ElectrobikeHephaGiantGarmin
Sivu 42 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 32 40 41 42 43 44 52 92 142 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.231 - 1.260 / 10534

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #1231
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jaha Katso viesti
    Takavaihtajan kanssa ongelmia.
    Luulin nähneeni kaiken, mutta tämä on jotain uutta. Havainnollisesta videosta huolimatta erittäin hämmentävä tilanne. Todella outoa, että ketju ei nouse tuolla ensimmäisellä pykälällä mutta muut toimii siististi. Ja edelleen oudommaksi menee, kun sama vaihdeväli toimii toiseen suuntaan hyvin.

    En oikein usko tuohon pakan vikaantumiseen, koska se on kuitenkin vain möykky metallia. Jos silmämääräisesti ei näy vaurioita, ei sellaisia ole. Ainut mahdollinen vikakohde jonka keksin on joku ylärajoitinruuvin ja vaijerikireyden välinen asia, vaikka siinäkin kaiken logiikan mukaan pitäisi tapahtua toisinpäin (ensimmäinen naksu toimii mutta loput jää vajaaksi).

    Kokeilisin nollata tilanteen:
    1. Vaijeri irti ja rumpusäätimien kierto yhtä täyttä kierrosta vaille ”kiinni”.
    2. Rajoitinruuvien säätäminen kun vaijeri irrotettu.
    3. Vivun kokeileminen pitämällä sormin vaijerista kiinni ja naksuttelemalla vivusta pykälät läpi laidasta laitaan (vaikkei tässä vipua epäiltykään).
    4. Vaijerin kiinnittäminen ja kireyden hienosäätäminen siten, että se ensimmäinen vaihdeväli nousee.
    5. Kun ensimmäinen vaihdeväli toimii, loppujen pitäisi toimia automaattisesti oikein sen perusteella.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  2. #1232
    Liittynyt
    06/2012
    Viestit
    326
    Miten siirtyminen 26mm korkeista maantiekiekoista 56mm -, vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin? Kiinnostaa lähinnä nuo negatiiviset vaikutukset. Positiiviset ovat kutakuinkin markkinamiesten takia hallussa=)
    Painoa kuskilla n.74kg

  3. #1233
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti 0802905 Katso viesti
    Miten siirtyminen 26mm korkeista maantiekiekoista 56mm -, vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin? Kiinnostaa lähinnä nuo negatiiviset vaikutukset. Positiiviset ovat kutakuinkin markkinamiesten takia hallussa=)
    Painoa kuskilla n.74kg
    Mahdollisesti raskaammat kiihdyttää(riippuen tietysti, kuinka ankkurit aiemmat on) ja ottaa sivutuuleen.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  4. #1234
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CamoN Katso viesti
    Luulin nähneeni kaiken, mutta tämä on jotain uutta. Havainnollisesta videosta huolimatta erittäin hämmentävä tilanne. Todella outoa, että ketju ei nouse tuolla ensimmäisellä pykälällä mutta muut toimii siististi. Ja edelleen oudommaksi menee, kun sama vaihdeväli toimii toiseen suuntaan hyvin.

    En oikein usko tuohon pakan vikaantumiseen, koska se on kuitenkin vain möykky metallia. Jos silmämääräisesti ei näy vaurioita, ei sellaisia ole. Ainut mahdollinen vikakohde jonka keksin on joku ylärajoitinruuvin ja vaijerikireyden välinen asia, vaikka siinäkin kaiken logiikan mukaan pitäisi tapahtua toisinpäin (ensimmäinen naksu toimii mutta loput jää vajaaksi).

    Kokeilisin nollata tilanteen:
    1. Vaijeri irti ja rumpusäätimien kierto yhtä täyttä kierrosta vaille ”kiinni”.
    2. Rajoitinruuvien säätäminen kun vaijeri irrotettu.
    3. Vivun kokeileminen pitämällä sormin vaijerista kiinni ja naksuttelemalla vivusta pykälät läpi laidasta laitaan (vaikkei tässä vipua epäiltykään).
    4. Vaijerin kiinnittäminen ja kireyden hienosäätäminen siten, että se ensimmäinen vaihdeväli nousee.
    5. Kun ensimmäinen vaihdeväli toimii, loppujen pitäisi toimia automaattisesti oikein sen perusteella.
    On tätä kyllä hetki jo tullut täälä ihmeteltyä ja ilmeisesti vielä jatkuu toki eilenkin ajettu 20km lenkki ja hienosti toimii muuten. Koitettu on ainakin: erilaisilla säädöillä, pakka irroitettu ja "tarkistettu", uutta ketjua koitettu ja vaihtajan rattaat tarkastettu. Tuo vaihtajan ylempi ratas pääsee elämään sivuttain 1-2mm (laakeri kuitenkin on muuten ok), mutta ei ole tietoa minkälainen pitäisi uutena olla.

    Kun tuota ketju tuosta hieman auttaa, että saa vaihdon tehtyä niin ketju kuitenkin kulkee oikealla kohtaa rattaalla. Jos tuosta videolta näkyvästä säädöstä vaihtajan vaijeria kiristää (vaihdevivun päästä pikasäädöstä) niin vaihto alkaa kohtalaisesti toimia, mutta tosiaa heti vaihdon jälkeen ketju hankaa viereiseen rattaaseen (kaikilla vaihteilla, suurimpia raittaita kohden menee huonommaksi). Noilla rajoitinruuveilla en oikein näe olevan asiaan mitään vaikutusta ja ne kyllä on kohdalleen säädetty. Vaihtajan "B säätö" tehty niin lähelle pakkaa kuin mahdollista. Joku vanha pakka on vielä hyllyssä ja pitäisi vielä sillä koittaa mitä tekee ,mutta siitä on tietysti aivan loppuunajettu juuri nuo rattaat.

  5. #1235
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    HEL
    Viestit
    2.488
    Pikakysymyksiä:

    Voinen käyttää 3x9 etuvaihtajaa 7x takapakan kanssa (joo, ei ole ”tuettua”, mutta yleensä)?

    Mitähän ihmeen eroa on Shimano FD-M4000-DS6 ja -DS3 malleilla.

    Jälkikasvun halvassa XXL-pyörässä kesti Acera pari vuotta näköjään. Nyt ei saa enää säädettyä kuin auttavasti kuntoon, liekö vääntynyt.

  6. #1236
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565
    Tuolla ;https://bike.shimano.com/en-EU/produ...rontDerailleur kun noita vertailee ,näkyisi ero olevan tuossa "chain stay angle :ssa".
    -TS6 = 66 - 69 ja -TS3 = 63 - 66 astetta.


  7. #1237
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    HEL
    Viestit
    2.488
    Kiitos - en huomannut eroa kun mobiililla speksisivuja vuorotellen latailin. Mittaa nyt sitten tuollaista eroa rungosta jotenkin

  8. #1238
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jaha Katso viesti
    vaihto alkaa kohtalaisesti toimia, mutta tosiaa heti vaihdon jälkeen ketju hankaa viereiseen rattaaseen (kaikilla vaihteilla, suurimpia raittaita kohden menee huonommaksi).
    Tuon pienen lisätiedon perusteella osoittaisin syyttävällä sormella vaihtajan korvaketta. Koska takavaihtajan nivelten liikeradat on varsinkin nykyvaihtajissa aika erikoisia, korvakkeen suoruutta voi olla hankala todentaa nornaalikäytön toimivuuden tai toimimattomuuden perusteella. Virheen lisääntyminen/kertaantuminen pakan laitaa kohden viittaisi vinoon korvakkeeseen. Vinous sattuu tässä tapauksessa vaan vaikuttamaan siihen normaalikäyttöön aika pistemäisesti. Usein vinolla korvakkeella vaihtajan saa säädettyä hyväksi suunnilleen yhdelle pakan kolmannekselle ja loput toimii, jos toimii.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  9. #1239
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    CamoN kirjoittaa järkeviä. Mielenkiinnolla seurannut säiettä ja kun peilaan omaan historiaani joka ketjuvaihteisista alkaa 5 lehtisestä pakasta aina nykyiseen 11aikaan niin aivan ilman kärjistämättä kannattimen oikaisutyökalu on nykyään pakin pakollinen. Sikäli kun takavaihtajan säätötaidot on ees perustasolla eikä kerta ruuvauksella ala toimimaan niin kannattimen suoruuden tai kierouden tarkastus sitten seuraava toimenpide.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  10. #1240
    Vaihtajankovake on ollut irti ennen tuota videoa ja sitä 1-2mm taivutin. Sellaista virallista työkalua ei tuohon ole, mutta korvakkeen oikaisin niin että korvakkeen suorapinta istuu tasaiselle pinnalle. Vaihteiden säädön jälkeen sama vika. Huonosti tuota nyt ehtinyt tutkimaankaan viimepäivinä.

  11. #1241
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jaha Katso viesti
    Vaihtajankovake on ollut irti ennen tuota videoa ja sitä 1-2mm taivutin. Sellaista virallista työkalua ei tuohon ole, mutta korvakkeen oikaisin niin että korvakkeen suorapinta istuu tasaiselle pinnalle. Vaihteiden säädön jälkeen sama vika. Huonosti tuota nyt ehtinyt tutkimaankaan viimepäivinä.
    Korvakeen suoruushan tarkastetaan suhteessa pyörivään kehään. Siihen on oma työkalunsa, joka ruuvataan takavaihtajan tilalle (jolla siten voidaan taivutella korvaketta suoraksi). Itsellä kokemusta vastaavista oireista, jotka ovat aiheutuneet tuosta korvakkeen vääntymisestä mutta kuten tänä keväänä: vaihtajan (peukalo-mekanismi) loppuunkulumisesta. Ihmettelin aikani kun Ultegra-takavaihtaja toimi hyvin huonosti ja epämääräisesti. Korvakeen suoruuskin tarkastetiin mutta ratkaisua ei löytynyt. Lopulta tangon vaihtaja/mekanismi jumiutui täysin. Sen kun vaihdoin alkoi takavaihtajakin "yllättävästi" toimia. +7tkm riitti kuluttamaan mekanismin loppuun.
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  12. #1242
    Liittynyt
    08/2015
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    242
    Miksi kammet ei pyöri kevyesti kun niitä pyörättää ilman ketjua. Menee just yhden kierroksen kun semikovasti antaa vauhtia kädellä. Kuuluuko niiden edes pyöriä vapaasti useita kierroksia kun laittaa pyörimään? Mistä tuo ”tahmeus” voi johtua. Voiko keskiö olla liian tiukalla.

  13. #1243
    Liittynyt
    11/2014
    Viestit
    1.897
    http://www.cyclingweekly.com/reviews...enn-rev-35-tcc

    Tuolla lukee että 27mm leveys aiheuttaa ongelmia joidenkin jarrujen kanssa. Mahtuukohan nuo toimimaan Ultgrean 6800 sarjan jarrujen kanssa ? Onko kokemuksia kyseisistä jarruista leveiden vanteiden kanssa ?

  14. #1244
    Vaihdoin nyt kuitenkin vielä tuon vanhan kuluneen pakan ja vaihteet alkoi toimimaan. Vaihdoin takaisin tuon ongelmia aiheuttaneen, mutta laittoin pienimmän rattaan tuosta vanhasta ja vaihteet toimii (tästä video).
    https://drive.google.com/file/d/1T8B...w?usp=drivesdk

    Ja pakan omalla rattaalla vielä koitin ja ei toimi.

  15. #1245
    Tuossa ongelmallisessa pakassa (11T-36T) on tuo pienin ratas on tyyppiä BL ja tuon dokumentit mukaan http://si.shimano.com/pdfs/ev/EV-CS-HG81-10-3018B.pdf minä ymmärtäisin että pitäisi olla BJ/BK. Tuolla edellisen viestin videolla oleva vanha ratas jolla toimii on tyyppiä BJ/BK. Olisiko vaan mennyt tehtaalla pakettiin väärällä rattaalla tuo pakka. En vieläkään usko, että omissa säätö/mittaustaidoissa vika Erikoista että tuo on kyllä jonkun aikaa pelannutkin, toki vähän tulee pienimmällä rattaalle käyttöä. Onko joku näistä paremmin perillä?

    Jonkin verranhan noissa eroa on.
    https://drive.google.com/file/d/1fm6...ew?usp=sharing

  16. #1246
    Jalkajarrullinen lasten polkupyörä saako tuota kampien tyhjää liikettä jotenkin pienemmäksi tai pois kokonaan?

  17. #1247
    Liittynyt
    05/2017
    Viestit
    65
    Ajaessa pilkottaa vähän etupyörän akseli ohjaustangon etupuolelta ja käsittääkseni tällöin ajoasentoni on liian pitkällä suhteessa ohjaustankoon? Tarvitsisi siis vaihtaa nykyinen "Zoom TDS-RD701-8FOV 100mm Alloy 27,2 x 350mm" -stemmini ainakin sentin, ehkä pari pidempään.

    Kysymyksenä siis se, että mihin minun pitää uutta stemmiä ostaessa kiinnittää huomiota, jotta se olisi varmasti yhteensopiva pyörääni?

  18. #1248
    Liittynyt
    01/2014
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    218
    Maasturin 559x19c vanteet on nyt siinä kunnossa, että menee kehät uusiksi.
    Rengaskoko millä ajan on 2.35 leveä. Minkäs levyinen vanne tuohon olisi optimi , sillä tuo rengas 19c vanteella on aika iso. Pienemmillä paineilla havaittavissa muljahtelua.
    Mavic tekisi 559x29c vannetta. Meneekö liian leveäksi vain onko bueno?

  19. #1249
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.150
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jöpöttäjä Katso viesti
    ...onko bueno?
    On.


  20. #1250
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.150
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mikko93 Katso viesti
    Ajaessa pilkottaa vähän etupyörän akseli ohjaustangon etupuolelta ja käsittääkseni tällöin ajoasentoni on liian pitkällä suhteessa ohjaustankoon?
    Tuntuuko ajoaasento pahalta? Ellei tunnu, älä tee mitään. Toi etuakselin näkyminen on pikkusen sellaista vanhojen setien käyttämää mitoittelutapaa.

    Tarvitsisi siis vaihtaa nykyinen "Zoom TDS-RD701-8FOV 100mm Alloy 27,2 x 350mm" -stemmini ainakin sentin, ehkä pari pidempään.

    ...mihin minun pitää uutta stemmiä ostaessa kiinnittää huomiota, jotta se olisi varmasti yhteensopiva pyörääni?
    Toi "27,2 x 350mm" on kylläkin satulatolpan mitat. Tärkein mitta puuttuu, eli ohjaustangon paksuus. Onko 31,8mm? Ohuempia harvoin näkee nykyään. 100mm on kaiketi stemmin nykyinen pituus. Ota huomioon, että stemmin kulma vaikuttaa myös ajosasentoon. Mm. tällä voit mallintaa asiaa: http://yojimg.net/bike/web_tools/stem.php


  21. #1251
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jamoo Katso viesti
    Jalkajarrullinen lasten polkupyörä saako tuota kampien tyhjää liikettä jotenkin pienemmäksi tai pois kokonaan?
    Tarkoitat varmaan jarrun vapaaliikettä kampia taaksepäin pyöräyttäessä? Jos vapaaliike on neljäsosakierros tai alle, se on sen verran eikä sille voine tehdä kummoisia säätöjä. Jos vapaaliikettä on säännöllisesti esim. puoli kierrosta tai enemmän, navan purkamalla ja jarruosat rasvaamalla se alkaa toimia herkemmin ja ylimääräinen vapaaliike poistuu.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  22. #1252
    Liittynyt
    01/2012
    Paikkakunta
    Raahe
    Viestit
    98
    Onko mahdollista vaihtaa hybridipyörän ketjuvaihteisto napavaihteistoon? Vaihteiden lukumäätä ei ongelma, jopa 3 riittäisi. Tavoite olisi jalkajarrullinen pyörä.

  23. #1253
    Liittynyt
    05/2017
    Viestit
    65
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Tuntuuko ajoaasento pahalta? Ellei tunnu, älä tee mitään. Toi etuakselin näkyminen on pikkusen sellaista vanhojen setien käyttämää mitoittelutapaa.



    Toi "27,2 x 350mm" on kylläkin satulatolpan mitat. Tärkein mitta puuttuu, eli ohjaustangon paksuus. Onko 31,8mm? Ohuempia harvoin näkee nykyään. 100mm on kaiketi stemmin nykyinen pituus. Ota huomioon, että stemmin kulma vaikuttaa myös ajosasentoon. Mm. tällä voit mallintaa asiaa: http://yojimg.net/bike/web_tools/stem.php
    Kiitos vastauksestasi. Asento ei kyllä sinällään tunnu huonolta, mutta on semmoinen olo, että voisin pidemmällekin ajaessa kurottaa. Eli asento on aavistuksen "kasassa". Oletin kanssa 100mm stemmin pituudeksi (en ole ihan varma mistä kohtaa se mitta otetaan) ja siltä se silmämääräisesti vaikuttaakin. Rullamitalla näyttäisi tuo ohjaustangon paksuus kutakuinkin tuolta 31,8mm:ltä. http://whitebikes.com/bikes/17-rr-pro/ Kyseessä on tuo pyörä L-kokoisena ja olen n. 183cm pitkä ja inseam jossain 86-87cm paikkeilla. Kamalan suurihan tuo pyörä L-kokoiseksi ei ole.

  24. #1254
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Oudot reach- ja stack-erot tuolla Whiten taulukossa. M on selvästi matalampi kuin L mutta lähes yhtä pitkä. XL on yhtä matala kuin L mutta selvästi pidempi.

    Noiden ajajan mittojen perusteella voisi kokeilla 110mm ohjainkannatinta. Mutta se etunavan näkyminen ohjaustangon etupuolella on vain yksi mitta monista. Ja se on vielä aika subjektiivinen, kun käsien, hartioiden, niskan ja pään asennot vaikuttaa huomattavasti siihen missä ajajan silmät sijaitsee suhteessa etuakseliin. Minun kuulemani yleisin ohje on muistaakseni ollut, että asento on aika lähelle kohdallaan jos etunapa näkyy kokonaan ohjaustangon etupuolella.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  25. #1255
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Kamalan suurihan tuo ei ole L-kokoiseksi on ihan totta, sentti stemminpituuteen vaikuttaa paljon, puoli satulaa taaksepäin lisää myös ajopituutta.

  26. #1256
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.150
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    ... puoli satulaa taaksepäin lisää myös ajopituutta.
    Kaikkea menet ehdottamaan! Ei taida kiskot riittää.

    Mutta joo, stemmit on halpoja ja käytettynäkin liikkuu hyvin. 110mm hyvä kokeilu. Mikähän kulma mahtaa olla? 6°? 10°? Se vois löytyä stemmistä jostain kohtaa merkittynäkin.


  27. #1257
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Voipa olla että satulatolppakin menee uusiksi, jotta loppuu ahtaus.

  28. #1258
    Liittynyt
    05/2017
    Viestit
    65
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Kaikkea menet ehdottamaan! Ei taida kiskot riittää.

    Mutta joo, stemmit on halpoja ja käytettynäkin liikkuu hyvin. 110mm hyvä kokeilu. Mikähän kulma mahtaa olla? 6°? 10°? Se vois löytyä stemmistä jostain kohtaa merkittynäkin.
    Löytyi! 7 astetta näyttäisi olevan. Ja samalla varmistui pituus, eli 100mm.

  29. #1259
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Ylöjärvi
    Viestit
    1.125
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti caddis Katso viesti
    Onko mahdollista vaihtaa hybridipyörän ketjuvaihteisto napavaihteistoon? Vaihteiden lukumäätä ei ongelma, jopa 3 riittäisi. Tavoite olisi jalkajarrullinen pyörä.
    Miks ihmeessää haluat jalkajarrullisen pyörän?

  30. #1260
    Liittynyt
    01/2012
    Paikkakunta
    Raahe
    Viestit
    98
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Vivve Katso viesti
    Miks ihmeessää haluat jalkajarrullisen pyörän?
    Harmittaa, kun ihan kohtuu pyörä jää ajamatta (kyseessä ei siis oma)
    Ilmeisesti pienen kolarin jälkeen jäi pelko käsijarruihin.

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •