Alkujaan tämän lähetti
Mika A
Hohhoijaa, taas vedotaan tähän ikivanhaan uskonnolliseen retoriikkaan. Kristillisessä kulttuurissa on epäilevä Tuomas aina tuomittu kritiikittömästi, mutta ihminenhän on erehtyväinen ja siten vain jumala on erehtymätön. Tieteen nerokkuuus on siinä, että järjestelmä kypsästi myöntää oman epätäydellisyytensä ja sallii avoimesti myöhemmän paremman tiedon kumoavan nykynäkemyksen. Vain jumalallinen ilmoitus on ikusiseti muuttumatonta ja "100% varmaa".
Niinpä jos IPCC:n kaltainen tieteen maailman suuri auktoriteetti ilmaisee, että jokin asian on "hyvin todennäköisesti" totta, merkitsee se käytännössä varmuutta nykyisin käytössä olevan tiedon ja vallitsevan tieteellisen paradigman puitteissa. Mutta aina on ovi auki paremmalle tiedolle tai ilmiöitä paremmin kuvaavalle ja ennustavalle oppijärjestelmälle...
Juuri se että IPCC on tällainen suuri järjestö saa minut muistamaan että pitää olla jokaisen asian suhteen kriittinen (ainahan löytyy niitä conspiracy-teorioita mutta siitä ei nyt ole kysymys vaan siitä että kohtaa kaiken tiedon kriittisin mielin). Se ei ole minulle haitaksi että en ota kantaa asiaan koska niin kuin samooja sanoi nii kun tapahtuu nii ei sit mitään ole tehtävissä (ja eihän tämä tapahtuminen olisi kokonaan negatiivinen asia).
Niin voi olla että se todennäköisyys lisääntyy kun suurjärjestö jolla on isot resurssit asian tutkimiseen jotain väittää mutta jos siihen uskoo niin sitten uskoo. Minä en halua uskoa, minä haluan tietää! Jos tiedon hankkiminen sitten on liian työläistä, tai jos se on yhdentekevää minulle jos sen tiedän vai en nii sitten en ota kantaa asiaan koska en sillä menetelmällä mitään menetä.
"Ride or die"....simple enough!
Kirjanmerkit