MPMessutGiantElectrobikeGarmin
Sivu 360 / 361 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 260 310 350 358 359 360 361 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 10.771 - 10.800 / 10824

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #10771
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Canaduh
    Viestit
    5.186
    On tainnut toi Capun kampisetti olla paikallaan sen verran pitkään, että on voinut hapettua aika tiukasti jumiin. Kylmäspray lämpimään akseliin, irrotusoljya ja kumivasaraa sopivasti sekaisin.


    6.7 WTF/kg


  2. #10772
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.450
    Niin ja jos tosiaan on bb30, jossa mahdollisesti konelaakerit suoraan alumiinia vasten, niin on voinut leikata kunnolla kiinnikkin hiekan päästessä väliin. Ei pahasti jäähdyttelyt auta.

  3. #10773
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Canaduh
    Viestit
    5.186
    Noinkin on voinut käydä, varsinkin jos laakerit ovat elinikänsä päässä kuten ton ikäisessä fillarissa saattaa olla. Keskiot tuppaavat toisinaan jäädä huonolle huollolle, niin erilaiset suunnittelukukkaset saattavat poikia pahoja ongelmia. Ite noudatan sellaista oppia keskioiden kanssa, että riittävä rasvaus säästää myohemmin hikeä ja ketutusta.
    6.7 WTF/kg


  4. #10774
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.510
    Paaton, "Olisiko hyvä vinkkejä miten akselin saisi pois paikoiltaan BB30 keskiöstä, ilman että tuhoaa kuiturunkoa?" Siis ei alumiinia...
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  5. #10775
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.450
    Kyllä se on alumiinia.

  6. #10776
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.909
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Paaton, "Olisiko hyvä vinkkejä miten akselin saisi pois paikoiltaan BB30 keskiöstä, ilman että tuhoaa kuiturunkoa?" Siis ei alumiinia...
    Pitäskö sun vain keskittyä kauppaan niitä rikki kiristettyjä kevennysosia?

  7. #10777
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.510
    Paaton, tuo oli suora lainaus, muuta en tiedä...
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  8. #10778
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.450
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Paaton, tuo oli suora lainaus, muuta en tiedä...
    Niin siinähän se lukee. Miten AKSELIN saisi pois.

  9. #10779
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.510
    "Ilman että tuhoaa hiilikuiturunkoa..."
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  10. #10780
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.450
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    "Ilman että tuhoaa hiilikuiturunkoa..."
    Nyt sattuu päähän.

  11. #10781
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Canaduh
    Viestit
    5.186
    Voinko yrittää selventää? Laakerit terästä, akseli alumiinia, runko hiilarikuitua. Menikö lähelle oikeas?
    6.7 WTF/kg


  12. #10782
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    77
    Akseli saatu irrotettua, kylmäspray, irroitusöljy ja kumivasara olivat avainsanoja tähän toimenpiteeseen. Irroituksen yhteydessä toinen laakeri irtosi hiilarirunkoon kiinnitetystä alumiinisesta laakeripesästä akselin mukana. Toisen naputtelin varovaisesti tuurnalla irti toisesta laakeripesästä. Vajaa 25000 km ajoa ympärivuotisesti vuosien ajalta samalla kokoonpanolla näkyi kyllä selkeästi. Korroosio oli jumittanut toisen laakerin pysyvästi kiinni akseliin ja toisenkin laakerin kohdalla akselissa oli hapettumaa enemmän kuin laki salli. Laakerit olivat ruosteen peittämiä. Samalla selvisi syy nahkeaan kampien pyörimiseen. Osat joutavat metallinkeräykseen.

  13. #10783
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.839
    Nonnii. Edellisellä sivulla taisin jo tuota toitottaa. Joutuiko kovastikin pamputtaa?

  14. #10784
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    3.437
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti OJ Katso viesti
    Voinko yrittää selventää? Laakerit terästä, akseli alumiinia, runko hiilarikuitua. Menikö lähelle oikeas?
    Taitaa useimmissa kuiturungoissa olla alumiininen insertti mihin ne laakerit prässätään niin kuin näköjään oli Capunkin tapauksessa.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

  15. #10785
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.450
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti elasto Katso viesti
    Taitaa useimmissa kuiturungoissa olla alumiininen insertti mihin ne laakerit prässätään niin kuin näköjään oli Capunkin tapauksessa.
    Tämäkin, mutta tosiaan se akseli se on se jumiva kohde. Ei tuolla kuiturungon kanssa ole mitään tekemistä.

    Edit: nyt hiffasinkin ettei nure tiennyt kammenakselin ja hiilikuiturungon välissä olevan laakeria.

  16. #10786
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.450
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Capu Katso viesti
    Akseli saatu irrotettua, kylmäspray, irroitusöljy ja kumivasara olivat avainsanoja tähän toimenpiteeseen. Irroituksen yhteydessä toinen laakeri irtosi hiilarirunkoon kiinnitetystä alumiinisesta laakeripesästä akselin mukana. Toisen naputtelin varovaisesti tuurnalla irti toisesta laakeripesästä. Vajaa 25000 km ajoa ympärivuotisesti vuosien ajalta samalla kokoonpanolla näkyi kyllä selkeästi. Korroosio oli jumittanut toisen laakerin pysyvästi kiinni akseliin ja toisenkin laakerin kohdalla akselissa oli hapettumaa enemmän kuin laki salli. Laakerit olivat ruosteen peittämiä. Samalla selvisi syy nahkeaan kampien pyörimiseen. Osat joutavat metallinkeräykseen.
    Hyvä juttu että irtosi ilman isompaa voimankäyttöä. Se alumiininen akseli voi leikata tosi tiukasti teräslaakeriin kiinni.

    Noita bb30 keskiöisiä kannattaa oikeasti huoltaa ajallaan. Ei ole sitä presfittiä välissä mikä suojelisi runkoa, jos laakeri hajoaa kunnolla ja alkaa pyörimään ulkokoolista. Onneksi tuossa nyt kuitenkin alumiini-insertti rungossa.

  17. #10787
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.839
    Olen yhden pyörän vuosittaiset huoltotoimenpiteet keskiön/kampien osalta lyönyt laimin useamman vuoden ajan eikä se perkele meinannut irrota millään kun kampien vaihtoa suunnittelin. Kyllä sitä auki sai takoa hirvitykseen asti. Lopussa vaneripalikalla ja reilunkokoisella moskalla akseli irtosikin kuiturungosta varsin helposti. Aika sohjona oli sisuskalut.

  18. #10788
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.450
    Tuo on ketjunvahauksen ehdoton plussapuoli. Kun otat ne ketjut irti, niin tunnet helposti jos laakereissa on vähänkään vikaa. Kampia tulee käytettyä useammin poissa.

    Ja se OJ:n rasvausvinkki on kyllä asiaa. Samoin sramin kampien kanssa tulee muistaa tarkistaa sen pienen sinisen o-renkaan paikallaan pysyminen. Ilman tuota hiekkavesi pääsee sisälle syömään alumiinista akselia.

  19. #10789
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.839
    Jos yhden pyörän taktiikalla ympäri vuoden kaikessa loskassa ja paskassa ajaa, niin satsaisin vähintään kerran pari vuodessa seurantaan missä kuosissa kamat on. Jos siis haluaa päästä ajoissa vähällä huoltamisella.

  20. #10790
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.450
    Juurikin tässä arvon keskiötä t47-86.5mm leveään runkoon. Ei oikeastaan naurata yhtään tuo joka paikassa hypetetty t47. Vaatii taas laadukkaan uuden keskiötyökalun. bb386 presfitti olisi ollut mieluisempi.

    Käytän tuota kuitenkin kuten presfittejä, eli vaihtelen pelkkiä konelaakereita. Ehkä vaan käännän suosiolla sen t47 muhvin lukitteella runkoon kiinni... Ei tarvitse huolehtia kalliista työkaluista. Kerta kiertämiseen se halpakin lista-avain toimii.

  21. #10791
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    77
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Föhn Katso viesti
    Nonnii. Edellisellä sivulla taisin jo tuota toitottaa. Joutuiko kovastikin pamputtaa?
    Itse asiassa lähti lopulta yllättävän kivuttomasti, kun annoin irrotusöljyn vaikuttaa yön yli ja reilusti kylmäspraytä ennen toimenpidettä niin ei tarvinnut voimaa käyttää kovinkaan paljoa.

  22. #10792
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.839
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Juurikin tässä arvon keskiötä t47-86.5mm leveään runkoon. Ei oikeastaan naurata yhtään tuo joka paikassa hypetetty t47. Vaatii taas laadukkaan uuden keskiötyökalun. bb386 presfitti olisi ollut mieluisempi.

    Käytän tuota kuitenkin kuten presfittejä, eli vaihtelen pelkkiä konelaakereita. Ehkä vaan käännän suosiolla sen t47 muhvin lukitteella runkoon kiinni... Ei tarvitse huolehtia kalliista työkaluista. Kerta kiertämiseen se halpakin lista-avain toimii.
    No kannattaako tuossakaan asiassa pihistellä? Tietoinen valinta. Hommasin minäkin nivelletyn 45cm varren johon saa sopivan työkalu pään jotta saa kierrettyä dubbi kammet irti. Tarvitsee sen kerta, 2 vuoteen.

  23. #10793
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.839
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Capu Katso viesti
    Itse asiassa lähti lopulta yllättävän kivuttomasti, kun annoin irrotusöljyn vaikuttaa yön yli ja reilusti kylmäspraytä ennen toimenpidettä niin ei tarvinnut voimaa käyttää kovinkaan paljoa.
    Joo tuo ympärivuotinen ajo on kyllä armoton. Eikun uutta systeemiä sissän.

  24. #10794
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.950
    Pyörävalmistajat jotka tekee muita kuin BSA keskiöitä joihin laitetaan Shimanon HT2 laakerit pitäisi laittaa vankilaan.

  25. #10795
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.450
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Pyörävalmistajat jotka tekee muita kuin BSA keskiöitä joihin laitetaan Shimanon HT2 laakerit pitäisi laittaa vankilaan.
    Jep. Juurkin katselin, että mikäli runko olisi ollut t74 ulkoisilla kupeilla, niin väliin olisi saanut t47 to bsa adapterin.

    Mitä enemmän tätäkin "turhaa" juttua miettii, sen enemmän kallistuu siihen, etten alukampia gravelliin halua.

    Wolftoothin uusi keskiö on melkoisen haluttava, mutta varaosalaakereita taitaa saada vain jenkeiestä tilaamalla. Ei oikein iske.


  26. #10796
    Liittynyt
    02/2023
    Paikkakunta
    Janakkala
    Viestit
    43
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti harmis Katso viesti
    Pyörässä nyt kiinni Shimano Deore 11s vaihteisto. Mikäli haluisin asentaa Sram Nx tai Gx 12s vaihtajan, pakan ja ketjun, eikös se pitäisi toimia tuolla Shimanon 1x11 eturattaalla ihan normaalisti?
    Hyllyssä pyöri ylimääräisenä Sram GX AXS vaihtaja ja vipu (vai miksi niitä pitäisi sähkövaihtajissa kutsua). Tilasin 12s pakan ja ketjun ja asentelin paikalleen. Toimii täysin moitteetta 11s kampien kanssa. Eli vinkki, säästä rahaa ja jätä 11s kammet paikalleen, mikäli olet päivittämässä 12s systeemiin.

  27. #10797
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.510
    Taitaa olla pitkälti niin että 11 & 12 rattaat on yhteensopivia keskenään, kammet oikeastaan ei vaikuta asiaan jos varsinkin sama fillari kyseessä.
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  28. #10798
    Liittynyt
    02/2023
    Paikkakunta
    Janakkala
    Viestit
    43
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Taitaa olla pitkälti niin että 11 & 12 rattaat on yhteensopivia keskenään, kammet oikeastaan ei vaikuta asiaan jos varsinkin sama fillari kyseessä.
    Joo ei, mutta hinta muuttuu, vaikka käytännössä on ihan samat kammet ja rattaat. Jotain kosmeettista ehkä tehty, että vaikuttaisi erilaiselta.

  29. #10799
    Liittynyt
    07/2025
    Viestit
    178
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Taitaa olla pitkälti niin että 11 & 12 rattaat on yhteensopivia keskenään, kammet oikeastaan ei vaikuta asiaan jos varsinkin sama fillari kyseessä.
    Eli 11/12v. Eturattaat on ainakin keskenään sopivat.? Entäs kymppi vaihteiden eturatas. Meinasin laittaa etuvaihtajan takas käyttöön ,mut oon miettinyt ,et kun mulla ois 10v. Eturattaat valmiina niin pelaako 11v.shimanon pakka (11-42) ja ketju siinä sivussa?
    ?Fear is a mindkiller

  30. #10800
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.510
    ^^Ainahan hinnat muuttuu, sitä sanotaan markkinataloudeksi. Toisaaltaan rattaat kulutustavaraa joten niitä kumminkin saa vaihdella maun ja hammastuksen mukaan.

    ^Shimano hieman oudompi merkki mutta esim. Garbaruk ilmoittaa eturattaiden olevan 9-12 ketjujen kanssa yhteensopivia ja ainahan voi kokeilla...
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7242
    Viimeinen viesti: 16.12.2025, 16.02

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •