CanyonLostInLaplandElectrobikeGiantAjopyora
Sivu 89 / 90 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 39 79 87 88 89 90 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.641 - 2.670 / 2682

Aihe: Ketjujen voitelu

Lainaus Alkujaan tämän lähetti misopa Katso viesti
    Alta-alle Rexin kuumavahalla minulla menee nopeimmillaan aika tarkaan 30min. Tämä aika sisältää vahan sulamisen sitä varten ostetussa riisikeittimessä, sekä ketjun jäähtymisen. Omakotitalossa asun (ainakin vielä) ja talvella hoidan tuon vahauksen puolilämpimässä varastossa, jossa pyörätkin ovat. Kevät-, kesä-, ja syksyaikaan vahaan ulkona terassilla varaston oven liepeillä. Yleensä kahdet-kolmet ketjut käy kylvyssä, kun keittimen lämmitän.

Joo, menee aikaa enemmän kuin öljyn kanssa, mutta niitä en omissa pyörissä kyllä käytä enää koskaan. Sitä paskan siivoamista voimansiirrosta en jaksa kyllä enää yhtään. Siihen sitä vasta aikaa kuluukin.
    Sama täällä. Mulla menee eniten aikaa vahan sulattamiseen, kun käytän erityisesti siihen suunniteltua laitetta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    En tiedä läträämö oikein kukaan enää öljyjen kanssa. Verrokkinahan on nyt ollut Squirtin pullovaha, joka ei kyllä sotke sekään.
    Mäkin käytin pitkään Squirtia, enkä voi allekirjoittaa että se ei sotkisi. Ehkä se on vaan määrittelykysymys, tai sitten en vaan osaa. Rissapyörät oli aina tahmean jankin peitossa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti K-Pg Katso viesti
    Mäkin käytin pitkään Squirtia, enkä voi allekirjoittaa että se ei sotkisi. Ehkä se on vaan määrittelykysymys, tai sitten en vaan osaa. Rissapyörät oli aina tahmean jankin peitossa.
    Joopa. Se on tosiaan kummallista, kuinka eri henkilöillä on eri kokemuksia samasta tuotteesta. Siksi en oikein jaksa uskoa uppovahankaan autuuteen. Mutta siis noista rissoista ja jankista, niin viimeeksi oikein hämmästyin ketjuja vaihtaessa, kun rissoista ei lähtenyt mitään. Putsaan nuo rissat aina kun ketjut menee vaihtoon.

Vähän vaihtelevia kilsoja on ketjuilla ollut. Nopeiten on läskin ketjut menneet alle tonnin ajolla. Sitten taas grävelin ketju kesti karvan päälle kolme tonnia. Sähkärin ketju on sitten oma lukunsa, mutta oli sekin kestänyt 1800 km.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti K-Pg Katso viesti
    Emmä kyllä tajuu. Ihan puhtaat on rissat noissa mun fillareissa millä Squirtilla ajettu. Muc-Offin öljyt keräsi kyllä karmean jankin sinne.

Ite laittaisin edelleen latini likoon sen puolesta, että Squirtin resepti ei ole pysynyt samana vuodesta toiseen. Tai siis mun kohdalla samalla henkilollä on huikean erilaiset kokemukset Squirtistä.

EDIT: Muc-Off mainittu. Jollain ilveell
    ä ne Muc-Off sotkut käyvät kaupaksi.
    6.7 WTF/kg

Squirttia on nykyään ne "long-lasting"- ja sähkömopo-versiot. Ja oliko vielä talvellekin omansa?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti OJ Katso viesti
    Jollain ilveellä ne Muc-Off sotkut käyvät kaupaksi.
    Niitä saa Suomessa vähän joka paikasta...

Ja youtubessa on paljon tuotesijoittelua.

Ketjujen voitelu

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Squirttia on nykyään ne "long-lasting"- ja sähkömopo-versiot. Ja oliko vielä talvellekin omansa?
    Joo, kolmea erilaista, normi, sähkö ja talvi. Mä käytän noita kaikkia. Talviversioonkin olen ollut tyytyväinen.

Tosin sähkömopoa mulla ei ole, eikä tuo taida sellaisiin olla tarkoitettukaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti OJ Katso viesti
    EDIT: Muc-Off mainittu.
    Se on kyllä vihoviimeistä jankkia, mitä siitä jää ketjuihin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    On kyllä väsynyttä settiä nää sähkömopojutut. Kertoo kuinka ahdasmielinen foorumi tästäkin tullut. Ei ole ihme, että porukka, joka tätä jaksaa käyttää, on niin pieni.

Onhan se niinkin että ahdasmielisyyttä näkee siellä missä sitä haluaa nähdä. Mä näen sitä niissä, joille nimenomaan sähköavusteisten polkupyörien kutsuminen "sähkömopoiksi" voi olla ainoastaan päivänselvä osoitus ahdasmielisyydestä.

Joka tapauksessa lähtisin hakemaan syitä porukan vähenemiseen tai pienuuteen ihan jostain muualta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Opulus Katso viesti
    Onhan se niinkin että ahdasmielisyyttä näkee siellä missä sitä haluaa nähdä. Mä näen sitä niissä, joille nimenomaan sähköavusteisten polkupyörien kutsuminen "sähkömopoiksi" voi olla ainoastaan päivänselvä osoitus ahdasmielisyydestä.
    Kysymyshän lienee siitä missä valossa ko. kommentti on tehty. Huumorimielessä, vai jossain muussa. Sama koskee succiksia ja spandexeja.

Mä en huumoria tuosta Ojan kommentista tunnistanut, vaan se oli enemmän ilkeyden puolelle menevä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Opulus Katso viesti
    Joka tapauksessa lähtisin hakemaan syitä porukan vähenemiseen tai pienuuteen ihan jostain muualta.
    Harvoin millekään on yksittäistä syytä. Syytä on esimerkiksi niissä käyttäjissä, jotka ovat foorumilla oikein kehuneet kuinka ovat saaneet ilkeämielisillä kommenteillaan häädettyä käyttäjiä foorumilta pois.

^ Vaikkei huumoria tunnistaisikaan, sen mahdollisuuden voi ainakin yrittää pitää mielessä? (Ei sillä että se minultakaan olisi aina onnistunut, mutta...)

^^ Voi pyhä lehmä niitä, jotka eivät osaa eivätkä ilmeisesti haluakaan lukea kommentteja siinä yhteydessä jossa ne on kirjoitettu ja jotka eivät siitä syystä osaa eivätkä - ehkä ilkeämielisyyttään? - ilmeisesti haluakaan ymmärtää, ettei ole mitenkään mahdotonta että kirjoittaja ei selvästikään ole voinut tarkoittaa sitä mitä hän ensilukemalta kenties näytti tarkoittaneen! (Puhumattakaan että he tajuaisivat miksi hän on sellaisen tyylilajin valinnut.)

Onpa ahdasmielinen ilmapiiri.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Kysymyshän lienee siitä missä valossa ko. kommentti on tehty. Huumorimielessä, vai jossain muussa. Sama koskee succiksia ja spandexeja.

Mä en huumoria tuosta Ojan kommentista tunnistanut, vaan se oli enemmän ilkeyden puolelle menevä.
    Eiköhän tässäkin oli sama kuin nykypäivän rasismikeskustelussa, osa keskustelijoista käyttää termejä joita toinen osapuoli kokee rasistiseksi ilman että sanoja on näin tarkoittanut (eli rasistisena ilmaisuna), mutta sitten taasen joku toinen käyttää samoja termenjä vartavasten rasistisella tarkoituksella niin miten pitäisi tehdä..? (en siis itse tiedä)

Mutta kun aihe tuli esille, niin kyllä, itse ihan puhtaasti noiden sähköavusteisten pyörien kanssa harrastavana ja touhuavana (ja harrastuksen vakavammin löytäneenä vasta tuossa 45v. paikkeilla) ei tämän keksustelupalstan vastaanotto aina ole ihan niin kauhean tervetulleeksi koettavaa. Hyvin herkästi tulee kommettia "älä tänne kirjoita kun sähkömopo" yms. kommentteja vaikka kyse olisi vaikka jousituksesta, jarruista yms. joilla tuolla sähköavustuksella ei isoa merkitystä ole, taikka vaikka fiilistely kuva ketjussa, ai että jos sinne sähköavusteisen kuvan postaa niin...
    Tosiaan muutaman viimevuoden aikana on nimenomaan sähköavusteisten pyörien innoittamana tullut todella iso joukko uusia harrastajia pyöräilyn pariin (kuten itse), mutta ei heitä ainakaan tällä palstalle ihan kauheasti ole saatu "houkuteltua" ja tietysti jos osa ei heitä tänne edes kommenttiensa valossa halua niin eihän siinä mitään, mutta kaikki kuitenkin huomaavat kirjoittelijoiden vähentyneen niin jos palstaa halutaan aktiivisemmaksi, niin ehkä osan kannattaa suoraan sanoen hieman miettiä asennoitumistaan?
    Ja tämä ei siis nyt kohdistettu tosiaankaan keneenkään henkilökohtaisesti tässä(kään) ketjussa kirjoittavalle, vaan on puhtaasti vain sähköavusteisten kanssa harrasvan henkilön henkilökohtaista kokemusta palstasta muutaman viimevuoden ajalta mitä aktiivisesti kirjoittanut ja nyt sitten "avauduin" kun aihetta sivuttu.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu75 Katso viesti
    Eiköhän tässäkin oli sama kuin nykypäivän rasismikeskustelussa, osa keskustelijoista käyttää termejä joita toinen osapuoli kokee rasistiseksi ilman että sanoja on näin tarkoittanut (eli rasistisena ilmaisuna), mutta sitten taasen joku toinen käyttää samoja termenjä vartavasten rasistisella tarkoituksella niin miten pitäisi tehdä..? (en siis itse tiedä)

Kiusaaja ei määritä mikä on kiusaamista, se on sen kohteen kokemus. Jos joku asia tuntuu siltä, se on sitä. Rasismikeskustelun osalta en viitsi edes lähteä kommentoimaan tuota lausumaasi, se on kuin suoraan erään laitapuolueen pelikirjasta ja -puheista. "Käytän n-sanaa, koska MINUN mielestänni se ei ole rasistinen ilmaisu.." Sen verran totean että olet väärässä, yleisen ja yleisesti hyväksytyn määritelmän mukaisesti.

Jos pumpataan jarrua ihan noin yleisesti. Tämä on vaan harrastushommia (ota tämä vitsillä jos ajat pyörää työksesi tai ropaat/diilaat fillareita työksesi), eli ei niin hirveen vakavaa.
    6.7 WTF/kg

Fillarin ketjun vahavoitelu

Laittaisin tämän muuten siihen toiseen ketjuun, mutta sen toisen ketjun käytettävyys hipoo nollaa. Tämä toimii notkeammin.

Oisko jotain sivistynyttä kommenttia tähän kirjoitukseen:

https://www.modeemi.fi/~no/kirjoitel...ahavoitelu.pdf
    "Simplify, then add lightness”
    – Colin Chapman

No ensinnäkin et voi neuvoa ketään käyttämään bensiiniä pesussa.

Joo todellakaan ei bensaa! Lasipurkissa vielä! Hyi hemmetti.

Tärpättiä tai jotain asiaa varten tehtyä valmistetta, joka ei syty yhtä helposti. Ultraäänipesuri on myös aika turha jos ei ole kiire. Antaa ketjun lillua ja ravistelee muutaman tunnin välein. Jos välttämättä haluaa myös tärpätit pois ennen vahausta (ei oikeasti ole tarpeellista) , niin isopropanoli tai sinoli riittää aivan hyvin.

Perus askartelukaupan parafiinivaha on ihan ok, mutta ei kestä ketjussa yhtä pitkään kuin paremmat kaupalliset tuotteet (esim Rex Bd). Itse en lähtisi lisäämään mitään kitkanpoistajia kun niiden hyöty arkikäytössä on vähän kyseenalaista ja pahimmillaan heikentävät vahan tarttuvuutta ketjuun.

Bensiinin leimahduspiste on kaukana arktisen pakkasen puolella, joten kaikissa ketjunpesunolosuhteissa se muodostaa ilman kanssa helposti syttyviä seoksia. Joskus jo tulikorttikoulutuksessa kouluttaja kertoi että ei koskaan mitään bensiinillä.

Mineraalitärpätin leimahduspiste on jossain hellelämpötilojen yläpuolella, joten sillä ei ole taipumusta syttyä herkästi.

Olisikohan tuossa sittenkin tarkoitettu nimenomaan lakkabensiiniä jolla nimellä mineraalitärpätti myös tunnetaan?

Mutta huomautukset ja (täsmentävä) korjaus tietysti tarpeen.

Kaveri on jo vähän aikaa voidellut ketjut atf:llä kehujen kera joten minäkin olen nyt 3vk kokeillut tuota ja tuntuu oikeasti toimivalta.
    Ei kerää paskaa ja pysyy hyvin.

Rex BM ollut testissä heti siitä asti kun sitä sai liikkeistä. Sähköavusteisessa noin 300km, kuivahkoa ajoa ilman pesuja toimii edelleen hyvin.

Luomussa jolla noin 100km polkuja ja päälle 250km bikeparkkia jossa tosi vähän polkemista. Pari vedellä huuhtelua välissä, ja nyt kitisee tosi pahasti.

Molemmat ketjut, simpan xt-12spd uutena pesty ensi rasvat pois jarrupesuaineella, ja vielä yhtäaikaa joten on vertailukelpoinen.

Vaikuttaa siltä että ketjut pysyy tosi puhtaana, parempi ei vois olla. Ja toimii, jos ei kastu pahemmin.

^Samantyylisiä kokemuksia minullakin BM:sta. Puhtaana pysyy ja jankkia ei kerry.

Mulla myös nyt BM:llä joitain satoja kilsoja takana gravelissa ja sähkössä. Kuumavahalla pääsee gravelissa helposti ~300-400km ennen kuin ketjut alkaa olla turhan äänekkäät. BM kestää ehkä 1/3-1/2, eli ihan viimeistään 200km kohdalla saa voidella uudestaan. Alkuun tekee valkeaa mähmää ketjuun ja rissoihin, mutta se katoaa nopeasti eikä kerää likaa.
    MTB Engineer -blogi: Http://mtbengineer.blogspot.com
    Yeti SB150, SB120, ARC
    Giant Revolt
    Orbea Wild

Työmatka fillarissa on ollut myös tuo testissä. Puhtaana pysyy mainiosti, mutta tuolla kun ajetaan myös sateessa, niin kestävyys heikkoa. Ei toki ollut yllätys.

Vähentääkö vaha kitkaa ketjun liukupinoilla vastaavasti kuten öljyt?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kiituri Katso viesti
    Vähentääkö vaha kitkaa ketjun liukupinoilla vastaavasti kuten öljyt?
    Vastaus tuohon kysymykseen edellyttää ensin vastausta siihen, onko ketjussa edes varsinaisia liukupintoja. Ketjun "liukupinnat" ovat ennemmin rullalaakereita, jolloin öljy ei välttämättä edes ole paras voiteluvaihtoehto edes täysin steriileissä olosuhteissa.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •