Harvassa tilanteessa rekalla kestää 30 s, joten tuollaiseen liiotteluun ei taaskaan pidä sortua.
Tietysti pyöräilijällä on vastuu reagoida tilanteessa, jossa huomaa vastapuolen tekevän virheen. Eikö Kepper juuri näin toiminut? Rekka rikkoi sääntöjä, mutta Kepper paikkasi tilanteen. Minusta ihan hyvä tiedostaa tämä ja myöntää tosiasiat. Pyöräilijän velvollisuus toimia kuten Kepper ei kuitenkaan anna väistämisvelvolliselle mitään oikeuksia.En tiedä kuinka vaikea on tehdä eroa sen osalta ajaako auto kylkeen vai ajatko sinä auton kylkeen. Eikö pyöräilijällä ole mitään vastuuta? Mitäpä tämä uusi TLL jossa edellytetään, että ajoneuvon kuljettaja valmistautuu reagoimaan myös tilanteissa, joissa toinen ajaa väärin? Eikö tämä koske pyöräilijöitä. Taaskaan.
Jos ei näytä, silloin oleteaan jatkavan suoraan ja väistämisvelvollisuus on olemassa. Jos kääntyykin ja pysäyttää rekan turhaan odottamaan kun ei näytä suuntaa ainakaan ajoissa, silloin puuttuu pelisilmä. Autoliikenteessäkin noita esiintyy, eikä ne positiivista ilmapiiriä ympärilleen luo.Tuskin Kepperkään sitä suuntamerkkiä alkaa näyttämään 100 metriä ennen risteystä. Tosin vaikea noista Kepperin videoista on hänen omasta ajamisestaan päätellä mitään, kun se ei näy.
Kirjanmerkit