Joo, kyllä tuossa pitää olla sen 0,6 bar että rullaa yhtä hyvin kuin JJ 4.8 tai Bud @0,4 bar. Pienoinen pettymys, mutta hyvä pito näissä on mielestäni kyllä jäisessä metsässä @ 0,4 bar. Noin 0,1 tonnia kuski
Joo, kyllä tuossa pitää olla sen 0,6 bar että rullaa yhtä hyvin kuin JJ 4.8 tai Bud @0,4 bar. Pienoinen pettymys, mutta hyvä pito näissä on mielestäni kyllä jäisessä metsässä @ 0,4 bar. Noin 0,1 tonnia kuski
harald muokkasi tätä : 13.12.2018 at 11.42
Kannattaisi varmaan kertoa kuskin paino myös nosita paineista puhuttaessa. Parempi olisi tietysti käyttää vaikka kaavaa paine/(kuski + pyörä).
Pelkkä paine ei kerro mitään. Kuski voi olla 65kg tai 95kg ja siinä on suuri ero paineissa joilla renkaan muoto asettuu samanlaiseksi.
Kuskin ja pyörän painolla on toki vaikutuksensa, mutta ehkä jopa enemmän vaikuttaa taaskin ajotapa ja -paikat. Joku kruisailee leppoisasti vähän siistimmillä poluilla ja joku toinen taas tykittää kaikista kivikoista ja juurista yli niin että hampaat helisee. Aika erilaisia paineita tarvitaan.
Kyllä se Bud on hyvä. Paitsi jäällä. Ja hinta.
No sellainen pitää sitten laittaa seuravaaksi, nastoineen. Kai siihen Mcarbonitkin saa? Taakse kun ei Bud todennäköisesti mahdu pitää miettiä jotain muuta. Onko tuo JJ miten hyvä lumella, nastoitettuna?
Toiset ei pärjää lumella. Minulle JJ 4.8 on numero 1 takarengas talvella vaikka polkuja tuleekin auottua suht mäkisissä olosuhteissa. Nastoja ei ole siinä ollut toistaiseksi, kun on ollut toinenkin Bud nastoilla. Siitä purin nastat pois, jos tänä talveja tarvitsee taaksekkin nastoja laitan Best Gripit JJ.n isoihin kanttinappuloihin. Viime talvena meidän leveys asteella ei tarvinut kertaakaan takana nastoja.
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Tänään viimeksi tuli ryvettyä niin typerissä paikoissa nastattomalla Loulla jään vuoksi, että D5 saa mennä lopputalveksi alle myös taakse.
Lahdessa tuppaa polut olemaan melko jäisiä & uraisia pitkin talvea, Hollolan puolella tilanne voi toki olla eri
Lähetetty minun Mi A1 laitteesta Tapatalkilla
Mulla on nyt kolmisen viikkoa ollut Budissa 60kpl Best Grippejä ja Loussa 30kpl. Eturengas pitää jäisellä metsäautotiellä (missä näkee nastattomien kuskien jatkuvia lipsahduksia ja kaatumisen jälkiä) yllättävän hyvin. Jopa tuo 30 Loussa pitää sen verran, että jäiset paikat on ihan ajettavissa. Mitään hyvää veto- tai jarrutuspitoa ei tietenkään takana ole. Eikä tuota yhteispitoa voi mitenkään verrata ISP pitoon. Mutta tuo setti on tehnyt muuten hyvistä renkaista sellaiset, ettei liukkaita ajoreittejä tartte pidon puutteen vuoksi kiertää. Eikä myöskään vaihtaa alle mahdollisesti muuten huonompia renkaita. Alunperin oli tarkoitus laittaa vielä loput 30kpl taaksekin, mutta taidanpa antaa olla näin. Mukavampi mennä paljailla kivillä kun on mahdollisemman vähän nastoja ja sitten jos tulee lunta, niin extranastat ovat taas kohtuullisen turhaa.
Näitä olen ruuvaillut. Melkot nopeat asentaa ja saa renkaista myös keväällä tarvittaessa irti helpolla:
https://www.ikh.fi/fi/jaanasta-6x8-2...pl-pkt-bg1000s
Tietty jos tykkää kanttailla ja hurjastella kuten ISP:llä, niin sitten nastoja on oltava enemmän. Mut jos haluaa vain selvitä mukavasti liukkaat paikat, riittää tämmöinen latinki ihan hyvin.
pojomtb muokkasi tätä : 15.12.2018 at 18.53
Mikä on parhaaksi todettu kombo runsaslumiselle polulle? Siis vaikka jos lähtee itse auraamaan vastasataneen lumen sekaan.
Jumbojimit rullailee tosi kivasti kovalla tamppaantuneella lumella mutta vähän ne alkaa luistamaan kun on reilusti lunta.
Surlyn bud taitaa olla usein keskustelussa eturenkaana. Nappulalla vai nastoilla?
joo ei nyt ihan umpihankeen, mutta tarkoitan sitä kun on reilunpuoleisesti tuoretta lunta kuitenkin kovapohjaisella polulla. Kyllä jimilläkin ajeli tuolla mutta jos koitti runtata niin alkoi lipsumaan niin etu kuin takapää.
ps. onhan se tietynlaista kurjuutta mutta pakko ajaa siellä mitä on tarjolla. onhan salilla käyminenkin kurjuuden maksimointia kun menee kyykkyyn niin paljon painoa niskassa mitä jalat jaksaa kantaa. jos ei muuten niin aina tomosen lenkin voi ottaa treenin kannalta.
harmikseni olen todennut myös sen että kyykkäysvoima ei juuri siirry maastopyöräilyyn kun niitä kampia pitää pyörittää enemmän kuin 10 kertaa![]()
Tänään oli eka lenkki Terrene Cake Eater 27.5 x 4.5''. Pikku pakkanen noin -3 astetta ja lumeen tallautuneet loistobaanat. Renkaat asensin Mulefut 80mm Farleyn orrgis vanteelle. Aikaisemmin minulla oli kakkosrenkaana Gnarwhal samoilla vanteilla. Halusin paremmin rullaavaa nastarengasta jääkeleille ja sitä se Terrene periaatteessa onkin. Rullaus on jopa erittäin hyvä, kun laitetaan painetta, mutta sepä ei toimikkaan normi ajossa. Terrene on nimittäin valtava, erittäin ilmava rengas ja ensi kerralla pitää säätää painetta vieläkin alemmas. Takana oli lenkin jälkeen 0.55bar (siis huoneen lämmössä). Ajopaine oli pakkasessa siis alle 0.5bar.
Rengas ohjautuu edessä aika hyvin ja testailinkin ajamalla ilman käsiä. Gnarwhal renkaalla ei onnistunut ilman käsiä ajaminen. Mä olen yleensä tottunut hyvin rullaavaan kepeään ajoon, koska ykkös kiekkoina on Nextien hiilarit, sekä Barbegazi renkaat. No Terrene ei tietenkään rullaa Alu vanteella, kuin hiilari setti ja ajaminen alkoikin ahdistaa lenkin loppupuolella :-) Traktori fiilis ei kuitenkaan ollut, kuten Gnarwhal renkaalla. Terrene menee yllättävänkin kepeästi varsinkin alamäkeen, joten rullaus on sielä piilossa jossakin. Varmaankin pitäisi hiilarille laittaa, jotta alkaisi rullaamaan tyydyttävästi.
Terrene menee kovissa tallautuneissa mutkissa todella maukkaasti ja jäärännitkään eivät menoa hidasta. Tässäkin hyvä ohjaus oli läsnä. Maantiellä kumet hakee hiukan ja se varmaan johtuu nastoista (asensin keskelle kuperat ja reunoille terävät). Vetopito on kohtuullisen hyvä, koska edellisen lenkin ylämäki talutukset ajelin nyt päälle. Sivupito pehmeässä lumessa ei ollut paras mahdollinen, mutta mielummin näin päin, kuin vetelevä rengas.
Eka lenkin perusteella en pysty vielä kehumaan tai haukkumaan, mutta on tässä renkaassa potentiaalia. Pakkaskeleistä ei vielä tietoa tai nuoska/höty -lumesta. Renkaissa on pikkuisen sivuheittoa vanteella, mutta eipä se ajossa tunnu. Toivotaan, että rengas antautuu hiukan ja pehmenee. Tykkään säätää ajopaineiksi "kuolleen fiiliksen", just kuin tyhjä korispallo. Tähän renkaaseen ei helpolla fiilistä löytynyt ja Gnarwhal onkin tässä suhteessa parempi rengas. No kerätään lisää kokemuksia, koska nyt ne on asennettu ja pois en ota! :-) Vähän ajettu Gnarwhal setti tulee myyntiin terävillä nastoilla varustettuna...
Hyvä kirjoitus. Miten erilainen muoto tai koko on verrattuna Gnarwhaliin?
Nämä on aika samanlaisia renkaita ajoltaan. Terrene on napeiltaan ehkä noin puolet Gnarwhal napeista korkeudensa puolesta, mutta reilusti isompi kuin Barbegazin napitus. Terrene käyttää viistottuja nappeja ja ne ei ahdista baanalla tunkeutua pakkautuneen lumen sisään. Gnarri on teräväreunainen napeiltaan ja ei ehkä sen vuoksi rullaavin rengas. Gnarri tavallaan töksähtää baanalla, kun taas Terrene menee hienommin lumen sisään. Terrene on napittanut ovelasti, siten että sivuttain pitäisi olla S mallista kuviota tarjolla. Vaikea sanoa toimiiko, varmaankin toimii. Mä tykkäisin kyllä sivuttain sladittaa 90 mutkissa ja enpäs muistanut kokeilla. Gnarri on niin terävä napeiltaan, että sillä on turha unelmoida sladista :-) Terrene käyttää enemmän lamellia, joka voi kostautua paukkupakkasilla. Mä en tykkää tarraavista renkaista. Terrene taitaa olla isoin 27.5 mitä olemassa...
Joko jollakulla on kokemuksia 45nrth:n wrathchild 4.6” nastarenkaista? Xxl myy näitä myös.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Noh?
Jokos ihmiset on saanu Terrene Johnny 5 renkuloita ajoon?
https://terrenetires.com/pages/johnny5
Instassa Toni Lund näkyy jo päässeen makuun...
https://www.instagram.com/p/BrGiyOWF...d=sn6diln3no21
Itsellä kiinnostais kovasti tuo nastoitettava malli. Vois vähän miettiä paljonko sitä nastaa laittas ja mihin kohtaa.
Mitäpä arvelette kun tuolla terrenen sivuilla on myös kumitulppaa tarjolla niihin reikiin mihin ei nastaa halua? Turhaa/ must have???
MTBR - https://forums.mtbr.com/fat-bikes/te...a-1082831.html
^Lähinnä tulee itsellä mieleen, että jos haluaa nuo myöhemmin nastoittaa niin ei mene noihin reikiin likaa/kiviä haittamaan sitten sitä nastoittamista. Huomasin vain kun työmatkapyörän reikiä nastoittelin, että sai kaivella ensin kivet ja paskat pois.
Budi ja Hodag (27.5"). Ei se tuuman ero nyt niin paljon tee. Pehmeähköt ajopaineet, en mitannut. Hyvin tuokin kombo toimi.
Lähetetty minun ONEPLUS A6013 laitteesta Tapatalkilla
by Optiflow, on Flickr
Katastrofi iski kun olin vaihtamassa 2Xl Snowshoe talvikumeja alle... Ekan kumin reunan vahvike kuidut/lanka katkesi kun olin saanut 1bar:in ilmaa kumiin päälle nostossa. Kumi oli noussut jo vanteelle ja tsekailin miten kumi oli asettunut kun lojahti. Reuna venähti samalla niin paljon ettei toivoakaan enää edes sisurilla käyttää... Yhden talven ajetut, viileässä ja pimeässä säilytetyt kumit. Voi tätä ketutuksen määrää... ja tuskaa lisää se että Polen putiikki on jo joululomalla. AAARRGGHH. Sieltä olisin ehkä saanut uuden hommattua helpoiten.
. . . Join the fat side of the force . . .
Auts. Yhden Bulldozerin olen saanut vastaavasti hajalle, Silverbackin kautta sain uuden puhuttua tilalle. Mutta tuskin enää vuoden jälkeen onnistuu...
Kirjanmerkit