ElectrobikeGiantGarminHepha
Sivu 77 / 515 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 27 67 75 76 77 78 79 87 127 177 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.281 - 2.310 / 15441

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

  1. #2281
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.165
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Vrad Katso viesti
    Se etuvaihtajan kremppaaminen johtuu itse apex sarjasta ja etenkin siitä etuvaihtajasta ja etuvaihtajan toimintatavasta.
    Uusilla vaijereilla ja puhtaana toimii hyvin.
    Millaista tuo kremppaaminen on ollut? Omassani vain muutaman kerran vaihtaminen on takunnut, mutta silloin on ollut mukana joko pakkasta ja vettä tai suolakuraa. Aika hidas vaihtaja kyllä on, isommalle rattaalle vaihtamisessa saa vipua painaa pitkään ja hartaasti. Tuollainen se on ollut uudesta saakka. Takavaihtajaan verrattuna siis melkolailla erilaista.

  2. #2282
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.165
    NS Ragin geometria näyttää aika erikoiselta graveliksi.

  3. #2283
    Liittynyt
    07/2010
    Viestit
    207
    Planet X:llä kohtuu hyvässä tarjouksessa kuiturunkoinen Bish Bash Bosh Rival 1 hydro osasarjalla: 1666 euroa toimitettuna Suomeen. Renkaat ja kiekot on tuossa vähän kysymysmerkki kun tuoteselosteessa löytyy ainakin kolme eri kiekkomallia mitä tuossa tulee: on Fulcrum Racing Sporttia, Vision Team 30:stä ja WTB i19:stä.. Renkaat on jotkut teräsvaijerilliset Vittoria touringit, mutta on sen verran halpa että jää varaa ostaa vaikka kun GG kumit tuohon päällekin.

    https://www.on-one.co.uk/i/q/CBOOBBB...---gravel-bike

  4. #2284
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Millaista tuo kremppaaminen on ollut? Omassani vain muutaman kerran vaihtaminen on takunnut, mutta silloin on ollut mukana joko pakkasta ja vettä tai suolakuraa. Aika hidas vaihtaja kyllä on, isommalle rattaalle vaihtamisessa saa vipua painaa pitkään ja hartaasti. Tuollainen se on ollut uudesta saakka. Takavaihtajaan verrattuna siis melkolailla erilaista.
    Lähinnä ei tuntunut pysyvän millään säädöissään ja ollessaan kohdallaan toiminta oli silti epämääräistä. Olisiko ollut maanantaikappale. Mietin vaihtajan päivittämistä Forceen tai Rediin mutta 1X setuppi voitti lopulta.

  5. #2285
    Liittynyt
    08/2008
    Viestit
    257
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jukka Katso viesti
    Täähän vaikuttaa aika mielenkiintoiselta. Oli alunperin tarkoitus hommata Longituden rinnalle jotain nopeampaan etenemiseen soveltuvaa, mutta tällä voisi hoitaa osan Longituden ajoistakin. Fairlightin Instagrammin vastauksien mukaan geometria aika lähellä Straelia, 68 mm keskiö, rengastila 650b 2.4'' / 700 50mm. Ensi viikolla tulossa lisätietoa...
    Tarkoittaako 650b x 2,4" / 700c x 50mm väistämättä jotain 440-450mm takahaarukkaa, kun on 68mm bb ja toisaalta ei ole dropped chainstay? Toivottavasti tekvät Secanin Straelin tapaan kahdella geometrialla.

  6. #2286
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    225
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Taneli79 Katso viesti
    Tarkoittaako 650b x 2,4" / 700c x 50mm väistämättä jotain 440-450mm takahaarukkaa, kun on 68mm bb ja toisaalta ei ole dropped chainstay? Toivottavasti tekvät Secanin Straelin tapaan kahdella geometrialla.
    Ainakin tämän kuvan mukaan rengas on vedetty aika lähelle istuinputkea. Kuvakulma vaikeuttaa arviointia, mutta Kona Sutra LTD voisi olla hyvä verrokki: siinä chainstay on 445 ja rengas näyttäisi olevan hieman kauempana (istuinputken kulmassakin voi tietysti olla eroa). Olisikohan joku 430-435 mm mahdollinen?

    Tuohon on tulossa kaksi värivaihtoehtoa ja kymmenen kokoa, joka viittaisi kahden geometrian käyttöön.

    Edit: On tuo chainstay saatu All Cityn uudessa Gorilla Monsoon -mallissakin 430 mm pituuteen. Noissa on suunnilleen sama rengastila, mutta keskiössä on eroa (68/73 mm).

  7. #2287
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.041
    Fairlight Secanin chainstay mitta on myös 430 mm.
    Ride harder - Ride a totally rigid.

  8. #2288
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.009
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Late_h Katso viesti
    Planet X:llä kohtuu hyvässä tarjouksessa kuiturunkoinen Bish Bash Bosh Rival 1 hydro osasarjalla: 1666 euroa toimitettuna Suomeen. Renkaat ja kiekot on tuossa vähän kysymysmerkki kun tuoteselosteessa löytyy ainakin kolme eri kiekkomallia mitä tuossa tulee: on Fulcrum Racing Sporttia, Vision Team 30:stä ja WTB i19:stä.. Renkaat on jotkut teräsvaijerilliset Vittoria touringit, mutta on sen verran halpa että jää varaa ostaa vaikka kun GG kumit tuohon päällekin.

    https://www.on-one.co.uk/i/q/CBOOBBB...---gravel-bike
    Tulee orkkiksena Fulcrum Racing Sporteilla (1.9kg), ennen tilausta päivitysvaihtoehdoiksi tarjoaa Fulcrum Red Zone 7 (+186€) tai Fulcrum Racing 5 (+247€). Orkkiskiekoillakin todella kova paketti 1600 euroon. Sen verran huomasin että kampisarja ei ole Rival1 vaan SRAM S350 toisin kuin kuvassa. Äkkiseltään googlattuna ei pitäisi olla kummoinen downgrade Rival kampeen, itseasiassa jonkin verran kevyempi. Miinusta ehkä maltillisesta rengastilasta (40mm).


  9. #2289
    Tuon Bish Bash Booshin saa 1485 euroon, kun tilaa punnissa. Valuuttaa ei siis kannata muuttaa Euroiksi.

  10. #2290
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.041
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tukkasotka Katso viesti
    Tuon Bish Bash Booshin saa 1485 euroon, kun tilaa punnissa. .
    Saa saa,mutta tuohon hintaan tulee mekaaniset levyjarrut ja tuossa yllä puhuttiin hydraulisista jarruista.
    Ride harder - Ride a totally rigid.

  11. #2291
    Liittynyt
    06/2010
    Paikkakunta
    Pirkkala
    Viestit
    1.293
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kuntoilija Katso viesti
    Saa saa,mutta tuohon hintaan tulee mekaaniset levyjarrut ja tuossa yllä puhuttiin hydraulisista jarruista.
    https://www.on-one.co.uk/i/q/CBOOBBB...---gravel-bike

    Tämän hintaa kun katsoo punnissa niin se on £1,299.99, eli ~ 1481€. On-One (ja planet x) kaupasta tilatessa siis kannattaa maksaa punnissa ja jättää valuutanmuunnos esim. Visan tai PayPalin tehtävänäksi. On-One on aina riistänyt tuosta muunnoksesta sen ~10%.

    ...se nyt on vaan tyhmää maksaa liikaa.
    Speksausta ja Pyöräilyä.
    ||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake

  12. #2292
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.041
    Olin jälleen väärässä. Kyllä siinä säästää, tosin Paypalin ja korttiyhtiöiden vaihtokurssi on muistini mukaan aina vähän heikompi.
    Ride harder - Ride a totally rigid.

  13. #2293
    Liittynyt
    06/2010
    Paikkakunta
    Pirkkala
    Viestit
    1.293
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kuntoilija Katso viesti
    Olin jälleen väärässä. Kyllä siinä säästää, tosin Paypalin ja korttiyhtiöiden vaihtokurssi on muistini mukaan aina vähän heikompi.
    On toki heikompi, mutta huomattavasti parempi kuin On-Onen oma riistokurssi. Ei tuota valuuttaamuunnosta(kaan) taida kukaan ilmaiseksi tehdä.
    Speksausta ja Pyöräilyä.
    ||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake

  14. #2294
    Liittynyt
    08/2008
    Viestit
    257
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kuntoilija Katso viesti
    Fairlight Secanin chainstay mitta on myös 430 mm.
    Hetkinen, mistä sait tämän tiedon, kun geometriaa ei ole vielä julkaistu? Sekoititko mahdollisesti Faraniin? Siihen mahtuu 700c + 42mm. Tänään tuli uusia kuvia Secanin takahaarukasta https://www.instagram.com/p/BggR99zj...airlightcycles Vaikea tuosta on analysoida haarukan pituutta, joten täytyy vaan kärsivällisesti odottaa pyörän julkaisua.

  15. #2295
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.041
    Facebookissa joku kysyi tuota mittaa ja vastaus tuli 430.
    Ride harder - Ride a totally rigid.

  16. #2296
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.251
    ^^ Aika rajusti dentattu chainstayt. Saa nähdä tuleeko tuotantoversioon jonkinnäköinen yoke. Noin tulee kyllä löysä perä tai sitten pitää olla todella jöötiä putkea.
    stenu muokkasi tätä : 20.03.2018 at 07.36
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  17. #2297
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.041
    Toisella näistä Fairlightin kavereista on hyvät suhteet Reiskan putkitehtaalle, joten luultavasti homma hoituu.

    Lauantaina päätin lenkin jälkeen, että ensi talvena on alla monsteri. Nyt mielenkiinnolla odotan Secanin kokoonpanoja ja hintoja. Ehkä tuollainen hinnat alkaen 1*11 kokoon panon ennakkotilaushinta jää alle 2000 punnan. Ainakin näin on uuden Strealin kanssa, jonka Rival version ennakkohinta on 1849 £.
    Ride harder - Ride a totally rigid.

  18. #2298
    Liittynyt
    08/2008
    Viestit
    257
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Taneli79 Katso viesti
    Ai niin, välityspolitiikka saattaa nousta esteeksi maasto- ja sorapyörän yhdistämiselle. Maastossa toimii 34+10-42, soratiellä joku 42+10-42. Eturatasta ei kyllä jaksa vaihtaa yhtenään.
    Työstin välityksiä Sheldon Brownin välitystyökalulla.


    Otin verrokeiksi maasturin, jossa on 34t+10-42t ja 700c+2,25" sekä krossarin, jossa on 46t/36t+11-32t ja 700c+35mm.


    Reipas pyöritys (100rpm) suurimmalla välityksellä tuottaa maasturissa 47,1km/h ja krossarissa 54,4km/h.
    Rauhallisemmalla kadenssilla (80rpm) ja pienimmällä välityksellä ylämäki nousee maasturilla 9km/h ja krossarilla 11,7km/h.


    Valitaan maastogrinderiksi Fairlightin Secan, johon mahtuu 700c+50mm tai 650b+2,4"
    Valitaan soratieajoon muhku allrounder WTB Resolute 700c 42mm ja maastoajoon Conti Cross King 650b 2,4"
    Valitaan 1x11-systeemi ja laaja 10-42t pakka.
    Päätetään, että n. 50km/h n. 100 kadenssilla riittää soratieajossa.
    Päätetään, että mäennousua ja lumisissa olosuhteissa möyrimistä varten tarvitaan suurinpiirtein maasturin (700c+2,25") kevyintä välitystä (34t+42t) vastaava välitys.


    Vertaillaan erilaisia eturatas-, kadenssi- ja kiekkoyhdistelmiä:


    36t+10t, 100rpm, 700c+44mm (välityslaskuri ei tunne 42mm rengaskokoa) = 48km/h
    36t+10t, 100rpm, 650b+2,5" (välityslaskuri ei tunne 2,4" rengaskokoa) = 48,6km/


    36t+42t, 80rpm, 700c+44mm = 9,1km/h
    36t+42t, 80rpm, 650b+2,5" = 9,3km/h


    38t+10t, 100rpm, 700c+44mm = 50,7km/h
    38t+10t, 100rpm, 650b+2,5" = 51,3km/


    38t+42t, 80rpm, 700c+44mm = 9,7km/h
    38t+42t, 80rpm, 650b+2,5" = 9,8km/h


    Todetaan, että 36t tai 38t soveltuvat 10-42t pakan kanssa yhdistettyyn soratie- ja maastoajoon, jos pakan rattaiden väliset suuret erot eivät haittaa, ja maasto on täysjäykälle pyörälle ajokelpoista (!).

  19. #2299
    Liittynyt
    08/2008
    Viestit
    257
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kuntoilija Katso viesti
    Facebookissa joku kysyi tuota mittaa ja vastaus tuli 430.
    Ok. 430mm on parempi kuin 445mm.

  20. #2300
    Liittynyt
    08/2008
    Viestit
    257
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    ^^ Aika rajusti krympattu chainstayt. Saa nähdä tuleeko tuotantoversioon jonkinnäköinen yoke. Noin tulee kyllä löysä perä tai sitten pitää olla todella jöötiä putkea.
    Opiskelen:

    Tarkoittaako krymppaus chainstayssa putken litistämistä?
    Mikä on haarukan yoke?
    Eikös löysä ole myös mukava? Millainen olisi tuosta haarukasta jäykkä versio, jos käytettäisiin samaa putkea?

  21. #2301
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.041
    Yoke on niinkuin teräslevystä leikattu pala tuohon litistetyn putken paikalle. Fairlight saa ilmeisesti todella hyvää palvelua Reynoldsin putkitehtaalta, joten luultavasti tuohon haasteelliseen kohtaan on hyvä ratkaisu olemassa.
    Ride harder - Ride a totally rigid.

  22. #2302
    Riding Gravelia selaillessa tuli vastaan vähän veikeämpi soratiekulkine: http://ridinggravel.com/gravel-bikes...nta-cruz-blur/

    RCZ:n uutiskirjeessä on pyörinyt silloin tällöin halpoja 26" ja 27.5" XC-täpärirunkoja... Onneksi ei ole rahaa saati tilaa tahi aikaa.

  23. #2303
    Liittynyt
    06/2010
    Paikkakunta
    Pirkkala
    Viestit
    1.293
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Taneli79 Katso viesti
    Ok. 430mm on parempi kuin 445mm.
    Tähän sellainen kommentti, että olen itse tuon Konan Private Jaken kanssa todennut, että sen säädettävän taka-akseli kannattaa ainakin talvi ja soratieajossa laittaa aivan taka-asentoon, koska se tuntuu tuovan vakautta ajamiseen.

    Minimissään tuo chainstay taitaa Konassa olla n. 420mm ja maksimissaan sitten n. 440mm.

    Kovin suurta eroa toi 2cm muutos ei kyllä tuo, mutta kyllä tuo pidempi tuntuu olevan vähän vakaampi.
    Speksausta ja Pyöräilyä.
    ||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake

  24. #2304
    Liittynyt
    08/2008
    Viestit
    257
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Sanallinen lyhennelmä: jäykempi runko ei ehkä sittenkään ole sen polkemistehokkaampi kuin vähemmän jäykkä runko. Sama asia kuin siinä podcastissa syksyllä, mutta havainnollisempi esitystapa. 2.44 eteenpäin.
    Ai niin, pitääkö toivoa, että Secanin takahaarukka on vahvasti krympattu ja löysä, että olisi samalla polkemistehokas? Miten löysä on tehokkain?

  25. #2305
    Moi.
    HerraH 55 vanha metallimies. Krymppäys on lämpösovittamista. Äärimmillään esitettynä näin, akseli neste typpeen, noin -70 c. Sitten hammaspyörä noin 100 c.
    Hammaspyörä asennetaan akselille.Helposti noi asentuu noilla lämmöillä. Toi on jo tiukka tellisuus sovitus. Noista sovitustoleranseista on tarkat mitat tarvittavan "pidon" mukaan. Sitten 20c. Ne on kuin yhtä metallia.
    Irrotattessa päin vastoin, hammaspyörä kuumaksi, pitää tietää karkaisuraja!!!! sitten veto tai pudotus. Jotenkin tollei myö niitä tehtiin.....silloin nuorena.

  26. #2306
    Moi.
    Vielä tuli mieleen krymppääisestä pyörissä: keskiöakseli>spideruristus/lämpö ja puristus. sama keulassa, liukuputket.
    Laakereidenasennus lämmollä ei ole krymppäämistä, se asennushomma. toki lämpötitloja hyväksi käyttäen.
    Nyt vanhasta muistista: 100mm akseli lämmitetäännoin.100+c se noin 100,20mm.( kasvanut 0,20mm.)
    kotitehtävänä voitte laskee; 300mm akselin halkaisija on+ 150c, no jooo..

  27. #2307
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.251
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    ^^ Aika rajusti dentattu chainstayt. Saa nähdä tuleeko tuotantoversioon jonkinnäköinen yoke. Noin tulee kyllä löysä perä tai sitten pitää olla todella jöötiä putkea.
    Seison korjattuna.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Taneli79 Katso viesti
    Ai niin, pitääkö toivoa, että Secanin takahaarukka on vahvasti krympattu ja löysä, että olisi samalla polkemistehokas? Miten löysä on tehokkain?
    En jaksa jatkaa tätä vääntöä. Kukin uskokoon, mihin haluaa, kunnes toisin todistetaan.

    Mutta sopivasti joustava ei ole sama kuin löysä. Enkä ajatellut niinkään polkemistehokkuutta vaan takapään käyttäytymistä esimerkiksi epätasaisella off camberilla ajaessa. Läpiakseli saattaa vähän auttaa, mutta ei ole sellaisesta yhdistelmästä kokemusta, niin en osaa sanoa kuinka paljon. Tuon näköisestä pikalinkullisesta takahaarukasta sen sijaan mulla on kokemusta ja sen vuoksi esim. Cyclon perä suunniteltiin niin, että saatiin aikaiseksi mulle riittävä (40 mm) rengastila mahdollisimman vähillä denttauksilla. Cyclossa on kyllä melko ohutseinäiset putketkin, mutta kun chainstay on noin lintattu, ei seinämävahvuuden kasvattaminenkaan ihmeitä tee. Tulee fysiikan lait vastaan. Aika näyttää meneekö tuo proto heidän omista ja ce-testeistä läpi.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  28. #2308
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.251
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Taneli79 Katso viesti
    Opiskelen:

    Tarkoittaako krymppaus chainstayssa putken litistämistä?
    Mikä on haarukan yoke?
    Eikös löysä ole myös mukava? Millainen olisi tuosta haarukasta jäykkä versio, jos käytettäisiin samaa putkea?
    Denttaus juu
    Tässä yksi made in Finland -esimerkki
    Vähemmän litistetty, mutta silloin rengastila olisi tietenkin pienempi.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  29. #2309
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.041
    Facebookissa on kuvat noista chainstay-putkista. Niitä on muotoiltu ns. isosti. Kaipa rungon suunnittelija ja Reynoldsin putkipaja tietävät mitä niille on pitänyt tehdä, jotta ei ole letku eikä kanki.
    Ride harder - Ride a totally rigid.

  30. #2310
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.251
    Muistaakseni tekivät Strael ykkösestäkin aikoinaan useamman proton ennen kuin saivat siitä mieleisensä ja leimattua. Toivottavasti toi menee maaliin tuommoisena ja ilman, että siitä tulee joku 2,2 kg runko, mutta kyllä tuossa vähän on Graalin maljan metsästyksen makua
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •