HephaGiantGarminElectrobike
Sivu 78 / 515 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 28 68 76 77 78 79 80 88 128 178 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.311 - 2.340 / 15442

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

  1. #2311
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    225
    Joo, on kyllä hauska seurata ollaanko lähdetty tavoittelemaan liikoja vai meneekö kerralla maaliin. Pitäisi ainkin Fairlightin Instgrammin kommenttien mukaan olla lähellä Straelia rungon ominaisuuksiltaan, joten itsekin odotan painon jäävän johonkin 2.1-2.3 kg väliin. Voisi olla sitä teräksen mukavuutta jäljellä...

  2. #2312
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.144
    Onko toi tuleva herkku rosteria vai 853:a?

    Meinaan vaan että tuon Straelinkin rungon hinnalla saa juuri sellaisen raamin customina niillä spekseillä kuin itse haluaa.


  3. #2313
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    225
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Onko toi tuleva herkku rosteria vai 853:a?

    Meinaan vaan että tuon Straelinkin rungon hinnalla saa juuri sellaisen raamin customina niillä spekseillä kuin itse haluaa.
    Reynoldsin 853:a pitäisi rungon olla. Saako jo n. 1200 eurolla custom runkoa haarukalla euroopasta? Ei ole itsellä tarkkaa käsitystä noiden hinnasta tällä hetkellä. Voisi kelvata semmoinenkin vaihtoehto, saisi ainakin mieleisen geometrian. Noissa Fairlightin rungoissa kiinnostaa kyllä myös noi profiloidut ala- ja vaakaputket, jotka ovat varmaan valittu jäykkyys/seinämävahvuus -ominaisuuksien vuoksi noihin. Lisäksi tuovat hieman nykyaikaista ja persoonallista näköä runkoon.

    Tuo Fairlightin pääjehu Dom Thomas on entinen Genesiksen pääsuunnittelija, joka on nyt päässyt toteuttamaan omia näkemyksiään runkojen suunnittelussa. Tuntuu miettivän aika paljon yksityiskohtia ja toiminnallisuutta ainakin haastattelujen ja videoiden mukaan.

  4. #2314
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.041
    Tuo on Reiskan 853:a. Saako taylor made rungon 853 putkesta hintaan 999 (ennakkohinta 899 £) £ ? Minulla on ollut se kuva, että vähintään 2 kertaa on moisen hinta tuosta paremman pään tavarasta tehtynä.
    Sitten pitäisi vielä tietää mitä haluaa, joten minunlaisen huru-ukon on parempi tyytyä valmistavaraan. Tänä vuonna tulee puolivuosisataa mittariin, joten tuollainen menneen maailman runko-
    materiaalista tehty moneen käyttöön taipuva laite sopii paremmin kuin hyvin, vähän niin kuin lahjaksi itselle. Onko se Fairlight, Bombtrack vai joku muu.

    Dom on mukana myös Wold cycles-pajassa, joka tekee myös custom runkoja. Rungot tehdään omalla pajalla englannissa, toisin kuin Fairlightin rungot on valmistettu jossakin manner euroopassa.
    Ride harder - Ride a totally rigid.

  5. #2315
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.144
    No customien hinnat tietty vaihtuu sen mukaan mitä erikoishommia tehdään.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Cyclobicycles.com
    Price: from 1050€. Ask for a quote.
    Tubing: Columbus, Reynolds, KVA.
    Options:
    · Carbon fork painted in frame colour: from 190€
    Cyclolta mä tilasin puolen vuosisadan kunniaksi loppuelämän rungon. Muistaakseni mun spekseillä runko olis maksanut 1100 ja haarukka tuon 190€. Tosin tekijä sai lopulta ylipuhuttua mut titskuun.

    Enkä mä ole millään ristiretkellä Fairlightia tai muita vastaan, halusin vain muistuttaa mahdollisuudesta.


  6. #2316
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.252
    ^ ja custom-hommiin jos lähtee, niin sittenhän ei ole mitään mieltä käyttää Reiskan 853:sta, kun Columbuksen Lifeä saa samalla hinnalla ja siitä tulee kivempaa ja kevyempää. Tai sitten KVA:n MS3:sta vähän kalliimmalla, niin ei tarvitse huolehtia edes Hesan suolakelveistä.

    Ps. Wold on ollut aika lailla telakalla Fairlightin perustamisen jälkeen. Yritin Elmiä ostaa joskus aikoinaan, mutta Fairlight oli juuri silloin starttikuopissa ja eivät sen vuoksi ehtineet palvelemaan sillä hetkellä.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  7. #2317
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.252
    ^^ niin ja jos Itä-Eurooppa-imago ei häiritse - tai oliskohan se jo peräti trendikästä, koska eikös itäeurooppalainen muoti ala ainakin olemaan sitä - niin Orlowskilta ja Rychtarskilta saanee vielä customia selvästi alle 1000 euron paremmistakin putkista hitsattuna. Muistaakseni jossain vähän idempänä, olisikohan ollut Tsekeissä Fairlightitkin hitsataan.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  8. #2318
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    225
    Noilla hinnoilla alkaa custom runkokin kiinnostamaan. Pieni pelko itselläkin vaan siitä, osaako sitä valita omaan käyttöön sopivat putket, mutta saahan noilta valmistajilta varmaan apua valintoihin...

  9. #2319
    Liittynyt
    08/2008
    Viestit
    257
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    En jaksa jatkaa tätä vääntöä. Kukin uskokoon, mihin haluaa, kunnes toisin todistetaan.
    Kyllä mä ihan aidosti hämmästelen, kyselen ja yritän ymmärtää vaihtoehtoista totuutta, mutta ei ole helppoa muuttaa maailmankuvaansa silmänräpäyksessä, kun on vuosia altistunut ”kevyempi ja jäykempi on parempi” -propagandalle.

    Maaston muotoja tasoittavan rungon ja haarukan jouston vaikutus etenemisen taloudellisuuteen ja ajomukavuuteen on helposti ymmärrettävissä. Kuljettajan pomppiminen vähenee ja polkemiseen käytetty energia suuntautuu tehokkaammin eteenpäin, olo on lenkin jälkeen vähemmän "hakattu". Helppoa on myös ymmärtää, että rungon ja haarukan pystysuuntainen jousto pitää renkaan paremmin kiinni epätasaisella alustalla ja lisää siten pyörän hallittavuutta. Sen sijaan sivuttainen jousto vähentää ymmärtääkseni pyörän hallittavuutta, ja siihen ilmeisesti viittasitkin off-camberilla. Sitten on vielä se polkemisen tehokkuuteen ja taloudellisuuteen mahdollisesti liittyvä jousto, jossa liikettä tapahtuu sivusuunnassa. Tämä näkökulma kaipaa ainakin omalta osaltani lisää argumentointia. Toistaiseksi en ymmärrä, mihin perustuu sivujouston energiankulutusta vähentävä vaikutus.

  10. #2320
    Liittynyt
    08/2008
    Viestit
    257
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Muistaakseni tekivät Strael ykkösestäkin aikoinaan useamman proton ennen kuin saivat siitä mieleisensä ja leimattua. Toivottavasti toi menee maaliin tuommoisena ja ilman, että siitä tulee joku 2,2 kg runko, mutta kyllä tuossa vähän on Graalin maljan metsästyksen makua
    Nyt en (taas) ymmärrä?! Strael 2.0 runko painaa valmistajan mukaan 2kg. Eikö se ole ihan kohtuullinen luku sarjatuotantoteräslevarimaantiepyörälle? Kai maastoajon kestävä teräsrunko väistämättä painaa hiukan enemmän? Vai kuinka paljon painaa kevyt tehdasvalmisteinen teräslevarimonsteri?

  11. #2321
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Taneli79 Katso viesti
    Vai kuinka paljon painaa kevyt tehdasvalmisteinen teräslevarimonsteri?
    Ritcheyn SwissCross Disc oli jotain 1900g 55cm koossa. Mutta se on kaikkea muuta kuin monsteri
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  12. #2322
    Liittynyt
    06/2010
    Paikkakunta
    Pirkkala
    Viestit
    1.293
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Taneli79 Katso viesti
    Sen sijaan sivuttainen jousto vähentää ymmärtääkseni pyörän hallittavuutta, ja siihen ilmeisesti viittasitkin off-camberilla. Sitten on vielä se polkemisen tehokkuuteen ja taloudellisuuteen mahdollisesti liittyvä jousto, jossa liikettä tapahtuu sivusuunnassa. Tämä näkökulma kaipaa ainakin omalta osaltani lisää argumentointia. Toistaiseksi en ymmärrä, mihin perustuu sivujouston energiankulutusta vähentävä vaikutus.
    Itse olen tätä keskustelua seurannut mielenkiinnolla ja mielestäni homma käsiteltiin aika hyvin tuossa GCN:nän YouTube videossa. Pointtihan tässä on se, että ei se rungon sivuttaisen joustoon menevä poljinenergia voi hävitä mihinkään, mutta eihän se tietenkää voi myöskään tuottaakaan lisää energiaa. Energialla on tuossa keskiön sivuttisliikkeessä oikeastaan kolme vaihtoehtoa: muuttua ääneksi rungon naksuessa (hyvin minimaalista/olematonta), muuttua lämmöksi rungon joustaessa (hyvin minimaalista) tai palautua taikaisin liike-energiaksi kun runko joustaa takaisin "keskipisteeseen" (tällöinhän energia siirtyy takaisin voimansiirtoon). Runko toimi siis tavallaan lehtijousena, joka palauttaa siihen poljetun energia takaisin voimansiirtoon.

    https://www.youtube.com/watch?v=BH_AL4rxrp8

    Itse ehkä tykkään yleisesti ottanen ehkä enemmän napakasta tukevaksi hitsatusta alurungosta, jossa tuo keskiö notkuu sivuittain vähän. Mutta ei tässä ole kyse siitä, että notkuva runko olisi jotenkin huonompi/tehottomampi vaan siitä, että esim. 40mm renkaiden kanssa tota "löysyyttä" on jo aika paljon gravel-pyörässä.

    Oman järkeilyni mukaan tuossa keskiön joustavuudess tai joustamattomuudessa ei voi siis olla eroa tehokkuudessa, mutta ehkä tuolla sivuttais joustollakin voidaan tietyissä tilanteissa saavutta polkemismukavuutta tai jopa lisä pitoa renkaisiin, kun runko joustaa maaston mukaan.
    Speksausta ja Pyöräilyä.
    ||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake

  13. #2323
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.252
    Taneli, edeltävään en jaksa kommentoida muuta kuin, että eiköhän joustoasiaankin lähitulevaisuudessa saada lisää tutkimustietoa, kun ison tuotehitysbudjetin fillarifirmat asiasta kiinnostuvat tai oikeastaan ovat jo kiinnostuneet. Tätä ketjua taaksepäin selaamalla löytyy hyvää argumentointia jouston puolesta ja sitä vastaan ihan riittävästi.

    Painon suhteen peilasin vaan ja ainoastaan omia tuntojani. Straelin kaltainen runko saattaisi minua kiinnostaa, mutta jos se(kin) painaa 2,2 kg tai jotain enemmän, ei kiinnosta. Jos jollekulle toiselle se on ok, niin se on hyvä, eikä se minua vaivaa. Mun nykyisten pyörien rungot, todistetusti maastoajon kestävä vannejarrukrossari ja vajaa 200 grammaa painavilla Paragonin slidereilla tuunattu, myöskin todistetusti maastoajon kestävä sinkulakakaksysirunko painavat alle 1,9 kg ja vähän yli 2,0 kg. Niissä molemmissa on joustoa ja jäykkyyttä mun painolle, voimille ja ajotyylille juuri sopivasti ja yhtään niitä jäykempää runkoa en itselleni kaipaa. Mutta niinhän se menee, että kun on saanut maistaa parempaa, ei huoli huonompaa.

    Ennen ce-normiaikaa tehdasvalmistajien Reynolds 853 -maastorungot painoivat säännönmukaisesti kahden kilon molemmin puolin. Rocky Mountainin Blizzard oli poikkeus ja sitä pidettiinkin sekä pomminkestävänä että melko painavana. Meillä monta vuotta ollut 18,5-tuumainen Blizzard-runko painoi muistaakseni suunnilleen 2,2 kg ja se oli teräsrungoksi melkolailla jäykkä. Suunnilleen samankokoinen, myöskin tehdastekoinen 853-runko, Jamis Dragon painoi tasan 2 kg. Vannejarruaikaan Konan kevyimmät maasturirungot painoivat 1,8 kg. Meillä olleet -95 ja -98 Kilaueat painoi 1,9 ja 2,0 kg. Kaikki noi kesti ajoa ja käyttöä vuosikausia ja se meidän nuorempi Kilaueakin on vielä ajossa, olikohan Vaasassa, ja täyttää siis 20 vuotta tänä vuonna. 2000-luvun alun ja puolivälin kaljatölkkialumiinirungot oli ne, joita katkeili ja ratkeili tuon tuosta ja niiden takia ce-normien jäykkyysvaatimuksia nostettiin. Ei sen takia, että nykyistä kevyemmillä teräsrungoilla olisi ollut kestävyysongelmia. Jostain kumman syystä, samoihin aikoihin alkoi fillavalmistajien markkinointirummutus siitä, että jäykkä on parempi ja jäykin paras. Ei maksimaalinen jäykkyys ole ollut tavoitetila suinkaan aina. Kun kuiturungot alkoivat valtaamaan markkinoita, samaa mantraa jatkettiin, koska kuidusta saatiin vielä jäykempiä runkoja aikaiseksi ilman, että mukavuus kärsi liikaa.

    Se, mikä nykymenossa vähän huvittaa on se, miten kuluttajaa vedetään nenästä noilla Reynolds 853 yms. tyyppisillä leimoilla, kun tosiasia on se, että Straelin kaltaisen maantierungon voisi tehdä ihan tavallisesta 4130 cromostakin, eikä se painaisi yhtään sen enempää eikä se olisi yhtään sen jäykempi tai löysempi kuin Strael. Vähän heikompi se olisi, mutta silläkään ei ole käytännössä väliä, kun 4130:stakin tehtynä se olisi enemmän kuin riittävän kestävä. Kuluttaja maksaa siitä 853-leiman tuomasta prestigestä, mutta ei oikein saa muuta vastinetta rahoilleen, koska kestävämmän materiaalin tarjoamaa potentiaalia ei voi hyödyntää.

    Faran, joka maksaa 599 puntaa ja jossa on 631-etupää ja 4130-takakolmio painaa Fairlightin speksien mukaan 2,18 kg. Meidän rouvan Columbuksen Zonasta hitsattu, korkearunkoinen (rouva on 181 cm, josta yli puolet on jalkaa) ja melko jäykäksi tehty (mm 38-millinen viistoputki) kaksysirunko painaa 2,1 kg. Samoin meidän juniorin M-kokoinen Ritchey P-29, vaikka se on kokonaan 4130-putkinen ja slidereilla varustettu tehdasrunko. Sen takia mun mielestä 853-putkiselle ja 725-peräiselle(?) Secanille mielekäs paino ei ole yli 2,2 kg.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  14. #2324
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.041
    Minä en ole kovin moneen tehdasvalmiiseen teräslevarimonsteriin törmännyt. Bombtrack ilmoittaa omalleen m koossa painoksi 11,1 kiloa ja tuossa on kuitukeula. Vaihtoehtoja ei liikaa ole, joten oma valinta tapahtunee Bombtrakin tai Fairlightin välillä.

    Jos Strael painaa sen n. 2000 g niin ei kai tuohon uuteen runkoon niin paljon vahvempia putkia tarvita, että sen paino nousee yli 10 %. Oma lisenssi Rock Lobsterin levarimaasturin runko 853 tarralla painoi koossa 17 n 1900 g. Sen verta turhamainen olen, että uudessa pyörässä voisi hyvin olla sama leima taas.
    Ride harder - Ride a totally rigid.

  15. #2325
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.252
    ^ juu ja mä en myöskään välttämättä uskaltaisi lähteä tilaamaan Secan-proton tyylistä chainstayratkaisua customiin. Hienoa siis, että kokeilevat ja toivottavasti homma onnistuu ja siitä tulee hyvä. All Cityn Gorilla Monsoon taitaa mennä myös samaan kategoriaan ja All Cityn rungoissa on se ed-coating eli niiden pitäisi olla vähemmän herkästi ruostuviakin, millä on ainakin Hesalan nykymenolla merkitystä, jos monsterkrossaritarve liittyy siihen, että pystyisi talvisin käyttämään 27,5 Ice Spikereita droppitankopyörässä.

    Sinällään reilu kumppikiloisen pyörän kanssa ei ole painon suhteen mitään väliä, onko runko parisataa grammaa painavampi vai kevyempi. Sillä on väliä, mitä se parisataa grammaa tekee sen rungon ajo-ominaisuuksille. Jos teräsrungosta pitää tehdä alumiinirungon jäykkyinen, olisi alurunko ehkäpä järkevämpi, puolisen kiloa kevyempi ja varmaan kustannustehokkaampikin vaihtoehto. Lisäksi sen kanssa ei tarttisi pelätä ruostumista. Jos sellainen vaihtoehto siis olisi olemassa.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  16. #2326
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    225
    ^ Kiitos Stenu näistä tiedoista, auttaa ainakin minua ymmärtämään teräsrunkojen painoja paremmin. Jos Strael 2.0, joka on kumminkin tehty myös kestäväksi, painaa alle 1.9 kg, niin tarkemmin ajateltuna luulisi Secanin painonkin olevan aika lähellä tuota, jos valmistajan puheet siitä, että Secan on käytännössä isommalla rengastilalla oleva Strael pitävät paikkaansa. Itseäni rungon paino kiinnostaa ainoastaan kevyemmän rungon mahdollistaman lisääntyneen mukavuuden takia.

    Hieman offtopic: Tässä on hyvä artikkeli alkuperäisen Straelin suunnittelusta ja putkivalinnoista (vaikka tuo onkin tietenkin myös valmistajan "mainospuhetta"): STRAEL – CONCEPT & DESIGN NOTES
    Strael 2.0 versioon painoa saatiin tuosta jonkin verran vielä pois: video.

  17. #2327
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    225
    Tuo All Cityn uusi Gorilla Monsoon on kyllä sinällään kanssa hieno. Tuossa vaan hieman mietittää rungon ominaisuudet: valmistaja puhuu maastokäyttöön hyvin soveltuvasta pyörästä (mm. paksumpi istuinputki), joten mietin onkohan omaan yleiskäyttöön liian jämäkkä. Rungon painoa ei ole löytynyt mistään, pitääpä kysyä suoraan valmistajalta. Hintaa taitaa tuollakin rungolla olla Euroopassa se n. 1000 €.

  18. #2328
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.041
    Tuota luokkaa tuo Gorilla oli kun sen hintaa kysyin. Turusta. Fairlight tekee myös runkojen sisälle jonkin sortin kemiallisen käsittelyn ruostumista vastaan mikä lienee plussaa, niin ei tarvitse itse kotelosuoja-aineiden kanssa turata.
    Ride harder - Ride a totally rigid.

  19. #2329
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kalle H Katso viesti
    Oman järkeilyni mukaan tuossa keskiön joustavuudess tai joustamattomuudessa ei voi siis olla eroa tehokkuudessa, mutta ehkä tuolla sivuttais joustollakin voidaan tietyissä tilanteissa saavutta polkemismukavuutta tai jopa lisä pitoa renkaisiin, kun runko joustaa maaston mukaan.
    Ja sen joustavuuden pitää tietysti olla järkevässä mittasuhteessa. Sellainen "elävän" tuntuinen runko voi olla monesti tehokas ajaa. Jos runko on niin joustava että se tuntuu "joustavan alta pois" kun lataa polkimelle reilumpaa tehoa, se näyttäytyy ajajalle epämiellyttävänä ominaisuutena.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  20. #2330
    Liittynyt
    08/2008
    Viestit
    257
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Se, mikä nykymenossa vähän huvittaa on se, miten kuluttajaa vedetään nenästä noilla Reynolds 853 yms. tyyppisillä leimoilla, kun tosiasia on se, että Straelin kaltaisen maantierungon voisi tehdä ihan tavallisesta 4130 cromostakin, eikä se painaisi yhtään sen enempää eikä se olisi yhtään sen jäykempi tai löysempi kuin Strael. Vähän heikompi se olisi, mutta silläkään ei ole käytännössä väliä, kun 4130:stakin tehtynä se olisi enemmän kuin riittävän kestävä. Kuluttaja maksaa siitä 853-leiman tuomasta prestigestä, mutta ei oikein saa muuta vastinetta rahoilleen, koska kestävämmän materiaalin tarjoamaa potentiaalia ei voi hyödyntää.
    Tämä on hämmästyttävä tieto. Parempi putken laatu (ja korkeampi hinta) ei siis tarkoita automaattisesti alhaisempaa painoa ja parempia ajo-ominaisuuksia. Kyllä on kuluttajalla haastava tehtävä selvittää, mikä on hyvä ja kannattavaa. Putken laadun lisäksi pitää tietää, mikä on oikea muoto, pituus, paksuus, halkaisija, denttaus, yoket ja muut. Mä en selviäis customoinnista!


    Yllä mainittu SwissCross Disc on painon osalta (1,9kg) erittäin kilpailukykyinen tehdasrunko, jos sitä verrataan Stenun custom-vannejarrukrossariin (1,9kg). Siis huomioiden, että Ritsissä on levarit ja CE-merkintä. SwissCross näyttää olevan kolmoisohennettua CroMoly Logic II –putkea ja oliko Cyclo työstetty KVA:n MS3:sta? Siitä en tietenkään osaa sanoa mitään, miten nuo ajossa käyttäytyvät ja miltä tuntuu. Varmaan hyvin ja hyvältä


    Fairlightin Domin mukaan Straelin R54 runkosetti painaa 2,4kg. Haarukan paino on 415g.

  21. #2331
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.041
    Teräsrungossa taitaa putkien muotoilu ja ohennukset tehdä ne asiat, jotka tekevät ne ajo-ominaisuudet. Ei se mitä terässeosta on käytetty ole niin merkittävää. Bombtrakin teräsmonstron runko painaa m koossa reilun
    2,5 kiloa, joten mun arpa taitaa kallistua Brittiläiseen teräkseen.
    Ride harder - Ride a totally rigid.

  22. #2332
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Taneli79 Katso viesti
    SwissCross näyttää olevan kolmoisohennettua CroMoly Logic II –putkea ja oliko Cyclo työstetty KVA:n MS3:sta? Siitä en tietenkään osaa sanoa mitään, miten nuo ajossa käyttäytyvät ja miltä tuntuu. Varmaan hyvin ja hyvältä
    En tiedä noista materiaaleista yhtään mitään, koska kyseessä ensimmäinen teräsrunko ja muutenkin pääasiassa geometrian ja BSA-keskiön perusteella tilasin. Käyttäytyy ja tuntuu erittäin hyvältä, pidemmät lenkit kaikenlaisella alustalla erityisesti nautinnollisia ominaisuuksien puolesta. Ainut mitä pelkään on puhkiruostuminen suolauksen takia, ei onneksi toistaiseksi indikaatiota sellaisesta.
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  23. #2333
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.252
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Taneli79 Katso viesti
    Putken laadun lisäksi pitää tietää, mikä on oikea muoto, pituus, paksuus, halkaisija, denttaus, yoket ja muut. Mä en selviäis customoinnista!

    Yllä mainittu SwissCross Disc on painon osalta (1,9kg) erittäin kilpailukykyinen tehdasrunko, jos sitä verrataan Stenun custom-vannejarrukrossariin (1,9kg). Siis huomioiden, että Ritsissä on levarit ja CE-merkintä. SwissCross näyttää olevan kolmoisohennettua CroMoly Logic II –putkea ja oliko Cyclo työstetty KVA:n MS3:sta? Siitä en tietenkään osaa sanoa mitään, miten nuo ajossa käyttäytyvät ja miltä tuntuu. Varmaan hyvin ja hyvältä
    Kyllä esim. Cyclon Bernatkin osaa aika hyvin speksailla putket sulle. Tietysti helpottaa valintoja, jos on itsellä vähän kokemusta erilaisista rungoista ja käsitys siitä, mitä itse haluaa. Kalliimmat custom-rungot yleensä toimii "avaimet käteen" -periaatteella. Kerrot, millä ajat nyt, sen mitat ja mihin olet tyytyväinen ja mihin et. Sitten kerrot millaisen haluaisit uuden runkosi olevan, maksat ennakkomaksun ja jäät odottelemaan. Osa tuotteen hinnasta muodostuu siitä, että on olemassa joku, jolla on vuosien kokemus ja ammattitaito speksata putket niin, että toiveesi toteutuvat. Tuossa hyvänä esimerkkinä IF:n haastattelulomake: http://ifbikes.com/wp-content/upload...erGuide_17.pdf

    Mä en ole LJL:n Ritsiä kokeillut, vaikka on pitänyt. Mutta olettaisin sen olevan vähän korostuneemmin notkean letkeä, kuin mitä mun Cyclo on. Eroa on ainakin siinä, että Ritsissä taitaa olla perinteisillä OS-mitoilla putket eli 28,6 mm vaakaputki ja 31,8 mm viistoputki. Mä halusin kisakrossaamista ajatellen Cyclosta vähän jäykemmän ja siinä on vaaka 31,8 ja viisto 34,9. Isommilla halkaisijoila olevat putket on luonnollisesti vähän painavampia. Jos olisin speksannut Cyclon pelkkään gg-fiilistelyyn, olisin ehkä mennyt perinteisillä OS-mitoilla. Lisäksi KVA:n chainstayt on aavistuken paksuseinämäiset ja seatstayt vähän paksut ulkomitaltaan alapäästä, siinä joutui siis tekemään vähän kompromissia, jotta sai ruosteenkestävän rungon. Lifestä olisi tullut jonkin verran kevyempi ja myös eloisampi samoilla putkien ulkomitoilla. Eniten putken jäykkyyteen vaikuttaa ulkohalkaisija, sitten seinämävahvuudet ja ohennetun osan pituus ja vasta viimeiseksi käytetyn matskun laatu.

    Sinällään levarirunko ja v- tai cantijarruja käyttävä runko ei juurikaan eroa painon suhteen. Maastotyylisten vannejarrujen kanssa seatstaytä ei voi speksata kaikkein ohuimmasta mahdollisesta tavarasta, koska jos niistä tekee liian joustavat, häviää jarruista teho. Levarit taas vaativat vääntövoimiensa vuoksi jonkin verran kestävyyttä jompaan kumpaan takahaarukan putkeen. Maantiejarrut eivät pyri levittämään takahaarukka jarruttaessa samoin kuin maastovannejarrut, joten maantievannejarrujen kanssa pystyy seatstayt tekemään kaikkein ohuimmiksi.

    Edit. Oho, pahoittelut oudosta kirjoitusasusta, mitäköhän tapahtui...
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  24. #2334
    Liittynyt
    01/2007
    Viestit
    142
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Taneli79 Katso viesti
    Kyllä on kuluttajalla haastava tehtävä selvittää, mikä on hyvä ja kannattavaa. Putken laadun lisäksi pitää tietää, mikä on oikea muoto, pituus, paksuus, halkaisija, denttaus, yoket ja muut. Mä en selviäis customoinnista!
    Yhden tilatun custom-pyörän kokemuksella voin sanoa, että customin voi tilata tietämättä "mitään" putkista tai oikeastaan mistään muustakaan. Oma tilausprosessi meni näin, otin yhteyttä myyjään ja kerroin minkälaisen pyörän ja mihin käyttöön haluan, onnistuuko? Kun oli selvää, että pyörä haluamillani ominaisuuksilla onnistuu, kävin istumassa mittapyörän päällä, juuh sellainen myyjä minkä luona saatoin käydä, ja mittojen jälkeen lyötiin lukkoon osat ja ominaisuudet mitä oli jo aiemmin käyty läpi. Lopullisessa tuotteessa oli sitten kaikki ne osat ja ominaisuudet, mitkä olin ilman tulkinnan varaa onnistunut tuomaan esille, ja ne mitkä olin jättänyt määrittelemättä tai jättänyt tietoisesti tekijän huoleksi...ne järjestyivät kuten sellainen asia järjestyy, eli tekijän mielen mukaisesti.

    Sen perusteella mitä olen customien tilaamisesta lukenut, niin aika monenlaista tekijää, toimintapaa ja hintaa löytyy. On toimintapaa, missä tilaaja pidetään ajatasalla kaikesta mitä tulevaan pyörään tehdään ja toisessa päässä skaalaa on toimintatapa, missä lopussa seisoo yllätyspaketti, joka toivon mukaan on sinne päin mitä tilaaja kuvitteli tilanneensa. Käsittääkseni sitä suurempi todennäköisyys on saada mitä pilkulleen haluaa, mitä paremmin osaa kertoa joka ikisen yksityiskohdan, halutun ominaisuuden ja mitan tekijälle. Toisaalta voi sen pyörän tilata kuten minä, että kertoo mihin käyttöön pyörä tulee ja mitä osia on pakko olla, onnistuuko?


    Toki itse olin lukenut putkista sekä selannut sivuja ja foorumeita kyllästymiseen asti, että en minä täysin tietämätön ollut, mutta käytännössä rahaa oli tietty määrä ja myyjä sanoi sillä saavan tietyn tasoista putkea, otan siis sitä mihin rahat riittää. Myös oletin, että kai tuo nyt osaa pyörän tehdä, jos on pyöriä piirtänyt, tehnyt ja teettänyt muutaman kymmenen vuotta. Oma lähtökohtasi siis oli se, etten ollut varma osaanko valita oikeankokoista pyörää, en tykännyt valmiista helposti saatavilla olevista vaihtoehdoista ja/tai niistä puuttui ominaisuuksia mitä halusin omaan pyörään. Niinpä päädyin customiin omilla mitoilla. Pyörä ei toki sinällään ollut gravel grinderi, vaan teräksinen maantiepyörä, missä on tilaa hieman isommille renkaille ja sitä sun tätä korvaketta sekä tilaa lokasuojille ties minkä mahdollisen käytön vuoksi.

  25. #2335
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    389
    Parempaa puoliskoa iski myös GG-kuume. Kummallisen tarttuva tauti ottaen huomioon, että tuo mun Kinesis odottelee vieläkin tallissa kevättä joten ajamalla kuume ei oo tarttunut.

    Jotain pyörävaihtoehtoja alustavasti oon etsinyt. Vaatimuksena about samat kuin tuossa mun Tripster projektissa oli, eli:

    -Alumiinirunko. Teräs ei jostain syystä sytytä ja hiilariin ei taida olla varaa.

    -Paikat lokareille, juomapullotelineille yms.

    -Läpiakselit edessä ja takana. 12mm olis plussaa, niin kiekkosettejä pystyisi vaihtamaan suoraan Tripsterin kanssa.

    -Kierteellinen keskiö on plussaa, mutta tuosta voidaan joustaa. Kai se pressfittikin toimii...

    -Geometrioista ei vielä kokemusta kun Tripsteriäkään en ole vielä päässyt ajamaan, mutta Tripsterin kaltainen jokapaikanhöylä. Suurinosa gg-pyöristä taitaa täyttää tämän speksin?

    -Shimano 105 2x11 osasarja hydraulisilla levareilla.

    -Tilaa vähintään 700x42 ja 650x47 renkaille.

    -Kokonaispaino polkimien kanssa mielellään alle 10 kg. Ainakin Tripsteri tästä suoriuitui kohtuullisen helposti.

    -Hinta 2 tuhatta, vähempi parempi.

    -Mielellään kompliitti, koska osista kasaamalla en usko, että budjetti riittää. Tripsteri tuli maksamaan kasattuna noin 2500€.


    Ihan hirveästi en vaihtoehtoja yhtäkkiä löytänyt. Osasarja vaatimus karsii monia pois. Joko on käytetty jotain 1x11 Apex/Rival settiä tai sitten 2x11 settiin yhdistetty mekaaniset levarit kuten Divergessä.

    Tähän mennesä oon löytäny vain nämä: Kona Rove NRB DL ja Trek Checkpoint ALR 5 (Womens malli lähinnä värin takia).

    http://www.konaworld.com/rove_nrb_dl.cfm

    https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/p...Code=greendark

    Löytyykö muita? Trekissä plussaa, että saisi LBS:stä, miinusta pressfit keskiö. Konassa roadplus rengastus mietityttää, voi olla hyvä tai huono asia. Kiekkosettejä toki saa kaupasta.

  26. #2336
    Liittynyt
    07/2010
    Viestit
    207
    ^ Tämä Verenti on terästä ja painoa +11kg, mutta hintakin on alle puolet budjetista.

    http://www.wiggle.co.uk/verenti-subs...d-bike-yellow/

  27. #2337
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    389
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Late_h Katso viesti
    ^ Tämä Verenti on terästä ja painoa +11kg, mutta hintakin on alle puolet budjetista.

    http://www.wiggle.co.uk/verenti-subs...d-bike-yellow/
    Olinkin jo tuon unohtanut. Tätä olen katsonut myös http://www.wiggle.co.uk/vitus-bikes-...8-gravel-bike/.

    Hintahan noissa houkuttaa, paino ja teräsrunko ei niinkään. Mutta kuten sanoit, puolet halvempihan se olisi. Pitänee kysyä kelpaisko kumpikaan väriltään niin tietää, että kannattaako edes harkita asiaa. :'D

  28. #2338
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.684
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    2000-luvun alun ja puolivälin kaljatölkkialumiinirungot oli ne, joita katkeili ja ratkeili tuon tuosta ja niiden takia ce-normien jäykkyysvaatimuksia nostettiin. Ei sen takia, että nykyistä kevyemmillä teräsrungoilla olisi ollut kestävyysongelmia.
    Tässä oli aika hienosti tiivistetty se mitä itsekin muistelen vanhoista putkirungoista.

    Ps. Meikeläisen -95 vuoden Kona Cinder Cone on vieläkin (kevyessä) käytössä.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



  29. #2339
    Liittynyt
    07/2010
    Viestit
    207
    Olen sormi liipasimella On One Bish Bash Bosh runkosetin kanssa. Kuskin pituus karvan alle 180cm ja inseam 85-86cm. Kooksi ajattelin BBB:stä M/52 (alkuun tulee 100mm stemmi ja satulatolppa 20mm setbackilla kun löytyy omasta takaa, mutta nämä toki voi vaihtaa helposti). Vaikuttaako tämä järkevältä? Saa toki myös edelleen heittää kokonaan vaihtoehtoisia runkosettejä ilmoille ja sekoittaa pakan taas kokonaan.

    https://www.planetx.co.uk/i/q/FROOBB...ravel-frameset

  30. #2340
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    389
    http://www.wiggle.co.uk/vitus-bikes-...8-gravel-bike/

    Tää kävis kuulemma värin puolesta. Mut tup näyttää olevan ilmoitetulta painoltaan 11,7 kg, eli polkimien kanssa sen noin 12 kg. Kuulostaa jo aikapaljolta... Kokemusta ei tosin ole. Huomaakohan tuollainen satunnaisesti pyöräilevä eroa johkin vajaa 1/ kiloiseen?

    700-800 euron hintaero on kyllä houkutteleva, mutta huonosta pyörästä ei viittisi maksaa euroakaan.

    Lisäys: http://road.cc/content/review/237511...tance-v2-apex1 Tän perusteella ei nyt ainakaan hirveän sporttinen vehje, mutta harkinnan arvoinen hintansa takia.

    Saa toki edelleen vaihtoehtoja esittää.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •