Joo vähän yllätyin ettei ole niin pallot kuin ajattelin. No ei haittaa voi heittää hyvin nämä myös täpärin alle.
Paino epävirallisessa henkilö vaaka punnituksessa 14.7kg ilman polkimia.
Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla
Joo vähän yllätyin ettei ole niin pallot kuin ajattelin. No ei haittaa voi heittää hyvin nämä myös täpärin alle.
Paino epävirallisessa henkilö vaaka punnituksessa 14.7kg ilman polkimia.
Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla
Kiitos kuvasta. Liikaa ei näytä tilaa olevan.
Juu riittävästi kuitenkin. 2.8 en lähtis kyllä tarjoon. Eikä semmoselle kyllä ole edes tarvetta. Jopa tuo 2.6 kuulostaa isolta kun ajelee muuten 2.35-2.4 renkailla.
Muutama pikku juttu pitää varmaan vielä muokata kun koeajot vedetty. Keulan kaulaputki jäi varmaan liian pitkäksi, hissitolpan kaapeli liian pitkä ja etujarruletku ehkä liian pitkä, sitä en edes lyhentänyt kun otin paketista.
Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla
Ylimääräisen etuhaarukan hyötykäyttöä, Ribble-Propel!
satula varmaan vielä vaihtunee ennen maantiekautta ja Ultegran lyhyemmät kammet. Etuvaihtaja joutanee pois
![]()
^ Huikeen näkönen peli. Siinä riittää porukalla ihmeteltävää, kun tööttää tolla kahville paikalliselle torille.
Joo, ja ku ajat sopivan rotvallin tai maasto möykyn yli niin siinä kans porukalla pokerissa pitelemistä ku toi keskellä oleva "jarru" nappaa kiinni maahan...pysähtyy ku seinään.
Tää pitäs kyl lähettää Sam Pilgrim:lle "koeajoon"
Komee laitos kyllä.
Löytyisikö täältä neuvoa ja vinkkejä...
Mulla on vuoden 2016 Specialized Secteur Sport Disc suurin piirtein tällaisilla komponenteilla varustettuna...
Työmatkapyöräilyn ja satunnaisemman kevyen retkipyöräilyn luonne tulee nyt muuttumaan siten, että työmatkan pituudeksi tulee 25km suunta entisen alle kympin sijasta ja työmatkan varrelle tulee myös pieni pätkä soraa, joten se asettanee pyörällekin päivitystarpeita.. Renkaiden päivittäminen soraa kestäviksi on ihan ensimmäinen toimenpide, mutta olisiko arvon palstalaisilla hyviä vinkkejä, mitä muuta kyseiseen pyörään kannattaisi päivittää/vaihtaa, kun satulassa tulee vietettyä tästedes huomattavasti pidempi aika? Oman työmatkapyöräily rajoittuu sulanmaan aikaan, eli talvella en pyöräile, mutta puolet vuodesta aktiivisesti ja satunnaisia lenkkejä työmatkapyöräilyn päälle. Vuosittainen kilometrimäärä pyörän selässä asettunee jonnekin 4000-5000km välille.
Pyörää en ole halukas vaihtamaan, mutta tähän nykyiseen voisin kyllä uhrata joitakin satasia osien päivittämiseksi, jos sillä saa merkittävää hyötyä käytettävyyden ja ajomukavuuden parantamiseksi? Mutta mistä lähteä liikkeelle ja mitä osia hankkia? Vanha - varmaan vieläkin paikkansapitävä - neuvo on päivittää liikkuvaa osaa, kiekot, kammet jne.. mutta mitä muuta? Pyörän alkuperäiset/nykyiset komponentit eivät mitään huippulaatua ole, pikemminkin päinvastoin, mutta kuitenkin toimivaa kamaa. Antakaa vinkkejä, mistä kannattaisi aloittaa ja mitä osia suosittelette, kun allekirjoittaneella ei ole kovin syvällistä ymmärrystä näistä ja se vähäinenkin ymmärrys enemmän maastopuolelta.
^Henkkoht vaihtaisin ne renkaat, ja jos satulassa on valittamista niin sitten sen sopivaksi. Pyörän hintaluokka huomioiden ei tosiaan kovinkaan monen satasen remonttia kannata alkaa tekemään, osasarjat kuitenkin kustantavat +600€ eikä niitä taida juuri nyt mistään saadakaan. Ehkä tubeless kiekot voi laittaa jos oikein haluaa hifistellä, ja sopivaan hintaan löytää moiset.
Kiitti Aakoo vastauksesta... unohtui mainita, että noita renkaita lukuunottamatta millään päivityksellä ei ole mikään tulenpalava kiire, kun kaikki kuitenkin toimii.. Jos tarjoushintaisia tuotteita sattuisi löytymään - tai käytettynä - niin aina parempi...
Uusi satula on hankintalistalla, aivan ehdottomasti. Siltä osin vinkkejä otetaan vastaan jostain hyväksihavaitusta penkistä kuitenkin kohtuurahalla (lue; suurinpiirtein satasen luokka voisi vielä kustantaa...)
Noita tubeless kiekkoja olen vakavasti harkinnut ja niistä varmaan saisi ihan konkreettistakin hyötyä, mutta olisiko heittää vinkkejä esimerkin omaisesti jostain käyttööni ja pyörääni järkevistä (hinta-laatu) tubeless-kiekoista, joita voisi alkaa katselemaan?
Samoin olisin kysynyt neuvoa järkevänhintaisen hiilari satulatolpan ja uusien pedaalien hankintaan? Tolpan osalta olen lukenut, että hiilikuitu toisi kenties käyttömukavuutta... Painolla ei näillä mun välinehankinnoilla ole niin suurta arvoa, kun kuskista pystyy keventämään - helposti - koko pyörän verran painoa :-)
Miten uusien poljinten kanssa... mitä suosituksia sillä saralla?
Kannattaako uhrata rahaa tai edes ajatuksia keskiön ja kammen vaihdon suuntaan?
Saatavuus tietenkin on mitä on tähän maailmanaikaan, mutta leikitään nyt ajatuksella...
Jos pyörän ajettavuus tuntuu hyvältä, vaihtaisin renkaiden lisäksi (sekin tarve riippuu nykyisistä renkaista) vain ne osat, jotka toimii huonosti tai tuntuu epämukavilta. Osat sinänsä on ihan kohtuuluokkaa ja mitään mullistavaa parannusta niiden vaihdolla tuskin saa aikaan.
Varusteista tietysti lokaria yms. kannattaa miettiä, ellei sellaisia ole.
Satulat ovat niin perskohtaisia asioita, että vaikea antaa tähän vinkkiä. Itse pidän Selle Italia SLR:stä, mutta ei se välttämättä sovi sinulle lainkaan.
Jotkut tuollaiset voisivat olla sopivat: https://www.bike-components.de/en/Fu...-Model-p59167/. Mutta näitä on monia vaihtoehtoja, katso vain että akselit on sopivat tai konvertoitavissa sopiviksi. Jos nykyiset levyt on 6 pultti -mallia, tarvitset niille adapterit.
Jos haluat lukkopolkimet, niin joku Shimanon SPD malli, PD-M520/PD-M530 lienee aika varma valinta. Satulatolpan vaihdolla ei juurikaan merkitystä mukavuuteen, jos laitat leveämmän renkaat ellei sitten ota kunnolla "joustavaa" tolppaa.
Jos niissä nykyisissä ei ole mitään vikaa, niin näiden vaihtamisella ei ole juurikaan vaikutusta tuohon käyttöön.
Jos haluat alkaa enemmän speksaamaan, niin suosittelen avaamaan sille oman viestiketjun.
Satula menee vaihtoon.. Siinä samalla "vaivalla" voisi vaihtaa myös tolpan, mikäli tuolla hiilikuituisella saisi lisättyä hieman käyttömukavuutta, kuten jotkut tälläkin palstalla ovat kirjoitelleet? Samoin uudet pedaalit ovat joka tapauksessa hankintalistalla, kuten myös kengät.. Kenkien osalta hakusessa sellaiset, joilla pystyy myös kävelemään, eli menee enemmän tuonne maastopuolen pyöräkenkien suuntaan, kenties?
Yksi ehdotus kun katsoin pyörän voimansiirtoa, tiivistä vältyksiä niin ajo on miellyttävämpää, etenkin jos ajat tasaisilla teillä tuon työmatkan, nuo välitykset sopivat alpeille.
26-maasturista rakentamani droppitankomaasturi tms. hybridi koki ongelmia, kun en saanut 3xSoran kahvoja, etuvaihtajaa ja maastokampia juttelemaan keskenään. Nyt kuitenkin rakensin toisen 3x-pyörän ja kun toisen otsikon alla sattui eteen Rove, jossa on maantietanko + maastokammet, koin ahaa-elämyksen. Siispä pyörä ylös, kammet irti, pikkuratas paikoilleen ja 3 mm leveämpi keskiö myös (pikkuratas vaati sen verran tilaa). Vaihtaja pikkurattaalle käsin, vaijeri kiinni, hienosäätöä jonkin verran ruuveilla ja näin minulla onkin Soran vivut, Soran etuvaihtaja, Alivion kammet 26-36-44 ratastuksella täydessä toiminnassa!
Pahoittelut kaikille, jotka tuon ongelman ratkaisuun/ihmettelyyn turhaan osallistuitte. Nämä on asioita, joissa ei aina tajua, mitä onkaan tullut joskus tehdyksi. Toisaalta olenhan raivurin teränkin laittanut väärin päin, viilannut, ihmetellyt, miksi ei pure ja viilannut lisää. Kunnes... olen joutunut opettelemaan olemaan tyytyväinen siitä, että ongelma ratkesi sen sijaan, että kiroan tekemääni virhettä.
Nyt kun vaihdoin sileät ja liukkaat, sinänsä laadukkaan oloiset, mutta korkeintaan Jopon olemukseen soveltuvat polkimet kunnollisiin lukottomiin maastopyörän polkimiin, on lähinnä ongelmia pysyä nahoissaan. Niin hauska on tuo pyörä helpohkoilla maastopoluilla. Enää puuttuu maastokäyttöön soveltuvat renkaat. Sileät katurenkaat on turhan liukkaat heti, kun pohja vähänkin pehmenee. Panaracerin Cometia ei saa enää mistään, Gravelkingiäkään ei tunnu mustana löytyvän (Foxcompista saisi ruskeana), mutta Contilla olisi Racekingin budjettiversio koossa 26x2,0 saatavilla. Painoa 100 g liikaa, joten jos parempi versio koossa 26x2,2 mahtuu, se olisi lähes täydellinen. Vähän tiheämpi kuvio olisi ehkä mukavampi, kun asfaltillakin tulee ajettua.
Ilo kuulla lopulta onnistuneen, pyörä on älyttömän yksinkertainen laite, mutta äärimmäisen monimutkainen, kun siihen tahtoo perehtyä vähänkään syvemmin. Tämän palstan ulkopuolelta ei liioin löydy tuota tahtoa, kun yrittää jotain pientä keskustelua saada livenä, niin katseet kääntyvät pian muualle. Eipä siitä voi jatkaa. Täällä sentään näistä keskustellaan ja voi osallistua olipa oma kalusto satasten tai kymppitonnin luokkaa.
Tulipa annettua vanhalle teräsrunkoiselle pyörälle uusi elämä, runko tuli hommattua 1979, ollut 35 vuotta varastossa.
Tulipa aikamoinen, kerää kaikki vanhat romut tallista kokoonpano ????
1x10 vaihteet, 11-36 maastopakka, Deoren vaihtaja, Gevenalle kahvat, droppitanko
https://drive.google.com/file/d/1fWM...w?usp=drivesdk
![]()
^ Hieno on! Minkä kokonen rengas menee?
Laitetaan nyt omastakin projektista alotus kuva. Pari pikku juttua viä puuttuu, tolppa mietinnässä muut tilattu. Paljastetaan runko sit Heinäkuussa kuhan saapuu tuolta eteläisemmästä euroopasta
Keula ja kiekot ollu edellisessä pyörässä, kiekot itse kasattu CarbonCycles kehillä DtSwiss 350 navoilla. Tanko ja stemmi tulee olemaan NewMenin valmistamat. Rungon mukana tulossa CaneCreek hedsetti ja Ride Alpha ketjuohjuri.
Niin se kuva eihän se suostunut tänne lisääntyyn joten jatkan harjotuksia ja kuva tulee kun tulee.
![]()
Masto muokkasi tätä : 16.04.2021 at 18.38 Syy: Kuva lisätty
Nyt on 32 GK, hyvin tilaa. 44 kokeilin nii sei ei ihan mahtunut, jote ehkä 40mm vois olla ihan maksimi.
Eihän tämä uusi projekti ole mutta Motolite-jarrujen takia syntyy aina yhden illan projekti kun vaihtaa kiekkoja varsinkin kiekkokokoa. Ellei ole kahta mekaanikkoa, silloin sujuu helposti. Takapakan kanssa oli kanssa äheltämistä kun kasasin sen usean pakan jämistä, mutta näyttäis toimivan. Colnagon kakkoskiekot sopivat yllättävän hyvin tähän. Ajotuntuma ja ajoasento myös yllättävän samanlainen EPS:ään verrattuna, noin pikaisesti. On ollut tusinasta pyörästäni ykkösenä myyntilistalla, mutta olen tosi tyytyväinen ettei ole tullut myytyä. Uudet kiekot on jälleen tekeillä, ja tuohon menisi varmana vähintään 35mm eteen ja 32mm taakse, ja silloin melkein puhutaan jo Geestä (...se joku ihme....)
Nyt on lyhyt stemmi jyrkällä nousulla, sen kuin kääntäisi toisin päin niin aika messevä ajoasento olisi. Kippurasarvilla ehkä maailmanennätys ottaisko sormet renkaaseen? Sunn Vertik -97
Sunn Vertik -97
^ Sen verran pitää korjata, että onhan toi Vertikki tosi paljon kovempi ajaa kuin Colnago, joka on aivan herkku. Joka kerta yllättyy, kun lähtee ajamaan. Sitä en kyllä heti pysty sanomaan, onko tuo haarukka terästä vai alumiinia. Irrotettuna voisin tietää. Mutta tosiaan eteen menis varmaan 38mm ja taakse 35mm. Mutta kovuus on aika lailla alumiinipyörän luokkaa noilla spekseillä.
Magneetilla voi testata purkamatta. Alumiiniin ei tartu.
Meniköhän se niin että austeniittisiin teräksiin se ei tartu, mutta martensiittisiin ja ferriitisiin teräksiin se tarttuu. Nuo ovat teräksen hilarakenteita, joita tuli opiskeltua 30 vuotta sitten.![]()
Kirjanmerkit