PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pyöräilijöiden tervehtiminen

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 [10] 11 12

okahkonen
06.06.2015, 20.29
Hhäääh? Ei mitään järkee tervehtiä jokaista domestiqueta, joka vastaan polkee! Yksi bidón on ehdoton maksimi!

Totta tuokin.

LJL
06.06.2015, 20.37
Huomasin..

Jjaa...? Missäköhän olen jättänyt tervehtimättä :D Olisin kyllä tervehtinyt jos olisi tiennyt että oli f-voorumilainen!!

Tervehtimättömyys siis itselläni johtunut 6kk ajotauosta. Ja työmatkatempoajia en tervehdä kun saa muuten koko 21km ajaa käsi lipassa

akvavitix
06.06.2015, 22.13
Minä tervehdin tasaisesti kaikkia ketä ehdin. Olen huomannut, että hybridistit eivät tervehdi juuri koskaan. Myöskin outo ilmiö tasa-arvon kannalta on, että en muista tänä vuonna kertaakaan, että nainen olisi tervehtinyt; lähinnä mulkoilevat epäluuloisen näköisenä. Yleensä tulee mieleen, olenko jotenkin erityisen omituisen näköinen, vai haisenko vaan keskimääräistä pahemmalta... Vai kuvittelevatko, että tervehtimiseen vastaaminen on lupaus yhdessä vietetystä yöstä tai jotain..?

PK1
06.06.2015, 22.19
Mä nostelen tassua aina muistaessani jos vastaan tulee pyöräilijä joka vaikuttaa pyöräilyn harrastajalta, eikä vain pakkoliikkujalta. Riippumatta siitä olinko liikkeellä maantiepyörällä tai maastopyörällä. Joskus tervehdykseeni vastataan ja joskus ei. Ei haittaa vaikka toinen ei tervehtisikään, mutta onhan se mukavaa saada vastamoikkaus. Metsäpoluilla vastauskerroin on liki 100%, kadulla alle puolet siitä. :D

Halloo halloo
06.06.2015, 22.40
F-tervehdystä vaan käyttöön.

Teemu H
06.06.2015, 23.33
Myöskin outo ilmiö tasa-arvon kannalta on, että en muista tänä vuonna kertaakaan, että nainen olisi tervehtinyt; lähinnä mulkoilevat epäluuloisen näköisenä. Yleensä tulee mieleen, olenko jotenkin erityisen omituisen näköinen, vai haisenko vaan keskimääräistä pahemmalta... Vai kuvittelevatko, että tervehtimiseen vastaaminen on lupaus yhdessä vietetystä yöstä tai jotain..?

Taidat olla liian komea, ujostelevat nimittäin. Minun tervehdyksiin kaikki naiset kyllä vastaavat, säälistä.

orc biker
07.06.2015, 00.56
Minä en aja pyöräilyvaatteissa, siis näissä räikeissä paidoissa, niin se varmaan karsii suuren osan tervehtijöistä pois. Eikä ole kypärääkään. Pyöräkin on vain ylempää keskitasoa. Että näytän varmaankin enemmän jonkinlaiselta fitness-harrastajalta. Sopii minulle. Saa olla rauhassa ja keskittyä ajamiseen, kun ei ole koko ajan lapio pystyssä. Moikkasin mennä viikolla yhtä pyöräilijää umpimetsässä, mikä onkin jokseenkin ainoa paikka, missä moikkaan, mutta eipä tuo edes ynähtänyt takaisin.

Naisille pitää tietysti moikata aina sillä tavoin "Hey beibe!", niin varmasti käsi nousee ylös... litsariin.

MacKonte
07.06.2015, 10.09
Täällä Hämeen mailla saattaa polkea viisikymmentä kilometriä maanteitä tapaamatta yhtään pyöräilijää. Jso vastaantulijalla on droppitanko, kypärä ja aurinkolasit, moikkaaminen molemmin puolin on lähes varmaa ja ilahduttavaa. Ruuhkaisemmilla reiteillä laittaisin varmaan kypärään sellaisen heiluvan morjestuskäden... ;)

slow
07.06.2015, 12.29
@LJL: Olin tunnistavinani punaisen ajotakin ja saman kypärän kuin Aidalla männä kesänä.
Toisin otteeni ns. todellisuudesta on usein melko hatara joten mitään takeita ei ole tästäkään.

Nana
07.06.2015, 13.24
Minä tervehdin tasaisesti kaikkia ketä ehdin. Olen huomannut, että hybridistit eivät tervehdi juuri koskaan. Myöskin outo ilmiö tasa-arvon kannalta on, että en muista tänä vuonna kertaakaan, että nainen olisi tervehtinyt; lähinnä mulkoilevat epäluuloisen näköisenä. + PK1

Ei vaan onnistu tuplalainaus meikäläiseltä. hybridistien, mummopyöräilijöiden yms tervehtimisen olen itsekin havainnut vähän turhaksi. Tosin tällä vastausprosentilla myös maantiepyöräilijöiden tervehtiminen on "turhaa". mutta jos ei millään pyöräilyfoorumilla pyöri, eikä harrasta aktiivisesti pyöräilyä niin lähinnä hämmästystä heissä aiheuttaa jos joku moikkaa. Ehkä pitemmillä lenkeillä syrjäisemmillä alueilla ei niinkään.

Naisiin en ole itse juuri törmännytkään ja ne harvat, ehkä 2, jotka ovat tulleet vastaan ovat menneet ohitseni niin yllättäen ja vauhdilla, etten ole tainnut ehtiä heitä moikkaamaan.
Varmaan meissä naisissakin niitä, jotka moikkaavat ja niitä, jotka eivät. Itse en yleensä moikkaa jos mäessä, ruuhkaisassa paikassa tms. tulee vastaan, tai mutkan takaa, niin, etten ehdi reagoida, mutta muuten kyllä useimmiten.

oem
07.06.2015, 13.36
Vain tuttuja tulee tervehdittyä. Liikuntatavasta riippumatta.

LJL
07.06.2015, 13.46
@LJL: Olin tunnistavinani punaisen ajotakin ja saman kypärän kuin Aidalla männä kesänä.
Toisin otteeni ns. todellisuudesta on usein melko hatara joten mitään takeita ei ole tästäkään.

Juu varmaan jos jossakin Helsingin keskuspuisto ja siitä länteen -akselilla on rotkorossari mennyt.. Pahoittelut. "Sinä yönä sellissä tein parannuksen" (Anssi Kela)

JohannaKN
10.06.2015, 23.58
Vuosien kuluessa on tuo maantiemoikkulointi vastaaminen vähentynyt. Lieko siitä, kun ei osteta sitä golfbägiä vaan fillari? Paljon on tullut lisää vanhempaa miestä tielle. He ovat juuri nihkeimpiä vastaajia.
Mut lauantaina snown kanssa ajaessa näkyi oikein iloinen korvasta korvaan hymy terppauksen kera nuorehkolta mieheltä, kun tuli kelvillä vastaan.
Ja sillä reitillä oli reippaasti myös tervehdykseen vastaajia. Vihdintie tuntuu olevan tällä hetkellä yrmyä.

Superkompensaatio
11.06.2015, 07.35
Tervehtimisprosentti tuntuu kasvavan kun loittonee pääkaupunkiseudulta. Esimerkiksi Raaseporissa kaikki maantiepyöräilijät tervehtivät toisiaan.

The flying Chocobo
11.06.2015, 07.37
Tuota kippurasarviväkeä on nykyään tosi paljon, puhe muoti-ilmiöstä ei ole turhaa. Täytyy myöntää että itsekin vasta muutama vuosi sitten liityin maantiellä kulkevien joukkoon. Tosin syynä ei ollut kyllä muoti-ilmiö, siitä luin vasta myöhemmin. Itse pyrin moikkailemaan mahdollisimman paljon, mutta nykyään kuskia on ainakin pääkaupunkiseudulla niin tolkuttomasti ettei kaikkia millään ehdi. Vastaamaan pyrin mahdollisimman paljon, onpa jokunen sana joskus tullut vaihdeltuakin. Iloinen tervehdys kyllä piristää kummasti mieltä.

The flying Chocobo
11.06.2015, 07.39
Tervehtimisprosentti tuntuu kasvavan kun loittonee pääkaupunkiseudulta. Esimerkiksi Raaseporissa kaikki maantiepyöräilijät tervehtivät toisiaan.

Tähän esitän eriävän näkemykseni. Ajelen kesäisin siellä seuduin ja prosentti on kyllä mielestäni ihan sama kuin pääkaupunkiseudullakin, tämä noin tuhannen kilometrin otosella. Ehkä minulta puuttuu katu-uskottavuutta?

Superkompensaatio
11.06.2015, 08.05
Jännä homma. Voihan se olla, että kun itse nostan lapasta aika reippaasti, niin vastaantulijakin morjestaa.

Sen olen huomannut, että Helsingin toisella puolella Itiksen ja Söderkullan välillä ei morjesta lähes kukaan, ja itsekin olen lähes luovuttanut.

The flying Chocobo
11.06.2015, 08.29
Täytyy myöntää, että minun tervehdykseni on yleensä aika hillitty - toisaalta tähän mennessä se on huomattu ihan hyvin päätellen vastauksista. Ehkäpä toisaalla tervehditään reippaammin - nostellaan toki lapasta jos Raaseporin mailla kohdataan!

kuovipolku
11.06.2015, 09.56
Sen olen huomannut, että Helsingin toisella puolella Itiksen ja Söderkullan välillä ei morjesta lähes kukaan, ja itsekin olen lähes luovuttanut.

Itäväylä-Uusi Porvoontie on semmoinen pyöräilijöiden ulosmenotie, oikea superhighway. Ei siellä tervehditä kuin omia porukkalenkkikavereita, muuten tuttuja tai seura-asun ansiosta tervehdittävien joukkoon luokiteltavia.

Yleisen tervehtimisvyöhykkeen alku voi siirtyä hieman lähemmäksi tarpeeksi huonolla säällä tai viimeistään kun kesäpyöräiljät ovat kadonneet.

Grugi
11.06.2015, 10.26
Kyllä mä ainakin morjestan jokaisen vähänkään lajia harrastavan fillaristin myös siellä Itäväylä-Uusi Porvoontie / Sipoo suunnalla.

Superkompensaatio
11.06.2015, 12.09
Eilen siellä yksi morjesti.

arkkimedes
05.07.2015, 20.12
Tältä viikolta huomio. Perjantaina oli Shimanon paita päällä kun kävin ajelemassa, 4 pyöräilijää tuli vastaan ja 3 tervehti. Tänään sunnuntaina tuulitakki päällä 3 tuli vastaan kukaan ei tervehtinyt. Olikohan lie jokin sattuma vai vaatetus liian puutteellinen?

Halloo halloo
05.07.2015, 21.01
Voi olla. Ei muuta kuin lapaa niin reippaasti ylös, etteivät osaa olla hymyilemättä tervehtimättä.

tinke77
05.07.2015, 22.37
Harvemmin noita tervehdyksiä näkee, itse ajelen läskillä rennosti löysissä shortseissa ja reppu selässä, joten lienee se vaikuttaa asiaan...

Marenki
06.07.2015, 16.45
Harvemmin noita tervehdyksiä näkee, itse ajelen läskillä rennosti löysissä shortseissa ja reppu selässä, joten lienee se vaikuttaa asiaan...

Minusta on perin outo ajatus tervehtiä tuntemattomia ihmisiä. Varusmiespalveluksen aikana kiintiö pakollisille tervehdyksille taisi tulla täyteen. Sen jälkeen olen ollut vapaa.

Nana
06.07.2015, 22.51
Ainoa maastopyöräilevä vastaantulija tervehti tänään kalliolla keskuspuistossa. Olin menossa rinnettä ylös ja hän alas ja moikkasimme mennessämme. Heippa vaan, kuka olitkin. :)

Hösö
06.07.2015, 23.07
Kyllä tulee alan harrastajia moikattua! Käsimerkkinä \,,/ ja kaveriksi yleensä huuan perään et TÄYSIII!!!������

Kumma kyllä, moni säikähtää...��

kuovipolku
06.07.2015, 23.16
Minusta on perin outo ajatus tervehtiä tuntemattomia ihmisiä. Varusmiespalveluksen aikana kiintiö pakollisille tervehdyksille taisi tulla täyteen. Sen jälkeen olen ollut vapaa.

Ihminen jota olet juuri tervehtinyt ei sen jälkeen ole enää tuntematon (vaikket kenties häntä seuraavalla tai vielä seuraavalla kerralla tuntisikaan). Vapaaehtoisten tervehdysten määrä on ihmisellä lähes rajoittamaton. Vapaa ei ole meistä yksikään.

lastumaki
06.07.2015, 23.37
Täällä itärajalla osa autoilijoista tervehtii. Tuntuu kaupunkilaisesta hieman erikoiselle, mutta kyllä siinä omakin rukkanen nousee.

TjRx
07.07.2015, 01.10
Torniossa ei kukaan tervehdi. Vastaan tuli muutamia, eikä kukaan vastannut tervehdykseen. Ehkei ne pidä etelän vareksista. :(

Halloo halloo
07.07.2015, 01.13
Joskus tuli mentyä pitkää pätkää eikä pyöräiljöitä näkynyt. Moikkailin traktoreita pelloilla ajavia.

Santerius
08.07.2015, 09.58
Ihminen jota olet juuri tervehtinyt ei sen jälkeen ole enää tuntematon (vaikket kenties häntä seuraavalla tai vielä seuraavalla kerralla tuntisikaan). Vapaaehtoisten tervehdysten määrä on ihmisellä lähes rajoittamaton. Vapaa ei ole meistä yksikään.

Riippuu tunnettuvuuden määritelmästä. :)

Itse esimerkiksi hississä sanon useimmiten "Moi" tuntemattomille jos näyttää, että siitä ei saa palkaksi turpaanvetoa. En kuitenkaan koe tuntevani heitä sen jälkeenkään vielä juuri yhtään.

ilmora
08.07.2015, 12.24
Tässä on viime päivinä tullut enempi populaa vastaan tuolla tienpäällä, mutta aika harva tervehtii? Olisiko niin, että he jotka ajavat pääasiassa vain loma-aikaan ovat laiskempia kuin seurapoppoot ja vuoden ympäri ajavat?

Superkompensaatio
08.07.2015, 13.29
Tänäänkin tuli vastaan kaiken maailman sunnuntaipyöräilijöitä, jotka lähinnä ihmettelivät, kun nostin kättä.

JPK-works
08.07.2015, 16.40
Porissa tulee lenkillä maantiepyörä/pari/ryhmä vastaan noin kerran tunnissa. Itse morjestan järjestelmällisesti, vastausaste on 80-90%. Yhteinen tekijä ei-morjestajille tuntuu olevan 'ylenkatsova' ilme. Kovimman näköiset ajajat (vauhti ja ajamisen helppous) tuntuvat olevan aktiivisimpia tervehtijöitä, hieno juttu että kokeneet harrastajat ottavat tuntemattomat sukkis-tyypit tien päällä hyvin vastaan.

Esuli
08.07.2015, 18.37
Kilipisjärvellä tänään morjesti kaveri. Oli vanhalla naistenpyörällä liikkeellä kumisaappaat ja reppu, mulla Salsa Fargo. Liekkö foorumilaisia?

puppy
12.07.2015, 15.52
Oujee, tänään tuli eka moikkaus, Nuuksion tiellä, mulla mäet takana, hänellä edessä, vettä kaatamalla.... Koetin kyllä muita mutta ei....

mpk
12.07.2015, 16.08
Eilen illalla ajelin hissukseen Etelä Haagasta Kuusijärvelle ja takaisin, 90% vastaantulijoista tervehti.

ristopee
12.07.2015, 17.52
Itse yritän moikkailla maantiepyöräilijöitä parhaani mukaan. Tosin joskus jää moikkaamatta mm. väsymyksen takia. Välillä taas jää moikkaukseen vastaaminen väliin, koska vastaantuleva pyöräilijä moikkaa hyvin huomaamattomasti avamaalla hieman vasemman käden sormiaan. Itse moikkaan aina hyvissä ajoin ja käpälä kunnolla ylhäällä.

aaltju
12.07.2015, 19.01
Tänään morjesteltiin oikein reippaasti... nuorisolle (<30v) morjestaminen tuntuu jostain syystä olevan erityisen vaikea suoritus ja mitä paremmalla kalustolla junnu on liikkeellä sitä huonommin näyttää käsi toimivan.

rhubarb
12.07.2015, 19.17
Tänään morjesteltiin oikein reippaasti... nuorisolle (<30v) morjestaminen tuntuu jostain syystä olevan erityisen vaikea suoritus ja mitä paremmalla kalustolla junnu on liikkeellä sitä huonommin näyttää käsi toimivan.

Nuorten koordinaatiokyky on vielä kehittymässä, joten parempi pitää molemmat kädet tangossa. Tämän takia esim. TdF:ssä on oma kisa alle 25-vuotiaille.

arkkimedes
12.07.2015, 19.32
Tänään kädet nousi ilmaan melko sujuvasti, Osasyynä varmaankin auringonpaiste, ei täällä ole vähään aikaan näkynytkään:)

haedon
12.07.2015, 20.44
Tossa eräänä päivänä ajelin autolla Kolilta pois ja vastaan tulee maantietykittäjä oransseissa kuteissa. Morjenstin ja tämä takaisin. Oli ensimmäinen joka morjenstaa, kun autosta nostan kättä pystyyn. Tosin katolla oleva pyörä saattoi edes auttaa huomaamista.

kuovipolku
13.07.2015, 23.13
Ensimmäinen kippurasarvipyöräilijä ajoi ohi kun käynnistin Garminia, toinen ajoi vastaan sadan metrin päässä, kumpikaan ei tervehtinyt. Paikka ei ollut mikään maantiepyöräilijöiden valtaväylä ja kumpikin oli vielä pyörämerkkiveli, mutta ei kun ei.

Kolmas tuli vastaan varsin vilkkaalla kelvillä ja tervehti, mutta se olikin porukkalenkeiltä tuttu kaveri. Neljäs tuli vastaan samalla kelvillä pyöräilevän lapsiperheen ohitustilanteessa ja tervehti.

Viides tuli takaapäin juuri kun erään Euroopan hidaskiertoisimmista painonappikelviliikennevaloista oli vaihtunut vihreäksi ja ohitti moikkaamatta tai kiittämättä napinpainalluksesta. Ei sitten.

Kuudes tuli kelvialikulkuristeykseen samanaikaisesti ja joutui (väistämisvelvollisena) hidastamaan, mutta tervehti silti.

Seitsemäs ja kahdeksas ajoivat vastaan suositulla mäkireitillä eivätkä tervehtineet. Well, whatever,

Yhdeksäs ajoi ohi kun olin pysähtynyt tutkimaan bussikatoksen karttaa eikä tervehtinyt. No, tällainen on näköjään espoolainen tyyli.

Kymmenes ajoi vastaan kun olin päässyt takaisin Helsingin puolelle. Tervehdin ensin ja tervehdykseen vastattiin.

Historic
14.07.2015, 12.07
Mä katselen enimmäkseen liikennettä. Matalalla nojapyörällä _pitää_ tietää, missä autoilijat menevät. Siitä huolimatta olen tämän kesän aikana huomannut, että yhä useampi vastaan tuleva pyöräilijä morjenstaa. Mukavaahan se on, ja nostan kyllä kättä takaisin jos vain ehdin huomata tervehdyksen. Pääkaupunkiseudulla tuttuja tulee kuitenkin vastaan vain ehkä kerran viikossa.

Tervehtijät näyttävät olevan toisia pyörätiellä ajavia. Ei siis ihan maantiepyöräilijöitä, mutta tasaisesti kaikkia muita fillarilla kulkevia.

Superkompensaatio
20.07.2015, 12.47
Tulin juuri lounaalta ja ajelin Reebokin taittopyörällä toimistolle, kun edessä näkyi Alppipuiston kohdalla mielenkiintoinen itserakennettu sinkula, jossa ohjaustanko huomattavan alhaalla ja satula huomattavan ylhäällä. Kaverin polkeminen vaikutti jotenkin todella hankalalta puolelta toiselle keikkumiselta, joten päätin tulla takaa rinnalle kyselemään pyörästä. Kaveri katsoi minuun ja sanaakaan sanomatta kiihdytti tiehensä. Ei tervehtinyt. Liekö foorumilaisia?

kuovipolku
20.07.2015, 20.37
Kuka itseäänkunnioittava pyöräilijä nyt ylipäätään noteeraisi taittopyörällä ajavaa millään lailla (paitsi ehkä nauruun tikahtuen)? Tai vähän vakavammin: saattoihan kyseessä olla joku juuri mukaan lähteneellä pyörällä. (Joka tapauksessa kysymykseen on paremmat mahdollisuudet saada vastaus "Kuka ajoi silloin siellä?" (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?24380-Kuka-ajoi-silloin-siell%E4/)-ketjussa.)

Iltapäivän 3,5-tuntisella maantielenkillä taisi käydä niin että kaikki vastaantulevat maantiepyöräilijät joko tervehtivät ensin tai vastasivat tervehdykseen. Voi olla että joku ei tervehtinyt mutta jos niin kävi, sekä tapaus että pyöräilijä pyyhkiytyi saman tien mielestä - ja joka tapauksessa tänään oli poikkeuksellisen korkea tervehtimisprosentti. jollaiseen en muista päästyn kuin jonain "vain tosiajajat ovat lenkillä tällaisella kelillä" -päivänä. Syitä voisi ehkä hakea lomafiiliksistä tai sääennustuksen kokopäiväsateen muuttumisesta hienoksi lenkkisääksi.

PS Tervehdin minä myös yhtä pyöräilijää, vaikka tämä ei edes ollut pyörällä liikenteessä,,,

JiiÄm
20.07.2015, 21.20
Omien havaintojen mukaan suurin osa vastaan tulevista maantie- ym. pyöräilyharrastajista nostaa hanskaa/ moikkaa kohdatessa. Olisko esim. lauantaisen +70km lenkin aikana tullut vastaan viisi, joista neljä tervehti. Tämä yksi poikkeus tuli tosin vastaan kun itse runttasin putkelta ylämäkeen ja hän laski alaotteella samalla pujotellen kuoppia ja railoja asvaltissa...

Mikäs siinä, hyvä, mukava tapa eikä maksa mitään. :)

syte
21.07.2015, 20.06
Kivasti moikattiin 140:llä tänään, about 9/10 maantiekiitäjästä.

Oli hienoa kun moottoripyöräkuski morjesti, tulin hyvälle tuulelle tästä pienestä eleestä :) Moikkasin takas, viiveellä... Hämeessä ollaan..

140:stä juoksi vastaan n.25 km Lahdesta etelään joku mies kohti pohjoista ja huomasin jo silloin askelluksesta että taitaa jalat krampata. Ohitin saman miehen myöhemmin takas Lahtea ajaessani n. 16 km Lahdestä etelään, hän siellä oli vaihtanut kävelyksi. Olikohan juossut ihan Hesasta asti - Respect jos oli. Nostin peukkua ja tervehdykseen vastattiin. Kiva myötäinen sivutuuli ja lievä positiivinen into kiidätti kohti Lahtea reilu 35 km/h. Tämmöiset aurinkoiset päivät pyörälenkkeineen on elämän yksi tarkoitus.

Kampinalle
21.07.2015, 21.52
Upea kelikö lienyt ollut syynä, että työmatkalla iltapäivällä Lahdesta Nastolaan tuli ilahduttavan monta fillaristia vastaan kelvillä ja lähes jokaisen käsi nousi vastaamaan tervehdykseen.

janmag
22.07.2015, 22.55

Sama huomio täälläkin, etenkin PKS:n alueella ja nimenomaan nuorten miesten osalta. Naiset kyllä moikkaa, nuoretkin.

Eri asia on sitten tuo jokapäiväinen työmatka-ajo Kehä I:n sisäpuolella, jossa nyt ei moikkaamista paljoa esiinny. Ei paljoa ennättäisikään ajaa, jos koko ajan olisi moikkaamassa joka suuntaan kaikkia kanssapyöräilijöitä. Tosin muutama poikkeus siinäkin: ne muutamat, jotka vetävät myös läpi talven moikkaavat myös kesäkeleillä, mikäli vaan ehtii huomata yleisen liikennehässäkän keskeltä.

Kesämökin lähiseuduilla tilanne onkin aika toinen, maantiepyöräilijöitä jos sadan kilsan lenkillä sattuu kohdalle 1-2, niin hyvä on (ja moikkaaminenkin toimii). Samaten paikalliset bussikuskit, roskiskuskit jne moikkaavat kanssa. Tuo ainakin minulle jonkin asteista turvallisuuden tunnetta, kun raskaasta kalustostaan huolimatta viestittävät huomioivansa ja ilmeisesti myös hyväksyvänsä minunkin läsnäolon välillä aika haasteellsillakin tieosuuksilla.

tinke77
23.07.2015, 09.59
Täällä Äkäslompolo - Ylläs maastoissa kaikki morjestaa, olipa liikkeellä kävellen tai pyörällä 😀

litku
24.07.2015, 10.47
Täällä Äkäslompolo - Ylläs maastoissa kaikki morjestaa, olipa liikkeellä kävellen tai pyörällä ��

Vastaavaa huomasin Sodankylässä kun ajoin maantietä. Milloin Hiluxin, Nivan tai jopa Can-Amin ohjaamosta lapaa nostettiin. Niin eri meininkiä kuin esim. Oulussa jossa harvoin saa vastakaikua tervehdykseen.

ascii591
24.07.2015, 12.06
Maastopyörällä polkiessa huomannyt sen ettei kovin moni vastaantulijoista tervehdi, eikä maantiepyöräilijöistä yksikään. Jollei itsellä koko käsi nouse, niin ainakin muutama sormi plus kohtelias nyökkäys. Vanhempi väki tuntuu olevan se jolle "moikkaus" luontevampaa. Näin siis ainakin Espoon rantaraitilla.

-jamo-
25.07.2015, 07.48
Itse tervehdin oma-aloitteisesti jokaisen vastaantulevan maantiefillarilla ajavan pyöräilijän ja vastatervehdyksen tekee noin 90% poislukien kaksi ryhmää. Naiset eivät tervehdi koskaan. En tiedä miksi maantiepyöräilyyn on niin ylpeää naisväkeä siunaantunut. Ehkä meitsi on varusteiden perusteella luokiteltavissa yhdellä vilkaisulla köyhäksi ja arvottomaksi. Tosin on tästä yksi poikkeus. Keväällä Tuusulassa naispyöräilijä oli pyyhkäisemässä minusta ohi kun hän hidasti ja vaihdettiin muutama pyöräilyyn liittyvä ajatus. Sitten hän kiihdytti taas ja katosi vikkelästi horisonttiin. Toinen tervehtimiseen vastaamaton porukka tuntuu olevan kalliilla kalustolla ajava aerotankopoppoo. Ilmeisesti pyöräilyn eliittijoukko, jonka arvolle ei rimpulampien moikkailu sovi.

Toisaalta itsekin oma-aloitteisesti moikkaan vain kippurasarvipyöräilijöitä mutta vastaan kyllä vaikka jopoa taluttavalle pultsarille jos hän ensin tervehtii. Ei se parin sormen nostaminen kahvalta paljoa energiaa syö ja hyvä mieli siitä tulee :)

KingOfTheRoad
25.07.2015, 10.05
"Toinen tervehtimiseen vastaamaton porukka tuntuu olevan kalliilla kalustolla ajava aerotankopoppoo. Ilmeisesti pyöräilyn eliittijoukko, jonka arvolle ei rimpulampien moikkailu sovi"

Oon kans saman havainnon tehnyt. Mutta fakta on se, että samalta korkeudelta täällä kaikki paskantaa ja kaikki täältä lähdetään.

kolistelija
25.07.2015, 10.54
Ei kai aerotankopoppoota lähtökohtaisesti lasketa pyöräilijöiksi? Nistit on ihan eri ihmisrotu, eikä niitä tervehditä.

Vastapuolen ylpeys on kyllä katsojan silmissä ja omaa alemmuuskompleksia... Usein se tervehdys vain tulee yllätyksenä eikä ehdi tai tajua vastata kun ajatuksissaan ajelee.

arkkimedes
25.07.2015, 11.21
On se varmaankin omaporukka noi kovat kuskit. Itse taluttelin pyörää kun tuli ongelmia, vastaan tuli 3 pyöräilijää ja kyllä kattoivat, yksi sitten sanoi uusi ja lisäsivät vauhtia. Näin Oulussa.

2cka
25.07.2015, 11.40
Ei kai sitä sormia voi TT-pöörän ratissa nostaa, menee airotynamiikka pilalle?

iLuurilla tapatalkista

SSGT-92
25.07.2015, 15.37
Tänään oli Kouvostoliiton alueella aikas korkea tervehdys protsentti,melkein kaikki kippuratankoiset tervehti/vastas tervehtimiseen.

kolistelija
25.07.2015, 15.39
On se varmaankin omaporukka noi kovat kuskit. Itse taluttelin pyörää kun tuli ongelmia, vastaan tuli 3 pyöräilijää ja kyllä kattoivat, yksi sitten sanoi uusi ja lisäsivät vauhtia. Näin Oulussa.
Joko kuulit väärin, tai sitten on pojilla huumorintaju ihan viimesen päälle. :D

ilmora
25.07.2015, 16.34
Naiset eivät tervehdi koskaan. En tiedä miksi maantiepyöräilyyn on niin ylpeää naisväkeä siunaantunut. ...
Toisaalta itsekin oma-aloitteisesti moikkaan vain kippurasarvipyöräilijöitä mutta vastaan kyllä vaikka jopoa taluttavalle pultsarille jos hän ensin tervehtii. Ei se parin sormen nostaminen kahvalta paljoa energiaa syö ja hyvä mieli siitä tulee :)

Itse moikkaan aina cyclolla tai maantiefilolla liikkuvia ja vastaan muidenkin tervehdyksiin, mutta se on kyllä totta, että harvoilla vastaantulevilla naiskanssapyöräilijöillä reaktio tuntuu usein olevan ihmettelevä. Etiketti hukassa?

arkkimedes
25.07.2015, 17.36
Joko kuulit väärin, tai sitten on pojilla huumorintaju ihan viimesen päälle. :D

Jep. Tokihan se naurattaa kun jalkamiehen näkee:)

JiiÄm
25.07.2015, 19.15
Tänään aamupäivästä vakiolenkillä pyörittäessä ei joutanut laskemaan morjenstus-prosenttia kun vastaan sattui tulemaan muutamassa isossa ryppäässä TdM-porukkaa :) . Mutta lapa nousi niin miehillä, naisilla, nuorilla kuin vanhoilla. Hyvän sään johdosta oli kyllä muutenkin varsin hyvin pyöräilijöitä liikenteessä.

KingOfTheRoad
25.07.2015, 21.00
Jumalauta! TriatloniCerveeloäijä morjesti mulle tänää ku olin satkun lenkil😎 ja muuten n. 30 pyörää tuli vastaan eikä kukaan muu morjestanu😁, mutta en mäkä😎

SSGT-92
26.07.2015, 12.29
Toi on niin suomalaista;toisen ois tehtävä se tervehdys ensiks,et vois vastata sit siihen,kun en mä voi ensiks ,ja kun ei toi toinenkaa...

jaiksi
29.07.2015, 11.30
Tänään tuli Kainuun Prikaatin järjestämä yhteislenkki vastaan. Hieman oli raskaannäköiset kypärät vastaantulijoilla. Ajovaatteetkaan eivät olleet lycraa. Käsi kuitenkin nousi monella hymyssä suin.

Mik@
29.07.2015, 11.56
Tällaisen aloittelevan maantiefillaristin näkökulmasta tervehtiminen lisää mukavasti harrastuksen imua ja tuo muutenkin hyvän mielen. Eilen Espoon suunnalla oli tässä mielessä erinomaiset olosuhteet. Ymmärrän toki esim. jos alamäessä kovemmassa vauhdissa keskittyy morjenstelun sijaan ajamiseen ja muuhun liikenteeseen. Alustava tuntuma on lisäksi se että muut kuin lycraan pukeutuvat :) saattavat hämmentyä ajoturvallisuuden näkökulmasta liikaa mikäli vetää kättä lippaan.

syte
29.07.2015, 15.21
Naiset moikkaa joo vähän huonommin, ehkä joku voisi kommentoida onko etikettikysymys vai pelkääkö tytöt että jätkät kaartaa perään :)

Myös vanhat äijät on heikkoja tervehtimään.

Muuten lapa nousee hyvin, esim. eilisellä 88 km lenkillä hyvin nousi käsi merkistä riippumatta: Trek, Cannondale, Bianchi, olikohan Canyon... Oli sitten maantiepyörää ja aerotankoakin. Moikkaan yleensä ensin. Kypärättömiä en moikkaa.

Kattelin Google Mapsistä oikeaa osoitetta ja huomasin että joku maantiepyöräilijä oli oikein päässyt Google-auton bongaamaksi. Eli 140:llä kohta Nuuttilantie. Sieltä ajoi eilen täysperävaunurekka, hiekkakuormaa. Mä just satuin kohdalle kun kuski aikoi kiihdyttää maantielle. Se huomas mut ja jarrutti, joutui pysäyttämään koko yhdistelmän mut sivutieltähän se olikin tulossa. Olisin itse joutunu jarruttaa melkein täpöillä, et siksi en oikein tietäkään voinut antaa. Pääsin siitä hyvin ohi, nostin kättä kiitokseks kun kuski joutuu yhdistelmänsä pysäyttämään et pääsee vapaapäivää (töistä livennyt) viettänyt kuluttaa kaloreita aurinkoon. :) Kuski vastas kohteliaasti, kuten aito rekkamies konsanaan.

Krabba
30.07.2015, 19.57
Keskisormella?

Lähetetty minun D5503 laitteesta Tapatalkilla

To_Ok
03.08.2015, 11.47
Poluilla tulee morjestettua vastaantulijoita sukupuoleen katsomatta kun niitä on sen verran harvassa ja se tuntuu jotenkin henkilökohtaisemmalta siellä se tappituntumalla ohittelu :). Morjestan poluilla muita myös juostessa. Liikenteessä saa sitten olla koko ajan tassu ojossa joten tervehdin vain tutut tai jos joku nyt erityisesti minulle viittelöi niin tervehdin kohteliaasti takaisin nyökkäämällä päätä tai jotain muuta pienimuotoista.

KingOfTheRoad
03.08.2015, 17.52
Hianosti nousi lapa eilen 10 tuli vastaan ja 9 morjesti takas👍🏻

x_smith
04.08.2015, 21.28
Parrakas herrasmies morjesti tänään Uudella Porvoontiellä nostamalla komeasti koko käsivarren. Itsellä oli sen verran hyvä pumppaus tangolta menossa, että en älynnyt vastata kuin normaalilla kädenavaukselle. Hyvä mieli tuli, morjestellaan toistekin!

Omegas
05.08.2015, 01.03
Hei pyöräilijä, joka ajoi matkalla 13 Lappeenranta. Yhtyettä Venäjältä, palasivat kaupunkiin Viipurin 08.02.2015.

Jalgratas
05.08.2015, 09.39
Maantielenkillä Sipoossa vastaantulevilta noin pariltakymmeneltä valkoisenviivanseuraajalta vaan noin puolet vaivautui vastaamaan tervehdykseeni. Aloin jo kyynistyä, kunnes isänsä kanssa lenkillä ollut n. 4-5 vuotias tyttö kolmipyörällään nosti mulle reippaasti kättä. Morjestin tietysti takaisin!

Puskis
08.08.2015, 20.16
Eilen leikki-brevettiä ajellessani tuli Ruskontiellä vastaan maastopyöräilijä, joka juuri ennen kohtaamista yllättäen ojensi vasemman kätensä kunnolla sivulle. Kävin liian hitaalla, että olisin ymmärtänyt reagoida muuten kuin nostamalla sormia hupulta. Olisiko pitänyt läpsäistä käteen? Nauratti kuitenkin niin, että moikkasin seuraavat 20km kaikki vastaantulevat pyöräilijät.

Loppukilometreilla joku TuUlin asussa nyökkäsi ohittaessaan ja nyökkäsin takaisin, vaikka oli päivän ainoa tappio.

Santerius
08.08.2015, 22.06
Eilen leikki-brevettiä ajellessani tuli Ruskontiellä vastaan maastopyöräilijä, joka juuri ennen kohtaamista yllättäen ojensi vasemman kätensä kunnolla sivulle. Kävin liian hitaalla, että olisin ymmärtänyt reagoida muuten kuin nostamalla sormia hupulta. Olisiko pitänyt läpsäistä käteen? Nauratti kuitenkin niin, että moikkasin seuraavat 20km kaikki vastaantulevat pyöräilijät.

Itse koin kerran saman ihmeen ja moikkasin.

Sitten tajusin, että se taisikin olla suuntamerkki. Kyllä hävetti.

hannupulkkinen
08.08.2015, 22.21
Toissapäivänä ajelin Pyhä-Luosto väliä pätkän. Huttutunurin nokalla tuli maastopyöräilijoitä vastaan. Kolme naista ja kaksi miestä. Sanoin kuuluvasti terve ja tuskin sain vastauksen. Toinen miehistä tuli pitkän ylämäen päällä vastaan ja sanoin terve kuuluvasti. Ei vastausta ja huikkasin jälkeen vielä uuden tervehdyksen ja sitten sain vastauksen. Olisi sitä voinut pysähtyäkkin ja muutaman sanan vaihtaa niinkuin hiihtäjät tekevät vähän syrjemmillä laduilla, mutta hiihto taitaakin olla vanhaa kulttuuria ja sen harrastajat osaavat käytäytyä. Ainakin täällä Lapissa. Savoillahuitojat ovat sitten erikseen.

Nana
08.08.2015, 22.44
Ei ole mitään väliä, vaikka olisikin suuntamerkki. Tervehtimäsi tyyppi olisi silti iloinen kun tajuaisi, että läpsäisit tervehdyksen ja samoin toki silloin jos hän sitä juuri odottaa, joten win-win, kaikenlaisiin tervehdystä muistuttaviin kannattaa vastata.

Itse moikkasin viimeksi tässä lähipäivinä Laakson pään polulla vastaantullutta maastopyöräilijää. Olin juuri hankalassa ylämäki kivikossa vetänyt itseni nurin ja kiivetessäni uudelleen kyytiin ja jatkaessani matkaa joku tulikin vastakkaisesta suunnasta vastaan.

LauriA
09.08.2015, 11.58
Olipa ilo ajella tänään Bodom-Lempäälä-Klaukkala-Helsinki kun toistakymmentä kuskia moikkaili iloisesti. Taisi täydellinen ajokeli auttaa... 😎

Nana
09.08.2015, 12.40
Tuli muuten tuosta ^^ edellä kuvaamastani tilanteesta mieleen, että kannattaa varsinkin kapeilla poluilla jos näette, että joku tulee vastaan ja tiedät, että välissänne on jompaankumpaan/molempiin suuntiin riskialtis kohta, odottaa, että toinen menee siitä ensin, jottei kumpikaan toisen kaatuessa lennä sen seurauksena kasan jatkoksi.

Edellä kuvaamassani tilanteessa ei ollut sitä riskiä, sillä olin jo tuon kompurointikohtani ylittänyt juuri kun ohitimme toisemme.

M0K5
09.08.2015, 12.56
Olipa ilo ajella tänään Bodom-Lempäälä-Klaukkala-Helsinki kun toistakymmentä kuskia moikkaili iloisesti. Taisi täydellinen ajokeli auttaa... 😎

Minäkin olin noilla seutumilla polkemassa tänään ja aika pieni oli tervehdysprosentti, vaikka useita heilutuksia sainkin.

Kyllä sitä voi ketä vain morjenstaa. Myös niitä jotka polkevat vanhoilla mummofiloilla!
Se on sitten eri asia, tuleeko mitään elettä vastaukseksi.
Itsellä tuo mentaliteetti ollut aika usealla lenkillä ja ei siitä muuta haittaa ole ollut kuin hyvä mieli.

Ishtor
09.08.2015, 17.50
Siis mikä tämä tervehtimisjuttu on? Veneilijät tervehtii. No, venettä ajellessa on usein aika vähän tekemistä, toiseksi veneitä tulee vastaan harvakseltaan. Rekkamiehet tervehtii, ammatillinen juttu. Senkin ymmärtää. Mutta autoilijat eivät tervehdi toisiaan, tai motoristit (paitsi jotkut). Mutta siis pyöräilijöiden pitäisi tervehtiä? Tulee mieleen näihin muihin tervehtimisiin verrattuna, että kädet on kuitenkin pyöräilyssä aika tärkeässä osassa, ja jos jossain pääkaupunkiseudun vilinässä tervehtii kaikkia harrastajia, niin tulee ajaneeksi puoli lenkkiä yhdellä kädellä... :)

Mutta joo, hyvä tietää että tervehtiä pitäisi, aina oppii jotain uutta. Jos se on "moi", niin minä en ainakaan mitään kuule kun on musiikit korvissa täysillä. Käden heilautuksen saatan huomatakin, mutta eipä ole niitäkään näkynyt siellä missä olen liikkunut. Muutama sama tyyppi sattuu joka kerran tulemaan vastaan, ja temposta ja varusteista päätellen taitavat olla ihan oikeita harrastajia ellei jopa kilpailijoita, mutta niin vaan kädet pysyy tangossa heilläkin.

Meinaan vaan että onko tuo oikeasti joku tapa, vai onko tämän keksinyt joku jolla muutenkin on tervehdykset niin sanotusti herkässä...? Vai ollaanko kaakkoissuomessa vaan ihan pihalla näistä asioista?

SotkuPekka
09.08.2015, 19.25
Hybridillä sain ajella vuosia ilman, että kukaan erehtyi tervehtimään, enkä kyllä sellaista odottanutkaan. Maantiepyörällä olen nyt muutamia lenkkejä ajellut, eikä kauaa mennyt kun joku tervehti. Kun en ollut moiseen tottunut niin en tietenkään ehtinyt vastata, oli reipas vauhti vielä alamäessä. Enkä kyllä edes muistanut tuolloin, että näillä maantiepyöräilijöillä oli tällainen juttu.

FillaRilla
09.08.2015, 23.36
Meinaan vaan että onko tuo oikeasti joku tapa, vai onko tämän keksinyt joku jolla muutenkin on tervehdykset niin sanotusti herkässä...? Vai ollaanko kaakkoissuomessa vaan ihan pihalla näistä asioista?
Kyllä se on tapa ainakin täällä Eteläsuomessa. Ja pohjoisempanakin olen tapaan morjestaa törmännyt. Ja lähes kaikki motoristitkin ainakin ennenvanhaan morjestelimme. Hyvä tapa, joka tuo yhteenkuuluvutta. Ei kait sitä tapaa nyt saatana ainakaan mollaamaan passaa ruveta. Ja maastossa vastaantulijat yleensä pysähtyy jopa juttusille, vaikka olisi outokin kohdattava. Kait tämän voi todeta vaikka tätä ketjua takaisinpäin kelaamalla. Kymmenen vuotta vanha ketju on tämä ja joku nöösi tulee avautumaan:seko::mad:
Ollaan sosiaalisia. Eikösjoo?

orc biker
10.08.2015, 01.20
Ei se yleistä ole, koska itseäni ei varmaan edes joka vuosi tervehditä. Välineet ja pukeutuminen ovat olennaisessa osassa tuota. Tuohon tuntuu kuuluvan, että esim. maantiepyöräilijät tervehtivät toisia maantiepyöräilijöitä, eivätkä esim. tällaisia sen satasen lenkin maasturilla heittäviä tyyppejä. Eli tästähän voidaan päätellä, että kyse on olennaisesti yhteenkuuluvuuden tunteesta ja samaistumisesta. Jos tieto siitä puuttuu tai yhteenkuuluvuutta ei ole, niin sitten eivät tervehdi.

Maasturilla ajavia harvemmin tulee nykyisin edes vastaan maanteiden varsilla tai hiekkateilläkään, ja toisaalta taas sitten luonnollisemmassa pyörän ympäristössä on paljon muutakin mietittävää, jos siellä nyt ketään edes kohtaa. Varmaan jotkut karkottavat tuolla tylsistymistään, kun ottavat ihmiskontaktia puurtamisen ohessa. Mutta itse saatan sanoa "päivää" tai "iltaa", jos jossain syrjemmällä hitaammassa vauhdissa tulee vastaan joku, kuten esim. metsässä polulla. Tosiaan se vastaantulijoiden määrä ja olosuhteet näyttelevät tässä suurta roolia. Moikkaan myös yhtä todennäköisesti jalankulkijoitakin noissa oloissa. Se on lähinnä kohteliaisuutta. Se on suurin piirtein sama kuin avaisi oven jollekin, joka sattuu siihen samaan aikaan. En välitä noista kategorioista, kuten että millä se toinen tulee vastaan, että onko silläkin läski vai crossari vai mikä.

mpesu
10.08.2015, 09.52
Itelleni tervehtiminen on osittain mainittua yhteenkuuluvuuteen liittyvää mutta osittain huonoon muistiin ja piirien pienuuteen liittyvää. Yhteislenkeillä on luultavasta vastaantulevaan maantiepyöräilijään törmännyt mutta kun ei millään muista ja sillä saattoi olla erivärinen paita päällä joten parempi moikata niin ei tuu sanomista :D . Ja jos nyt olis niin että vastaantulija oikeasti on muukalainen niin tervehtiminen toimikoon pienenä ystävällisenä eleenä joka saattaa auttaa muukalaista mukaan yhteislenkeille.

mpk
10.08.2015, 09.55
Leevi and the Leavings: Muotitietoinen :D

https://www.youtube.com/watch?v=UPzORKOmulA (https://www.youtube.com/watch?v=UPzORKOmulA)

syte
10.08.2015, 12.07
Vois toki olla että tervehtis laiskemmin jos tulis ajettua kelvollisia kilometrejä vuodessa, mutta kun on satunnainen sunnuntaiharrastelija niin jokainen maantielenkki on kuin kuparisen rikkoisi ja into on valtava moikata.

Vakiolenkillä 140:llä taas eilen kivasti moikattiin. Ehdoton ilonaihe on tietysti kauniin naisen tervehdys, asfaltti polttaa ja on paras päivä kesän lyhyen :) Moikkasin myös semmosta nojapyöräproukkoa muttei se vastannut. Ei haittaa, respect silti veti aikamoista vauhtia. Mikä piru toi nojapyörä oikein on, näytti ohjukselta kun oli semmoinen bulletin muotoinen istuttava koppi. Noissahan on jotkut kilpasarjat ja -standarditkin, aikamoinen laite. Bullitt :)

Sit oli 5 oranssipaitaisen aerotankojoukkueen porukka ja kiva jos lajin vakavasti ottavat noteeraa. Kovaa meni joukkue. Aikamoista vauhtia veteli myös maasturilla joku ja tietysti tervehdin. Voi sitä maantiepyöräilijä maastopyöräilijääkin moikata.

ilaril
11.08.2015, 00.32
Tänään pikkulenkki Espoossa ja en edes tiedä montako pyöräilijää tuli vastaan, mutta yksikään ei vastannut tervehtimiseen... paitsi yksi pikkuskidi pikkusella maastopyörällään. Lämmitti mieltä. Saa niitä maastopyörälläkin lenkkejä ajavia tervehtiä, vaikka myönnän että on minullakin vaikeuksia ylittää se kynnys moikata sukkahousukansaa <g>

orc biker
11.08.2015, 02.23
Tänään pikkulenkki Espoossa ja en edes tiedä montako pyöräilijää tuli vastaan, mutta yksikään ei vastannut tervehtimiseen...
Tuo on outoa, koska kuka muka ehtii katsomaan aina, että tunteeko edes toista. Voihan olla, että joku tuttu moikkaa, niin luulisi oletuksena olevan vastaamisen. Ja onhan se muutenkin kohteliasta. Ihme jurottajia monet ovat, ja sanon tämän, vaikka en mikään varsinainen moikkauskulttuurin kannattaja olekaan.

telipyörä
12.08.2015, 19.49
Kaksi kertaa on naispyöräilijä tervehtinyt ääneen. Se on kyllä pelästyttänyt pahoin.

The flying Chocobo
13.08.2015, 08.00
Kaksi kertaa on naispyöräilijä tervehtinyt ääneen. Se on kyllä pelästyttänyt pahoin.
Minullekin on käynyt näin, mutta vain kerran. Ilahdutti. Ihan samalla lailla kuin satunnaiset sanalliset kommunikaatiot muiden lenkkeilijöiden kanssa. Minun mielestä maantiepyöräilevien naisten määrä on nyt huomattavasti suurempi kuin vuosi sitten. Ainakin kehien kulmilla Helsinki-Espoo suunnalla. Tosi hienoa!

M0K5
15.08.2015, 15.27
Tänään pikainen +80km lenkki Espoo-Lohja-Espoo.
Oli kyllä aika vähässä pyöräilijät ja tervehdykset.
Tervehtiessä näki jo kasvoista, tuleeko vastausta.

Jani1982
15.08.2015, 21.00
Tänään pikainen +80km lenkki Espoo-Lohja-Espoo.
Oli kyllä aika vähässä pyöräilijät ja tervehdykset.
Tervehtiessä näki jo kasvoista, tuleeko vastausta.

Nummela-Lohja-Siuntio-Lohja-Nummela eli vähän samoja hoodeja ja ehkä viidestä 2 heilautti lentopallomailaa. Niistäkin toinen oli kaveri joka ei reagoinut menomatkalla kun tuli vastaan, mutta paluumatkalla törmättiin taas ja heitti lavan oikein reilusti ilmaan :)

Snafu
16.08.2015, 22.49
Tänään tuli hienoin ja iloisin tervehtiminen mitä olen päässyt todistamaan. Lapa pystyyn hyvissä ajoin ja helvetinmoinen MORJENS karjaisu, karjaisua seurasi ällistyttävä show, vasen laita - oikea laita - oja - toisen puolen oja - 360 keskellä kelviä ja toteamus prkle että oli lähellä. Tällä taiturilla (50-60v) oli koko suorituksen ajan jalat polkimilla, pyöränä toimi vanha mummomankeli. Jos tyyppi olisi ollu selvinpäin olisi sattunut ja kovasti, oli sillä vauhtia ihan kiitettävästi.
Jotenkin tästä episodista tuli Karpon ohjelman tankojuoppo mieleen...

Santeri58
30.08.2015, 17.44
Tänään ajoin vantaalta hesaan, kierros hesassa ja takas maantiepyörällä. Tasan tarkaan yksi pyöräilijä moikkas, maantiepyörällä ajaja vanhempi herra. Muutamat mulkaisi kuin hullua katsovat..heh..juntteja riittää...

ArtoR
13.09.2015, 18.55
Eilen ilahduttavan moni vastaan pyöräilevä tervehti reitillä Uusi Porvoontie - Hinthaara - Pornainen - Paippinen - Nikkilä - Korso.

N.N.
18.10.2015, 19.36
Tänä aamuna ysin jälkeen Keskuspuistossa Maunulan majan ja Pitkäkosken välillä tuli vastaan cyclocrossimies joka näytti F-tervehdystä. Tai siltä se näytti, olikohan? Jos oli niin oli eka kerta minulle.

PeeHoo
19.10.2015, 11.12
Eilen Espoosta Tuusulanjärven ympäri 102 km. Moni tervehti, parin kanssa ajoin samaan suuntaan ja juteltiin jonkun aikaa. Mainiota!

Tomas.Sa86
19.10.2015, 16.26
Kesällä ajellessani Kouvolan ympäristössä (kesätyön oheella), aika moni tervehti takasin kun ite tervehti, aika harvinaista oli huomana että harvemmin mulle tervehditiin ensin, kuitenkin tervehdittiin useammin kuin PK-Seudulla.

TANUKI
27.02.2016, 17.49
Uusien harrastajien keskuudessa ei taida tämä tervehtiminen olla tuttua ainakaan Turun suunnalla? Vielä viime talvena, kun moikkaili crossarilenkeillä kaikkia vähänkin sunnuntaipyöräilijöitä vakavamman kuskin näköisiä niin melkeen jokaiselta sai jonkunlaisen kädenhuitaisun takaisin. Tänä talvena ehkä 1/5 itselle vieraasta kuskista moikkaa takaisin. :( Mikäs on; ei se kädenhuitaisu takaisin kovinkaan iso juttu ole vaikka ei tuttu moikkaaja olisikaan.

yannara
03.04.2016, 19.51
Jälleen tänään ihmetytti kun lenkillä vastaantulleista "tosipyöräilijöistä" tasan YKSI vastasi tervehdykseen.
Minusta pyörälijöiden tervehtiminen on hieno ja kaunis ajatus, mutta kaikki on kiinni siitä, missä ympäristössä ajetaan ja mikä on ajon motiivi. Jos ajan työmatkan aamulla, minulla on ehkä vähän kiire, ja se ajelu on muuten vaan tavallista asfalttiajoa, niin en mä kiinnitä muihin huomioita. Sitten taas kun ollaan maastossa, siellä on kaikilla kivaa ja vedetään samoja polkuja, päästetään toinen menemään ohi niin tilannehan on ihan eri ja metsässä huomasin että lähes kaikki moikkaa...

Farina
04.04.2016, 08.52
Anian rantatielle tervehti kaikki vastaantulijat (toistakymmentä) lauantaipäivän lenkillä. Aurinkoinen ja tuuleton keli, mukava tie. Mikäs siinä morjestellessa :)

KireePinna
04.04.2016, 11.23
Mun ekalla lenkillä viime maanantaina oli kyllä vaan hyvää morottelua nähtävillä. On siis eka totinen maantiefillari alla,uudet upeet ajokuteet 😊 ja hirvee pelko bibseissä,että meen nurin tai puhkon renkaan tai jotain muuta hassuttelua.
Mutta olo parani kummasti,kun pahanniemensillalla (se ruisrokkisilta) joku "hiukan" kokeneemman oloinen kaveri morotti,kun olin jo suihkimassa sillan alle ja ruissaloa kohden. Ja lenkin loppupuolella pääsin samoihin punaisiin cyclocross tyypin kera,jonka kanssa jo juteltiinkin ja ajettiin muutama sata metriä yhtämatkaa. Jos kaikki ottaa näin asiallisesti huojuvan oloisen,karmeella poljintekniikalla varustetun fillaristin vastaan,niin vaikeeta on valittaa.😊

kervelo
04.04.2016, 11.49
Uusien harrastajien keskuudessa ei taida tämä tervehtiminen olla tuttua...

Mielestäni tuolla tien päällä on ollut havaittavissa sellainenkin piirre, että siinä vaiheessa kun keski-ikäinen kuski saa ekaa kertaa jonkun seuran paidan päällensä ja pääsee mukaan kimppalenkille, ei vastaantulijoille enää morjestella. Se on se pro-meininki varmaan. ;)

-jamo-
05.04.2016, 18.08
Talven sai hypridillä ajella rauhassa mutta kun nyt keväällä siirtyi käppyräsarven puikkoihin niin heti se moikkailuhelvetti alkoi. Täällä pk-seudulla kun muita succisheeboja tulee vastaan joka lenkillä kymmeniä niin saa tervehdyksiä vaihtaa muutaman minuutin välein. Ei siinä mitään, olen tottunut refleksinomaisesti pikku tervehdyksen tekemään jokaiselle vastaantulevalle maantiefillaristille.

paskalokki
05.04.2016, 20.06
Talven sai hypridillä ajella rauhassa mutta kun nyt keväällä siirtyi käppyräsarven puikkoihin niin heti se moikkailuhelvetti alkoi. Täällä pk-seudulla kun muita succisheeboja tulee vastaan joka lenkillä kymmeniä niin saa tervehdyksiä vaihtaa muutaman minuutin välein. Ei siinä mitään, olen tottunut refleksinomaisesti pikku tervehdyksen tekemään jokaiselle vastaantulevalle maantiefillaristille.
Niin, että cyclokuskeja ei tervehditä maantienlaidalla? Rasisti saatana.

OneTen
05.04.2016, 21.45
Minä tänään moikkasin kahta vastaantulevaa maantiepyöräilijää ja jotenkin se vaan jäi päälle niin morjestin vielä seuraavaakin pyöräilijää joka oli kypärätön ukko napavaihteisen Helkaman selässä. Voi että kuinka hävettää ja harmittaa. Kuittaantuuko jos seuraavalle näytän keskisormea, vai oliko tämä nyt tässä?

paskalokki
05.04.2016, 21.50
Minä tänään moikkasin kahta vastaantulevaa maantiepyöräilijää ja jotenkin se vaan jäi päälle niin morjestin vielä seuraavaakin pyöräilijää joka oli kypärätön ukko napavaihteisen Helkaman selässä. Voi että kuinka hävettää ja harmittaa. Kuittaantuuko jos seuraavalle näytän keskisormea, vai oliko tämä nyt tässä?
https://dl.dropboxusercontent.com/u/79551248/RT/idi_reps.gif

Tossa viikonloppuna laskin muuan mäkeä Tuusulassa, Nurmijärvellä tai siellä suunnilla ja näytin kädellä tietenkin suuntamerkkiä, kun oli vasemmalle kääntymässä maantieristeyksessä. Risteyksestä kääntyi tulemaani suuntaan mies hybridillä tai vastaavalla citypyörällä ja luuli suuntamerkkiäni moikkaukseksi. Moikkasi "takaisin" moottoripyörätyyliin kättä sivulle viemällä, katsoi pitkään ja melkein lähti perään. Nauroin tovin kun jatkoin matkaa.

Mutta. Vaikka tässä nyt vähän ylimielisenä naureskelenkin, mikä on tosin tahatonta ja tarkoituksetonta, moikkasi toissavuonna Seutulassa tai niilläpäin maantiepyöräkuski meikäläistä kun painelin hybridillä perussuomalaisen näkösenä kypärä päässä ja hiki hatussa yksikseni aloitteluaikoina. Tuli aivan helvetin hyvä fiilis ja tuon muistan aina.

kuovipolku
05.04.2016, 22.02
Mulla oli joskus hassu tapa pitää päässäni lukua vastaanajaneista pyöräilijöistä. Kymmeniin succisheeboihin en muista päässeeni edes kevään ensimmäisinä tai alkusyksyn viimeisinä lämpiminä viikonloppuina jolloin kaikki tuntuivat olevan liikkeellä. No, asia vai olla toisin joillain pyöräilyn valtaväylillä ja työmatka-aikoihin.

Joka tapauksessa itse koen ettei ahkerakaan tervehtiminen, s.o. vastaantulijan tunnistaminen lajitoveriksi tai sukulaissieluksi, ole ollut mitenkään rasittavaa. Päin vastoin, joskus olen ajatellut että vastaantulija on joutunut kuluttamaan selvästi enemmän energiaa välttääkseen katsekontaktin ja tervehtimisen.

Konaman
10.04.2016, 21.12
Otin tänään cyclon esiin Tampereella. Ilokseni huomasin että tervehtijöitä oli vaikka kuinka paljon, reilusti yli puolet kippurasarvisista vastaantulijoista:cool:
Itsehän vastaan, mutta en yleensä tervehdi ensin..

Nana
10.04.2016, 21.18
Minä muuten viimeksi keskustan alueella (muistaakseni koiranruoan hakureissulla) moikkailin iloisesti kaikki ajorataa vastaantulevat pyöräilijät. Taitaa olla harvemmassa ne, jotka täällä keskustassa moikkailee, mutta enpä tuota niin fiiliksissä ollessani tullut ajatelleeksi. :D

miw80
11.04.2016, 09.55
Haittaaks jos moikkauksen tekee päätä nyökäyttämällä, ku pispalan "ylämäkeä" polkee.

oem
11.04.2016, 10.05
Ei tuu juuri moikkailtua tuntemattomia paitsi jos on juteltu tms.

Kirsu
11.04.2016, 17.26
Pienestä se tulee hyvä mieli: ajoin Oulussa ekaa maantielenkkiä reilu viikko sitten kohti Haukipudasta tien laitaa. Vastaan ajoi viereistä pyörätietä kaksi vanhempaa maantiefillaristiherraa ja molemmat huiskautti kättään tälle mustissa ajavalle pienelle pyöreälle rouvalle joka puuskutti menemään. Hymy kesti pitkään.
Itse pyrin tervehtimään aina vaikka pienestikin.

Kirsu

Sent from my iPad using Tapatalk

oppes
11.04.2016, 19.48
Tää pyöräilijöiden tervehtiminen oli minulle kyllä ihan uusi, ennenkuulematon ja -kokematon aihe. Moottoripyöräilijänä olen tuohon tottunut ja nostan lapaa jokaiselle vastaantulevalle mopoilijalle refleksinomaisesti. Nyt aloitettuani taas kuntoilumielessä harrastaa pyöräilyä kolmenkymmenen vuoden jälkeen, ei kuluneen 8 kuukauden ja 3500kilometrin aikana ole kyllä rekisteröity ensimmäistäkään tervehdystä. Poislukien Tammikuussa lumituiskun jälkeen auraamattomalla kelvillä vastaan tullut päivän ainoa pyöräilijä. Senkin pistin tilanteen/olosuhteiden aiheuttaman solidaarisuuden piikkiin. Eli ilmeisesti en a) käytä oikealaisia vaatteita b) pääkaupunkiseudulla ei tervehditä. No minä jatkan polkemista :) huolimatta tervehdyksistä tai niiden puutteesta...

Jopo81
12.04.2016, 17.37
Tänään läskilenkillä, kelvisiirtymää ajaessani, tuli takaoikealta maantiepyöräilijä tieltä kelvin puolelle morjestamaan. Olihan sillä itsekkäät agendat... kyseli ovatko metsäpolut jo sulaneet ja pärjääköhän ilman nastarenkaita[emoji1] muutama sana vaihdettiin muutenkin.

Välillä koitan morjestella muille pyöräilijöille, mutta harvoin kukaan vastaa tervehdykseen.

Assup
16.04.2016, 00.41
Enimmäkseen Helsinki-Vantaa-Espoo akselilla ajellessa nostan lapasen pystyyn toisen aloitteesta tehtyyn tervehdykseen ja toisen läskikuskin tullessa vastaan nostan peukun jo ajoissa ylös, joskus kiva jäädä jutullekin! Autoillessa on tapana tervehtiä muita Mini-kuskeja ja kivasti suurin osa Minillä ajavista laittaakin kättä pystyyn!

Liikuttava
17.04.2016, 16.27
Eilen tuli suht. monta maantiepyöräilijää vastaan. Yllättäen jopa 4 heistä tervehti (vieläpä ensin) vaikka minulla ei ollut päällä edes maantiekamppeita eikä alla -pyörää :D Varmaan hyvä sää vaikutti.

brilleaux
18.04.2016, 07.25
Jyväskylässähän vieraan tervehtiminen on ilmeisesti merkki jonkunasteisesta mielenviasta.
On se sitten pyöräilijä tai kuka tahansa.

Katse lattiaan tai horisonttiin kun kohtaamistilanne tulee päälle. Ja äkkiä pois.
Pyöräilijöille ei viitsi juuri enää lapasta nostaa, varsinkaan maantiesuccistelijoille.
Ilmeisesti läski(n)kuskin tervehdys on sopimatonta käytöstä heille. :rolleyes:

Väärät kuteet ja väärä pyörä. ;)

tjm
02.05.2016, 09.50
Vappuviikonlopun auringon houkuttelemana lähdin molempina päivinä ulkoilemaan maantielle - vain todetakseni ettei käsi nouse :mad:

Onkohan talven aikana ajohanska jäätynyt kiinni ohjaustankoon vai ajoasento niin väärin säädetty ettei sormia saa puutumiselta nostettua...

Frosty
02.05.2016, 16.26
Pyrin hieman ajotilanteessa riippuen huomioimaan jollain tavalla kaikki sen näköiset pyöräilijät, joilla on tämä tervehtimistapa, toisin sanoen pyöräilyn harrastajan näköiset pyöräilijät. Tervehdin automaattisesti, koska useimmiten tervehdys tulee niin myöhään, ettei siihen meinaa ehtiä vastata.

Stetsonimutulla sanoisin, että noin 80 % harrastajan näköisistä pyöräilijöistä tervehtii tuolla maantiellä. Poikkeuksena mainittakoon jostain syystä Team Rynkebyn jäsenet, joista kukaan ei ole vielä tervetinyt tai vastannut tervehdykseen. Kohtaamisia on noin viiden vuoden aikana ollut kuitenkin kymmeniä.

Sanoisin kuitenkin, ettei mieltään kannata pahoittaa näistä tervehtimisasioista. Kukin punnitkoon itse, miten tuon suhteen toimii. Joillekin se on kiva juttu, jotkut eivät moisesta perusta. Ei se niin vakavaa ole. Pääasia että pyöräilijöitä, harrastajia ja hyötypyöräilijöitä, tuolla teillä taajaan liikkuu.

oppes
02.05.2016, 16.58
Pyrin hieman ajotilanteessa riippuen huomioimaan jollain tavalla kaikki sen näköiset pyöräilijät, joilla on tämä tervehtimistapa, toisin sanoen pyöräilyn harrastajan näköiset pyöräilijät. Tervehdin automaattisesti, koska useimmiten tervehdys tulee niin myöhään, ettei siihen meinaa ehtiä vastata.

Stetsonimutulla sanoisin, että noin 80 % harrastajan näköisistä pyöräilijöistä tervehtii tuolla maantiellä. Poikkeuksena mainittakoon jostain syystä Team Rynkebyn jäsenet, joista kukaan ei ole vielä tervetinyt tai vastannut tervehdykseen. Kohtaamisia on noin viiden vuoden aikana ollut kuitenkin kymmeniä.

Sanoisin kuitenkin, ettei mieltään kannata pahoittaa näistä tervehtimisasioista. Kukin punnitkoon itse, miten tuon suhteen toimii. Joillekin se on kiva juttu, jotkut eivät moisesta perusta. Ei se niin vakavaa ole. Pääasia että pyöräilijöitä, harrastajia ja hyötypyöräilijöitä, tuolla teillä taajaan liikkuu.

Määrittele "pyöräilyn harrastajan näköinen" :D

Reno
02.05.2016, 17.10

Rynkebyn jäsenissä paljon myös ensikertalaisia joille tapa ei välttämättä tuttu. Oisko siitä kyse ?

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

KL!
02.05.2016, 17.31
Oma määritelmä pyöräilyn harrastajan näköisestä on kypärä päässä (vastapuolella on jotain suojelun arvoista korvien välissä) ja hieman liikunnallista vaatetusta päällä. Oli fillari sitten maantiepyörä tai mummon mankeli, sillä ei ole väliä. Ansaitsee moikkauksen ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Alois Loyal
02.05.2016, 18.00
Ilmeisesti läski(n)kuskin tervehdys on sopimatonta käytöstä heille. :rolleyes:

Jos ajat sellaisella "läskipyörällä" niin niitä ymmärtämättömänä vertaan teitä larppaajiin. Vakavammin tarkoitan että yleensä moikkaan pyöräilijöitä joiden oletan olevan "samalla asialla", en esimerkiksi maastopyöräilijää joka on maantiepätkällä oletettavasti vain siirtymässä ennen sitä oikeaa polkua. En usko että kukaan on siitä pahastunut eikä muistaakseni yksikään ole moikannut minua (kippurasarvilla ajavaa). Oma häpeä se on olla tervehtimättä. :)

Yleisesti ottaen koen että todella moni tervehtii ja yleisesti pyöräilijät on aika kivaa porukkaa muutenkin.

Frosty
02.05.2016, 19.42
Määrittele "pyöräilyn harrastajan näköinen" :D
Määrittelyjä lienee yhtä monta kuin määrittelijöitä. Oma näkemykseni on jako kahteen perustyyppiin harrastajiin ja hyötyajajiin. Harrastajan tunnusmerkkeihin kuuluu jonkinlainen pyöräilyn ilmentäminen urheilulajina. Lajinomaisuuteen liittyy lenkkivarustus, oli se sitten mihin tahansa pyöräilyn alalajiin ominainen. Hyötyajajalle pyöräily on siirtymismuoto.

Tämä perusjakohan ei missään nimessä tarkoita, etteikö sama ihminen voisi olla molempia, mutta tervehtiminen näyttäisi olevan osa harrastajien lajikulttuuria. Itse ilmennän molempia tyyppejä, lenkeillä ja lenkkivarustuksessa tervehdin ja useimmiten tulen tervehdityksi. Kauppamatkalla tai piknikretkellä en lähtökohtaisesti tervehdi, eikä myöskään minua juuri tervehditä.

Koska tervehtimiskulttuurissa ei ole kyse yleissivistykseen kuuluvasta tai käytöksen kultaiseen kirjaan painetusta säännöstä, ei myöskään sen noudattamatta jättämisestä tai erilaisesta tulkinnasta kannata pahastua.

oppes
02.05.2016, 20.10
Määrittelyjä lienee yhtä monta kuin määrittelijöitä. Oma näkemykseni on jako kahteen perustyyppiin harrastajiin ja hyötyajajiin. Harrastajan tunnusmerkkeihin kuuluu jonkinlainen pyöräilyn ilmentäminen urheilulajina. Lajinomaisuuteen liittyy lenkkivarustus, oli se sitten mihin tahansa pyöräilyn alalajiin ominainen. Hyötyajajalle pyöräily on siirtymismuoto.

Tämä perusjakohan ei missään nimessä tarkoita, etteikö sama ihminen voisi olla molempia, mutta tervehtiminen näyttäisi olevan osa harrastajien lajikulttuuria. Itse ilmennän molempia tyyppejä, lenkeillä ja lenkkivarustuksessa tervehdin ja useimmiten tulen tervehdityksi. Kauppamatkalla tai piknikretkellä en lähtökohtaisesti tervehdi, eikä myöskään minua juuri tervehditä.

Koska tervehtimiskulttuurissa ei ole kyse yleissivistykseen kuuluvasta tai käytöksen kultaiseen kirjaan painetusta säännöstä, ei myöskään sen noudattamatta jättämisestä tai erilaisesta tulkinnasta kannata pahastua.

Viime Elokuusta päivittäin pyörää lenkittäneenä en muista nähneeni moikkauksia kuin kerran. Tuokin Tammikuussa sakean lumipyryn jäjiltä auraamattomalla kelvillä jossa vastaan tuli tasan tuo yksi pyörällä. Molemmat moikkasimme, mutta taisi spontaani ele olla enemmän extreme-olosuhteiden kirvoittamaa. Eli vissiin meikäläisen "lenkkivarustus" ja pyörä (lokasuojineen - vaikka kapeine sellaisineen) ei täytä kriteerejä :D No ei minun harrastukseni toisten moikkailuista ole kiinni. Motoristina vaan olen tottunut siihen, että yleensä valikointia ei tehdä, siksi aihe "akateemisesti" kiinnostaa. Jos kohta toki toiset tuota moponkin päällä tekevät. Tyyppiesimerkkinä se, että HD-kuskeja ei tervehditä / tervehtivät vain toisiaan.

Frosty
02.05.2016, 20.21
Rynkebyn jäsenissä paljon myös ensikertalaisia joille tapa ei välttämättä tuttu. Oisko siitä kyse ?

Tai sitten heillä on voimakas keskenäinen yhteenkuuluvuuden tunne, ja he ikäänkuin määrittelevät itsenä osaksi tätä omaa alakulttuuriaan. Mene ja tiedä. Jokseenkin varmaa on ainoastaan, useiden kymmenien kohtaamisten perusteella kyse ei enää liene sattumasta.

Lajikulttuureissa on varmasti olla eroa sekä lajin sisällä, alueittain että lajien välillä. Juoksussa ei vastaavasti tervehditä ikinä, ei edes kahden ihmisen kaupungissa aamuyöllä räntäsateessa.

TuH
02.05.2016, 20.22

Ai, en olekaan havaintojeni kanssa yksin! Ellei meneillään ole joku eeppinen räkä poskella -hetki, niin aika harvassa ovat maantiepyöräilijät, jotka eivät tien päällä tervehtisi. Rynkebyläisten nuiva tervehtimiskulttuuri on vähintään yhtä tehokas tapa erottua kuin räikeän keltainen ajoasu...

YocceT
02.05.2016, 21.25
Onko tämän "miks mua ei tervehditä" -ajatusketjun takana joku alitajuinen tunne alemmuudesta tai vimmattu halu kuulua johonkin viiteryhmään vai mistä on kyse? Tervehtivätkö audikuskit toisiaan maantiellä tavatessaan, tai nissanmiehet? No eivät, paitsi noissa pienissä itäsuomalaisissa kirkonkylissä, jossa kaikki ovat lapa pystyssä kaiken aikaa, tutuille ja tuntemattomille.

Näillä suosituimmilla fillariteillä, kevään ruuhkahuippuina saisi olla lapa pystyssä jatkuvasti jos haluaisi ettei kukaan herkkähipiäinen pahoittaisi mieltään ja nillittäisi fillarifoorumilla siitä että sekin jätti tervehtimättä siellä ja siellä. Siitä huolimatta, että saan totaalimulkun maineen, ilmoitan että tervehdin jos huvittaa, mutta en lupaa kaikille ja joka kerta alkaa kättä heiluttelemaan.

TuH
02.05.2016, 21.50
Onko tämän "miks mua ei tervehditä" -ajatusketjun takana joku alitajuinen tunne alemmuudesta tai vimmattu halu kuulua johonkin viiteryhmään vai mistä on kyse?

Käytöstavoista.

Jami2003
02.05.2016, 21.56
Aika paljon kiinni liikenne määristä. Täällä periferiassa jos kohtaa toisen harrastajan niin hyvä ettei pysähdytä juttusille mutta taas vilkkaalla harrastus tiellä (yli 3 pyöräilijää/h) ei aina
ja kaikkia jaksa.

Virossa pyöräily harrastus on valovuoden Suomea edellä mutta sielläkään tuskin kukaan tervehtii toista. Suositulla baanalla tulee pyöräilijöitä vastaan kymmenittäin tunnin aikana.

YGoo
03.05.2016, 13.10

Täysin sama havainto! Juttelin asiasta myös Rynkebyläisen, kokeneemman pyöräilijän kanssa. Lupasi viedä asian eteenpäin heidän lenkeillään. Ja eilen juuri tätä miettiessäni vastaan tuli aurinkoa vasten Rynkebyn väreissä ajava nainen, joka tyylikkäästi moikkasi. :)

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

Onhan heillä nimenomaan nämä "opastajat" ja kokeneemmat, jotka tämän opettavat (toivottavasti) uusille ajajille?

Omasta mielestä kuuluu ainakin maantiepyörällä etikettiin. Ainakin maantiellä ajaessa, taajamissa ei niin tarkkaa.

Ulkorengas
03.05.2016, 18.59
Satunnaisesti joku vastaantulija moikkaa, mutta yleensä niin myöhään, etten enää ehdi ajoissa nostaa kättä. Pahoittelut vastaantulijoille, ei ole tarkoitus olla töykeä. En kuitenkaan pidä tällaista tervehtimistä olennaisena juttuna, kun nimimerkkini mukaisesti en koe kuuluvani mihinkään ryhmään tai muuhun vastaavaan.

Ehkä tuo viime tipassa tervehtiminen kertoo myös siitä, että vastaantulijakin empii asian kanssa. Toki kun vastaantulija ajaa trikoissa kapearenkaisella maantiepyörällä ja itse tulen vastaan lahkeet lepattaen tarakalla ja lokareilla varustetulla krossarilla, ei kuitenkaan retkivarustuksessa ellen ole matkalla kauppaan, joutuu pääkopan vakavastiotettavanpyöräilynharrastajatunnistuspr osessori koville ja tervehtimisen viivästyminen on ymmärrettävää.

Hääppönen
03.05.2016, 20.38
Moikkailen suht' aktiivisesti. Ei syö vähiäkään energioitani, eikä ahdista. Mielenkiintoista olisi nähdä Ulkorengas lahkeet lepattaen tarakalla. :cool:

The flying Chocobo
04.05.2016, 07.53
Minulla tuli eilen sama havainto Rynkebyn värein varustetuilla fillareilla liikkuvista. Ei tervehditä. Muilta tuli sen sijaan tervehdyksiä paljon. Itse kun aloittelin pyöräilyharrastusta ihmettelin jo ekalla lenkillä että miksi nuo moikkailee, mutta sen kummemmin asiaa pähkimättä moikkailin takaisin ja aika pian tuo tuli tavaksi itsellekin. Vasta myöhemmin täältä luin että tällainen on tapa monilla.

akvavitix
13.05.2016, 11.56
Eilen oli ilmeisesti joku kansallinen 'En tervehdi' -päivä. 80 km lenkillä pyöräileviä vastaantulijoita oli kaiken kaikkiaan useita kymmeniä. Tervehdin jokaista, mutta vain 3 vastasi tervehdykseen?!? En ole aiemmin kokenut vastaavaa... Ehkä olin liian häkellyttävä näky uudessa neonvihreässä tuuliliivissä.

rrob
02.06.2016, 22.47
Tänään aamusella ennen seitsemää Jorvaksessa oli ilo kohdata varusmiesten pyöräletka(avojono?). Ensimmäinen veti kättä lippaa reippaasti, minä vastasin.

orc biker
02.06.2016, 23.06
Tämä keväänä on tervehditty enemmän kuin aiempina viitenä yhteensä. Olen ajanut aika paljon reppu selässä, mikä onkin ainoa ero aiempaan. Se luo vaikutelmaa maastopyöräilyn harrastajasta, eikä vain maastopyörällä satunnaista kuntolenkkiä heittävästä. Näin olen asian järkeillyt.

akvavitix
02.06.2016, 23.07
Mun havainto on, että tervehtiminen tuntuu lopahtaneen lähes kokonaan. Hitrate on jotain korkeintaan 20% tuntumassa. Outoa... Haisenko mä jotenkin pahalle vastaantulijoiden nenään vai mikä on vialla?

brilleaux
03.06.2016, 07.16
Pyöräilijöiden kohtaaminen alkaa aiheuttamaan vaaratilanteita. Näyttää uusi trendi olevan katseen kääntäminen sivulle/maahan kohtaamistilanteessa.
Kannattas nyt kuitenkin yrittää ympäristöä havainnoida vaikka vastaantulija yrittääkin tervehtiä. ;)

kuovipolku
03.06.2016, 07.31
Tämä keväänä on tervehditty enemmän kuin aiempina viitenä yhteensä. Olen ajanut aika paljon reppu selässä, mikä onkin ainoa ero aiempaan. Se luo vaikutelmaa maastopyöräilyn harrastajasta, eikä vain maastopyörällä satunnaista kuntolenkkiä heittävästä. Näin olen asian järkeillyt.

Mä olen ollut huomaavani jonkinlaisen korrelaation lämpimän, aurinkoisen ja kesäisen sään ja tervehtimisprosentin kesken. Etenkin touko-kesäkuussa hieno keli saa ihmiset paitsi hyvälle tuulelle myös suhtautumaan kanssaihmisiin ja -pyöräilijöihin positiivisemmin. Ns. suomalaiseiin käytöstapoihin voi muutenkin ilmaantua sosiaalisia piirteitä jotka ehkä ovat meillä vähemmän yleisiä. Valo, lämpö ja luonnon vihreyus eivät tietenkään välttämättä mitenkään vaikuta pahimpiin työmatkatempoilijohiin tai muihin jääriin. mutta tarpeeksi moniin jotta voitaneen puhua todellisesta olemassaolevasta ilmiöstä.

kuovipolku
03.06.2016, 07.35
Mun havainto on, että tervehtiminen tuntuu lopahtaneen lähes kokonaan. Hitrate on jotain korkeintaan 20% tuntumassa. Outoa... Haisenko mä jotenkin pahalle vastaantulijoiden nenään vai mikä on vialla?

Havaintoihin kannattaisi ehkä liittää paikkakunta (vähän samaan tapaan kuin luontohavaintoihin yleensä), sillä maamme eri osissa ja jo paikkakunnittain voi tunnetusti olla suuriakin eroja,

Mä kyllä veikkaisin että sun ketjut ovat päässeet kuivumaan tai olet ulohtanut voidella ne viime sadelenkin jälkeen. Tien toiselle puolelle asti kuuluva kitinä saa kyllä jo alkaneen tervehdysliikkeen pysähtymään, vaikka kuski olisi muuten lajitoverin näköinen ja tyylipoliisinkin hyväksymässä asussa ja varustuksessa.

freerider70
03.06.2016, 08.47
Jos olen läskillä lenkillä niin koitan muistaessani moikkailla muut läskikuskit, onhan sitä siinäkin.

Warlord
03.06.2016, 08.59
Mallorcalla ei ole vielä tervehtinyt takaisin kuin muutama kuski. Lopetin.

J.Kottenberg
03.06.2016, 09.36
Tervehdin yleensä aina muita pyöräilijöitä. Maastossa tosin ei kovin usein kohtaa muita pyöräilijöitä, mutta maasturikuskeilla ei juurikaan ole kuulokkeita päässä niin he yleensä vastaavatkin tervehdykseen. Samoin kuin he eivät räplää kännykkäänsä. Kohtaaminen on usein hyvin lyhyt joten siinä ei pitkiä tervehtimisiä ehditä. Joku "moi" tms.

Viimeaikoina olen sen sijaan törmännyt uuteen koiranulkoiluttajatyyppiin joka kävelee koiran hihna kädessä koiran jäljessä tyhjä ilme naamalla ja pälättää kännykkään. Tämä tyyppi ei havainnoi muita ihmisiä, eikä tietysti vastaa mihinkään. "maastosmombie" voisi kuvata henkilöä. En sano tätä ollenkaan pahalla. Kyllä keskellä metsää voi hyvin käyttää matkapuhelinta ja nauttia siitä. Ei se ole laitonta. Autolla ajaessa toinen juttu.

k23435
03.06.2016, 11.15
Ohessa (http://www.cyclingweekly.co.uk/videos/watch/dr-hutchs-guide-waving) ohjeistusta.

Remember always that if the oncoming ride looks exactly the same as you, you are about to ride through a shop window.

MTB Fillaristi
04.06.2016, 13.40
Itse tervehdin kaikkia, jotka näyttäisi olevan lenkillä tai vaikka työmatkallakin, mutta varusteista näkee, että pyöräilyä harrastetaan. En tosin nosta lapasta vaan nyökkään, joka mielestäni on helppo ja vaivaton tapa tervehtiä. Tosin jos vedän hapoilla täysiä, niin silloin huomio kiinnittyy vain ajamiseen, eikä tuolloin ole aikaa, eikä mahdollisuutta tervehtimiseen. Tuon toki ymmärrän muiltakin, mutta muuten. luulisin sen olevan helpooa, vaikka vastaan tulisi vaikka pyöräilujä joka kilometrillä. Itse olen usein Hki-Vantaan ympäristössä ja ehkä 30% vastaantulijoista morjestaa jollain tapaa. Vanhemmat miehet ei jaksa tai viitsi tervehtiä juuri koskaan, sama naiskuskeilla, eivät tervehdi. Siinä ehkä kyseessä ujous tervehtiä miesajajaa tms. mene ja tiedä. Kaikkein pahinta on kuitenkin se, että joku tulee tervehtimättä peesiin, ajaa siinä jonkin matkaa hiljaa ja sopivan hetken tullen koettaa sitten tykittää karkuun. Tuo mielestäni on pahempi ns. "etikettivirhe" kuin tervehtimättä jättäminen.

Krabba
11.06.2016, 21.22
Tänään taisi minulla olla vääränlainen vaatetus (pitkät housut kesäkuussa) tai sitten se johtui cyclosta, mutta n. 30 vastaan tulleesta ei yksikään tervehtinyt. Luku sisältää toki jonkun kimppalenkkiporukan - ryhmässähän ei ilmeisesti moikkailla.

gzmi
11.06.2016, 22.12
ryhmässähän ei ilmeisesti moikkailla jos ei moikata mitenkään.Se muuten näyttää ja tuntuu tosi pöljältä. Meikä joskus ihan huikkaa kovaa ryhmälle pienellä asenteella "Terve!". Ihan hyvin voi moikata kärkikuski kuten muissa lajeissa.

kuovipolku
24.06.2016, 15.35
Tänään tajusin tervehtineeni vastaantulevaa autoilijaa koska hänellä oli auton katolla maantiepyörä.

ArtoR
26.06.2016, 20.18
Juhannuspäivän lenkillä pääkaupunkiseudulla ehkä yllättäen lähes kaikki minua vastaan tulleet maantiepyöräilijät tervehtivät.

Mohkku
27.06.2016, 06.14
Harvemmin minulle moikkaillaan, mutta juhannuspäivänä klo 7 vastaantullut maantiepyöräilijä koki ehkä jotain yhteenkuuluvaisuuden tunnetta, kun löytyi toinenkin, joka ei hukannut pilvettömässä säässä peilityynen meren rantamaisemissa lämpiävää aamuaan krapulassa sängyn pohjalla maaten.

oppes
27.06.2016, 18.20
Juhannuspäivän lenkillä pääkaupunkiseudulla ehkä yllättäen lähes kaikki minua vastaan tulleet maantiepyöräilijät tervehtivät.

+1. Aamukahdeksalta ei ollut ruuhkaa kelveilläkään :) Ja tuli tosiaan moikattua pari vastaan tullutta fillaristia.

Ricce
29.06.2016, 11.03
Itse tuoreena fillaristina kyllä tervehdin kanssaharrastajia ja ilokseni "ei ihan niin vakavasti" vetäjät moikkailee myös takas. Lahden ja Hollolan alueella tulee vedettyä naama punaisena, vääränlaiset aurinkolasit päässä ja Lidlin pyöräilykamat päällä :)

vvkuitunen
30.06.2016, 08.51
Itse tuoreena fillaristina kyllä tervehdin kanssaharrastajia ja ilokseni "ei ihan niin vakavasti" vetäjät moikkailee myös takas. Lahden ja Hollolan alueella tulee vedettyä naama punaisena, vääränlaiset aurinkolasit päässä ja Lidlin pyöräilykamat päällä :)

Samma här. Täällä Kotkan seudulla valtaosa tervehtii takaisin, mutta "koviksen" näköiset äärivelominatit harvemmin. En oikein ymmärrä ihmistä joka ei tervehtiessä vastaa, mutta meitä on onneksi kaikenlaisia tällä planeetalla.

Ricce
30.06.2016, 09.02
Samma här. Täällä Kotkan seudulla valtaosa tervehtii takaisin, mutta "koviksen" näköiset äärivelominatit harvemmin. En oikein ymmärrä ihmistä joka ei tervehtiessä vastaa, mutta meitä on onneksi kaikenlaisia tällä planeetalla.

kyllähän sen ymmärtää jos oikein tosissaan suorittaa ja on keskittynyt siihen ja ihan ok niin, en ota itseeni. Olen minäkin vaimolle sanonut että jos hän tai lapset ovat hengenhädässä, saa soittaa, muutoin asiat saa odottaa lenkin loppuun :)

vvkuitunen
30.06.2016, 10.03
Toki näin!

MTB Fillaristi
30.06.2016, 10.32
kyllähän sen ymmärtää jos oikein tosissaan suorittaa ja on keskittynyt siihen ja ihan ok niin, en ota itseeni. Olen minäkin vaimolle sanonut että jos hän tai lapset ovat hengenhädässä, saa soittaa, muutoin asiat saa odottaa lenkin loppuun :)

Samaa mieltä. Jos olet itse tai näet toisen olevan tekemässä max tasoista pyöräilyä, niin ei kannata olettaa, että pyöräilijä tervetii takaisin, eikä silloin tervehtimättömyydestä kannata ottaa nokiinsa. Siinä kun mennään hapot toisellakymmenellä ja reidet huutaa hoosiannaa sekä keuhkoista lentelee palasia, niin muiden huomioimenen tervehtimismielessä ei ole päälimmäisenä mielessä. Silloin keskitytään täysillä polkemiseen ja siihen, ettei kehenkään törmätä. Muutoin toki kannatan tervehtimistä ainakin nyökkäyksellä. Kädellä en itsekkään tervehdi, vaikka jotkut niinkin tekee. Mielestäni nyökkäys riittä
ja nyökkäämättömyyskin on ok, jos on tekemässä sellaista harjoitusta, ettei siihenkään ole aikaa tai mahdollisuutta.

Jukste
30.06.2016, 10.48
Eilen hämmästyksekseni maantiepyöräilijä tervehti, vaikka olin itse ajamassa siirtymää täpärillä. Tilannetta saattoi avittaa se, että itselläkin oli maantiekuteet päällä(rikkoen #18), kun vaihdoin pyörää vain lennosta, ja sää oli sateinen mikä saattoi lisätä myötätuntoa.

VitaliT
03.07.2016, 11.36
sen on kyllä huomannut että BMC ja LOOK kuskeille voi näytä vaikka keskaria, kun ne kuitenkin eivät huoma muita.

Hilex68
16.07.2016, 20.09
Täähä on melkein kuin moottoripyöräilessä."Kun ei ne HD kuskit moikkaa" tai toisinpäin.Minä kyllä moikkailin vaikka harrikalla ajelinkin ja kyllä nekin moikkaili kun ennen ajelin Yamahalla.Jospa se ei tähän pyöräilykulttuuriin oo viel iskostunu toi moikkailu tiedä häntä :)

Irocci
16.07.2016, 21.02
Kyllähän tuo neljän possujonosta eka moikkas, vaikka normi kuteilla ja maastopyörällä asfaltille eksyin.

VitaliT
18.07.2016, 00.07
Täähä on melkein kuin moottoripyöräilessä."Kun ei ne HD kuskit moikkaa" tai toisinpäin.Minä kyllä moikkailin vaikka harrikalla ajelinkin ja kyllä nekin moikkaili kun ennen ajelin Yamahalla.Jospa se ei tähän pyöräilykulttuuriin oo viel iskostunu toi moikkailu tiedä häntä :)

tänään risteyksessä yksi custom HD kuski moikkasi, kun ajoin täpärillä oli pako vastatta.

Hilex68
18.07.2016, 05.24
Eilen kun olin pikku lenkkiä ajamassa vastaan polki 6 henken pyöräporukka ja niin oli kaikilla käsi pystyssä.Kyllähän se tämmösestä vasta-alkajasta ihan mukavalta tuntuu :)

Äijä
29.08.2016, 19.12
Tänään taisi minulla olla vääränlainen vaatetus ...

Samoin ehkä minulla eilen kun ajelin Kokkosenlahdentiellä ja vastaan tuli tiimiasuhiilikuitupyöräilijäkansalainen, joka ei vaivautunut vastaamaan tervehdykseeni. Onkohan foorumilaisia?

Santerius
29.08.2016, 19.21
Moni tervehtijä ei tunnu muistavan, että jos haluaa tervehdykseen vastauksen, kannattaa kättä nostaa reippaasti ylös tai sivulle ja ennen kohtaamista. Siihen ei oikein näe tahi ehdi reagoida, jos tangosta vähän sormia nostellaan, ellei sitten tuijota ihan varalta niitä sormia.

Itse nostelen lapaa riippuen fiilingistä (kuitenkin aina jos moikataan). Seuran paita päällä tulee nosteltua useammin, koska todennäköisemmin saa vastauksenkin. Hassua sinällään, että vastausprosentti tuntuu olevan tällöin lähellä sataa, kun taas tunnuksettomana ajellessa varmaankin <75 %.

TommiK
29.08.2016, 22.38
Morjestelen kyllä tilanteesta riippuen. Joskus on sen verran muuta huomioitavaa tai olen keskittynyt ajamiseen, että tervehtiminen jää. Useimmiten saan vastauksen, jos kunnolla nyökkään.

Morjestaminen on hyvä tapa myös murtaa jäätä ja luovia ruuhkatilanteessa.

orc biker
30.08.2016, 23.02
Tänään kippusarvisen ratsastaja moikkasi, vaikka oli lippis päässä, maasturi alla ja ainoastaan pyöräilyhousut (eivät oikeasti, vaan juoksutrikoot, mutta ei niitä voi erottaa noin toisistaan) olivat asetuksen mukaisia. Epäilen, että se johtui tekemisen meiningistä. Annoin tänään reisille kyytiä, kun ei tuntunut hapottavan oikein mistään.

Hippo04
06.09.2016, 13.19
Kaisa Lekalta mainio piirustus aiheesta:
https://scontent.xx.fbcdn.net/t31.0-8/14257595_1260764343953906_8817239119153170130_o.jp g

Premnas
11.09.2016, 14.41
Mä päätin tänään moikata jokaista vastaantulevaa maantiepyöräilijää, mutta pari jäi silti moikkaamatta kun yks katseli ennen kohtaamishetkeä asvalttia ja muut tapaukset olivat risteysalueilla niin ei kyennyt :). Olen vähän ujo moikkaamaan, mutta jos joku tekee aloitteen niin vastaan siihen kyllä jos vaan huomaan. Mut tänään oli tällanen spesiaalipäivä. Kivasti tuli moikkailuja takaisinkin :).

Pölhis
11.09.2016, 19.31
Itse olen ottanut sen asenteen, että jos ei edes kiinnosta ihailla hienoa fillariani ja kerrassaan upeaa ajoasuani, niin en moikkaa, mutta, jos syntyy kontakti tai toinen moikkaa ensin, niin moikkaan takaisin. Tosin tänään jossakin vaiheessa innostuin moikkailemaan kaikkia. Moni ei kuitenkin jätti moikkaamatta.

Pölhis
11.09.2016, 20.59
Itse olen ottanut sen asenteen, että jos ei edes kiinnosta ihailla hienoa fillariani ja kerrassaan upeaa ajoasuani, niin en moikkaa, mutta, jos syntyy kontakti tai toinen moikkaa ensin, niin moikkaan takaisin. Tosin tänään jossakin vaiheessa innostuin moikkailemaan kaikkia. Moni ei kuitenkin jätti moikkaamatta.

fezder
12.09.2016, 08.58
Tätä itsekin olen ajatellut, kun vasta aloittamassa tätä harrastusta. Jos joku on tuota mun kysely-topiccia lukenu niin huomaa kyllä että uutta lihaa kentällä.
Mutta joo, varmaan kulttuurijuttu, eihän suomalaiset kiitä kun avaa oven jne. perus yrmyilyä eikä sitä välttämättä kettuillessaan tee. Itsekin olen vain välillä niin omissa maailmoissa etten vain havaitse toisten toimia.
tervehtiihän muutkin "sieluntoverit"; rekkakuskit, koiran ulkoiluttajat, motoristit jne.
Itselle ainakin tulee hyvä mieli että jos joku tervehtii, siitähän siinä peremmillään on kyse.

Tosin, en vielä ole niin pitkää lenkkiä heittänyt että tervehtimään olisi tarvinnut ryhtyä, kunnon pyörä huollon alla ja tuolla jopolla nyt ei pitkälle mennä :D.

brilleaux
12.09.2016, 11.29
Läskikuski tervehti aamulla. Niillä sentään on tapoja. ;)

miw80
12.09.2016, 13.18

En mä ketään morjestanu, vaikka olen oikeasti läskikuski 😆.

slow
26.09.2016, 23.16

Kukahan mahtoi olla se hyvätapainen päästä varpaisiin sävy-sävyyn pukeutunut läskikuski Keskuspuistossa Maununnevan kohdalla puoli seitsemältä tänään?
Tavallinen tasamaalle muokkautunut juurilla koristeltu polku oli näemmä niin jänskää ettei saanut sanaa suustaan hän vaikka kannustavasti tervehdin.

TeKu
27.09.2016, 13.49
Maasturilla kun ajaa siirtymiä, niin maantiepyöräilijöistä tuntuu kolmasosa - puolet vastaavan tervehdykseen, mutta cyclolla ajaessa tuntuu vastapuolella käsi nousevan huomattavasti herkemmin.
Viikko sitten tosin seistiin jonkun maantiehepun kanssa suojatiellä vastakkain odottelemassa valojen vaihtumista. Kun valot vaihtuivat, niin vastapuolen keskiössä oli jotain todella kiinnostavaa, koska katsetta sieltä nostettu sinä aikana kun naamamme olivat vastakkain ja kohtasimme noin puolen metrin päässä toisistamme. :D

shitmonkey
22.05.2017, 15.44
Terve! .

Santerius
28.05.2017, 16.27

Eikös siellä olla pyöräilemässä, eikä muita pyöräilijöitä tuijottamassa? Moikata pitäisi riittävän ajoissa ja riittävän näkyvästi, jotta ei tarvitse tuijottaa vastaantulijan tangonseutua moikkauksen huomatakseen. Moni vain ujosti nostaa hieman sormia tai vähäsen irrottaa kättä ohjaustangosta. Sen jälkeen onkin mukava tulla tänne valittamaan, kuinka muut eivät moikkaa.

Itse olen sen verran epäsosiaalinen, että en koe tarvetta nostaa kättä pystyyn jokaiselle pyörällä vastaantulevalle. Moikkaan toki, jos minulle moikataan.

rhubarb
30.07.2018, 04.33
Hävettävän huonotapaisia pyöräilijöitä liikenteessä, tilanne vain huononee vuosi vuodelta.

Eipä silti, tervehdin edelleen vastaantulevia ja ohitettavia. Mietin vain että minkähänlaisen kolarin aiheuttaisi jos rupeaisi ihan sanallisesti tervehtimään kuten tuolla etelämpänä tulee tehtyä.

tempokisu
30.07.2018, 06.46
No anteeksi jos en honaa, joku voi nostaa lapasta enkä ehdi reagoida. Joskus oon vaan senverta pahalla päällä etten edes katso sinnepäin. Aika usein tarvii pitää ote molemmilla käsillä, siinä enää kättä nosteta. Pitäisi varmaan laittaa joku lappu otsaan "MORO" ja selkään toinen niin olisi tää asia ratkaistu. En ole kyllä koskaan morjenstanu ohitettavaa, eikä ohittaja ole mulle moroja toivotellut...

YocceT
30.07.2018, 07.27
Tervehtivätkö kaikki henkilöautokuskit toisiaan? Tai edes kaikki Toyota-kuskit? Miksi sitten pyöräilijän pitäisi vetää kättä lippaan toisen pyöräilijän kohdatessaan?

callahan
30.07.2018, 07.42
Tervehtivätkö kaikki henkilöautokuskit toisiaan? Tai edes kaikki Toyota-kuskit? Miksi sitten pyöräilijän pitäisi vetää kättä lippaan toisen pyöräilijän kohdatessaan?

Typerä vertaus! Tossahan on jo nopeusero, tunnistettavuus eri automerkkien kohdalla kun autot nykypäivänä liki saman näköisiä. Yhtä tyhmä kuin se vastaus kun sanoin työkaverille kuinka paljon mamut tuo kuluja, hän sanoi "onhan niitä suomalaisia työttömiäkin..."

Jim717
30.07.2018, 09.42
MP-kuskit tervehtivät enkä koe sille olevan varsinkaan helsingissä tarvetta, kun moottoripyöriä on niin paljon. Minulla on ollut MP 80-luvulta ja silloin oli vain vähän MP-kuskeja. Erottiin suuresta autoilijoiden määrästä ja siksi tervehtiminen 80-90 luvuilla loi me-henkeä.
Nykyään moottoripyöriä on niin paljon, että saa jatkuvasti olla käsi pystyssä. Kieltämättä kun MP-ajelun jälkeen lähtee maantiepyöräilemään, tulee myös pyöräilijöitä jatkuvasti vastaan, joita tulisi myös tervehtiä.
Itse tervehdin (maantie-)pyöräilijöitä varsinkin kehä 3:n ulkopuolella, jossa niitä on vähemmän ja muutkin ovat lenkillä.

Auvo
30.07.2018, 10.41
Pohjoisessa pyörämatkaillessa moni moottoripyöräilijä tai karavaanari näytti nostavan kättään. Niille vaan tiedoksi, että älkää morjestako, en oo teidän kaveri, enkä tunne mitään yhteenkuuluvaisuuden tunnetta teihin! "ironiahymiö"

YocceT
30.07.2018, 11.36
Typerä vertaus!

Ihan yhtä typerää on tulla foorumille itkemään että taaskaan ei se vastaantullut fillaroija tervehtinyt.

kuovipolku
30.07.2018, 12.36
Muttei läheskään niin typerää kuin kutsua sitä että esittää foorumilla kommentin jostain asiasta "foorumille itkemään tulemiseksi".

kuovipolku
30.07.2018, 12.41
Rhubarbin tuoreeseen "itkemiseen" viitaten:

Juolahti päähän että millaista hämmennystä mahtaisi esimerkiksi Vantaankoskella aiheuttaa joku sunnuntai jos menisi ja kättelisi kaikki muut paikallaolijat ja vielä esittelisi itsensä nimellä? Olisikohan seurauksena joukko kasoja kun joidenkin porukkalenkkiläisten ajatukset rupeaisivat vielä kesken lenkin pyörimään sen ympärillä mitä se yksi hullu oikein meinasi?

Äijä
30.07.2018, 13.02
Hävettävän huonotapaisia pyöräilijöitä liikenteessä, tilanne vain huononee vuosi vuodelta.

Juuri näin ainakin täällä Mikkelin liepeillä. Ei tervehdi kaupunkilaiset tiimiasuhiilikuitupyöräilijät vastaan kiitäessään. Alkaskohan ne tervehtimään jos liimais pyörään hienoja logoja ja hommais tiimiasun?

kuovipolku
30.07.2018, 16.37
Odotatko vastaantulijan tervehtimistä vai tervehditkö itse ensin ja vastaantulija ei vastaa?

En ota kantaa maakunnallisiin eroavuuksiin tai paikallisiin tapoihin, mutta ainakin Uudellamaalla pyöräilijäitä voi olla liikkeellä niin paljon että pääsääntöisesti tervehditään vain niin sanotusti heimotoveriksi tunnistettavia. Silloin kun pyöräilijöitä on huomattavasti vähemmän liikkeellä huonompien tai peräti kurjien kelien tai vähän epätavallisemman ajankohdan vuoksi voi kynnys tervehtimiseen olla matalampi ja silloin kun pyöräilijöitä on todella vähän heidät on helpompi tai lähes pakko noteerata toisena jos ei samanlaisena niin ainakin yhtä lailla pyöräilyn harrastajana.

Maantiepyöräilijöiden osalta sanoisin että jos vastaantulijalla on (a) kippurasarvinen pyörä, (b) ajovaatteet jotka eivät lepata tuulessa, (c) kypärä jossa ei ole lippaa ja (d) jalat jotka pyörittävät kampia ei enempää tarvita. Eli jos täytät edellä luetellut vaatimukset, ne jotka jostain syystä eivät tervehdi sinua nyt tai eivät vastaa tervehdyksiisi eivät tule tekemään niin jatkossakaan vaikka hankkisit viiden tonnin maantiemenijän ja pukeutuisit jonkin seuran tai ammattilaistallin asuun.

kuovipolku
30.07.2018, 23.05
Onko niin, että oikeat kippurastongapyöräilijät eivät koskaan rullaile? Uteliaisuuttani kysyn.

Periaatteessa eivät koskaan. Sallittuja poikkeuksia ovat vain alamäet joissa vauhti nousee niin suureksi ettei se kampia pyörittämällä enää parane.

Käytännössä tietysti on hetkiä jolloin pyörittämisen lopettamisella hetkeksi säädellään nopeutta eli ikään kuin jarrutetaan jarruttamatta.

Ja jos on sellainen oikein kovaääninen vapaaratas. voi porukkalenkillä sen avulla antaa vetomiehen ymmärtää ettei vauhtia ole tarpeeksi.

Rhubarb tuli muuten vastaan jokunen viikko sitten eikä moikannut. Em. ehdot toteutuivat kohtaa neljä lukuunottamatta.

Saattoi olla että rhubarbin moikkaustekniikka on jo niin pitkälle edistynyt eli tapahtuu niin pienin ja hienovaraisin elein että hänen tervehdyksensä yksinkertaisesti jäi sinulta huomaamatta eli niin sanotusti meni täysin ohi.

Toinen mahdollisuus on että hän tunnisti sinut ja olet jostain syystä joutunut hänen kirjoissaan ei-tervehdittävien joukkoon. Ehkä on ollut tilanteita joissa hänen mielestään sinä olisit ehtinyt tervehtimään ensiksi tai joissa sinun olisi syystä tai toisesta tullut tervehtiä ensimmäisenä, mutta et ole kuitenkaan sitä tehnyt.

PS En mene vannomaan mutta muistinvaraisesti rhubarb on ajanut vastaan kahdesti viimeisten 12 kuukauden aikana: toisella kerralla hän vastasi tervehdykseeni, toisella ei. Arvelin silloin syyksi sitä että olin erehtynyt jäljittelemään sitä tyylikästä tapaa jossa kokeneet kisakuskit vain hieman nostavat sormiaan, mutta rhubarbin silmä näki heti että tuossa on pelkkä wannabe-teeskentelijä joka ei edes osaa nostaa sormiaan oikeaan kulmaan. Silloinhan oli aivan perusteltua jättää vastaamatta moisen tervehdykseen.

rhubarb
30.07.2018, 23.25
Täytyy selvästi siirtyä verbaaliseen tervehtimiseen!

JackOja
30.07.2018, 23.51
Periaatteessa eivät koskaan. Sallittuja poikkeuksia ovat vain alamäet joissa vauhti nousee niin suureksi ettei se kampia pyörittämällä enää parane.

Oolrait, hyvä tietää tuo. Mähän tosiaan rullailen paljon -aina kun voin- gräinderillä, mutta en olekaan tosissani liikkeellä.

Kappas kun lainaamasi postaukseni on hävinnyt editoidessani. Tuostakohan VesaP aina on puhunut?

callahan
31.07.2018, 06.28
Odotatko vastaantulijan tervehtimistä vai tervehditkö itse ensin ja vastaantulija ei vastaa?

En ota kantaa maakunnallisiin eroavuuksiin tai paikallisiin tapoihin, mutta ainakin Uudellamaalla pyöräilijäitä voi olla liikkeellä niin paljon että pääsääntöisesti tervehditään vain niin sanotusti heimotoveriksi tunnistettavia. Silloin kun pyöräilijöitä on huomattavasti vähemmän liikkeellä huonompien tai peräti kurjien kelien tai vähän epätavallisemman ajankohdan vuoksi voi kynnys tervehtimiseen olla matalampi ja silloin kun pyöräilijöitä on todella vähän heidät on helpompi tai lähes pakko noteerata toisena jos ei samanlaisena niin ainakin yhtä lailla pyöräilyn harrastajana.

Maantiepyöräilijöiden osalta sanoisin että jos vastaantulijalla on (a) kippurasarvinen pyörä, (b) ajovaatteet jotka eivät lepata tuulessa, (c) kypärä jossa ei ole lippaa ja (d) jalat jotka pyörittävät kampia ei enempää tarvita. Eli jos täytät edellä luetellut vaatimukset, ne jotka jostain syystä eivät tervehdi sinua nyt tai eivät vastaa tervehdyksiisi eivät tule tekemään niin jatkossakaan vaikka hankkisit viiden tonnin maantiemenijän ja pukeutuisit jonkin seuran tai ammattilaistallin asuun.

Suurtietäjältä mielestäni viisaita ajatuksia. Aloitin vasta pyöräilyn kesän alussa, alkuun hybridilla ja kun tykkäsin hommasta ostin maantiepyörän. Moikkailin "uunouksissani" hybridillakin vastaantulevia maantiepyöräilijöitä ja ilokseni suurin osa vastasi tervehdyksiini. Oli mulla toki oikee pyöräilypaita, pearl izumin ajohousut, hanskat ja lasit. Kypärä oli sellai munan mallinen potta ennekuin sain ton cascon jossa lippa. Vesilahteen päin tein pikku lenkkejä lempäälän lempoisista.
Innostuin ja ostin Canyonin kippurasarvisen, samat releet ja alkuun tossa cascossa lippa. Kivasti porukka moikkasi kun ekana tervehdin. Nyt ymmärsin irrottaa sen lipan eikä tuo tervehtiminen mihkään muuttunut, ne tervehtii ketkä tervehtii ja toiset ei. Muutama viime lenkki ollut tuonne valkeakoskelle päin, siitä turuntietä ideaparkin ohi ja lempäälän lempoisiin. Sama tervehtimisinto. Toki se alkuun harmittaa jos tervehdykseen ei vastata mutta ei sitä näemmä pidä pitää moukkamaisena tai epäkohteliaana vaikka useimmat niin tekeekin. Itsekkin hiven syyllistyn siihen.
Nää vaikuttaa kyllä aika hiljaisilta teiltä tai sit oon vaan sellaseen aikaan aikaan liikkeellä, aion kyllä tulevaisuudessakin moikkailla. t: se hidas pienikokoinen fillaristi joka ajaa hiljaa mustalla canyonilla.

LJL
31.07.2018, 06.54
Kun ajan työmatkaa niin en aloitteellisesti tervehdi ketään käytännön syistä (pääradanvarren jälkeen ajan varmaan Suomen suosituinta työmatkareittiä), mutta toki jos joku tervehtii niin pyrin tervehtimään takaisin. Jos ajan treenilenkkiä maastossa tai muualla, tervehdin yleensä oma-aloitteisesti sormia kohoittamalla/nyökkäämällä, mutta riippuen toki tilanteesta ja jos on selkeästi joku turismo niin en.

Smo
31.07.2018, 08.27
Oolrait, hyvä tietää tuo. Mähän tosiaan rullailen paljon -aina kun voin- gräinderillä, mutta en olekaan tosissani liikkeellä.

Kappas kun lainaamasi postaukseni on hävinnyt editoidessani. Tuostakohan VesaP aina on puhunut?

Minulla ainakin postaukset katoaa jos muokkaa puhelimella, tämä tuli kuvarastihommissa huomattua puhelinrasteilun alkutaipaleella

Minulla tuo kypärän lippa saattaisi jäädä jumittamaan tervehdyksen käynnistymistä vaikka eipä kippurasarvikaan kovin oikea ole. Mutta onpahan Kuovi sanonut minulle muutaman sanan vaikka olen ollut hybridillä rennoissa vaatteissa liikkeellä.

kuovipolku
31.07.2018, 09.14
^ Mutta silloin olen itse kokenut olevani myös ellen peräti ensisijaisesti kuvarastiharrastaja eli olen tunnistanut toisen samanlaisen! Jos olisin ollut liikkeellä pelkästään lenkkiä ajavana maantiepyöräililijänä, kurakauden gg-pyöräilijänä tai talvikauden cx-pyöräilijänä, tervehtiminen olisi hyvinkin saattanut jäädä tekemättä.

Nalho
31.07.2018, 10.13
Tästä tervehtimisestä on tullut ylimääräisiä paineita ketjunhinkkaajille. Ketä tervehtiä ja miten. Jos alkaa yltiöystävälliseksi, niin sehän on jatkuvaa menoa lapa pystyssä. Onko sitten paras tapa vain koketisti nostaa pikkurilliä tangolta, vai jättää koko homma tyystin sikseen? Luetun perusteella nihkeimmin moikkaavia ovat täysin varustellut maantiepyöräilijät. Ehkä he moikkailevat ainoastaan lajitovereiksi tunnistettuja. Eikä missään tapauksessa mitään maastopyöräilijöitä saati taviksia.

Joku tällainen meikäläisen tyylinen tavis joka tuolla tien tukkona kihnuttaa reisipituisissa vaippahousuissaan lokarittomalla cyclollaan joutuisi helposti hankalaan tilanteeseen. Jatkuvasti tarvitsisi skannailla vastaantulijoiden käsiliikkeitä mahdollisista tervehdyksestä, ettei vaan pääse viime tipassa puuttumaan. Sillä silloin saattaa joutua moikkausohranan myllytykseen ja koko pyöräily-yhteisössä julkisen naurun ja pilkan kohteeksi.

Välttääkseen nuo miinat tässä on muutaman ratkaisu. Moikkaa kaikkia tai ei sitten ketään. Siinä saa joko pöhkön tai ylimielisen statuksen, mutta entä sitten. Koko epätietoisuudesta pääsee sillä eroon kun laittaa siihen cycloonsa lokarit. Jos sekään ei auta niin lisäkattauksena tavarateline, niin taatusti ei kukaan nosta kännyä. Ei vaikka päälläsi olisi minkälaiset trendin mukaiset tiimivermeet.

F. Kotlerburg
31.07.2018, 11.00
Luetun perusteella nihkeimmin moikkaavia ovat täysin varustellut maantiepyöräilijät. Ehkä he moikkailevat ainoastaan lajitovereiksi tunnistettuja. Eikä missään tapauksessa mitään maastopyöräilijöitä saati taviksia.
Joo ne on olevinaan parempia kuin muut, kun kaikki on runkattu niin viimeisen päälle saman näköiseksi kuin ammattilaisilla niin luullaan, että ollaan ammattilaisia. Ei se auta sellaisia moikata, jotka on tehneet tässä ammattilaiselta näyttämisessä jonkun virheen.

H. Moilanen
31.07.2018, 11.12
Tästä tervehtimisestä on tullut ylimääräisiä paineita ketjunhinkkaajille. Ketä tervehtiä ja miten.

Helppo muistisääntö: tervehdi niitä henkilöitä joita tervehtisit markettireissullasi.

Jim717
31.07.2018, 11.19
. Moikkaa kaikkia tai ei sitten ketään. Siinä saa joko pöhkön tai ylimielisen statuksen, mutta entä sitten.

Tuskinpa moikkaamisista tai moikkaamatta jättämisistä saa mitään statusta. En ainakaan itse muista suurta osaa vastaantulevistani pyöräilijöistä. En muista, että tuo kaveri oli se, joka jätti moikkaamatta kun tein Sipoo-lenkin kesäkuun 15

kuovipolku
31.07.2018, 16.22
Tästä tervehtimisestä on tullut ylimääräisiä paineita ketjunhinkkaajille.(...)

Olisikohan tässä vähän sama juttu kuin niin sanottujen hyvien pöytätapojen ja etikettisääntöjen kanssa? Toisille ne ovat ainoastaan luonteva ja hyväksi havaittu tapa ottaa muut ihmiset huomioon eli ne ovat olemassa siksi että ne sujuvoittavat ihmisten välistä kanssakäymistä jne - mutta toisille ne ovat lähinnä jatkuva stressin aihe, kokoelma keinotekoisia sääntöjä joita he joutuvat miltei koko ajan pelkäämään rikkovansa ja tulevansa sen takia julkisesti nolatuksi?

Luetun perusteella nihkeimmin moikkaavia ovat täysin varustellut maantiepyöräilijät. Ehkä he moikkailevat ainoastaan lajitovereiksi tunnistettuja. Eikä missään tapauksessa mitään maastopyöräilijöitä saati taviksia.

Tässä meillä ienee taas oikea oppikirjaesimerkki siitä miten asioita voidaan ymmärtää kovin monella tavalla "luetun perusteella". Mä sanoisin että elävässä elämässä maantiepyöräilijät ovat nimenomaan niitä jotka moikkailevat eniten ja avarakatseisimmin. Maantiepyöräilijat vain sattuvat olemaan paremmin perillä omista tavoistaan ja enemmän tietoisia omasta käyttäytymisestään - ja lisäksi heillä voisi olla kehittyneempi itseironian taju.

(Koska en aja maastopyörällä, hybridillä, läskipyörällä enkä tavispyörällä, en tiedä moikkaisivatko niillä ajavat minua useammin, mutta näin ollen on todettava että on ihan penteleen harvinaista että joku heistä tervehtisi minua. Kaikki eivät edes vastaa tervehdykseen! Voi olla että elämä itse on opettanut heille ettei maantiepyöräilijöitä kannata tervehtiä, voi olla että heillä on maantiepyöräilijöistä tietty ennakkokäsitys minkä vuoksi he eivät tervehdi, tai voi olla että he yksinkertaisesti eivät elämässään muutenkaan koskaan tervehdi kuin hyvin tuntemiaan ihmisiä. Tai voi olla että on olemassa jokin muu syy jota minä en edes osaa kuvitella...)

Raikku
31.07.2018, 16.31
Esim maastopyörällähän ei onneksi pahemmin maantiemiehiin törmää(auts), ainakaan metsäpoluilla. Ja onhan siellä poluillakin mukavampi yksin kaikessa
rauhassa ajella, säästyy sitten tervehtimiseltäkin.

Ipa
31.07.2018, 16.42
Maantie(pyörä)lenkillä moikkaan vastaantuleville maantiepyöräilijöille (ujosti, jos on kovin pron näköinen) ja retkipyöräilijöille, kauppareissulla ja työmatkalla vain tutuille ja retkipyöräilijöille, paitsi jos sataa kaatamalla vettä, räntää tai lunta, jolloin moikkaan kaikille kohtalotovereille.
Retkipyöräillessäni moikkaan retkipyöräilijöille ja maantiepyöräilijöille (ja tuhahdan itsekseni, jos jälkimmäiset eivät moikkaa takaisin).

JiiPee
31.07.2018, 18.01
Istuin eilen Pulmankijärven tien varressa siemaillen olutta. Orjentoiduin morjestamaan kaikkia pyöräilijöitä ikään ja sukupuoleen katsomatta. Ja mitä vielä, ei yhtään fillarityyppiä mailla eikä halmeilla, mikä pettymys!

Pedalatleten
31.07.2018, 18.34
Istuin eilen Pulmankijärven tien varressa siemaillen olutta. Orjentoiduin morjestamaan kaikkia pyöräilijöitä ikään ja sukupuoleen katsomatta. Ja mitä vielä, ei yhtään fillarityyppiä mailla eikä halmeilla, mikä pettymys!

Aasinsiltaa: joskus juoksulenkillä kun vastaan tulee pyöräilijä käsi meinaa refleksinomaisesti heilahtaa, varsinkin kesällä kun on tottunut morjestamaan. Tai mikä ettei, voisi vaan pyöräilijä katsoa pitkään että mitä toi lenkkeilijä huitoo...

Smo
31.07.2018, 19.04
Kerran muinoin autoa ajaessa moikkasin ohittamaani maantiepyöräilijää ja sit ajoin lähelle P-paikkaan niin se varmaan luuli että näytin nyrkkiä ja pysähdyin roadragettaa :rolleyes:

JackOja
31.07.2018, 22.52
Tänään opettelin vähäeleisen puolentoista sormen noston kahvalta. Toimi hyvin ja vastamoikkailut tuli kaikilta. Annoin ehkä maantiepyöräilijävaikutelman vaikka olinkin graindaamassa!

hphuhtin
31.07.2018, 23.02
Tänään opettelin vähäeleisen puolentoista sormen noston kahvalta. Toimi hyvin ja vastamoikkailut tuli kaikilta. Annoin ehkä maantiepyöräilijävaikutelman vaikka olinin graindaamassa!

Ai noinko se tehdään? ;) Vasemmalla kädelläkö? Entä jos on cc:lla, kannattaako edes yrittää :)

JackOja
31.07.2018, 23.14
Ai noinko se tehdään? ;) Vasemmalla kädelläkö? Entä jos on cc:lla, kannattaako edes yrittää :)Vasurilla joo. Ennen tein neljän sormen moikkailut, mutta tänään tosiaan harjoittelin minimointia.

Mikäs se cc on? Oliko se sellainen työmatkakulkine, lokarillinen ja tarakallinen muunnos cx-pyörästä? Sellaisella voi joutua turistikategoriaan.

Niin maastossahan moikkailut yleensä sanallisesti.

hphuhtin
01.08.2018, 01.08
CX kai olisi pitänyt kirjoittaa. Ei ole lokareita, mutta 35mm nappularenkaat kippurasarvisessa [emoji4] Kuskilla valitettavasti yleensä työmatkareppu tosiaan selässä.

Mara I
01.08.2018, 10.51
Aasinsiltaa: joskus juoksulenkillä kun vastaan tulee pyöräilijä käsi meinaa refleksinomaisesti heilahtaa, varsinkin kesällä kun on tottunut morjestamaan. Tai mikä ettei, voisi vaan pyöräilijä katsoa pitkään että mitä toi lenkkeilijä huitoo...
Saariston rengastiellä lenkkeillessä tervehdin pyöräilijöitä - osa vasta, osa ei.

PS Lautoilta liikkeelle lähdettäessä kannattaisi pyöräilijöiden päästää ne autot takaa ensin menemään, vaikka ensimmäisenä olisikin sattunut lauttaan ajamaan.

IHD
01.08.2018, 11.38

Hawajilla (Mauilla) tää pyöräilijöiden ja lenkkeilijöiden tervehtiminen oli ihan normihommaa- ite vaan juoksentelin tienvarsia ja maantiefillariporukalta lähes poikkeuksetta käsi heilahti vastaantullessa johon oli sitten kohteliaana miehenä pakko vastata- sinänsä hämmentävä kokemus.

Smy
01.08.2018, 13.11
Maantie(pyörä)lenkillä moikkaan vastaantuleville maantiepyöräilijöille (ujosti, jos on kovin pron näköinen) ja retkipyöräilijöille, kauppareissulla ja työmatkalla vain tutuille ja retkipyöräilijöille, paitsi jos sataa kaatamalla vettä, räntää tai lunta, jolloin moikkaan kaikille kohtalotovereille.
Retkipyöräillessäni moikkaan retkipyöräilijöille ja maantiepyöräilijöille (ja tuhahdan itsekseni, jos jälkimmäiset eivät moikkaa takaisin).

Mulla on ihan sama taktiikka! Eilen joku iloinen herrasmies oikein ääneen tervehti vastaan tullessaan ja hämmennyin siitä niin paljon että en oo ihan varma kuuliko se mun moita ollenkaan :D Yleensä mun moikkauksiin jostain syystä ei nimittäin vastata ollenkaan, en sit tiiä onko Jyväskylän pyöräilijät jotenki harvinaisen tylyjä ihmisiä muutenkin vai mikä täällä ihmisiä vaivaa... Mut minä sitkeesti moikkaan silti.

Scade
01.08.2018, 14.51
Mulla on ihan sama taktiikka! Eilen joku iloinen herrasmies oikein ääneen tervehti vastaan tullessaan ja hämmennyin siitä niin paljon että en oo ihan varma kuuliko se mun moita ollenkaan :D Yleensä mun moikkauksiin jostain syystä ei nimittäin vastata ollenkaan, en sit tiiä onko Jyväskylän pyöräilijät jotenki harvinaisen tylyjä ihmisiä muutenkin vai mikä täällä ihmisiä vaivaa... Mut minä sitkeesti moikkaan silti.
Oma kokemukseni taas on, että suht aktiivisesti porukka täälläkin tervehtii. Tosin välillä ollaan niin hienostuneen pienieleisiä, että tervehdyksen tunnistaminen vaatii harjaantunutta silmää.

OneTen
02.08.2018, 08.50
Itse olen vienyt tekniikkaani ihan päinvastaiseen suuntaan. Nykyisin nostan lapaa niin että varmasti huomataan ja yhä useammin myös morotan kovaäänisesti. Lisäksi moikkailen sujuvasti yli genrerajojen. Joskus jopa autoilijoita.

Minä olen juuri se, josta isät tyttäriään varoittavat. Se, jonka takia karskeimmatkin silosääri-uroot heräävät öisin hikisenä omaan huutoonsa.
Moikkaaja.

Smo
02.08.2018, 09.02
Minä olen juuri se, josta isät tyttäriään varoittavat. Se, jonka takia karskeimmatkin silosääri-uroot heräävät öisin hikisenä omaan huutoonsa.
Moikkaaja.

AAAARRRRGGGHHHH!!!!!! Meinaatko vielä moikkaajien klupia perustaa? Sehän olis aika hurja jos lähtis leviämään?

Jältti
02.08.2018, 14.49
Moikkaan harrastajan näköisille ihmisille ja joskus saatan yrittää jututtaakin :)
Mummopyörällä en moikkaa kellekään kun en ole harrastamassa :rolleyes:

elasto
02.08.2018, 18.52
Poluilla tulee tervehdittyä ihan verbaalisesti. Aina ei tule mitään takaisin. Pari kertaa koittanut kanssapyöräilijää ihan jututtaakin ja silti jääty vaan tuijottamaan monttu auki. Lienee tyypillistä käytöstä täällä.

oppes
02.08.2018, 19.24
Tää keskustelu on niin klassikko minulle jo moottoripyöräfoorumeilta. Kuka morjestaa kenelle, missä tilanteessa ja miten. Kuka pahoittaa mielensä mistäkin. Olen vuosia sitten jo lopettanut aiheesta stressaamisen. Joskus moikkaan, joskus taas (huonona päivänä) en. Moikkaan kun siltä tuntuu - yleensä aika eleettömästi kuten monet vastaavatkin sormilla tangosta. Silloin kun vastaan tulee "harrastajan näköinen". En menetä mielenrauhaani siitä, että joku ei vastaa.

Fat Boy
02.08.2018, 20.09
Poluilla tulee tervehdittyä ihan verbaalisesti. Aina ei tule mitään takaisin. Pari kertaa koittanut kanssapyöräilijää ihan jututtaakin ja silti jääty vaan tuijottamaan monttu auki. Lienee tyypillistä käytöstä täällä.

Ainakin täällä tämä saattaa vaikuttaa tuijottavansa monttu auki, mutta se johtuu kovasta hengästymisestä. Yritän tervehtiä, mutten aina pysty. Käden nostan, jos se maaston huomioiden on mahdollista.

Mohkku
03.08.2018, 08.05
Vasurilla joo. Ennen tein neljän sormen moikkailut, mutta tänään tosiaan harjoittelin minimointia.

Tyylirikko, kun olen moikkaillut oikealla kädellä ja neljällä sormella. Vasurin eleet tosiaan näkyisi vastaantulijoille paremmin. Toivottavasti vastaantulleiden moikkailijoiden lenkki ei tuosta ole mennyt pilalle. Pahoittelut niille, jotka ovat mielensä pahoittaneet. Tarkoitus oli hyvä.

Mikäs se cc on? Oliko se sellainen työmatkakulkine, lokarillinen ja tarakallinen muunnos cx-pyörästä? Sellaisella voi joutua turistikategoriaan.

Varsinais-Suomen avarakatseiset ja sosiaaliset maantiepyöräilijät ovat pääosin kelpuuttaneet minut moikkailtavien joukkoon. Tai ehkä ajolasit hämää, kun lokarit, tarakka ja 40 mm renkaat gg:ssä paljastuu vasta kohdalla. Päätös moikkaamisesta on jo aiemmin tehty ja sormet ojossa ei enää tilanteessa voi perääntyä.

YocceT
03.08.2018, 08.26
Tää keskustelu on niin klassikko minulle jo moottoripyöräfoorumeilta.

Klassikko alkaa olemaan täälläkin: jo vuodesta 2005 ja vajaan 2500 viestin verran on asiasta pahoitettu mieltä.

JackOja
03.08.2018, 08.46
...Vasurin eleet tosiaan näkyisi vastaantulijoille paremmin. ....

Se on kaiketi idea oikeanpuoleisen liikenteen maissa? En tosin ole moikkailun asiantuntija.

-... avarakatseiset ja sosiaaliset maantiepyöräilijät ovat pääosin kelpuuttaneet minut moikkailtavien joukkoon.

Sama juttu täällä. Tosin minulla ei ole lokareita mutta vaatteetkin toisinaan lepattaa.

Klassikko alkaa olemaan täälläkin: jo vuodesta 2005 ja vajaan 2500 viestin verran on asiasta pahoitettu mieltä.

Onko topicin jokainen viesti mielensä pahoittamista?

hphuhtin
03.08.2018, 10.36
Koitin tänään tervehtiä sormennostolla jokaista Länsiväylän vartta tullutta kippurasarvista. 0/5 tunnisti tervehdyksen tai hyväksyi cyclocrossin tervehdittäväksi ;) Kyllä minä nyt niin mieleni pahoitin [emoji23]

KotooTöihin
03.08.2018, 12.08
Maantiekonkelia en oo koskaan ajanu ja tuskin tulen ajamaankaan. Maasturilla ajellessa ihan vaan nyökkäys on riittävä. Riittää kun lippa käy muutaman sentin alempana.

Laroute
03.08.2018, 12.13
Mikä on säällinen tervehdyväli, jos kohdataan usein saman lenkin aikana. Pitääkö tervehtiä kerta toisensa jälkeen jos ohitetaan tai kohdataan. Tervehtivätkö ratapyöräilijät toisiaan, joka kerta kun ohittelevat toisiaan harjoituksissa?

kuovipolku
03.08.2018, 15.44
Mistä se vastaantulija tietää että tiedät kohdanneesi hänet jo aiemminkin saman lenkin aikana? Eikö olisi yksinkertaisinta vain jatkaa tervehtimistä samaan malliin kuin yleensäkin? '

Muuten: mitää tervehtimiseen liittyvää ei "pidä"; joko teet tai et teet, sehän on täysin oma asiasi.

Mutta onhan mahdollista että haluat osoittaa että tunnistat hänet nimenomaan sinä pyöräilijänä jonka jo kohtasit aiemmin samalla lenkillä. Silloin voit toki ottaa naamallesi iloisen yllättyneen ilmeen tai säestää tervehdystä ystävällisellä kommentilla. Tai olla tervehtimättä tai vaikka kääntyä heti seuraavassa mahdollisessa risteyksessä sellaiseen suuntaan ettette ainakaan kolmatta kertaa kohtaa.

Jouko
05.08.2018, 13.08
Aloittelin maantiepyöräilyn n 20 vuoden jälkeen uudestaan. Hommasin cännärin 12 105 disc version ja painelin baanalle (n 15 kg tukevampana kuin silloin ennen eli MAMIL) ja yllätyin kulttuurin muutoksesta. Täällä länsi-Uudellamaalla ainakaan juuri kukaan vastaantulevista pyöräilijöistä ei tervehdi. Toista se oli silloin ennen. Vai voiko se johtua sittenkin siitä, että mun maantiekypärän lippa aiheuttaa kognitiivisen ristiriidan ja estää tervehtimisen?

SomeFinnishGuy
05.08.2018, 20.38
Jos länsi-tampereella päin tulee vastaan musta Bianchi ja kuski nyökkää päällään tai sanoo päivää niin se on meikäläinen. Pyrin jotain tekeen jokaisen vastaantulijan kohdalla, ellen si oo niin puuskutusvaiheessa ettei pysty.

Laroute
06.08.2018, 00.48
Jos länsi-tampereella päin tulee vastaan musta Bianchi ja kuski nyökkää päällään tai sanoo päivää niin se on meikäläinen. Pyrin jotain tekeen jokaisen vastaantulijan kohdalla, ellen si oo niin puuskutusvaiheessa ettei pysty.

Tamperelaiset saavat anteeksi tervehtimättömyytensä ainoastaan Eräjärven mäessä, kuten muutkin pyöräilijät. Siinä on mäki, jossa on vaikea tervehtiä muuten, kuin hieman nyökäten.

Sambolo
06.08.2018, 01.01
En tervehdi, koska en näe ikinä ketään, tiedä sit missä muut ajelee :D

hcf
06.08.2018, 02.11
Harva naisihminen tervehtii. Pariskuntiaki ku tulee vastaan niin se on mies joka moikkaa.

Tai sit mulla on vaan liian halpa fillari

tempokisu
06.08.2018, 05.37
Tamperelaiset saavat anteeksi tervehtimättömyytensä ainoastaan Eräjärven mäessä, kuten muutkin pyöräilijät. Siinä on mäki, jossa on vaikea tervehtiä muuten, kuin hieman nyökäten.

:D joo siinä tarvii keskittyä meni sitten ylös- tai alaspäin. Ekan kerran kun oltiin porukkalenkillä siellä niin varoittelivat että kohta tulee hieman isompi mäki..mä aattelin että mikähän se semmoinen on. Hymy hyytyi kyllä kun näin sen mäen. Alaspäin lasketeltiin.
Autolla pitää ykkösellä tulla ylöspäin.

Il ciclista di Roine
07.08.2018, 21.19
Merkillistä, kuinka vaikeaa on riikinruotsalaisella maantiepyöräilijällä vastata moikkaukseeni 2 viikon pyöräilylomalla, yhä jatkuvalla, lähellä Norjan rajaa. Suomen puolella moikataan useammin, ei siis mikään Finnish Nightmare.

Muutoin minut ohittava auto käyttää täällä oikeastaan aina vilkkua, kun taas Suomessa se on aika harvinaista. Myönnän, en itsekään käytä vilkkua, jos autolla ohitan pyöräilijän.

Viime viikolla tienposkessa ollut ruotsalainen senioriryhmä huomattuaan minut asemoituivat ja alkoivat tehdä käsillään aaltoliikettä minulle heja-huudoin! Tätä ei tapahdu suomenkielisessä Suomessa.
Botniapyöräilyssä paikallinen ruotsinkielinen väestö on tsemppaamassa ja seuraamassa polkijoita, oli siellä joku paikallinen rumpalisti tuonut kannunsa Kyröjoen varteen viihdyttämään pyöräilijöitä tänä vuonna.

hphuhtin
17.08.2018, 18.46
Olen tässä vimmatusti harrastanut etusormen nostoa jarrulta tervehdyksen merkiksi Länsiväylän varrella ajellessa, ja eilen taisi ekan kerran vilahtaa sormi takaisin! Tai sitten se oli aurinko joka heijastui jarrukahvasta ;)

Jouko
23.08.2018, 17.46
Nyppäsin mokoman kypärälipan kokonaan pois ja johan alkoi muut pyöräilijät moikkailemaan. Ei se näköjään paljosta kiinni ole 😊

Moska
23.08.2018, 18.52
Sunnuntaina tuli tervehdittyä pelkkää pyörää, oli maantiepyörä vastaan tulevan auton katolla. [emoji16]
Ihtellä oli kylläkin 150km takana, niin ei tainnut olla enään kaikki kotona (jos yleensäkään)

KotooTöihin
23.08.2018, 19.28
Pienessä kylässä kun asun. Taksit tulee lapanen pystyssä vastaan ja paikalliset rekkakuskit ja kaikki joita mä en tunne. Siinä oli mun työmatka fillarilla. Pitää tervehtiä kelviltä autoon. Maalla vähän erilaista :D
Mulla on niin näkyvä työ, että kaikki tuntee mut

kuovipolku
08.04.2019, 22.26
Moikkaatko vastaantulijoita?
Sunnuntaina oli kaunis keli ajella ja piristi ihan mukavasti mieltä, kun muutama kanssa-ajaja moikkasi vastaantulijaa (sekä maantie & maastoajajat). Jäi sellainen positiivinen olo meistä pyöräilynharrastajista.

Mites itse moikkaatko vastaantulijoita?

kuovipolku
08.04.2019, 22.34
Kysymyksen http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?59796-Moikkaatko-vastaantulijoita&p=2861603#post2861603 esitti Metsämuija, joka mielestäni ansaitsi paremman vastauksen kuin "Wanha!".

Joo, kaikkia harrastajan näköisiä, tyylistä ja pyörän mallista riippumatta. Kesäajokauden ulkopuolella kun ajajia on vähemmän ja huonommilla keleillä kun harvemmat ovat lähteneet liikkeelle paikkaa katsomatta, kuumimmalla ajokaudella siirtymäosuuksien ulkopuolelle päästyä.

En odota että tervehditään ensin. En odota vastausta, en päättele vastaantulijasta mitään sen perusteella, mutta ilahdun tai suhtaudun positiivisesti siihen etä tervehdykseen vastataan.

Tosin silloin kun ajajia on vähän tai ollaan jossain missä ajajia harvemmin kohtaa saatan hiukan ihmetellä miksi kukaan viitsii olla kuin ei huomaisikaan tai on sitä mieltä ettei tuntemattomia tervehditä. mutta hyväksyn senkin,

casanova
08.04.2019, 23.33
Tämä pyöräilijöiden tervehtiminen on jännä ilmiö, jonka olen mielessäni yhdistänyt lähinnä maantie- ja retkipyöräilyyn. Joskus hybridillä mökille polkiessa alkoivat vastaantulevat pyöräilijät yllättäen tervehtiä, kun päästiin riittävän kauas pyöräteistä ja muista pyöräilijöistä. Sittemmin droppitankoisella ajaessa olen ollut ymmärtävinäni, että saman lajin harrastajat tervehtivät toisiaan. Samaa ovat ihmetelleet jotkut muutkin lajiin vasta tutustumassa olevat. Ehkä maastossakin on niin, että toisia maastokuskeja tervehditään, mutta siitä en mitään tiedä.

Aina tervehdyksen huomatessani vastaan siihen, riippumatta paikasta ja pyörästä. Tarpeeksi älyttömässä paikassa tai poskettoman huonossa säässä tervehdin itse ketä tahansa pyöräilijää. Muutoin tervehtimiseni rajautuvat pääosin muihin kippurasarvisiin. Olen myös rajannut likimäärin kehä III:n sisäpuolisen alueen oma-aloitteisten tervehdysten ulkopuolelle, joskin tästä säännöstä teen myös poikkeuksia.

En varsinaisesti odota vastausta tervehdykseeni, mutta jos sitä ei tule, jälkikäteen hiipii mieleen poikkeuksetta epäilys siitä, että vastapuoli:
1) Ei yksinkertaisesti voi tervehtiä väärän värisissä ja liian väljissä vaatteissa, täyspitkissä lokasuojissa saati maastopolkimilla ajavaa marketticyclokuskia (tapaus muotipoliisi).
2) On tehnyt erittäin hienovaraisen, minulta huomaamatta jääneen, tervehdyksen jo ennen minua, eikä voi ymmärtää moukkamaista vilkutteluani (tapaus vanha mestari).
3) Ajaa työmatkaa, jonka armottomaan luonteeseen eivät herrasmiehen elkeet sovi, sillä jokainen vastaantulija saattaa hetkenä minä hyvänsä tehdä U-käännöksen ja kiihdyttää ohi (tapaus TMT-kuski).

MRe
09.04.2019, 08.36
Kyllä minä yleensä moikkaan, jos maastossa tulee joku vastaan. Ja tapauksesta riippuen saatetaan vaihtaa jokunen sanakin. Ja jos sähköpyörä sattuu kohdalle (viime vuonna tasan kaksi kertaa), niin juttua riittää pidempäänkin. Me ei niin hampaat irvessä vedetä, etteikö kaffelle jouda...

J.Kottenberg
09.04.2019, 08.49
Hyvin usein tulee tervehdittyä kaikenlaisia kulkijoita. Nykyisin vaan monilla on napit korvissa ja jytä päällä joten ei ne havaitse koko juttua. Niistä ketkä kuulee, osa vastaa tervehdykseen ja osa katsoo niinkuin jotain epäilyttävämpääkin tapausta. Muut pyöräilijät ja koiranulkoiluttajat on aktiivisemmat vastaamaan. Koiraihmisten kanssa tulee useimmin juteltuakin, kun on välillä tarpeellista pysähtyä tai ainakin hiljentää vauhtia kunnolla.
Mutta sen voi sanoa että vaikka suurin osa asuukin taajamissa, niin aika metsäläisiä ollaan ainakin käyttäytymistä tarkastellen.
Se tietenkin on hyvä että "pyöräkuristajia" ja vastaavia on ainakin vielä hyvin vähän. Ja siinä mielessäkin pysytteleminen maastossa on hyvä juttu.

Smo
09.04.2019, 09.52
EKP:ssa koitin paria maastokuskia moikata niin naama oli kuin sillä kuuluisalla norsun perseellä. Ehkä mun pyörä ei ollut tarpeeksi kallis tai sitten häiritsi pyörän kyydissä olleet sukset. No voihan se olla että olivat polkuun keskittyneet kun pakkailin suksia fillariin.

Mr_W
09.04.2019, 10.19
Muistaakseni en ole oma-aloitteisesti ensin moikannut toisia pyöräilijöitä ehkä jopa koskaan. Enkä myöskään muistaakseni ole vastannut toisten moikkailuun, jonka olisin nähnyt (ainakaan hyvin pitkään aikaan, vuosiin). Saattaa tosin olla että olen niin putkinäköinen tms., etten vain ole huomannut muiden tervehtimisiä.

Tosin valtaosa omista ajoistani on arkista asiointipyöräilyä ja vastaavaa kaupunkien kevyen liikenteen väylillä, joilla joskus ruuhka-aikoina saisi olla moikkailemassa vähän väliä.

Usein tosin tervehdin kättä heilauttamalla risteyksessä autoilijaa, joka toivottavasti (lievästikin) auttaa pyöräilyn julkista kuvaa ja nostaa pyöräilijöiden ihmismäisyyttä ("katso, minulla on ihmiskäsi ja osaan tervehtiä ihmismäisesti").

JackOja
09.04.2019, 10.48
Koin mielenkiintoisen ilmiön toissaviikolla Ylläksen reiteillä Läskipyöräillessä; yksikään lajitoveri -sähköllä tai ilman- ei tervehtinyt eikä vastannut tervehdykseen. Lienevätkö sitten olleet teeskentelijöitä eivätkä oikeita harrastajia? Juuri Läski- ja sähkärikuskien piti olla niitä lunkimpia tyyppejä.

Eikä vika voi olla minussa sillä kyllä minua tylyllä pk-seudulla kuitenkin tervehditään (ja kerran vittuiltiin).