Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Pyöräilijöiden tervehtiminen

Sivut : 1 2 3 4 5 6 [7] 8 9 10 11 12

kolistelija
29.04.2011, 17.17
Kyllä kädet vilahtelivat tänään työmatkalla. Vastaan tuli cyclocrossaria, maantiepyörää ja hybridiä jotka kaikki moikkasivat. Yhdellä maantiepyöräilijällä oli ilmeisesti niin hieno geelitukka ettei viittinyt laittaa kypärää päähän, moikkasin silti. Varusteina oli succiksia, verkkareita, seuravaatteita jne...

Tämä kaikki siis ihan KLV:llä, maantiellähän tuo on normaalia. :)

A.A
29.04.2011, 20.29
Hinta.

Ne laputhan on niin pieniä ettei niitä nää. Ja kai ne yleensä irrotetaan? Ja eihän kukaan ole kuitenkaan maksanut sitä hintaa mikä siinä lapussa on lukenut...

Rituli
29.04.2011, 20.53
Mä aika harvoin jaksan enää moikkalla. Syynä se että 90% miehistä ei vaan moikkaa takas.

Nainen, yksikseen ajava: harvemmin moikataan takas. Kun olen mieheni kanssa ajamassa niin kyllä moikkauksia tulee takas, hänelle :rolleyes:
No, joka tapauksessa moikkailen, kelpasipa vastaantulijalle tai ei :)

JJTui
29.04.2011, 20.56
Nainen, yksikseen ajava: harvemmin moikataan takas. Kun olen mieheni kanssa ajamassa niin kyllä moikkauksia tulee takas, hänelle :rolleyes:

Kyll mää ainakin moikkaan, jos tuut vastaan......

Myntti
29.04.2011, 21.06

Mä en osaa (vielä?) arvioida, onko jotain tilastollisesti merkityksellistä eroa sillä kuinka usein moikataan kun oon avokkeen kanssa lenkillä ja kun oon yksin. Mut tällä viikolla itse asiassa kahdella yksin ajetulla lenkillä tuli vastaan ei-moikkaavia.

Kieltämättä vähän hönöltä tuntuu morottaa kun takasin tulee vain tuijotus. :D Mut mä oon nuori ja innokas ja moikkaan kaikille...

Hääppönen
30.04.2011, 08.46
Omat kokemukset erilaiset. Moikkaan, sukupuoleen katsomatta, kaikki VOMPin oloiset fillaristit. Useimmat vastaantulleet naiset (ilmeisesti sitten hämmentyvät?) vain tuijottelee ajolinjaansa. Yksi piristävä poikkeus osui viime kesänä usein vastaan; aina iloinen hymy ja reipas moikkaus. Toivottavasti osutaan taas tällä sesongilla vastakkain! :)

Polla
01.05.2011, 21.12

Mulla alkoi nyt eräänlainen kokeilu, raportoin myöhemmin tuloksista :D Nyt ainakin autoilijat ja jalankulkijat suhtautuvat suuremmalla rispektillä, katsotaan nouseeko lapa herkemmin vastaantulevilla.

Risto Koivunen
01.05.2011, 21.19
Moikkaan, sukupuoleen katsomatta, kaikki VOMPin oloiset fillaristit.

Mitäs tuollaiset VOMPatit ovat? :seko:

Itse kyllä tervehdin / vastaan tervehdyksiin ihan yhtäläisesti, riippumatta vastaantulijan sukupuolesta tms.

Nufan
01.05.2011, 21.49
Vakavasti otettava maantie/maasto pyöräilijä?

Polla
01.05.2011, 22.22
Vakavasti otettava maantie/maasto pyöräilijä?

Yup

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=35805

Risto Koivunen
01.05.2011, 23.03
Kiitos tiedosta, nyt tuli taas uusi termi opittua.

Varmuuden varalta mainittakoon, että itse tuskin olen tuollaiseen VOMPattiin sekoitettavissa.

ketju44
01.05.2011, 23.57
Terve taas! Nyt kone kii ja viimeinen snookerpelin seuranta . Sit nukkuun.....

Ripa523
05.05.2011, 16.48
Tänään lenkillä vastaantuleva pyöräilijä moikkasi Lahelassa ja sitten toinen Keravalla Keravantien x Alikeravantien valoissa. Kiitos.

Ja sit oivalsin, että M60 ja korkeammissa sarjoissa pyöräilevät (lenkkeilevät) ei moikkaa tällasta keski-ikää lähestyvää ylipainoista kuskia. Tai vastaa moikkauksiin. Ikinä. :p

OMT
05.05.2011, 17.58
Kiitokset kohteliaalle Bianchi-kuskille, joka pahoitteli taaksepäin sylkemistään aamulla. Olisipa aika hauskaa jos aiemmalla avautumisellani samasta aiheesta olisi osuutta asiaan.

Nakili
05.05.2011, 22.34
Ei tervehditä maantiellä ei. Maastossa kylläkin lähestulkoon jokainen vastaantulija sanoo morot.

Timi
06.05.2011, 09.57
Kiitokset kohteliaalle Bianchi-kuskille, joka pahoitteli taaksepäin sylkemistään aamulla. Olisipa aika hauskaa jos aiemmalla avautumisellani samasta aiheesta olisi osuutta asiaan.

Tämä taisi tapahtua Oulunkyläntiellä torstaina? Sulla oli alla Cervelo? Eli allekirjoittanut aamujumissa sylkäisi ja heti perään huomasin, että takana oli joku. Nolotti ihan hirveästi, joten ei muuta kun pyytämään anteeksi. Ja tässä vielä julkinen anteeksipyyntö :)

Teesaa
06.05.2011, 13.17
Viimeisen kahden viikon ajojen aikaisista tervehtimisistä olen ollut huomaavinani seuraavaa:

Moikkaamisprosentti yleisesti on noin 75% eli mielestäni aika hyvä.

Jos maastofillarilla on siirtymällä liikkeellä asfaltilla ja tervehtii maantiekuskia, niin eipä moikata takaisin. Toisinpäin moikataan kyllä.

Mitä kireämmät ajovarusteet, sitä heikommin räpylä heilahtaa.

Yksinäinen naispuolinen maantiekuski ei moikkaa ikinä.

Ines
06.05.2011, 13.41
ai ei moiccaa naismaantie-eläjät....tämä moiccaa ja PERKELE vielä hymyileekin (jos ei oo tukehtumaisillaan liian innokkaan alun jälkeen tai liian pitkäksi venähtäneen lenkin loppuosassa...)niin ja juuri minua tervehti naispuolinen pyöräilijä kun vetelin maastopyörällä siirtymää...

Raikku
06.05.2011, 13.57
Ei tervehditä maantiellä ei. Maastossa kylläkin lähestulkoon jokainen vastaantulija sanoo morot.

Maastossa toki kannattaa vähän miettiä missä kohtaa irroittaa kättä stongasta tervehdysasentoon(joka toki on reipas "oikea käsi suoraksi yläviistoon", eikö...).

daemonsultan
07.05.2011, 15.10
Tänään nähdyn reilun 10 maantiepyöräilijän otoksella moikkaamisprosentti on noin 20%. Itse tervehdin miltei kaikkia ja paria lukuunottamatta tähän myös vastattiin. Muutama intensiivisemmin treenaavan näköinen jätti vastaamatta, mutta toisaalta, jos on kova treeni päällä, niin saattaa olla, ettei ulkomaailma niin kiinnosta. Toisin sanoen ihan ymmärrettävää ja tervehtimisprossa oli aika hyvä.

Nufan
07.05.2011, 15.52
Olipas tympeitä maantiepyöräilijöitä tänään Nastolassa liikenteessä. yksikään ei morjestanu takasi, vaikka riittävän ajoissa hanskaa heilautin.
Maastopyörällä liikenteessä.

ketju44
07.05.2011, 15.54
....kättä stongasta tervehdysasentoon(joka toki on reipas "oikea käsi suoraksi yläviistoon", eikö...).
Kyllä !

ristopee
07.05.2011, 17.15
Tänään tuli iloisen runsaasti pyöräilijöitä vastaan jotka moikkailivat. Omat "vastamoikkaukset" vaan jäivät odottamaan itseään oman jäätyilyn ja ajajien aika viime tippaan jätettyjen "sormet irti jarrulta"-moikkausten takia. Toivottavasti en aiheuttanut kovin suurta mielipahaa heille tämän takia. Ens kerralla sit skarpataan. :)

Pexxi
07.05.2011, 17.21
5/7 moikkasi takaisin, naisilla täysi 100% (1/1), oli kyllä vaan semmoinen pieni nyökkäys mutta kai lasketaan.

daemonsultan
07.05.2011, 18.12
5/7 moikkasi takaisin, naisilla täysi 100% (1/1), oli kyllä vaan semmoinen pieni nyökkäys mutta kai lasketaan.
Kuten tossa yllä mainittiin, monasti se käsimoikkaus jää niin viime tinkaan, että nyökkäys on ihan hyvä vastamoikkaus.

Jousi
07.05.2011, 18.54
Vastaan tuli tänään (50km) niin maantie-, maasto- kuin hybridi/retki pyöräilijöitä. Moikkausprosentti tasan sata.

Tukkirekkakin tööttäs fanfaarit kun tiukassa paikassa sopivasti väistin bussipysäkille. :)

OMT
08.05.2011, 08.27
Tämä taisi tapahtua Oulunkyläntiellä torstaina? Sulla oli alla Cervelo? Eli allekirjoittanut aamujumissa sylkäisi ja heti perään huomasin, että takana oli joku. Nolotti ihan hirveästi, joten ei muuta kun pyytämään anteeksi. Ja tässä vielä julkinen anteeksipyyntö :)

Näinhän se oli. Ajelen tuota kautta joka aamu Vantaalle. Oikeasti anteeksipyynnölle ei ole tarvetta, koska mitään vahinkoa ei tapahtunut.

Posankka
08.05.2011, 09.19
Eilen kaksi VOMPattia moikkasi jopa tällaista t-paidassa fitnes fillarilla ajelevaa kuntoilijaa. Taitaa tämä ketju motivoida moikkaamiseen. Ei ole ennen kukaan tervehtinyt lenkillä. Olin niin yllättynyt, etten oikein kunnolla meinannut keritä vastaamaan tervehdykseen, kun ei ole ennen tuollaista tapahtunut.
Ketä lie olleet? yksi oli kehä3:n varrella juvanmalmin kohdalla ja toinen lähellä Klaukkalaa 130:n viereisellä pyörätiellä.
Ja kolmas sitten ystävällisesti ilmoitti umpikujasta kehä3:n varrella.

Joenranta
08.05.2011, 09.48
Tämä tervehtiminen on näköjään aihe, joka jaksaa puhuttaa. Jos haluaa tietää pyöräilijöiden tervehtimisestä jotain, niin silloin pitää mennä pyöräiilemään Tonavan rannoille, kuten tein kahden kaverin kanssa kesällä 2007. Siellähän on erityisesti Itävallassa joen varsilla hyvät pyörätiet. Kun ajoimme Itävallassa kohti Saksaa, niin vastaan tuli runsaasti kaikenkokoista ja -ikäistä pyöräilijää. Jokainen vastaantulija lausui joko "Guten Morgen" tai "Guten Tag".
Kun vertaa asiaa pyöräilijöiden tervehtimiseen Suomessa, niin ero on kuin yöllä ja päivällä. Itselle on tullut mieleen, että meillä pyöräilijöissä on paljon tosikkoja, jotka hampaat irvessä puskevat eteenpäin ikäänkuin kaikki maailman murheet olisivat niskassa.

ketju44
08.05.2011, 10.50
Toi tervehtiminen on vähän kaksijakoinen juttu. Kun ajelen moottoripyörällä , alkaa välillä tympiin ajaa käytännössä koko ajan "lapa" ojossa. Jaksaahan sen toki tehdä ...................... Toisaalta huonompiakin tapoja on , joten tervehditään mieluummin. Fillareja tulee vastaankin vähemmän.

Polla
08.05.2011, 17.16
Yksin kävin vantaalla ajelemassa tänään. 90% vastaantulijoista moikkas. Vaatteella on väliä - tiimikuteet muutti moikkaus prosentin päälaelleen. Autot väistää herkemmin, jalankulijat antaa tilaa. Hyvä diili sanon minä :)

Privileged
08.05.2011, 17.30
Yksin kävin vantaalla ajelemassa tänään. 90% vastaantulijoista moikkas. Vaatteella on väliä - tiimikuteet muutti moikkaus prosentin päälaelleen. Autot väistää herkemmin, jalankulijat antaa tilaa. Hyvä diili sanon minä :)

Näinkö oikein viime tiistaina, että olit lenkillä Pihliksessä ja sulla oli pinkit kengänsuojat (sopivat varsin hyvin asukokonaisuuteen :cool:)

Polla
08.05.2011, 18.10
Näinkö oikein viime tiistaina, että olit lenkillä Pihliksessä ja sulla oli pinkit kengänsuojat (sopivat varsin hyvin asukokonaisuuteen :cool:)

Joo, olin Pihliksessä, kävin moikkaamassa kaveria mutta mitään kengänsuojia mulla ei ollut ja kengät on tämmöiset:

http://cdn.cyclingforums.com/f/f2/265x265px-LS-f288d486_293819566_CarbonGMythosRed-2.jpg

Privileged
08.05.2011, 18.14
Autolla vaan menin ohi ja pikaisella vilkaisulla tunnistin sun pyörän ja jotenkin silmät näköjään haritti sen verran, et sun popoista tuli pinkit :D

Polla
08.05.2011, 18.18
Hupasaa :D

Prinsessa
08.05.2011, 23.14
Liekkö syynä cc-renkaiden vaihto 12mm kapeampiin maantierenkaisiin, mutta tänään moikkaus-% oli jo n. 80 :cool:
Kuskeja VOMPeista, vakavasti otettavista fitness/hybridi-pyöräilijöistä aina maantiefiilistelijöihin. Kaikki miehiä. Missä naiset?!?! :seko:

Nufan
08.05.2011, 23.16
Missä naiset?!?! :seko:

Tätä mäkin ihmettelen :p

VPR
08.05.2011, 23.35
Mun lenkillä oli kaikki muut naisia. :D

samooja
08.05.2011, 23.37
vaimon kanssa lenkillä tänään, ei yhtään lapaa noussut? Ja mä sanoin kaikkille: hei hyvää päivää.

Terve nyt sitten vaan kaikille. Täällä tämä tervehtiminen on varmasti helpompaa kaikille.

Että kaikilla kielellä ja ketju kireenä.

Ossipoika
08.05.2011, 23.55
vaimon kanssa lenkillä tänään, ei yhtään lapaa noussut?

Sama, tyttöystävän kanssa Tuusulasta Hellsinkiin päin eikä yhtään lapaa noussut. Toisaalta molemmilla reput selässä ja arskat päässä. Ehkä tiimipaidat päällä moikkausprosentti ois parempi ;)

Tää on vaikeeta tietää kenelle uskaltaa moikkailla ja kelle ei, joku voi vaikka huutaa moro :eek:

TuH
09.05.2011, 00.59
Sama, tyttöystävän kanssa Tuusulasta Hellsinkiin päin eikä yhtään lapaa noussut. Toisaalta molemmilla reput selässä ja arskat päässä. Ehkä tiimipaidat päällä moikkausprosentti ois parempi ;)

Komppaan.

Ajoin sunnuntaina vaimon kanssa maantielenkkiä Seutula-Klaukkala-akselilla ja tällä kertaa poikkeuksellisesti maastopyöräilijäksi naamioituneena. Selitys: Kun vaimo polkee maantiefillarilla ja itse maasturilla, niin se tasoittaa ihan mukavasti keskinäistä nopeuseroa.

Vaan olihan se yllätys huomata, että maasturikuskina onkin ihan turha moikkailla "oikeita" maantiepyöräilijöitä. En nimittäin tainnut saada succistelijoilta yhtään moroa takaisin. Eikä sillä, että vastaantulijoista olisi noin kauniilla kelillä ollut pulaa. Mutta ehkä se vain johtui mun liian räädeistä Oakley-shortseista:seko:

AION
09.05.2011, 01.18
Tossa pari viikkoa sitten ajelin helsinginstä pukkilaan semmosella vanhalla tunturin raadolla (vm. 80 - jotain).

Siinä tais joku teistä pysähtyäkin kun "totesin routavauriot". Nyt alkaa solisluu olla kunnossa ja tällä viikolla pitäs päästä jo lenkillekin :)
Kiitoksia apua tarjoinneille :)

Mutta itse tervehtimisestä. Mulle nostettiin kättää silleen vähän, kun oli kuitenkin "kiharat sarvet" mutta löysät kollarit jalassa niin ei ihan avoimesti morjestettu :D
Itse kyllä autolla liikenteessä pysäytön vaikka koko vitun liikenteen jos en pysty antamaan pyöräilijälle tarpeeksi tilaa. Ja pyörällä morjestan kaikille ketkä ajaa järkevästi ja kypärä päässä.

samooja
09.05.2011, 08.46

Tää on vaikeeta tietää kenelle uskaltaa moikkailla ja kelle ei, joku voi vaikka huutaa moro :eek:

Ymmärrän, me sentään oltiin asianmukaisesti ja ajanhegen mukaisesti sonnustautuneita. Ja mulla vain oli reppu, mutta nyt kun tuumaan niin ajohousun lahkeessa luki MTB-tour...Nissan... ja molemmilla kurakilpurit (CC) että se saatto säikäyttää :eek:

Tai sitten se oli mun myrkynvihree tsubu :cool:

MUSTA mies
10.05.2011, 11.45
Muutama käsi noussut alkuviikon aikana :D

Schöne Scheisse
10.05.2011, 12.06
Taas vaihteeksi näitä koomisia mykkiä suomalaisia: ajelen kevyttä PK:ta maantietä, kun takaa tulee sivulle ja ohi - eli ei varsinaisesti sujahda ohi - toinen maantiepyörällä liikkuva, joten käännän päätäni ja nyökkään tervehdyksen, jota ei noteerata millään lailla.

Ohituksen jälkeen täydelliseen protiimiasuun sonnustautunut miekkonen etenee suunnilleen samaa vauhtia kuin minä, jolla on sykeperustainen rajoitin päällä...

PS joskus käy myös niin, että entinen tai nykyinen kilpakuski ohittaa ja menee saman tien menojaan, mutta yleensä minulle ehditään heittää "Moi" tai nostaa oikean käden sormet tervehdykseen ennen kuin kerkiän itse.

(No, joskus ei, mutta hyväksyn toki sen, että jo kaukaa takaa näkee esim. pyörityksestä, etten kuulu tuttuihin.)

Mari1970
11.05.2011, 12.50
Kyllä mua kun liikun tolla hybridillä ja ajelen tollasia retkiä,niin tervehtii paremmin motoristit ja karavaanarit kuin esim.nämä maantiepyöräilijät....tiiä sit mistä johtuu..vääränlainen pyörä/vaatteet ytms...muut retkipyöräilijät kyl sit tervehtii kun sattuu vastaan ajamaan...

HeliT
11.05.2011, 13.15
"Euroopassa" oleillessa menee aina jokunen päivä tervehtimiskulttuuriin sopeutumiseen. Sunnuntaina Pariisin ulkopuolella ajellessa tapasimme vaikka kuinka paljon pyöräilijöitä, lähes kaikki tervehtivät. Moikkaaminen on kiva tapa.

Mari1970
11.05.2011, 13.19
"Euroopassa" oleillessa menee aina jokunen päivä tervehtimiskulttuuriin sopeutumiseen. Sunnuntaina Pariisin ulkopuolella ajellessa tapasimme vaikka kuinka paljon pyöräilijöitä, lähes kaikki tervehtivät. Moikkaaminen on kiva tapa.

Olen aivan samaa mieltä..ja sen mitä itse fillaroin kun vaunuoltiin ulkomailla,niin kyl noi maantiepyöräilijät nosti mulle kättä ihan yhtä reippaasti kun muutkin retkipyöräilijät jne..eli eivät kattoneet nokan varttaan pitkin,Espanjassakin ne kovaa menevät cyklistit joko moikkas tai huusivat kovaa että Hola!! Mikäköhän täällä on,kun noi maantiekiitäjät muutamaa poikkeusta lukuunottamatta eivät tervehdi...kulttuuriero lie...:rolleyes:

Kemmi
11.05.2011, 14.42
Nyt on tullut jonkin verran pyöräiltyä Tukholmassa, noin niinko sinkulalla ja pussihousut jalassa ja VOMPit morjestelee! Siis maantieVOMPit succiksissaan morjestelee mua shortseissa ja t-paidassa tai ainakin noin joka viides morjestaa.
Suomessa vastaava prosentti on pyöreä nolla. Jotenkin outoa, että pyöräilijät morjestaa vaikka en erityisemmin näytä pyöräilijältä.

kivitatti
11.05.2011, 19.50
40% succistelijoista morjesti, eli kaksi viidestä. Se on jo ihan hyvin. Ainakin mun mielestä. :)

Mistä ihmeestä tulee termi maantieVOMPit?

syklopaatti
11.05.2011, 19.59
40% succistelijoista morjesti, eli kaksi viidestä. Se on jo ihan hyvin. Ainakin mun mielestä. :)

VOMP=vakavasti otettava maastopyöräilijä.
Joten maantieVOMP on varmaankin sit vakavasti otettava maantiepyöräilijä.:D

Toxo
12.05.2011, 20.40
Tiistaina T:re - Hervanta välillä olin pyörä ylösalaisin ketjua öljyämässä ja naispyöräilijä kyseli, tälläiselta tatuoidulta tampiolta, onko kaikki hyvin ja tarviinko apua :D Hieno ele:)
Keskiviikkona nelisen tuntia ympäri mansea, vastaan tuli kaikkien lajien edustajia, ihan kaikkia paitsi tandemia en nähny. Kukaan ei yrittänyt morjestaa, en nähny keidenkään tekevän sitä toisilleen, enkä kyllä itsekään yrittänyt:rolleyes:. Keli oli kylläkin tod. hieno..

daemonsultan
12.05.2011, 21.21
MaantieVOMP on kyllä ihan turhaa tarkennusta itsestäänselvään asiaan, josta jo aiemminkin keskusteltiin:

- Vakavasti Otettava Maastopyöräilijä = VOMP
- Vakavasti Otettava Maantiepyöräilijä = VOMP
- Vakavasti Otettava Matkapyöräilijä = VOMP

Miten noissa nyt voisi mennä sekaisin? :D

Hjalmar
13.05.2011, 08.15
eikös se pitäisi olla MaantieVOP tai VOMaantieP?

pirtti
13.05.2011, 08.21
Pitääkö elää Euro Cyclist ( https://www.facebook.com/group.php?gid=2258201150 ) sääntöjen mukaan voidakseen olla maantie VOMPpi?

Hääppönen
13.05.2011, 08.21
eikös se pitäisi olla maantievop tai vomaantiep?
ei!!!!

Grandi66
13.05.2011, 08.24
VOMP selittää kaiken ei tarte lähtee tekee mitään keinotekoista piste

MacGyver
13.05.2011, 13.00
Eilen eka kesälenkki maantiellä ikinä. Aurinkoisessa kelissä vastaan tuli kymmenkunta vakavasti otettavaa pyöräilijää, joista yksi tervehti (nainen). Eli näin Oulun seudulla. Tiedä sitten aiheuttiko cyclopyörä, lokasuojat ja jumalattoman karvaiset jalat hylkimisreaktioita ylväiden maantiehemmojen keskuudessa.

rhubarb
13.05.2011, 14.05
Moikkasitko itse?

MacGyver
13.05.2011, 15.01
Moikkasitko itse?

Tottakai!

Hääppönen
13.05.2011, 16.57
Pitääkö elää Euro Cyclist ( https://www.facebook.com/group.php?gid=2258201150 ) sääntöjen mukaan voidakseen olla maantie VOMPpi?
Ei!!!! (Moikkaan kyllä näille euroilijoillekin, mutta vältän keskusteluun joutumista. Epäilyttävää, keskusjohtoista porukkaa... :cool: ).

rhubarb
13.05.2011, 17.01
Tottakai!

Sittenhän se on vakavaa! Kyllä vastata pitää vaikka itse ei moikkaisi… tosin kypärättömille pitää vain puistella päätään.

Prinsessa
13.05.2011, 19.02
Sittenhän se on vakavaa! Kyllä vastata pitää vaikka itse ei moikkaisi… tosin kypärättömille pitää vain puistella päätään.

Meinasin tänään morjestaa erästä erittäin vakavasti otettavaa tiimipaidassa polkenutta herraa hienolla kulkineellaan, mutta jätin väliin lippalakin takia. Kaveri oli sitten ollut lenkillä ohuessa etulippaisessa pikkulippiksessä muuten kamojen ollessa aivan hifi-tasoa. Ei voi ymmärtää. Miten uskaltaa ajaa täysiä tuolla maanteillä ilman kypärää :eek:

OMT
13.05.2011, 19.15
Miten uskaltaa ajaa täysiä tuolla maanteillä ilman kypärää :eek:

Pitää kato olla hip, cool, ja rad. Perustan väitteeni sihen, että pyöräilylippiksiä saa nykyään nuorisovaatekaupoista...

kukavaa
13.05.2011, 19.27
...jätin väliin lippalakin takia.
:seko:

Prinsessa
13.05.2011, 19.29
Pitää kato olla hip, cool, ja rad. Perustan väitteeni sihen, että pyöräilylippiksiä saa nykyään nuorisovaatekaupoista...

Onhan se noinkin. Tosin silti mä mieluummin istutan päässäni ei-niin-cool-pottaa, kun saan aivoruhjeen pienestä tällistä, saatikka mitä seuraa isosta tällistä :(

Mun on niin tehnyt mieli morottaa tuolla työmatkoillakin, mutta en oo vielä uskaltanut. Eihän kukaan morjestais takasin, kun kyseessä on cyclolla liikkeellä oleva naiskuski, jolla on vielä takapakkari arkisin käytössä :D

Prinsessa
13.05.2011, 19.30
:seko:

Sen verran paheksun kypärättömyyttä, etten morjesta ilman pottaa kulkeville. Sori vaan. Tämä äiti on vähän takakiree.

Leopejo
13.05.2011, 19.37
Miten uskaltaa ajaa täysiä tuolla maanteillä ilman kypärää :eek:
Tai sitten ei ajanut täysiä.

Ihmekameli
13.05.2011, 20.04
Meinasin tänään morjestaa erästä erittäin vakavasti otettavaa tiimipaidassa polkenutta herraa hienolla kulkineellaan, mutta jätin väliin lippalakin takia. Kaveri oli sitten ollut lenkillä ohuessa etulippaisessa pikkulippiksessä muuten kamojen ollessa aivan hifi-tasoa. Ei voi ymmärtää. Miten uskaltaa ajaa täysiä tuolla maanteillä ilman kypärää :eek:

Caps

Words: Tom Southam
http://www.rapha.cc/content/uploads/2385-2.jpg Health and safety is ruining the world. As anyone who ever spends more than two hours in a car with me will know, this is one of the topics that I get most bothered about. It really frustrates me how many simple things are being taken away in this weird paranoid fit of officiousness. And of late I have been mourning yet another loss – one of the most important pieces of the cyclist’s wardrobe – the cycling cap. La casquette, synonymous with decades of cycling and made timelessly cool for everyone else thanks to Wesley Snipes’ Colnago cap in ‘White Men Can’t Jump’.
It might not be apparent but the decline of the cycling cap is well underway; inevitable since pro riders lost the choice to not wear a helmet while racing. I’m not going to get too drawn into the helmet debate, as in a world where children are no longer allowed to play conkers without safety goggles I feel I am on to a losing battle.
I personally reserve the right to choose as to whether or not I wear a helmet when I can (i.e. training) the ‘you are setting a bad example’ doesn’t wash with me. I wore a helmet when I was a kid because I was brought up properly by my folks and did what I was told, even though my idols weren’t seen in dead in them.
The thing is, as I watch all my mates take to training in a plastic lid and because we have to race in them, all of a sudden the cycling cap doesn’t really have a place anymore. It’s all well and good that caps get worn to the start of races and while hanging around the sign-on. They will always have a place on the podium too, (although pay attention, if not worn properly they can give the impression that the rider is an illiterate who, while understanding that he has just ridden his bike fast doesn’t really know why he is on a stage and why all the people with cameras are looking at him).
The cycling cap needs to be actually ridden in, with purpose, to be kept alive. Despite looking so cool, it wasn’t just designed for posing. The cycling cap needs to be worn backwards at speed, with the peak turned up. Think back through the depths of your cycling memory, riders always looked so much faster with a backwards cap, it was a symbol of intent to speed. You can’t get much more aero and you could never ever look cooler than racing in towards a race finish in a backwards cap.
Dave Millar was, for a time, a great ambassador for the backwards cap. Think of his coolest wins, outsprinting Santiago Botero for a Vuelta stage win in 2001, his Tour stage win in 2002. Both scored with a backwards cap, and knowing Dave he would certainly have paid attention to that kind of detail when he woke up in the morning and decided, as he would, that he was going to win that day.
http://www.rapha.cc/content/uploads/2385-3.jpg The cycling cap also needs to be worn forwards (peak down) up long climbs and during long hot days in the saddle. Think about the king of the perfectly placed cap, Miguel Indurain. His white Banesto cap sitting there perfectly still atop his steady head, a metaphor of his infallibility. Indurain wore his cap like a crown, it had an air of regency about it, unfaltering, cool.
His mid-nineties rivals all tried to equal his cap-wearing prowess. Laurent Jalabert did great services to the forward cap and was a real threat to Miguel when he did. One look, though, at how another pretender Tony Rominger wore his, way too low at the back, sometimes slightly wonky a la C.T.C, and you see the cap was also an indicator that he never really stood a chance.
I could go on and on about great victories and timeless images in cloth caps worn forwards and backwards for hours, but I’m not trying to hark back on a nostalgia trip. I’m just pointing out my tristesse about the fact that this once great and essential part of a cyclist’s attire has been robbed of its real purpose, without which it will surely not survive. The tighter and more ridiculous rules become about when we, as riders, are forced or expected to wear helmets (even for training) will reduce the cycling cap to little more than a rag with a sponsor’s name on it.
I have two memories strongly linked with my cycling story and the cycling cap. One is the first piece of cycling kit I ever had, and my prize possession for many years; a Vetements Z cap that my dad bought me at the first ever pro race I saw, a post Tour criterium in 1990. Greg LeMond was there in his yellow jersey and his team mate Ronan Pensec won. Such an impression was left on me that I spent the rest of the summer holiday without that light blue cap leaving my head. If my love of bike racing was born there, then my cap was a token of that love from cycle racing to me.
My second is much more recent, riding for Amore E Vita in my first Pro races, I remember the little touches that made me feel like a pro. Every morning on a race there would be a paper bag with our race food in for the day hanging from the bars, and every day our old-school Italian soignieur would put a fresh cloth cap in there. I just thought that was so cool. A fresh white cap to wear for the day, it was a little thing, but it’s the little things that make the difference.
The only downside being that, the very year I finally got to the level of races where I could race without a helmet, the rules changed and stopped me rolling out of the depart in my crisp and perfectly angled cap.
So please don’t let them die a lonely death yet. Buy cycling caps, wear them, let them breed – but not in captivity, ride your bikes in them (never backwards under your helmet though, good lord no), sit them atop your conscientious heads and enjoy your last symbol of freedom. As Joe Strummer would say, and I’m sure Johnny Green would concur, go easy, step lightly, stay free and “train in a casquette”.

tipsu
13.05.2011, 20.30
Mun on niin tehnyt mieli morottaa tuolla työmatkoillakin, mutta en oo vielä uskaltanut. Eihän kukaan morjestais takasin, kun kyseessä on cyclolla liikkeellä oleva naiskuski, jolla on vielä takapakkari arkisin käytössä :D

Minä moikkailin paria, kun aloitin työmatkapolkemiset tälle keväälle taannoin. Kukaan ei moikannut takaisin:( Nyt en ole enää työmatkalla jaksanut moikkailla, tulee tyhmä olo, kun toinen ei moikkaa takaisin. Lenkillä maanteillä saa kyllä moikkauksia riippumatta siitä, onko alla cc vai maantiepyörä.

derosa
13.05.2011, 22.36
Suomessa ei ole tapana tervehtiä ventovieraita. Pyöräilijöiden tervehtimistapa on siirtynyt tänne Euroopan pyöräilykulttuureista. Tervehdys, moikkaus, on "arvonosoitus lajitoverille"-kaltaiselleen: Maantiepyöräilijä siis moikkaa maantiepyöräilijää jne. Olen tosin huomannut täällä meilläpäin, että minä olen aina se, joka moikkaa ensin; muut sitten vastaavat. Olen kylläkin rajannut ulkopuolelle kypärättömät, vain aurinkolasein päätään suojaavat ns "muut", koska he eivät ole omaksuneet yhtä nykyisen pyöräilykulttuurin tärkeää osiota. Esimerkiksi pyörämerkkillä, ruumiinmuodoilla tai "räteillä" ei ole mitään merkitystä ketä moikkaan. Moi, moi!

Toxo
15.05.2011, 20.45
derosa: Olen kylläkin rajannut ulkopuolelle kypärättömät, vain aurinkolasein päätään suojaavat ns "muut", koska he eivät ole omaksuneet yhtä nykyisen pyöräilykulttuurin tärkeää osiotaMie kun en käytä edes niitä arskoja, niin ei ihme kun ei noilta kaikkea pelkääviltä(siis jos itseä pelottaa kaatuminen, niin ei se tarkoita että muidenkin pitäis heittääntyä hysteerisiksi asian suhteen) takakireiltä lapa nouse :D

Mie olen 40 vuotta sitten vetänyt eka pannut tangon yli, yritän tehdä sitä aktiivisesti edelleen, autojen kaa olen kolaroinut ja en vaan ymmärrä jos joku vaatii kypärän pitämistä, varsinkaan kelvillä, aikuiselta ihmiseltä :eek:

Ei ole multa pois jos kypärä kiristää noin paljon. Hymyillään edes, kun törmätään :)

TheMiklu
15.05.2011, 20.54
...en vaan ymmärrä jos joku vaatii kypärän pitämistä...

No jos ei muuten niin jos satut jäämään kasviksi tahi invalisoidut ikävästi niin kivapa on maksella tuollaisen elämistä vain asennevamman takia. Se vamma o nimittäin aika helppo ja halpa korjata verrattuna muuhun. Ilmeisesti tämä on joku ikäkysymys että mitä vanhempi -> sitä enemmän pelätään suojavarusteita. Joka konepajalla nähtävissä. Myös onnettomuustilastoissa.

mtijas
15.05.2011, 21.24
Heh, sama homma kypärä"pelon" kanssa kuin siinä ettei turvavöitä tarvitse pitää autoillessa...

Vaan asiaan; itsekin tulee maasturilla moikkailtua vastaantulijoita satunnaisesti, ja olen jo parin viikon aikana saanut peräti yhden vastamoikkauksen eräältä maantiekuskilta. Olen siis se lekasta hommatuissa inttikuteissa (Hei, ne toimii ja ovat halpoja) ajeleva Kona-mies täällä itä-Treen ympäristössä, jos joku tunnistaa :D.

Leopejo
15.05.2011, 22.52
No jos ei muuten niin jos satut jäämään kasviksi tahi invalisoidut ikävästi niin kivapa on maksella tuollaisen elämistä vain asennevamman takia.
Jos ja jos.

On tilanteita joissa kypärä on pakko olla, tilanteita joissa kypärä on hyvä olla, tilanteita jossa sillä ei ole niin väliä.

Eepu
15.05.2011, 22.56
Olen muuten nostanut useammankin kerran kättä vastaan ajaville maantiekuskeille. Olen vissiin sen verran tavallisen tallaajan näköinen että kaikki ovat tähänmennessä ajaneet vaan ohi.

Kehäteiden sisäpuolella saattaa joku tuollainen toimia, mutta täällä maalla pölisevä ajoporukka ei noteeraa maatiaisten kädennostoja.

TheMiklu
15.05.2011, 23.01
On tilanteita joissa kypärä on pakko olla, tilanteita joissa kypärä on hyvä olla, tilanteita jossa sillä ei ole niin väliä.

Pyöräillessä pakko.

rhubarb
15.05.2011, 23.29
Joo, kahvitauolla voi ottaa pois.

drop
15.05.2011, 23.37
Hyvin moikkailivat kaikki keskuspuistossa tänään, jopa mummot ja perheet.

TuH
15.05.2011, 23.39
en vaan ymmärrä jos joku vaatii kypärän pitämistä, varsinkaan kelvillä, aikuiselta ihmiseltä :eek:

Asvaltti on ihan yhtä kovaa siellä kevlillä ja kypärä jokseenkin kohtuullinen myönnytys sille tosiseikalle, että liikenteessä kenenkään kohtalo ei ole yksin omissa käsissä.

Leopejo
15.05.2011, 23.55
Pyöräillessä pakko.
Ehkä Suomessa.

TuH
16.05.2011, 00.14
Ehkä Suomessa.

Italiassa voidaankin ylpeillä läntisen Euroopan kukaties rumimmilla pyöräilijöiden kuolintilastoilla. Tilastollisesti joka päivä yksi pyöräilijän kuolemaan johtava pyöräilyonnettomuus. Suomessa kuolemat ovat per ajettu kilometri yli kaksi kertaa harvinaisempia.

Eepu
16.05.2011, 00.33
On suorastaan hölmöyttä ajaa ilman kypärää. Itse olen tukijalan järkkyessä pysähtyessä kupsahtanut asfaltille pari kertaa ja Giro on pelastanut kolhulta joka olisi varmasti tullut ohimoon. Talvirypemistä on tullut ja edelleen Giro on pelastanut ohimot.

Se voi olla, että nuorilla on niin notkeat niskat tai pehmeä pää ettei ne koe tarvitsevansa, vanhemmaksi kun tulette niin luulen "potan" kelpaavan kun alkaa tuntea rajallisuutensa ja jokainen kevät alkaa tuntua entista mukavammalta.

Leopejo
16.05.2011, 00.42
Italiassa voidaankin ylpeillä läntisen Euroopan kukaties rumimmilla pyöräilijöiden kuolintilastoilla. Tilastollisesti joka päivä yksi pyöräilijän kuolemaan johtava pyöräilyonnettomuus. Suomessa kuolemat ovat per ajettu kilometri yli kaksi kertaa harvinaisempia.
Ja kuinka paljon tuosta riippuu kypärän käytöstä?

TheMiklu
16.05.2011, 01.07

Riittääkö yks? :D

TuH
16.05.2011, 01.17

Kuolemaan johtavissa pyöräilyonnettomuuksissa yleisin kuolinsyy on päävammat.

Vaikka se ei ehkä suoraan Italian tilanteeseen vertaudukaan, niin vuonna 2008 Yhdysvalloissa 91 % tapaturmaisesti kuolleista pyöräilijöistä ajoi ilman kypärää. Lääkäriseura Duodecimin katsauksessa "Pyöräilykypäräpakko on paikallaan" kirjoitetaan, että kypärän käyttö on vähentänyt pyöräilytapaturmissa merkitsevästi pään, aivojen ja kasvojen vammoja sekä kuolemia. Kypärän tehokkuus kuolemaan johtavien vammojen vähentämisessä on kansainvälisten tutkimusten valossa 73 % luokkaa.

Korkea pyöräilijäkuolleisuus on aina merkki jostakin, enkä Italian osalta usko, että ainakaan riittävästä kypärän käytöstä.

idah123
16.05.2011, 01.38
Ite oon niin noobi et en kehtaa morjestaa ensin, ajelen toki vaan cc:llä ja olenpa vielä nainenkin et eipä sitä moikkauksia juurikaan satele, ei sillä ettäkö tervehtimisen takia ajelisinkaan :D Kypärä päässä ja pienten lasten äitinä pakko olla ylpeä myöskin, että poika 3v, joka vasta opettelee ajamaan pyörällä huomautti heti miksi enollaan ei ole kypärää!

StantheMan
16.05.2011, 05.58
On suorastaan hölmöyttä ajaa ilman kypärää. Itse olen tukijalan järkkyessä pysähtyessä kupsahtanut asfaltille pari kertaa ja Giro on pelastanut kolhulta joka olisi varmasti tullut ohimoon. Talvirypemistä on tullut ja edelleen Giro on pelastanut ohimot.

Se voi olla, että nuorilla on niin notkeat niskat tai pehmeä pää ettei ne koe tarvitsevansa, vanhemmaksi kun tulette niin luulen "potan" kelpaavan kun alkaa tuntea rajallisuutensa ja jokainen kevät alkaa tuntua entista mukavammalta.

Juuri näin. Talvella nurin "kevyesti" muutamankin kerran ja aina pää kopsahti jäiseen asvalttiin ensimmäisenä. Kypärän ansiosta ajan vielä kesälläkin. Tyhmä ajakoon ilman - ihan rauhassa!

daemonsultan
16.05.2011, 12.15
Vaimo kertoi päävammoista työskenneltyään aivovauriopotilaiden kanssa, että tyypillinen potilas on mies, joka saa päävamman toisen kerran. Ensimmäisestä kerrasta aivot vielä yleensä toipuvat, mutta toisen kerran jälkeen sitten syödään letkulla, kustaan pussiin ja huudetaan käsittämättömyyksiä hoitajille.

On ihan totta, että suurimmassa osassa pyöräilyonnettomuuksia ei kypärä ehkäise vammoja, mutta mä en tässä hommassa lähde lottoamaan. Kypärän käyttö on kuitenkin niin pieni vaiva ja haitta, että siitä en lähde tinkimään, jos sattuukin juuri sillä kerralla nasahtamaan se kallo asfalttiin.

Vepa
16.05.2011, 12.22
Onhan se 'coolia' ajaa ilman kypärää, vain nöösit ja nynnyt käyttää sitä. Tosi-miehet ja -naiset polttavat tupakkaakin ja vetävät joka viikonloppu kunnon kännit.

elasto
16.05.2011, 12.33
Palataanpas aiheeseen eli pyöräilijöiden tervehtimiseen. Eiköhän tuolle kypäräkeskustelulle ole jo joku sopivampi ketju tällä palstalla.

Schöne Scheisse
16.05.2011, 12.42
Lääkäriseura Duodecimin katsauksessa "Pyöräilykypäräpakko on paikallaan" kirjoitetaan, että kypärän käyttö on vähentänyt pyöräilytapaturmissa merkitsevästi pään, aivojen ja kasvojen vammoja sekä kuolemia. Kypärän tehokkuus kuolemaan johtavien vammojen vähentämisessä on kansainvälisten tutkimusten valossa 73 % luokkaa.

Kun onnistuin kaatumaan (ihan omaa syytäni) sen verran pahasti, että tarvitsin lääkärinapua, ihmettelin kovasti miksi minulta kahteen eri otteeseen kysyttiin, olinko käyttänyt kypärää, vaikka minulla ei ollut minkäänlaista päävammaa ja olin kertonut etten ollut lainkaan lyönyt päätäni kaatuessani. Sitten tajusin, että näinhän tilastoihin saadaan yksi tapaus lisää, jossa kypärä on estänyt pään, aivojen tai kasvon vamman...

No, voi olla että ylitulkitsin - ja käytän maantiepyörän kanssa aina kypärää.

Tervehtimisestä ja kypärästä vielä sen verran, että minulla on kaksi kypärää: hieno (tai jopa ũberhieno) maantiemerkkipotta ja markettikypärä mallia dorka (sen alle menee sopivasti pipo ja/tai tuulenpitävä huivi) kylmiä kelejä varten. Kun käytän jälkimmäistä, minua tervehditään noin viisi kertaa harvemmin (vaikka yleensä tervehtimistodennäköisyys kasvaa kelin heikentyessä ja pyöräilijöiden harventuessa).

Kal Pedal
16.05.2011, 13.11
Mitä ihmettä kun tänä kevään huomattavasti suurempi prosentti vastaantulijoista moikkaa (takasin) kuin aikaisempina vuosina?

Vepa
16.05.2011, 13.14
Aiheeseen liittyen: Minä moikkasin eilen kahta kanssapyöräilijään ihan suusanallisesti. Kehuin heitä suuntamerkin näyttämisestä vasemmalle käännyttäessä. Siinä oli heiltä esimerkillistä toimintaa, jonka toivoisi olevan yleisempääkin.

JeTi-
17.05.2011, 11.04
Tuli joku täpärillä vastaan, ei moikannu. En oo vieläkään nähnyt yhtään tyyppiä Tampereella joka ois polkupyörän selästä ketään moikkaillu? :D

Jani R.
17.05.2011, 11.12
Tänään työmatkalla joku moikkasi äänekkäästi. Laskin työmatkapyörällä n. 37 km/h mittarissa alamäessä ja puolessa välissä joku vanhempi herrasmies talutti vaihteetonta peruspyörää mäkeä ylös ja ostoskassikin taisi roikkua haarukassa. Säikähdin kun hän huusi: "TERVE!!!" ja lapanen nousi hänellä pystyyn. Ehdin juuri ja juuri huikata takaisin, mutta tassua en ehtinyt nostaa.

Näytin ilmeisesti riittävän VOMP:lta hänelle, kun oli punaiset ajohanskat, musta softshell-takki, ajolasit ja kypärä.

Kemizti
17.05.2011, 12.51
eilen juuri työmatkalla sain kiinni 3 lenkillä ollutta maasturikuskia, morjestin sällejä ja ajelin samaa matkaa jonkun kilsan verran jutellen niitänäitä, piristää kivasti duunimatkaa..

mjorte
17.05.2011, 13.37
Eilen Hyrylään päin ajellessa oli ensimmäinen kerta kun moikkaukseen vastattiin takaisin, minä olen pyrkinyt moikkaamaan kaikkia mutta vastausten suhteen on ollut vähän nihkeää.

Mukava etä joskus tulee vastauksiakin

Toxo
17.05.2011, 21.48
Vepa Se vain on niin cool ajaa ilman kypärää
Onhan se 'coolia' ajaa ilman kypärää, vain nöösit ja nynnyt käyttää sitä. Tosi-miehet ja -naiset polttavat tupakkaakin ja vetävät joka viikonloppu kunnon kännit. Toi oli ilmeisesti sarkasmia?

Muualta vasta tulleena, pitää eka tarkkailla, miten natiivit toimii :seko: Ei nää morjesta, kypärällä tai ilman :D (siis mullahan ei sitä penteles vieköön ole ja se "cool" taitaa olla jotain kasarihommia niinku takatukka..)

Vepa
17.05.2011, 22.17
Toi oli ilmeisesti sarkasmia?

Muualta vasta tulleena, pitää eka tarkkailla, miten natiivit toimii :seko: Ei nää morjesta, kypärällä tai ilman :D (siis mullahan ei sitä penteles vieköön ole ja se "cool" taitaa olla jotain kasarihommia niinku takatukka..)

Noup. Sosiaalinen paine ohjaa ihmisten toimintaa, mikä saa kypärän jäämään helposti kotiin hattuhyllylle. Sama ryhmäpaine koskee myös tupakkaa ja alkoholia. Mulla on nykyään fillarikypärä päässä enkä polta tai juo enää.

ristopee
17.05.2011, 22.35
Vielä coolimpaa on pyöräillä se kypärä viritettynä reppuun tai roikkumassa ohjaustangosta! Näitäkin tulee jonkun verran vastaan.

Toxo
17.05.2011, 22.38
Se sosiaalinen paine on suurempi kypärän käyttämiseen. Mun päälle syljetään ja uhataan polttaa roviölla ja syyllistetään. kun meidän piltti kuolee kun se ottaa mallia noista paholaisen kätyreistä jotka ajaa ilman kypärää :rolleyes:

majis
17.05.2011, 22.42
Onhan se 'coolia' ajaa ilman kypärää, vain nöösit ja nynnyt käyttää sitä. Tosi-miehet ja -naiset polttavat tupakkaakin ja vetävät joka viikonloppu kunnon kännit.

Nyt ollaan asian ytimessä. Vepakin on sisäistänyt asian. Itse en käyttäisi kypärää, mutta rouvake kerran käski ja laitoin ja samantien muutaman kilometrin päässä kotoa kypärä kolisi pitkin katua mun pää sen sisässä.

BONK
18.05.2011, 05.39
Nyt ollaan asian ytimessä. Vepakin on sisäistänyt asian. Itse en käyttäisi kypärää, mutta rouvake kerran käski ja laitoin ja samantien muutaman kilometrin päässä kotoa kypärä kolisi pitkin katua mun pää sen sisässä.

Vanha viidakon sananlasku. Kun vaimo (tai mustanaamio) puhuu, silloin kuunnellaan.

Kyllä sosiaalinen paine on se, joka kypärän pois jättää. Erityisesti lapsilla. Paikallisen yläasteen rehtori sanoi joskus taannoin, että koulussa on satoja pyöräilijöitä, mutta ainoastaan kolme pyöräilykypärän käyttäjää. Lisäsi, vielä että nekin ovat opettajia...

equilibrium
18.05.2011, 08.58
Lapsilla pysyy hyvin kypärät päässä, jos saavat itse valita mieleisensä. Löytyy muksuilta Paul Frankia, vaaleanpunaista kukkaa ja nyt just on fullface-kypärä valkattu pojalle valmiiksi.

Sama pätee aikuisiin, tai ainakin toimii mulla: jos kypärä on mieluisa, kevyt, sopiva ja hyvä, niin kyllä sitä jaksaa päässäkin pitää...

kukavaa
18.05.2011, 14.36
eilen vastaan tuli kolme (3) kypärätöntä käyris kuskia, tosi harvinaista. ei moikattu, mut oltiin vähän silleen et: 'kyl sä tiiät'

Nufan
18.05.2011, 14.52
Eilen Messilä-Tiirismaa akselilla törmättiin usemapaankin maastokuskiin ja kaikki moikkasi.
Parin kuskin kanssa muutama sananenkin vaihdettiin, kun Tiirismaan tv-mastolle kivuttiin.

Kemmi
18.05.2011, 14.56
Lapsellisuus on taas noussut ihan uusiin sfääreihin...
En moikkaa ku et pidä kypärää niinku mää pidän. Mää olen parempi ihminen enkä moikkaa sua koska olet huonompi ihminen ku mää olen.

Pistäkää itkupillit tutti suuhun, niin tunnistan teidät. Saatan jopa moikata.
http://is12.snstatic.fi/kuvat/tutteja/img-1288460086414.jpeg

Oatmeal Stout
18.05.2011, 15.17
Lapsellisuus on taas noussut ihan uusiin sfääreihin...
En moikkaa ku et pidä kypärää niinku mää pidän. Mää olen parempi ihminen enkä moikkaa sua koska olet huonompi ihminen ku mää olen.

Pistäkää itkupillit tutti suuhun, niin tunnistan teidät. Saatan jopa moikata.
http://is12.snstatic.fi/kuvat/tutteja/img-1288460086414.jpeg:D
Käy nollaamassa tilannetta murkkunuoten joukkuelajeissa Mä en syötä SULLE, koska SÄ et ole MUN kaveri ideologialla ja korsoraatorilla käänntettäväksi oikeaan tajunnan virtaan.

Toxo
18.05.2011, 19.38
Suurin osa pyöräilyssä kuolleita on kuitenkin lapsia ja ikäihmisiä. Molemmissa päissä motoriikka on mitä se nyt on. Kaikella kunnioituksella.

Sitten ne väliinputoajakaatujat on niitä aikuisia, jotka ei ole koskaan harjoitelleet kaatumista...Ja ne on tod. vähemmistö anyway.

Sitten nää aktiivi succisheebot ja kilpailijat ilman kypärää. Kuka tekis tilaston siitä, että montako on kuollut per ajokilometrit?

Lentäminen on turvallista verrattuna autolla ajamiseen kun verrataan "ajotunteja", vaikka aina pelotellaan lentämisen vaarallisuutta kun kerralla kuolee monta kymmenntä/ehkä vuodessa. Per kk taitaa mennä sama luku autoliikenteessä menee helposti rikki :eek:

villatakki
18.05.2011, 19.53
Suurin osa pyöräilyssä kuolleita on kuitenkin lapsia ja ikäihmisiä. Molemmissa päissä motoriikka on mitä se nyt on. Kaikella kunnioituksella.

Sitten ne väliinputoajakaatujat on niitä aikuisia putojia jotka ei ole koskaan harjoitelleet kaatumista...No vaikka se kypärä päässä.

Sitten nää aktiivi succis heebot. Kuka tekis tilaston siitä, että montako on kuollut per ajokilometrit?

Vedätkö hatusta vai perustuuko toi johonkin oikeaan tilastoon? Mikäli jälkimmäinen, voisitko laittaa linkin ko. tutkimukseen - aihe näet kiinnostaa mua.

Toxo
18.05.2011, 19.58
Niin ja ei tää kypärähomma ole tervehtimisen suhteen OT, koska toiset ei nyt vaan tervehdi tunneperäisen mielipiteen perusteella kypärättömiä :rolleyes:

Toxo
18.05.2011, 20.10
On siellä tietoa kun haluaa tonkia. Pyöräilijät liikennekuolemat tilastot jne.

Siinä iässä kun mopot hankitaan niin pyöräily kuolemat lähes loppuu. 18- 30 kuollaan autolla. Pyörällä ei juurikaan, kun on opittu ajamaan(ainakin suurin osa). Sitten alkaa taas tuonen viikate korjata satoa joskus 65 v. jälkeen, kun siirrytään takaisin pyörän selkään...Eikä siellä erotella onko kuollut kypärä päässä niska murtuneena tai infarktin takia kun se pyörän kaa kaatuminen voi olla anyway aika tiukka paikka ikäihmiselle. :mad:

Toxo
18.05.2011, 20.22
Siis joku tieliikennehallinnon jotain onnettomuustilastot.

Ei vaan "kun noi muutkin pitää kypärää ja vaimokin käski " laumaa kiinnosta tutkia kriittisesti omaa kantaansa. Tunteella mennään kun laumasta ei ole hyvä erottua :eek:

villatakki
18.05.2011, 21.00
On siellä tietoa kun haluaa tonkia. Pyöräilijät liikennekuolemat tilastot jne.

Siinä iässä kun mopot hankitaan niin pyöräily kuolemat lähes loppuu. 18- 30 kuollaan autolla. Pyörällä ei juurikaan, kun on opittu ajamaan(ainakin suurin osa). Sitten alkaa taas tuonen viikate korjata satoa joskus 65 v. jälkeen, kun siirrytään takaisin pyörän selkään...Eikä siellä erotella onko kuollut kypärä päässä niska murtuneena tai infarktin takia kun se pyörän kaa kaatuminen voi olla anyway aika tiukka paikka ikäihmiselle. :mad:

Lähes 3/4 osaa pyöräilijöiden kuolemantapauksista johtuu törmäyksistä moottoriliikenteen kanssa. Oman kokemukseni perusteella 20-30 vuotiaana törmäyksiltä liikennesääntöjä rikkovien autojen kanssa on pelastanut yksinomaan nopeat refleksit.

On topic: ajan hiilikuituisella pyörällä tiimivaatteet päällä. Näytän aika prolta. Morjenstan jos huomaan. Harvemmin kukaan halvemmalla pyörällä ajava morjestaa takaisin. Mä en varmaan näytä tarpeeks tavikselta. Tää harmittaa mua ihan älyttömästä.

rhubarb
18.05.2011, 23.01
Ei vaan "kun noi muutkin pitää kypärää ja vaimokin käski " laumaa kiinnosta tutkia kriittisesti omaa kantaansa. Tunteella mennään kun laumasta ei ole hyvä erottua :eek:

Voitko esittää jonkun loogisen perusteen (edes teoreettisen), miksi kypärän käyttämättömyys olisi turvallisempaa?

ellmeri
19.05.2011, 04.17
Noup. Sosiaalinen paine ohjaa ihmisten toimintaa, ryhmäpaine koskee myös tupakkaa ja alkoholia. Mulla on nykyään fillarikypärä päässä enkä polta tai juo enää.

:eek: Enkö mää olekkaan ainut!:eek: Tosin mulla on kolme kypärää jota mä käytän eri kelien tai muuten vaan vaihtelun takia.

En polta vaikka mulla onkin sikareita .

Conjakkia löytyy vieraille,joskus tutuillekin.;) vaikka en käytäkkään aikakaan toistaisex.

Toxo
19.05.2011, 05.24
Voitko esittää jonkun loogisen perusteen (edes teoreettisen), miksi kypärän käyttämättömyys olisi turvallisempaa?

Piti ihan tavaamalla lukea omat viestit läpi, enkä kyllä löytänyt yhtään lausetta jossa olisin väittänyt tollaista:seko:

Ketjuhan koskee tervehtemistä ja melkein kaikki paheksuu kypärättömiä.

Tottakai kypärä on turvallisuutta lisäävä varuste, jota kannattaisi käyttää aina heti sen jälkeen kun nousee sängystä :) Tonhan ny tajuaa idioottikin..

Absolutismi taasen saattaa lyhentää elämää, vaikka se taatusti tuntuisi pidemmältä :rolleyes:

Toi kastijako "ajan kypärä päässä olen parempi ihminen en tervehdi kuin kaltaisiani" hieman huvittaa :D

Edelleenkään en ole nähny pyöräilijöiden tervehtemistä mansessa :eek:

BONK
19.05.2011, 09.06
Kaupunkiliikenteessä ei minun mielestäni kannata, ihan liikenneturvallisuuden ylläpitämiseksi, muuten tervehtiä kuin korkeintaan nyökkäämällä jos sitäkään. Kyllä sitten Tampereenkin ympäristössä toimii perinteinen jakauma eli 20 % vastaantulijoista morjestaa ensin ja 80 % vastaa kun sinä morjestat.

Fiz
19.05.2011, 09.38

En sinänsä markkinoi kypärän käyttämättä jättämistä ja käytän (ja tulen käyttämään) kypärää itsekin, mutta tutkitusti autot ohittavat kypärää käyttävän pyöräilijän lähempää kuin pyöräilijän, joka ajaa ilman kypärää.

Lähde: http://www.cyclingnews.com/news/research-indicates-drivers-pass-closer-to-helmet-wearers

Hääppönen
19.05.2011, 09.47
Piti ihan tavaamalla lukea omat viestit läpi, enkä kyllä löytänyt yhtään lausetta jossa olisin väittänyt tollaista:seko:

Ketjuhan koskee tervehtemistä ja melkein kaikki paheksuu kypärättömiä.

Tottakai kypärä on turvallisuutta lisäävä varuste, jota kannattaisi käyttää aina heti sen jälkeen kun nousee sängystä :) Tonhan ny tajuaa idioottikin..

Absolutismi taasen saattaa lyhentää elämää, vaikka se taatusti tuntuisi pidemmältä :rolleyes:

Toi kastijako "ajan kypärä päässä olen parempi ihminen en tervehdi kuin kaltaisiani" hieman huvittaa :D

Edelleenkään en ole nähny pyöräilijöiden tervehtemistä mansessa :eek:
Offaria: Tervetuloa takaisin kypäräkeskusteluun sen jälkeen, kun tuttujasi on fillaroinnin päätteeksi maannut auton konepellillä/asfaltilla. Elämä opettaa... Evoluutiolla on uudet kuviot nykymaailmassa. :rolleyes::cool:
On topic: Eilisellä, lyhyellä vk-lenkillä, neljä kuskia tuli vastaan maantiefiloilla. Kaikki vastasivat moikkaukseen. Uusi ennätys näillä hoodeilla. :)

hannupulkkinen
19.05.2011, 10.02
En sinänsä markkinoi kypärän käyttämättä jättämistä ja käytän (ja tulen käyttämään) kypärää itsekin, mutta tutkitusti autot ohittavat kypärää käyttävän pyöräilijän lähempää kuin pyöräilijän, joka ajaa ilman kypärää.

Lähde: http://www.cyclingnews.com/news/research-indicates-drivers-pass-closer-to-helmet-wearers

Tutkitusti autoilijat myös ohittavat lähempää ne pyöräilijät, jotka ajavat lähempänä tien reunaa. Jos siis haluaisi, että auto kiertäisi kauempaa niin pitäisi ajaa ilman kypärää keskellä tietä.:D

Jani R.
19.05.2011, 10.12
Offtopic: Kun pari viikkoa sitten lensin tangon yli naamalleni, niin riittävän tiukalla oleva kypärä esti sen että naamani ei raapiutunut pahemmin pilalle ja selvisin vain lievällä aivotärähdyksellä.

On topic: Täten kypärää käyttämättömiä pyöräilijöitä ei voi pitää vakavasti otettavana tosipyöräilijänä eikä heitä tarvitse moikata. Samaan kastiin voi laskea ne mummot, joilla kypärä on vain näen vuoksi niskassa ja hihna löysällä. Kypärän etureunan kuuluisi olla muutamia senttejä kulmakarvan yläpuolella.

Poikkeus tähän kypärättömien sääntöön on tiimiasuun tai muuhun sukkisasuun pukeutunut vakava pyöräilijä, jolla on maantiellä vain asuun kuuluva pienilippainen lippis päässä. Heitä saa moikata.

JiiH
19.05.2011, 10.18
On topic: Eilisellä, lyhyellä vk-lenkillä, neljä kuskia tuli vastaan maantiefiloilla. Kaikki vastasivat moikkaukseen. Uusi ennätys näillä hoodeilla. :)

Sulla alkaa vauhdit selvästi olla VOMP-luokkaa!

Ja itse aiheesta: moikkaan kyllä kaikkia, jotka selvästi ovat lenkillä, maasto- tai maantie. Jopa niitä harvinaisia kypärättömiä tapauksia.

Niistä, joilla ei ole sukkikset päällä, ei tietysti aina voi ihan varmasti tietää, ovatko lenkillä vai matkalla potkimaan mummoja, eli varmaan jää lenkkeilijöitä moikkaamattakin, mutta minkäs teet.

Oksanen
19.05.2011, 10.34
...Ja itse aiheesta: moikkaan kyllä kaikkia, jotka selvästi ovat lenkillä, maasto- tai maantie. Jopa niitä harvinaisia kypärättömiä tapauksia.

Niistä, joilla ei ole sukkikset päällä, ei tietysti aina voi ihan varmasti tietää, ovatko lenkillä vai matkalla potkimaan mummoja, eli varmaan jää lenkkeilijöitä moikkaamattakin, mutta minkäs teet.

Ite ajelen ihan normi ulkoiluvaatteilla eli en sukkiksilla. Varmaan tästä syystä ei ole tullut moikkauksia. Voisi tietenkin itekin alkaa moikkailla enemmän vastaan tulevia. Sen tosin huomaa, tai ainakin tuntuu siltä, kun maasturilla ajelee asfaltilla, että maantiefillaristit ajattelee, että mikäköhän pönttöpää tuossakin itseään rääkkää.

Mutta pitää alkaa nostelemaan lapasta enemmän pystyyn lenkeillä.

derosa
19.05.2011, 11.04

Amerikkalaiset autoilijat eivät ole suomalaisia. Suomesssa on niin nuori auto- ja liikennekulttuuri, että meillä vieläkin eriarvoistetaan, slaavilaiseen tapaan, kulkupelin arvon mukaan oikeus "etuoikeuksiin" liikennekäyttäytymisessä.
Omien huomioiden mukaan autoilijat väistävät aina kauempaa, jos pyöräilijä käyttäytyy epävarmasti esim ei aja suoraviivaisesti, ei aivan reunassa jne. Jos taas ajat pyörällä mahdollisimman reunassa, niin on jo ihokarvat nostattavia ohituksia.
Kypäräasiassa on aina niitä, jotka jostakin syystä, ehkä vain "pirruuttaan", eivät halua käyttää jo liikennelainkin määräämää kypärää pyöräillessään. Kallovamman sattuessa yhteiskunta kyllä hoitaa heidätäkin yhteisin verovaroin ylläpidettävissä hoitolaitoksissa. Sitä, en ymmärrä, että jotkut julistavat ääneen pyöräilykypärän vastaista sanomaa ja jopa syyllistävät kypärää käyttäviä "sorsimisesta". Esimerkiksi täällä käytävä keskustelu tervehtimisestä:Tottakai jokainen arvottaa kenen kaveri haluaa olla- ketä tervehtiä. Jo "nenän asento" saattaa olla syynä, ettei halua jotakuta moikata; samaa on, jos en halua tervehtiä kypärätöntä: Hän ei vain ole kaltaiseni- lajikaveri.

Leopejo
19.05.2011, 11.29
Kypäräasiassa on aina niitä, jotka jostakin syystä, ehkä vain "pirruuttaan", eivät halua käyttää jo liikennelainkin määräämää kypärää pyöräillessään. Kallovamman sattuessa yhteiskunta kyllä hoitaa heidätäkin yhteisin verovaroin ylläpidettävissä hoitolaitoksissa.
Voi olla, ettei kallovammaa satu.

Sitä, en ymmärrä, että jotkut julistavat ääneen pyöräilykypärän vastaista sanomaa ja jopa syyllistävät kypärää käyttäviä "sorsimisesta". Esimerkiksi täällä käytävä keskustelu tervehtimisestä:Tottakai jokainen arvottaa kenen kaveri haluaa olla- ketä tervehtiä. Jo "nenän asento" saattaa olla syynä, ettei halua jotakuta moikata; samaa on, jos en halua tervehtiä kypärätöntä: Hän ei vain ole kaltaiseni- lajikaveri.
Syrjimistä tuo minusta tuntuu. Itse en katso onko lajikaverilla kypärä päässä, ennen kuin myönnän tervehdykseni.

rhubarb
19.05.2011, 11.59

Täällä kun on aika paljon fillaristeja niin en periaatteesta tervehdi liikenteessä säheltäviä. Kastiin kuuluvat esim. ninjailijat, pujottelijat, jalkakäytävällä ajelijat ja ilman kypärää polkevat, olivat he kuinka muuten VOMPin oloisia tahansa.

Sen sijaan että nillittää siitä että muut eivät tykkää ilman kypärää ajelusta, voisi koettaa pohtia perin juurin niitä syitä miksi sitä kypärää ei pysty käyttämään.

StantheMan
19.05.2011, 12.07
Täällä kun on aika paljon fillaristeja niin en periaatteesta tervehdi liikenteessä säheltäviä. Kastiin kuuluvat esim. ninjailijat, pujottelijat, jalkakäytävällä ajelijat ja ilman kypärää polkevat, olivat he kuinka muuten VOMPin oloisia tahansa.

Sen sijaan että nillittää siitä että muut eivät tykkää ilman kypärää ajelusta, voisi koettaa pohtia perin juurin niitä syitä miksi sitä kypärää ei pysty käyttämään.

Samoilla linjoilla...:cool:

Trolli
19.05.2011, 12.14
Voi olla, ettei kallovammaa satu.

Tää oli hyvä! Tällä voi trollata millä vain foorumilla ja mitä väitettä vastaan vain. "Entä jos ajat autolla kolmeasataa pikkulapsen päälle?" "Voi olla, etten aja kenenkään päälle". "Entä jos joku kuolee, kun ajat bussilla päissäsi?" "Voi olla, ettei kukaan kuole". "Mitäs, jos paskojen turvajärjestelyjen takia tulee ydinvoimalaonnettomuus?" "Voi olla, ettei onnettomuutta tule." "Mitäs sitten, jos joen vedenlaatu huononee ja kalat kuolevat, kun johdat suursikalasi paskat suoraan jokeen?" "Voi olla, ettei huonone."

Tuo on kaunista, tuolla väitteellä saa takuulla kenet tahansa kuumenemaan. Lisäksi se käy vastaväitteeksi mihin tahansa väitteeseen, täysin universaali ja yleispätevä huippuluokan vastaväite ja oman kannan perustelu!

Leopejo
19.05.2011, 12.27
Kiitos, Trolli, arvostuksesta ja kauniista sanoista.

Oatmeal Stout
19.05.2011, 13.31
Toisilla autoilijoilla, jopa ammattilaisilla, on psyykkisiä syitä, joiden vuoksi he eivät voi ajaa jonoissa, mutta asia ei edellytä ammatinvaihtoa tai pakkohoitoa.

Toisaalta, minusta pyöräilyseuran järjestämissä harjoituksissa pyörällä ajettaessa pitäisi olla kypärä pakollinen varuste, mutta miksei näin(kään) ole?

rhubarb
19.05.2011, 13.45
Toisilla autoilijoilla, jopa ammattilaisilla, on psyykkisiä syitä, joiden vuoksi he eivät voi ajaa jonoissa, mutta asia ei edellytä ammatinvaihtoa tai pakkohoitoa.

Tämä ei nyt avautunut minulle.

Toisaalta, minusta pyöräilyseuran järjestämissä harjoituksissa pyörällä ajettaessa pitäisi olla kypärä pakollinen varuste, mutta miksei näin(kään) ole?

Riippuu kai seurasta?

Oatmeal Stout
19.05.2011, 13.50
Tämä ei nyt avautunut minulle.
Ohittamisen pakkomielle - ohittaa pakonomaisesti liikennetilanteesta välittämättä, sakotetaan jos tarpeen.

Riippuu kai seurasta?
Lähin minusta vastuujuridiikka kysymys - mikä on järjestävän tahon vastuu onnettomuustilanteissa.

Toxo
19.05.2011, 15.17
Hääppönen Offaria: Tervetuloa takaisin kypäräkeskusteluun sen jälkeen, kun tuttujasi on fillaroinnin päätteeksi maannut auton konepellillä/asfaltilla. Elämä opettaa... Evoluutiolla on uudet kuviot nykymaailmassa

Mulla on kaks omaa kokemusta, konepellin kautta asfalttiin ja toisessa auton kylkeen poikittain. Ja niitä tangon yli ja muuten kaatumisia jaksa enää laskea..Ehkä noilla pystyy osallistumaan keskusteluun:seko:
Niin ja kun mun tutut ei pahemmin pyöräile :D

BONK:Kyllä sitten Tampereenkin ympäristössä toimii perinteinen jakauma eli 20 % vastaantulijoista morjestaa ensin ja 80 % vastaa kun sinä morjestat.

Ei mua tarvii moikata, näkis vaan että jotkut muut edes tekis sitä ;)

Vilhelm V
19.05.2011, 17.17

Taustalla vaikuttaa perussuomalainen geeniperimä, joka on pirun vahva syy. Jos voisi, suomalaismorooni ostaisi vaikka ydinjätettä ihan vaan siitä syystä että se on kiellettyä. Turha odottaa mitään järkiperusteita sillä niitä ei ole eikä moroonia edes kiinnosta.

Toxo
19.05.2011, 20.51
Nyt oli lähellä että morjestan.. Kalevan kirkon luona penkillä happea vetämässä n. klo 19.30 ja näin että joku mielenkiintoinen pyörä lähestyy. Tais olla santa cruz taijoku täpäri tuplakruunu keulalla, rauhallisesti ajeli kohti mutta katse tiukasti pois päin :D

Niin lähellä että käsi olis noussu:mad: Terveisiä kuskille :cool:

tipsu
21.05.2011, 16.14
Tänään kaikki neljä vastaantullutta maantiepyöräilijää (vai ehkä viisi) moikkasivat takaisin, kun ensin itse nostin käpälää. Yksi Suomenojalla, kolme tai neljä Jorvaksentiellä yhdentoista pintaan matkalla Espooseen päin, minä ajelin Kirkkonummen suuntaan.

Glaciesvir
22.05.2011, 18.50
Onko kulttuuri muuttunut, koska tänään tervehtimisaste Espoo-Kirkkonummella oli liki 100% pyöräilijöiden keskuudessa. Kun ekat 2-3 vastaantulijaa moikkasi, niin jäi tapa itsellä päälle ja moikkasin vastaantulijoita. Yhdestä tri-tangoilla varustetusta kaverista en ollut varma moikkasiko takaisin mutta muuten puolin ja toisin tervehdittiin. Sen verran pidin kuitenkin maantiepyöräilijöiden eliitti-asennetta yllä etten tervehtinyt suoralla tangolla polkeneita tai yhtä tuulipuvussa käyräsarvisella polkenutta......

villho
22.05.2011, 18.59
Onko kulttuuri muuttunut, koska tänään tervehtimisaste Espoo-Kirkkonummella oli liki 100% pyöräilijöiden keskuudessa. Juu, tänään ei tullut kuin tuttuja vastaan Espoossa.

tipsu
23.05.2011, 11.24
Eilen matkalla Matinkylästä Järvenpäähän (Bodomin viertä, Palojoen kautta) vastaan tuli useita pyöräilijöitä, lähinnä pariskuntia maantiepyörillä. Tervehdin menomatkalla kaikkia, kukaan ei tervehtinyt takaisin:( Kukaan nainen (yksittäinenkään) ei itseasiassa ole vielä tervehtinyt takaisin, mistä lie johtuu...

Nurmijärvellä banaanitaukoa pidellessä eräs oranssiasuinen maantiepolkijamies sentään tervehti. Meillä oli alla cc ja maantiepyörä ja mielestäni varusteet muutenkin asialliset. Paluumatkalla lentokentän viertä ja Vantaankosken kautta ei sitten jaksanut itsekään tervehtiä ketään, kun kaksi ensimmäistä vastaantullutta jätti vastaamatta tervehdykseen. Liekö vähän jurompaa porukkaa tuolla suunnalla liikkeellä?:seko: Mielestäni on aika noloa olla vastaamatta tervehdykseen, ei anna ainakaan kovin ystävällistä kuvaa itsestään sellaisella käytöksellä.

Grandi66
23.05.2011, 11.37
Täällä itärajan tuntumassa eilen lenkillä tuli vastaan noin 50 pyöräilijää vain yksi morjesti. Näin täällä.

Glaciesvir
23.05.2011, 12.39
Mielestäni on aika noloa olla vastaamatta tervehdykseen, ei anna ainakaan kovin ystävällistä kuvaa itsestään sellaisella käytöksellä.
Itse ja suurin osa eilisistä vastaantulijoista tervehti pitäen kädet edelleen tangolla, mutta sormet heilahti. Tätä ei pakosti tule huomattua ja itse saatan näin tervehtiä muuten kiinnittämättä suuremmin huomiota vastaantulijaan. Räplään sykemittaria, juon, mietin maailmanvalloitusta tai muuten vaan huomioni on kiinnittynyt muualle.

Snake-Eyes
23.05.2011, 12.39
Täällä itärajan tuntumassa eilen lenkillä tuli vastaan noin 50 pyöräilijää vain yksi morjesti. Näin täällä.

Ja täällä Turussa tulee sellaista tuijotusta, että pelottaa.

ljgda
23.05.2011, 12.42
Lauantaina Tuusulanväylän varrella vastaan tullut maantiepyöräilijä tervehti mutta niin myöhään, että ehti vilahtaa ohi ennenkuin ehdin reagoida. Sorry.

-jones-
23.05.2011, 19.06
Ennen morjestin kaikki "kutakuinkin" pyöräilijältä näyttäviä kuskeja 95% morjesti takaisin, tänä keväänä olen tehnyt testi, että en piruuttanikaan moikkaa ensimmäisenä, nyt 95% taas ei tervehdi minua, vaikka luulisin näyttäväni "katu-uskottavalta" pyöräilijältä :cool: Olisihan tuo mukava tapa moikata tuntemattomia lajifrendejä ainakin minun puolesta, mutta eipä taida kehdata jos se näyttää olevan yksipuolista, hö!

keppi
23.05.2011, 22.35
Rullailin maantiefillarilla kotioppäin, joku poika keuli ylämäen mutkan takaa vastaan, eikä laskenut keulaa maahan sinä aikana, kun oli näköpiirissäni. En osannut muuta kuin todeta ääneen "Siistiä!"

Toissa päivänä sain morjestamalla lenkkikaverin seuraavaksi 25kilometriksi. Kyllä kannattaa avata suunsa! Ei tarvinnu yksin kärvistellä.

Jenkkakahva
24.05.2011, 10.08
Mua tuli tänään aamulla vastaan nuori herrasmies lastenrattaissa istuen ja sillain äijämäisesti morjestaen. Moikkasin takaisin vaikka herralla ei ollut succicsia eikä tiimipaitaa ja rattaatkin tais olla markettikamaa.:rolleyes::rolleyes:

anttipietila
24.05.2011, 15.12
Lauantai-iltana ajettiin fleche-porukalla Asikkalan Jenkkatuvan ohi ja vastaan käveli porukka lonkerotölkit käsissä: "Sieltä tulee pyöräilijöitä! Kolme, neljä, viisi!" Joo kolmestaan oltiin flecheä ajamassa.

Jenkkakahva
24.05.2011, 20.30
Lauantai-iltana ajettiin fleche-porukalla Asikkalan Jenkkatuvan ohi ja vastaan käveli porukka lonkerotölkit käsissä: "Sieltä tulee pyöräilijöitä! Kolme, neljä, viisi!" Joo kolmestaan oltiin flecheä ajamassa.
Oli vissiin alkuilta, kun ei täysin kahtena näkynyt:p

tjm
31.05.2011, 22.23
Palvoin tänään aurinkoa satulasta Säijän seudulla. Päätin koittaa heilauttaa kättä kanssafillaristeille. Tulos: yksi reipas morjestus, yksi diskreetti sormien nosto yläotteelta, muutama vaivautunut nyökkäys ja pari hämmästynyttä naamaa.

Johtuukohan minusta vai ajotaitoihini ja -vauhtiini nähden turhan hintavasta pyörästä :seko:

OFFTOPIC: cyclossa alla uudet Contin GP4000:set, ja viikonlopun kiiruiden jälkeen pääsi koittamaan. Herregud mitä kyytiä! Ei aina ollut oikein selvää veikö tätä valssia kuski ja pyörä :D

Prinsessa
01.06.2011, 21.43
Vastaantulleista miespuolisista maantiepyöräilijöistä moikkasi tänään kaikki :eek:
Ainoa, joka ei tervehtinyt, oli eräs todella pro-tason näköinen naismaantiekuski.

Tiedä sitten, johtuiko moikkaus hetkellisestä säähäiriöstä, mun uudesta kirkuvan neonkeltaisesta ajotopista vai mistä. Alkoi oikein naurattaan matkalla, kun yleensä ei tää cc+akka -yhdistelmä tuota lavan nostoja :D

kolistelija
01.06.2011, 21.46
Tiedä sitten, johtuiko moikkaus hetkellisestä säähäiriöstä, mun uudesta kirkuvan neonkeltaisesta ajotopista vai mistä. Alkoi oikein naurattaan matkalla, kun yleensä ei tää cc+akka -yhdistelmä tuota lavan nostoja :D
Emmävaa huomaa kattoa onko vastaantulevalla cc vai maantiepyörä. Joskus kun olen miettinyt foorumibongausta menee se liian vaikeaksi kun en tiedä etsinkö cc tai maantiekuskia. :D

M. Ouvinen
01.06.2011, 22.13
Käpälää sai kyllä heilutella aika olan takaa (ei kirjaimellisesti), oli meinaan Sipooseen päin mentäessä aika runsaasti jengiä liikkeellä.

Perugia
02.06.2011, 15.54
Harrastajia oli myös tänään ihan simona em. reitillä.

Väinö Kokki
02.06.2011, 16.32
Harrastajia oli myös tänään ihan simona em. reitillä.

Kirjoitinkin juuri "kuka ajoi siellä silloin" -ketjuun samasta asiasta. Pyhäpäivisin tie 170 vaikuttaa olevan pyöräilyn valtavaylä.

marola
02.06.2011, 19.37
Pari hajahavaintoa:
Autoilijat tuntuvat antavan paremmin tietä pässinsarvitankopyöräiljälle. Ero oli ilmeinen, kun taannoin vaihdoin heavy-hybridistä kevyempään ja taas kun on kauppakassin päällä, tulee kiilatuksi.
Tarttis varmaan yrittää muistaa tervehtiäkin vastaantulijoita, pitää vaan niin kiirettä, kun yrittää sekunnissa selvittää vastaantulijan kulkuvälineen laatu, että kuski unohtuu...

Oksanen
04.06.2011, 08.59
Hienosti moikkaili Lempäälässä Säijän lähipiirissä tosipyöräilijät torstai perjantai akselilla, kun kävin siellä polkemassa. Ja on siellä porukalla hienon näköisiä konkeleita :)

Jopo Juoppo
04.06.2011, 12.07
Pari hajahavaintoa:
Autoilijat tuntuvat antavan paremmin tietä pässinsarvitankopyöräiljälle. Ero oli ilmeinen, kun taannoin vaihdoin heavy-hybridistä kevyempään ja taas kun on kauppakassin päällä, tulee kiilatuksi.
Tarttis varmaan yrittää muistaa tervehtiäkin vastaantulijoita, pitää vaan niin kiirettä, kun yrittää sekunnissa selvittää vastaantulijan kulkuvälineen laatu, että kuski unohtuu...

Jep, jep! Sama havainto. Vielä kun kiskasee keltasen paidan ja piukat pöksy, johan alkaa tilaa löytyä. :)

mjn
05.06.2011, 00.11
Pari hajahavaintoa:

Ja kun pässisarvella rullaa, niin kyllä pässisarviset helpommin tervehtii takaisin kuin muut :/

McPupu
05.06.2011, 20.42
Ja kun pässisarvella rullaa, niin kyllä pässisarviset helpommin tervehtii takaisin kuin muut :/

Kyllä pässisarvisetkin moikkaa ei-pässisarvisia kun kohtaustilanteessa kadenssi >100 :D

VeeVee
08.06.2011, 18.33
Lisäjarrukahvallisen pyörän omistajana mua ei tervehditä kovin aktiivisesti klv:llä (eikä tarvitsekaan), mutta käpälät nousee pystyyn ihan eri tahtia maanteiden varsilla "kaukana" kaupungin hälystä ja hyvä niin. Vaatii jonkinlaista kiinnostusta pyöräilyä kohtaan sotkea yksin hiki hatussa pitkin maantien laitaa ja mukavahan se on huomata, että hyväksytään maantiekiitäjien joukkoon. Joskus kauan sitten sain tervehdyksen jopa pyörälaukulla varustetulla hybridillä ilman kypärää ja sandaalit jalassa ajaen, mutta olinkin vähän pitemmällä lenkillä.

snowfake
09.06.2011, 00.24
Enpä mäkään kyllä kaikille koirankusettajille moikkaa vaikka itsekin olisin koiran kanssa. Enkä muille Skodakuskeille. Enkä muille lyhythiuksisille :)

Kortsu
09.06.2011, 00.28
"V*ttuillakseni heilutin." -Seppo Räty

Ps. itse morjenstan maastossa kollegoita, mutta siihen yleensä liittyy molemminpuolista alkuvoimaista pelkoa. Etenkin, jos kyseessä on ns. teknisen vääntöpaikan edusta. Kumpikaan (jos kyseessä 2 pyöräilijää) ei ole varma, onko ok moikata vai ei ja kumpi väistää ensin.

Slim_Jim
09.06.2011, 08.07
Eilen tuli vastaan vaikka minkälaista vipeltäjää lenkillä.
Ainakin 4 maantiepyöräilijää, sellaista samantasoista harrastelijaa kuin minä, sitten 2 kovemman näköistä sälliä ja ihan kokonainen ajoporukka yhtenevää varustusta myöten tempopyörillä.

Onneksi ajotiimi tuli vastaan eikä mennyt samaan suuntaan kuin minä, sitähän olisi itsensä tappanut peesissä läähättäessä.:D

Kaikki moikkasivat ja yhden ohitin ylämäessä josta sain viimeinkin yhden skenepisteen (sääret ajeltu, mulla ei). \o/

Tosin ylämäen jälkeen se sai vähän kiinni ja kommentoi että "minä ihmettelin että mikä helevetti sieltä tulloo kun renkaat vaan volisee ihan hirveesti".

Jännä, ei ketään vielä huhti-toukokuussa näkynyt minun ja kaverin lisäksi lenkeillä...

trek
09.06.2011, 22.45
Illalla lenkillä kolmesta maantiepyöräilijästä yksi morjesti kun tuli vastaan.

Ossipoika
09.06.2011, 23.46
Eilen mulle vilkuteltiin maantielenkillä useasti, vaikka kypärässä oli lippa ja reppu selässä. Tänään nous komeesti lapa (leuka ainakin) maastolenkillä, vaikka jalassa oli succikset!
Jee!

keppi
10.06.2011, 15.27
100% (melkein kymmenen) maantiepyöräilijää vastasi tervehdykseen! Tää sää varmaan pistää fillaristit hyvälle tuulelle :]

J.F
10.06.2011, 15.37
Enpä mäkään kyllä kaikille koirankusettajille moikkaa vaikka itsekin olisin koiran kanssa. Enkä muille Skodakuskeille. Enkä muille lyhythiuksisille :)

Lantikkakuskit kyllä moikkailee. :cool:

Nimim: Ex. sellainen

tunkkireisi
17.06.2011, 22.36
Vastaantulleista miespuolisista maantiepyöräilijöistä moikkasi tänään kaikki :eek:
Ainoa, joka ei tervehtinyt, oli eräs todella pro-tason näköinen naismaantiekuski.

Minä en enää moikkaa nuoria naisia, varsinkaan jos on selkeästi hyvännäköinen. Tytöt kikattaa ja virnistelee pullukoille.

Mä en tykkää ulkonäkörasismista jos se kohdistuu meikäläiseen.

Kaipaisin vissiin enempi ihailua:rolleyes:

keppi
17.06.2011, 22.40
Pirkan yöpyöräilyporukka bongattu kankaantakana, iloisten kuskien käsiä nousi, kun hämmästelin kahden huoltoauton välissä ajavaa telaketjuporukkaa ojan penkalta aikeena syöksyä maastofillarillani polkua kohti :)

Tsemppiä yön pimeyteen teille!

SykkeListi
17.06.2011, 22.50
Tuntuu nykyään (taas kun kaiken maailman hörhöt on päästetty baanalle) olevan meininki se, että päin vaan, vaikka itse ajaisinkin vastaantulevan kaistalla... v*tun urpot...

rhubarb
17.06.2011, 23.15
Tuntuu nykyään (taas kun kaiken maailman hörhöt on päästetty baanalle) olevan meininki se, että päin vaan, vaikka itse ajaisinkin vastaantulevan kaistalla... v*tun urpot...

Älä aja vastaantulevan kaistalla!

samooja
18.06.2011, 00.46
Minua ei moikkaa kukaan. Ei vaikka autosta nostais käpälää, tai vaikka kaukaa jo vilkuttas!! Pitääkö hankkia tiimiajopaita, että saa moikkauksia.

Ainiin, hitsi hei: TERVE!! siinä meni etelästä pohjoseen.

SykkeListi
18.06.2011, 14.05
Älä aja vastaantulevan kaistalla!Joo, en. Kukahan on kirjoittanut tuon viestin nimissäni eilen...

Kirjoittaja lienee kuitenkin tarkoittanut sitä, että kun itse ajan juuri sitä oikeaa pyöräkaistan laitaa, oikeaa sanan molemmissa merkityksissä, tulee joku (useita joka päivä) urpå vastaan minun kaistallani. Ainoa tervehtimistapa joka tulee mieleen olisi keskisormen näyttö...:cool:

tienlaita
18.06.2011, 16.07
"Kukahan on ajanut nimissäni eilen vastaantulevien kaistaa. Nyt on leuka kipeä. Taidanpa mennä vilkaisemaan mitä pyörälle kuuluu."

:)

Raikku
18.06.2011, 20.24
Tuli eilen oman mokan takia(jätin lompakon) pikakeikka duuniin fillarilla illalla. Ajoin kakkospyörällä ja kun ei ollut "lenkki" vedin ilman kypärää, Honkanummen(tai pornokaupan...) kohdalla ajoi pari naista kilpiksilla mutten kehdannut moikata.

huotah
18.06.2011, 21.06
Maastossa vastaantuleville "Moi!" tai "Heh, how you doing?".

Vihreää valoa odotellessa "Kaunis ilma tänään, hyvää päivän jatkoa!".

Succiskuskeja on turha tervehtiä, kun sieltä ei tule takaisin muuta kuin happamia ilmeitä.

kolistelija
18.06.2011, 21.21
Succiskuskeja on turha tervehtiä, kun sieltä ei tule takaisin muuta kuin happamia ilmeitä.
Höpöhöpö. Pisimmät ajonaikaiset jutustelutuokiot ovat minun osaltani olleet nimenomaan "lajienvälisiä", yleensä niin että molemmat mielellään vaihtaisi päiväksi rooleja. :)

Succikset tahtoo aina näyttää että potkua löytyy joten kanssakäyminen on korkeintaan pieni sormennosto kahvoilta, ettei vaan näyttäisi siltä että mennään rajoilla. :cool:

KiriMies
18.06.2011, 23.00
Cervelo-kuskille kiitokset peesin tarjoamisesta Sanginjoentiellä Oulussa. Oli rauhallinen lauantain aamupäivän lenkki, joten oli kieltäydyttävä tarjouksesta. :)

daemonsultan
26.06.2011, 18.22
Tänään tuli vastaukset tervehdyksiin yli 90% vastaantulijoilta. Ilmeisesti juhannus saanut ihmiset hyvälle mielelle.

Uomo
26.06.2011, 18.46
Tänään aamulenkillä Bodomin ympäri tuli moikkaltua jo useampaa pyöräilijää. Kaikki tosin jo takastulomatkalla, kun kukaan muu ei nähtävästi niin aikaisin (9:00-10:30) ollut vielä liikenteessä. :)

Korhonen
26.06.2011, 20.43
Tänään tuli vastaukset tervehdyksiin yli 90% vastaantulijoilta. Ilmeisesti juhannus saanut ihmiset hyvälle mielelle.

Haukipudas-Alakylä-Raitotie-välillä normistikin näyttää 90% kippurasarvipyöräilijöistä moikkaavan. Juhannuspäivän ja kauniin sään ero normipäivään oli se, että vastaantulijoita oli yhden-kahden sijaan seitsemän tai kahdeksan.

Iko
26.06.2011, 23.30
Tänäisellä lenkillä Koitelin koskelta Ylikiimingin suuntaan olevalla pitkällä suoralla tuli vastaan nuori mies bemaxilla hoippuen ja käsi nousi hällä kohdattaessa iloiseen tervehdykseen! Melkein häkellyin, mutta sain juuri ja juuri vastattua tervehdykseen:o

Some1
26.06.2011, 23.37
Joo-o, tuntuu olevan Kuopion lähiseuduilla nuo tervehdykset tiukassa. Noh, minähän nostan kaikille kättä jos on vähänkään sen näköinen että pyörän päällä tulee keikuttua :) Kallan silloilla tulee yleensä vastaan paljon pyöräilijöitä, ja sieltä ne tervehdykset irtoaa jos jostain :D

Mika K
27.06.2011, 00.03
Haukipudas-Alakylä-Raitotie-välillä normistikin näyttää 90% kippurasarvipyöräilijöistä moikkaavan. Juhannuspäivän ja kauniin sään ero normipäivään oli se, että vastaantulijoita oli yhden-kahden sijaan seitsemän tai kahdeksan.
Näin oli näppylät, itsekin siellä punaisella vintageohjuksella saman huomioin ja sama meno oli lenkin muillakin pätkillä. Hyvä homma kaikin puolin.

dirtyrider
27.06.2011, 00.31
Tänään aamulenkillä Bodomin ympäri tuli moikkaltua jo useampaa pyöräilijää. Kaikki tosin jo takastulomatkalla, kun kukaan muu ei nähtävästi niin aikaisin (9:00-10:30) ollut vielä liikenteessä. :)

Samoin itse tuossa iltapäivällä, kättä nousi tangolta ja jos paha paikka niin nyökkäyskin kelpasi. :)

VesaP
27.06.2011, 08.51
Itse olen aiheuttanut maantiekuskeille ihmetyksen aihetta moikkaillessani nyt maastopyörällä maantienlaitaa ajaessani. Kyllä ne kaikki ovat vastanneet tervehdykseen kuitenkin. Asiaa varmaan auttaa tiukkaakin tiukemmat succikseni ja kiiltävät karvattomat koipeni joten tajuavat lajitoverikseen vaikka oudon näköisellä möhkörenkaisella pyörällä ajankin.

torax
01.07.2011, 15.54
Päätin tänään, synttäreiden kunniaksi, itsekin kokeilla ensimmäistä kertaa kanssapyörälijöiden tervehtimistä . Heikinlaakson ja hakkilan välissä kehä3 ylittävällä sillalla vastaan ajeli sopivan näköinen uhri succicsissa. Yllätyksekseni tassun nostoon tuli vastaus, katsekontakti ja tassun nosto tangolta :p

ppikkupe
01.07.2011, 16.36
Noh, minähän nostan kaikille kättä jos on vähänkään sen näköinen että pyörän päällä tulee keikuttua :)

Juu, ja myöskin pikkuskideille, jotka on vasta pyöräilyä opettelemassa. Ei haittaa vaikka olisi kolmipyörä tai apurattaat, niin mukavasti ne tervehtii takaisin.

Noh, harvemmin niitä kyllä tuolla maantien päällä vastaan tulee, mutta sen mitä joskus joutuu taajaman läpi poljeskelemaan, niin kiva niitä on moikkailla.

Cokkeli
02.07.2011, 17.32
Selkeästi havaittavissa että maantie ja maastopyöräilijät ei saa tervehtiä keskenään. Ehkä se vaan harmittaa kun ei ne voi itte mennä yht'äkkiä metsään siitä tylsältä asfaltilta.

Ripa523
02.07.2011, 20.44
Hivenen hämmennyin tossa muutama päivä sitten, kun olin ajelemassa Päijät-Hämeessä kinttupolkuja & metsäautoteitä maasturilla, niin nuori, mutta ehkä juuri ja juuri mopokortti-iässä oleva junnu hidasti reilusti moponsa vauhtia kun havaitsi vastaantulijan. Ja kaveri tervehti oikein reippaasti ! :):)

Samalla seudulla kun maasturilla ajelee siirtymiä maantien varressa, niin vastaantulevat autotkin tervehtii :D satunnaiset maantiepyöräilijät myöskin !!

Tunppu75
03.07.2011, 05.33
Tänään ystänväni kanssa ajettiin lenkki Hki-lentokenttä-Seutula-Klaukkala-Hki.

Ystäväni ajoi maantiemankelilla (hiilitrekki) ja itse sotkin menemään hybridilläni, joka täälläkin on esitelty projektithreadissa.

Lapanen nousi lähes jokaisella kerralla, mutta ei aina...

Onko siis niin, että sekasikiötä ei moikata?

tienlaita
03.07.2011, 07.45
Moikkaa kuka moikkaa. Jotain on vialla jos tulee huono mieli omasta moikkaamisesta ilman vastausta. Pyyteetöntä sen pitää olla.

fob
03.07.2011, 08.15
Moikkaa kuka moikkaa. Jotain on vialla jos tulee huono mieli omasta moikkaamisesta ilman vastausta. Pyyteetöntä sen pitää olla.http://fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon14.gif
Juuri näin!

syte
03.07.2011, 22.33
Valtava ukonilma täällä Lahdessa tänään, melkein tyhjästä tuli ja jäi pitempi sunnuntailenkki tekemättä. Samaten Royal-pyöräily, kylläkin ihan muista syistä. Onnittelut kaikille jotka sinne osallistui ja kerkes myräkän alta pois.

Iso sakki pyöräilijöitä tuli vastaan Ala-Okeroistentiellä. Oliko jotain Royal-pyöräilyn jälkimaininkeja vai mikä sakki olikaan, varmaan 20 pyöräilijää tuli vastaan. Ei muuta kuin hymy naamalle, lapa ylös, morjes, tää on aivan S¤&%nan mageeta touhua!! :)

ProSLCX
03.07.2011, 22.46
Ei paljon kehtaa morjenstella, kun Nishikillä ajelee. Ehkä räpylä vois ojentua, jos joku raukka tulis bongattua Jamiksen tai Crescentin päällä ajoissa. Tuntis ittensä kuninkaaksi edes hetken ajan. Nishikillä (joutumaan) ajaville tosin löytyy aina sympatiaa ja sormet suoristuvat automaattisesti.

Ebenezum
03.07.2011, 22.48
Joku moikkasi tänään sunnuntaina Viikissä aamulla vähän ennen yhdeksää. Itse toki vastasin, mutta ehkä sen verran aamutorkkuna vielä olin, etten tainnut kovin selkeästi saanut kättä heilautettua takaisin :)

frööbeli
14.07.2011, 23.27
tänään 21 jälkeen vaanilantiellä Lohjalla, Nishikin hybridillä joku moikkasi. häkellyin täysin, vastauksena pieni nyökytys. eli moi vaan.

samooja
15.07.2011, 10.23
Minä olen ottanut käyttöön sellaisen "Wierd Al" tervehdyksen. Kypärättömiä en huomio.

Kugelschreiber
15.07.2011, 11.56
Alkuviikosta kun olin Cinelli Vigorellin kanssa maantielenkillä Turku-Kaarina -akselilla niin jokainen vastaantullut maantiepyöräilijä vastasi tervehdykseen, vaikka mulla oli t-paita päällä, ajohousut shortsien alla piilossa ja spd-tennarit jalassa. Kypärä sentään oli oikean mallinen.

rahi
17.07.2011, 17.07
Äsken vedin vanhan turuntien vartta leppävaaraan päin ja heppu tummalla pyörällä ja punaraitaisilla renkailla tervehti vastaantullessa. Varmaan mielessä nauroi meikäläisen puuskutukselle =)

Cino C.
17.07.2011, 19.59
Kypärättömiä en huomio.

Sama periaate. Muuten "hei vaan" vähintään kaikille niille, jotka näyttävät olevan maantielenkillä kaukana kotoa...

PHI
17.07.2011, 20.10
Tänään lenkillä vastaan tuli yhteensä kahdeksan maantiepyöräilijää. Vain yksi morjesti; muut tuijottivat lasittunein silmin suoraan eteenpäin. Että tällei...

nuubiainen
17.07.2011, 22.11
Pinarello-kuski tuli juttelemaan Sipoossa, ja sain vetoapuakin. Kiitoksia vaan.

rolle72
17.07.2011, 22.19
Harmaapartaiset vanhat herrat ei tervehdi.

Tervehdittyjä: 3.
Tervehdykseen vastanneita: 0.

StantheMan
17.07.2011, 22.22
Minä tervehdin kypärättömiä, mutta kyseessä on silloin erikoisryhmä eli maaseutujen mummot, papat ja "alan miehet" muovipussi ohjaustangossa. Heitä näkee liikkeellä säällä kuin säällä, joten sen takia kättä kypärään.

jaamo
17.07.2011, 23.10
Ajeltiin Turuntietä Leppävaarasta Ruotsin suuntaan 30 km ja sitten vielä Bodomin ympärillä. Aika heikolla prosentilla käsi nousi, vaikka maantiennielijöitä oli kivasti liikkeellä.

Itsekin jäi kerran tervehtimättä, kun keskityin sohimaan kenkää lukkoon. Piiskaa.

samooja
18.07.2011, 11.15
Hei kaikki, ajakaa nauttien. Ja jos käytte baarissa ajakaa varovasti, ettei tule pipi.

Jokaisellle kampikoneelle toivon ihania kilometrejä, kelistä ja säästä riippumatta.

Saa moikata kun tulen vastaan, ja ohi mennessä saa herjata jos olen tien tukkeena.

Suomen paras Foorumi mielestäni, eikä siksi että rakastan hyrräilyä.

Tehkää niinkuin voitte, voikaa niinkuin teette.

ketjupeikko
19.07.2011, 00.20
Piti sitten rekisteröityä että pääsee avautumaan tästä elitismin ilmentymästä :D

Muutaman vuoden pyöräilyn jälkeen oon tullut tulokseen että selkeästi maantiepyöräilijältä näyttävää (ei reppua, kippurat sarvet, karmean ruma kirjava yleensä jotain vedonlyöntifirmaa tai pankkia mainostava ajoasu) tervehtivät kaikki. Jos on mainokseton mutta riittävän kirkuvan värinen, toimii melkein yhtä hyvin.

Mutta heti kun selkään laittaa onnettomien kiusaksi esimerkiksi juomarepun, romahtaa ainakin bodomin ympäristössä käpälänheiluttajien määrä n. 90%. Ilmeisesti kauhusta täristen pelkäävät että se onkin ihan koulureppu.

Eli koko juttu on ensisijaisesti aivan naurettava tapa todistaa kuuluvansa tiettyyn ryhmään; itse asia, eli vastaantulevan ihmisen tervehtiminen, on täysin toissijaista. Vastedes aion itse tervehtiä ainoastaan naispyöräilijöitä, riippumatta millä ovat liikkeellä.

Ja sille punasävyiselle joka ohitti (ja tervehti!) mut just sillä hetkellä kun itsekseni ääneen kiroilin hölmöilyllä aiheutettua kramppia joka ei vaan meinannut oieta, se sadattelu ei ollut siis suunnattu sinulle ;)

TuH
19.07.2011, 00.58
Eiköhän se ole mennyt ensimmäisten velosipedien ajoista asti niin, että maantiepyöräilijät tervehtivät toisiaan, maastopyöräilijät maastopyöräilijöitä ja hybridistit eivät tiettävästi ketään. Jos ei ole helposti tunnistettavissa jomman kumman heimon jäseneksi, niin epäilemättä morotus-% kärsii.

Juomareppu-teoriaasi en oikein jaksa uskoa. Miten sen repun muka sivusilmällä noteeratusta vastaantulijasta edes erottaisi?

Smo
19.07.2011, 01.41
Maastossa usein pysähdytään juttelemaan ja saa reittivinkkejä. Mätäkivellä joku maratonkuski lähti extempore näyttämään mulle reittejä, soitti kotiin että menee vähän kauemmin ja veti tunnin lenkin.. ihan kivaa ainoostaan oli vähän krapula kun olin just heittäny tyttöystävän lentokentälle ja edellisenä iltana vietettiin läksiäisiä. Hassua kun se teknisessä maastossa katteli taakse kun olisin vetänyt lujempaakin mutta sitten ylämäissä ja tasamaalla meni aika vauhdilla. Mutta mukava kokemus. Tavattiin kolmaskin maastokuski ja pysähdyttiin hetkeksi juttelemaan.

Cino C.
19.07.2011, 10.11
Eli koko juttu on ensisijaisesti aivan naurettava tapa todistaa kuuluvansa tiettyyn ryhmään; itse asia, eli vastaantulevan ihmisen tervehtiminen, on täysin toissijaista.

????
Karavaanarit tervehtivät karavaanareita, rekkamiehet toisiaan, tietynmerkkisillä (harvinaisilla) autoilla ajavat lajitovereitaan, motoristit toisia motoristeja... Se juttu ei tosiaankaan ole moikkailla kaikkia tielläliikkuvia kanssaihmisiä.

daemonsultan
19.07.2011, 10.50
Mutta heti kun selkään laittaa onnettomien kiusaksi esimerkiksi juomarepun, romahtaa ainakin bodomin ympäristössä käpälänheiluttajien määrä n. 90%. Ilmeisesti kauhusta täristen pelkäävät että se onkin ihan koulureppu.
Mulla on kaikilla pitkillä lenkeillä tavallinen reppu selässä ja kyllä lapasta tulee vastaan aina. Sen sijaan työmatkareppu, joka on jo reilumman kokoinen ja sisältää läppäriä, vaihtovaatteita ym., tuntuu kyllä tosiaan karsivan tervehdyksiä. Ilmeisesti mut tulkitaan sukkiksista ja ajopaidasta huolimatta kategoriaan "Ostanut krossarin työmatkavehkeeksi, kun kaveri suositteli". Ai hitto, noinhan se kyllä menikin... :P

AK-87
19.07.2011, 11.11
Tuntuu olevan tervehtiminen hankalaa myös, jos sattuu edustamaan väärää harrastajaryhmää. Tai ehkä kyse on siitä, että maastopyöräilijät eivät ole maantiesuccistelijoiden silmissä "tosiharrastajia". Ja tosiaan, jos työmatkasinkulan satulasta erehtyy morjenstamaan treenilenkillä olevaa entuudestaan tuntematonta fillaristia, niin melko turha on odottaa tervehdystä takaisin. Harmi.

Slim_Jim
19.07.2011, 11.15
Meikä morottelee kyllä niin maantie- kuin maastopyöräilijöille ja vähänkään sen näköisille kuin olisivat lenkillä ja vähän randomeillekin.

Vanhemmat herrasmiehet kuitupyörissään eivät oikein tunnu morjestavan takaisin tämmöiselle säärikarvaiselle millälie amuliinipyörällä ajelijalle.

Eepu
19.07.2011, 11.18
Eilen poljin kärrin kanssa Kymenvirran eteläpuolen kevytväylää ylös kun kaunis neitokainen tuli scabarilla vastaan, nostin kättä ja hän hymyili nätisti. Kiitos:)

AK-87
19.07.2011, 11.19
Pitäiskö tästä koittaa vetää sellaista johtopäätöstä, että kaikilla olisi kivempaa, jos hieman löysättäis kravattia (tai ehkä kypärän remmiä) ja morjesteltais vähän huolettomammin? Ei se nyt paljoa pieleen voi mennä, vaikkei vastaantulijalla olekaan saman tehtaan sama pyörämalli kuin itsellä... :) Käpälät heilumaan vaan!

eklami
19.07.2011, 11.26
Tuntuu tämä tervehtiminen olevan vähän paikkariippuvaistakin. Itse moikkailen aika aktiivisesti vastaan tulevia jos huomaan ja näyttää siltä, että on pyörälenkillä / harrastaja. Mutta tosiaankaan läheskään kaikki maantiekuskitkaan eivät tervehdi takaisin ja ne työmatkalaiset tms. jotka on väärin tulkinnut harrastajiksi lähinnä näyttävät hämmästyneiltä, että miksi tervehdin.

Olin kuun alussa Karttula/Kuopio suunnilla pyörän kanssa ja siellä lenkeillä sai kyllä moikkailla jokaisen vastaantulijan vaikka yhteenkään maantiepyöräilijään en törmännyt ja ainoat maastokuskitkin näin taukopaikalla. Kerran näin jopa retkipyöräilijän ja kerran jonkinlaisella naisten fittnes-pyörällä polkevan. Mutta kaikki kauppamatkoillaan olevat mummot ja pienet kouluikäisetkin moikkasivat. Pyörän kanssa liikkuvia kun oli niin paljon harvemmassa kun täällä kaupungin vilinässä niin jokainen tiellä liikkuva kyllä huomioitiin ja jos taukoa jossain kiskalla piti niin juttelemaankin tultiin rohkeasti.

VPR
19.07.2011, 11.29
kaunis neitokainen tuli scabarilla vastaan
Googlasin jo että mikä on scabar kunnes ajattelin että kyse on skabarista eli kilpapyörästä. :rolleyes:

torvinen
19.07.2011, 20.31
Kaksi lenkkiä Satakunnassa; Pomarkku-Pori, Pori-Kullaa-Pori. Nostin kaikille käpälää, mut kukaan ei vastannut tervehdykseen...On ne ylpeitä tai yreitä...ite vedin täysillä vastatuuleen eilen ja nostin lapasta horjuen eikä käppyräkaveri vastannut, hiukan ketutti. Takaisin myötäsessä ja vastaantulijoita vissiin ketutti kun käpälä ei noussut silloinkaan....

rahi
19.07.2011, 21.27
Tänään lenkki espoosta munkan kautta takaisin, about 10-15 maantiepyöräilijää tuli vastaan ja yksi moikkasi takaisin.

Historic
20.07.2011, 12.34
Koskaan en ole pyöräilyä harrastanut missään porukassa enkä näköjään voi alkaakaan. En viihdy lastentarhassa, jossa säännöt muuttuvat päivän ja ryhmän mukaan.

Minä ajan enimmäkseen yksin, pitääkseni hauskaa ja siinä ohella kuntoillakseni. Kaupungilla morjenstelen tuttuja ja muita nojapyöräilijöitä. Maantiellä kaikkia. Usein myös vastaavat, mistähän johtuu...?

Nojapyörän kanssa näkee muutenkin keskimääräistä enemmän iloisia kanssakulkijoita. ;-)

Ines
20.07.2011, 12.49
sunnuntaina Ristiinasta Pellosniemelle ajanut maantiepyöräilijä taisi jopa säikähtää kun ME (kaksi maasturipolkijaa) tervehdimme...Ristiinan "kylillä" sauvoja fillarin kanssa kuskaillut reipas pyöräilijä TERVEHTI :)

stiplu
20.07.2011, 14.12
Ajelin pe-ma elämäni ekan pidemmän retken (Hki-Hämeenlinna-Pälkäne-Lammi-Pulkkilanharju-Lahti-Hki). En ota morjenstelua niin vakavasti mutta ainahan se mukavalta tuntuu kun joku alan harrastaja noteeraa meikäläisen hitaanpuoleisen kulun tullessaan vastaan tositoimissa :)

Kalustoni vaan ei välttämättä tosipyöräilijöissä herätä ihailua... Pyöränä kun on Cressun hybridi ja nokalla Lidlistä ostettu pyöräviileälaukku + "Retki"-makuupussi ;) Paitanakin pääasiassa kulahtunut t-paita, tietysti kelistä riippuen mitä milloinkin yllä on, ja kyllä pyöräilyshortsitkin on mutta viileämmällä niiden päällä voi olla tavalliset lötköhousut.

No kahtena ekana päivänä kelit olikin sen verran heikot että paljon ei pyöräilijöitä näkynyt. Riihimäen jälkeen tihkusateessa tuli kyllä joku iloinen veikko vastaan joka hymyillen morjensti. Pyöränsä tosin oli vähän erikoisempi, mitä kosteuden sumentamilta laseiltani näin, oliskohan ollut joku semmoinen taittopyörä tms.

Kun ilma parani matkan edetessä niin alkoi tietysti vilistelemään maantiepyöräilijöitäkin enempi asiallisissa releissään, ja kyllähän muutamalta ihan kunnon käpälän heilautus nousi, jokunen nyökkäsi ja ne jotka ei noteerannut näytti minusta enempi niin tosissaan lenkillä olevilta että tuskin edes huomasivat mikä siellä tien toisella puolella könysi eteenpäin. Eli tästä vetelin johtopäätöstä että liekö morjenstamattomuuteen syynä enempi se että on sen verran tiukka meno päällä että asian voi sivuuttaa. Ja en myöskään itse näissä tapauksissa tehnyt aloitetta koska näenhän minä että siinä tullaan hyvin, en halua häiritä.

Joku morjenstus oli höystetty kunnon virnistyksellä ("kyllä sä jaksat vielä, polje vaan"), mukavaa sekin ;). Yksi retkipyöräilijä lastissa tuli koko matkana vastaan, yllätyin hieman ettei enempää. Hän näytti ehkä aavistuksen hämmentyneeltä kun tein käpälä-aloitteen, mutta vastasi kyllä.

Oli muuten pisin päivämatka jonka ajoin tähän mennessä ikinä: Pulkkilanharjulta himaan 160 km. Retkikamat lastina, vastatuuleen enimmäkseen. Seuraavana päivänä tiesin polkeneeni, väsytti mutta oli kyllä hyvä olo.

Vanhapuuma
20.07.2011, 21.36
Terve. Minä vähän avaudun kun kiristelee. Ja tämä liittyy tervehtimiseen, jos jaksatte lukea numeroidut kohdat loppuun asti.

1) Meikäläisen raamit on lätkänpeluun jäljiltä seuraavanlaiset: iso perse, leveät hartiat, kädet, reidet ja pohkeet. Punttia on tehty liikaa. Ja harjoittelu on lopetettu 5-6 vuotta sitten, joten pientä (vielä varsin lievää) jutilaa on havaittavissa. En siis näytä mäkimieheltä.
2) Olen ostanut jo autuaan tietämättömänä pyöräilykoodistosta kaiken maailman Pro tour-tason joukkueiden sävy sävyyn sopivia vermeitä. Koska ne olivat mielestäni hienoja, hyväntuntuisia pyöräillessä ja samalla suhteellisen halpojakin.
3) En harjoittele Touria, Giroa, Vueltaa, klassikkoja, SM-kilpailuja tai muita vastavia varten. Minusta maantiepyöräily on vain todella mukavaa, ja kovin erilaista toiseen rakastamaani lajiin, jääkiekkoon, verrattuna. Se pitää kuntoa hyvin yllä ja mikä parasta, maisemat vaihtuvat tiuhaan tahtiin.
4) Vertaan vielä lätkänpeluuseen, koska se nyt vain sattuu olemaan se laji, jota olen jopa tosissanikin hetken aikaa pelannut. Myönnän kyllä, että pienellä ylimielisellä otteella itsekin harrastesarjoissa pelaan. Mutta kyse ei kuitenkan ole siitä, ettenkö voisi olla kohtelias ja huomaavainen kaukalossa huonompaakin pelaajaa kohtaan. Puhumattakaan siitä, että arvottaisin kavereita niiden varusteiden mukaan; monesti noilla myöhällä iällä aloittaneilla lätkästelijöillä on jopa paremmat varusteet kuin minun vanhat tiimivermeeni.
5) Nyt kun käyn pyöräilemässä pääkaupunkiseudulla ympäriinsä, jotkut maantiejantterit tuntevat selvästi suurta vastahakoisuutta nostaa sitä kättä ylös, kun itse taas tervehdin kaikkia käppyräsarvia. Koska se on minusta kohteliasta ja mukavaa.
6) Ja ei, en ole sheivannut sääri-, käsi-, parta- tai välilihakarvojani - etenkään playoff-partaani en aja.
7) Ehkä olen herkkähipiäinen, voipi olla, mutta onko se ny niin nöpönnuukaa, jos pikkuisen viitsisi nostaa sitä kapeata kättä?
8) Vai olinko se vain minä?

Kiitos ja anteeksi.

Eepu
20.07.2011, 22.05
Nyt tuli hengenheimolainen sieltä. Upeaa, meidän pitäisi perustaa isojenmiesten pyöräily clubi jossa takaliston koko, vyötärö ja hartijaleveys asetettaisiin pääsyvaatimuksiin rajojen muodostuttua.

Meikäläinen muistuttaa eniten ehkä entistä DDR:n kiekonheittäjää, vatsa, tuo Unkarilaisten sananlaskujen parasta antia "Vatsaton mies on kuin taivas ilman tähtiä". Punttia on tosiaan vedetty, monikohan tältä foorumilta on vetänyt maasta 250kg, penkiltä 167.5Kg ja kyykännyt 275kg. Täällä on yksi.

Itä minussa on tehnyt minut jo Äitini kohdussa raskasluisen, alle 18 vuotiaana painoin jo yli 100Kg vaikka mahaa ei ollut juuri ollenkaan napalinjaa edempänä. Fillarointi on kuitenkin elämääkin isompaa minun maailmassani, seurasin pyöräilyä jo kauan ennen Eurosportia ja tietokoneita, radiosta ja lehdistä. Rakkaimpia muistoja ovat Jukka Pakkasen asiantuntevat radio-ohjelmat ja paljon paljon muuta.

Raakaa meninkiä on kun isot miehet polkevat, siinä hiki haisee ja perse pärisee, siitä on leikki kaukana. Karvoja on täälläkin ja Nalleksi minua on sanottu jo koulupoikana yläasteesta lähtien, mitä innokkaammin niitä ajaa sen enemmän ne kukoistavat.

ristopee
20.07.2011, 22.10
Nyt tuli hengenheimolainen sieltä.

Nyt anteeksi en ymmärtänyt, eikö sinullekaan maantiepyöräilijät moikkaa vaikka sukkistelet tiimivarusteissa karvasilla jaloilla?

Vanhapuuma
20.07.2011, 22.14
Niin ja siis todettakoon, että tässä kävi tunnepöyristyksissä sillä tavalla, että otanta tuosta tervehtimisestä oli tältä illalta, pauttiarallaa 20% morjesti. Yleensä kyllä morjestellaan, ja näille suuret propsit, että tällaistakin todellista amatööriä viitsitään huomioida.

Ja oho, ihan noin isojen miesten klubiin en kyllä varmaan minäkään pääse, mutta jos saan kutsun kääpiökokoisena leveänä miehenä, otan kyllä sen vastaan.

Eepu
20.07.2011, 22.21
No vaikka ajan Hybridilla ilman lokareita ja lukkopolkimilla, shortsit jalassa ei nakkirenkaiden ohjaamosta oikein käsi nouse. Kypärä on päässä ja paidan seljässä lukoo notta Tunturi Test Team ihan oman tallin tuotteena.

Eepu
20.07.2011, 22.24
mutta jos saan kutsun kääpiökokoisena leveänä miehenä, otan kyllä sen vastaan.

Hakemus käsitelty ja Vanhapuuma on nyt Isojen Miesten Kuntoclubin jäsen.

ppikkupe
20.07.2011, 22.51
7) Ehkä olen herkkähipiäinen, voipi olla, mutta onko se ny niin nöpönnuukaa, jos pikkuisen viitsisi nostaa sitä kapeata kättä?

Minä en todellakaan voi esittää asiantuntijaa pyöräilyasioissa, mutta jos yleisen elämänkokemuksen pohjalta jotain sanoisin, niin kyllä juro suomalainenkin tervehtii takaisin - jopa tuiki tuntematonta - jos häntä itseään ensin reippaasti tervehtii.

Yleensähän asiat, joista ei ole parempaa tietoa, tulee pääteltyä itselleen negatiivisimman vaihtoehdon kautta. Jos joku katsoo kadulla hiukan sinun suuntaan ja nauraa, niin hänhän nauraa sinulle eikä suinkaan juuri lopettamalleen kännypuhelulle. Jos vastaan tullut kanssafillaristi ei tervehdi, niin sehän johtuu siitä, että hän katsoo sinua ylen eikä suinkaan siitä, että kun katse on suunnattu noin 15 metriä eturenkaan etupuolelle, niin hän ei sinua vain huomannut.

Minä en jaksa uskoa, että maantiefillaristeissa(kaan) olisi kuin korkeintaan häviävän pieni prosentti niitä, jotka tervehdyksen havaittuaan eivät siihen haluaisi vastata. Itse uskon, että suurimmassa osassa tapauksia sitä kanssafillaristia ei vain huomata. Itsekin meinasin tänään keilata poron (sekä kännykkään puhuvan laidasta laitaan seilaavan rullaluistelijan), joka jolkotteli vieläpä samalla puolen tietä kuin minä. Ylämäen jälkeen tuijottelin synkeänä eturengasta ja kiroilin itsekseni paskaa lihaskuntoa. Onneksi poro huomasi ensin, säikähti ja väisti.

MTBwannabe
20.07.2011, 23.09
Aina tervehdin mutta harvoin saan vastinetta. Tänään joku juntti Kangasalantiellä Valkeakosken päässä katsoi ihmeissään kun tervehdin. Ei puhettakaan vastineesta, lienee ollut liian kiireinen hitaasta etenemisestään huolimatta :rolleyes:

Vanhapuuma
20.07.2011, 23.19
Minä en jaksa uskoa, että maantiefillaristeissa(kaan) olisi kuin korkeintaan häviävän pieni prosentti niitä, jotka tervehdyksen havaittuaan eivät siihen haluaisi vastata. Itse uskon, että suurimmassa osassa tapauksia sitä kanssafillaristia ei vain huomata. Itsekin meinasin tänään keilata poron (sekä kännykkään puhuvan laidasta laitaan seilaavan rullaluistelijan), joka jolkotteli vieläpä samalla puolen tietä kuin minä. Ylämäen jälkeen tuijottelin synkeänä eturengasta ja kiroilin itsekseni paskaa lihaskuntoa. Onneksi poro huomasi ensin, säikähti ja väisti.

Toki varmasti näinkin, mutta kyllä niitäkin löytyy, jotka selvästi katsovat sinuun, itse nostaa ensin käden, ja sitten herrasmiehet kääntävät päänsä, vailla mitään aikomusta nostaa kättä. Tasaisella. Ei kovassa vauhdissa. Nää on tosi tärkeitä asioita. Soitin äitille ja sieltä tuli sitten lohdutuksen sanaa. Tein lopulta itselleni maitopullamössöä, kyllä helepotti.

Morjestiko se poro sinua? Jos ei, meikä ei anna sillekään yhtään propseja - ihme poro.

HannaM
20.07.2011, 23.24
Mulla ei ole mitään tiimiasua, mutta ihan hyvät peruspyöräkamat: kypärä, ajolasit, pyöräilyhousut jne. eli näytän harrastelijapyöräilijältä, joka olenkin. Jostain syystä ehkä yksi pyöräilijä on tervehtinyt mua tänä kesänä Turun seudulla. No ei sinänsä mikään yllätys, olen asunut 13 vuotta Turussa ja tiedän turkulaiset...

Jiiaa
20.07.2011, 23.35
Mulla ei ole mitään tiimiasua, mutta ihan hyvät peruspyöräkamat: kypärä, ajolasit, pyöräilyhousut jne. eli näytän harrastelijapyöräilijältä, joka olenkin. Jostain syystä ehkä yksi pyöräilijä on tervehtinyt mua tänä kesänä Turun seudulla. No ei sinänsä mikään yllätys, olen asunut 13 vuotta Turussa ja tiedän turkulaiset...

Kun itse kysyy ja itse vastaa niin ei voi olla väärässä :)

ppikkupe
20.07.2011, 23.37
Morjestiko se poro sinua? Jos ei, meikä ei anna sillekään yhtään propseja - ihme poro.

Ei. Mulkas ja näytti per*että kun menin ohi.

samooja
20.07.2011, 23.58
Nyt hei, rakkautta peliin jengi!

Pregasina
21.07.2011, 00.25

Joo no samaa mietin tänään kun poljin tänään maasturillani tiimi vermeissä Raisiosta Naantaliin ja takaisin. sukkiksia maantierasseillaan tuli vastaan aika taajaan tahtiin ehkäpä noin 10 yhteensä. Kaikki menivät urpona ohitse vaan moikkaamatta. Itse Raisiossa 20 vuotta asuneena mutta sittenmmin evakossa Tampereella olevana moikkauksissa on selvä ero. Tampereella saa tassua hieman helpommin, vaikka olisi kyse ns. MTB vs. Road moikkaaminen.

Tosin viimeviikolla poljin taasen pidemmän reissun kohti Rymättylää. kummasti Naantalin jälkeen alkoikin tulemaan oikein urakalla moikkauksia autotien toiselta laidalta. Ei tainnut montaa pyörää ilman moikkausta ajaa ohi. Ilmeisestikin kun citystä lähdetään ulos niin sitten lähtee tassu helpommin.

Nunnu
21.07.2011, 01.44
Voi olla harha kuvitelmaa, mutta tuntuu kyllä et mitä kalliimpi pyörä ja hienommat ajovermeet, sen vähäisempää on takaisin moikkaus. Mutta tänään oli kyllä vallan mukava yllätys kun pyörittelin loivaa ylämäkeä hiki hatussa ja vastaan tuli kolme miestä ja kaukaa jo hymyilivät ja heiluttivat tervehdystään. kyllähän tuollanen nostaa heti lenkki fiilistä :) sinnikäästi kättä pystyyn jatkossakin!

pena57
21.07.2011, 08.06
Mä vähä ihmettelin, kun luin tota HannaM:in kommenttia, kun mua on yleensä aina moikattu, kun oon itte ensin moikannu :). Mulla on yleensä ollu "Team Lidl"-asu päällä, ja iso vatta roikkuu jossain polkimien alapuolella, ni ettei se moikkaaminen ainaka pyöräilijän ulkonäöstä voi olla kiinni, tai sitten ne on moikannu armosta, ku on kattonu, et mikä reppana toikin on.

Kun luin sitte Preqasinan kommenttia, niin voipi ollakin totta, että vasta Turun ulkopuolella saa moikata.

Täällä Naantalin suunnalla ainakin moikkaillaan ihan hyvin, tossa toissaillalla moikkasin piruuttani kaikkia, jotka pyörällä tuli vastaan. Melkein kaikki moikkas takaisin, taisi vaan yhdeltä kaverilta jäädä vastaamatta, kun sillä oli muuta puuhaa muovikassiensa kanssa .. Noi Rengastien kiertäjät yleisesti moikkaa kans, taitaa nostaa yleisesti moikkaustasoa, kun ollaan lomalla.

Vanhapuuma
21.07.2011, 08.16
Auh tunnen pistoksen: eli oho, meikäkin on ollut ilmeisesti MTB-ketjuilijoille tyly, kun en ole niitä moikannut, ainakaan ekana. Rajauksen ulkopuolelle jääneet, koska näin olen olettanut asian menevän (käppyräsarvet morjenstelee käppyräsarvia, maastoilijat maastoilijoita jne.), ja toisekseen, koska jos alan kaikkia pyöräilijöitä morjestaan niin eihän sitä siinä muuta ehdi enää tehdä (vai onko pyöräilyssä tarkoitus muuta tehdäkään?). Mutta aina jos käpälä on noussut toisella pystyyn, heitän kyllä ilmaveivin saman tien. Joskus ollut lähellä se Nupenkin ilmaveivi.

Aina ei toinen huomaa, ja jos toinen tulee vastaan vaikka tempofillarilla selvästi maailmanennätystä poljettaessa tai ylämäessä kun vetää putkelta, ymmärrän kyllä poikkeukset.

rahi
21.07.2011, 09.21
Voi olla harha kuvitelmaa, mutta tuntuu kyllä et mitä kalliimpi pyörä ja hienommat ajovermeet, sen vähäisempää on takaisin moikkaus. Mutta tänään oli kyllä vallan mukava yllätys kun pyörittelin loivaa ylämäkeä hiki hatussa ja vastaan tuli kolme miestä ja kaukaa jo hymyilivät ja heiluttivat tervehdystään. kyllähän tuollanen nostaa heti lenkki fiilistä :) sinnikäästi kättä pystyyn jatkossakin!

Tän mäkin olen huomannut, eli kun rupeaa kuiturunkoa tai kalliimpaa vaikka bianchia tulemaan niin sitten vedetään täysillä ohi tai muuten vaan näytetään nöösille miten sitä oikein pyöräillään ja oikeilla kamoilla. Sillähän ei ole mitään väliä että joku ajaa oman budjetin ja kunnon rajoissa ja tervehtii kanssapyöräilijöitä.

ppikkupe
21.07.2011, 10.56
Tän mäkin olen huomannut, eli kun rupeaa kuiturunkoa tai kalliimpaa vaikka bianchia tulemaan niin sitten vedetään täysillä ohi tai muuten vaan näytetään nöösille miten sitä oikein pyöräillään ja oikeilla kamoilla.

Ehkä he ovat oikeasti aktiiveja eivätkä vain pyöräilijöitä? Ymmärrän hyvin, ettei aktiiviurheilijalla riitä suorituksensa aikana, jollainen myös pelkkä treenikin on, huomio mihinkään muuhun kuin omaan suoritukseensa ja oman kehon tarkkailuun.

Samahan se on lajissa kuin lajissa. Yritäpä mennä treenien aikaan huiskuttelemaan kentän, radan tai ladun varrelle, niin korkeintaan tulee huoltaja ajamaan sinut pois. Treenien jälkeen tai vapaalla tilanne on taas täysin eri.

Mutta en kiellä, etteikö olisi mahdollisuus sillekin, että tervehtimättäjättäjät olisivat vain huonoille tavoille oppineita harrastajia.

VesaP
21.07.2011, 11.00
Tän mäkin olen huomannut, eli kun rupeaa kuiturunkoa tai kalliimpaa vaikka bianchia tulemaan niin sitten vedetään täysillä ohi tai muuten vaan näytetään nöösille miten sitä oikein pyöräillään ja oikeilla kamoilla.

Mulla on kuiturunko ja "kalliit" trikoot mut morjestan silti vastaantulijoita ja jopa niitä ohitettavia joiden ohi pääsen joskus poikkeuksellisesti jopa ajamaan.

Vahvistaako poikkeus siis säännön? :D

Tassu
21.07.2011, 11.44
mut morjestan silti vastaantulijoita ja jopa niitä ohitettavia joiden ohi pääsen joskus poikkeuksellisesti jopa ajamaan.
Kyllä, varsinkin silloin kun mennään fiksillä ohi.:)

lekator
21.07.2011, 11.57
Oon nyt kevään kesän aikana ajanu 1300km maantie ja maastovehkeillä. Maastossa moikkaa kaikki ja vielä sanoo jotain, tosin se törmääminenkin on paljon harvinaisempaa. Maantiellä ajelen seuran asu päällä ja suurin osa samannäkösistä heeboista moikkaa yleensä sormilla. Mutta niinhän minäkin taidan moikata vaan sellasia VOMPIN näkösiä pyöräilijöitä. Ehkä siinä kokee jotain yhteenkuuluvaisuutta toisin kuin jonkun tavis pyöräilijän kanssa.
Ite kun aikanaan prätkällä ajeli, kaikki moikkas, mutta pyöräkanta on jo niin iso, että tuskin enää on mielekästä moikkelehtia. Syksyllä kun vaihtoi autoon, niin eka ajopäivä lapanen nousi vahingossa tuulilasin takaa.

lekator
21.07.2011, 11.59
Ai niin ja eilen kotitiellä oli 2 herraa vanhemmilla kilpureilla pysähtyneeneä, niin toki hiljensin ja kysyin, että "ongelmia" ja yksi heebo toissapäivänä jäi ajelemaan rinnalle ja juttelemaan kotimatkalla. Ihan kiva. Mutta kertaakaan kukaan ei ole kysynyt rengastöissä oleessa, että tarviitko apua. Outoa!

Eepu
21.07.2011, 12.30
Yksi ryhmä on ylitse muiden, kaikki Kärriä vetävät nostavat lapasta poikkeuksetta. Kerran jopa ihan Uber ulkomaalaisen näköinen heppu joka ajeli keltaisella yhdistelmällä ja vaunun päälle oli viritetty alankomaiden lippu, pysähtyi ja jaoimme kärrimiesten kuulumiset keskinkertaisella Englannillamme.

Hänen matkansa oli kohti Lappia ja käsivartta, sieltä Norjaa alas Tanskaan ja isonbeltin yli takaisin kotikontuja kohti. Siinä oli todellinen matkamies. Paikkakunnan läpi menee alkukesästä melko paljon ulkolaisia suomenkiertäjiä, jokainen raskaasti kuormattu nostaa mieluusti lapasta. Olen jopa saanut saattaa muutaman paikalliselle leirintäalueelle.

rolle72
21.07.2011, 12.55
Edelleen ihmetyttää harmaapartaisten herrojen tankoon naulatut kädet. Mitä harmaampi, sitä varmemmin ei moikkaa takaisin.