GarminGiantElectrobikeHepha
Sivu 90 / 91 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 40 80 88 89 90 91 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.671 - 2.700 / 2719

Aihe: Ketjujen voitelu

en ole tätä tai muitakaan vahaa tai tee näin tai noi ketjulle lukenut eli voi olla toistoa: eihän sillä onko ketju musta ja likainen ulkoapäin ole juurikaan väliä ketjun toiminnalle. wattisäästöt ulkoilijalle taas ihan huuhaata. kestääkö ketju Xkm enempi, sen voi jokainen arvostella omien pointtien kautta. 25-35 treeni/siivuketjuille ei viitti tunnin hommelointia tehdä. TTkisafilon ketjuille kyllä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kp63 Katso viesti
    en ole tätä tai muitakaan vahaa tai tee näin tai noi ketjulle lukenut eli voi olla toistoa: eihän sillä onko ketju musta ja likainen ulkoapäin ole juurikaan väliä ketjun toiminnalle. wattisäästöt ulkoilijalle taas ihan huuhaata. kestääkö ketju Xkm enempi, sen voi jokainen arvostella omien pointtien kautta. 25-35 treeni/siivuketjuille ei viitti tunnin hommelointia tehdä. TTkisafilon ketjuille kyllä.
    Itse vahailen ihan siitä syystä että ketju pysyy puhtaanpana. Mikä sitten tarkoittaa pidempää ikää voimansiirrolle, eikä tarvitse myöskään kumihanskoja jos joutuu remppaa tekemään tien päällä.

Niin ja näyttää se kivalta kun on puhdas ketju ja kasetti. Melkein väitän että enemmän aikaa menee öljytyn ketjun voiteluun ja puhdistamiseen ellei sitten vaan suihki spraylla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti J3K Katso viesti
    Itse vahailen ihan siitä syystä että ketju pysyy puhtaanpana. Mikä sitten tarkoittaa pidempää ikää voimansiirrolle, eikä tarvitse myöskään kumihanskoja jos joutuu remppaa tekemään tien päällä.
    Tämänhän saavuttaa jo pullovahoilla, joiden käyttö ei eroa öljyistä. Mä olen todennut, että mulle pullovaha on sopiva kompromissi.

Muuten samoilla linjoilla kp63:n kanssa. Mulle pyörä(t) on käyttö- ei näyttöesine. Kaikkia pyöriä en pese edes kertaa vuoteen. Mutta kukin tavallaan. Jos pyörää joutuu säilyttämään asuintiloissa, luonnollisesti sen puhtauteen joutuu kiinnittämään eri tavalla huomiota.

Ketjujen voiteluun on jokaisella oma tyylinsä ja onhan ajotapojakin monia erilaisia. Itse olen laiska ja ajan mielummin kun huollan, mutta tykkään pitää pyörät kunnossa ja puhtaana. Eli tarkoitus on päästä niin vähällä kun mahdollista. Käytän Peaty`s all weatheria koska se on osoittaunut mainioksi joka säässä nimensä mukaisesti. Ketjuja en putsaa liuottimella koskaan, mutta jos pitää pesun jälkeen heti öljytä niin kuivaan ne muc offin MO94:lla. Voimalinjaa pesen samalla muc offin pesuaineella kun pyörääkin pyörää pestessä, mutta havemmin, lähinnä ketjua jos on poikkeuksellisen likainen, takapakkaa harvemmin. Noi kaikki aineet on biohajovia mikä on tärkeää. Samat aineet maasto ja työmatka pyöriin, työmatkapyörä saa vaan hoivaa huomattavasti harvemmin. Talvella pakko käyttää muc offin wetlubea työmatkapyörässä ettei ruostu. Ja maastopyörässäkin se olisi lumella paremmin pysyvää, mutta ei pakollista. Kuvassa 2600km sähköpyörän pakka ja 1000km ajettu ketju eli ensimmäinen GX-ketju kesti 1600km tällä ylläpidolla. Mun mielestä se on ok.

Sent from my iPad using Tapatalk

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Tähän asti olen pärjännyt hienosti Muc Off Dry-öljyllä. Mutta nyt Pirkan Pyöräilyssä viimeiset 20-30 km oli aika pahaa rutinaa...
    Korjaus.

Rutina lähtikin PF-keskiöstä, eikä ketjuista. Eli Muc Off Dry-lube on vieläkin toimivaa kamaa.
    Täällä parjataan että se tekee jankkia voimansiirtoon, mutta minä en ole tuota havainnut. Itse käytän voiteluaineita lenkin jälkeen ja niin ketjuilla on aina 12-15 tuntia aikaa kuivua ennen seuraavaa lenkkiä. Näin kun on toiminut, niin ei minulla ole ollut mitään ongelmia.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti El-Carpaso Katso viesti
    Vastaus tuohon kysymykseen edellyttää ensin vastausta siihen, onko ketjussa edes varsinaisia liukupintoja. Ketjun "liukupinnat" ovat ennemmin rullalaakereita...
    En minä ketjusta kyllä mitään vierintäpintoja löydä, niin kuin vierintälaakereissa on. Eli rulla-, kuula- tai neulalaakereissa. Eiköhän ne kaikki ole liukupintoja.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.

Korjaus.

Rutina lähtikin PF-keskiöstä, eikä ketjuista. Eli Muc Off Dry-lube on vieläkin toimivaa kamaa.
    Täällä parjataan että se tekee jankkia voimansiirtoon, mutta minä en ole tuota havainnut. Itse käytän voiteluaineita lenkin jälkeen ja niin ketjuilla on aina 12-15 tuntia aikaa kuivua ennen seuraavaa lenkkiä. Näin kun on toiminut, niin ei minulla ole ollut mitään ongelmia.
    Eikö se parjattu Muc-Off ole wet lube, eikä dry? Itse olen ihan tyytyväisenä käyttänyt kesällä Dryta ja talvella Wettiä. Varsinkin tuo wet lube vaatii mielestäni ketjun uuden pyyhkimisen pienen ajelun jälkeen, niin ei kerää niin paljon möhnää.

Jonkun Youtube-videon innoittamana miksasin nyt oman ketjuöljyni, jossa 10% ompelukoneöljyä ja loput auton manuaalivaihteistoöljyä ja hyvin toimii. Jos voimansiirron haluaa oikein siistinä pitää niin tuokin vaatii jälkipyyhinnän, mutta ei pyyhkimättäkään kerää moskaa samalla tavalla kuin muc-offin wet lube. Hintaa omalle sekoitukselle tuli jotain 13 €/litra. Ainoa huono puoli on tuon vaihteistoöljyn melko vahva ja epämiellyttävä haju. Muc-Offeissahan on kivat hajusteet mukana, toimisikohan jos omaan sekoitukseen lorauttaisi joukkoon vähän Menneniä? :-))

Mutta voiteleeko se Muc-Off. Itsekin olin siinä käsityksessä, että toimivaa kamaa, mutta sitten ketju venyi vaihtokuntoon vähän turhan äkkiä. Nyt voiteluaineen vaihdon jälkeen uudella ketjulla on ajettu kohta sama matka eikä lähelläkään, että 0.5mm tulkki menisi läpi.

Monesti täällä muistutettu, että ZFC:n vertailuissa muc-offin voiteluaineet ovat osoittautuneet vain vähän paremmiksi kuin hiomatahna. En käyttäisi, mutta kukin tavallaan.

Juu, Dry lubessa ei juuri öljyä ole. Wet varmaan voitelee paremmin. Yhden putelin olen kumpaakin käyttänyt, enkä ole uusia ostanut. Ketjun venymistä en osaa verrata muilla tuotteilla voideltuihin.

En minä ketjusta kyllä mitään vierintäpintoja löydä, niin kuin vierintälaakereissa on. Eli rulla-, kuula- tai neulalaakereissa. Eiköhän ne kaikki ole liukupintoja.
    https://youtu.be/zBFZetOnPPw?si=QiIs1cVNd6GpSZeN

Sinänsä tällä Silcan jampalla on kyllä pointti. Alkaa siinä 7 min tienoilla. Eli jos ketjuissa olisi pääasiassa liukulaakerointia, ei sen kanssa päästäisi 96% hyötysuhteille. Voisin koittaa selittää, mutta se on videolla havainnollistettu paljon paremmin.

Turhaa toistoa

Koska ketju kuulu (pituus kasvaa), siellä selvästi on jokin mikä hankautuu. Se on se tapin ja holkin välinen pinta, luulisin.
    Katumopon ketjuissa vaha on hyvä koska niissä O- ja X-rengaketjuissa on stefat mitkä pitää tehdas rasvat paikallaan siellä sisällä olevissa liukupinnoissa. Fillarin ketjuissa ei ole stefoja kuten ei juuri yksimukisissa kuramopoissakaan.

Hyötysuhde on yksi mutta itseä kiinostaa kumpi on parempi kulumisen kannalta maastossa.
    Vahan selvä hyöty on se että se ei kerää hiekkapölyä, eli ei muodosta hiomatahnaa mikä varmasti kuluttaa enemmän liukupintoja.
    Toisaalta jos käyttää rasvaa mikä ei kerää pölyä tai mikä huuhtoutuu helposti pois ei hiekkapölyä keräänny.
    Rasva jos siis ilman sitä hiekkapölyä, varmasti pienentää liukukitkapinnoissa kitkaa enemmän kuin vaha mutta onko se rasva kuinka pitkään ilman hiekkapölyseosta?

Ite olen päätynyt käytämään BIliteman PTFE (punavalkoinen purkki) sprayöljyä mikä lähtee käytännössä puutarheletkutuksessa pois eli vaatii aina huuhtelun jälkeen rasvauksen jottei ketjut ruostu.
    Toisaalta ainakin kurakeleillä säännöllinen huuhtelu ja uusintarasvaus pitää hiekkapölyn poissa. PTFE myös pienentää kitkaa.
    Näin olen tehnyt vuosikausia. Mitään fatkaa ei ole ketjujen kestosta, eikä varsinkaan kitkasta mutta ketjut ja rattaat ei ole pyörissä vuosien saatossa juuri kaivanneet vaihtamista.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kiituri Katso viesti
    Koska ketju kuulu (pituus kasvaa), siellä selvästi on jokin mikä hankautuu. Se on se tapin ja holkin välinen pinta, luulisin.
    Katumopon ketjuissa vaha on hyvä koska niissä O- ja X-rengaketjuissa on stefat mitkä pitää tehdas rasvat paikallaan siellä sisällä olevissa liukupinnoissa. Fillarin ketjuissa ei ole stefoja kuten ei juuri yksimukisissa kuramopoissakaan.

Hyötysuhde on yksi mutta itseä kiinostaa kumpi on parempi kulumisen kannalta maastossa.
    Vahan selvä hyöty on se että se ei kerää hiekkapölyä, eli ei muodosta hiomatahnaa mikä varmasti kuluttaa enemmän liukupintoja.
    Toisaalta jos käyttää rasvaa mikä ei kerää pölyä tai mikä huuhtoutuu helposti pois ei hiekkapölyä keräänny.
    Rasva jos siis ilman sitä hiekkapölyä, varmasti pienentää liukukitkapinnoissa kitkaa enemmän kuin vaha mutta onko se rasva kuinka pitkään ilman hiekkapölyseosta?

Ite olen päätynyt käytämään BIliteman PTFE (punavalkoinen purkki) sprayöljyä mikä lähtee käytännössä puutarheletkutuksessa pois eli vaatii aina huuhtelun jälkeen rasvauksen jottei ketjut ruostu.
    Toisaalta ainakin kurakeleillä säännöllinen huuhtelu ja uusintarasvaus pitää hiekkapölyn poissa. PTFE myös pienentää kitkaa.
    Näin olen tehnyt vuosikausia. Mitään fatkaa ei ole ketjujen kestosta, eikä varsinkaan kitkasta mutta ketjut ja rattaat ei ole pyörissä vuosien saatossa juuri kaivanneet vaihtamista.
    PTFE kemikaaleja ei kannata enää käyttää, oman terveyden ja ympäristön suojelemiseksi.

On niin paljon mitä ei kannata tehdä kuten tupakoida tai käyttää alkoholia. Ei myöskään kannata ajaa fillarillailman kypärää. SAnotaan että jalostettuja lihatuotteitakaan ei pitäisi käyttää, ei vaan kerrota että mitä tarkoittaa sellainen lihatuote. Auringossakaan ei kanata olla täyttä suojaa vaatetuksella tai voiteilla mutta niitä aurinkovoiteitakaan ei pitäsi käyttää niiden myrkyllisyyden vuoksi. Hammastahnoissakin on elimistölle myrkyllisiä aineita kuten fluoria mitä ei pitäisi käyttää....

Jos jokin asia on oikeasti vaarallista, sen myynti yksityisihmisille on kiellettyä.

On niin paljon mitä ei kannata tehdä kuten tupakoida tai käyttää alkoholia. Ei myöskään kannata ajaa fillarillailman kypärää. SAnotaan että jalostettuja lihatuotteitakaan ei pitäisi käyttää, ei vaan kerrota että mitä tarkoittaa sellainen lihatuote. Auringossakaan ei kanata olla täyttä suojaa vaatetuksella tai voiteilla mutta niitä aurinkovoiteitakaan ei pitäsi käyttää niiden myrkyllisyyden vuoksi. Hammastahnoissakin on elimistölle myrkyllisiä aineita kuten fluoria mitä ei pitäisi käyttää....

Jos jokin asia on oikeasti vaarallista, sen myynti yksityisihmisille on kiellettyä.
    Ai niinko xyleeni, bensa, pöytäsahat, henkilöautot, tikkaat jne...?

Siitä teflonists niissä ketjuöljyissä ei ole mitään tutkittua hyötyä, silti se on kemikaali joka säilyy lähes ikuisesti ja kertyy ravintoketjussa ihmiseen. Määrät mitä yhden pyöräilijän ketjuista leviää on ehkä mitättömiä, mutta kannattaa niitä silti välttää jos pystyy. Suvi Loponen teki aiheesta escapelle mielenkiintoisia juttuja alkuvuodesta.

Hammastahnoissakin on elimistölle myrkyllisiä aineita kuten fluoria mitä ei pitäisi käyttää....
    Tässä näyttää menevän sekaisin tai puutteellisesti kaksi kemian peruskäsitettä: aine ja annostus.

Mikä tahansa aine on vaaratonta riittävän pienellä annostuksella ja mikä tahansa vaarallista, kun annosta on riittävästi. Botuliini on myrkyllisin tunnettu hermomyrkky, teholtaan yli 6 miljoonaa kertaa vaarallisempi kuin syanidi, yli 100 000 kertaa myrkyllisempää kuin taistelukaasu VX ja kymmenen kertaa myrkyllisempää kuin venäläisten (väitetysti) salamurhissa käyttämä polonium. Ja silti sitä voi ottaa pieninä annoksina vaikka ryppyjen poistoon tai lihasjännityksen vähentämiseen. Botoxiksi sitä silloin kutsutaan. Vastaavasti vesi on ihan vaaratonta normaalisti juotuna, mutta koetapa uima-altaallista niin voi olla ettei enää henki kulje.

Kun annostuksen perusteet on selvillä, seuraava vaihe on selvittää onko jokin kemikaali hajoava ja poistuva vai kertyvä. Jos aine poistuu kehosta kuten vesi, voit juoda sitä ihan ongelmitta vaikka siihen uima-altaalliseen asti - aine huuhtoutuu läpi ja pönttöön varsin säännöllisin väliajoin. Tosin vedenkin pitää myös ehtiä poistumaan, sillä jos juot sitä liikaa ja liian nopeasti voit saada vesimyrkytyksen (hyponatrimia, joka aiheuttaa kramppeja, kouristeluja ja päänsärkyä). Myös fluoridi poistuu ja jos annostus on vähemmän kuin 7 mg / päivä (EU suositus), siitä ei ole terveydelle haittaa. Tuubillisessa fluorihammastahnaa (apteekista ostettava, sellainen missä fluoria on reilusti) on 255 mg fluoridia. Eli sitä ei kannata ihan tuubista syödä kerralla. Myrkyllisen annoksen oletetaan olevan n 10 grammaa ts jos neljäkymmentä tuubia hammastahnaa syöt peräperää niin ongelmia voi tulla. Fluoria ei siis sallita hammastahnassa siksi, että se olisi täysin haitatonta vaan siksi, että kaksin käsin tahnaa tuubikaupalla syöviä oletetaan olevan aika harvassa. Muut hyötyvät siitä, että se parantaa kiillettä.

PTFE eli polytetrafluoretyleeni eli teflon kuuluu niihin kerääntyviin. Siis vaikka pieni annos on vaaraton, vähitellen kun niitä annoksia tulee ja vanha ei poistu niin myrkyllisyys kasvaa. PTFE:n ongelma ei varsinaisesti ole ollut aine itse vaan erityisesti perfluorioktaanihappo (PFOA), joka on yksi teflonin valmistuksessa käytetty aineosa ja jota on tehtailta päätynyt vesistöön. Se on luokiteltu ympäristömyrkyksi ja kielletty. Haasteena on, että DuPont tällä hetkellä kiertää tuota kieltoa käyttämällä toista ainetta, joka on nimetty "GenX":ksi. Sitä ei ole ehditty kieltämään vielä, mutta alustavasti näyttää siltä, että se voi olla yhtä haitallinen kuin PFOA. Sen vuoksi teflonpurkki kannattaa jättää kaupan hyllyyn vaikka sellaisen sieltä löytäisi.
    jahuc muokkasi tätä : 17.07.2025 at 04.56

SAnotaan että jalostettuja lihatuotteitakaan ei pitäisi käyttää, ei vaan kerrota että mitä tarkoittaa sellainen lihatuote.
    Lihajaloste on lihaa, jota on jotenkin esikäsitelty ja valmistettu ennen myyntiä. Esim makkarat ja leikkeleet on maustettu, niihin on lisätty säilöntäaineita ja ne on esikypsennetty. Nyrkkisääntönä: jos pakkauksessa oleva liha ei ole raakaa niin se on jalostettua.

Tietääkseni voitelulisäaineista ainakin molybdeenidisulfidi olisi ympäristön kannalta jokseenkin ongelmatonta. Mahtaako myös volframidisulfidi olla siinä suhteessa yhtä hyvää?
    "Simplify, then add lightness”
    – Colin Chapman

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nikolas Ojala Katso viesti
    Tietääkseni voitelulisäaineista ainakin molybdeenidisulfidi olisi ympäristön kannalta jokseenkin ongelmatonta. Mahtaako myös volframidisulfidi olla siinä suhteessa yhtä hyvää?
    Kummankaan yhdisteen ei pitäisi olla myrkyllinen tai syöpävaarallinen eikä kumpikaan myöskään reagoi helposti minkään kanssa. En ainakaan itse ole törmännyt vastakkaiseen tietoon. Isommissa määrissä pölynä hengitettynä voi ärsyttää keuhkoja. Kumpikin yhdiste muodostaa grafiittia muistuttavan kiderakenteen, jolla on alhainen kitkakerroin.

Mulla ekaa kertaa käytössä nyt Rex Black magik ja mietin että kuinka usein ootte uusineet ton käsittelyn ?
    Don't ride faster than your guardian angel can fly!

http://pd.kuvat.fi/

Lainaus Alkujaan tämän lähetti marco1 Katso viesti

^ Samassa voiteluaineessa olen pysynyt mutta lokakuun jälkeen on pitänyt muistaakseni 2 kertaa lisätä ainetta, välissä kertaalleen pesty huolimattomasti 42 pesuaineella ja rätillä.

Omat ajomäärät edelleen pieniä mutta pölyä, mutaa ja kuraa on kuitenkin ollut aika paljon ja voimansiirto pysyy kyllä hyvin puhtaana.

Oletan että ajoa on tullut lisää. Miten tuo 42shield vertautuu muihin voiteluaineisiin?
    – Colin Chapman

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nikolas Ojala Katso viesti
    Oletan että ajoa on tullut lisää. Miten tuo 42shield vertautuu muihin voiteluaineisiin?
    Testiprotokolla on hajonnut ja välillä on tullut käytettyä muitakin voiteluaineita mtb-reissuilla koska en ole muistanut ottaa ainetta mukaan.

Minun käsitys on että 42Shield toimii hyvin maastopyörässä, sama ketju minulla on kuin marraskuussa mutta pitäisi mitata sen kuluminen. Ketjut pysyy äänettöminä pitkään ja eivät juurikaan kerää likaa.
    Vaatimustaso minulla että 1) voitelun pitää pelata koko ajopäivän (oli se sitten 30min tai oikeasti koko päivä) ja tarvittaessa voidellaan lisää ennen seuraavaa lenkkiä 2) ketjun pitäisi kestää n vuosi näillä ajomäärillä (12v XT).

Ehdoton vaatimus tämän tökötin toiminnalle on riittävä kuivumisaika, välillä olen nopeuttanut sitä kuumailmapuhaltimella.

Mulla nyt ollut käytössä 42 shield reilu 3tkm gravelissä. Sama ketju koko ajan. En ole pessyt kertaakaan, ainoastaan harjaa ja rattia näyttänyt viimeisen 2000km aikana. Voiteluvälit on ollu 200- 400km ja yleensä alkanut kuulua rallattamista, ei kuitenkaan kitinää. Edellinen lisäys kesken lenkin, ja annoin olla ehkä vartin ennenkuin lähdin takaisin liikenteeseen, noin +30 keliin. Sillonkin rallatti, mutta tuntui siltä, ettei ketju siirtyisi sulavasti rattaalta toiselle.
    Cycled shopin Pasi mittas ketjun perjantaina, eikä ketjussa ainakaan vielä ollut havaittua kulumaa.

Kiitokset rakentavasta palautteesta kaikille osallistuneille.

Korjattu kirjoitelma on saatavila: https://www.iki.fi/no/kirjoitelmat/2...ahavoitelu.pdf
    – Colin Chapman

^Eikö tuo sopisi paremmin tuonne kuumavaha ketjuun eikä tänne? Kun täällä nyt on tämä toinen "lahko" joka ei niin perusta mistään ketjujen keittelystä, turha meitä on yrittää käännyttää.

42Shield oli itselle vähän semmonen (kokeillaan nyt tuota käärmeöljyä, kun kotimainen tuote), nyt se on ollut gravelissa käytössä varmaan sen reippaat pari tonnia ja parashan tuo nyt on mitä vuosien saatossa käyttänyt....viimeisimmät oli holmenkollen ja sitten squirt.
    Nyt vaan kaikista muistakin pyöristä voimansiirron totaali puhdistus ja tuo "käärmeöljy" tilalle.
    Älä itke ruma lapsi, ota rusina.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti SvaR Katso viesti

^Eikö tuo sopisi paremmin tuonne kuumavaha ketjuun eikä tänne?

Kyllä. Mutta toisaalta: Tässä ketjussa minä kommentteja pyysin ja tässä ketjussa myös kommentteja sain.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti SvaR Katso viesti

42Shield oli itselle vähän semmonen (kokeillaan nyt tuota käärmeöljyä, kun kotimainen tuote), nyt se on ollut gravelissa käytössä varmaan sen reippaat pari tonnia ja parashan tuo nyt on mitä vuosien saatossa käyttänyt....viimeisimmät oli holmenkollen ja sitten squirt.
    Nyt vaan kaikista muistakin pyöristä voimansiirron totaali puhdistus ja tuo "käärmeöljy" tilalle.

Tämä oli myös erittäin mielenkiintoista.
    – Colin Chapman

Vakuutuin 42Shieldistä ja 3 settiä on Mcarbonilta jos pojille kans. Mutta ymmärsin että uusi ketju ainakin eikä vanhoja käyttöön vaikka kuin pesis.
    I väntan på ännu dåligare tidet

Jollain kokemusta tuosta käärmeliemestä 42Shieldistä märissä tai talviolosuihteissa vai onko tämä joku uutuus kevään tuote? Jotenkin muistelen, että Kampiapinakin olisi siirtymässä tähän tai ainakin ottanut testiin joten toivottvasti saa jotain videotakin siitä aikaiseksi...

Koitin googletella tuotetta ja ei tätä edes mistään oikein tahdo saada.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •