Tervehdys foorumille! Kun palasin maastopyöräilyyn vuosien tauon jälkeen ja kun omat ajelut tahtovat jäädä iltoihin näihin aikoihin vuodesta tarve ajovalolle on ilmeinen. Kuvassa oma ratkaisuni joka muutaman käyttökerran jälkeen tuntuu toimivalta ja teholtaan suht riittävältä. Toki pimeillä metsäpoluilla valoa tuskin voi olla liikaa mutta tämä nyt sentään on selvä edistysaskel aikaisempaan otsalamppuun verrattuna. Lampun oli tarkoitus olla edullinen, rahallahan toki saa mitä vaan.
Eli itse lamppu on 15W työvalo, 1300lm. Hintaa tällä taisi olla 5€. Muovirunko on mielestäni tässä tarkoituksessa alumiinista parempi koska se on kevyt.
Kiinnike ohjaustankoon on veistelty kovasta foamista ja kiinnitys ohjaustankoon parilla kumirenksulla (isot O-renkaat olisi parhaat mutta sisuskumista leikatut välttää). Kumin kitka (myös liimatut kumilaput itse kiinnikkeessä) estää lampun nyykähtämisen alaspäin ryskätessä mutta lampun kulma on silti säädettävissä.
Pistoke akkuun on askarreltu puusta ja kuumaliimalla viimeistelty. Kontaktit ovat 1mm kupariliuskoja. Pistoke toimii virtakytkimenä, se pysyy "huulilla" off-asennossa ja kun painaa syvemmälle valo syttyy.
Akkuna on Lidlin 20V 2Ah eli noin 40Wh kapasiteettia. Tämän hinta on 20€. Valoa riittää reilun kahden tunnin ajaksi joka on itselle tarpeeksi.
Lamppu painaa 270g ja akku 440g. Akku mahtuu juuri sopivasti satulan alle jonne sen saa hyvin kiinni irtohihnalla.
Valokuvio on tasainen ja leveä, erityisen hyvä vaikeisiin maastonkohtiin jossa vauhti on hitaahko. Ohjaustangon kääntäminen ei heittele valoa minne sattuu niin hankalasti kuin ajovaloissa yleensä.
Kirjanmerkit