Tämä on suhteellisen viihdyttävä joten ei vielä lukko heilu
.
Tuossahan oli copy pastettu ADT:n sivuilta tästä lainsäädännön muutoksesta hiljattain. Siinä siis monet hormonit rinnastetaan huumeisiin. Katsotaan että aineet ovat niin haitallisia yksilölle että aiheuttavat kollektiivista haittaa muillekin. Aivan ymmärrettävää. Käyttöä sinänsä ei ole kriminalisoitu eli kyllä siinä on yksilönvapautta jäljellä. Välittäminen sen sijaan on...
Urheilussa on sitten taas linjattu siten että kun otat lisenssin niin silloin noudatat urheilun sääntöjä jotka ovatkin vähän tiukemmat kuin yhteiskunnan. Yhteisesti nekin säännöt on päätetty aikanaan. Tämäklin on mun mielestä aivan ymmärrettävää.
Dopingin aiheuttamat kulut yhteiskunnallisesti terveydenhuollon kannalta ovat kuin hyttysen p###a valtameressä verrattuna muihin itseaiheutettuihin sairauksiin (diabetes ym. elintasosairaudet) joten silläkin tavalla mitattuna ennemmin pitäisi sakottaa juoppoja ja läskejä kuin douppaajia...noin niinkuin yhteiskunnan kulujen kannalta. Jos joku haluaa tuhota terveytensä sen takia että pääsee pyörällä kovempaa tai saa tossun lentämään niin tehkööt sen. Vahinko yhteiskunnalle on kuitenkin pienen volyymin takia mitätön verrattuna elintasosairauksiin.
Urheilussa douppaaminen onkin sitten muita vastaan huijaamista ja sitä tuskin puhtaana urheilevat hyväksyvät. Siksi siis säännöt ja sanktiot. Ihan samalla tavalla liikemaailmassa toinen yritys saattaa käräyttää kilpailevan yrityksen verottajalle jos tietää että toinen pärjää veronkierron takia paremmin. Samalla tavalla kuljetusliikettä voi nyppiä jos kilpaileva kuljetusliike rikkoo työaikalakeja ja ajaa ilman nopeudenrajoittimia ylinopeutta.
Mutta ihminen on heikko ja tarpeen vaatiessa ovela ja viisas. Olkootkin että Pantani ja Vandenbroucke vetivät molemmat kamaa niin silti ne on silti mun idoleita pyöräilyssä. Itse en kuitenkaan haluaisi kuolla yliannostukseen tai olla yhtä kaheli kuin VDB ... mutta kyllä mulle kelpaisi ajaa siten pyörällä
"Pythagoraksen mukaan katselemalla oppii lähes aina enemmän kuin päättömästi juoksemalla."
"Ernest Hemingwayta mukaillen; vain härkätaistelu, kilpapyöräily ja moottoriurheilu ovat urheilua, muut ovat pelejä."
Kirjanmerkit