ElectrobikeGiantHephaGarmin
Sivu 120 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 20 70 110 118 119 120 121 122 130 170 220 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.571 - 3.600 / 10536

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #3571
    Uudessa Whyte shoredtich pyörässäni on edessä 1, takana 10 ratasta. Sisäänajon huollon jälkeen, n. 300km takana ketjut/rattaat ovat alkaneet pitämään pientä ääntä/sirinää etenkin kun takana iso ratas päällä. Onko normaalia luonnollisesta kulumisesta johtuvaa? Uutena ei minkäänlaisia ääniä.

  2. #3572
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Ja olet voidellut ketjut? Ja kyllä pientä ääntä tulee helposti silloin kun on ketju kiskottu vinoon eli valittu kaikista sisin ja isoin takaratas.

  3. #3573
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    Ja olet voidellut ketjut? Ja kyllä pientä ääntä tulee helposti silloin kun on ketju kiskottu vinoon eli valittu kaikista sisin ja isoin takaratas.
    Juu, pyörää on huollettu, puhdistettu ja ketjuja rasvattu säännöllisesti. Totuin vain uudenkarhealla äänettömyyteen.

  4. #3574
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827
    Ei kyllä mahdottomia ääniä pitäisi kuulua noilla kilometreillä, vaikka kuinka juustoa olisi voimansiirto. Omassa vehkeessä voimansiirrolla ajettu paria ketjua kierrättäen vajaa neljä tonnia, eikä pesun jälkeen rohise tai kitise sen enempää kuin uudenkarheanakaan.

    Saako ääni/viteonäytettä?

  5. #3575
    Voin ajettaesaa ottaa videon. Käytin eilen yleisfillarihuollossa ja säätivät takavaihtajan. Jotenkin ärsyttävää, kun uutena kuitenkin täysin äänetön kaikilla vaihteilla.

  6. #3576
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827
    ^Perushuoltohommat kannattaa opetella tekemään itse. Säästää sekä aikaa että rahaa.

  7. #3577
    https://streamable.com/r5sjrc
    https://streamable.com/kvo4kb
    https://streamable.com/cn5xxc

    Toimivatko videot? Kolme eri videota, Isoimmalla, keski ja pienimmällä rattailla ajettaessa. Tarkasti kun kuuntelee, huomaa "sivuäänenä" sirinää.

  8. #3578
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827

    Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti vikidi Katso viesti
    https://streamable.com/r5sjrc
    https://streamable.com/kvo4kb
    https://streamable.com/cn5xxc

    Toimivatko videot? Kolme eri videota, Isoimmalla, keski ja pienimmällä rattailla ajettaessa. Tarkasti kun kuuntelee, huomaa "sivuäänenä" sirinää.
    Videot toimii.

    Omaan korvaan kuulostaa äkkiseltään vain kuivalta ketjulta. Oletko voidellut ketjuja tuon 300km aikana? Oletko koittanut antaa kenkää, että kuuluuko ”venyneen ketjun” ääntä. Onko ketju siis venynyt? Yhtenä ehdotuksena voisi olla korvakkeen vääntyminenkin, koska sirinää kuulunee vain isolla limpulla. Ja sitten tietysti on vaihteiden säätö. Kai vaihteet ovat säädetyt?

    E. Olitkin näköjään ketjuja puhdistellut ja rasvaillut. Hmmm.
    Kanuuna muokkasi tätä : 11.06.2020 at 09.44

  9. #3579
    Sähläsin Cube Nutrailin (Sram SX Eagle 1x12) kanssa ja onnistuin vaihtamaan pienemmälle vaihteelle kun valittuna oli jo pienin vaihde. Ketjut siirtyivät takapakan taakse ja tovi meni että ne sai ronkittua sieltä takaisin. Varmaan ihan perusjuttuja, saako takavaihtajaa säädettyä niin ettei moista pääse tapahtumaan vai pitääkö vain olla tarkempi vaihtamisen kanssa.

    Vaihdepyöristä ei juuri ole kokemusta, tämäkin pyörä aika tuore joten ihan kuutamolla ollaan näiden asioiden kanssa. Takavaihtajan hienosäätö on nyt eka asia johon täytyy perehtyä, tuntuu että episodin jälkeen parissa vaihteessa on vähän hienosäätöä

  10. #3580
    Liittynyt
    11/2018
    Viestit
    201
    Siinä vaihtajassa on kolme pientä ruuvia, kahdesta niistä säädetään nimenomaan ns. stoppi ylös ja alas, että vaihtaja ei fyysisesti pääse liikkumaan yli rataspakasta. Googleta takavaihtajan säädöt ja siitä ruuvailemaan.

  11. #3581
    Liittynyt
    03/2019
    Viestit
    178
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kooAa Katso viesti
    Sähläsin Cube Nutrailin (Sram SX Eagle 1x12) kanssa ja onnistuin vaihtamaan pienemmälle vaihteelle kun valittuna oli jo pienin vaihde. Ketjut siirtyivät takapakan taakse ja tovi meni että ne sai ronkittua sieltä takaisin. Varmaan ihan perusjuttuja, saako takavaihtajaa säädettyä niin ettei moista pääse tapahtumaan vai pitääkö vain olla tarkempi vaihtamisen kanssa.
    Ei ole säädöt kohdillaan. Vaihtajassa on ruuvit jolla säädetään liikeradan ääripäät. Sramilla löytyy asialliset ohjevideot Youtubesta, varmaan "eagle derailleur adjustment" tms. hakusanaa käyttäen löydät. Hommaan tarvii 3mm kuusiokolon muistaakseni.



    Edit: Laars oli nopeempi

  12. #3582
    Vaihteet ovat säädetyt (ensihuollossa) ja sitten toistamiseen toisessa huoltpaikassa. Ketjuja putsailtu ja öljyilty 50 kilsan välein.

    Kuuntelin äänen syntyä ja näyttäisi siltä, että se syntyy vaihtajan alemmasta rissasta. Mikäköhän mahtaa olla syy?

  13. #3583
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565
    Voipi olla öljy-pöly kitti siin rissapyörän pinnassa.Tuohon mönjään kiinnittää huomiota viimeistään silloin kun alkaa vaikuttamaan vaihtamiseen . . .

  14. #3584
    Liittynyt
    11/2018
    Viestit
    201
    Siinä rissan keskellä on laakeri. Ota rissa irti, putsaus, rasvaus ja kasaan.

  15. #3585
    Kokeillaan tätä seuraavaksi. Toivottavasti toimii. 😂

  16. #3586
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.270
    Meneekö r8000 rattaat 6800 kampiin?

  17. #3587
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565
    Tuolta ; https://forums.roadbikereview.com/co...-a-360975.html päätellen, kyllä.

    Haettu tuolla ;"r8000 chainrings to 6800 cranks?"
    SSGT-92 muokkasi tätä : 12.06.2020 at 22.28 Syy: lisäys

  18. #3588
    Liittynyt
    07/2010
    Viestit
    207
    Pientä haastetta uuden X01 Eagle vaihteiston hienosäädössä. Kaikki rajoittimet säädetty pariin kertaan, korvake on uusi ja silmämääräisesti suora ja B-ruuvikin on Sramin punaisen jigin avulla just eikä melkein (jousitus nippusiteillä sägissä). Ketju tahtoo hyppiä satunnaisesti toiseksi isoimmalla takarattaalla ja jos kiristää vaijeria, että hyppiminen loppuu tyystin niin alaspäin vaihtaminen muuttuu tahmeaksi. Korvakkeen suoruuden tarkastamiseen tai oikaisuun ei löydy omasta takaa työkaluja. Onko jotain mitä kannattaisi vielä kokeilla kotikonstein ennen ammattiapua?

  19. #3589
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    665
    Ymmärränkö oikein, että r2:sta ei tule missing linkkiä, vaikka sama ketju kuin bike-discountissa. Muuten tilaisin bike-discountista, mutta tuo toimitusaika.
    Eli pitäisi olla XT 11 pakka ja sille ketju: XT 11-speed Wear and Tear Set CN-HG701+CS-M8000 11-46

    https://r2-bike.com/WEAR-SET-11-spee...CN-HG701-Chain
    https://www.bike-discount.de/en/buy/...0-11-46-564404

  20. #3590
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    61
    Pientä haastetta uuden X01 Eagle vaihteiston hienosäädössä. Kaikki rajoittimet säädetty pariin kertaan, korvake on uusi ja silmämääräisesti suora ja B-ruuvikin on Sramin punaisen jigin avulla just eikä melkein (jousitus nippusiteillä sägissä). Ketju isoimmall hyppiä satunnaisesti toiseksi isoimmalla takarattaalla ja jos kiristää vaijeria, että hyppiminen loppuu tyystin niin alaspäin vaihtaminen muuttuu tahmeaksi. Korvakkeen suoruuden tarkastamiseen tai oikaisuun ei löydy omasta takaa työkaluja. Onko jotain mitä kannattaisi vielä kokeilla kotikonstein ennen ammattiapua?

    Sama ongelma, isoimmalla rattaalla ja kolmannesta pienempiin päin hiljainen, mutta toiseksi suurimmalla raksuttaa, ei uskalla enää säätää ku välillä oli täysin toimimaton ku raivona sääti. En omista sitä punaista säätö välinettä. Paljonko mm esim. isoimman rattaan piikin päästä rissan piikinpäähän tai isoimman rattaan piikin päästä rissan keskiöön?
    Kokeillu kans kiristää/löysätä vaijeria, pahenee vaan. Mitään sägi juttuja en oo käyttäny.

  21. #3591
    Onhan lukko oikeinpäin?

    Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla

  22. #3592
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827
    Kuulostaa X01-säätäjillä korvakkeen ihan minimaaliselta vinoudelta. Ittellä noita korvakkeita paukkunut muksahtamisien myötä ja olen suoristellut ja kierrättänyt neljää korvaketta. Vinous ei todellakaan tarvitse olla suuri, jotta käy juuri noin ja on samaa oiretta itsellänikin. Suoralla korvakkeella ei ongelmia. Toki voi olla muukin häikkä; rissojen huolto, vaijeri, pikaliitin väärin päin tai kuori voi jumittaa. Toleranssit ovat melko pieniä, mutta aina olen saanut kotikonstein pelittämään. Korvakkeen suoristusvehje on kyllä käytössä. On muuten kertakaikkisen yksinkertainen, mutta sitäkin kätevämpi laite.

  23. #3593
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Jos mikään yllä luetelluistakaan ei auta, voisiko ketju olla vähän liian pitkä? Ja huom jos telineessä vain pyörittelee vaihteita, kahdella isoimmalla takarattaalla ketju ei välttämättä osu oikeisiin väleihin. Kaksi isointa takaratasta, kun on muotoiltu hieman eturattaan tavoin piikeiltään leveiksi ja kapeiksi.

    Ylemmän rissan ja isoimman takarattaan etäisyys on vaikea arpoa sramin tarkoittamaksi ilman sitä punaista härpäkettä. Mutta ei niiden niin lähellä kuulu olla, että ylemmän rissan piikit ulottuisi koskettamaan isoimman takarattaan piikkejä saati että menisi lomittain. https://youtu.be/Ly4wDlMWR9o
    ks. tuon videon kohta noin 8 min kohdilta alkaen. Siitä voit katsoa miltä sen etäisyyden tulisi näyttää. Ensin on liian kaukana ja sitten se säädetään kohdilleen. Ja huom., niin erinomainen kuin tuo video onkin, ketju on siinäkin liian pitkä kuten herra siinä alussa itsekin toteaa.

    edit. okei, siis Harryn viestin alussa oli Laten viestiä ilman, että lukijalle olisi kerrottu, että kyse oli lainauksesta. Ihmettelinkin mikä mättää ja onko se punainen säätöpalikka vai ei vai mistä jälkimmäisessä kappaleessa puhutaan. Mutta viestini sinänsä sopii molemmille. Latella se korvake todennäköisimpänä vaihtoehtona ja ei taas b-tension. Korvake ei välttämättä ole runkoon ja vaihtajaan nähden täydellisiä vaikka korvake olisi uusikin. Niin ärsyttävää kuin se onkin. Harrylla taas nimenomaan b-tension parhaimpana veikkauksen mutta ilmeisesti kaikki muukin mahdollinen voi olla pielessä
    Ketjun pituuden voi tietty molemmat varmistaa. Mutta huom, jos ketjua lyhentää, rattaiden etäisyys rissoista pitää tarkistaa ja säätää uudelleen.

    edit2. Laten pyörä nyt on tuliterä ja ketju varmaan myös uusi mutta entäs Harryn ketju. Voiko se olla jo venynyt ja siksi ei enää istu nätisti isoimmilla rattailla? Itsellä kävi tämä hiljattain.

  24. #3594
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Poy Katso viesti
    Ymmärränkö oikein, että r2:sta ei tule missing linkkiä, vaikka sama ketju kuin bike-discountissa. Muuten tilaisin bike-discountista, mutta tuo toimitusaika.
    Eli pitäisi olla XT 11 pakka ja sille ketju: XT 11-speed Wear and Tear Set CN-HG701+CS-M8000 11-46

    https://r2-bike.com/WEAR-SET-11-spee...CN-HG701-Chain
    https://www.bike-discount.de/en/buy/...0-11-46-564404
    Jep, R2 setissä tulee pinnin kanssa, ei ketjulukon. Sen pinnin saa toki kiinni ketjutyökalulla (katkaisijalla). Tai voit tilata samalla pikalukon https://r2-bike.com/KMC-Chain-Lock-1...11-R-Ti-N-gold tai https://r2-bike.com/SHIMANO-chain-qu...hains-11-speed

    Jos se R2 setti tuliskin kuitenkin pikalukon kanssa ei se haittaa, että on yksi ylimääräinen varalla.

  25. #3595
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    61
    joo, en osaa lainata, copy paste vaan. mutta asiaan..siis XO1 vaihteisto kyseessä.

    pyörä ostettu vuodenvaihteessa. Nyt ajettu 750km. pyörä siis tehtaan jäljiltä eli luulis ketjujen mitan olevan ok. Uutena jo vaihteet reistas, rutisi aina kun hiemankin ponnisti pieneenkin ylämäkeen, sen sain loppumaan kun säädin b-tensionia pienemmäksi, oli tosi iso väli.
    Ja katsellut videoita runsaasti, mutta ei niistä oikea mitta ilmene, ja juuri ton "sick bikerin" videon mukaan yritin säätää ja siis aika hyvin pelaakin, mutta kun Latekin valitti samasta asiasta nii aattelin että joku tietäs miten paremmaksi.

    Jos jollain olis toi punainen mitta niin siitä vois mitata sen välin.

  26. #3596
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    369
    Jos hankkii levyjarrulliseen pyörään toiset kiekot, onko todennäköistä että kiekkoja vaihtaessa ei tarvitse joka kerta keskittää jarrusatuloita uudelleen?

  27. #3597
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.155
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hsr Katso viesti
    Jos hankkii levyjarrulliseen pyörään toiset kiekot, onko todennäköistä että kiekkoja vaihtaessa ei tarvitse joka kerta keskittää jarrusatuloita uudelleen?
    Ei ole todennäköistä. Jos on sama napa voi selvitä vähemmällä.

    Mutta keskittäminen ei ole iso vaiva ja toisen levyn voi shimmata ellei ole centerlock.


  28. #3598
    ^ Voisi luulla, että jos kyseessä ovat saman valmistajan navat, niin mitoitukset ovat (todennäköisemmin) samat kuin eri firmoilla. Ja tietysti jos identtiset navat, niin silloin varmasti. Itselläni kahdet kiekot Shimanon eri mallisilla navoilla, eivätkä vaadi säätöjä.

  29. #3599
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.155
    ^saman valmistajan napa ei takaa mitään, edes DT:n periaatteessa sama napa. BTDT.


  30. #3600
    ^ OK, voihan hyvin että olen ollut onnekas Shimano-napojeni kanssa. Oma esimerkki ja kokemus/harrastuspohjani ei ole kovin edustava.

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •