Tässä on jankattu aihetta aika monta sivullista ja vielä ei ole tullut ratkaisua aiheeseen. Korona sen sijaan tuli joka esimerkiksi romautti matkailun ja lentoliikenteen mutta mitään vaikutusta sillä ei ole ollut luonnon pelastumisen kannalta. Eli pelkkää populistista höpinää puhua jostain lentoliikenteen tai sähköautojen vaikutuksesta suureen kuvaan.

Itse olen parhaimmaksi lääkkeeksi ehdottanut globaalia yhden lapsen politiikkaa mutta sekin on kuulemma väärin koska saastuminen on valkoisen miehen aiheuttamaa eikä siitä pidä laittaa kärsimään kehittyviä maita. Ja eipä tuollaisen globaalin yhden lapsen politiikan läpisaaminen tällaisessa uskontojen valtaamassa maailmassa kuulosta edes kovin realistiselta.

Joten ehdotuksia otetaan vastaan mutta älkää nyt pliis ehdottako jotain polkupyörällä asiointimatkojen kulkemista tai lajittelun tehostamista. Paikallisesti tällaiset toimet voi olla hyvinvointia parantavaa ja varsinkin itselle henkisen hyvä olon tuovaa (olen kantanut korteni kekoon) mutta globaalisti ei millään mittareilla havaittavaa merkitystä.