Lainaus Alkujaan tämän lähetti bici74 Katso viesti
Luoteeseen? Hmm...
Touché

Lainaus Alkujaan tämän lähetti marmar Katso viesti
Kaikenlaisia käppyröitä voi piirrellä, mutta jos ei kerro taustoja, niin niillä on hyvin vähän painoarvoa.

Oletan, että tuossa on suomesta lähtevät lennot ja saapuvat lennot, ei suomalaisten tekemät. Voin olla väärässäkin, mutta en ala kaivelemaan, kun asia ei isommin kiinnosta. Edellisestä omasta vapaa-ajan lennosta taitaa olla jo yli 30 vuotta. Töissä tulee silloin tällöin lennettyä, mutta en ala työpaikkaa sen takia vaihtamaan.

Suomea rasittaa myös pitkän matkan kauttakulku liikenne, jonka matkustajat ei ole suomalaisia. Venäjä voisi pistää kauttakulkumaksut niin suuriksi, että lento venäjän yli ei kannata, niin saadaan Finnair vaikeuksiin ja muutkin vuorot niin vähiin, että suomalaistenkin lentely vähenee
Juurikin näin. Mukana on lennot, joiden lähtö- ja paluupiste on kyseinen maa. Kauttakulkulentoja ei lasketa. Mutta kaava on sama kaikkien muidenkin maiden kohdalla ja Euroopassa on paljon vilkkampiakin koneenvaihtokenttiä kuin Helsinki, joten vaikka laskutapa olisi se, että poistetataan laskuista Suomesta lähtevissä koneissa istuvat ulkomaalaiset ja kaikkien muiden maiden kohdalla samoin, en uskoisi tilanteen muuttuvan ainakaan isosti. Singaporen suhteen tilanne voi ehkä olla toinen, koska se taitaa olla yksi Kauko-Idän lentoliikenteen solmukohdista.

Lentäminen on keinotekoisen halpaa johtuen siitä, että lentoliikennettä subventoidaan. Kuluttajat ei maksa arvonlisäveroa lentolipuista eikä Finnair polttoaineveroa lentobensiinistä. Jos lentämistä verotettaisiin autoilun tavoin, lentomatkustamisen suosio voisi olla "hieman" toinen.

Suomalaisten lentämisen päästöt ylittävät jo suomalaisten autoilun aiheuttamat päästöt. Edes lentoveroa ei ole saatu aikaiseksi siitä huolimatta, vaikka sillä muutamien eurojen hinnanlisäyksellä tuskin kovin suurta vaikutusta lentomääriin edes olisi, mutta voisi vastaavat miljoonat vähentää sitten jostain muusta - tai valtion lainanotosta.