HephaElectrobikeFillariGiant
Sivu 385 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 285 335 375 383 384 385 386 387 395 435 485 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 11.521 - 11.550 / 15287

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

  1. #11521
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Etelä-Ranska ja Espoo
    Viestit
    808
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    PS Aktiivipyöräilijöillä ilman lihavointia on luullakseni monenlaisia mielipiteitä kevyen liikenteen väylistä yleensä tai hänen kannaltaan.
    Sen olen ymmärtänyt ja usein myös ällistynyt näistä mielipiteistä. Korostin tuota aktiivipyöräilijä sanaa juurikin yhden tälläisen ällistyttävän mielipiteesi johdosta:

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    kuvittelin meidän kaikkien omasta kokemuksesta tietävän: ajoradalla on *miljoona kertaa* turvallisempaa ajaa sitä aktiivipyöräilijän normaaliajoa kuin kelvillä!
    Koska en itse koe ajoradalla ajoa kategorisesti miljoona kertaa turvallisemmaksi (verrattuna kelvillä ajoon), niin en ole aktiivipyöräilijä ja normaaliajoni selvästi eroaa tämän aktiivipyöräilijän normaaliajosta. Mielipiteenikin ovat siten erilaisia.

    Vaikuttaisi hieman siltä, että aktiivipyöräilijä ei ehkä ole sisäistänyt, että monesti muiden kuin aktiivipyöräilijöiden liikennesuoritukset eivät ole täydellisiä. Niinpä näitä vajavaiset kyvykkyydet omaavia ihmisiä ajoneuvoineen, kakaroineen ja jopa koirineen on tapana vähän varoa ja yrittää ymmärtää, että liikenneväylät eivät ole ainoastaan aktiivipyöräilijää varten rakennettuja. Ja että liikenteessä on yleisesti ottaen koko väestön kirjo, hyviä ja pahoja, täysjärkisiä ja hulluja, köyhiä ja rikkaita, koulutettuja ja kouluttamattomia, terveitä ja sairaita, kirjoitustaitoisia ja -taidottomia ja ne kaikki käyttäytyvät väärin ja huonosti liikenteessä.

    No, onneksi tämän ketjun ansiosta tiedämme nyt senkin, että Espoon, entisen Haapaojan, alueelle mentäessä liikenteessä on tilastollisesti keskivertoa useammin koulutetumpia, varakkaampia, perheellisiä, työssä käyviä, vieraskielisiä ja terveempiä kusipäitä.

  2. #11522
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    Ihan hyvä määritelmä sekin - ja varmaankin sen taustalla on pitkälle se missa yhteydessä sen on oppinut ja miten itse ruvennut käyttämään. Ja jos pitää itseään aktiivipyöräilijänä ja ajaa sateessa tai päinvastoin jos ei pidä eikä aja, niin noinhan se voi mennä.

    Sanojen ongelma vaan on se että aina niillä ei ole yhteisesti sovittuja tai kaikkien tuntemia määritelmiä. Ja jos esimerkiksi Pexi ei ole koskaan lukenut suomalaisia alan lehtiä ja törmännyt aktiivi-sanoihin lukemattomia kertoja niin jutuissa kuin mainosteksteissäkin, niin onhan se tavallaan ymmärrettävää että hän tulkitsi sen mulle oudosta vinkkelistä.

    Sen takia pitäisikin lukiessaan osata olla johonkin sanaan ja siihen merkitykseen minkä sille itse on antanut tai minkä sillä luulee olevan. Muuten voi käydä niin että ikään kuin hirttäytyy ihan turhan takia

  3. #11523
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pexi Katso viesti
    Koska en itse koe ajoradalla ajoa kategorisesti miljoona kertaa turvallisemmaksi (verrattuna kelvillä ajoon), niin en ole aktiivipyöräilijä ja normaaliajoni selvästi eroaa tämän aktiivipyöräilijän normaaliajosta. Mielipiteenikin ovat siten erilaisia.
    Miljoonan tilalle voit vaihtaa jonkun miellyttävästi pienemmän luvun. Mutta en voi sille mitään että minusta tuntuu että olet onnistunut unohtamaan ettei Espoossakaan kelvillä ajaminen onnistu ilman että joutuu autojen kanssa tekemisiin muutenkin kuin liikennevaloissa tai ali- ja ylikuluissa. T-risteykset, kiertoliittymät ja kaiken maailman paikat joissa autoilijat siirtyvät ajoradalta tai ajoradalle kelvin poikki kuuluvat minun katsannossani kelveihin.

    Ja aivan puhtaasti omakohtaisesta kokemuksesta uskon tietäväni että 99,5% vaaratilanteista sattuu juuri sellaisissa paikoissa - jotka sujuvat mainitut miljoona kertaa turvallisemmin kun ajaa ajoradalla. Tämän subjektiivisen kokemuksen jakaa usea tuntemani pyöräilijä, millä ei tietysti ole sen kummempaa todistusvoimaa. Kyllähän ajoradallekin tullaan oikealta kolmion takaa tai käännytään vasemmalle, mutta fiilispohjalta arvioiden huomattavasti harvemmin - ja lisäksi jo parempi näkyvyys pienentää onnettomuusriskiä.

    (Onnettomuustilastoista ei lopullista totuutta kannattane etsiä, löytyvät luvut pitäisi suhteuttaa pyörälijöiden määrään, ajokilometreihin, liikennetiheyteen, riskipaikkojen lukumäärään ja ties mihin.)


    Vaikuttaisi hieman siltä, että aktiivipyöräilijä ei ehkä ole sisäistänyt, että monesti muiden kuin aktiivipyöräilijöiden liikennesuoritukset eivät ole täydellisiä. /.../
    Tässä mennään taas jo niin syvälle asenteelliseen paskan esittämiseen ja kanssakeskustelijan ja -pyöräilijän täysin perusteettomaan leimaamiseen että joudun toteamaan että aikaisempi päätökseni jättää vastaamatta oli täysin oikea.


    PS Ihan vain sivuheittona: joskus satuin lukemaan keskustelua siitä miten autoilijoiden asenne pyöräilijöitä kohtaan ja se miten se näkyy toteutuneena käytöksenä tiellä Espanjassa ja Italiassa. Sekä Italiassa asunut ja pyöräillyt espanjalainen että Espanjaan muuttanut italialainen olivat vahvasti sitä mieltä että Italiassa asiat ovat tässä suhteessa huonommin. (Muunlaisiakin mielipiteitä esitetiin, mutta yleensä vain jommassa kummassa maassa pitempään oleskelleilta ja pyöräilleiltä.)

    Kuitenkin jostain täältä kaukaa Pohjolasta katsoen maat ovat "ihan samanlaisia". Kulttuurissa, elin- tai koulututasossa, uskonnossa, sun muussa - puhumattakaan maantiepyöräilyn historiasta ja suosiosta - ei pitäisi olla suurempaa eroa. Ja ovathan ihmiset samanlaisia joka paikassa - vaikkeivat ehkä aivan yhtä samanlaisia kuin Suomessa, Etelä-Suomessa tai pääkaupunkiseudulla - joten ei liene syytä kuvitella että jotkin paikalliset tekijät voisivat vaikuttaa niin paljon että tämä fundamentaalinen samanlaisuus ei enää riittäisi vaan todellisia eroja liikenteessä olisi havaittavissa.

  4. #11524
    Liittynyt
    03/2011
    Viestit
    214
    Kevennän tähän väliin hieman: hanhet prkl! Hanhipaistin hankinta olisi stadissa helpompaa kuin milloinkaan missään. Ne hönöt ei väistä edes räpylän mittaa, vaikka ajaisi suoraan kohti.

  5. #11525
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    4.139
    En juuri ajele Espoossa, mutta täällä Keski-Uudellamaalla (esim. Kerava, Tuusula, Järvenpää, Sipoo) kevyen liikenteen väylillä ajamista hankaloittaa turhan usein niiden onneton kunto. Kun maantiepyörällä ajaa kevliä, jonka päällyste on murtunut poikittaissuunnassa kolmen metrin välein, alkaa parin kilometrin jälkeen hyvähermoistakin riipiä. Dä-däng, dä-däng, dä-däng, dä-däng, dä-däng, dä-däng, dä-däng, dä-däng... jne loputtomiin. Tällaisia pyöräteitä on etenkin maaseutubaanojen laidoilla, ei niinkään taajamissa. Eikä niitä päällystetä koskaan uudelleen.

    En yhtään ihmettele, miksi jotkut siirtyvät pyöräilemään ajoradan laitaa. Sen sijaan autoilijat, jotka eivät koskaan pyöräile, ihmettelevät miksei kalliilla rahalla vuonna 1968 tehty pyörätie kelpaa.

  6. #11526
    Liittynyt
    03/2011
    Viestit
    214
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Markku Liitiä Katso viesti
    En juuri ajele Espoossa, mutta täällä Keski-Uudellamaalla (esim. Kerava, Tuusula, Järvenpää, Sipoo) kevyen liikenteen väylillä ajamista hankaloittaa turhan usein niiden onneton kunto. Kun maantiepyörällä ajaa kevliä, jonka päällyste on murtunut poikittaissuunnassa kolmen metrin välein, alkaa parin kilometrin jälkeen hyvähermoistakin riipiä. Dä-däng, dä-däng, dä-däng, dä-däng, dä-däng, dä-däng, dä-däng, dä-däng... jne loputtomiin. Tällaisia pyöräteitä on etenkin maaseutubaanojen laidoilla, ei niinkään taajamissa. Eikä niitä päällystetä koskaan uudelleen.

    En yhtään ihmettele, miksi jotkut siirtyvät pyöräilemään ajoradan laitaa. Sen sijaan autoilijat, jotka eivät koskaan pyöräile, ihmettelevät miksei kalliilla rahalla vuonna 1968 tehty pyörätie kelpaa.
    En tiedä onvatko Lahdenväylä Helsinki-Kerava välillä ja Uusi Porvoontie Helsinki-Sipoo suunnalla tarkoittamiasi "maaseutubaanoja", mutta ainakin niillä kuvaamasi ongelma on sietämätön. Pyöräilyn edistämisestä puhutaan ns. juhlapuheissa kyllä, mutta edistämiseen tarvittavia toimenpitetiä, kuten väylien kunnostaminen edes vieressä kulkevaa tieosuutta vastaavaksi, ei tehdä lainkaan.

  7. #11527
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    Uuden Porvoontien kelville on luvassa suurremontti - sitten joskus kun siihen liittyvä vielä suurempi vesihuoltohanke toteutuu. Viime kesänähän hätäisimmät meistä ehtivät jo arvella että kelvin pintaan ilmestyneet merkinnät ja kelvin varrella liikkuneet poraus- ja maaperäntutkimuskoneet olisivat tienneet että jo kuluvana vuonna olisi alkanut tapahtua. Mutta ei kannattane odottaa turhan kärsimättömänä, kyseessä on mittava hanke johon tarvitaan useampien päättävien instanssien löytämä yhteinen sävel ja kai vielä valtion taholta tiettyä rahoitushalukkuuttakin.

    Lahdentien kelvi lienee rakennettu samoihin aikoihin. Joskus olin tietävänäni että ne pomppusaumat ovat tarkoituksella tehdyt ja että niiden ajateltu tarkoitus oli parantaa kelvin roudankestävyyttä. Mutta saatoin olla ihan väärin informoitu. Lahdentien kelvi ei tosin minusta erityisen huono ole, ainoastaan se yksi kuoppien ja pomppujen festivaaliksi muodostunut suora oliko se nyt Laurintien liittymästä pohjoiseen on sellainen jota ei ihan aina viitsisi ajaa.

    Mutta molemmissa maantiepyöräilijää auttaa oikea suhtautuminen: pahimpia paikkoja voi vaikka kutsua "Mini-Roubaix'ksi" ja niitä töks-töks-töks -saumoja ajaessaan voi kuvitella olevansa Belgiassa jossa kuulemma betonilaatoilla pinnoitetuilla teillä saa vastaavanlaisen kokemuksen.

  8. #11528
    Liittynyt
    08/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.348
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Markku Liitiä Katso viesti
    En juuri ajele Espoossa, mutta täällä Keski-Uudellamaalla (esim. Kerava, Tuusula, Järvenpää, Sipoo) kevyen liikenteen väylillä ajamista hankaloittaa turhan usein niiden onneton kunto. Kun maantiepyörällä ajaa kevliä, jonka päällyste on murtunut poikittaissuunnassa kolmen metrin välein, alkaa parin kilometrin jälkeen hyvähermoistakin riipiä. Dä-däng, dä-däng, dä-däng, dä-däng, dä-däng, dä-däng, dä-däng, dä-däng... jne loputtomiin. Tällaisia pyöräteitä on etenkin maaseutubaanojen laidoilla, ei niinkään taajamissa. Eikä niitä päällystetä koskaan uudelleen.

    En yhtään ihmettele, miksi jotkut siirtyvät pyöräilemään ajoradan laitaa. Sen sijaan autoilijat, jotka eivät koskaan pyöräile, ihmettelevät miksei kalliilla rahalla vuonna 1968 tehty pyörätie kelpaa.
    No tämä. Niin totta. Tästä syystä ajattelen, että kun tässä ikää karttuu, niin vanhuus tulee olemaan maastopyöräilyn aikaa. Täpäri alla pystyy jopa kevyen liikenteen väylää ajelemaan.
    Ankka riitelee - Asiat eivät

  9. #11529
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Etelä-Ranska ja Espoo
    Viestit
    808
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Vilhelm V Katso viesti
    Täpäri alla pystyy jopa kevyen liikenteen väylää ajelemaan.
    Tämä rapautuva infra vähän joka puolella planeettaamme taitaa olla yksi syy näiden paksurenkaisten gravelpyörien kasvavaan suosioon.

  10. #11530
    Liittynyt
    04/2019
    Paikkakunta
    Kehä 6
    Viestit
    334
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Markku Liitiä Katso viesti
    En juuri ajele Espoossa, mutta täällä Keski-Uudellamaalla (esim. Kerava, Tuusula, Järvenpää, Sipoo) kevyen liikenteen väylillä ajamista hankaloittaa turhan usein niiden onneton kunto. Kun maantiepyörällä ajaa kevliä, jonka päällyste on murtunut poikittaissuunnassa kolmen metrin välein, alkaa parin kilometrin jälkeen hyvähermoistakin riipiä. Dä-däng, dä-däng, dä-däng, dä-däng, dä-däng, dä-däng, dä-däng, dä-däng... jne loputtomiin. Tällaisia pyöräteitä on etenkin maaseutubaanojen laidoilla, ei niinkään taajamissa. Eikä niitä päällystetä koskaan uudelleen.

    En yhtään ihmettele, miksi jotkut siirtyvät pyöräilemään ajoradan laitaa. Sen sijaan autoilijat, jotka eivät koskaan pyöräile, ihmettelevät miksei kalliilla rahalla vuonna 1968 tehty pyörätie kelpaa.
    Tuo ongelma on ihan jokapaikassa. Ongelman ydin on siinä, että määräykset vaativat sen pakollisen kevlin siihen uuden tien viereen ja siihen valitaan se urakoitsija joka sen halvimmalla tekee.

    Sitten oikaistaan pohjien teossa ja kukaan ei tarkista asiaa jälkeenpäin kun ensimmäisten routien jälkeen se muuttuu perunapelloksi. Vaatimukset pitäisi pohjille olla samat mitä autoteille. Jos ei onnistu niin tilaaja laittaa tekemään uusiksi.

  11. #11531
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Etelä-Ranska ja Espoo
    Viestit
    808
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    Sen takia pitäisikin lukiessaan osata olla johonkin sanaan ja siihen merkitykseen minkä sille itse on antanut tai minkä sillä luulee olevan. Muuten voi käydä niin että ikään kuin hirttäytyy ihan turhan takia
    Mitä? Neuvosi ei ole ymmärrettävää suomea, haluatko ostaa pääverbin tai jotain?

  12. #11532
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    Työnnä vaikka "takertumatta" (jonka sormeni joko unohtivat naputella tai jonka jossain aktiivipyöräilijän mielenhäiriöksi luokiteltavassa epähuomiossa pyyhkäisin pois) jonnekin. Sopivaan kohtaan. Sellaiseen johon laittamalla saat tulokseksi ymmärrettävää suomea.

    PS Tulin heikkona mutta nopeasti ohimenevänä hetkenä miettineeksi mistä tämä alkoi. Tulin siihen tulokseen - enkä enää päässyt sieltä pois - että lopetit lukemisen (sellaisena kuin minä olen yrittänyt oppia) noin viiden sanan jälkeen. Eli siinä vaiheessa kun olit lukenut "Espoossa joutuu ajamaan kelveillä" (tai miten minä satuin sen kirjoittamaan), sinulla ikään kuin syttyi valo, jokin sanoi "Ahaa"! ja sen jälkeen tiesitkin jo kaiken tarpeellisen.

    Siitä eteenpäin ja jatkossa poimit lukemastasi vain sen minkä jotenkin muotopuoleksi vääntämällä onnistuit tulkitsemaan tähän valmiiseen, jo olemassa olleeseen kuvaan sopivaksi. Ja tietenkin ohitit kaiken muun eli sen mikä ei mitenkään siihen sopinut etkä saanut mitenkään sopimaan.

    Voi tietenkin olla että olen ihan väärässä. Mutta jokin selitys olisi kiva tällekin episodille löytyä. En minä oikein usko että sinä viran puolestakaan espoolaista kevyen liikenteen verkoston suunnittelua puolustit kaikelta mahdolliselta ja kuviteltavissa olevaltakin kritiikiltä. Ja vielä vähemmän uskon johonkin ikävään kokemukseen ajoradalla ajosta tai niistä itseään virheettömäksi kuvittelevista lihavoiduista aktiivipyöräilijöistä.

    Mutta nyt minä sanon hei!

  13. #11533
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    Työnnä vaikka "takertumatta" (jonka sormeni joko unohtivat naputella tai jonka jossain aktiivipyöräilijän mielenhäiriöksi luokiteltavassa epähuomiossa pyyhkäisin pois) jonnekin. Sopivaan kohtaan. Sellaiseen johon laittamalla saat tulokseksi ymmärrettävää suomea.

    PS Tulin heikkona mutta nopeasti ohimenevänä hetkenä miettineeksi mistä tämä alkoi. Tulin siihen tulokseen - enkä enää päässyt sieltä pois - että lopetit lukemisen (sellaisena kuin minä olen yrittänyt oppia) noin viiden sanan jälkeen. Eli siinä vaiheessa kun olit lukenut "Espoossa joutuu ajamaan kelveillä" (tai miten minä satuin sen kirjoittamaan), sinulla ikään kuin syttyi valo, jokin sanoi "Ahaa"! ja sen jälkeen tiesitkin jo kaiken tarpeellisen.

    Siitä eteenpäin ja jatkossa poimit lukemastasi vain sen minkä jotenkin muotopuoleksi vääntämällä onnistuit tulkitsemaan tähän valmiiseen, jo olemassa olleeseen kuvaan sopivaksi. Ja tietenkin ohitit kaiken muun eli sen mikä ei mitenkään siihen sopinut etkä saanut mitenkään sopimaan.

    Voi tietenkin olla että olen ihan väärässä. Mutta jokin selitys olisi kiva tällekin episodille löytyä. En minä oikein usko että sinä viran puolestakaan espoolaista kevyen liikenteen verkoston suunnittelua puolustit kaikelta mahdolliselta ja kuviteltavissa olevaltakin kritiikiltä. Ja vielä vähemmän uskon johonkin ikävään kokemukseen ajoradalla ajosta tai niistä itseään virheettömäksi kuvittelevista lihavoiduista aktiivipyöräilijöistä.

    Mutta nyt minä sanon hei!
    Melkoista tajunnanvirtaa... respect!
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  14. #11534
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Etelä-Ranska ja Espoo
    Viestit
    808
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    PS Tulin heikkona mutta nopeasti ohimenevänä hetkenä miettineeksi mistä tämä alkoi.
    Tämä kaikki alkoi tästä kirjoituksestasi:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz
    Kävin viikolla Espoossa jossa pakosta joutuu ajamaan tavallista enemmän kevyen liikenteen väylillä. Valottomien ja väärällä puolella vastaan ajavien pyöräilijöiden määrä oli huomattavan paljon suurempi kuin mihin (etupäässä Itä- ja Koillis-, se myönnettäköön) Helsingissä on tottunut.

    Samoin niiden autoilijoiden määrä jotka olivat niin sanotusti tappaneet minut oli vähintään tuplasti suurempi kuin missään vastaavan autoliikennetiheyden omaavassa paikassa. Ja se erikoisuus oli vielä että vain Espoossa ovat nuoret naiset olleet aivan tasaväkisesti edustettuina näiden joukossa (mikä tietysti voi johtua pelkästään siitäkin että nekin nuoret naiset jotka muualla liikkuvat joukkokuljetuvälineillä istuvat Espoossa yksityisauton ratin takana).
    Epäilin näiden havaintojesi johtuneen vain ennakkoasenteistasi. Sen jälkeen kuultiin absoluuttisen totuuden teoreemasi, jonka mukaan aktiivipyöräilijälle ajoradalla ajaminen on miljoona kertaa turvallisempaa kuin kelvillä, mikä mielestäni on virheellinen väite.

    Muuta mainitsemisen arvoista ei oikeastaan ole tapahtunut, paitsi nyt ehkä se, että ilmoitit minun esittävän asenteellisesti paskaa ja tietysti tämä kumma harha, jossa luulet minun puolustaneen Espoon liikennesuunnittelua:

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    En minä oikein usko että sinä viran puolestakaan espoolaista kevyen liikenteen verkoston suunnittelua puolustit kaikelta mahdolliselta ja kuviteltavissa olevaltakin kritiikiltä.

  15. #11535
    Liittynyt
    07/2019
    Viestit
    215
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    Samoin niiden autoilijoiden määrä jotka olivat niin sanotusti tappaneet minut oli vähintään tuplasti suurempi kuin missään vastaavan autoliikennetiheyden omaavassa paikassa. Ja se erikoisuus oli vielä että vain Espoossa ovat nuoret naiset olleet aivan tasaväkisesti edustettuina näiden joukossa (mikä tietysti voi johtua pelkästään siitäkin että nekin nuoret naiset jotka muualla liikkuvat joukkokuljetuvälineillä istuvat Espoossa yksityisauton ratin takana).
    Tuttua. Espoolaisten päät eivät kääntyile ratin takana.

  16. #11536
    Liittynyt
    07/2019
    Viestit
    215
    Tyypillistä Espoota.
    "Espoolaisen pyörätien kesäkunnossapito"
    https://www.youtube.com/watch?v=grldrG1AH60

  17. #11537
    Liittynyt
    07/2019
    Viestit
    215
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Markku Liitiä Katso viesti
    En juuri ajele Espoossa, mutta täällä Keski-Uudellamaalla (esim. Kerava, Tuusula, Järvenpää, Sipoo) kevyen liikenteen väylillä ajamista hankaloittaa turhan usein niiden onneton kunto. Kun maantiepyörällä ajaa kevliä, jonka päällyste on murtunut poikittaissuunnassa kolmen metrin välein, alkaa parin kilometrin jälkeen hyvähermoistakin riipiä. Dä-däng, dä-däng, dä-däng, dä-däng, dä-däng, dä-däng, dä-däng, dä-däng... jne loputtomiin. Tällaisia pyöräteitä on etenkin maaseutubaanojen laidoilla, ei niinkään taajamissa. Eikä niitä päällystetä koskaan uudelleen.

    En yhtään ihmettele, miksi jotkut siirtyvät pyöräilemään ajoradan laitaa. Sen sijaan autoilijat, jotka eivät koskaan pyöräile, ihmettelevät miksei kalliilla rahalla vuonna 1968 tehty pyörätie kelpaa.
    Tuttua tuokin. Tätä pätkää Nurmijärven/Klaken suunnalla ajaessa teki koko ajan mieli vaihtaa ajoradalle. Purin hammasta, koska halusin kuvata videon. Huomaa vieressä kulkevan ajoradan asfaltin tasaisuus.

    https://www.youtube.com/watch?v=iYkllbdgGUI


  18. #11538
    tempokisu Guest
    mä olen jäsen "Pexi":n kannalla, sori nyt vaan jäsen "Firlefanz"

  19. #11539
    tempokisu Guest
    ## perhanan esikoululaisryhmän ohjaajat. Lapset ja ohjaajat käveli vastaan koko kelvin leveydeltä, mä yritin että haloo! mutta ei, ja yksi mustatakkinen nuorimies ( ohjaaja siis) huitas kädellään mut ojaan. En kaatunu, onneksi kun oli ruokatavarat repussa. käännyin takas ja menin sanoon, pskanmarjat kuulemma mun ongelmani naispuolisen ohjaajan mielestä. Tuli pari kirosanaa lausuttua.
    Kokonaisuudessaan siis mainiota esimerkkiä esikoululaisille.

  20. #11540
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Sut pitäs oikeesti saada johonkin hoitoon, mieluummin suljettuun laitokseen.

  21. #11541
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tempokisu Katso viesti
    mä olen jäsen "Pexi":n kannalla, sori nyt vaan jäsen "Firlefanz"
    Eihän se ole mikään sorin paikka, toisin sanoen ei siinä ole mitään anteeksipyytelemistä, pahoittelemista tai muuta, että on jossain asiassa eri kannalla kuin joku toinen!

    Vai ajattelitko että minä pahoitan mieleni, petyn, harmistun, loukkaannun tai suutun jos joku on jostain asiasta eri mieltä kuin minä ja tunsit sen vuoksi tarvetta tai arvelit olevan paikallaan että lisäät perään olevasi sori? No, se ei ehkä kuitenkaan olisi ollut ihan välttämätöntä...


    Tosin hieman epäselväksi jää *missä asiassa tarkalleen* tai missä kaikissa asioissa jotka minun ja Pexin (toistemme ohi) käymässä keskustelussa tulivat esille (jomman kumman toimesta) olet Pexin etkä minun kannalla. Eipä sillä tietenkään erityisempää väliä, sillä asiathan voivat usein olla niin kuin ovat riippumatta siitä mille - tai kenen kannalle - joku Fillarifoorumilla asettuu.


    Otsikon mukaisesti:

    Eilisellä lyhyellä asiointipyöräilyllä oli taas se tyypillinen tilanne: kelvi ylittää ajoradan ja pyöräilijä on kuin onkin väistämisvelvollinen aivan sen pääsäännön mukaisesti. Kuitenkin käy niin että vain osa (A) autoilijoista ajaa tämän mukaisesti (ja sivumennen sanoen normaalityyliin 5-10 km/h päälle sen 40-merkin osoittaman rajoituksen), osa (B) antaa tietä jopa pysähtyen ikään kuin olisi väistämisvelvollinen ja osa (C) hidastaa selvästi (eli ikään kuin aikoisi antaa tietä *tai* ikään kuin niin olisi tehtävä sen vuoksi että ne pyöräilijät eivät tunne liikennesääntöjä tai eivät piittaa niistä).

    Ryhmä A ei tuota ongelmia eikä avautumisen tarvetta.

    Ryhmä B ei tuota ongelmia - kunhan autoilija hidastaa tarpeeksi ajoissa eikä vasta aivan viime tinkaan ja niin että auto oikein heilahtaen pysähtyy. Koska olen mulkvist en osaa tuntea riittävän suurta kiitollisuutta enkä ottaa vastaan kohteliaisuutta vaan lähinnä tunnen kiusaantuneisuutta ja jälkimmäisissä tapauksissa lisäksi harmittelen sitä että liikenteessä eteneminen sujui vähemmän sujuvasti kuin se olisi voinut tai sen itse asiassa olisi tullut sujua.

    (Huom! Ryhmä B:n autoilijoiden käytökseen ei juurikaan vaikuta miten pyöräilijä lähestyy tai on lähestynyt. Olen jopa seisahtanut viherkaistan erottaman tien suuntaisen kelvin puolelle ja asettanut jalan maahan, mutta niin vain autoilija on odottanut kunnes ajan ensin.)

    Ryhmä C:n kanssa voi sitten olla kummin vain: joskus on "pakko" mennä ensin koska muuten kaikki seisoisivat vieläkin, joskus riittää kun heilauttaa kättään merkiksi että mene nyt tai kiittää käsimerkillä ja menee itse - mutta joskus se pieni hetki joka menee siihen kun haluaaa varmistua että autoilija todella aikoo antaa tietä saakin tämän päättämään että hän kuuluukin ryhmä A:han tai että hän voikin ajaa ensin koska pyöräilijä näyttää sittenkin noudattavan väistämisvelvollisuuttaan. Silloin ei käy hyvin jos itse on juuri samaan aikaan tullut siihen tulokseen että kai minun sitten pitää mennä ensin...

  22. #11542
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Iglumies Katso viesti
    Sut pitäs oikeesti saada johonkin hoitoon, mieluummin suljettuun laitokseen.
    Pitäisiköhän minun nyt kysyä sinulta että tarkoitatko samaa laitosta johon sinulla on jo lähete jota et kuitenkaan valitettavasti ole noudattanut? Vai pitäisikö minun klikata sitä kolmion sisällä olevaa huutomerkkiä? Vai suhtautua hyväksyvästi naureskellen koska huomautuksesi kohteena on palstapersoona jota erinäisistä syistä on lupa kohdella toisin kuin muita (yleensä ja foorumi- ja ajokavereita erityisesti)?


    Mutta, joo: täälläpäin päiväkotiryhmät liikkuvat huomiota herättävän siististi ja jopa kurinalaisesti parijonossa: kaikilla lapsilla on yllään hienot värikkäät - ja eri ryhmillä tietenkin eriväriset - liivit, kaikki pitävät toisella kädellään kiinni köydestä joka kulkee jonojen välissä. Parijonoa vetävä lastenhoitaja kulkee sopivasti laidassa eikä keskellä ja perässä kulkeva huolehtii että parijono ei kiemurtele eikä kukaan lähde seikkailemaan. Ohittajilla tai vastaantulijoilla ei ole aihetta muuhun kuin iloiseen ilmeeseen.

    tempokisu ei kuvannut miten hän ajoi tilanteeseen ennen kuin häntä työnnettiin - eli häneen käytiin käsiksi, mikäli työntäminen tai tarttuminen ei ollut ehdottoman välttämätöntä turvallisuuden vuoksi (ja siitähän meillä lienee parhaassakin tapauksessa vain sana vastaan sana eli kaksi toisistaan täysin poikkeavaa näkemystä). Mutta en menisi etukäteen olettamaan tai väittämään että hän ajoi liian kovaa tai päin lapsia. Hän saattoi hyvinkin olla hidastanut riittävästi tai jopa pysähtynyt niin laitaan kuin kykeni.

    Oli miten oli, lastenhoitajien olisi mielestäni tullut kyetä (a) kuljettamaan lapsiryhmänsä paremmin *ja* turvallisemmin sekä (b) ottamaan vastaan kritiiikkiä tavasta jolla he sen tekivät ja erityisesti siitä että sen sijaan että olisivat edes pyrkineet väistämään ja antamaan tilaa he valitsivat toisin.

    Ei tietenkään ole mistään kotoisin provosoitua ja käyttäytä aggressiiivisesti, mutta jos kaikki jotka ovat väärässä paikassa ja sopimattomassa tilanteessa kirosanoja suustaan livauttaneet pitäisi toimittaa psykiatriseen hoitoon, suomalaisen arjen pyörittäminen jäisi kovin harvojen vastuulle.

  23. #11543
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti oppes Katso viesti
    Melkoista tajunnanvirtaa... respect!
    Tajunnanvirrassa voi silti olla enemmän ja selvemmin esitettyä asiaa kuin one-linerissa

    Ja siitä tajunnanvirrasta voi saada paremmin tolkkua jos on seurannut ko. keskustelua tai lukee - jos se kiinnostaa - sen sellaisenaan, kokonaisuudessaan ja muusta foorumipörinästä erillään. Ja kernaasti asiapuoleen eikä kirjoittajiin keskittyen

  24. #11544
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pexi Katso viesti
    Epäilin näiden havaintojesi johtuneen vain ennakkoasenteistasi. Sen jälkeen kuultiin absoluuttisen totuuden teoreemasi, jonka mukaan aktiivipyöräilijälle ajoradalla ajaminen on miljoona kertaa turvallisempaa kuin kelvillä, mikä mielestäni on virheellinen väite.
    Se mun absoluuttisen totuuden teoreema oli:

    Huono asiahan se on syystä jonka kuvittelin meidän kaikkien omasta kokemuksesta tietävän: ajoradalla on *miljoona kertaa* turvallisempaa ajaa sitä aktiivipyöräilijän normaaliajoa kuin kelvillä! Ajoradalla autoilijat sentään noudattavat liikennesääntöjä ja tuntevat väistämisvelvollisuutensa ja joka tapauksessa *näkevät* ajoradalla polkevan kiusankappaleen...
    Sen jälkeen seurasi vain perseestä revittyä tyypittelyä "aktiivipyöräilijöistä" ja perusteettomia väitteitä ja vihjailuja siitä miten minä yhtenä sellaisena ajan, miten suhtaudun muihin liikkujiin ja mitä vaadin jne. Eli pelkkää väitettä siitä että olen sitä mieltä mitä olen, olen kokenut asiat niin kuin olen kokenut ja tehnyt niitä huomioita joita olin tehnyt *vain* koska todellisuudessa olin sellainen "aktiivipyöräilijä" kuin sinä selvästikin olit päättänyt minun olevan

    Ei yleenäkään mikään kovin hedelmällinen lähtökohta hyvälle ja mahdollisesti molemminpuolisesti näkemyksiä avartavalle keskustelulle.

    Muuta mainitsemisen arvoista ei oikeastaan ole tapahtunut, paitsi nyt ehkä se, että ilmoitit minun esittävän asenteellisesti paskaa ja tietysti tämä kumma harha, jossa luulet minun puolustaneen Espoon liikennesuunnittelua:
    Mitään ei tietysti voi tapahtua kun asetelman on lukinnut heti alkuunsa - kuten arvelussani esitin sinun tehneen.

    Mutta miten ihmeessä onnistuit lauseen "En minä oikein usko että sinä viran puolestakaan espoolaista kevyen liikenteen verkoston suunnittelua puolustit kaikelta mahdolliselta ja kuviteltavissa olevaltakin kritiikiltä." oikein lukemaan tai tulkitsemaan noin päin persettä!


    Ei tästä ole enää mitään muuta ulospääsytietä kuin että päästään ajamaan sielumme kyllyydestä ja juuri sellaisia lenkkejä kuin haluamme ja sellaisella pyörällä kuin haluamme. Säällä ei ole väliä,

    Ja saattaa sekin osansa auttaa että sanon että nähdään - jos hengissä ollaan - kun tavataan ensi kesänä!

  25. #11545
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tempokisu Katso viesti
    ## perhanan esikoululaisryhmän ohjaajat. Lapset ja ohjaajat käveli vastaan koko kelvin leveydeltä, mä yritin että haloo! mutta ei, ja yksi mustatakkinen nuorimies ( ohjaaja siis) huitas kädellään mut ojaan. En kaatunu, onneksi kun oli ruokatavarat repussa. käännyin takas ja menin sanoon, pskanmarjat kuulemma mun ongelmani naispuolisen ohjaajan mielestä. Tuli pari kirosanaa lausuttua.
    Kokonaisuudessaan siis mainiota esimerkkiä esikoululaisille.
    Voisi kuvitella että ohjaajilla olisi enemmän pelisilmään tuollaisissa tilanteissa ja ottaisivat muut liikkujat huomioon. Toki TLL lukee että "Tienkäyttäjä ei saa keskeyttää eikä estää saattueen, valvotun lapsiryhmän tai järjestäytyneen kulkueen etenemistä. Tämä ei kuitenkaan koske hälytysääni- ja -valomerkkejä antavan hälytysajoneuvon kuljettajaa." Estämistä normaali väylällä eteneminen ei mielestäni kuitenkaan ole jos kaikilla on se oma tila liikkua.
    I’m on the Koskenkorva diet. So far I have lost 2 days.

  26. #11546
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Etelä-Ranska ja Espoo
    Viestit
    808
    ^^ @Firlefanz, hyvää analyysiä.

    Sovitaan, että olen perseestä revittyjen tyypitysten erityisosaaja, kirjoitetun tekstin ylimmäinen päin persettä tulkitsija ja paskan asenteellisesti esittäjä, niin olemme kummatkin (todennäköisesti kaikki foorumilaiset) tyytyväisiä lopputulokseen eikä sullakaan nouse verenpaine vaarallisiin lukemiin. Perjantai ja aurinko paistaa Espoossa, saatamme siis nähdä vielä tänäänkin pyörätiellä, nöyryytysnappeja Espoossa painelemassa (sehän on täällä suurta kansanhuvia).

  27. #11547
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    Tajunnanvirrassa voi silti olla enemmän ja selvemmin esitettyä asiaa kuin one-linerissa

    Ja siitä tajunnanvirrasta voi saada paremmin tolkkua jos on seurannut ko. keskustelua tai lukee - jos se kiinnostaa - sen sellaisenaan, kokonaisuudessaan ja muusta foorumipörinästä erillään. Ja kernaasti asiapuoleen eikä kirjoittajiin keskittyen
    Ja viittauksista aiempaan keskusteluun saa helpommin selvää kun käyttää "Lainaa viestiä vastauksessa"-nappia, niin ei synny vaikutelmaa epämääräisestä tajunnanvirrasta saati vääriä sieniä syöneestä.
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  28. #11548
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    1.475
    Tässä kun näitä lukee niin pitäisikö tehdä uusi aihealue: "Avautumista vaikeasta elämästä keskustelufoorumilla" ?

  29. #11549
    Onko olemassa joku pyörämerkkien välinen arvoasteikko, joka menee liikennesääntöjen edelle? Tuli vaan mieleen, kun BMC tuli kelviristeyksessä vasemmalta Planeetta äksän eteen. Jos tälläinen järjestystaulukko on olemassa olisi mielenkiintoista nähdä se. Onko esim. valmistusmaalla merkitystä vai ratkaiseeko hinta?

  30. #11550
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Etelä-Ranska ja Espoo
    Viestit
    808
    ^ "It's not the ride, it's the rider".

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •