Kona kikapu deluxe 2004
^Lupinet, lumonitet, mitä näitä on. Ja selvyyden vuoksi todettakoon, että mulla on MS-606 (tjsp) kaksin kappalein. Toinen kypärässä ja toinen varalla. Toimii kuin junan vessa, mutta edelleen pidän sitä alta satasen lamppuna.
Veronpalautusta tuli tänään jonkin verran, luulen sen menevä Lupineen. Onko kenelläkään vielä SL-AX?
AX tuntuu liiankin tehokkaalta (2200 lumen) verrattuna aikaisempaan SL-AF -malliin (1300 lumen), mutta saa sitäkin ajettua samalla pienemmällä teholla.
Pyöräily on kivaa!
^
Noiden kahden välillä mäkin arvon. AF olisi todennäköisesti maantielle ja sorapoluille riittävä, mutta enemmän ON enemmän...
--
Enimmäkseen vain istun, ja tuijotan papereita. Ja yritän selvittää, onko missään mitään järkeä. Yleensä ei ole. - Michael Kosterlitz
^ Liikaa ei voi olla, mutta vähemmälläkin yleensä pärjää. Oma vanhin Lupinea jo yli 10 vuotta vanha ilman ongelmia.
Hankin SL AX 7 valon ja yhden iltalenkin ajettuani olen erittäin tyytyväinen ostokseen. Omassa käytössä riittää useimmiten 8W/800 lumenin himmeämpi lähivalo, mutta tehokkaampaakin lähivaloa tai kaukovaloa tulee varmaan tietyissä tilanteissa käytettyä.
Ensivaikutelmani on, että AX:n lähivalon ylhäältä leveä valokuvio toimii hyvin mutkaisella ulkoilutiellä, valaisee paremmin sisäkaarretta kuin Bumm Ixon IQ Premium, jota olen viime vuodet käyttänyt. Jalankulkijoille ei tarvitse soittaa kelloa, kun ne katsoo taakse ”taivas varjele, mikä sieltä tulee”. No valon ei pitäisi häikäistä, joten ei kai siinä mitään.
Syksy tulee, valoa!
- v..ttaa jo etukäteen se häikäisevistä valonheittimistä aiheutuva sokaistuminen pyöräteillä.
Vuosi vuodelta entistä enemmän entistä tehokkaampina sohottamassa silmiin.
Mitä tuon kanssa tekisi? Joku hervoton lisälamppu stongaan, jonka iskee päälle välkkymään kun joku enemmän-on-enemmän-tyyppi tulee vastaan.
https://www.aamulehti.fi/a/201298635
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/...kaasti/2453604
Käytännössä monsterivaloilla varustautunut fillaristi tuhoaa kohtuullisella valomäärällä tai heijastimilla varustetun pyöräilijän/kävelijän näkyvyyden liikenteessä.
Hämäränäkö kun alkaa vanhtessa heiketä. Näkyy vain valo ja sen rinnalla ja sen jälkeen kaikki on pimeää.
Tää on hyvä:
![]()
Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta Enfitnix Navi600 valosta? Mielipiteitä edes speksien perusteella? Tuohon saattaa tulla hintaan vielä alv päälle.
https://a.aliexpress.com/_mLVYFGL
Tuskin kannattaa lähteä sotaan häikäistymistä vastaan tekemällä samoin. Teillä ja kevyen liikenteen väylällä enemmän ei ole enemmän. Jos lampun valokuvio ei ole rajattu, kannattaa tosiaan kääntää valoja maata kohden. Vastaantulevien käyttäytymisestä kyllä huomaa, jos omat valot häikäisee ja tämä ärsyttää kanssakulkijaa.
Maastossa enemmän on enemmän, eikä tarvitse miettiä, miten miellyttää muuta liikennettä tai nettikansaa.
Kyllä mun mielestä pitkiä voi väläyttää pyörällä ihan samalla tavalla kuin autollakin, jos sellainen toiminto pyörästä löytyy. Häikäistyminen on vaaratilanne, joten sen välttämiseksi valomerkin antaminen on suorastaan pakollista
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajanta...20180729#L3P47
47 §
Ääni- ja valomerkki
Ajoneuvolla ajettaessa on annettava ääni- tai valomerkki taikka muulla tavalla on kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien huomiota, jos se on vaaran välttämiseksi tarpeen. Muutoin äänimerkin saa antaa vain taajaman ulkopuolella ohitettaessa. Äänimerkki ei saa kestää pidempään kuin on tarpeen.
^^ Joo, maastopyöräily on asia erikseen.
Fillaristien kohdalla on se ongelma, että osa porukasta on nippelihulluja ja hifistelijöitä ja vehkeet täytyy olla sitä mukaa. Miksei hankkisi uusinta/tehokkainta kun sellaisen voi ostaa? Näkeehän niiden kanssa paremmin, mitäs muiden näkemiset ja häikäisyt kiinnostaisi. Tavispyöräilijä ostaa helposti myös teholampun kun ei ne maltaita nykyään maksa ja länttää se sitten fillariin miten sattuu.
Osalle se jumalaton loimotus lienee jonkinlainen m_kunjatke. Mitä enemmän tehoa ....
Vastaan tulevien auton valojen kanssa ei ole ikinä ollut sellaista ongelmaa kuin pyörien kanssa.
Maastossakaan ei välttämättä enemmän ole enemmän. Mitä kirkkaampi ja terävärajaisempi valokeila, sitä mustemmat varjot ja keilan ulkopuoliset alueet. Mulla on sähkiksessä kiinteästi ja aina päällä olevana Supernova 512s HBM, jossa on pään räjäyttävät 235 lumenia. Olen sillä pärjännyt metsässä varsin mainiosti trail-tyyppisessä ajossa. Ehkä enemmän alamäkipainotteisessa voisi sitten olla lisää tehoja, mutta sen saa sitten kypärävalolla.
Tosin suositus kai on, että stongassa olisi enemmän tehoja kuin kypärässä, jotta pinnanmuodot tulee paremmin esiin, mutta tuolla on nyt pärjätty tähän asti.
--
Enimmäkseen vain istun, ja tuijotan papereita. Ja yritän selvittää, onko missään mitään järkeä. Yleensä ei ole. - Michael Kosterlitz
Täällä ongelmasta on hyvä keskustella, koska täältä varmaa tavoittaa kohderyhmän mukavasti. Jossain määrin kyllä tuntuu, että tätä ongelmaa liioitellaan. Tai ehkä täälläpäin on vain vähän pyöräilijöitä.
Maastossa mulla on laajasti ympärisäteilevä Lupinen lamppu. Tehoa ei voi olla siinä valokuviossa liikaa. Toki tiellä joutuu vääntämään lampun maihin ja ajamaan 30% tehoilla. Ei ole tullut tappouhkauksia vielä.
Pari vuotta tullut ajettua hyväksytyllä kunnon prismalla varustetulla valolla, hyvin näkee ja tulee nähdyksi.
^Hyvä kiitos.
Ei ole kuvalla kiirettä. Tilasin tällaisen josta löytyi minulle sopiva valokuvio: https://herrmans.eu/products/front-l...light-patterns
Jossain määrin kyllä tuntuu, että tätä ongelmaa liioitellaan@grepe
+1
I väntan på ännu dåligare tidet
Täällä Itä-Suomessa missä autokanta lienee maan vanhinta, huomaa sen, että autoilijat eivät todellakaan osaa käyttää autojensa valojen korkeussäätöä. Kun ne autot allekirjoittaneen VW mukaan lukien ovat yli 10 v ikäisiä eikä itsesäätyvistä xenoneista /lasereista ole täällä tietoakaan, niin kyllä häikäisee. Mtb auton takana on 2 x auton hintainen, eikä kokonaisuus siis ole 5 numeroinen lähellekään.
STVZO olisi tietenkin hieno standardi Suomeenkin mutta siellä metsässä on kyllä pimeää syksyllä ja pentele vie karhujakin 5 km Joensuusta pohjoiseen, jossa siis on Utra niminen OK talo alue ja karhuja. Niin ja joskus pelkkä käynti silmälääkärillä voi auttaa, jos on vaikka kaihi kehittymässä , silloin häikäisee.
Tuli tilattua pimeään metsäajoon Lumonite Air2. Onko tuosta millaisia kokemuksia, riittääkö valoteho hyvin? Ajatus olisi että pärjäisi tuolla + tangossa 1000 lumenin Lezyne sähkärissä ja läskissä sit 1000 lumenin Magicshine.
Mulla on toi. Valokuviosta menee osa harakoille koska on niin suuri, saisi olla hieman pienempi/tarkempi tai ellipsin muotoinen vrt ympyrä. Tehoa piisaa mainiosti, eli ei tuo edellämainittu mikään iso miinus ole. Se akkuliivi on oikeasti tosi kätevä niin ei tarvitse ottaa lampun vuoksi reppua selkään. Akku on aika möhkö ainakin krossarin runkoon telineellä kiinnitettynä. Kypärään kiinnitettynä nousee aika korkealle eli voi osua oksiin jos ei kuski ole hereillä.
Etsin takavaloa jossa seuraavat ominaisuudet: Kunnon clamppikiinnike johon itse valo tulee erikseen kiinni, automaattinen päälle ja pois toiminto plus vedenpitävä.
Kävin katsomassa ne valostoren pari mallia ja valot itsessään ihan hyviä mutta ne kiinnikkeet aivan surkeat tai no se pyöritettävä malli oli parempi mutta ei sekään oikein vakuuttanut.
Työmatkaan ja maastoon tulee sama valo ja en usko että nuo pysyy maastossa kiinni plus että se Cubelite oli aivan tuskaa työntää siihe kuminauha "telineeseen". Ei jatkoon.
Varmaan nuo kuminauhat maantiellä menee mutta maastoon kaipaisin jämerämpää ratkaisua.
Onko muita vaihtoehtoja kuin nuo valostoren mallit? Noita automaattisesti päälle ja pois olevia malleja ei paljoa näyttäisi olevan markkinoilla.
Tai sitten ne on jollain ohkasilla kuminauhoilla jotka kestää ehkä sen kk.
Onko mitään muita vaihtoehtoja?
^ Mitä vikaa on Xlite100 takavalossa? Halpa, laadukas ja jämäkkä satulan alle kiinnitys. Automaattikin löytyy jarruvalotoiminnolla ja gyroskoopeilla mutta en ole toimintoa testannut. Kuulemma sekin toimii.
Xlite100 tulin myös ehdottamaan. Tosin ei ole vielä kokemusta kun ei ole saapunut. Hissitolpallisessa maasturissa ja lastenpyörässä kuitenkin ehdoton saada takavalo satulan alle. Satulatolppaan ei mahdu tai se jää liian alas ja renkaan taakse piiloon.
Tämä malli on pysynyt hyvin menossa mukana satulan alla suht pitkine akunkestoineen, ja jarruvalo sekä automatiikka toimineet hyvin. Melko helppo ja nopea ruuvata käsin irti jos tarvitsee mukaan ottaa tai lataukseen. Hyvä puoli on myös se että akun jäljellä olevan varauksen näkee led-toiminnosta.
https://www.aliexpress.com/item/4000...301f4c4dKRUrBa
Kirjanmerkit