LostInLaplandGiantAjopyoraElectrobikeCanyon
Sivu 90 / 90 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 40 80 88 89 90
Näyttää tulokset 2.671 - 2.682 / 2682

Aihe: Ketjujen voitelu

  1. #2671
    Liittynyt
    04/2010
    Viestit
    2.224
    en ole tätä tai muitakaan vahaa tai tee näin tai noi ketjulle lukenut eli voi olla toistoa: eihän sillä onko ketju musta ja likainen ulkoapäin ole juurikaan väliä ketjun toiminnalle. wattisäästöt ulkoilijalle taas ihan huuhaata. kestääkö ketju Xkm enempi, sen voi jokainen arvostella omien pointtien kautta. 25-35 treeni/siivuketjuille ei viitti tunnin hommelointia tehdä. TTkisafilon ketjuille kyllä.

  2. #2672
    Liittynyt
    01/2012
    Paikkakunta
    Satakunta
    Viestit
    478
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kp63 Katso viesti
    en ole tätä tai muitakaan vahaa tai tee näin tai noi ketjulle lukenut eli voi olla toistoa: eihän sillä onko ketju musta ja likainen ulkoapäin ole juurikaan väliä ketjun toiminnalle. wattisäästöt ulkoilijalle taas ihan huuhaata. kestääkö ketju Xkm enempi, sen voi jokainen arvostella omien pointtien kautta. 25-35 treeni/siivuketjuille ei viitti tunnin hommelointia tehdä. TTkisafilon ketjuille kyllä.
    Itse vahailen ihan siitä syystä että ketju pysyy puhtaanpana. Mikä sitten tarkoittaa pidempää ikää voimansiirrolle, eikä tarvitse myöskään kumihanskoja jos joutuu remppaa tekemään tien päällä.

    Niin ja näyttää se kivalta kun on puhdas ketju ja kasetti. Melkein väitän että enemmän aikaa menee öljytyn ketjun voiteluun ja puhdistamiseen ellei sitten vaan suihki spraylla.

  3. #2673
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.099
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti J3K Katso viesti
    Itse vahailen ihan siitä syystä että ketju pysyy puhtaanpana. Mikä sitten tarkoittaa pidempää ikää voimansiirrolle, eikä tarvitse myöskään kumihanskoja jos joutuu remppaa tekemään tien päällä.
    Tämänhän saavuttaa jo pullovahoilla, joiden käyttö ei eroa öljyistä. Mä olen todennut, että mulle pullovaha on sopiva kompromissi.

    Muuten samoilla linjoilla kp63:n kanssa. Mulle pyörä(t) on käyttö- ei näyttöesine. Kaikkia pyöriä en pese edes kertaa vuoteen. Mutta kukin tavallaan. Jos pyörää joutuu säilyttämään asuintiloissa, luonnollisesti sen puhtauteen joutuu kiinnittämään eri tavalla huomiota.

  4. #2674
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    1.564
    Ketjujen voiteluun on jokaisella oma tyylinsä ja onhan ajotapojakin monia erilaisia. Itse olen laiska ja ajan mielummin kun huollan, mutta tykkään pitää pyörät kunnossa ja puhtaana. Eli tarkoitus on päästä niin vähällä kun mahdollista. Käytän Peaty`s all weatheria koska se on osoittaunut mainioksi joka säässä nimensä mukaisesti. Ketjuja en putsaa liuottimella koskaan, mutta jos pitää pesun jälkeen heti öljytä niin kuivaan ne muc offin MO94:lla. Voimalinjaa pesen samalla muc offin pesuaineella kun pyörääkin pyörää pestessä, mutta havemmin, lähinnä ketjua jos on poikkeuksellisen likainen, takapakkaa harvemmin. Noi kaikki aineet on biohajovia mikä on tärkeää. Samat aineet maasto ja työmatka pyöriin, työmatkapyörä saa vaan hoivaa huomattavasti harvemmin. Talvella pakko käyttää muc offin wetlubea työmatkapyörässä ettei ruostu. Ja maastopyörässäkin se olisi lumella paremmin pysyvää, mutta ei pakollista. Kuvassa 2600km sähköpyörän pakka ja 1000km ajettu ketju eli ensimmäinen GX-ketju kesti 1600km tällä ylläpidolla. Mun mielestä se on ok.



    Sent from my iPad using Tapatalk

  5. #2675
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.639
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Tähän asti olen pärjännyt hienosti Muc Off Dry-öljyllä. Mutta nyt Pirkan Pyöräilyssä viimeiset 20-30 km oli aika pahaa rutinaa...
    Korjaus.

    Rutina lähtikin PF-keskiöstä, eikä ketjuista. Eli Muc Off Dry-lube on vieläkin toimivaa kamaa.
    Täällä parjataan että se tekee jankkia voimansiirtoon, mutta minä en ole tuota havainnut. Itse käytän voiteluaineita lenkin jälkeen ja niin ketjuilla on aina 12-15 tuntia aikaa kuivua ennen seuraavaa lenkkiä. Näin kun on toiminut, niin ei minulla ole ollut mitään ongelmia.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



  6. #2676
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.639
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti El-Carpaso Katso viesti
    Vastaus tuohon kysymykseen edellyttää ensin vastausta siihen, onko ketjussa edes varsinaisia liukupintoja. Ketjun "liukupinnat" ovat ennemmin rullalaakereita...
    En minä ketjusta kyllä mitään vierintäpintoja löydä, niin kuin vierintälaakereissa on. Eli rulla-, kuula- tai neulalaakereissa. Eiköhän ne kaikki ole liukupintoja.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



  7. #2677
    Liittynyt
    06/2009
    Viestit
    422
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Korjaus.

    Rutina lähtikin PF-keskiöstä, eikä ketjuista. Eli Muc Off Dry-lube on vieläkin toimivaa kamaa.
    Täällä parjataan että se tekee jankkia voimansiirtoon, mutta minä en ole tuota havainnut. Itse käytän voiteluaineita lenkin jälkeen ja niin ketjuilla on aina 12-15 tuntia aikaa kuivua ennen seuraavaa lenkkiä. Näin kun on toiminut, niin ei minulla ole ollut mitään ongelmia.
    Eikö se parjattu Muc-Off ole wet lube, eikä dry? Itse olen ihan tyytyväisenä käyttänyt kesällä Dryta ja talvella Wettiä. Varsinkin tuo wet lube vaatii mielestäni ketjun uuden pyyhkimisen pienen ajelun jälkeen, niin ei kerää niin paljon möhnää.

    Jonkun Youtube-videon innoittamana miksasin nyt oman ketjuöljyni, jossa 10% ompelukoneöljyä ja loput auton manuaalivaihteistoöljyä ja hyvin toimii. Jos voimansiirron haluaa oikein siistinä pitää niin tuokin vaatii jälkipyyhinnän, mutta ei pyyhkimättäkään kerää moskaa samalla tavalla kuin muc-offin wet lube. Hintaa omalle sekoitukselle tuli jotain 13 €/litra. Ainoa huono puoli on tuon vaihteistoöljyn melko vahva ja epämiellyttävä haju. Muc-Offeissahan on kivat hajusteet mukana, toimisikohan jos omaan sekoitukseen lorauttaisi joukkoon vähän Menneniä? :-))

  8. #2678
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.712
    Mutta voiteleeko se Muc-Off. Itsekin olin siinä käsityksessä, että toimivaa kamaa, mutta sitten ketju venyi vaihtokuntoon vähän turhan äkkiä. Nyt voiteluaineen vaihdon jälkeen uudella ketjulla on ajettu kohta sama matka eikä lähelläkään, että 0.5mm tulkki menisi läpi.

  9. #2679
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    20.768
    Monesti täällä muistutettu, että ZFC:n vertailuissa muc-offin voiteluaineet ovat osoittautuneet vain vähän paremmiksi kuin hiomatahna. En käyttäisi, mutta kukin tavallaan.


  10. #2680
    Liittynyt
    06/2009
    Viestit
    422
    Juu, Dry lubessa ei juuri öljyä ole. Wet varmaan voitelee paremmin. Yhden putelin olen kumpaakin käyttänyt, enkä ole uusia ostanut. Ketjun venymistä en osaa verrata muilla tuotteilla voideltuihin.

  11. #2681
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.535
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    En minä ketjusta kyllä mitään vierintäpintoja löydä, niin kuin vierintälaakereissa on. Eli rulla-, kuula- tai neulalaakereissa. Eiköhän ne kaikki ole liukupintoja.
    https://youtu.be/zBFZetOnPPw?si=QiIs1cVNd6GpSZeN

    Sinänsä tällä Silcan jampalla on kyllä pointti. Alkaa siinä 7 min tienoilla. Eli jos ketjuissa olisi pääasiassa liukulaakerointia, ei sen kanssa päästäisi 96% hyötysuhteille. Voisin koittaa selittää, mutta se on videolla havainnollistettu paljon paremmin.

  12. #2682
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.535
    Turhaa toistoa

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •