On tainnut toi Capun kampisetti olla paikallaan sen verran pitkään, että on voinut hapettua aika tiukasti jumiin. Kylmäspray lämpimään akseliin, irrotusoljya ja kumivasaraa sopivasti sekaisin.
On tainnut toi Capun kampisetti olla paikallaan sen verran pitkään, että on voinut hapettua aika tiukasti jumiin. Kylmäspray lämpimään akseliin, irrotusoljya ja kumivasaraa sopivasti sekaisin.
6.7 WTF/kg
Niin ja jos tosiaan on bb30, jossa mahdollisesti konelaakerit suoraan alumiinia vasten, niin on voinut leikata kunnolla kiinnikkin hiekan päästessä väliin. Ei pahasti jäähdyttelyt auta.
Noinkin on voinut käydä, varsinkin jos laakerit ovat elinikänsä päässä kuten ton ikäisessä fillarissa saattaa olla. Keskiot tuppaavat toisinaan jäädä huonolle huollolle, niin erilaiset suunnittelukukkaset saattavat poikia pahoja ongelmia. Ite noudatan sellaista oppia keskioiden kanssa, että riittävä rasvaus säästää myohemmin hikeä ja ketutusta.
6.7 WTF/kg
Paaton, "Olisiko hyvä vinkkejä miten akselin saisi pois paikoiltaan BB30 keskiöstä, ilman että tuhoaa kuiturunkoa?" Siis ei alumiinia...
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
Kyllä se on alumiinia.
Paaton, tuo oli suora lainaus, muuta en tiedä...
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
"Ilman että tuhoaa hiilikuiturunkoa..."
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
Voinko yrittää selventää? Laakerit terästä, akseli alumiinia, runko hiilarikuitua. Menikö lähelle oikeas?
6.7 WTF/kg
Akseli saatu irrotettua, kylmäspray, irroitusöljy ja kumivasara olivat avainsanoja tähän toimenpiteeseen. Irroituksen yhteydessä toinen laakeri irtosi hiilarirunkoon kiinnitetystä alumiinisesta laakeripesästä akselin mukana. Toisen naputtelin varovaisesti tuurnalla irti toisesta laakeripesästä. Vajaa 25000 km ajoa ympärivuotisesti vuosien ajalta samalla kokoonpanolla näkyi kyllä selkeästi. Korroosio oli jumittanut toisen laakerin pysyvästi kiinni akseliin ja toisenkin laakerin kohdalla akselissa oli hapettumaa enemmän kuin laki salli. Laakerit olivat ruosteen peittämiä. Samalla selvisi syy nahkeaan kampien pyörimiseen. Osat joutavat metallinkeräykseen.
Nonnii. Edellisellä sivulla taisin jo tuota toitottaa. Joutuiko kovastikin pamputtaa?
Hyvä juttu että irtosi ilman isompaa voimankäyttöä. Se alumiininen akseli voi leikata tosi tiukasti teräslaakeriin kiinni.
Noita bb30 keskiöisiä kannattaa oikeasti huoltaa ajallaan. Ei ole sitä presfittiä välissä mikä suojelisi runkoa, jos laakeri hajoaa kunnolla ja alkaa pyörimään ulkokoolista. Onneksi tuossa nyt kuitenkin alumiini-insertti rungossa.
Olen yhden pyörän vuosittaiset huoltotoimenpiteet keskiön/kampien osalta lyönyt laimin useamman vuoden ajan eikä se perkele meinannut irrota millään kun kampien vaihtoa suunnittelin. Kyllä sitä auki sai takoa hirvitykseen asti. Lopussa vaneripalikalla ja reilunkokoisella moskalla akseli irtosikin kuiturungosta varsin helposti. Aika sohjona oli sisuskalut.
Tuo on ketjunvahauksen ehdoton plussapuoli. Kun otat ne ketjut irti, niin tunnet helposti jos laakereissa on vähänkään vikaa. Kampia tulee käytettyä useammin poissa.
Ja se OJ:n rasvausvinkki on kyllä asiaa. Samoin sramin kampien kanssa tulee muistaa tarkistaa sen pienen sinisen o-renkaan paikallaan pysyminen. Ilman tuota hiekkavesi pääsee sisälle syömään alumiinista akselia.
Jos yhden pyörän taktiikalla ympäri vuoden kaikessa loskassa ja paskassa ajaa, niin satsaisin vähintään kerran pari vuodessa seurantaan missä kuosissa kamat on. Jos siis haluaa päästä ajoissa vähällä huoltamisella.
Juurikin tässä arvon keskiötä t47-86.5mm leveään runkoon. Ei oikeastaan naurata yhtään tuo joka paikassa hypetetty t47. Vaatii taas laadukkaan uuden keskiötyökalun. bb386 presfitti olisi ollut mieluisempi.
Käytän tuota kuitenkin kuten presfittejä, eli vaihtelen pelkkiä konelaakereita. Ehkä vaan käännän suosiolla sen t47 muhvin lukitteella runkoon kiinni... Ei tarvitse huolehtia kalliista työkaluista. Kerta kiertämiseen se halpakin lista-avain toimii.
Pyörävalmistajat jotka tekee muita kuin BSA keskiöitä joihin laitetaan Shimanon HT2 laakerit pitäisi laittaa vankilaan.
Jep. Juurkin katselin, että mikäli runko olisi ollut t74 ulkoisilla kupeilla, niin väliin olisi saanut t47 to bsa adapterin.
Mitä enemmän tätäkin "turhaa" juttua miettii, sen enemmän kallistuu siihen, etten alukampia gravelliin halua.
Wolftoothin uusi keskiö on melkoisen haluttava, mutta varaosalaakereita taitaa saada vain jenkeiestä tilaamalla. Ei oikein iske.
![]()
Hyllyssä pyöri ylimääräisenä Sram GX AXS vaihtaja ja vipu (vai miksi niitä pitäisi sähkövaihtajissa kutsua). Tilasin 12s pakan ja ketjun ja asentelin paikalleen. Toimii täysin moitteetta 11s kampien kanssa. Eli vinkki, säästä rahaa ja jätä 11s kammet paikalleen, mikäli olet päivittämässä 12s systeemiin.
Taitaa olla pitkälti niin että 11 & 12 rattaat on yhteensopivia keskenään, kammet oikeastaan ei vaikuta asiaan jos varsinkin sama fillari kyseessä.
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
?Fear is a mindkiller
^^Ainahan hinnat muuttuu, sitä sanotaan markkinataloudeksi. Toisaaltaan rattaat kulutustavaraa joten niitä kumminkin saa vaihdella maun ja hammastuksen mukaan.
^Shimano hieman oudompi merkki mutta esim. Garbaruk ilmoittaa eturattaiden olevan 9-12 ketjujen kanssa yhteensopivia ja ainahan voi kokeilla...
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
Kirjanmerkit