ElectrobikeMPMessutGarminGiant
Sivu 361 / 361 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 261 311 351 359 360 361
Näyttää tulokset 10.801 - 10.824 / 10824

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #10801
    Liittynyt
    07/2025
    Viestit
    178
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^^Ainahan hinnat muuttuu, sitä sanotaan markkinataloudeksi. Toisaaltaan rattaat kulutustavaraa joten niitä kumminkin saa vaihdella maun ja hammastuksen mukaan.

    ^Shimano hieman oudompi merkki mutta esim. Garbaruk ilmoittaa eturattaiden olevan 9-12 ketjujen kanssa yhteensopivia ja ainahan voi kokeilla...
    Jep. Kokeilemallahan se selviää. Ei jaksa polkee 11-42 pakalla mitä olen suunnitellut jos on vaan joku 32 edessä ja ei huvittas uutta pakkaa ostaa kun alle 200km ajettu simpan xt pakka pyörässä kiinni. Ois race Facen 34 10v. Ja sit 24 siihen kaveriks.

    Kyllähän porukka saattaa kattoo kun etuvaihtaja trailpyörässä ,mut nyt kun on noi clutch vaihtajat niin toivottavasti ei tartte puutarhaletkusta ketjuohjuria askarrella.:-)
    ?Fear is a mindkiller

  2. #10802
    Liittynyt
    02/2023
    Paikkakunta
    Janakkala
    Viestit
    43
    Kymppi ketjun sisämitta on myös sama kuin 11/12 ketjuissa, joten pitäisi toimia.

  3. #10803
    Liittynyt
    09/2020
    Viestit
    1.191
    Pojan 24” pitäis keskiö vaihtaa. Meinasin samalla laittaa 155mm kampien tilalle lyhyemmät, ja laitoin woomin vastaavan pyörän 130mm nelikanttikammet tilaukseen. Nykyinen on avid powerspline ja kammet sram nx 11. Jos vaihdan tuohon tilalle saman mittaisella akselilla varustetun nelikanttikeskiön, mitä mahtaa tapahtua ketjulinjalle? Montaa milliä sitä ei huvittaisi siirtää että pienet vaihteet toimii vielä kivasti. Nelikantin kanssa ketjulinjaan ei taida olla paljoa vaikutusmahdollisuuksia?

  4. #10804
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    1.124
    Minulla oli samantyyppinen ongelma, kun vaihdoin pojan pyörään lyhyemmät kammet.

    Tuolloin keskiö muuttui hollowtech 2 -> nelikantti. Shimanon nelikantti tuli ja pituus oli mutu tuntumalla valittuna puolivälistä valikoimaa ja ihan hyvä tuli.

    Tuossa pyörässä oli 135mm pikalinkku perä.

    Jos on läpiakseli perä 142/148mm, niin ottaisin vähä pidemmällä akselilla olevan laakerin.

    Jos noissa woomeissa on saman levyinen perä kuin sinulla, niin voithan kysyä heiltä minkä pituista laakeria he käyttävät pyörissään noiden kampien kanssa.

  5. #10805
    Liittynyt
    09/2020
    Viestit
    1.191
    135mm perä on. Pitääpä koittaa vakoilla (tai peräti kysyä) mikä keskiö woom offeissa on, luulisi että samalla akselipituudella tosiaan pääsee aika lähelle!

  6. #10806
    Liittynyt
    09/2020
    Viestit
    1.191
    Woomin asiakaspalvelu ei osannut sanoa laakerista mitään, mutta voivat kuulemma lähettää sellaisen 17€ posteineen. Laitoin tilaukseen. Googlaamalla Woom bottom bracket saa ainakin pari tulosta 68-114 laakerista, todennäköisesti se sopii tuohonkin kun leveys on sama.

  7. #10807
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Imatra
    Viestit
    603
    Mikäs ketjulukko noissa nykyään sramin ketjuissa on? Powerlock vai mikä se oli? Vähän tippunut kärryiltä vuosien tauon jälkeen, mut jostain olin lukevinani et joku oli ainakin kertakäyttöinen? Ja mistähän saisi sramin akkulaturin edullisiten ja ei se toinen akku varalle varmaan pahitteeksi olis.

  8. #10808
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.510
    Osa ketjulukoista on universaaleja ja uudelleen käytettäviä vaikka manuaalit toisin väittää mutta toisaaltaan niin halpoja että ei kannata pihistellä. Itse olen käyttänyt KMC:n lukkoja.

    Akku & laturi kannattaa ostaa pakettina, on hieman halvempi kuin erikseen ostettuna, jonkin verran alle satasella saa saksanmaalta.
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  9. #10809
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.909
    Oon mä noita SRAMin Eagleen sopivia Powerlockeja käyttänyt uudestaan, vaikka väitetään kertakäyttöiseksi. Sama Shimpan 12spd lukoissa. Ei oo vielä koskaan hajonnut mitään.

  10. #10810
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.483
    KMC 12-v lukot eivät B24 tietojen mukaan ole enää uudesti käytettäviä kuten oli 11-v.
    Miksi?

  11. #10811
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Pohjois-Satakunta
    Viestit
    904
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Copilot Katso viesti
    Oon mä noita SRAMin Eagleen sopivia Powerlockeja käyttänyt uudestaan, vaikka väitetään kertakäyttöiseksi. Sama Shimpan 12spd lukoissa. Ei oo vielä koskaan hajonnut mitään.
    Sama homma. Koskaan ei ole ongelmia uudelleen käytetyn lukon takia ole ollut. Enkä omista mitään irrotustyökaluja vaan vasara+pihdit olleet (ja ovat) käytössä.
    "Pysähdys on vauhdin surma" -Torstailenkillä kuultua

  12. #10812
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.351
    Semmoista nyrkkisääntöä joku jossain ehdotti että jos se pikalinkki ei selvästi napsahda paikalleen niin silloin se on liian kulunut.
    Omassa käytössä 3-4 kertaa irrotusta ei ainakaan vielä ole aiheuttanut ongelmia.

  13. #10813
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Imatra
    Viestit
    603
    Kiitoksia vastauksista. Pitänee katella ja tilata niitä varastoon samalla ku laturin ja akun tilaa

  14. #10814
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.833
    Maasturilla 25 tkm ajettu, hihaheitolla vajaan 500 km välein ketju pesuun tai pesty ketju tilalle ja samalla lukolla edelleen mennään. Ketjuina X01 ja XX1 Eagle. Siitä voi laskea, kauanko kestää kertakäyttöiset. Vaikkeivat vielä ole kertaakaan pettäneet.

  15. #10815
    Liittynyt
    06/2013
    Paikkakunta
    Kontiolahti
    Viestit
    752
    Shimanon pikaliitin hajosi joskus muutaman avauksen jälkeen, onneksi asentaessa eikä kesken ajon. Connex pikalinkit on käteviä, aukeaa ilman työkaluja ja voi uudelleen käyttää rajattomasti. On vaan hintavia mutta toisaalta kestää pitkään. Toimii nähtävästi sraminkin kanssa. Omasta mielestä pakollinen hankinta jos kuumavahaa ketjuja.

  16. #10816
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    593
    Shimanolla (ainakin) on maastotakavaihtajia, joissa jousi vetää poikkeuksellisesti kohti isointa ratasta, ja vivusta painetaan pienimmälle. Olenko ymmärtänyt oikein, että noita käytetään tavallisilla vivuilla? Onko tuon toimintatavan nimi shadow (ja sama periaate lisämausteilla shadow+)?

  17. #10817
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Canaduh
    Viestit
    5.186
    Shadow on se "matalaprofiilinen" vaihtaja, tulikohan markkinoille joku 10 vuotta sitten. Se "väärinpäin" toimiva takavaihtaja lanseerattiin 1998-1999 ja sen piti tarjota parempi vaihtajatuntuma tms.
    6.7 WTF/kg


  18. #10818
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.351
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Olli L Katso viesti
    Shimanolla (ainakin) on maastotakavaihtajia, joissa jousi vetää poikkeuksellisesti kohti isointa ratasta, ja vivusta painetaan pienimmälle. Olenko ymmärtänyt oikein, että noita käytetään tavallisilla vivuilla? Onko tuon toimintatavan nimi shadow (ja sama periaate lisämausteilla shadow+)?
    Rapid Rise on se kauppanimi ja ”low-normal” termiä noista myös käytetään.

  19. #10819
    Liittynyt
    08/2005
    Viestit
    215
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti OJ Katso viesti
    Shadow on se "matalaprofiilinen" vaihtaja, tulikohan markkinoille joku 10 vuotta sitten.
    Taisin aikanaan ostaa tuon ensimmäisen Shadow mallin, XTR M970 sarjaa vuonna 2007 tai 2008. Niin se aika juoksee jne

  20. #10820
    Liittynyt
    08/2005
    Viestit
    215
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Olli L Katso viesti
    Shimanolla (ainakin) on maastotakavaihtajia, joissa jousi vetää poikkeuksellisesti kohti isointa ratasta, ja vivusta painetaan pienimmälle. Olenko ymmärtänyt oikein, että noita käytetään tavallisilla vivuilla? Onko tuon toimintatavan nimi shadow (ja sama periaate lisämausteilla shadow+)?
    Joo, Rapid Rise nimellä noita kaupiteltiin. Oli melkoinen floppi ja ei syyttä, ihan kamalat olivat. Pystyy käyttää tavallisilla vivuilla, mutta noihin markkinoitiin erityisesti maantietyyppistä ratkaisua jossa vaihtamisen oli tarkoitus toimia jarrukahvaa nostamalla/painamalla.

  21. #10821
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    20.964
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pushead Katso viesti
    ... noihin markkinoitiin erityisesti maantietyyppistä ratkaisua jossa vaihtamisen oli tarkoitus toimia jarrukahvaa nostamalla/painamalla.
    Ai niin, Dual control -jarrukahvat. Musta ihan toimivat sillä väärinpäin toimivalla takavaihtajalla.

  22. #10822
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.480
    Dual control kahvoista oli pari hyvin erilaista sukupolvea, jälkimmäinen oli maastossa toimivampi.
    XT M765 jälkeen tuli M775
    XTR M965 jälkeen tuli M975
    (LX M585 jälkeen ei tainnut tulla vastaavaa päivitystä)

  23. #10823
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.510
    RapidRise ja DualControl melkoisia floppeja kummatkin...
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  24. #10824
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Canaduh
    Viestit
    5.186
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pushead Katso viesti
    Taisin aikanaan ostaa tuon ensimmäisen Shadow mallin, XTR M970 sarjaa vuonna 2007 tai 2008. Niin se aika juoksee jne
    Jaa että 15 vuotta...niin se aika laukkaa. Mulla on XT Shadow edelleen lokarimaasturissa, mutta sekin runko käy jo toista kymmentä.

    Mä en noita viimeisimpiä dual control kahvoja koskaan nähnyt lehtien sivujen ulkopuolella.

    Nykymaasturit ovat kyllä ilahduttavan paljon parempia kuin noi 90- ja 00-lukujen kamat.
    6.7 WTF/kg


Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7242
    Viimeinen viesti: 16.12.2025, 16.02

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •