^ Kommentit bulletteina:
- OSM-tagays on tehty mukavan vapaaksi kartoittajille ja sovelluksen tekijät sitten yrittävät parhaansa mukaan tulkita tuloksena syntyvää iloista sekamelskaa. OSM-mallissa on etunsa: kartoitus on kivaa ja helppoa aloittaa, mutta eihän kukaan ammattimainen kartta- tai paikkatieto-organisaatio jättäisi data skeemaa kellumaan ilmaan...
- Seasonal, surface=ice jne. jne. tagit eivät käytännössä toimi, niistä on aivan liian monta varianttia olemassa tulkittavaksi
- Toimivin sääntö on: EI highway-tagia niille väylille, jotka ovat olemassa vain talvella ja talvikäyttöä varten! Ts. highway-tagi kuvaa vain sitä mitä on olemassa ilman lumikerrosta. Viite: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Keyiste:type (how to map-osio).
- Kun ym. sääntöä on noudatettu niin Trailmap kuten lähes kaikki muutkin OSM-sovellukset toimivat fiksusti hiihtolatujen, kelkkareittien, jääteiden jne. osalta eli eivät reititä niille jos ne eivät ole kesäisin käyttökelpoisia. Ja karttakin näyttää varmaan kaikilla oikein.
- Talvinen kartta ja reititys on sitten oma juttunsa, siitä hyvä jutella vaikka kun talvi taas tulee - kuten Tikola totesi niin silloin sää olosuhteiden vaikutuksen tulkinta ja esitys on se iso haaste
Mitä Trailmapille voisi tehdä lisää? Katson jos ottaisin varoitusten / huomioiden joukkoon mukaan myös nämä ym. ongelmat eli olettaisin että kartoittajien tekemiä virheitä on enemmän snowmobilen osalta ja näyttäisin ne huomioina, jolloin niihin herkemmin kiinnittää huomiota. Hiihtolatujen varoituksissa ei taas olisi mitään järkeä, koska niitä ajellaan kesällä paljon ja reittiviivat vain loistaisivat yhtenä varoituksena...
Mitä käyttäjä voi tehdä: Etenkin gravelissa olen aina herkkä polkujen ja track-urien osalta, joilla ei ole mitään väriä eli mtb:scale arvoa - path voi olla vaikka minkälainen intiaanipolku ja track-haasteet tulikin jo yllä kirjattua. Katson itse yleensä ensin OSM-tiedot ja myös OSM-historian (nopea Trailmapissa suoraan kartalta): jos esim. track on syntynyt (versio 1) moottorikelkkaurana ja mitään muita tageja ei ole, niin....Apuna voi toki käyttää MML:n maastokarttaa ja muita lähteitä, kunhan ymmärtää niihin liittyvät aineisto-haasteet (maastokartan osalta ei uskoakseni ainakaan perus-retkeilijöistä 90% tajua että ei niitä polkuja ja pienempiä maastouria mitenkään pidetä yllä muuta kuin mitä ilmakuvista näkyy = avomaasto).
EDIT: @Tikola, taitaa tosiaan HSL:n tiimi olla ainut vahvempi jengi joka puuhaa myös OSMin, karttojen ja reitityksen kanssa pitkäjänteisesti. En kuitenkaan ole kuullut, että he olisivat raskaasti (tai juuri mitenkään?) muokanneet käyttämänsä OpenTripPlannerin reititysprofiilia tai algoritmeja, vaan lähinnä siihen syöttämäänsä joukkoliikenteen dataa. Trailmapissa huvia reititysprofiilien kanssa on harrastettu ja paljon (6 eri aktiivista itse kehitettyä reititysprofiilia, jotka ovat siis käytännössä reitityskoneen graafin laskennan määrittelevää lua-skriptejä), joten OSM data ja reitityksen problematiikka on hitusen pintaa syvemmältä tullut tutuksi, myös Suomi vs. eri Euroopan maat ;=)
Kirjanmerkit