Näytä tavallinen näkymä : Pyöräilijöiden tervehtiminen
Sivut :
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
[
12]
Firlefanz
09.05.2022, 15.22
^ No joo, voisin kuvitella että tälle ihmistyypille on luonteenomaista tämän tietynlaisen epäsosiaalisuuden ohella myös se että heillä on tavallista suurempi tarve huomauttaa ja opastaa niitä jotka heidän mielestään rikkovat sääntöjä joita he itse katsovat aina noudattavansa.
Yksi näistä tervehtimättömistä, mutta minulle pariltakin eri ladulta tutuksi tulleista hiihtoniiloista osoittautui puhekykyiseksi kun hiihdin äärimmäisen vähäliikenteisellä ladulla täysin näköesteetöntä pätkää väärään suuntaan. Olin kyllä hypännyt pois pertsaladulta heti hänet reilun viidenkymmenen metrin päässä nähtyäni, mutta säännöt ovat sääntöjä-...
Firlefanz
09.05.2022, 15.24
.
Mut ei tää normaliissa kaupungin liikennevirrassa tai kelveillä vastaantulevat tuo mulle semmoista tilanteen merkityksellisyyden tuntua, että alkaisin sen kummemmin noteeraamaan.
Mutta kukin halujensa ja tuntemustensa mukaan.
Missä sä olet semmoisia fillaristeja tässä ketjussa luullut näkeväsi tai elävässä elämässä kohdannut?!:seko:
^ No joo, voisin kuvitella että tälle ihmistyypille on luonteenomaista tämän tietynlaisen epäsosiaalisuuden ohella myös se että heillä on tavallista suurempi tarve huomauttaa ja opastaa niitä jotka heidän mielestään rikkovat sääntöjä joita he itse katsovat aina noudattavansa.
Mä en tajunnut tästä yhtään mitään? (..tietynlaisen epäsosiaalisuuden ohella...) No, whatever.
Lähinnä mun pointtini oli se, että me kaikki kai koetaan eri asioista eri tavalla. Minä omallani, satuinpahan nyt vaan räpeltämään tekstin muotoon sen näkökulmani. On huono, Ok.
Firlefanz
09.05.2022, 16.26
Mä en tajunnut tästä yhtään mitään? (..tietynlaisen epäsosiaalisuuden ohella...) No, whatever.
Normaali-ihminen kykenee lukemaan kirjoitetun kontekstissaan (kuten me hienostelijat sanomme) eikä siihen tässäkään tapauksessa olisi vaadittu kuin se että on lukenut pari edellistä viestiä. Ja jos ei ole ja kirjoitettu vaikuttaa käsittämättämältä tai "No, whatever" -kommenttia anovalta, normaali-ihmiselle kenties tulee mieleen että kirjoitetun ymmärtääkseen pitäisi mennä vähän taaksepäin ja tarittaessa lukea uudelleen.
Olin juuri kuvannut iloisesti teretiviä ja juttelemaan rupeavia hiihtäjiä "selvästi ylisosiaalisiksi" joten "tietynlainen epäsosiaalisuus" oli mielestäni melko sopiva ilmaus käytettäväksi ikään kuin skaalan toista päätä edustavia kuvaamaan. Vaikka on tai pitäisi olla päivänselvää että hiihtoniilo on yhtä vähän epäsosiaalinen kuin hymynaama kädenheiluttelija ylisosiaalinen.
Lähinnä mun pointtini oli se, että me kaikki kai koetaan eri asioista eri tavalla. Minä omallani, satuinpahan nyt vaan räpeltämään tekstin muotoon sen näkökulmani. On huono, Ok.
Voisin sanoa että sun pointtisi oli niin itsestään selvä ettei sitä olisi tarvinnut esittää. Mutta eiväthän minunkaan pointtini aina niin tähdellisiä ole tai edes tuo keskusteluun mitään uutta tai selvennä jotain selventämistä vaativaa asiaa:rolleyes:
Mutta kun menit lisäämään sen "Mutta kukin halujensa ja tuntemustensa mukaan.", nin en osannut olla ymmärtämättä että todella olet siinä käsityksessä että tässäkin ketjussa on esiintynyt fillaristeja joille - toisin kuin sinulle - "normaliissa kaupungin liikennevirrassa tai kelveillä vastaantulevat" tuovat "semmoista tilanteen merkityksellisyyden tuntua" että he tuntevat halua "noteerata" se tervehtimällä vastaantulevia.
Tämä oli minusta kerrassaan käsittämätön ja yhtään mihinkään muuhun kuin omiin kuvitelmiin perustuva käsitys. Siksi kysymys. (Ja, joo, luin kommentin uudelleen, mutta en löytänyt toista tapaa tulkita sanomaasi.)
No, sellaista sattuu. Mutta väärinkäsitysten ja -ymmärrysten yli päästään - ainakin normaali-ihmisten kesken:cool:
Poluilla tulee moikattua ja pari sanaakin voi vaihtaa, jos tilanne on siihen sopiva. Kadulla moikkaan, jos joku moikkaa ensin. Itse asiassa en edes toivo, että porukkaa alkaisi moikkaamaan aktiivisesti, koska sitten siihen alkaa itsekin ja pitää aina olla kohteliaana lapa ojossa, ettei vaikuta mulkulta. Sitten siinä lapa ojossa ja hymy korviin vedettynä tulee vastaan se true spandexisetä, joka vilkaisee sua nopsaan ja katsoo eri suuntaan vain tyhjentääkseen räät nenästään. Siinä sitten roikut lapa ojossa ja tunnet itsesi pikkaisen hölmöksi.
Itse joskus prätkäpuolelle tympäännyin tuohon moikkailuun, kun siinä oli vähän samanlaista koulukunta ja kastijakoa olemassa. Katumopot moikkaa katumopoja, kustomit kustomeja ja matkamopot matkamiehiä ja sitten jotenkin helvetin oudosti sekaisin riippuen kuskeista ja kuun ja tähtien asennosta. Jossain vaiheessa lopetin oma-aloitteisen moikkailun ja aloin vain moikkaamaan kohteliaasti takaisin jos toinen teki aloitteen. Aloin keskittyä itse ajamiseen ja maisemien ihailuun mustien goretex-hanskojen sijaan.
callahan
10.05.2022, 09.37
Aikamoista keskustelua tervehtimisestä. Onneks ei tarvi ite paljo funtsia moisia, maantiepyöräilyä viides vuosi pyörähtää käyntiin ja viime kesänä aloin heti keskustan kelvialueelta päästyä moikkaa kaikki fillaristeja :) kelvillä moikkaan vaan kippurasarvisilla ajavia. Muutamia kummastuneita katseita toki nähty mut hällä väli, usein ne moikkaa takas. Aika vähän kyllä näkee pyöräilijöitä lähtee sit vaikka vesilahteen tai valkeakoskelle päin. Joitain toki, kai noi tampereen fillaristit ajelee eri aikaan tai suuntaan. Ihan hyväkin, en oo niitten tiellisinä ;)
Eilen ajoin Itäväylän viertä läskillä ja vastaan tuli kolme maantiepyöräilijää. Kaikilla meillä nousi lapa. Kiitos siitä.
Firlefanz
14.05.2022, 09.50
^ Tuliko vastaan kolmen iloisen maantiepyöräilijän ryhmä vai kolme maantiepyöräilijää? Jos viimeksi mainittu, prosentti on ollut hyvä - ja uskaltaisin veikata syyksi siihen että eilisen kaltaisessa kuurosateisessa säässä tai muuten olosuhteissa joissa niin sanotusti pehmeämmät harrastajat jäävät kotiin tai kääntyvät takaisin syntyy usein tietynlaista pyörätyypit ja pyöräilijäfakitkin ylittävää yhteenkuuluvuuden tunnetta.
Parhaimmillaan tai absurdeimmillaan minulle on käynyt niin että talvea enteilevässä syyssäässä jossa jo ripotteli eikä isompikaan sade ollut kaukana minua on tervehtinyt yksinäinen golfpelaaja:D Eihän siihen voinut muuta kuin vastata iloisella kädenheilautuksella!
PS Tärkein jäi kertomatta. tervehditkö itse ensimmäisenä vai vastasit kun tervehdittiin (tai ei et vain itse ennättänyt)?
^ Ryhmä, ja tervehdin ensin.
telipyörä
20.06.2022, 09.17
Tarantino tervehtii paparazzia
https://images1.ynet.co.il/PicServer5/2022/06/19/11509247/1150918801000100650976no.jpg
KalleHermanni
20.06.2022, 10.07
Aikamoista keskustelua tervehtimisestä. Onneks ei tarvi ite paljo funtsia moisia, maantiepyöräilyä viides vuosi pyörähtää käyntiin ja viime kesänä aloin heti keskustan kelvialueelta päästyä moikkaa kaikki fillaristeja
Viidestoista kausi käynnissä ja moikkaan takaisin, jos huvittaa. En aina ja kaikille. Sellaisille ujosti pikkurilliä kahvalta nostavalle tuskin koskaan, kun en välttämättä tuollaista elettä edes havaitse. Enkä loukkaannu siitä että joku vastaantuleva keskittyy ajamiseen eikä käsienheilutteluun.
Melko turhaa jankkaamista tämäkin. Ihan kuin eräiden itsetuntoa satuttaisi pahasti kun heitä ei tervehditä tienreunalla.
Kommentoin tuonne aiemmin, ettei maastopyörällä polkevaa noin viisikymppistä naista moikkaa kukaan. Testasin siis keväällä huvikseni, miten käy, jos tällaisena kaikkia tervehtii. Johtuu se sitten ajokista tai sen varusteista tai ajajan vaatetuksesta, sukupuolesta tai iästä, niin takaisin ei tervehditty, ja se on ihan hyvä, sopii mulle.
Jotenkin jopa toivon, että sama meno jatkuu, jos päätän ostaa vielä toisen fillarin tämän maastopyörän oheen. Tällä ajelen mielikseni poluilla, mutta oon nyt alkanut haaveilla paremmin hiekkateille ja maantielle sopivasta pyörästä ja mua on alkanut melkein hirvittää, että mitä jos vastaantulijoilta alkaakin tulla tervehdyksiä pelkästään siksi, että pyörässä onkin kippurasarvet, jollaisia mulla ei ole ollut ikinä missään fillarissa. Kippurasarvisen pyörän hankkimiseen mulla on muutenkin aika korkea kynnys kun ei niistä ole mitään kokemusta, eikä tervehdityksi tulemisen ”pelko” sitä ainakaan madalla. ;) – Koska en ole mikään oikea pyöräilijä vaan vain joku, tai oikeammin ei kukaan, joka tykkää pyöräillä. Olen sellainen, jolle joku voisi varmaan sanoa, että ”väärin pyöräilty”.
Huom. kommentti kirjoitettu ns. kieli poskessa, ei pidä liian vakavasti ottaa.
Goomikko
20.06.2022, 14.17
Miksi tuntemattomille pyöräilijöille pitäisi morjestaa. Ihan sama jos autoilijat morjestaisivat toisilleen.
Miksi tuntemattomille pyöräilijöille pitäisi morjestaa. Ihan sama jos autoilijat morjestaisivat toisilleen.Enhän tervehdi kahvinkeitintäkään. https://yle.fi/uutiset/3-10169119
Miksi tuntemattomille pyöräilijöille pitäisi morjestaa. Ihan sama jos autoilijat morjestaisivat toisilleen.
Minusta pyöräilijöiden moikkaileminen luo positiivista yhteisöllisyyttä samaan tapaan kuin vaikkapa motoristitien ja veneilijöiden moikkailu. Mielestäni perushyvään käyttäytymiseen myös kuuluu se, että jos minulle moikataan, moikkaan takaisin.
Kenenkään ei toki tarvitse moikkailla - ei aktiivisena eikä passiivisena osapuolena - jos sen syystä tai toisesta kokee rasittavaksi, vaivaannuttavaksi tai joksikin muuksi eikä siitä myöskään tarvitse ottaa itseensä, mikäli joku ei moikkaa takaisin. Onhan sitä niitäkin, joille naapureiden moikkailukin on täysin vieras ajatus ja useimmiten se(kin) kertoo enemmän niistä ei moikkailijoista kuin heidän naapureistaan.
KalleHermanni
20.06.2022, 14.49
Juuen, enkä vastaantulevia Volkkarikuskejakaan, vaikka itsekin ajan sellaisella. Miksi pitäisi? Ihan vaan siksi, että koska mulla on ja koska sulla on, että me ollaan vähän niinkun samikset, kuulutaan samaan jengiin ja salaseuraan?
Tuolla maalla sitten alkuperäisasukkaat on lapa pystyssä kaikille vastaantuleville autoille. Ne jotka ei ole, on kesälomalaisia muualta.
callahan
20.06.2022, 14.51
Enhän tervehdi kahvinkeitintäkään. https://yle.fi/uutiset/3-10169119
"En tervehdi bussikuskia, enhän tervehdi aamulla kahvinkeitinkään."
Kai ton typerän sutkauksen joku oli möläyttänyt toimittajalle. Ärsyttääkseni kirjoitin möläyttänyt ;)
PS. Hiven kyllä ihmetyttää jos nimimerkki Harmaata kukaan tervehtinyt, yleensä ees joku kohteliaisuudesta tekee vastatervehdyksen. Niin ja jos toinen tulee vastaan 2 numeroisella tiellä, vaikkei se kovin leveä olekkaan niin ei siinä tervehtimistilanteessa ehdi edes mun hitaalla nopeudella katsomaan tarkkaan onko kyseseessä minkä ikäinen tai sukupuolinen fillaristi. Mieli noissa helposti sen tepposen tekee malliin "ne piti mua vanhana äijänä tms, siksi ei tervehditty" Ja uudellamaalla nyt mulkkua porukkaa muutenkin ajo ne millä laitteella hyvänsä!
Se piti vielä lisätä, että sanattoman viestinnän vaikutus on vahva ja useimmiten siihen, että tekeekö mieli moikata vaiko eikö, vaikuttaa paljon enemmän vastaantulijan ”otsaluun asento” kuin pyörä tai vaatetus tai mikään muukaan ikään, sukupuoleen tai ulkoiseen olemukseen vaikuttava asia.
Se piti vielä lisätä, että sanattoman viestinnän vaikutus on vahva ja useimmiten siihen, että tekeekö mieli moikata vaiko eikö, vaikuttaa paljon enemmän vastaantulijan ”otsaluun asento” kuin pyörä tai vaatetus tai mikään muukaan ikään, sukupuoleen tai ulkoiseen olemukseen vaikuttava asia.
Puhumattakaan otsaluussa sijaitsevasta ulokkeesta ja sen pituudesta.
Itse en koskaan moikkaile vastaantuleville pyöräilijöille, en koe tarpeelliseksi. Sen sijaan naapureille morjestan.
Mä kyllä säännöllisen epäsäännöllisesti tervehdin. Ja yleensä vastaankin, jos vain huomaan ajoissa.
Ei kenenkään ole pakko tervehtiä, mutta eipä siitä haittaakaan ole. Kyllä mä tervehdin jalan metsässä liikkuessa vastaantulijoitakin, vaikken Mannerheimintiellä jalkakäytävällä jokaista kättele ja kuulumisia kysele.
PS. Hiven kyllä ihmetyttää jos nimimerkki Harmaata kukaan tervehtinyt, yleensä ees joku kohteliaisuudesta tekee vastatervehdyksen.
Eihän se vaadi muuta kuin että on ihan omissa ajatuksissaan omaan ajoon keskittyneenä niin, ettei edes huomaa – tai huomaa niin myöhään, ettei enää ehdi tervehtiä. Ei siinä välttämättä ollut kellään kyse kohteliaisuuden puutteesta. Ehkä mä olen nimimerkkini veroinen, ei kukaan mua huomaa. ;)
Hyvin voin kuvitella, että itse olen usein mietteissäni tai keskittyneenä niin, etten edes tajua jonkun moikanneen. Vastaan mahdolliseen tervehdykseen ilman muuta, jos sellaisen huomaan ja ehdin ajoissa reagoida.
Juha Lehtinen
21.06.2022, 12.19
Aikaisemmin olen tervehtinyt varsin usein mutta tämä vuosi on menty niin että ainoastaan tuttuja tervehdin. Jos joku heilauttaa kättä niin tervehdin ja jos joku tuijottaa niin tuijotan vaikkapa takaisin jos sitä haluaa. Ei haittaa.
Kyllä ne moikkauksen perimmäiset syyt on siellä kuskin korvien välissä, ihan sama mikä stonga.
Goomikko
22.06.2022, 23.47
Te joiden mielestä toista tuntematonta pyöräilijää pitää morestaa niin pitääkö kaikkia ja joka paikassa morjestaa. Taajamassahan pyöräilijöitä voi parhaimmillaan tulla 10 metrin välein vastaa. Kaikillekko pitää morjestaa. Tietysti mummot ja papat ilahtuisi kun heitä tervehtisi mutta voi siinä myös saada hullun pyöräilijän maineen.
Te joiden mielestä toista tuntematonta pyöräilijää pitää morestaa ...
Kenen mielestä pitää?
Te joiden mielestä toista tuntematonta pyöräilijää pitää morestaa niin pitääkö kaikkia ja joka paikassa morjestaa. Taajamassahan pyöräilijöitä voi parhaimmillaan tulla 10 metrin välein vastaa. Kaikillekko pitää morjestaa. Tietysti mummot ja papat ilahtuisi kun heitä tervehtisi mutta voi siinä myös saada hullun pyöräilijän maineen.
Ei tarvitse morjestaa, kuin Kehä 3 ulkopuolella pyöräileviä kypärällisiä kippurasarvia.
Firlefanz
23.06.2022, 09.18
En olisi ikinä osannut kuvitella miten suuri ja pään kummallisilla kehää kiertävillä ajatuksilla täyttävä asia pyöräilijöiden tervehtiminen voikaan olla niille jotka eivät tervehdi!
KalleHermanni
23.06.2022, 10.40
En olisi ikinä osannut kuvitella miten suuri ja pään kummallisilla kehää kiertävillä ajatuksilla täyttävä asia pyöräilijöiden tervehtiminen voikaan olla niille jotka eivät tervehdi!
Isompi ongelma tämä näyttää olevan niille alemmuuskompleksia kokeville, jotka kokevat jäävänsä jostain paitsi, kun se vastaantuleva ei ole käsi pystyssä.
Mikä hänestä tekee urpoa eniten? Se että tervehtii sinua, se että raahaa jalkaansa vai se että kävelee. Olisi mukava yksilökäyttäytymsen tutkimuskohde.
Firlefanz
23.06.2022, 11.51
Urpolla ymmärretään ihmistä, joka ei tiedä eikä tunne tapoja miten pitää olla, tehdä, käyttäytyä, pukeutua jne. Eli tommi2:a tervehtineestä kävelijästä teki "urpon" (lainausmerkit tommi2:n) se. ettei hän tiennyt ettei kävelijöiden kuulu tervehtiä pyöräilijöitä. (Siis joidenkin kuviteltujen sääntöjen tai vakiintuneen paikallisen tapakulttuurin mukaan.)
Itse olen joskus tervehtinyt muitakin liikkujia silloin
- kun aika ja paikka ovat sellaisia ettei muita ihmisiä juuri odottaisi kohtaavansa tai
- kun niin sanotusti naama on käynyt tutuksi, koska on kohdattu useamman kerran samoihin aikoihin ja/tai samalla paikalla tai
- yksinkertaisesti silloin kun tervehtimättä jättäminen eli niin sanotusti pään kääntäminen toiseen suuntaan tai äkillinen kiinnostus jotain mittarilukemaa kohtaan olisi ollut kertaluokkaa tyhmempi ratkaisu kun ollaan jo selvästi nähty toinen toisemme ja katsekontaktikin saatu vaikka vain vahingossa.
Ja joo: jotkut näistä ovat ruvenneet tervehtimään ensimmäisenä, kun on nähty uudelleen:cool:
Goomikko
23.06.2022, 13.10
Kenen mielestä pitää?
Löydän varmaan itse heidät jos luet tätä viestiketjua hieman enemmän.
Firlefanz
23.06.2022, 13.42
Löydän varmaan itse heidät jos luet tätä viestiketjua hieman enemmän.
Ei heitä <piip> löydä muut kuin ne joiden keskeinen elämänsisältö ja minäkuvan tärkeä rakenne-elementti on se etteivät he tervehdi tuntemattomia.
Oatmeal Stout
23.06.2022, 14.15
Ei heitä <piip> löydä muut kuin ne joiden keskeinen elämänsisältö ja minäkuvan tärkeä rakenne-elementti on se etteivät he tervehdi tuntemattomia.
Tuo selittää sen, miksi täysikäiset miespyöräilijät pyrkivät tervehtimään alaikäisiä naispyöräilijöitä mahdollisimman pitkään ja hartaasti.
Firlefanz
23.06.2022, 14.45
^ Quoi??!!
Oatmeal Stout
23.06.2022, 18.00
^Yrittävät varmasti laajentaa elämänsisältöä ja saattaa avaramman minäkuvan rakentaminen mahdollistaaksen tuntemattomiin miehiin tutustumisen.
callahan
05.07.2022, 20.19
Taasen hyvällä prosentilla sain vastatervehdyksiä. Ykx suoratanko sekä reppuselässä pyöräilijä miinusta. Vastaavasti puoli kasin pintaan mantereentien alussa koskenkylään päin joku nainen tervehti myös vastaan. (ei kisu tai sit hän on leppynyt) Oli kyllä, vai sanottaisko eri ikäsarjassa pyöräilevä. :)
Juuttaanmoinen blosis, lisäks liki oli kastuminenkin.
SuccessFactor
21.10.2022, 21.08
Mix fättiskuskeja ei oikein moikkaa ketkään muut kuin muut fättiksellä ajelijat? Kesällä kun veteli kireissä trikoissa grävelillä niin sai olla lapa ojossa jatkuvasti, mutta nyt ei vahingossakaan succistelijat tai vitjamunatkaan ole huomaavinaan kun tulevat vastaan :(
SuccessFactor
21.10.2022, 22.16
^Ihan mielenkiinnosta kysyn että minkä sortin pyöräilijä on vitjamuna? Salaa toki toivon etten kuulu tuohon lokeroon :D
Noin vuoteen 2000 ajoittuva freerider, löysissä 3/4 shortseissa. Nykyään taitaa lähin vastine olla enskakuski. Söpöjä toki kaikki <3
Mix fättiskuskeja ei oikein moikkaa ketkään muut kuin muut fättiksellä ajelijat? (
Kun maantiepyörällä kaupunkialueen ulkopuolella näen fätin asfaltti siirtymällä niin moikkaan, säälistä, näyttää niin raskaalta, heh.
Kerran kesällä kokeilin maantiepyörälenkillä moikata kaikkia. Maantiepyöräilijät moikkas melkein kaikki takaisin. Muut melkein poikkeuksetta eivät joko huomanneet/noteranneet tai sitten ilme oli O.
No mitäs toi pienempi kuin kolme tarkoittaa?
3/4 On kauheet (vain sandaalit puuttuu kuvan tyypiltä):
https://i.imgur.com/DCfJuhg.jpg
Nämä sopii miehekkäälle miehelle:
https://i.imgur.com/MNoECFf.jpg
SuccessFactor
22.10.2022, 10.50
Taitaa johtua vaan kateellisuudesta. Eivät kehtaa myöntää itselleen että haluaisivat itsekin sellaisilla ajella, mutta eivät pinnallisina muodin orjina kehtaa.
SuccessFactor
22.10.2022, 11.18
Toisaalta kolikon kääntöpuolena fättismoikkailussa erityisesti talvella on se, että jos toinen läskikuski sattuu tulemaan vastaan, alkaa julmettu rupattelu. Ei ketään kiinnosta nastakokeilut, litkutukset tai valitukset siitä miten sähköjonnet sutii polut hajalle kapeilla renkaillaan. Moikataan vaan ja jatketaan matkaa! Enjoy the freedoms!
K.Kuronen
22.10.2022, 12.14
3/4 On kauheet (vain sandaalit puuttuu kuvan tyypiltä):
https://i.imgur.com/DCfJuhg.jpg
Nämä sopii miehekkäälle miehelle:
https://i.imgur.com/MNoECFf.jpg
Alemman kuvan heppu on keikari ja täysin tyylitön. Ylemmän kuvan sällille NOFX:n huppari, humalatila ja festareille melskaamaan!
Morjenstelen vaihtelevasti. Aina maantiepyöräilijöitä, satunnaisesti maastopyöräilijöitä, läskipyöräilijöitä ja sähköpyöräilijöitä en koskaan.
Keskusteluun ajautuminen, vaikka kavereidenkin kanssa lenkillä on turhauttavaa. Yleensäkin rupattelu selvinpäin on ajan hukkaa.
Yleensäkin rupattelu selvinpäin on ajan hukkaa.
Juurikin näin! Harvinaisen selväpäisesti sanottu.
Juurikin näin! Harvinaisen selväpäisesti sanottu.
Selvinpäin keskustelun dynaaminen liikkumavara on rajoittunutta ja siten kahlitsevaa.
SuccessFactor
22.10.2022, 13.15
Tämä on myös hyvä syy jättää morottamatta kaikkia niin riski joutua jututetuksi pienenee.
Kyl moikkaaminen on jees, mut puhumaan jääminen todellakaan ei. Jösses.
läskipyöräilijöitä ja sähköpyöräilijöitä en koskaan.
Sähkisturistit ymmärrän, mut mitä vikaa läskeissä?
Kyl moikkaaminen on jees, mut puhumaan jääminen todellakaan ei. Jösses.
Sähkisturistit ymmärrän, mut mitä vikaa läskeissä?
Ei läskipyöräilijöissä ole mitään vikaa, mutta on pyöräilynä niin kaukana siitä mitä itse harrastan, että morjenstan ainoastaan takaisin, jos tekee aloitteen. Vastaan toki sähköpyöräilijänkin tervehdykseen.
Selvinpäin suomalainen on änkyrä, pahanttuulinen, epäkohtelias, mutta annapa kun pieni nousuhumala, kohtelias, puhelias, hyväntuulinen.
Kahvipöytäkeskustelussa olen sanonut ettei meikäläistä pitäisi päästää rattiinkaan selvin päin.
Koheltaja
22.10.2022, 13.54
Eniten on tullut moikkauksia yksin tai parin kanssa ajavalta sarvipyörilijältä joka on yllätys kun ajan sähkömaasturilla, joskus saatan nyökätä takaisin, usein en, koska fokus on ajamisessa eikä sosiaalisuudessa, pyöräily on mulle omaa aikaa ja mahdollisuus syrjäytyä hetkeksi muulta maailmalta.
Vielä kummallisempaa on että pitkiä katseita ja hymyjä on tullut usein oletetuilta naispyöräilijöiltä, ehkä olen sen verran säälittävän näköinen setämies sähkömaasturin sarvissa että he olettavat hymyn ja pitkän katseen antavan lisää motivaatiota pyörän kanssa punnertamiseen...
Juha Lehtinen
22.10.2022, 13.56
Keskusteluun ajautuminen, vaikka kavereidenkin kanssa lenkillä on turhauttavaa. Yleensäkin rupattelu selvinpäin on ajan hukkaa.
Ismo Leikolalla on aika hyvä stand-up aihe tuosta keskusteluun ajautumisesta. Kun erehtyy keskustelemaan jonkun kanssa niin siitä ei meinaa tulla loppua.
https://www.youtube.com/watch?v=6HPpA5HD9Co
Koheltaja
22.10.2022, 16.44
^^Kaukana kloonista, lähempänä perinteistä tankavaaran travolttaa.
Mua ei tervehdi kukaan, kerran eräs näytti nyökäyttävän päätään, nyökäytin takaisin. Ehkä hän kuitenkin rentoutti vain niskojaan.
Kerran liikennevaloissa oli herra pysähtynyt punaisiin ja ajattelin pysähtyä hänen taakseen, mutta oli sen verran leveä kohta ja pysähdyin viereen. Alkoi herralta armoton pulputus omasta teräspyörästään. Mulla on alumiinirunkoinen eli käsitin kuuluvani täysin eri kastiin (alempaan). Onneksi valot vaihtuivat vihreäksi ja päästiin matkaan. Minun ei tarvinnut tietenkään suomalaiseen tapaan tarvinnut sanoa mitään. Olinhan selvinpäin. Jälkeenpäin jäin miettimään, olikohan teräspyörän omistajan puheessa hieman ulkomaan aksenttia.
Tänään Hki - Espoon kepu - Reitti 2000 - Hki soralenkillä joka ikinen lukuisista vastaan tulleistä pyöräilijöistä tervehti, samoin kuin oletettavasti tämä (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?63187-Maunulan-Vantaankosken-Hakunilan-ja-Kuninkaanmäen-vapaat-ja-riippumattomat-yhteisle&p=3181276#post3181276) seurue Pirttimäen kahvilan terassilla. Muutenkin oli hyvän mielen lenkki.
Minhä...hik... thervhehdin khaikkia....
https://www.cyclemiles.co.uk/wp-content/uploads/2014/10/prod-gift-ahearn-hip-flask-in-cage-500px3-wr.jpgMiten mä onnistuin tavaamaan pyörän nimeksi Hedarine...
Mitenhän tuollaisella sporttijuomapullolla loppumatka sujuu?
Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla
Mulla on kypärärrremmi niin löysällä, että morjestan muita vitnesss-pyöräilijöitä nostamalla kypärää.
Mulla on remmin tilalla kuminauha ja sen alla äänitorvi, nostan kypärää ja päästän sen irti jolloin se kolahtaa päähän ja kuuluu Trööt-ääni.
Itselläni on remmi, vahvalla soljella varustettuna, jos näen henkilön, joka edes etäisesti vaikuttaa pyöräilijältä, niin otan remmin ja sidon jalkani toisiinsa.
Miksi?
Siksi, että korvalääkärinä toimiva ystäväni kehoitti vaikuttavien henkilöiden kääntyvän hänen puoleensa.
SuccessFactor
23.10.2022, 16.53
Mua ei tervehdi kukaan, kerran eräs näytti nyökäyttävän päätään, nyökäytin takaisin. Ehkä hän kuitenkin rentoutti vain niskojaan.
Mä moikkaan varmasti! (mutta en jää jutulle)
PS. tunsin kyllä oloni vallan esineellistetyksi kun kevään korvalla hurauttelin grävelillä ylämäessä sähkismaasturilla liikkeellä olleen naisoletetun ohitse! Oikein tuntui miten taakse jääneen silmät porautuivat takamukseen. Läskillä taas kun ajelee, niin selvästi muiden kiinnostus on enemmän muhkeissa kumeissa kuskin sijaan. Läskeillä seksismiä vastaan!
Läskeissä on sekin hyvä puoli, kun ne kuuluu hyvin kun tulee esimerkiksi takaa. Kumit pitävät ääntä. En tosin tiedä onko se tietty rengastus mikä pitää ääntä vai ovatko kaikki äänekkäitä.
F. Kotlerburg
23.10.2022, 19.25
Morjestan takaisin jos joku morjestaa. Harvemmin ensin. Jää jotenkin pöljä olo jos toinen vetää vaan kyrpä otsassa eteenpäin reagoimatta morjestukseen. Näitä on nykyään yhä enemmän maastossakin. 10v sitten kaikki morjesteli.
Koheltaja
23.10.2022, 19.40
Jää jotenkin pöljä olo jos toinen vetää vaan kyrpä otsassa eteenpäin reagoimatta morjestukseen.
Pyöräily on mun omaa aikaa milloin haluan syrjäytyä kaikesta sosiaalisesta kanssakäymisestä vieraiden henkilöiden osalta, eikä siinä ole kyrvällä mitään tekemistä.
F. Kotlerburg
23.10.2022, 20.01
Pyöräily on mun omaa aikaa milloin haluan syrjäytyä kaikesta sosiaalisesta kanssakäymisestä vieraiden henkilöiden osalta, eikä siinä ole kyrvällä mitään tekemistä.
Okei olet ilmeisesti niitä, jotka luulee omistavansa polut ja muita ei ole olemassa kun jyrätään menemään ja oletetaan muiden väistävän. Samalla voi unohtaa normaalit käytöstavat kun vietää sitä omaa aikaa. Jos tuollaista omaa aikaa pitää saada viettää ilman minkäänlaisia kontakteja niin kannattaa mennä johonkin missä ei ole muita ihmisiä lähimaillakaan.
Okei olet ilmeisesti niitä, jotka luulee omistavansa polut ja muita ei ole olemassa kun jyrätään menemään ja oletetaan muiden väistävän. Samalla voi unohtaa normaalit käytöstavat kun vietää sitä omaa aikaa. Jos tuollaista omaa aikaa pitää saada viettää ilman minkäänlaisia kontakteja niin kannattaa mennä johonkin missä ei ole muita ihmisiä lähimaillakaan.Ai jos ei moikkaa, niin on automaattisesti mul**u?
En minäkään aina muista moikkaa takas. Olen siis (kelvien) mul**u.
Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla
Koheltaja
24.10.2022, 06.48
Okei olet ilmeisesti niitä, jotka luulee omistavansa polut ja muita ei ole olemassa kun jyrätään menemään ja oletetaan muiden väistävän. Samalla voi unohtaa normaalit käytöstavat kun vietää sitä omaa aikaa. Jos tuollaista omaa aikaa pitää saada viettää ilman minkäänlaisia kontakteja niin kannattaa mennä johonkin missä ei ole muita ihmisiä lähimaillakaan.
Mitä sä oikein horiset?
Ensin väität että ne jotka ei moikkaa takaisin ajaa kyrpä otsassa, seuraava väittämä on että jyrätään muiden yli välittämättä kenestäkään, ei myöskään ole käytöstapoja eikä kontakteja ulkopuolisiin.
Kannattaisiko nyt ihan ensimmäisenä tehdä oman mielen itsetutkiskelua siitä miksi sinulle tulee pöljä olo jos joku ei moikkaa takaisin.
Mulla on päivittäin riittävästi sosiaalisia kontakteja ja yksin pyöräily on vastakohta tälle, eikä silloin fokus ole tuntemattomien moikkaaminen.
F. Kotlerburg
24.10.2022, 08.07
Mitä sä oikein horiset?
Ensin väität että ne jotka ei moikkaa takaisin ajaa kyrpä otsassa, seuraava väittämä on että jyrätään muiden yli välittämättä kenestäkään, ei myöskään ole käytöstapoja eikä kontakteja ulkopuolisiin.
Kannattaisiko nyt ihan ensimmäisenä tehdä oman mielen itsetutkiskelua siitä miksi sinulle tulee pöljä olo jos joku ei moikkaa takaisin.
Mulla on päivittäin riittävästi sosiaalisia kontakteja ja yksin pyöräily on vastakohta tälle, eikä silloin fokus ole tuntemattomien moikkaaminen.Omien havaintojen mukaan nämä jotka ei vastaa tervehdykseen eivät myöskään omaa käytöstapoja vaan poluilla ajetaan vauhdilla kohti naama peruslukemilla ja ei tehdä elettäkään minkäänlaiseen tilanantamiseen (ilmeisesti se olisi sosiaalinen kontakti), ei kiitetä, ei pyydetä tietä jos tullaan takaa vaan ajetaan melkein päälle eli ei käytöstapoja, kun ei ilmeisesti kyetä fokusoitumaan ja vietetään omaa aikaa. Minusta tervehdykseen vastaaminen oli se tuttu tai tuntematon ei vaadi mitään fokusta.
Kannattaisiko tehdä itsetutkimusta miksi yksinkertaiset ja normaalit käytöstavat vaatii pyöräilessä erityistä fokusta.
Koheltaja
24.10.2022, 09.53
Morjensta poteroon ja kättä lippaan kaikille vastaantuljoille :)
Pikkukundi fillarilla vastaantullessaan moikkas, moikkasin takaisin.
Pikku kundit usein moikkaa pyörälle, itse yleensä moikkaan enkä ota nokkiini jos toinen ei...
https://i.postimg.cc/rm2rFMFP/waveback.jpg
J.Andrrsn
22.05.2023, 17.51
Kyllä sitä alkaa ainakin työmatka-ajossa väistämättäkin samoja vastaantulijoita tervehtimään, kun viikosta ja kuukaudesta toiseen törmää samoilla kohdin.
Ja sitten on ihan ihmeissään, jos ei tulekaan vastaan joku kerta[emoji1]
Lähetetty minun Nokia G22 laitteesta Tapatalkilla
Lenkillä yleensä aina moikkaan, aika yleistä "alan ihmisten" keskuudessa täälläpäin.
Pataässä
23.05.2023, 13.58
En moikkaile. Muuten ei saisi muuta tehdäkkään kuin moikkailla täällä päin. Ymmärrän rekkapenat, karavaanarit, moottoripyöräilijät, mutta fillaroinnissa en ihan. Yleensä kiitän kun kellonsoiton jälkeen ihminen siirtyy oikeaan reunaan ja antaa tietä.
Kaikki eivät ole Facebookissa ja joillekin Facebook on punainen vaate, mutta tässä eräs näkemys otsikon aiheeseen:
https://www.facebook.com/reel/128949490199628
(Niille, jotka eivät maantiepyöräilyä seuraa: Rick Zabel on kolmannen polven pro, joka ajaa Israel - Premier Tech -joukkueessa.)
Tänään Meltsi-Pilvijärvi-Meltsi -reitillä moikkasin juurikaan valehtelematta yli kolmeakymmentä kanssapyöräilijää. Olisiko se jotenkin niin, että kelvillä näkee tulijat hyvissä ajoin ja käyrältä tangolta on helppo morjestaa vain oikaisemalla sormia. Maastossa usein se vastaantulija tulee kirjaimellisesti puskista ja moikkaaminenkin vaatii käden irrottamista tangosta.
Täällä meidän takametissä jos sattuu pyöräilijän näkemään niin toistaiseksi joka kerta on pysähdytty juttelemaan, näin ei ihan joka viikko/kuukausi tapahdu ;)
Ite morjestan vain pyöriä, rakastan niitä.
Pyöräilijät herättää liikaa tunteita, vältän morjestamisia selvin päin.
SuccessFactor
14.08.2023, 20.18
Tänään Meltsi-Pilvijärvi-Meltsi -reitillä moikkasin juurikaan valehtelematta yli kolmeakymmentä kanssapyöräilijää. Olisiko se jotenkin niin, että kelvillä näkee tulijat hyvissä ajoin ja käyrältä tangolta on helppo morjestaa vain oikaisemalla sormia. Maastossa usein se vastaantulija tulee kirjaimellisesti puskista ja moikkaaminenkin vaatii käden irrottamista tangosta.
Eipä oo maastossa koskaan tullut moikattua vastaantulijaa kättä irroittamalla, vaan molemminpuolisella moromorolla, tai jos single trackilla tulee vastaan (kuten keskuspuiston reitillä kävi viime viikolla useamman kerran), kiitetään sitä osapuolta joka pysähtyy antamaan toiselle tietä.
The flying Chocobo
16.08.2023, 11.59
Tässä viime viikolla tuli tehtyä havianto, että kyllä ne vaatteet on aika ratkaiseva tekijä tervehditäänkö (edes takaisin). Tilanne oli sellainen että olin ajamassa viimeistä satasta 300:n lenkistä. Olin liikkeellä tavanomaisin brevettivarustein, maantiepyörä ja hiukan tavaraa satulaputkeen kiinnitettynä. Koska paluupuoliskolla oli aika reippaita sadekuuroja, vetäisin ylle (pyöräilyyn sopivat) sadevehkeet ja sitten kuuron tauottua riisuin ne taas pois. Tämä toistui useamman kerran, eikä ollut mieleeni, mutta oli pakko toimia sillä en halunnut totaalisesti kastua. Joka kerta kun ajoin sadevehkeet päällä niin tervehtiminen jotakuinkin loppui kun taas ilman niitä suunnilleen kaikki tervehti takaisin. Pelkät sadehousut oli lähempänä kokoasua asian suhteen. Eli jos ei näytä ulkoisesti 'vakavasti otettavalta, eli nimenomaan nopeuteen panostavalta, pyöräilijältä' niin tervehdykset sivuutetaan. Toki meikäläinen varmasti aika retkipyöräilijän oloinen olikin kun oli oikein 28milliset kumitkin alla...
Heh.. Mä pyöräilen tennisshortseissa, rikkinäisissä lenkkareissa ja varustelekan t-paidassa, ei hanskoja. Mut en olekkaan oikea pyöräilijä.
K.Kuronen
20.08.2023, 07.00
...Eli jos ei näytä ulkoisesti 'vakavasti otettavalta, eli nimenomaan nopeuteen panostavalta, pyöräilijältä' niin tervehdykset sivuutetaan. Toki meikäläinen varmasti aika retkipyöräilijän oloinen olikin kun oli oikein 28milliset kumitkin alla...
Tästä on myös kevyttä havaintoa: jos ajan matalana, kädet vahvasti koukussa, nälkäinen katse tiukasti eteen ja olkapäät pulleina, niin tervehtiminen on yleisempää, kuin jos ajaisin kädet suorina ja reidet velttoina, laiska katse silmissä.
Toisaalta näin se on: minä tervehdin myös helpommin toista harrastajaa, enkä työmatkalla yleensä kovin morjenstele, vaikka alla on tervehtimiseen käypäistä kalustoa. Tulkintaa helpottaa vaatetus ja meininki pyörän päällä: että on otetta ja osaamista.
Eikö tässä koko tervehtimisjutussa kuitenkin ole kyse siitä, että pyöräilyn harrastajat tapaavat tervehtiä toisiaan ja siinä mielessä on täysin ymmärrettävää, että pitää olla jotain ulkoisia tunnusmerkkejä, joista vastaantulevan henkilön voi arvella olevan pyöräilyn harrastaja. Mulle sellaisia tunnusmerkkejä on esimerkiksi pyörä, vaatetus, kengät, kypärän käyttö jne, jne. Kengät esimerkiksi kertoo jo jotain: varsinkaan nykyisen gg-pyöräbuumin myötä ei ihan helposti tule tervehdittyä lenkkareissa käyrätankoisella pyörällä ajavaa, mutta esimerkiksi farkkushortseissa, t-paidassa ja pyöräilykengissä polkevia lähettejä ja wannabe look a likeja kyllä moikkaan yleensä. Moikkaan myös aina pyöräretkeilijöitä ja bikepackaajia heidän vaatetuksestan riippumatta.
Ei ole edes odotusarvon mukaista, että jokaista vastaantulevaa polkupyörällä liikkuvaa henkilöä tervehdittäsiin, joten siinä mielessä tuollaiset ”en olekaan oikea pyöräilijä” -tyyppiset kommentit on ihan turhia. Ja tässä on siis kyse tilanteesta, jossa itse olen aktiivinen osapuoli. Jos minulle moikataan, niin riippumatta moikkaajan olemuksesta moikkaan aina takas, mikäli tilanne vaan on sellainen, että moikkaaminen on mahdollista ja jos havaitsen moikkaamisen ajoissa. Joskus yksin polkiessa, sitä voi olla niin omassa kuplassaan ajatuksineen, että moikkauksia ei vaan huomaa tai niihin ei ehdi reagoida ajoissa.
Jos olen itse aktiivinen osapuoli, niin mulle pääsääntöisesti moikataan takaisin, vaikka olisin liikkeellä työmatkavarustuksessa ja ajoittain myös vaikka en moikkaisi itse ensin. Jonkin verran tuolla kyllä tuntuu olevan (yleensä seura-asuissa polkevia) maantie(kilpa?)pyöräilijöitä, jotka eivät ehkä moikkaile edes takaisin vaikka itse olisin liikkeellä lenkkivarustuksessa.
Tänään nostin käteni vaakasuoraan vilkun merkiksi kun olin kääntymässä ja vastaan tuleva pyöräiljä tervehti. No ei haittaa, saa sitä tervehtiä.
En yleensä selvinpäin tervehdi.
Mutta tuolla maaseudulla kaikki morjestaa ja ovat iloisia.
Olenkin alkanut nostamaan vasenta kulmakarvaa millinverran merkiksi siitä että olen yksi muitten joukossa.
Tampereen seudulla lähinnä maantiepyöräilijät tervehtivät toisiaan, muut sitten vähemmän.
Il ciclista di Roine
10.05.2025, 21.41
Ajelin autolla autotapahtumaan Alankomaille pitkää reittiä, 17 ulkomaan alueella Euroopassa huhti-toukokuun vaihteessa 2025 (6534 km).
Suurimmat sävärit oli aamiaisella suur-Pariisin alueella vappuaamuna (muuten, ranskalainen hot.aamiainen on tosi pelkistetty), kun menin hissille ja takaisin huoneelleni. Vastaan tuli naiskaksikko 30 vuotta minua nuorempia. He tervehtivät kuuluvasti BONJOUR.
Vitsit, mikä ihana hetki. Ihan lovena (sydän-sydän-sydän !!) Siis tulla huomatuksi, tämä on se pointti.
Nimenomaan tämän Fillari-foorumin keskustelun päätelmänä aloin itse tervehtimään muita alan pyöräilyharrastajia. Suomessa on vaan niin vaikeaa tällainen peruskäytöksen toteutus. En voi ymmärtää, miten vaikeaa on niin monelle työpaikallani TERVEHTIÄ aamulla, kun nähdään toisemme. Itse olen antanut periksi naamoille, jotka eivät voi terveydystäni kuitata (suru :-w)
Onko maantiepyöräilyssä ohittaessa sallittua tervehtiä pienellä käden nostolla vai onko tämä jonkinlainen provokaatio tai kutsu tulla peesiin?
Sattui nimittäin sunnuntailenkillä kaksi viikkoa sitten Pohjois-Porvoossa seuraavaa: Virtaalan kohdalla näköpiiriin tuli edessä kevyesti pyörittelevä ja rauhallisesti etenevä maantiepyöräilijä. Jatkoin omaa vauhtiani, suunta vastatuuleen, ja Tuorilan kohdalla saavutin hänet ja ohittaessani moikkasin (mielestäni ystävällisesti) nostamalla kättäni hieman. Eli ei mitään ylimääräistä viittoilua tai sen tyyppistä vilkuttelua että sinne jäit jne. No, siinä kävikin niin että takatutka alkoi laulaa ja tämä tyyppi lähtikin peesaamaan aivan lähituntumaan. Jatkoin omaa vauhtiani kahvoilta ajaen. Tavallaan ymmärsin häntä; vastatuuli kun puhalsi, niin oli mukava varmaan saada vähän vetoapua. Sitten hän painoikin ohi, eli tyypin vauhti kohosikin melkoisesti ja välittömästi ohituksen jälkeen hän kurvasi sivutielle, jonka varrella sattui olemaan kotini. Sinne suuntaan minunkin piti tietysti mennä, ja pyöräilijä katsoi hieman yllättyneen näköisenä taakseen kun kurvasinkin saman tien hänen peräänsä. Hänen vauhtinsa tottakai hidastui taas entiselleen. No, siinä sitten ajelin kiltisti kevyesti pyöritellen hänen takanaan kotiin asti ylämäkeä, enkä uskaltanut tehdä perinteistä reipasta loppuvetoa, koska mieleen tuli että vaikuttaisin jotenkin provosoivalta jos lähtisin uudestaan ohittamaan tätä Rapha-selkäistä maanteiden sankaria.
Tuo koukkaus sivutielle heti ohituksen jälkeen tuntui kummalliselta. Oma luuloni on, että häntä haittasi pelkkä ohitus eikä tervehtiminen, ja sen hän vain halusi kuitata. Mutta olisiko reaktio ollut sama ilman tervehtimistä?
Ja muuten heti seuraavalla lenkillä Askolassa saavutin jälleen erästä maantiepyöräilijää. Tällä kertaa edessä ajava Assoksen logolla merkitty mies katseli taakseen minua ajaessaan ylämäessä, ja samassa hänen vauhtinsa kohosi. Tästä reaktiosta tiesin edellisestä kerrasta viisastuneena, että ehkä ei kannata ohittaa jos ei halua ärsyttää, joten jäin jälleen pyörittelemään tämän miehen taakse. Onneksi hänkin sitten kääntyi pian sivutielle, niin sain taas rauhassa ajella omaa vauhtiani ilman pelkoa ohitettavan mahdollisesta temppuilusta.
Alussa esittämääni kysymystäni voisi jatkaa: jos tuon ensimmäisen peesailijan manööveri johtui siitä kimpaantumisesta että joku ohittaa, niin miten toimia niin että provosoitumista ei tapahtuisi ja kuitenkin voisi omaa vauhtiaan ajella? Pitääkö mennessä rauhoitella ohitettavaa puhumalla esimerkiksi jotenkin tähän tyyliin: “Oletpas kovakuntoisen näköinen kaveri, anteeksi että tällainen keski-ikäinen hintelä toimistotyöntekijä kehtaa ohittaa tuollaista maantiepyöräilyn alfaa, mutta minulla on täällä rungon sisällä piilotettuna pieni sähkömoottori, eli oikeasti ajan mopolla” jne.
Mielestäni en ajele mitenkään erityisen kovaa jos puhutaan maantievauhdeista, keskinopeudet oli noilla lenkeillä 30-31 km/h. Ja normaalisti tykkään jakaa vauhtini mahdollisimman tasaisesti ilman intervalleja, valiten mahdollisimman vähän liikennöityjä reittejä. Niin sikäli olisi kiva jos voisi mennä omaa vauhtiaan ilman jonkinlaista magneettivaikutusta muihin tai ainakin niin että osoittaisin että en ole kisailemassa tai muutenkaan liittymässä kenenkään ajoseuraan. Ehkä kohtaloni on vain hyväksyä se, että maantiepyöräilyssä ei saa ohittaa jos ei halua provosoida toista ja tulee vain valita entistäkin hiljaisempia teitä ja kellonaikoja lenkkeilyyn.
Voi olla että tapasit nollamotivaatio perskärpäsen.
Britanniassa ja Irlannissa kaikki rannoilla ja poluilla vastaantulijat tervehtii, jos ei niin ovat ulkolaisia. Useissa kulttuureissa tervehtiminen automaattista.
Alussa esittämääni kysymystäni voisi jatkaa: jos tuon ensimmäisen peesailijan manööveri johtui siitä kimpaantumisesta että joku ohittaa, niin miten toimia niin että provosoitumista ei tapahtuisi ja kuitenkin voisi omaa vauhtiaan ajella?
Ei noille mitään voi. Jatka ajeluasi kuten ennenkin. Noita piisaa vähän lajissa kun lajissa ja provosoitumiseksi riittää, että joku haluaa mennä kovempaa tai ei edes se vaan riittää, että joku muukin on harrastamassa samaa lajia siellä missä he.
No nyt on hengellistä mietintää.
Onkohan kaikkien aikojen pisin tappioraportti?
Kerrotko vielä miten pyöräilyvaatteiden merkki vaikuttaa tähän asiaan?
Hartsa69
26.05.2025, 09.40
Eikös se ole hyvä että herää foorumille useamman vuoden jälkeen. Noista ohituksista ei parane ottaa nokkiinsa oli sitten kyseessä autot tai ihmiset tai marsilaiset.
Juu, ei ihan heti osaa sanoa onko kirjoittaja pohtinut ja tulkinnut asioita ihan turhan pitkään ja syvällisesti vai liioitteleeko hän tietoisesti eli kauniisti tarkoituksella herätellä keskustelua tai vähemmän kauniisti trollatakseen.
Mutta joo, on olemassa fillaristeja, joissa takaa lähestyvä ja heidät mahdollisesti ohittava kanssapyöräilijä synnyttää erilaisia reaktioita. Jotkut lähtevät peesaamaan lupaa kysymättä tai edes mitään ilmoittamatta, jotkut parantavat vauhtiaan ja pyrkivät ohitukseen mahdollisimman pian tai jossain heille sopivassa paikassa. Mutta on myös pyöräilijöitä, jotka ihan oikeasti ajavat omaa lenkkiään, ja jotka siitä huolimatta saattavat takaa tulleen näkökulmasta näyttää edelliseen ryhmään kuuluvilta.
Jos nyt hetkeksi katson olevani pätevä ja oikeutettu antamaan kanssapyöräilijöille ohjeita tai isällisiä neuvoja, niin kehottaisin
(1) tervehtimään tai olemaan tervehtimättä (mutta siinäkin tapauksessa vastaamaan tervehdykseen) ihan oman luonteenlaatunsa ja pyöräilykulttuurinsa mukaan
(2) ajamaan omaa lenkkiään ja omaa tasaista tai vaihtelevaa vauhtiaan muista samalle tielle samaan aikaan osuneista sen kummemmin piittaamatta
(3) jättämään sikseen turhat pohdinnat siitä miten itse pitäisi tämmöisissä tilanteissa ajaa ja päättelyt tai tulkinnat siitä miksi joku kanssapyöräilijä ajaa niin kuin ajaa
(4) jatkamaan lenkkiä yhdessä silloin kun se sattuu sopimaan ja jos siihen näyttää kummallakin olevan halua ja kiinnostusta sillä kertaa olevan.
Onko maantiepyöräilyssä ohittaessa sallittua tervehtiä pienellä käden nostolla vai onko tämä jonkinlainen provokaatio tai kutsu tulla peesiin?
On sallittua. Ei ole.
Muuten: on erinomaisen tyylikästä tarjota peesausmahdollisuutta silloin kun itse ajaa tasavauhtista lenkkiä ja ohitettu näyttää siltä että olisi peesistä esimerkiksi vastatuulen tai edessäolevan tympäisevän tylsän tiepätkän vuoksi kiitollinen. Tai voi jopa ehdottaa vuorovetoa, jos se omaan lenkkispeksiin sopii.
Eikä tarvitse esittää mykkää siinä pelossa että kanssapyöräilijä joko jotenkin provosoituu siitä mitä sanoo tai tulkitsee sen kutsuksi ajaa loppulenkki kimpassa.
Kyllähän se tilanne, että jonkun selkä näkyy edellä, vaikuttaa omaankin vauhtiin niin että kiinnihän se on saatava.
Juu, ei ihan heti osaa sanoa onko kirjoittaja pohtinut ja tulkinnut asioita ihan turhan pitkään ja syvällisesti vai liioitteleeko hän tietoisesti eli kauniisti tarkoituksella herätellä keskustelua tai vähemmän kauniisti trollatakseen.
Mutta joo, on olemassa fillaristeja, joissa takaa lähestyvä ja heidät mahdollisesti ohittava kanssapyöräilijä synnyttää erilaisia reaktioita. Jotkut lähtevät peesaamaan lupaa kysymättä tai edes mitään ilmoittamatta, jotkut parantavat vauhtiaan ja pyrkivät ohitukseen mahdollisimman pian tai jossain heille sopivassa paikassa. Mutta on myös pyöräilijöitä, jotka ihan oikeasti ajavat omaa lenkkiään, ja jotka siitä huolimatta saattavat takaa tulleen näkökulmasta näyttää edelliseen ryhmään kuuluvilta.
Jos nyt hetkeksi katson olevani pätevä ja oikeutettu antamaan kanssapyöräilijöille ohjeita tai isällisiä neuvoja, niin kehottaisin
(1) tervehtimään tai olemaan tervehtimättä (mutta siinäkin tapauksessa vastaamaan tervehdykseen) ihan oman luonteenlaatunsa ja pyöräilykulttuurinsa mukaan
(2) ajamaan omaa lenkkiään ja omaa tasaista tai vaihtelevaa vauhtiaan muista samalle tielle samaan aikaan osuneista sen kummemmin piittaamatta
(3) jättämään sikseen turhat pohdinnat siitä miten itse pitäisi tämmöisissä tilanteissa ajaa ja päättelyt tai tulkinnat siitä miksi joku kanssapyöräilijä ajaa niin kuin ajaa
(4) jatkamaan lenkkiä yhdessä silloin kun se sattuu sopimaan ja jos siihen näyttää kummallakin olevan halua ja kiinnostusta sillä kertaa olevan.
Aamen. Olipahan hyvin kirjoitettu.
Noinhan se on. Kaikesta huolimatta noi pumppaajat on ärsyttäviä. Niin fillarilla kuin autollakin ajaessa. Se oman tasaisen vauhdin ajaminen kuitenkin häiriintyy joka ohituksesta.
Kyllähän se tilanne, että jonkun selkä näkyy edellä, vaikuttaa omaankin vauhtiin niin että kiinnihän se on saatava.
Tunnistan tämän ilmiön.
Se on vielä siitä petollinen että oma vauhti monesti paranee ilman että sitä itse huomaa. Rasitus kun ei välttämättä nouse yhtään yli sen oman normaalin (koska on jostain syystä sattunut ajamaan oman normaalinsa alarajalla).
Vähän samankaltainen juttu on myös, kun oma vauhti paranee ohituksen jälkeen. Tarkoitus ei välttämättä ole millään lailla pyrkiä ajamaan vähintään samaa vauhtia kuin ohittaja, mutta niin vain käy kun on ikään kuin herännyt. (Minulla itselläni tämä vauhdin paraneminen tapahtuu yleensä pyöritysnopeuden kasvamisena kohti yhdeksääkymmentä, koska myöhäissyntyisenä maantiepyöräilijänä kadenssini tahtoo vieläkin laskea, ellen kiinnitä siihen erityistä huomiota - tai saa edellä ajavan nätistä pyörityksestä potkua omaani...)
Noinhan se on. Kaikesta huolimatta noi pumppaajat on ärsyttäviä. Niin fillarilla kuin autollakin ajaessa. Se oman tasaisen vauhdin ajaminen kuitenkin häiriintyy joka ohituksesta.
Ajat liian hiljaa. Pitää opetella ajamaan nenähengityksellä niin kovaa, ettei pumppaajat häiritse. Ihan tmt:n perusteita.
Ajat liian hiljaa. Pitää opetella ajamaan nenähengityksellä niin kovaa, ettei pumppaajat häiritse. Ihan tmt:n perusteita.En harrasta tmt:tä, kun olen lenkillä.
Hääppönen
26.05.2025, 13.21
Tämä on ilmeisen vaikea asia. TMT=työmatkatempo. Töistä kotiin tai kotoa töihin. Lenkkiajelu ei kuulu mitenkään tähän maailmaan.
Siis ymmärtääkseni on soveliasta kysyä, voiko tulla peesiin? Siis jos ajat yksin. Aika idioottimaista tulla haamupeesiin, turvallisuusriski.
^^ Tuossa uskossa minäkin pitkään elin. Tosiasia kuitenkin on että jos ohittaja on TMT-kuski, olet auttamatta mukana TMT-kisassa. Silloinkin kun ohittaja ajaa viikonloppulenkkiään (eikä siis ole työmatkallaan).
Pitää osata ymmärtää ettei TMT ole asia, joka olisi normaalilla järkeilyllä määriteltävissä tai käsitettävissä!
Siis ymmärtääkseni on soveliasta kysyä, voiko tulla peesiin? Siis jos ajat yksin. Aika idioottimaista tulla haamupeesiin, turvallisuusriski.
Ei vain soveliasta vaan ainoa hyväksyttävä tapa.
(Mutta eihän tässä - sen enempää kuin edellisissä asiaa koskettaneissa keskusteluissakaan - ole ymmärtääkseni ollut sitä mieltä että minkäänlainen haamupeesaus olisi okei.)
Niin. Se on ihan turha huutaa "MÄ EN OLE MUKANA KISASSA" jos on jo hävinnyt.
Mutta se on ihan totta että ohitetuksi tuleminen syö miestä. Sehän tässä alkuperäisellä postaajallakin oli ongelmana. Koko loppu lenkki ja seuraava yö on mietitty elämän tarkoitusta.
Näkisin, että ainoa vaihtoehto on kehittää kuntoa, ettei noita ohituksia vaan enää pääse tapahtumaan. Tietysti voisi myös kokeilla erilaisia peilejä ja takatutkia. Nopeasti toimimalla ehtii ehkä kääntymään sivutielle.
maalinni
26.05.2025, 13.38
Mutta se on ihan totta että ohitetuksi tuleminen syö miestä. Sehän tässä alkuperäisellä postaajallakin oli ongelmana. Koko loppu lenkki ja seuraava yö on mietitty elämän tarkoitusta.
Näkisin, että ainoa vaihtoehto on kehittää kuntoa, ettei noita ohituksia vaan enää pääse tapahtumaan. Tietysti voisi myös kokeilla erilaisia peilejä ja takatutkia. Nopeasti toimimalla ehtii ehkä kääntymään sivutielle.
:D just näin.
Ite en osaa ottaa ressiä tuntemattomien ihmisten moikkaamisesta/moikkaamattomuusesta.
Hääppönen
26.05.2025, 14.18
^^ Tuossa uskossa minäkin pitkään elin. Tosiasia kuitenkin on että jos ohittaja on TMT-kuski, olet auttamatta mukana TMT-kisassa. Silloinkin kun ohittaja ajaa viikonloppulenkkiään (eikä siis ole työmatkallaan).
Pitää osata ymmärtää ettei TMT ole asia, joka olisi normaalilla järkeilyllä määriteltävissä tai käsitettävissä!
En elä vielä noin harhaisessa maailmassa. Odotetaan, kun vanhuus alkaa vaikuttamaan ajatustoimintaan...
Näkisin, että ainoa vaihtoehto on kehittää kuntoa, ettei noita ohituksia vaan enää pääse tapahtumaan. Tietysti voisi myös kokeilla erilaisia peilejä ja takatutkia. Nopeasti toimimalla ehtii ehkä kääntymään sivutielle.On kyllä rankkaa joillakin tämä harrastaminen.
Minä lähden tuonne tien päälle ajamaan, en tervehtimään.
No, tämän sanottuani totean samaan hengenvetoon, että kyllä minä yleensä tervehdin pienesti ja sievästi, siis käytännössä ojennan sormia. 98% kohteista ei kuitenkaan tervehdi takaisin. Mutta ootappa kun et itse moikkaa niin varmasti on se vastaantulija lapa pystyssä. Sitten on itsellä jotenkin olevinaan vähän pöljä olo.
Mutta ensimmäiseen lauseeseen palatakseni, en sinänsä kauheasti välitä mistään kanssakäymisistä tuolla tien päällä ja olisi parempi kun kaikki keskittyisivät vaan siihen oman eturenkaan/ajotietokoneen/reunaviivan tuijotteluun. Pahimpia on ne takaa rinnalle polkemaan jäävät jonninjoutavat höpöttelijät.
Täällä päin on melko useasti liikkeellä baikpäkkääjiä/retkipyöräilijöitä ja ulkoisesta habituksesta päätellen noin 95% heistä on ulkomaalaisia. Heille nostan ihan kunnolla peukkua pystyyn kohdatessa. Jospa tuolla eleellä ne päivän, ehkä viimeiset kilometrit ovat hieman kevyemmät. Mene ja tiedä.
Mä tykkään morjestaessa nostaa lapaa irti tangosta enkä vaa ujosti sormenpäitä ojennella. Pikkuisille pyöräilijöille vielä erityisvilkutukset.
Fillarijeti
27.05.2025, 08.59
Propyöräilijöiden töykeyttä selittää racefit: kapeat popot kivistää jalkateriä, ylikireät sukkikset munia ja kova hiilikuitu potkii perseelle. Nämä saattavat olla sandaaleissa ja lökäpöksyissä melkein tavallisia ihmisiä, ja monista ikä koulii niitä.
pumppaajat on ärsyttäviä..
Et ole intervalleista vielä kuullut? Tai että pitkälläkin pk-lenkillä monet haluavat tehdä pari lyhyttä vetoa?
On jokseenkin omahyväistä ja omaan napaan tuijottavaa alkaa pakottaa muita ihmisiä siihen omaan ainoaan maailmankatsomukseen, eli 100% tasaisen vauhdin pyöräilyyn. Kannattaa murtautua pois siitä, ja vetää sprintti aina silloin tällöin. Se on virkistävää :D
^Olen kuullut. Se on vaan jännä, että näillä pumppaajilla se intervallien tekemisen tarve alkaa silloin kun joku tulee ohi. Siihen asti se tasaisen vauhdin pyöräily kyllä piisaa. Se tasaisen vauhdin pyöräily alkaa myös taas heti kiinnostaa, kun huomaa, että ohittaja ajaa sen verran lujaa ettei perässä pysy.
Käsittääkseni en myöskään pakottanut ketään mihinkään. Olet ilmeisesti niitä jotka alkaa ajamaan kilpaa, jos joku lähestyy takaa, kun kolahti noin.
Tässä on kyllä aika hyvä pointti -voihan ne vedot tosiaan tehdä aivan toisaalla ja niin itsekin teen.
Tässä on kyllä aika hyvä pointti -voihan ne vedot tosiaan tehdä aivan toisaalla ja niin itsekin teen.
Missä toisaalla? Sillai ettei vaan satu häiritsemään ketään toista tyhjällä maantiellä?
On kyllä tosi ärsyttävää jos näkee tuolla jossain askolan takana ketään muita. Itse katson vaan metsään päin ja jos mennään samaan suuntaan, niin isken vauhdilla ohi toista kaistaa pitkin.
Niin ymmärsin, että puhuttiin ns pumppaajista jotka tekee vedon ja jää sitten siihen eteen hidastelemaan jne. Vai ymmärsinkö väärin?
Niin ymmärsin, että puhuttiin ns pumppaajista jotka tekee vedon ja jää sitten siihen eteen hidastelemaan jne. Vai ymmärsinkö väärin?
Ymmärsit aivan oikein. Ei noiden kohdalla mistään intervalleista treenimielessä ole kyse vaan pitää kuitata se ohitus, mutta jalka ei sitten riitäkään pitämään sitä vauhtia. Intervallit myös loppuu välittömästi, kun iskee sen verran leipää kampeen, että se intervallaaja jää. Tuota ei vaan huvittaisi tehdä, kun on suunnitellut pk-lenkin itseään varten ja sitten joku sankari alkaa pumppaileen siinä ees taas, kun ei kestä ohitetuksi tulemista.
No miten prkleessä se veto pitäisi tehdä? Hypätä ojaan palautuksen aikana?
Ymmärsit aivan oikein. Ei noiden kohdalla mistään intervalleista treenimielessä ole kyse vaan pitää kuitata se ohitus, mutta jalka ei sitten riitäkään pitämään sitä vauhtia. Intervallit myös loppuu välittömästi, kun iskee sen verran leipää kampeen, että se intervallaaja jää. Tuota ei vaan huvittaisi tehdä, kun on suunnitellut pk-lenkin itseään varten ja sitten joku sankari alkaa pumppaileen siinä ees taas, kun ei kestä ohitetuksi tulemista.
Tämä kyllä kuulostaa vain ihmisvihalta. Pää sekoaa, jos näkee muita liian läheltä oman lenkin aikana. Maantiet ovat tosiaan ahtaita paikkoja.
No kylläpä meni taas tunteisiin.
No ei kyllä. Ei vaa pysty käsittämään miksi tuollaisista jutuista pitää ottaa herneet nessuun. Mulla on oikeastaan aina tosi hyvä fiilis ajella ja nautin lenkeistä. Ei jaksa pahoittaa mieltä mistään.
Joskus käy vähän sääliksi niitä joilla sekoaa pää. Esim eilen oli taas parit prätkäkuskit, jotka kajahtivat täysin kun ajettiin frendin kanssa rinnakkain. Tuleekohan siellä prätkäkamojen alla niin kuuma vai eikö pärrällä pääse ohi?
Noita sekoavia motoristeja on näkynyt aiemminkin usein. Yksi kaatoi joku vuosi sitten toisen, yksin ajaneen kaverin, bembölen takana. Ajoi vaan kylkeen.
No kun tuo eteen kiihdyttely ja hidastelu sitten on useasti ihan tahallista kiusantekoa kun oma pää ei kestä, että tulee ohitetuksi. Treenisuunnitelmalla ei ole mitään tekemistä tuon kanssa. Hiihtoladulla sitä vastaavaa perseilyä vasta näkeekin.
xs2jammu
27.05.2025, 11.44
Mä tykkään morjestaessa nostaa lapaa irti tangosta enkä vaa ujosti sormenpäitä ojennella. Pikkuisille pyöräilijöille vielä erityisvilkutukset.
Tämä. Lisäksi täällä maalla tervehdin yleensä kaikkia vastaantulijoita olis sitten fillarilla tai kävellen.
Mulla on oikeastaan aina tosi hyvä fiilis ajella ja nautin lenkeistä. Ei jaksa pahoittaa mieltä mistään.
Juuri näin! Elämässä on jotain pielessä, jos muista ihmisistä hermostuu. Kannattaa ehkä vähän profiloida omaa ajatusmaailmaa.
Minä en tiedä mitään parempaa kuin päästä ajelemaan tuonne teille ja maastoonkin joskus. Mieli lepää. Välillä siellä näkee ihmisiä, toisinaan ei. Joskus ohitan, joskus minut ohitetaan. Kohdatessa moikkaan kyllä aina kaikkia asiaankuuluvasti, sillä en ole enää kireä kaupunkilainen :D
Ja mistä sen tietää, onko treeniohjelmaa vai ei. Jotkut laittavat Garminiin minuuttikohtaisen aikataulun, ja sen mukaan sitten ajetaan. Eikä esim. ajajan habituksesta tai vauhdista kannata mitään päätellä. Aivan tavallisella tuularilla voi olla treeni päällä, koska miksipäs ei? Enkä ole kyllä tällaisiin eteen hidastelojoihin törmännyt, veikkaan trollailuksi koko juttua :seko:
Eli teille on ok tehdä kiusaa. Taisitte kiusata muita koulussakin, kun niin ihmisistä tykkäätte.
Eli teille on ok tehdä kiusaa. Taisitte kiusata muita koulussakin, kun niin ihmisistä tykkäätte.
Tai sitten tuota kiusaamista tapahtuu vain siellä kelveillä ja tmt rallissa. Siellähän tuo on ihan yleistä ja ymmärtävää.
Toiset saavat tuosta oikeasti sen treenimotin ja innostuksen ajaa kovempaa mihin kykenisi ilman vastustajaa. Mun mielestä tuo on ihan siistiä. Toki näitä taviksia pitää aina kiusata takaisin. Nenähengitystä ja rinnalla rupattelua.
Niin joo.
Ehkäpä ongelma on siinä, että mieltää itsensä urheilijaksi mutta kondis on maassa ja tuulipukukansa tulee ohi?
Tuohon ei kyllä auta kuin salatreenaaminen.
Niin joo. Alan taas muistaa miksi maantieporukka on ihmisinä niin epämiellyttäviä, että mieluiten ajaa yksin.
Niin joo. Alan taas muistaa miksi maantieporukka on ihmisinä niin epämiellyttäviä, että mieluiten ajaa yksin.
:)
Pakko myöntää että tuo vittuilunkulttuuri kuuluu lajiin :)
Niin joo.
Ehkäpä ongelma on siinä, että mieltää itsensä urheilijaksi mutta kondis on maassa ja tuulipukukansa tulee ohi?
Tuohon ei kyllä auta kuin salatreenaaminen.
Tää oli muuten aika hyvä kommentti. Varsinkin kun kondista on niin monenlaista.
Ite kuulun siihen ryhmään joka on ikänsä keskittynyt voimaan, nopeuteen, koordinaatioon ja tasapainoon ja vasta varttuneella iällä aerobisen kunnon kohottamiseen. Olenko siis urheilija ollenkaan kun tuulipukukansa pyöräilee ohi? Omasta mielestäni olen ja ulkoisesti myös näytän urheilijalta en tosin maantiepyöräilijältä joilta puuttuu ehkäpä mun kriteerit täyttäviä ominaisuuksia.
Summa summaarum kaikki tällä palstalla harrastaa jollain viisillä pyöräilyä joten harrastus on kuitenkin yhteinen.
Ite aattelen että pitää vaan luopua siitä ajatuksesta että toisen ohittaminen uudelleen olisi noloa. Kuittaa oman loppukirin yhteydessä ohittajalle "Taas mennään" ja ajaa omaa ajoa. Harvemmin tuolla noita avohoitopotilaita on jotka alkaa kiilailemaan toisia kumoon. Ja yleensä ne ajaa jotain muuta kulkuneuvoa kuin polkupyörää.
Tää oli muuten aika hyvä kommentti. Varsinkin kun kondista on niin monenlaista.
Ite kuulun siihen ryhmään joka on ikänsä keskittynyt voimaan, nopeuteen, koordinaatioon ja tasapainoon ja vasta varttuneella iällä aerobisen kunnon kohottamiseen. Olenko siis urheilija ollenkaan kun tuulipukukansa pyöräilee ohi? Omasta mielestäni olen ja ulkoisesti myös näytän urheilijalta en tosin maantiepyöräilijältä joilta puuttuu ehkäpä mun kriteerit täyttäviä ominaisuuksia.
Summa summaarum kaikki tällä palstalla harrastaa jollain viisillä pyöräilyä joten harrastus on kuitenkin yhteinen.
Niin. Ja just tuon tyyliset kaverit tykkäävät kiskoa niitä lyhyitä mäkiä kovaa. Menevät välillä ohi ja haukkovat sitten happea edessä. Ei siinä mitään väärää ole. Jokainen ajaa just niinkuin haluaa.
Sinä et nyt taas vaan halua ymmärtää mistä on kyse vaan haluat jankuttaa.
Sinä et nyt taas vaan halua ymmärtää mistä on kyse vaan haluat jankuttaa.
Häviöstä?
Häviöstä?Ei kun kiusanteosta, mutta taidat olla sen ammattilainen.
Kiusantekoa on kahdenlaista: sellaista jossa kiusaaja haluaa kiusata, tietää kiusaavansa ja tietää että kiusattu kokee tulevansa kiusatuksi - ja sitten sellaista, jossa kiusattu vain kokee tulleensa kiusatuksi ja uskoo siksi että kiusaaja nimenomaan kiusasi.
Minun on Teemu H:n lailla todettava että vaikka olen - joskin niin harvoin että vuositasolla on puhuttava yhden käden sormilla laskettavista tapauksista (ja sekin voi olla liioittelua) - ohittanut ja tullut piankin saman fillaristin ohittamaksi ja sitten itse ohittanut tämän uudelleen - niin ei kertaakaan ole käynyt mielessä että nyt minua kiusataan tai että minulle halutaan jostain ulkoasuuni tai ajoasentooni liittyvästä syystä näyttää.
PS Itse olen maantieporukoissa kokenut hienoksi ja ilmapiiriä vapauttavaksi asiaksi sen että niissä eivät kauan viihdy tyypit, jotka eivät syystä tai toisesta kestä niin sanottua kevyttä kenttähuumoria eli toverillista, vuorollaan jokaiseen kohdistuvaa vittuilua, jonka tarkoitus ei ole sulkea ketään minkään in-crowdin ulkopuolelle.
Olen hinannut asuntokorsua pyörän perässä pari kuukautta. Oikeat pyöräilijät on alkanut morjestamaan ja näyttämään peukkua.
Tätä ei tapahtunut kun olin liikenteessä väärillä pyörillä.
Maalaismöllikkät morjestaa ja usein myös hymyilee, eletään eri tasolla täällä sisäsuomessa.
Paattomalle....Just tuon takia parempi tehdä ne vedot toisaalla. Toisaalta on se vaan komeeta käskyttää reisimuskeleita niin, että runko notkuu. Kyllä siitäkin kiksejä saa en kiellä.
Hartsa69
27.05.2025, 16.12
* edit poistanpa omia öyhötyksiäni, sorry kaikille aiheuttamstani mielipahasta *
^ Kaikella kunnioituksella ja täysin riippumatta millaisena pyöräilijänä - tai millä tavalla erilaisena kuin tässä keskustelussa kommentteja esittäneet pyöräilijät - näet itsesi: en ainakaan itse ole osannut lukea tätä sen enempää juupas-eipäskeskusteluna kuin mäkätyksenäkään.
En ainakaan yhtään enemmässä määrin kuin mitään muutakaan keskustelua, jossa sen osapuolilla on asioista erilaisia mielipiteitä tai jossa on kyse asioista, jotka voi kokea eri tavoilla.
Miten mielestäsi tätä keskustelua olisi pitänyt käydä tai miten mielipiteitä olisi tullut esittää, jottei keskustelusta olisi tullut mäkätystä?
maalinni
27.05.2025, 17.02
Lähetääs nyt kaikki lenkille vetämään vähän happea, Aurinko paistaa.
Lähetääs nyt kaikki lenkille vetämään vähän happea, Aurinko paistaa.
Ei pysty, pakko levätä välillä.
eihän täällä muut riehu kuin tuo trollaava copilot jonka mielestä on ilmeisesti kivaa väännellä sanomisia ja koittaa ärsyttämällä saada esiin reaktiota. paattoman kommentista voi moni ottaa mallia. "Mulla on oikeastaan aina tosi hyvä fiilis ajella ja nautin lenkeistä. Ei jaksa pahoittaa mieltä mistään." Jos joku perseilee, anna perseillä, keskity omaan tekemiseesi ja hymyillen eteenpäin.
Mitä ihmettä selität?
Se ettei hyväksy omien kommenttien vääntämistä ihmisvihaksi sun muuksi ei ole trollaamista.
Hyvä Kaakku! En näe Copyn kommentteja mutta oletan että osui ja upposi...!
Siinä kaks foorumin suurinta trollia huutelee.
Tulee sitä poljettua maantiellä, kelveillä ja metsässä, ja talvella hiihdettyäkin. Joskus enemmän ja joskus vähemmän, mutta useita vuosikymmeniä näitä on tullut harrasteltua. Koskaan en muista tuommoista kiusallaan "pumppaamista" nähneeni, en suksilla enkä pyörän päällä, en Oulun enkä pk-seudun teillä tai laduilla. Ehkä en sitten hirveästi tajua välittää siitä miten muut polkee/lykkii?
maalinni
27.05.2025, 21.02
En oo itekään moista huomannut tai sit myö ollaan kni ite niitä pumppaajia :p
^ & ^^ Jotkut lienee elää jossain eri maailmassa omineen harhoineen. Monenlaisia kuskeja vuosien aikana kohdannut ja ei ole mielipahaa jäänyt.
Perinteinen suomalainen asenne, että koska itselle ei ole sattunut niin ei ole olemassa...
Anteeksi vain, mutta tätä keskustelua on tosi hauska seurata sivusta. Piti tulla ihan varta vasten kertomaan tämä.
Katselen tuolla lenkilläkin hymy huulillani (vaikkei se ehkä näy) kaikkia, jotka mielestäni tosissaan pyöräilee ja treenaa. Tekisi mieli nostaa peukku jokaiselle.
Itsekin olen lenkillä ihan tosissani kuntoilemassa, mutta auttamatta täysiverinen väärinpyöräilijä hyvin monella mittarilla. Siksipä en itse kehtaa ketään tervehtiä, saati edes yrittää kiihdyttää vauhtia, kun joku menee ohi. En kyllä kauaa peesissä pysyisikään tällaisena viidenkympin paremmalle puolelle ehtineenä tavisnaisena. Niinpä ohituksen jälkeen poljen aina vielä vähän iisimmin, jotta välimatka kasvaisi mahdollisimman äkkiä isommaksi. Spurtit ja vedot otan ylämäissä ja raskailla alustoilla.
Muistan yhden kerran, kun reilut viitisen vuotta sitten vasta aloin uudelleen lämmitellä vanhaa pyöräilyharrastustani ja poljin maastopyörälläni pitkää ylämäkeä ihan asfaltoidun maantien reunassa. Oli kevät, ja katselin viereiselle pellolle laskeutuneita joutsenia samalla, kun räpiköin ylemmäs. Minut ohitti hyvää vauhtia joku hyväkuntoinen nuorempi mies maantiepyörällään, ja ohituksen jälkeen hän aivan kuin kettuillakseen tervehti oikein näkyvästi, heilutti kättään. Perkele! Kyllä ketutti, samalla vähän naurattikin. Tällekin olen myöhemmin hymyillyt ja ajatellut, että tosipyöräilijät ovat ihan mukavaa porukkaa. Kettuileva ele tuntui jotenkin lämpöiseltä ja siltä, että vaikka olimme totaalisesti eri kaliiberia harrastuksessa ja varmaan elämässäkin, niin jopa meitä silti yhdisti sama juttu eli jonkinlainen pyöräily.
Ei minusta ikinä tule hyvää, saati oikeinpyöräilijää, enkä sitä tavoittelekaan.
Saatat ehkä joskus jossain nähdä pienen vanhentuvan naisen, joka näyttää melkein hymyilevän sinulle tai vain hymyilevän itsekseen (tai sitten ei hymyile, sitäkin sattuu). Aika huomaamaton hän toisaalta on: vaikka takki on usein punainen ja hiuksissa vasta ohut harmaa viiru, niin muuten hän on kyllä ihan harmaa. Mutta ihan kiltti.
^Itsellä mieleenpainuvimpia kokemuksia ollut kun nuorempana treenilenkillä ohitseni pyyhkäisi ikä-ihminen vanhalla rutisevalla pyörällä ja niin iloisesti moikkasi ja sanoi että kyllä se siitä ja haihtui horisonttiin... Ensin ketutti ja sitten vaan hymyilytti...
Itseäni ei kyllä ketuta vaikka joku ohittaisi. Ei käy itsetunnon päälle. Mites teillä muilla? Morjestan kyllä kaikki, vastaantulijat, ne jotka ohittaa minut ja ne jotka itse ohitan.
Minua tervehti tänään hymyillen vanhempi herrasmies joka oli liikkeellä sähköisellä pyörätuolilla.
maalinni
28.05.2025, 18.13
Itseäni ei kyllä ketuta vaikka joku ohittaisi. Ei käy itsetunnon päälle. Mites teillä muilla? Morjestan kyllä kaikki, vastaantulijat, ne jotka ohittaa minut ja ne jotka itse ohitan.
No ei todellakaan käy ja saa tulla peesiin ja pumppailemaan, jos siltä tuntuu.
Joskus aikoinaan legendaarinen Turkulaisen Riston kanssa lenkit yhteni ja tarrautui usein peesiin/kyytiin ja suu kävi kokoajan. Oli tavallaan hänelle yhden sortin sosiaalista kanssakäymistä ja jossain vaiheessa vielä myöhempinäkin vuosina muistin hänet ja höpötykset myös hymyissä suin...
xs2jammu
28.05.2025, 20.54
Tää on kyllä hauskaa luettavaa, jatkakaa samaan malliin ;)
Mulle on aivan se sama meneekö joku ohi tai. Oon just 67v ja oon vaan tyytyväinen siihen että pystyn polkemaan sen 100 kilsaa ja plus per viikko. En mä urhelile vaan hoidan kuntoani ja se riittää.
Koheltaja
29.05.2025, 06.36
Pyöräily on mun omaa aikaa ja omaa tekemistä, jos joku ohittelee omaa egoa pönkittääkseen niin ei kiinnosta. Myöskään tuntemattomille moikkailu ei kiinnosta. Saatan kylläkin nyökätä takaisin jos joku vastaantuleva tervehtii mutta ei ole itsestäänselvyys, pyöräilessä fokus on omassa ajamisessa/menttaalissa eikä muiden egoissa ja morotteluissa.
Nyt kun enemmän tekee sekapyöräilyä suora- ja vähemmänsuoratankoisilla vehkeillä, niin suoralla tangolla n. yksi kymmenestä moikkaa takaisin. Käyrällä tangolla suhde on sitten 9/10. Tämä siis useammalla lenkillä todennettua.
Kyllä mullakin välillä unohtuu morjestaminen, kun ajaa ajatuksissaan, mutta yleensä yritän moikata jos vastaan tulee joku joka näyttää olevan lenkillä eikä kauppaan menossa. Toki voi olla, että mä näytän pullakuskilta, niin minua ei moikata.
Nyt kun on parit kokemukset muualta, niin epsanjassa se 9/10 moikkasi. Tosin alla oli maantiepyörä. Italiassa moikkasivat maantien vieressä olleet maajussitkin, vaikka alla oli sähkötäpäri. Käsi pystyyn ja bonzornoo! Oltiin Fiuggissa, missä ei kauheasti ollut muita kuin italialaisia.
Sinulle yhtä paljon kuin se että kuvailisin lenkillä olevan tuulista. Kyseessä kuvailevaa tekstiä. Kysy vain lisää jos haluat!
Kerrotko vielä miten pyöräilyvaatteiden merkki vaikuttaa tähän asiaan?
Sinulle yhtä paljon kuin se että kuvailisin lenkillä olevan tuulista. Kyseessä kuvailevaa tekstiä. Kysy vain lisää jos haluat!
On sallittua. Ei ole.
Muuten: on erinomaisen tyylikästä tarjota peesausmahdollisuutta silloin kun itse ajaa tasavauhtista lenkkiä ja ohitettu näyttää siltä että olisi peesistä esimerkiksi vastatuulen tai edessäolevan tympäisevän tylsän tiepätkän vuoksi kiitollinen. Tai voi jopa ehdottaa vuorovetoa, jos se omaan lenkkispeksiin sopii.
Eikä tarvitse esittää mykkää siinä pelossa että kanssapyöräilijä joko jotenkin provosoituu siitä mitä sanoo tai tulkitsee sen kutsuksi ajaa loppulenkki kimpassa.
Toivoin hyvää ja asiallista vastausta ja sellaisen sain tässä. Kiitos!
Hauska muuten nähdä että tekstini aktivoi foorumilaisia näinkin paljon.
Fillarijeti
05.06.2025, 16.12
Juuri huolletun moottorin hyrinästä nautiskelevan rauhallisen kaverin peesiin iskee luvatta kiireinen setä. On aika opettaa liikennesääntöjä American malliin. K16.
https://www.youtube.com/watch?v=G68bHA-AR-4
Onkohan kaikkien aikojen pisin tappioraportti?
Vastaillaan vielä muillekin ennen kuin poistun, kun näköjään kysymys tuotti vastakysymyksiä.
Täällä vahvistui käsitys, että morjestus ohittaessa ei ole kutsu peesiin - hyvä. Sain vastauksen pääkysymykseeni.
Perskärpäs-pyöräilijä ajatteli siis samalla tavalla kuin sinä. Kommenttisi vahvisti että osa pyöräilijöistä ajattelee olevansa jossakin “kilpailussa”.
Tässä oli siis kyse härnäämisestä, liimautumisesta. Se oli se mikä ihmetytti. En sanoisi kilpailuksi kun ei ole maaliakaan. Eikä muuten palkintoa. Mikä turhanpäiviäiseen kilpailuun innostaisi, kun edes ihmisten kanssa ajelut eivät motivoi millään tavalla? Paljon mukavempi ajella vaikkapa vieressä loikkivan jäniksen kanssa kuin kenenkään pyöräilijän :-D
Jatkakaa kirjoituskilpailuja.
Vastaillaanpa sinullekin kun kiinnostuit tekstistäni ja vaivauduit kirjoittamaan.
Sinunkin kommenttisi vahvisti että osa pyöräilijöistä ajattelee olevansa jossakin “kilpailussa”.
Tässä oli siis kyse härnäämisestä, liimautumisesta ja poistumisyrityksestä. En sanoisi kilpailuksi kun ei ole maaliakaan. Eikä muuten palkintoa. Mikä turhanpäiviäiseen kilpailuun innostaisi, kun edes ihmisten kanssa ajelut eivät motivoi millään tavalla? Paljon mukavempi ajella vaikkapa vieressä loikkivan jäniksen kanssa kuin kenenkään pyöräilijän.
Kaltaisesi laumaeläin taitaa nauttia kisailusta. Jopa niin paljon, että tykkäät ikuistaa aiheesta tällä tavalla luettavaa internetin ihmeelliseen maailmaan. Sinun voi olla vaikea ymmärtää, mutta haastan sinut yrittämään laajentaa ajatteluasi; jotkut eivät halua ajaa muiden ihmisten seurassa. Ei kilpaa eikä muuten. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö voisi käyttäytyä. Eli vaikka nyt moikata esimerkiksi ja jättää sitten rauhaan.
Autoillessahan tervehditään usein nostamalla keskisormea - ehkä se kulttuuri pesiytyy maantiepyöräilijöihinkin, jos joukossa on tällaisia oman päänsä sisällä kilpailijoita...
Ja kyllä minusta ohi pääsee jos yhtään on kuntoa ja viitsii vispata kinttuja. Eikä muuten tarvitse olla sheivatut eikä vaadi edes aerosukkia. Helppo homma.
Kirjoittelin myös autoilijoiden tervehtimisestä. Merkittävää on, että viime aikoina autoilijat ovat käyttäytyneet kauniisti. Haluan uskoa että sillä on vaikutusta, että annan tilaa. Se on vinkkini kaikille tässä lähtiessä.
Mutta hyvä että aihe herätti keskustelua. Voitte kinastella halutessanne vaikka langalla nimeltä “perskärpäset haistelemassa succiksia”. Ja olkaa hyvät tarjoamastani viihteestä - olisitte toki voineet käyttää aikanne paljon hyödyllisemminkin kuin lukien tätä tekstiä. Otan osaa.
Todella hyvin tervehditään täällä Pirkanmaan alueella. Vähintään kevyt "sormet liikahtaa" tai reilumpi "lapa nousee", kohdatessa.
Tervehdyksiä irtoaa kokolailla suhteessa vaatetuksen kireyteen, mitä kireämpi sitä herkemmin irtoaa. Liekö syynä sitten vastaatuleva MAMIL vai jokin muu..
Kiusantekoa on kahdenlaista: sellaista jossa kiusaaja haluaa kiusata, tietää kiusaavansa ja tietää että kiusattu kokee tulevansa kiusatuksi - ja sitten sellaista, jossa kiusattu vain kokee tulleensa kiusatuksi ja uskoo siksi että kiusaaja nimenomaan kiusasi.
Tämä. Itsellä käy monasti niin, että ajelee omissa ajatuksissaan ja vauhti pikkuhiljaa hiipuu, kunnes joku tulee takaa ja ohi. Siitä sitten puoliautomaattisesti nostaa omaa suoritustaan sille tasolle, missä sen hetki sitten kuvitteli olevan. Ja voi olla, että tämä taso onkin kovempi, kuin mitä ohittajalla ohituksen jälkeen, joten vaihtoehtoina on joko jäädä roikkumaan perään tai mennä ohitse. Tai koska olet ajanut PK- tasolla, niin sinulla on ylimääräistä reserviä seuraavassa nousussa ja taas olet sen edessä, että mitä pitäisi tehdä.
Mä olen alkanut pitää näissä ohjeena sen, että ajan niin kuin ajan ja jätän tulkinnat sille toiselle. Harvoin, josko koskaan, ohitan ja löysään heti siinä edessä.
Avain mielenrauhaan on keskittyä omaan suoritukseen ja antaa muiden keskittyä omaansa.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.