Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
Kuinka kaukaa ajallisesti ja matkallisesti väistämisvelvollisuus syntyy? Jos rekalla kestää hankalasta risteyksesä suoriutumiseen vaikka 30 sek, pitääkö väistää kaikkia ko. ajallisen etäisyyden päässä olevia? Jos pyöräilijä liikkuu täälläkin niin tavallisena pidettyä 36 km/h, niin se on 10m/sek. Joten rekan tulee väistää kaikkia, jotka ovat 300m säteellä risteyksestä? Kovin tulee vaikeaksi kaupungissa rekalla ajo.
Harvassa tilanteessa rekalla kestää 30 s, joten tuollaiseen liiotteluun ei taaskaan pidä sortua.


En tiedä kuinka vaikea on tehdä eroa sen osalta ajaako auto kylkeen vai ajatko sinä auton kylkeen. Eikö pyöräilijällä ole mitään vastuuta? Mitäpä tämä uusi TLL jossa edellytetään, että ajoneuvon kuljettaja valmistautuu reagoimaan myös tilanteissa, joissa toinen ajaa väärin? Eikö tämä koske pyöräilijöitä. Taaskaan.
Tietysti pyöräilijällä on vastuu reagoida tilanteessa, jossa huomaa vastapuolen tekevän virheen. Eikö Kepper juuri näin toiminut? Rekka rikkoi sääntöjä, mutta Kepper paikkasi tilanteen. Minusta ihan hyvä tiedostaa tämä ja myöntää tosiasiat. Pyöräilijän velvollisuus toimia kuten Kepper ei kuitenkaan anna väistämisvelvolliselle mitään oikeuksia.


Tuskin Kepperkään sitä suuntamerkkiä alkaa näyttämään 100 metriä ennen risteystä. Tosin vaikea noista Kepperin videoista on hänen omasta ajamisestaan päätellä mitään, kun se ei näy.
Jos ei näytä, silloin oleteaan jatkavan suoraan ja väistämisvelvollisuus on olemassa. Jos kääntyykin ja pysäyttää rekan turhaan odottamaan kun ei näytä suuntaa ainakaan ajoissa, silloin puuttuu pelisilmä. Autoliikenteessäkin noita esiintyy, eikä ne positiivista ilmapiiriä ympärilleen luo.