GiantElectrobikeGarminHepha
Sivu 43 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 33 41 42 43 44 45 53 93 143 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.261 - 1.290 / 10534

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #1261
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mikko93 Katso viesti
    Löytyi! 7 astetta näyttäisi olevan. Ja samalla varmistui pituus, eli 100mm.
    Venyttäminen onnistuu vielä vaikka joutuisi käyttämään 120 mm stemmiä ja satulatoppaa jossa jättöä sentin enemmän kuin nykyisessä. Putkiosi vaihtamalla se loppusilaus useimmiten ja tuossa ei keula aivan matala ole, ajokki tuosta syntyy.

    Omassa pyöräkaupassa on stemmejä lootassa, jotka purettu ajamattomina, kun asiakas on halunnut vaihtaa pyörää ostaessaan erilaisen. Nämä on hinnoiteltu hyvin alas laadusta riippumatta, ostin vasta 3T / 100 mm stemmin 20, - hintaan, tuollaisen hinta on yli tupla pakkauksessaan. Ei tule kalliiksi säätäminen.

  2. #1262
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Ylöjärvi
    Viestit
    1.125
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti caddis Katso viesti
    Harmittaa, kun ihan kohtuu pyörä jää ajamatta (kyseessä ei siis oma)
    Ilmeisesti pienen kolarin jälkeen jäi pelko käsijarruihin.
    Kyllähän se varmaan onnistuu mutta helpommalla pääsee myymällä nykyinen ja ostamalla suoraan jalkajarrullinen pyörä. Turvallisemmat ne käsijarrut kuitenkin ovat.

  3. #1263
    Liittynyt
    01/2012
    Paikkakunta
    Raahe
    Viestit
    98
    Tuossa myynnissä varmaan tulee takkiin aika rajusti. Pyörä maksoi muutama vuosi sitten 1k €. Jos muutamalla sadalla eurolla saisi muutoksen tehtyä.

  4. #1264
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Napavaihteellinen jalkajarrullinen takanapa on ns. haastava juttu saada toimivaksi ketjuvaihteelliseen takahaarukkaan, ei yhtään tapausta ole tiedossa. Hyvää pyörää ei kannata myydä eikä tarjota vaihdossakaan, menee alle käyttöarvon. Hyvä olisi jos löytyisi omasta piiristä jatkokäyttäjä, minulta on mennyt jo aikuisille lapsille kaksikin, kun en ole halunnut kenkätä noita halvalla.
    Uusi napavaihteellinen tilalle, jos pelot eivät hellitä.

  5. #1265
    Liittynyt
    08/2015
    Viestit
    322
    käykö sram 11 vaihteinen ja vastaava 11v shimanon takapakalla varustettu kiekko ristiin niin ettei tule ongelmia vaihtajan tai ketjujen tms kanssa?
    Roiala muokkasi tätä : 07.07.2018 at 00.08

  6. #1266
    Liittynyt
    10/2008
    Viestit
    2.062
    Pyörässä Shimanon maantievannejarrut ja flatbar. Toimiiko ok esim Alivion jarrukahvalla?
    https://www.motonet.fi/fi/tuote/3827...-pari-2-sormen

  7. #1267
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565
    ^^ Toimii,mutta jos kiekot ei ole identtiset,voit joutua säätämään takavaihtajan kohilleen kiekot vaihtaessa.itella on 11 - 42 Sramin NX ja Shimpan SLX pakat käytössä.Ei ongelmia,kunhan säätää sen t-vaihtajan kohilleen.

  8. #1268
    Liittynyt
    08/2015
    Viestit
    322
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti SSGT-92 Katso viesti
    ^^ Toimii,mutta jos kiekot ei ole identtiset,voit joutua säätämään takavaihtajan kohilleen kiekot vaihtaessa.itella on 11 - 42 Sramin NX ja Shimpan SLX pakat käytössä.Ei ongelmia,kunhan säätää sen t-vaihtajan kohilleen.
    Kiitos

  9. #1269
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    圖爾庫
    Viestit
    582
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Napavaihteellinen jalkajarrullinen takanapa on ns. haastava juttu saada toimivaksi ketjuvaihteelliseen takahaarukkaan, ei yhtään tapausta ole tiedossa.
    Minulla tuollainen viritys oli vuoden verran käytössä, vaatii epäkeskokeskiön ja tuurista (eli takahaarukan pituudesta) riippuen half-linkin ketjuun.

    Mutta kalliiksi se tulee jos vaihtoon menee takakiekko ja keskiö sekä vielä ehkä kampisarja jollei vanha sovi uuteen keskiöön.

  10. #1270
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Suositteletko muutosta tähän tapaukseen kokemuksei perusteella?

    Ketjun pituuden säätö on yksi ogelma, toinen napavaihtajan akseli pitää tukeutua haarukkaan pyörimisen estämiseksi, se voi onistua koht. helposti, samoin jarruraudan kiinnitys. Oliko muita juttuja sovittamisessa? Vaijeri kahvoineen asettunee kohtuudella?

    Pelkojen voittaminen ei ole myöskään helppoa sille, joka on ruvennut pelkäämään, pelko aiheuttaa herkästi pelon toteutumisen. Eräs melkoisen läheinen henkilö pelkää lukon taakse jäämistä ja hissin jumittumista, välttää hissiä viimeiseen saakka ja jos joutuu käyttämään hissiä, niin usein se pysähtyy kesken matkaa ja lukotkin tahtovat vikuroida hänelle, lievä ahtaanpaikan kammo.

  11. #1271
    Liittynyt
    01/2012
    Paikkakunta
    Raahe
    Viestit
    98
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Suositteletko muutosta tähän tapaukseen kokemuksei perusteella?

    Ketjun pituuden säätö on yksi ogelma, toinen napavaihtajan akseli pitää tukeutua haarukkaan pyörimisen estämiseksi, se voi onistua koht. helposti, samoin jarruraudan kiinnitys. Oliko muita juttuja sovittamisessa? Vaijeri kahvoineen asettunee kohtuudella?

    Pelkojen voittaminen ei ole myöskään helppoa sille, joka on ruvennut pelkäämään, pelko aiheuttaa herkästi pelon toteutumisen. Eräs melkoisen läheinen henkilö pelkää lukon taakse jäämistä ja hissin jumittumista, välttää hissiä viimeiseen saakka ja jos joutuu käyttämään hissiä, niin usein se pysähtyy kesken matkaa ja lukotkin tahtovat vikuroida hänelle, lievä ahtaanpaikan kammo.
    Asia on juuri näin, tuskin omistaja koskaan tuolla pyörällä tulee ajamaan... Siksi tuo projekti kiinnostaa kyseessä on muuten tämä pyörä: https://archive.trekbikes.com/us/en/...fx_wsd/details

  12. #1272
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Hieno pyörä lajissaan. Tuolle pitää löytää ajaja, onhan lehtemme nettikauppakin ja Tori.fi sivujen kauttakin monet ostaneet onnistuneita löytöjä. Ei tuota kirppishinnalla tarvitse myydä, voi saada jopa samalla hinnalla napavaihteisen jalkajarrulla melkoisen samaan hintan, ei noin hienoa tosin.

  13. #1273
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    圖爾庫
    Viestit
    582
    En minä sitä oikeastaan suosittele, varsinkaan kun sitä keskiötä joka minulla oli ei enää valmisteta. Oli huomattavasti halvempi kuin Trickstuff Exzentriker joka on noin 160€ pakollisen asennustyökalun kanssa. Sopii käytettäväksi Hollowtech 2 kampien kanssa.

    Pyörimisenestoprikkoja on muutamaa mallia joista saa valita mihinpäin haluaa vaijerin sojottavan joten se ei ole ongelma.
    Jarruvarren kiinnitys voi vaatia jotain virittelyä mutta pitäisi onnistua kohtalaisen helposti.
    Kokopitkä vaijeri ei tuota ongelmia.

    Ketjun kireyden säätövara on aika mitätön joten saa varautua vaihtamaan ketjua aika usein.

  14. #1274
    V-jarrupalojen paksuuksista: nämähän voivat näköjään olla hyvinkin eri kokoisia paksuus/kulutuspinta/leveyssuunnassa (kuten pituussuunnassa esim. 55 tai 70 mm).

    Hankin toisen takakiekon talvirengasta varten, joka oli muutaman millin levemäpi kuin alkuperäinen kiekko. Kävikin ilmi, että käyttämäni Wigglen Lifeline V-Brake Padit olivat liian paksut! Vanne ei siis mahtunut pyörimään, eikä edes koko jarru kiinni. Tuoteselosteessa ei ole tuosta mitasta mitään, ainoastaan kerrotaan pituus 55 mm. No, hain Biltemasta jarrupalat, joiden muistin olevan paljon kapeammat (vähemmän kulutuspintaa), ja tilaa tuli. Nyt vanne pyörii hyvin ja jarrut mahtuvat kiinni.

    Wigglen ja Bilteman myymät jarrupalat siis eroavat paksuudeltaan monen monta millimetriä (tämän huomasi vertaamalla vierekkäinkin).

    Mutta... Mistä jatkossa tietää, minkälaisia jarrupaloja tuohon takakakkoskiekkoon saa mahtumaan? Ostaa vain silmällä arvioimalla "kapean näköisiä", tai jotain? Standardimittoja jarrupalojen paksuudelle ei taida olla tai edes merkintöjä pakkauksessa.

  15. #1275
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Jol ei taida olla standardeja. Ostat siis suunnilleen oikean näköiset. Esim lasten pienemmissä kiekoissa on se ongelma, että aikuisten pyörien palat ovat liian leveitä tai liiän vähän kaareviksi muotoiltuja ja ne ottavat siten päistä herkästi renkaaseen kiinni.

    Monet palat myös sotkevat törkeästi märällä kelillä. Vanne ja palojen ympäristö pyörän rungonkin osalta on hirveässä mustassa töhnässä. Koolstopin salmon palat (punaiset) eivät tätä ongelmaa aiheuta. Clarksin jotkut mustat tarvikepalat kyllä.

  16. #1276
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    HEL
    Viestit
    2.488
    Tarkentava ihmetys - eikö jarrupala siis mahdu rungon ja vanteen väliin? Muutenhan etäisyyttä saa säädettyä ihan vapaasti.

  17. #1277
    ^ Jarruvaijerin pituus paksujen palojen ja paksumman kiekon kanssa ei riittänyt siihen, että länget olisi saanut kiinni. Eli ei saanut edes niin paljon kiinni, että palat olisivat täysin kiinni vanteessa, vaan jarru ei edes mahtunut kiinni siitä ylhäällä olevasta vaijerin hahlosta/"avauskohdasta".

    Jos jarrupalat ovat paksut ja vanne on "liian leveä", niin etäisyyden säätö ei onnistu käytännössä lainkaan.

    Tosin jarrupaloissa on niitä aluslevyjä, joista yhden olisi ehkä voinut poistaa, niin olisi tullut vähän lisätilaa jarrupalan kulutuspinnan ja jarrulängen väliin. Muuten jarrupala olisi ollut aika vinossa, vaikka vaijeri olisikin mahtunut kiinni. Vaijerin pituus rajoittaa, tiedä sitten miten toimisivat pidemmällä jarruvaijerilla, jossa olisi enemmän marginaalia.

    En itsekään osannut odottaa miten paljon tällainen yhdistelmä eroaa visuaalisestikin kapeasta jarrupalasta ja kapeasta vanteesta. Tai edes paksusta jarrupalasta ja kapeasta vanteesta.

    Ei vain mahdu ja silmällä katsottuna ero paksun ja kapean jarrupalan välillä on hämmästyttävän suuri. Nuo Wigglen Lifeline-palat ovat varmaan äärilaitaa kulutuspinnan määrässä ja paksuudessa; vaivoin mahtuvat pyörimään kapeammallakaan vanteella ja helposti osuvat uutena vanteeseen, jos vanne ei ole ihan suora ja jarrulänkien etäisyys vanteesta tasainen molemmilta puolilta.

  18. #1278
    Näköjään on ainakin olemassa varta vasten jarrupaloja, jotka on suunniteltu tiukkoihin paikkoihin. Kool Stop Thinline -jarrupalat näyttävät jo kuvissakin kapeilta: "Designed for tight brake clearance systems. Low Profile."

  19. #1279
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Dark side of the moon
    Viestit
    167
    Yksi hyvä ja helppo keino on käyttää jarrukahvassa olevaa pikasäätöä.
    In a 3 person sprint, he could actually finish 4th

  20. #1280
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565
    itellä kans ollu noita v-jarrullisia , cantejakin ja maantiepyörissä sivuvetojarruja ,mutta nyt ei oikein aukea toi "pikasäätö" kahvassa . Tarkoittanet sitä suoratankoisten kahvoissa olevaa säätöä ?

  21. #1281
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Dark side of the moon
    Viestit
    167
    Enpä huomannut, että kyseessä on maantiekahvat. Silloin ehkä laittaisin väliin tämän. Olettamuksella, että ainoa harmitus on tuo erilainen vanteen leveys eikä mikään muu.
    In a 3 person sprint, he could actually finish 4th

  22. #1282
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    HEL
    Viestit
    2.488
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mr_W Katso viesti
    Vaijerin pituus rajoittaa, tiedä sitten miten toimisivat pidemmällä jarruvaijerilla, jossa olisi enemmän marginaalia.
    En pidä vaijerin lyhyyttä ihan oikeana rajoitteena, se on siis vain pätkäisty niin lyhyeksi asentaessa että ei jäänyt säätövaraa?

  23. #1283
    ^ No joo, säätövaraa on ihan riittävän hyvin normaalikokoisella jarrupalalla ja alkuperäisellä vanteella, muttei tuolla leveämmällä kakkosvanteella ja paksulla jarrupalalla. Eli varmaan pyörää kasattaessa vaijeri on pätkäisty ihan oikein normikäyttöön, mutta leveämpi vanne ja paksumpi jarrupala aiheuttavat ongelmia. Tällöin ei enää mahdu.

    Tuosta vaijerin säätövaran pituudesta siis onnistuminen jäi Lifeline-jarrupaloilla ainakin kiinni. Voi olla että yhdistelmä toisi längille muitakin ongelmia tai paloille asento-ongelmia, jos vaijeri olisi ollut pitempi.

    En kuitenkaan viitsi lähteä asentelemaan uutta pitempää jarruvaijeria, kun muuten toimii ihan hyvin ja kapeammat normaalit jarrupalat korjasivat ongelman. Täytyy vain muistaa, että tuon kakkos/talvitakakiekon kanssa eivät mahdu paksummat jarrupalat - ainakan nykyvaijerin pituudella.

    Tämä oli vain yllätys, että jarrupaloja onkin niin eri kokoisia ja siihen täytyy joskus kiinnittää huomiota. Mutta mittoja tai standardeja ei ole.

  24. #1284
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    43
    Asiaan vihkiytymätön kysyy. Minulla on plussapyörä (27.5+) ja ajattelin ostaa siihen toiset vanteet (29"). Akselistandardi on boost ja takavaihtaja Sram NX (11-vaihteinen). Takapakka on sunrace 11-46t. Katsoin että netissä oli tarjouksessa "hyvään hintaan" Sram GX-takapakka (10-42t). Mietin yhtenä vaihtoehtona että voisiko minulla olla 29:ssä 10-42t pakka ja 27+:ssa 11-46t pakka?

    Tiedän että GX takapakka vaatii XD-vapaarattaan, mutta pitääkö tässä ottaa vielä muuta huomioon?

  25. #1285
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    HEL
    Viestit
    2.488
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti inconel Katso viesti
    Tiedän että GX takapakka vaatii XD-vapaarattaan, mutta pitääkö tässä ottaa vielä muuta huomioon?
    Ehkä ketjun pituus eri pakoilla?

  26. #1286
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Mr_W: Jarruvaijerin kuten vaihdevaijerienkin vaihto kuorineen on ihan hyvä välillä tehdä muutoinkin. Jos kuoretkin vaihtaa ja vaijerit kulkee tankonauhan alla pitää tankonauhakin toki vaihtaa. Jarruvaijerin lyhyys jos lähinnä on ongelma niin vaihtaisin vaijerit ja kuoret. Mutta sinä taisit epäillä muutakin epäsopivuutta niin toki silloin palat joka tapauksessa sopivammiksi.

  27. #1287
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    HEL
    Viestit
    2.488
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mr_W Katso viesti
    Tämä oli vain yllätys, että jarrupaloja onkin niin eri kokoisia ja siihen täytyy joskus kiinnittää huomiota. Mutta mittoja tai standardeja ei ole.
    Ihan totta kyllä, olisin itsekin olettanut, että jotain vakiopaksuutta kaikki ovat. Nyt tiedän paremmin, kiitos tiedosta

  28. #1288
    ^^ Tosiaan on noilla vannejarrupaloilla on eroja: paksut Wigglen Lifeline-palat eivät jätä paljoakaan jarruvaijeria jäljelle. Paljon kapeammat Bilteman palat taas jättävät vaijeria jäljelle senttikaupalla enemmän, eli hyvin reilusti täysin uusina ja kulumattominakin. Ja paksut jarrupalat + ehkä suunniteltua leveämpi kiekko = ei mahdu.

    Pyörä on nelisen vuotta vanha, joten en tiedä kannattaako jarruvaijeria ja kuoria vielä vaihtaa. Mitään isompia ongelmia ei jarruissa ole ollut tämän jarrupalakokoyllätyksen lisäksi.

    ^ Voisi ehkä olettaa, että nuo Wigglen Lifeline-palat (taitavat myydä samanlaisia myös Ashima-merkin alla) ovat lähestulkoon ennätyspaksut ja harvemmin noin leveyssuunnassa isoja paloja näkee. Voisihan nuo mitata joskus huvin vuoksi, jos muistaa.
    Mr_W muokkasi tätä : 10.07.2018 at 14.08

  29. #1289
    Niin, periaatteessa kaupassa voisi kai olla vaikka 10 senttimetrin paksuisia jarrupaloja... Ilmeisesti noin yleisesti siis jää ostajan silmämääräisesti arvioitavaksi mikä jarrupala sopii ja mikä ei. Ja jos ei mahdu niin erityisen laihojakin on olemassa.

  30. #1290
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    HEL
    Viestit
    2.488

    Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

    (Tapatalk tuplapostauksen poisto)
    hphuhtin muokkasi tätä : 09.07.2018 at 23.11 Syy: Tapatalk tuplapostauksen poisto

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •