GarminGiantHephaElectrobike
Sivu 197 / 515 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 97 147 187 195 196 197 198 199 207 247 297 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 5.881 - 5.910 / 15442

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

  1. #5881
    K.Kuronen Guest
    "The fork is made from high-modulus carbon-fibre with an alloy steerer"

    Ei ollenkaan huono asia. Oletin, että olisi ollut kokokuituinen.

  2. #5882
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    2.391
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    ^Ennakkotapauksista en tiedä.

    Omalle kohdalle on sattunut stemmin hienoinen luistaminen kuituisella kaulaputkella kesken kurarallin, enkä tätä huomannut kuin vasta satasen ajettuani. Tuon tapauksen jälkeen vaihdoin kyseiseen pyörään kuituisen keulan, jonka kaulaputki on alumiinia.
    Nyt en ymmärrä, miten tähän vaikuttaa itse materiaali tai miten sinne stemmin ja kaulaputken väliin on mahdollista saada niin paljoa kuraa. Onko paljas kuitu lopulta niin paljoa liukkaampaa kuin alumiini, että ongelma on vain siitä lähtösin? Ensimmäisenä syyttäisin huonoa tai vajaavaisesti kiristettyä stemmiä taikka stemmin pultit ovat hieman löystyneet ryskyyttämisessä. Jokatapauksessa ensimmäistä kertaa itse kuulen moisesta ongelmasta täyskuituisen keulan kanssa.

    Luulisi aikaisemman keskustelun perusteella Stormchaserin suurimman ongelman olevan epäsielukas ja käyttökelvoton alumiini. Tästä vielä tonni halppis keulalla.

  3. #5883
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.255
    ^ Hesalan nykyisellä suolankäytöllä (jos jotain talvia vielä tulee) alumiini alkaa olla ihan hyvä vaihtoehto rospuuttogrinderiin ja kovin moneen Salsaa edullisempaan, kunnollisella sinkulaoptiolla varustettuun alumiinirunkoon en mä ainakaan ole törmännyt, saatikka kuituiseen tai muusta ei ruostuvasta materiaalista valmistettuun. Crocketissa optio oli, nykyään ei.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  4. #5884
    K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JohannesP Katso viesti
    Nyt en ymmärrä, miten tähän vaikuttaa itse materiaali tai miten sinne stemmin ja kaulaputken väliin on mahdollista saada niin paljoa kuraa. Onko paljas kuitu lopulta niin paljoa liukkaampaa kuin alumiini, että ongelma on vain siitä lähtösin? Ensimmäisenä syyttäisin huonoa tai vajaavaisesti kiristettyä stemmiä taikka stemmin pultit ovat hieman löystyneet ryskyyttämisessä. Jokatapauksessa ensimmäistä kertaa itse kuulen moisesta ongelmasta täyskuituisen keulan kanssa.

    Luulisi aikaisemman keskustelun perusteella Stormchaserin suurimman ongelman olevan epäsielukas ja käyttökelvoton alumiini. Tästä vielä tonni halppis keulalla.
    Alakautta, renkaan heittämänä alalaakerin ja kaulaputken väliin, ei sattunut olemaan lokaria. Kahdessa alumiinirunkoisessa kuitukeulaisessa pyörässä olen havainnut hidasta liukumista.

    Mitä tulee Salsan ratkaisuun, niin kokokuituiset keulat ovat melko laila vakiot huomattavasti halvemmissakin paketeissa. Ehkä Salsalla on syynsä alumiiniseen kaulaputkeen.

  5. #5885
    Liittynyt
    02/2011
    Viestit
    463
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    Alakautta, renkaan heittämänä alalaakerin ja kaulaputken väliin, ei sattunut olemaan lokaria. Kahdessa alumiinirunkoisessa kuitukeulaisessa pyörässä olen havainnut hidasta liukumista.

    Mitä tulee Salsan ratkaisuun, niin kokokuituiset keulat ovat melko laila vakiot huomattavasti halvemmissakin paketeissa. Ehkä Salsalla on syynsä alumiiniseen kaulaputkeen.
    Mulle ei nyt aukea miten stemmi luistaa jos keulan alimmaisen laakerin ympäristössä on kuraa?

    10 vuotta ilman lokareita kaikessa kelissä, ratkaisu on ollut pari-kolme kertaa vuodessa putsata ja rasvata laakerit ilman muuta draamaa. Eipä sinne väliin niin kauheesti mitään kiinteätä ole eksynyt.

  6. #5886
    K.Kuronen Guest
    ^Nokitan: olen ajanut 40 vuotta ympäri vuoden ja havainnut kuran tekniikkaa vahingoittavaksi.

  7. #5887
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    2.391
    Nokitatko vielä kertomalla tarkemmin miten ihmeessä alalaakerin kautta kura nousee laakerien läpi aina stemmin kiinnitysalueelle ja toimii siellä voiteluaineena. Kuralla kapillaarisia ominaisuuksia kiivettä kuitua pitkin?

    Edelleen epäilen vain huonosti suunniteltua stemmiä tai pulttien kireyttä. Tai kuski raskaampaa tekoa ja painoa yksinkertaisesti enemmän ohjaamolla ja kovaa ryskyttäessä stemmi vääntyy vaihdekahvojen tavoin. Tähän ongelmaan alumiini voi olla ratkaisu kiristysmomentin vuoksi.

    Enemmän tälläisen kuidun liukumisongelmia pitäisi näkyä satulatolpissa, jotka ovat enemmän kuran armoilla ja suuremmassa rasituksessa.

  8. #5888
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.255
    Canyonin Grail bongattu Rob Lowen alla TV1:sen Wild Bill - katukyttä korvessa -sarjassa.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  9. #5889
    r.a.i Guest
    ^Tuo kuituputken liukumisjuttu nyt on ihan höpöhöpöä. Oliks tuo nyt sit 1200 puntaa runkosetti, eli aika lähelle 1500 egee pelkkä runkosetti Suomessa?

  10. #5890
    K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JohannesP Katso viesti
    Nokitatko vielä kertomalla tarkemmin miten ihmeessä alalaakerin kautta kura nousee laakerien läpi aina stemmin kiinnitysalueelle ja toimii siellä voiteluaineena. Kuralla kapillaarisia ominaisuuksia kiivettä kuitua pitkin?

    Edelleen epäilen vain huonosti suunniteltua stemmiä tai pulttien kireyttä. Tai kuski raskaampaa tekoa ja painoa yksinkertaisesti enemmän ohjaamolla ja kovaa ryskyttäessä stemmi vääntyy vaihdekahvojen tavoin. Tähän ongelmaan alumiini voi olla ratkaisu kiristysmomentin vuoksi.

    Enemmän tälläisen kuidun liukumisongelmia pitäisi näkyä satulatolpissa, jotka ovat enemmän kuran armoilla ja suuremmassa rasituksessa.
    No nokitetaan sitten. Mistä ihmeestä olette kehitelleet näitä juttujanne alalaakerin kautta stemmiin nousevasta kurasta?

    Olen maininnut stemmin liukuneen kuituista putkea. Alalaakerissa oleva kura ja hiekka on päässyt syntyneen liikkeen kautta vahingoittamaan kuituisen haarukan alaosaa.

  11. #5891
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    No nokitetaan sitten. Mistä ihmeestä olette kehitelleet näitä juttujanne alalaakerin kautta stemmiin nousevasta kurasta?

    Olen maininnut stemmin liukuneen kuituista putkea. Alalaakerissa oleva kura ja hiekka on päässyt syntyneen liikkeen kautta vahingoittamaan kuituisen haarukan alaosaa.
    Tuo on muuten varmastikkin totta. Sekin on totta, että kuitukeulassa stemmi liukuu herkemmin. Ja kun stemmi liukuu, alalaakerin väliin tulee välystä ja kura pääsee hieromaan väärään väliin. Kiitokset muistutuksesta. Pitääkin puhdistella kaulaputki alhaalta ja vaihtaa käpy vieläkin parempaan. Ninerissa paikallaan oleva on aika lyhyt ja puremapinta on onnettoman sileällä hammastuksella.

  12. #5892
    r.a.i Guest
    Käyttäkää kuituosiin asennukseen tarkoitettua tahnaa, jos meinaa liukua.

  13. #5893
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    2.391
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    Omalle kohdalle on sattunut stemmin hienoinen luistaminen kuituisella kaulaputkella kesken kurarallin, enkä tätä huomannut kuin vasta satasen ajettuani. Tuon tapauksen jälkeen vaihdoin kyseiseen pyörään kuituisen keulan, jonka kaulaputki on alumiinia.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JohannesP Katso viesti
    Nyt en ymmärrä, miten tähän vaikuttaa itse materiaali tai miten sinne stemmin ja kaulaputken väliin on mahdollista saada niin paljoa kuraa. Onko paljas kuitu lopulta niin paljoa liukkaampaa kuin alumiini, että ongelma on vain siitä lähtösin? E
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    Alakautta, renkaan heittämänä alalaakerin ja kaulaputken väliin, ei sattunut olemaan lokaria. Kahdessa alumiinirunkoisessa kuitukeulaisessa pyörässä olen havainnut hidasta liukumista.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JohannesP Katso viesti
    Nokitatko vielä kertomalla tarkemmin miten ihmeessä alalaakerin kautta kura nousee laakerien läpi aina stemmin kiinnitysalueelle ja toimii siellä voiteluaineena. Kuralla kapillaarisia ominaisuuksia kiivettä kuitua pitkin?
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    No nokitetaan sitten. Mistä ihmeestä olette kehitelleet näitä juttujanne alalaakerin kautta stemmiin nousevasta kurasta?

    Olen maininnut stemmin liukuneen kuituista putkea. Alalaakerissa oleva kura ja hiekka on päässyt syntyneen liikkeen kautta vahingoittamaan kuituisen haarukan alaosaa.
    Tipuin jo kärryiltä. Vissiin puhuttu kahdesta eri asiasta samaan aikaan päällekkäin niin annetaan olla. Ei ole kyllä omakohtaista kokemusta stemmin nousemisesta ja välyksen kasvamisesta alalaakerissa.

  14. #5894
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Tuo on muuten varmastikkin totta. Sekin on totta, että kuitukeulassa stemmi liukuu herkemmin. Ja kun stemmi liukuu, alalaakerin väliin tulee välystä ja kura pääsee hieromaan väärään väliin. Kiitokset muistutuksesta. Pitääkin puhdistella kaulaputki alhaalta ja vaihtaa käpy vieläkin parempaan. Ninerissa paikallaan oleva on aika lyhyt ja puremapinta on onnettoman sileällä hammastuksella.
    Kuituputki haarukassa, samoin kuitusatulaputki, ovat joustavia ja stemmi tai satulaklamppi pitää kiristää hetken kuluttua uudelleen muutoin osat rupeavat liukumaan, tahna vähentää liukumaa.
    Metalliputkissa ei ole samaa elastisuutta mutta voivat muutoin olla rasvan ja sileyden vuoksi herkästi liukuvia.

  15. #5895
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JohannesP Katso viesti
    Tipuin jo kärryiltä. Vissiin puhuttu kahdesta eri asiasta samaan aikaan päällekkäin niin annetaan olla. Ei ole kyllä omakohtaista kokemusta stemmin nousemisesta ja välyksen kasvamisesta alalaakerissa.
    Minulla tosiaan on monestakin pyörästä. Varsinkin gravellissa tuo on aika normaalia. Vaatii hyvän kävyn ja sen kiristämisen mahdollisimman tiukkaan, enennkuin stemmi kiritään päälle kiinni. En ole vaan ajatellut, että tämä voisi aiheuttaisi myös kulumista kaulaputkessa.

  16. #5896
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Kuituputki haarukassa, samoin kuitusatulaputki, ovat joustavia ja stemmi tai satulaklamppi pitää kiristää hetken kuluttua uudelleen muutoin osat rupeavat liukumaan, tahna vähentää liukumaa.
    Metalliputkissa ei ole samaa elastisuutta mutta voivat muutoin olla rasvan ja sileyden vuoksi herkästi liukuvia.
    Siis meinaatko, että kuidusta tehty kaulaputki venyy vai painuu kasaan?

  17. #5897
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Siis meinaatko, että kuidusta tehty kaulaputki venyy vai painuu kasaan?
    Varmaan sekä että. Vääntyminen on kai venymistä. Kasaan painumisen huomaa esimerkiksi siitä, että päällä oleva stemmi kiristyy, kun käpyä kiristää tiukalle.
    Tuon vuoksi kuituisessa kaulaputkessa on vähän pakko olla riittävän pitkä käpy ja vielä oikealla kohdalla.

    Vääntyminen on tietystikkin tosi pientä, mutta useampi valmistajahan antaa esimerkisi spacereille max korkeuden.

  18. #5898
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.053
    Dylan Johnson esittelee kisapyöränsä:

    The older I get the faster I was

  19. #5899
    Liittynyt
    06/2002
    Paikkakunta
    Mynämäki, Suomen Kabul
    Viestit
    4.941
    ^Ei kai kukaan lyö kuituputkeen käpyä? Eieieiei!

  20. #5900
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    ^Varmaan tarkoitetaan sitä compression plugia.

  21. #5901
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha Jokila Katso viesti
    ^Ei kai kukaan lyö kuituputkeen käpyä? Eieieiei!
    Joo, kyllä minä sen moskalla sinne naputan. Alakautta vielä vähän kiristää, niin nappaa hyvin kiinni.
    Käpy on aika helppo kirjoittaa.

  22. #5902
    Mulla on kotona semmosia metrin mittasia hiilikuituputkia, jotka on firman hylkytavaraa. Sen kun saat joustamaan tai venymään tai kutistumaan... Kova jätkä olet

  23. #5903
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti KotooTöihin Katso viesti
    Mulla on kotona semmosia metrin mittasia hiilikuituputkia, jotka on firman hylkytavaraa. Sen kun saat joustamaan tai venymään tai kutistumaan... Kova jätkä olet
    Meillä on duunissa sellaisia duplex holkkeja, eli rosteria. 50-300mm halkaisijaltaan. Kartioholkkeja, joilla kiristetään esimerkiksi hihnapyörä akselille ilman kiilaa, eli raudan on tarkoitus venyä, jotta saadaan tiukka puristusliitos.

    Se expanderi on kartiolla. Kuituputki ihan takuulla laajenee, kun tuon kiristää (liian) tiukalle.

  24. #5904
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    En tajunnut tästä keula-/kaulaputkidebatista mitään. Ehkä aika mennä unten maille
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  25. #5905
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Varmaan sekä että. Vääntyminen on kai venymistä. Kasaan painumisen huomaa esimerkiksi siitä, että päällä oleva stemmi kiristyy, kun käpyä kiristää
    tiukalle.
    Tuon vuoksi kuituisessa kaulaputkessa on vähän pakko olla riittävän pitkä käpy ja vielä oikealla kohdalla.

    Vääntyminen on tietystikkin tosi pientä, mutta useampi valmistajahan antaa esimerkisi spacereille max korkeuden.
    Minä USKON metallin ja kuidun eron olevan juuri elastisuuserossa, siksi kuituosien kanssa touhuillessa joutuu uuden eteen, mikä on ihan mielenkiintoista. Painoero tietty toinen merkittävä ero.

  26. #5906
    F. Kotlerburg Guest
    Tälle foorumille on selvästikin kokoontunut se porukka, joilla on ollut lapsena ainoa leikkikalu ratakiskon pätkä tai rautakanki ja nekin on saatu mutkalle.

  27. #5907
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Minä USKON metallin ja kuidun eron olevan juuri elastisuuserossa, siksi kuituosien kanssa touhuillessa joutuu uuden eteen, mikä on ihan mielenkiintoista. Painoero tietty toinen merkittävä ero.
    Jep, kuidunhan on tarkoituskin joustaa. Aika koville joutuu putken pää, kun 130mm stemmin ja pitkien kahvojen kautta kropan paino siihen välittyy kunnon patikossa.

    Eilen laskettiin jäiseksi jäätynyttä hiekkaa meikossa kohtuu vauhdilla. Kauheaa ryskytystä. Kaverilta antautui stemmin ja tangon kiinnitys. Fizikin stemmissä niin ohkainen etupanta, ettei se vaan pidä stongaa kiinni, vaikka kiristää miten tiukkaan.

  28. #5908
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.255
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Se expanderi on kartiolla. Kuituputki ihan takuulla laajenee, kun tuon kiristää (liian) tiukalle.
    Joo yrittäkääpä expanderi kiristettynä irrottaa kuitukaulaista keulaa. Eipä tulekaan ohjainlaakerista läpi, eikä expanderin tarvitse edes olla liian kireällä. Sen takia expanderi pitäisi aina sijoittaa niin, että se jää stemmin kohdalle kaulaputkeen. Jos ekspanderi on tuupattu niin alas, että se ei tue stemmin kohtaa, en pitäisi mahdottomana, että stemmi löystyy "itsekseen". User error.

    Toinen mahdollisesti joissain tapauksissa teräs- tai alumiinirunko/kuitukaulaputki -yhdistelmissä löystymistä aiheuttava tekijä voi olla myös erot lämpölaajentumisessa. Hiilikuitukomposiittien lämpölaajeneminen on negatiivista, metallien positiivista. Mitä pitempi emäputki ja kaulaputki, sitä potentiaalisempi mahdollisuus.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Eilen laskettiin jäiseksi jäätynyttä hiekkaa meikossa kohtuu vauhdilla. Kauheaa ryskytystä. Kaverilta antautui stemmin ja tangon kiinnitys. Fizikin stemmissä niin ohkainen etupanta, ettei se vaan pidä stongaa kiinni, vaikka kiristää miten tiukkaan.
    Tuon takia mä lopetin kuitutankojen käyttämisen gravel- ja cx-käytössä.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  29. #5909
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti huotah Katso viesti
    Dylan Johnson esittelee kisapyöränsä:

    Jösses tästä omasta ninerista tulee kallis... di2 grx ja kuitukiekot on vielä saatava. Nuo pullotelineet näyttää kanssa pirun hyviltä.
    Hienoa kanssa huomata, että oikeatkin kisaajat pitävät 2x voimansiirtoa hyvänä ratkaisuna. Ei ole kyllä valinta kaduttanut.

  30. #5910
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Hienoa kanssa huomata, että oikeatkin kisaajat pitävät 2x voimansiirtoa hyvänä ratkaisuna. Ei ole kyllä valinta kaduttanut.
    Samha här sanoi lappalainen. Di2 ja 2x on sellainen kombo että en vaihtaisi, vaikka se about viiden 1x-vuoden jälkeen tuntuikin takaperoiselta
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •