Alkujaan tämän lähetti
+€+
Kyllä sillä alueella on merkitystä minkälaista kuskia on liikenteessä. Yhteiskuntaluokat ovat aikalailla erilaisia jos vertaa vaikkapa Espoota ja jotain perähikiää. Köyhimmissä yhteiskuntaluokissa käytetään enemmän opetuslupaa ajokortin hankinnassa ihan rahan takia.
Se on erittäin suuri ongelma josta ei koskaan puhuta ääneen julkisuudessa. Huonot ajotaidot ja liikennekäyttäytyminen periytyvät siinä missä köyhyyskin yksinkertaisesti siitä syystä, että opitaan huonoja esimerkkejä. Huono kuski kun opettaa jälkikasvunsa ajamaan omilla metodeillaan, se periytyy myös opetettavalle. Näitä on tullut nähtyä liikaakin.
Jos mentäisiin syvemmälle aiheeseen niin yleisellä tasolla suurimmissa kaupungeissa ihmiset ovat yksinkertaisesti kyynisempiä joka heijastuu helposti liikennekäyttäytymiseen. Jos vaikka tarkkailee ihmisiä ihan kävelykadulla vaikka PK-seudulla niin huomaa kuinka ihmiset kiiruhtavat kyrpä otsassa päättömästi eteenpäin ja jos joku erehtyy puhumaan heille niin ollaan jo soittamassa 112. Maaseudulla sama täysin päinvastoin...
Menee vähän OT:ksi, mutta jotenkin luen 2 ensimmäistä kappaletta niin, että ne sotivat toisiaan vastaan. Espoota pidetään kyllä rikkaiden asuinalueena. Heijastuisiko siellä ehkä ennemminkin - ei huono ajo-opetus vaan - ylimielinen suhtautuminen muuhun kuin isolla (ja kalliilla hankitulla) autolla ajavaan ihmisryhmään. Minä olen - säästösyistä - ajattanut 5 ensimmäistä muksuani ja uskallan väittää, että nämä kaikki 1. kerralla läpi päässeet osaavat ottaa paremmin huomioon kevyenliikenteen kuin nämä iskän kalliilla maksetun autokoulun käyneet kaiken minä-mulle-heti -tavan oppineet perijät. Olipa vähän rankasti sanottu, mutta joskus tuntuu että tätä se elämä on täällä Espoon perukoilla.
"Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."
Kirjanmerkit