ElectrobikeFillariGiantHepha
Sivu 36 / 55 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 26 34 35 36 37 38 46 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.051 - 1.080 / 1631

Aihe: Taistelu tappajasepeliä vastaan

  1. #1051
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Esponia
    Viestit
    2.025
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti juha_snow Katso viesti
    Kylläpä ketuttaa! Kahtena peräkkäisen työpäivän flatti tappajasepelistä. Perjantain pääsin 500 m kotipihasta, kunnes renkaassa sojotti 10 mm sepelipiikki. Kävely himaan ja autolla töihin. Tänään maanantaina pääsin jo noin 8 km ennen kuin taas kumi tyhjänä. Tästä renkaasta en löytänyt vuodon aiheuttajaa, eihän ne aina jää edes renkaaseen kiinni. Syytän silti sepeliä. Kannan aina varasisäkumia mukana, 25 min myöhästyin töistä. Nämä iis Tampereella missä pyörätiet on nyt täynnä hiekoitussepeliä. 9 kertaa kymmenestä flätti tulee takarenkaaseen. Takana talvella nasta, Suomi Tyres (https://www.fillarikellari.fi/nastar...-productpage-1), edessä laadukkaampi nasta, ainakin pistokestävyydessä mitattuna: Schwalbe Marathon Winter 35-622 (https://www.xxl.fi/schwalbe-tire-28-...114643_1_style). Suomi Tyres ei siis neämmä ainakaan kestää oikeen sepeliä. Hermot menee!
    Mitä kävisi, jos kaikki renkaansa puhkoneet ottais kuvan tapahtumasta ja missä hajosi ja raportoisi sen kaupungin katuja vastaavalle henkilölle, niin eiköhän sielläkin ala mitta tulla täyteen ja tapahtua jotain... Me ollaan niiden asiakkaita. Tänne kannattaisi julkaista eri kaupunkien vastuuhenkilöt niin menee kaikilta se viesti samaan osoitteeseen...

  2. #1052
    Liittynyt
    08/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.348
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti EsaJ Katso viesti
    Mitä kävisi, jos kaikki renkaansa puhkoneet ottais kuvan tapahtumasta ja missä hajosi ja raportoisi sen kaupungin katuja vastaavalle henkilölle, niin eiköhän sielläkin ala mitta tulla täyteen ja tapahtua jotain... Me ollaan niiden asiakkaita. Tänne kannattaisi julkaista eri kaupunkien vastuuhenkilöt niin menee kaikilta se viesti samaan osoitteeseen...
    Jotain tällaista on takavuosina aiemminkin ideoitu. Oliskohan peräti jopa kokeiltu. Muistaakseni kuvioon liittyi jonkinasteisia todisteluhaasteita, että mistä ja kenen toiminnan seurauksena se kivenpala sinne renkaaseen on päätynyt. Jokainen murikka pitäisi varmaan kerätä talteen, jotta jälkikäteen voidaan todeta mistä aineksesta on kysymys.
    Ankka riitelee - Asiat eivät

  3. #1053
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    East Bay City
    Viestit
    1.260
    Lahdessa on käytössä QMob-palauteapplikaatio (luulisi, että muuallakin tätä käytetään?) ja se on tuntunut vaikuttavan. Sepeli on vaihtunut pyöristettyyn sepeliin tai hiekkaan ja väylien kunnossapitoa kuten aurausta on parannettu. Usein kevyenliikenteenväylät on aurattu aamuisin jo ennen autoteiden auraamista. Tästä on tosin se harmi, että Destian miehet lennättää autoteiltä lumet auratuille kelveille, jos tiet kulkee kovin rinnakkain.

    Eräänä aamuna laitoin palautetta muutamista todella huonosti auratuista kohdista työmatkan varrelta. Seuraavana aamuna oli jonkinlainen tarkastaja autolla paikkoja katsomassa ja iltapäivällä baana oli aurattu - juuri näiltä kohdilta, joista annoin palautetta. Tiettävästi täällä on ainakin eräs asiaan vaikuttava viranhaltija aktiivinen työmatkapyöräilijä, joten se saattaa vaikuttaa asiaan.

    Lahdessa on käsitykseni mukaan annettu asiallista palautetta mm. pyöräilyseurojen taholta kaupungille ja palautteet on myös huomioitu.
    Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...

  4. #1054
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.217
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Vilhelm V Katso viesti
    Jotain tällaista on takavuosina aiemminkin ideoitu. Oliskohan peräti jopa kokeiltu. Muistaakseni kuvioon liittyi jonkinasteisia todisteluhaasteita, että mistä ja kenen toiminnan seurauksena se kivenpala sinne renkaaseen on päätynyt. Jokainen murikka pitäisi varmaan kerätä talteen, jotta jälkikäteen voidaan todeta mistä aineksesta on kysymys.
    Palautteen antamiseen ei liity todistusvelvollisuutta. Jos korvauksista aletaan puhumaan, niin sitten tilanne tietenkin on toinen. Itse hain toissa keväänä Helsinskin kaupungilta korvausta suolattujen kelvien vuoksi puhkiruostuneen teräsrungon korjauskuluihin, mutta korvausta ei myönnetty (ylläriylläri ), koska en pystynyt osoittamaan, että suolakylpy on tullut pelkästään kelveillä ajelusta. Valitusmahdollisuus olisi ollut oikeusteitse.

    Sepelipalautteeseen Hesassa on reagoitu ainakin niin, että sepelöintikynnys on nykyääm aikaisempaa korkeampi ja alkutalven satunnaiset liukkaat pyritään hoitamaan suolalla myös muualla kuin niillä hoitokokeiluväylillä. Mielipidekysymys kumpi tapa sitten on parempi tai huonompi. Olen ehkä ollut huomaavinani myös, että nykyisin käytetty tappajasepeli ei enää ole ihan yhtä tappaavaa kuin se muutamia vuosia sitten käytetty.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  5. #1055
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Birkala
    Viestit
    11.969
    Aika haastava on ollut talven alku Tampereella kun on monena päivänä tullut märkää lunta ja välillä sulanut niin sepeliä on kulunut jo aika määrä ja nyt taivaalta tulee märkää räntää ja aamusta ei tiedä vaikka se vetäis jäähän niin luulen että huomenna on kiire sepeli kuskilla

  6. #1056
    Liittynyt
    06/2010
    Viestit
    385
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti EsaJ Katso viesti
    Mitä kävisi, jos kaikki renkaansa puhkoneet ottais kuvan tapahtumasta ja missä hajosi ja raportoisi sen kaupungin katuja vastaavalle henkilölle,
    Ainakin Helsingissä näkyy merkkejä asian ymmärtämisestä, ainakin pohjoisbaanan pyöräkaistat oli suolattu ja sepelittömiä, kun viimeksi ajelin lumella/sohjolla sitä. Toisaalta siellä missä on myös jalankulkijoita, on pääsääntönä sepeli.

  7. #1057
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Pirkkala
    Viestit
    54
    Hiekoituskäytännöissä on kyllä melkoisia kuntakohtaisia eroja samalla seudulla ja samoilla alkutalven keleillä. Viikonloppuna heitin lenkin Pyhäjärven pohjukan ympäri ja siinä missä Pirkkalassa sepeliä oli kelveillä hyvin vähän tai ei ollenkaan, niin heti rajan toisella puolella Tampereella oli kamaa kipattu senkin edestä. Tiedä sitten pyritäänkö Pirkkalassa ajattelemaan pyöräilijöitä vai onko täällä vaan rahat niin tiukassa...

  8. #1058
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Birkala
    Viestit
    11.969
    on raha vähissä Birkalassa eikä oo varaa levittää sepeliä... ero on selvä kun tullaan Härmälään

  9. #1059
    Liittynyt
    02/2015
    Paikkakunta
    Suur-Pirkkala
    Viestit
    498

    Taistelu tappajasepeliä vastaan

    Ely järjestää Pirkkalan pääkelvien hoidon. Tampereen puolella väylät taitaa olla kaupungin vastuulla.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  10. #1060
    Liittynyt
    08/2008
    Viestit
    64
    Eipä kestänyt fatbikenkaan rengas tappajasepeliä. Renkaana Schwalbe Jumbo Jim 4", paineita 2 bar. Eturenkaasta jo toisen kerran tässä kuussa meni sepeli läpi. Tekis mieli lähettää lasku Helsingin kaupungille näistä rengasrikoista, ihan periaatteesta. Mutta pakko kai ostaa kestävämmät renkaat tuohon. Aikaisempina vuosina ei kertaakaan menny fatbiken renkaasta sepeli läpi, mutta silloin oli eri fatbike alla ja renkaana oli joku suht painava Veen rengas.

  11. #1061
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.685
    Tänään antautui tappajasepelille Michelin Protek Max. Kyseinen rengas on kai Michelinin suojatuin malli ja siinä on 5 mm pistosuojanauha sisäänrakennettuna. Alla olevassa kuvassa näkyvä terävä kivensirpale meni keskeltä kulutuspintaa läpi.

    Juttelin päivällä Tampereen kaupungin kunnossapitopäällikön kanssa. Ymmärsin, että kaupunki on tietoinen sepelin aiheuttamista ongelmista, mutta selvää korvaavaa ratkaisua ei ole. Ilmeisesti liukkauden torjunnassa on tarkoitus tehdä jotakin uusia kokeiluja talven aikana.




  12. #1062
    Liittynyt
    03/2006
    Paikkakunta
    Tampereen takana oleva metsä
    Viestit
    935
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Polkupyöräwiki Katso viesti
    Eipä kestänyt fatbikenkaan rengas tappajasepeliä. Renkaana Schwalbe Jumbo Jim 4", paineita 2 bar. Eturenkaasta jo toisen kerran tässä kuussa meni sepeli läpi. Tekis mieli lähettää lasku Helsingin kaupungille näistä rengasrikoista, ihan periaatteesta. Mutta pakko kai ostaa kestävämmät renkaat tuohon. Aikaisempina vuosina ei kertaakaan menny fatbiken renkaasta sepeli läpi, mutta silloin oli eri fatbike alla ja renkaana oli joku suht painava Veen rengas.
    2 bar läskin renkaassa painetta? Kannattaisko koittaa jotain 0.5 bar paineilla...vois kestää paremmin ja pito paranis myös huomattavasti eikä se rullaamiseen kauheesti vaikuta.
    Kivikovalla renkaalla sepelin päällä...sehän on ku kuulalaakereilla ajais :-)

  13. #1063
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    East Bay City
    Viestit
    1.260
    ^^Mitä? Antautuiko Protek Max? Ei voi enää siihenkään luottaa. Kohta varmaan sepelikaudeksi on laitettava umpikumia työmatkakulkimeen...
    Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...

  14. #1064
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.685
    Olin jo alkanut luottaa Michelineihin reilun 600 kilometrin jälkeen. Mutta eihän tuollaista puukkosepeliä kestä mikään muu kuin umpikumirengas.

  15. #1065
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Helsingin maalaiskunta
    Viestit
    1.478
    2 baria läskissä? Huh. Ehkä tubeless-asennusvaiheessa eikä mielellään silloinkaan. Minulla tuli jokunen vuosi sitten sepeli pistonauhan läpi että paukahti. Sen sijaan allekirjoittaneella ei talvikeleillä ole ollut ongelmia Schwalven ISPillä (muistaakseni )koskaan. Ongelmallisia ovat nämä kelit ennen pakkasia eli että millä ajella.

  16. #1066
    Liittynyt
    03/2006
    Paikkakunta
    Tampereen takana oleva metsä
    Viestit
    935
    Schwalbe maraton plussaa käytetty vaimon työmatkapyörässä eikä kertaakaan oo sepeli menny läpi.

  17. #1067
    Liittynyt
    08/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.348
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti star trek Katso viesti
    Schwalbe maraton plussaa käytetty vaimon työmatkapyörässä eikä kertaakaan oo sepeli menny läpi.
    Kyllä se aikansa kestää. Toinen välikauden ratkaisu, jota kannattaa kokeilla on vanha nastarengas, josta nastat on nypitty pois. Ainakin Nokia 300 nastaiselle tämän joskus tein ja kyllä sillä hetken pärjäsi.
    Ankka riitelee - Asiat eivät

  18. #1068
    Kuronen Guest
    Työmatkat ja pari viimeistä lenkkiä olen ajanut nastarenkailla, vaikka lenkeillä onkin ollut vesikeli. Rapiseehan ne ja ovat raskaat ajaa, mutta eipä mene sepeli läpi.

  19. #1069
    Liittynyt
    04/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    164
    Posti tuo piakkoin uudet aseeni sepelin vastaisessa taistelussa. Kaksysiin Continentalin X-king protection 2,2 tuumaisena ja sinkulaan Wigglen "talon merkin" Lifeline Essential Armour Commuter renkaat 32 millisenä. Lifelinet päätyi ostoskoriin edullisen hinnan, taittuvakylkisyyden ja 5 mm pistosuojauksen kannustamana. Saas nähdä miten kestää.

    Tunnustettakoon, että suurin osa ajoista tapahtuu sorateillä, joten rengasrikon mahdollisuus on keskimääräistä pienempi.

  20. #1070
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.217
    WTB Nano 700x40c kestää sepeliä sisuriversionakin, kunhan ajaa sopivan pienillä paineilla. Mulla noin 2 bar. Kulkee kivasti ja mukavasti. Kokemusta kahden kokonaisen talven ei liukkaiden kelien ja tämän koko alkutalven ajalta. 0 puhkeamista. Kopkop.

    Kokemusta itselläni ei ole, mutta täällä puhkeamisraportteja seuranneena pahimpia sepeli-imureita taitaa olla sliksihköt, kaupunkikäyttöön tarkoitetut, jäykkärunkoiset renkaat, joita joutuu ajamaan melko suurilla paineilla, jotta rullaisivat yhtään minnekään eli juuri ne pistosuojanauhoilla varustetut.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  21. #1071
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.685
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Kokemusta itselläni ei ole, mutta täällä puhkeamisraportteja seuranneena pahimpia sepeli-imureita taitaa olla sliksihköt, kaupunkikäyttöön tarkoitetut, jäykkärunkoiset renkaat, joita joutuu ajamaan melko suurilla paineilla, jotta rullaisivat yhtään minnekään eli juuri ne pistosuojanauhoilla varustetut.
    Omien kokemuksieni mukaan heikommin suojatut matalapaineiset joustavat kuvioidut kesäcyclorenkaat eivät kestä lähellekään niin hyvin kuin suojatut. Ensimmäisten sepelinkylvöjen jälkeen joka lenkillä menee rengas, jos on tuollaiset alla. Tässä alkavat keinot loppua, kun mikään ei kestä. Seuraavaksiko tällaisia?




  22. #1072
    ^^ Juu, mutta etkös sä aja nimenomaan niillä suolatuilla eli sepelöimättömillä pyöräilyn valtaväylillä?

    Samalla varauksella kuin edellä: mun kuuden (tai seitsemän?) talven pituisen rengasrikottoman putken perusteella suosittelisin vahvasti nastarenkaita, tarvittiin niitä liukkauden takia tai ei, kohtuullisen matalilla paineilla.

    Voi tosin olla että näilläkin kertyneillä kilometreillä kyseessä on pelkkä sattuma eli mulla on ollut mukana vahvasti tuuria (ja jollakin toisella samoilla renkailla ja samoilla paineilla ajaneella ei). Mutta siinä olen stenun kanssa ehdottomasti samaa mieltä että edelläkuvattuja renkaita on syytä välttää sepelikaudella (vaikka ne speksien mukaan tai käytännössäkin rullaisivat paremmin).

  23. #1073
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti EsaJ Katso viesti
    Mitä kävisi, jos kaikki renkaansa puhkoneet ottais kuvan tapahtumasta ja missä hajosi ja raportoisi sen kaupungin katuja vastaavalle henkilölle, niin eiköhän sielläkin ala mitta tulla täyteen ja tapahtua jotain... Me ollaan niiden asiakkaita. Tänne kannattaisi julkaista eri kaupunkien vastuuhenkilöt niin menee kaikilta se viesti samaan osoitteeseen...
    Nyt laitetaankin "langat kuumiksi". Tampereelta löytyi helppokäyttöinen sovellus, jolla ilmotuksen jättö rengasrikosta oli helppoa. Katso linkki: https://www.tampere.fi/liikenne-ja-k...moitukset.html kohta "Katujen ja puistojen kunnossapidon palautejärjestelmä. Litmanen-peukku Tampereelle!

    Jätin sinne ilmoitukset omista flateistä, sovelluksella näkee myös kaikki muut julkiset ilmoitukset kätevästi kilkattavina "laatikoina" kartalla.

  24. #1074
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.685
    Erinomainen linkki. Täytin sinne toissapäivän kaksi rengasrikkoa. Tämä tekee kaupungin suuntaan rengasrikot näkyvämmiksi ja voi vaikuttaa asioihin.

  25. #1075
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Vielä en osaa moittia maxxiksen 40c 60tpi silkshield ramblereita cyclossa. Kyljiltään nuo ovat mukavan pehmeät ja tuntuvat kestävän sepeliäkin hyvin. Kulkevat iloisesti asfaltilla ja kokoa riittää pehmeälle hiekkatiellekkin. Tubeless renkaat saa vanteille ilman rengasrautoja ja kompuraa, joka ei tosiaan onnistu kaikkien schwalbejen kanssa. Todellinen leveys noissa on 37mm, eli mahtuvat varmaankin kaikkiin cycloihin. Korkeutta on kyllä reilusti.
    Ei Rambler kestä litkutettunakaan ainakaan Helsingin tappajasepeliä. Viime talvena pari rengasrikkoa ja tänään meni taas kivi läpi. Seuraavaksi varmaan jotain umpikumirengasta...

  26. #1076
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Esponia
    Viestit
    2.025
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antha Katso viesti
    Ei Rambler kestä litkutettunakaan ainakaan Helsingin tappajasepeliä. Viime talvena pari rengasrikkoa ja tänään meni taas kivi läpi. Seuraavaksi varmaan jotain umpikumirengasta...
    Millasia paineita käytät?

  27. #1077
    Ei tullut mitattua paineita, mutta näppituntumalta sanoisin että oli jossain 2-2,5 bar.

  28. #1078
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.215
    Vuorokaudessa nämä omatkin ramblerit aina tyhjentävät, eli ilmeisesti sepeli on puhkonut renkaan. Paine kuitenkin pysyy lenkin ajan renkaassa, eli en ole välittänyt tuosta.

    Maxxiksen maxxshield olisi ilmeisesti vielä pykälää parempi suojaus, mutta tuota taitaa olla ainoastaan semi-sliksissä re-fusessa.

  29. #1079
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.217
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    ^^ Juu, mutta etkös sä aja nimenomaan niillä suolatuilla eli sepelöimättömillä pyöräilyn valtaväylillä?
    Eiku välttelen niitä kuin ruttoa ja ajan niillä vain silloin, kun mitään muuta järkevää tai järkevänkuntoista reittiä ei ole. Keskusta-Pasila radanvarrenkin ajamisen lopetan heti, kun tulee ekat pakkaset ja poljen mieluummin Keskuspuiston kautta tai jos siellä on liian märkää, puikkelehdin Itä-Pasilan läpi. Nyt tosin sielläkin on kelvejä suolattu parissa paikkaa..

    Nimimerkillä "Yksi läpipuhki ruostunut runko riittäisi."
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  30. #1080
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti T.M Katso viesti
    Minä luovutin samana päivänä kun Tuusulan kunta levitti sepelit juuri meikäläisen työmatkan varrelle. Mitään perus xc-rengasta en ole maasturissa saanut kestämään joten extreme 296:set on alla taas 5 kuukautta.

    Crossari/työmatkakumeista: Durano plussat olisi kotona kun ajattelin että pistäisi toisille 29-kiekolle mutta en ole vielä vaivautunut. Ne kestävät melko hyvin mutta toissa vuonna ainakin kerran antautuivat sepelin edessä.
    Itsekin taistellut tuolla Tuusulan alueella tappajasepeliä vastaan. Tuosta palautteen annosta kun on täälläkin kirjoiteltu, niin itse pistän tänne postia menemään kunhan saan aikaiseksi: https://www.tuusula.fi/lomake/show.t...0;sivu_id=2643
    Ainakin kaikki tulevat sepelirengasrikot pistän tuonne tiedoksi. Itse hinkkaan pääasiassa tuota Jokelantien viereistä kevliä, jossa tässä syksyn mittaan tais tulla kahdeksan tai yhdeksän flättiä...

Samanlaisia aiheita

  1. Suojateippaus kiveniskemiä vastaan
    By walesi in forum Varusteet
    Vastaukset: 69
    Viimeinen viesti: 05.05.2025, 21.58

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •