GiantElectrobikeGarminHepha
Sivu 121 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 21 71 111 119 120 121 122 123 131 171 221 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.601 - 3.630 / 10536

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #3601
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    298
    Vaihtaessani ensimmäistä kertaa Topstonen orkkis-kiekot Hopen 20five-kiekkoihin piti vaihteistoa hienosäätää sekä levyjarrut keskittää. Kuitenkin tuli ongelmia rengastuksen kanssa ja käytin orkkis-kiekkoja reilun viikon ajan pyörässäni niin ei tarvinnutkaan mitään em. muutoksia tehdä. Ota näistä nyt selvää. Veikkaisin, että orkkis-kiekoissa kun on Formulan kuppi- ja kartionavat (ainakin edessä) niin nämä vähän elää. Suurin ero tuntui nyt olevan taka-akselin kiristysvivun jäävän reilut 90 astetta eri kulmaan... Talveksi sitten, kun nastarenkaat tulee taas pyörään kakkoskiekoilla, niin aion keskittää jarrut vaikka vaikuttaisivatkin alkuunsa olevan kohdallaan.

  2. #3602
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti HarrY61 Katso viesti
    joo, en osaa lainata, copy paste vaan. mutta asiaan..siis XO1 vaihteisto kyseessä.

    pyörä ostettu vuodenvaihteessa. Nyt ajettu 750km. pyörä siis tehtaan jäljiltä eli luulis ketjujen mitan olevan ok. Uutena jo vaihteet reistas, rutisi aina kun hiemankin ponnisti pieneenkin ylämäkeen, sen sain loppumaan kun säädin b-tensionia pienemmäksi, oli tosi iso väli.
    Ja katsellut videoita runsaasti, mutta ei niistä oikea mitta ilmene, ja juuri ton "sick bikerin" videon mukaan yritin säätää ja siis aika hyvin pelaakin, mutta kun Latekin valitti samasta asiasta nii aattelin että joku tietäs miten paremmaksi.

    Jos jollain olis toi punainen mitta niin siitä vois mitata sen välin.
    Tikkuaski on 15mm

  3. #3603
    Liittynyt
    03/2011
    Viestit
    214

    Normaali ohjainlaakerin pesä?

    Näyttääkö tämä normaalilta hiilaribianchin ohjainlaakerin pesältä. Vai pitääkö olla huolissaan?


  4. #3604
    Liittynyt
    07/2010
    Viestit
    207
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    edit. okei, siis Harryn viestin alussa oli Laten viestiä ilman, että lukijalle olisi kerrottu, että kyse oli lainauksesta. Ihmettelinkin mikä mättää ja onko se punainen säätöpalikka vai ei vai mistä jälkimmäisessä kappaleessa puhutaan. Mutta viestini sinänsä sopii molemmille. Latella se korvake todennäköisimpänä vaihtoehtona ja ei taas b-tension. Korvake ei välttämättä ole runkoon ja vaihtajaan nähden täydellisiä vaikka korvake olisi uusikin. Niin ärsyttävää kuin se onkin. Harrylla taas nimenomaan b-tension parhaimpana veikkauksen mutta ilmeisesti kaikki muukin mahdollinen voi olla pielessä
    Ketjun pituuden voi tietty molemmat varmistaa. Mutta huom, jos ketjua lyhentää, rattaiden etäisyys rissoista pitää tarkistaa ja säätää uudelleen.

    edit2. Laten pyörä nyt on tuliterä ja ketju varmaan myös uusi mutta entäs Harryn ketju. Voiko se olla jo venynyt ja siksi ei enää istu nätisti isoimmilla rattailla? Itsellä kävi tämä hiljattain.
    Kiitoksia vinkeistä! Näin arvelin itsekin, että täytyy olla korvake ja runko vain hieman kierossa takapakkaan nähden, vaikka uudet ovatkin. Runkosetin mukana tuli varakorvake, joten täytyy vielä kokeilla sitä ja laittaa samalla jatkoa varten tuollainen korvakkeen suoristustyökalu tilaukseen. Olen selvinnyt ilmeisen hyvin ilman mitään korvakeongelmia Eaglen kanssa viimeiset pari vuotta, vaikka vaihtajakin on saanut osumia säännöllisesti. Nyt sitten uuden pyörän ja vaihteiston kanssa joutuu jumppaamaan säätöjen kanssa.

  5. #3605
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Lohja
    Viestit
    12.518
    Ei näy säröjä, joten eiköhän tuo ole ok

  6. #3606
    Etuvanteen laakerit kaipaa vaihtoa. Miten keksin hubin mallin ja oikeat laakerit?
    Pyörä Scott Genius 710 ja hubi: Syncros TR2.0 Plus CL / 15x110mm made by DT Swiss
    Sarjanumeron löysin, mutta en keksi miten sillä kaivaisi tiedot esiin.
    Kiitos.

  7. #3607
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827
    Eiköhän laakereissa lue merkintä, kun saat laakerit näkyville. Yleensä lukee stefassa:

    https://cdn.bike24.net/i/mb/97/6e/2f...0-d-316511.jpg

  8. #3608
    Liittynyt
    04/2020
    Viestit
    78
    onko normaalia, että poljinkeskiössä on sivusuunnassa "väljää" vajaan sentin verran? Pyörä Spessu Chisel, jolla ajettu vasta noin 200km. Eilisen ajon jälkeen pestessä huomasin, että kammista vetämällä saa keskiötä siirrettyä puolelta toiselle eli sivuille. Ajossa ei oikeastaan tuntunut, mutta olisin tuon varmaan huomannut, jos olisi ollut aiemmin samanlainen. Keskiö on sellainen kierteillä oleva, mutta ainakaan käsin siitä eturattaan ja rungon välistä ei se kiristysholkki liiku.

    Työkaluja ei ole tätä varten vielä minkäänlaisia, vai tarjottelenko takuuhuoltoon? Pyörä ostettu Bike24:stä.

  9. #3609
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.154
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jpukki Katso viesti
    onko normaalia....
    Ei ole. Kampi löystynyt. Kiristys kahden minuutin homma (sisältäen työkalujen etsinnän) kuusiokoloavaimella tms, mutta jos et itse osaa vie huoltoon. Kiristä ennenkuin ajat.


  10. #3610
    Liittynyt
    04/2020
    Viestit
    78
    Joop, ensijärkytyksestä selvittyäni tutkin vähän tarkemmin. Vasemman kammen kiinnitystä vähän löysemmälle, jonka jälkeen saa kirittyä siitä kammen keskiöstä. Nyt oikeastaan pitäisi vaan tietää, että kuinka tiukalle?

  11. #3611
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.154
    ^mitkä kammet siinä on? Shimano? Sram?


  12. #3612
    Liittynyt
    04/2020
    Viestit
    78
    Kammet on Stout Prot. Löysin ParkToolin videolta ohjeen, että kiristetään hellästi. Riittää että kampi tulee laakereita vasten ja sen jälkeen lukitaan niillä kammen sivuilla olevilla pulteilla. Pitää nyt seurata, että miksi oli päässyt löystymään, kun ne juuri nuo kaksi sivulla olevaa pulttia olivat kyllä kireällä.

  13. #3613
    Emännän Whiten hybridistä http://whitebikes.fi/bikes/17-sc-lite-ane/ menee takakiekon pinnoja hieman turhan kovaan tahtiin, n. kk sitten oli Foxcompissa rihdattavana pinnan katkettua ja taas on kaksi pinnaa poikki vähäisien ajojen jälkeen. Olisiko kiekkojen uusinta pitkäkestoisempi ratkaisu tähän ongelmaan?

    700c, QR-navat ja Centerlock-tyyppiset jarrulevyt ovat alkuperäisissä kiekoissa, joten näillä spekseillä pitäisi löytää uudet. Uudet Fulcrumin 7 DB -kiekot https://www.fulcrumwheels.com/en/whe...ls/racing-7-DB olisi fillaritorissa tarjolla, olisiko tämä hyvä vaihtoehto? Budjetti kiekoille kuulemma n. 200 e, joka asettaa suurimman rajoitteen...

  14. #3614
    Aloittelijan levyjarrujen ilmauskysymyksiä:

    Ilmaussetit: onko väliä hankkiiko levyjarrujen ilmaukseen setin, jossa on kuppi (esimerkkituote) vai ruisku (esimerkkituote) nesteen keräykseen kahvasta?

    Jos koko järjestelmän nesteet haluaa joskus vaihtaa (eikä vain ottaa ilmoja pois), niin ilmeisesti vain tarpeeksi nestettä sisään ja vanhat ulos. Täytynee tietää paljonko systeemissä nestettä on ja vain työntää tarpeeksi läpi yläpään kuppiin tai ruiskuun. Onko tähän jotain tarkempaa ohjetta?

    Joissakin ruiskuissa sanotaan "single use only", tarvitseeko siis jostain hankkia aina uusia ruiskuja?

  15. #3615
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    ^Tapoja on tietenkin monia, mutta Shimanon omien ohjeiden menee näin (s.20): https://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-BR0005-12-ENG.pdf . Ostin itse pelkän kupin (5€?), ruiskuja nappasin apteekista ja letkun pätkän rautakaupasta. Veikkaisin että "single use" viittaa ruiskujen lääkinnälliseen käyttöön, ilmauksessa kyllä toimii useammankin kerran.

  16. #3616
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Late_h Katso viesti
    Pientä haastetta uuden X01 Eagle vaihteiston hienosäädössä. Kaikki rajoittimet säädetty pariin kertaan, korvake on uusi ja silmämääräisesti suora ja B-ruuvikin on Sramin punaisen jigin avulla just eikä melkein (jousitus nippusiteillä sägissä). Ketju tahtoo hyppiä satunnaisesti toiseksi isoimmalla takarattaalla ja jos kiristää vaijeria, että hyppiminen loppuu tyystin niin alaspäin vaihtaminen muuttuu tahmeaksi. Korvakkeen suoruuden tarkastamiseen tai oikaisuun ei löydy omasta takaa työkaluja. Onko jotain mitä kannattaisi vielä kokeilla kotikonstein ennen ammattiapua?
    Vaihtaa Shimanon XT-kamoihin on niin ongelmat loppuu.

  17. #3617
    ^^ Kiitos ohjeista. Noissa ilmausseteissä on hyvänä puolena että mukana tulee usein työkalut ja tarvittavat palikat (kuten se "bleeding block/spacer" jarrupalojen tilalle).

  18. #3618
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Block on kyllä tullut mulle myös uuden pyörän mukana ja uusien jarrujen mukana.

  19. #3619
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    ^^ Ei tuollainen setti huono ole, eikä pahan hintainenkaan. Kuppi on helppo, jos haluaa pelkän kahvan ilmata tms.

  20. #3620
    Liittynyt
    03/2011
    Paikkakunta
    hki
    Viestit
    629
    Olisi kahvojen ja voimansiirron päivitystä edessä 10v vanhaan reissuputkikameliin. Pyörässä 122.5 mm nelikanttikeskiö ja vaihto Hollowtech II:een, että saa enemmän kampisarjavaihtoehtoja. Eli onnistuuko?

    Onko triplakammista tuplaan vaihdossa mitään mahdollisia komplikaatioita? 9 spd => 10spd, pitäisi olla ihan triviaali vaihto sinänsä?

    Mekaaniset levyjarrut saavat jäädä, mutta eikös 105:set maantiekahvat sovi niiden kanssa? Avid BB-7:t pyörässä. Joissakin maantiekahvojen myynti-ilmoituksissa tosin sanotaan, että "rim brakes only". Toisissa ei.

  21. #3621
    Liittynyt
    03/2011
    Paikkakunta
    hki
    Viestit
    629
    Toinen vaihtoehto tuli vielä vastaan, jos pitäytyisikin 9 spd ja vaihtaisi kammet näihin:
    https://www.bike24.com/p2310541.html

    Ei tarvitsisi keskiötä vaihtaa. Mietitytti vain tuo recommended spindle kammissa olisi 118 mm. Mahtaakohan sopia 122.5 mm keskiön kanssa mitenkä?

    Kiitos jos joku tietävä osaisi sanoa..

  22. #3622
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Ei tuota voi tietää, mutta joutuu tuohon vaihtamaan keskiön sopivamman pituisella akselilla, 14 mm on liikaa ja jalatkin jäävät haralleen polkiessa.

    Klassikkorungossa on kapea takahaarukka, 110 akselikin voisi riittää, sais kammet vielä lähemmäksi.
    TERU muokkasi tätä : 22.06.2020 at 07.42

  23. #3623
    Liittynyt
    06/2020
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    3

    Shimano st-rs505 vuotaa

    Äkkinäisyyden vaivoja
    https://drive.google.com/file/d/1ARQ...w?usp=drivesdk

    Tästä hävisi jarru kokonaan. Näyttäisi vuotavan tuosta kuvassa vasemmalla olevan ruuvin vieressä olevan kolon seudulta. Kantta en ole avannut, onko yksinkertaisesti tiiviste rikki vai jotain muutakin kurjuutta odotettavissa. Mistä osia etsimään?

  24. #3624
    Heippa.

    Etsin 28" hybridipyörän nestekeulan tilalle jäykkäkeulaa ja siihen sopivaa 622 etukiekkoa. Mittasin keulaputken halkaisijaksi 1 1/8" ja pituudeksi 240mm. Pyörässä on V-jarrut.

    Voisiko joku linkata minulle etukiekon ja jäykkäkeulan, jotka käy yhteen, koska itse en ole varma mikä vanne sopii mihinkin keulaan.

  25. #3625
    Liittynyt
    03/2009
    Viestit
    1.103
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti HulluVelho Katso viesti
    Heippa.
    Etsin 28" hybridipyörän nestekeulan tilalle jäykkäkeulaa ja siihen sopivaa 622 etukiekkoa. Mittasin keulaputken halkaisijaksi 1 1/8" ja pituudeksi 240mm. Pyörässä on V-jarrut.
    Ainakin tämä keula käy: https://www.bike-components.de/en/3m...d-Fork-p46943/

    Lisäksi tarvitse joko vanhasta keulasta alakoolin (crown race) tai uuden.

    Etukiekoksi 9x100mm akselilla vannejarruille, esimerkiksi tämä mutta ei ole nyt saatavilla: https://www.bike-components.de/en/bc...-Wheel-p56308/

  26. #3626
    Mistä löytyisi paras ohje shimano ultegra 10v katkenneen vaijerin pään poistoon kahvasta? Modernimpi, ei pyykkinarumalli.

  27. #3627
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565
    Tuossa yksi ; https://www.youtube.com/watch?v=ENloDqKxXUQ muitakin varmaan on . Parhauteen en ota kantaa . . .
    Haettu tuolla " snap gear cable removing in 6700 levers "

  28. #3628
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Tuleeko centerlock-levyssä aina lukkorengas mukana?

  29. #3629
    F. Kotlerburg Guest
    Ei ainakaan Sramin laikoissa tullut. Shimanon laikoissa muistaakseni on aina tullut, mutta 100% en ole.

  30. #3630
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Näyttää Shimanon levyssä tuleva mukaan. Noilta myyjiltä löytyy tietoa mihin levyihin kuulu.

    https://www.bike-discount.de/en/buy/...r-160mm-530765

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •