"The fork is made from high-modulus carbon-fibre with an alloy steerer"
Ei ollenkaan huono asia. Oletin, että olisi ollut kokokuituinen.
"The fork is made from high-modulus carbon-fibre with an alloy steerer"
Ei ollenkaan huono asia. Oletin, että olisi ollut kokokuituinen.
Nyt en ymmärrä, miten tähän vaikuttaa itse materiaali tai miten sinne stemmin ja kaulaputken väliin on mahdollista saada niin paljoa kuraa. Onko paljas kuitu lopulta niin paljoa liukkaampaa kuin alumiini, että ongelma on vain siitä lähtösin? Ensimmäisenä syyttäisin huonoa tai vajaavaisesti kiristettyä stemmiä taikka stemmin pultit ovat hieman löystyneet ryskyyttämisessä. Jokatapauksessa ensimmäistä kertaa itse kuulen moisesta ongelmasta täyskuituisen keulan kanssa.
Luulisi aikaisemman keskustelun perusteella Stormchaserin suurimman ongelman olevan epäsielukas ja käyttökelvoton alumiini. Tästä vielä tonni halppis keulalla.![]()
^ Hesalan nykyisellä suolankäytöllä (jos jotain talvia vielä tulee) alumiini alkaa olla ihan hyvä vaihtoehto rospuuttogrinderiin ja kovin moneen Salsaa edullisempaan, kunnollisella sinkulaoptiolla varustettuun alumiinirunkoon en mä ainakaan ole törmännyt, saatikka kuituiseen tai muusta ei ruostuvasta materiaalista valmistettuun. Crocketissa optio oli, nykyään ei.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Alakautta, renkaan heittämänä alalaakerin ja kaulaputken väliin, ei sattunut olemaan lokaria. Kahdessa alumiinirunkoisessa kuitukeulaisessa pyörässä olen havainnut hidasta liukumista.
Mitä tulee Salsan ratkaisuun, niin kokokuituiset keulat ovat melko laila vakiot huomattavasti halvemmissakin paketeissa. Ehkä Salsalla on syynsä alumiiniseen kaulaputkeen.
Mulle ei nyt aukea miten stemmi luistaa jos keulan alimmaisen laakerin ympäristössä on kuraa?
10 vuotta ilman lokareita kaikessa kelissä, ratkaisu on ollut pari-kolme kertaa vuodessa putsata ja rasvata laakerit ilman muuta draamaa. Eipä sinne väliin niin kauheesti mitään kiinteätä ole eksynyt.
^Nokitan: olen ajanut 40 vuotta ympäri vuoden ja havainnut kuran tekniikkaa vahingoittavaksi.
Nokitatko vielä kertomalla tarkemmin miten ihmeessä alalaakerin kautta kura nousee laakerien läpi aina stemmin kiinnitysalueelle ja toimii siellä voiteluaineena. Kuralla kapillaarisia ominaisuuksia kiivettä kuitua pitkin?
Edelleen epäilen vain huonosti suunniteltua stemmiä tai pulttien kireyttä. Tai kuski raskaampaa tekoa ja painoa yksinkertaisesti enemmän ohjaamolla ja kovaa ryskyttäessä stemmi vääntyy vaihdekahvojen tavoin. Tähän ongelmaan alumiini voi olla ratkaisu kiristysmomentin vuoksi.
Enemmän tälläisen kuidun liukumisongelmia pitäisi näkyä satulatolpissa, jotka ovat enemmän kuran armoilla ja suuremmassa rasituksessa.
Canyonin Grail bongattu Rob Lowen alla TV1:sen Wild Bill - katukyttä korvessa -sarjassa.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
^Tuo kuituputken liukumisjuttu nyt on ihan höpöhöpöä. Oliks tuo nyt sit 1200 puntaa runkosetti, eli aika lähelle 1500 egee pelkkä runkosetti Suomessa?
No nokitetaan sitten. Mistä ihmeestä olette kehitelleet näitä juttujanne alalaakerin kautta stemmiin nousevasta kurasta?
Olen maininnut stemmin liukuneen kuituista putkea. Alalaakerissa oleva kura ja hiekka on päässyt syntyneen liikkeen kautta vahingoittamaan kuituisen haarukan alaosaa.
Tuo on muuten varmastikkin totta. Sekin on totta, että kuitukeulassa stemmi liukuu herkemmin. Ja kun stemmi liukuu, alalaakerin väliin tulee välystä ja kura pääsee hieromaan väärään väliin. Kiitokset muistutuksesta. Pitääkin puhdistella kaulaputki alhaalta ja vaihtaa käpy vieläkin parempaan. Ninerissa paikallaan oleva on aika lyhyt ja puremapinta on onnettoman sileällä hammastuksella.
Käyttäkää kuituosiin asennukseen tarkoitettua tahnaa, jos meinaa liukua.
Tipuin jo kärryiltä. Vissiin puhuttu kahdesta eri asiasta samaan aikaan päällekkäin niin annetaan olla.Ei ole kyllä omakohtaista kokemusta stemmin nousemisesta ja välyksen kasvamisesta alalaakerissa.
Kuituputki haarukassa, samoin kuitusatulaputki, ovat joustavia ja stemmi tai satulaklamppi pitää kiristää hetken kuluttua uudelleen muutoin osat rupeavat liukumaan, tahna vähentää liukumaa.
Metalliputkissa ei ole samaa elastisuutta mutta voivat muutoin olla rasvan ja sileyden vuoksi herkästi liukuvia.
Minulla tosiaan on monestakin pyörästä. Varsinkin gravellissa tuo on aika normaalia. Vaatii hyvän kävyn ja sen kiristämisen mahdollisimman tiukkaan, enennkuin stemmi kiritään päälle kiinni. En ole vaan ajatellut, että tämä voisi aiheuttaisi myös kulumista kaulaputkessa.
Varmaan sekä että. Vääntyminen on kai venymistä. Kasaan painumisen huomaa esimerkiksi siitä, että päällä oleva stemmi kiristyy, kun käpyä kiristää tiukalle.
Tuon vuoksi kuituisessa kaulaputkessa on vähän pakko olla riittävän pitkä käpy ja vielä oikealla kohdalla.
Vääntyminen on tietystikkin tosi pientä, mutta useampi valmistajahan antaa esimerkisi spacereille max korkeuden.
Dylan Johnson esittelee kisapyöränsä:
The older I get the faster I was
^Ei kai kukaan lyö kuituputkeen käpyä? Eieieiei!
^Varmaan tarkoitetaan sitä compression plugia.
Mulla on kotona semmosia metrin mittasia hiilikuituputkia, jotka on firman hylkytavaraa. Sen kun saat joustamaan tai venymään tai kutistumaan... Kova jätkä olet![]()
Meillä on duunissa sellaisia duplex holkkeja, eli rosteria. 50-300mm halkaisijaltaan. Kartioholkkeja, joilla kiristetään esimerkiksi hihnapyörä akselille ilman kiilaa, eli raudan on tarkoitus venyä, jotta saadaan tiukka puristusliitos.
Se expanderi on kartiolla. Kuituputki ihan takuulla laajenee, kun tuon kiristää (liian) tiukalle.
En tajunnut tästä keula-/kaulaputkidebatista mitään. Ehkä aika mennä unten maille
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
Tälle foorumille on selvästikin kokoontunut se porukka, joilla on ollut lapsena ainoa leikkikalu ratakiskon pätkä tai rautakanki ja nekin on saatu mutkalle.
Jep, kuidunhan on tarkoituskin joustaa. Aika koville joutuu putken pää, kun 130mm stemmin ja pitkien kahvojen kautta kropan paino siihen välittyy kunnon patikossa.
Eilen laskettiin jäiseksi jäätynyttä hiekkaa meikossa kohtuu vauhdilla. Kauheaa ryskytystä. Kaverilta antautui stemmin ja tangon kiinnitys. Fizikin stemmissä niin ohkainen etupanta, ettei se vaan pidä stongaa kiinni, vaikka kiristää miten tiukkaan.
Joo yrittäkääpä expanderi kiristettynä irrottaa kuitukaulaista keulaa. Eipä tulekaan ohjainlaakerista läpi, eikä expanderin tarvitse edes olla liian kireällä. Sen takia expanderi pitäisi aina sijoittaa niin, että se jää stemmin kohdalle kaulaputkeen. Jos ekspanderi on tuupattu niin alas, että se ei tue stemmin kohtaa, en pitäisi mahdottomana, että stemmi löystyy "itsekseen". User error.
Toinen mahdollisesti joissain tapauksissa teräs- tai alumiinirunko/kuitukaulaputki -yhdistelmissä löystymistä aiheuttava tekijä voi olla myös erot lämpölaajentumisessa. Hiilikuitukomposiittien lämpölaajeneminen on negatiivista, metallien positiivista. Mitä pitempi emäputki ja kaulaputki, sitä potentiaalisempi mahdollisuus.
Tuon takia mä lopetin kuitutankojen käyttämisen gravel- ja cx-käytössä.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Kirjanmerkit