^^
Hetken kesti löytää kartalta oikea kohta. Helpottaa jatkossa, jos pistää Trailmapin koordinaatit (selaimen URL-rivi).

Kyseessä oleva väylä on OSM-datassa highway=track eli geneerinen "metsäautotie, tracktorinura, latupohja tai muu vastaava". smoothness=very_horrible, jota reitityksessä huomioidaan jo eli noita vältellään tehokkaasti, mutta jos ei reititysmoottorille ole muuta järkevän mittaista reittiä tarjolla, niin kyllä se tuonnekin menee.

Sitten palataan reititysmoottorin ja sitä kautta Trailmapin reitityksen toiminnan keskeisiin piirteisiin:
- Reititys voi olla vain niin hyvä kuin OSM-data sallii ts. reititys ei osaa katsoa karttaa kokonaisuutena (ollaanko erämaassa, onko suota jne.) samalla tapaa kuin ihminen, reititysmoottori näkee vain OSM way:t (eli väylät)
- Reititysmoottorin algoritmi on yksinkertainen optimoija: pisteytä eri väylät miinuspisteillä ("epäsopivuus" x pituus) ja valitse reitti joka kerää vähiten miinuspisteitä. Jos on paljon tarjontaa väylistä, on helppo tehdä hyviä valintoja. Jos on suora haastava väylä vs. kivempi väylä sikapitkällä kiertotiellä, niin onkin haastepaikka (katso seuraava kohta).
- Gravel-reititys on sovelluksissa monenlaista: osa on todellisia arkajalkoja (RideWithGPS, osin OA) eli menevät mieluummin assua kuin soraa ja ulkoiluväylät & latupohjat ovat myös liian pelottavia. Sitten on Strava joka pistää mutkat suoriksi vaikka röllipoluille....Komoot ja Trailmap on aika lähellä toisiaan eli suht rohkeita menemään muutakin kuin assua, sillä riskillä että välillä on sitten reitillä muutakin kuin shampanja-gravelia - ja siksi Trailmap pyrkii näyttämään suoraan reittiivassa huomioita ja varoituksia, jotta käyttäjä voi tarkistaa sen ehdotukset reitistä. Ja löytyy kontekstimenusta "OSM tiedot", jossa voi itse katsoa OSM-datan ja tehdä lopullisen päätöksen.
- highway=track ylipäätään ja moottorikelkka-urat näiden alakohtana: taitaapi riippua ihan seudusta ovatko nuo miten ajettavia. Esim. Saariselällä on paljon oikein mukavasti, myös gravelilla, ajettavaa uraa. Siksi moottorikelkka-urien lähtökohtainen hylkiminen on sama kuin yllä oleva "gravel-reititys": assua vai soraa dilemma.
- Osa moottorikelkkaurista on vain talvella ts. kesällä niissä ei mene mitään järjellistä, silloin niitä EI kuulu merkata highway tagilla - kuten ei myöskään järvillä kulkevia talvisia autoteitä - tämähän ei tietenkään tarkoita, etteikö joku kartoittaja aina välillä ole tätä ryssinyt

Jos meni monimutkaiseksi selitys niin lyhyt versio: reititys ehdottaa, käyttäjä vastuussa reitin tarkastuksesta. Jos halutaan absoluuttisen turvallisia reittejä (ei gravelille hankalaa), niin tehdään reitityskonfiguraatio, joka ei uskalla käyttää soraa kuin harvakseltaan. Trailmapissa tämä on "turvallinen pyöräily", joka on selvästi gravelia varovaisempi ja siitä voisi kai tehdä vielä varovaisemman (no sitten tulee vastaan jo maantiepyörä...).

Trailmap on edelleen mielestäni monessa parempi kuin muut, mutta ei se tarkoita täydellistä. Lisäksi reititys on toiminto, jossa on tarjolla vain kompromisseja. Joku maantie / "ison tien piennarta" bikepacking henkisempi ei Trailmapin nykyisestä gravel-reitityksestä varmasti välitä yhtä paljoa kuin RideWithGPS:n vastaavasta, eikä kyse ole siitä kumpi on "parempi".