ElectrobikeLostInLaplandGiantBikeshop
Sivu 250 / 348 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 150 200 240 248 249 250 251 252 260 300 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 7.471 - 7.500 / 10432

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

Isompaa ratasta kampiin niin ei tarvi ajaa pienimmillä pakan rattailla matka-ajoa. Kampiin ja runkoon sopivuutta en varmuudella tiedä ja kahden eturattaan laittamista voisi harkita.
    Tämä kait vaikka 44 t auttais:
    https://www.bike24.com/p2132660.html

Omassa käyttöpyörä/matkapyörä kampina oon tykänny näistä ja väliin pienemmäksi 34 tai 38 ja isommaksi 50.
    https://www.rosebikes.fi/shimano-cyc...oduct_shape=46
    Tasangoilla oman matkavauhdin alueella on hyvä olla pienin portain valittavissa välitystä.
    Jos kahden rattaan kammet ei yökötä ja sitte tässä joutuis päivittämään vähän enemmän.
    TERU muokkasi tätä : 14.05.2023 at 07.46 Syy: Lisäys

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu75 Katso viesti
    laskinko oikein, että kyseisellä yhdistelmällä 100:n kadenssilla nopeus olisi 49km/h?
    Tuossa on renkaat 650x47c, minä päädyn noin 45-46 km/h lukemaan. Aika paljon tuokin.

Taitaa huiput olla tuolla 40x11 combolla 90 kadenssilla 42km/h, itse an ainakaan pyöritä 100 kadenssilla koskaan. Isompaa eturatasta vaan, pääsee matkavauhdeissa muutenkin keskemmälle pakkaa, 1x vehkeissä se ketjulinja on aika vino niillä pienillä rattailla. Yläpäästä tiheämpi pakkakin auttaisi asiaa jonkun verran, toki vaikuttaa sitten myös kevyempään päähän.

K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jaakki Katso viesti
    Meikäläisellä olis tällanen Kona Rove ST 2020 (https://konaworld.com/archive/2020/rove_st.cfm). Suomen tasaisilla teillä loppuu vaihteet kesken, joten olisiko kenelläkään amatöörille vinkkejä ratkaisuksi? Kannattaako vaihtaa ensiksi tuo vakio 40T eturatas isompaan vai onko muita vaihtoehtoja? Jos eturattaan vaihto isompaan olisi ongelmaan fiksuin ratkaisu, niin millainen tuote tuohon voisi sopia?

Kiitos jeesistä jo etukäteen!
    Käytännössä tapahtuu vaihdettaessa
    40T->42T eteen: pakan keskialueella ketju viihtyy noin yhtä isommalla rattaalla;
    40T->44T eteen: pakan keskialueella ketju viihtyy noin kahta isommalla rattaalla.

Kahdella pienimmällä rattaalla muutos 40T-44T on iso.

Samalla tietenkin lyhin välitys pitenee, mutta sen laskeminen, miltä muutos tuntuu jaloissa on mielestäni vähän vaikeaa -vain kokeilemalla asia selviää. Jos itse olisin vastaavassa tilanteessa, niin vaihtaisin ensin 42-hampaiseen ja ajaisin vuoden.

Itse katson välityksiä yksin ajavan näkökulmasta: en mittaa tällä hetkellä kadenssia, enkä pyri mihinkään ennalta asetettuun ajonopeuteen -ajan mikä milloinkin tuntuu hyvältä. Mulle jalat kertovat, millaiset ovat sopivat välitykset.

Porukkalenkkejä ajavalla voi olla toinen lähestymistapa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tchegge_ Katso viesti
    Ei nyt vaan suostu taka-akseli kiertymään paikalleen vaihtajakorvakkeeseen.

M12x1-kierre ja 20km ajettu pyörä. Kiertyy kyllä nätisti paikalleen kun vaihtajakorvake irti.

Ajattelin vielä kerran löysätä sen korvakkeen kiinnitysruuvin ja kiristää akselin paikalleen ja sitten kirrata sen korvakkeen kiinni.

Jos se ei pelitä niin mitäs sitten?

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
    Jahas, kiire loppuikin siihen, onnistuin pyöristämään sen korvakkeen kiinnityspultin. Sitten mietitään miten sen saa irti...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    Käytännössä tapahtuu vaihdettaessa
    40T->42T eteen: pakan keskialueella ketju viihtyy noin yhtä isommalla rattaalla;
    40T->44T eteen: pakan keskialueella ketju viihtyy noin kahta isommalla rattaalla.
    Tiheällä maantiepakalla noin käy mutta tuossa ainakin alkuperäisenä on Sramin 1130 11-42 missä aivan keskellä on jo 3 piikin ero (19-22-25). 40-->44 siirtymässä ketju viihtyy melkein yhden rattaan isommalla.

Kiitos vastauksista! Vielä yksi kysymys koskien tuota eturattaan suurennusleikkausta:

Tosiaan itsekin ihan tuntuman mukaan poljen ja siitä on tullut ajan saatossa vahvistunut fiilis, että pitäisi olla tarjolla isompaa vaihdetta. Reiteilläni tai ylipäätään Suomessa on paljon loivia, mutta pitkiä mäkiä ja nykyisellä voimansiirrolla jätän tällaiset pätkät melkeinpä käytännössä polkematta (koska saisi veivata kuin pikkuorava). Jos poljen kanssapolkijoiden kanssa, niin jään joukosta jälkeen juurikin näillä (loiva)mäkisillä osuuksilla. Käytännössä siis kanssapolkijat lentävät ohitseni isommalla vaihteella myötätuulen pöhöttäessä selkään alamäessä.. Tähän vielä mainittakoon, että toki tiedän monen tasoiseni amatööripolkijan polkevan monesti liian isoilla vaihteilla.

Jos nyt ymmärsin oikein, niin eturattaan suurennus 40T->42T onnistuisi varmaan ilman mitään suurempia riskejä tai ongelmia. Mutta muuttaako tällainen vaihdos oikeasti mitään? Toisaalta, olisiko eturattaan suurennus 40T->44T tai 46T liian riskaabeli tai tunnistatteko jotain potentiaalisia ongelmia tällaisen muutoksen suhteen? Tällä hetkellä en juurikaan rehellisyyden nimissä käytä pienimpiä vaihteita ja niiden käyttö ei oman kokemukseni mukaan ole kovinkaan optimaalista Suomen "ylämäille".

Mä laittaisin suoraan 44T, koska toi etulimppu maksaa melkein 70€ ei niitä kannata turhaan ostella. Ketju menee varmaan uusiksi kanssa, koska liian lyhyt. Kannattaa vielä verrata että isompi eturatas mahtuu, eli on tilaa ettei ota kiinni chainstayhin. Tämän takia tien päällä 2x on aika paljon parempi ratkaisu, mutta kuten jo todettu niin isompi remontti: vaatisi uuden vasemman kahvan ja etuvaihtajan rattaiden lisäksi, eli ei ole varmaan hinnan väärti.

Jos ei pakan isompia rattaita käytä niin ainoa asia mikä itselle tulee mieleen on että mahtuuko 44 ratas runkoon.
    Huippunopeus tuolla kasvaa oletetusta n 45km/h --> 50 km/h.
    PS Ketjun pituus voi myös jäädä lyhyeksi jos pakan suurinta ratasta joskus käyttää.
    PSS Voimansiirron päivityksen yhteydessä on hyvä tarkistella miten kuluneet muut osat (pakka, ketju) ovat. Kulunut ketju syö sen uuden eturattaan vaihtoon nopeasti. Jos lähtee/joutuu vaihtamaan pakan niin samalla voi miettiä olisiko 11-40 tai jopa 11-36 parempi omiin ajoihin jos et niitä isompia rattaita pakasta käytä.

Ultegra vaihteet pyörässä n. 8v vanhat. Ongelmaksi tullut että takavaihtajan vipu jolla vaihdetaan isommalle vaihteelle ei oikein toimi. Eli tämä vipu on siis jarrukahva, mutta se menee ilman mitään vastusta sivuttain pohjaan asti. Välillä sitten toimii kun kymmenen kertaa koittaa edestakaisin. Toiminta on siis samnlainen kuin silloin jos toimivassa systeemissä pitää sitä pikkulärpäkettä jolla vaihdetaan pienemmälle pohjassa ja painaa tätä isommalle vaihtavaa kahvaa.

Mitenkä tällaisen voisi korjata?

Vaijeri menossa poikki kahvan sisällä, vaijeri muutoin vialla, kahvan mekaniikka pyytää öljyämistä ja vielä takavaihtajan nivelet pyytävä öljyä.

Kaikki oletuksia, sata muuta syytä huomioitava

K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arosusi Katso viesti
    Tiheällä maantiepakalla noin käy mutta tuossa ainakin alkuperäisenä on Sramin 1130 11-42 missä aivan keskellä on jo 3 piikin ero (19-22-25). 40-->44 siirtymässä ketju viihtyy melkein yhden rattaan isommalla.
    Kyllä, olet oikeassa. Mun ajatuksia ohjasi jokin muu, kuin laskutikun todellisuus.

Mulla on nyt kolmessa droppitankoisessa 40T, 44T ovaali ja 46T. Sorapyörään vaihdoin hiljan pari hammasta isomman ja ero, minkä jalat raportoi on suurempi, mitä hampaita laskien voisi päätellä.

Sekin tietenkin vaikuttaa, millä kadenssilla aivot ehdottavat isommalle tai vaihtoehtoisesti pienemmälle vaihtamista. Että rattaan koon vaihtaminen muuttaa vaihtamisstrategiaa.

Mutta kysyjän ongelmaan riittämättömästä huippunopeudesta ei taida eturattaan koon kasvatuksella olla riittävän suurta apua. Sen sijaan yleiseen tuntemukseen lyhyistä välityksistä auttaa eturattaan koon kasvatus. Tähän mielestäni vähän pienemmätkin muutokset voivat auttaa, ainakin itsellä näin on.

^^^^Jos kahdeksan vuotta käytössä niin saattaa jo vaatia huoltoa... Pura, puhdista, voitele ja kokoa. Vaijerit ja kuoret kannattaa myös samalla uusia.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Anok Katso viesti
    Ultegra vaihteet pyörässä n. 8v vanhat. Ongelmaksi tullut että takavaihtajan vipu jolla vaihdetaan isommalle vaihteelle ei oikein toimi. Eli tämä vipu on siis jarrukahva, mutta se menee ilman mitään vastusta sivuttain pohjaan asti. Välillä sitten toimii kun kymmenen kertaa koittaa edestakaisin. Toiminta on siis samnlainen kuin silloin jos toimivassa systeemissä pitää sitä pikkulärpäkettä jolla vaihdetaan pienemmälle pohjassa ja painaa tätä isommalle vaihtavaa kahvaa.

Mitenkä tällaisen voisi korjata?
    Helpoin korjaus on vaihtaa vaijeri, kuoret ja suihkutella wd-40/crc tms voiteluainetta puoli purkkia sinne kahvan sisään liikkuville osille. Liikuttelee ja naksuttelee vaihteita siinä samalla. Sitten kuivailee paperilla ja kokeilee toimintaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tchegge_ Katso viesti
    Jahas, kiire loppuikin siihen, onnistuin pyöristämään sen korvakkeen kiinnityspultin. Sitten mietitään miten sen saa irti...

Ei kai ole tehty sellainen suunnittelumoka, että kierteet olisi sekä rungossa, että korvakkeessa?

Pyöristyneeseen kuusiokolokantaan voi koittaa lyödä kiinni Torx kärkipalan jolla vääntää auki.

Se vaihtajan korvakkeen pultin vastakierre on mun mielestä korvakkeessa. Mutta kun on M3 pulttissa kolo on 2mm kuusiokoloavaimelle niin siinä se helposti menee rikki.

Alkuperäisen ongelman eli se kuinka akselin saa kiinni on vähän hölmö, ymmärrettävä kylläkin.
    Eli se korvake pitää jättää vähän löysälle niin sillä saa akselin ja korvakkeen kierteet osumaan kohdilleen.

Akseli sitten vetää korvakkeen tiukasti paikalleen koloonsa.

terve kaikki! olen uusi täällä ja kaipaisin apua! nykyinen pyöräni on halpamallin mtb neliö keskiöllä ja olen siihen jo saanut ongelmien kautta asennettua 1x8 vaihteiston. etu ratas on 38 ja saisi olla pienempi piikkinen, kysymykseni kuuluukin että voinko laittaa etu rattaaksi 10v rattaan? uusi ketju hankittu (kmc x8) pakka hg41 ja takavaihtaja aceran parempi malli, (näitä ei ole vielä asennettu) olen asentanut jo uuden kampisarjan ja vaihdevivuston sekä sram m2 hydraulisen jarru sarjan eteen ja taakse mekaanisten tilalle. en olisi tehnyt kampisarjan vaihtoa vielä mutta menin pilaamaan alkuperäiset vasemmalta polkimen vaihdossa (kaikki pitää oppia kantapään kautta!) sen jälkeen alkoi kypsyä idea ja innostus että miten saan paska pyörästä vähemmän paskan kohtuu rahalla ja lapsiperhe budjetilla. no nyt on jo kiloja lähtenyt pyörästä ja kuskista sekä tarjouksilla saanut asialliset osat asennettavaksi. tämän paska pyörän hankin koska hinta ja tarvitsin yli 190cm pitkälle olevan rungon. pyörässä on nyt mahtava ajoasento mutta vieläkun saisi välityksen ja tietotaitoa seuraavaan projektiin! olen lukenut täältä vinkkejä jo pari päivää ja nyt uskalsin kysyä neuvoa. ja lisä kysymys käykö etu ratas joka on suuniteltu sähköpyörään (alumiinia) kiitos ja kuitti.

niin ja vielä, olen hakenut kolme kertaa väärän pakka avaimen ja nyt luulen tilanneeni oikean. onko 8v shimanossa ja 8v sunracessa samanlainen pakka avain? päällisin puolin näyttävät samanlaisilta ja kokoisilta, mutta tässäkun tehnyt tätä ensimmäistä pyörä projektia niin yllätyksiltä ei ole voinut välttyä! täällä rovaniemellä ei kait ole ketään pyöräkorjaajaa joka ilmaiseksi miestä neuvoo..

Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

Lainaus Alkujaan tämän lähetti pcville Katso viesti
    terve kaikki! olen uusi täällä ja kaipaisin apua! nykyinen pyöräni on halpamallin mtb neliö keskiöllä ja olen siihen jo saanut ongelmien kautta asennettua 1x8 vaihteiston. etu ratas on 38 ja saisi olla pienempi piikkinen, kysymykseni kuuluukin että voinko laittaa etu rattaaksi 10v rattaan? uusi ketju hankittu (kmc x8) pakka hg41 ja takavaihtaja aceran parempi malli, (näitä ei ole vielä asennettu) olen asentanut jo uuden kampisarjan ja vaihdevivuston sekä sram m2 hydraulisen jarru sarjan eteen ja taakse mekaanisten tilalle. en olisi tehnyt kampisarjan vaihtoa vielä mutta menin pilaamaan alkuperäiset vasemmalta polkimen vaihdossa (kaikki pitää oppia kantapään kautta!) sen jälkeen alkoi kypsyä idea ja innostus että miten saan paska pyörästä vähemmän paskan kohtuu rahalla ja lapsiperhe budjetilla. no nyt on jo kiloja lähtenyt pyörästä ja kuskista sekä tarjouksilla saanut asialliset osat asennettavaksi. tämän paska pyörän hankin koska hinta ja tarvitsin yli 190cm pitkälle olevan rungon. pyörässä on nyt mahtava ajoasento mutta vieläkun saisi välityksen ja tietotaitoa seuraavaan projektiin! olen lukenut täältä vinkkejä jo pari päivää ja nyt uskalsin kysyä neuvoa. ja lisä kysymys käykö etu ratas joka on suuniteltu sähköpyörään (alumiinia) kiitos ja kuitti.
    Voi laittaa 10v-rattaan. Kannattaa kuitenkin suosia N/W (narrow-wide, joka toinen paksu hammas ja joka toinen ohut) -ratasta, jotta ketju pysyy ääripäissään paikallaan tippumatta pois rattaalta. Tuollainen ratas ei ole pakollinen, mutta ketjulinjan ollessa vino, saattaa tommonen ratas olla välttämätön. 8-pakka ei välttämättä tollaista vaadi, kun ei ole niin leveä.

Pakka-avaimet pitäisi pääosin sopia. Itsellä on vain yksi, jonka ostin luokkaa 15 vuotta sitten ja joka on tähän mennessä sopinut kaikkiin käsittelemiini pyöriin. Ei nyt ihan täydellisesti kaikkiin, mutta sopinut kuitenkin.

^Siis taitaa olla kaikissa HG tyyppisissä sama avain, kierrekeskiöissä taas sitten eri juttu kuten uudemmissa moderneissa pakoissa/vapaarattaissa.

kiitos paljon vastauksesta! helpotti kummasti rattaan valintaa. hyvä tietää että luultavimmin on tilauksessa myös oikea pakka avain! kiitos!

https://www.motonet.fi/fi/tuote/3809...an-Pakka-avain Tuollainen oikea jos hammastus vastaa pakan lukkorengasta, löytyy monesta puodista.

Kevennyskysymys: 11 lehtinen takapakka, 11-40(42), kevyempi kuin XTR, KCNC:llä löytyy mutta saatavuus huono, muita vaihtoehtoja?

Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Kevennyskysymys: 11 lehtinen takapakka, 11-40(42), kevyempi kuin XTR, KCNC:llä löytyy mutta saatavuus huono, muita vaihtoehtoja?
    Tarviiko olla hg-vaparille?

E. Muistelin, että Rotorilla olisi ollut, mutta en olekaan varma, onko sopivilla väleillä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Siis etkö sä aina Sramia hehkuta, XG-1199?

F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Siis etkö sä aina Sramia hehkuta, XG-1199?
    Toihan ei ole mitä kysytään eli 11-40 tai -42.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Toihan ei ole mitä kysytään eli 11-40 tai -42.
    Tämä totta, mutta ajattelin että kevyt pää merkitsee enemmän. Voihan sille 10 piikkiselle jättää vaihtamatta, jos ahdistaa

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Tämä totta, mutta ajattelin että kevyt pää merkitsee enemmän. Voihan sille 10 piikkiselle jättää vaihtamatta, jos ahdistaa
    Mutta tuo 10 alkava ei taida sopia hg vapariin, jos tuollainen on käytössä.

^XD vapari on varmaan kevyempikin, eli sellainen vaihtoon.

Aakoo, oon kyllä tuon tiedostanut mutta väärä vapari... KCNC:n titaanipakkaa kyselin jenkeistä mutten saanut vastausta rahdista+tullista...

Samanlaisia aiheita

1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7193
    Viimeinen viesti: 29.08.2025, 21.56

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •