos haluat vaivata itseäsi vielä vaivata niin droppi sinne sarvien ylätasolle (tms. sopivaan paikkaan) vähän kiinnostelisi. Enköhän sitten osaa kuvitella itselleni pyörän ja lähettää pennoseni Saksanmaalle oikean saatekirjelmän säestyksellä.

Hulk
21.07.2011, 12.13
Ajattelin ottaa spacerit pois stemmin alta, mutta mites tuo stemmin päällä oleva reiällinen "tulppa" lähtee irti haarukkaputkesta? Ei äkkiseltään tuntunut ihan vetämällä lähteä..

Keskiäkäinen lohjalainen
21.07.2011, 12.23
Ajattelin ottaa spacerit pois stemmin alta, mutta mites tuo stemmin päällä oleva reiällinen "tulppa" lähtee irti haarukkaputkesta? Ei äkkiseltään tuntunut ihan vetämällä lähteä..

Kyllä se vetämällä lähtee. Ei sitä pidä paikallaan kuin snadi kumitiivisterengas.

Hulk
21.07.2011, 13.34
Kyllä se vetämällä lähtee. Ei sitä pidä paikallaan kuin snadi kumitiivisterengas.

Okei, kiitoksia tiedosta.

Ei vaan tuntunut liikahtavan mihinkään kun yritin sitä kiskoa. No pitää jatkaa yrittämistä kuhan pääsee taas himaan.

Keskiäkäinen lohjalainen
21.07.2011, 13.42
Okei, kiitoksia tiedosta.

Ei vaan tuntunut liikahtavan mihinkään kun yritin sitä kiskoa. No pitää jatkaa yrittämistä kuhan pääsee taas himaan.

Jos mikään muu ei auta, lue ohjeet :D:

http://media.canyon.com/download/fahrradhandbuecher/Canyon-RR-E.pdf

(Sivut 44-45)

Stemmin löysääminen ennen tulpan irti nyhtämistä saattaa auttaa.

Raijkaard
21.07.2011, 14.18
Se on voimalaji toi tulpan repiminen. Peukalo sisään ja ulos.

Hulk
21.07.2011, 16.00
No lähtihän se. Ei todellakaan helpolla, enkä ole edes ihan hintelä :D Lopputulos hyvä, tosin peukalot hellinä..

leecher
21.07.2011, 16.14
Tullut katseltua Canyonin sivuilta noita Aeroad CF malleja. Äkkiseltään googlaamalla mikään muu merkki ei pääse lähellekään noita hintoja.
Täytyy vakavasti laittaa harkintaan seuraavaksi pyöräksi tuollainen Aeroad CF kunnon osasarjalla ja kiekoilla.
Missähän pääsisi kokeilemaan XXL-koossa Aeroad CF mallia? Vaikuttaa erittäin mielenkiintoiselta.

Raijkaard
21.07.2011, 16.19
Joo, nää kanjonit on vähän tämmösiä. Jos riittäis rahat italialaiseen, niin ei tarttis aina kärsiä.

kolistelija
21.07.2011, 16.23
Se on voimalaji toi tulpan repiminen. Peukalo sisään ja ulos.
Itse otin rengasmuovilla stemmin raosta työntämällä. Tulee vaivatta uolos ja säilyy sormet ehjänä.

Jman
22.07.2011, 14.26
Tullut katseltua Canyonin sivuilta noita Aeroad CF malleja. Äkkiseltään googlaamalla mikään muu merkki ei pääse lähellekään noita hintoja.
Täytyy vakavasti laittaa harkintaan seuraavaksi pyöräksi tuollainen Aeroad CF kunnon osasarjalla ja kiekoilla.
Missähän pääsisi kokeilemaan XXL-koossa Aeroad CF mallia? Vaikuttaa erittäin mielenkiintoiselta.

Koblenzissa? =)

Jman
22.07.2011, 14.32
No jos ei se napsu eika rutise niin onnistuiskohan tuon korjaamisen lykkääminen talvisaikaan? Tuo ei liene mikään vaarallinen vika. Minä ehkä kysyisin Günter Canyonilta, saako tuolla rungolla heidän mielestään ajaa kauden loppuun.

Käytännössähän noita ei korjata vaan hajonnut runko menee hylkyyn. Takuustakin voisi siksi ehkä ehdottaa sellaista diiliä, että lähettävät uuden rungon Suomeen ja sinä sitten pistät wanhan takaisin samassa boksissa. Jos vika ei jostain syystä menisi takuuseen, Canyon voisi veloittaa luottokorttia crash replacement -hinnan mukaisesti.

Tehtiin niin, että ajelen vähän niin kuin omalla vastuulla kauden loppuun ja sitten lähetän tuon rungon sinne. Tosin tuo on nyt alkanut sen verran oireilemaan, eli napsumaan, että saattaa kuitenkin kausi loppua ennen aikaisesti.

Ei tuolla taida kuitenkaan mihinkään porukkalenkeille ja kisoihin/tapahtumiin uskaltaa enää lähteä. Vaikka kuulemma ei se mitenkään palasiksi mene, mutta keskiölaakeri voi alkaa liikkumaan. Enpä sitten tiedä...

Sinänsä onnekasta, että pyörä on vain vuoden vanha. Takuuta kun on vain kaksi vuotta. Vähän kyllä on pistänyt miettimään, että seuraavaksi pyöräksi ei varmaan Canyonia uskalla ostaa.

Satsaus johonkin toiseen merkkiin ei enää niin paha kuitenkaan seuraavan pyörän kohdalla ole, kun on jo hyvät kiekot ja osat valmiina...

Oli muuten vähän likaa tuossa kohdassa, tästä kuvasta näkyy vähän selkeämmin tuo kohta:

http://img823.imageshack.us/img823/1548/canyonbottombracketnewp.jpg

Thundermand
22.07.2011, 14.44
Pistänpä tähän vielä saman kuin toisellekin foorumille:

Ainakin tämän vuoden rungoilla ja maantiehaarukoilla on kuuden (6) vuoden takuu

In addition to the legal requirements we voluntarily offer a 6 year warranty on this year's frames and forks for racing and triathlon bikes as well as on mountainbike frames (with the exception of bearing assemblies and suspension forks).
Muilla osilla on sitten kahden (2) vuoden takuu

All other components are covered by the standard 2 year manufacturer's warranty.

Toki onhan se ikävää jos maantiepyöräilykausi keskeytyy näin ikävästi :(

jeijei
22.07.2011, 15.50
No kerpele. Mukavasti tähän asti rullannut, mutta alkoi keskiö napsumaan. Günther vielä pirun tiukkaan pistänyt kiinni koko setin. Puuh...ja yhteyttä kotkanpesään...

Keskiäkäinen lohjalainen
22.07.2011, 17.42
No kerpele. Mukavasti tähän asti rullannut, mutta alkoi keskiö napsumaan. Günther vielä pirun tiukkaan pistänyt kiinni koko setin. Puuh...ja yhteyttä kotkanpesään...

Aloita tsekkaukset polkimien kierteiden rasvauksesta & kiristyksestä sekä klossien kiristämisestä. Saattaa auttaa.

Keskiäkäinen lohjalainen
22.07.2011, 17.50
Oli muuten vähän likaa tuossa kohdassa, tästä kuvasta näkyy vähän selkeämmin tuo kohta:

Näyttäis tuo halkeama ulottuvan myös haarukkaputken puolelle. Arvatenkin "muodonmuutosalue" leviää pikku hiljaa laajemmalle alueelle. Scheisse homma.

Muuten olen sitä mieltä, että sen viimeisen sata grammaa voisi jättää optimoimatta näistä hiilarirungoista. Kestäisivät paljon paremmin, kun kriittiset kohdat (käytännössä kai satulaputken molemmat päät) olisi mitoitettu vähän paremmilla varmuuskertoimilla.

Kalle H
22.07.2011, 21.37
Olen kokoamassa ensimmäistä vaihteellista maantiepyörääni Canyon Ultimate CF -rungon ympärille. Tilanne on nyt se, että osavalinnat alkaa olemaan jo ihan mukavasti kasassa, mutta toivoisin kokeneemmilta hieman kommentteja ennen kun pistän tilaukset vetämään.

Todelliset kiksit sai aikaan tämä WW:n-palstalle (http://weightweenies.starbike.com/forum/viewtopic.php?f=10&t=79585) postattu Ultimate CF. Itsellä on kuitenkin aikeina rakentaa hieman hillitympi mankeli n. 3k€ budjetilla.

http://i614.photobucket.com/albums/tt225/farm_lim_bucket/DSC_1022.jpg

Ensinnäkin haluisin varmistuksen siitä, että sram forcen (linkki löytyy alla olevassa osalistassa) osasajan mukana tuleva pressfit(?) -keskiö on yhteensopiva canyonin rungon kanssa.
edit: tutkin tässä hieman lisää canyonin ja sramin speksejä ja vaikuttaa sieltä, että molemmat ovat BSA-standardin mukaisia, joten eikös näiden pitäisi sopia yhteen?

Toiseksi Bike-components listaa tälle osasarjalle 15 eri kampi-/ratasvaihtoehtoa, mikä näistä olisi se oikea minulle?

Referenssinä voisi toimia maantiesinkulani, jossa on 170mm kammet ja 42-16 välitys, jotka molemmat ovat osoittautuneet ihan toimiviksi (yli 100km lenkit ok, kadenssi pääosin ~90rpm). Maastosinkulassa mulla on puolestaan 175mm kammet, joilla on kyllä ihan kiva runtata menemään voimalla, mutta nopeaan pyörittelyyn nuo eivät kyllä sovellu lainkaan. Pitäisikö vaihepyörän kanssa koittaa nyt sitten 172,5mm kampia, vai pidättäydynkö tutussa turvallisessa 170mm versiossa? (omat mitat: pituus 179cm ja sisäjalka 83)

Ratasvaihtoehtojen kanssa olen vielä enemmän hukassa, mikä seuraavista vaihtoehdoista soveltuu parhaiten lenkkeilyyn ja matkan tekoon Suomen maastossa.

39-53 / 11-23
39-53 / 11-28
34-50 / 11-23
34-50 / 11-28
34-50 / 12-27

34-50 on ilmeisesti ns. compact-versio, jota tunnutaan suositeltavan aloittelijoille/kuntoilijoille (=minä), mutta mikä pakka tuon kanssa olisi sopiva? 11-28 pakalla saisi kaikista laajimman alan vaihteita käyttöön, mutta onko tästä (käytännössä) jotain haittaa? Suuremmat hyppäykset vaihteiden välillä? Todellinen ongelma vai ei?

Viimeinen epävarmuus tekijä on kiekot, oikeasti mun tekis mieli hommata hieman korkeammalla profiililla olevat avorenkaille sopivat hiilarikiekot (vaikka en oikeasti sellaisia "edes tarvitsisi", komponenttivalinoissa tunne tuntuu kuitenkin määräävän enemmän kuin järki, joten tämäkin pohdiskelu on tarpeen). Noiden hinnat tuntuu kuitenkin järjestäen lähtevän 1k€ ylöspäin, joka räjäyttää budjetin melkopahasti. Yksi vaihtoehto voisi olla kiekkojen tilaus wheelsmithiltä (http://www.wheelsmith.co.uk/wheelprices.htm), josta saisi esim. gigantex 50mm kehällä, nevatec superlite navoilla ja Sapimin CX-Ray pinoilla olevat vanteet n. 800 euroon. Kokonaispainonkin pitäisi jäädä 1400g tietämille, joka on ilmeisesti tämän hintaiselle aero-kiekolle ihan ok. Nyt listalla olevat Fulcrum zerot on varmaan myös ihan hyvä valinta, mutta ne ei nostata kovin suuria tunteita allekirjoittaneessa.

Onko alla olevassa listassa muuten jotain puutteita, virheitä tai muuten jotain parannettavaa?

runko
ultimate cf evo frameset 2010 (56")
hinta: 999€
paino: 910g (ilmoitettu ilmeisesti 54" rungolle)
linkki: http://www.canyon.com/_en/outlet/article.html?o=A1015847

haarukka
Canyon OneOneFour SLX
hinta: sis. runko settiin
piano: 295g

stemmi
Ritchey WCS 4-Axis
paino: 125g

satulatolppa
Ritchey VCLS by Canyon
hinta: sis. runkosettiin
paino: 220g

headset
Acros Ai-70 1¼'' - 1½''
paino: 78g

Canyon toimitusmaksu runkosetille 39,37€

vanteet
Fulcrum Racing Zero
hinta: 666€
paino: 1430g
linkki: http://www.bike-components.de/products/info/p23800_Racing-Zero-Laufradsatz-.html

groupset
Sram Force Gruppe 2x10
hinta: 719€
paino: 2013g
linkki: http://www.bike-components.de/products/info/p23283_Force-Gruppe-2x10-ohne-Naben-.html
huom: välitys & keskiön yhteensopivuus tarkistettava

ohjaustanko
Ritchey WCS Carbon Curve OS
hinta: 169€
paino: 210g
linkki: http://www.bike-components.de/products/info/p26356_WCS-Carbon-Curve-OS-Lenker-Modell-2011-.html
huom: tankoteippi puuttuu

satula
Selle Italia SLR Kit
hinta: 129€
paino: 120g
linkki: http://www.bike-components.de/products/info/p21643_SLR-Kit-Carbonio-Flow-Sattel-Modell-2010-.html

polkimet
Look Keo Blade Carbon CroMo
hinta: 159,95€
paino: 238g
linkki: http://www.bike-components.de/products/info/p26876_Keo-Blade-Carbon-CroMo-Klickpedale-Modell-2011-.html
huom: kengät sovitettava ja hommattava Suomesta

renkaat
Continental Grand Prix 4000 S
hinta: 49,5€
paino: 418g
linkki: http://www.bike-components.de/products/info/p16016_Grand-Prix-4000-S-2er-Set-Faltreifen-.html

sisurit
Continental Schlauch Race Supersonic
hinta: 16€
paino: 106g
linkki: http://www.bike-components.de/products/info/p679_Schlauch-Race-Supersonic-.html
huom: tilaa parit varalle saman tien

Bike-components toimitus (sis. visamaksulisän)
hinta: 15€

Kokonaishinta:
2961,82€
Kokonaispaino (todella optimistinen):
6163g

Jman
22.07.2011, 21.43
6163g

No on joo. :)

Mulla painaa 58-kokoisena ja Mavic Cosmic Carbon ultimateilla 5,6kg. :P

Jman
22.07.2011, 21.43
6163g

Mulla painaa 58-kokoisena ja Mavic Cosmic Carbon ultimateilla 6,58kg. :P

Jani R.
22.07.2011, 22.01
vanteet
Fulcrum Racing Zero
linkki: http://www.bike-components.de/products/info/p23800_Racing-Zero-Laufradsatz-.html

Kysy Pekka L:ltä kiekkovinkkejä, niin saat kiekkosetin painon alle 1200 g tuohon hintaan.

Kalle H
22.07.2011, 22.17

Mulla painaa 58-kokoisena ja Mavic Cosmic Carbon ultimateilla 6,58kg. :P
No joo, tarkoitin lähinnä sitä, että suurinosa listatuista painoista on valmistajien ilmoituksia, jotka tuntuvat heittelevän melkoreilusti. Eiköhän noilla osilla saisi kuitenkin kasaan ihan asiallisen kokonaisuuden.

Kysy Pekka L:ltä kiekkovinkkejä, niin saat kiekkosetin painon alle 1200 g tuohon hintaan.
Kysytty ;)

Pekka L näyttää rakennelleen melko maukkaan näköisiä kiekkoja. (herättää suurta omistamisen halua)

Haussa ei varsinaisesti ole se ultimaalisen kevytkiekko vaan paketti jossa yhdistyy sopiva hinta, "aerous", kestävyys ja avorenkaiden helppous, sekä tietenkin asiallinen ulkonäkö :rolleyes:

Jman
23.07.2011, 00.46
Haussa ei varsinaisesti ole se ultimaalisen kevytkiekko vaan paketti jossa yhdistyy sopiva hinta, "aerous", kestävyys ja avorenkaiden helppous, sekä tietenkin asiallinen ulkonäkö :rolleyes:

Tuubit + litkut niin paljon helpompaa se on kuin niitten avojen kanssa pelleily.=)

Raijkaard
23.07.2011, 10.10
osasajan mukana tuleva pressfit(?) -keskiö on yhteensopiva canyonin rungon kanssa.edit: tutkin tässä hieman lisää canyonin ja sramin speksejä ja vaikuttaa sieltä, että molemmat ovat BSA-standardin mukaisia, joten eikös näiden pitäisi sopia yhteen?

En tiedä tuosta Press Fitistä ja sen nimikkeestä sen enempiä, mutta linkittämässäsi osasarjassa on ihan normi BSA-kierteinen Truvativin GXP laakerointi ja runko on samoilla kierteillä. Mulla on nimittäin sama runko ja juurikin tuo osasarja, samasta paikasta ostettuna. Meillä on lisäksi aikalailla samankokoiset koivet ja mä käytän kampina 172,5sia ja en mä ainakaan lyhkäsempiä ottaisi. Mulla 39/50 ja 12-25 välityksellä. Jos ajat vain Suomessa, niin standardikammet on hyvä valinta, jos menet isoihin mäkiin, joita ei juuri Suomesta löydy, niin osta compactit, jos et vielä osaa sanoa, niin ostat varuiksi compactit. Standardin pikkuratasta et alle 39 piikkiseksi muuta. Joka tapauksessa vaihtaisin molemmista toisen rattaan kotioloihin, compactista pienemmän 38siksi ja standardeista isomman 50seksi. Pakka nyt on aika se ja sama, niitä on helppo ostaa ja vaihdella sitten kun tietää, mitä vauhtia tulee ajettua ja mitä valityksiä kaipailtua.

leecher
23.07.2011, 10.45
Tuubit + litkut niin paljon helpompaa se on kuin niitten avojen kanssa pelleily.=)
Mites sitten kun snakebite iskee jossain hevon kuusessa? Avon pystyy vielä vaihtamaan, mutta onnistuuko tuo tuubin kanssa? Itsekin miettinyt tuubeja, mutta antaako ne mitään etua kuntoilijalle vrt. hyvään avoon?

Raijkaard
23.07.2011, 10.55
Itsekin miettinyt tuubeja, mutta antaako ne mitään etua kuntoilijalle vrt. hyvään avoon?

Olen siinä uskossa, että korkeaprofiilisissa kokohiilarikiekoissa ne ovat omiaan ja säästävät vannetta vaikka paukkuisivatkin. Tuubit tyhjenevät rikkoutuessaan hitaammin ja ennalta-arvattavammin, esim. kovassa vauhdissa tästä on selvää hyötyä kuskille ja kalustolle. Näin viisaammat ovat kertoneet. Kuntoilijoillehan vain äärimmäinen paras on riittävän hyvää, proffathan reenaa sujuvasti ihan avokeillakin.

Kalle H
23.07.2011, 12.44
Mites sitten kun snakebite iskee jossain hevon kuusessa? Avon pystyy vielä vaihtamaan, mutta onnistuuko tuo tuubin kanssa? Itsekin miettinyt tuubeja, mutta antaako ne mitään etua kuntoilijalle vrt. hyvään avoon?

hmm, ei kai tuubin kanssa voi tulla varsinaista snakebiteä, kun sisäkumi loistaa poissaolollaan. Nettikuvien perusteella tuubivanteen ura on myös melko matala, joten snakebiken muodostuminen itse tuubiin on melko epätodennäköistä (ja se vaatisi todella matalan rengaspainee).

Pidemmillä lenkeillä/matkoilla voi sitten pitää mukana paikkalitkua (https://www.bike-components.de/products/info/p22025_Plattenkiller-Mobilekit-.html) (onkohan esim tämä ok?), varatuubia ja teippiä (https://www.bike-components.de/products/info/p11610_Schlauchreifen-Klebeband-Jantex-.html). Joiden avulla korjauksen/vaihdon pitäisi onnistua ilmeisesti ihan tienpäällä.

Avorenkailla ajaessakin olen joskus pitänyt varaulkokumia mukana, jos edessä on ollut pidempi reissu. Joten tältä osin avo -> tuubi siirtyminen ei juuri aiheuta muutoksia varustukseen.

-----

Laitoin muuten juuri 2010 mallisen ultimate cf evo -runkosetin tilauksen outletin puolelta, joten nyt sitten pitäs saada bike-componentin tilaus kuntoon ja kiekkoasia varmistettua.

kolistelija
23.07.2011, 12.48
Eikös tuubi ole vähän pehmeämpikin jo muotoon liittyvien rakenteellisten sekkojen takia? Itselläni on tosin vielä kokematta mutta hiilarituubikiekkojen hankinta tapahtunee ennen seuraavaa ajokautta.

A R:nen
23.07.2011, 20.00
hmm, ei kai tuubin kanssa voi tulla varsinaista snakebiteä, kun sisäkumi loistaa poissaolollaan.

Tä? Onhan tuubissakin sisäkumi sisällä. Riski on kylläkin paljon pienempi kun vanteessa on siinä kohtaa pyöreämpi reuna ja vielä vähän kauempana tiestä (ja painettakin on yleensä enemmän, cyclocross-paineilla tuubi-snakebitekin on kyllä mahdollinen).

Perinteisesti varatuubina käytetään jo aiemmin vanteelle liimattua tuubia, vanha liima tarttuu uudestaan ja kestää perille kunhan vähän varoo kantatessa.

apatceh
24.07.2011, 10.10
Ratasvaihtoehtojen kanssa olen vielä enemmän hukassa, mikä seuraavista vaihtoehdoista soveltuu parhaiten lenkkeilyyn ja matkan tekoon Suomen maastossa.

39-53 / 11-23
39-53 / 11-28
34-50 / 11-23
34-50 / 11-28
34-50 / 12-27

Nuista vaihtoehdoista valitsisin 11-23 pakan. Tuntuu melko portaattomalta vaihteisto kun on lähes joka ratas yhden hampaan erolla. Eturieskat onkin sitten asia erikseen. Mä ajalen sykerajoja noudattaen ja mulle riittää Etelä-suomeen 36-46 (cc-pyörä). Isompaa rieskaa kaipaan vaan porukkalenkeillä kun pääsee imussa ajamaan.

sehngeer
24.07.2011, 11.36
Oulun seudulla asuessani harkitsen vakavasti 34-hampaisen eturattaan vaihtamista 39-hampaiseen. Takana 11-25.

Yksittäisen rattaan vaihtaminen on kai ihan ok? Niitä näyttäisi ainakin olevan myynnissä erikseen.

J_K
24.07.2011, 13.41

39-53 / 11-23
39-53 / 11-28
34-50 / 11-23
34-50 / 11-28
34-50 / 12-27

34-50 on ilmeisesti ns. compact-versio, jota tunnutaan suositeltavan aloittelijoille/kuntoilijoille (=minä), mutta mikä pakka tuon kanssa olisi sopiva? 11-28 pakalla saisi kaikista laajimman alan vaihteita käyttöön, mutta onko tästä (käytännössä) jotain haittaa? Suuremmat hyppäykset vaihteiden välillä? Todellinen ongelma vai ei?

Tämän kesän on ollut käytössä ydistelmä 38-50 kompakti-kammet ja 12-23 pakka, tuo pakka on mukava kun mene yhden hampaan välein 12-19 ja lisänä pelastusrenkaat 21 ja 23. Riittää omaan käyttöön mainiosti tuo yhdistelmä, kovempaa ei tarvitse päästä kun mitä tuolla 50-12 välityksellä pääsee ja mäet on toistaiseki noussut ilman ongelmia.

kolistelija
24.07.2011, 15.26
Vähän käy hitaaksi kadenssi palauttelusykkeillä ajaessa 34/23 yhdistelmälläkin jos pidempää mäkeä nousee. Normaalissa ajossa 38/23 olisi sopiva ja siihen varmaan siirryn eli 11-23 ja 38/50.

rhubarb
24.07.2011, 15.46
Ei varmaan kannata ajaa pidempää mäkeä palauttelulenkillä.

Tony47
24.07.2011, 19.27
Onko väliä jos käyttää esim. Shimano 105/Ultegra/Dura-ace eturattaita SRAM Rival kampien kanssa, kunhan on 110 BCD?

jusba_84
25.07.2011, 08.39
Olen kokoamassa ensimmäistä vaihteellista maantiepyörääni Canyon Ultimate CF -rungon ympärille. Tilanne on nyt se, että osavalinnat alkaa olemaan jo ihan mukavasti kasassa, mutta toivoisin kokeneemmilta hieman kommentteja ennen kun pistän tilaukset vetämään.

Onko alla olevassa listassa muuten jotain puutteita, virheitä tai muuten jotain parannettavaa?

runko
ultimate cf evo frameset 2010 (56")
hinta: 999€
paino: 910g (ilmoitettu ilmeisesti 54" rungolle)
linkki: http://www.canyon.com/_en/outlet/article.html?o=A1015847

haarukka
Canyon OneOneFour SLX
piano: 295g

stemmi
Ritchey WCS 4-Axis
paino: 125g

satulatolppa
Ritchey VCLS by Canyon
paino: 220g

headset
Acros Ai-70 1¼'' - 1½''
paino: 78g

Canyon toimitusmaksu runkosetille 39,37€

vanteet
Fulcrum Racing Zero

groupset
Sram Force Gruppe 2x10
hinta: 719€
paino: 2013g
linkki: http://www.bike-components.de/products/info/p23283_Force-Gruppe-2x10-ohne-Naben-.html
huom: välitys & keskiön yhteensopivuus tarkistettava

ohjaustanko
Ritchey WCS Carbon Curve OS
hinta: 169€
paino: 210g
linkki: http://www.bike-components.de/products/info/p26356_WCS-Carbon-Curve-OS-Lenker-Modell-2011-.html
huom: tankoteippi puuttuu

satula
Selle Italia SLR Kit
hinta: 129€
paino: 120g
linkki: http://www.bike-components.de/products/info/p21643_SLR-Kit-Carbonio-Flow-Sattel-Modell-2010-.html

polkimet
Look Keo Blade Carbon CroMo
hinta: 159,95€
paino: 238g
linkki: http://www.bike-components.de/products/info/p26876_Keo-Blade-Carbon-CroMo-Klickpedale-Modell-2011-.html
huom: kengät sovitettava ja hommattava Suomesta

renkaat
Continental Grand Prix 4000 S
hinta: 49,5€
paino: 418g
linkki: http://www.bike-components.de/products/info/p16016_Grand-Prix-4000-S-2er-Set-Faltreifen-.html

sisurit
Continental Schlauch Race Supersonic
hinta: 16€
paino: 106g
linkki: http://www.bike-components.de/products/info/p679_Schlauch-Race-Supersonic-.html
huom: tilaa parit varalle saman tien

Bike-components toimitus (sis. visamaksulisän)
hinta: 15€

Kokonaishinta:
2961,82€
6163g

Mulla oli vähän samanlaisia aikeita tuossa keväällä kun sulla; kevyt ja hyvä fillari kohtuurahalla ja haluamallani osasarjalla. Canyonin runko on mielestäni fiksu valinta tuollaiseen projektiin.

Kokonaispainon paremmaksi hahmottamiseksi tässä joitain punnaamiani todellisia painoja (runko on eri kun sulla, vissiin hiukan kevyempi tuo SLX, mutta tuskin isoa eroa on):

Runko Canyon Ultimate Cf Slx musta 56" 989,6
Keula One One Four Slx 330,4
Ohjainlaakeri 48,6 (keulan sisälle jäi "insertti" vai käpy vai mikälie)
Stemmi Ritchey Wcs 4Axis 100mm 129,0
Satula+tolppa Specialized Toupe Team,
Ritchey Wcs Carbon 27,2 300mm yht. 313,5
Pikalinkut Swiss Comp 44,1
Spacerit 2kpl 8,8
Vaihdevaij.ruuvit 7,3
Juomap.telineiden ruuvit 19,0
Satulaklemmari Canyon 17,0

Kyllä tuosta hienon ja kevyen fillarin pariin kolmeen tonniin rakentaa. Mun fillari painaa Mavic Aksiumeilla, painavilla sisureilla, Michelin Krylion Carboneilla ja Rivalin osasarjalla, henkilövaa'alla n.7,5kg, joten helposti saisi tiputettua painon alle seiskan.
Toi sun painoarvio antaa todellakin melkoisen optimistisen kuvan kun jokaisen osan kohdalla tulee parista grammasta kymmeniin heittoa todellisiin painoihin nähden, ynnättynä yhteen tekee jotain + kaikki muut nippelit, kuoret, vaijerit. Painoa kertyy huomaamatta...:)

Laittelehan tänne painoja jos jaksat/viitsit, mielenkiintoista nähdä minkä näköinen/painoinen pyörästäsi tulee. Vielä kun olisi omastakin jaksanu kaikki ylimääräiset logot stemmistä poistaa jne. olisi lopputuloksena ollut mielestäni todella tyylikkään näköinen pyörä. Hienompi tuokin "logoton" WW-Canyon kuin jotkin "Huomaaminut"-tuotemerkkilogoin varustetut pyörät (joista ei kuitenkaan sponsori-/mainosrahaa meille harrastelijoille makseta, valitettavasti...)

ps.Tulee niitä tarroista ja maalista ylimääräistä painookin:D, "halpoja grammoja"(jos saa sopivia liuottimia halvalla);P

Kalle H
25.07.2011, 22.55
Tä? Onhan tuubissakin sisäkumi sisällä. Riski on kylläkin paljon pienempi kun vanteessa on siinä kohtaa pyöreämpi reuna ja vielä vähän kauempana tiestä (ja painettakin on yleensä enemmän, cyclocross-paineilla tuubi-snakebitekin on kyllä mahdollinen).

Perinteisesti varatuubina käytetään jo aiemmin vanteelle liimattua tuubia, vanha liima tarttuu uudestaan ja kestää perille kunhan vähän varoo kantatessa.
Totta toisiaan, kyllähän tuolla tuubin sisällä näyttää lymyävän "sisäkumi", enpä ollut tuollaisessa ennen tietoinen.

Mites tuollainen valmiiksi venytetty ja liimattu tuubi kulkee esim. repussa mukana? Torttuuko se joka paikkaan, vai onko pinta "kosketuskuiva"?

Porista saapuviin kiekkoihin ajattelin pyöräyttää contin sprinter gatorskin (https://www.bike-components.de/products/info/p24320%7B1%7D22279_Sprinter-GatorSkin-Schlauchreifen-.html) -tuubit, jotka on ainakin hinnaltaan ihan sopivat, pistosuojatut sekä muutenkin varmaan ihan hyvä valinta lenkkikäyttöön(?). Mitäs paikkalitkua näille kumeille kannattaisi varata? (tuubitopikit selasin jo läpi, mutta kovin tyhjentävää vastausta en löytänyt),

Kammiksi valikoitui nyt sitten 172,5 mm versio, joka on siis 2,5mm pidempi kuin nykyisessä maantiesinkulassa. Eiköhän pyörittely onnistu tuollakin ihan mukavasti =) Eturattaiksi valitsin kompaktin 34-50 version, joka on varmisti itselleni ihan riittävän raskas ja tarjoaa laajemman päivitys mahdollisuuden jatkossa. Kasetiksi tulee nyt sitten se "lähes portaaton" 11-23 versio. Tuolla 50-11 yhdistelmällä pääse 90 rpm pyörityksellä 51,5 km/h, joten eiköhän tuolla nyt pärjeile ainakin ekat pari viikkoa :p. Kiitoksia kaikille kommentaista tämän suhteen, yksin en olisi valintaan pystynyt.

Tässä nyt vielä arvon, että mitkä pikalinkut valitsisin ja tutkailen eri ohjaustanko vaihtoehtoja. Esimerkiksi Syntace Racelite 2 Carbon (https://www.bike-components.de/products/info/p11896_Racelite-2-Carbon-OS-Lenker-.html) herättää kiinnostusta vaikkakin siinä on hieman enemmän droppia kun nykyisessä ITM:n milleniumissa, muuten muoto (yläosan back sweep) miellyttää todella paljon ja paino-/hinta-/laatusuhde on ihan kivasti kohdallaan. Boonuksena tuohon race liteen saa iskeä myös tempotangot kiinni, joita ei käsittääkseni saa Ritcheyn WCS Carbon Curveen (https://www.bike-components.de/products/info/p26356_WCS-Carbon-Curve-OS-Lenker-Modell-2011-.html) laittaa.

25.07.2011, 23.09
Mites tuollainen valmiiksi venytetty ja liimattu tuubi kulkee esim. repussa mukana? Torttuuko se joka paikkaan, vai onko pinta "kosketuskuiva"?

Ei se varsinaisesti tartu kovinkaan hyvin muuhun kuin vastaavaan liimaan mutta kerää kyllä hiekkaa, pölyä ja muuta pskaa aika tehokkaasti. Käytännössä se kyllä menee pienempään tilaan pakatessa aika lailla automatik rullalle liimaiset pinnat toisiaan vasten, tällä tavalla liima on myös juuri auki revittynä vähän "tuoreempaa" ennen vanteelle laittoa. (Perinteisestihän varatuubi pysyy paketissa ja paikallaan vanhalla varvaskoukun hihnalla. Käytetyt lukkopolkimen klossit eivät valitettavasti ole yhtä monikäyttöisiä...)

rhubarb
25.07.2011, 23.19
Ei se varsinaisesti tartu kovinkaan hyvin muuhun kuin vastaavaan liimaan mutta kerää kyllä hiekkaa, pölyä ja muuta pskaa aika tehokkaasti. Käytännössä se kyllä menee pienempään tilaan pakatessa aika lailla automatik rullalle liimaiset pinnat toisiaan vasten, tällä tavalla liima on myös juuri auki revittynä vähän "tuoreempaa" ennen vanteelle laittoa. (Perinteisestihän varatuubi pysyy paketissa ja paikallaan vanhalla varvaskoukun hihnalla. Käytetyt lukkopolkimen klossit eivät valitettavasti ole yhtä monikäyttöisiä...)

Tämän voinee siirtää johonkin niistä tuubikeskusteluista niin että ensi kerralla sieltä löytyy, mutta oma tuubi kulkee minigrippiin muutamalla teippikierroksella paketoituna. Pysyy puhtaana. Varatuubi on tosin kakkoslaatua joten liimateippi ei yleensä kulje mukana ja rengas sää olla vanteella varovasti kotiin ajellessa.

ärjy
25.07.2011, 23.52

Pinta ei kuivana tartu helposti kiinni. Lisäksi kuivan tuubin voi taitella siististi: https://picasaweb.google.com/DiabloScottsBikeBlog/FoldingATubularTire#.

Mitäs paikkalitkua näille kumeille kannattaisi varata? (tuubitopikit selasin jo läpi, mutta kovin tyhjentävää vastausta en löytänyt),

Käytetyllä paikkalitkulla ei varmaankaan ole kovin suurta väliä. Esim. aikaisemmin linkittämäsi Stanin tubeless -neste paikkaa ihan hyvin kuten myös Schwalben vastaava. Nämä tekevät fyysisen tukkeen vuotoon mikrokuitujen avulla.

Tuubeillekin myydään erikseen esim. Tufon litkua, joka hieman eroa noista tubeless -aineista koostuen nestemäisestä lateksista, mutta en sitten tiedä onko se käytännössä sen parempaa.

Esimerkiksi Syntace Racelite 2 Carbon (https://www.bike-components.de/products/info/p11896_Racelite-2-Carbon-OS-Lenker-.html) herättää kiinnostusta vaikkakin siinä on hieman enemmän droppia kun nykyisessä ITM:n milleniumissa, muuten muoto (yläosan back sweep) miellyttää todella paljon ja paino-/hinta-/laatusuhde on ihan kivasti kohdallaan.

Ota huomioon tuon Raceliten pitkä reach-mitta (100 mm), voit joutua käyttämään tavallista lyhyempää stemmiä sen kanssa.

Kalle H
26.07.2011, 12.47
Ota huomioon tuon Raceliten pitkä reach-mitta (100 mm), voit joutua käyttämään tavallista lyhyempää stemmiä sen kanssa.
Kiitoksia tuubi informaatiosta, stanin litkua laitan varmaan sitten tilaukseen.

Joo katselein tuota itsekkin hieman, että nuo varsin "agressiiviset" mitat saattaa tuottaa ongelma.

Hieman vastaavan muotoinen tanko voisi olla Ritcheyn evolution -malli jota on saatavilla PRO (https://www.bike-components.de/products/info/p26925_Pro-Carbon-Evolution-OS-ergonomischer-Lenker-.html), WCS, superlogic (https://www.bike-components.de/products/info/p22136_Superlogic-Carbon-Evolution-OS-ergonomischer-Lenker-.html) "versioina". Ritcheyn sivujen mukaan superlogic (http://www.ritcheylogic.com/dyn_prodfamily.php?k=307294)versioon saa kiinnittää myös tempotangot, kun PRO/WCS versioon niitä ei ilmeisesti suositella. Näissä on tosin vain 3 asteen sweep back, kun Syntaten super lite -mallissa tuota on 6 astetta. Jotenkin voisin kuvitella, että tuollainen hillitympi 3 astetta voi olla jopa käytännössä parempi ja onhan tanko hieman siistimmän näköinenkin, kun se ei ole aivan niin paljoa mutkalla joka suuntaan.

Syntatella on myös race lite CDR (https://www.bike-components.de/products/info/p23976_Racelite-CDR-Carbon-OS-ergonomischer-Lenker-.html) -malli, jossa on hieman vähemmän droppia ja reachia, kun race lite 2 -mallissa. Jotenkin mulle kuitenkin tuli nyt sellanen fiilis, että Ritcheyn superlogic evolution lähtee tilaukseen, onhan pyörään tulossa saman merkin tolppa ja stemmikin. Myös 3 asteen sweep back tuntuu jotenkin "varmemmalta" valinnalta.

jannevaro
27.07.2011, 10.43
Kellään ei varmaankaan ole 13cm stemmiä 1 1/4 haarukkaan? Multa saisi vaihdossa 12cm. Kysynpä vaan vaikka onkin turhaa...

Vanhapuuma
02.08.2011, 23.48
Minäkin nyt heitän oman osani tänne, lähinnä noitten Canyonin mittojen puolesta. Itse ostelin tuossa Tourin viimosen viikon aikana Ultimate CF 7.0:n, kun moni (subjektiivinenkin) asia tuntui puhuvan puolesta Campagnolon Athenan puolesta. Pitäisi tulla viikon 33 aikoihin, tai lähteä silloin, ei tietä vielä. Joka tapauksessa.

Alun perin mittailin itselleni tuota runkokokoa 54, ja ehdin jo tilatakin tuon, mutta täällä palstalla olijoiden mittauksia luettuani päätin sitten varmistella mittojani, jotka olivatkin 173,5cm/79cm (80cm inseamin sijaan ensimmäisen mittauksen perusteella). Ja tosiaan inseamia toi Canyonin mittari tuntui kokeilujen perusteella lähinnä tarkkailevan, ja kun koitin 78cm inseamilla tarjosi jo runkokokoa 52. Puhelua Saksanmaalle ja vaihto 52:seen, samalla vaihdoin crankin dobbeliksi compactin sijaan, kun veikkaan, että tulee kuitenkin lähinnä Suomessa maantiemankelilla ajeltua.

Ymmärsinköhän muuten oikein, että tuohon känjöniin ei oikein muut stemmit kuin Ritchey sovi, ja kandeiskohan tilata tuo 90mm jos 80mm tuntuisi liian lyhyeltä? Olikos se kuukausi tilauksen jälkeen kun pystyi vielä jollakin yhteispakettihinnalla sen hankkimaan, ja tarkoittiko se toimitusta vai itse tilausta? Kun meinasin vielä noi Lookin polkimet ostaa samaan syssyyn - shimanon lukkopolkimilla ei välttämäti kehtoo enää campan osilla ajella, ja tietämätön kun olen, en tiedä, käykö ne edes noihin campan kankiin.

jannevaro
03.08.2011, 12.30
Stemmin saa vaihtaa postikulujen (20€) hintaan kuukauden sisään kaupanteosta. Luulisin että 80mm stemmillä tulee jo hieman kiikkerä pyörä, joten pitempi parempi. Richey ja Syntace tekevät 1 1/4 " stemmejä, ja Ritcheytkin saa vain Canyonilta melko suolaiseen 90€ hintaan. Eikä Syntacet ole sen halvempia. Shimpan polkimet käy aivan mainiosti Campan kampiin, itsellänikin näin on ja tulee olemaan jatkossakin, ellen Speedplayhin vaihda.

Vanhapuuma
03.08.2011, 20.03
Shimpan polkimet käy aivan mainiosti Campan kampiin, itsellänikin näin on ja tulee olemaan jatkossakin, ellen Speedplayhin vaihda.

Joo no hyvä tietää (sarjassamme tyhmät kysymykset, silti), enpä sitten taida noita Shimppoja vielä vaihtaa mutta kengät ehkä - ja vähän offtopiccina todettakoon, että vähän erikoiselta kuulostaa toi Lookin polkimien nitinänatina. Speedplayt vaikuttivat sen sijaan varsin hyviltä, mutta klossi aika hurjalta jos meinaisi rappusia alas kävellä pyörän kera.

Aijai tulisipa jo pyörä, viikko 33, tuntuu aivan liian pitkältä ajalta. Toisaalta toipilaana sitä ei voi muuta kuin ihastella pyörää netistä, kirjoitella tänne ja bongailla muita pyöräilijöitä maantiellä. Perkele.

Spica
03.08.2011, 20.32
Mittausten mukaan olen 173cm/79,5cm, joten taiteillaan siinä 52 ja 54 välillä, kuten edellinenkin ostaja. Stemmi vain on kovin lyhyt, joten kannattaisiko ottaa tuo suurempi koko suoraan? Ihan älyttömän lyhyt tuollainen 80-90mm stemmi, joten ei sitä oikein tajua välttämättä.

asb
03.08.2011, 21.02
Mittausten mukaan olen 173cm/79,5cm, joten taiteillaan siinä 52 ja 54 välillä, kuten edellinenkin ostaja. Stemmi vain on kovin lyhyt, joten kannattaisiko ottaa tuo suurempi koko suoraan? Ihan älyttömän lyhyt tuollainen 80-90mm stemmi, joten ei sitä oikein tajua välttämättä.

Stemminhän saa sen pituisena, kuin haluaa. Tangon leveydessä sama juttu.

rhubarb
03.08.2011, 23.33

52, pidempi stemmi.

asb
04.08.2011, 08.59
Ohjauksen äkäisyyteen vaikuttaa sitten moni muukin asia, kuin pelkkä stemmin pituus. Ostin uuden Canyonin ja siinä on 10mm pidempi stemmi, kuin edellisessä Spessussa. Canyon on hiton paljon äkäisempi liikkeissään, kuin junamaisen vakaa Spessu. Canyonissa on lyhyempi akseliväli, viisi milliä lyhyempi reachi ja pikkasen erilaiset emä- ja satulaputken kulmat. Painonjakaumaa en ole vertaillut, mutta oletettavasti siinäkin on eroa. Canyonissa on kompaktimpi ohjaustanko, mutta kompensoimassa pidemmälle ulottuvat vaihtajankahvat.

janneko
04.08.2011, 09.13
Stemmin saa vaihtaa postikulujen (20€) hintaan kuukauden sisään kaupanteosta. Luulisin että 80mm stemmillä tulee jo hieman kiikkerä pyörä, joten pitempi parempi. Richey ja Syntace tekevät 1 1/4 " stemmejä, ja Ritcheytkin saa vain Canyonilta melko suolaiseen 90€ hintaan. Eikä Syntacet ole sen halvempia. Shimpan polkimet käy aivan mainiosti Campan kampiin, itsellänikin näin on ja tulee olemaan jatkossakin, ellen Speedplayhin vaihda.

Mulla on pari vuotta vanha 1 1/4" stemmi, jossa lukee FSA. :) Stemmin ulkonäön perusteella ei ole paljoa maksanut.

jannevaro
04.08.2011, 16.12
Mulla on pari vuotta vanha 1 1/4" stemmi, jossa lukee FSA. :) Stemmin ulkonäön perusteella ei ole paljoa maksanut.

FSA teki Canyoniin putkiosat vielä muutama vuosi sitten, nykyisin Richey. Hintoja en menisi arvailemaan...

Jiiaa
05.08.2011, 10.54
Kuinka pitkät toimitusajat canyonilla on yleensä ollu?

asb
05.08.2011, 11.54
Kuinka pitkät toimitusajat canyonilla on yleensä ollu?

Canyonin sivuilta löytyy kunkin pyörämallin kullekin värille ja koolle arvioitu postitusviikko (check availability). Arvio perustuu siihen, jos teet tilauksen nyt. Pitää paikkansa ilmeisen hyvin. Jos haluamaasi väriä ja kokoa on varastossa, niin pyörän pitäisi lähteä postiin kahden viikon sisällä ja olla ovella noin kolmessa viikossa (edit: näköjään nopeamminkin, ultimate al pygmikokoisena lähtee postiin "välittömästi").

kaakku
05.08.2011, 12.25
Oma pyörä tuli vuosi sitten viikossa, luulisin että sama pätee edelleen niihin malleihin joita on heti saatavilla.

Raijkaard
05.08.2011, 12.30
Outletin tavarat reilussa viikossa, muut sitten ilmoituksen mukaan.

leecher
05.08.2011, 19.03
Forumilaisilla kokemuksia Aeroad malleista?

Salaliittoteoria
05.08.2011, 20.40
Mikä rengas mahtuu vielä pyörimään noissa Ultimate CF / Ultimate CF SLX runkojen haarukoissa, meneeko 28 mm ?

Kalle H
06.08.2011, 03.55
Mulle saapu 2010 vuosimallisen ultimate cf rungon Canyonilta. Tämä on esimmäinen hiilikuitu runkoni, joten fiilikset oli aika "WAU", kun ton nosti ekan kerran laatikosta ulos. Rungon laatuvaikutelma on kyllä todella hyvä, joskin "maalaus" vaikuttaa siltä, että lakka on vedetty lähes suoraa kuidun päälle (rungon rakenne paistaa läpi paikka paikoin). Itse tyykkään tuosta "tekniseltä" ulkonäöstä, mutta jonkun toisen silmään runko saattaa vaikuttaa viimestelemättämältä.

Kiekkoja ja muita osia odotellessa turhasin hieman aikaa satulatolpan ja stemmin siistimiseen. Alkuperäinen tarkoitus oli poistaa noista kaikki logot, kuten monissa WW-foorumin projekteissa on tehty. Löysin kuitenkin motonetistä sopivaa oranssi maalia, joten päädyin hieman toisenlaiseen ratkaisuun. Itse olen todella tyytyväinen lopputukseen, suunnitelmissa on myös maalata hieman lisää osia, kunhan ne saapuvat.

Linkki picasan galleriaan (https://picasaweb.google.com/kalle.honkanen/CanyonUltimateCFCustomPaint) (edit: linkki korjattu)

Parit mallikuvat alla:

https://lh6.googleusercontent.com/-_pJ1zD3ogb8/TjwGNEdRWmI/AAAAAAAABrI/BStmBzQcdYw/s512/DSC00173.JPG
https://lh3.googleusercontent.com/-eNHy15ESPoA/TjwFAOAGDGI/AAAAAAAABqs/mMn_AxUryWQ/s512/DSC00167.JPG

LJL
06.08.2011, 09.14
Kiekkoja ja muita osia odotellessa turhasin hieman aikaa satulatolpan ja stemmin siistimiseen. Alkuperäinen tarkoitus oli poistaa noista kaikki logot, kuten monissa WW-foorumin projekteissa on tehty. Löysin kuitenkin motonetistä sopivaa oranssi maalia, joten päädyin hieman toisenlaiseen ratkaisuun. Itse olen todella tyytyväinen lopputukseen, suunnitelmissa on myös maalata hieman lisää osia, kunhan ne saapuvat.

Linkki picasan galleriaan

Ei valitettavasti näkynyt ei-picasalaiselle, mutta noiden kahden kuvan perusteella näyttää tyylikkäältä ja onnistuneelta! Kuinka olet tuosta Ritcheyn stemmistä saanut noin nätisti decalseja (lakan alta) pois?

Itse harrastin tuossa taannoin keväällä sen verran osien kustomointia, maalautin uudet XT-kammet valkoisiksi… Eipä se lopputulos kovin häävi lopulta ollut (pahin issue oli drive-puolen kammen keskireikä joka oli ruiskumaalauksessa kerännyt rumat kököt maalia, paheni vaan kun rapsin ne puukolla pois ja ajauduin lopulta teippausviritykseen). Totesin että onnistunut komponenttien maalailu/maalauttaminen on aika vaikeaa.

Osien/rungon maalaus saattaa meikäläisen kokemuksen perusteella vaikuttaa ennen operaatiota paremmalta idealta kuin sen jälkeen - tästä syystä vuoksi kannattaa olla todella tyytyväinen, jos homma onnistuu ja kokonaisuus paranee. En ajatellut silti masentua, saa nähdä mitä sitä seuraavaksi keksii… On hienoa jos pyörä on yksilöllinen!

-Lauri

Keskiäkäinen lohjalainen
06.08.2011, 09.44
Mulle saapu 2010 vuosimallisen ultimate cf rungon Canyonilta. ...
Kiekkoja ja muita osia odotellessa turhasin hieman aikaa satulatolpan ja stemmin siistimiseen.

Heh... meikällä meni muistaakseni neljä tuntia rungon saapumisesta siihen, että olin jo koeajolenkillä. Ei siinä ehtinyt paljon stailaamaan :D

Raijkaard
06.08.2011, 09.50
Ihan oikean rungon ostit, se on meinaan canyon-miehen merkki säilyttää ajokenkiä olohuoneessa kaiuttimien päällä. Well done! Ja veikeät kustomoinnit! :D

Kalle H
06.08.2011, 10.00
Toi Ritcheyn stemmi on siitä jännä, että logot on maalattu kaikkein päälimmäisiksi, lisäksi niissä käytetty maali on sellaista, että sen saa pyyhittyä pois esim. tinnerillä. Sen sijaan stemmissä olevat momenttimerkinnät on maalattu siten, että ne ei ainakaan ihan pienellä pyyhkimisellä lähtenyt, enkä halunnut niitä alkaa tossa enään millään nirtomorssilla tms. maalinpoistoaineella poistamaan, joten ne jäivät ainakin toistaiseksi paikalleen. Tossa on aina se riski että lähtee muutakin kuin pelkkä teksti (esim pohjalla oleva tumma maali vaalenee/kuoriutuu).

Satulatolpasta en poistanut mitään tekstejä (kaikki lakan alla) vaan maalasin yksinkertaisesti oranssin raidan "mitta-asteikon" päälle. Täten sain siitäkin hieman tuota ylimääräistä tekstihässäkkää piiloon, eikähän se satulan oikea korkeus löydy myös ilman mitta-asteikkoa.

Noiden raitojen maalaus onnistuu ihan kivasti siten, että aluksi rajaa ja maalaa rajatun alueen mahdollisimman tarkasti esim. sähkömiehenteipillä tai muulla "tiiviillä" teipillä (maalarinteippi oli liian huokoista tähän hommaan). Maskausteipit kannattaa aina repiä pois ennen kun maali kuivuu kunnolla, jotta teipin poisto ei revi maaleja mukanansa. Loppu siistimisen tein siten, että maskasin sähkömielehen teipillä ikään kuin "väärinpäin", eli teippasin reunat vielä kertaalleen tarkasti, siten että teippi tuli maalatun raidan päälle. Täten reunat oli helppo siistiä tinnerillä teipin reunaavasten. Kulutus kestävyyttä noihin sais mukavasti lisää laittamalla päälle lakan, mutta taidan kuitenkin odotella, että saan kaikki osat maalattua valmiiksi ennen kuin "sinetöin" tuon kokonaisuuden lakalla (nyt noita raitoja on vielä helppo "siirrellä" tinneri puhdistus -> uudelleen maalaus menetelmällä).

LJL, maalasikko sää noi kammet kokonaan valkoisiksi vai vain osan niistä? Tuollasten kulutukselle altistuvien osien maalaillu on hieman haastavampaa, kun pitää ottaa perus-seikkojen lisäksi huomioon mm. mahdollinen maakontakti, sekä esim. lahkeen hankaus maalia/lakkaa vasten. Itse ajattelin, että sramin kampien sisäpintaan voisi maalata jotain pientä, hieman samaan tapaan, kun runkosetin haarukoissakin on tehty. Tuo aluehan ei koe edes kovaa kontaktia, joten siltä osin pääsisi aika helpolla.

Workunit
06.08.2011, 10.28
Tilasinpa sitten itselleni ensimmäisen maantiepyörän Canyonilta. Malliksi tuli Canyon ultimate CF 7.0.
Mietin tilausta tehdessäni, että näinköhän pyörä ehtii tälle kesälle. Tein tilauksen 13.7. eli viikolla 28. Toimitusajaksi lupailtiin nettisivuilla viikkoa 30, joka sopi itselleni mainiosti matkustelun takia. Pyörä tulisi sopivasti kotiin palattuani reissusta. Kokotietojen arpomista pari tuntia ja tilaus sisään.

Perjantaina 15.7. tulee sähköposti ja UPS:n seurantanumero. Fillari lähti tehtaalta viikkoa etuajassa. Tuumailin, että tuskin on kuljetusyhtiöiden kanssa mikään ongelma siirtää toimitusta, no se onkin toinen tarina. Lauantai-aamuna ups:n seurantakoodi ehdotteli pyörän olevan minulla keskiviikkona 20.7.
UPS yritti toimittaa todellakin fillaria minulle luvattuna päivänä, joten omalla kohdallani tuo fillarin toimitus tapahtui todella nopeasti eikä minkäänlaisista toimitusvaikeuksista Canyonin päässä ollut tietoakaan. Toista en voi kyllä sanoa UPS:stä. Ainut "moite" Canyonille tulee siitä, että pyörän mukana tuleva TDF-road special paketti tulee jälkitoimituksena. Erittäin nopeaa ja hyvää toimintaa Canyonilta. Luottokorttia veloitettiin 20.7. keskiviikkona, jolloin paketti oli Suomessa.

Yritin vaihtaa ups:lle toimituspäivää etukäteen, se ei käy. Kuskin pitää käydä tekemässä eka toimitus, jonka jälkeen muuttavat toimitusta. muutin lopulta toimituksen haluamalleni päivälle. Eipä ko. päivänä näkynyt toimitusta vaikka olin koko päivän kotona. Seuraavana aamuna seurannasta ilmeni, että paketti on autossa ja matkalla minulle. Odotin koko päivän kotona pakettia eikä viiteen mennessä ollut kuulunut mitään. Siinä vaiheessa kaivelin puhelinta esiin ja soittoa ups:lle että mikä mättää ja huomasin seurantasivulta, että kuski oli mukamas käynyt oven takana 16:37. Ei tasan käynyt, olin kotona koko ajan. Soittelin sit asiakaspalveluun ja lopulta tämä kotiin toimitus tapahtui hakemalla paketti itse. Reklamaatiot on ups:lla käsittelyssä. Jännärillä odotan jälkitoimituksena tulevaa TDF-pakettia, joka pitäisi tulla ensi keskiviikkona.

Niin, ei tuo UPS:n moittiminen tähän ketjuun kuulunut, mutta tulipahan purkauduttua.

Nyt fillarilla on pari lenkkiä takana ja onhan mulle aivan älyttömän hyvä pyörä ja kokovalinta on juuri oikea. Eikun kovaa ajoa loppukaudeksi.

kauris
07.08.2011, 08.49
Mulle saapu 2010 vuosimallisen ultimate cf rungon Canyonilta.

Jykevä laiteteline sulla lisäkuvissa! Ei pyörittimet ja vahvarit paljoa resonoi.

rhubarb
07.08.2011, 14.55

https://lh6.googleusercontent.com/-_pJ1zD3ogb8/TjwGNEdRWmI/AAAAAAAABrI/BStmBzQcdYw/s512/DSC00173.JPG
https://lh3.googleusercontent.com/-eNHy15ESPoA/TjwFAOAGDGI/AAAAAAAABqs/mMn_AxUryWQ/s512/DSC00167.JPG

Hienosti siistitty!

McHaka
10.08.2011, 17.33
No niin, tuli tosiaan ostettua tässä viestissä suunniteltu Ultimate AL 8.0 maantiepyörä. Se koko 60 oli kyllä itseasiassa ihan hyvä - tarpeeksi stäkkiä - mutta myös koko 58 eri stemmillä olisi varmasti mennyt kanssa.

Hommahan meni siis sillä tavalla, että tilasin pyörän kesäkuussa, toimitustapana nouto. Olinkin sitten heinäkuun puolivälissä Canyonin tehtaalla Koblenzissa poimimassa pyörää. Siitä tuli reissattua Trierin kautta Luxembourgiin, sieltä Belgian Bastognen, Han-sur-Lessen, Dinantin, Namurin, Leuvenin (Brysselin naapurissa) kautta Hollantiin Rotterdamiin, Amsterdamiin, Amersfoortiin, Groningeniin, josta Saksaan Lieriin, josta junalla Bremeniin ja Hampuriin, kun tuli pieni flunssa, ja siellä joku liimanhaistelija nussi pyörän hotellin parkkihallista! Että hienosti meni, mutta onneksi on vakuutus! Sen jälkeen jäi Tanskan osalta reissu junailuun, mutta onpahan ehtinyt vähän munia palautella koettelemuksesta. Tuntuu jo joltakin.

En ikinä ollut mitään polkupyörämatkustellut saati yksikseni reppureissannut, mutta hyvin meni. Kaikki tavarat sopivat 33 litran reppuun, joka oli menomatkalla käsimatkatavarana, mutta palatessa, kun sinne oli kertynyt ties mitä puukkoa ja puntaria, se meni ruumaan.

Kumi puhkesi 2. ja 4. matkapäivänä ja leukaan otin Ardenneilla 4 tikkiä, kun katselin 2 km/h vauhdissa ylämäessä sivulle metsikköä ja rengas droppasi asfaltilta pientareelle.

Mosel-joen varsi oli Koblenzista aina Trierin puoliväliin asti upeaa. Sitten se muuttui vähän tylsäksi, kun ei ollut enää juuri uutta nähtävää, mutta kaunista se oli silti. Vahvasti suosittelen aluetta polkupyöräreissaamiseen aloittelijoille, koska mäkiäkään ei juuri ole. Majapaikkoja on todella paljon, vapaata löytyy melko varmasti, ja palveluita ei tarvitse kaukaa hakea, kun kyliä on 5 km välein. Pyöräily tapahtuu pääosin pyöräteitä pitkin.

Siitäpä voi sitten jatkaa mukavasti pikkuteitä pitkin sinne Luxembourgiin. Sinne mennessä mäkeä alkaa pukata, mutta niitä metsien katveisia pikkuteitä on aivan mahtavaa polkea. Elämäni hienointa polkemista oli se, vaikka teissä olisi joissain paikoin vähän ollut parantamisen varaa, eikä varsinaisia pyöräteitä siellä ollutkaan.

Luxemburgista tosiaan matkasin kohti Bastognea. Mäet muuttuivat korkeammiksi, mutta tasaantuivat vähän Belgian puolelle päästessä. Belgiassa tiet muuttuivat huonommiksi ja navigointi oli hankalampaa, koska ainoat suorat tiet maan halki ovat moottoriteitä ja pikkutiet menevät aina n. 45 asteen kulmassa menosuuntaan nähden. Yhdellä tieosuudella Belgiassa tuli koettua sekä asfalttia, betonia, mukulakiviä, soraa että peltoa, joten yllätyksiin kannattaa varautua. Palveluita ei ollut maan kaakkoisosissa yhtään missään. En suosittele maata kovin helposti, eikä siellä juuri pyöräilijöitä näkynytkään. Jotkut dorkat autoilijat vielä tööttäilivät pyöräilijöille, vaikka kaiken kaikkiaan koko matkan ajan oli nelipyöräisten käytös sellaista, että kaksipyöräisellä on etuajo-oikeus vaikka stop-merkin takaa.

Hollannissa pyöräily oli muuten miellyttävää, mutta kaupungeista ulos löytäminen oli ihan kauheaa, koska opasteet ovat vain toiseen suuntaan. Maaseutukin vastaa siellä suomalaisen pikkukaupungin taajamaa valoineen, joten hermoja vähän meinaa savutella, kun joutuu kartan kanssa arpomaan. Kannattaakin suosiolla hakeutua navigaattorin avulla jonkun ison tien läheisyyteen, jolloin yleensä löytää "pääpyörätien", jolla on opasteet ainakin kahteen seuraavaan pikkukylään asti, jotka valitettavasti joutuu onkimaan kartasta. Ja ne tiilitiet. Voi jumanauta... Silti parhaana päivänä matkaa taittui 230 km lievään vastatuuleen, että on se tasainen kuitenkin helppoa matkustusta. Hiton monotonista vaan.

Mitä jäi käteen? No ei edes känsiä. Hieno reissu, suosittelen kaikkia rohkeasti vaan matkaan. Ehkä yksin pyöräily jossain maaseudulla ei se fiksuin idea ole, mutta kerranhan täällä vaan eletään. Mahtavaa vapauden tunnetta se kyllä tarjoaa.

Mitä itse pyörään sanoisi? No vanteet olivat 2 viikon ajolla snadisti kierot (jarrutuksessa tsup-tsup), joten liekö nuo pikkaisen liian veltot minulle - tiedä häntä? Satula ei ollut aivan täydellinen omille muodoille, joten sen vaihtaisin. Muuten tykkäsin kyllä kaikin puolin. Lujaa sillä kyllä pääsi, mikä oli aevam mahtavata.

McHaka
10.08.2011, 17.40
Tiimiväristä (valkoista) runkonumerolla AOM 24510 saapi tosiaan bongailla. Havainnoista voi ilmoittaa Hampurin Altonan poliisiasemalle tai vaikka mulle.

apatceh
11.08.2011, 09.01
McHakalla hienolta vaikuttanut pyöränhakureissu hampuriin asti. Nostan hattua.

leecher
11.08.2011, 10.40
Miksi kaikki tilaa tuota Ultimate runkoa? Eikö kenelläkään tosiaan ole vielä Aeroadia alla?

Raijkaard
11.08.2011, 12.43
Miksi kaikki tilaa tuota Ultimate runkoa? Eikö kenelläkään tosiaan ole vielä Aeroadia alla?

Tää on Suomessa persaukisten merkki. Soita Gilbertille.

Jäpis
11.08.2011, 13.21

Katsotaan sitten TdH:ssa. Aeroadi saa vielä lojua tallin perällä, lapinpolttajat kun katsoivat aiheelliseksi toimittaa rungon siten, että takavaihtajan korvake oli jo valmiiksi poikki. Tosin varaosa tuli ovelle kesken tämän viestin kirjoittamisen :D. No nyt puuttuu tosiaan enää ohjaustanko, keskiölaakeri ja kammet :S.

Kellään hyviä ideoita pressfit-laakereiden asennukseen? Kierretanko+prikkayhdistelmää olen suunnitellut, kun ei täältä käsin oikein viitsi T:reelle tai Turkuunkaan lähteä.

Pyöräpummi
11.08.2011, 18.14
Katsotaan sitten TdH:ssa. Aeroadi saa vielä lojua tallin perällä, lapinpolttajat kun katsoivat aiheelliseksi toimittaa rungon siten, että takavaihtajan korvake oli jo valmiiksi poikki. Tosin varaosa tuli ovelle kesken tämän viestin kirjoittamisen :D. No nyt puuttuu tosiaan enää ohjaustanko, keskiölaakeri ja kammet :S.

Kellään hyviä ideoita pressfit-laakereiden asennukseen? Kierretanko+prikkayhdistelmää olen suunnitellut, kun ei täältä käsin oikein viitsi T:reelle tai Turkuunkaan lähteä.

Gyntterillä olisi 30 euroon tuollainen (http://www.bike-components.de/products/info/p22232_Einpresswerkzeug-fuer-Press-Fit-Innenlager-TL-BB12-.html).
Ulosvetäjä (http://www.bike-components.de/products/info/p22233_Auspresswerkzeug-fuer-Press-Fit-Innenlager-TL-BB13-.html) on hiukan kalliimpi.

Niitä voi varmaankin itse viritellä mitä haluaa tai käyttää halvempia generaalempia työkaluja.
Laittakaa nyt kehiin jos vaikka löydätte jostain "biltemasta" edullisia.

Kun hankkii näitä runkoja niin kannattaa myyjän kanssa sopia press-fit laakereiden asennuksesta, jos ei sitä nyt muilla keinoilla syystä tai toisesta asenna.

Vanhapuuma
11.08.2011, 19.56

Kyllähän toi Aeroadin runko olis ollut aika saakelin komee, varsinkin mustana, mutta kuten jo yllä todettua, persaukisen merkki. Jota myös itse opiskelijana kannan.

Jani R.
11.08.2011, 20.06
Me oikeat persaukiset (lue: nuuat) ostamme pyörämme käytettynä.

Pyöräpummi
11.08.2011, 20.11
Kyllä tuon Canyonin hinta/laatusuhde on lyömätön sillä edelletyksellä ettei saa sitä maanantaipäivän kappaletta. Siitä syystä olenkin siirtynyt Giantiin.

Tavallaan tekisi mieli ostaa Canyonin runko, mutta..........
Sehän on melkein puoli ilmainen. Siihen olisi hyvä koristaa DA DI2:n osat.

Nyt Giantti on ollut 3 1/2 vuotta niin tuntuu että se kestää vielä sen 10 vuotta.

Spica
11.08.2011, 20.17
Kuinkas tuo stemmi vaihdetaan tuolla netissä? Tarkoitan siis, saako tuolta saksanmaalta suoraan (ei-outlet pyörä) pidemmän stemmin jos asiasta mainitsee (mitään valikkoa en nähnyt suoralle valinnalle, vain "notes/coupon codes" kohdan) vai pitäisikö tilata tuolla alkuperäisellä, ja kuukauden kuluessa tilata parilla kympillä sopiva, jos (kun) alkuperäinen ei ole täysin sopiva?
Alkaa jo olla lähellä tämä pyörän tilaaminen :)

Edit: Ylipäätään, miten vaihdetaan tuolla tilatessa noita kohtia "Selectable deviating configuration". 12-27 vs. 12-25 takapakka kiinnostaa vaihtoa, sillä voisin kuvitella tuon 12-25 olevan parempi itselleni.

Vanhapuuma
11.08.2011, 20.28
Kyllä tuon Canyonin hinta/laatusuhde on lyömätön sillä edelletyksellä ettei saa sitä maanantaipäivän kappaletta. Siitä syystä olenkin siirtynyt Giantiin.

Onko tästä omakohtaisia kokemuksia, maanantainpäivän tsipaleesta siis?

Jman
11.08.2011, 20.35

On.

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showpost.php?p=1639671&postcount=490

leecher
11.08.2011, 20.44
Tuota Aeroadia jos saisi ensi kaudelle sähköisellä Ultegralla, niin olisi aikas soiva paketti :)

Vanhapuuma
11.08.2011, 21.06
Kuinkas tuo stemmi vaihdetaan tuolla netissä? Tarkoitan siis, saako tuolta saksanmaalta suoraan (ei-outlet pyörä) pidemmän stemmin jos asiasta mainitsee (mitään valikkoa en nähnyt suoralle valinnalle, vain "notes/coupon codes" kohdan) vai pitäisikö tilata tuolla alkuperäisellä, ja kuukauden kuluessa tilata parilla kympillä sopiva, jos (kun) alkuperäinen ei ole täysin sopiva?
Alkaa jo olla lähellä tämä pyörän tilaaminen :)

Takapakkaa en alkanut vaihtelemaan, mutta soitin tuonne tilauksen jättämisen jälkeen ja pyysin vaihtamaan stemmiä 80mm:stä 90milliseksi. Onnistui, kuulemma. Ja keskustelut sujuivat mainiosti asiakaspalvelijan kanssa täydellisellä Oxford-englannilla. Tänkjuuverimats.

Raijkaard
16.08.2011, 03.28
Roadbike Action Magazine ja CF SLX 9.0 Team. (http://www.roadbikeaction.com/Related-Stories/content/66/4598/Canyon-Ultimate-CF-SLX-90-Team.html)

Pyöräpummi
16.08.2011, 23.12

Siinä yksilössä muutaman kuukauden jälkeen etuvaihtajan kannakkeen niitit irtosivat sillä seurauksella että se runko piti lähettää Saksaan korjattavaksi.
Sieltä se sitten tuli paikattuna ja palvelee erästä foorumilaista kunnioitettavasti tänä päivänä. Sitä on jo koeteltu sen verran että ei siinä mitään ongelmia tulekaan.
Käytetyssä tavarassa rehelliseltä myyjältä on se hyvä puoli että ne ovat hyvin testattuja.

Todennäköisesti nykyisten Canyoneiden etuvaihtajien kannake on kiinnitetty huomattavasti paremmin. Niiteissä on se etu että ne ovat sekä kevyitä että niittauksen työvaihe on nopea.
Giantissani kyseinen kannatin on pulteilla ja sen voi jopa vaihtaa grammaviilaja tjms. vaikkapa hiilikuituiseksi ja ruuvit titaanisiksi.

Canyon uudistaa useammin runkojansa kuin Giant, jolla se tapahtuu joka neljäs vuosi.

Valitettava tosiasia on se että pieni osa tuotannosta epäonnistuu. Canyoneitä varmaan myydän paljon joten absoluuttisesti niitä epäonnistuneita yksilöitäkin on lukuisia vaikka prosenttimäärä olisi hyväksyttävän rajoissa.
Kuitenkaan en alentaisi Canyonia mitenkään huonolaatuiseksi. Ainakin Canyonin hinta/laatusuhde on lyömätön. Ainakun laskee Canyonin osien ja rungon hintaa yhteen niin voi tulla vakuuttuneksi että sillä rahalla saa jotain.
Eikä se rungon pettäminen mailmaa kaada. Ei ne ole sellaisia jotka johtavat onnettumuuten. Onhan se ikävää parhaana pyöräilykautena odottaa rungon korjaamista/korvaamista varsinkaan jos ei ole varapyörää käytettävänä.

Giant taas tekee langasta alkaen hiilikuitukudoksen ja kontrolloi koko prosessia alusta saakka. Tästä syystä voin odottaa että Giant olisi laadukkaampi valmistaja. Ja on tässä Giantissa tumtuma aika jämäkkä.

UKK
22.08.2011, 23.37
Olisiko kellään kiinnostusta päästää koeistumaan Canyonin 50 tai 52 kokoista maantiekiituria. Mieluiten Ultimate CF ja pääkaupunkiseudulla. Auttaisi päätöksen teossa kummasti?:rolleyes:

TetedeCourse
30.08.2011, 11.13
http://www.roadbike.de/sixcms/media.php/6/thumbnails/Canyon_Ultimate_AL_R13.jpg.2753149.jpghttp://images.roadbike.de/sixcms/media.php/6/thumbnails/Canyon_Ultimate_AL_innenverlegte%20Z%C3%BCge.jpg.2 753167.jpg

Canyon Ultimate AL 2012 - uusi geometria

kolistelija
30.08.2011, 11.40
Tuo viistoputken muoto ei oikein miellytä silmää. Näyttää siltä että ovat yrittäneet jäykistää emäputkeä kun vaakaputkikin on samalla tavalla laajentuva etupäässä.
Onko haarukkakin uusi? Se näyttää sirommalta kuin ennen.

TetedeCourse
31.08.2011, 12.55
http://www.canyon.com/eurobike2011/roadbikes.html

Ainakin on tulossa Aeroad CF 8.0 di2 (ultegra), kuten myös Ultimate AL 9.0 di2 (ultegra)

Thundermand
31.08.2011, 15.08
Tuollainen Aeroad CF 8.0 Di2 olisi aika kiva, mutta harmi kun siinä vaikuttaa olevan Cosmic Elitet eikä mitkään oikeasti korkeaprofiiliset kiekot http://murobbs.plaza.fi/images/smilies/frown.gif

kolistelija
31.08.2011, 15.40
Tuo Flatspring VCLS tolppakin on vähintäänkin mielenkiintoisen näköinen. Kuvissa sitä ei näy yhdessäkään pyörässä joten olisikohan ihan erillismyyntiä varten?
http://www.canyon.com/eurobike2011/vcls.html

MikiV
31.08.2011, 15.53
http://www.youtube.com/watch?v=3NYq0cdhk9A&feature=player_embedded

Thundermand
31.08.2011, 15.54
Tuo Flatspring VCLS tolppakin on vähintäänkin mielenkiintoisen näköinen. Kuvissa sitä ei näy yhdessäkään pyörässä joten olisikohan ihan erillismyyntiä varten?
http://www.canyon.com/eurobike2011/vcls.html
Ehkä, ehkä...tuota nykyistä istumatolppaa myyvät 189 eurolla, joten tuskin tuota joustavaa mallia kovin halvalla myytäisiin.

Tuo uusi Ultimate AL on kyllä oikein hienon näköinen, varsinkin se alumiinin värinen LTD -runko on aika jännä. Harmi kun eivät Ultimate CF -sarjaan laittaneet sähkövaihteellista pyörää. Sitä varmaan joutuu miettimään sitten joskus, että hommaako tuollaisen Ultimate AL Di2:n, vaiko Ultimate CF:n/Aeroad CF:n perinteisillä vaihtajilla.

PHI
31.08.2011, 16.24
Hyvälle näyttää...mikähän mahtaa olla hinta?

Kalle H
31.08.2011, 16.47
Täällähän puhutaan jo kovaa vauhtia 2012-malleista.

Itse tuon tässä nyt hieman historian lehtien havinaa kuvioihin hetki sitten kokoomani 2010-mallisen ultimate cf:n muodossa. Kyseessä on siis itse "palasista" koottu 56" kokoinen ja 6,666kg painoinen "kevyeen kuntoilukäyttöön" rakennettu muovipyörä. Kuvissa vanteiden virkaa ajaa Pekka L:n kokoamat 1287g painoiset 50mm tuubikiekot, joiden kanssa pyörä tuntuu suorastaan lentävän eteenpäin. Backup-kiekkosettinä toimii Mavikin "hieman raskaammat" aksiumit.

Lisää kuvia pyörästä löytyy Picasan albumesita (mm. punnituskuvat yms.) https://picasaweb.google.com/105747699799055507130/CanyonUltimateCFCustomPaint#

https://lh5.googleusercontent.com/-3gzz-lgbREM/Tl3zhbXGF-I/AAAAAAAAB6Q/v_7FCPXF2BQ/DSC02851.JPG

https://lh3.googleusercontent.com/-4aANJ54MsBI/Tl3zgbB4lyI/AAAAAAAAB6M/iTE-NDwOcVI/s720/DSC02847.JPG

Kokoonpano on kokonaisuudessaan seuraavanlainen:

frameset

ULTIMATE CF EVO FRAMESET 2010

frame
Ultimate CF evo 56"

fork
Canyon OneOneFour SLX

stem
Ritchey WCS 4-Axis

seatpost
Ritchey VCLS by Canyon

headset
Acros Ai-70 1¼'' - 1½''

groupset

Sram Force Gruppe 2x10

shifters
SRAM Force DoubleTap Controls (2010)

Crankset
SRAM Force (GXP | 34T-50T | 172,5mm | 2010)

Rear Derailleur
SRAM Force (2010)

Front Derailleur
SRAM Force (braze-on | 2010)

Bottom Bracket
SRAM Force (GXP | 2010)

Cassette
SRAM PG 1070 Cassette (11T-28T | 2010)

Brakes
SRAM Force (2010)

Chain
Shifter & break cables
SRAM PC 1071 PowerChain
included to groupset

Control & misc

saddle
Selle Italia SLR Kit Carbonio Flow (black | 2011)

handlebar
Ritchey Superlogic Carbon Evolution OS

handlebar tape
Kork Ritchey (black)

pedals
Look Keo Blade Carbon CroMo (16Nm | 2011)

bottle cages
Tacx Tao (black)

Main wheelset

Quick release axel (front)
Controltech Race Light RR (front)

Quick release axel (rear)
Controltech Race Light RR (rear)

front wheel
custom 50mm carbon tubular (novatec hubs | Sapim CX-ray spokes (20) | Sapim polyax nippels (20))

rear wheel
custom 50mm carbon tubular (novatec hubs | Sapim CX-ray spokes (24) | Sapim polyax nippels (24))

front tire
Continental gatorskin sprinter

rear tire
Continental gatorskin sprinter

tubular tape
Velox jantex

valve extenders
Continental 30mm

Break bads
Swissstop Cartridge Flash Pro (2011 | yellow)

Backup wheelset
Quick release axel (front)
Controltech Race Light RR (front)

Quick release axel (rear)
Controltech Race Light RR (rear)

front wheel
Mavic aksium 2010 | black

rear wheel
Mavic aksium 2010 | black

front tire
Continental 4000S 23mm

rear tire
Continental 4000S 23mm

front tube
Continental Race 28

rear tube
Continental Race 28

Break bads
Swissstop Cartridge (2011 | green |included to groupset)

zerohero
31.08.2011, 17.01

Tuli ekana mieleen S-works shiv meets Ridley noah 2012 jarrutus

Raijkaard
31.08.2011, 22.03
Paska markettirunko ja kurakiekot... Kalle H:lla on ainakin hyvä itsetunto, kun kehtaa tommosta tänne postailla.

*hymiö*

Jäpis
02.09.2011, 19.11

Laakerien asennus hoitui sujuvasti, avitin kumivasaralla ja puupalikalla alkuun, siitä eteenpäin sitten kierretanko ja muutama järeä prikka. Pyörän kasaamisen ja muutaman lenkin jälkeen kuitenkin totesin, että kiekot asettuvat vinoon sekä etu- että takahaarukkaan. Takana siinä määrin, että rengas on hipaissut jäljet ei-rattaanpuoleisen takahaarukan alaputken sisäpintaan. Etuhaarukassakaan ei tarvittu mikrometriruuvia, kiekko oli rattaanpuolelle kallellaan ja reilusti. Sovittelin samoja kiekkoja pariin muuhun pyörään ja huomasin, että vika on nimenomaan rungossa. TdH:n meinasin ajaa pitkin hampain, sitten pyörä takaisin osiin ja runko Saksaan.

Eipä siinä muuten mitään, mutta -07 ultimate cf f10-rungon sai myös lähettää sakuille kesken ensimmäisen kesän, kun niitattu etuvaihtajan korvake repesi irti ja takahaarukan dropouttien työnjälki oli yhtä kelvoton kuin tässä nyt käsillä olevassa aeroad-raamissa. Etuvaihtajan korvake on sentään vaihdettu kahdella kuusiokolopultilla kiinnittyväksi.

Onhan näissä rotkoissa hyviäkin puolia, nyt vain kiukuttaa niin perusteellisesti etten edes palaa niihin. En oikein voi näiden kokemusten perusteella suositella kanjonia kenellekään. En ainakaan tiedä kovin montaa harrastajaa joka viitsii lähteä tolkuttoman aikaavievään kokoa - pura - palauta - odota - kokoa -rulettiin vähintäänkin kyseenalaisen rahansäästön takia. -07 runko maksoi muistaakseni 1000-1100€, nyt aeroad-runkosetin hinta pyörii siellä puolentoista tonnin paremmalla puolella, eikä laatu ole ainakaan parantunut. Paskan myivät! :mad:

kolistelija
02.09.2011, 19.15
Eikö Aeroadissa ole säädettävät dropoutit? Jos vaan ne säätöpalat on huonot eikä itse runko?

Jäpis
02.09.2011, 19.22
Etuhaarukan dropoutteja voi tosiaan säätää torx-ruuveilla kiinnitettävillä irtopaloilla +-5mm. Parhaassa tapauksessa säätöpalat vaihtamalla saattaisi tosiaan päästä johonkin lopputulokseen. Takahaarukan vastaavat ovat kuitenkin täysin tavalliset (hiilikuituun liimatut tms. alumiiniset). Niihin ei taida auttaa kuin täyteen hitsaus ja koneistus tai sitten uusien vaihto - tai koko rungon vaihto, jos saksalaisen kuiduttajan tuntipalkka on kovin paljon korkeampi kuin uuden rungon tukkuhinta.

PHI
03.09.2011, 00.02
Jaaha...uusi Speedmax saatavana vasta kaudelle 2013 :( (karmeita nää uudet hymiöt...!)

http://cdn.media.cyclingnews.com/2011/09/01/2/canyon_speedmax_full_view_600.jpg

http://www.cyclingnews.com/features/eurobike-2011-canyons-new-road-and-mountain-bikes

Vanhapuuma
04.09.2011, 23.52
Oho, tuleekos uudessa speedmaxissa vatupassi mukana toptjyypissä? Mielenkiintoisen näköinen vempele.

Muttamutta. Alun perin piti tulla hehkuttamaan, kuinka meikä on aivan duusseissa uudesta käniönin hiilikuitubisyklasta. Joten. Jumalauda että tuntuu huikealta meno! Mutta. Itteppä en tosin ole kokeillut muita kuin alu-runkoisia Bianchia, Giantia ja sitten Bottecchiaa, mutta kyllä tuo oli ehdottomasti paras pyörä millä olen kulkenut. Tosin, kuten aina, lieventävä asianhaarana: ehkä en paremmasta vaan sitten tiedä.

Pyörä oli lisäksi sopivan kokoinen, eli strategiset mitat (ihan kaikkia strategisia mittoja tosin en kerro, häveliäisyyssyistä) olivat itselläni 173cm / 79cm (inseam), ja 52cm runko sekä stemmin vaihto 90mm:seen oli täysin passeli ratkaisu. Tuntuma oli heti paljon parempi kuin 53cm Bianchilla, jossa myös 90mm stemmi: ei tarvinnut kurotella jarrukahvoille ja alaotekin tuntui erittäin hyvältä. Pyörä toimi siis kuin unelma, enkä olisi millään malttanut lähteä maantieltä pois koko päivänä mutta lätkäreeneihin piti ehtiä. Jossa olinkin aivan puhki, jalaton ja kädetön. Mutta se taitaakin olla toisen foorumin juttuja se.

Pelkäsin pahoin että aika rankka sijoitukseni näin opiskelijabudjetillani olisi ollut kannattamaton, mutta tuntuu vähän siltä, että eipä ollut. Ja sitten vain toivotaan, että pitkässä juoksussa ei tule eteen sellaista ikävää sattumaa, että kyseinen pyöräntsipale olikin maanantai-erää.

kolistelija
05.09.2011, 00.04
Onko valkovihreä runko omalla nimellä jotain erikoisversioita? Miten sellaisen saa?
TDH:ssa näin tuollaisen mutta en kerenny kysymään kuskilta...

Lasol
08.09.2011, 21.17
Koko? 52 varmaan mutta minkälaista stemmiä tilaukseen?

inseam: 78cm
trunk: 59cm
forearm: 34cm
arm: 63cm
thigh: 59cm
lower leg: 50cm
sternal notch: 137cm
total body height: 170cm

Competitive cyclist: (http://imageshack.us/f/703/mitatt.jpg/)http://imageshack.us/f/703/mitatt.jpg/

Jani R.
08.09.2011, 22.20

52:ssa tulee vakiona 80 mm ja jos olet notkea (ja ei mahaa), niin jopa 90 mm voi mennä. Jos tykkäät matalasta niin myöhemmin (seuraavana kesänä) voi olla pidempikin. Pähkäilin tämän ihan mutulla kun olet 4 cm lyhyempi, lyhyemmät jalat, joten satula on alempana ja otat vielä pienemmän runkokoon kuin oma 54.

Eli jos menee sormet lattiaan ja tykkäät matalasta asennosta, niin ota riskillä 90 mm, muuten ota se 80 mm jos pystympi asento on mieleen ja vaihda sitten jos ei ole sopiva. Kyynärpäät kuuluu jäädä vähän koukkuun ajaessa. joten liian pitkän stemmin huomaa helposti.

Thundermand
08.09.2011, 23.59
Lauantaina alkaa Sparbuch (http://www.canyon.com/_en/service/news_event.html?nt=2734), olkaa valmiina.

Keskiäkäinen lohjalainen
09.09.2011, 07.25
Lauantaina alkaa Sparbuch (http://www.canyon.com/_en/service/news_event.html?nt=2734), olkaa valmiina.

Aika laimeat on tarjoukset, mikä ei tietysti yllätä kun varasto näyttää aika tyhjältä muutenkin.

Ultimate CF 7.0 taitaa olla tällä kertaa listan "screaming buy".

kolistelija
09.09.2011, 08.48
Aika laimeat on tarjoukset, mikä ei tietysti yllätä kun varasto näyttää aika tyhjältä muutenkin.

Ultimate CF 7.0 taitaa olla tällä kertaa listan "screaming buy".
Tai sitten Ultimate CF SLX 8.0. Täysi D-A ja Ksyrium Elite hintaan 2599€...

Vanhapuuma
09.09.2011, 19.55

Veikkaisin, että noilla mitoilla voisi ottaa kyllä ihan tuon 80mm stemmin, sillä itsellä toi 90mm stemmi on aika passeli, ei ainakaan pidempi tarvitsisi olla. Ehkäpä 80mm olisi käynyt myös, mutta näin on vähän matalampi ajoasento ja halusin nimenomaan, että pyörällä pääsee lujaa vaikken kilpaa ajakaan. Hieman mukavuudenkin kustannuksella. Itsellä inseam siis se 79cm ja pituutta 173,5cm. Käsivarsimittoja en hyväksi käyttänyt, koska en jaksanut. Onnistui oikeankokoisen saaminen silti. Ja kivaa on.

Ei liity nyt tähän, mutta satula muuten ei ole kyllä meikäläisen mieleen - sen kanssa nyt on aina tottumuskysymyksiä, pitänee jossakin vaiheessa kun jaksaa niin ostella parempi. Syksyn vielä ajeloopi.

Niin ja tosiaan, jos soitat saksanmaalle ja haluat vaihtaa sen stemmin jo ennen koko pyörän lähettämistä tänne, maksaa se vaihtaminen silti parisenskybää. Ei ollut missään eriteltynä, mutta parillakympillä oli noussut hinta kun loppulaskua katselin. Eli tässä mielessä kannattanee siis koittaa ihan tuolla 80mm stemmillä, ja lähettää sitten se takaisin kuukauden sisällä jos ei ole passelin kokoinen. Toki siinä menee hetki ennen kuin se tulee, joten nää on taas näitä.

Spica
14.09.2011, 23.38
Itsellä lähti tilaukseen myös tuolta saksanmaalta tuollainen alennusmyyntipyörä koolla 52 oleva Al 8.0 valkoinen ja hintsusti pidennetyllä stemmillä kuten edellisellä kirjoittajalla. Toivotaan, että osuu kohdalleen, matalahkoa ajoasentoa toivotaan. Pari viikkoa mennee että tulee. Katsotaan ajakohta varmaan siitä, kun pistin tilauksen sisään, eikä siitä että milloin oli maksu näkynyt heidän tilillään? Viime viikolla juuri maksoin, toivottavasti tulee ensi viikon lopulla (silloin luki vk 38), vaikka ei tässä hengenhätä ensi kautta ajatellen ole :)

Lyrete
15.09.2011, 20.37
Millon Canyonilla tulee 2012 mallit myyntiin? Tai siis mihin aikoihin tuli 2011 mallit?

kukavaa
16.09.2011, 15.36
missä ton speedmaxin jarrut on?
takajarru taitaa olla tuolla rattaan takana, mutta mites etupää? haarukan sisälläkö muka, häh?

rolle72
16.09.2011, 15.45
missä ton speedmaxin jarrut on?
takajarru taitaa olla tuolla rattaan takana, mutta mites etupää? haarukan sisälläkö muka, häh?
Mikä nottei? Tuollaista ovat ainakin aiemmin konseptoineet:

http://www.canyon.com/_en/technology/project005.html

kukavaa
16.09.2011, 19.50
ton toivoisi olevan aika 'huoltovapaa'. jo vaijerin vaihto vaikuttaa aika tuskaiselta.
mutta on toi kyllä tosi smuutti, vähän tommonen kasarin millenium visio, lentävät robo-filot ja silleen. etenkin head- ja toptube yhteis peli sävähdyttää. cinellillä tais olla samanlainen minkä poikkiputki slouppas eteen, se oli hieno kans. pieni takakolmio ei ihan osu mun silmään.

Nailoni
19.09.2011, 10.58
2011 mallit tuli myyntiin lokakuun puolessa välissä.

asb
19.09.2011, 11.49
ton toivoisi olevan aika 'huoltovapaa'. jo vaijerin vaihto vaikuttaa aika tuskaiselta.

Joudutko vaihtamaan vaijereita usein?

kukavaa
19.09.2011, 15.36
Joudutko vaihtamaan vaijereita usein?
joo, mä vaihdan joka lenkin jälkeen.

Keskiäkäinen lohjalainen
20.09.2011, 19.04
Taas kanjonia kehutaan:

http://www.bikeradar.com/gear/category/bikes/road/product/review-canyon-ultimate-cf-slx-9-0-sl-11-43011

Viisi tähteä. Vaan minkäs teet, kun on hyvä runko, hyvät osat ja "halpa" hinta.

kinde
21.09.2011, 22.33
Onko valkovihreä runko omalla nimellä jotain erikoisversioita? Miten sellaisen saa?
TDH:ssa näin tuollaisen mutta en kerenny kysymään kuskilta...

Oot ehkä nähnyt mun fillarin. tilasin sen vuonna 2007 tai 2008 Sparbuckin ale laarista. Silloin oli tampereella vielä agentti joka pikkasen jeesas kaupassa noiden tekstien suhteen. Tämän päivän käytännöstä mulla ei ole hajuakaan miten tollasen speciaalivärityksen sais tehtaalta.

Markku Silvenius
22.09.2011, 08.40
Eiks tuo valkovihreä ole Unibet team replica?

kinde
22.09.2011, 08.49
Jep. Näinhän se on

kolistelija
22.09.2011, 09.10
Hieno se on joka tapauksessa! :)

jannevaro
22.09.2011, 15.58
Oot ehkä nähnyt mun fillarin. tilasin sen vuonna 2007 tai 2008 Sparbuckin ale laarista. Silloin oli tampereella vielä agentti joka pikkasen jeesas kaupassa noiden tekstien suhteen. Tämän päivän käytännöstä mulla ei ole hajuakaan miten tollasen speciaalivärityksen sais tehtaalta.

Ei mittää kuvaa siit vois laittaa kun en tullut TdH:ssa huomanneeksi?

22.09.2011, 21.25

Jossain välissä ehkä vuoden verran Canyonilla oli tuo palvelu tarjolla (ja aika selvästi näkyvillä) verkkokaupassakin, ilmeisesti ei sitten enää.

Markku Silvenius
23.09.2011, 20.47
Just sain kasattua sparbuchista tilatun 58 ultimate alibaban vanhoihin ultegra-ultegra sl osiin ja kerkesin heittämään 100m testilenkin ennekuin valot sammutettiin. Kai tuolla ajelee. Asento vakiostemillä oli mulle ihan hyvä. Haarukasta sahaa vielä latvan veks niin vot.

kinde
23.09.2011, 20.53
Tossa olis kuva linkkiä kyseisestä könkelistä http://www.mtb-news.de/forum/showthread.php?t=254477

asb
26.09.2011, 13.11
Mulla on yksi Canyonin maantiepyöriin liittyvä aihe, josta haluaisin valittaa julkisesti.

Canyon Ultimate CF 56cm: emäputki 73 astetta = haarukan jättö 58mm
Canyon Ultimate CF 62cm: emäputki 74 astetta = haarukan jättö 52mm
Ja äärimmäisenä tapauksena Canyon Ultimate AL 66cm: emäputki 75 astetta = haarukan jättö 46mm

Kun mistään ei tunnu löytyvän Canyonin 114-haarukan rakea, niin arvasin sen 43 milliksi. Eli pitkien miesten kannattaa Canyonin tapauksessa budjetoida ylimääräiseen haarukkaan. Jos arvaukseni 43mm rakesta on oikea, niin 62-senttiseen Canyoniin tarvittaisiin haarukka 37mm rakella, jotta jättö pysyy samana (ja tuohon 66-senttiseen Ultimate AL:ään 31mm rake)...

Tämä kiinnostaa, koska minun 66cm Roadliteni on ihan helvetin kiikkerä peli.

mooppari
26.09.2011, 15.59
Punnitsin uuden kalavaa'an kunniaksi vuoden 2010 mallisen Roadlite seiskan (valkoinen, 58cm, Ultegra, Aksium). Painoksi tuli aika tarkkaan 8,5 kiloa. Kustomia ainoastaan kaksi Tacx Tao -pullotelinettä, tuplateippi tangossa ja pienen satulalaukun pieni klamppi.

Enkä siis tiedä itsekään, miten tämä liittyy mihinkään. Tekipähän vain mieli kertoa.

Spica
06.10.2011, 09.49
Olohuoneessa odottaa paketissa nyt uusi kanjoni, jota pääsee tänään ulkoiluttamaan, oih :)

Antti_S
06.10.2011, 14.32
Kyllä nää taitaa olla vähän niinku VAG konsernin autot. Muka "saksalaista" laatutyötä. Oma runko näyttää parista kohtaa tältä n. 4000km ajettuna. Ei ulkopuolisia osumia, joten tulleet ehkä renkaista lentäneistä kivistä.

http://suvanto.kuvat.fi/kuvat/cfslx1.jpg/full
http://suvanto.kuvat.fi/kuvat/cfslx2.jpg/full

Maalipinta täysin ala-arvoisesti pohjakäsitelty jos maali lohkeilee tuommoisina palasina pois.

Canyon vastaa asiaan näin:
These paint defects look like they are forced by external forces.
What we would like to offer is the RAL-code of this colour (Ral 9016) to fix it by yourself.

"Osiinsa nähden edullinen" mutta en ainakaan suosittele tuota valkoista väriä kuiturunkoisesta haaveilevalle.

Pyöräpummi
06.10.2011, 14.44
"Osiinsa nähden edullinen" mutta en ainakaan suosittele tuota valkoista väriä kuiturunkoisesta haaveilevalle.

Valkoinen väri on kaikkein paksuin ja ihan oikeasti on jo merkitsevä rungon painossakin.
Mitä enemmän rungossa on clearcoattia sitä parempi. Sen alle ei voi ainakaan kätkeä virheitä.

asb
06.10.2011, 15.08
Sen alle ei voi ainakaan kätkeä virheitä.

Noin voisi kuvitella, mutta lakatuissa pyörissä se päällimmäinen kivan näköisesti auringonvalossa heijasteleva twillikerros on käytännössä kosmeettinen. Sen alla ovat rumat suunnatut kuidut, jotka tuovat pyörän runkoon sille halutut ominaisuudet ja joissa olevat virheet ovat niitä merkittäviä virheitä.

Ja maalin paino ei ole merkitsevä polkupyörässä. Puhutaan kymmenistä grammoista. Lentokoneissa maali painaa satoja kiloja. Se on merkitsevää ja maksaa isolle lentoyhtiölle muutaman miljoona taalaa vuodessa polttoainekuluissa.

Pyöräpummi
06.10.2011, 15.30
Noin voisi kuvitella, mutta lakatuissa pyörissä se päällimmäinen kivan näköisesti auringonvalossa heijasteleva twillikerros on käytännössä kosmeettinen. Sen alla ovat rumat suunnatut kuidut, jotka tuovat pyörän runkoon sille halutut ominaisuudet ja joissa olevat virheet ovat niitä merkittäviä virheitä.

Ja maalin paino ei ole merkitsevä polkupyörässä. Puhutaan kymmenistä grammoista. Lentokoneissa maali painaa satoja kiloja. Se on merkitsevää ja maksaa isolle lentoyhtiölle muutaman miljoona taalaa vuodessa polttoainekuluissa.

Periaatteessa ensimmäisen kuitukerroksen alla voidaan kätkeä jotain. Kuitenkin omassa rungossani sieltä läpinäkyvän pinnotteen alta näkyy myös kuitumaton epäsäännöllisyysksiä hyvin selkeästi. Voin olla aika varma että fuskua ei ole tehty.

Väitin että VALKOINEN maali tuo olennaisen painon lisän pyörään. Olen nähnyt lohkenneita valkoisia pintoja joista selkeästi näkee kerroksen paksuuden.
Weghtweeneissä on keskusteltu VALKOISEN värin painosta ja se tosissaan niiden keskustelujen mukaan tuo olennaisen painon lisän runkoon. Ikäväkseni en muista niitä lukuja. Voi sen joku laskeakin, kun tietää pinnotteen paksuuden ja sen pinta-alan. Nykyaikaisessa hiillikuiturungossa kymmenet grammat ovat jo merkitsevia. Jos runko painaa 800 g ja maali painaa 80 g niin se on jo 10% kokonaispainosta.

kolistelija
06.10.2011, 16.41
Mulla on valkoinen runko kuin uusi, kilsojakin on aika tasan saman verran. Kestävä väri tuo minusta on kun fillari on nojaillut kiviin, kaatunut kerran ulkona ja sisälläkin muutaman kerran. :D

Joskus taisi liikkua huhu että Canyonilla olisi ollut ongelmia tuon valkoisen kanssa jo tuotantovaiheessa. En muista mistä luin.

elasto
06.10.2011, 21.13
Mitä meinaat tuolla "twillillä"? Mulla on musta Canyonin runko ja siinä näkyy lakan alla suoraan tollanen "UD" hiilikuitu. Erilaisia saumoja ja liitoksia siellä täällä. Taitaa yhdessä kohdassa olla jokin koristeverkko siinä päällä. En muista oliko 12k vai 3k.

asb
07.10.2011, 09.37
Nykyaikaisessa hiillikuiturungossa kymmenet grammat ovat jo merkitsevia. Jos runko painaa 800 g ja maali painaa 80 g niin se on jo 10% kokonaispainosta.

Ei 10%, vaan 1.2% (oletuksena 6.8kg pyörä).

Mitä meinaat tuolla "twillillä"?

Niitä halvempia Taiwanilaisia ja Italialaisia. :)

TetedeCourse
07.10.2011, 09.55
Canyonin Facebook-sivuilla (https://www.facebook.com/canyon?ref=ts#%21/media/set/?set=a.264821993551160.72051.190241427675884&type=3) on kuvat ensi vuoden malleista - ilmestynevät www-sivuillekin tn aivan pikapuoliin

rolle72
07.10.2011, 12.07
Canyonin Facebook-sivuilla (https://www.facebook.com/canyon?ref=ts#%21/media/set/?set=a.264821993551160.72051.190241427675884&type=3) on kuvat ensi vuoden malleista - ilmestynevät www-sivuillekin tn aivan pikapuoliin
Ojojj: http://www.facebook.com/photo.php?fbid=267055423327817&set=a.264821993551160.72051.190241427675884&type=1&theater

Toivottavasti kaudelle 2013 saadaan Ultimate CF 8.0 Di2. *kuola*

elasto
07.10.2011, 15.06
Eikös nuo ole samoja kuvia mitkä on ollut jo Eurobikesta lähtien siellä Canyonin sivuilla? Tietenkin ne Canyonin sivuilla olevat on hieman pienempiä. Tuossakaan ei ole koko mallistoa, mutta speksit sentään löytyy kyseisistä malleista joista kuvat on otettu.

janneko
07.10.2011, 15.38
Pirun rumia nuo uudet maantie Canyonit. Tasasen mustia lähes kaikki.

Keskiäkäinen lohjalainen
07.10.2011, 19.30

Güntterillä on varaa jättää söpöily italialaisille :)

elasto
11.10.2011, 05.48
Nyt on Canyonin kaikki 2012 mallit online ja tilattavissa: http://www.canyon.com/

Thundermand
11.10.2011, 14.40
Pirun rumia nuo uudet maantie Canyonit. Tasasen mustia lähes kaikki.Ne on just hienoja, sellaisia stealtheja. Ei pyörissä mitään karnevaalivärejä tartte olla :P

Pyöräpummi
11.10.2011, 18.47

Charles Manantan (Peztech):
"no thought, no knowledge, no real info?... "that's ugly" will be your reply "

Runkojen maalaamista/pakkelointia voisi verrata vanhan "sensuroitu" yritystä kosmeettisin keinon tehdä kauppatavarastaan halutumpaa.

TetedeCourse
12.10.2011, 08.33
Kyllä mulle tuollainen Canyonin Aeroad CF stealth kelpaisi - koska tuo 8.0Di2 on tuossa kokoonpanossa aika painava, kävisi mulle
ihan mainiosti myös tuo 9.0SL SRAM red black versio...taitaa olla hinta/laatu -suhteeltaan lyömätön ostos ...

pekoni
12.10.2011, 09.42

Canyon is the new black.

Ihan hienoilta noi mun mielestä näyttää. Aerorodien musta + joku tehosteväri on mun mielestä hemmetin hyvä ja hieno yhdistelmä.

Nailoni
12.10.2011, 10.30
höh, ultimate cf 8.0 vaihdettu fulcrum kammet ja hintaa 500e lisää.. ei kiva. Onko nuo jotku superkammet ku jokamalliin niitä lykätty?

Pyöräpummi
12.10.2011, 14.13
höh, ultimate cf 8.0 vaihdettu fulcrum kammet ja hintaa 500e lisää.. ei kiva. Onko nuo jotku superkammet ku jokamalliin niitä lykätty?

Shimanon kampia on ainoastaan niissä rungoissa joissa on press-fit keskiö eli AL ja Aerorad rungoissa, muuten Dura-Acen sarjan mukana tulee juuri nuo Fulcrumit.
Myöskään Di2:ta ei tarjota muuta kuin juuri ko runkoihin, joissa on press-fit keskiö.

elasto
12.10.2011, 14.16
Ultimate CF SLX 9.0 LTD ja 9.0 SL on kyllä törkeen hienoja! Mä tykkään tosta mustasta tyylistä.

rolle72
12.10.2011, 19.35
Mistä sä tollasta luet? Kyllä se saman 1999 € maksaa kuin viime kaudellakin: http://www.canyon.com/_en/roadbikes/bike.html?b=2507

Ja tossa on Campan osasarja, kun vanhassa oli Shimano.

coco
13.10.2011, 04.42
Onko missään geometrioista tietoa ? En huomannut Canyonin sivuilla.

pekoni
13.10.2011, 07.03
Onko missään geometrioista tietoa ? En huomannut Canyonin sivuilla.

Selaileppa sivua vähän alas ja valitse Equipment - Geometry välilehti...

Nailoni
13.10.2011, 10.57
Mistä sä tollasta luet? Kyllä se saman 1999 € maksaa kuin viime kaudellakin: http://www.canyon.com/_en/roadbikes/bike.html?b=2507

Ja tossa on Campan osasarja, kun vanhassa oli Shimano.

Sori tarkotin cf SLX 8.0

HEL
14.10.2011, 23.52
Mittojeni perusteella, kannattaisiko minun hankkia 56 tai 58 kokoisen AL:n? Eddy fit olisi varmaan se sopivin.

Inseam 88 cm
Trunk 64 cm
Forearm 35 cm
Arm 67 cm
Thigh 60 cm
Lower Leg 57.5 cm
Sternal Notch 148 cm
Total Body Height 181 cm
Torso 60cm

Olisiko kenelläkään (samankaltaisilla mitoilla) kokemusta kyseisestä Canyonin mallista?

Thundermand
15.10.2011, 17.57
höh, ultimate cf 8.0 vaihdettu fulcrum kammet ja hintaa 500e lisää.. ei kiva. Onko nuo jotku superkammet ku jokamalliin niitä lykätty?Itsekin ihmettelin asiaa, mutta nyt ovat näköjään laskeneet pyörän (http://www.canyon.com/_en/roadbikes/bike.html?b=2510) hinnan 2999 euroon. Taisi sitten vain olla jonkinlainen virhe.

On kyllä mahtavan näköinen pyörä, sitten vielä tarrat pois vanteista niin johan on stealth.

jannevaro
17.10.2011, 15.33
Mittojeni perusteella, kannattaisiko minun hankkia 56 tai 58 kokoisen AL:n? Eddy fit olisi varmaan se sopivin.

Inseam 88 cm
Trunk 64 cm
Forearm 35 cm
Arm 67 cm
Thigh 60 cm
Lower Leg 57.5 cm
Sternal Notch 148 cm
Total Body Height 181 cm
Torso 60cm

Olisiko kenelläkään (samankaltaisilla mitoilla) kokemusta kyseisestä Canyonin mallista?

Mulla on saman mittainen jalka, mutta olen aika paljon pidempi ja ajan 58:lla. Luulen että 56 ois sulle parempi.

Keskiäkäinen lohjalainen
17.10.2011, 17.02
Mulla on saman mittainen jalka, mutta olen aika paljon pidempi ja ajan 58:lla. Luulen että 56 ois sulle parempi.

Onhan sulla vähintään 2cm säätövaraa satulatolpassa?

rolle72
03.11.2011, 15.49
Oletetaan, että ostan vaikkapa Ultimate CF 9.0:n, jossa on osasarjana Ultegra. Jos myöhemmin päätän, niin millaisella investoinnilla ja vaivalla josko lainkaan onnistuu vaihto Ultegra Di2:een?

kolistelija
03.11.2011, 15.55
Oletetaan, että ostan vaikkapa Ultimate CF 9.0:n, jossa on osasarjana Ultegra. Jos myöhemmin päätän, niin millaisella investoinnilla ja vaivalla josko lainkaan onnistuu vaihto Ultegra Di2:een?
Vaihtoon menee käytännössä kaikki kampia ja jarruja lukuunottamatta. Hinta pyörii tonnin paikkeilla.

ejex
03.11.2011, 16.10
Oletetaan, että ostan vaikkapa Ultimate CF 9.0:n, jossa on osasarjana Ultegra. Jos myöhemmin päätän, niin millaisella investoinnilla ja vaivalla josko lainkaan onnistuu vaihto Ultegra
Di2:een?

Vähän laskutavasta riippuen, niin uudessa pyörässä kiinni olevat komponentit tulevat noin puolet halvemmiksi, että kannattako tuollainen......?

Pyöräpummi
03.11.2011, 16.12

Pitää paikkansa mitä aiemmin sanottiin. Canyonilla on ensiasennettuna Di2 ainoastaan niissä rungoissa, joissa on BB86-keskiö. Jotta asia menisi vielä mutkikkaammaksi niin huhujen mukaan Shimano on hylkäämässä BB86 suurempihalkaisijamman standardin hyväksi. 2013 Dura-Ace:ssa saatta jo olla uusi keskiöstandardi (Shimanolle).
On myös tihkunut tietoja että takahaarukka olisi mahdollisesti leventynyt.

Itse tulen hankkimaan 2013 rungon ja osasarjan (11-lehtinen Di2) juuri sattuneista syistä.

rolle72
03.11.2011, 16.17
Pitää paikkansa mitä aiemmin sanottiin. Canyonilla on ensiasennettuna Di2 ainoastaan niissä rungoissa, joissa on BB86-keskiö. Jotta asia menisi vielä mutkikkaammaksi niin huhujen mukaan Shimano on hylkäämässä BB86 suurempihalkaisijamman standardin hyväksi. 2013 Dura-Ace:ssa saatta jo olla uusi keskiöstandardi (Shimanolle).
On myös tihkunut tietoja että takahaarukka olisi mahdollisesti leventynyt.

Itse tulen hankkimaan 2013 rungon ja osasarjan (11-lehtinen Di2) juuri sattuneista syistä.
No voi pärse. Kovasti vetäisi veri maantiepyörän päälle jo ensi kesänä, kun tämä ja viime kesä tuli sätkittyä krossarilla. Ei noita viitsisi ihan joka vuosi kuitenkaan ostaa.

Ejexille: Syy hankkia tavallinen Ultegra on se, että sähköinen versio löytyy toistaiseksi vain ihan eri hintaluokan (ja geometriankin) pyöristä kuin mikä on haussa. Tällainen harrastelia on ihan tyytyväinen, kun saa keskisporttisella ajoasennolla varustetun hiilikuitumenijän. Sähköinen vaihteisto olisi sitten ehkä tulevaisuuden lisähankinta, koska se olisi yksinkertaisesti pirun kähee.

ejex
03.11.2011, 18.55
No voi pärse. Kovasti vetäisi veri maantiepyörän päälle jo ensi kesänä, kun tämä ja viime kesä tuli sätkittyä krossarilla. Ei noita viitsisi ihan joka vuosi kuitenkaan ostaa.

Ejexille: Syy hankkia tavallinen Ultegra on se, että sähköinen versio löytyy toistaiseksi vain ihan eri hintaluokan (ja geometriankin) pyöristä kuin mikä on haussa. Tällainen harrastelia on ihan tyytyväinen, kun saa keskisporttisella ajoasennolla varustetun hiilikuitumenijän. Sähköinen vaihteisto olisi sitten ehkä tulevaisuuden lisähankinta, koska se olisi yksinkertaisesti pirun kähee.

Hm, tota noin, vaikka ollaan Canyon-treadissä, niin tutkailepa Rosen 2012 mallistoa. Löytyy sähköä ja ajoasentoja, spacereita ja erimittaista stemmiä yms.

Pyöräpummi
04.11.2011, 12.37

Niitä 10-lehtisiä on vielä pitkään tarjolla. Saattaa olla että mallivuodessa 2013 ainoastaan Dura-Ace siirtyy 11-lehtiseen.

rolle72
04.11.2011, 12.44
Niitä 10-lehtisiä on vielä pitkään tarjolla. Saattaa olla että mallivuodessa 2013 ainoastaan Dura-Ace siirtyy 11-lehtiseen.
Eli uskaltaa ostaako? En mä välttämättä sitä Di2-upgradea ole tekemässä, mutta ovi olisi kiva pitää auki.

Rosea en viitsi ostaa, kun se on jotenkin mummiälest kämänen merkki eikä muutenkaan huvita anglosaksisiakin kieliä osaavana ihmisenä ajella tsygällä, johon joku on keksinyt kirjoittaa isolla "tool (http://www.urbandictionary.com/define.php?term=tool)". :D

kuovipolku
04.11.2011, 19.14
Rosea en viitsi ostaa, kun se on jotenkin mummiälest kämänen merkki

http://cdn.mos.bikeradar.com/images/news/2010/01/13/1263394462749-1epu5gs9gcgjg-500-90-500-70.jpg
"Wie bitte? Was hast du gesagt?!"

Pyöräpummi
04.11.2011, 19.34
Eli uskaltaa ostaako? En mä välttämättä sitä Di2-upgradea ole tekemässä, mutta ovi olisi kiva pitää auki.

Ihan hyvillä mielillä voit hankki 10-lehtisen Shimanon. Jos et sitten halua hifistellä ja saada 2013-mallin Dura-Ace, jonka hinta ehkä tulee olemaan jotain 1300 euroa ja sähkösarjan noin 1000 euroa enemmän.
Sähköpäivitys todennäköisesti on sitten ohjelmoitavissa käyttämään joko 10- taikka 11-lehtistä.
Takavaihtajan rissatkin voi vaihtaa tarvittaessa kapeampaa/leveämpää ketjua varten.

rolle72
04.11.2011, 19.52
Ihan hyvillä mielillä voit hankki 10-lehtisen Shimanon. Jos et sitten halua hifistellä ja saada 2013-mallin Dura-Ace, jonka hinta ehkä tulee olemaan jotain 1300 euroa ja sähkösarjan noin 1000 euroa enemmän.
Sähköpäivitys todennäköisesti on sitten ohjelmoitavissa käyttämään joko 10- taikka 11-lehtistä.
Takavaihtajan rissatkin voi vaihtaa tarvittaessa kapeampaa/leveämpää ketjua varten.Aivan mahtavaa, kiitos! :)

rjrm
07.11.2011, 17.03
Onko Canyonilla minkäänlaista viritystä suomalaisen edustajan kanssa? Eli onko pyöriä jossakin kokeiltavana kotimaassa?

kolistelija
07.11.2011, 17.09
Onko Canyonilla minkäänlaista viritystä suomalaisen edustajan kanssa? Eli onko pyöriä jossakin kokeiltavana kotimaassa?
Ei ole. Kokeilumahdollisuudet ovat fillarin ostaneiden varassa. Käy Koeajopankissa (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?28815-Koeajopankki) kyselemässä jos joku ystävällinen tarjoaisi kokeiltavaksi, jos kiinnostaa...

LJL
21.11.2011, 15.38
Oliko kellä kokemuksia pyörän palauttamisesta Canyonille? Mitä kuljetustapaa käytitte?

Häiriköin tässä ketjussa aiemmin puheena olleesta aiheesta, vaikka kyseessä onkin Canyonin jäykkismaasturi; meikällä on se surkea tilanne, että hiilikuiturunkoon ilmestyi syksyn aikana pieni halkeama satulaputken takaosaan siihen kohtaan, jossa on halkio satulatolpan kiristystä varten.

Laitoin halkeamasta kuvia Canyonille, johon sain vastaukseksi: "First of all we are very sorry that your frame broke. This will probably be covered under guarantee, to finally check your claims we need frame here. Please send bike or frame. If this is covered under warranty we will refund your shipping cost. But only them, no extra costs for express, pick up or insurance. Please try to find a cheap offer from local post. You´ll receive a service offer as soon as incoming check is done."

Pari kysymystä: onko jollekin joskus käynyt niin, ettei Canyon ole antanut takuuseen uutta runkoa, jos kyse on ollut halkeamasta tms.? Meikällä sakkaa talous pahasti jos pitää hankkia uusi runko (ja voin luvata, ettei se mahdollisen kielteisen takuupäätöksen myötä ole Canyon). Vitsit kun en todellakaan haluaisi lähettää runko yhtään mihinkään pienen halkeaman takia, jos turhaan puran fillarin atomeiksi, otan lähetyskulut takkiin ja menetän yli kuukauden treeniaikaa, enkä kaiken hyvän lisäksi saa ehjää runkoa tilalle. Mielenrauha on koetuksella. :/

Kyselin myös lähetyskuluja Saksaan Koblenziin, ja sain Postilta parhaan tarjouksen 3-5 päivän lähetyksenä (pika ei kuulemma ollut edes mahdollinen isolle paketille) noin 25€ tai jos menee yli 5kg, niin 30€. Mielestäni ihan maltillinen hinta isolle paketille. DHL:n kautta yli 700€ yksityishenkilölle… Että ei tarvi sitä vaihtoehtoa hirveästi miettiä. Onko kokemuksia Postin kautta lähettämisestä Koblenziin tai Saksaan ylipäänsä? Luulisi menevän ihan hyvin jos kunnolla pakkaa?

-Lauri

Pyöräpummi
21.11.2011, 16.53
,
Pari kysymystä: onko jollekin joskus käynyt niin, ettei Canyon ole antanut takuuseen uutta runkoa, jos kyse on ollut halkeamasta tms.?
-Lauri

Kaikella todennäköisyydellä se runko korjataan ja saat sen taakusta. Siinäkin tapauksessa ettei se olisi takuun piirissä ei se korjauksen hinta ole paha.

Runkojen korjauksesta on ollut useita artikkeleita ja kaikki suhtautuvat siihen myönteisesti. Korjattu hiilikuiturunko kestää hyvin.

Minulla Canyon hiilari kävi Koblenzissa. Etuvaihtajan kannattimen niitit lähtivät irti rungosta.
Tälläkin hetkellä runko pelittää hyvin.

Sinuna huokaisisin helpotuksesta ja ottaisin rauhallisesti.

LJL
21.11.2011, 17.24
Sinuna huokaisisin helpotuksesta ja ottaisin rauhallisesti.

Okei, kiitos kokemuksista. Voi ehkä vähän paremmin mielin purkaa pyörän… :) Pistänpä vaikka tänne infoa jos/kun homma edistyy. Hyvä vaan jakaa näitä kokemuksia jos jotain menee pieleen, muuten alkaa ahdistus vaivata ihan tosissaan, jos vain omassa pienessä mielessään pyörittelee

-Lauri

PHI
22.12.2011, 21.23
Nostetaas hieman.
Onkos täällä kellään omistuksessa Canyon Aeroadia?
Kokemuksista olisi mukava kuulla.
Meikä laittaa tilaukseen heti tuollaisen 2012 Aeroad CF 8.0 DI2,
kunhan niitä tulee XS-kokona taas varastoon. Entisellä 2005-mallisella
F10:llä onkin tullut kinnattua jo sen verran, että se jatkaa palveluksiaan treenipyöränä
(ja kenties Alpeilla kanssa).

Joo, meikä on jättiläinen :)

PHI
24.12.2011, 00.03
Jahas, se onkin sitten jo myyty loppuun tuo Ultegran sähkis XS-stealth, eikä asiakaspalvelun kaverilla ollut tietoa siitä,
onko niitä edes tulossa lisää. Hiukan annoin ihmettelevää palautetta siitä, että joulukuussa 2011 myydään
jo ei oota yhdessä mallivuoden 2012 runkokoossa. Kehoitin kaveria varmistamaan ylemmältä taholta, josko noita XS-runkoja vielä tulee.

Muissa Aeroadin malleissa näkyy olevan ko. väriä/kokoa saatavana, mutta niistä kiintiöistä ei taida edes erillistä runkoa saada ostetuksi.
Ehdotin kyllä tätä. Saa nähdä onnistuuko.Voisihan tuon rakentaa itsekin, jos rungon saisi (ja mieluummin sitä niin tekisi muutenkin).

llehik
24.12.2011, 00.45
Ai, ai, on se Aeroad vaan herkullinen. Itse pallottelin tuossa loppusyksyllä pitkään tilatakko outelista "speed weapon" Aeroad vai "all terrein weapon" Ultimate =) Päädyin lopulta tilaamaan Ultimate CF 9.0 SLX (2011), Dura-Acen setillä ja Mavicin Kysrium SR kiekoilla, hintaa paketille tuli 3099 euroa. Olin niin otettu Canyonin tuotteesta (meitsin eka Canyon), asiakaspalvelusta (toimituksesta), että tilasin outletista vielä maastopyöränkin, Grand Canyon AL 9.0 (2009).

Tästä voitte pojat fiilistellä, kun legenraarinen sakusprintteri Erik Zabel sekä Canyonin toinen edustaja puhuvat Aeroadista ja Ultimatesta:

http://www.youtube.com/watch?v=ZdPRiiT7VJE

Philippe Gilbert on tehny aika vakuuttavaa jälkeä pro tourilla tuolla Aeroadilla, pakko johtua pyörästä ;)

PHI
24.12.2011, 12.25
Tää on aika maukas kanssa:
http://www.youtube.com/watch?v=mQLS1RQkCNE&feature=related
Ilotulitus alkaa siinä 5 min. kohdalla.

Muuten, tuo Aeroadin huippumallin Ete-etuliite...on meinaan Zabelin lempinimi.

llehik
24.12.2011, 20.11
Goooood shit!

Btw, osaako joku sanoa minkä takia Ultimate mallissa ei integroida kaapeleita? Aeroadissa kaapelit kulkee rungon sisällä ja uusimmassa Ultimate AL mallissa myös, mutta CF rungossa ne kulkee edelleen ulkopuolella. Joku syyhän tälle on pakko olla?!?

Thundermand
24.12.2011, 21.28
Hieno pyörä se Aeroad on, mutta ei oikeasti taida olla kovinkaan aero :(

http://img52.imageshack.us/img52/1843/tourmagazinefeb2011cdav.png

Tuohon kaapelijuttuun veikkaan syyksi sen, että Canyonin F10-rungot eivät ole oikein muuttuneet viime aikoina. Kenties siksi niitä ei myöskään Di2-osasarjalla saa. Esim Aeroadista oli ainakin ennen oma versio sähkövaihtajille (nyt myyvät vain yhdentyyppistä runkoa erikseen), jolloin akku sijaitsee keskiön alla. Eivät varmaankaan ole F10:n kanssa suostuneet kompomisseihin, vaan tuovat sitten uudistetun rungon markkinoille jossa on rungonsisäiset kaapelit ja valmiudet sähköisiin osasarjoihin, kun aika on oikea. Eivät ole vielä tuoneet, koska ehkä siinä on vain niin vähän parannettavaa :D Näin spekuloisin.

llehik
26.12.2011, 04.11
Jos en nyt aivan väärin muista, niin Canyon selitteli noita mittaustuloksia sillä, että aerodynamiikka muuttuu tarkasteltaessa pyörän aiheuttamaa vastusta ajajan ollessa pyörän päällä. Myös mainittiin, että pyörällä saavutetut tulokset kilpailutiltanteessa puhuvat puolestaan. Tiedä sitten mikä on totuus, mutta se ainakin on todistettu, että kyseisellä pyörällä on mahdollista voittaa arvostettuja kilpailuja =)

vellu80
26.12.2011, 11.27
Mutta MIKSI tuossa valkoisessa rungossa pitää joka iesuksen putkenpalas lukea canyon.com? Muuten huippuhieno filo,mutta imo tarrat pilaa.. Saako sitä tilattua ilman logoja? ;)

llehik
26.12.2011, 22.36
Heh, no joo, totta. Meitsin tossa Ultimate CF:ssä lukee ainoastaan Canyon, tähän tyyliin:

http://farm5.static.flickr.com/4137/4939110760_a89b9d9a7c.jpg

Oon kyllä samaa mieltä, että tollanen nettisaitti tossa kyljessä näyttää hieman typerältä. Eikä se ole edes tarra, vaan jollain muulla tekniikalla maalattu siihen pintaan eli sitä on hieman hankala siitä lähteä pois raapimaan, mutta en silti jättäis sen takia pyörää ostamatta =)

Thundermand
26.12.2011, 23.27
Mä tykkään :) Valkoisena näyttäis aika aneemiselta ilman nitä logoja.

Oletteko muuten huomanneet että vuoden 2012 Ultimateissa seat stayt tuntuvat kiinnittyvän seat tubeen vähän alempana kuin vuoden 2011 malleissa? Vai onkohan vain kuvattavan pyörän runkokoko muuttunut? Taitaa olla vain eri runkokoko, kun ainakin joissain vanhemmissa epävirallisissa kuvissa näkyy yhtymäkohta olevan "alempana".

NHB
26.12.2011, 23.48
Myös mainittiin, että pyörällä saavutetut tulokset kilpailutiltanteessa puhuvat puolestaan.
JOs kilpailujen tuloslistoja on uskominen, niin aero-rungot ovat huono idea. Perinteiset rungot dominoivat listojen kärkipäätä.

vellu80
27.12.2011, 08.14
Heh, no joo, totta. Meitsin tossa Ultimate CF:ssä lukee ainoastaan Canyon, tähän tyyliin:

http://farm5.static.flickr.com/4137/4939110760_a89b9d9a7c.jpg

Oon kyllä samaa mieltä, että tollanen nettisaitti tossa kyljessä näyttää hieman typerältä. Eikä se ole edes tarra, vaan jollain muulla tekniikalla maalattu siihen pintaan eli sitä on hieman hankala siitä lähteä pois raapimaan, mutta en silti jättäis sen takia pyörää ostamatta =)

Niin valkoista runkoa mä tarkoitinki,en mustaa.. Musta on makee,valkoses rungos lukee canyon.com hetisitte sata kertaa.. :D Eli musta tilaukseen!

PHI
27.12.2011, 19.01
...Muissa Aeroadin malleissa näkyy olevan ko. väriä/kokoa saatavana, mutta niistä kiintiöistä ei taida edes erillistä runkoa saada ostetuksi.
Ehdotin kyllä tätä. Saa nähdä onnistuuko.Voisihan tuon rakentaa itsekin, jos rungon saisi (ja mieluummin sitä niin tekisi muutenkin).

No niin, nyt on virallista ettei mustia stealth 2012 XS-runkoja ole enää saatavana. Kyllä on älytön juttu. Canyonin kaveri epäili,
että menekki oli tilausvaiheessa arvioitu rankasti alakanttiin. Selitystä sille, miksei niitä enää tule, en saanut. Ihme säätöä tältä osin.
No ei osteta sitten pöörää ei, vaan vedellään menemään tuolla vanhalla pelillä. Josko sitten mallivuonna 2013 natsaisi...eikös se DA-sähkiskin
ole uudistumassa siksi ;)...

Edit: Ai niin, ehdottivat että ostan jonkun toisen mallin kuin Ultegran DI2:n...muita malleja löytyisi mustana XS-koossa.
Pitäisiköhän tuota optiota pohtia vielä...osat myyntiin ja Ultegran DI2 tilalle.

Samu Ilonen
27.12.2011, 20.37
Hieno pyörä se Aeroad on, mutta ei oikeasti taida olla kovinkaan aero :(

http://img52.imageshack.us/img52/1843/tourmagazinefeb2011cdav.png

Jos katsoo mittaustuloksia ja mitkä merkit pärjäsivät, selvästi parhaiten pärjänneet 3 merkkiä ovat panostaneet jo pitempään tutkimukseen aerodynamiikan saralla. Tuskimpa on ihan hirveästi aikaa palanut tuulitunnelitutkimukseen tuloksista päätellen, villi veikkaus että jopa F10 saattaa olla samaa tasoa? Noi sakumerkit kuten Canyon ja Stevens, lyhyellä historiallaan ovat vasta asiassa alkutaipaleella ja eivät siksi pärjänneet. Cannarin Super Six on helppo ymmärtää ei-niin-aero pyöränä suurista ulkomitoistaan johtuen mutta että Canyon ja Stevens ovat samalla tasolla tai jopa huonompia 0-5 asteen sivutuulille, kyllä yllätti. Itse asiassa niin paljon että alkoi kiinnostaa miten moinen on saatu aikaan. Toinen "aeropyörä" jolta sopii olettaa vastaavaa floppia 0-10 asteen kulmilla on Scott Foil mutta sen toimitukset ovat myöhässä että ei varmaan tule testiä siitä pihalle ihan lähiaikoina.

Mitä Di2 systeemeihin tulee, ei D-A versiota enää kannata ostaa koska se on selkeästi huonompi kuin Di2 Ultegra ja se poistunee myynnistä piakkoin.

jaiksi
29.12.2011, 19.52
Nyt on hankala valinta kahden välillä. Eka maantiepyörä ois hakusessa.

1. Cannondale Super six 105 vm. 2011
2. Canyon Ultimate AL 9.0 vm 2012

Kutakuinkin samaan hintaan olisi tarjolla. Cannondale tarjoaa hiilikuiturungon, mutta huonommat kiekot (Mavic Aksium WTS) ja pikkasen huonomman osasarjan. Canyon tarjoaa alumiinirungon, mutta paremmat kiekot (Mavic Ksyrium Equipe) ja osasarja on Ultegra.

Super sixin paino oli hankala löytää luotettavasta lähteestä, mutta jäin käsitykseen että painoeroa ei kauhesti ole. Jomman kumman nyt ikinä ottaakaan niin nyt tuntuu siltä että panostan maantiepyörän hankkimisen jälkeen hyviin kiekkoihin.

Onko tuo Canyonin alurunko pahempi ajettava kuin supersix-hiilari?

Mitä tässä kannattaisi tehdä? :seko:

OMT
29.12.2011, 21.01
Onko tuo Canyonin alurunko pahempi ajettava kuin supersix-hiilari?

Greipel taisi vetää Paris-Roubaix'n tänä vuonna Ultimate AL -rungolla, joten ei se nyt kovin epämukava voi olla.

llehik
30.12.2011, 02.46
Greipel taisi vetää Paris-Roubaix'n tänä vuonna Ultimate AL -rungolla, joten ei se nyt kovin epämukava voi olla.

April 6th, 2011

Jurgen Roelandts, Sebastian Lang (http://www.bikeworldnews.com/tag/sebastian-lang/), Marcel Sieberg (http://www.bikeworldnews.com/tag/marcel-sieberg/), Andre Griepel (http://www.bikeworldnews.com/tag/andre-griepel/) and the rest of the Omega Pharma (http://www.bikeworldnews.com/tag/omega-pharma/) – Lotto team will have a new bike for Sunday’s Paris-Roubaix (http://www.bikeworldnews.com/tag/paris-roubaix/), the team announced today. The team is going against the grain a little bit by riding bikes (http://www.bikeworldnews.com/tag/bikes/) with an aluminum frame (likely Canyon’s Ultimate AL (http://www.canyon.com/_en/roadbikes/bike.html?b=2110) model). If I understand correctly, one of the other modifications expected include a larger inner chainring (46 teeth instead of the usual 39) which will allow mechanics to run the chain tighter and thereby reduce the possibility of chain drop. The team will be running 27mm tires and some riders are expected to use gel inserts under the bar tape.

- Bike World News

llehik
30.12.2011, 03.40
Mitä tässä kannattaisi tehdä? :seko:

Mä tilaisin noista kahdesta Ultimate AL:n. Hyvä, jäykkä alumiinirunko, hyvillä osilla ja itse en noissa kiekoissakaan näe mitään välitöntä parantamisen tarvetta. Tohon pakettiin kun heität alle vielä 23mm tai 25mm Schwalbe Durano Plussat, niin ei tarvitse rengasrikoistakaan stressata =) Continental Grand Prix 4000s on loistava kilparengas, mutta ei tahdo ainakaan täällä Helsingissä kestää, jossa teillä on kesät talvet enemmän tai vähemmän tuota niin kovin terävää sepeliä. Eikä muuten kestä Michelin Krylion Carbonit ja muutkaan vastaavat, valitettavasti...

Thundermand
01.01.2012, 13.26
Ensi vuonna Canyoneita käyttää Team Katusha.
http://www.katushateam.com/2012/eng/main.php?mod=news&n=1177

Kalle H
01.01.2012, 13.36
Ensi vuonna Canyoneita käyttää Team Katusha.
http://www.katushateam.com/2012/eng/main.php?mod=news&n=1177
Tossa jutussa taidettiin kyllä puhua tästä vuodesta ;)

Thundermand
01.01.2012, 14.11
Tossa jutussa taidettiin kyllä puhua tästä vuodesta ;)
Katos, niinpä taidettiinkin :D

Keskiäkäinen lohjalainen
07.01.2012, 18.37
Aeroadista on tullut koeajo Bikeradariin.

http://www.bikeradar.com/gear/category/bikes/road/product/review-canyon-aeroad-cf-90-team-11-43004

Ei ole runko samanlainen täysosuma kuin Ultimate CF (SLX). Etupää fleksaa :(

llehik
08.01.2012, 18.53
Kyllä joo, mutta näyttää hemmetin hyvältä =) Onhan tuo Ultimate CF SLX varmasti parempi jokapaikanhöyläks ja sen takia (ja myös hinnan) sen valitsinkin. En voinut uskoa miten jäykkä voi hiilikuiturunko olla ottaessani ensimmäiset polkaisut Ultimate CF SLX 9.0 fillarilla. 3099 euroa outletista, täyttä Dura-Acea, laatukiekot, en voi lakata hehkuttamasta tota fillaria =)

PHI
08.01.2012, 21.35
Aeroadista on tullut koeajo Bikeradariin.

http://www.bikeradar.com/gear/category/bikes/road/product/review-canyon-aeroad-cf-90-team-11-43004

Ei ole runko samanlainen täysosuma kuin Ultimate CF (SLX). Etupää fleksaa :(

Aika jännä, kun Tour-lehti antoi samalle haarukalle maksimipisteet haarukan lateraalisesta jäykkyydestä??
http://www.canyon.com/_en/service/testreport.html?test=283
Vaikka katselen tätä ehkä Aeroad-väristen lasien läpi, niin enemmän meikä luottaa selkeään labrassa mitattuun taipumaan, kuin
testaajien "musta tuntuu" fiiliksiin.

Mitähän se narujalka-gilberttikin olisi voinut viime kaudella voittaa noitten entisten lisäksi, jos sillä olisi ollut kunnon tsykä (haarukka) alla ;)

PTM
09.01.2012, 08.32
Procyclingin numerossa 159 oli mutu-testi, jossa Marcel oli ainakin samoilla linjoilla Tourin kanssa...

Keskiäkäinen lohjalainen
09.01.2012, 16.58
Aika jännä, kun Tour-lehti antoi samalle haarukalle maksimipisteet haarukan lateraalisesta jäykkyydestä??
http://www.canyon.com/_en/service/testreport.html?test=283
Vaikka katselen tätä ehkä Aeroad-väristen lasien läpi, niin enemmän meikä luottaa selkeään labrassa mitattuun taipumaan, kuin
testaajien "musta tuntuu" fiiliksiin.

Onhan tuossa lievä ristiriita :).

Yhden Tourin runkotestin olen lukenut ja olin kovasti otettu heidän perinpohjaisesta testausmetodiikastaan. Ehkä kannattaa täst'edeskin uskoa enemmän Gyntterin mittareihin kuin bikeradarin fiilistelijöihin.

Se Tourin testi muuten löytyy Güntersprachen taitajille täältä:

http://www.tour-magazin.de/technik/test_center/raeder/rennraeder/aero-raeder-2011/a10273.html

Ajovakaudeltaan testin toiseksi paras...

PHI
09.01.2012, 17.41
Procyclingin numerossa 159 oli mutu-testi, jossa Marcel oli ainakin samoilla linjoilla Tourin kanssa...

Minkä kuun numero tuo oli? Pitää etsiä käsiin jostain.

PHI
09.01.2012, 18.03
Minkä kuun numero tuo oli? Pitää etsiä käsiin jostain.

Vastaan itselleni: näyttää olleen joulukuun numero. Nyt kipin kapin kauppaan...

Asiaan: Bikeradar myös kritisoi sitä, että Aeroadissa ollut compacti 50/11 välitys ei ole
riittävän pitkä tuuma, vaan loppuu armotta kesken. Hmmm...huvittuneet kommentoijat
huomauttivat, että 115 kadenssilla ko. tuuma antaa nopeudeksi n. 66km/h...
Bikeradar poisti sitten maininnan tekstistä. Tosi pro meininkiä joo.

llehik
09.01.2012, 19.34
Mitähän se narujalka-gilberttikin olisi voinut viime kaudella voittaa noitten entisten lisäksi, jos sillä olisi ollut kunnon tsykä (haarukka) alla ;)

Heheh, totta. Kuten tässä on aikaisemminkin todettu, niin kyllähän nuo saavutetut tulokset sillä vehkeellä puhuvat puolestaan. Ai, ai, ai, tollasen Aeroadin kun laittais aurinkoisten kesälenkkien peliks ja jättäis Ultimaten Crudin Road Racer lokareilla kevään ja syksyn paskakeleille =) Noh, noh, nyt jäitä hattuun meitsille!

kolistelija
09.01.2012, 19.46
En tiedä miksi, mutta minulla on jo ensivilkaisusta asti ollut sellainen tunne että Bikeradarin arvostelut ovat kuin puppugeneraattorin suoltamaa. Ei sillä kai ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa kun se fiilis tulee ihan vaan lukemalla juttuja, eikä vertaamalla muihin artikkeleihin tai omiin kokemuksiin.

PHI
21.01.2012, 01.08
Ou nou! Kyllä mä olen aina tiennyt että proffat ovat rohkeita kavereita, mutta että ihan näin rohkeita...:eek:!!

http://cdn0.media.cyclingnews.futurecdn.net//2012/01/18/2/bettiniphoto_0095498_1_full_600.jpg

Freire meni sitten voittamaan Tour Down Under 4.etapin Aeroadilla. Miten se uskalsi kiriä sillä?
Pyörällä, jonka etuhaarukan Bikeradar totesi testissään olevan suorastaan hengenvaarallisen
letku tavallisellekin kuntoilijalle.

Kukaan ei ole selvästikään muistanut mainita asiasta Freirelle :p!

Onpa magee musta tuo tiimipyörän väritys.

rhubarb
21.01.2012, 01.13
Kauheesti joutuu jännittämään jalkoja tossa kuvassa kun pyörä on niin letku.

PHI
21.01.2012, 01.20
Kauheesti joutuu jännittämään jalkoja tossa kuvassa kun pyörä on niin letku.

Toi on niin totta rhubarb!
Siksi meikäkin on lisännyt salilla käyntiä, jotta jaksaa sitten pitää omaa Aeroadia pystyssä.

vellu80
21.01.2012, 09.32
Canyonin filo polttelis kovasti. Mutta mikä malli se pitäis olla tälläselle peruskuntoiselle punttiakin vääntävälle n.3-5tkm vuodessa ajavalle 95 kiloselle liharekalle? Lähinnä toi jäykkyys mietityttää,nykyinen kari kalastaja ei ole jäykimmästä päästä.. Vai onko noi kanuunat kaikki letkuja? ;)

Keskiäkäinen lohjalainen
21.01.2012, 12.49
Canyonin filo polttelis kovasti. Mutta mikä malli se pitäis olla tälläselle peruskuntoiselle punttiakin vääntävälle n.3-5tkm vuodessa ajavalle 95 kiloselle liharekalle? Lähinnä toi jäykkyys mietityttää,nykyinen kari kalastaja ei ole jäykimmästä päästä.. Vai onko noi kanuunat kaikki letkuja? ;)

Mulla on samat parametrit lähes kilon tarkkuudella ja alla on Ultimate CF. Hyvin kulkee. Suoralla suoraan, mutkissa mutkille ja röpelöllä pinnalla yllättävän tasaisesti. Niin ja ei notku vaikka kuinka runttaa.

Antti_S
21.01.2012, 15.07
Lisää rohkeiden proffien pööristä:

http://www.bikeradar.com/news/article/pro-bike-denis-menchovs-katusha-canyon-aeroad-cf-32976

kolistelija
26.02.2012, 20.06
Onko Canyonin viimevuotisten mallien geometriatiedot jossain helposti nähtävissä?

Olen melkein varma että viime vuonna Roadlitessa olisi ollut sama geometria kuin Ultimate CF:ssä. Nyt noissa on aivan erilaiset: Alurungoissa (myös Ultimate AL) satulaputki pysyy samassa kulmassa kosta riippumatta ja hiilarirungoissa se muuttuu koon mukana. Hmm...

EDIT:
Löysin sivuilta PDF:n jossa on vanhat mallit. Niissä mitat ovat aika paljon lähempänä toisiaan, vaikkeivat aivan samat olekaan.

viller
26.02.2012, 20.22
Eikös Roadlitessä nimenomaan ole aina ollut erilainen geometria kuin Ultimateissa?

kolistelija
26.02.2012, 20.26
Eikös Roadlitessä nimenomaan ole aina ollut erilainen geometria kuin Ultimateissa?
Viime vuotisissa on lähinnä vivahde eroja ja nykyisissä erot ovat aika selkeitä.

Thundermand
26.02.2012, 21.19
Ovat kauden 2012 Roadliteihin pistäneet pidemmän emäputken ja lyhyemmän vaakaputken mukavuussyistä.

kolistelija
26.02.2012, 21.51
Ovat kauden 2012 Roadliteihin pistäneet pidemmän emäputken ja lyhyemmän vaakaputken mukavuussyistä.
Ja samalla jumittivat tuon satulaputken kulman tuohon 73,5. Äidilleni tässä etsiskelen maantiepyörää ja Kanjonin voi heti sulkea pois kun vasta parin tonnin fillarissa saadaan sellainen satulakulma ettei tarvitse pitää sb-satulaa väärinpäin. Viimevuotinen olisi sopinut koeajon perusteella täydellisesti.

Ellen nyt ole ihan sekaisin kun numerot pomppivat päässä päättelin seuraavaa:
Pienemmät koot ovat tänä vuonna oikeastaan yhtä pitkiä kuin ennen mutta niissä on loivempi satulakulma. Suuremmat koot ovat lyhyempiä kun niissä on jyrkempi satulakulma. Stack näyttäisi olevan kautta linjan korkeampi.

En kyllä ole varma, olen jo vähän väsynyt...

PIN00
27.02.2012, 08.51
Mitkä liikkeet pääkaupunkiseudulla myyvät Canyonin pyöriä?

CamoN
27.02.2012, 09.16

Joku sanoi joskus jossain että Ruotsissa on jonkinlainen jälleenmyyjän/maahantuojan toimipiste. Jos sellaista ei ole, lähin löytyy Koblenzista Saksasta.

elasto
27.02.2012, 09.25

Ei mitkään.

http://www.canyon.com/_en/about_us/directsales.html

frp
29.02.2012, 14.46
Uskaltaako Canyonin sivujen mittalaskuriin luottaa?
56 kokoa se tyrkyttää pituutta 177 ja inseam 85,5. Putoaa suositus 54 kyllä herkästi jos lukuja vähän kokeilee.

rjrm
29.02.2012, 16.35
Mitä nyt kerran kokelin, niin minusta se antoi outoja lukemia.

Keskiäkäinen lohjalainen
29.02.2012, 16.48
Uskaltaako Canyonin sivujen mittalaskuriin luottaa?
56 kokoa se tyrkyttää pituutta 177 ja inseam 85,5. Putoaa suositus 54 kyllä herkästi jos lukuja vähän kokeilee.

Ainakin ennen wanhaan se tyrkytti pitkäjalkaiselle liian isoa runkoa.

Thundermand
29.02.2012, 19.30
Ovat uudistaneet tälle vuodelle mittarinsa. Näyttää nyt pienempiä kokoja kuin ennen ja kysyy huomattavasti enemmän tietoa käyttäjästä kuin ennen.

kolistelija
29.02.2012, 20.50
Kattelin tänää huvikseni takapuoltani kun testasin trainerilla ajoa (ihan normaalia, eikö?). Hitto että tuo VCLS satulaputki oikeasti venyy ja paukkuu kun sen päällä vähän pomppii.
Olen kyllä porukkalenkillä katellut että se joustaa aika paljon, mutta ei sitä nyt ihan turhan paljo viitti toisten persettä tuijotella... :D

Keskiäkäinen lohjalainen
29.02.2012, 21.03
Kattelin tänää huvikseni takapuoltani kun testasin trainerilla ajoa (ihan normaalia, eikö?). Hitto että tuo VCLS satulaputki oikeasti venyy ja paukkuu kun sen päällä vähän pomppii.
Olen kyllä porukkalenkillä katellut että se joustaa aika paljon, mutta ei sitä nyt ihan turhan paljo viitti toisten persettä tuijotella... :D

Satakiloisen alla se vasta joustaakin, jopa siinä määrin, että porukkalenkeillä olen saanut osakseni huolestuneita katseita ja kommentteja :)

(Uskalsit sitten pistää Ultimate CF:n kiinni traineriin ja vielä pomppia sen päällä? Mulla ei uskallus riitä tuollaiseen.)

lansive
29.02.2012, 23.13
Ovat uudistaneet tälle vuodelle mittarinsa. Näyttää nyt pienempiä kokoja kuin ennen ja kysyy huomattavasti enemmän tietoa käyttäjästä kuin ennen.

Nyt tuo tarjoaa minulle (183 cm, sisäsauma 84 ja julmetun pitkät kädet) kokoa 54. Vanha tarjosi kokoa 58. Ajossa on tällä hetkellä Olmo, joka geometriataulukoiden mukaan on aika tarkkaan samoissa kuin noiden 56, tosin stemmi on pari senttiä pidempi. Eli en nyt vieläkään menisi uskomaan tuohon ihan sokeasti. En tosin ole mikään ajoasentovelho, mutta nykyisellä Olmolla on ollut hyvä ajella 4+ tuntia lenkkejä, joten ei kai se ihan pieleen osunut valinta ollut.

frp
01.03.2012, 09.54
Competitive cyclist antoi tämmöset tulokset ja niidenkin mukaan tuo 56 vaakaputki olisi täsmälleen oikea. Uskaltaisko alkaa kytätä outlet puolelle tulevia 56 kokoisia...

Measurements
-------------------------------------------
Inseam: 85.5
Trunk: 67
Forearm: 34.5
Arm: 64.7
Thigh: 59.5
Lower Leg: 54.5
Sternal Notch: 146
Total Body Height: 177

The Competitive Fit (cm)
-------------------------------------------
Seat tube range c-c: 55.4 - 55.9
Seat tube range c-t: 57.1 - 57.6
Top tube length: 55.1 - 55.5 <-------- canyon 56 koossa 554
Stem Length: 11.2 - 11.8 <---------- stemmiä tosin canyonissa vain 100, eli sen perusteellakin ei vaaraa että olisi liian iso?
BB-Saddle Position: 76.6 - 78.6
Saddle-Handlebar: 53.9 - 54.5
Saddle Setback: 5.5 - 5.9

kolistelija
01.03.2012, 10.04
Satakiloisen alla se vasta joustaakin, jopa siinä määrin, että porukkalenkeillä olen saanut osakseni huolestuneita katseita ja kommentteja :)

(Uskalsit sitten pistää Ultimate CF:n kiinni traineriin ja vielä pomppia sen päällä? Mulla ei uskallus riitä tuollaiseen.)
Siinä se juju piileekin. Ei sellaista runkoa saa varmaan edes myydä jos tällainen "mäkimies" saa sen rikki trainerilla. :D

Tarkkailin kyllä tuota runkoa välillä. Ei se alle 300 (Flown ilmoittamia...) watin tehoilla mihinkään notku, pitää joskus kokeilla miltä näyttää jos antaa kaiken mitä jaloista lähtee. Putkelta en oo kokeillu, enkä kokeile.
Mutta ihan oikeasti kun miettii että tuon pitäisi kestää ainakin pienet töyssyt >60km/h vauhdissa. Proffat ajaa toki CF SLX rungolla, mutta kyllä ne aikaa kovaa ajaa ilman että ne rungot hajoaa. Ei se kovakaan traineripyöritys oikein sen ajatuksen jälkeen tunnu niin pelottavalta.

Ja ettei nyt ihan liian sivuaiheeksi mene:
Täytyy taas kerran kehua että kylläpä tuntui mahtavalta kiertää Canyonin kampea piiiiitkän tauon jälkeen! :)

Tumppi
01.03.2012, 10.05
Competitive cyclist antoi tämmöset tulokset ja niidenkin mukaan tuo 56 vaakaputki olisi täsmälleen oikea. Uskaltaisko alkaa kytätä outlet puolelle tulevia 56 kokoisia...

Saletisti natsaa, ja ehkä juurikin tuolla 11cm stemmillä. Canyonit on inasen verran "lyhyitä" kokoonsa nähden, joten kun sinulla näyttäis olevan suht pitkät raajat pituuteen nähden, niin Canyon on varmaan ihan järkevä valinta, erityisesti hinta/laatu suhteessa ja jos outletista löytyy sopiva, niin suorastaan ryöstöstä voisi puhua. :p

LJL
01.03.2012, 10.21
Hitto että tuo VCLS satulaputki oikeasti venyy ja paukkuu kun sen päällä vähän pomppii.

Grand Canyon CF -maastofillarissa ihan sama juttu ;) Siinä on siis Ritcheyn ja Canyonin yhteistuumin suunnittelema 27,2mm tolppa, joka joustaa kuin vieteri… Itsekin saanut maantielenkeillä kommentteja heilumisesta. Koska en oikein ollut vakuuttunut tolpan vaappumisesta ja halusin napakampaa tuntumaa polkemiseen, ostin testimielessä Syntacen 27,2x400mm P6 -tolpan (60g [!] painavampi kuin Ritchey - yhyy), jossa tolppa on hiilaria mutta se satulan kiinnikeosa alumiinia.

Uusi runko saapuu takuuseen nyt perjantaina, joten pian saa nähdä paljon vaapunta vähenee. On mahdollista että palaan VCLS-tolppaan, jos painonlisäys ei tuo toivottua jäykkyyttä.

-Lauri

Keskiäkäinen lohjalainen
01.03.2012, 14.31
Täytyy taas kerran kehua että kylläpä tuntui mahtavalta kiertää Canyonin kampea piiiiitkän tauon jälkeen! :)

Vielä kun saisi maantietä alle :-)

(Vrt: Kyllä uimahypyt sitten on mukavia, varsinkin jos on vettä altaassa.)

frp
03.03.2012, 20.00
Jatketaan kyselyä:
Mahtuu CF SLX runkoon 28mm kummit jos joskus jotain kevyttää "retkeilyä" suorittaisi?

Keskiäkäinen lohjalainen
04.03.2012, 09.44
Jatketaan kyselyä:
Mahtuu CF SLX runkoon 28mm kummit jos joskus jotain kevyttää "retkeilyä" suorittaisi?

Enpä ole kokeillut, mutta silmämääräisen arvioinnin perusteella sanoisin, että tuollaista oletusta ei kannata tehdä ostopäätöksen pohjaksi. (Arviointi tehty perus-CF-rungolla, jonka mitoitus lienee täysin sama kuin SLX:n)

25-milliset sopivat varmasti.

lintumies
06.03.2012, 21.04
Siinä se juju piileekin. Ei sellaista runkoa saa varmaan edes myydä jos tällainen "mäkimies" saa sen rikki trainerilla. :D

Tarkkailin kyllä tuota runkoa välillä. Ei se alle 300 (Flown ilmoittamia...) watin tehoilla mihinkään notku, pitää joskus kokeilla miltä näyttää jos antaa kaiken mitä jaloista lähtee. Putkelta en oo kokeillu, enkä kokeile.
Mutta ihan oikeasti kun miettii että tuon pitäisi kestää ainakin pienet töyssyt >60km/h vauhdissa. Proffat ajaa toki CF SLX rungolla, mutta kyllä ne aikaa kovaa ajaa ilman että ne rungot hajoaa. Ei se kovakaan traineripyöritys oikein sen ajatuksen jälkeen tunnu niin pelottavalta.

Ja ettei nyt ihan liian sivuaiheeksi mene:

Kyllä ainakin Ultimate AL on itselläni kestänyt hyvin maksimikiihdytykset satulasta, joissa hetkellinen huipputeho 1012 W ja vauhti 70,1 km/h.

Kokonaan toinen asia on, että muutaman kerran jälkeen olikin sitten isännöitsijä ovella kolkuttelemassa, että onko sulla täällä joku laite:-)

rjrm
06.03.2012, 21.14
Kokonaan toinen asia on, että muutaman kerran jälkeen olikin sitten isännöitsijä ovella kolkuttelemassa, että onko sulla täällä joku laite:-)

"Joo on, pirtelöä tuossa just tehosekoittimella tein. Haluatko annoksen?"

Mitä ihmettä se isännöitsijälle kuuluu, vaikka sulla olisi pirunviulu asunnossa?

Raijkaard
06.03.2012, 21.46
Kyllä ainakin Ultimate AL on itselläni kestänyt hyvin maksimikiihdytykset satulasta, joissa hetkellinen huipputeho 1012 W ja vauhti 70,1 km/h.

Samat sana CFfästä. Jossei se traineria kestäisi, niin en mä sillä uskaltaisi mäkiäkään laskea.

frp
12.03.2012, 21.14
Jatkan tyhmien kyselyä tässä ikuisessa hankintaprosessissa. Mitä eroa loppujen lopuksi on enää Ultimate CF ja Aeroad CF välillä kun näköjään Aeroad on yhtä kevyt ja siinäkin on mukavuustolppa? Aeroadilla ajetaan näköjään vuoristo-osuudetkin ammattilaisten hommissa. Ilmeisesti takakolmiossa on vähempi joustoa, ajoasento on vähän matalampi ja hintaa on enempi. Ja tietysti aerodynamiikka ja ulkonäkö parempi. Eli yritän siis sanoa, että jos hinta unohdetaan, onko mitään erityistä syytä olla hankkimatta Aeroad ja näyttää heti puolta enempi pro lenkkeilijältä :-) ?? Kestääkö nuo hiilarikiekot normaalikäyttöä??

ratikka
14.03.2012, 17.06
Sanokaas kumpi näistä kannattaisi hankkia. Aikaisemmin minulla on ollut Canyon roadlite 7.0 ultegralla.

http://www.canyon.com/_en/roadbikes/bike.html?b=2506

http://fi.rosebikes.eu/tuote/rose-xeon-rs-4400-double/aid:549691

Hintaeroa Canyonin hyväksi 200 euroa. Onko Sramin Force reilusti parempi kuin Campan Athena? Canyonin Ksyrion Equipet häviää hieman Rosen Eliteille.

Keskiäkäinen lohjalainen
14.03.2012, 17.25
Sanokaas kumpi näistä kannattaisi hankkia. Aikaisemmin minulla on ollut Canyon roadlite 7.0 ultegralla.

Hintaeroa Canyonin hyväksi 200 euroa. Onko Sramin Force reilusti parempi kuin Campan Athena? Canyonin Ksyrion Equipet häviää hieman Rosen Eliteille.

Tuskin isket kättäsi paskaan kummassakaan tapauksessa. Runkojen ominaisuuksista saanee käsitystä tuolta:

http://www.bikeradar.com/gear/category/bikes/road/product/review-rose-xeon-rs3100-12-45931

http://www.bikeradar.com/gear/category/bikes/road/product/review-canyon-ultimate-al-90-udi2-12-45907

Osat ovat molemmissa aivan riittävän kaukana kuraosastolta. Makuasioita ja silleen...

kolistelija
14.03.2012, 17.30

En tiedä olenko yksin ajatukseni kanssa mutta minusta tuo päivitys on aika pieni. Tuosta Rosesta olisi toisaalta rahassa mitattuna aika lyhyt matka CF Canyoniin...

Mutta Ksyrium Equipe ei häviä vain hieman Elitelle, niissä on aika aika suuri painoero. En tiedä kuinka lähellä tuon Equipen vanne on Aksiumia mutta näyttävät hyvin, hyvin samalta.

Thundermand
14.03.2012, 17.42
Mites Canyoni Forceilla ja Eliteillä (http://www.canyon.com/_en/roadbikes/bike.html?b=2504)? Runkokin päihittää monet muut hiilikuitukilpailijat. Rosekin on hyvä merkki, mutta geometria erilainen.

Kokeilin messuilla Sramin DoubleTap-kahvoja ja ihastuin niihin niin paljon, että harmittaa kun Canyonilla ei ole keskihintaista hiilikuitumaantiepyörää Sram Forceilla ja Eliteillä varustettuna.

frp
16.03.2012, 08.58
Outletissa jollekin hyvä pyörä alle 6kg. Ottaisin jos olisi kokoa 56:
http://www.canyon.com/_en/outlet/article.html?o=AS1002828

ratikka
17.03.2012, 17.54

Päädyin Roseen. Kiitoksia vinkeistä. Mallista ja osista lisää Rosen topikissa.

Sami_Matinaho
20.03.2012, 14.18
Haussa on korvaava pyörä 12 vuotta palvelleelle teräsrunkoiselle Olmolle, jossa on Campan Mirage/Veloce -osat. Viime kesänä päivitin pyörää Fulcrum Racing 3 -kiekoilla. Käyttötarkoitus on lenkkeilyä ja pari kuntoajoa kaudessa, maksimissaan 2000-3000 km vuodessa.

Canyonien hyvä hinta-laatusuhde miellyttää, ja tällä hetkellä kaksi potentiaalisinta vaihtoehtoa ovat nämä:

Ultimate AL 8.0 (http://www.canyon.com/_en/roadbikes/bike.html?b=2506)
Ultimate AL 9.0 SL (http://www.canyon.com/_en/roadbikes/bike.html?b=2504)

Pyörissä ei taida olla muuta eroa kuin osasarjat ja kiekot:
- 8.0: Campa Athena, Ksyrium Equipe
- 9.0 SL: SRAM Force, Ksyrium Elite

Painoeroa 250 g 9.0 SL:n hyväksi, mutta ero pienenee 100 grammaan, jos 8.0:n alle vaihtaa minulla jo olevat Fulcrumit.

Kannattaako Forcesta/Elitestä mielestänne maksaa tuo 300 euroa lisää, siis nimenomaan ottaen huomioon että minulta löytyy jo valmiiksi nuo ~Elite-tasoiset kiekot?

Keskiäkäinen lohjalainen
20.03.2012, 14.40
Haussa on korvaava pyörä 12 vuotta palvelleelle teräsrunkoiselle Olmolle, jossa on Campan Mirage/Veloce -osat. Viime kesänä päivitin pyörää Fulcrum Racing 3 -kiekoilla. Käyttötarkoitus on lenkkeilyä ja pari kuntoajoa kaudessa, maksimissaan 2000-3000 km vuodessa.

Canyonien hyvä hinta-laatusuhde miellyttää, ja tällä hetkellä kaksi potentiaalisinta vaihtoehtoa ovat nämä:

Ultimate AL 8.0 (http://www.canyon.com/_en/roadbikes/bike.html?b=2506)
Ultimate AL 9.0 SL (http://www.canyon.com/_en/roadbikes/bike.html?b=2504)

Pyörissä ei taida olla muuta eroa kuin osasarjat ja kiekot:
- 8.0: Campa Athena, Ksyrium Equipe
- 9.0 SL: SRAM Force, Ksyrium Elite

Painoeroa 250 g 9.0 SL:n hyväksi, mutta ero pienenee 100 grammaan, jos 8.0:n alle vaihtaa minulla jo olevat Fulcrumit.

Kannattaako Forcesta/Elitestä mielestänne maksaa tuo 300 euroa lisää, siis nimenomaan ottaen huomioon että minulta löytyy jo valmiiksi nuo ~Elite-tasoiset kiekot?

Eipä taida kannattaa, varsinkin kun olet jo valmiiksi Campa-miehiä.

Sami_Matinaho
21.03.2012, 12.41
Mikäs se tämä on? Tilauksen yhteydessä on optiona tällainen 12,90 euron tulppa. Tulee siis ilmeisesti haarukan yläpäähän peitteeksi?
https://www.canyon.com/img/accessories/1740_01_img_medium.jpg
COVER FOR ONE-ONE-FOUR SL FORK

... a headset cap for the One One Four SLX fork. This cap only changes the appearance and is not essential for the use of your bicycle.

kolistelija
21.03.2012, 13.48
Mikäs se tämä on? Tilauksen yhteydessä on optiona tällainen 12,90 euron tulppa. Tulee siis ilmeisesti haarukan yläpäähän peitteeksi?
https://www.canyon.com/img/accessories/1740_01_img_medium.jpg
COVER FOR ONE-ONE-FOUR SL FORK

... a headset cap for the One One Four SLX fork. This cap only changes the appearance and is not essential for the use of your bicycle.

Se on tommonen suoja niille jotka ovat epäsiistejä fillarin päällä. Se estää geelimöhjön, kuolan ja patukanmurujen pääsyn emäputkeen. Kallis muovinpala se ainakin on tuolla hinnalla.

ejex
21.03.2012, 14.32
Mites Canyoni Forceilla ja Eliteillä (http://www.canyon.com/_en/roadbikes/bike.html?b=2504)? Runkokin päihittää monet muut hiilikuitukilpailijat. Rosekin on hyvä merkki, mutta geometria erilainen.

Kokeilin messuilla Sramin DoubleTap-kahvoja ja ihastuin niihin niin paljon, että harmittaa kun Canyonilla ei ole keskihintaista hiilikuitumaantiepyörää Sram Forceilla ja Eliteillä varustettuna.

Canyon on hyvä pyörä, mutta Rosella on etuna tuo konfiguraattori! Saat käytännössä rakentaa haluamasi setti, lähes kaikki on vaihdettavissa suoraan tilaukseen. Tämä tietää mm. että geometriaakin voi muunnella haluamaansa suuntaan stemmeilä, spacereillä, kampien pituudella, ohjautangon muodolla yms.

Takamisakari
26.03.2012, 13.46
Oma Kanjoni laskeutui aamupäivällä tuohon toimiston lattialle ja pikkasen syyhyttää karata kotiin kasaamaan..

Osaisiko joku Canyoniinsa stemmin vaihtanut valottaa tuota stemmin "fillarin pään" halkaisijaa? Kaveri oli tilannut omaansa lyhyemmän stemmin joka ei mennyt ihan kuin Strömsöössä koska Kanjoni vaatii ilm suuremman halkaisijan? Mä olin ymmärtänyt että ohjainlaakeri olisi eri kokoa kuin standardit mutta stemmin eri koko oli mulle yllätys. Vai onko kaveri onnistunut tilaamaan CRC:ltä Ritcheyn stemmin joka olisi ns toisesta päästä väärän kokoinen?

kolistelija
26.03.2012, 13.53
Canyonin ononefour-haarukat tosiaan vaativat eri stemmin. Putki on nimen mukaisesti 1 1/4" toisin kuin tavallinen 1 1/8". Niitä oli mielestäni ennen Canyonillakin myytävänä, mutta en löytänyt kun nyt katsoin.

Samalla Canyonin kauppaa tutkaillessani huomasin että VCLS tolpan hinta on ilmeisesti tarjouksessa hintaan 99,95€...

frp
26.03.2012, 13.54
Erikoiskoko ja Canyon vaihtaa stemmiä postikulujen hinnalla 2kk ajan pyörän ostaneille.

Takamisakari
26.03.2012, 13.55
Kiitos. Mistä kanjonimiehet ostaa stemminsä, vai onko tuo nettikauppa ainoa vaihtoehto?

E: frp:kin oli nopea, tässä kaverin tapauksessa 2kk on jo mennyt. Pitää katsoa miltä oma näyttää, josko oma passaisi vai voisiko käyttää tuota vaihtoehtoa.

jannevaro
28.03.2012, 09.59
Ritchey 1 1/4 stememjä tosiaan sai Canyonilta. Kannattaa kysyä sähköpostilla jos ei verkkokaupassa näy. Syntace tekee myös 1 1/4 stemmiä ja sitä saa verkkokaupoista maailmalta. Esim tuosta: http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=3421;page=1;m enu=1000,4,25;mid=3;pgc=0