 Veteraani
					
					
						Veteraani
					
					
                                        
					
					
						Ei kuulu tähän ketjuun, muttei mielestäni istu sen paremmin mihinkään Varusteet-osioon ketjuun ja "DIY" ei liian lyhyenä kelpaa foorumihakuun, joten tulkoon tähän vaikka sen kunniaksei ettei (toivoaksemme) tänä talvena enää kenelläkään pitäisi olla tarvetaa kokeilla jotain vastaavaa:
Sisäpuolelta löytyy vanhaa T-paitaa ja ulkopuolelta roudariteippiä. Voisi hopeanvärisenä olla tyylikkäämpi?
^Kaikenlaista tuon tyylistä vaikkei ihan noin karua tuli pidempään mökillä kaukana sivilisaatiosta aikaa viettäessä väsäiltyä. Kengänpäälliset rikkinäisestä villasukasta, kahvipaketista, vaahtomuovista ja ilmastointiteipistä jne
--
Maasturilla peilijäämutkissa tulee kyllä vaistolla laitettua enemmän painoa eturenkaalle että pitäisi paremmin. Lapsena harrastettiin sellaista että nojattiin tankoon ja suditeltiin jäällä ympyrää. Jos oli lunta jään päällä tuli kivoja viivoja.
^^Ja tytöille pinkki karvamalli jossa tekstit "RIGHT" ja "LEFT".
epäasiallinen maastopyöräilijä
Mökillä vuonna kuokka ja jussi

 Jäsen
					
					
						Jäsen
					
					
                                        
					
					
						Tää oli hyvä postaus, kiitti! Samoja asioita yrittäny tässä pohdiskella ens talvea varten. Tää talvi menty cyclocrossilla 35mm Winter Maroilla, edellinen läskillä 4.8" Bud/Loulla, molemmissa puolensa ja puolensa, mut pirun hankalaa haarukoida mistä siitä välistä sattuis löytymään paras kompromissi. Just nyt tekis mieli arvata jotain Gravel Grinderia 60mm rengastuksella..
Onko muut ajellu talven duunimatkoja eri kalustolla/rengastuksella ja millasilla tuntemuksilla? Eniten kiinnostais justiin ajatukset parhaasta kompromissista, ei niinkään fillarin vaihto kelin mukaan.
Täällä ainakin väylät höylätään sellaisella terällä, että vähänkään kapeampi kumi hakee ärsyttävästi niihin uriin. Hybridillä/crossarilla ajaminen on yhtä tasapainoilua. Siksi 29er maasturi kuten eilenkin ja kesäkumein. Ardentti edessä ja Ikon takana.
Täällä tavataan samanlaista höylää, mutta valitsee vaan sopivan uran ja antaa mennä. Hyppäämällä voi vaihtaa toiseen uraan, jos edellinen johtaa väärään paikkaan.
 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						Täällä oli viime viikolla mennyt pitkittäisurittajaksi ristimäni laite yhdellä pätkällä. Irtolumet lähti mutta jäi vaihtelevan korkuista jääuraa (matalien välissä muutaman vähän korkeampi harjanne). Siinä yleensä paljon väisteltävää ja aika ikävää takapään muljumista urien välillä vaihdellessa on ollut, varsinkin aluksi. Nyt onneksi on jo urat madaltuneet riittävästi. En tajunnu kokeilla tota hyppyä kyl.
 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						Hesan keskustan liepeillä yhden pyörän taktiikalla vanha täysjäykkä 26" mtb ja perushybridi olleet itselle mieluisimmat. Plussakumisen ajattelin olevan paras, mutta ei sillä pärjää suolatuilla pätkillä tms:ssä ja varkausriskikin liian suuri. Droppitankoinen ihan nogo itselle näillä talviväylillä.
 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						Läskin lisäarvo on ollut parina viime viikkona ihan visuaalisesti nähtävissä ainakin pääkaupunkiseudun kelveillä kun kapeammilla ajelleet ovat piirrelleet pettäneeseen lumi-jääkanteen ihan omia kuvioitaan, joista läskillä on menty viivasuoraan ja ongelmitta. Toki näitä kelejä on harvoin, mutta kyllä tuolle läskille (muiden fillareiden joukossa) on paikkansa ja aikansa.
Vaihtelevaa vastatuulta...
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						Kiemurtelevat ohuet renkaanjäljet tulee siitä kun pitää ohitella läskipyöriä. No joo, kyllä kaikelle on kelinsä. Harmi ettei ole läskicycloa.
 Veteraani
					
					
						Veteraani
					
					
                                        
					
					
						Kuva olis kiva! Täällä (lue: pääkaupunkiseudulla) on myös käytössä urittava höylä, mutta sen jäljiltä pinta on minusta 30-millisilläkin renkailla erinomaisen ajettavaa vakosamettia eli urat ja harjanteet ovat melko kapeita.
Tämä lienee (jälleen kerran) hyvä esimerkki siitä että kokemukset ja sitä myöten mielipiteet voivat olla kovin erilaisia, koska talvikunnossapidon kalustossa ja menetelmissä on isojakin eroja paikkakuntien välillä (vaikkei sijainnista johtuvia merkittäviä eroja olisikaan).
PS Minusta sikäli kuin tämä foorumi on perseestä niin se on sitä tosikoiden ja itseensä kohdistuvaa - heidän kokemaansa - huumoria tai arvostelua kestämättömien tyyppien takia. Minusta Fuugan kommentti oli siltä osin vain hauska kevennys ja sen varsinainen sisältö oli kaikkea muuta kuin saivartelua.
 Veteraani
					
					
						Veteraani
					
					
                                        
					
					
						Tämänpäiväinen talvipyöräilykokemus oli yllättävä. Pelkän sepelin peittämää ja jopa paljasta asfalttia oli hämmästyttävän paljon eli kun siitä lumen paljoudesta selvittiin, koneet ja miehet ovat ehtineet hoitamaan kelvejä - ja kun luontokin on auttanut, niin tulos on sellainen että nastarenkaat tuntuivat erinomaisen tarpeettomilta.
PS Siinä kävi niin että meikäläinen rupesi oikein hakemaan vielä jääpintaisia reittejä eli valitsi mieluummin pikkaisen röykyttävänkin (eli höyläämättömän) kelvin. Sepelillä ehtii vielä ajaa ihan tarpeeksi...
PPS Onneksi ei vielä juurikaan pölissyt, mutta parissa paikassa olisi toki ollut tilaisuus ajaa pölypilvessäkin.
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						Itse olen tänä talvena polkenut lenkkejä aika lailla vuorotellen 27.5" täpärillä ja täysjäykällä fätillä. Molemmissa on puolensa, mutta en oikein osaa tehdä eroa hauskuudessa tms. noiden välillä. Molemmat tietysti suhteellisen paksukumisia ja nyt myös nastoilla. 29" on talviteloilla ja cyclon myin syksyllä. Se ei kyllä talvea nähnyt, jotenkaan se etupainoinen ajoasento ei tuntunut mulle luontevalta liukkaan kelin hommalta. Mutta näyttäähän noita tuolla liikkuvan aika paljon.
Fätillä pääsee nyt kivasti hangen päällä, voi ajaa siellä missä ei ole polkuja.
Nyt alkaa oleen ilma pölyssä älyttömän hiekotuksen ansiosta että jo kyseenalaista talvipyöräilyn terveellisyys
Hanki kantaa nyt älyttömän hyvin. Ei kannata ajaa jäisillä lenkkipoluilla tai metsässä, vaan pelloilla ja niiden lumikouru-ojissa. Sileimmät pellot on yleensä vähän suojasemmissa paikoissa ainakin mitä tänään ja eilen ajoin.
Näitä kelejä ei ole kuin muutama päivä vuodessa, joten ei kannata missata
 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						Joku on käynyt koko talven aktiivisesti ajelemassa joko läskillä tai maasturilla tuossa meidän takametsässä. Tänään löytyi läskin jälkiä hankikantoisilta kun käytiin poikien kanssa patikoistelemassa koiranulkoilutusta.
"Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						Paikallislehdessä oli tänään juttu, että ekat kiurut bongattu
 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						Joko saa alkaa rutista katupölystä kun torstaina laittoi köhityttämään Teollisuuskadun kanjonissa jokainen metrin päästä ohi ajanut dösä sekä kuorma-auto? 🤧 No rutisin jo.
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						Nyt on Klaukkalassa hyvä keli ajaa. Vaihdoin lukkopolkimet tavallisiin polkimien ja tuli semmoinen vapautunut oli ja pyöräilin melkein 8km. Aiemmin jännitin liikaa talvisin ajaessa lukkiksien takia kun tiedän, etten ole hyvä ajotaidoiltani .. täytyy ajella lisää, kivaa
Kyllä ollaan kovasti menossa kevättä kohti ainakin täällä etelässä. Tulin juuri töihin ja minullehan yksi kevään merkki on se, että rohkenen vihdoin ottaa kypäränalushuivin pois korvilta. Tommi2n sanoin kadut ovat sorineen kaikkineen aika kesäisessä kondiksessa muutamia varjopaikkoja (aurinko ja/tai aura ei ole näyttäytynyt) lukuun ottamatta. Jossain on vedetty sellaisella traktorin perässä kulkevalla "kammalla" eli höylällä turhat röpelöt pois. Kerran olen nähnyt tällaisen tositoimissa.
Toivottavasti tämä lämpö sulattaisi loputkin jääpatjat ennen viikonlopuksi luvattua kylmyyttä.
Kirjanmerkit