3T Exploron satulatolppa on kyrvähtänyt 3500km kuluessa siihen malliin että tein reklamaation myyjäliikkeeseen, ja nyt on uusi tulossa. Kunpa kestäisi vähän paremmin kuin 1/2 kautta...
Asetoni & Asetonissa sanottiin syksyllä että uudessa Exploro Racessa tms. olisi uudenmallinen tolppa joka on taaksepäin yhteensopiva. Voin ostaa semmoisen ihan kovalla rahalla jos takuutolppa tekee tepposet.
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
Niin joo, olen minäkin saanut uuden tolpan Signaturen kautta. En ole vain laittanut paikalleen, persaus ehti kai jo tottua siihen nitkutteluun![]()
Pyöräily on kivaa!
Pinkbiken sisarsivusto Cyclingtipsillä alkanut Field Test -sarja jossa käydään läpi 12 tuoretta greivel-pyörää.
https://cyclingtips.com/2020/03/2020...-endless-dirt/
Ensimmäisenä grävelinä vuorossa Evilin Chamois Hagar, joka valitettavasti taisi sittenkin solahtaa vähän jonnekin "hauska kuriositeetti" -kategoriaan:
https://cyclingtips.com/2020/03/evil...l-bike-review/
Siisti se silti on!
Melko first world -ongelmia on muuten naksuvat satulatolpat just tämänhetkisessä maailmantilanteessa. Tuli vaan mieleen..![]()
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
^No joo, sittenhän voi kyllä laittaa koko foorumin säppiin saman tien. Sitä en kyllä tarkoita, etteikö sulla tossa pointtia olisi.
Sitten tärkeisiin asioihin: oma Expoloron tolppaa päästelee jo alustavia paukahduksia. Pientä klappiakin löytyy (säätömekanismin suuntaista). Näen horisontissa tolpan nro 4! On kyllä hienosti kiteytetty kaikki pyörän huonot puolet tuohon tolpan polymeerin varassa kelluvaan säätömekanismiin... Eikö tästä ollut joku "korjattu" Race(?)-versio tulossa?
Soikeet press fit keskiöt on pikkuhiljaa vaihtunu takaisin kierteellisiin niin hyvä pitää ärsytyksen tasapaino ja kehittää uusia kitinän aiheuttavia mahdollisuuksia. Tässä taas yksi syy pitäytyä perinteisissä ratkaisuissa...
Jos yhtään menee perinteiseen italialaiseen kaavaan niin ei paljoa tule tukea takuun raukeamisen jälkeen. Käy vielä kalliiksi kuluttajalle tälläiset tolppaongelmat jos 3T ei tee mitään ongelmalle.
Tulin vain leuhottamaan, että 8,4kg kiinankuituinen Space chicken lähtee kolmannelle ajokaudelle kiinalaisella parin kympin seatpostilla ja clampilla ilman minkäänlaisia ongelmia tai kitinöitä.![]()
^ja^^ Olisitte varoittaneet meitä uunompia etukäteen! Nyt se on myöhäistä jo.
Ostaisin Exploron uudelleenkin. Enemmän toi on naurattanut/hämmentänyt kuin harmittanut. Ties vaikka fiilis olisi sama Space Chickeninkin ohjaimissa.
Ei se niin paha ole kuin luulisi, ajoin ihan tyytyväisenä kilsat 1500-3000 vaikka notkui, kunnes rupesi liikkumaan reilusti myös sivusuunnassa. Siinä kohtaa ergonomia kyrvähti. Mutta se rakenne on sellainen, ettei se insertti sieltä mihinkään irtoa tms, nojaa vaan siihen hiilariin kun painopiste on kuitenkin 90% ajasta niin ettei se notku. Eikä mitään ääniä tällöin kuulu. Jos siirtää painoa satulan takaosaan, kuuluu naks, satulan kulma muuttuu 1 astetta ja se jää nojaamaan toiseen kohtaan. Eräänlainen keinutuoli siis![]()
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
Ei kaikkia italialaisia voi noin tuomita. Minulla halkesi joku vuosi sitten Fizikin tolppa. Suomalainen kivijalka sanoi, että kuitenkin liikaa kiristit. Rouva Ferrari Fizikiltä oli sen sijaan kovin pahoillaan, ei halunnut nähdä vanhaa tolppaa tai sen ostodokumentaatiota, vaan lähetti uuden tolpan pikana.
Kävin heittämässä paremman koeajon Konalla. Runttasin putkelta minkä pystyin, etukiekko piti semmosta meteli, että hirvitti.
Kasatessa en leiponu kiekkoja mitenkään, viskasin paikoilleen. Takakiekko näyttää olevan ihan ok, mutta etusessa on pikkasen sanomista.
Kiekko on suora, mutta pinnojen kireydet heittää aika paljon. Parkin mittarilla levyn puoleiset pinnat 24-28 ja toinen puoli 15- 26.
Ei ihme, että ensihuoltoon kuuluu kiristyksiä.
https://www.youtube.com/watch?v=o9or...ature=youtu.be
Salsa Stormchaser.
![]()
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
“That day convinced me that we had an opportunity to create a solution. An inexpensive single speed gravel bike, made of metal, that could be used for events when conditions are truly horrible, or for wet weather training, so that riders don’t need to trash the bikes they’ve invested so much in. It would also serve dedicated single speeders.”
The idea stuck, and Salsa’s design and engineering teams got to work on a bike to beat the elements. A bike that would be durable, stable in unpredictable riding conditions, and immune to shorn derailleur hangers, caked wheels, and clogged cassettes and cables.
Aivan mahdottoman hieno idea. Etenkin jos "inexpensive" tarkoittaisi mitä sen toivoisi tarkoittavan. Ja vielä kun tällaisessa levyjarrullisessa pyörässä olisi jarrupalat jotka kestäisivät suomalaisen gravelkauden alusta loppuun lumettomanakin talvena.
PS En voi olla ajattelematta että olisi upeaa jos joku osaisi ja jaksaisi kirjoittaa gravelpyöräilijöille samanlaiset säännöt kuin Velominati aikoinaan laati maantiepyöräillyä varten. Pykälät olisivat sisällöltään hiukan toisenlaisia, mutta ne olisivat varmasti yhtä tarkat ja ehdottomat eikä niitä olisi yhtään vähemmän.
^
stormchaser single speed
$1,499 usd (msrp)
Millaiseksi euromääräksi tuollainen manufacturer's suggested retail price dollareina on tavannut tosiasiallisesti muuttua siinä vaiheessa kun pyörä on kotona kosketeltavissa - tai suomalaisessa pyöräliikkeessä koeajettavissa?
Sehän on halpa kuin mikä, vain 1500 rahaa. Alumiininen sinkula mekaanisilla levareilla, ja uskottavan oloinen partajeesus mannekiinina. Onkohan tälle jatkuvalle uusien gravelpyörien tulvalle oikeasti tilausta, vai tarvittaisiinko pikkuhiljaa joku uusi trendi millä lypsää?
Uusi Backroad tulossa: https://www.rosebikes.co.uk/backroad_2020
Salsan sinkulauutuus ei jotenkin vakuuta: Spyret jarruina eivät ole parhaat jatkuvaan mudassa ja savessa rypemiseen ja samaa voisi sanoa hiilikuitukeulasta.
Omissa ajatuksissa on pyörinyt jotakin tuon tyyppistä, mutta ilman kuituja ja hydraulisilla jarruilla.
Onko ennakkotapauksia? Aika paljon tullut ryvettyä esim. kuitukeulaisella Fargolla eikä ole tullut kuvailemasi ongelma mieleenkään.
^Ennakkotapauksista en tiedä.
Omalle kohdalle on sattunut stemmin hienoinen luistaminen kuituisella kaulaputkella kesken kurarallin, enkä tätä huomannut kuin vasta satasen ajettuani. Tuon tapauksen jälkeen vaihdoin kyseiseen pyörään kuituisen keulan, jonka kaulaputki on alumiinia.
Jarruista Spyret ovat imaisseet sisäänsä kuraa, joten Spyret ovat siirtyneet omassa luokituksessani soveltumattomiksi rypemiseen.
Eiköhän siinä haarukan ja emäputken välissä ole normaalisti laakeri, joten en oikein ymmärää miten ne hinkkaisivat toisiinsa ellei se koko emäpuki ole täynnä mutaa ja hiekkaa.
Tuskinpa Stormchaseriä kukaan kokonaisena pyöränä ryhtyy Suomeen tuomaan johtuen kokonaisten pyörien tullimaksuista. Runkosetin EU-hinta asettunee toimintatonnin jommalle kummalle puolelle. Jos ilmoitettu <2 kg paino 56-senttiselle runkosetille hiluineen pitää paikkansa, kyseessä ei ihan bulkkialumiinirunko. Tarvitaanko sitten juuri tuollaista markkinoille, niin massoittain tuskin ei, mutta mulla esim. saattaisi olla käyttöä yhdelle, vaikka toi nykyinenkin toimii vielä ihan loistavasti ja vannejarrutkin on siitä hyvät, että ne ainakaan ei imaise sisäänsä mitään (). Ton nykyisen tulevaisuus on kuitenkin rajallinen, koska runko on jo kertaalleen ruostekorjattu ja toistamiseen ei ehkä enää kannata. Sinällään jarrut on kyllä yksivaihteisessa ja käyrätankoisessa levyjarrullisessa pienoinen potentiaalinen ongelma. Jos Hylexien pitkät kahvat ei tunnu luontevilta, ei muuta vaihtoehtoa ole kuin mekaaniset.
https://road.cc/content/tech-news/27...ravel-frameset
E: alumiinikaulaputki mainittu. Tolla hinnalla olis kyllä odottanut kokokuitukeulaa. Alumiinisesta miinus.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Kirjanmerkit