Lainaus Alkujaan tämän lähetti jaakki Katso viesti
Meikäläisellä olis tällanen Kona Rove ST 2020 (https://konaworld.com/archive/2020/rove_st.cfm). Suomen tasaisilla teillä loppuu vaihteet kesken, joten olisiko kenelläkään amatöörille vinkkejä ratkaisuksi? Kannattaako vaihtaa ensiksi tuo vakio 40T eturatas isompaan vai onko muita vaihtoehtoja? Jos eturattaan vaihto isompaan olisi ongelmaan fiksuin ratkaisu, niin millainen tuote tuohon voisi sopia?

Kiitos jeesistä jo etukäteen!
Käytännössä tapahtuu vaihdettaessa
40T->42T eteen: pakan keskialueella ketju viihtyy noin yhtä isommalla rattaalla;
40T->44T eteen: pakan keskialueella ketju viihtyy noin kahta isommalla rattaalla.

Kahdella pienimmällä rattaalla muutos 40T-44T on iso.

Samalla tietenkin lyhin välitys pitenee, mutta sen laskeminen, miltä muutos tuntuu jaloissa on mielestäni vähän vaikeaa -vain kokeilemalla asia selviää. Jos itse olisin vastaavassa tilanteessa, niin vaihtaisin ensin 42-hampaiseen ja ajaisin vuoden.

Itse katson välityksiä yksin ajavan näkökulmasta: en mittaa tällä hetkellä kadenssia, enkä pyri mihinkään ennalta asetettuun ajonopeuteen -ajan mikä milloinkin tuntuu hyvältä. Mulle jalat kertovat, millaiset ovat sopivat välitykset.

Porukkalenkkejä ajavalla voi olla toinen lähestymistapa.