GiantFillariHephaElectrobike
Sivu 323 / 371 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 223 273 313 321 322 323 324 325 333 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 9.661 - 9.690 / 11127

Aihe: Suuri Fatbike-rengaskeskustelu.

  1. #9661
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.969
    Joo, kyllä tuossa pitää olla sen 0,6 bar että rullaa yhtä hyvin kuin JJ 4.8 tai Bud @0,4 bar. Pienoinen pettymys, mutta hyvä pito näissä on mielestäni kyllä jäisessä metsässä @ 0,4 bar. Noin 0,1 tonnia kuski
    harald muokkasi tätä : 13.12.2018 at 11.42

  2. #9662
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    1.607
    Kannattaisi varmaan kertoa kuskin paino myös nosita paineista puhuttaessa. Parempi olisi tietysti käyttää vaikka kaavaa paine/(kuski + pyörä).
    Pelkkä paine ei kerro mitään. Kuski voi olla 65kg tai 95kg ja siinä on suuri ero paineissa joilla renkaan muoto asettuu samanlaiseksi.

  3. #9663
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    Kuskin ja pyörän painolla on toki vaikutuksensa, mutta ehkä jopa enemmän vaikuttaa taaskin ajotapa ja -paikat. Joku kruisailee leppoisasti vähän siistimmillä poluilla ja joku toinen taas tykittää kaikista kivikoista ja juurista yli niin että hampaat helisee. Aika erilaisia paineita tarvitaan.

  4. #9664
    Liittynyt
    05/2007
    Viestit
    132
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti J.Kottenberg Katso viesti
    Kuskin ja pyörän painolla on toki vaikutuksensa, mutta ehkä jopa enemmän vaikuttaa taaskin ajotapa ja -paikat. Joku kruisailee leppoisasti vähän siistimmillä poluilla ja joku toinen taas tykittää kaikista kivikoista ja juurista yli niin että hampaat helisee. Aika erilaisia paineita tarvitaan.
    En kyllä nää yhteyttä rullaavuuden ja ajamisen erilaisissa maastoissa kanssa.
    Jos rullaa, niin rullaa ja jos ei niin ei. Toki rullaa vielä surkeammin heikommilla paineilla.

  5. #9665
    Liittynyt
    08/2018
    Paikkakunta
    Uleåborg
    Viestit
    18
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pete+ Katso viesti
    En kyllä nää yhteyttä rullaavuuden ja ajamisen erilaisissa maastoissa kanssa.
    Jos rullaa, niin rullaa ja jos ei niin ei. Toki rullaa vielä surkeammin heikommilla paineilla.
    Aina rullaa, koska Bud

  6. #9666
    Liittynyt
    05/2007
    Viestit
    132
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti RSy69 Katso viesti
    Aina rullaa, koska Bud
    weiser

  7. #9667
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.969
    Kyllä se Bud on hyvä. Paitsi jäällä. Ja hinta.

  8. #9668
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Hollola
    Viestit
    3.619
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti harald Katso viesti
    Kyllä se Bud on hyvä. Paitsi jäällä. Ja hinta.
    Höpsistä siksi siihen ruuvataan 120kpl Best grippejä.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

  9. #9669
    Liittynyt
    08/2018
    Paikkakunta
    Uleåborg
    Viestit
    18
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti harald Katso viesti
    Kyllä se Bud on hyvä. Paitsi jäällä. Ja hinta.
    Ajoittain halpuutuksessa, esim. syssyllä oli 88e posteineen.

  10. #9670
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.969
    No sellainen pitää sitten laittaa seuravaaksi, nastoineen. Kai siihen Mcarbonitkin saa? Taakse kun ei Bud todennäköisesti mahdu pitää miettiä jotain muuta. Onko tuo JJ miten hyvä lumella, nastoitettuna?

  11. #9671
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Hollola
    Viestit
    3.619
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti harald Katso viesti
    Onko tuo JJ miten hyvä lumella, nastoitettuna?
    Toiset ei pärjää lumella. Minulle JJ 4.8 on numero 1 takarengas talvella vaikka polkuja tuleekin auottua suht mäkisissä olosuhteissa. Nastoja ei ole siinä ollut toistaiseksi, kun on ollut toinenkin Bud nastoilla. Siitä purin nastat pois, jos tänä talveja tarvitsee taaksekkin nastoja laitan Best Gripit JJ.n isoihin kanttinappuloihin. Viime talvena meidän leveys asteella ei tarvinut kertaakaan takana nastoja.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

  12. #9672
    Liittynyt
    01/2017
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    286
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antza44 Katso viesti
    Viime talvena meidän leveys asteella ei tarvinut kertaakaan takana nastoja.
    Tänään viimeksi tuli ryvettyä niin typerissä paikoissa nastattomalla Loulla jään vuoksi, että D5 saa mennä lopputalveksi alle myös taakse.

    Lahdessa tuppaa polut olemaan melko jäisiä & uraisia pitkin talvea, Hollolan puolella tilanne voi toki olla eri



    Lähetetty minun Mi A1 laitteesta Tapatalkilla

  13. #9673
    Liittynyt
    07/2018
    Viestit
    125

    Suuri Fatbike-rengaskeskustelu.

    Mulla on nyt kolmisen viikkoa ollut Budissa 60kpl Best Grippejä ja Loussa 30kpl. Eturengas pitää jäisellä metsäautotiellä (missä näkee nastattomien kuskien jatkuvia lipsahduksia ja kaatumisen jälkiä) yllättävän hyvin. Jopa tuo 30 Loussa pitää sen verran, että jäiset paikat on ihan ajettavissa. Mitään hyvää veto- tai jarrutuspitoa ei tietenkään takana ole. Eikä tuota yhteispitoa voi mitenkään verrata ISP pitoon. Mutta tuo setti on tehnyt muuten hyvistä renkaista sellaiset, ettei liukkaita ajoreittejä tartte pidon puutteen vuoksi kiertää. Eikä myöskään vaihtaa alle mahdollisesti muuten huonompia renkaita. Alunperin oli tarkoitus laittaa vielä loput 30kpl taaksekin, mutta taidanpa antaa olla näin. Mukavampi mennä paljailla kivillä kun on mahdollisemman vähän nastoja ja sitten jos tulee lunta, niin extranastat ovat taas kohtuullisen turhaa.
    Näitä olen ruuvaillut. Melkot nopeat asentaa ja saa renkaista myös keväällä tarvittaessa irti helpolla:
    https://www.ikh.fi/fi/jaanasta-6x8-2...pl-pkt-bg1000s

    Tietty jos tykkää kanttailla ja hurjastella kuten ISP:llä, niin sitten nastoja on oltava enemmän. Mut jos haluaa vain selvitä mukavasti liukkaat paikat, riittää tämmöinen latinki ihan hyvin.
    pojomtb muokkasi tätä : 15.12.2018 at 18.53

  14. #9674
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Hollola
    Viestit
    3.619
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JK- Katso viesti
    Tänään viimeksi tuli ryvettyä niin typerissä paikoissa nastattomalla Loulla jään vuoksi, että D5 saa mennä lopputalveksi alle myös taakse.

    Lahdessa tuppaa polut olemaan melko jäisiä & uraisia pitkin talvea, Hollolan puolella tilanne voi toki olla eri



    Lähetetty minun Mi A1 laitteesta Tapatalkilla
    Tänään oli kyllä tietyissä paikoissa ihan nasta keli täälä Hollolassakin. Huomiseks tarvis keksiä nastat tai sit vetää lonkkaa.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

  15. #9675
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    314
    Mikä on parhaaksi todettu kombo runsaslumiselle polulle? Siis vaikka jos lähtee itse auraamaan vastasataneen lumen sekaan.

    Jumbojimit rullailee tosi kivasti kovalla tamppaantuneella lumella mutta vähän ne alkaa luistamaan kun on reilusti lunta.

    Surlyn bud taitaa olla usein keskustelussa eturenkaana. Nappulalla vai nastoilla?

  16. #9676
    Liittynyt
    05/2007
    Viestit
    132
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kni94 Katso viesti
    Mikä on parhaaksi todettu kombo runsaslumiselle polulle? Siis vaikka jos lähtee itse auraamaan vastasataneen lumen sekaan.

    Jumbojimit rullailee tosi kivasti kovalla tamppaantuneella lumella mutta vähän ne alkaa luistamaan kun on reilusti lunta.

    Surlyn bud taitaa olla usein keskustelussa eturenkaana. Nappulalla vai nastoilla?
    Kuullostaa aika raskaalta, toki riippuu lumen määrästä.
    Vaatii kai vähän "kurjuuden maksimointi -luonnetta" lähteä umpihankeen ajamaan.
    Siinä ei taida kyllä toimia oikeen mikään rengas niin, että homma olisi helppoa.

    Sanoisimpa että pitää olla "sisu-renkaat"

  17. #9677
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    314
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pete+ Katso viesti
    Kuullostaa aika raskaalta, toki riippuu lumen määrästä.
    Vaatii kai vähän "kurjuuden maksimointi -luonnetta" lähteä umpihankeen ajamaan.
    Siinä ei taida kyllä toimia oikeen mikään rengas niin, että homma olisi helppoa.

    Sanoisimpa että pitää olla "sisu-renkaat"
    joo ei nyt ihan umpihankeen, mutta tarkoitan sitä kun on reilunpuoleisesti tuoretta lunta kuitenkin kovapohjaisella polulla. Kyllä jimilläkin ajeli tuolla mutta jos koitti runtata niin alkoi lipsumaan niin etu kuin takapää.

    ps. onhan se tietynlaista kurjuutta mutta pakko ajaa siellä mitä on tarjolla. onhan salilla käyminenkin kurjuuden maksimointia kun menee kyykkyyn niin paljon painoa niskassa mitä jalat jaksaa kantaa. jos ei muuten niin aina tomosen lenkin voi ottaa treenin kannalta.

    harmikseni olen todennut myös sen että kyykkäysvoima ei juuri siirry maastopyöräilyyn kun niitä kampia pitää pyörittää enemmän kuin 10 kertaa

  18. #9678
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    3.432
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kni94 Katso viesti
    Mikä on parhaaksi todettu kombo runsaslumiselle polulle? Siis vaikka jos lähtee itse auraamaan vastasataneen lumen sekaan.

    Jumbojimit rullailee tosi kivasti kovalla tamppaantuneella lumella mutta vähän ne alkaa luistamaan kun on reilusti lunta.

    Surlyn bud taitaa olla usein keskustelussa eturenkaana. Nappulalla vai nastoilla?
    Bud ja Lou ilman nastoja.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

  19. #9679
    Liittynyt
    11/2014
    Viestit
    1.891
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti elasto Katso viesti
    Bud ja Lou ilman nastoja.
    Tähän sama vanhojen kokemusten perusteella, mutta tämän talven availen noilla 2XL kumeilla, koska ne on vaan niin ihanan isot. Eiköhän niilläkin pysty lumessa ajamaan, kun kuvio on aika lähellä Louta.

  20. #9680
    Tänään oli eka lenkki Terrene Cake Eater 27.5 x 4.5''. Pikku pakkanen noin -3 astetta ja lumeen tallautuneet loistobaanat. Renkaat asensin Mulefut 80mm Farleyn orrgis vanteelle. Aikaisemmin minulla oli kakkosrenkaana Gnarwhal samoilla vanteilla. Halusin paremmin rullaavaa nastarengasta jääkeleille ja sitä se Terrene periaatteessa onkin. Rullaus on jopa erittäin hyvä, kun laitetaan painetta, mutta sepä ei toimikkaan normi ajossa. Terrene on nimittäin valtava, erittäin ilmava rengas ja ensi kerralla pitää säätää painetta vieläkin alemmas. Takana oli lenkin jälkeen 0.55bar (siis huoneen lämmössä). Ajopaine oli pakkasessa siis alle 0.5bar.

    Rengas ohjautuu edessä aika hyvin ja testailinkin ajamalla ilman käsiä. Gnarwhal renkaalla ei onnistunut ilman käsiä ajaminen. Mä olen yleensä tottunut hyvin rullaavaan kepeään ajoon, koska ykkös kiekkoina on Nextien hiilarit, sekä Barbegazi renkaat. No Terrene ei tietenkään rullaa Alu vanteella, kuin hiilari setti ja ajaminen alkoikin ahdistaa lenkin loppupuolella :-) Traktori fiilis ei kuitenkaan ollut, kuten Gnarwhal renkaalla. Terrene menee yllättävänkin kepeästi varsinkin alamäkeen, joten rullaus on sielä piilossa jossakin. Varmaankin pitäisi hiilarille laittaa, jotta alkaisi rullaamaan tyydyttävästi.

    Terrene menee kovissa tallautuneissa mutkissa todella maukkaasti ja jäärännitkään eivät menoa hidasta. Tässäkin hyvä ohjaus oli läsnä. Maantiellä kumet hakee hiukan ja se varmaan johtuu nastoista (asensin keskelle kuperat ja reunoille terävät). Vetopito on kohtuullisen hyvä, koska edellisen lenkin ylämäki talutukset ajelin nyt päälle. Sivupito pehmeässä lumessa ei ollut paras mahdollinen, mutta mielummin näin päin, kuin vetelevä rengas.

    Eka lenkin perusteella en pysty vielä kehumaan tai haukkumaan, mutta on tässä renkaassa potentiaalia. Pakkaskeleistä ei vielä tietoa tai nuoska/höty -lumesta. Renkaissa on pikkuisen sivuheittoa vanteella, mutta eipä se ajossa tunnu. Toivotaan, että rengas antautuu hiukan ja pehmenee. Tykkään säätää ajopaineiksi "kuolleen fiiliksen", just kuin tyhjä korispallo. Tähän renkaaseen ei helpolla fiilistä löytynyt ja Gnarwhal onkin tässä suhteessa parempi rengas. No kerätään lisää kokemuksia, koska nyt ne on asennettu ja pois en ota! :-) Vähän ajettu Gnarwhal setti tulee myyntiin terävillä nastoilla varustettuna...

  21. #9681
    Hyvä kirjoitus. Miten erilainen muoto tai koko on verrattuna Gnarwhaliin?

  22. #9682
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Paksupolkija Katso viesti
    Hyvä kirjoitus. Miten erilainen muoto tai koko on verrattuna Gnarwhaliin?
    Nämä on aika samanlaisia renkaita ajoltaan. Terrene on napeiltaan ehkä noin puolet Gnarwhal napeista korkeudensa puolesta, mutta reilusti isompi kuin Barbegazin napitus. Terrene käyttää viistottuja nappeja ja ne ei ahdista baanalla tunkeutua pakkautuneen lumen sisään. Gnarri on teräväreunainen napeiltaan ja ei ehkä sen vuoksi rullaavin rengas. Gnarri tavallaan töksähtää baanalla, kun taas Terrene menee hienommin lumen sisään. Terrene on napittanut ovelasti, siten että sivuttain pitäisi olla S mallista kuviota tarjolla. Vaikea sanoa toimiiko, varmaankin toimii. Mä tykkäisin kyllä sivuttain sladittaa 90 mutkissa ja enpäs muistanut kokeilla. Gnarri on niin terävä napeiltaan, että sillä on turha unelmoida sladista :-) Terrene käyttää enemmän lamellia, joka voi kostautua paukkupakkasilla. Mä en tykkää tarraavista renkaista. Terrene taitaa olla isoin 27.5 mitä olemassa...

  23. #9683
    Joko jollakulla on kokemuksia 45nrth:n wrathchild 4.6” nastarenkaista? Xxl myy näitä myös.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  24. #9684
    Noh?

    Jokos ihmiset on saanu Terrene Johnny 5 renkuloita ajoon?

    https://terrenetires.com/pages/johnny5

    Instassa Toni Lund näkyy jo päässeen makuun...

    https://www.instagram.com/p/BrGiyOWF...d=sn6diln3no21

    Itsellä kiinnostais kovasti tuo nastoitettava malli. Vois vähän miettiä paljonko sitä nastaa laittas ja mihin kohtaa.

    Mitäpä arvelette kun tuolla terrenen sivuilla on myös kumitulppaa tarjolla niihin reikiin mihin ei nastaa halua? Turhaa/ must have???

    MTBR - https://forums.mtbr.com/fat-bikes/te...a-1082831.html

  25. #9685
    Liittynyt
    07/2018
    Viestit
    163
    ^Lähinnä tulee itsellä mieleen, että jos haluaa nuo myöhemmin nastoittaa niin ei mene noihin reikiin likaa/kiviä haittamaan sitten sitä nastoittamista. Huomasin vain kun työmatkapyörän reikiä nastoittelin, että sai kaivella ensin kivet ja paskat pois.

  26. #9686
    Budi ja Hodag (27.5"). Ei se tuuman ero nyt niin paljon tee. Pehmeähköt ajopaineet, en mitannut. Hyvin tuokin kombo toimi.

    Lähetetty minun ONEPLUS A6013 laitteesta Tapatalkilla

  27. #9687
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    2.053
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti solisti Katso viesti
    Budi ja Hodag (27.5"). Ei se tuuman ero nyt niin paljon tee. Pehmeähköt ajopaineet, en mitannut. Hyvin tuokin kombo toimi.
    Kyllähän ne erot kantavuuden suhteen tulee sitten kun on enemmän lunta, taitaa tolla lumimäärällä toimia kaponen paremmin kun ei lähde kellumaan niin herkästi.

  28. #9688
    Liittynyt
    03/2013
    Paikkakunta
    Siinä Himoksen lähellä
    Viestit
    234

    by Optiflow, on Flickr

    Katastrofi iski kun olin vaihtamassa 2Xl Snowshoe talvikumeja alle... Ekan kumin reunan vahvike kuidut/lanka katkesi kun olin saanut 1bar:in ilmaa kumiin päälle nostossa. Kumi oli noussut jo vanteelle ja tsekailin miten kumi oli asettunut kun lojahti. Reuna venähti samalla niin paljon ettei toivoakaan enää edes sisurilla käyttää... Yhden talven ajetut, viileässä ja pimeässä säilytetyt kumit. Voi tätä ketutuksen määrää... ja tuskaa lisää se että Polen putiikki on jo joululomalla. AAARRGGHH. Sieltä olisin ehkä saanut uuden hommattua helpoiten.
    . . . Join the fat side of the force . . .

  29. #9689
    Auts. Yhden Bulldozerin olen saanut vastaavasti hajalle, Silverbackin kautta sain uuden puhuttua tilalle. Mutta tuskin enää vuoden jälkeen onnistuu...

  30. #9690
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pexxi Katso viesti
    Kyllähän ne erot kantavuuden suhteen tulee sitten kun on enemmän lunta, taitaa tolla lumimäärällä toimia kaponen paremmin kun ei lähde kellumaan niin herkästi.
    Onhan siinä toki eroa, eikä nuo ole mitkään umpihangen paineet ja renkaat kokonaan tontissa. Mutta sinällään yllättävän iso jälki tuosta Hodagistakin tuli ja yllättävän hyvin se kantaa käytännössäkin.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •