above_forum

Collapse

Taittajat

Collapse
X

• Aika
  • Show
Clear All
new posts
  • TaitettaVille

Kysymyksiä, joihin miettisin vastauksia ja laittaisin ne lopulta tärkeysjärjestykseen.

1. Mihin minä tarvitsen taittopyörää: onko se oleellinen osa työmatkaa, kiva vaihtoehto, säästää säilytystilaa, varkaiden pelossa tuon sisälle….
    2. Kuinka usein tarvitsen sitä: Päivittäin, viikottain, lomilla…
    3. Missä kuljetan pyörää: Juna, bussi, auton takakontti, en kuljeta…
    4. Kuinka usein SAAN taittaa pyörää: Yli 10 kertaa päivässä, enemmän vai vähemmän. Minä taitan noin 7-10 kertaa päivässä.
    5. Millaisissa olosuhteissa ajan 80 % ajasta? Tuleeko se vakioreitille vai ajanko aina eri reittiä pitkin. Siedänkö 20 % hankalampaa etenemistä, jos 80% menee hyvin vai pitääkö pyörän paras kaikissa olosuhteissa?
    6. Kuinka paljon rahaa on käytettävissä? Säästääkö taittopyörä rahaa tai aikaa tai molempia? Onko se luksusta?

Comment

• TaitettaVille

Olen itse käynyt tämän prosessin läpi nyt ainakin neljä kertaa.
      Työmatkapyörässä minulle tärkeintä paketin hallittavuus ja taitettavuus. Taitan pyörää monta kertaa päivässä, joten prosessin pitää olla näppärä ja siisti (en halua tahria käsiäni tai vaatteitani). Paketti täytyy olla helposti hallittava, että ruuhkanjunassa voi liikkua helposti. Hankalasti hallittava paketti jää helposti koristamaan kodin eteistä, kun taas helpon paketin ottaa mukaan aina. Ajettavuus tulee minulle vasta kolmantena ja siinä olen joutunut tekemään kompromissin. Brompton ei ole parhaimmillaan muhjuisella kadulla ja vaihteet menevät pöllyävässä lumessa luvattoman helposti tukkoon. Dahon ja vastaavat olisivat parempia ajettavia talvella, mutta niiden hallittavuus ja taitettavuus ovat mielestäni valovuosien päässä Bromptonista.

Comment

• TaitettaVille

Jos taitettavuudella ja hallittavuudella ei olisi väliä, niin 20” Dahon speed TR olisi minun talvipyörä. Piste. Pyörä toimii hankalissa olosuhteissa kuin junan vessa ja ajotuntuma ei eronnut isosta pyörästä juuri mitenkään.

Rouvani on 152 cm pitkä ja hän käytti jonkin aikaa Dahonia. Hän koki, että pyörän nostaminen korkealattiajuniin oli hankalaa rappusten ja kaiteen takia. Taittaminen oli ikävää ja paketti ei meinannut pysyä kasassa mitenkään. Lopulta hän siirtyi Bromptonin käyttäjäksi edellä mainittujen syiden vuoksi.

Tiedän, että en vastannut suoraan kysymyksiisi, mutta toivottavasti tästä oli apua.

Comment

• tuulia

Hmm, tuo junaan nostamisen hankaluus tässä juuri mietityttää. Ajettavuudesta voi vielä tinkiäkin (nytkin ajan vanhalla raskaalla pyörällä kaikki matkani ja olenpa jopa taittanut liukkailla keleillä hieman hitaammin ja vaivalloisemmin matkoja kun ei ole talvirenkaita).
          Täytyy varmaan harkita, josko lykkäisi taittopyörän ostamista niin kauan kunnes on varaa Bromptoniin
          En varmaankaan tulisi päivittäin tuota käyttämään, korkeintaan pari kertaa viikossa. Mutta jos sen nostaminen junaan olisi mahdotonta/ hyvin hankalaa, niin sitten en varmaan käyttäisi ollenkaan...

Comment

• tuulia

Ei sitten millään raaskinut ostaa bromptonia... Tilasin hollannista dahon curven, tuli eilen ja tänään purin pakkauksista, viikonloppuna jos ehtisi katsomaan kunnolla ajokuntoon ja testattua. Kyllä ton varmaan vanhanmalliseenkin lähijunaan nostaa ja on se söpö Ei sitä kyllä meikäläinen samalla lailla rennosti yhdellä kädellä heiluttele kun miehet videoissa, mutta ehkä mun ei tarvii heilutella...Hinta ratkaisi, 500e tuntu yllättävän pieneltä summalta laittaa pyörään kun oli ensin bromptonia katsellut. ( jos joku olis mulle sanonut pari vuotta sitten, että tuhlaan tuollaisen summan pyörään, niin en olis uskonut)

Comment

• mpesu
              Vakiovieras
              • 09/2008
              • 479

Hei sinä satunnainen Taittajat-ryhmään päätyvä tiedonjanoinen tai seurankipeä surffaaja. Rupattelu jatkuu täällä:
              Tänne ne pyöräilyyn ja pyöriin liittyvät viestit, joille ei löydy muuten sopivaa ryhmää. Kuvarastin löytyvät tältä osastolta.

Comment

Taittajat

About this Group

Taitettavilla fillareilla liikkuvat kokoontukaa!

(tagit: Taitettava polkupyörä, taitettavapolkupyörä, taittopyörä, taittettava fillari, taittofillari, Brompton, Dahon, Breezer, Birdy, Bike Friday)
              Type: Public
              Aiheet: 5
              Comments: 145

Owner

Yhteisöjen kategoriat

Collapse

Latest Group Topics

Collapse

There are no results that meet this criteria.

Working...