Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
Valtioneuvosto on määritellyt sen jo puolestani. Siihen suomalainen yhteiskunta on sitoutunut, koska yksikään puolue ei ole yrittänyt päätöstä 15 vuoden aikana purkaa.

Hyväksytään tässä keskustelussa se, että nolla voi olla mahdoton saavutus. Mielestäni sitä voi silti tavoitella, mutta ei takerruta siihen. Kun kyseenalaistit kommenttini nykytilanteen parantamisesta, tarkoittaako se, että nykytilanteeseen voidasn tyytyä? Nykyinen määrä onnettomuuksia ja uhreja budjetoidaan vuosittain ja homma on sillä hoidettu? Vai pitääkö tavoitella parannusta? Jos pitää, miksi väistämisvelvollisuus risteysajossa pitää sulkea tuon tarkastelun ulkopuolelle etenkin, kun olemme tunnistaneet selkeän ongelman eli näkyvyyden?
Minulle riittää tuo mahdottomuus. Parempaan on hyvä pyrkiä missä tahansa. On kuitenkin osattava ymmärtää se ettei rajattomia resursseja ole ja joku ratkaisu on hyvä toiselle ja toiselle huono eikä aina edes ole varsinaista syyllistä.

Nuorena on mielellään ja helposti ehdoton ja idealisti, mikä tavallaan on oikein ja hyvä ja niin kai sitten täytyy olla. Vanhempana alkaa hieman ymmärtää kaiken suhteellisuutta. Niin paradoksaalista kuin se onkin, usein vasta kovat koettelemukset kirkastavat tämän suhteellisuuden.

Edellä on ehdotettu yhtä sun toista ratkaisua, joka käytännössä vain on mahdoton eikä ratkaise ongelmaa. Mainitsen vain muutaman idiotismin kuten pakollisen apukuskin tai kauppiaan järjestämän apuhenkilön tai kuskin nousemisen ulos tarkistamaan risteyksen turvallisuuden. Niin kauan kuin yhteiskunta; sinä tai minä ja kaikki muut emme ole valmiita maksamaan niistä lisäkustannuksista mitä esim. ko. ratkaisut tuovat, on ihan tuon taivaallisen hailee mitä valtioneuvosto linjaa. Sinunkin tulisi ymmärtää että politiikka on politiikkaa ja elämä on elämää.

Samoin ovat kovasti jonkun mainitsemat suunnittelu- ja toteutusohjeet. Ohjeet neuvovat mihin tulisi yrittää pyrkiä. Kuitenkin on paikkoja, joissa syystä tai toisesta ei voida ohjeita noudattaa, silloin niitä toteutetaan niin hyvin kuin mahdollista.

Toivotan yhä vatsahaavatonta loppuelämää. Älä suotta tuhlaa ruutiasi jatkamalla tätä kohdistaen jatkokysymyksiä minulle. Minun osaltani tämä on out'n'over.

--
Murphy elää!